آموزش

کد نقش و نحوه دریافت آن

کد نقش و نحوه دریافت آن، تمامی واحد های اقتصادی توزیع و عرضه کننده محصول و کالا، باید تمامی اطلاعات تجاری و اطلاعات توزیع محصولات را در سامانه های انبارها و سامانه تجارت ثبت کنند. به طور مثال شرکت هایی همچون شرکت های پخش در حوزه دولتی، خصوصی و عمومی و همچنین تمامی فعالان تجاری (وارداتی، تولیدی و همچنین خرده فروشی و عمده فروشی). برای اینکه این اطلاعات در سامانه تجارت ثبت شود و معاملات در این سامانه صورت بگیرد، داشتن کد نقش ضروری می باشد. با توجه به اهمیت کد نقش تجاری در معاملات و تجارت های داخلی، ما قصد داریم در این مقاله به معرفی کد نقش و نحوه دریافت کد نقش بپردازیم.

کد نقش چیست؟

یکی از مواردی که امروزه تجار داخلی طبق مصوبات و قوانین کشور ملزم به اخذ آن هستند، کد نقش تجاری است که در این مقاله قصد داریم به معنی و کاربرد آن بپردازیم و بررسی کنیم که آیا بدون این کد، بازرگانان و تاجران داخلی قادر به کار خواهند بود یا خیر.

با توجه به ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق ارز و کالا، تمامی افراد و فعالان اقتصادی در حوزه تجاری و توزیع کالا در کشور، مستلزم به ثبت نام سامانه جامع تجاری هستند. برای پاسخ به سوال کد نقش چیست؟ می توان این پاسخ را ارائه کرد که، کد نقش نشان دهنده این است که فعالیت تجاری یک تاجر داخلی یا توزیع کننده کالا، قانونی بوده و توسط این کد نقش، سامانه جامع تجارت ایران، می تواند رصد و نظارت بر فعالیت تاجران داخلی داشته باشد.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین لپ تاپ های اقتصادی و دانشجویی

سامانه دریافت کد نقش تجاری

این روزها با توجه به اینکه همه افراد در فضای مجازی فعالیت دارند، موسسات و شرکت های دولتی و خصوصی، سامانه های الکترونیکی راه اندازی کرده اند. از طریق این سامانه ها، ارائه خدمات به مخاطبان و مراجعه کنندگان نیز سریع تر و بهتر صورت می گیرد. سامانه دریافت کد نقش تجاری که وزارت صنعت و معدن و تجارت کشور، هم جهت با ارائه خدمات الکترونیکی، آن را راه اندازی کرد، به آدرس www.ntsw.ir است. متقاضیان دریافت کد نقش تجاری، می توانند برای ثبت نقش خود و دریافت کد آن، به آدرس سامانه مراجعه و در آنجا اقدامات لازم را انجام دهند.

از دیگر امکانات این سامانه کد نقش تجاری، می توان به استعلام نقش تجاری، استعلام شناسه کالا ها، حذف نقش تجاری و ثبت فاکتور در سامانه جامع تجاری اشاره کرد. این خدمات را می توانید در سامانه www.ntsw.ir دریافت کنید.

ثبت نام سامانه جامع تجاری و دریافت کد نقشکد نقش و نحوه دریافت آن

همان طور که تا الان گفته شد، دریافت کد نقش برای تجار داخلی لازم است و این امر از طریق ثبت نام در سامانه جامع تجاری (سامانه کد نقش تجاری) صورت می گیرد. ما در این بخش قصد داریم ثبت نام و دریافت کد نقش تجاری را به شما آموزش دهیم و این آموزش همراه با راهنمای تصویری می باشد.

  1. در ابتدای کار، برای دریافت این کد، باید به آدرس سامانه جامع تجارت ایران مراجعه کنید و در مرورگر خود وارد صفحه اصلی این سامانه شوید.
  2. سپس از سمت چپ صفحه سایت، به بخش ثبت نام بروید.کد نقش و نحوه دریافت آن
  3. در این صفحه تمامی اطلاعاتی که خواسته شده را تکمیل کنید و بر روی ذخیره اطلاعات و ادامه بزنید تا وارد مرحله بعد شوید.کد نقش و نحوه دریافت آن
  4. در این صفحه باید شماره تماس خود را اعتبار سنجی کرده و تایید کنید. به دو روش گفته شده این اعتبار سنجی انجام می شود.
  5. برای دریافت کد نقش باید روی گزینه “عملیات پایه” بزنید.
  6. سپس با انتخاب گزینه “بارگذاری صلاحیت ها”، بخش استعلام تاجر داخلی را انتخاب کنید.
  7. بعد از این بخش بر روی “فعالیت تجاری جدید” کلیک کنید.کد نقش و نحوه دریافت آن
  8. در این بخش اطلاعاتی همچون کد پستی و آدرس را در بخش معرفی نقش تاجر داخلی وارد کنید و ثبت اطلاعات را بزنید. در تصویر زیر هم راهنمای نحوه دریافت نقش تاجر داخلی آورده شده است.کد نقش و نحوه دریافت آن
  9. سپس روی “افزودن مجوز های فعالیتی” بزنید و بعد از تکمیل، گزینه ثبت اطلاعات را بزنید.
  10. پس از ثبت درخواست، درخواست دریافت کد نقش شما ثبت خواهد شد. این درخواست شما تا 24 ساعت آینده ثبت بررسی خواهد شد و در صورت تایید شدن، در بخش بارگذاری صلاحیت ها، کد نقش مخصوص شما قابل مشاهده خواهد بود.کد نقش و نحوه دریافت آن
پیشنهاد ما به شما:  آموزش اتصال به اینترنت wifi در گوشی های سامسونگ

ثبت فاکتور در سامانه جامع تجاری

خریداران بعد از خرید کالا های تولید شده از تولید کنندگان و فروشندگان، باید وارد سامانه شده و سپس فاکتور های محصولات را رد یا تایید کنند. در صورت عدم تایید فاکتور ها در زمان مشخص شده، هنگام ثبت سفارش کالا در سامانه های معاملاتی، پیغام “عدم تایید بابت فاکتور های خرید توسط خریدار” را مشاهده خواهید کرد. این خطا در سامانه معاملات بورس، اجازه خرید به مشتری را نمی دهد.

استعلام کد نقش در سامانه جامع تجاری

در این بخش از مقاله، می خواهیم در مورد استعلام کد نقش تجاری در این سامانه صحبت کنیم و مراحل آن را برای شما بازگو کنیم.

  1. ابتدا همانند بخش قبلی وارد سامانه جامع تجارت ایران شوید. با وارد کردن اطلاعات کاربری خود وارد پنل خود شوید.
  2. روی گزینه بارگذاری صلاحیت ها و سپس روی استعلام تاجر داخلی کلیک کنید.
  3. در این بخش نقش هایی را که از قبل آن ها را ثبت کرده اید، مشاهده خواهید کرد. می توانید با انتخاب هر نقش، جزییات و اطلاعات آن را مشاهده کنید. همچنین می توانید سابقه استعلام های گذشته و نتایج آن ها را بررسی کنید.

حذف کد نقش

ابهامات و سوالات شما در حوزه ثبت نام در سامانه جامع تجاری تا حدودی بر طرف شد. اکنون به بررسی این مورد بپردازیم که آیا کد نقش قابل حذف می باشد یا خیر. در پاسخ به این سوال می توان گفت که کد نقش ها قابل حذف شدن هستند. اما این عملیات صرفا از طریق خوده شخص و از طریق سامانه جامع، صورت خواهد گرفت.

  1. برای این کار ابتدا وارد سامانه جامع تجاری شده و وارد پنل کاربری خود شوید.
  2. در بخش بارگذاری صلاحیت ها، روی گزینه استعلام تاجر داخلی کلیک کنید.
  3. در این مرحله شما باید روی نقش مورد نظر کلیک کرده و گزینه ویرایش را بزنید.
  4. اکنون با خالی کردن مدارک و سند های بارگذاری شده، کد نقش خود را حذف کنید.
پیشنهاد ما به شما:  کامل‌ترین راهنمای خرید SSD در سال ۱۴۰۲

کلام آخر

دریافت کد نقش یکی از موارد ضروری برای تجار داخلی می باشد و آن ها باید این عملیات را از طریق سامانه جامع تجاری ایران انجام دهند. ما در این مقاله از فرنا به توصیح چیستی کد نقش و بررسی نحوه دریافت آن و ثبت نام در سامانه جامع تجاری پرداختیم. اگر در دریافت این کد به مشکل خورده اید، این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

4/5 - (8 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا