آموزشسخت افزار

اولترابوک چیست و چه تفاوتی با نوت بوک دارد؟

آشنایی با بهترین اولترابوک‌های ۲۰۲۴ ایسوس و اچ پی

بعضی از لپ تاپ‌ها با نام اولترابوک (ultrabook) شناخته می‌شوند که ممکن است برای بعضی از کاربران واژه آشنایی نباشد. معمولا، اولترابوک‌ها لپ تاپ‌هایی سبک، نازک و پرچمدار هستند که تقریبا در همه برندهای لپ تاپ یافت می‌شوند. در این مقاله برای شما توضیح می‌دهیم که منظور از اولترابوک چیست تا در هنگام انتخاب لپ تاپ برای خرید، راحت‌تر بتوانید جستجو و تصمیم‌گیری کنید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

اولترابوک چیست؟

اولترابوک چیست

واژه اولترابوک (ultrabook) در اواخر سال ۲۰۱۱ معرفی و به سرعت رایج شد. در آن سال، شرکت اینتل به دنبال ابداع واژه‌ای برای جداسازی لپ تاپ‌های مدرن، نازک و قدرتمند از لپ تاپ‌های قدیمی بود و نهایتا واژه اولترابوک را عمومی‌سازی کرد. بنابراین، می‌توان گفت که منظور از اولترابوک، لپ تاپ‌های پرچمدار، قدرتمند و در عین حال، بسیار نازک و سبک‌وزن است که می‌توانند از هر برندی شامل اپل، ایسوس، لنوو، اچ پی و … باشند و اولترابوک مخصوص هیچ بند خاصی نیست.

لپ تاپ‌ها در دهه گذشته، به مرور زمان نازک‌تر و قابل حمل‌تر شده‌اند اما اولترابوک‌ها یک گام فراتر رفته‌ و جدیدترین فناوری‌ها و قدرتمند‌ترین تراشه‌ها را در بدنه‌هایی بسیار نازک و سبک‌وزن جای داده‌اند. اما ویژگی‌های اولترابوک چیست؟

ویژگی‌های اولترابوک (ultrabook)

زمانی که شرکت اینتل برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ واژه اولترابوک را به کار برد، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و مشخصات را تعریف کرد که هر لپ تاپ برای اینکه اولترابوک نامیده شود، باید این حداقل‌ها را داشته باشد.

ضخامت بسیار کم

اول از همه اینکه اولترابوک باید بسیار نازک و ضخامت آن زیر یک اینچ باشد. پیش از سال ۲۰۱۱ نیز لپ تاپ‌های نازکی در بازار لپ تاپ یافت می‌شدند اما معمولا سازندگان مجبور بودند برای ساخت چنین لپ تاپ‌های نازکی، بسیاری‌ از ویژگی‌های مهم را فدا کنند.
در واقع، شرکت اینتل، لپ تاپی را اولترابوک می‌نامید که تمامی ویژگی‌های یک لپ تاپ معمولی را در بدنه‌ای نازک‌تر و سبک‌تر داشته باشد. پیشرفت‌هایی در فناوری‌های ساخت لپ تاپ و قطعات آن، امکان ساخت لپ تاپ‌های قدرتمند در بدنه‌هایی حتی بسیار نازک‌تر از یک اینچ را نیز فرآهم آورده است.

لپ تاپ خیلی نازک

جدیدترین فناوری‌ها

شرط بعدی اینتل برای اینکه لپ تاپی را اولترابوک بنامد، بهره‌مندی آن از جدیدترین فناوری‌های روز بود. بنابراین، یک اولترابوک باید دارای قابلیت‌هایی مثل شروع سریع اینتل (Intel Rapid Start) باشد که به معنی بالا آمدن سیستم عامل ظرف مدت پنج ثانیه یا کم‌تر است. این فناوری نیازمند فرو رفتن لپ تاپ‌ها در یک حالت هایبرنیشن (hibernation) با مصرف پایین باتری بود و می‌بایستی که لپ تاپ تا ۳۰ روز در این حالت باقی بماند.

پیشنهاد ما به شما:  ۵ تبلت برتر سال ۱۴۰۲ در بازار ایران

این وضعیت، نیازمند مجهز بودن به حافظه SSD است که همچنین، امکان استفاده اولترابوک از پاسخ هوشمند اینتل (Intel Smart Response) را فرآهم می‌آورد. این قابلیت، فایل‌ها و اپلیکیشن‌های پراستفاده را روی حافظه سریع SSD ذخیره می‌کند تا عملکرد اولترابوک، سریع‌تر از لپ تاپ‌های معمولی باشد.

عمر بالای باتری

ویژگی دیگری که یک لپ تاپ باید داشته باشد تا بتوان آن را اولترابوک نامید، عمر بالای باتری است. در واقع، اینتل لپ تاپی را اولترابوک می‌نامید که باتری آن تحمل بیشتری در مقایسه با باتری لپ تاپ‌های قوی قدیمی داشته باشد. این ویژگی نیازمند استفاده از قطعاتی با مصرف بهینه شارژ مثل تراشه‌های دارای فرایند ساخت بهینه است. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، پیشرفت‌ فناوری امکان ساخت لپ تاپ‌هایی قدرتمند با مصرف بهینه باتری را فرآهم آورده است و بنابراین، نیازی نیست که سازندگان اولترابوک، برای افزایش تحمل باتری، از باتری‌های بسیار بزرگ و دارای ظرفیت بالا استفاده کنند که این موضوع، ساخت لپ تاپ‌های بسیار نازک با عمر بالای باتری را امکان‌پذیر می‌سازد.

اکثر اولترابوک‌های مدرن با قدرتمندترین نسخه‌های موبایل پردازنده اینتل کار می‌کنند که مصرف باتری بسیار بهینه‌ای دارند و نیاز به استفاده از باتری‌های بزرگ و پرظرفیت را تا حد بالایی کاهش داده‌اند. این تراشه‌ها، نه تنها قوی‌تر هستند، بلکه مصرف باتری کمتری دارند.
اولترابوک چی بخریم؟

همانطور که گفتیم، برندهای مختلفی اولترابوک تولید می‌کنند. دو برند محبوب اولترابوک در ایران، برند اچ پی (HP) و برند ایسوس (Asus) هستند. در ادامه، اولترابوک‌های این دو برند را به شما معرفی می‌کنیم. همچنان با مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

اولترابوک اچ پی

اولترابوک اچ پی

برند HP به دلیل مقاومت و دوام بالای لپ تاپ‌هایش، از محبوبیت بالایی در جهان و ایران برخوردار است. این برند، در ساخت لپ تاپ‌های اداری و لپ تاپ‌هایی برای کارهای روزمره تخصص داد و اولترابوک‌های بسیار خوبی تولید می‌کند که می‌توانند سال‌ها برای شما کار کنند. از بهترین اولترابوک‌های HP می‌توان به مدل‌های زیر اشاره کرد:

  • اولترابوک HP Spectre x360 Luxury 14T: این اولترابوک به دلیل عمر باتری بسیار بالا، صفحه نمایش لمسی عالی، کیبورد و تاچ پد معرکه و بادوام و وب کم خیلی خوبی که دارد، یکی از بهترین اولترابوک‌های HP در سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود. لپ تاپ اچ پی Spectre x360 Luxury 14T دارای نمایشگری ۱۴ اینچی از نوع OLED و پردازنده اینتل Core i7 155H با کارت گرافیک یکپارچه و تنها یک یک کیلو و ۴۵۰ گرم وزن دارد. نسخه دیگری از این لپ تاپ با نمایشگر ۱۳.۵ اینچی در سال ۲۰۲۲ وارد بازار شده بود که مشخصات تقریبا مشابهی دارد و با توجه به قمیت پایین‌تری که دارد، می‌تواند گزینه خیلی خوبی باشد.
  • اولترابوک HP Elite Dragonfly G2: این اولترابوک اچ پی طراحی بسیار نازک و سبکی دارد و مجهز به پردازنده اینتل Core i7 با پشتیبانی ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD است. لپ تاپ HP Elite Dragonfly G2 نمایشگری لمسی با ابعاد ۱۳.۳ اینچ و رزولوشن ۱۹۲۰ پیکسل در ۱۰۸۰ پیکسل دارد. کیبورد راحت و باتری دارای تحمل بالا از دیگر ویژگی‌های این اولترابوک هستند.
  • اولترابوک HP Envy 13: این اولترابوک اچ پی گزینه‌ی سبک و جمع و جور است، پردازنده اینتل Core i7 با پشتیبانی ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD دارد و مجهز به نمایشگری لمسی و ۱۳.۳ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ پیکسل در ۱۰۸۰ پیکسل است که می‌توان مثل یک تبلت نیز از آن استفاده کرد.
  • اولترابوک HP EliteBook x360 1040 G7: این لپ تاپ اچ پی دارای لولایی ۳۶۰ درجه است، با تراشه اینتل Core i7 کار می‌کند، ۱۶ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD دارد و مجهز به نمایشگری ۱۴ اینچی از نوع لمسی با رزولوشن ۱۹۲۰ پیکسل در ۱۰۸۰ پیکسل است. از دیگر ویژگی‌های این اولترابوک می‌توان به قابلیت‌های امنیتی قوی مثل حسگر اثر انگشت و دوربین IR برای تشخیص چهره اشاره کرد.
پیشنهاد ما به شما:  حل مشکل ریختن آب روی کیبورد لپ تاپ در ۱۰ مرحله

اولترابوک ایسوس

اولترابوک ایسوس

برند لپ تاپ ایسوس به ساخت لپ تاپ‌های گیمینگ معروف است و بعضی از اولترابوک‌های این برند، با توجه به وزن پایین، تحمل باتری بالا و البته، توان پردازشی خیلی خوبی که دارند، برای افرادی مثل مهندسین معمار و عکاسان که نیازمند لپ تاپی سبک اما قدرتمند با باتری خوب برای پردازش‌های سنگین در کارهای میدانی هستند، مناسبند. از بهترین اولترابوک‌های ایسوس که می‌توانید در سال ۲۰۲۴ بخرید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اولترابوک Asus Zenbook 14 OLED: این اولترابوک ایسوس مجهز به نمایشگری لمسی و بسیار خوب از نوع OLED، پردازنده اینتل Core Ultra 7 155H و کارت گرافیک یکپارچه Intel Arc است که با حداکثر ۳۲ گیگابایت رم پشتیبانی می‌شود و تا یک ترابایت حافظه SSD دارد. نمایشگر ۱۴ اینچی لپ تاپ ایسوس زنبوک ۱۴ OLED، دارای رزولوشن ۲۸۸۰ پیکسل در ۱۸۰۰ پیکسل است.
  • اولترابوک ASUS ZenBook Duo 14 (UX482): یکی دیگر از بهترین اولترابوک‌های ایسوس، ASUS ZenBook Duo 14 (UX482) نام دارد که با تراشه Intel Core i7-1165G7 2.8GHz و کارت گرافیک NVIDIA GeForce MX450 2GB GDDR6 کار می‌کند. این لپ تاپ ایسوس تا ۳۲ گیگابایت رم LPDDR4X و تا یک ترابایت حافظه SSD دارد و مجهز به نمایشگر ۱۴ اینچی لمسی با رزولوشن ۱۹۲۰ پیکسل در ۱۰۸۰ پیکسل است که روشنایی آن به ۴۰۰ نیست می‌رسد. از جمله ویژگی‌های خاص این اولترابوک می‌توان به تاچ‌اسکرین دوم در بالای کیبورد اشاره کرد که به ویژه برای طراحان گرافیک، بسیار کاربردی است.
  • اولترابوک ASUS ROG Flow X13: این اولترابوک ایسوس برای گیمینگ طراحی شده است و تراشه AMD Ryzen 9 7940HS یا AMD Ryzen 9 8940HS دارد و با کارت گرافیک اختصاصی NVIDIA GeForce RTX 40708 یا NVIDIA GeForce GTX 1650 کار می‌کند. لپ تاپ ASUS ROG Flow X13 تا ۱۶ گیگابایت رم LPDDR5 5600MHZ Dual Channel و تا یک ترابایت حافظه SSD دارد. این لپ تاپ مجهز به نمایشگر ۱۳.۴ اینچی با رزولوشن ۲۵۶۰ پیکسل در ۱۶۰۰ پیکسل است که نرخ نوسازی آن به ۱۶۵ هرتز می‌رسد.
پیشنهاد ما به شما:  معرفی بهترین ابزارهای تبدیل ویس به متن فارسی و انگلیسی

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اولترابوک‌های ایسوس می‌توانید مقاله «کامل‌ترین راهنمای خرید لپ تاپ ایسوس» را بخوانید.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت اولترابوک چند است؟

قیمت اولترابوک می‌تواند بسته به مدل و برند بسیار متفاوت باشد اما اولترابوک‌ها لپ تاپ‌هایی پرچمدار هستند که قیمت‌های بالایی دارند و معمولا قیمت آن‌ها از بالای ۴۰ میلیون تومان شروع می‌شود و می‌تواند به بالای ۱۰۰ میلیون تومان نیز برسد.

۲- نوت بوک چیست؟

معمولا به لپ تاپ‌های بسیار سبک و نازک که از مشخصات نسبتا ضعیفی هم برخوردار هستند و تقریبا کاربردی شبیه به تبلت برای انجام کارهای روزانه دارند، نوت بوک گفته می‌شود.

۳- تفاوت نوت بوک و اولترابوک چیست؟

اولترابوک‌ها از نظر مشخصات و توان پردازشی بسیار قوی‌تر از نوت بوک‌ها هستند.

جمع‌بندی

منظور از اولترابوک، لپ تاپی پرچمدار و با مشخصات و توان پردازشی قوی است که در بدنه‌ای نازک و سبک جای دارد و از عمر باتری خوبی نیز برخوردار است. در صورتی که به فکر خرید اولترابوک هستید، برندهای ایسوس و اچ پی اولترابوک‌های بسیار خوبی تولید می‌کنند که می‌توانید با توجه به نیازمندی خود، لپ تاپ مناسب خود را از بین آن‌ها انتخاب کنید.

منبع: lenovo.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا