فناوری و تکنولوژیموبایل

هر آنچه که درباره اندروید 13 باید بدانید

اندروید ۱۲، روی اکثر بهترین گوشی‌های هوشمند جهان عرضه شده است، اما ما در حال حاضر منتظر اندروید 13 هستیم. نسخه بزرگ جدید سیستم‌عامل موبایل گوگل، قبلاً شاهد دو پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان و چهار  نسخه بتا اصلی بوده است. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که در مقایسه با سال گذشته، امسال شاهد عرضه اصلی بسیار زودتر از نسخه‌های قبلی اندروید باشیم. ما در این سری از مقالات مجله فرنا، به آنچه می‌توانید از نسخه اصلی اندروید آینده انتظار داشته باشید، نگاه می‌کنیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید... نمایش

آیا میدانستی تیرامیسو، کد خوشمزه ی اندروید 13 میباشد؟

نام و تاریخ انتشار اندروید 13

قبل از اندروید ۱۰، گوگل نسخه‌های سیستم‌عامل خود را با اسم‌های غذاهای شیرین نام‌گذاری می‌کرد. اگرچه به‌طورکلی سیستم‌عامل‌های گوگل، با یک شماره عرضه می‌شوند، اما اغلب هنوز به عنوان‌هایی از دسته شیرینی‌های خوشمزه اشاره می‌کند. به لطف اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهنده، می‌دانیم که اسم کد اندروید ۱۳، «تیرامیسو» است.

این اولین‌ بار پس از مدت‌هاست که می‌بینیم گوگل تا این حد از اسم کد استفاده می‌کند. در مورد زمان عرضه اندروید ۱۳، گوگل برنامه‌ای را به اشتراک گذاشته است، بر اساس آن زمان‌بندی، انتظار داریم در آگوست ۲۰۲۲ عرضه پایدار داشته باشیم. اندروید ۱۳، در حال حاضر، در حال انتشار چهارمین نسخه بتا است. در ادامه به برخی از ویژگی‌هایی که در آپدیت اندروید ۱۳ خواهد بود، اشاره می‌کنیم.

 از تغییرات طراحی اندروید ۱۳چه خبر؟

طراحی و تغییرات اندروید 13

اندروید ۱۲ یکی از مهم‌ترین تغییرات رابط کاربری سیستم‌عامل را در سال‌های اخیر با Material You به ارمغان آورد. رابط جدید گزینه‌های شخصی‌سازی بهتر، از کنترل‌ پالت‌های رنگ مبتنی بر کاغذ دیواری گرفته تا انیمیشن‌های پویاتر، را امکان‌پذیر می‌کند. به نظر نمی‌رسد در آپدیت اندروید ۱۳ چیزها را به این اندازه تغییر دهد، اما گوگل همچنان می‌خواهد ویژگی‌های جدید و ترفندهای طراحی جدیدی را ارائه کند.


بیشتر بدانید: شبیه ساز اندروید چیست؟


 آیا می‌توان آیکون‌ها را در اندروید 13 به صورت خودکار تم بندی کرد؟

آیکون‌های Auto-theming

نسخه ۲۰۲۲ اندروید ۱۳، به شما این امکان را می‌دهد که آیکون‌های خود (Auto-theming ) دقیقاً مانند سایر قسمت‌های سیستم‌عامل با اندروید ۱۲ به‌صورت خودکار تم‌بندی کنید. متأسفانه در این قسمت دو اخطار وجود دارد. اولین مورد این است که این فقط در دستگاه‌های پیکسل در دسترس خواهد بود، حداقل زمانی که برای اولین‌بار راه‌اندازی شود.

مورد دوم این است که فقط با برنامه‌هایی کار می‌کند که توسعه‌دهنده یک نماد تک‌رنگ را برای استفاده از Material You قرار داده باشد. به‌عبارت‌دیگر، انتظار نداشته باشید که یک تجربه تم خودکار کاملاً قوی و کامل را در گوشی‌های سامسونگ یا سایر گوشی‌ها داشته باشید. ممکن است مدتی طول بکشد تا به همان اندازه که Google تصور می‌کند، به‌صورت خودکار شود.

آیا انتخاب تم‌بیشتری در Material You، وجود دارد؟

تم‌های بیشتر در Material You

در اندروید ۱۳ بر اساس کد فاش شده، به‌روزرسانی سیستم‌عامل با ارائه چهار پالت جدید مربوط به سایه‌های خاص یا رنگ‌های مکمل، گزینه‌های تم رنگی موجود را گسترش می‌دهد. این موضوع بعداً در Android 13 DP2 تأیید شد و در اولین نسخه بتا منتشر شد.این تم‌ها از راست به ترتیب، عبارت‌اند از  VIBRANT ،TONAL_SPOT،SPRITZ و EXPRESSIVE.

پیشنهاد ما به شما:  بررسی و مقایسه گوشی‌های سری ردمی نوت ۱۱ شیائومی

درحالی‌که دو گزینه اول به طور قابل‌توجهی مشابه هستند، دو گزینه دوم با تم فعلی در اندروید ۱۲ فاصله زیادی دارند. EXPRESSIVE ظاهراً به رنگ‌هایی تکیه می‌کند که مستقیماً از کاغذ دیواری تهیه نشده‌اند، درحالی‌که SPRITZ، رنگ‌های خاکستری و خنثی‌تری را انتخاب می‌کند. گوگل همچنین اعلام کرد که در دستگاه‌های پیکسل مجهز به اندروید ۱۳، کاربران می‌توانند برنامه‌های خاصی را به‌صورت خودکار تم‌بندی کنند.

تنظیمات نماد تم‌بندی خودکار که در بخش قبل توضیح داده شد نیز شامل این ویژگی است. روشن‌کردن آن همه برنامه‌های پشتیبانی شده شما را با رنگ‌های اصلی گوشی شما مطابقت می‌دهد.

چگونه به تنظیمات ساعت در Lock screen دسترسی داشته باشم؟

اندروید ۱۳، به کاربران این امکان را می‌دهد که بین دو ساعت در صفحه lock screen جابه‌جا شوند. کاربران می‌توانند به‌صورت طرح‌ تک خطی یا دوخطی را انتخاب کنند. با رفتن به آدرس زیر می‌توانید به‌راحتی به این قابلیت دسترسی داشته باشید.

Setting > Display > Lock Screen

 آپدیت ویجت Now Playing، در اندروید 13 چگونه است؟

ویجت Media player که در قسمت نوتیفیکیشن‌های شما ظاهر می‌شود، ظاهر جدیدی خواهد داشت. اکنون عکس آلبوم، کل پس‌زمینه ویجت را اشغال می‌کند و کنترل‌ها کمی جابه‌جا شده‌اند. در اولین نسخه بتا، ما همچنین دیدیم که نوار پیشرفت، هنگام پخش آهنگ یک خط لرزان ایجاد می‌کند. بااین‌حال، مشخص نیست که آیا این تغییرات منحصر به پیکسل خواهد بود یا خیر.

از بهبود عملکرد Android 13 چه خبر؟

اندروید ۱۲ چندین ابزار جدید از جمله پشتیبانی از اسکرول‌کردن در حین اسکرین‌شات داخلی، حالت یک‌دست، تنظیمات چرخش خودکار هوشمندتر و ویژگی AppSearch را معرفی کرد. اما اندروید ۱۳ چه چیزی می‌تواند به ارمغان بیاورد؟


بیشتر بدانید: بهترین برنامه ضبط مکالمه برای اندروید و آیفون کدام است؟


آیا Android 13  از اسکنر QR پشتیبانی میکند؟

پشتیبانی از اسکنر QR

در آپدیت اندروید ۱۳، دیگر به یک برنامه جداگانه برای اسکن کد QR نیازی نخواهید داشت. این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض روی سیستم‌عامل نصب خواهد بود.

آیا Native Bluetooth LE Audio را ساپورت میکند؟

در آپدیت اندروید ۱۳، یک افزایش کیفیت در صدای بیسیم خواهیم داشت. این نسخه از اندروید ۱۳ دارای یک پشتیبانی داخلی از Bluetooth LE Audio و Low Complexity Communications Codec خواهد داشت. Codec باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش کیفیت صدا در دستگاه‌هایی که آن را ساپورت می‌کند، می‌شوند.

سایلنت بودن به معنای واقعی در اندروید 13 به چه معناست؟

سایلنت به معنای واقعی

وقتی تلفن خود را روی حالت بی‌صدا تنظیم می‌کنید، باید واقعاً بی‌صدا باشد. در اندروید ۱۳، حالت سایلنت همه چیز را غیرفعال می‌کند و در هنگام استفاده از گوشی، سکوت واقعی را به شما می‌دهد.

آیا انتخاب‌گر خروجی صدا در Android 13 بازسازی شده است؟

اندروید ۱۳ انتخاب‌گر خروجی صدا را بازسازی کرده است. یک طراحی مجدد زیباشناختی تا با طرح Material You مطابقت داشته باشد، اما تغییر به یک سیستم خروجی جدید را بسیار آسان‌تر می‌کند.

خروجی صدا

تنظیمات زبان “Panlingual” برنامه ها، در این آپدیت چگونه است؟

Panlingual

اگر می‌خواهید از چند زبان برای گوشی خود استفاده کنید، این می‌تواند بهترین افزودنی برای اندروید ۱۳ باشد. اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهنده شامل تغییر زبان برای هر برنامه بود. این به کاربران اجازه می‌دهد تا زبان‌های خاصی را برای برنامه‌های خاص، به‌صورت جداگانه از تنظیمات سیستم گوشی تنظیم کنند.


بیشتر بدانید: چگونه کش گوشی اندروید را پاک کنم؟


 آیا از ارائه کلیپ بورد اصلاح شده در اندروید ۱۳ خبر داری؟

وقتی متنی را در اندروید ۱۳ برش می‌دهید یا کپی می‌کنید، یک جعبه هشدار جدید را در گوشه پایین، سمت چپ مشاهده می‌کنید که می‌توانید به‌سرعت روی نماد مداد ضربه بزنید تا آن متن را ویرایش کنید. سپس، وقتی متن را جای‌گذاری کردید، نسخه ویرایش شده آن را دریافت خواهید کرد. این یک تغییر کوچک است اما می‌تواند پیامدهای بزرگی بر قابلیت استفاده از متن در اندروید داشته باشد.

آیا Android 13، حریم خصوصی و امنیت را به روزرسانی کرده است؟به‌روزرسانی حریم خصوصی و امنیتی

حریم خصوصی و امنیت همیشه برای Google مهم است. با هر نسخه جدید اندروید، این شرکت سیستم‌عامل را ایمن‌تر و خصوصی‌تر می‌کند و کاربر کنترل بیشتری بر چیزهایی دارد که بیشترین اهمیت را دارند. در آپدیت اندروید ۱۳ نیز ما شاهد این قابلیت‌ها خواهیم بود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

پیشنهاد ما به شما:  پر فروش‌ترین گوشی‌های میان‌رده ۲۰۲۴ در ایران کدامند؟

انتخاب‌گر عکس خصوصی درآپدیت اندروید 13 یعنی چه؟

انتخاب‌گر عکس خصوصی

زمانی که شما فایلی را با یک برنامه اندروید به اشتراک می‌گذارید، پاپ‌آپی که ظاهر می‌شود بسیار امن است. به برنامه اجازه نمی‌دهد که به تمام فایل شما دسترسی داشته باشد، فقط به فایل‌هایی که شما انتخاب می‌کنید این اجازه را می‌دهد.بااین‌حال، نسخه جدید در آپدیت اندروید ۱۳ نیز در حال تغییرات بیشتری برای امنیت فایل‌های خصوصی کاربران است.

انتخاب‌گر عکس در اندروید ۱۳، مستقیماً در خود اندروید ساخته می‌شود که انتخاب عکس‌های ذخیره‌سازی محلی و ابری را در بین برنامه‌ها جهانی می‌کند.برای اینکه این خبر حتی بهتر شود، برای دیدن این ویژگی به اندروید ۱۳ نیازی نخواهید داشت: Google این ویژگی را به همه گوشی‌های اندروید ۱۱ و اندروید ۱۲ با استفاده از فروشگاه Google Play (به‌استثنای تلفن‌های مبتنی بر Android Go) اعمال می‌کند.

مجوز جدید در آپدیت اندروید 13 در دستگاه‌های وای‌ فای مجاور

اگر برنامه‌ای نیاز به مکان‌یابی دستگاه‌های Wi-Fi مجاور در Android 12 داشته باشد که نیاز به location permission دارد که این موضوع به‌صورت واضح ناامن است. در اندروید ۱۳، گوگل مجوز جدید NEARBY_WIFI_DEVICES در زمان اجرا را معرفی می‌کند که به آن برنامه‌ها گزینه جدیدی می‌دهد که به دسترسی غیرضروری موقعیت مکانی نیاز ندارد.

اجازه دسترسی به نوتیفیکیشن‌ در آپدیت Android 13

اجازه دسترسی به نوتیفیکیشن‌ها

در اندروید ۱۲ و نسخه‌های قبلی، شما لازم بود که به اپلیکیشن‌ها اجازه دسترسی به یکسری امکانات خاص، مثل موقعیت مکانی، دوربین و میکروفون را بدهید. هنگامی که اندروید ۱۳ عرضه شود، شما نیاز است همین اقدامات را برای نوتیفیکیشن‌ها انجام بدهید.این قابلیت بالاخره مشکل تعداد زیاد اعلا‌ن‌های اپلیکیشن‌های تازه دانلود شده را که قبلاً نیاز بود به تنظیمات سیستم گوشی بروید و آن‌ها را متوقف کنید، پایان می‌دهد. در عوض، فقط می‌توانید هر برنامه‌ای‌ را از ارسال اعلان‌ها به هنگام نصب آن محروم کنید.

  آیا از قابلیت Fast Pair در این آپدیت خبر دارید؟

قابلیت Fast Pair

Fast Pair یک ویژگی فوق‌العاده است که این امکان را به شما می‌دهد تا به‌سرعت گوشی خود را با لوازم جانبی مانند هدفون بلوتوث جفت کنید. به‌جای نیاز به‌اضافه کردن دستی آنها، تلفن شما به‌سادگی به شما هشدار می‌دهد که چیزی در اطراف شناسایی شده است و از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید با آن جفت شوید یا خیر. در اندروید ۱۳، Fast Pair مستقیماً در سیستم‌عامل تعبیه شده است که استفاده از آن را آسان‌تر می‌کند.

  • در اندروید ۱۳ فرمت متن ژاپنی آسان‌تر خواهد بود تا خواناتر و صیقلی تر باشد.
  • خط‌های غیر لاتین (تامیل، برمه، تلوگو، تبتی و غیره) اکنون با ارتفاع خط تطبیقی بهتر به نظر می‌رسند. این کار از قطع شدن قسمت‌های پایینی این خطوط جلوگیری می‌کند.
  • افرادی که از حروف آوایی استفاده می‌کنند (مانند کسانی که ژاپنی و چینی صحبت می‌کنند)، اکنون برای انجام جستجو و تکمیل متن‌ها راحت‌تر خواهند بود. این به دلیل یک API تبدیل متن جدید است که در اندروید ۱۳ گنجانده شده است.
  • فونت‌ها و ایموجی‌ها از COLRv1 پشتیبانی رندر خواهند داشت. این به آنها کمک می‌کند تا به‌سرعت رندر شوند و تقریباً در هراندازه ای عالی به نظر برسند.

بیشتر بدانید: آشنایی با روش های جلوگیری از داغ شدن گوشی اندروید


کدام گوشی‌ها اندروید ۱۳ را دریافت می‌کنند؟

انتظار می‌رود اندروید ۱۳ که هنوز درحال‌توسعه است، ویژگی‌های آرایشی، امنیتی و حریم خصوصی بیشتری را به همراه داشته باشد. اما اندروید ۱۳ برای چه گوشی‌هایی می‌آید؟ در این مقاله از مجله توسعه تجارت هوشمند فاخر، اسمارت‌فون‌هایی فراتر از دستگاه‌های پیکسل خود گوگل را که انتظار می‌رود به اندروید ۱۳ به‌روزرسانی شوند، فهرست می‌کنیم.

  • لیست اندروید ۱۳ برای سامسونگ حداقل شامل مدل‌های زیر خواهد بود:

Galaxy S Series:

  1. Galaxy S22
  2. Galaxy S22+
  3. Galaxy S22 Ultra
  4. Galaxy S21
  5. Galaxy S21+
  6. Galaxy S21 Ultra
  7. Galaxy S21 FE
  8. Galaxy S20
  9. Galaxy S20 FE
  10. Galaxy S20+
  11. Galaxy S20 Ultra
  12. Galaxy S10 Lite

 

Galaxy Note Series:

  1. Galaxy Note 20
  2. Galaxy Note 20 Ultra
  3. Galaxy Note 10 Lite

Galaxy Z Fold/Flip Series:

  1. Galaxy Z Fold 3
  2. Galaxy Z Flip 3
  3. Galaxy Z Fold 2
  4. Galaxy Z Flip
  5. Galaxy Z Flip 5G
پیشنهاد ما به شما:  نقد و بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو هواوی

 

Galaxy A Series:

  1. Galaxy A72
  2. Galaxy A52s, Galaxy A52, and Galaxy A52 5G
  3. Galaxy A71, Galaxy A71 5G, and Galaxy A71 5G UW
  4. Galaxy A51, Galaxy A51 5G, and Galaxy A51 5G UW
  5. Galaxy A32 and Galaxy A32 5G
  6. Galaxy A22 and Galaxy A22 5G
  7. Galaxy A73
  8. Galaxy A53
  9. Galaxy A33
  10. Galaxy A23
  11. Galaxy A13
  12. Galaxy A03s
  13. Galaxy A03

 

Galaxy M Series:

  1. Galaxy M62
  2. Galaxy M42 5G
  3. Galaxy M32 and Galaxy M32 5G
  4. Galaxy M12
  5. Galaxy M53
  6. Galaxy M13
  7. Galaxy M23
  8. Galaxy M52
  9. Galaxy M22

Galaxy F Series:

  1. Galaxy F62
  2. Galaxy F52 5G
  3. Galaxy F22
  4. Galaxy F12
  5. Galaxy F13
  6. Galaxy F23
  7. Galaxy F42 5G

 

Galaxy Tab Series:

  1. Galaxy Tab S8
  2. Galaxy Tab S8+
  3. Galaxy Tab S8 Ultra
  4. Galaxy Tab S7
  5. Galaxy Tab S7+
  6. Galaxy Tab S7 FE 5G
  7. Galaxy Tab A7 Lite
  8. Galaxy Tab A8
  9. Galaxy Tab S6
  10. Galaxy Tab S6 Lite

امروزه بسیاری از گوشی‌های سامسونگ در بازار موبایل ایران، وجود دارند که فروش بسیار بالایی داشتند و فقط آپدیت‌های امنیتی را ساپورت می‌کنند و اندروید ۱۳ را پشتیبانی نخواهند کرد.

  • گوشی‌های شیائومی زیادی وجود دارند که آپدیت اندروید ۱۳ را دریافت می‌کنند. شیائومی سخت‌ کارکرده است تا به‌روزرسانی را تاحدامکان به بسیاری از دستگاه‌های خود ارائه دهد. لیست گوشی‌های شیائومی که اندروید ۱۳ را دریافت می‌کنند، حداقل به‌صورت زیر خواهد بود:

گوشی شیائومی و اندروید 13

Xiaomi MIX Series:

  1. Mi MIX 4
  2. Mi MIX 5
  3. Mi MIX 5 Pro

 

Xiaomi Mi Series:

  1. Mi 10S
  2. Mi 11 Lite 4G
  3. Mi 11 Ultra 5G
  4. Mi 11X
  5. Mi 11X Pro
  6. Mi 11 Pro
  7. Mi 11 Lite 5G

Xiaomi Series:

  1. Xiaomi 12S Ultra
  2. Xiaomi 12S
  3. Xiaomi 12S Pro
  4. Xiaomi 12 Lite
  5. Xiaomi 11T
  6. Xiaomi 11T Pro
  7. Xiaomi 11 Lite 5G NE
  8. Xiaomi 11i
  9. Xiaomi 12
  10. Xiaomi 12X
  11. Xiaomi 12 Pro
  12. Xiaomi Pad 5
  13. Xiaomi Pad 5 Pro
  14. Xiaomi MIX Fold
  15. Xiaomi Civi

 

Xiaomi Redmi Series:

  1. Redmi K50
  2. Redmi K50 Gaming
  3. Redmi K50 Gaming Lite
  4. Redmi K40
  5. Redmi K40S
  6. Redmi K3oS Ultra
  7. Redmi K40 Pro
  8. Redmi K40 Pro+
  9. Redmi K40 Gaming Edition
  10. Redmi Note 10
  11. Redmi Note 10 Pro/Pro Max
  12. Redmi Note 10S
  13. Redmi Note 10 Pro 5G
  14. Redmi Note 10T
  15. Redmi Note 10 JE
  16. Redmi Note 11
  17. Redmi Note 11S
  18. Redmi Note 11 Pro
  19. Redmi Note 11 Pro+
  20. Redmi Note 11E Pro
  21. Redmi Note 11T
  22. Redmi Note 11T Pro Plus
  23. Redmi Note 11T Pro
  24. Redmi Note 11 NFC
  25. Redmi 10
  26. Redmi 10 Prime
  27. Redmi Note 8 2021

اینها فقط تنها تعدادی از دستگاه های موجود در لیست به روز رسانی اندروید ۱۳ برای شیائومی هستند که آن را دریافت می کنند. اگر یکی از این دستگاه‌ها را در فهرست را دارید، می‌توانید در آینده نزدیک انتظار دانلود اندروید ۱۳ و نصب آن را داشته باشید.

  • پیش‌بینی اینکه کدام مدل از گوشی‌های آنر مجاز به دانلود اندروید ۱۳ هستند و به‌روزرسانی می‌شوند، حداقل به صورت زیر خواهد بود:
  1. Honor Magic 3
  2. Honor Magic 3 Pro
  3. Honor Magic 3 Pro+
  4. Honor 70
  5. Honor 70 Pro
  6. Honor 70 Pro Plus
  7. Honor X40i
  8. Honor Pad 8
  9. Honor 50
  10. Honor 50 Pro
  11. Honor Magic 4 Pro
  12. Honor Magic 4 Lite
  13. Honor Magic 4 Ultimate
  14. Honor 60
  15. Honor 60 Pro
  16. Honor X30 Max
  17. Honor X9
  18. Honor 60 SE
  19. Honor Magic V
  20. Honor X8
  • گوشی‌های هوآوی در حال ارتقای دستگاه‌های جهانی خود با به‌روزرسانی نرم‌افزار EMUI 12 هستند و ویژگی‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند در این نسخه جدید EMUI جذاب باشد. اما نسخه بعدی EMUI چطور؟ اگرچه هواوی چیزی در مورد این نرم‌افزار EMUI نگفته‌ است اما آیا این نرم‌افزار بر اساس اندروید۱۳ عرضه می‌شود یا هیچ تغییری انجام نخواهد داد؟

گوشی های هواوی

ما کاملاً مطمئن نیستیم که گوشی‌های هوآوی مستقیماً روی Android Open Source Project (AOSP)، نسخه اندروید ۱۳ برود، اما احتمال ارتقای نسخه اندروید، برای دستگاه‌های جدید مجهز به HMS وجود دارد.

این بار EMUI 13 احتمالاً می‌تواند مبتنی بر سیستم‌عامل HarmonyOS برای مصرف‌کنندگان جهانی باشد که بسیاری از مصرف کنندگان به شدت منتظر آن هستند. با این‌ حال، هوآوی نشان داده است که از HarmonyOS به عنوان یک نرم‌افزار انحصاری چینی استفاده می‌کند، اما چه کسی می‌داند چه اتفاقی می‌افتد.

 

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا