بررسی و مقایسهموبایل

بررسی آنر X7a با باتری ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت

گوشی اقتصادی آنر با باتری بزرگ و دوربین خوب

برند آنر پس از جدا شدن از هواوی در سال ۲۰۲۰ گوشی‌های خیلی خوبی وارد بازار کرده است که محدود به گوشی‌های پرچمدار مجیک نیستند. یکی از گوشي‌های خوب آنر که در ۶ ژانویه ۲۰۲۳ وارد بازار شده، آنر X7a نام دارد. در این مقاله به نقد و بررسی گوشی آنر X7a می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی گوشی آنر X7a در یک نگاه

کمتر از یک ماه بعد از معرفی گوشی میان رده X9، شرکت آنر گوشی میان رده دیگری با قابلیت‌های بسیار خوب به نام X7a معرفی و همه را غافلگیر کرد. این گوشی از نظر طراحی شباهت زیادی به نسل قبلی خود یعنی گوشی آنر X7 دارد و در سه رنگ مشکی نیمه‌شب، نقره‌ای تیتانیومی و آبی اقیانوسی در بازار موبایل یافت می‌شود. این گوشی عمدتا از پلاستیک ساخته شده ولی به دلیل باتری بزرگی که دارد، کمی سنگین‌تر از انتظار است.

گوشی Honor X7a نمایشگری ۶.۷۴ اینچی دارد که متأسفانه از نوع IPS LCD است و رزولوشن بسیار پایین ۷۲۰ در ۱۶۰۰ پیکسل دارد و نرخ نوسازی آن از ۹۰ هرتز فراتر نمی‌رود. گذشته از این، خبری از استریو اسپیکر نیست و باید با یک اسپیکر و جک هدفون ۳.۵ میلی متری سر کنید.

این گوشی ارزان‌‌قیمت آنر تراشه‌ای بهتر از مدیاتک هلیو جی ۳۷ با پردازنده گرافیکی ضعیف PowerVR GE8320 ندارد و از نظر توان پردازشی اصلا قابل تمجید نیست.

بزرگ‌ترین نقطه قوت آنر X7a سیستم دوربین بسیار خوب آن است که با در نظر گرفتن محدوده قیمت، شما را شگفت‌زده می‌کند. دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی در شرایط نوری خوب می‌تواند عکس‌های معرکه‌ای بگیرد. البته دیگر دوربین‌های پشتی این گوشی تعریفی ندارند. در جلوی گوشی نیز یک دوربین ۸ مگاپیکسلی قرار دارد که سلفی‌های قابل قبولی می‌گیرد. از دیگر نقاط قوت آنر X7a می‌توان به باتری بسیار بزرگ ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت اشاره کرد که به ادعای آنر تا ۶ روز شارژ نگه می‌دارد.

قیمت گوشی آنر X7a در اردیبهشت ۱۴۰۳ در بازار موبایل ایران، حدود ۶ میلیون تومان است که با توجه به باتری و دوربین خوب، قیمت بسیار مناسبی محسوب می‌شود. پیش از بررسی دقیق‌تر آنر X7a بد نیست که نگاهی به مشخصات این گوشی داشته باشیم.

مشخصات گوشی Honor X7a

در جدول زیر، مهم‌ترین مشخصات گوشی آنر X7a را می‌بینید:

تاریخ ورود به بازار ۶ ژانویه ۲۰۲۳
ابعاد ۱۶۷.۵ در ۷۶.۹ در ۸.۳  میلی متر
وزن ۱۹۶ گرم
سیم کارت تک سیم یا دو سیم
نمایشگر
  • نوع صفحه نمایش: TFT LCD
  • ابعاد نمایشگر: ۶.۷۵ اینچ
  • نسبت نمایشگر به بدنه: ۸۵.۴ درصد
  • رزولوشن نمایشگر: ۷۲۰ پیکسل در ۱۶۰۰ پیکسل
  • تراکم پیکسلی: ۲۶۰ پیکسل بر اینچ
  • نرخ نوسازی: ۹۰ هرتز
سیستم عامل و رابط کاربری سیستم عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری MagicUI 6.1
تراشه
  • مدل تراشه: مدیاتک هلیو جی ۳۷ با ساخت ۱۲ نانومتری
  • پردازنده مرکزی (CPU): هشت هسته‌ای شامل چهار هسته Cortex-A53 با نرخ ساعت ۲.۳ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A53 با نرخ ساعت ۱.۷ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی (GPU): PowerVR GE8320
حافظه و رم
  • نسخه‌ها: ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ گیگابایت رم / ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم
  • پشتیبانی از کارت حافظه خارجی: دارد
سیستم دوربین پشتی
  • دوربین اصلی: سنسور ۵۰ مگاپیکسلی و لنز دارای گشودگی دیافراگم f/1.8 با قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • دوربین اولتراواید: سنسور ۵ مگاپیکسلی و لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.2
  • دوربین ماکرو: سنسور ۲ مگاپیکسلی با لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.4
  • حسگر عمقی: سنسور ۲ مگاپیکسلی با لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.4
  • قابلیت‌ها و امکانات: فلش LED، پانوراما، HDR
  • کیفیت فیلمبرداری: 1080p@30fps
سیستم دوربین جلو
  • دوربین سلفی: سنسور ۸ مگاپیکسلی و لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.0
  • کیفیت فیلمبرداری: 1080p@30fps
سیستم صوتی
  • اسپیکر: تک اسپیکر
  • جک هدفون ۳.۵ میلی متری: دارد
قابلیت‌های ارتباطی
  • شبکه: 4G
  • وای-فای: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، باند دوگانه، وای-فای دایرکت
  • بلوتوث: نسخه ۵.۱، A2DP، LE
  • موقعیت مکانی: GPS، GLONASS، GALILEO و BDS
  • NFC: دارد (وابسته به بازار)
  • رادیو: FM رادیو
  • USB: USB-C Type 2.0, OTG
سنسورها حسگر اثر انگشت جانبی، شتاب‌سنج، حسگر مجاورتی و قطب‌نما
باتری و شارژ
  • ظرفیت باتری: ۵۳۳۰ یا ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت (وابسته به بازار)
  • سرعت شارژ: ۲۲.۵ وات سیمی
  • شارژ معکوس: دارد (۵ وات سیمی)
رنگ‌ها نقره‌ای تیتانیومی، آبی اقیانوسی و مشکی نیمه‌شب
پیشنهاد ما به شما:  نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ S22 Plus

طراحی و ساخت آنر X7a

نقد و بررسی گوشی آنر X7a را با نگاهی به طراحی و ساخت این گوشی شروع می‌کنیم. آنر X7a بدنه‌ای کاملا پلاستیکی دارد که البته بسیار محکم به نظر می‌رسد اما در مقابل خم کردن چندان مقاومت بالایی ندارد. سطح پشتی گوشی در مدل مشکی، براق است و اثر انگشت را به راحتی جذب می‌کند اما رنگ‌های دیگر دارای سطحی مات هستند.

طراحی آنر x7a

در نگاه اول، تشخیص آنر X7a از آنر X7 بسیار دشوار است اما اگر با دقت بیشتری به پشت گوشی نگاه کنید، تغییراتی در برجستگی دوربین می‌بینید و خواهید دید که سیستم دوربین پشتی در یک جزیره مستطیلی شکل قرار گرفته است.

این گوشی ۶.۷۴ اینچی ابعاد نسبتا بزرگی دارد و با اینکه گوشی ارزان‌قیمتی محسوب می‌شود اما حاشیه‌های نمایشگر اصلا ضخیم نیستند. البته، طراحی اشکی بریدگی دوربین سلفی کمی قدیمی است و قیمت پایین گوشی را لو می‌دهد. لبه‌های گوشی کاملا گرد هستند و اصلا دست کاربر را اذیت نمی‌کنند.

در لبه بالایی گوشی، خشاب سیم کارت جای می‌گیرد و در لبه سمت راست دکمه‌های پاور و کم و زیاد کردن صدا دیده می‌شوند و حسگر اثر انگشت نیز روی دکمه پاور قرار دارد. در لبه پایین گوشی نیز جک هدفون ۳.۵ میلی متری، پورت USB-C و خروجی اسپیکر قرار گرفته است اما لبه سمت چپ کاملا خالی است.

بررسی گوشی آنر X7a از نظر نمایشگر

این گوشی حتی در محدوده قیمتی خودش نیز نمایشگر قابل قبولی ندارد. این روزها نمایشگرهای LCD در گوشی‌های هوشمند بسیار نایاب شده‌اند و فقط در بعضی از گوشي‌های اقتصادی بسیار ارزان قیمت یافت می‌شوند. البته، مشکل فقط نوع نمایشگر نیست و رزولوشن ۱۶۰۰ پیکسل در ۷۲۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۲۶۰ پیکسل بر اینچ تصاویر با کیفیتی به کاربر نمایش نمی‌دهد.

شاید تنها نکته مثبتی که بتوان در رابطه با این نمایشگر بزرگ ۶.۷۴ اینچی بیان کرد، حداکثر روشنایی ۵۶۲ نیت باشد که برای یک صفحه نمایش LCD، روشنایی خیلی خوبی محسوب می‌شود. گذشته از این، کنتراست تصویر بالا است و تصاویر به صورت بسیار واضح نمایش داده می‌شوند.

البته، دقت رنگ نمایشگر آنر X7a چندان بالا نیست و شاهد این هستیم که رنگ سفید، با ته رنگ آبی نمایش داده می‌شود. خوشبختانه حتی در حداقل روشنایی صفحه نمایش نیز خبری از سوسو زدن PWM نیست.

با اینکه صفحه نمایش آنر X7a سرعت پاسخ نسبتا خوبی دارد اما این سرعت پاسخ اصلا مناسب گیمینگ نیست. البته، این گوشی اصلا برای گیمینگ ساخته نشده است و نرخ نوسازی ۹۰ هرتز صرفا برای روان کردن نمایش رابط کاربری است. البته می‌توانید گوشی را روی نرخ نوسازی ۶۰ هرتز نیز قرار دهید تا باتری کمتری مصرف کند؛ هرچند که باتری ۵۳۳۰ یا ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت به این راحتی‌ها خالی نمی‌شود!

نمایشگر آنر x7a

بررسی سیستم صوتی آنر X7a

حالا نوبت به بررسی گوشی آنر X7a از نظر بلندی و کیفیت صدا می‌رسد. این گوشی یک تک اسپیکر و جک هدفون ۳.۵ میلی متری دارد. صدای اسپیکر بسیار ضعیف است و حتی اگر آن را تا آخر زیاد کنید، صدای چندان بلندی به شما تحویل نمی‌دهد. البته، با افزایش صدا حتی در حد متوسط، نویز زیادی ایجاد می‌شود و کیفیت صدا به صورت چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. اسپیکر تقریبا هیچ باسی ایجاد نمی‌کند.

ظرفیت باتری و سرعت شارژ Honor X7a

در این بخش به بررسی گوشی آنر X7a از نظر ظرفیت باتری و سرعت شارژ می‌پردازیم. این گوشی دارای دو نسخه مختلف با باتری‌های متفاوت است. یک نسخه باتری ۵۳۳۰ میلی آمپر ساعت دارد و نسخه دیگر دارای باتری ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت است. هر دو باتری از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و آنر مدعی است که باتری ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت X7a تا سه روز نیز شارژ نگه می‌دارد.

پیشنهاد ما به شما:  Mi Mix Fold 3 جدید شیائومی همه چیزهایی را که Samsung Galaxy Z Fold 5 ندارد یکجا برای شما فراهم می آورد

با دو ساعت گیمینگ پیوسته، باتری ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت این گوشی از ۱۰۰ درصد به ۸۷ درصد می‌رسد و اگر یک روز کامل را به گیمینگ سبک مشغول باشید، بعید است که میزان شارژ باتری به زیر ۵۰ درصد برسد. این نتایج واقعا شگفت‌انگیز است!

بررسی گوشی آنر x7a از نظر باتری

همراه گوشی آنر X7a یک شارژر ۲۲.۵ وات HONOR SuperCharge به شما تحویل داده می‌شود. این سرعت شارژ برای باتری بالای ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت کمی کند است اما نمی‌توان انتظار بیشتری از یک گوشی ارزان‌قیمت داشت.

چیزی که قطعا شما را شگفت‌زده می‌کند، قابلیت شارژ معکوس است که هنوز فقط در گوشی‌های پرچمدار و گوشی‌های میان رده گران قیمت دیده می‌شود و حتی به دنیای گوشی های میان رده معمولی نیز راه پیدا نکرده است. شارژ معکوس به صورت سیمی و با سرعت ۵ وات انجام می‌شود.

سیستم عامل و رابط کاربری Honor X7a

این گوشی با سیستم عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری آنر MagicUI 6.1 از جعبه خارج می‌شود. از آن‌جایی که آنر در سال ۲۰۲۰ از هواوی جدا شد، دیگر تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار ندارد و بنابراین، آنر X7a تحت پشتیبانی کامل گوگل است و تمامی اپلیکیشن‌های گوگل را دارد.

یکی از ویژگی‌های آزاردهنده رابط کاربری، تعداد زیاد اپلیکیشن‌های تبلیغاتی و پیش‌فرض است که بسیاری از آن‌ها قابل حذف کردن نیستند. خیلی از این اپلیکیشن‌ها کاملا غیر ضروری هستند و صرفا کارهای بعضی از اپلیکیشن‌های گوگل را انجام می‌دهند. این رابط کاربری، قابلیت‌های سفارشی‌سازی چندان زیادی ندارد.

رابط کاربری آنر

تراشه و توان پردازشی آنر X7a

در این بخش به بررسی گوشی آنر X7a از نظر تراشه و توان پردازشی می‌پردازیم. اجازه دهید همین ابتدای کار خیال شما را راحت کنیم؛ این گوشی یکی از ضعیف‌ترین گوشی‌های هوشمندی است که می‌توانید در سال ۲۰۲۴ بخرید.

آنر X7a با تراشه مدیاتک هلیو جی ۳۷ با ساخت ۱۲ نانومتری کار می‌کند. فرایند ساخت تراشه برای این گوشی خیلی مهم نیست چون باتری بزرگی دارد و نیازی نیست که نگران مصرف شارژ باشید اما چیزی که باید خیلی نگران آن باشید، عملکرد ضعیف تراشه است که حتی در اجرای ساده‌ترین کارهای روزانه نیز چندان عملکرد سریعی ندارد.

تراشه مدیاتک هلیو جی ۳۷ مجهز به پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای شامل چهار هسته Cortex-A53 با نرخ ساعت ۲.۳ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A53 با نرخ ساعت ۱.۷ گیگاهرتز است و با پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320 کار می‌کند.

این تراشه از نظر توان پردازشی، عملکردی تنها برابر با یک-پنجم توان پردازشی گوشی هم قیمت سامسونگ گلکسی A14 دارد که اصلا خبر خوبی برای آنر نیست. تراشه‌ای تا این حد ضعیف حتی در هنگام کار کردن با اپلیکیشن‌های ساده نیز کم می‌آورد و هنگ می‌کند.

متأسفانه، در حالی که تراشه مدیاتک هلیو جی ۳۷ یکی از ضعیف‌ترین تراشه‌ها در بازار گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود اما به راحتی داغ می‌کند و حتی دمای آن تا بالای ۴۴ درجه سانتی گراد نیز می‌رسد که اگرچه خیلی داغ نیست اما گرمای ساطع شده توسط آن دست کاربر را اذیت می‌کند. با این حال، این میزان گرما اثری روی عملکرد تراشه نمی‌‌گذارد و آن را ضعیف‌تر از چیزی که هست، نمی‌کند.

اگر تا اینجا در بررسی گوشی آنر X7a با بلاگ فرنا همراه بوده‌اید، احتمالا حدس می‌زنید که این گوشی باید دارای نسخه‌هایی با حافظه ۳۲ گیگابایت و ۶۴ گیگابایت باشد اما خوشبختانه آنر از نظر حافظه داخلی چندان کم نگذاشته و هر دو نسخه این گوشی دارای حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت هستند. از نظر رم نیز یکی از نسخه‌ها، رم ۴ و دیگری رم ۶ دارد که می‌تواند تا حدی عملکرد ضعیف تراشه را پوشش دهد. نوع حافظه داخلی eMMC Flash است.

بررسی گوشی آنر X7a از نظر سیستم دوربین

سیستم دوربین گوشی موبایل آنر X7a آنچنان تعریفی ندارد اما عملکرد دوربین اصلی واقعا فراتر از انتظار است. چهار دوربین در پشت گوشی قرار دارد که مهم‌ترین آن‌ها، دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی است. یک دوربین اولتراواید ۵ مگاپیکسلی، یک دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی و یک حسگر عمقی ۲ مگاپیکسلی، دوربین اصلی را در پشت گوشی همراهی می‌کنند. البته، حسگر عمقی عملا نقش زیادی در خلق بوکه عکس‌های پرتره ایجاد نمی‌کند و بود و نبود آن تفاوت زیادی ندارد.

دوربین آنر x7a

با اینکه سنسور به کار رفته در دوربین اصلی در مقایسه با گوشی‌های میان رده با قیمت بالاتر اصلا خوب نیست اما عملکردی قابل تحسین دارد که احتمالا به دلیل الگوریتم مناسب آنر باشد. البته این دوربین نیز نمی‌تواند عکس‌هایی با کنتراست خوب و جزئیات کافی بگیرد. همچنین، اگر نور محیط خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، بخش زیادی از جزئیات تصویر از بین می‌روند. با این حال، شفافیت عکس‌ها به ویژه در نور خوب، حرف ندارد.

پیشنهاد ما به شما:  رجیستری گوشی دست دوم خارجی

عکس‌های اولتراواید مطابق انتظار اصلا تعریفی ندارد و با اینکه بلااستفاده نیستند اما جزئیات خیلی کمی دارند و سرشار از نویز هستند. دوربین سلفی نیز مثل دوربین اصلی عکس‌های خیلی خوبی می‌گیرد و عملکرد آن کمی فراتر از انتظار است.

هر دو دوربین اصلی و سلفی می‌توانند با کیفیت 1080p در نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنند که جوابگوی نیازهای ابتدایی هستند. بعید است که در این محدوده قمیتی، انتظار کیفیت 4K داشته باشید! البته ویدئوهای 1080p این گوشی در مقایسه با گوشی‌های رقیب چندان تعریفی ندارند و در بهترین حالت، دارای کیفیت متوسط هستند. از آن‌جایی که خبری از هیچ نوع سازوکار پایدارسازی تصویر نیست، برای ضبط ویدئوهای بهتر باید دوربین کاملا ساکن باشد.

دیگر قابلیت‌های Honor X7a

این گوشی دارای وای-فای ۵ است و بنابراین، در انتقال اطلاعات از طریق وای-فای به سرعت‌های ۳۰۰ تا ۳۸۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد که کاملا معمولی است. این گوشی قابلیت 5G ندارد و البته انتظار هم نمی‌رود که داشته باشد.

حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور قرار دارد و از دقت عملکرد خوبی برخوردار است اما متأسفانه سرعت خیلی خوبی ندارد. البته می‌توانید از قابلیت تشخیص چهره نیز برای باز کردن قفل گوشی استفاده کنید اما اصلا امن نیست و اشتباهات زیادی دارد.

گوشی‌های رقیب

رقیب مستقیم آنر X7a، گوشی سامسونگ گلکسی A14 است که قیمتی برابر دارد اما تراشه‌ آن ۵ برابر قوی‌تر است. گذشته از این، گوشی A14 دارای فناوری 5G است. از دیگر گوشی‌های رقیب آنر X7a می‌توان به شیائومی ردمی نوت ۱۲ اشاره کرد که دارای نمایشگر AMOLED بسیار با کیفیتی است. در کل به نظر می‌رسد که حتی در محدوده قیمتی ۶ تا ۷ میلیون تومان نیز می‌توان گوشی‌های بهتری در مقایسه با آنر X7a پیدا کرد.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت گوشی آنر X7a چند است؟

در اردیبهشت ۱۴۰۳، قیمت گوشی آنر X7a با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت حدود ۶ میلیون تومان است.

۲- قیمت گوشی آنر X7a رم ۶ چند است؟

در اردیبهشت ۱۴۰۳، قیمت گوشی آنر X7a با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت کمی بیشتر از ۶ میلیون تومان است.

۳- قاب گوشی آنر X7a از کجا بخریم؟

برای خرید قاب گوشی آنر X7a می‌توانید به فروشگاه اینترنتی فرنا مراجعه کنید.

۴- قیمت گوشی آنر X8a چند است؟

در اردیبهشت ۱۴۰۳، قیمت گوشی آنر X7a با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

۵- گوشی Honor X7a را از کجا بخریم؟

برای خرید گوشی آنر X7a می‌توانید به فروشگاه اینترنتی فرنا مراجعه کنید.

جمع‌بندی

گوشی موبایل آنر X7a می‌توانست یک گوشی ارزان‌قیمت جذاب باشد اما با تراشه ضعیفی که دارد، این فرصت را از دست داده است و هر چقدر که باتری بزرگ و دوربین خوبی داشته باشد، نمی‌تواند این نقطه ضعف بزرگ را جبران کند.
این گوشی نمایشگر بزرگی دارد که البته چندان با کیفیت نیست. هر چند که این نمایشگر از روشنایی خوبی برخوردار است. تک اسپیکر آنر X7a نیز اصلا تعریفی ندارد و صدایی ضعیف و بی‌کیفیت تولید می‌کند. البته، جک ۳.۵ میلی متری امکان استفاده از هدفون سیمی را فراهم می‌آورد.

این گوشی باتری بسیار بزرگی دارد که می‌تواند ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت یا ۵۳۳۰ میلی آمپر ساعت ظرفیت داشته باشد. با اینکه سرعت شارژ ۲۲.۵ وات با در نظر گرفتن قیمت گوشی بد نیست اما برای پر کردن باتری به این بزرگی، کمی کند محسوب می‌شود. فراموش نکنید که این گوشی قابلیت شارژ معکوس سیمی با سرعت ۵ وات دارد و می‌توانید از ظرفیت بالای باتری آن مثل یک پاوربانک برای شارژ کردن دستگاه‌های دیگر استفاده کنید.

بررسی گوشی آنر X7a نشان می‌دهد که این گوشی از نظر سخت‌افزارهای دوربین چندان خوب نیست ولی دوربین اصلی و دوربین سلفی می‌توانند در شرایط نوری مساعد، عکس‌هایی فراتر از انتظار بگیرند. در کل می‌توان گفت که این گوشی 4G، یک گوشی اقتصادی است تا یک میان رده و نباید انتظار خیلی بالایی از آن داشته باشید.

منابع:
notebookcheck.net
gsmarena.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا