آموزش

راهنمای جامع خرید لپ تاپ لنوو

لپ تاپ لنوو چی بخرم؟

در هنگام خرید لپ تاپ، تحقیق کافی و تصمیم‌گیری آگاهانه اهمیت بسیار زیادی دارد. از آن‌جایی که لپ تاپ‌های موجود در بازار، تنوع بسیار بالایی دارند، پیدا کردن لپ تاپی که دقیقا مناسب نیاز شما باشد، کار دشوار است و از آن‌جایی که برند لنوو، به دلیل تولید لپ تاپ‌هایی با قیمت مناسب برای کاربران ایرانی، از محبوبیت بالایی در کشور ما برخوردار است، تصمیم گرفتیم تا در این راهنمای خرید لپ تاپ لنوو به طور کامل برای شما مخاطبان گرامی مجله فناوری فرنا توضیح دهیم که در هنگام خرید لپ تاپ لنوو باید به چه عواملی توجه داشته باشید و هر سری از از لپ تاپ‌های لنوو، شامل تینک پد (ThinkPad)، تینک بوک (ThinkBook)، یوگا (Yoga)، لژیون (Legion) و آیدیا پد (IdeaPad)، چه ویژگی‌هایی دارند و برای کدام دسته از کاربران، مناسب‌تر هستند. با ما همراه باشید.

سری‌های لپ تاپ لنوو کدامند؟

پیش از اینکه این راهنمای خرید لپ تاپ لنوو را شروع کنیم، بد نیست که آشنایی کلی با سری‌های مختلف لپ تاپ لنوو داشته باشید. این شرکت، انواع بسیار متنوعی از لپ تاپ‌ها در چندین سری با نام‌های مختلف تولید می‌شوند که شامل تینک پد و تینک بوک برای کاربران حرفه‌ای، آیدیاپد برای کاربران عمومی، لژیون برای گیمرها و یوگا برای کاربران علاقه‌مند به لپ تاپ‌های ۲ در ۱، هستند. هر کدام از این سری‌ها، برای برآورده کردن نیازهای خاصی طراحی شده‌اند و بنابراین، ضرورت دارد که پیش از خرید، سری مناسب خود را بشناسید.

گذشته از این، لپ تاپ‌های لنوو در ابعاد و فرم فاکتورهای مختلفی مثل اولترابوک‌ها و لپ تاپ‌های ۲ در ۱ در بازار لپ تاپ وجود دارند. دانستن اینکه کاربرد اصلی لپ برای شما چیست، به انتخاب مناسب‌ترین لپ تاپ تاپ لنوو کمک می‌کند.

راهنمای خرید لپ تاپ لنوو

در بخش اول از این راهنمای خرید لپ تاپ لنوو، مواردی کلی را برای شما توضیح می‌دهیم که در هنگام خرید لپ تاپ از هر برندی باید به آن‌ها توجه داشته باشید و سپس، سری‌های مختلف لپ تاپ لنوو را برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم تا بتوانید لپ تاپ مناسب خود را انتخاب کنید. با مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

۱- به مشخصات فنی توجه داشته باشید

اولین عاملی که در هنگام خرید لپ تاپ باید در نظر بگیرید، مشخصات فنی لپ تاپ است. لپ تاپ‌های لنوو با پردازنده‌های مختلفی، شامل Intel Core و AMD Ryzen وارد بازار می‌شوند. اگر می‌خواهید از لپ تاپ خود برای کاربردهای روزمره مثل مرور وب، کار کردن با فایل‌های مایکروسافت آفیس و چک کردن ایمیل خود استفاده کنید، لپ تاپی با پردازنده معمولی برای شما کفایت می‌کند و نیازی به توان پردازشی بالایی ندارید. در مقابل، اگر نیازمند لپ تاپی برای کاربردهای نرم‌افزاری سنگین، مثل کار کردن با نرم‌افزارهای ویرایش عکس و ویدئو یا دیگر نرم‌افزارهای سنگین گرافیکی مثل نرم‌افزارهای مهندسی هستید، باید لپ تاپی با پردازنده و کارت گرافیک قوی تهیه کنید.

مادر بورد لنوو

در هنگام خرید لپ تاپ نباید از حافظه و به خصوص رم، غافل شوید زیرا هر چقدر هم که تراشه کامپیوتر شما قوی باشد، با رم پایین در کار کردن با فایل‌های سنگین یا انجام همزمان چندین کار (مالتی تسکینگ) به مشکل می‌خورد. برای اینکه مالتی تسکینگ سریع و روان، حداقل ۸ گیگابایت رم نیاز دارد.

میزان حافظه ذخیره‌سازی و نوع آن نیز اهمیت بالایی دارد. در صورتی که لپ تاپی با حافظه ذخیره‌سازی پایین بخرید، در کار کردن با فایل‌های دارای حجم بالا دچار مشکل می‌شوید و برای ذخیره‌سازی فایل‌های خود مجبور به خرید هارد اکسترنال خواهید شد. اگر در کشور دیگری (تقریبا هر کشوری به غیر از ایران!) زندگی می‌کردید، به شما توصیه می‌کردیم که خیلی در قید و بند هارد دارای ظرفیت بالا نباشید زیرا می‌توانستید به راحتی از فضاهای ابری مختلف برای ذخیره کردن ایمن‌تر و دسترسی بهتر به فایل‌های خود استفاده کنید اما به دلیل مشکلات متعددی مثل سرعت پایین و قیمت بالای اینترنت و تحریم‌های خارجی و خودتحریمی‌ها! دسترسی به سرویس‌های ابری برای کاربران ساکن ایران، با محدودیت‌های فراوانی همراه است و بنابراین، به شما توصیه می‌کنیم که تا می‌توانید، روی حجم فضای ذخیره‌سازی سرمایه‌گذاری کنید زیرا به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

گفتیم که نوع فضای ذخیره‌سازی لپ تاپ نیز اهمیت دارد. به طور کلی، فضای ذخیره‌سازی مورد استفاده در کامپیوترها به دو نوع SSD و HDD تقسیم‌بندی می‌شوند. SSDها دارای قطعه متحرکی نیستند و بنابراین، گذشته از سرعت بالاتری که در دسترسی به داده‌ها فراهم می‌آورند، از طول عمر بالاتری نیز برخوردار هستند. در مقابل، HDD متحرک هستند و غیر از سرعت پایین‌تر در دسترسی به داده‌ها، طول عمر کمتری دارند. با این حال، مزیت اصلی HDD در مقابل SSD این است که قیمت بسیار پایین‌تری دارد.

در کل اگر می‌توانید بیشتر هزینه کنید، لپ تاپ‌های دارای درایو SSD را به شما پیشنهاد می‌کنیم اما اگر به هر دلیلی باید در هزینه‌ خرید لپ تاپ صرفه‌جویی کنید، دو راه پیش روی شما وجود دارد:

  • اگر فضای ذخیره‌سازی خیلی زیادی نیاز ندارید، لپ تاپ دارای درایو SSD با ظرفیت پایین را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
  • اگر فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز دارید و نمی‌خواهید خیلی هزینه کنید، چاره‌ای جز خرید لپ تاپ دارای درایو HDD ندارید.

دیگر عامل فنی مهمی که در هنگام خرید لپ تاپ لنوو باید به آن توجه داشته باشید، نمایشگر است. لپ تاپ‌های لنوو با صفحه نمایش‌های متنوعی که رزولوشن‌ها و نسبت تصویرهای مختلفی دارند، در بازار موجود هستند. هر چه رزولوشن صفحه نمایش بالاتر و فناوری IPS آن پیشرفته‌تر باشد، تجربه بصری بهتری خواهید داشت. گذشته از این، اگر گیمر هستید، نرخ نوسازی بالاتر و زمان پاسخ پایین‌تر برای شما بهتر است زیرا در اجرای روان‌تر بازی، اثر زیادی دارند.

البته، صفحه نمایش با کیفیت نه تنها برای بازی کردن و لذت بردن از تماشای محتواهای بصری، بلکه برای کاربردهای حرفه‌ای مثل ویرایش عکس و ویدئو نیز اهمیت دارد. بنابراین، افراد حرفه‌ای مثل گرافیست‌ها و عکاس‌ها نیز به لپ تاپ‌هایی با نمایشگرهای با کیفیت بالا (در حد 4K) نیاز دارند.
در صورتی که در هیچ کدام از گروه‌های بالا جای نمی‌گیرید و صرفا لپ تاپی برای کاربردهای روزمره نیاز دارید، نیازی نیست که پول زیادی برای لپ تاپی با نمایشگر بسیار با کیفیت خرج کنید.

۲- طراحی و کیفیت ساخت مهم است

یکی از عواملی که بسیاری از کاربران، به ویژه کاربرانی که به دنبال خرید لپ تاپ با قیمت پایین هستند، به آن توجه ندارند، کیفیت ساخت و طراحی است. کیفیت ساخت و مواد مورد استفاده در ساخت لپ تاپ از چندین جهت حائز اهمیت هستند.

پیشنهاد ما به شما:  آموزش 10 روش رفع مشکل دانلود در سامسونگ

اول اینکه وقتی لپ تاپی با قیمت پایین می‌خرید، احتمال انتظار دارید که حداقل چند سال برای شما کار کند و اگر لپ تاپ به دلیل ضربه خوردن یا مواجه با عوامل محیطی مثل آب و گرد و غبار آسیب ببیند، هزینه تعمیر کردن یا جایگزین کردن آن برای شما سنگین خواهد بود. بنابراین، باید تا جایی که می‌توانید، لپ تاپی مستحکم بخرید که به سادگی با یک ضربه ساده یا ریختن چایی روی آن، هزینه سنگینی روی دست شما نگذارد.

راهنمای خرید لپ تاپ لنوو

دوم اینکه کار کردن با یک لپ تاپ خوش ساخت که مواد خوبی در ساخت آن به کار رفته است، نسبت به لپ تاپی بی‌کیفیت، تجربه بسیار بهتری است و در بلند-مدت، شما را کمتر خسته می‌کند.

سومین عامل، توجه به پارامترهای زیست‌محیطی است. آیا موادی که در ساخت لپ تاپ به کار رفته‌اند، بازیافت پذیر هستند؟ میزان کربنی که برای تولید لپ تاپ شما وارد اتمسفر می‌شود، چقدر است؟ اسخراج و فرآوری مواد مورد استفاده در ساخت لپ تاپ تا چه اندازه به محیط زیست آسیب می‌زند؟ می‌دانیم که هدف شما از خواندن این راهنمای خرید لپ تاپ لنوو این است که خیلی سریع لپ تاپ مناسب خود را از برند لنوو پیدا کنید و حوصله موعظه در رابطه با محیط زیست را ندارد اما با توجه به اینکه برای نجات سیاره‌مان فرصت زیادی نداریم، در تمامی جنبه‌های زندگی خود باید به پارامترهای زیست محیطی توجه داشته باشیم. هنوز هم دیر نشده است!

وزن و اندازه لپ تاپ از مهم‌ترین عواملی هستند که خیلی از مردم در هنگام خرید لپ تاپ، توجهی به آن‌ها ندارند. شاید اگر یک دقیقه لپ تاپ را در فروشگاه در دست بگیرید، خیلی سنگین به نظر نرسد اما آیا یک خانوم ریز جثه و نحیف می‌تواند هر روز یک لپ تاپ دو کیلویی را با خودش دو ساعت در شلوغی متروی تهران حمل کند؟ این روند چه آسیب‌های جسمانی برای او به همراه دارد؟ آیا برای کسی که لپ تاپش را از میز کارش در منزل تکان نمی‌دهد اهمیتی دارد که لپ تاپ سبک باشد یا صفحه نمایش بزرگ‌تر برای او مهم‌تر است؟ اندازه و وزن مناسب لپ تاپ برای عکاس، اکولوژیست یا زمین‌شناسی که می‌خواهد لپ تاپ خودش را ساعت‌ها در طبیعت حمل کند، چقدر است؟ همانطور که می‌بینید، اندازه و وزن لپ تاپ اهمیت بسیار بالایی دارد که در هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید.

معمولا، هر چه اندازه نمایشگر لپ تاپ بزرگ‌تر باشد، وزن لپ تاپ بیشتر است و بنابراین، باید یکی را فدای دیگری کنید یا لپ تاپی بگیرید که نه زیاد سنگین باشد و نه نمایشگر خیلی کوچکی داشته باشد. اگر لپ تاپ خود را خیلی جا به جا نمی‌کنید، لپ تاپی با نمایشگر بزرگ برای شما بهتر است اما اگر یک لپ تاپ متحرک و هجومی! برای عملیات صحرایی، باید سبک و کوچک باشد.

شاید فکر کنید که زیبایی برای شما خیلی اهمیت ندارد و آدم زمختی هستید اما باور کنید وقتی صحبت از لپ تاپی باشد که هر روز می‌خواهید آن را ببینید و با آن کار کنید، باید وسواس زیادی به خرج بدهید. خرید یک لپ تاپ درست مثل وارد شدن به رابطه‌ای بلند-مدت است؛ همانطور که چهره فردی که می‌خواهید به عنوان شریک زندگی خود انتخاب و هر روز قیافه او را تحمل کنید، اهمیت زیادی دارد، ظاهر لپ تاپ نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

۳- عمر باتری و سرعت شارژ

هدف از خرید لپ تاپ به جای کامپیوتر دسکتاپ این است که آن را با خود حمل کنید و هر جا که خواستید، مثل کلاس درس، درون هواپیما، در جنگل‌های بارانی کنگو، در بیابان‌های استرالیا، درون معدن یا روی کاپوت خودروی خود از آن استفاده کنید و قابلیتی که این امکان را به شما می‌دهد، باتری لپ تاپ است. بنابراین، خیلی مهم است که باتری لپ تا تا چند ساعت می‌تواند شارژ نگه دارد. لپ تاپ‌های لنوو دارای باتری‌های متنوعی با ظرفیت‌های مختلف هستند و طبیعتا، هر چه ظرفیت باتری بیشتر باشد، قیمت لپ تاپ بیشتر است. البته، باتری بزرگ‌تر به معنی وزن بیشتر لپ تاپ است که باید به این موضوع نیز توجه کنید. نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که نوع پردازنده در مصرف انرژی لپ تاپ اثرگذار است.

به غیر از ظرفیت باتری، طول عمر باتری نیز مهم است. یک قاعده کلی وجود دارد که می‌گوید هر چه تعداد شارژ شدن و خالی شدن باتری کمتر باشد، طول عمر باتری بیشتر خواهد بود. بنابراین، معمولا، باتری‌هایی بزرگ‌تر، طول عمر بالاتری دارند اما نوع باتری و کیفیت آن نیز در طول عمر اثر گذار است.
موضوع دیگری که باید در این راهنمای خرید لپ تاپ لنوو به آن اشاره کنیم، سرعت شارژ است. طبیعتا، هر چه لپ تاپ سریع‌تر شارژ شود، برای کاربر راحت‌تر و بهتر است. خوشبختانه، بعضی از لپ تاپ‌های لنوو دارای قابلیت شارژ سریع هستند.

انتخاب اینکه لپ تاپ شما چقدر بتواند شارژ نگه دارد و سرعت شارژ آن چقدر باشد، به الگوی مصرف شما بستگی دارد.

۴- پورت‌ها و قابلیت‌های ارتباطی

کاربران کم‌تجربه‌تر و غیرحرفه‌ای‌تر ممکن است همه عوامل بالا را در نظر بگیرند اما معمولا به یک نکته مهم توجه نمی‌کنند: اینکه لپ تاپی که می‌خواهند بخرند، چه تعداد و چه انواعی از پورت‌ها و قابلیت‌های ارتباطی را دارد.

به طور عمومی گفته می‌شود که یک لپ تاپ باید حداقل ۴ پورت USB داشته باشد. نوع پورت‌های USB و نسخه آن‌ها نیز مهم است. با اینکه اکثر لپ تاپ‌ها در گذشته فقط پورت USB-A داشتند، امروزه به دلیل کاربرد بالای پورت‌های USB-C، به ویژه برای اتصال لپ تاپ به گوشی با کابل‌های دو سر USB-C که معمولا برای شارژ کردن گوشي‌ها استفاده می‌شوند، بسیاری از لپ تاپ‌ها به پورت‌های USB-C نیز مجهز شده‌اند.

پورت های لپ تاپ لنوو

نسخه و نسل پورت USB در سرعت انتقال داده‌ها نقش دارد و به ویژه برای کاربرانی که همواره با فایل‌های با حجم بالا سر و کار دارند، مهم است که لپ تاپ پورت‌هایی با سرعت بالای مثل پورت‌های USB 3.0، USB 3.1 یا USB 3.2 داشته باشد. حتی بعضی از لپ تاپ‌ها دارای پورت‌های تاندربولت (Thunderbolt) هستند که می‌توانند در انتقال داده به رقم شگفت‌انگیز ۴۰ گیگابایت بر ثانیه برسند و البته برای شارژ کردن لپ تاپ نیز کاربرد دارند.

بعضی از پورت‌ها نیز برای تماشای تصویر لپ تاپ در یک نمایشگر دیگر کاربرد دارند که این روزها، مهم‌ترین آن‌ها پورت HDMI است که با استفاده از آن می‌توانید لپ تاپ خود را به کمک یک کابل HDMI به تلویزیون متصل کنید. همچنین، از پورت‌های VGA نیز برای اتصال لپ تاپ به ویدئو پروژکتورها استفاده می‌شوند و به خصوص مدرس‌ها، استادان دانشگاه، دانش‌آموزان و دانشجویان که می‌خواهند در کلاس از ویدئو پروژکتور استفاده کنند، باید لپ تاپی مجهز به پورت VGA بخرند.

پورت LAN که پورت اترنت یا پورت شبکه نیز نامیده می‌شود، برای اتصال به اینترنت به کمک کابل LAN ضروری است. با اینکه امروزه، همه جا از شبکه‌های وایرلس استفاده می‌شود، وجود پورت اترنت در هر لپ تاپی ضروری است زیرا اول اینکه در هر ساختمانی، نقاط کور وای-فای وجود دارد، دوم اینکه سرعت انتقال دیتا با کابل LAN، سریع‌تر از وای-فای است و سوم اینکه اتصال LAN، امنیت بالاتری در مقایسه با اتصال وایرلس دارد.

گذشته از این‌ها، جک ۳.۵ میلی متری نیز به شما این امکان را می‌دهد تا از هدفون‌های سیمی برای گوش دادن به محتواهای صوتی در لپ تاپ خود استفاده کنید یا در صورت نیاز، لپ تاپ خود را به اسپیکر متصل کنید. شکاف SD کارت نیز آپشن خوبی به ویژه برای عکاسان است که می‌خواهند عکس‌ها و ویدئوها را مستقیما از دوربین به لپ تاپ انتقال دهند.

پیشنهاد ما به شما:  پیدا کردن کانال در واتس اپ (whatsapp)

اتصالات بی‌سیم مثل وای-فای و بلوتوث نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. امروزه هر لپ تاپی باید هم دارای قابلیت اتصال به وای-فای و بلوتوث باشد و نسخه‌های این فناوري‌ها نیز اهمیت دارد زیرا در سرعت انتقال دیتا و امنیت آن‌ها مؤثر است.

۵- گارانتی و خدمات پس از فروش

مورد آخری که در این راهنمای خرید لپ تاپ لنوو به شما پیشنهاد می‌کنیم تا در نظر بگیرید، گارانتی و خدمات پس از فروش است. معمولا، خرید اینترنتی لپ تاپ مزیت‌های متعددی در مقایسه با خرید حضوری دارد که گارانتی و خدمات پس از فروش بهتر از مهم‌ترین آن‌ها هستند. گذشته از این با خرید لپ تاپ به صورت آنلاین از یک فروشگاه اینترنتی، می‌توانید تعداد زیادی لپ تاپ را در مدت زمان کوتاهی با همدیگر مقایسه کنید و نقد و بررسی لپ تاپ‌ها و نظرات کاربران در مورد آن‌ها را بخوانید.

آشنایی با سری‌های مختلف لپ تاپ لنوو

در بخش دوم از راهنمای خرید لپ تاپ لنوو مي‌خواهیم سری‌های مختلف این برند را به شما معرفی کنیم تا بتوانید تصمیم آگاهانه‌تری در رابطه با مدل لپ تاپی که می‌خواهید بخرید، بگیرید.

۱- تینک پد و تینک بوک برای حرفه‌ای‌ها

شناخته‌شده‌ترین سری لپ تاپ‌های لنوو، تینک پدها و تینک بوک‌ها هستند که برای کاربردهای حرفه‌ای، اداری و شغلی طراحی شده‌اند. معمولا، لپ تاپ‌های تینک پد، جزء اولین انتخاب‌های کسانی هستند که به لپ تاپی برای امور شغلی و حرفه‌ای نیاز دارند. برند تینک پد را می‌توان یکی از معتبرترین برندهای لپ تاپ دانست که از دوام و البته امنیت بالایی برخوردار است. لپ تاپ‌های تینک پد برای شرکت‌ها، کسب و کارهای کوچک و هر کسی که نیازمند لپ تاپی با دوام و با قابلیت‌های امنیتی بیشتر از معمول باشد، طراحی شده‌اند.

تینک پدها مجهز به سیستمی به نام ترک پوینت (TrackPoint) هستند که برجستگی قرمز رنگی در وسط کیبورد برای کنترل کردن نشانگر است. از دیگر مشخصات تینک پد‌ها می‌توان به کلیدهای کلیک راست و کلیک چپ در بالای تاچ پد اشاره کرد. اکثر این لپ تاپ‌ها به رنگ مشکلی با سطحی نرم هستند اما رنگ‌های دیگری از آن‌ها مثل نقره‌ای نیز در بازار لپ تاپ وجود دارد.

لپ تاپ تینک پد

لپ تاپ‌های تینک پد را می‌توان به هشت سری تقسیم‌بندی کرد که سری X1 از همه مجهزتر و گران‌قیمت‌تر هستند. خود این سری به دو خانواده X1 Carbon و X1 Yoga تقسیم‌بندی می‌شود. سری P ورک‌استیشن‌های دارای گواهینامه‌های ISV و سخت‌افزارهای دارای عملکرد تخصصی هستند، سر T لپ تاپ‌هایی با توان پردازشی بسیار بالا را شامل می‌شود، سری X لپ تاپ‌های جمع و جور و قوی برند تینک پد هستند، سری E از لپ تاپ‌های بسیار ارزان‌قیمت و امن تشکیل می‌شود، سری L لپ تاپ‌هایی اقتصادی هستند، سری C از کروم بوک‌ها تشکیل می‌شود و نهایتا، سری 11e برای مقاصد آموزشی طراحی شده‌اند.

اگر به دنبال خرید لپ تاپ برای استفاده در محل کار خود هستید، اگر بهترین لپ تاپ حرفه‌ای را برای پرسنل سازمان خود نیاز دارید، یک لپ تاپ خوب برای دورکاری در منزل نیاز دارید یا لپ تاپی می‌خواهید که از آن برای انجام هر نوع فعالیت دفتری و اداری استفاده کنید، خرید لپ تاپ تینک پد را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

معمولا، لپ تاپ‌های تینک پد، قیمت بالایی دارند و بنابراین، خیلی از خریداران، به ویژه سازمان‌هایی که به دنبال خرید عمده لپ تاپ برای استفاده پرسنل خود هستند، به سراغ لپ تاپ‌های اقتصادی‌تر تینک بوک می‌روند. این لپ تاپ‌ها، ظاهر استانداردتری دارند، به رنگ نقره‌ای هستند و قابل تبدیل به نوت بوک هستند. لنوو این لپ تاپ‌ها را به سازمان‌های کوچک تا متوسط پیشنهاد می‌کند زیرا از استحکام و دوام بالایی برخوردار هستند، عملکرد خوبی دارند و ظاهر آن‌ها مدرن و شیک است.

با اینکه تینک بوک‌ها، مشخصاتی به خوبی تینک پدها ندارند اما برای اکثر کاربران، کافی هستند و به ویژه اگر بخواهید پول کمتری خرج کنید، احتمالا چیزی بهتر از تینک پدها در بازار پیدا نمی‌کنید. مدل‌های تینک بوک 13x و تینک بوک 13s از محبوب‌ترین مدل‌های این لپ تاپ لنوو هستند.

لپ تاپ تینک بوک

۲- یوگا

سری بعدی که در این راهنمای خرید لپ تاپ لنوو به شما معرفی می‌کنیم، یوگا نام دارد که شامل لپ تاپ‌هایی با ظاهر زیباتر و مشخصاتی ضعیف‌تر از تینک پدها و تینک بوک‌ها است. معمولا، از این لپ تاپ‌ها برای کاربردهای روزمره و خانگی استفاده می‌شود. دیگر ویژگی سری یوگا این است که نمایشگر این لپ‌تاپ‌ها قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارد، نمایشگر لمسی دارند، قابل تبدیل به تبلت هستند و می‌توان از در هنگام استفاده از نمایشگر به صورت کیبورد، از بخش دیگر لپ تاپ به عنوان استند استفاده کرد.

یکی از جدیدترین و بهترین مدل‌های لپ تاپ یوگا که در این راهنمای خرید لپ تاپ لنوو می‌توانیم به آن اشاره کنیم، Yoga 9i 14 (Gen 7) است که با نسل دوازدهم پردازنده‌های Intel Core کار می‌کند، دارای اسپیکرهایی در لولای خود است که صدای معرکه‌ای دارند، از طراحی بی‌نقصی بهره می‌برد و نمایشگر لمسی خیلی خوبی دارد. همچنین، مدل ۱۵ اینچی از لپ تاپ Yoga 9i نیز در بازار وجود است که دارای پردازنده گرافیکی مجزایی برای عملکرد بهتر است. البته، این مدل‌ها از گران‌قیمت‌ترین لپ تاپ‌های یوگا محسوب می‌شوند و این سری مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر نیز دارد.

لپ تاپ یوگا

مدل Yoga 7i در ابعاد ۱۶ اینچی، ۱۵ اینچی و ۱۴ اینچی وجود دارد و جایگزین ارزان‌تری برای 9i است. این لپ تاپ‌ها، لولای اسپیکردار و دیگر قابلیت‌های پرچمدار 9i را ندارند اما از طراحی جذاب و نمایشگرهای دارای رزولوشن بالا برخوردار هستند.

ارزان‌قیمت‌ترین لپ تاپ لنوو یوگا، لپ تاپ ۱۳ اینچی Yoga 6 است که با تراشه AMD کار می‌کند. این لپ تاپ اندازه کوچکی دارد و برای حل کردن بسیار خوب است. Yoga 6 هر چند که قیمت پایینی دارد اما مجهز به قابلیت‌ها و مشخصات خیلی خوبی است.

۳- لژیون

تینک پدها، تینک بوک‌ها و یوگاها لپ تاپ‌های خیلی خوبی هستند اما سخت‌افزارهای مناسب برای گیمینگ را ندارند. همچنین، طراحی این لپ تاپ‌ها نیز بیشتر برای کاربردهای حرفه‌ای و روزمره مناسب است و شبهاتی به لپ تاپ‌های گیمینگ ندارند. اگر به دنبال لپ تاپ گیمینگ از برند لنوو هستید، سری لژیون برای شما طراحی شده است. این لپ تاپ‌ها بر اساس مشخصات، قابلیت‌ها و قیمت به دو دسته سری ۷ و سری ۵ تقسیم‌بندی می‌شوند.

بهترین لپ تاپ‌های لژیون، سری ۷ هستند که ار مدل‌های Legion 7 (AMD)، Legion 7i (Intel)، Legion Slim 7 و Legion Slim 7i تشکیل می‌شوند. هر کدام از این مدل‌ها، نسخه‌های ۱۵ اینچی و ۱۶ اینچی دارند. لپ تاپ‌های مدل Slim، از نازک‌ترین لپ تاپ‌های گیمینگ در دنیا محسوب می‌شوند.

لپ تاپ لژیون

یکی از بهترین لپ تاپ‌های لژیون که در این راهنمای خرید لپ تاپ لنوو می‌توانیم به شما معرفی کنیم، Legion 7i 16 (Gen 6) است که با کیفیت صدای بالا، نمایشگر بسیار خوب، مشخصات سخت‌افزاری معرکه، کیبورد و تاچ پد عالی و عملکرد و پایداری عملکردی بسیار بالا، از بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ دنیا محسوب می‌شود.

از مشخصات لپ تاپ‌های لژیون می‌توان به باتری‌های بزرگ، استایل گیمینگ (شامل نورپردازی کیبورد و …) تعداد زیاد پورت، پیشرفته‌ترین پردازنده‌های اینتل یا AMD، کارت گرافیک مجزا با توان پردازشی بالا، نمایشگرهایی با نرخ نوسازی بالا و قیمت مناسب در مقایسه با لپ تاپ‌های گیمینگ دیگر برندها اشاره کرد.

پیشنهاد ما به شما:  ۱۰ روش جلوگیری از هک وای فای

اگر می‌خواهید لپ تاپ لنوو برای بازی کردن بخرید، باید به سراغ سری لژیون بروید. همچنین، لپ تاپ‌های آیدیاپد نیز گزینه‌های بدی برای گیمینگ نیستند و قیمت پایین‌تری هم دارند که در بخش بعدی این راهنمای خرید لپ تاپ لنوو به آن‌ها می‌پردازیم.

۴- آیدیاپد

سری آیدیاپد شامل لپ تاپ‌های متنوعی، از مدل‌های بسیار اقتصادی مثل آیدیاپد ۳ با نمایشگر ۱۵ اینچی گرفته تا مدل‌های پرچمدار مثل اولترابوک‌های اینتل را شامل می‌شود. شما می‌توانید در این سری از لپ تاپ‌های لنوو، PCهای قابل تبدیل، نوت بوک‌ها و حتی لپ تاپ‌های گیمینگ پیدا کنید و نگران قیمت هم نباشید.

سری آیدیاپد ۱ شامل لپ تاپ‌های واقعا اقتصادی است که قیمت آن‌ها از ۱۵۰ دلار شروع می‌شود. این لپ تاپ‌ها، از نظر مشخصات و کیفیت ساخت، چندان خوب نیستند اما برای کارهای روزمره مثل ایمیل دادن و وب‌گردی مناسبند.

لپ تاپ آیدیا پد

سری آیدیاپد فلکس (IdeaPad Flex) شامل لپ تاپ‌های ۲ در ۱ اقتصادی است و سری آیدیاپد ۳ از لپ تاپ‌هایی اقتصادی با مشخصاتی کمی بهتر و البته قیمتی کمی بالاتر در حد ۳۵۰ دلار، تشکیل می‌شود.

سری‌های آیدیاپد ۵، ۷ و ۹ نیز جزء لپ تاپ‌های اقتصادی محسوب می‌شوند اما مشخصات آن‌ها از سری‌های قبلی آیدیاپد که در این راهنمای خرید لپ تاپ لنوو به شما معرفی کردیم، بهتر است. سری IdeaPad Gaming نیز شامل لپ تاپ‌هایی می‌شود که برای گیمینگ طراحی شده‌اند از اما دیگر لپ تاپ‌های گیمینگ موجود در بازار، بسیار ارزان‌تر هستند زیرا قابلیت‌های لوکس آن‌ها را ندارند.

بهترین مدل لپ تاپ لنوو با قیمت مناسب

اگر به دنبال بهترین مدل لپ تاپ لنوو با قیمت مناسب هستید، احتمالا باید در بین لپ تاپ‌های تینک بوک یا لپ تاپ‌های آیدیاپد جستجو کنید. تینک بوک‌ها، لپ تاپ‌های خوب و با دوامی برای کاربرهای حرفه‌ای و اداری هستند ولی قیمتی کمی پایین‌تر از تینک پدها دارند. لپ تاپ‌های آیدیاپد سری ۵، ۷ و ۹ نیز جزء لپ تاپ‌های اقتصادی با قیمت مناسب محسوب می‌شوند.

اما اگر بخواهیم یک مدل را به عنوان بهترین لپ تاپ لنوو با قیمت مناسب به شما معرفی کنیم، باید از لپ تاپ ۱۵ اینچی آیدیاپد ۳ نام ببریم. این لپ تاپ، در مدل‌های بسیار متنوعی در بازار وجود دارد و قیمت آن در اواخر مهر ۱۴۰۲، از ۱۱ میلیون تومان تا ۳۳ میلیون تومان متغیر است.

شما می‌توانید تنها با حدود ۱۱ میلیون تومان، مدلی از لپ تاپ آیدیاپد ۳ را با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی SSD، پردازنده سلرون و ۴ گیگابایت رم بخرید. همچنین، گران‌ترین لپ تاپ آیدیاپد ۳ با حدود ۳۳ میلیون تومان، دارای تراشه اینتل Core i7، مقدار شگفت انگیز ۲۴ گیگابایت رم، حافظه داخلی SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت، حافظه داخلی HDD با ظرفیت یک ترابایت، نمایشگر لمسی و بسیاری از مشخصات فوق‌العاده دیگر است.

چرا لپ تاپ لنوو نخریم؟

تا اینجا در این راهنمای خرید لپ تاپ لنوو به شما گفتیم که برای خرید لپ تاپ از این برند باید به چه نکاتی توجه کنید و کدام سری از سری‌های چهارگانه لنوو برای شما مناسب‌تر است. با این حال، بد نیست این سوال را از خودتان بپرسید که چرا برند لنوو را انتخاب کرده‌اید و آیا برندهای دیگر برای شما بهتر نیستند؟

با اینکه لپ تاپ‌های لنوو، به ویژه سری یوگا، گاهی اوقات خلاقیت‌های زیادی در طراحی نشان می‌دهند، اما اکثر لپ تاپ‌های لنوو طراحی استاندارد و بسیار ساده‌ای دارند که و بیشتر برای کاربردهای اداری مناسب هستند.

گذشته از این، اگرچه لپ تاپ‌های لنوو بسیار ارزان‌قیمت هستند و از نظر ظرفیت و طول عمر باتری نسبت به برندهای دیگر، بسیار خوب محسوب می‌شوند اما از استحکام و ماندگاری بالایی برخوردار نیستند و عمر مفید آن‌ها از سه سال فراتر نمی‌رود. گذشته از این، کیفیت ساخت لپ تاپ‌های لنوو نیز خیلی بالا نیست و معمولا، غیر قابل تعمیر هستند یا تعمیر کردن آن‌ها کار دشواری است.

بهترین لپ تاپ لنوو ۲۰۲۳ کدام است؟

لپ تاپ تینک پد X1 Carbon که در بخش دیگری از این راهنمای خرید لپ تاپ لنو از آن نام بردیم، بهترین لپ تاپ سال ۲۰۲۳ لنوو است. این لپ تاپ با پردازنده نسل ۱۲ اینتل Core-i5-1240P، کارت گرافیک Intel Iris Xe، تا ۳۲ گیگابایت رم و سیستم عامل ویندوز ۱۱ پرو و مجهز به نمایشگری ۱۴ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل و روشنایی حداکثری ۴۰۰ نیت است که پوششی ضد بازتاب نور روی آن قرار دارد تا در فضای باز و روشن به راحتی از این لپ تاپ استفاده کنید.

این لپ تاپ تنها ۱.۲ کیلوگرم وزن دارد ولی از استحکام ساختاری بسیار خوبی برخوردار است. سطح پشت نمایشگر تینک پد X1 Carbon از جنس فیبر کربن و بدنه آن از جنس آلومینیوم است. از دیگر مشخصات می‌توان به ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD و وب کم دارای کیفیت Full HD اشاره کرد. این لپ تاپ، حسگر اثر انگشت هم دارد که به باز کردن ساده‌تر قفل لپ تاپ کمک می‌کند؛ هر چند که توصیه ما، استفاده از گذرواژه‌ای قوی است.

سوالات پر تکرار

۱- بهترین لپ تاپ لنوو تا ۲۰ میلیون تومان کدام است؟

بهترین لپ تاپ لنوو تا ۲۰ میلیون تومان که در این راهنمای خرید لپ تاپ لنوو می‌توانیم به آن اشاره کنیم، لپ تاپ IdeaPad 3 15IAU7 با پردازنده اینتل Core-i3، یک ترابایت هارد HDD، ۵۱۲ گیگابایت هارد SSD، ۱۲ گیگابایت رم، نمایشگر ۱۵.۶ اینچی با رزولوشن Full HD و لمسی و باتری دارای ظرفیت ۲ تا ۴ ساعت است.

۲- بهترین لپ تاپ لنوو تا ۳۰ میلیون تومان کدام است؟

بهترین لپ تاپ لنوو تا ۳۰ میلیون تومان، لپ تاپ IdeaPad 3 15ITL6 با پردازنده اینتل Core-i7، ۱۲ گیگابایت رم، پردازنده گرافیکی Nvidia، یک ترابایت حافظه HDD و نمایشگر ۱۵.۶ اینچی است.

۳- جدیدترین لپ تاپ لنوو ۲۰۲۳ کدام است؟

لپ تاپ کاستوم شده لنوو IdeaPad Gaming 3 i7 11370H با ۸ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD جدیدترین لپ تاپ لنوو در بازار لپ تاپ ایران محسوب می‌شود. این لپ تاپ با پردازنده نسل ۱۱ اینتل Core-i7 کار می‌کند و درای نمایشگری ۱۵.۶ اینچی از نوع IPS LCD با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز، پردازنده گرافیکی مجزا، ۲ عدد پورت USB-A 3.2 نسل ۱، یک عدد پورت USB-C 3.2 نسل ۱ و پورت HDMI، در اواخر مهر ۱۴۰۲ با قیمت حدود ۴۱ میلیون ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که البته برای یک لپ تاپ کاستوم شده، کمی بالا به نظر می‌رسد.

جمع‌بندی

برند لنوو تولید کننده لپ تاپ‌های اقتصادی و مقرون به صرفه است. این برند لپ تاپ‌های خود را در چهار سری لپ تاپ‌های اداری تینک بوک و تینک پد، لپ تاپ‌های ۲ در ۱ یوگا، لپ تاپ‌های گیمینگ لژیون و لپ تاپ‌های اقتصادی آیدیاپد تولید می‌کند.

در این راهنمای خرید لپ تاپ لنوو به شما گفتیم که باید در هنگام خرید لپ تاپ به مواردی مثل مشخصات فنی و سخت‌افزاری، کیفیت ساخت و طراحی، عمر باتری و سرعت شارژ، پورت‌ها، قابلیت‌های ارتباطی و گارانتی و خدمات پس از فروش توجه داشته باشید و با توجه به نیازمندی‌های خود، یکی از ۴ سری لپ تاپ لنوو را در نظر بگیرید.

منابع:
۱- windowscentral.com
۲- medium.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا