بررسی و مقایسهموبایل

پوکو X6 میان‌رده خوش‌قیمت برای گیمرها

نقد و بررسی گوشی شیائومی Poco X6

پوکو یکی از زیربرندهای شیائومی است که به ساخت گوشی‌های گیمینگ ارزان‌قیمت شهرت دارد. گوشی‌های سری X پوکو از پرفروش‌ترین گوشی‌های پوکو در سال‌های اخیر بوده‌اند که گیمینگ را برای آن دسته از کاربرانی که توان خرید گوشی‌های پرچمدار را ندارند، امکان‌پذیر ساخته‌اند. جدیدترین خانواده سری پوکو X، خانواده X6 است که شامل گوشی‌های پوکو ایکس ۶ و پوکو ایکس ۶ پرو می‌شود. در این مقاله به نقد و بررسی گوشی پوکو X6 می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی گوشی پوکو X6 در یک نگاه

بررسی گوشی پوکو x6

گوشی پوکو ایکس ۶ مدلی جدید و عالی از گوشی‌های سری ایکس پوکو است و بهبودهای قابل‌ توجهی در مقایسه با نسل پیشین خودش یعنی گوشی موبایل Poco X5 نشان می‌دهد و یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های دارای نمایشگر دالبی ویژن در سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود.

این گوشی مجهز به نمایشگری ۶.۶۷ اینچی از نوع AMOLED با رزولوشن 1220p و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است که از دالبی ویژن و +HDR10 پشتیبانی می‌کند. همچنین، صفحه نمایش پوکو ایکس ۶ دارای قابلیت تاریک‌سازی 1920Hz PWM است که در صورت نیاز، فعال می‌شود. طراحی و ساخت Poco X6 تفاوت چندانی با دیگر گوشی‌های پوکو ندارد و دارای امتیاز مقاومت محیطی IP54 است که گوشی را در مقابل گرد و غبار و پاشش آب مقاوم می‌سازد.

این محصول جدیدی شیائومی مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ است که تراشه‌ای تقریبا پرچمدار محسوب می‌شود و با تا ۸ تا ۱۲ گیگابایت رم می‌تواند توان پردازشی قابل ملاحظه‌ای برای گیمینگ فراهم آورد. حافظه داخلی نسخه پایه ۲۵۶ گیگابایت و از نوع UFS 2.2 است که با در نظر گرفتن قیمت پایین این گوشی، بیشتر از کافی به نظر می‌رسد.

سیستم دوربین پشتی نیز بهبودی در مقایسه با نسل پیشین نشان می‌دهد و به دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر مجهز شده است که دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی آن را همراهی می‌کنند. در جلو نیز یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی آشنا برای کاربران گوشی‌های شیائومی وجود دارد که برخلاف دوربین سلفی پوکو X5 می‌تواند با کیفیت 4K فیلمبرداری کند.

از دیگر ویژگی‌های جالب توجه این گوشی جدید پوکو می‌توان به داشتن استریو اسپیکر، باتری ۵۱۰۰ میلی آمپر ساعت و شارژ سریع ۶۷ وات اشاره کرد. همچنین، این گوشی با رابط کاربری HyperOS کار می‌کند که به تازگی معرفی شده است.

در کل می‌توان گفت که Poco X6 در مقایسه با Poco X5، بروزرسانی‌های مهمی از نظر صفحه نمایش، تراشه، دوربین و سرعت شارژ نشان می‌دهد و مقاومت محیطی بالاتری نیز دارد که در مجموع آن را به جایگزین مناسب‌تری در مقایسه با نسل پیشین تبدیل می‌کنند.

مشخصات گوشی پوکو ایکس ۶

پیش از شروع نقد و بررسی گوشی پوکو X6 بد نیست که نگاهی به مشخصات این گوشی داشته باشم:

تاریخ ورود به بازار ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴
ابعاد ۱۶۱.۲ در ۷۴.۳ در ۸ میلی متر
وزن ۱۸۱ گرم
ساخت و جنس بدنه
  • سطح جلویی: گوریلا گلس ویکتوس
  • قاب: پلاستیک
  • سطح پشتی: پلاستیک
  • امتیاز مقاومت محیطی: IP54
نمایشگر
  • نوع صفحه نمایش: AMOLED
  • ابعاد: ۶.۶۷ اینچ
  • رزولوشن: ۱۲۲۰ پیکسل در ۲۷۱۲ پیکسل
  • نرخ نوسازی: ۱۲۰ هرتز
  • تراکم پیکسلی: ۴۴۶ پیکسل بر اینچ
  • نسبت نمایشگر به بدنه: ۸۹.۷ درصد
  • محافظ نمایشگر: گوریلا گلس ویکتوس
سیستم عامل و رابط کاربری سیستم عامل اندروید ۱۴ و رابط کاربری MIUI14
تراشه
  • نام تراشه: اسنپدراگون ۷ اس نسل ۲ با ساخت ۴ نانومتری
  • پردازنده مرکزی (CPU): هشت هسته‌ای شامل چهار هسته Cortex-A78 با نرخ ساعت ۲.۴ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A55 با نرخ ساعت ۱.۹۵ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی (GPU): Adreno 710
شکاف کارت حافظه ندارد
حافظه داخلی و رم ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم / ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم / ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم
نوع حافظه UFS 2.2
سیستم دوربین پشتی
  • دوربین اصلی: سنسور ۶۴ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۰.۷ میکرومتری و لنز ۲۵ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار تشخیص فاز و پایدارسازی اپتیکی تصویر
  • دوربین اولتراواید: سنسور 1/4 اینچی با پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری و رزولوشن ۸ مگاپیکسلی، لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۱۸ درجه
  • دوربین ماکرو: سنسور ۲ مگاپیکسلی و لنز f/2.4
  • قابلیت‌های سیستم دوربین پشتی: فلش LED، HDR، پانوراما و فیلمبرداری با کیفیت حداکثر 4K@3fps
دوربین جلو
  • دوربین سلفی: سنسور دارای رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل و لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.5
  • قابلیت‌های دوربین جلو: HDR و قابلیت فیلمبرداری با حداکثر کیفیت 1080p@60fps
سیستم صوتی
  • استریو اسپیکر: دارد
  • جک هدفون ۳.۵ میلی متری: دارد
قابلیت‌های ارتباطی
  • شبکه: 5G
  • وای-فای: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، باند دوگانه، وای-فای دایرکت
  • بلوتوث: نسخه ۵.۲، A2DP، LE
  • موقعیت‌یابی: GPS، GLONASS، GALILEO، BDS
  • NFC: دارد (وابسته به بازار)
  • USB: USB-C 2.0, OTG
سنسورها اثر انگشت (زیر نمایشگر، نوری)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورتی، قطب‌نما
باتری و شارژ
  • ظرفیت باتری: ۵۱۰۰ میلی آمپر ساعت
  • سرعت شارژ: ۶۷ وات (۱۰۰ درصد در ۴۴ دقیقه)
رنگ‌ها مشکی، سفید، آبی

با نگاهی به مشخصات گوشی پوکو X6 تنها مشکلی که جلب توجه می‌کند، دوربین سلفی است. ظاهرا شیائومی قصد ندارد تا استفاده از سنسورهای رزولوشن پایین Quad-Bayer باستانی در دوربین‌های سلفی گوشی‌های خودش را متوقف کند و حتی در گران‌قیمت‌ترین گوشی‌های شیائومی نیز شاهد حضور این سنسورهای ضعیف در دوربین‌های سلفی هستیم. بنابراین، ایراد چندانی به گوشی نسبتا ارزان‌قیمت پوکو ایکس ۶ وارد نیست. در ادامه به نقد و بررسی این گوشی می‌پردازیم. همچنان با مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

آنباکس کردن Poco X6

گوشی موبایل پوکو X6 در بسته‌ای مشکی رنگ با حرف و علامت‌های زرد‌ رنگ به فروش می‌رسد. درون جعبه، به غیر از خود گوشی، شارژری ۶۷ وات، یک کابل USB-A به USB-C و یک قاب محافظ سیلیکونی مشکی نیز وجود دارد.

آنباکس کردن پوکو ایکس ۶

این گوشی با لایه‌ای نازک و پلاستیکی روی نمایشگر به فروش می‌رسد و اگر اطمینان چندانی به مقاومت گوریلا گلس ویکتوس در مقابل خش خوردگی ندارید، می‌توانید این فیلم پلاستیکی را جدا نکنید اما به شدت کثیفی را جذب مي‌کند و اثر انگشت به راحتی روی آن باقی می‌ماند.

بررسی گوشی پوکو X6 از نظر طراحی و ساخت

این گوشی موبایل شیائومی دارای طراحی سنتی گوشی‌های پوکو است و با داشتن مستطیل مشکی رنگ در برگیرنده ماژول دوربین پشتی و لوگوی Poco به راحتی می‌توانید برند آن را بشناسید. پوکو ایکس ۶ طراحی متقارنی دارد و سطوح جلو و عقب و قاب آن کاملا صاف هستند. همانطور که پیش از این گفتیم، محافظی شیشه‌ای از جنس گوریلا گلس ویکتوس از نمایشگر محافظت می‌کند و قاب از جنس پلاستیک محکم و مات است اما سطح پشتی از پلاستیک براق تشکیل شده است.

طراحی پوکو ایکس ۶

این گوشی در رنگ‌های مشکی، آبی و سفید وارد بازار موبایل شده است. پنل پشتی رنگ‌های آبی و مشکی به دلیل صیقلی بودن، آینه‌ای است و اثر انگشت به راحتی روی آن‌ها باقی می‌ماند. در مقابل، نسخه سفید رنگ دارای سطحی مرمری زیر اولین لایه پلاستیک است که آن را منحصر به فر می‌سازد و سبب می‌شود تا کثیفی‌ها چندان به چشم نیایند.

جزیره مربعی شکل دوربین پشتی همراه با لوگوی Poco که خارج از آن قرار دارد، به نماد گوشی‌های پوکو تبدیل شده است. این گوشی دارای امتیاز مقاومت محیطی IP54 است که آن را در مقابل گرد و غبار و پاشش ۳۶۰ درجه آب (چیزی شبیه به باران شدید) مقاوم می‌سازد اما پوکو X6 مقاومتی در مقابل غوطه‌ور شدن در آب ندارد.

در سطح جلویی گوشی نمایشگری ۶.۷ اینچی و دوربین سلفی با طراحی O-infinity قرار دارد. در اطراف این نمایشگر، حاشیه‌هایی نازک قرار دارد و خروجی صدای قطعه گوشی (earpiece) که نقش اسپیکر دوم را نیز بازی می‌کند، چسبیده به لبه بالایی نمایشگر و تقریبا نامرئی است. همچنین، حسگر اثر انگشت نوری در زیر نمایشگر قرار گرفته است و سرعت و دقت کافی دارد.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین گوشی‌های شیائومی برای گیمینگ در سال ۲۰۲۳

در قسمت بالایی سطح پشتی، مستطیلی مشکی دیده می‌شود. درون این مستطیل و در سمت چپ، برجستگی مربعی‌شکل سیستم دوربین پشتی، شامل دوربین اصلی، دوربین اولتراواید، دوربین ماکرو و فلش LED قرار دارد.

قاب گوشی کاملا از جنس پلاستیکی مات است که در سمت چپ آن هیچ چیزی وجود ندارد اما در سمت راست، دکمه پاور و یک دکمه یکپارچه برای کم و زیاد کردن صدا دیده می‌شود. لبه بالایی، محل قرارگیری جک هدفون ۳.۵ میلی متری، فرستنده IR، یک حفره ورودی میکروفون و سه حفره خروجی اسپیکر است. در لبه پایینی نیز پورت USB-C، پنج حفره خروجی اسپیکر اصلی و خشاب سیم کارت قرار دارد.

گوشی پوکو ایکس ۶ از کنار

این گوشی دارای ابعاد ۱۶۱.۲ در ۷۴.۳ در ۸.۰ میلی متر است و ۱۸۱ گرم وزن دارد و بنابراین، ۵ میلی متر کوتاه‌تر، ۲ میلی متر نازک‌تر و ۸ گرم سبک‌تر از نسل پیشین یعنی گوشی موبایل پوکو ایکس ۵ است که نمایشگر و باتری مشابهی دارد. شاید دلیل کوچک‌تر بودن پوکو ایکس ۶، حاشیه‌های نازک‌تر دور نمایشگر باشد.

سطح پشتی صیقلی این گوشی چسبندگی بالایی به دست کاربر ندارد اما قاب مات کمی آن را جبران می‌کند. همچنین، این گوشی به راحتی کثیف می‌شود و همین دو دلیل کافی است تا بسیاری از کاربران خرید قاب گوشی را برای محافظت بیشتر و تمیز نگه داشتن، ترجیح دهند. در کل می‌توان گفت که این گوشی حس راحت و خوبی در دست کاربر دارد.

نمایشگر پوکو ایکس ۶

حالا نوبت به بررسی گوشی موبایل پوکو X6 از نظر نمایشگر می‌رسد. این گوشی مجهز به نمایشگری ۶.۶۷ اینچی از نوع OLED با رزولوشن ۱۲۲۰ پیکسل در ۲۷۱۲ پیکسل با تراکم پیکسلی ۴۴۶ پیکسل بر اینچ است که از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، دالبی ویژن، +HDR10 و 1920 PWM dimming پشتیبانی می‌کند. این نمایشگر با لایه‌ای از جنس گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شود.

صفحه نمایش پوکو ایکس ۶

بر اساس تبلیغات خود پوکو، این صفحه نمایش دارای حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت در حالت دستی و حداکثر روشنایی ۱۸۰۰ نیت در حالت خودکار است. با این حال، تست‌های GSMARENA نشان می‌دهد که حداکثر روشنایی نمایشگر Poco X6 در حالت دستی از ۵۳۱ و در حالت خودکار از ۱۳۳۹ نیت فراتر نمی‌رود.

در زیر می‌توانید روشنایی دستی نمایشگر گوشی پوکو ایکس ۶ را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

روشنایی دستی poco x6

همچنین، در زیر می‌توانید روشنایی خودکار نمایشگر گوشی پوکو ایکس ۶ را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

روشنایی خودکار پوکو ایکس ۶

دقت رنگ صفحه نمایش

بررسی گوشی پوکو X6 نشان می‌دهد که این گوشی موبایل شیائومی از فضای رنگی گسترده DCI-P3 پشتیبانی می‌کند. در تنظیمات رنگ نمایشگر می‌توانید سه گزینه را ببینید:

  • واضح (Vivid): حالت پیش‌فرض که از فضای رنگی DCI-P3 استفاده می‌کند.
  • اشباع (Saturated): از فضای رنگی DCI-P3 استفاده می‌کند اما رنگ‌ها اشباع‌شده‌تر از حالت واضح هستند.
  • استاندارد (Standard): از فضای رنگی sRGB استفاده می‌کند.

پس از انتخاب هر کدام از حالت‌های بالا، می‌توانید با استفاده از یک اسلایدر، دمای رنگ را نیز تنظیم کنید. همچنین، یک حالت سفارشی‌سازی (Custom) نیز وجود دارد که در آن می‌توانید گاموت رنگی (اصلی، P3 و sRGB) را انتخاب و رنگ‌ها، اشباع رنگ، کنتراست و گاما را تنظیم کنید.

حالت واضح، فضای رنگی DCI-P3 را بدون هیچ تغییری استفاده می‌کند و از دقت بسیار بالایی برخوردار است. با این حال، رنگ‌های سفید و خاکستری، کمی به آبی می‌زنند اما با افزایش گرمای رنگ تصویر، می‌توانید این مشکل را حل کنید. حالت استاندارد نیز از دقت رنگ معرکه‌ای برخوردار است اما همان مشکل تمایل رنگ‌های سفید و خاکستری به آبی را دارد.

بررسی گوشی پوکو X6 از نظر نرخ نوسازی نمایشگر

گفتیم که صفحه نمایش Poco X6 از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. در تنظیمات نرخ نوسازی نمایشگر، دو حالت زیر دیده می‌شوند:

  • حالت سفارشی‌ (Custom): در این حالت می‌توانید نرخ نوسازی را بین ۱۲۰ هرتز یا ۶۰ هرتز تغییر دهید.
  • حالت پیش‌فرض (Default): در این حالت نرخ نوسازی به صورت خودکار بین حالت‌های ۳۰ هرتز، ۶۰ هرتز، ۹۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز تغییر می‌کند.

حالت نرخ نوسازی تطبیقی عملکردی مطابق با انتظار دارد و در صورتی که تصویری ثابت در حال نمایش باشد، نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز کاهش می‌یابد. همچنین، تمامی اپلیکیشن‌های پخش اینترنتی مثل یوتیوب و البته، اپلیکیشن‌های ناسازگار با HFR مثل اپلیکیشن دوربین و گوگل مپ همیشه از نرخ نوسازی ۶۰ هرتز استفاده می‌کنند.

تنها بخشی از رابط کاربری که نمایشگر تصویری را با نرخ نوسازی ۳۰ هرتز نمایش می‌دهد، صفحه نمایش همیشه روش (AoD) است که البته واقعا همیشه روشن نیست و فقط ۱۰ ثانیه ظاهر می‌شود.

باتری و شارژ Poco X6

در این بخش به بررسی گوشی موبایل پوکو X6 از نظر تحمل باتری و سرعت شارژ می‌پردازیم. این گوشی مجهز به باتری ۵۱۰۰ میلی آمپر ساعت است که بهبود خفیفی در مقایسه با باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت به کار رفته در پوکو ایکس ۵ نشان می‌دهد. این گوشی در تست استفاده فعال (Active Use) انجام شده توسط GSMARENA، امتیازهای متوسطی در همه بخش‌ها شامل مکالمه پیوسته، مرور وب، بازپخش پیوسته ویدئو و گیمینگ پیوسته نشان داده است.

در زیر می‌توانید نتایج تست استفاده فعال باتری گوشی پوکو ایکس ۶ را ببینید:

تحمل باتری پوکو ایکس ۶

همچنین، در زیر می‌توانید تحمل باتری گوشی Poco X6 را با بعضی از گوشی‌های رقیب مقایسه کنید:

رتبه تحمل باتری پوکو ایکس ۶

این گوشی موبایل شیائومی از شارژ سریع ۶۷ وات پشتیبانی می‌کند و همانطورکه در بخش آنباکس کردن گفتیم، درون جعبه، شارژری ۶۷ وات همراه با کابل شارژ وجود دارد. این شارژر می‌توان ظرف مدت ۱۵ دقیقه، باتری گوشی Poco X6 را از صفر تا ۴۷ درصد شارژ کند و تنها ۳۰ دقیقه زمان لازم دارد تا میزان شارژ باتری را به ۷۸ درصد افزایش دهد. شارژ کامل پوکو ایکس ۶ با شارژر ۶۷ واتی درون جعبه، تنها ۴۸ دقیقه زمان می‌برد که برای یک باتری ۵۱۰۰ میلی آمپر ساعت، زمان بسیار کوتاهی محسوب می‌شود.

در زیر می‌توانید مدت زمان لازم برای شارژ کامل گوشی موبایل پوکو X6 را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

سرعت شارژ پوکو ایکس ۶

این گوشی دارای قابلیت شارژ بهینه (Optimized charging) است که عمر باتری را افزایش می‌دهد.

بررسی گوشی پوکو X6 از نظر سیستم صوتی

گوشی موبایل پوکو X6 برای پخش صدا، متکی به سیستم استریو اسپیکر هیبریدی است که در بسیاری از گوشی‌های میان‌-رده و پرچمدار دیگر نیز یافت می‌شود. یک اسپیکر در پایین گوشی و اسپیکر دیگر در بالای گوشی قرار دارد و اسپیکر بالایی، نقش قطعه گوشی (earpiece) را نیز ایفا می‌کند. با این حال، اسپیکر بالایی، به خیر از خروجی قطعه گوشی، دارای خروجی دیگری در لبه بالایی است و از این نظر، با بسیاری از گوشی‌های دیگر مجهز به سیستم استریو اسپیکر هیبریدی، تفاوت دارد.

مطابق معمول، اسپیکر بالایی صدای ضعیف‌تری در مقایسه با اسپیکر پایینی دارد و تمرکز اصلی آن روی ایجاد صداهای دارای فرکانس بالا است اما به دلیل وجود خروجی اختصاصی اسپیکر بالایی در لبه فوقانی، Poco X6 می‌تواند صدای بسیار متعادلی ایجاد کند. گذشته از این، پوکو ایکس ۶ از دالبی اتموس (Dolby Atmos) پشتیبانی می‌کند که در حالت پیش‌فرض، فعال است. در صورتی که دالبی اتموس را خاموش کنید، صدا غنی‌تر می‌شود اما تعادل صدا بین اسپیکرهای بالایی و پایینی کاهش پیدا می‌کند.

رابط کاربری و سیستم عامل Poco X6

حالا نوبت به بررسی گوشی پوکو X6 از نظر نرم‌افزاری می‌رسد. این گوشی موبایل شیائومی با سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI 14 از جعبه خارج می‌شود. این در حالی است که مدل پرو، از جدیدترین رابط کاربری شیائومی یعنی HyperOS برخوردار است. با این حال، وقتی گوشی پوکو ایکس ۶ را برای اولین‌بار راه‌اندازی می‌کنید، رابط کاربری به HyperOS بروزرسانی می‌شود و شیائومی قول داده است که تا سه سال، آپدیت‌های اصلی و تا چهار سال، پچ‌های امنیتی را برای این گوشی ارزان‌قیمت منتشر کند که بد نیست.

تراشه و عملکرد پوکو ایکس ۶

این گوشی مجهز به تراشه اسنپدراگون ۷ اس نسل ۲ با ساخت ۴ نانومتری است که عملکردی کمی سریع‌تر از اسنپدراگون ۶ نسل ۱ دارد اما از اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۲ و حتی اسنپدراگون ۷ نسل ۱ ضعیف‌تر است. در مقابل، گوشی پوکو X5 با تراشه اسنپدراگون ۶۹۵ کار می‌کند که به طور فاحشی ضعیف‌تر است.

اسنپدراگون ۷ نسل ۲ مجهز به پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای با چهار هسته Cortex-A78 @2.4GHz و چهار هسته Cortex-A55 @1.95GHz است. دقت داشته باشید که این تراشه، پرچمدار نیست و طراحی هسته به سال ۲۰۲۰ باز می‌گردد.

پیشنهاد ما به شما:  راهنمای انتخاب موس‌ گیمینگ

این تراشه با پردازنده گرافیکی Adreno 710 کار می‌کند که در اسنپدراگون ۶ نسل ۱ نیز به کار رفته است. این GPU از رزولوشن +FHD در نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز پشتیبانی می‌کند.

قابلیت FastConnect 6700 به کار رفته در تراشه Snapdragon 7s Gen 2 نسبت به قابلیت FastConnect 6900 به کار رفته در Snapdragon 7+ Gen 2 نوعی عقب‌گرد محسوب می‌شود و بنابراین، DL از ۲.۹ گیگابایت بر ثانیه فراتر نمی‌رود. همچنین، تراشه Poco X6 از بلوتوث ۵.۲ و قابلیت Spectra ISP از رزولوشن ۲۰۰ مگاپیکسل و ویدئوی 4K@30fps پشتیبانی می‌کند. همچنین، این تراشه قادر به پشتیبانی از رم LPDDR5 با سرعت ۳۲۰۰ مگاهرتز، USB-C 3.1 و Quick Charge +4 است.

این گوشی رم LPDDR4X و حافظه داخلی UFS2.2 دارد و در نسخه‌های زیر به بازار عرضه شده است:

  • گوشی پوکو ایکس ۶ با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۶ گیگابایت
  • گوشی پوکو ایکس ۶ با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت
  • گوشی پوکو ایکس ۶ با حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت

حالا نوبت به بررسی گوشی پوکو X6 از نظر توان پردازشی می‌رسد و مثل همیشه برای این کار، از تست‌های بنچ‌مارک استفاده می‌کنیم. در ابتدا، اجازه دهید نگاهی به عملکرد پردازنده مرکزی (CPU) به کار رفته در این گوشی بیاندازیم که توان پردازشی بسیار قابل قبولی برای سطح میان-رده نشان می‌دهد و برای اجرای بدون ایراد بسیاری از بازی‌ها کفایت می‌کند.

در شکل زیر می‌توانید عملکرد گوشی Poco X6 را در تست GeekBench 5 تک-هسته را ببینید و آن را با بعضی از گوشی‌های رقیب مقایسه کنید:

عملکرد گوشی Poco X6 را در تست GeekBench 5 تک-هسته

همچنین، در شکل زیر می‌توانید عملکرد گوشی Poco X6 را در تست GeekBench 5 چند-هسته را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

13 gbm

نتایج تست AnTuTu برای این گوشی در سطح گوشی‌هایی مثل پوکو ایکس ۶ پرو و ریلمی ۱۱ پرو پلاس است. در AnTuTu 10 می‌توانید برتری عملکردی پوکو ایکس ۶ پرو را به وضوح ببینید. در شکل زیر، نتیجه تست AnTuTu گوشی پوکو X6 در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب آورده است:

تست عملکرد پوکو ایکس ۶

در آخر، باید اشاره کنیم که این گوشی گیمینگ میان-رده دارای پایداری پردازشی ۷۹ درصد برای CPU و ۹۰ درصد برای GPU است که به راستی نتایج بسیار خوبی محسوب می‌شوند. در کل می‌توان گفت که بررسی گوشی پوکو X6 از نظر تراشه و توان و پایداری پردازشی نشان می‌دهد که این گوشی به عنوان یک میان-رده ارزان‌قیمت از قابلیت‌های گیمینگ بسیار خوبی برخوردار است.

بررسی گوشی پوکو X6 از نظر سیستم دوربین

گوشی موبایل پوکو X6 مجهز به سیستمی شامل سه دوربین در مجموعه دوربین پشتی است که عبارتند از دوربین اصلی با رزولوشن بالا، دوربین اولترا واید و دوربین ماکرو. این سیستم دوربین، بر خلاف سیستم دوربین به کار رفته در نسل پیشین، به قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر مجهز شده است که می‌تواند در مواقعی مثل فیلمبرداری در حال حرکت یا عکاسی بدون سه-پایه در شب، مفید باشد.

دوربین پوکو ایکس ۶

دوربین اصلی مجهز به سنسور 1/2 اینچی OmniVision OV64B با رزولوشن ۶۴ مگاپیکسل و پیکسل‌های ۰.۷ میکرومتری است که با مجهز بودن به فیلتر رنگی Quad-Bayer، فرایند pixel-binning را انجام می‌دهد و بنابراین، عکس‌ها در حالت پیش‌فرض با یکی شدن هر چهار پیکسل، دارای رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل هستند. در جلوی این سنسور، لنزی ۲۵ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار دارد که مجهز به قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر است.

دوربین اولتراواید از سنسور ۸ مگاپیکسلی Sony IMX355 استفاده می‌کند که در پشت لنز ۱۶ میلی متری دارای گشودگی دیافراگم f/2.2 قرار دارد و دارای فوکوس ثابت در بی‌نهایت است. دوربین ماکرو نیز مجهز به ستسور ۲ مگاپیکسلی OmniVision OV02B1 است که در پشت سنسور ۲۵ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.4 قرار دارد و دارای فوکوس ثابت در فاصله ۴ سانتی متری است.

در جلوی پوکو ایکس ۶، دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی با سنسور 1/3.06 اینچی OV16A1Q با پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتری و فیلتر Quad-Bayer قرار دارد که در پشت لنزی ۲۴ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.0 قرار گرفت است و متأسفانه فوکوس ثابت دارد.

اپلیکیشن دوربین Poco X6

اپلیکیشن دوربین کمابیش شبیه به دیگر گوشی‌‌های دارای رابط کاربری MIUI است. مثل بسیاری دیگر از گوشی‌های موبایل امروزی، در پایین نمایاب می‌توانید با کشیدن آپشن‌ها به چپ و راست، حالت عکاسی یا فیلمبرداری مورد نظر خود را انتخاب کنید یا می‌توانید روی حالتی که می‌بینید، ضربه بزنید تا مستقیما به آن بروید. در سمت راست، گزینه‌ای به نام بیشتر (More) وجود دارد که با رفتن به آن، حالت‌های بیشتری به شما نمایش داده می‌شود و حتی می‌توانید در این قسمت با مراجعه به گزینه ویرایش (Edit) حالت‌هایی را به نوار اصلی اضافه یا از آن حذف کنید و ترتیب حالت‌ها را نیز تغییر دهید.

اپلیکیشن دوربین پوکو ایکس ۶

در بالای نمایاب و در گوشه سمت راست، گزینه HDR را می‌بینید که می‌توانید آن را فعال یا غیر فعال کنید و در گوشه بالا و سمت چپ نیز آیکون فلش قرار دارد که در کنار آن، آیکون لنز گوگل (Google lens) دیده می‌شود.

در پایین نمایاب و درست در بالای نوار حالت، گزینه‌های زوم 0.6x (اولتراواید)، 1x، 2x و 4x (همگی دوربین اصلی، زوم دیجیتالی) را می‌بینید. دقت داشته باشید که این گوشی موبایل شیائومی دوربین تله‌فوتو ندارد و نمی‌تواند زوم اپتیکی انجام دهد.

حالت عکاسی حرفه‌ای (Pro) قابلیت‌های متعددی دارد و به شما این امکان را می‌دهد تا پارامترهای عکاسی را به صورت دستی تنظیم کنید. در حالت پرو امکان انتخاب یکی از ۴ حالت تعادل سفید یا تنظیم دمای رنگ، تنظیم فوکوس، تنظیم سرعت بسته شدن شاتر و تنظیم ایزو وجود دارد ولی محدوده تغییرات آن‌ها برای دوربین‌های اصلی و اولتراواید متفاوت است.

هر دو دوربین اصلی و اولتراواید از حالت شب اختصاصی پشتیبانی می‌کنند.

کیفیت عکاسی Poco X6 در نور روز

در ابتدا به بررسی گوشی پوکو X6 از نظر کیفیت عکاسی در نور روز می‌پردازیم. همانطور که گفتیم، دوربین اصلی در حالت پیش‌فرض عکس‌هایی با رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل می‌گیرد که از کیفیت خیلی خوبی برخوردار هستند. این عکس‌ها جزئیات بسیار زیادی را به تصویر می‌کشند، رنگ‌هایی واقعی دارند، از محدوده داینامیک کافی برخوردار هستند و نویز آن‌ها بسیار کم است. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی Poco X6 در نور روز را ببینید:

نمونه عکس روز دوربین اصلی پوکو ایکس ۶

عکس‌های دارای زوم ۲ برابری نیز کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند و کیفیت آن‌ها در مقایسه با عکس‌های دوربین اصلی اصلا افت قابل ملاحظه‌ای ندارد. این عکس‌ها سرشار از جزئیات هستند و گاهی اوقات، جزئیاتی را به تصویر می‌کشند که حتی در عکس‌های دوربین اصلی نیز دیده نمی‌شوند. عکس‌های 2x که در نور روز با پوکو ایکس ۶ گرفته می‌شوند کنتراست عالی دارند، از محدوده داینامیک گسترده‌ای برخوردار هستند و نویز زیادی ندارند اما رنگ‌ها را کمی گرم‌تر از چیزی که باید باشند، به تصویر می‌کشند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم ۲ برابری گرفته شده با دوربین اصلی گوشی Poco X6 در نور روز را ببینید:

نمونه عکس دو برابری پوکو ایکس ۶ در روز

این گوشی می‌تواند با رزولوشن کامل ۶۴ مگاپیکسلی نیز عکاسی کند که از نظر میزان جزئیات متوسط هستند، نویز زیادی دارند و در کل، چندان خوب نیستند.

پرتره‌های ۱۶ مگاپیکسلی بد نیستند. در این عکس‌ها، جداسازی سوژه از پس‌زمینه به خوبی انجام می‌شود و بوکه نیز خوب است. با این حال، این پرتره‌ها کمی نویزی هستند و تعادل سفید نیز در بعضی شرایط چندان جالب نیست. در کل می‌توان گفت که با در نظر گرفتن محدوده قیمت گوشی پوکو ایکس ۶، عکس‌های پرتره قابل قبول هستند و مي‌توان آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره گرفته شده با دوربین اصلی گوشی Poco X6 در نور روز را ببینید:

نمونه عکس پرتره پوکو ایکس ۶

دوربین اولتراواید عکس‌های خوبی با کیفیت ۸ مگاپیکسل خلق می‌کند. این عکس‌ها جزئیات قابل قبولی دارند، از میدان دید بسیار گسترده‌ای برخوردار هستند، رنگ‌های خوبی دارند و نویز آن‌ها قابل تحمل است. محدوده داینامیک عکس‌های اولتراواید چندان گسترده نیست اما قابل قبول است. این عکس‌ها گاهی اوقات نوردهی بیش از حدی دارند و این تنها مشکلی است که می‌توان به آن اشاره کرد. در زیر نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گوشی پوکو X6 را که در نور روز گرفته شده‌اند، می‌بینید:

نمونه عکس اولتراواید پوکو ایکس ۶

دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی نیز بد نیست و عکس‌هایی که می‌گیرد، جزئیات کافی و رنگ‌های خوبی دارند. البته، عکس‌های ماکرو بعضی وقت‌ها نویزی هستند. در زیر نمونه‌ای از عکس‌های ماکرو گوشی پوکو X6 را که در نور روز گرفته شده‌اند، می‌بینید:

پیشنهاد ما به شما:  بهترین اپل واچ‌ها کدامند؟ کدام ساعت‌های هوشمند اپل را نخریم؟

نمونه عکس ماکرو پوکو ایکس ۶

ظاهرا شیائومی قصد ندارد استفاده از فیلتر Quad-Bayer در دوربین سلفی گوشی‌های خودش را متوقف کند و این گوشی نیز مجهز به دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی با این فیلتر است که به جای عکس‌های ۴ مگاپیکسلی، عکس‌هایی با رزولوشن افزایش‌یافته ۱۶ مگاپیکسل ذخیره می‌کند که اگرچه از نظر نوردهی سوژه، بازتولید رنگ و محدوده داینامیک بد نیستند اما جزئیات بسیار کمی دارند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های سلفی گرفته شده با گوشی پوکو ایکس ۶ در نور روز را ببینید:

نمونه عکس سلفی پوکو ایکس ۶

بررسی گوشی پوکو X6 از نظر کیفیت عکاسی در شب

این گوشی موبایل شیائومی دارای حالت شب خودکار است که به صورت پیش‌فرض در حالت فعال قرار دارد اما می‌توانید در تنظیمات دوربین آن را غیر فعال کنید. در صورتی که این گزینه فعال باشد، خود گوشی تصمیم می‌گیرد که در چه شرایطی حالت شب را فعال کند. در هنگام عکاسی در شب، در بیشتر موارد حالت شب خودکار فعال می‌شود.

عکس‌هایی که با دوربین اصلی در شب گرفته می‌شوند، معمولی هستند. این عکس‌ها، جزئیاتی کمتر از انتظار دارند ولی فاقد نویز قابل مشاهده هستند و رنگ‌های آن‌ها نیز اشباع بالایی دارد. با این حال، ته‌رنگ قرمز در تمامی این عکس‌ها مشخص است. نوردهی عکس‌ها خوب است و از محدوده داینامیک خوبی نیز برخوردار هستند. در زیر می‌تونید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی پوکو ایکس ۶ در نور ضعیف را ببینید:

نمونه عکس شب دوربین اصلی پوکو ایکس ۶

در مقابل، عکس‌هایی که با زوم دیجیتالی ۲ برابری در شب گرفته می‌شوند، از نظر کیفیت اصلا قابل مقایسه با عکس‌های 2x روز نیستند. در زیر می‌تونید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم ۲ برابری گرفته شده با دوربین اصلی گوشی پوکو ایکس ۶ در نور ضعیف را ببینید:

نمونه عکس زوم ۲ برابری شب دوربین اصلی پوکو ایکس ۶

عکس‌های اولتراواید در نور ضعیف بد نیستند. این عکس‌ها بازتولید رنگ خوب، جزئیات قابل قبول و محدوده داینامیک گسترده‌ای دارند. هر چند که این عکس‌ها دارای نویز زیادی هستند اما می‌توان آن‌ها را قابل استفاده دانست. در زیر می‌تونید نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گوشی پوکو ایکس ۶ در نور ضعیف را ببینید:

نمونه عکس اولتراواید پوکو ایکس ۶

کیفیت فیلمبرداری Poco ایکس ۶

در بخش آخر از بررسی گوشی پوکو X6 از نظر دوربین، در رابطه با کیفیت فیلمبرداری صحبت می‌کنیم. دوربین اصلی این گوشی موبایل شیائومی می‌تواند با کیفیت 4K@30fps فیلمبرداری کند اما حداکثر کیفیت فیلمبرداری دوربین اولتراواید، 1080p@30fps و حداکثر کیفیت فیلمبرداری دوربین ماکرو، 720p@30fps است. هر دو دوربین اصلی و سلفی می‌توانند با کیفیت 1080p در نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنند.

دوربین اصلی و دوربین اولتراواید قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر دارند و صدا به صورت استریو با نرخ بیت ۹۶ کیلوبیت بر ثانیه ضبط می‌شود.

ویدئوهای 4K دوربین اصلی در نور روز عالی هستند. این ویدئوها جزئیات بسیار زیاد و نیوز پایینی دارند، از دقت رنگ بالایی برخوردار هستند و محدوده داینامیک و کنتراست خوبی دارند. ویدئوهای 4K که در شب گرفته می‌شوند، اصلا خوب نیستند. این ویدئوها دارای جزئیات کم، نویز بالا، محدوده داینامیک بد و ته‌رنگ قرمز هستند. قابلیت پایدارسازی الکترونیکی تصویر (ESI) در دوربین اصلی و در تمامی کیفیت‌ها عالی کار می‌کند.

ویدئوهای دارای کیفیت 1080p دوربین اولتراواید در نور روز بد نیستند. این ویدئوها جزئیات قابل قبول، رنگ‌های خوب و محدوده داینامیک کافی دارند اما از نویز زیادی برخوردار نیستند. جالب اینجا است که ویدسوهای 1080p دوربین اولتراواید در نور ضعیف کامل قابل استفاده هستند. این ویدئوها از جزئیات کافی، نویز کم و رنگ‌هایی واقعی برخوردارند. قابلیت پایدارسازی الکترونیکی تصویر (ESI) در دوربین اصلی و در تمامی کیفیت‌ها عالی کار می‌کند.

دوربین سلفی می‌تواند ویدئوهایی با کیفیت 1080p بگیرد که در نور مناسب، بد نیستند و نویز پایین و دقت رنگ بالایی دارند. همچنین، محدوده داینامیک این ویدئوها نیز بالاتر از متوسط است. متأسفانه دوربین سلفی قابلیت پایدارسازی الکترونیکی تصویر (ESI) ندارد.

گوشی‌های رقیب پوکو ایکس ۶

در اسفند ماه ۱۴۰۲، قیمت گوشی موبایل پوکو X6 در بازار موبایل ایران از حدود ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود که قیمت مناسبی برای یک گوشی گیمینگ میان-رده است. این گوشی یکی از بهترین نمایشگرها را در بین میان-رده‌ها دارد، از طراحی خیلی خوبی برخوردار است و مشخصات کافی دارد.

گوشی موبایل شیائومی ردمی نوت ۱۳ پرو 4G اولین رقیبی است که می‌توان برای Poco X6 متصور شد. این گوشی از نظر مشخصات تا حد بسیار زیادی به پوکو ایکس ۶ شباهت دارد اما دارای دوربین اصلی پرچمدار ۲۰۰ مگاپیکسلی است و قیمت آن با حافظه و رم مشابه، چیزی حدود ۷۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از Poco X6 است و اگر به عکاسی بیشتر از گیمینگ اهمیت می‌دهید، گزینه بهتری محسوب می‌شود. البته، گوشی موبایل شیائومی ردمی نوت ۱۳ پرو 5G کمی گران‌تر از پوکو X6 است.

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A54 نیز قیمت مشابهی با پوکو ایکس ۶ دارد، کاملا ضد آب است و از دوربین‌های بهتری برخوردار است. این دو گوشی از نظر توان پردازشی برابر هستند اما پوکو ایکس ۶ صفحه نمایش بهتری دارد، از سرعت شارژ بالاتری برخوردار است و برخلاف A54، با شارژر به فروش می‌رسد.

گوشی موتو جی ۸۴ نیز با داشتن اندروید خام، جایگزین خوبی برای پوکو ایکس ۶ است. این گوشی موبایل موتورولا مثل X6 دارای امتیاز مقاومت محیطی IP54 است، نمایشگر OLED خوبی دارد و از سیستم‌ دوربین مجهزتری برخوردار است. همچنین، عمر باتری Moto G84 نسبت به پوکو ایکس ۶ بیشتر است و برخلاف آن از میکرو SD کارت پشتیبانی می‌کند، FM رادیو دارد و جالب اینجا است که قیمتی حدود ۳ میلیون تومان ارزان‌تر دارد.

گوشی موبایل گوگل پیکسل 6a نیز می‌تواند رقیب Poco X6 باشد. این گوشی موبایل گوگل، پرچمدار ارزان‌قیمت دارای امتیاز مقاومت محیطی IP67 است، تراشه بسیار قدرتمندی دارد و مجهز به سیستم دوربین بسیار بهتری است. با همه این‌ها، نرخ نوسازی نمایشگر از ۶۰ هرتز فراتر نمی‌رود. نسخه دارای حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۶ گیگابایت را قیمت حدود ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

برای خرید گوشی موبایل سامسونگ کلیک کنید.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت گوشی پوکو X6 پرو ۲۵۶ گیگابایت چند است؟

در حال حاضر در اسفند ماه ۱۴۰۲، گوشی موبایل پوکو ایکس ۶ پرو تنها در نسخه ۵۱۲ گیگابایت در بازار موبایل ایران وجود دارد و قیمت آن از حدود ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

۲- قیمت گوشی Poco f5 Pro چند است؟

قیمت گوشی Poco F5 Pro در اسفندماه ۱۴۰۲ در بازار موبایل ایران بین ۲۳ تا ۲۶ میلیون تومان است.

جمع‌بندی

گوشی موبایل پوکو X6 میان-رده‌ای ارزان‌قیمت برای گیمینگ است که علاقه‌مندان به بازی‌های موبایل می‌توانند آن را با حداقل قیمت حدود ۱۳ میلیون تومان در اسفند ماه ۱۴۰۲ از بازار موبایل ایران خریداری کنند. طراحی این گوشی در حد دیگر گوشی‌های میان-رده هم‌قیمت است و بدنه آن عمدتا از پلاستیک تشکیل شده اما مجهز به محافظی از جنس گوریلا گلس ویکتوس است. البته، با امتیاز مقاومت محیطی IP54 تنها در مقابل پاشش آب مقاومت دارد و در مقابل غوطه‌ور شدن در آب مقاوم نیست.

گوشی موبایل Poco X6 از نظر نمایشگر، یکی از بهترین گوشی‌ها در کلاس میان-رده محسوب می‌شود و با پشتیبانی از نرخ نوسازی فوق‌العاده ۱۴۴ هرتز و تراشه نسبتا خوب اسنپدراگون ۷ اس نسل ۲، برای گیمینگ حرف ندارد و بیشتر بازی‌های موبایل را به راحتی و روانی اجرا می‌کند. همچنین، سیستم استریو اسپیکر خیلی خوب با صدایی بلند، غنی و متعادل، در کامل‌تر شدن هر چه بیشتر تجربه گیمینگ و چندرسانه‌ای نقش دارد.

این گوشی مجهز به باتری بزرگ ۵۱۰۰ میلی آمپر ساعت است ولی حتی با وجود فرایند ساخت ۴ نانومتری تراشه، تحمل باتری متوسطی دارد. با این حال، شارژ ۶۷ واتی همراه با گوشی که تنها ۴۸ دقیقه برای شارژ کردن باتری از صفر تا ۱۰۰ درصد زمان لازم دارد، تا حدی این نقطه‌ضعف نسبی را پوشش می‌دهد.

اگر علاقه زیادی به عکاسی با گوشی هوشمند دارید، شاید بهتر باشد به گوشی‌های رقیب مثل شیائومی ردمی نوت ۱۳ پرو با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی، گلکسی A54 با سیستم دوربین بسیار کامل‌تر یا موتورولا جی ۸۴ با سیستم دوربین مجهز‌تر فکر کنید زیرا تنها پوکو ایکس ۶ با تمرکز روی گیمینگ ساخته شده است و دوربین خیلی خوبی ندارد. همچنین، گوشی پرچمدار ارزان قیمت گوگل پیکسل 6a نیز اگرچه کمی گران‌تر است، اما می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای این گوشی پوکو باشد.

منبع:
gsmarena.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا