بررسی و مقایسهموبایل

پر فروش‌ترین گوشی‌های میان‌رده ۲۰۲۴ در ایران کدامند؟

بررسی گوشی‌های پرفروش میان‌رده ۲۰۲۴ در ایران

با در نظر گرفتن درآمد مردم ایران در سال‌های اخیر، گوشی‌های پرچمدار برای بسیاری از ایرانی‌ها بسیار گران‌قیمت هستند. از سوی دیگر، با توجه به شرایط اجتماعی کشور و وابستگی بسیار زیاد بخش عمده‌ای از مردم به گوشی‌های موبایل خود، گوشی‌های اقتصادی چندان جوابگوی این نیازمندی نیستند. در چنین شرایطی، گوشی‌های میان-رده که قیمت چندان بالایی ندارند اما می‌توانند بسیاری از نیازمندی‌های اکثر کاربران را تأمین کنند، در اولویت ایرانی‌ها قرار دارند. اما از بین گوشی‌های موبایل میان-رده کدام یک بیشترین مشتری را دارند؟ در این مقاله به بررسی گوشی های پرفروش میان رده در سال ۲۰۲۴ می‌پردازیم.

گوشی Redmi Note 12s 4G

این روز‌ها اکثر گوشی‌ها نمایشگری با قطر بالای ۶.۵ اینچ و وزن بالای ۱۸۰ گرم دارند اما هنوز هم می‌توان گوشی‌های جمع و جور و سبک وزن پیدا کرد. اگر شما هم طرفدار گوشی‌های کامپک هستید که به راحتی در جیب جا می‌شوند، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۲ اس است. این گوشی اگرچه به فناوری 5G مجهز نیست اما به عنوان یک گوشی میان‌رده ارزان قیمت، نقطه ضعف‌های زیادی ندارد، مجهز به دوربینی بسیار خوب با کیفیت عکس قابل قبول است، استریو اسپیکر دارد، با یک باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت تغذیه می‌شود و دارای قابلیت شارژ سریع ۳۳ وات است.

گوشی های پرفروش میان رده در سال ۲۰۲۴ ردمی نوت ۱۲ اس

این گوشی که در ۶ مارس ۲۰۲۳ وارد بازار شده، در سال ۲۰۲۴ اصلا قدیمی نیست و با سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI 14 از جعبه خارج می‌شود. Redmi Note 12s 4G نمایشگری ۶.۴۳ اینچی از نوع AMOLED با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل دارد که ۸۴.۵ درصد از سطح جلویی را می‌پوشاند. این نمایشگر دارای حداکثر نرخ نوسازی ۹۰ هرتز است و روشنایی حداکثری آن به ۱۰۰۰ نیت می‌رسد که برای یک گوشی ارزان‌قیمت، عدد خیلی خوبی محسوب می‌شود. همچنین، تراکم پیکسلی ۴۰۹ پیکسل بر اینچ، گویای کیفیت بالای تصویر است.

این گوشی ۱۷۶ گرمی بدنه‌ای از جنس پلاستیک دارد و ضد آب نیست. ردمی نوت ۱۲ اس با تراشه نسبتا ضعیف مدیاتک هلیو G96 با پردازنده گرافیکی Mali-G57 MC2 کار می‌کند که ساخت ۱۲ نانومتری دارد و بنابراین، شارژ گوشی را خیلی بهینه مصرف نمی‌کند. ۶ یا ۸ گیگابایت رم از این تراشه پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید یکی از گزینه‌های دارای حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت، ۱۲۸ گیگابایت یا حتی ۲۵۶ گیگابایت را بخرید. البته، این گوشی شیائومی مجهز به شکاف اختصاصی کارت حافظه است و بنابراین، می‌توانید به صورت همزمان از دو سیم کارت و کارت حافظه استفاده کنید.

دوربین اصلی دارای سنسور 1/1.52 اینچی سامسونگ Isocell HM2 با رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل و پیکسل‌های ۰.۷ میکرومتری است که مشخصات خیلی خوبی در محدوده قیمتی زیر ۱۰ میلیون تومان در فروردین ۱۴۰۳ محسوب می‌شود. این دوربین به صورت پیش‌فرض عکس‌هایی با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل می‌گیرد که تعادل سفید خیلی خوبی دارند و بنابراین، بسیار طبیعی به نظر می‌رسند. این عکس‌ها از شفافیت کافی برخوردار هستند و در صورتی که نور محیط خوب باشد، محدوده داینامیک خوبی دارند اما با کاهش نور محیط، محدوده داینامیک نیز کاهش پیدا می‌کند. دوربین اصلی ردمی نوت ۱۲ اس می‌تواند با حداکثر کیفیت 1080P@30fps فیلمبرداری کند.

در سطح پشتی گوشی دو دوربین دیگر قرار دارند که عبارتند از: دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی با میدان دید ۱۱۸ درجه و لنز f/2.2 که در جلوی سنسوری نسبتا کوچک و 1/4.0 اینچی با پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری قرار دارد. دوربین ماکرو نیز دارای سنسوری ۲ مگاپیکسلی و لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.4 با فوکوس ثابت روی فاصله ۴ سانتی متری است.

با اینکه دوربین اصلی بسیار فراتر از شیائومی Redmi Note 12s 4G محسوب می‌شود اما مثل دیگر گوشی‌های شیائومی (نه فقط در محدوده اقتصادی و میان-ره، بلکه حتی در محدوده پرچمدار)، دوربین سلفی چندان تعریفی ندارد و دارای سنسور ۱۶ مگاپیکسلی با فیلتر Quad-Bayer است. اگر انتظار دارید که این دوربین عکس‌های ۴ مگاپیکسلی بگیرد، باید بگوییم که اینطور نیست و رزولوشن عکس‌ها به صورت دیجیتالی به ۱۶ مگاپیکسل بر می‌گردد که باعث کاهش کیفیت آن‌ها می‌شود. همچنین، خبری از فوکوس خودکار در دوربین سلفی نیست. این در حالی است که دوربین اصلی قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز دارد.

یکی از مزیت‌های ردمی نوت ۱۲ اس 4G، مجهز بودن به باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت، علی رغم اندازه کوچک خود گوشی است. این باتری، با سرعت ۳۳ وات شارژ می‌شود که سرعت بالایی برای یک گوشی ارزان قیمت محسوب می‌شود.
از دیگر امکانات این گوشی می‌توان به مجهز بودن به استریو اسپیکر، جک هدفون ۳.۵ میلی متری، حسگر اثر انگشت جانبی، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی، قطب‌نما، فرستنده IR و رادیو FM استریو اشاره کرد. شما می‌توانید این گوشی را در رنگ‌های مشکی، آبی یخی و سبز بخرید. قیمت گوشی شیائومی Redmi Note 12s 4G با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت در اردیبهشت ۱۴۰۳ از هشت میلیون تومان فراتر نمی‌‌رود.

گوشی شیائومی Redmi Note 12 4G

دومین گوشی میان رده پرفروش ۲۰۲۴ در بازار موبایل ایران، شیائومی ردمی نوت ۱۲ است. این گوشی شباهت‌های زیادی به Redmi Note 12s 4G دارد و تنها در بعضی از جنبه‌ها، کمی متفاوت است. هر دو گوشی در مارس ۲۰۲۳ وارد بازار شدند اما ردمی نوت ۱۲ چند روزی جوان‌تر است.

ردمی نوت ۱۲

یکی از واضح‌ترین تفاوت‌های بین دو گوشی به اندازه آن‌ها مربوط می‌شود؛ در حالی که 12s دارای نمایشگری ۶.۴۳ اینچی است و گوشی جمع و جوری محسوب می‌شود اما نوت ۱۲ نمایشگری ۶.۷ اینچی دارد و چند گرمی نیز سنگین‌تر است. البته این نمایشگر از نمایشگر کوچک ردمی نوت ۱۲ اس بهتر است و نه تنها نرخ نوسازی آن به ۱۲۰ هرتز و حداکثر روشنایی آن به ۱۲۰۰ نیت می‌رسد، بلکه دارای رزولوشن مشابه ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل است، نسبت نمایشگر به بدنه اندکی بزرگ‌تر (۸۵.۳ درصد) دارد و با گوریلا گلس ۳ محافظت می‌شود.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین گوشی های گیمینگ دنیا در سال ۲۰۲۲ کدامند؟

با اینکه Redmi Note 12 با تراشه اسنپدراگون ۶۸۵ (با ساخت ۶ نانومتری و پردازنده گرافیکی Adreno 610 کار می‌کند اما این دو گوشی از نظر توان پردازشی چندان تفاوتی ندارند؛ هر چند که ساخت ۶ نانومتری این تراشه اسنپدراگون در مقایسه با ساخت ۱۲ نانومتری تراشه مدیاتک Redmi Note 12s 4G، به معنی مصرف بهینه‌تر باتری است. این دو گوشی از نظر حافظه و رم نیز چندان تفاوتی ندارند و بالاترین کانفیگ آن‌ها دارای رم ۸ گیگابایت و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت است.

گوشی ردمی نوت ۱۲ مثل ردمی نوت ۱۲ اس، سه دوربین پشتی، شامل دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی، دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی و دوربین اصلی دارد که تنها دوربین اصلی با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی به کار رفته در نوت 12s متفاوت است. در واقع، در نوت ۱۲، دوربین اصلی مجهز به سنسور کوچک‌تر 1/2.76 اینچی با پیکسل‌های ریزتر ۰.۶۴ میکرومتری و رزولوشن پایین‌تر ۵۰ مگاپیکسلی است. با اینکه هر دو دوربین دارای قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز هستند اما کیفیت عکس‌های ردمی نوت ۱۲ اس به وضوح بالاتر است.

گذشته از این، ردمی نوت ۱۲ دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی دارد که در مقایسه با دوربین ۱۶ مگاپیکسلی نوت ۱۲ اس کمی ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. هر دو گوشی دارای حداکثر کیفیت فیلمبرداری 1080p@30fps با هر دو دوربین جلو و عقب و قابلیت‌ها و امکاناتی مثل فلش LED، پانوراما و HDR در سیستم دوربین پشتی هستند.

دیگر قابلیت‌ها و امکانات Redmi Note 12 شامل باتری، سرعت شارژ و سنسورها تفاوتی با Redmi Note 12s ندارند ولی ردمی نوت ۱۲ برخلاف ۱۲ اس، دارای سیستم استریو اسپیکر نیست و یک تک اسپیکر دارد. البته، هر دو گوشی مجهز به جک هدفون ۳.۵ میلی متری هستند. در اردیبهشت ۱۴۰۳ شما می‌توانید گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۲ با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت را با قیمت ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موبایل ایران بخرید. این گوشی در رنگ‌های خاکستری، سبز نعنایی و آبی یخی موجود است و در حالی که نمایشگر بهتری در مقایسه با ردمی نوت ۱۲ اس دارد و دارای امتیاز مقاومت محیطی IP 53 است اما از نظر دوربین و اسپیکر، ضعیف‌تر است.

گوشی شیائومی Redmi 12 4G

دیگر گوشی محبوب شیائومی در کلاس میان رده در سال ۲۰۲۴ نیز از زیربرند ردمی است. شیائومی Redmi 12 4G را می‌توان ترکیبی از دو گوشی ردمی نوت ۱۲ اس و ردمی نوت ۱۲ دانست. البته، این گوشی تفاوت‌هایی نیز دارد ک یکی از بزرگ‌ترین آن‌‌ها، نمایشگر IPS LCD است که اگرچه اندازه خیلی بزرگی دارد و از رزولوشن بالاتری نیز برخوردار است اما حداکثر روشنایی آن از ۵۵۰ نیت و حداکثر نرخ نوسازی آن از ۹۰ هرتز فراتر نمی‌رود.

ردمی ۱۲

این گوشی بزرگ و ۱۹۸ گرمی در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۳ با بدنه‌ای پلاستیکی و امتیاز مقاومت محیطی IP54 وارد بازار شد. شیائومی ردمی ۱۲ مجهز به تراشه مدیاتک لیو جی ۸۸ با ساخت ۱۲ نانومتری و پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2 است. این گوشی حداقل ۱۲۸ گیگابایت و حداکثر ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۴، ۶ یا ۸ گیگابایت رم دارد و از کارت حافظه خارجی نیز پشتیبانی می‌کند.

سیستم دوربین پشتی Redmi 12 4G شباهت زیادی به ردمی نوت ۱۲ دارد و از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار تشخیص فاز، دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی با میدان دید ۱۲۰ درجه و دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی تشکیل می‌شود اما دوربین سلفی ضعیف‌تر با رزولوشن ۸ مگاپیکسل دارد. البته، هر دو دوربین جلو و عقب می‌توانند با کیفیت 1080p@30fps فیلمبرداری کند.

این گوشی یک تک اسپیکر و جک هدفون ۳.۵ میلی متری دارد، مجهز به فرستنده IR است و حسگر اثر انگشت جانبی، قطب‌نما و شتاب‌سنج دارد. با اینکه ردمی ۱۲ مثل ردمی نوت ۱۲ اس و ردمی نوت ۱۲ باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت دارد اما سرعت شارژ آن از ۱۸ وات فراتر نمی‌رود. این گوشی در رنگ‌های مشکی، آبی آسمانی و نقره‌ای به بازار عرضه شده است. قیمت گوشی Redmi 12 با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت در اردیبهشت ۱۴۰۳ در بازار موبایل ایران، زیر هفت میلیون تومان است.

گوشی شیائومی Poco C40

یکی دیگر از گوشی های پرفروش میان رده در سال ۲۰۲۴، به زیر برند پوکو شرکت شیائومی تعلق دارد. معمولا، این زیربرند گوشی‌هایی ارزان‌قیمت با توان پردازشی بالا و مجهز به نمایشگرهایی با نرخ نوسازی بالا تولید می‌کند که برای گیمینگ سطح پایین، مناسب هستند.

پوکو سی ۴۰

یکی از گوشی‌های پوکو که البته در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲ وارد بازار شده و اکنون کمی قدیمی محسوب می‌شود، پوکو سی ۴۰ است. این گوشی ۲۰۴ گرمی، نمایشگری ۶.۷۱ اینچی از نوعی IPS LCD دارد که ۸۲.۰ درصد از سطح جلویی گوشی را می‌پوشاند و باید گفت که لبه‌های نمایشگر، بسیار ضخیم هستند. این صفحه نمایش دارای رزولوشن ۷۲۰ پیکسل در ۱۶۵۰ پیکسل است و با توجه به اندازه‌ای که دارد، تراکم پیکسلی آن از ۲۶۸ پیکسل بر اینچ فراتر نمی‌رود. شاید تنها ویژگی مثبتی که بتوان از این نمایشگر نام برد، محافظ گوریلا گلس آن باشد.

شیائومی Poco C40 با سیستم عامل اندروید ۱۱ و رابط کاربری MIUI 13 مخصوص پوکو از جعبه خارج می‌شود و با تراشه کمیاب و ضعیف JLQ LR510 با ساخت ۱۱ نانومتری کار می‌کند. این تراشه مجهز به پردازنده مرکزی (CPU) هشت هسته‌ای با چهار هسته Cortex-A55 (نرخ ساعت ۲.۰ گیگاهرتز) و چهار هسته Cortex-A55 (نرخ ساعت ۱.۵ گیگاهرتز) است و پردازنده گرافیکی (GPU) مدل Mali-G57 MC1 دارد.

این گوشی دارای ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی و ۲، ۳ یا ۴ گیگابایت رم است. البته، با پشتیبانی پوکو C40 از کارت حافظه خارجی، نیازی نیست که نگران کمبود حافظه باشید.

سیستم دوربین این گوشی شیائومی کاملا ابتدایی است. دوربین اصلی سنسوری ۱۳ مگاپیکسلی دارد که در پشت لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.2 با قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز قرار گرفته است. تنها یک حسگر عمقی ۲ مگاپیکسلی، دوربین اصلی را در پشت گوشی همراهی می‌کند. حداکثر کیفیت فیلمبرداری این دوربین به 1080p@30fps می‌رسد و جالب اینجا است که قابلیت‌های HDR و پانوراما دارد. در جلوی گوشی نیز یک دوربین ۵ مگاپیکسلی با لنز f/2.2 قرار دارد که دارای قابلیت HDR است و مثل دوربین اصلی می‌تواند با حداکثر کیفیت 1080p@30fps فیلمبرداری کند.

مطابق انتظار، خبری از استریو اسپیکر نیست و این گوشی تنها یک اسپیکر دارد و البته با داشتن جک هدفون ۳.۵ میلی متری می‌توانید با هدفون سیمی از آن استفاده کنید.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین گوشی‌های سری M سامسونگ کدام است؟

پوکو سی ۴۰ دارای باتری بسیار بزرگ ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت و قابلیت شارژ سیمی ۱۸ وات است. از دیگر قابلیت‌ها و مشخصات این گوشی می‌توان به رادیو FM، حسگر اثر انگشت پشتی، شتاب‌سنج و حسگر مجاورتی اشاره کرد. این گوشی در رنگ‌های مشکی، سبز مرجانی و زرد پوکو عرضه شده است. قیمت گوشی پوکو C40 در اردیبهشت ۱۴۰۳ در بازار موبایل ایران، حتی به پنج میلیون تومان نیز نمی‌رسد و شاید بهتر باشد این گوشی را در رده گوشی‌های اقتصادی قرار دهیم.

گوشی شیائومی Redmi Note 12 pro 4G

باز هم یک گوشی دیگر از زیر برند ردمی که حسابی در بازار موبایل ایران فروش دارد. نسخه پرو ردمی نوت ۱۲ که در ۳ مارس ۲۰۲۳ معرفی و در ۱۱ آوریل ۲۰۲۳ وارد بازار شده، ۲۰۱.۸ گرم وزن دارد و مجهز به نمایشگری عالی و ۶.۶۷ اینچی از نوع AMOLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل در ۲۴۰۰ پیکسل (تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل بر اینچ) و حداکثر روشنایی ۱۱۰۰ نیت است. این نمایشگر که ۸۶.۰ درصد از سطح جلویی گوشی را می‌پوشاند از قابلیت دالبی ویژن نیز پشتیبانی می‌کند.

شیائومی Redmi Note 12 pro 4G

شاید یکی از بزرگ‌ترین ایرادات شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو 4G، سیستم عامل نسبتا قدیمی آن باشد. این گوشی با سیستم عامل اندروید ۱۱ و رابط کاربری MIUI 13 از جعبه خارج می‌شود و با تراشه میان-رده کوالکام اسنپدراگون 732G با ساخت ۸ نانومتری کار می‌کند. این تراشه مجهز به CPU هشت هسته‌ای شامل دو هسته Kryo 470 Gold با نرخ ساعت 2.2 گیگاهرتز و ۶ هسته Kryo 470 Silver با نرخ ساعت ۱.۸ گیگاهرتز است و پردازنده گرافیکی Adreno 618 دارد.

شیائومی Redmi Note 12 Pro 4G در نسخه‌های دارای ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم به بازار عرضه شده است و از کارت حافظه میکرو SD کارت نیز پشتیبانی می‌کند اما دارای شکاف مشترک با سیم کارت است و اگر بخواهید که از کارت حافظه استفاده کنید، باید قید استفاده از سیم کارت دوم را بزنید. حافظه این گوشی از نوع UFS 2.2 است که اگرچه بین حافظه‌های سریع قرار نمی‌گیرد اما برای یک گوشی میان رده خوب است.

یکی از نقاط قوت شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو 4G سیستم دوربین آن محسوب می‌شود. دوربین اصلی مجهز به سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی با ابعاد 1/1.52 اینچ و پیکسل‌های ۰.۷ میکرومتری است که در پشت لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.9 و قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز قرار گرفته است.

در پشت گوشی به غیر از دوربین اصلی، دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی با میدان دید ۱۲۰ درجه، دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی و حسگر عمقی ۲ مگاپیکسلی نیز قرار دارد. سیستم دوربین پشتی دارای فلش LED، پانوراما . HDR است و می‌تواند حتی با کیفیت 4K ولی با حداکثر نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند که با توجه به قمیت گوشی Redmi Note 12 Pro 4G قابلیت خیلی خوبی محسوب می‌شود. همچنین، امکان فیلمبرداری با کیفیت 1080p@30/60fps نیز وجود دارد.

مثل همیشه، نباید انتظار زیادی از دوربین سلفی یک گوشی شیائومی داشته باشید. ردمی نوت ۱۲ پرو نیز مجهز به دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی است که علی رغم داشتن فیلتر Quad-Bayer، عکس‌هایی ۱۶ مگاپیکسلی می‌گیرد که آنچنان خوب نیستند ولی قابل قبول هستند. این دوربین می‌تواند با کیفیت حداکثر 1080p@30fps فیلمبرداری کند.

شیائومی ردمی Note 12 Pro 4G مجهز به استریو اسپیکر با صدایی رسا و با کیفیت است و البته جک هدفون ۳.۵ میلی متری نیز دارد. این گوشی دارای باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت با شارژ سریع ۶۷ وات است. از دیگر قابلیت‌ها و مشخصات این گوشی می‌توان به فرستنده فروسرخ، حسگر اثر انگشت جانبی، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و قطب‌نما اشاره کرد. قیمت گوشی ردمی نوت ۱۲ پرو 4G در اردیبهشت ۱۴۰۳ در بازار موبایل ایران، بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان است و شما می‌توانید این گوشی را در رنگ‌های آبی ستاره‌ای، خاکستری نوک‌مدادی، سفید قطبی و آبی یخی از فروشگاه اینترنتی فرنا تهیه کنید.

گوشی سامسونگ A14 4G

بسیار بعید است که بخواهیم به بررسی گوشی های پرفروش میان رده در سال ۲۰۲۴ بپردازیم و نامی از سامسونگ نبریم. یکی از گوشی‌های ارزان‌قیمت و عالی برند سامسونگ در سال‌های اخیر، A14 نام دارد. این گوشی در ۲۷ مارس ۲۰۲۳ وارد بازار موبایل شد و دارای ۲۰۱ گرم وزن، و بدنه‌ای پلاستیکی است.

گوشی سامسونگ A14 4G

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A14 نمایشگری ۶.۶ اینچی از نوع PLS LCD دارد که تنها ۸۰ درصد از سطح جلویی گوشی را می‌پوشاند و بنابراین، فاصله زیادی به نمایشگر و لبه‌های A14 وجود دارد. البته این نمایشگر از کیفیت تصویر خوبی برخوردار است و با داشتن رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل در ۲۴۰۸ پیکسل، دارای تراکم پیکسلی ۴۰۰ پیکسل بر اینچ است.

سامسونگ A14 با سیستم عامل نسبتا جدید اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.0 از جعبه خارج می‌شود و با تراشه مدیاتک هلیو جی ۸۰ دارای ساخت ۱۲ نانومتری (نسخه A) یا تراشه اگزینوس ۸۵۰ دارای ساخت ۸ نانومتری (نسخه B) کار می‌کند.

تراشه مدیاتک جی ۸۰، پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای شامل دو هسته Cortex-A75 با نرخ ساعت ۲.۰ گیگاهرتز و ۶ هسته Cortex-A55 با نرخ ساعت ۱.۸ گیگاهرتز دارد. تراشه اگزینوس ۸۵۰ نیز مجهز به CPU هشت هسته‌ای شامل ۴ هسته Cortex-A55 با نرخ ساعت 2.0 گیگاهرتز و شامل ۴ هسته دیگر Cortex-A55 با نرخ ساعت 2.0 گیگاهرتز است که با در نظر گرفتن قیمت A14، تراشه‌ای قوی محسوب می‌شود. هر دو تراشه مجهز به پردازنده گرافیکی (GPU) مدل Mali-G52 MC2 هستند.

گوشی سامسونگ A14 شکاف کارت حافظه اختصاصی دارد و از میکرو SD کارت پشتیبانی می‌کند. این گوشی دارای نسخه‌هایی با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت و ۴ گیگابایت رم، حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و ۴ گیگابایت رم و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و ۶ گیگابایت رم است.

این گوشی از نظر سیستم دوربین چندان بد نیست. در پشت گوشی، دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با لنز f/1.8 و قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز قرار دارد که می‌تواند در نور روز، عکس‌های خیلی خوبی بگیرد و البته در شب نیز چندان بد نیست. همچنین، یک دوربین اولتراواید ۵ مگاپیکسلی دارای لنز با گشودگی دیافراگم f/2.2 و یک دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی نیز در پشت گوشی قرار دارند. سیستم دوربین پشتی با فلش LED تکمیل می‌شود و دارای قابلیت‌های HDR و پانوراما است. این دوربین می‌تواند با کیفیت حداکثر 1080p@30fps فیلمبرداری کند.
در جلوی گوشی نیز دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی قرار دارد که مجهز به لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.0 است. این دوربین نیز می‌تواند با کیفیت حداکثر 1080p@30fps فیلمبرداری کند.

پیشنهاد ما به شما:  آشنایی با سامسونگ گلکسی S23 FE

متأسفانه A14 استریو اسپیکر ندارد اما دارای جک هدفون ۳.۵ میلی متری است که البته این روزها در حال محو شدن از گوشی‌های هوشمند است. این گوشی باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت دارد و با سرعت ۱۵ وات شارژ می‌شود. از دیگر مشخصات گوشی سامسونگ گلکسی A14 می‌توان به حسگر اثر انگشت جانبی، شتاب‌سنج، حسگر مجاورتی و قطب‌نما اشاره کرد. قیمت گوشی سامسونگ گلکسی A14 در اردیبهشت ۱۴۰۳ در بازار موبایل ایران، زیر ۷ میلیون ۵۰۰ هزار تومان است که قیمت بسیار خوبی برای یک گوشی با مشخصات گفته شده محسوب می‌شود.

گوشی شیائومی Redmi a2 plus

اگر گوشی‌هایی که تا اینجا به شما معرفی کردیم به نظر شما چندان ارزان نیستند، گوشی ردمی +A2 شاید آن چیزی باشد که به دنبالش هستید. این گوشی در ۲۴ مارس ۲۰۲۳ وارد بازار شد و ۱۹۲ گرم وزن دارد. ردمی A2 Plus مجهز به نمایشگری معمولی از نوع IPS LCD است که رزولوشن از ۷۰۰ پیکسل در ۱۶۰۰ پیکسل بالاتر نیست. این نمایشگر ۶.۵۲ اینچی تراکم پیکسلی ۲۶۹ پیکسل بر اینچ دارد و روشنایی آن از ۴۰۰ نیت فراتر نمی‌رود. نسبت نمایشگر به بدنه گوشی ردمی A2 Plus، چیزی حدود ۸۱ درصد است.

گوشی شیائومی Redmi a2 plus

این گوشی با سیستم عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری MIUI از جعبه خارج می‌شود و با تراشه ۱۲ نانومتری مدیاتک هلیو جی ۳۶ کار می‌کند که CPU هشت هسته‌ای شامل چهار هسته Cortex-A53 با نرخ ساعت ۲.۲ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A53 با نرخ ساعت ۱.۷ گیگاهرتز دارد. این تراشه مجهز به پردازنده گرافیکی غیر معمول PowerVR GE8320 است و در کل، تراشه‌ای بسیار ضعیف محسوب می‌شود.

گوشی Redmi A2 Plus شکافی اختصاصی برای کارت حافظه خارجی دارد. این گوشی نسخه‌های مختلفی دارد که عبارتند از: نسخه دارای حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت و رم ۲ گیگابایت، نسخه دارای حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت و رم ۳ گیگابایت، نسخه دارای حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت و رم ۳ گیگابایت، نسخه دارای حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت و نسخه دارای حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت. حافظه این گوشی از نوع eMMC 5.1 است.

اگر می‌خواهید از گوشی خود برای عکاسی استفاده کنید، اصلا ردمی A2 Plus را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. این گوشی فقط مجهز به یک دوربین پشتی ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 است که البته از HDR پشتیبانی می‌کند و قادر به فیلمبرداری با کیفیت حداکثر 1080p@30fps است. دوربین جلو نیز رزولوشن ۵ مگاپیکسل دارد و می‌تواند با کیفیت حداکثر 1080p@30fps فیلمبرداری کند.

این گوشی مطابق انتظار تنها یک اسپیکر دارد و البته دارای جک هدفون ۳.۵ میلی متری است. ردمی A2 Plus با باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت تغذیه می‌شود و سرعت شارژ آن از ۱۰ وات فراتر نمی‌رود. این گوشی حسگر اثر انگشت پشتی دارد اما خبری از امکانات دیگر نیست.
قیمت گوشی شیائومی ردمی A2 Plus در بازار موبایل ایران و در اردیبهشت ۱۴۰۳، زیر پنج میلیون تومان است و حتی می‌تواند مدل‌های پایه این گوشی را با قیمت زیر چهار میلیون تومان نیز بخرید. این گوشی در رنگ‌های آبی آکوا، مشکی کلاسیک و سبز دریایی در بازار وجود دارد.

گوشی نوکیا مدل (2018) 106

بد نیست که یک گوشی غیر هوشمند نیز به شما معرفی کنیم. نوکیا مدل ۱۰۶ ۲۰۱۸ یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های دکمه‌ای سال ۲۰۲۴ در ایران محسوب می‌شود. این گوشی در نوامبر ۲۰۲۸ وارد بازار موبایل ایران شده است و می‌تواند از دو سیم کارت به صورت همزمان پشتیبانی کند. نوکیا مدل ۱۰۶ ۲۰۱۸ وزنی حدود ۷۰ گرم دارد و دارای باتری ۸۰۰ میلی آمپر ساعت است که ۵۰۴ ساعت در حالت استندبای شارژ نگه می‌دارد و از ۱۶ ساعت مکالمه پیوسته پشتیبانی می‌کند. این گوشی ساده دارای ۴ مگابایت حافظه داخلی است، ۴ مگابایت رم دارد و شکاف کارت حافظه نیز ندارد. از امکانات نوکیا مدل ۱۰۶ ۲۰۱۸ می‌توان به چراغ قوه و رادیو FM اشاره کرد.

گوشی نوکیا مدل (2018) 106

سوالات پرتکرار

۱- بهترین گوشی های میان رده برای عکاسی در سال ۲۰۲۴ کدامند؟

از بهترین گوشی های میان رده برای عکاسی در سال ۲۰۲۴ می‌توان به اوپو فایند ایکس ۶، گوگل پیکسل ۸، گوگل پیکسل 7a، وان پلاس ۱۱، سامسونگ گلکسی S23 FE، شیائومی ۱۳ تی، آنر ۹۰ و ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس فایو جی اشاره کرد.

۲- بهترین گوشی میان رده سامسونگ در سال ۲۰۲۴ کدام است؟

بدون شک، گوشی سامسونگ گلکسی A55 با امکاناتی بی‌نظیر و قاب آلومینیومی، نه تنها بهترین گوشی میان رده سامسونگ تا سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود، بلکه باید آن را یکی از بهترین گوشی‌های میان-رده جهان نیز بدانیم.

۳- گوشی میان رده در حد پرچمدار چی بخریم؟

از بهترین گوشی‌های میان رده در حد پرچمدار می‌توان به ناتینگ فون (۲)، موتورولا اج ۴۰، سامسونگ گلکسی A55، گوگل پیکسل ۸ و شیائومی ۱۳ لایت اشاره کرد. همچنین، گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE نیز گزینه بسیار خوبی است.

۴- پر فروش ترین گوشی های میان رده دنیا در سال ۲۰۲۴ کدامند؟

از پر فروش ترین گوشی های میان رده دنیا در سال ۲۰۲۴ می‌توان به سامسونگ گلکسی A55، شیائومی ۱۳ تی، گوگل پیکسل 7a، ناتینگ فون ۲ و موتورولا اج ۴ اشاره کرد.

۵- بهترین گوشی های میان رده شیائومی در سال ۲۰۲۴ کدامند؟

از بهترین گوشی های میان رده شیائومی در سال ۲۰۲۴ می‌توان به شیائومی ۱۳ تی پرو 5G، شیائومی ردمی نوت ۱۳ پرو و پوکو ایکس ۶ پرو اشاره کرد.

۶- بهترین گوشی میان رده از نظر کارشناسان در سال ۲۰۲۴ کدام است؟

بهترین گوشی میان رده از نظر کارشناسان در سال ۲۰۲۴، سامسونگ گلکسی A55 است.

۷- پر فروش ترین گوشی میان رده سامسونگ در سال ۲۰۲۴ کدام است؟

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A55 پر فروش ترین میان رده سامسونگ در سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله، به بررسی گوشی های پرفروش میان رده در سال ۲۰۲۴ در بازار موبایل ایران پرداختیم و همانطور که گفته شد، گوشی‌های زیربرند ردمی شرکت چینی شیائومی با داشتن قابلیت‌های بسیار خوب و قیمت‌های خیلی پایین (در حد زیر ۱۰ میلیون تومان) بخش عمده بازار گوشی‌های میان رده را در ایران در اختیار دارند. البته، گوشی‌های سامسونگ A14 و پوکو سی ۴۰ نیز گوشی‌های پرفروشی هستند.

منبع:
gsmarena.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا