بررسی و مقایسهسخت افزارفناوری و تکنولوژی

راهنمای انتخاب موس‌ گیمینگ

اگر اهل بازی با کامپیوتر هستید با ما در این مقاله همراه باشید

اگر شما از آن دسته گیمرهایی هستید که بازی‌ها حرفه‌ای و چالش برانگیز را روی انواع پی سی اجرا می‌کنید، قطعا برای داشتن تجربه‌ای هیجان‌انگیز و عملکردی جانانه، به تجهیزات پیشرفته و مخصوص بازی نیازمندید تا بتوانید همه خود را به نمایش درآورید. بدون شک، هر کدام از اجزا مورد استفاده روی سیستم گیمرها، از اهمیت خاصی برخوردار است؛ از انتخاب کیس و مانیتور مناسب گرفته تا کیبورد، هندزفری و یک موس خوب. در این مقاله سعی می‌کنیم تا حد امکان، به صورت واضح و شفاف، با زبانی گویا و ساده در انتخاب موس حرفه‌ای به گیمرها کمک کنیم تا با مطالعه این مقاله از مجله تکنولوژی فرنا با آگاهی کامل بتوانند بهترین نوع موس را با در نظر داشتن نیازها و شرایط خود برگزینند.

شاید در این بخش از خود بپرسید که مگر همه موس‌ها مانند همدیگر نیستند؟ اگر پاسخ خیر است، تفاوت میان موس گیمینگ و معمولی چیست؟ ابتدا به این سوال پاسخ می‌دهیم.

ویژگی‌ها اصلی موس‌ گیمینگ

موس‌ها گیمینگ از نظر طراحی ظاهری و عملکرد، تفاوت‌های بسیاری با نوع معمولی دارند. این تفاوت‌ها عبارتند از:

۱- نورپردازی‌ها زیبا

از مهم‌ترین ویژگی‌ها لوازم و تجهیزات جانبی گیمینگ‌ می‌توان به نورپردازی RGB روی آن‌ها اشاره کرد. در حالی که معمولا موس‌ها معمولی نورپردازی ندارند اما نورپردازی موس گیمینگ از مشخصه‌ها بارز آن هاست که با جلوه رنگین کمانی خود، هیجان بیشتری منتقل می‌کند، هرچند که این ویژگی تاثیری روی عملکرد موس ندارد.

۲- کلیدها بیشتر برای کنترل بهتر

به طور کلی موس معمولی، دارای سه کلید است (راست، چپ و چرخ اسکرول) اما موس گیمینگ کلیدها بیشتری دارد که کنترل گیمر را روی بازی بیشتر خواهد کرد و به راحتی به بخش مورد نظر دسترسی پیدا می‌کند.

۳- ابعاد بزرگتر

این ویژگی باعث می‌شود تا موس به صورت کامل در اختیار گیمر باشد، همچنین دقت و سرعت عملکرد بهتری داشته باشد.

۴- دقت عملکردی بیشتری دارند

موس‌ها گیمینگ معمولا دقت و حساسیت بیشتری دارند و به گونه‌ای ساخته می‌شوند تا با کوچکترین حرکت، توان واکنش سریعی داشته باشند. البته باید در نظر داشت که حساسیت بیش از حد موس، نتیجه عکس خواهد داشت.

۵- DPI قابل تنظیم

DPI  یا Dots Per Inch معیار اندازه گیری میزان دقت موس است که برای موس‌ها گیمینگ روی بازه ۱۰۰ تا ۱۶۰۰ تعریف شده و گیمر با توجه به سرعت عمل و نوع بازی در حال اجرا، می‌تواند آن را تنظیم کند.

۶- طراحی ارگونومیک

طراحی ارگونومیک روی وسیله پرکاربردی همچون موس، بسیار حائز اهمیت است و در سهولت استفاده آن، تاثیر بسزایی دارد. این خصوصیت باعث می‌شود تا گیمر، پس از ساعت‌ها بازی، احساس درد، خستگی و گرفتگی در مچ دستان و انگشتانش نداشته باشد.

۷- می‌توان کلیدها را شخصی‌سازی کرد.

بعضی از موس‌ها گیمینگ، این قابلیت را دارند که بر اساس نیاز و سلیقه گیمر، کلیدها روی موس را شخصی‌سازی کرد و تعیین کرد که هر کدام از کلیدها چه کاری را روی موس انجام دهد تا با این کار، دسترسی‌ها خود را سرعت بیشتری بخشد.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین هندزفری بی سیم زیر ۵۰۰ تومان کدام است؟

۸- قابلیت تنظیم وزن دارند.

در موس‌ها گیمینگ، برای عملکرد بهتر، لازم است تا وزن موس بیشتر باشد، چرا که اگر خلاف این باشد، کوچکترین لرزش یا حرکت غیر عمد، می‌تواند نتیجه مدت ها بازی را هدر دهد و یا کنترل آن را دشوار کند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، برخی از موس‌ها حرفه‌ای گیمینگ با این قابلیت به بازار آمده‌اند که با اتصال وزنه‌ها مخصوص، به راحتی می‌توان وزن آن‌ها را شخصی‌سازی کرد.

۹- سرعت ارسال سیگنال بالاتری دارند.

سرعت ارسال سیگنال را با سنجشگر Polling Rate می‌سنجند و با واحد “هرتز” قابل اندازه گیری است. این نرخ بسته به نوع و برند موس می‌تواند از ۱۲۵ هرتز تا بیش از ۱۰۰۰ هرتز متغیر باشد. بعنوان مثال، ۱۲۵ هرتز به این معنیست که موس، در هر ثانیه ۱۲۵ سیگنال به پردازنده کامپیوتر ارسال می‌کند.

باید در نظر داشت که با بالا بودن سرعت ارسال سیگنال، سیستم کامپیوتر بسیار درگیر می‌شود و باید همخوانی لازم میان آن‌ها برقرار باشد تا پردازنده، توان پاسخگویی به سیگنال‌ها دریافتی را داشته باشد.

۱۰- طول عمر و دوام بالاتر

موس گیمینگ معمولا بادوام‌تر و با کیفیت‌تر از نوع معمولی آن هاست و طول عمر بالاتری دارد.

پارامترها سنجش و انتخاب بهترین موس برای هر کاربر

شکل و فرم

با توجه به اندازه و شکل دست خود و مهم‌تر از آن، نحوه کار با موس و حرکت دادن آن، باید نوع موس انتخابی را بسنجید. موس‌ها در سه رده کوچک، متوسط و بزرگ ساخته می‌شوند که در انتخاب نهایی آن، پیشنهادهایی برایتان داریم.

در ابتدا در نظر داشته باشید که قسمت گریپ (قسمت‌هایی که در هنگام استفاده از موس، با دست شما در تماس است و از سه بخش کف دست، پنجه و سر انگشت تشکیل می‌شود) به صورت کامل در دست کاربر قرار گیرد. همچنین بهتر است سایز موس، برابر با ۶۰ تا ۷۰ درصد دست هایتان باشد.

موس‌هایی با ارگونومی متقارن و انحنا نامحسوس، گزینه خوبی برای هر دو دسته از افراد راست دست و چپ دست به شمار می‌آیند.

کیفیت ساخت موس

در هنگام خرید موس، به یکپارچه بودن ساختار بدنه توجه نمایید. کیفیت پلاستیک استفاده شده در ساخت بدنه، باید مرغوب باشد و در نهایت بخش گریپ، زیاد صاف یا سیقلی نباشد.

وزن ایده آل برای موس، کمتر از ۱۰۰ گرم است.

به هنگام بلند کردن موس و تکان دادن آن، هیچ صدایی از حرکت قطعات داخلی آن نباید شنیده شود.

سنسور موس

سنسور موس گیمینگ باید معیارها زیر را داشته باشد:

در تمام رنج‌ها DPI دقت کافی داشته باشد.

بدون لرزش باشد.

شتاب و سرعت عمل خوبی داشته باشد.

بدون پیش بینی زاویه باشد.

Poll rate بالایی داشته باشد.

پایه موس

برجستگی‌ها زیرین موس که بین موس و پد سنسور فاصله می‌اندازند را پای موس گویند. کیفیت پلاستیک مصرفی و شکل آن، در حرکت روان موس، بسیار تاثیر گذار است.

چرخنده اسکرول

نحوه چرخش و حرکت چرخنده در زیر انگشت اشاره، باید در عین راحتی، کمی خشک باشد و صدا زیادی نداشته باشد.

دکمه‌ها موس

با توجه به استفاده‌ای که از موس خود دارید و نوع گیمی که انتخاب کرده اید، بهترین گزینه را در نظر بگیرید که مطابق مصرف‌تان است. در زیر تعدادی از آن‌ها را معرفی کرده ایم.

انواع موس مخصوص گیمینگ

به طور معمول، موس‌ها مخصوص بازی را می‌توان در چهار دسته زیر قرار داد:

موس FPS: محبوب‌ترین نوع هستند که سبکی و چابکی خاصی دارند و برای اجرا بازی‌ها شوتر انتخاب مناسبی هستند. این دسته، دکمه‌ای در زیر انگشت شست دارد با نام Sniper که DPI را تنظیم می‌کند.

موس MMO: در این نوع، تمرکز بر روی افزایش تعداد دکمه‌ها بوده تا امکان اجرا دستورها به صورت مستقیم از روی موس فراهم باشد و معمولا وزن و ابعاد بالایی دارند. برخی از این نوع موس‌ها، قابلیت تنظیم و شخصی‌سازی دکمه‌ها را دارند.

پیشنهاد ما به شما:  آیا سری گلکسی اس 24 سامسونگ دوربین سلفی خود را ارتقا نمیدهد؟

موس همه منظوره: این نوع موس معمولی‌ترین آن‌هاست که با هر سلیقه و استفاده‌ای سازگار است و دوام بالایی دارند. گیمرهایی که انواع مختلف بازی در سبک‌های گوناگون را اجرا می‌کنند، استفاده از این نوع موس، برای آن‌ها بهینه‌تر و مناسب‌تر است.

موس قابل تنظیم: موس قابل تنظیم، از حرفه‌ای‌ها بازار به شمار می‌آید و بسیاری از آپشن‌ها و امکانات آن قابل تنظیم است، از جمله؛ انواع اتصال، پایه‌ها قابل تعویض، تنظیم وزن، شخصی‌سازی دکمه‌ها، تنظیمات نرم افزاری، محل استراحت دست‌ها و….

بهترین برندها جهانی موس گیمینگ

بهترین سازنده‌ها موس گیمینگ با اسامی ریزر (Razer)، کورسیر (Corsair)، استیل سریز (SteelSeries) و روکات (Roccat) در کل جهان شناخته شده هستند و گیمرها حرفه‌ای از میان همین برندها، انتخاب می‌کنند.

در بخش پایانی مقاله تعدادی از موس‌ها را معرفی کرده ایم:

بهترین موس‌ها گیمینگ

1- Logitech G604 LIGHTSPEED

2- Logitech G403 Hero

3- موس تسکو مدل TM2018N

4- موس بی سیم گیمینگ پرودو مدل PDX313

5- موس بی سیم گیمینگ فاکس ایکس ری مدل FXR-BMW-60

6- موس باسیم گیمینگ فاکس ایکس ری مدل FXR-SM-70

7- Razer DeathAdder V2

8- Corsair Scimitar RGB Elite

9- Roccat Burst Pro

10- موس گیمینگ Redragon M686 Vampire Elite

موس گیمینگ بی سیم لاجیتک مدل G604 LIGHTSPEED

ماوس گیمینگ بی سیم لاجیتک مدل G604 LIGHTSPEED

طراحی زیبا، ارگونومی، زاویه دار و در نهایت کاربری راحت این موس، توجه‌های بسیاری را به سمت خود کشانده است. دارای ۴ کلید اصلی و ۱۱ کلید میانبر است و وزنی ۱۳۵ گرمی دارد. از طریق نرم‌افزار G HUB به راحتی می‌توانید همه ۱۱ دکمه میان بر روی بدنه را برای استفاده شخصی و متناسب با آن، برنامه ریزی کنید.

موس بی‌سیم لاجیتک مدل G604 LIGHTSPEED تنها برای افراد راست دست کاربرد دارد. زمان پاسخ دهی آن یک میلی ثانیه، دقت آن ۲۵۶۰۰ نقطه بر اینچ (DPI) و دارای سرعت IPS 400 است.

موس گیمینگ با سیم لاجیتک مدل G403 Hero

موس گیمینگ با سیم لاجیتک مدل G403 Hero

قدرت بیش از حد این موس در دریافت فرمان‌ها، سرعتی حیرت‌انگیز دارد. وزن آن تنها ۸۷ گرم است، دارای سه کلید اصلی و سه کلید میانبر است که از طریق نرم‌افزار G HUB قابل شخصی‌سازی بوده و مخصوص افراد راست دست می‌باشد. زمان پاسخ دهی آن یک میلی ثانیه است و حداکثر مقدار DPI آن ۱۲۰۰۰ و سرعت IPS 400 می‌باشد. این موس دارای سیستم نورپردازی با ۱۶.۸ میلیون طیف رنگ است. بعلاوه از یک وزنه ۱۰ گرمی برای شخصی‌سازی سنگینی بهره‌مند است. نوع سنسورها این موس اپتیکال است و ۶ نوع کلید دارد.

موس تسکو مدل TM2018N

موس تسکو مدل TM2018N

این موس دارای ۷ دکمه است و دقت آن تا ۳۲۰۰ دی پی آی (DPI) قابل تنظیم است. حسگرها اپتیکال دارد و از ثبات لازم برای اجرا و عملکرد، برخوردار است. وزن آن ۱۳۵ گرم بوده و ضربه‌پذیری کلیدها ۵ میلیون بار است. سیم ۱.۵ متری موس، با پوششی از جنس کتان عایق شده و در مقابل صدمه، مقاومت خوبی دارد. این وسیله، برای افراد راست دست طراحی شده و فاقد نورپردازی RGB است.

موس بی سیم گیمینگ پرودو مدل PDX313

موس بی سیم گیمینگ پرودو مدل PDX313

این نوع موس به دو روش بی‌سیم و سیمی قابل استفاده است و عمر باتری آن ۶۰۰ میلی آمپرساعت است. این موس از نورپردازی RGB برخوردار بوده که در طول شب و نور کم، جلوه‌ای زیبا و خاص دارد. دارای ۷ کلید مختلف است تا راحت‌تر روی آن کنترل داشته باشید. دکمه‌ها تا ۲۰ میلیون کلیک دوام دارند، ۲۰۰ گرم وزن دارد، محدوده دقت آن بیش از ۳۲۰۰ دی پی آی بوده و سرعت پیگیری اطلاعات آن 100 IPS است.

موس بی سیم گیمینگ فاکس ایکس ری مدل FXR-BMW-60

موس بی سیم گیمینگ فاکس ایکس ری مدل FXR-BMW-60

این مدل دارای ۷ دکمه است و 99 گرم وزن دارد. از قابلیت تنظیم سرعت DPI در چهار حالت۸۰۰ ،۱۶۰۰، ۲۴۰۰ و ۳۶۰۰ برخوردار است. باتری آن به طور کلی ۳ هفته و در حالت بهینه ۵۰ روز دوام دارد. از نورپردازی RGB برخوردار است و طراحی زیبا و ارگونومیکی دارد. این موس دارای پولینگ ریت ۲۵۰ هرتز است، دارای کلید روشن، خاموش می‌باشد، رابط آن USB است و حسگر آن اپتیکال می‌باشد. میزان ضربه‌پذیری کلیدها میکرو سوئیچ این وسیله ۱۰ میلیون بار است.

پیشنهاد ما به شما:  مقایسه نوت ۲۰ اولترا با S۲۱ اولترا سامسونگ

موس باسیم گیمینگ فاکس ایکس ری مدل FXR-SM-70

موس باسیم گیمینگ فاکس ایکس ری مدل FXR-SM-70

این موس تنها ۶۰ گرم وزن دارد و دارای ۹ دکمه است که قابل برنامه ریزی اند. نورپردازی RGB جلوه ویژه و زیبایی به این موس بخشیده، همچنین سرعت DPI موس در شش حالت ۱۲۰۰،۱۶۰۰، ۲۴۰۰،۳۲۰۰، ۴۸۰۰ و ۷۲۰۰ قابل تنظیم است. Polling Rate آن برابر با ۱۲۵ هرتز است و معادل موس‌ها معمولی است؛ همچنین از وزن اضافی داخلی برخوردار بوده، کابل ضد پیچش دارد و تا ۱۰ میلیون کلیک می‌توان روی آن حساب باز کرد. فاکس ایکس ری SM-70 مناسب استفاده برای هر دو دست است.

موس سیمی Razer DeathAdder V2

موس سیمی Razer DeathAdder V2

این مدل، یکی از کامل‌ترین هاست و برای انواع بازی و استفاده‌ها دیگر کاربرد دارد. دکمه انتخاب سریع و قابلیت برنامه ریزی چرخشی در ۵ حالت مختلف، این امکان را به کاربر می‌دهد که به راحتی در میان بازی یا دیگر برنامه‌ها جابجا شود. وزن آن ۸۲ گرم است، میزان DPI تا مقدار ۲۰۰۰۰ قابل تنظیم است و حداکثر میزان IPS آن ۶۵۰ است. با استفاده از برنامه Synapse می‌توان عملکرد دکمه ها، اندازه روشنایی RGB و مدرج ساختن حسگر نوری را تنظیم کرد. نوع سوئیچ‌ها اپتیکال است و تا ۷۰ میلیون کلیک ظرفیت استفاده دارند. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که این موس، از طراحی ارگونومی برخوردار است.

موس سیمی Corsair Scimitar RGB Elite

موس سیمی Corsair Scimitar RGB Elite

این موس جذاب، دارای ۱۷ دکمه است، ۱۲۲ گرم وزن دارد و مخصوص افراد راست دست ساخته شده و مقدار DPI آن ۱۸۰۰۰ است. عمر مفید سوئیچ ها، ۵۰ میلیون کلیک است، از نورپردازی RGB برخوردار بوده و کابلی ۱۸۰ سانتی متری دارد.

 موس گیمینگ Roccat Burst Pro

موس گیمینگ Roccat Burst Pro

این موس سبک تنها ۶۸ گرم وزن دارد، طرح روی بدنه آن لانه زنبوری است که با نورپردازی خاص RGB جلوه‌ای وصف نشدنی به ظاهر بدنه بخشیده می‌شود. روکات Burst Pro به صورت سیمی قابل استفاده است، مقدار DPI آن ۱۶۰۰۰ و IPS آن ۴۰۰ است. ۶ عدد دکمه دارد، مختص افراد راست دست طراحی شده و به وسیله نرم‌افزار مخصوص هر شش دکمه و حتی DPI را می‌توان شخصی‌سازی کرد. حداکثر شتاب آن 50G است و تا ۱۰۰ میلیون کلیک می‌توان از سوئیچ‌های مکانیکال آن استفاده کرد.

سوالات متداول

بهترین برندها موس گیمینگ کدام‌ها هستند؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، بهترین برندها تولید کننده موس برای گیمرها، SteelSeries، Razer، Corsair و Roccat هستند که موس‌هایی با کیفیت‌هایی خارق العاده تولید می‌کنند و قیمت‌های بالایی نیز دارند.

بهترین نوع موس کدام است؟

موسی که قابلیت شخصی‌سازی دارد و به وسیله نرم افزارها مخصوص، کاربر به صورت اختصاصی و بنا به استفاده خود، کلیدها و تنظیمات را تغییر می‌دهد بهترین نوع موس هستند که اگر با قیمت بالا آن‌ها مشکلی نداشته باشید، پیشنهاد ما برای خرید، همین نوع است.

برای گیمری که تمایل به انواع سبک بازی و اجرا آن‌ها دارد، چه نوع موسی را پیشنهاد می‌دهید؟

پیشنهاد فرنا، به این دسته از گیمرها استفاده از موس‌ها همه کاره است که با انواع مختلف بازی سازگاری دارند و به راحتی می‌توان در هر محیطی با آن کار کرد.

موس بی‌سیم یا سیم دار؟ کدام بهتر است؟

خب، در پاسخ به این سوال باید بگوییم که امروزه برندها مختلف، موس‌ها بی‌سیم با کیفیتی ساخته‌اند که در مقایسه با نوع سیم دار، کم نمی‌آورند. اما اگر تمایل به استفاده از موس بی‌سیم دارید اما نگران کندی عمل، یا اتمام باتری آن هستید، بهتر است موسی را انتخاب کنید که بتوانید به هر دو صورت سیمی و بی‌سیم از آن استفاده کنید.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا