آموزشسخت افزارفناوری و تکنولوژی

بهترین لپ تاپ های اقتصادی و دانشجویی

اگر دانشجو هستید و دنبال لپ تاپ میگردید با ما همرا باشید

در این مقاله ما سعی کردیم بهترین لپ تاپ های اقتصادی و دانشجویی را مورد بررسی قرار دهیم و بهترین لپ تاپ ها را در رنج قیمتهای متفاوت لیست کنیم.

دیگر مثل سال‌ها گذشته نیست و وارد عصر جدید و دنیا مدرنی شده ایم؛ عصر آموزش آنلاین، گسترش ارتباطات اینترنتی و پیش برد کارها در فضاها مجازی، که لازمه آن در اختیار داشتن ابزارها متناسب با این کار است. اگرچه به وسیله همین تلفن‌ها هوشمندی که در اختیار داریم درصد زیادی از کارها را می‌توان هندل کرد، اما با این حال بسیاری از آن‌ها تنها به وسیله سیستم‌ها پیشرفته‌تری چون لپ تاپ و کامپیوترهای خانگی قابل انجام هستند. زمانی که فردی به موسسات آموزش عالی، دانشکده‌ها (و گاهی مقاطع متوسطه دوم) ورود پیدا می‌کند، نیازمند ابزارهایی است تا به کمک آن ها، امور تحصیلی، آموزش‌ها مجازی، تحقیقات و فعالیت‌ها خود را دنبال کرده و آن‌ها را از این طریق پیش ببرد. از طرفی ممکن است دانشجویان به وسیله همین لپ تاپ‌ها پروژه‌هایی را دریافت کرده و با انجام آن ها، درآمدی برای خود دست و پا کنند.

بارزترین ویژگی‌ها و مشخصات لپ تاپ دانشجویی چیست؟

هنگامی که کاربران قصد خرید لپ تاپ دارند، بنابر نوع استفاده و نیاز خود، معیارهایی برای انتخاب دارند؛ برای مثال کاربری که کار تدوین انجام می‌دهد، نمایشگر و پردازنده‌ای قدرتمند که توان پشتیبانی از نرم افزارها سنگین ادیت را داشته باشد، برایش اولویت دارد. برای گیمرها سخت‌افزار قدرتمند، نمایشگر با کیفیت بالا، ظرفیت رم و حافظه بسیار مهم است. دانشجویان خود دو دسته هستند، آن‌هایی که در رشته‌ها مهندسی تحصیل می‌کنند و دسته دیگر که در زیر مجموعه‌ها رشته انسانی مشغول هستند. عموما طول عمر بالا باتری (برای استفاده ها طولانی بدون نیاز به منبع شارژ)، وزن سبک به منظور حمل و نقل آسان، کیفیت بالا قطعات (جهت جلوگیری از خرابی زود هنگام اجزا متنوع سازنده دستگاه) و پردازنده‌ای مناسب که برنامه‌ها مورد نیاز را پشتیبانی کند، از ویژگی‌هایی هستند که دانشجویان به آن‌ها توجه ویژه‌ای دارند.

لپ تاپ اقتصادی چه مفهومی دارد؟

آیا اقتصادی بودن لپ تاپ، دلیلی بر ضعیف بودن آن است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که «خیر» اصلا اینطور نیست. همانطور که می‌دانید لپ تاپ‌ها بسیار زیادی وجود دارند که این همه تنوع به هنگام خرید به راستی گیج کننده است. این ابزارها به طور کلی یا برای استفاده‌ها «حرفه ای» مانند برنامه نویسی، کار با نرم افزارها ادیت و طراحی با برنامه‌هایی چون فتوشاپ، ایلوستریتور و یا «گیمینگ» ساخته می‌شوند و یا اینکه برای مصارف «معمول تر»، مانند انجام پروژه‌هایی راحت برای کارها دانشجویی (کار با برنامه‌ها مجموعه آفیس) و روتین‌ها روزانه مانند پخش موسیقی، وب گردی، مشاهده فیلم و… ساخته می‌شوند.

پس در ابتدا لازم است تا نوع استفاده خود را تعیین کرده و بر مبنا آن گزینه‌هایی را در نظر گرفته و لیست کنید و در انت‌ها با انتخاب بهترین لپ تاپ، اقدام به خرید نمایید.

برای خرید لپ تاپ دانشجویی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در ادامه به معیارها مهم برای خرید بهترین لپ تاپ دانشجویی می‌پردازیم:

صفحه نمایش: پنل نمایشگر اولین موردی است که باید به هنگام خرید لپ تاپ به آن توجه داشت. اگر نمایشگر، استانداردها لازم را نداشته باشد، به هنگام کار با آن و یا مشاهده فیلم یا محتوا روی آن، آسیب‌ها جدی به چشم‌ها وارد می‌شود. پیشنهاد ما این است که رزولوشن صفحه حداقل FHD و ترجیحا از نوع مات باشد، تا نور کمتری منعکس کند. در مقابل، نوع براق پنل، در روشنایی بالا محیط و یا به هنگام تابش نور خورشید بسیار آزار دهنده بوده و مانع دید کامل صفحه خواهد شد. البته چنانچه در داخل ساختمان یا فضایی با نور ملایم از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید، نمایشگر براق گزینه مناسب‌تری است.

پارامتر دیگری که در مبحث نمایشگر باید به آن توجه کرد، میزان روشنایی صفحه است که باید رنج قابل قبول و مناسبی داشته باشد تا در محیط‌های باز و بسیار روشن، بتوان آن را با محیط هماهنگ کرد.

پیشنهاد ما به شما:  سامسونگ DeX چیست؟

آخرین گزینه‌ای که باید در نظر بگیرید اندازه نمایشگر است. بنابر نوع استفاده و زمانی که با لپ تاپ خود سپری می‌کنید انتخاب نمایشگری با سایز ۱۲ تا ۱۷ اینچ می‌تواند مناسب باشد.

باتری: باتری از مهم‌ترین بخش‌ها مورد توجه به هنگام خرید لپ تاپ است چراکه وجه تمایز اصلی لپ تاپ با کامپیوتر خانگی به شمار می‌آید. هنگامی که قصد خرید لپ تاپ دارید حتما موردی را برگزینید که طول عمر بالایی داشته باشد و پس از چند ساعت استفاده نیاز به شارژ مجدد نداشته باشد. به عنوان مثال، ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپرساعت برای باتری، قدرتمند بودن منبع تغذیه را تضمین خواهد کرد. البته ناگفته نماند که میزان و نوع مصرف کاربر از لپ تاپ، نقشی اساسی در دوام شارژ باتری خواهد داشت.

CPU یا پردازنده مرکزی: بخش اصلی یا به اصطلاح «مغز» لپ تاپ و سیستم‌ها دیگر، پردازنده آن است و پردازش‌های متفاوت به وسیله همین قطعه صورت می‌گیرد. لازم است به هنگام خرید لپ تاپ، به تعداد هسته و نسل پردازنده آن توجه کنید. پیشنهاد ما برای خرید لپ تاپ اقتصادی پردازنده Core i5 یا Core i3 اینتل و از برند AMD، پردازنده ۳Ryzen یا AMD FX است.

ظرفیت و نوع حافظه: ظرفیت حافظه دارای دو نوع «هارد (HDD)» (متداول‌ترین نوع حافظه لپ تاپ) و «حافظه SSD» است که نوع دوم اندازه‌ای کوچک تر، کیفیت و سرعت بالاتری دارد و البته قیمت بیشتری نیز دارد. برای پاسخگویی به نیازها نیمه حرفه‌ای خود به لپ تاپ، حافظه ۵۰۰ گیگابایت تا یک ترا ظرفیت ایده آلی است.

حافظه رم: از آن جایی که به احتمال زیاد چندین برامه را به صورت همزمان استفاده خواهید کرد، این گزینه بسیار حائز اهمیت بوده که به معنا حافظه دسترسی تصادفی است. حافظه RAM به بخشی از سیستم لپ تاپ گفته می‌شود که به طور موقت نرم‌افزار و فایل‌ها موردنیاز کاربران را حمل کرده و به دسترسی سریع داده‌ها کمک می‌کند. اینکه از لپ تاپ خود چه استفاده‌ای دارید تعیین می‌کند که چه میزان حافظه‌ای پاسخگو نیاز شما خواهد بود. به صورت کلی میزان رم ۴ الی ۸ گیگابایت گزینه مناسبی است.

بهترین لپ تاپ‌ها دانشجویی و اقتصادی

اکنون در ادامه تعدادی از لپ تاپ‌ها اقتصادی را معرفی می‌کنیم:

بهترین لپ تاپ‌ها تا رنج حدودی ۱۰ میلیون تومان

۱- لپ تاپ لنوو مدل IdeaPad 1-11ADA05 (3050e-128GB)

۱- لپ تاپ لنوو مدل IdeaPad 1-11ADA05 (3050e-128GB)

لپ تاپ لنوو مدل IdeaPad 1-11ADA05 برای استفاده‌ها روزانه ساخته شده و از عهده انجام فعالیت‌ها سنگین بر نمی‌آید. نمایشگر آن ۱۱.۶ اینچ، با رزولوشن ۷۶۸ × ۱۳۶۶ و از نوع مات است لذا برای کار در هر محیطی مناسب می‌باشد. نوع حافظه داخلی آن SSD و ۱۲۸ گیگابایت با حافظه رم ۴ است. جنس بدنه این لپ تاپ ساخته شده از پلاستیک ABS و پلی کربنات است و وزنی ۱۲۰۰ گرمی دارد.

پردازنده به کار رفته در این وسیله ۶۴ بیت و دارای دو هسته حقیقی و ۴ هسته مجازی است. باتری لیتیوم پلیمری این لپ تاپ ظرفیتی معادل ۳۵ وات بر ساعت داشته و در صورت شارژ کامل تا ۷ ساعت می‌تواند بدون شارژ مجدد دوام بیاورد. نوع اتصالاتی که پشتیبانی می‌کند عبارتند از: وای فای، بلوتوث، درگاه USB 3.2 نسل یک، درگاه HDMI 1.4، Card reader، جک هدفون و میکروفون.

۲- لپ تاپ ایسوس مدل X543MA

لپ تاپ ایسوس مدل X543MA

اگر برای کارها روزانه و غیر حرفه‌ای به دنبال بهترین لپ تاپ ۱۰ میلیونی هستید، لپ تاپ ایسوس X543MA گزینه بسیار مناسبی است که کل نیازها را پوشش می‌دهد. برخورداری از نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با رزولوشن ۷۶۸ × ۱۳۶۶ و پنل TFT LCD بخشی از ویژگی‌ها ایت لپ تاپ است. وزن آن ۱۹۰۰ گرم و ابعادی برابر با ۲۷ × ۲۵۱ × ۳۸۱ میلی متر دارد.

پردازنده به کار رفته روی آن، Intel Celeron N4020 دارای دو هسته با حافظه رم ۴ گیگابایت و فضای ذخیره‌سازی یک ترابایت از نوع HHD است. باتری لیتیوم یونی این لپ تاپ ظرفیتی معادل ۳۳ وات بر ساعت را دارد و تا ۶ ساعت بدون وقفه می‌تواند نیاز کاربر به باتری را تامین کند. اتصالات آن شامل وای فای، بلوتوث، جک هدفون، میکروفون، درگاه USB ۳.۰ Type A، درگاه USB ۲.۰ Type A و درگاه ورودی کابل HDMI است.

پیشنهاد ما به شما:  کامل‌ترین راهنمای خرید SSD در سال ۱۴۰۲

۳- لپ تاپ ایکس ویژن مدل P100 XE1081W

لپ تاپ ایکس ویژن مدل P100 XE1081W

وزن سبک (۵۵۰ گرمی) و ابعاد کوچک (۱۰.۵ × ۱۷۲ × ۲۵۸ میلی متر) حمل و جابجایی این وسیله را بسیار راحت کرده است. نمایشگر ۱۰ اینچی با رزولوشن ۸۰۰ × ۱۲۸۰ پیکسل و پنل LED-backlit جزئیات صفحه آن را تشکیل می‌دهد.

پردازنده مورد استفاده در این مدل ایکس ویژن، اینتل Atom Z3735D و گرافیک یکپارچه HD Graphics است که تنها برای استفاده‌ها معمول می‌توان به آن تکیه کرد. رم این وسیله ۴ گیگابایت و حافظه ذخیره‌سازی آن ۶۴ گیگ است. باتری ۷۹۰۰ میلی آمپر ساعتی این وسیله تا ۱۲ ساعت توان شارژدهی دارد. اتصالات آن را می‌توان به این موارد خلاصه کرد؛ وای فای، بلوتوث، جک هدفون و میکروفون، GPS، درگاه مینی HDMI، درگاه میکرو USB. از ویژگی‌ها برتر این مدل می‌توان به سنسور دوربین سلفی ۲ و اصلی ۵ مگاپیکسلی اشاره کرد.

بهترین لپ تاپ‌ها تا ۱۵ میلیون تومان

۱- لپ تاپ لنوو IdeaPad 3-15IGL05

لپ تاپ لنوو IdeaPad 3-15IGL05

این مدل لنوو دارای بدنه‌ای تمام پلاستیکی با دوام بسیار بالاست. وزن ۱۷۰۰ گرمی آن با ابعاد ۱۹.۹ × ۲۵۳.۴ × ۳۶۲.۲ میلی متر جابجایی و حمل آن را بسیار راحت کرده. سایز نمایشگر ۱۵.۶ اینچ، رزولوشن صفحه ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل و پنلی از نوع TN با روکشی مات دارد که برای مشاهده فیلم، سریال و وب گردی بسیار مناسب است.

پردازنده مرکزی Intel Celeron N4020 روی آن به کار رفته که دو هسته حقیقی و دو هسته مجازی تشکیل دهنده اجزای آن هستند. حافظه رم ۴ گیگابایتی از نوع DDR4 داشته و فضا ذخیره‌سازی یک ترابایتی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. باتری این دستگاه ۳۵ وات و دوامی ۱۵ساعته دارد. اتصالات Ideapad 3 15IGL05 را می‌توان این موارد نوشت: درگاه USB 3.2، درگاه USB 2.0، پورت HDMI 1.4، Card reader،  پشتیبانی از جک صدا برای هدفون و میکروفون.

۲- لپ تاپ ایسوس VivoBook R465FA

لپ تاپ ایسوس VivoBook R465FA

این لپ تاپ طراحی زیبا و مدرنی دارد. نمایشگر ۱۴ اینچی با رزولوشن تصویر ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل و پنلی از نوع IPS LCD با روکشی مات بخشی از مشخصات مهم صفحه نمایش این مدل هستند. وزن لپ تاپ ایسوس ویووبوک مدل R465FA برابر ۱۶۰۰ گرم و ابعاد آن ۱۹.۹ × ۲۱۶ × ۳۲۵.۴ میلی متر است.

از ویژگی‌ها مهمی که در مورد این مدل می‌توان عنوان کرد، برخورداری از دو نوع فضا ذخیره‌سازی در ساخت آن است: یک ترابایت HDD و ۱۲۸ گیگابایت SSD. پردازنده مرکزی (CPU) به کار رفته در این وسیله اینتل Core i3-10110U می‌باشد. باتری سلولی با ظرفیت ۳۷ وات، کیبورد با نور پس زمینه و اسپیکرها استریویی بخشی دیگر از مشخصات این مدل هستند. اتصالات آن به شرح زیر است: وای فای، بلوتوث، HDMI، درگاه USB 3.0 Type A، درگاه USB 2.0 Type A، جک هدفون و میکروفون، درگاه USB Type-C.

3- لپ تاپ اچ پی مدل 15-DY2091WM

لپ تاپ اچ پی مدل 15-DY2091WM

ظاهر شیک این لپ تاپ، وسوسه کننده افراد زیادی است تا آن را تهیه کنند. وزن ۱۶۹۰ گرمی و ابعاد آن معادل ۱۷.۹ × ۲۴۲ × ۳۵۸.۵ میلی متر است و به راحتی جابجا می‌شود. نمایشگر این مدل معمول برند HP برابر با ۱۵.۶ اینچ و رزولوشن آن ۷۶۸ × ۱۳۶۶ پیکسل است و نوع پنل به کار رفته در آن TFT LCD با روکشی مات می‌باشد.

پردازنده این لپ تاپ از Core i3-1115G4 اینتل ساخته شده و از پردازنده گرافیکی یکپارچه UHD Graphics Xe و ۸ گیگابایت با حافظه رم DDR4 استفاده می‌کند. فضا ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی دارد و از نوع SSD است که سرعت بالایی در اجرا برنامه‌ها دارد. باتری این مدل ۳ سلولی با ظرفیت ۴۱ وات است و تا ۱۲ ساعت به راحتی شارژ را نگه می‌دارد. اتصالاتی که این دستگاه پشتیبانی می‌کند به این صورت است: وای فای، بلوتوث، درگاه USB 3.0 Type A، جک هدفون و میکروفون، درگاه USB Type-C.

بهترین لپ تاپ تا ۲۰ میلیون تومان

تنوع، در این بازه بسیار زیاد است و اگر تصمیم به خرید لپ تاپ داشته باشید به احتمال بالا گیچ خواهید شد. در ادامه بهترین تاپ تا ۲۰ میلیون در بازار را بررسی خواهیم کرد.

۱- لپ تاپ ایسوس مدل ExpertBook P1512CEA

لپ تاپ ایسوس مدل ExpertBook P1512CEA

کمپانی ایسوس از برندها مطرح سازنده انواع لپ تاپ در قیمت‌ها متفاوت است. این بار مدلی از ایسوس را معرفی می‌کنیم که با شناخت آن و اختصاص قیمت لپ تاپ تا ۲۰ میلیون قطعا یکی از موارد گلچین شما خواهد بود. ایسوس در ساخت مدل P1512CEA از رنگ خاکستری استفاده کرده و نمایشگری ۱۵.۶ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل برای پنل مات TN LCD آن در نظر گرفته است. ابعاد و وزن این مدل به شرح زیر است: ۱.۹۹ × ۲۳.۴۹ × ۳۶.۰۲ میلی‌متر و وزن ۱۴۰۰ گرم.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین و شگفت انگیزترین بازی های مخفی گوگل در سال 2022

پردازنده گرافیکی به کار رفته روی آن Intel UHD Graphics و پردازنده مرکزی این لپ تاپ مربوط به شرکت اینتل مدل Core i3-1115G4 است که سرعت پردازشی مابین ۳ تا ۴.۱ گیگاهرتز دارد و شامل ۲ هسته حقیقی و ۴ هسته مجازی بوده که انجام کارها روزانه را راحت می‌کند.

۸ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 و ۲۵۶ گیگابایت فضا ذخیره‌سازی از نوع SSD روی لپ تاپ ایسوس مدل P1512CEA تعبیه شده و باتری ۲ سلولی لیتیوم یونی با ظرفیت ۳۷ وات بر ساعت، منبع تغذیه آن را تشکیل می‌دهد. اتصالات قابل پشتیبانی شامل درگاه USB-A استاندارد 3.2 نسل اول، درگاه USB-A استاندارد 2.0، درگاه USB-C نسل اول، پورت HDMI 1.4، وای فای، بلوتوث و جک هدفون/ میکروفون است.

۲- لپ تاپ لنوو مدل IdeaPad 3-15ITL6

لپ تاپ لنوو مدل IdeaPad 3-15ITL6

در ساخت این لپ تاپ، از نمایشگری ۱۵.۶ اینچی با پنل مات TN LCD و رزولوشن ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ استفاده شده و تا ۲۵۰ نیت روشن می‌شود. ابعاد آن برابر ۱۹.۹ × ۲۳۶.۵ × ۳۵۹.۲ میلی‌متر و وزنی ۲۴۳۰ گرمی دارد.

پردازنده گرافیکی یکپارچه اینتل مدل UHD Graphics و پردازنده مرکزی Core i3 اینتل روی آن به کار رفته، حافظه رم، ۱۲ گیگابایت DDR4 و فضا ذخیره‌سازی یک ترابایت HDD و ۲۵۶ گیگابایت SSD ویژگی‌ها دیگر آن است.

باتری ۲ سلولی لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۳۸ وات بر ساعت تا ۵ ساعت بدون نیاز به شارژ مجدد و پریز برق کارایی دارد. لپ تاپ لنوو مدل آیدیا پد سه 15ITL6 اسپیکرها با کیفیتی دارد، از حسگر اثر انگشت و وبکم پشتیبانی می‌کند و به درگاه‌های USB Type-C نسل 1، درگاه USB 3.2  نسل 1، درگاه USB 2.0 و HDMI 1.4 مجهز است.

۳- لپ تاپ لنوو مدل  ThinkBook 15 G2 ITL – A

لپ تاپ لنوو مدل  ThinkBook 15 G2 ITL - A

در ساخت این لپ تاپ از نمایشگری ۱۵.۶ اینچی با وضوح فول اچ دی (۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل) از نوع IPS استفاده شده و ۳۰۰ نیت روشنایی دارد و کلیه رنگ‌ها استاندارد SRGB را پوشش می‌دهد. ابعاد این مدل برابر با ۳۵۰.۷ × ۲۳۰.۵ × ۱۹.۹ میلی متر و وزنی ۱۷۰۰ گرمی دارد. متریال به کار رفته در ساخت بدنه ترکیبی از پلاستیک، پلی کربنات و آلومینیوم است.

این لپ تاپ یک پردازنده گرافیکی معمولی (Intel UHD) برای انچام کارها سبک و یک کارت گرافیک مستقل دیگر (Nvidia MX450) با دو گیگابایت حافظه مستقل گرافیکی دارد که برای انجام کارها سنگین‌تر قابل استفاده است. حافظه رم ۴ گیابایتی DDR4 دارد و تا ۳۶ گیگابایت قابل ارتقاست. فضا ذخیره‌سازی SSD این وسیله ۲۵۶ گیگابایت ظرفیت دارد که بعدها می‌توانید در جایگاه خالی هارد دیسک، هاردی با ظرفیت دلخواهتان روی آن نصب نمائید.

باتری لپ تاپ لنوو مدل ThinkBook 15 G2 ITL – A ظرفیتی معادل ۴۵ وات بر ساعت دارد که برای ۶ ساعت کاربری سبک کافی است. اتصالاتی که پشتیبانی می‌کند شامل؛ پورت USB-C، پورت تاندربولت، HDMI، USB 3، هدفون + میکروفون، دکمه NOVO، مموری ریدر و پورت کابل شبکه است.

سخن پایانی

در مقاله بالا بهترین لپ تاپ‌های اقتصادی و دانشجویی را معرفی کردیم و چکیده‌ای از مشخصات هرکدام را معرفی کردیم تا بتوانید راحت‌تر تصمیم بگیرید که کدام مدل مناسب‌تر با نیازها شماست. بدیهی است مدل‌ها بسیار زیادی از انواع برندها در لپ تاپ وجود دارند و ممکن است مدلی که مدنظر شماست در مطلب بالا موجود نباشد. هر کدام از موارد بالا گلچینی از لپ تاپ‌ها در بازه قیمتی خود هستند و برای این که حجم مطالب نوشته شده طاقت فرسا نباشد، تعداد محدودی از آن‌ها را نام برده ایم. امید است که مطالب گردآوری شده کاربردی باشد و در انتخاب و خرید بهترین لپ تاپ اقتصادی (مناسب کارها معمولی و اداری) راهنمای خوبی برای خوانندگان گرامی باشد.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا