بررسی و مقایسهموبایل

موتورولا اج ۵۰ پرو؛ تجربه‌ای لذت‌بخش و تازه

با گوشی نیمه‌-پرچمدار Motorola Edge 50 Pro آشنا شوید

برند گوشی موتورولا در سال ۲۰۲۴ توجه ویژه‌ای روی تجربه کاربری دارد و کمتر روی بهبود مشخصات گوشی‌های خودش متمرکز است. در واقع، این شرکت در سال جاری تلاش کرده است تا روی رنگ‌ها، مواد مورد استفاده و هوش مصنوعی کار کند و گوشی اج ۵۰ پرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله به بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro می‌پردازیم. با ما تا انتهای این نقد و بررسی جذاب همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید... نمایش

بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro در یک نگاه

گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو مثل گوشی‌های قبلی این شرکت، حداقل یک رنگ خاص، یعنی رنگ یاسی لوکس دارد که شرکت پانتون (Pantone) در ساخت آن مشارکت داشته است. البته، وجود یک نسخه رنگ پنتون چیز جدیدی نیست و در نسل‌های موتورولا نیز دیده شده است. امسال، موتورولا همکاری خود با شرکت پانتون را به نمایشگر و دوربین نیز توسعه داده است. استفاده از رنگ‌های پانتون در نمایشگر و دوربین در صنعت گوشی موبایل، سابقه ندارد.

بررسی گوشی موتورولا edge 50 pro

با اینکه موتو اج ۵۰ پرو از نظر مشخصات بهبودهای قابل توجهی نسبت به موتو اج ۴۰ پرو نشان نمی‌دهد اما بعضی از مشخصات آن با توجه به محدوده قیمتی، خیلی خوب هستند. این گوشی مجهز به نمایشگری ۶.۷ اینچی از نوع OLED با حداکثر نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز و رزولوشن ۱۲۲۰ است که روشنایی آن به ۲۰۰۰ نیت هم می‌رسد.

سیستم دوربین نیز مشخصات قابل تحسینی دارد که مهم‌ترین آن‌ها، دیافراگم بسیار روشن f/1.4 دوربین اصلی است. مجموعه دوربین پشتی شامل دوربین اصلی، دوربین تله‌فوتو و دوربین اولتراواید دارای قابلیت فوکوس خودکار، مجموعه بسیار کاملی محسوب می‌شود.

با همه این‌ها، تراشه اسنپدراگون ۷ نسل ۳ اگرچه تراشه جدیدی است اما آنچنان قدرتمند نیست و در جمع تراشه‌های پرچمدار قرار نمی‌گیرد. این در حالی است که مدل سال گذشته یعنی Edge 40 Pro مجهز به تراشه پرچمدار اسنپدراگون بود اما امسال شرایط کمی متفاوت است و با اضافه شدن مدل اولترا به خانواده Edge، تراشه پرچمدار به آن گوشی می‌رسد و بنابراین، مدل Pro با یک درجه تنزل، تراشه‌ای میان رده را دریافت کرده است. البته، در ادامه این نقد و بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro به موضوع ارزندگی مشخصات نسبت به قیمت خواهیم پرداخت.

قابلیت‌های شارژ این موتورولا اج ۵۰ پرو در سطح پرچمدار است. این گوشی با امکان شارژ سریع شگفت‌انگیز ۱۲۵ وات، به ادعای موتورولا در ۱۸ دقیقه از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود. قابلیت شارژ وایرلسی سریع ۵۰ وات نیز نسبت به قابلیت شارژ وایرلسی ۱۵ وات نسل پیشین، بهبود قابل توجهی است. البته، باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت چندان بزرگ نیست. با این حال، در نظر داشته باشید که موتورولا اج ۵۰ پرو یک گوشی کامپکت و توجیبی با وزن پایین است و باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت برای یک گوشی ۱۸۶ گرمی اصلا بد نیست. گذشته از این‌ها، بد نیست به امتیاز مقاومت محیطی IP68 نیز اشاره کنیم که در حال حاضر، بالاترین سطح مقاومت محیطی در بهترین گوشی‌های پرچمدار دنیا محسوب می‌شود. در ادامه این مقاله به طور کامل به نقد و بررسی این گوشی می‌پردازیم. از اینکه با بلاگ فرنا همراه هستید، سپاسگذاریم.

مشخصات Motorola Edge 50 Pro

پیش از شروع بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro بد نیست که نگاهی به مشخصات آن داشته باشیم. در جدول زیر می‌توانید مشخصات اج ۵۰ پرو را ببینید:

تاریخ ورود به بازار ۸ آوریل ۲۰۲۴
ابعاد ۱۶۱.۲ در ۷۲.۴ در ۸.۲ میلی متر
وزن ۱۸۶ گرم
جنس بدنه
  • جلو: شیشه
  • قاب: آلومینیوم
  • پشت: چوب مصنوعی یا چرم مصنوعی سازگار با محیط زیست از جنس پلیمر سیلیکون
امتیاز مقاومت محیطی IP68 (نیم ساعت در عمق یک و نیم متری آب)
صفحه نمایش
  • نوع نمایشگر: P-OLED
  • ابعاد: ۶.۷ اینچ
  • رزولوشن: ۱۲۲۰ پیکسل در ۲۷۱۲ پیکسل
  • نرخ نوسازی: ۱۴۴ هرتز
  • تراکم پیکسلی: ۴۴۶ پیکسل بر اینچ
  • نسبت نمایشگر به بدنه: ۹۲ درصد
  • حداکثر روشنایی: ۲۰۰۰ نیت
  • نسبت ابعاد: ۲۰:۹
  • محافظ نمایشگر: گوریلا گلس
  • قابلیت‌های نمایشگر: پشتیبانی از +HDR10 و امکان نمایش یک میلیارد رنگ
سیستم عامل و رابط کاربری اندروید ۱۴
تراشه
  • مدل تراشه: اسنپدراگون ۷ نسل ۳ (ساخت ۴ نانومتری)
  • پردازنده مرکزی (CPU): هشت هسته‌ای شامل یک هسته Cortex-A715 با نرخ ساعت ۲.۶۳ گیگاهرتز، چهار هسته Cortex-A715 با نرخ ساعت ۲.۴ گیگاهرتز و سه هسته Cortex-A510 با نرخ ساعت ۱.۸ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی (GPU): Adreno 720
حافظه و رم
  • نسخه‌ها: ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم / ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم / ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم
  • پشتیبانی از کارت حافظه خارجی: ندارد
  • نوع حافظه: UFS 2.2
سیستم دوربین پشتی
  • دوربین اصلی: سنسور 1/1.55 اینچی با پیکسل‌های یک میکرومتری و رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل، لنز ۲۵ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.4، قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز چند جهته، قابلیت فوکوس لیزری و قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر (OIS)
  • دوربین تله‌فوتو: سنسور ۱۰ مگاپیکسلی با پیکسل‌های یک میکرومتری، لنز ۶۷ میلی متری (زوم اپتیکی ۳ برابری) با گشودگی دیافراگم f/2.0، قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز و OIS
  • دوربین اولتراواید: سنسور ۱۳ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری، لنز ۱۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.2 و میدان دید ۱۲۰ درجه، قابلیت فوکوس خودکار
  • امکانات و قابلیت‌های دوربین پشتی: فلش LED، پانوراما، HDR
  • کیفیت و قابلیت‌های فیلمبرداری: 4K@30fps، 1080p@30/60/120fps، +HDR10 با نرخ ۱۰ بیت، gyro-EIS
سیستم دوربین جلو
  • دوربین سلفی: سنسور ۵۰ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۰.۶۴ میکرومتری، لنز ۲۱ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.9 و قابلیت فوکوس خودکار
  • قابلیت‌ها: HDR
  • کیفیت و قابلیت‌های فیلمبرداری: 4K@30fps و 1080p@30/60fps
سیستم صوتی
  • اسپیکر: استریو اسپیکر
  • جک هدفون ۳.۵ میلی متری: ندارد
قابلیت‌های ارتباطی
  • وای-فای: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e، باند سه‌گانه، وای-فای دایرکت
  • بلوتوث: نسخه ۵.۴، A2DP، LE
  • موقعیت‌یابی: GPS، GLONASS، GALILEO، BDS، QZSS و NavIC
  • NFC: دارد
  • رادیو: ندارد
  • USB: USB-C 3.1, OTG، پورت نمایش ۱.۴
حسگرها حسگر اثر انگشت (زیر نمایشگر، نوری)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورتی، قطب‌نما
باتری و شارژ
  • نوع و ظرفیت باتری: لیتیوم-یون ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت
  • شارژ سیمی: ۱۲۵ وات (۱۰۰ درصد در ۱۸ دقیقه)
  • شارژ بی‌سیم: ۵۰ وات
  • شارژ معکوس: ۱۰ وات
رنگ‌ها یاسی لوکس، مشکی، مرواریدی مهتابی، کرمی وانیلی

 

آنباکس کردن موتورولا اج ۵۰ پرو

بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro را با بررسی اقلام همراه گوشی در هنگام خرید، شروع می‌کنیم. در سال‌های اخیر، به لطف رایحه دوست‌داشتنی که برند گوشی موبایل موتورولا درون جعبه محصولات خودش قرار می‌دهد، آنباکس کردن گوشی‌های این شرکت تجربه بسیار خوبی بوده و موتورولا هنوز این عادت زیبا را ترک نکرده است. گذشته از این، هیچ پلاستیکی در بسته‌بندی اج ۵۰ پرو به کار نرفته و مواد مورد استفاده در ساخت آن تا ۸۰ درصد قابل بازیافت است که از نظر زیست‌محیطی اهمیت بالایی دارد.

درون جعبه، به غیر از خود گوشی، آداپتر شارژر توربوپاور (TurboPower) قرار دارد که حداکثر خروجی آن، بسته به نسخه، بازار و منطقه عرضه، تفاوت دارد. گوشی مخصوص بازار اروپا با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت و نیز نسخه دارای حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت با شارژر ۱۲۵ وات عرضه می‌شوند اما نسخه‌های دارای رم ۸ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت یا ۲۵۶ گیگابایت، با شارژر ۶۸ واتی به فروش می‌رسند و در صورتی که بخواهید از حداکثر سرعت شارژ استفاده کنید، نیاز به خرید شارژر مناسب دارید. گذشته از آداپتر، یک کابل USB-C نیز درون جعبه دیده می‌شود.

همه این‌ها به کنار، یک قاب محافظ نیمه-شفاف با سطحی مات درون جعبه Motorola Edge 50 Pro وجود دارد که رنگ آن منطبق بر رنگ گوشی است. این روز‌ها، چنین بسته کاملی به ندرت در بازار موبایل یافت می‌شود.

آنباکس کردن موتورولا edge 50 pro

بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro از نظر طراحی و ساخت

تجربه حسی Motorola Edge 5 Pro حتی پس از آنباکس کردن نیز ادامه پیدا می‌کند؛ این گوشی با داشتن پنل پشتی با چسبندگی عالی به دست و لبه‌های منحنی، بسیار خوش‌دست است. البته، وزن پایین و اندازه منطقی نیز در این موضوع بی‌تأثیر نیستند.

طراحی موتورولا اج ۵۰ پرو

دو نسخه یاسی و مشکی دارای پنل پشتی از جنس چرم مصنوعی یا سیلیکون گیاهی هستند که در بعضی از گوشی‌های دیگر، به ویژه گوشی‌های پرچمدار شیائومی نیز دیده می‌شود اما جنس به کار رفته در موتورولا اج ۵۰ پرو نرم‌تر از بقیه است که اگرچه چسبندگی خیلی خوبی به دست کاربر ایجاد می‌کند اما اثر انگشت روی آن باقی نمی‌ماند. نسخه دیگر که مرواریدی مهتابی نام دارد، دارای سطح پشتی به رنگ سفید مرواریدی است از جنس چوب مصنوعی با سطحی مات است و هر گوشی از این نسخه، طرح منحصر به فرد خودش را دارد.

جزیره مربعی شکل که دوربین‌های پشتی را در خودش جای می‌دهد و در گوشه بالا و سمت چپ سطح پشتی قرار دارد، با شیبی ملایم از پنل پشتی جدا می‌شود. لنز‌های دوربین‌ها نیز کمی از این برجستگی، بیرون زده‌اند. اضلاع بالایی و سمت چپی این جزیره با لبه‌های بالایی و سمت چپی گوشی ادغام شده‌اند و اگر گوشی را به پشت روی سطحی صاف قرار دهید و بخواهید با آن تایپ کنید، لق می‌زند. محل اتصال لبه‌های پنل پشتی به قاب گوشی کمی زبر است که البته خیلی آزاردهنده نیست.

قاب از جنس آلومینیوم است، سطحی مات دارد و رنگ آن با رنگ پنل پشتی هماهنگ است. دکمه‌های پاور و کم و زیاد کردن صدا در سمت راست قرار دارند، فلزی هستند و فشار دادن آن‌ها لذت‌بخش است.

بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro از نظر مقاومت محیطی نشان می‌دهد که این گوشی دارای امتیاز IP68 است و می‌تواند تا نیم ساعت در عمق یک متری آب دوام بیاورد. در سطح جلویی گوشی و روی نمایشگر، گوریلا گلس قرار دارد که البته موتورولا نوع آن را مشخص نکرده است.

این گوشی مجهز به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر از نوع نوری است که بسیار سریع و دقیق کار می‌کند اما کمی نزدیک به لبه پایینی گوشی است و لمس کردن آن می‌تواند کمی دشوار باشد.

رنگ های موتورولا اج ۵۰ پرو

نگاهی بر صفحه نمایش خمیده Edge 5 Pro

در اینجا به بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro از نظر نمایشگر می‌پردازیم. این گوشی مجهز به صفحه نمایشی ۶.۷ اینچی از نوع OLED است که نرخ نوسازی آن به ۱۴۴ هرتز می‌رسد. این در حالی است که نرخ نوسازی بسیاری از گوشی‌های امروزی، حتی گوشی‌های پرچمدار از ۱۲۰ هرتز فراتر نمی‌رود. البته، خبری از فناوری LTPO نیست و نرخ نوسازی به صورت خودکار از یک تا ۱۴۴ هرتز تنظیم نمی‌شود. به غیر از نرخ نوسازی، رزولوشن این صفحه نمایش نیز بالاتر از معمول و ۱۲۲۰ پیکسل در ۲۷۱۲ پیکسل است که تراکم پیکسلی ۴۴۶ پیکسل بر اینچ را به همراه دارد.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین مقایسه a72 با s20 fe: کدام یک برنده این مقایسه خواهند بود؟

نمایشگر موتورولا اج ۵۰ پرو

نمایشگر اج ۵۰ پرو مجهز به ترکیبی از قابلیت‌های DC dimming و PWM با نرخ نسبتا بالای ۷۲۰ هرتز است و حالت جلوگیری از سوسو زدن دارد که افراد حساس به سوسو زدن می‌توانند آن را فعال کنند. این صفحه نمایش ۱۰ بیتی از ویدئوهای +HDR10 پشتیبانی می‌کند و روشنایی حداکثری آن به ۲۰۰۰ نیت می‌رسد.

در تست‌های روشنایی صفحه نمایش، این گوشی عملکرد خیلی خوبی از خودش بر جای می‌گذارد و در زیر نور مستقیم آفتاب، روشنایی آن به ۱۲۹۵ نیت می‌رسد که در مقایسه با دیگر گوشی‌های هم-رده و حتی بعضی از گوشی‌های پرچمدار مثل گلکسی اس ۲۳، بسیار خوب است و بهبود قابل توجهی در مقایسه با نسل پیشین نشان می‌دهد. البته، این گوشی اجازه نمی‌دهد تا به صورت دستی روشنایی نمایشگر را خیلی بالا ببرید و حداکثر میزان روشنایی دستی از ۵۱۶ نیت فراتر نمی‌رود.

در زیر می‌توانید روشنایی خودکار حداکثری نمایشگر موتورولا اج ۵۰ پرو را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

روشنایی خودکار حداکثری نمایشگر موتورولا اج ۵۰ پرو

در زیر می‌توانید روشنایی دستی حداکثری نمایشگر موتورولا اج ۵۰ پرو را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

روشنایی دستی حداکثری نمایشگر موتورولا اج ۵۰ پرو

موتورولا خیلی به این موضوع می‌بالد که نمایشگر Edge 50 Pro هم دارای استاندارد رنگ پنتون و هم دارای استاندارد رنگ پوست پنتون است؛ بدین معنی که در نمایش رنگ‌های اشیاء و رنگ پوست انسان، از دقت بسیار بالایی برخوردار است.

نرخ نوسازی

گوشی موبایل موتورولا اج ۵۰ پرو دارای چندین حالت نرخ نوسازی است که به غیر از حالت ۶۰ هرتز، مابقی حالت‌ها دارای رفتار تطبیقی محدودی هستند که اگرچه با فناوری LTPO برابری نمی‌کنند اما می‌تواند در کاهش مصرف شارژ گوشی مؤثر باشند.

اگر نرخ نوسازی را روی حالت خودکار (Auto) قرار دهید، نرخ نوسازی صفحه نمایش، بسته به محتوای در حال نمایش، بین یکی از دو حالت ۱۲۰ هرتز و ۶۰ هرتز تغییر می‌کند. در این حالت، بازی‌ها به صورت پیش‌فرض با حداکثر نرخ نوسازی ۶۰ هرتز اجرا می‌شوند اما می‌توانید در تنظیمات گوشی، حداکثر نرخ نوسازی اجرای بازی‌ها را بالاتر ببرید. حالت ۱۴۴ هرتز، حداکثر نرخ نوسازی است اما مثل حالت ۱۲۰ هرتز، اگر تصویر در حال نمایش، ساکن باشد، نرخ نوسازی تا ۶۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که می‌خواهید گیمینگ با نرخ نوسازی بالا را تجربه کنید، باید گوشی را روی حالت ۱۴۴ هرتز قرار دهید زیرا حالت خودکار، نرخ نوسازی گیمینگ را چندان بالا نمی‌برد.

پخش اینترنتی و HDR

این گوشی، برخلاف اج ۴۰ پرو، گواهینامه دالبی ویژن ندارد اما از HDR10 و +HDR10 پشتیبانی می‌کند. همچنین، امکان تماشای ویدئوهای یوتیوب با کیفیت HDR وجود دارد. نمایشگر تنها زمانی حالت HDR را فعال می‌کند که ویدئو را در حالت تمام-صفحه ببینید و HDR برای پیش‌نمایش‌های اپلیکیشن‌ها و حالت تصویر در تصویر، غیر فعال باقی می‌ماند. گذشته از این‌ها، Edge 50 Pro دارای گواهینامه Widevine L1 است و بنابراین، امکان بازپخش ویدئوها با کیفیت FullHD را نیز دارد.

ظرفیت باتری و سرعت شارژ موتورولا اج ۵۰ پرو

نوبت به بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro از نظر ظرفیت باتری و سرعت شارژ می‌رسد. این گوشی نسبتا سبک‌وزن و جمع و جور، مجهز به باتری ۴۵۰۰ میلی آمپری است که در بین گوشی‌های امروزی، باتری چندان بزرگی محسوب نمی‌شود. این باتری در تست استفاده فعال GSMARENA امتیاز ۱۰:۱۰ ساعت را برای مرور وب، ۱۵.۲۷ ساعت را برای بازپخش ویدئو، امتیاز ۷ ساعت را برای گیمینگ و امتیاز ۳۳:۲۸ ساعت را برای مکالمه به دست آورده است که اصلا امتیازهای بدی محسوب نمی‌شوند اما چندان هم خوب نیستند.

این گوشی از نظر باتری در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب مثل گوشی موبایل سامسونگ گلکسی اس ۲۳ و گوشی موبایل گوگل پیکسل ۸، اندکی برتری دارد اما گوشی‌های زیادی در محدوده قیمتی مشابه هستند که تحمل باتری بالاتری دارند که از آن جمله می‌توان به وان پلاس 12R اشاره کرد. در زیر می‌توانید نتیجه تست استفاده فعال Motorola Edge 50 Pro را با بعضی از گوشی‌های رقیب مقایسه کنید:

باتری موتورولا اج ۵۰ پرو

این گوشی با شارژر ۱۲۵ وات TurboPower به خریدار تحویل داده می‌شود. این شارژر می‌تواند ظرف ۱۸ دقیقه، موتورولا اج ۵۰ پرو را از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ کند. این سرعت شارژ در بین گوشی‌های رقیب نظیر ندارد و می‌تواند دلیل بسیار خوبی برای خرید گوشی موبایل موتورولا Edge 50 Pro باشد.

دقت داشته باشید که برای بهره‌مندی از حداکثر سرعت شارژ، باید قابلیت تقویت شارژ (Charging boost) را فعال کنید که به صورت حالت پیش‌فرض، غیر فعال است. اگر این حالت را فعال نکنید، ۲۸ دقیقه طول می‌کشد تا شارژر ۱۲۵ وات همراه گوشی، آن را از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ کند که اگرچه بد نیست اما وقتی می‌توانید سریع‌تر گوشی خود را شارژ کنید، چرا نکنید؟

در زیر می‌توانید مدت زمان لازم برای شارژ کامل گوشی موبایل موتورولا اج ۵۰ پرو را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

سرعت شارژ موتورولا اج ۵۰ پرو

این گوشی از شارژ وایرلسی ۵۰ وات نیز پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که حداکثر سرعت شارژ وایرلسی گوگل پیکسل ۸ از ۱۸ وات و حداکثر سرعت شارژ وایرلسی Galaxy S23 از ۱۵ وات فراتر نمی‌رود و بعید است که گوشی دیگری در این محدوده قیمتی بتواند به گرد پای موتورولا Edge 50 Pro برسد. بد نیست اشاره کنیم که حتی بعضی از گوشی‌های رقیب، شارژ وایرلسی ندارند.

بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro از نظر بلندی و کیفیت صدا

موتورولا اج ۵۰ پرو مجهز به سیستم استریو اسپیکر است که از اسپیکر اصلی در قسمت تحتانی و اسپیکر دوم در قسمت فوقانی و جلویی گوشی که نقش قطعه گوشی (earpiece) را نیز ایفا می‌کند، تشکیل شده است. هر اسپیکر تنها کانال مخصوص خودش را پخش می‌کند و زمانی که گوشی در حالت افقی قرار می‌گیرد، هر اسپیکر، کانال سمتی را که در آن قرار دارد، پخش می‌کند. برای مثال، اگر گوشی را از حالت عمودی ۹۰ درجه به چپ بچرخانید تا یک ویدئو را به صورت تمام صفحه تماشا کنید، اسپیکر بالایی، کانال چپ و اسپیکر اصلی (در پایین گوشی) کانال راست را پخش می‌کنند.

این سیستم اسپیکر صدای بسیار بلندی تولید می‌کند که البته اندکی ضعیف‌تر از صدای نسل پیشین، یعنی اج ۴۰ پرو و هم سطح با اج ۴۰ و اج ۴۰ نئو است. با این حال، کیفیت صدای اج ۵۰ پرو، بسیار بالاتر از خانواده اج ۴۰ است و به ویژه، فرکانس‌های پایین را بهتر پخش می‌کند. همچنین، تعادل صدا در فرکانس‌های بالاتر نیز بسیار بهتر شده است. این گوشی از نظر کیفیت صدا از رقبایی مثل گوشی موبایل وان پلاس 12R و گوشی موبایل ویوو V30 بهتر است اما گوگل پیکسل ۸ و سامسونگ گلکسی S23 صدای بهتر و بلندتری تولید می‌کنند.

سیستم عامل اندروید ۱۴ با پوسته Hello UI

در اینجا به بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro از نظر سیستم عامل و رابط کاربری می‌پردازیم. این گوشی با سیستم عامل اندروید ۱۴ و رابط کاربری جدید Hello UI با قابلیت‌های سفارشی‌سازی بسیار زیاد از جعبه خارج می‌شود. موتورولا قول داده که سه آپدیت اصلی سیستم عامل و تا ۴ سال پچ‌های امنیتی (به صورت چهارماهه) را برای اج ۵۰ پرو منتشر کند.

این اولین باری است که یک گوشی موتورولا با سیستم عامل اندروید ۱۴ وارد بازار می‌شود و اولین باری است که رابط کاربری جدید Hello UI را می‌بینیم که البته نسخه ریبرند شده Moto UI محسوب می‌شود. معمولا، رابط کاربری گوشی‌های موتورولا شباهت بسیار زیادی به اندروید خام دارد و تنها از چندین قابلیت اختصاصی و بعضی از ویژگی‌ها در طراحی برخوردار است که آن را از اندروید خام متمایز می‌سازند. در Hello UI نیز همین وضعیت حفظ شده و تغییرات گسترده‌ای در این رابط کاربری در مقایسه با رابط کاربری قبلی که Moto UI نامیده می‌شد، نمی‌بینیم.

رابط کاربری hello UI

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب Moto UI که موتورولا آن را در Hello UI نیز حفظ کرده، قابلیت‌های سفارشی‌سازی بسیار متعدد است. در واقع، چیزی به سادگی فونت به راحتی می‌تواند ظاهر رابط کاربری را به دلخواه کاربر تغییر دهد و موتورولا چنین امکانات سفارشی‌سازی را به صورتی کاملا حرفه‌ای فرآهم آورده است. یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های شخصی‌سازی Hello UI، قابلیت ساخت والپیپر با هوش مصنوعی است.

قابلیت‌های شخصی‌سازی اج ۵۰ پرو در همان اپلیکیشن همیشگی موتورولا، یعنی hub قرار دارند که البته ظاهر آن در Hello UI تغییر کرده است. در نسخه جدید این اپلیکیشن، عناصر بسیار منظم‌تر هستند و در قابلیت‌های سفارشی‌سازی در دسته‌بندی‌های مختلف قرار گرفته‌اند که نیاز به اسکرول کردن را از بین برده‌اند و اکنون همه‌چیر در یک صفحه جای گرفته است.

برای مثال، با ورود به دسته‌بندی ژست‌های حرکتی (Gestures) می‌توانید ژست‌های حرکتی مختلف برای کاربردهای مختلف مثل عکاسی سریع، روشن کردن سریع چراغ قوه، اسکرین‌شات گرفتن، آنلاک کردن و بسیاری از کاربردهای دیگر، فعال یا غیر فعال کنید. همچنین، صفحه اطلاعات هر ژست حرکتی، توضیح بصری بسیار بهتری برای نمایش چگونگی کارکرد آن ژست حرکتی دارد.

سیستم عامل Hello UI

بعضی از قابلیت‌های همیشگی گوشی‌های موتورولا نیز در Edge 50 Pro دیده می‌شوند. یکی از این قابلیت‌ها، قابلیت «آماده برای» (Ready For) نام دارد که در Hello UI به دو قابلیت Ready For (برای اتصال به کامپیوتر یا تبلت) و Moto Connect (برای اتصال به نمایشگرهای مستقل به صورت سیمی یا بی‌سیم) تقسیم شده است. همچنین، امکان استفاده از نمایشگر گوشی به عنوان ترک‌پد یا استفاده از کل گوشی به عنوان ایر ماوس نیز وجود دارد. هر دو قابلیت Ready For و Moto Connect را می‌توان با استفاده از یک دکمه سریع در سایه نوتیفیکیشن یا با ضربه زدن روی آیکون اپلیکیشن آن‌ها در کشوی اپلیکیشن (app drawer) گوشی، باز کرد.

قابلیت‌‌های Moto Unplugged و فضای خانوادگی (Family Space) دو قابلیتی هستند که با هدف محدود کردن دسترسی به اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌ها طراحی شده‌اند تا: ۱) امکان ریلکس کردن و دوری از حواس‌پرتی را برای کاربر اصلی گوشی فرآهم آورند یا ۲) دسترسی کودکان به بعضی از اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌ها را محدود کنند تا بتوانید گوشی خود را با خیال راحت در اختیار فرزند خود قرار دهید.

بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro از نظر تراشه و عملکرد

در این بخش به بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro از نظر تراشه و توان پردازشی می‌پردازیم. این گوشی با تراشه اسنپدراگون ۷ نسل ۳ کار می‌کند که در مقایسه با تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸ نسل ۲ ضعیف‌تر است و اج ۵۰ پرو را در دسته گوشی‌های میان-رده قرار می‌دهد. در واقع، امسال، با اضافه شدن مدل اولترا به خانواده اج، تراشه پرچمدار به گوشی موتورولا اج ۵۰ اولترا می‌رسد. با این حال، تراشه اسنپدراگون ۷ نسل ۳ حتی در مقایسه با تراشه‌های به کار رفته در تعداد زیادی از گوشی‌های رقیب نیز ضعیف‌تر است.

گفته بالا الزاما به این معنی نیست که اسنپدراگون ۷ نسل ۳ تراشه بدی است. با اینکه موقعیت آن در بین تراشه‌های کوالکام (کمی قوی‌تر از اسنپدراگون ۷ اس نسل ۲ و خیلی ضعیف‌تر از اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۲) کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما به هر حال، تراشه‌ای ۴ نانومتری است. این تراشه پردازنده‌ مرکزی (CPU) هشت هسته‌ای دارد که از یک هسته A715 با نرخ ساعت ۲.۶۳ گیگاهرتز، چهار هسته A715 با نرخ ساعت ۲.۴ گیگاهرتز و سه هسته A510 با نرخ ساعت ۱.۸ گیگاهرتز تشکیل شده است. پردازنده گرافیکی اسنپدراگون ۷ نسل ۳ از نوع Adreno 720 است.

  • امکان خرید گوشی موبایل موتورولا اج ۵۰ پرو در نسخه‌های زیر وجود دارد:
  • گوشی موتورولا Edge 50 Pro با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت
  • گوشی موتورولا Edge 50 Pro با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت
  • گوشی موتورولا Edge 50 Pro با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت
  • گوشی موتورولا Edge 50 Pro با حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت
پیشنهاد ما به شما:  بررسی و مقایسه گوشی‌های سری ردمی نوت ۱۱ شیائومی

البته، اینطور نیست که همه نسخه‌های بالا در تمامی بازارها یافت شوند و ممکن است یافت بعضی از این نسخه‌ها در بازار موبایل ایران کمی دشوار باشد.

حافظه به کار رفته در این گوشی از نوع UFS 2.2 اما به دلیلی نامشخص، سرعت آن در حد و اندازه‌های UFS 3.1 است.

مقایسه نتایج تست‌های بنچ مارک موتورولا اج ۵۰ پرو با گوشی‌های رقیب، حاکی از ضعف این گوشی از نظر توان پردازشی است. در واقع، بعضی از گوشی‌های پرچمدار هم قیمت مثل گلکسی اس ۲۳، از نظر همه پارامترهای پردازشی نسبت به موتورولا Edge 50 Pro برتری دارند. با این حال، در کلاس میان-رده، این گوشی در سطح ویوو V30 ولی قوی‌تر از گوشی‌هایی مثل سامسونگ گلکسی A55 و ریلمی ۱۲ پرو پلاس است.

در زیر می‌توانید نتایج تست GeekBench 6 تک-هسته را برای گوشی موبایل موتورولا اج ۵۰ پرو در مقایسه با بعضی از گوشی‌های میان-رده ببینید:

تست GeekBench 6 تک-هسته را برای گوشی موبایل موتورولا اج ۵۰ پرو

همچنین، در زیر می‌توانید نتایج تست GeekBench 6 چند-هسته را برای گوشی موبایل موتورولا اج ۵۰ پرو در مقایسه با بعضی از گوشی‌های میان-رده ببینید:

تست GeekBench 6 چند-هسته را برای گوشی موبایل موتورولا اج ۵۰ پرو

تست AnTuTu 10، تست به مراتب کامل‌تری است که هم توان پردازش گرافیکی و هم توان پردازشی CPU را در نظر می‌گیرد. نتایج تست AnTuTu 10 برای گوشی موتورولا Edge 50 Pro نشان می‌دهد که این گوشی چقدر از نظر پردازشی نسبت به بعضی از گوشی‌های هم‌قیمت خود ضعیف‌تر است. در زیر می‌توانید این نتایج را ببینید:

تست AnTuTu 10  موتو اج ۵۰ پرو

نتایج بنچ مارک‌های گرافیکی نیز چندان امیدوارکننده نیستند. در شکل زیر می‌توانید نتایج تست 3DMark Wild Life (1440p) را برای موتورولا اج ۵۰ پرو در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست 3DMark Wild Life (1440p) را برای موتورولا اج ۵۰ پرو

اگرچه تراشه میان-رده این گوشی را از رقابت گوشی‌های پرچمدار هم‌قیمت از نظر قدرت پردازشی خارج می‌کند اما پایداری پردازشی بالایی به آن می‌بخشد. در واقع، این گوشی در تست‌های پایداری پردازشی عملکرد خیلی خوبی از خودش برجای می‌گذارد. در تست یک ساعته گازدهی CPU، شاهد کاهش قابل اغماض توان پردازشی هستیم و این گوشی در تست ۲۰ دقیقه‌ای GPU، هیچ کاهشی در توان پردازش گرافیکی نشان نمی‌دهد. البته، گوشی ویوو V30 نیز نتایج مشابهی در این تست‌ها بر جای می‌گذارد.

سیستم دوربین پیشرفته موتورولا اج ۵۰ پرو

اکنون نوبت به یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این مقاله، یعنی بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro از نظر کیفیت و قابلیت‌های عکاسی و فیلمبرداری می‌رسد. اگرچه این گوشی در کلاس پرچمدار قرار نمی‌گیرد و مدل اولترا نیست اما سیستم دوربین بسیار مجهزی دارد که آن را از دیگر گوشی‌های میان-رده جدا می‌کند و شاید دلیل اصلی قیمت بالایش باشد.

دوربین موتورولا اج ۵۰ پرو

بدون شک، جالب‌ترین بخش سیستم عکاسی و فیلمبرداری اج ۵۰ پرو، دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با دیافراگم بسیار روشن f/1.4 است. البته، نباید دوربین تله‌فوتو دارای قابلیت زوم اپتیکی ۳ برابری را که این روزها در گوشی‌های میان-رده بسیار نادر است، فراموش کنیم. گذشته از این، دوربین اولتراواید قابلیت فوکوس خودکار دارد که این قابلیت نیز در بین دوربین‌های اولتراواید گوشی‌های میان-رده بسیار نادر است و حتی بعضی از گوشی‌های پرچمدار نیز از آن بی‌بهره هستند.

در جلوی گوشی نیز دوربین سلفی بسیار خوبی قرار دارد که می‌تواند دیگر دلیل خوب برای خرید گوشی موبایل موتورولا اج ۵۰ پرمو باشد. نه تنها این دوربین مجهز به سنسور بزرگی است، بلکه لنزی با زاویه باز دارد، از قابلیت فوکوس خودکار برخوردار است و می‌تواند با کیفیت 4K فیلمبرداری کند. پیدا کردن دوربین سلفی به این خوبی حتی در بین گوشی‌های پرچمدار نیز سخت است. البته، مشابه این دوربین سلفی در موتورولا اج ۵۰ اولترا نیز یافت می‌شود.

نرم‌افزار دوربین این گوشی از قابلیت‌هایی مثل پایدارسازی تطبیقی ویدئو، پردازش پیشرفته نوردهی طولانی‌مدت و افزایش جادویی جزئیات و محدوده داینامیک برخوردار است که باید ببینیم تا چه اندازه با ادعاهای موتورولا مطابقت دارند.

گذشته از این‌ها، تنظیماتی در نمایاب وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا پس از عکس گرفتن، به صورت مستقیم، از قابلیت پردازشی Enhance در اپلیکیشن Google Photos استفاده کنید. در صورتی که زیاد از این قابلیت در Google Photos استفاده می‌کنید، چنین امکانی در اپلیکیشن دوربین می‌تواند کار شما را خیلی راحت‌تر کند. البته، باید اشاره کنیم که پس از ذخیره کردن عکس در این حالت، روشی برای به دست آوردن عکس اصلی وجود ندارد.

اپلیکیشن دوربین موتورولا اج ۵۰ پرو

در زیر می‌توانید ویژگی‌های چهار دوربین گوشی موتورولا Edge 50 Pro را ببینید:

  • دوربین اصلی: سنسور 1/1.55 اینچی OmniVision OV50E با پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتری تا ۲.۰ میکرومتری و رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل، لنز ۲۵ میلی متری دارای گشودگی دیافراگم f/1.4 و قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز چند-جهته، فوکوس خودکار لیزری، پایدارسازی اپتیکی تصویر و امکان فیلمبرداری با کیفیت 4K@30fps.
  • دوربین اولتراواید: سنسور 1/3.0 اینچی SK Hynix HI1336 با پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری و رزولوشن ۱۳ مگاپیکسل، لنز ۱۶ میلی متری دارای گشودگی دیافراگم f/2.2 و قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز و امکان فیلمبرداری با کیفیت 4K@30fps.
  • دوربین تله‌فوتو: سنسور 1/3.94 اینچی Samsung S5K3K1 با پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتری و رزولوشن ۱۰ مگاپیکسل، لنز ۶۷ میلی متری (زوم اپتیکی ۳ برابری) دارای گشودگی دیافراگم f/2.0 و قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز، پایدارسازی اپتیکی تصویر و امکان فیلمبرداری با کیفیت 4K@30fps.
  • دوربین سلفی: سنسور 1/2.76 اینچی Samsung JNS با پیکسل‌های ۰.۶۴ میکرومتری تا ۱.۲۸ میکرومتری و رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل، لنز ۲۱ میلی متری دارای گشودگی دیافراگم f/1.9 و قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص فاز و امکان فیلمبرداری با کیفیت 4K@30fps.

بررسی کیفیت عکس Motorola Edge 50 Pro در نور روز

در بخش اول بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro از نظر کیفیت عکس، در رابطه با کیفیت عکس‌های این گوشی که در نور روز گرفته می‌شوند، صحبت می‌کنیم.

دوربین اصلی

عکس‌هایی که با دوربین اصلی موتورولا اج ۵۰ پرو در نور روز گرفته می‌شوند، بسیار خوب هستند. این عکس‌ها کنتراست بالایی دارند (که البته کمی بیش از حد است)، از بازتولید رنگ بسیار واضحی برخوردار هستند (که البته بیش از حد اشباع نیست) و بنابراین، به ویژه عکس‌هایی که در فضای باز گرفته می‌شوند، از تن رنگی زیبایی برخوردار هستند که عموم کاربران آن را می‌پسندند. میزان جزئیات در این عکس‌ها بسیار خوب است اما جزئیات دارای فرکانس بالا مثل سطح چمن، کمی مصنوعی به نظر می‌رسند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو در نور روز را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا اج ۵۰ پرو در روز

با اینکه حداقل فاصله فوکوس دوربین اصلی چندان نزدیک نیست اما به لطف دیافراگم بسیار باز دارای گشودگی f/1.4، مي‌توانید از سوژه‌های نزدیک عکس‌های پرتره بسیار خوبی با پس‌زمینه دارای بوکه بسیار زیبا و طبیعی بگیرید. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های کلوزآپ گرفته شده با دوربین اصلی گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو در نور روز را ببینید:

نمونه عکس ماکرو دوربین اصلی موتورولا اج ۵۰ پرو در روز

این دوربین رنگ پوست را نیز خیلی خوب بازتولید می‌کند. در عکس‌های زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی Edge 50 Pro از سوژه انسانی را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا اج ۵۰ پرو در روز پوست انسان

همچنین، در زیر، نمونه‌ای از عکس‌های پرتره گرفته شده با دوربین اصلی گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو در نور دیده می‌شود که دارای میدان دید معادل لنز ۳۵ میلی متری هستند:

نمونه عکس پرتره موتورولا اج ۵۰ پرو در روز

با اینکه حالت رزولوشن کامل ۵۰ مگاپیکسل می‌تواند سبب بهبود جزئی جزئیات شود اما بهبود معنی‌داری در عکس‌ها ایجاد نمی‌کند و البته محدوده داینامیک را نیز کاهش می‌دهد.

در نمایاب، دکمه بزرگ‌نمایی دو برابری (2x) وجود دارد و عکس‌هایی که با این بزرگ‌نمایی دیجیتالی گرفته می‌شوند، بد نیستند. اگرچه این عکس‌ها در بین شفاف‌ترین عکس‌های دارای زوم دیجیتالی دو برابری قرار نمی‌گیرند اما اگر فقط آن‌ها را روی نمایشگر گوشی با همان اندازه یا حتی مانیتور کامپیوتر ببینید، کیفیت خوبی دارند. شاید بهتر باشد که با دوربین ۵۰ مگاپیکسلی عکس بگیرید و سپس عکس را کراپ کنید تا به زوم ۲ برابری بهتری برسید. در زیر، نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم دیجیتالی ۲ برابری گرفته شده با دوربین اصلی گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو در نور روز دیده می‌شود:

نمونه عکس زوم ۲ برابر دوربین اصلی موتورولا اج ۵۰ پرو در روز

دوربین تله‌فوتو (زوم اپتیکی ۳ برابر)

دوربین تله‌فوتو نیز عکس‌های خوبی می‌گیرد. این دوربین، جزئيات صحنه را به صورت طبیعی بازتولید می‌کند و عکس‌هایی که با این دوربین در نور روز گرفته می‌شوند، محدوده داینامیک گسترده و رنگ‌های زیبایی دارند که البته کمی با رنگ‌ها در عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی متفاوت هستند. در زیر، نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم اپتیکی ۳ برابری گرفته شده با دوربین تله‌فوتو گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو در نور روز دیده می‌شود:

نمونه عکس زوم ۳ برابر موتورولا اج ۵۰ پرو

دوربین زوم نیز مثل دوربین اولتراواید می‌تواند عکس‌های کلوزآپ و ماکروهای بسیار خوبی خلق کند. با این حال، اگر خیلی به سوژه نزدیک شوید، گوشی به صورت خودکار، دوربین اصلی را فعال می‌کند و زوم اپتیکی به زوم دیجیتالی تغییر می‌کند. البته، می‌توانید در حالت حرفه‌ای یا پرو (Pro) عکاسی کنید تا گوشی به صورت خودکار، دوربین مورد استفاده را تغییر ندهد. در زیر، نمونه‌ای از عکس‌های کلوزآپ گرفته شده با دوربین تله‌فوتو گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو در نور روز دیده می‌شود:

نمونه عکس زوم ۳ برابر موتورولا اج ۵۰ پرو ماکرو

تن رنگ پوست دارای استاندارد پنتون بسیار خوب است. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره گرفته شده با دوربین تله‌فوتو گوشی موبایل Motorola Edge 50 Pro را ببینید و خودتان قضاوت کنید که رنگ پوست پنتون در این عکس‌ها چطور است:

نمونه عکس زوم ۳ برابر موتورولا اج ۵۰ پرو پوست انسان

همچنین، در زیر، در زیر، نمونه‌ای از عکس‌های پرتره ۸۵ میلی متری گرفته شده با دوربین تله‌فوتو گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو در نور روز دیده می‌شود که دارای کمی زوم دیجیتالی هستند:

نمونه عکس زوم ۳ برابر موتورولا اج ۵۰ پرو پرتره

دوربین اولتراواید

برخلاف بسیاری از کمرافون‌ها و گوشی‌های پرچمدار دارای سیستم دوربین پیشرفته که دوربین اولتراواید چندان خوبی ندارند، بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro نشان می‌دهد که حتی دوربین اولتراواید این گوشی نیز عملکردی فراتر از انتظار دارد و در سطح دیگر دوربین‌های اج ۵۰ پرو است.

این دوربین در بین دوربین‌های اولتراواید گوشی‌های موبایل، عملکردی عالی دارد و در نور روز، عکس‌هایی بسیار شفاف با محدوده داینامیک گسترده و رنگ‌های زیبا خلق می‌کند. قابلیت فوکوس خودکار به شما امکان عکاسی از سوژه‌های نزدیک با پرسپکتیو باز یا کلوزآپ‌های هنری دارای اعوجاج را می‌دهد. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گرفته شده با گوشی Edge 50 Pro در نور روز را ببینید:

نمونه عکس اولتراواید موتورولا اج ۵۰ پرو

همچنین، نمونه‌ای از عکس‌های کلوزآپ گرفته شده با دوربین اولتراواید گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو نیز در زیر دیده می‌شود:

نمونه عکس اولتراواید کلوزآپ موتورولا اج ۵۰ پرو

دوربین سلفی

عکس‌های سلفی گوشی موتورولا Edge 50 Pro حرف ندارند. این عکس‌ها از جزئیات بسیار زیادی برخوردار هستند، محدوده داینامیک خوب و بازی دارند، رنگ‌ پوست را به خوبی بازتولید می‌کنند اما اشباع آن‌ها خیلی زیاد نیست و شاید برای بعضی از کاربران کمی رنگ و رو رفته به نظر برسند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از سلفی‌های گرفته شده با گوشی موتورولا Edge 50 Pro در نور روز را ببینید:

نمونه عکس سلفی موتورولا اج ۵۰ پرو

بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro از نظر کیفیت عکاسی در شب

همانطور که دیدید، گوشی موتورولا اج ۵۰ عکس‌های بسیار با کیفیتی در نور روز می‌گیرد اما کیفیت عکس‌های این گوشی در شرایط نوری نامساعد چطور است؟ همچنان با مجله فناوری فرنا همراه باشید تا جواب این سوال را بگیرید.

پیشنهاد ما به شما:  رجیستری گوشی دست دوم خارجی

دوربین اصلی

دوربین اصلی گوشی اج ۵۰ پرو در حالت عکس پیش‌فرض، عکس‌های بسیار خوبی در شب می‌گیرد. نوردهی این تصاویر کاملا متعادل و طبیعی و محدوده داینامیک نیز کاملا به‌جا و مناسب است؛ به طوری که سایه‌ها به طور غیر طبیعی روشن نیستند و در کل، عکس‌ها خیلی طبیعی به نظر می‌رسند. همچنین، رنگ‌ها نیز هم از نظر اشباع و هم از نظر تعادل سفید، معرکه هستند و اگرچه جزئیات کمی غیر طبیعی به نظر می‌رسند اما میزان جزئیات در این عکس‌ها حرف ندارد. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو در نور ضعیف و بدون استفاده از حالت شب را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا اج ۵۰ پرو در شب

اگر حالت شب را فعال کنید، هایلایت‌های صحنه بهتر حفظ می‌شوند اما بازتولید سایه‌ها کمی ضربه می‌خورد. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو در نور ضعیف و با استفاده از حالت شب را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا اج ۵۰ پرو در شب با حالت شب

در زوم دیجیتالی دو برابری، شفاف‌سازی بیش از حد عکس‌ها سبب پاک شدن بخش زیادی از جزئیات می‌شود و عکس‌هایی که خلق می‌شوند، آنچنان خوب نیستند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو در نور ضعیف و با زوم دیجیتالی ۲ برابری را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی موتورولا اج ۵۰ پرو در شب با زوم ۲ برابر

دوربین تله‌فوتو

عملکرد دوربین تله‌فوتو نیز در شرایط نوری نامساعد واقعا قابل تحسین است. عکس‌هایی که با این دوربین در شب گرفته می‌شوند از شفافیت و میزان جزئیات عالی برخوردار هستند و محدوده داینامیک و بازتولید رنگ خیلی خوبی دارند (حتی در صورتی که کنتراست صحنه بسیار بالا باشد). در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین تله‌فوتو گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو در نور ضعیف و با زوم اپتیکی ۳ برابری را ببینید:

نمونه عکس دوربین تله فوتو موتورولا اج ۵۰ پرو در شب

دوربین اولتراواید

حتی دوربین اولتراواید نیز می‌تواند در نور ضعیف عکس‌های خوبی بگیرد. با اینکه جزئیات بسیار ظریف در عکس‌های شب، کمی صاف می‌شوند اما این صاف‌شدگی اصلا به اندازه عکس‌های شب دوربین‌های اولتراواید رقیب نیست. همچنین، صحنه‌هایی که کمی نور بیشتری دارند به خوبی بازتولید می‌شوند. رنگ‌ها و محدوده داینامیک هم در کل خوب هستند اما اگر حالت شب را روشن کنید، هایلایت‌ها کمی بهتر حفظ می‌شوند. نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گرفته شده با گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو در زیر نمایش داده شده است:

نمونه عکس دوربین اولتراواید موتورولا اج ۵۰ پرو در شب

کیفیت فیلمبرداری موتورولا اج ۵۰ پرو

در بخش آخر از بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro به بررسی قابلیت‌ها و کیفیت فیلمبرداری این گوشی می‌پردازیم. اج ۵۰ پرو می‌تواند با تمامی دوربین‌های خودش با حداکثر کیفیت 4K@30fps فیلمبرداری کند. همچنین، همه دوربین‌ها، به غیر از دوربین اولتراواید، قابلیت فیلمبرداری با نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه با کیفیت 1080p را دارند.

کدک پیش‌فرض h.264 است اما در تنظیمات دوربین می‌توانید برای کاهش حجم ویدئوها، کدک h.265 را نیز انتخاب کنید. در تمامی حالت‌ها، پایدارسازی تصویر وجود دارد اما امکان غیرفعال کردن آن نیز وجود دارد.

در کل می‌توان گفت که کیفیت فیلمبرداری Motorola Edge 50 Pro چندان بالا نیست. ویدئوهای 4K این گوشی، به ویژه آن‌هایی که با دوربین اصلی و دوربین اولتراواید ضبط می‌شوند، کنتراست بسیار زیاد و اشباع رنگ بالایی دارند.

ویدئوهای اولتراواید جزئیات چندان بالایی ندارند و ویدئوهای دوربین اصلی نیز جزئیات را کمی مصنوعی و پردازش‌شده به تصویر می‌کشند. احتمالا، تنها ویدئوهای دوربین تله‌فوتو را می‌توان ویدئوهای باکیفیتی دانست. تعادل سفید در بین سه دوربین پشتی بسیار متفاوت است و ویدئوهای دوربین اصلی، دقیق‌ترین تعادل سفید را دارند و دو دوربین دیگر، هر کدام به شکلی، از تعادل سفید خارج هستند. گذشته از این‌ها، ویدئوهای 4K هیچ کدام از دوربین‌ها، نرخ فریم واقعا ۳۰ فریم بر ثانیه ندارند و نرخ فریم آن‌ها حدود ۲۷ فریم بر ثانیه است.

ویدئوهای دوربین اصلی در نور ضعیف، در کل قابل قبول هستند و با اینکه جزئیات خوب و محدوده داینامیک قابل قبولی دارند اما از اشباع رنگ خوبی نیز برخوردار هستند. با این حال، ویدئوهای دوربین‌های تله‌فوتو اولتراواید چندان قابل تمجید نیستند و کمی صاف به نظر می‌رسند.

پایدارسازی تصویر بسیار خوب است اما بعضی وقت‌ها به درستی عمل نمي‌کند. هر دو دوربین اصلی و اولتراواید، لرزش هنگام راه رفتن را به خوبی خنثی می‌کنند. دوربین اولتراواید می‌تواند حتی در هنگام راه رفتن نیز فوکوس را تا حدی حفظ کند. هر سه دوربین پشتی، حرکات افقی و عمودی دوربین را به خوبی خنثی می‌کنند اما کاهش نرخ فریم در میانه حرکت، به طور محسوسی از کیفیت ویدئوها می‌کاهد. در واقع، تنها نگه داشتن دوربین در یک جهت (در هنگام حرکت) منجر به ضبط شدن ویدئوهایی پایدار (اما نه کاملا پایدار) می‌شود که البته قابل قبول هستند.

گوشی‌های رقیب

بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro را با مقایسه این گوشی با بعضی از گوشی‌های رقیب و هم‌قیمت به پایان می‌رسانیم. در اواسط اردیبهشت ۱۴۰۳، این گوشی هنوز وارد بازار موبایل ایران نشده است اما قیمت عرضه اولیه آن در بازارهای جهانی از ۷۰۰ یورو شروع می‌شود که آن را هم‌قیمت با بعضی از گوشی‌های پرچمدار کنونی یا قدیمی‌تر مثل گلکسی S23 می‌سازد. با این حال، گوشی‌های رقیب که در کلاس میان-رده هستند، با قیمت‌هایی پایین‌تر به فروش می‌رسند.

برای مثال، اگر در اروپا ۷۰۰ دلار بودجه برای خرید گوشی موبایل داشته باشید، می‌توانید گوشی پرچمدار ولی کمی قدیمی‌تر گلکسی S23 را با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت بخرید که مجهز به تراشه‌ای پرچمدار است. این گوشی، از نظر پایدارسازی ویدئو، دست برتر را نسبت به اج ۵۰ پرو دارد اما گوشی‌هایی که سیستم دوربین بهتر از موتورولا اج ۵۰ پرو داشته باشند، پرچمدارانی با قیمت‌های بسیار بالاتر و شاید حتی بالاتر از ۱۰۰۰ یورو هستند. قابلیت DeX گلکسی اس ۲۳ همان کار قابلیت‌های Ready For و Moto Connect را در موتورولا انجام می‌دهد اما سرعت شارژ Edge 50 Pro بسیار بالاتر از Galaxy S23 است.

یکی دیگر از گوشی‌های پرچمداری که می‌توانید با پول برابر با موتورولا اج ۵۰ پرو بخرید و مثل گلکسی اس ۲۳، برتری اصلی آن، تراشه پرچمدار و کیفیت بالاتر ویدئو است. گذشته از این، اگر گوشی موتورولا را به خاطر رابط کاربری مشابه اندروید خام آن دوست دارید، قطعا از رابط کاربری پیکسل ساخت گوگل، شرکت توسعه‌دهنده اندروید، بسیار بیشتر لذت خواهید برد. در مقابل، گوشی Edge 50 Pro مجهز به دوربین تله‌فوتو دارای قابلیت زوم اپتیکی ۳ برابری است و سرعت شارژ بسیار بالاتری از گوگل پیکسل ۸ دارد.

شرکت وان پلاس، تجربه بالایی در ساخت گوشی‌های موبایل میان-رده گران‌قیمت دارد که در حد وسط دو کلاس میان-رده و پرچمدار قرار می‌گیرند و گوشی One Plus 12R دقیقا چنین چیزی است. این گوشی نیز توان پردازشی بالاتری در مقایسه با موتورولا Edge 50 Pro دارد و حتی می‌تواند از نظر سرعت شارژ با آن رقابت کند. گذشته از این، تحمل باتری One Plus 12R از اج ۵۰ پرو بالاتر است. در مقابل، گوشی اج ۵۰ پرو از نظر دوربین بسیار کامل‌تر است و برخلاف وان پلاس، دوربین تله‌فوتو با زوم اپتیکی دارد، مجهز به دوربین اولتراواید بهتری است و سلفی‌های بهتری نیز می‌گیرد. گذشته از این‌ها، امتیاز مقاومت محیطی موتورولا اج ۵۰ پرو، IP68 و امتیاز مقاومت محیطی 12R وان پلاس، IP64 است. همچنین، موتورولا از نظر نرم‌افزاری محبوبیت بالاتری دارد.

با اینکه گوشی سامسونگ گلکسی A55 کمی گران‌تر از اج ۵۰ پرو است، اما به دلیل اعتبار و محبوبیت بالاتر برند سامسونگ، می‌تواند رقیب مهمی برای موتورولا اج ۵۰ پرو باشد. A55 عمر باتری بالاتری دارد اما سرعت شارژ آن به گرد پای Edge 50 Pro نیز نمی‌رسد. از نظر توان پردازشی CPU دو گوشی با هم دیگر تفاوت محسوسی ندارند. با این حال، موتو اج ۵۰ پرو از نظر توان پردازش گرافیکی دست برتر را دارد. گذشته از این، باید به سیستم دوربین بسیار پیشرفته‌تر و کامل‌تر موتورولا اشاره کنیم.

گوشی موبایل ویوو وی ۳۰ نیز در محدوده قیمتی موتورولا اج ۵۰ پرو قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که کاربران می‌توانند برای خرید Vivo V30 به جای Motorola Edge 50 Pro داشته باشند، عمر باتری بسیار بالاتر است آن و با اینکه از نظر سرعت شارژ از موتورولا ضعیف‌تر است، اما اختلاف آن‌ها چندان زیاد نیست. با اینکه اج ۵۰ پرو سیستم دوربین کامل‌تری دارد و مجهز به دوربین تله‌فوتو با قابلیت زوم اپتیکی سه برابری است اما V30 دوربین اولتراواید بهتری دارد. در مقابل، گوشی V30 امتیاز مقاومت محیطی بسیار پایین‌تر IP54 دارد و بنابراین، برخلاف Edge 50 Pro در مقابل غوطه ور شدن در آب، مقاوم نیست.

اگر می‌خواهید کمتر هزینه کنید، ریلمی ۱۲ پرو پلاس می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. این گوشی، یکی از بهترین سیستم‌های دوربین را در کلاس میان-رده دارد و حتی دارای قابلیت زوم اپتیکی ۳ برابری است اما دوربین‌های اولتراواید و سلفی آن از موتورولا اج ۵۰ پرو ضعیف‌تر هستند.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت Motorola Edge 50 Pro چند است؟

قیمت گوشی موتورولا Edge 50 Pro با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ در زمان عرضه، ۷۰۰ دلار است. با این حال، در زمان نوشته شدن این مقاله در اواسط اردیبهشت ۱۴۰۳، قیمت گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو در بازار موبایل ایران نامشخص است زیر این گوشی هنوز در بازار ایران یافت نمی‌شود.

۲- گوشی Motorola Edge 50 Ultra چه تفاوت‌هایی با موتورولا Edge 50 Pro دارد؟

گوشی موتورولا اج ۵۰ اولترا، مدل پرچمدار خانواده Edge 50 است و بزرگ‌ترین تفاوتی که با اج ۵۰ پرو دارد، به تراشه پرچمدار آن مربوط می‌شود. این در حالی است که اج ۵۰ پرو با تراشه‌ای میان-رده و بسیار ضعیف‌تر کار می‌کند.

۳- مهم‌ترین مزیت گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو چیست؟

مهم‌ترین مزیت گوشی Motorola Edge 50 Pro مجهز بودن به سیستم دوربین پیشرفته و به ویژه، داشتن دوربین تله‌فوتو با زوم اپتیکی ۳ برابری است.

۴- مهم‌ترین نقطه ضعف گوشی موتورولا اج ۵۰ پرو چیست؟

مهم‌ترین نقطه ضعف گوشی Motorola Edge 50 Pro تراشه میان-رده و نسبتا ضعیف است.

۵- سرعت شارژ موتورولا Edge 50 Pro چقدر است؟

گوشی موتورولا Edge 50 Pro با سرعت ۱۲۵ وات بر ساعت شارژ می‌شود که معادل با شارژ کامل از صفر تا ۱۰۰ درصد در مدت ۱۸ دقیقه است.

جمع‌بندی

همه گوشی‌ها را نمی‌توان در یکی از سه دسته اقتصادی، میان-رده و پرچمدار قرار داد. بعضی از برندها مثل موتورولا و وان پلاس، برای اجتناب از رقابت با برندهای محبوبی مثل سامسونگ، آیفون و شیائومی، گوشی‌هایی حد واسط دو کلاس میان-رده و پرچمدار وارد بازار می‌کنند که می‌توان آن‌ها را میان-رده‌هایی گران‌قیمت با بعضی از ویژگی‌های خاص گوشی‌های پرچمدار دانست. موتورولا Edge 50 Pro نیز در این برزخ بین میان-رده و پرچمدار قرار دارد.

این گوشی از طراحی و ساخت بسیار زیبا و مقاومی برخوردار است و با اینکه تراشه‌ای میان-رده دارد اما با داشتن سیستم دوربین پیشرفته و مجهز به دوربین تله‌فوتو با قابلیت زوم اپتیکی ۳ برابری و سرعت شارژ شگفت‌انگیز ۱۲۵ وات، می‌تواند در بسیاری از جهات با گوشی‌های پرچمدار رقابت کند.

بررسی گوشی موتورولا Edge 50 Pro نشان می‌دهد که اگرچه این گوشی ۷۰۰ یورویی برای گیمینگ حرفه‌ای مناسب نیست اما برای علاقه‌مندان به عکاسی با گوشی که نمی‌خواهند پول زیادی برای خرید یک پرچمدار خرج کنند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. گذشته از این، استفاده از رنگ‌های پنتون، هم در طراحی بدنه و هم در تصاویری که از نمایشگر پخش می‌شوند، در کنار رابط کاربری با قابلیت‌های سفارشی‌سازی بالا و شباهت بالا به اندروید خام، تجربه‌ای شگفت‌انگیز و خاص برای کاربران ایجاد می‌کند.

منبع:
gsmarena.com

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا