بررسی و مقایسهموبایل

نقد و بررسی گوشی ناتینگ فون 2a

بررسی نسل سوم گوشی‌های ناتینگ فون

شرکت جوان ناتینگ (Nothing) که به تازگی وارد دنیای موبایل شده است، به تازگی و در پنجم مارس ۲۰۲۴ از گوشی جدید خودش تحت عنوان ناتینگ فون 2a رونمایی کرد که دستگاهی میان-رده و ارزان‌قیمت محسوب می‌شود. این محصول جدید شرکت انگلیسی ناتینگ، از مشخصاتی برخوردار است که کمتر در گوشی‌های ارزان‌قیمت دیده می‌شوند و بیشتر می‌توانید این مشخصات را در گوشی‌های میان-رده گران‌قیمت‌تر ببینید. در این مقاله به نقد و بررسی گوشی ناتینگ فون 2a می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی گوشی ناتینگ فون 2a در یک نگاه

شرکت Nothing پس از معرفی اولین گوشی خودش تحت عنوان ناتینگ فون ۱، که نوعی گوشی میان-رده محسوب می‌شود، حدود یک سال زمان لازم داشتن تا نسل بعدی، یعنی ناتینگ فون ۲ را با مشخصاتی شبیه به گوشی‌های پرچمدار وارد بازار کند. با این حال، در اوایل مارس ۲۰۲۴ این شرکت انگلیسی پس از گذشت ۸ ماه از معرفی ناتینگ فون ۲، دستگاه جدیدی تحت عنوان ناتینگ فون 2a را وارد بازار موبایل کرده است که نوعی گوشی میان-رده ارزان‌قیمت محسوب می‌شود (اگر نخواهیم آن را اقتصادی بنامیم) که با در نظر گرفتن قیمتش، از مشخصات بسیار خوبی برخوردار است.

بررسی گوشی ناتینگ فون 2a

 

پیش از ساخت ناتینگ فون ۱، طراحان این برند، چندین طرح را پیشنهاد دادند و اکنون در مدل 2a، یکی از آن طرح‌های اولیه به اجرا درآمده است که ظاهر این گوشی را از ناتینگ فون ۱ و ناتینگ فون ۲ متمایز می‌سازد. چیزی که خیلی در نگاه اول نظر شما را جلب می‌کند، آرایش افقی دو دوربین پشتی است که شبیه دو چشم به نظر می‌رسند و ناتینگ فون 2a را بسیار بامزه کرده‌اند (حداقل برای من این گوشی از پشت شبیه چهره یک عنکبوت به دو چشم سیاه بزرگ به نظر می‌رسد).

چشمان عنکبوت

 

این گوشی از نظر مشخصات سخت‌افزاری، مابین ناتینگ فون ۱ و ناتینگ فون ۲ قرار دارد و از نظر قیمتی نیز کمی از ناتینگ فون ۱ گران‌تر و کمی از ناتینگ فون ۲، ارزان‌تر است. همانطور که نام ناتینگ فون 2a نشان می‌دهد، این گوشی نسخه‌ای کمی ساده‌تر و ارزان‌تر از ناتینگ فون ۲ است.

ناتینگ فون 2a درست مثل ناتینگ فون ۲، نمایشگری ۶.۷ اینچی از نوع AMOLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و پشتیبانی از +HDR10 دارد. با این حال، گوشی جدیدتر 2a، از فناوری LTPO بی‌بهره است و روشنایی حداکثری آن از ۱۳۰۰ نیت فراتر نمی‌رود که کمی کمتر از ناتینگ فون ۲ است.

این گوشی با تراشه سفارشی مدیاتک دایمنسیتی ۷۲۰۰ پرو کار می‌کند که اندکی از تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک به کار رفته در ناتینگ فون ۲، ضعیف‌تر است. سیستم دوربین به کار رفته در 2a، حداقل روی کاغذ تفاوتی با نسل دوم گوشی‌های ناتینگ فون نشان نمی‌دهد و شامل دو دوربین پشتی ۵۰ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۳۰ مگاپیکسلی است. یکی از بهبودهای مهم در ناتینگ فون 2a، عمر باتری است و با اینکه این گوشی از نظر اندازه تفاوت زیادی با ناتینگ فون ۲ ندارد اما مجهز به باتری بزرگ‌تر ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است که با سرعت حداکثر ۴۵ وات شارژ می‌شود که سرعتی مشابه سرعت شارژ ناتینگ فون ۲ است اما برخلاف آن گوشی، از شارژ وایرلسی پشتیبانی نمی‌کند.

مثل دیگر گوشی‌های ناتینگ فون، پنل پشتی شفاف است و در پشت آن می‌توانید یک کویل حلقوی را ببینید که دور دوربین‌‌ها را احاطه کرده و در واقع همان آنتن NFC است. همچنین، رابط کاربری ناتینگ گلیف (Glyph) نیز در پشت گوشی محفوظ است و از ۲۶ ناحیه مجزا تشکیل می‌شود. سه لامپ نیز از تایمر و نوتیفیکیشن‌های گلیف پشتیبانی می‌کنند و کار چراغ قوه و Glyph Progress را انجام می‌دهند.

پیش از اینکه بررسی گوشی ناتینگ فون 2a را شروع کنیم، بد نیست که نگاهی کلی به مشخصات این گوشی انگلیسی داشته باشیم. همچنان با مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

مشخصات Nothing Phone 2a

مشخصات گوشی موبایل ناتینگ فون 2a به شرح زیر است:

تاریخ ورود به بازار ۱۲ مارس ۲۰۲۴
ابعاد ۱۶۱.۷ در ۷۶.۳ در ۸.۶ میلی متر
وزن ۱۹۰ گرم
مقاومت محیطی IP54 (مقاوم در مقابل گرد و غبار و پاشش آب)
نمایشگر
  • نوع صفحه نمایش: AMOLED
  • اندازه: ۶.۷ اینچ
  • رزولوشن: ۱۰۸۰ پیکسل در ۲۴۱۲ پیکسل
  • تراکم پیکسلی: ۳۹۴ پیکسل بر اینچ
  • نسبت نمایشگر به بدنه: ۸۷.۶ درصد
  • نرخ نوسازی: ۱۲۰ هرتز
  • روشنایی (typ): ۷۰۰ نیت
  • روشنایی (HBM): ۱۱۰۰ نیت
  • روشنایی حداکثر: ۱۳۰۰ نیت
  • نسبت ابعاد: ۲۰:۹
  • قابلیت‌ها: +HDR10، نمایش یک میلیارد رنگ، صفحه نمایش همیشه روشن (AoD)
  • محافظ صفحه نمایش: گوریلا گلس ۵
سیستم عامل و رابط کاربری سیستم عامل اندروید ۱۴ و رابط کاربری Nothing OS 2.5.3
تراشه
  • مدل تراشه: مدیاتک دایمنسیتی ۷۲۰۰ پرو (ساخت ۴ نانومتری)
  • پردازنده مرکزی (CPU): هشت هسته‌ای شامل ۲ هسته Cortex-A715 با نرخ ساعت ۲.۸ گیگاهرتز و ۶ هسته Cortex-A510 با نرخ ساعت ۲.۰
  • پردازنده گرافیکی (GPU): Mali-G610 MC4
حافظه و رم
  • شکاف کارت حافظه: ندارد
  • ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم / ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم / ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم
سیستم دوربین پشتی
  • دوربین اصلی: سنسور 1/1.56 اینچی با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل و لنز دارای گشودگی دیافراگم f/1.9 با قابلیت‌های پایدارسازی اپتیکی تصویر و فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • دوربین اولتراواید: سنسور 1/2.76 اینچی با پیکسل‌های ۰.۶۴ میکرومتری و رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل و لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.2 با میدان دید ۱۱۴ درجه
  • قابلیت‌ها: فلش LED، پانوراما و HDR
  • کیفیت فیلمبرداری: 4K@30fps و 1080p@60/120fps، پایدارسازی الکترونیکی تصویر (ESI)
دوربین جلو
  • دوربین سلفی: سنسور 1/2.74 اینچی با رزولوشن ۳۲ مگاپیکسل و لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.2
  • قابلیت‌ها: HDR
  • کیفیت فیلمبرداری: 1080p@60fps
سیستم صوتی
  • اسپیکر: استریو اسپیکر
  • جک هدفون ۳.۵ میلی متری: ندارد
قابلیت‌های ارتباطی
  • شبکه: 5G
  • وای-فای: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، باند دوگانه، وای-فای دایرکت
  • بلوتوث: نسخه ۵.۳، A2DP، LE
  • موقعیت‌یابی: GPS، GLONASS، GALILEO، BDS، QZSS
  • NFC: دارد (وابسته به بازار)
  • رادیو FM: ندارد
  • USB: USB-C 2.0, OTG
سنسورها اثر انگشت (زیر نمایشگر، نوری)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورتی، قطب‌نما
باتری و شارژ
  • ظرفیت باتری: ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
  • سرعت شارژ: ۴۵ وات (۱۰۰ درصد در ۶۰ دقیقه)
رنگ‌ها مشکی، سفید، شیری

 

آنباکس کردن ناتینگ فون 2a

گوشی‌های ناتینگ فون همیشه ظاهری خاص و جذاب دارند و این واقعیت در مورد بسته‌بندی و لوازم جانبی آن‌ها نیز صادق است. ناتینگ فون 2a در یک جعبه مقوایی جذاب که المان‌های طراحی گوشی روی آن به صورت برجسته دیده می‌شوند، به مشتری تحویل داده می‌شود. درون جعبه نیز گوشی در یک پوشش مشکی رنگ قرار دارد و حتی این کاور نیز زیبایی خاصی دارد و امضای ناتینگ فون روی آن دیده می‌شود. خود جعبه، مستحکم است و به نظر می‌رسد که تماما از مقوا ساخته شده باشد؛ حتی گهواره داخل جعبه که گوشی درون آن جای دارد نیز از جنس مقوا است.

آنباکس کردن ناتینگ فون 2a

ناتینگ فون، همانقدر که به ساخت بسته‌بندی توجه کرده به طراحی لوازم جانبی نیز توجه داشته است. با این حال، اکسسوری‌های متعددی همراه گوشی به فروش نمی‌رسند ما هم سوزن سیم کارت و هم کابل USB-C به USB-C درون جعبه، طراحی خاصی دارند که از طراحی خود گوشی الهام گرفته شده است.

رابط‌های شفاف کابل بسیار زیبا هستند و کابل دارای درجه 3A است که امکان انتقال داده با سرعت نظری ۵ گیگابایت بر ثانیه را دارد و با توانایی‌های گوشی (پورت USB-C 2.0 و سرعت شارژ ۴۵ وات) منطبق است. متأسفانه شارژری همراه با گوشی درون جعبه وجود ندارد و باید شارژر متناسب را به صورت مجزا بخرید.

بررسی گوشی ناتینگ فون 2a از نظر طراحی و ساخت

گوشی ناتینگ فون 2a ظاهری خاص و منحصر به فرد دارد. در حالی که آرایش افقی دوربین‌ها در گوشی‌های امروزی دیگر مد نیست اما ناتینگ فون با روی کار آوردن یکی از طرح‌های اولیه پیشنهادی، ناتینگ فون 2a را ساخته است.

بدون شک، جاذبه اصلی طراحی این گوشی انگلیسی، سطح پشتی آن است. دو دوربین اصلی و اولتراواید مثل دو چشم اصلی یک عنکبوت، روی برجستگی بیضی-شکلی در قسمت بالایی و میانی پنل پشتی با فاصله کمی نسبت به هم قرار گرفته‌اند و این برجستگی توسط کویل NFC احاطه شده است. مثل دیگر گوشی‌های ناتینگ فون، سطح پشتی کاملا شفاف است و می‌توانید بخشی از سخت‌افزارهای گوشی را ببینید اما واقعا نمی‌توان گفت که آیا این سخت‌افزارها واقعی هستند یا صرفا جنبه زیبایی دارند.

متأسفانه شرکت ناتینگ هیچ اطلاعاتی در رابطه با جنس پنل پشتی منتشر نکرده است و تنها آن را «پوشش پشتی بی‌نهایت ۹۰ درجه» (90-degree infinity back cover) می‌نامد و می‌گوید که آن را با فرایند تزریق و فشرده‌سازی دو مرحله‌ای می‌سازد تا به نسبت ۲.۲:۰.۸ بین نازک‌ترین و ضخیم‌ترین بخش آن برسد. این پنل خمیده، نه تنها ظاهری شفاف دارد که مشخصه گوشی‌های ناتینگ فون است بلکه استحکام ساختاری و ماندگاری بالایی به گوشی می‌بخشد.

ناتینگ فون 2a در سه رنگ مشکی، سفید و شیری به بازار عرضه شده است و رنگ شیری را می‌توان نسخه دیگری از رنگ سفید دانست که کمی خاکستری هم دارد. البته، همه رنگ‌ها به همه بازارها ارائه نمی‌شوند.

رنگ های ناتینگ فون 2a

وقتی پنل پشتی را لمس می‌کنید، حس پلاستیک به شما می‌دهد اما نه به شکل بدی. در واقع، چسبندگی بالای آن به دست کاربر، امتیاز محسوب می‌شود. با این حال، اثر انگشت خیلی راحت روی پنل پشتی باقی می‌ماند و مثل یک جاذب بسیار قوی گرد و غبار عمل می‌کند زیرا به هر دلیلی، الکتریسیته ساکن بالایی روی سطح آن جمع می‌شود. با این حال، بعید است که کسی بخواهد برای آن قاب بخرد زیرا ویژگی اصلی گوشی‌های ناتینگ فون در پشت آن‌ها قرار دارد و رابط کاربری گلیف نامیده می‌شود.

این رابط کاربری متشکل از سه لامپ LED است که در اطراف مجموعه دوربین پشتی قرار دارند. همچنین، ۲۶ ناحیه مجزا در رابط کاربری گلیف وجود دارد که هر کدام از آن‌ها، قابلیت خاص خودشان را دارند. برای مثال، می‌توان به Glyph Timer یا Glyph Progress اشاره کرد. قابلیت Glyph Progress بسیار جالب است و به شما امکان مشاهده پیشرفت فرایندهای اپلیکیشن‌های جانبی، مثل اپلیکیشن‌های ارسال و دریافت فایل (مانند Share it) را می‌دهد.

همچنین، می‌توانید از لامپ‌های گلیف برای نوتیفیکیشن‌ها نیز استفاده کنید. همچنین، این لامپ‌ها به اندازه کافی بزرگ هستند تا به صورت نوعی لامپ حلقوی (مورد استفاده در عکاسی) برای دوربین پشتی عمل کنند. گذشته از این، می‌توان از لامپ‌ها به عنوان نشان‌گر تایمر دوربین استفاده کرد. همچنین، لامپ‌های گلیف، امکان نمایش چیزهایی مثل میزان صدا و درصد باتری را نیز دارند. در واقع، رابط کاربری گلیف تنها یک ویژگی برای زیبایی بیشتر ناتینگ فون نیست بلکه رابطی تعاملی است که می‌تواند ۱۵ کار مختلف را انجام دهد.

حالا که صحبت از رابط کاربری Glyph است، بد نیست اشاره کنیم که اگرچه هر دو گوشی ناتینگ فون ۱ و ۲ دارای چراغ چشمک‌زن قرمزی در سطح پشتی برای نشان‌دادن فیلمبرداری گوشی بودند، این چراغ در ناتینگ فون 2a وجود ندارد و مربع قرمز در سطح پشتی، فقط بخشی از طراحی نوآورانه این گوشی است.

پیشنهاد ما به شما:  بررسی و مقایسه گوشی‌های سری ردمی نوت ۱۱ شیائومی

بخش‌های دیگر ناتیگ فون 2a چندان خاص نیست. قاب گوشی دارای گوشه‌های گرد و از جنس پلاستیک است و سطحی مات و جذاب دارد. دکمه‌های گوشی در جای راحتی قرار دارند اما در سمت راست گوشی، فقط دکمه پاور دیده می‌شود و دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا در لبه سمت چپ قرار دارد.

سطح پشتی ناتینگ فون 2a با ورقه‌ای کاملا صاف از جنس گوریلا گلس ۵ پوشیده شده است. وقتی گوشی را از جعبه خارج می‌کنید، یک فیلم نازک ضد خش روی سطح جلویی قرار دارد که خیلی از کاربران ترجیح می‌دهند تا آن را جدا کنند. این گوشی دارای امتیاز مقاومت محیطی IP54 است و بنابراین، در مقابل گرد و غبار و پاشش آب مقاومت دارد.

حاشیه‌های دور نمایشگر به اندازه کافی ضخیم هستند تا فضای کافی برای قرار گرفتن سنسور مجاورتی و حسگرهای نوری در بالای نمایشگر و در کنار قطعه گوشی (earpiece) وجود داشته باشد. در بسیاری از گوشی‌های مدرن، این سنسورها در زیر نمایشگر قرار می‌گیرند. با این حال، سطح جلویی ناتینگ فون 2a اصلا شبیه گوشی‌های ارزان‌قیمت به نظر نمی‌رسد. ضخامت حاشیه‌ها در هر چهار سمت نمایشگر، برابر است که ظاهر جذابی به گوشی می‌دهد. گذشته از این‌ها، در زیر نمایشگر، یک حسگر اثر انگشت نوری قرار دارد که بسیار سریع و دقیق است و بدون هیچ مشکلی کار می‌کند.

همانطور که گفتیم، پنل پشتی اصطکاک زیادی با دست کاربر دارد و به خوبی به دست کاربر می‌چسبد. لبه‌های گوشی دارای کمی انحناء هستند که دست گرفتن ناتینگ فون 2a برای مدت طولانی را راحت می‌سازد. با این حال، بعضی از کاربران احساس می‌کنند که دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا کمی پایین‌تر از جایی که باید باشند، قرار دارند ولی این موضوع کاملا سلیقه‌ای است و نمی‌توان آن را مشکلی در طراحی ناتینگ فون 2a دانست.

با اینکه پشت گوشی کمی خالی به نظر می‌رسد ولی در کل، وقتی گوشی را در دستتان می‌گیرید، استحکام بالای آن را حس می‌کنید و شاسی گوشی اصلا قابل خم شدن نیست. همچنین، با اینکه ناتینگ فون 2a، نمایشگری بزرگ و ۶.۷ اینچی و باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت دارد اما به طور قابل توجهی‌، سبک‌تر از ناتینگ فون ۲ است.

صفحه نمایش Nothing Phone 2a

در این بخش به بررسی گوشی ناتینگ فون 2a از نظر نمایشگر می‌پردازیم. این گوشی، نمایشگری بسیار شبیه به صفحه نمایش ناتینگ فون ۲ دارد. هر دو نمایشگر دارای اندازه ۶.۷ اینچ و نسبت ابعاد ۲۰:۹ هستند و رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل در ۲۴۱۲ پیکسل دارند و در نتیجه، تراکم پیکسلی برابر با ۳۹۴ پیکسل بر اینچ است. گذشته از این‌ها، نمایشگر ناتینگ فون 2a مثل ناتینگ فون ۲ دارای نرخ نوسازی حداکثری ۱۲۰ هرتز است، رنگ‌های ۱۰ بیتی دارد و از +HDR10 پشتیبانی می‌کند.

صفحه نمایش ناتینگ فون 2a

با همه این‌ها، نمایشگرهای مورد استفاده در دو نسل آخر گوشی‌های ناتینگ فون، دقیقا مثل هم نیستند. اول از همه اینکه Nothing Phone 2a از قابلیت LTPO بی بهره است و بنابراین، اتوماتیک بودن تغییر نرخ نوسازی آن به میزان اتوماتیک بودن تغییر نرخ نوسازی صفحه نمایش ناتینگ فون ۲ نیست. گذشته از این، میزان روشنایی نمایشگر مدل 2a، پایین‌تر است. در واقع، شرکت ناتینگ ادعا می‌کند که روشنایی نمایشگر در حالت فول اسکرین به ۱۱۰۰ نیت و در حالت حداکثر به ۱۳۰۰ نیت می‌رسد.

در زیر می‌توانید نتایج اندازه‌گیری روشنایی دستی ناتینگ فون 2a را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

روشنایی دستی ناتینگ فون 2a

همچنین، در زیر می‌توانید نتایج اندازه‌گیری روشنایی خودکار ناتینگ فون 2a را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

روشنایی خودکار ناتینگ فون 2a

همانطور که در بالا می‌بینید، روشنایی صفحه نمایش این گوشی در حالت خودکار به ۹۸۱ نیت می‌رسد که بسیار قابل احترام است و به راحتی می‌توانید از گوشی در روشنایی روز استفاده کنید. حداقل میزان روشنایی نیز تنها ۱.۹ نیت است و در تاریکی مطلق اصلا چشم شما را اذیت نمی‌کند.

ناتینگ فون 2a دارای سه حالت مختلف نرخ نوسازی است که شامل نرخ نوسازی ۶۰ هرتز، نرخ نوسازی ۹۰ هرتز و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز می‌شود. در تنظیمات رابط کاربری، حالت استاندارد (Standard) نرخ نوسازی برای قفل کردن نرخ نوسازی روی ۶۰ هرتز و حالت‌های بالا (High) و پویا (Dynamic) برای رسیدن نرخ نوسازی به ۱۲۰ هرتز وجود دارد ولی نحوه تنظیم خودکار آن‌ها با همدیگر متفاوت است.

در هر دو حالت نرخ نوسازی بالا و نرخ نوسازی پویا، اگر با نمایشگر گوشی تعامل داشته باشید، نرخ نوسازی تا ۱۲۰ هرتز نیز بالا می‌رود و تنها چند ثانیه عدم تعامل با نمایشگر کافی است تا نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز کاهش پیدا کند. هر دو حالت، بازپخش ویدئو به صورت تمام صفحه را تشخیص و نرخ نوسازی را تا ۶۰ هرتز کاهش می‌دهند تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

تفاوت اصلی بین حالت نرخ نوسازی بالا و نرخ نوسازی پویا این است که اگر گوشی را روی حالت نرخ نوسازی پویا قرار دهید، نرخ نوسازی برای بسیاری از اپلیکیشن‌ها به جای ۱۲۰ هرتز، تنها به ۹۰ هرتز می‌رسد. بدین ترتیب، نرمی و روانی تصویر کمی از ۶۰ هرتز بیشتر می‌شود اما شارژ زیادی نیز از دست نمی‌دهید. گذشته از این، گیمینگ با نرخ نوسازی بالا امکان‌پذیر نیست و از هر کدام از سه حالت نرخ نوسازی که استفاده بکنید، نرخ نوسازی نمایشگر در هنگام بازی کردن از ۶۰ هرتز فراتر نمی‌رود.

همانطور که پیش از این گفتیم، صفحه نمایش ناتینگ فون 2a از قابلیت +HDR10 پشتیبانی می‌کند. این گوشی قادر به پخش محتواهای +HDR10، HDR10 و HLG است اما از دالبی ویژن پشتیبانی نمی‌کند. گذشته از این‌ها، ناتینگ فون 2a دارای بالاترین گواهینامه Widevine L1 DRM است و بنابراین، امکان پخش آنلاین فول HD از اپلیکیشن‌های پخش اینترنتی مثل یوتیوب را دارد.

بررسی باتری و شارژ ناتینگ فون 2a

یکی از بهبودهای اصلی گوشی موبایل Nothing Phone 2a در مقایسه با ناتینگ فون ۲، با باتری بزرگ‌تر آن مربوط می‌شود که تحمل نگهداری شارژ معرکه‌ای دارد. این گوشی مجهز به باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است و امتیاز تحمل باتری آن در تست‌های استفاده فعال GSMARENA به ۱۵ ساعت و ۳۳ دقیقه می‌رسد که رقمی عالی محسوب می‌شود. همچنین، تحمل باتری این گوشی در هر چهار مورد مکالمه، مرور وب، بازپخش ویدئو و گیمینگ، حرف ندارد. البته، گوشی‌های ناتینگ فون ۱ و ۲ نیز از نظر باتری و مصرف شارژ، عملکرد خوبی داشتند اما ناتینگ فون 2a از آن‌ها هم بهتر است.
در زیر می‌توانید نتایج تست استفاده فعال گوشی موبایل ناتینگ فون 2a را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب می‌بینید:

باتری ناتینگ فون 2a

این گوشی دارای حداکثر سرعت شارژ ۴۵ وات است که با فناوری Power Delivery 3.0 کار می‌کند. همچنین، ناتینگ فون 2a از فناوری Quick Charge نیز پشتیبانی می‌کند اما نه در سرعت تمامش. همانطور که در بخش آنباکس کردن گفتیم، شارژر همراه با گوشی به فروش نمی‌رسد و باید شارژ را به صورت جداگانه بخرید. البته، دو نسل قبلی ناتینگ فون نیز با شارژر وارد بازار نشدند.

برای بررسی ناتینگ فون 2a از نظر سرعت شارژ، از شارژر برند ۶۵ واتی PD و کابل تایپ C دارای درجه 5A استفاده شده و این گوشی، در مدت ۱۵ دقیقه، از صفر تا ۲۹ درصد، در مدت نیم ساعت از صفر تا ۵۹ درصد و در مدت کمی بیش از یک ساعت، به طور کامل شارژ شده است. با اینکه سرعت شارژ خیلی بالا نیست اما در مجموع، خوب محسوب می‌شود.

در زیر می‌توانید مدت زمان لازم برای شارژ شدن گوشی ناتینگ فون 2a را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

شارژر ناتینگ فون 2a

بررسی ناتینگ فون 2a از نظر سیستم صوتی

گوشی موبایل ناتینگ فون 2a نیز مثل نسل قبلی ناتینگ فون‌ها، یعنی ناتینگ فون ۲، مجهز به استریو اسپیکر هیبریدی است. اسپیکر اصلی در قسمت تحتانی گوشی قرار دارد و در بالای گوشی، قطعه گوشی (earpiece) نقش اسپیکر ثانویه را ایفا می‌کند. این نوع چیدمان اسپیکرها که در بسیاری از گوشی‌های امروزی استفاده می‌شود، نوعی عدم تعادل در صدای خروجی ایجاد می‌کند.

با این حال، کیفیت کلی صدای خروجی بسیار خوب است و می‌توان آن را با ناتینگ فون ۲ مقایسه کرد اما باس کمتری دارد که خوش باس چندان بالایی ندارد. با این حال، فرکانس‌های میانی، بسیار خوب هستند و فرکانس‌های بالا نیز اعوجاج صوتی ندارند.

قابلیت‌های ارتباطی Nothing Phone 2a

پیش از شروع بررسی گوشی ناتینگ فون 2a و در بخش مشخصات، نگاهی کلی به قابلیت‌های ارتباطی این گوشی، شامل شبکه، وایرلس، موقعیت مکانی، سنسورها و … داشتیم و در اینجا، کمی بیشتر در رابطه با امکانات ارتباطی این گوشی ناتینگ فون صحبت می‌کنیم.

این گوشی دارای قابلیت 5G است و از فناوری SA/NSA روی هر دو سیم کارت به صورت همزمان، پشتیبانی می‌کند. از فناوری GPS (بدون L5)، GALILEO، GLONASS، BDS و QZSS برای تعیین موقعیت مکانی استفاده می‌شود.

ناتینگ فون 2a مجهز به وای-فای باند دوگانه نسل ۶ و بلوتوث ۵.۳ با پشتیبانی از LE است. همچنین، در بعضی از بازارها، NFC نیز وجود دارد ولی خبری از رادیو FM یا جک ۳.۵ میلی متری نیست.

USB-C به کار رفته در ناتینگ فون 2a با فناوری USB 2.0 پشتیبانی می‌شود و بنابراین، حداکثر سرعت نظری داده‌ها از ۴۸۰ مگابایت بر ثانیه فراتر نمي‌رود. همچنین، ناتینگ فون 2a از USB Host/OTG نیز پشتیبانی می‌کند.

گوشی موبایل ناتینگ فون 2a مجهز به شتاب‌سنج lsm6dso همراه با ژیروسکوپ است و حسگر نوری-مجاورتی stk3acx دارد که حسگر بسیار خوبی محسوب می‌شود. همچنین، یک مغناطیس‌سنج mmc5603 همراه با یک قطب‌نما، جهت جغرافیایی را نشان می‌دهند اما مطابق انتظار، خبری از فشار سنج نیست.

بررسی سیستم عامل و رابط کاربری ناتینگ فون 2a

گوشی موبایل ناتینگ فون 2a با سیستم عامل اندروید و رابط کاربی Nothing OS از جعبه خارج می‌شود که نسخه 2.5.3 این رابط کاربری اختصاصی است. مثل گوشی موبایل ناتینگ فون ۲، این گوشی نیز تا سه سال آپدیت‌های نرم‌افزاری و تا چهار سال، پچ‌های امنیتی را دریافت می‌کند.

رابط کاربری Nothing OS همچنان رابط کاربری تمیزی از نظر قابلیت‌های سفارشی‌سازی محسوب می‌شود و چیزی شبیه اندروید خام است. با این حال، این راب کاربری از نظر بصری به طور شدیدی سفارشی‌سازی شده و است و ظاهری بسیار خاص دارد.

ماتریکس نقطه‌ای امضای ناتینگ و ویژگی‌های شناسایی مخصوص Nothing OS در سرتاسر رابط کاربری دیده می‌شود. مجموعه گسترده‌ای از ۲۴ ویجت قابل سفارشی‌سازی از هر چیزی، از ساعت گرفته تا تقویم، مخاطبین و آب و هوا، در این رابط کاربری دیده می‌شود.

رابط کاربری ناتینگ فون 2a

سایه نوتیفیکیشن‌ها و تنظیمات فوری نیز درست مثل اندروید خام هستند. در رابط کاربری نسخه Nothing OS 2.5، دو بخش تغییر وضعیت در بالای سایه نوتیفیکیشن، از دایره‌ای به مربع‌هایی با گوشه‌های تغییر کرده‌اند.

دیگر قابلیت جدید در این رابط کاربری اختصاصی، اضافه شدن بسته آیکون سفارشی است که مطابق انتظار، تک رنگ است و ظاهر یکنواختی دارد. گذشته از این، قابلیت نمایشگر همیشه روشن نیز در دسترس است و از نظر ظاهری، تفاوت دیگری با دیگر بخش‌های رابط کاربری ندارد. در این قسمت، تعداد اندکی ویجت لاک اسکرین (Lockscreen) وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

کاربرانی که رابط کاربری خاص‌تری می‌خواهند، بد نیست بدانند که UI گوشی موبایل ناتینگ فون 2a دارای حالت مونوکروم یا تک-رنگ است که بخشی از حالت Do Not Disturb and Bedtime routine محسوب می‌شود اما می‌توانید هر طور که می‌خواهید آن را تنظیم کنید. رابط کاربری تک-رنگ، فقط نحوه نمایش تصویر را تغییر می‌دهد و روی UI اثری ندارد؛ بنابراین، اگر در این حالت، اسکرین‌شات بگیرید، تصویر حاصل، رنگی خواهد بود.
شرکت ناتینگ برای ساخت گوشی‌های خلاقانه و جا نماندن از روند فناوری‌های دنیای موبایل، همواره در حال امتحان کردن قابلیت‌های پیشرفته و آزمایشی است. قابلیت Connect to Tesla از ناتینگ فون 2a حذف شده است اما این گوشی مثل ناتینگ فون ۲ از ایرپاد پشتیبانی می‌کند. همچنین، رابط کاربری این گوشی، قابلیت Glyph Progress را نیز حفظ کرده است که می‌تواند میزان پیشرفت فرایندها در اپلیکیشن‌های جانبی را به کمک لامپ‌های پشت گوشی نمایش دهد.

پیشنهاد ما به شما:  آموزش اتصال به اینترنت wifi در گوشی های سامسونگ

گذشته از این‌ها، چندین قابلیت کمتر آزمایشی نیز در ناتینگ فون 2a وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به Nothing X app اشاره کرد که از هدفون‌های مختلف مثل Ear (1)، Ear (stick) و CMF buds، Neckband Pro و ‌Buds Pro پشتیبانی می‌کند.

اختصاصی‌ترین جنبه رابط کاربری Nothing OS، رابط Glyph است که LEDهای پشت گوشی را کنترل می‌کند. پیش از هر چیزی باید بگوییم که این گزینه، اختیاری است و می‌توانید آن را خاموش کنید تا برای مثال، در شب شما را اذیت نکند. همچنین، امکان تنظیم میزان روشنایی LEDها نیز وجود دارد و میزان نور آن‌ها حتی در حالت متوسط، بسیار زیاد است.

رابط کاربری glyph

در حال حاضر، کاربرد اصلی رابط کاربری گلیف، نمایش نوتیفیکیشن‌ها است. در منوی این رابط کاربری می‌توانید میزان روشنایی، زنگ‌ها، نوتیفیکیشن‌ها، Flip to Glyph، تایمر گلیف، میانبرهای Composer یا آهنگ‌ساز (برای ساخت زنگ‌های سفارشی) و فیدبک بصری برای کنترل صدا (Visual Feedback for Volume control)، شارژ متر (Charge meter)، دستیار گوگل (Google Assistance)، نمایش‌دهنده موزیک (Music Visualizer) و اپلیکیشن‌های جانبی را ببینید.

تقریبا هیچ اپلیکیشن اضافی روی رابط کاربری ناتینگ فون 2a وجود ندارد و تنها اپلیکیشن‌های اختصاصی روی گوشی شامل اپلیکیشن دوربین، اپلیکیشن آهنگ‌ساز، اپلیکیشن آب و هوا و اپلیکیشن ضبط صدا هستند. همچنین، Nothing X app نیز به صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب است اما می‌توانید آن را از پلی استور گوگل نیز دانلود و نصب کنید.

بررسی گوشی ناتینگ فون 2a از نظر تراشه و عملکرد

گوشی موبایل ناتینگ فون 2a با تراشه اختصاصی مدیاتک دایمنسیتی ۷۲۰۰ پرو کار می‌کند که به گفته شرکت ناتینگ، حاصل همکاری مهندسین این شرکت با شرکت مدیاتک است تا مصرف باتری را به حداقل برسانند و نتایج تحمل باتری نشان می‌دهد که واقعا در این کار موفق بوده‌اند.

شرکت مدیاتک، پیش از این در ساخت تراشه‌های اختصاصی برای گوشی‌های دیگر همکاری کرده است که برای مثال می‌توان به تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا به کار رفته شیائومی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس اشاره کرد.

به گفته ناتینگ، تراشه اختصاصی مدیاتک ۷۲۰۰ پرو به کار رفته در ناتینگ فون 2a، برای دریافت بهتر برق از آی سی نمایشگر و مودم بهینه‌سازی شده است و مصرف باتری را تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهد. غیر از این، سفارشی‌سازی دیگری در این تراشه دیده نمی‌شود.

البته، منظورمان این نیست که مدیاتک دایمنسیتی ۷۲۰۰ پرو، تراشه بدی است؛ برعکس، این تراشه در کلاس میان-رده، عملکرد قابل قبولی دارد و از فرایند ساخت TSMC 4nm N4P بهره می‌برد. پردازنده مرکزی از دو هسته Cortex-A715 با نرخ ساعت ۲.۸ گیگابایت و ۶ هسته Cortex-A510 با نرخ ساعت ۲.۰ گیگاهرتز تشکیل می‌شود. پردازنده گرافیکی (GPU) نیز Mali-G610 MC4 است.

این گوشی در بسیاری از بازارها، دو نسخه حافظه و رم دارد که شامل نسخه پایه دارای حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت و نسخه بهتر دارای حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت است اما در هند، نسخه‌ای با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت نیز عرضه شده است. با اینکه شرکت ناتینگ، نوع حافظه به کار رفته در ناتینگ فون 2a را مشخص نکرده است، نتایج تست‌های انجام شده نشان می‌دهد که این دستگاه موبایل، مجهز به حافظه UFS 2.1 است. همچنین، این گوشی، تا ۸ گیگابایت رم مجازی نیز دارد.

برای بررسی گوشی ناتینگ فون 2a از نظر عملکرد، ابتدا نتایج چندین تست CPU را آورده‌ایم. پیش از مشاهده نتایج، بد نیست که بگوییم که هیچ سفارشی‌سازی خاصی روی CPU ناتینگ فون 2a انجام نشده است زیرا هر سه تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۷۲۰۰ استاندارد، مدیاتک دایمنسیتی ۷۲۰۰ پرو و مدیاتک دایمنسیتی ۷۲۰۰ اولترا، دارای عملکردهای مشابهی در بنچ‌مارک‌ها هستند. در نگاه کلی‌تر، توان پردازشی این تراشه تفاوت چندانی با تراشه‌های مدیاتک دایمنسیتی ۷۰۳۰ یا مدیاتک دایمنسیتی ۱۰۸۰ ندارد که اگرچه فوق‌العاده محسوب نمی‌شود اما برای ارائه عالی یک تجربه مدرن، کفایت می‌کند. تراشه‌های اسنپدراگون ۶ نسل یک و ۷ اس نسل ۲ از نظر توان پردازشی CPU چندان ضعیف‌تر از مدیاتک دایمنسیتی ۷۲۰۰ پرو نیستند اما هیچ کدام آن‌ها به خوبی اگزینوس ۱۳۸۰ نیست.

در زیر می‌توانید نتایج تست GeekBench 6 تک-هسته را برای گوشی موبایل ناتینگ فون 2a در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست GeekBench 6 تک-هسته را برای گوشی موبایل ناتینگ فون 2a

در زیر می‌توانید نتایج تست GeekBench 6 چند-هسته را برای گوشی موبایل ناتینگ فون 2a در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست GeekBench 6 چند-هسته را برای گوشی موبایل ناتینگ فون 2a

تراشه اسنپدراگون 778G+ در اولین گوشی ناتینگ فون، عملکرد چند-هسته بسیار بهتری در مقایسه با مدیاتک دایمنسیتی ۷۲۰۰ پرو به کار رفته در ناتینگ فون 2a از خودش برجای می‌گذارد و گوشی ناتینگ فون ۲ با تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸ نسل یک، با اختلاف زیاد از این دو گوشی بهتر است. اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، می توانید با پولی که باید برای خرید ناتینگ فون 2a پرداخت شود، گوشی قوی‌تری نیز بگیرد. البته نباید فراموش کرد که این گوشی از نظر عملکرد تک-هسته CPU بسیار خوب است و بنابراین، اپلیکیشن‌های عمومی و رابط کاربری را به خوبی اجرا می‌کند.

تست AnTuTu بنچ‌مارک بسیار کامل‌تری است که عملکرد پردازنده گرافیکی (GPU) را نیز در نظر می‌گیرد. گوشی موبایل ناتینگ فون 2a در این تست عملکرد خیلی خوبی از خودش برجای می‌گذارد. در زیر می‌توانید نتایج تست AnTuTu 10 را برای گوشی موبایل ناتینگ فون 2a در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

ست AnTuTu 10 را برای گوشی موبایل ناتینگ فون 2a

برای سنجش عملکرد گرافیکی این گوشی از بنچ‌مارک 3DMark استفاده می‌کنیم و تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۷۲۰۰ پرو ناتینگ فون 2a با پردازنده گرافیکی Mali-G610 MC4 عملکرد خیلی خوبی در این تست از خودش بر جای می‌گذارد و بعید است که در این قیمت بتوانید گوشی بهتری از نظر عملکرد پردازشی پیدا کنید.

جا دارد یادآوری کنیم که تست 3DMark به صورت offscreen انجام می‌شود و بنابراین، رزولوشن نمایشگر در این تست تأثیری ندارد. در هر حال، اکثر گوشی‌های رقیب ناتینگ فون 2a دارای نمایشگرهایی با رزولوشن مشابه با صفحه نمایش آن هستند.

در زیر می‌توانید نتایج تست 3DMark (offscreen) Wild Life (1440p) را برای گوشی موبایل ناتینگ فون 2a در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست 3DMark (offscreen) Wild Life (1440p) را برای گوشی موبایل ناتینگ فون 2a

در عمل، گوشی موبایل ناتینگ فون 2a رابط کاربری را بسیار عالی اجرا می‌کند و هیچ گیر یا کندی در اجرای آن مشاهده نمی‌کنید. همچنین، کارهای روزمره و حتی گیمینگ نه چندان سنگین را به راحتی انجام می‌دهد.

همانطور که پیش از این گفتیم، تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۷۲۰۰ پرو طراحی شده به صورت اختصاصی برای ناتینگ فون 2a انرژی را به صورت بسیار بهینه‌ای مصرف می‌کند و به همین دلیل، تحمل باتری بسیار بالایی دارد. گذشته از این، مصرف بهینه باتری به معنی داغ نشدن تراشه است و هر گرمایی نیز که تولید می‌شود با استفاده از حجره بخار خنک‌کننده ۳۲۰۰ میلی متر مربعی و مساحت مجموع ۱۲۰۰۰ میلی متر مربعی کویل خنک‌کننده با لایه گرافیتی ۰.۱۱ میلی متر، به سرعت دفع می‌شود.

در نتیجه، این گوشی پایداری پردازشی بسیار خوبی دارد و حتی پس از چندین ساعت استفاده سنگین نیز نه تنها اصلا گرم نمی‌شود، بلکه هیچ درصد قابل توجهی از عملکرد پردازشی‌اش را از دست نمی‌دهد. در واقع، بررسی گوشی ناتینگ فون 2a از نظر پایداری پردازشی حاکی از عملکرد فوق‌العاده این گوشی است.

بررسی سیستم دوربین ناتینگ فون 2a

نوبتی هم که باشد، نوبت به بررسی گوشی ناتینگ فون 2a از نظر دوربین می‌رسد. این گوشی درست مثل گوشی ناتینگ فون ۲ مجهز به دو دوربین پشتی ۵۰ مگاپیکسلی و یک دوربین جلوی ۳۲ مگاپیکسلی است اما این دوربین‌ها یکسان نیستند و تفاوت‌هایی دارند. در پشت گوشی، یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و یک دوربین اولترا واید ۵۰ مگاپیکسلی قرار دارد و دوربین اولتراواید، فاقد قابلیت فوکوس خودکار است و بنابراین، نمی‌توان از آن برای گرفتن عکس‌های ماکرو یا کلوزآپ‌ها استفاده کرد. این در حالی است که دوربین اولتراواید ناتینگ فون ۲، قابلیت فوکوس خودکار دارد. همچنین، تفاوت‌هایی نیز در سنسورهای دوربین‌ها دیده می‌شود.

گوشی موبایل Nothing Phone 2a از سنسور Samsung ISOCELL GN9 (S5KGN9) برای دوربین اصلی استفاده می‌کند اما سنسور دوربین متناظر در ناتینگ فون ۲، سونی IMX890است. در مقابل، اینطور به نظر می‌رسد که هر دو گوشی دارای دوربین اولتراواید با سنسور Samsung ISOCELL JN1 (S5KJN1) هستند.

در سمت جلوی گوشی یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی قرار دارد که دقیقا همان دوربین به کار رفته در ناتینگ فون ۲ با سنسور Sony IMX 615 است.

رابط کاربری دوربین، شباهت بسیار زیادی به رابط کاربری گوشی‌های ریلمی و وان پلاس امروزی دارد. در زیر نمایاب، حالت‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری وجود دارد و با کشیدن آن به چپ و راست می‌توانید حالت‌های مختلف را انتخاب کنید. همچنین، برای دیدن حالت‌های بیشتر، باید به گزینه بیشتر یا More بروید. آیکون‌های فلش و تایمر در بالای نمایاب هستند اما با ضربه زدن روی گزینه سه نقطه در گوشه بالای سمت راست می‌توانید وارد تنظیمات بیشتر برای گزینه‌|هایی مثل رزولوشن (۱۲ مگاپیکسل یا ۵۰ مگاپیکسل)، نسبت تصویر، عکس زنده (Live Photo) و تنظیمات پیشرفته شوید.

از گزینه‌های خیلی خوب این رابط کاربری، مجهز بودن آن به حالت Expert یا متخصص است که فقط با دوربین اصلی کار می‌کند. می‌توان اندازه سرعت بسته شده شاتر را تا ۳۲ ثانیه کاهش داد. همچنین، امکان عکاسی در حالت خام یا فرمت RAW نیز وجود دارد. گذشته از این‌ها، حالت شب خودکار هم برای عکاسی و هم برای فیلمبرداری با دوربین اصلی موجود است و رزولوشن را به 1080p در نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه کاهش می‌دهد.

هم می‌توان از فلش LED و هم از لامپ‌های گلیف برای حالت‌های مختلف مثل عکس، پرتره و ویدئو استفاده کرد تا نوردهی سوژه به بهترین شکل ممکن انجام شود.

کیفیت عکس‌ها در نور روز

دوربین اصلی ناتینگ فون 2a به صورت پیش‌فرض، عکس‌هایی با رزولوشن ۱۲.۵ مگاپیکسل می‌گیرد. این عکس‌ها اگر در نور روز گرفته شوند، کیفیت خوبی دارند اما عالی نیستند. میزان جزئیات در این عکس‌ها زیاد است و شفاف‌سازی بیش‌ از حدی در آن‌ها دیده می‌شود اما نمی‌توان این عکس‌ها را بیش از حد پردازش شده دانست. رنگ‌ها خوب به نظر می‌رسند اما کمی اشباع‌شده هستند و نمی‌توان آن‌ها را خیلی طبیعی دانست.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی ناتینگ فون 2a در نور روز را ببینید:

نمونه عکس روز ناتینگ فون 2a

این عکس‌ها از محدوده داینامیک خوبی برخوردار هستند اما کنتراست آن‌ها می‌توانست بهتر باشد. گذشته از این، عکس‌ها کمی صاف هستند و کمی نویز در سطوح صاف مثل آسمان ده می‌شود اما خیلی قابل توجه نیست.

دوربین اصلی می‌تواند عکس‌های دارای رزولوشن کامل ۵۰ مگاپیکسل نیز بگیرد اما این عکس‌ها جزئیات خیلی بیشتری در مقایسه با عکس‌های ۱۲.۵ مگاپیکسلی ندارند و کیفیت آن‌ها تقریبا برابر است. بنابراین، دلیلی ندارد که با این عکس‌های حجیم، فضای گوشی را پر کنید.
البته، رزولوشن بالای سنسور به معنی زوم دیجیتالی بهتر است. با اینکه ناتینگ فون 2a دوربین تله‌فوتو با زوم اپتیکی ندارد اما عکس‌های دارای زوم دو برابری خیلی خوبی می‌گیرد که از نظر کیفیت، دست کمی از عکس‌های بدون زوم ندارند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های 2x گرفته شده با دوربین اصلی گوشی ناتینگ فون 2a در نور روز را ببینید:

نمونه عکس روز ناتینگ فون 2a زوم

دوربین اصلی چهره و پوست انسان را خیلی خوب به تصویر می‌کشد و رنگ‌ پوست کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. همچنین، بافت پوست نیز در عکس‌های دوربین اصلی مشخص است. امکان خلق پرتره با دوربین اصلی در زوم 1x و 2x وجود دارد و در هر دو زوم، پرتره‌ها عالی هستند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره بدون زوم گرفته شده با دوربین اصلی گوشی ناتینگ فون 2a در نور روز را ببینید:

پرتره ناتینگ فون 2a

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره با زوم ۲ برابری گرفته شده با دوربین اصلی گوشی ناتینگ فون 2a در نور روز را ببینید:

پرتره ناتینگ فون 2a زوم

در این عکس‌ها، شناسایی و جداسازی سوژه از پس‌زمینه بسیار خوب انجام شده و بوکه بسیار طبیعی و متقاعد کننده است.

دوربین اولتراواید ۵۰ مگاپیکسلی نیز به صورت پیش‌فرض عکس‌های ۱۲.۵ مگاپیکسلی می‌گیرد. با اینکه عکس‌های اولتراواید در نور روز خوب هستند ولی نمي‌توان آن‌ها را عالی دانست. میزان جزئیات در این عکس‌ها بد نیست و رنگ‌ها نیز قابل قبول هستند. با این حال، بازتولید رنگ دوربین اولتراواید، بسیار گرم‌تر از دوربین اصلی است و انطباق خوبی بین این دو دوربین وجود ندارد.

پیشنهاد ما به شما:  آشنایی با سامسونگ گلکسی S23 FE

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گرفته شده با گوشی ناتینگ فون 2a در نور روز را ببینید:

اولتراواید روز ناتینگ فون 2a

این عکس‌ها کمی صاف هستند و در عین حال، نویز هم دارند که به ویژه در سطوح صاف مثل آسمان، به چشم می‌آید اما آنقدر زیاد نیست. محدوده داینامیک مشکلی ندارد اما کنتراست می‌توانست کمی بهتر باشد.

دوربین اولتراواید نیز می‌تواند مثل دوربین اصلی، با رزولوشن کامل ۵۰ مگاپیکسل عکاسی کند. استفاده از رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل برای عکاسی با دوربین اولتراواید هیچ توجیهی ندارد و بهتر است که از همان رزولوشن پیش‌فرض ۱۲.۵ مگاپیکسل استفاده کنید.

عکس‌های دوربین سلفی با رزولوشن کامل ۳۲ مگاپیکسل خلق می‌شوند و در نور روز بسیار خوب هستند. این عکس‌ها جزئیات خیلی زیادی دارند و بافت و رنگ پوست را بسیار طبیعی به تصویر می‌کشند. در زیر مي‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های سلفی گرفته شده با گوشی ناتینگ فون 2a را می‌بینیم:

سلفی ناتینگ فون 2a

این عکس‌ها کنتراست خوبی دارند که بسیار بهتر از دوربین‌های پشتی است. محدوده داینامیک بد نیست اما می‌توانست بهتر هم باشد. در کل، سلفی‌های ناتینگ فون 2a حتی در غیاب فوکوس خودکار، سلفی‌های خیلی خوبی محسوب می‌شوند. همچنین، این عکس‌ها صفحه کانونی بسیار گسترده‌ای دارند.

عکس‌های پرتره سلفی نیز خیلی خوب هستند. در زیر مي‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره سلفی گرفته شده با گوشی ناتینگ فون 2a را می‌بینیم:

سلفی پرتره ناتینگ فون 2a

کیفیت عکاسی در نور ضعیف

در اینجا به بررسی گوشی ناتینگ فون 2a از نظر کیفیت عکاسی در نور ضعیف می‌پردازیم. دوربین اصلی در نور ضعیف عملکرد خوبی دارد. عکس‌هایی که در شب با این دوربین گرفته می‌شوند، سرشار از جزئیات هستند و نویز بسیار پایینی دارند. همچنین، سایه‌ها و بخش‌های روشن تصویر خیلی خوب خلق می‌شوند ولی با اینکه منابع نوری خوب هستند اما می‌توانند بهتر نیز بازتولید شوند. رنگ‌های این عکس‌ها، بسیار طبیعی و نزدیک به واقعیت هستند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی ناتینگ فون 2a در نور ضعیف را ببینید:

شب دوربین اصلی ناتینگ فون 2a

گوشی ناتینگ فون 2a دارای حالت شب خودکار است و حالت شب اختصاصی ندارد. البته، امکان خاموش کردن حالت شب خودکار وجود دارند. در صورتی که حالت شب فعال باشد، زمان نوردهی تفاوت زیادی با حالت عادی دارد و نتایج نیز بسیار شبیه هستند. با این حال، به نظر می‌رسد که این گوشی در صورتی که حالت شب خاموش باشد، تصاویر شفاف‌تری در نور ضعیف می‌گیرد.

عکس‌های دارای زوم ۲ برابری که در نور ضعیف با دوربین اصل گرفته می‌شوند، به اندازه عکس‌های بدون زوم خوب هستند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم ۲ برابری گرفته شده با دوربین اصلی گوشی ناتینگ فون 2a در نور ضعیف را ببینید:

شب زوم ناتینگ فون 2a

دوربین اولتراواید عکس‌های خوبی در نور ضعیف می‌گیرد اما عملکرد معرکه‌ای در شرایط نوری ضعیف ندارد. میزان جزئیات در عکس‌های اولتراواید گرفته شده در شب با این گوشی خوب است اما نویز زیادی در آن‌ها مشاهده می‌شود. خوشبختانه، محدوده داینامیک به طور اعجاب‌آوری خوب است و سایه‌ها و بخش‌های روشن تصویر، به خوبی بازتولید می‌شوند. این عکس‌ها رنگ‌هایی گرم‌تر از عکس‌های دوربین اصلی دارند.
در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گرفته شده ناتینگ فون 2a در نور ضعیف را ببینید:

شب اولتراواید ناتینگ فون 2a

دوربین سلفی حتی در نور ضعیف نیز عملکرد خیلی خوبی دارد و رنگ و بافت پوست را به خوبی به تصویر می‌کشد. همچنین، میزان جزئیات در عکس‌های سلفی گرفته شده در شب با ناتینگ فون 2a بسیار خوب است. در زیر، نمونه‌ای از این عکس‌ها را می‌بینید:

شب سلفی ناتینگ فون 2a

بررسی گوشی ناتینگ فون 2a از نظر کیفیت فیلمبرداری

هر دو گوشی اصلی و اولتراواید ناتینگ فون 2a می‌توانند ویدئوهای 4K ضبط کنند. این ویدئوها به صورت پیشفرض با فرمت AVC/h.264 و با حجم ۵۰ مگابایت بر ثانیه ذخیره می‌شوند. همچنین، صدای این ویدیوها به صورت ۴۸ کیلو هرتز AAC ضبط می‌شود و فرمت ویدئوها نیز MP4 است. خوشبختانه، برای بهینه‌سازی حجم ویدئوها می‌توان از HEVC/h.265 استفاده کرد.

ویدئوهای 4K دوربین اصلی در مجموع عالی هستند. میزان جزئیات در این ویدئوها خوب است اما می‌توانست بهتر هم باشد. تقریبا هیچ نویزی در این ویدئوها دیده نمی‌شود. رنگ‌های ویدئوهای 4K دوربین اصلی، کمی اشباع شده هستند اما این اشباع رنگ، خیلی شدید نیست. محدوده داینامیک و کنتراست این ویدئوها نیز خوب است. اگر با زوم ۲ برابری فیلمبرداری کنید، تصاویر خیلی صاف‌تری ایجاد می‌شود.

دوربین اولتراواید نیز به طور اعجاب‌آوری، ویدئوهای خیلی خوبی ضبط می‌کند. میزان جزئیات این ویدئوها خوب است ولی باز هم رنگ‌ها کمی گرم‌تر از ویدئوهای دوربین اصلی هستند. دوربین سلفی نمی‌تواند با کیفیت فراتر از 1080p فیلمبرداری کند و این ویدئوها از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند.

تمامی دوربین‌های Nothing Phone 2a دارای قابلیت پایدارسازی الکترونیکی تصویر یا ESI هستند که به صورت پیش‌فرض، فعال است و عملکرد خیلی خوبی دارد اما متأسفانه، در فوکوس دوربین اصلی اختلال ایجاد می‌کند. همچنین، یک حالت اکشن برای وضعیت‌های بسیار پویاتر نیز در رابط کاربری دوربین وجود دارد.

دوربین اصلی ویدئوهای خیلی خوبی در نور ضعیف ضبط می‌کند که جزئیات زیادی دارند و سایه‌ها و بخش‌های روشن صحنه را به خوبی بازتولید می‌کنند. بعضی از سطوح کمی نویز نشان می‌دهند که البته چیز مهمی نیست.

دوربین اولتراواید با ویدئوهای خیلی خوبی که در نور ضعیف می‌گیرد، باز هم ما را شگفت‌زده می‌کند. طبیعی است که این ویدئوها نسبت به ویدئوهایی که در نور روز با دوربین اولتراواید گرفته می‌شوند، کمی نویزی‌تر باشند و جزئیات کمتری داشته باشند اما کاملا قابل استفاده هستند و سایه‌ها را به طور اعجاب‌آوری به تصویر می‌کشند.

گوشی‌های رقیب ناتینگ فون 2a

در زمان نوشته شدن این مقاله در ۲۹ اسفند ۱۴۰۲، گوشی موبایل ناتینگ فون 2a با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت با قیمت حدود ۲۲ میلیون تومان در بازار موبایل ایران به فروش می‌رسد. اگر بخواهیم منصفانه بگوییم، این قیمت کاملا منطقی است و بعضی از ویژگی‌های این گوشی تنها در گوشی‌های گران‌قیمت‌تر مثل ناتینگ فون ۲ یافت می‌شوند.

در آخرین بخش از بررسی گوشی ناتینگ فون 2a بعضی از جایگزین‌هایی را که می‌توان برای این گوشی متصور شد، معرفی می‌کنیم. اولین دستگاهی که به ذهن می‌رسد، شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس است که در اسفند ۱۴۰۲ نسخه دارای حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت آن با قیمت حدود ۱۸ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. از مهم‌ترین مزیت‌های این گوشی ردمی می‌توان به مقاومت محیطی IP68، برخورداری از گوریلا گلس ویکتوس روی نمایشگر، پشتیبانی از دالبی ویژن، نمایشگر AMOLED بسیار روشن‌تر و شارژ سریع شگفت‌انگیز ۱۲۰ وات اشاره کرد. دو گوشی از نظر دوربین پایاپای هستند و هر دو از تراشه سفارشی مدیاتک دایمنسیتی ۷۲۰۰ استفاده می‌کنند.

در صورتی که راضی هستید با قربانی کردن چندین ویژگی، تراشه اسنپدراگون داشته باشید، ردمی نوت ۱۳ پرو گزینه خیلی خوبی است. حتی گوشی ردمی نوت ۱۳ نیز که در رده گوشی‌‌های اقتصادی قرار می‌گیرد، می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

گذشته از این‌ها، گوشی موبایل پوکو ایکس ۶ نیز گزینه خوبی برای جایگزینی ناتینگ فون 2a است. این گوشی مثل ناتینگ فون، امتیاز مقاومت محیطی IP54 و گوریلا گلس ۵ دارد اما دوربین آن بسیار ضعیف‌تر و شارژ ۶۷ واتی آن کندتر است. با این همه، پوکو X6 مجهز به تراشه قوی‌تر مدیاتک دایمنسیتی ۸۳۰۰ است که آن را برای گیمینگ مناسب‌تر می‌سازد.

شاید بهترین رقیب ناتینگ فون 2a، گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A54 است؛ هر چند که با معرفی A35 و A55، بعید است کسی به سراغ A54 برود. در واقع، گوشی A35 اکنون از نظر مشخصات با A54 برابری می کند و دارای امتیاز مقاومت محیطی IP67، گوریلا گلس ویکتوس پلاس، استریو اسپیکر و سیستم دوربین بسیار خوب با دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید و دوربین ماکرو است. هر دو گوشی دارای تراشه اگزینوس ۱۳۸۰، باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت و شارژ ۲۵ وات هستند ولی A35 نمایشگری بزرگ‌تر و ۶.۶ اینچی از نوع AMOLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز دارد اما از HDR پشتیبانی نمی‌کند. در صورتی که می‌خواهید پول کمتری خرج کنید، A54 بهتر است اما اگر می‌خواهید به جای ناتینگ فون 2a، به دنبال خرید بهترین گوشی موبایل میان-رده سامسونگ هستید، گوشی A55 با قاب آلومینیومی انتظار شما را می‌کشد.

در آخر، می‌توانیم به گوشی ریلمی ۱۲ پرو پلاس به عنوان رقیبی قدرتمند برای ناتینگ فون 2a اشاره کنیم. این گوشی دارای امتیاز مقاومت محیطی IP65، شارژ سریع ۶۷ وات و باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است و حتی دوربین تله‌فوتو دارای زوم اپتیکی ۳ برابری دارد که بعید است در این محدوده قیمتی پیدا کنید.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت گوشی ناتینگ فون ۲ چند است؟

در اسفند ۱۴۰۲، گوشی موبایل ناتینگ فون ۲ با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت با قیمت حدود ۳۲ میلیون ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

۲- برای خرید گوشی ناتینگ فون ۲ به کجا مراجعه کنیم؟

فروشگاه اینترنتی فرنا بهترین انتخاب شما برای خرید گوشی ناتینگ فون ۲ است.

۳- قیمت گوشی ناتینگ فون ۱ چند است؟

گوشی موبایل ناتینگ فون ۱ با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت در اسفند ۱۴۰۲ با قیمت حدود ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

۴- قیمت گوشی ناتینگ فون 2a چند است؟

در اسفند ۱۴۰۲، گوشی موبایل ناتینگ فون 2a با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت با قیمت حدود ۲۲ میلیون تومان در بازار موبایل ایران به فروش می‌رسد.

۵- ناتینگ فون ساخت کدام کشور است؟

ناتینگ فون نوعی برند گوشی موبایل انگلیسی است.

جمع‌بندی

هشت ماه پس از معرفی گوشی پرچمدار ناتینگ فون ۲، این برند جوان انگلیسی از گوشی میان-رده ناتینگ فون 2a رونمایی کرده است که ارزندگی بسیار بالایی نشان می‌دهد. این گوشی از طراحی بسیار زیبایی برخوردار است و لامپ‌های Glyph در پشت آن کاربردهای متنوعی دارند. همچنین، دو دوربین پشتی با آرایش افقی، ظاهری شبیه صورت یک عنکبوت به ناتینگ فون 2a داده‌اند که بسیار جذاب است.

این گوشی نمایشگری بزرگ و ۶.۶۷ اینچی با رزولوشن خوب و تراکم پیکسلی بالا دارد که با نرخ ۱۲۰ هرتز، نوسازی می‌شود و از روشنایی خیلی خوبی برخوردار است. ناتینگ فون 2a مجهز به باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است که مدت زمان بسیار زیادی شارژ نگه می‌دارد و با قابلیت شارژ ۴۵ واتی، در حدود یک ساعت از صفر تا ۱۰۰ شارژ می‌شود. این گوشی با مجهز بودن به استریو اسپیکر، صدایی بلند و با کیفیت ایجاد می‌کند.

گوشی موبایل Nothing Phone 2a با سیستم عامل اندروید ۱۴ و رابط کاربری Nothing OS 2.5.3 از جعبه خارج می‌شود و تمامی ویژگی‌های جالب ناتینگ فون‌ها مثل رابط کاربری Glyph و LEDهای عملکردی در صفحه پشتی را دارد. این گوشی با همکاری مدیاتک، تراشه اختصاصی مدیاتک دایمنسیتی ۷۲۰۰ پرو را ساخته است که از سرعت پردازش قابل قبولی برخوردار است و پایداری پردازشی بی‌نظیری دارد.

سیستم دوربین ناتینگ فون 2a عملکرد خیلی خاصی ندارد اما در کل خوب است. دوربین پشتی عکس‌های خوبی در شب و روز می‌گیرد و عکس‌های دارای زوم ۲ برابری از کیفیتی مشابه با عکس‌های بدون زوم برخوردار هستند. دوربین اولتراواید نیز در نور خوب و نور ضعیف عملکرد قابل احترامی دارد اما عکس‌ها و ویدئوهای آن گرم‌تر از عکس‌ها و ویدئوهای دوربین اصلی هستند. هر دو دوربین با کیفیت 4K فیلمبرداری می‌کنند. در سوی دیگر گوشی، دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی بسیار خوبی قرار دارد که در شب روز عملکرد خوبی از خودش برجای می‌گذارد.

در کل می‌توان گفت که بررسی گوشی ناتینگ فون 2a نشان می‌دهد که این گوشی می‌تواند میان-رده خوبی برای بازار موبایل باشد اما گوشی‌هایی مثل ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس، پوکو ایکس ۶ و جدیدترین گوشی‌های میان-رده سامسونگ یعنی A55 و A35 می‌توانند رقبای خوبی برای این گوشی باشند.

منبع:
gsmarena.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا