بررسی و مقایسهموبایل

نقد و بررسی گوشی ردمی نوت ۱۳ نسخه 4G

با گوشی اقتصادی Redmi Not 13 4G آشنا شوید

گوشی ردمی نوت ۱۳ در دو نسخه 4G و 5G ارائه شده است اما شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا شیائومی هنوز هم گوشی‌های 4G تولید می‌کند؟ این روزها حتی بسیاری از گوشی‌های اقتصادی نیز به فناوری 5G مجهز هستند اما این فناوری هنوز در پایان سال ۱۴۰۲، هیچ نقطه‌ای از کشور ما و بسیاری از نقاط بازارهای هدف زیربرند ردمی یعنی هند، بنگلادش، پاکستان، نپال و دیگر کشورهای جهان سومی را تحت پوشش عمومی ندارد. گذشته از این، هر کاربری نیازی به اینترنت 5G ندارد. بنابراین، شرکت شیائومی با ارائه نسخه 4G ردمی نوت ۱۳ که قیمت پایین‌تری در مقایسه با نسخه 5G دارد، این گزینه‌ را در اختیار مشتریان خودش قرار داده است تا با هزینه کمتر، امکانات مشابهی دریافت کنند. اما این امکانات چیست و آیا گوشی ردمی نوت ۱۳ ارزش خرید دارد؟ در این مقاله به بررسی گوشی ردمی نوت ۱۳ می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

گوشی شیائومی Redmi Note 13 4G در یک نگاه

بررسی گوشی ردمی نوت ۱۳

ارزان‌ترین مدل خانواده ردمی نوت ۱۳، گوشی Redmi Note 13 4G است که شباهت بسیار زیادی به گوشی‌های پیشرفته‌تر این خانواده دارد. این گوشی مجهز به نمایشگری بزرگ از جنس AMOLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، سیستم دوربین پشتی متشکل از سه دوربین پشتی، سیستم صوتی استریو اسپیکر، باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت و سرعت شارژ خیلی خوب است.

ردمی نوت ۱۳ طراحی ساده اما زیبایی دارد که با داشتن امتیاز مقاومت محیطی IP54 در مقابل گرد و غبار و پاشش آب مقاوم است. در سطح پشتی گوشی، هیچ خبری از جزیره دوربین نیست و سه لنز دوربین همراه با فلش LED به صورت مستقیم درون پنل پشتی قرار گرفته‌اند. این طراحی به زیبایی هر چه بیشتر گوشی کمک کرده است.

این گوشی مجهز به تراشه اقتصادی اسنپدراگون 685 4G است که با ۴ یا ۸ گیگابایت رم پشتیبانی می‌شود و می‌توانید از بین دو گزینه دارای ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی، یکی را انتخاب کنید. البته، با پشتیبانی ردمی نوت ۱۳ از کارت حافظه خارجی میکرو SD کارت، نیازی نیست که خیلی نگران فضای ذخیره‌سازی برای فایل‌های خود باشید.

با توجه به قیمت پایین و کلاس این گوشی، انتظار می‌رود که سیستم دوربین نیز کاملا ابتدایی و اقتصادی باشد با این حال، شیائومی با مجهز کردن ردمی نوت ۱۳ به دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، همراه با دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی، شما را شگفت‌زده می‌کند. در جلوی گوشی نیز همان دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی همیشگی با سنسور دارای فیلتر رنگی Quad-Bayer قرار دارد که هر چهار پیکسل را یکی می‌کند اما با ارتقاء رزولوشن تصاویر به دست آمده از ۴ به ۱۶ مگاپیکسل، خروجی ۱۶ مگاپیکسلی دارد که اگرچه حتی برای گوشی‌های میان-رده دوربین خوبی محسوب نمی‌شود اما در کلاس میان-رده از بهترین دوربین‌های سلفی است.

از دیگر مشخصات قابل توجه و خوب گوشی ردمی نوت ۱۳ می‌توان به استریو اسپیکر، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر و باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت اشاره کرد که با سرعت ۳۳ وات شارژ می‌شود. این گوشی با سیستم عامل اندروید ۱۴ و رابط کاربری MIUI 14 از جعبه خارج می‌شود.

پیش از شروع بررسی گوشی ردمی نوت ۱۳ بد نیست که نگاهی کلی به مشخصات این گوشی داشته باشیم و پس از معرفی آیتم‌های همراه با گوشی که درون جعبه به خریدار تحویل داده می‌شوند، هر بخش از گوشی را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم. همچنان با مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

مشخصات ردمی نوت ۱۳

در جدول زیر می‌توانید مشخصات کامل گوشی موبایل شیائومی مدل ردمی Note 13 4G را ببینید:

تاریخ ورود به بازار ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴
ابعاد ۱۶۲.۳ در ۷۵.۶ در ۸ میلی متر
وزن ۱۸۸.۵ گرم
امتیاز مقاومت محیطی IP 54
نمایشگر
  • نوع صفحه نمایش: AMOLED
  • ابعاد: ۶.۶۷ اینچ
  • رزولوشن: ۱۰۸۰ پیکسل در ۲۴۰۰ پیکسل
  • تراکم پیکسلی: ۳۹۵ پیکسل بر اینچ
  • نرخ نوسازی: ۱۲۰ هرتز
  • نسبت نمایشگر به بدنه: ۸۷.۵ درصد
  • نسبت ابعاد نمایشگر: ۲۰:۹
  • حداکثر روشنایی: ۱۸۰۰ نیت
  • محافظ: گوریلا گلس ۳
سیستم عامل و رابط کاربری سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI 14
تراشه
  • مدل تراشه: کوالکام اسنپدراگون ۶۸۵ با ساخت ۶ نانومتری
  • پردازنده مرکزی (CPU): هشت هسته‌ای شامل چهار هسته Cortex-A73 با نرخ ساعت ۲.۸ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A53 با نرخ ساعت ۱.۹ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی (GPU): Adreno 610
حافظه و رم
  • ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم / ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم / ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم
  • نوع حافظه: UFS 2.2
حافظه خارجی پشتیبانی از میکرو SD کارت (خشاب مشترک با سیم کارت)
سیستم دوربین پشتی
  • دوربین اصلی: سنسور 1/1.67 اینچی با پیکسل‌های ۰.۶۴ میکرومتری و رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل، لنز ۲۴ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 و فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • دوربین اولتراواید: سنسور ۸ مگاپیکسلی، لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.2 و میدان دید ۱۲۰ درجه
  • دوربین ماکرو: سنسور ۲ مگاپیکسلی و لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.4
  • امکانات: فلش LED، پانوراما و HDR
  • کیفیت فیلمبرداری: 1080p@30fps
دوربین جلو
  • دوربین سلفی: سنسور ۱۶ مگاپیکسلی و لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.4
  • کیفیت فیلمبرداری: 1080p@30fps
سیستم صوتی استریو اسپیکر: دارد

جک هدفون ۳.۵ میلی متری: دارد

قابلیت‌های ارتباطی
  • وای-فای: نسخه 802.11 a/b/g/n/ac، باند دوگانه
  • بلوتوث: نسخه ۵.۱، A2DP، LE
  • موقعیت مکانی: GPS، GLONASS، GALILEO، BDS
  • NFC: دارد (وابسته به بازار)
  • فرستنده IR: دارد
  • رادیو: مشخص نیست
  • USB: USB-C 2.0، OTG
سنسورها اثر انگشت (زیر نمایشگر، نوری)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورتی، قطب‌نما
باتری و شارژ
  • باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
  • سرعت شارژ ۳۳ وات سیمی (۵۰ درصد در ۲۹ دقیقه و ۱۰۰ درصد در ۷۰ دقیقه به ادعای شیائومی)
رنگ‌ها مشکی نیمه شب، سبز نعنایی، آبی یخی، غروب اقیانوسی

مشخصات گوشی ردمی نوت ۱۳ نشان می‌دهد که این گوشی هر چیزی را که در کلاس اقتصادی انتظار می‌رود، دارد و حتی بعضی از ویژگی‌های آن، مثل نمایشگر معرکه و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی، فراتر از کلاس اقتصادی هستند و به بهترین گوشی‌های اقتصادی شباهت دارند. حالا نوبت این است که ببینیم درون جعبه همراه با خود گوشی چه چیزی به مشتری تحویل داده می‌شود.

آنباکس کردن Xiaomi Redmi Note 13 4G

آنباکس کردن ردمی نوت ۱۳

این گوشی در جعبه‌ای محکم به فروش می‌رسد که تقریبا حاوی همه لوازم جانبی ضروری است. درون جعبه، به غیر از خود گوشی، یک کابل USB درجه 3A، یک شارژر ۳۳ واتی و یک قاب محافظ خاکستری تیره قرار دارد. همچنین، روی گوشی یک فیلم محافظ قرار دارد که به خوبی از نمایشگر در مقابل خش‌خوردگی محافظت می‌کند اما جاذب کثیفی است.

بررسی گوشی ردمی نوت ۱۳ از نظر طراحی و ساخت

گوشی موبایل شیائومی Redmi Note 13 4G طراحی بسیار زیبایی دارد و هر دو سطح جلویی و پشتی و قاب آن کاملا مسطح هستند. طراحی این گوشی کاملا شبیه دیگر دستگاه‌های ردمی است اما یک تفاوت محسوس دارد؛ در پشت گوشی خبری از برجستگی مربعی شکل سیستم دوربین پشتی نیست و لنزهای دوربین‌ها مستقیما از پنل پشتی بیرون زده‌اند. تنها برجستگی‌های روی گوشی، حلقه‌های دور لنزهای دوربین است.

روی صفحه نمایش بزرگ ردمی نوت ۱۳، ورقه‌ای از جنس گوریلا گلس قرار دارد که اگرچه به اندازه مدل‌های جدید گوریلا گلس، مثل گوریلا گلس ۵ یا گوریلا گلس ویکتوس در مقابل ضربه مقاوم نیست اما مقاومت بیشتری در مقابل خش خوردگی دارد. در پشت گوشی نیز پنلی از جنس پلاستیک قرار دارد و قاب آن نیز پلاستیکی و کمی مات است.

شیائومی Redmi Note 13 4G امتیاز مقاومت محیطی IP54 دارد و بنابراین، در مقابل گرد و غبار و پاشش آب مقاوم است. این در حالی است که نسل پیشین یعنی نوت ۱۲، دارای امتیاز مقاومت محیطی IP 53 بود و برخلاف نوت ۱۳، در مقابل پاشش ۳۶۰ درجه آب مقاومت نداشت. این گوشی در چهار رنگ سیاه نیمه شب، سبز نعنایی، آبی یخی و غروب اقیانوسی به بازار موبایل عرضه شده است و گزینه غروب اقیانوسی دارای بافتی مرمری است.

رنگ های ردمی نوت ۱۳

در جلوی گوشی نمایشگری ۶.۶۷ اینچی از نوع AMOLED با حاشیه‌های بسیار نازک قرار دارد و بسیار روشن به نظر می‌رسد. در قسمت بالایی این نمایشگر، بریدگی دوربین سلفی به صورت حفره‌ای کوچک دیده می‌شود.

ردمی نوت ۱۳ برخلاف نسخه گران‌قیمت‌تر 5G، مجهز به یک سیستم استریو اسپیکر است. قطعه گوشی (earpiece) به صورت اسپیکر ثانویه عمل می‌کند و حتی یک خروجی کوچک در لبه بالایی برای خروج بهتر صدای اسپیکر ثانویه تعبیه شده است تا صدای گوشی، متعادل‌تر باشد. همچنین، در حالی Redmi Note 13 5G مثل خیلی از گوشی‌های اقتصادی دیگر، حسگر اثر انگشت جانبی دارد، ردمی نوت ۱۳ مثل گوشی‌های میان-رده خوب مجهز به حسگر اثر انگشت نوری زیر نمایشگر است که امتیاز بزرگی محسوب می‌شود.

پیشنهاد ما به شما:  نقد و بررسی گوشی ناتینگ فون 2a

در پشت گوشی سه لنز دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی، ۸ مگاپیکسلی و ۲ مگاپیکسلی قرار دارند که دور هر کدام از آن‌ها یک حلقه کوچک قرار دارد. همچنین، فلش LED نیز با یک حلقه از پنل پشتی جدا می‌شود.

وقتی ردمی نوت ۱۳ را در دست می‌گیرید، اصلا احساس نمی‌کنید که یک گوشی ارزان قیمت در دست خود دارید. گذشته از این، چسبندگی بدنه به دست نیز بسیار خوب است. با این حال، اثر انگشت و دیگر کثیفی‌ها به راحتی روی بدنه گوشی باقی می‌مانند و به ویژه در مدل سیاه نیمه‌شب، بسیار مشخص هستند. در کل می‌توان گفت که Redmi Note 13 4G با توجه به قیمت بسیار پایینش از ساخت خیلی خوبی برخوردار است و نمی‌توان هیچ شکایتی نسبت به طراحی و ساخت آن داشت.

صفحه نمایش Redmi Note 13 4G

در این بخش به بررسی گوشی ردمی نوت ۱۳ از نظر نمایشگر می‌پردازیم که یکی از نقاط قوت اصلی این گوشی شیائومی محسوب می‌شود. این نمایشگر ۶.۶۷ اینچی از نوع AMOLED است، رزولوشن 1080p با تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل بر اینچ دارد و از گاموت رنگی گسترده‌ای پشتیبانی می‌کند. صفحه نمایش Redmi Note 13 4G دارای نرخ نوسازی حداکثری ۱۲۰ هرتز و 960 Hz PWM dimming است. همانطور که پیش از این گفتیم، لایه‌ای از جنس گوریلا گلس ۵ از این صفحه نمایش پشتیبانی می‌کند. این نمایشگر برای یک گوشی اقتصادی که در اسفند ۱۴۰۲ زیر ۹ میلیون تومان قیمت دارد، واقعا معرکه است.

نمایشگر ردمی نوت ۱۳

بر اساس اعلام رسمی شرکت شیائومی، حداکثر روشنایی نمایشگر ردمی نوت ۱۳ به ۱۸۰۰ نیت می‌رسد که با توجه به قیمت بسیار پایین این گوشی، ادعای بزرگی محسوب می‌شود. البته در تست‌های GSMARENA، حداکثر روشنایی ۴۹۲ نیت در حالت دستی و حداکثر روشنایی ۱۳۱۳ نیت در حالت خودکار برای این صفحه نمایش ثبت شده است که اگرچه به میزان ادعایی شیائومی بالا نیست ولی روشنایی بسیار خوبی برای یک گوشی اقتصادی محسوب می‌شود. گذشته از این‌ها، حداقل روشنایی نیز ۲.۵ نیت است.

در زیر می‌توانید حداکثر روشنایی دستی نمایشگر گوشی موبایل شیائومی ردمی نوت ۱۳ را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

روشنایی دستی نمایشگر ردمی نوت ۱۳

همچنین، در زیر می‌توانید حداکثر روشنایی خودکار نمایشگر گوشی موبایل شیائومی ردمی نوت ۱۳ را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

روشنایی خودکار ردمی نوت ۱۳

این گوشی دارای دو حالت نرخ نوسازی حداکثر (Maximum) و استاندارد (Standard) است. هر دو حالت استاندارد و حداکثر، دارای دو نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و ۶۰ هرتز هستند. در صورتی که گوشی را در حالت نرخ نوسازی حداکثر قرار دهید، تنها زمانی که با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز کار می‌کند، در هنگام بازپخش ویدئو و کار کردن با اپلیکیشن‌های ناسازگار با HRR مثل دوربین و Google Maps است.

شیائومی ردمی نوت ۱۳ از ویدئوی HDR پشتیبانی نمی‌کند ولی Widevine DRM در سطح L1 است و می‌توانید از پخش اینترنتی با کیفیت 1080p در یوتیوب و دیگر اپلیکیشن‌های پخش اینترنتی لذت ببرید.

بررسی گوشی ردمی نوت ۱۳ از نظر باتری و شارژ

از دیگر ویژگی‌های بسیار مهم این گوشی اقتصادی شیائومی، عمر باتری آن است. انتظار می‌رود که ردمی نوت ۱۳ با باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت تغذیه می‌شود و با مجهز بودن به تراشه‌ای با مصرف بهینه باتری، تحمل باتری بالاتر از متوسط داشته باشد با این حال، تست‌های استفاده فعال GSMARENA حاکی از عمر متوسط باتری است و به آن خوبی که تصور می‌شود، نیست.

این گوشی در تست استفاده فعال GSMARENA، امتیاز یازده ساعت و ۵۲ دقیقه را می‌گیرد که شامل بیش از ۱۱ ساعت برای مرور وب، تقریبا ۱۴ ساعت برای پخش اینترنتی ویدئو و بیش از ۷ ساعت برای گیمینگ است. همچنین، این گوشی می‌تواند تا نزدیک به یک شبانه-روز کامل، تماس تلفنی را تغذیه کند. این عملکرد باتری بهتر از عملکرد باتری هر دو گوشی ردمی نوت ۱۳ فایو جی و ردمی نوت ۱۳ پرو فایو جی است.

در زیر می‌توانید عملکرد گوشی ردمی نوت ۱۳ شیائومی در تست استفاده فعال را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

ظرفیت باتری ردمی نوت ۱۳

این گوشی اقتصادی از شارژ سریع ۳۳ وات پشتیبانی می‌کند و همانطور که در بخش آنباکس کردن گفتیم، همراه با شارژر ۳۳ واتی و کابل USB-C سطح 3A به فروش می‌رسد. تست‌های انجام شده با این شارژر نشان می‌دهد که ردمی نوت ۱۳ با سرعت خوبی شارژ می‌‌شود. در واقع، تنها ۱۵ دقیقه زمان برای رسیدن شارژ گوشی از صفر به ۲۹ درصد و تنها نیم ساعت زمان برای شارژ شدن تا میزان ۵۱ درصد کافی است. همچنین، شارژ کامل گوشی، ۷۲ دقیقه زمان می‌برد.

در زیر می‌توانید سرعت شارژ گوشی موبایل شیائومی Redmi Note 13 4G را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب موجود در بازار ببینید:

سرعت شارژ ردمی نوت ۱۳

همچنین، این مدل جدید ردمی نوت، دارای قابلیت تقویت شارژ (Charging Boost) در تنظیمات پیشرفته باتری است که در صورت خاموش بودن نمایشگر گوشی، سرعت شارژ را افزایش می‌دهد و تفاوت آن با شارژ معمولی، بین ۵ تا ۷ درصد در ۳۰ دقیقه است. نتایج آورده شده در بالا، با فعال بودن گزینه تقویت شارژ به دست آمده است.

بررسی کیفیت و بلندی صدای ردمی نوت ۱۳ پرو

حالا نوبت به بررسی گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو از نظر کیفیت و بلندی صدا می‌رسد و همانطور که پیش از این گفتیم، این گوشی مجهز به استریو اسپیکر هیبریدی است که برای یک گوشی ارزان‌قیمت اقتصادی، گزینه خیلی خوبی محسوب می‌شود. در این سیستم استریو، اسپیکر پایینی که خروجی آن در لبه پایینی گوشی قرار دارد، نقش اسپیکر اصلی و قطعه گوشی (earpiece) که چسبیده به لبه بالایی نمایشگر قرار دارد، نقش اسپیکر ثانویه را ایفا می‌کند. همچنین، این اسپیکر دارای خروجی دیگری در لبه بالایی گوشی است که به تعادل بیشتر صدا کمک می‌کند. این اسپیکرها از قابلیت دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند ولی استفاده از آن تفاوت خاصی ایجاد نمی‌کند.

اسپیکرهای Redmi Note 13 4G از نظر بلندی صدا عملکرد بسیار خوبی دارند و با اینکه در شرایط واقعی، صدای خیلی خیلی بلندی ایجاد نمی‌کنند اما به لطف تمرکز صدا روی فرکانس‌های بالا، امتیاز خوبی از نظر بلندی صدا می‌گیرند. البته، کیفیت صدا متوسط است و حتی برای یک گوشی اقتصادی، خوب هم محسوب می‌شود.

سیستم عامل و رابط کاربری Redmi Note 13 4G

بررسی گوشی ردمی نوت ۱۳ نشان می‌دهد که این گوشی با سیستم عامل اندروید 13 و رابط کاربری MIUI 14 از جعبه خارج می‌شود و تمامی مدل‌های ردمی نوت ۱۳، رابط کاربری HyperOS شیائومی را دریافت خواهند کرد.

شرکت شیائومی به صورت رسمی تعداد آپدیت‌هایی را که این گوشی در آینده دریافت خواهد کرد، اعلام نکرده است ولی به نظر می‌رسد که ردمی نوت ۱۳ نیز مثل گوشی پوکو X6 تا سه سال آپدیت‌های اصلی سیستم عامل و تا چهار سال پچ‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد.

بررسی ردمی نوت ۱۳ از نظر تراشه و عملکرد

گوشی موبایل ردمی نوت ۱۳ به عنوان یک گوشی اقتصادی، از توان پردازشی بدی برخوردار نیست اما در بین گوشی‌های میان-رده، چندان قدرتمند محسوب نمی‌شود. این گوشی مجهز به تراشه اسنپدراگون ۶۸۵ است که در سال ۲۰۲۳ وارد بازار شد و تراشه مدرنی محسوب می‌شود که ساخت ۶ نانومتری دارد.

پردازنده مرکزی این تراشه از هشت هسته شامل چهار هسته Cortex-A73 با نرخ ساعت ۲.۸ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A53 با نرخ ساعت ۱.۹ گیگاهرتز تشکیل می‌شود. پردازنده گرافیکی نیز از نوع Adreno 610 با نرخ ساعت ۱۲۶۰ مگاهرتز است. گذشته از این‌ها، تراشه ردمی نوت ۱۳ با ۶ یا ۸ گیگابایت رم LPDDR4X دو کاناله ۲۱۳۳ مگاهرتزی پشتیبانی می‌شود.

این گوشی دارای حافظه UFS 2.2 است که در بین گوشی‌های اقتصادی، حافظه سریعی محسوب می‌شود و می‌توانید نسخه دارای حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت یا ۲۵۶ گیگابایت را از فروشگاه اینترنتی فرنا بخرید. گذشته از این، امکان افزایش حافظه با اضافه کردن میکرو SD کارت وجود دارد و بنابراین، نیازی نیست که خیلی نگران حافظه داخلی گوشی باشید. این کارت حافظه در خشابی مشترک با سیم کارت‌های گوشی قرار می‌گیرد.

بررسی عملکردی این گوشی را با مروری بر عملکرد پردازنده مرکزی شروع می‌کنیم و متأسفانه باید اذعان کنیم که ردمی نوت ۱۳ از نظر توان پردازشی CPU در انتهای رتبه‌بندی انجام‌شده بین گوشی‌های رقیب قرار می‌گیرد. این گوشی با اینکه از نظر توان CPU در کلاس اقتصادی گوشی بدی نیست اما با اختلاف زیاد، ضعیف‌تر از Redmi Note 13 5G با تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۶۰۸۰ و دیگر گوشی‌های رقیب دارای تراشه‌های رایج موجود در کلاس میان-رده مثل هلیو جی ۹۹ است.

در زیر می‌توانید نتایج تست GeekBench 6 تک-هسته را برای گوشی موبایل شیائومی ردمی Note 13 4G در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست GeekBench 6 تک-هسته را برای گوشی موبایل شیائومی ردمی Note 13 4G

همچنین، در زیر می‌توانید نتایج تست GeekBench 6 چند-هسته را برای گوشی موبایل شیائومی ردمی Note 13 4G در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست GeekBench 6 چند-هسته را برای گوشی موبایل شیائومی ردمی Note 13 4G

در واقع، با پول نسبتا مشابهی می‌توانید گوشی‌هایی با تراشه‌های بسیار قوی‌تر مثل مدیاتک دایمنسیتی ۸۰۲۰ یا ۸۰۵۰ یا حتی اسنپدراگون ۸ اس نسل ۲ بخرید. همچنین، گوشی‌های مدیاتک دایمنسیتی ۷۰۳۰ و ۱۰۸۰ از نظر عملکرد CPU، کمی از اسنپدراگون ۶۸۵ بهتر هستند.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین گوشی های سال ۲۰۲۲ جهان را بهتر بشناسید

تست AnTuTu بنچ‌مارک کامل‌تری است که عملکرد CPU و GPU را با همدیگر می‌سنجد و در این تست نیز ردمی نوت ۱۳ در انتهای جدول گوشی‌های رقیب قرار می‌گیرد. در زیر می‌توانید نتایج تست AnTuTu 10 را برای گوشی موبایل شیائومی Redmi Note 13 4G در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

antutu ردمی نوت ۱۳

نیمه پر لیوان این است که ردمی نوت ۱۳ از نظر توان پردازشی سنجیده شده در تست AnTuTu، گوشی‌های موتو جی ۸۴ و سامسونگ گلکسی A05s را با اختلاف اندکی پشت سر می‌گذارد.

خبر بد دیگر اینکه پردازنده گرافیکی به کار رفته در تراشه اسنپدراگون ۶۸۵ ردمی نوت ۱۳ نیز اصلا خوب نیست و تقریبا در هر تست پردازش گرافیکی، در انتهای جدول گوشی‌های رقیب قرار می‌گیرد. در شکل زیر می‌توانید نتایج تست 3DMark (offscreen) Wild Life (1440p) را برای گوشی موبایل ردمی نوت ۱۳ مدل 4G در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست 3DMark (offscreen) Wild Life (1440p) را برای گوشی موبایل ردمی نوت ۱۳

نتایج تست بالا نشان می‌دهد که پردازنده گرافیکی Adreno 610 حتی در اجاری بازی‌های سبک نیز به مشکل می‌خورد.

متأسفانه تراشه اسنپدراگون ۶۸۵ عملکرد قابل قبولی ندارد و نه تنها برای گیمینگ به هیچ عنوان مناسب نیست بلکه در اجرای کارهای روزمره نیز به مشکل می‌خورد و نمی‌تواند رابط کاربری گوشی را به نرمی و روانی اجرا کند. البته، از حق نگذریم، با اینکه گوشی ردمی نوت ۱۳ خیلی سریع و روان نیست، اما نمی‌توان آن را مثل ارزان‌ترین گوشی‌های اقتصادی موجود در بازار، گوشی کندی دانست و در هنگام رفتن از اپلیکیشنی به اپلیکیشن دیگر یا در هنگام نمایش انیمیشن‌های رابط کاربری، خیلی گیر ندارد.

با اینکه ردمی نوت ۱۳ از نظر توان پردازشی گوشی ضعیفی محسوب می‌شود اما از نظر حفظ توان حداقلی خودش، کم‌نظیر است. این گوشی در هنگام فشار پردازشی، حرارت زیادی ایجاد نمی‌کند و به راحتی استرس بلند-مدت را تحمل می‌کند. گذشته از این، سطح این گوشی اصلا داغ نمی‌شود و شاید تحت شدیدترین تست‌ها، کمی گرم شود. بنابراین، می‌توانید ساعت‌ها بدون اذیت شدن دست خود، گوشی را در دستتان نگه دارید.

قابلیت‌های ارتباطی ردمی نوت ۱۳

اولین چیزی که باید در مورد قابلیت‌های ارتباطی این گوشی بدانید، عدم پشتیبانی آن از اینترنت 5G است. البته، شرکت شیائومی نسخه دیگری از این گوشی با پشتیبانی از اینترنت 5G تحت عنوان Redmi Note 13 5G را وارد بازار موبایل کرده است که به غیر از فناوری شبکه، تفاوت‌های متعددی با ردمی نوت ۱۳ نسخه 4G دارد و کمی گران‌تر است.

شیائومی ردمی Note 13 4G به طور همزمان از دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و هر دو جایگاه سیم کارت این گوشی دارای فناوری 4G هستند. همچنین، به لطف مجهز بودن به مودم X11 LTE، سرعت دانلود نظری آن به ۳۹۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد.

متأسفانه، خشاب سیم کارت از نوع هیبریدی است و در صورت استفاده از هر دو سیم کارت به صورت همزمان، نمی‌توانید کارت حافظه خارجی روی گوشی قرار دهید. در واقع، تنها می‌توانید از دو سیم کارت یا از یک سیم کارت و کارت حافظه میکرو SD کارت استفاده کنید. همچنین، خبری از پشتیبانی e-SIM نیست که برای کاربران ایرانی تفاوتی ندارد.

گوشی موبایل شیائومی ردمی نوت ۱۳ مجهز به وای-فای باند دوگانه و بلوتوث نسخه ۵.۱ با پشتیبانی از LE و اتصال محلی است. همچنین، با مجهز بودن به فرستنده IR می‌توانید از این گوشی به عنوان ریموت کنترل برای کنترل کردن وسایل خانگی استفاده کنید. گذشته از این، Redmi Note 13 4G در بعضی از بازارها دارای NFC است.

شیائومی اطلاعاتی در رابطه با داشتن یا نداشتن رادیو نداده است اما بررسی گوشی ردمی نوت ۱۳ نشان می‌دهد که این گوشی رادیو ندارد. گذشته از این، برای موقعیت‌یابی از GPS/GLONASS استفاده می‌شود. در لبه زیری گوشی یک پورت USB-C 2.0 با پشتیبانی از OTG قرار دارد که از آن برای شارژ کردن گوشی و انتقال فایل استفاده می‌شود.

این گوشی مجموعه کاملی از سنسورها دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شتاب‌سنج BOSCH bmi3x0 و ژیروسکوپ همراه آن و حسگر نوری مجاورتی AMS tmd2755 light اشاره کرد. خوشبختانه حسگر مجاورتی از نوع سخت‌افزاری است و عملکردی قابل انتظار دارد اما کمی کند است. گذشته از این‌ها، ردمی نوت ۱۳ مجهز به مغناطیس‌سنج QST qmc630x که نقش قطب‌نما را ایفا می‌کند اما مطابق انتظار، فشار‌سنج ندارد.

بررسی گوشی ردمی نوت ۱۳ از نظر سیستم دوربین

نوبتی هم که باشد، نوبت بررسی گوشی ردمی نوت ۱۳ از نظر سیستم دوربین و قابلیت‌ها و کیفیت عکاسی و فیلمبرداری است. سیستم دوربین یکی از بخش‌هایی است که نسخه 4G ردمی نوت ۱۳ تفاوتی با نسخه 5G این مدل گوشی شیائومی نشان نمی‌دهد.

درست مثل Redmi Note 13 5G، در نسخه 4G نیز دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی دیده می‌شود که البته گشودگی دیافراگم لنز آن، کمی کمتر و f/1.8 است. با این حال، سنسور  Samsung S5KHM6که معمولا تحت عنوان HM6 شناخته می‌شود، به عنوان سنسور دوربین اصلی در هر دو گوشی حاضر است. این سنسور محبوب در دستگاه‌های دیگر مثل شیائومی ۱۲ تی، ریلمی ۱۰ و ریلمی ۱۱ نیز به کار رفته است. دوربین اصلی مجهز به قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فازش است اما پایدارسازی اپتیکی تصویر یا دیگر قابلیت‌های لوکسی را که در گوشي‌های میان-رده گران‌قیمت یا گوشی‌های اقتصادی دیده می‌شوند، ندارد.

دوربین ردمی نوت ۱۳

دوربین بعدی، دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی با سنسور Samsung S5K4H7 است که کمی با سنسور به کار رفته در Redmi Note 13 5G فرق دارد. همچنین، در حالی که نسخه 5G دارای حسگر عمقی است، گوشی ردمی نوت ۱۳ نسخه 4G، به جای آن، دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی دارد.

در جلوی گوشی، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی قرار گرفته است که مجهز به سنسور Galaxy Core gc16b3 یا OmniVision ov16a1q است. متأسفانه، دوربین جلو، فوکوس ثابت دارد و یک دوربین کاملا معمولی است.

همچنین، بد نیست اشاره کنیم که اگرچه دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳، با رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسلی از حداقل سخت‌افزاری برای فیلمبرداری 4K برخوردار است اما به دلیل محدودیت‌های تراشه ضعیف اسنپدراگون ۶۸۵، حداکثر کیفیت فیلمبرداری آن از 1080p فراتر نمی‌رود.

اپلیکیشن دوربین مشابه اپلیکیشن دوربین دیگر گوشی‌های شیائومی است و کسانی که پیش از این، گوشی شیائومی داشته‌اند، هیچ چیز ناآشنایی در آن پیدا نمی‌کنند. جالب اینجاست که گوشی اقتصادی ردمی نوت ۱۳ حالت عکاسی حرفه‌ای (پرو) بسیار مجهزی دارد که از قابلیت‌هایی مثل هیستوگرام، الگوهای زبرا و امکان تنظیم فوکوس برخوردار است.

کیفیت عکاسی در روز

دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ عکس‌های خیلی خوبی در نور روز می‌گیرد. این عکس‌ها که در حالت پیش‌فرض دارای رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل هستند، جزئیات خیلی خوبی دارند اما الگوهای هندسی به دلیل شفاف‌سازی بیش از حد و پردازش عمومی، کمی عجیب به نظر می‌رسند. با اینکه چمن و شاخ و برگ گیاهان خیلی خوب به تصویر کشیده می‌شوند اما به خوبی عکس‌های دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ فایو جی که از سنسور مشابهی استفاده می‌کند، نیستند.

در سطوح یکنواخت، صافی زیادی دیده می‌شود که کامل قابل مشاهده است. رنگ‌ها طبیعی هستند و بنابراین، ممکن است برای بعضی از کاربران، چندان جذاب نباشند زیرا اشباع زیادی ندارند. کنتراست کمی پایین است و می‌توانست که بهتر باشد و محدوده داینامیک نیز کاملا معمولی است.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی موبایل ردمی نوت ۱۳ نسخه 4G را در طول روز و با استفاده از دوربین اصلی ببینید:

نمونه عکس ردمی نوت ۱۳

اگر از دوربین اصلی برای عکاسی از سوژه‌های انسانی استفاده کنید، عکس‌های بسیار خوبی خواهید داشت که بافت و رنگ پوست را به خوبی نشان می‌دهند. در زیر، نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی Redmi Note 13 4G از یک سوژه انسانی در نور روز را می‌بینید:

نمونه عکس انسانی ردمی نوت ۱۳

مطابق انتظار، امکان گرفتن عکس با رزولوشن کامل ۱۰۸ مگاپیکسلی هم وجود دارد و عکس‌های حاصل، کمی طبیعی‌تر از عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی به نظر می‌رسند، پردازش کمتری دارند و از نویز پایین‌تری نیز برخوردار هستند. همچنین، میزان جزئیات در عکس‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی، بالاتر از عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی است. با این حال، حجم این عکس‌ها بسیار بالا است و فقط برای موارد خاص مثل چاپ کردن عکس در مقیاس بزرگ، کاربرد دارند.

رزولوشن بالای سنسور این امکان را به ردمی نوت ۱۳ می‌دهد تا عکس‌هایی با زوم ۲ برابری و دارای جزئیات بسیار زیاد بگیرد. رابط کاربری دوربین دارای حالت‌های زوم سریع 2x و 3x است. در زوم ۲ برابری، عکس‌ها خیلی صاف به نظر می‌رسند و شفاف‌سازی بیش‌ از حد در آن‌ها دیده می‌شود. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم ۲ برابری گرفته شده با دوربین اصلی ردمی نوت ۱۳ در نور روز را ببینید:

عکس زوم ۲ برابری ردمی نوت ۱۳

عجیب اینجاست که عکس‌های دارای زوم ۳ برابری به طور عجیبی عاری از نویز، شفاف و دارای کنتراست خوب هستند و بسیار بهتر از عکس‌های دارای زوم ۲ برابری دیده می‌شوند! در زیر می‌توانید نمونه‌ای از این عکس‌ها را ببینید و آن‌ها را با عکس‌های دارای زوم ۲ برابری آورده شده در بالا مقایسه کنید:

عکس زوم 3 برابری ردمی نوت ۱۳

دوربین اولتراواید عکس‌های بدی نمی‌گیرد. کیفیت این عکس‌ها مطابق با انتظاری است که از یک گوشی اقتصادی می‌رود. میزان جزئیات در عکس‌های اولتراواید بسیار کم است و تصاویر، صاف و پر از نویز به نظر می‌رسند. با این حال، رنگ عکس‌های اولتراواید به خوبی با عکس‌های دوربین اصلی تطابق دارد و کاملا طبیعی است. همچنین، محدوده داینامیک و کنتراست نیز برای یک گوشی در کلاس اقتصادی، خیلی خوب هستند.

پیشنهاد ما به شما:  گلکسی S24 اولترا بهتر است یا آیفون ۱۵ پرو مکس؟

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید شیائومی Redmi Note 13 4G را ببینید:

اولتراواید ردمی نوت 13

گوشی Redmi Note 13 4G برخلاف گوشی Redmi Note 13 5G حسگر عمقی ندارد و به جای آن، یک دوربین ماکرو دارد. البته هم حسگر عمقی نسخه 5G و هم دوربین ماکرو نسخه 4G از سنسور مشابهی استفاده می‌کنند. با در نظر گرفتن این ملاحظات، عکس‌های ماکرو گرفته شده با نسخه 4G ردمی نوت ۱۳ بسیار خوب هستند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از این عکس‌ها را ببنید:

ماکرو ردمی نوت 13

با اینکه نسخه 4G حسگر عمقی ندارد، اما پرتره‌هایی درست مثل پرتره‌های نسخه 5G می‌گیرد که اگرچه کیفیت خوبی دارند اما چندان خاص نیستند. شناسایی و جداسازی سوژه از پس‌زمینه در این عکس‌ها بد نیست اما در صورت پیچیده بودن پس‌زمینه، خوب عمل نمی‌کند. در کل می‌توان گفت که این گوشی شیائومی، پرتره‌های خوبی می‌گیرد. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره گرفته شده با گوشی موبایل Redmi Note 13 4G را ببینید:

پرتره ردمی نوت 13

عکس‌های سلفی که با ردمی Note 13 4G گرفته می‌شوند، خیلی خوب هستند اما به خوبی عکس‌های سلفی ردمی Note 13 5G نیستند. این عکس‌ها از جزئیات خوب و رنگ‌های طبیعی برخوردارند و بافت پوست را به خوبی به تصویر می‌کشند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از این عکس‌ها را ببینید:

سلفی ردمی نوت ۱۳

کیفیت عکاسی در نور ضعیف

حالا وقت بررسی گوشی ردمی نوت ۱۳ از نظر کیفیت عکاسی در شب است. عکس‌هایی که با دوربین اصلی در نور ضعیف گرفته می‌شوند، درست مثل عکس‌های این دوربین در نور روز، خوب هستند. این عکس‌ها سرشار از جزئیات هستند و نوردهی بسیار خوبی دارند. همچنین، سایه‌ها و نواحی تاریک در عکس‌های دوربین اصلی که در شب گرفته می‌شوند، خیلی خوب هستند و بخش‌های روشن تصویر نیز به خوبی به تصویر کشیده می‌شوند. البته، این عکس‌ها به خوبی عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی ردمی Note 13 5G نیستند. متأسفانه منابع نوری دارای انفجار نور هستند و کمی نویز در سطوح صاف دیده می‌شود اما در کل عملکرد دوربین اصلی در شب، خیلی خوب است.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دوربین اصلی گوشی موبایل شیائومی Redmi Note 13 4G در نور ضعیف را می‌بینید:

ردمی نوت ۱۳ عکس شب

واضح است که این گوشی نوعی حالت شب خودکار دارد. گذشته از این، ردمی نوت ۱۳ از یک حالت شب اختصاصی نیز برخوردار است که فعال کردن آن باعت کمی شفاف‌سازی بیشتر جزئیات ظریف می‌شود و عکس گرفتن با آن چند ثانیه طول می‌کشد. حالت شب اختصاصی فقط برای دوربین اصلی وجود دارد و در کل، پردازش سنگینی روی عکس‌ها انجام می‌دهد که چندان مطلوب نیست.

عکس‌های دارای زوم ۲ برابری در نور ضعیف، کیفیت خوبی دارند و از نویز کمی برخوردار هستند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم ۲ برابری گرفته شده با دوربین اصلی شیائومی ردمی نوت ۱۳ در شب را ببینید:

عکس شب 2x ردمی نوت ۱۳

عکس‌هایی که در شب با زوم ۳ برابری گرفته می‌شوند، بسیار تار و صاف هستند و بهتر است که از همان زوم ۲ برابری استفاده کنید.

عکس‌هایی که با دوربین اولتراواید در نور ضعیف گرفته می‌شوند، متوسط هستند. سطوح در این عکس‌ها هم صاف و هم دارای نویز زیاد هستند. با این حال، سایه‌ها و هایلایت‌ها، نوردهی خوبی دارند. البته، انفجار نور در منابع نوری دیده می‌شود.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گرفته شده گوشی ردمی نوت ۱۳ در نور ضعیف را ببینید:

اولتراواید شب ردمی نوت ۱۳

بررسی گوشی ردمی نوت ۱۳ از نظر کیفیت فیلمبرداری

از آن‌جایی که ردمی نوت ۱۳ با تراشه اسنپدراگون ۶۸۵ کار می‌کند، قادر به فیلمبرداری با کیفیت بالاتر از 1080p نیست و نرخ فریم نیز از ۳۰ فریم بر ثانیه بالاتر نمی‌رود. فیلمبرداری با فرمت استاندارد ۲۰ مگاپیکسلی AVC و صدابرداری به صورت ۴۸ کیلوهرتزی AAC انجام می‌شود و فیلم‌ها دارای پسوند MP4 هستند. همچنین، امکان فیلمبرداری با کدک h.265/HEVC نیز وجود دارد که حجم فیلم‌ها را به طور قابل توجهی کم می‌کند.

گذشته از این، کیفیت فیلم‌ها نیز چندان خوب نیست. با توجه به محدودیت‌های رزولوشن، دوربین اصلی فیلم‌های بدی نمی‌گیرد. این فیلم‌ها رنگ خوب  طبیعی دارند ولی محدوده داینامیک و کنتراست آن‌ها چندان تعریفی ندارد.

جالب اینجاست که Redmi Note 13 4G برخلاف گوشی Redmi Note 13 5G از یک دکمه پایدارسازی ویدئو در اپلیکیشن دوربین برخوردار است که البته فعال کردن آن تأثیر چندانی روی ویدئوها نمی‌گذارد. همچنین، به دلیل فقدان پایدارسازی اپتیکی تصویر، اگر در هنگام حرکت فیلمبرداری کنید، فیلم لرز بسیار زیادی خواهد داشت.

شکایت‌های ما از کیفیت فیلمبرداری دوربین اولتراواید، کمتر از دوربین اصلی است زیرا انتظار چندانی از یک سنسور ۸ مگاپیکسلی نمی‌رود. با این حال، نویز نسبتا زیادی در ویدئوهای اولتراواید دیده می‌شود.

کیفیت فیلمبرداری ردمی نوت ۱۳ در نور ضعیف نیز چندان تعریفی ندارد و با اینکه کیفیت فیلم‌های دوربین اصلی در شب قابل قبول است، دوربین اولتراواید فیلم‌هایی کاملا نویزی و تاریک می‌گیرد.

گوشی‌های رقیب ردمی نوت ۱۳

گوشی موبایل ردمی نوت ۱۳ نسخه 4G یک گوشی اقتصادی است که مدل پایه آن با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم در اسفند ۱۴۰۲ با قیمت حدود ۸ میلیون تومان معامله می‌شود. حتی در این قیمت پایین نیز چندین جایگزین خوب در بازار موبایل پیدا می‌شود.

خود شرکت شیائومی چندین دستگاه خوب در این محدوده قیمتی تولید می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پوکو X6 اشاره کرد که البته کمی گران‌تر است. همچنین، پوکو ام ۶ پرو نیز اندکی از ردمی نوت ۱۳ گران‌تر است ولی مدل پایه آن، ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی دارد. ردمی نوت ۱۳ و Poco M6 Pro در کل به همدیگر شباهت دارند اما ام ۶ پرو دارای گوریلا گلس پنج، تراشه بهتر جی ۹۹، پایدارسازی اپتیکی تصویر، رادیو FM و شارژ سریع ۶۷ پات است اما سنسور مجاورتی فیزیکی ندارد.

حتی سامسونگ نیز در این محدوده قیمتی گوشی‌هایی برای رقابت با ردمی نوت ۱۳ دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A15 اشاره کرد که هم دارای نسخه 4G و هم دارای نسخه 5G است که از نظر سخت‌افزاری شباهت خیلی زیادی به هم دارند و تنها تفاوت آن‌ها مربوط به تراشه است. این گوشی تفاوت زیادی با ردمی نوت ۱۳ ندارد ولی نسخه پایه آن به جای ۶ گیگابایت رم، از ۴ گیگابایت رم برخوردار است.

همچنین، می‌توان به گوشی تکنو پووا ۵ پرو (Tecno Pova 5 Pro) اشاره کرد که گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود. این گوشی دارای نمایشگر IPS LCD است، با تراشه قوی‌تر مدیاتک دایمنسیتی ۶۰۸۰ کار می‌کند و نسخه پایه آن با حافظه داخالی ۱۲۸ گیگابایت، ۸ گیگابایت رم دارد. همچنین، کیفیت فیلمبرداری آن به 1440p می‌رسد که بهتر از 1080p است. گذشته از این، Tecno Pova 5 Pro از قابلیت شارژ ۶۸ واتی برخوردار است ولی ردمی نوت ۱۳ با سرعت ۳۳ وات شارژ می‌شود.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت گوشی ردمی نوت ۱۳ پرو چند است؟

گوشی موبایل ردمی نوت ۱۳ پرو شیائومی با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۶ گیگابایت در اسفند ۱۴۰۲ با قیمت حدود ۸ میلیون تومان در بازار موبایل ایران به فروش می‌رسد.

۲- برای خرید ردمی نوت ۱۳ به کدام فروشگاه مراجعه کنیم؟

شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی فرنا، گوشی موبایل شیائومی Redmi Note 13 4G را بخرید.

جمع‌بندی

گوشی‌های سری ردمی نوت شیائومی گوشی‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت هستند. شرکت شیائومی در سال ۲۰۲۴ در حالی که موفق شد قیمت ردمی نوت ۱۳ را پایین نگه دارد، آن را با امکانات بسیار خوبی وارد بازار کرده است. البته، نسخه‌ای 5G از این گوشی نیز به بازار عرضه شده است که کمی گران‌تر است اما تراشه بهتری دارد.

نسخه 4G گوشی موبایل شیائومی ردمی نوت ۱۳ طراحی ساده و قابل قبولی دارد. این گوشی دارای امتیاز مقاومت محیطی IP54 است و با نمایشگری بزرگ با رزولوشن و نرخ نوسازی بالا دارد که با گوریلا گلس ۳ محافظت می‌شود.

از ویژگی‌های جالب Redmi Note 13 4G می‌توان به حسگر اثر انگشت نوری زیر نمایشگر و استریو اسپیکری با صدای بسیار بلند و غنی اشاره کرد.

این گوشی با سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI 14 از جعبه خارج می‌شود اما انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده، آپدیت HyperOS شیائومی را دریافت کند. ردمی نوت ۱۳ با تراشه ضعیف اسنپدراگون ۶۸۵ کار می‌کند که در مقایسه با گوشی‌های رقیب، از نظر توان پردازشی کم می‌آورد و حتی در انجام کارهای روزانه نیز مشکل دارد ولی از پایداری پردازشی بالایی برخوردار است و اصلا داغ نمی‌شود.

سیستم دوربین بهبود قابل توجهی در مقایسه با نسل پیشین نشان می‌دهد و اکنون ردمی نوت ۱۳ یکی از اولین گوشی‌های اقتصادی با دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسل است. این دوربین در روز و شب عملکرد خوبی دارد و می‌تواند عکس‌هایی زوم ۳ برابری با کیفیت بسیار عالی بگیرد. سه دوربین اولتراواید، ماکرو و سلفی، کاملا معمولی هستند و چیزی برای اضافه کردن به این مقاله نمی‌گذارند.

در کل می‌توان گفت که بررسی گوشی ردمی نوت ۱۳ نسخه 4G نشان می‌دهد که این گوشی ار ارزندگی خیلی خوبی برخوردار است و اگر به فکر گوشی اقتصادی هستید، شیائومی Redmi Note 13 4G بدون شک یکی از بهترین گوشی‌هایی است که می‌توانید بخرید.

منبع:

gsmarena.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا