بررسی و مقایسهموبایل

شیائومی ۱۴ اولترا؛ دوربین گرفتار در کالبد گوشی!

نقد و بررسی گوشی Xiaomi 14 Ultra

شرکت شیائومی در ۲۲ فوریه ۲۰۲۴، گوشی موبایل شیائومی ۱۴ اولترا را وارد بازار کرد. این در حالی است که نسل قبلی، یعنی شیائومی ۱۳ اولترا که در سال ۲۰۲۳ وارد بازار شد، هنوز هم یکی از بهترین گوشی‌های پرچمدار دنیا است. آن گوشی آن چنان بالغ و کامل بود که جای زیادی برای بهبود و ارتقاء باقی نگذاشت و بنابراین، نمی‌توان به شرکت شیائومی خرده گرفت که چرا گوشی جدید شیائومی ۱۴ اولترا که تنها یک سال بعد وارد بازار شده است، تغییرات زیادی نسبت به شیائومی ۱۳ اولترا نشان نمی‌دهد. در واقع، کل بهبودهای Xiaomi 14 Ultra در مقایسه با Xiaomi 13 Ultra محدود به بهبودهای جزئی در سیستم دوربین، تغییراتی خفیف در طراحی و نمایشگر و ارتقاء اجباری تراشه است. در این مقاله به نقد و بررسی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید... نمایش

بررسی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا در یک نگاه

گوشی شیائومی ۱۴ اولترا در فوریه ۲۰۲۴ با تغییراتی جزئی نسبت به نسل پیشین خود وارد بازار موبایل شد. در حالی که شیائومی ۱۳ اولترا محهز به سنسوری یک اینچی و لنزی با قابلیت تغییر دیافراگم (بین دو گشودگی متفاوت) بود، شیائومی ۱۴ اولترا سنسوری یک اینچی ولی جدیدتر و لنزی با قابلیت تغییر دیافراگم واقعی دارد که محدود به دو گشودگی مختلف نیست بلکه امکان تنظیم دیافراگم روی چندین گشودگی مختلف وجود دارد که به کاربر این امکان را می‌دهد تا کنترل کاملی روی عمق میدان دید داشته باشد. گذشته از این، هر دو دوربین زوم، برخلاف نسل پیشین، دارای قابلیت فوکوس کردن روی سوژه‌های نزدیک هستند و دوربین دارای قابلیت زوم اپتیکی بیشتر، لنز شفاف‌تری در مقایسه با دوربین متناظر در شیائومی ۱۳ اولترا دارد.

بررسی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا

شرکت شیائومی، شیشه محافظ گوریلا گلس کورنینگ در شیائومی ۱۳ اولترا را با شیشه‌ای ساخت خودش تعویض کرده که از دوام و استحکام بالاتری برخوردار است. همچنین، کیفیت چرم مصنوعی به کار رفته در پشت گوشی نیز بهتر شده است. نسخه بین‌المللی شیائومی ۱۴ اولترا مثل نسل پیشین، دارای قابی از جنس آلومینیوم است اما نسخه مخصوص بازار چین، قابی تیتانیومی دارد تا از آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس و سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا عقب نماند.

شناسایی بهبودهای نمایشگر کمی دشوار است اما شیائومی ادعا می‌کند که نمایشگر شیائومی ۱۴ اولترا روشنایی کمی بیشتر در مقایسه با شیائومی ۱۳ اولترا دارد. گذشته از این، تراشه اسنپدراگون به کار رفته در آخرین مدل گوشی‌های پرچمدار شماره‌دار شیائومی، از تراشه اسنپدراگون به کار رفته در نسل پیشین، کمی بهتر است.

شیائومی تصمیم گرفته است تا تغییری در ظرفیت باتری و سرعت شارژ نسخه جهانی شیائومی ۱۴ اولترا ایجاد نکند اما ظرفیت باتری نسخه مخصوص بازار چین، ۳۰۰ میلی آمپر ساعت ارتقاء یافته است.

پیش از شروع بررسی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا بد نیست که نگاهی کلی به مشخصات این گوشی داشته باشیم. همچنان با مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

مشخصات Xiaomi 14 Ultra

در جدول زیر می‌توانید مشخصات کامل گوشی موبایل شیائومی ۱۴ اولترا را ببینید:

تاریخ ورود به بازار ۲۲ فوریه ۲۰۲۴
ابعاد ۱۶۱.۴ در ۷۵.۳ در ۹.۲ میلی متر
وزن ۲۱۹.۸ گرم یا ۲۲۴.۴ گرم یا ۲۲۹.۵ گرم
ساخت و جنس بدنه
  • سطح جلویی: شیشه شیلد گلس (Shield Glass)
  • قاب: آلومینیوم (نسخه جهانی)، تیتانیوم (نسخه چین)
  • سطح پشتی: شیشه یا چرم سازگار با محیط زیست
  • امتیاز مقاومت محیطی: IP68 (نیم ساعت در عمق یک و نیم متری آب)
نمایشگر
  • نوع صفحه نمایش: LTPO OLED
  • ابعاد: ۶.۷۳ اینچ
  • رزولوشن: ۱۴۴۰ پیکسل در ۳۲۰۰ پیکسل
  • نرخ نوسازی: ۱۲۰ هرتز
  • تراکم پیکسلی: ۵۲۲ پیکسل بر اینچ
  • روشنایی (typ): ۱۰۰۰ نیت
  • روشنایی حداکثر: ۳۰۰۰ نیت
  • نسبت نمایشگر به بدنه: ۸۹.۶ درصد
  • نسبت ابعاد: ۲۰:۹
  • محافظ نمایشگر: شیلد گلس شیائومی
  • قابلیت‌ها: پشتیبانی از دالبی ویژن و +HDR10، نمایش ۶۸ میلیارد رنگ
سیستم عامل و رابط کاربری سیستم عامل اندروید ۱۴ و رابط کاربری HyperOS
تراشه
  • نام تراشه: اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با ساخت ۴ نانومتری
  • پردازنده مرکزی (CPU): هشت هسته‌ای شامل یک هسته Cortex-X4 با نرخ ساعت ۳.۳ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A720 با نرخ ساعت ۳.۲ گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A720 با نرخ ساعت ۳.۰ گیگاهرتز و دو هسته Cortex-A520 با نرخ ساعت ۲.۳ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی (GPU): Adreno 750
شکاف کارت حافظه ندارد
حافظه داخلی و رم ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم / ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۶ گیگابایت رم / یک ترابایت حافظه داخلی و ۱۶ گیگابایت رم
نوع حافظه UFS 4.0
سیستم دوربین پشتی
  • دوربین اصلی: سنسور یک اینچی و ۵۰ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱.۶ میکرومتری و لنز ۲۳ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.6 تا f/4.0، فوکوس خودکار تشخیص فاز چند جهته، فوکوس خودکار لیزری و پایدارسازی اپتیکی تصویر
  • دوربین پریسکوپی: سنسور 1/2.51 اینچی و ۵۰ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۰.۷ میکرومتری و لنز ۱۲۰ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.5، زوم اپتیکی ۵ برابری، پایدارسازی اپتیکی تصویر و فوکوس خودکار تشخیص فاز پیکسل دوگانه (۳۰ سانتی متر تا بی‌نهایت)
  • دوربین تله‌فوتو: سنسور 1/2.51 اینچی و ۵۰ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۰.۷ میکرومتری و لنز ۷۵ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/21.8، زوم اپتیکی ۳.۲ برابری، پایدارسازی اپتیکی تصویر و فوکوس خودکار تشخیص فاز پیکسل دوگانه (۱۰ سانتی متر تا بی‌نهایت)
  • دوربین اولتراواید: سنسور 1/2.51 اینچی و ۵۰ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۰.۷ میکرومتری و لنز ۱۲ میلی متری دارای گشودگی دیافراگم f/1.8 و میدان دید ۱۲۲ درجه
  • قابلیت‌های سیستم دوربین پشتی: لنزهای لایکا، فلش LED با تن دوگانه، HDR، پانوراما، سنسور عمقی TOF 3D و نگهدارنده حلقه فیلتر ۶۷ میلی متری (آپشنال)
  • کیفیت: فیلمبرداری: کیفیت حداکثر 8K@24/30fps، کیفیت 4K@120fps، کیفیت‌های 4K@60fps و 1080p (+HDR10، دالبی ویژن HDR با نرخ ۱۰ بیت، LOG با نرخ ۱۰ بیت)، پایدارسازی الکترونیکی تصویر (EIS)، کیفیت 1080p@960fps
دوربین جلو
  • دوربین سلفی: سنسور 1/3.14 اینچی دارای رزولوشن ۳۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۰.۷ میکرومتری و لنز ۲۲ میلی متری دارای گشودگی دیافراگم f/2.0
  • قابلیت‌های دوربین جلو: HDR و پانوراما
  • کیفیت فیلمبرداری: حداکثر 4K@60fps با قابلیت gyro-EIS
سیستم صوتی
  • استریو اسپیکر: دارد
  • جک هدفون ۳.۵ میلی متری: ندارد
قابلیت‌های ارتباطی
  • شبکه: 5G
  • وای-فای: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e/7، باند سه-گانه، وای-فای دایرکت
  • بلوتوث: نسخه ۵.۴، A2DP، LE، aptX HD،  aptX Adaptive و LHDC
  • موقعیت‌یابی: GPS، GLONASS، GALILEO، BDS، QZSS و NavIC
  • NFC: دارد
  • فرستنده فروسرخ: دارد
  • USB: USB-C 3.2, OTG نسل ۲، پورت نمایش
سنسورها اثر انگشت (زیر نمایشگر، نوری)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورتی، قطب‌نما، فشارسنج، طیف‌سنج نوری
باتری و شارژ
  • ظرفیت باتری: ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت (نسخه جهانی)، ۵۳۰۰ میلی آمپر ساعت (نسخه بازار چین)
  • سرعت شارژ: ۹۰ وات سیمی (۱۰۰ درصد در ۳۱ دقیقه)، ۸۰ وات بی‌سیم (۱۰۰ درصد در ۴۶ دقیقه)، شارژ معکوس ۱۰ وات بی‌سیم
رنگ‌ها مشکی، سفید، آبی، خاکستری تیتانیومی

آنباکس کردن شیائومی ۱۴ اولترا

گوشی موبایل Xiaomi 14 Ultra در همان جعبه مشکی رنگ ضخیم و مقوایی با طراحی ساده، نام گوشی و نشان لایکا به خریدار تحویل داشده می‌شود. درون بسته‌بندی نیز کاملا از جنس کاغذ است و خبری از گهواره پلاستیکی نیست که خبر خوبی برای محیط زیست در معرض نابودی ما محسوب می‌شود.

آنباکس کردن شیائومی ۱۴ اولترا

درون جعبه به غیر از خود گوشی، یک شارژ ۹۰ وات (مثل شارژر همراه با شیائومی ۱۳ اولترا) و یک کابل USB-A به USB-C قرار دارد. همچنین، یک قاب پلاستیکی شفاف نیز برای محافظت از گوشی درون جعبه قرار دارد و بنابراین، می‌توانید پیش از خرید قاب محافظ دلخواه، با خیال راحت از شیائومی ۱۴ اولترا استفاده کنید.

بررسی شیائومی ۱۴ اولترا از نظر طراحی و ساخت

شیائومی ۱۴ اولترا از بسیاری جهات شبیه به شیائومی ۱۳ اولترا است و ظاهری متفاوت دارد که آن را از دیگر گوشی‌های رقیب متمایز می‌سازد. با این حال، تغییراتی در طراحی و ساخت پیشرفته‌ترین گوشی شیائومی در سال ۲۰۲۴ دیده می‌شود اما فلسفه کلی طراحی، تغییری نکرده است.

بارزترین تفاوت ظاهری Xiaomi 14 Ultra در مقایسه با نسل پیشین، برجستگی دوربین پشتی و حلقه مجموعه دوربین است که در هر نسل، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. البته، تغییرات چندانی در سخت‌افزارهای دوربین انجام نشده است و به نظر می‌رسد که بزرگ‌تر شدن حلقه مجموعه دوربین تنها جنبه زیبایی‌شناسی داشته باشد. البته نباید فراموش کنیم که دوربین اصلی و دوربین‌های زوم، لنزهای جدیدی دارند.

رنگ های شیائومی ۱۴ اولترا

شیائومی ۱۳ اولترا طراحی بسیار منحصر به فردی داشت و نیمه بالایی سطح پشتی، ضخامت بیشتری از نیمه پایینی داشت. دو نیمه بالایی و پایینی نیز با شیبی ملایم در میانه گوشی از همدیگر جدا می‌شدند. دلیل این موضوع، ایجاد فضایی برای سخت‌افزارهای بزرگ و پیشرفته دوربین بود.

در شیائومی ۱۴ اولترا، کل طول گوشی از بالا تا پایین، ضخامت یکسانی دارد و برای اینکه فضای کافی در اختیار سخت‌افزارهای بزرگ سیستم دوربین وجود داشته باشد، حلقه مجموعه دوربین پشتی، برجسته‌تر شده است.

سطح پشتی گوشی مثل نسل پیشین از چرم مصنوعی ساخته شده است اما به ادعای شیائومی، در ساخت چرم به کار رفته در شیائومی ۱۴ اولترا، فناوری نانو به کار رفته و آن را تا شش برابر نسبت به آب مقاوم‌تر ساخته است. این چرم بسیار نرم، به راحتی به دست کاربر می‌چسبد و حس بسیار بهتری نسبت به چرم به کار رفته برای پوشاندن پنل پشتی شیائومی ۱۳ اولترا دارد.

درست مثل گوشی Xiaomi 13 Ultra و تقریبا بر خلاف هر گوشی دیگری در بازار گوشی، قاب شیائومی ۱۴ اولترا به روی لبه‌های پنل پشتی کشیده شده است که نه تنها به زیبایی گوشی کمک می‌کند، بلکه ظاهرا در استحکام ساختاری آن نیز نقش دارد. شیائومی ادعا می‌کند که در ساخت این قاب، از نوعی آلیاژ آلومینیومی متفاوت از آلیاژ به کار رفته در نسل پیشین به نام 6M42 استفاده کرده است که به ادعای خود شیائومی، ۱.۳۸ برابر مستحکم‌تر و دو برابر سخت‌تر از قاب آلومینیومی به کار رفته در ساخت شیائومی ۱۳ پرو (نه اولترا!) است.

به غیر این نسخه‌های مشکی و سفید شیائومی ۱۴ اولترا با ساخت چرم و آلومینیوم که به بازارهای جهانی عرضه شده‌اند، نسخه‌های دیگری با رنگ‌های آبی و خاکستری تیتانیومی و با جنس‌هایی متفاوت در بازار چین وجود دارند. یکی از این نسخه‌ها دارای رنگ آبی و سطح پشتی از جنس شیشه و دیگری دارای رنگ خاکستری خیلی تیره (تقریبا مشکی) و قابی از جنس تیتانیوم است. در نسخه تیتانیومی، حلقه دور مجموعه دوربین، برخلاف نسخه جهانی که به رنگ طلایی است، رنگی نزدیک به خاکستری دارد. نسخه تیتانیومی شیائومی ۱۴ اولترا دارای حافظه داخلی یک ترابایت و رم ۱۶ گیگابایت در چین، ۱۳ درصد گران‌تر از نسخه‌های دیگر با حافظه و رم مشابه است. بنابراین، اگر نسخه مخصوص چین با یک ترابایت و رم ۱۶ گیگابایت در بازارهای جهانی عرضه شود، قیمت آن به ۱۹۰۰ یورو می‌رسد!

در سطح جلویی شیائومی ۱۴ اولترا نیز شاهد تغییراتی در جنس مواد به کار رفته هستیم. در حالی که شائومی ۱۳ اولترا در سطح جلویی مجهز به پوششی از جنس گوریلا گلس ویکتوس بود، در مدل اولترا نسل جدید سری پرچمدار شماره‌‌دار شیائومی شاهد حضور محافظی از جنس شیلد گلس (Shield Glass) ساخت خود شرکت شیائومی هستیم که به ادعای این شرکت چینی، در شرایط آزمایشگاهی تا ۱۰ برابر در مقابل ضربه مقاوم‌تر است!

در زیر این شیلد گلس، نمایشگری ۶.۷۳ اینچی از نوع LTPO OLED قرار دارد که یک حسگر اثر انگشت نوری در زیر آن جای گرفته است. این حسگر تقریبا در مرکز نمایشگر قرار دارد و به راحتی در دسترس انگشت شست شما است.

پیشنهاد ما به شما:  مقایسه گوشی سامسونگ A13 با M13

بررسی شیائومی ۱۴ اولترا از نظر امتیاز مقاومت محیطی نشان می‌دهد که این گوشی نیز مثل شیائومی ۱۳ اولترا دارای امتیاز مقاومت محیطی IP68 است و بنابراین، تا نیم ساعت در عمق یک و نیم متری آب دوام می‌آورد. البته، در نظر داشته باشید که مقاومت محیطی به مرور زمان تضعیف می‌شود و بهتر است که عمدا گوشی خود را در معرض آب قرار ندهید.

خشاب سیم کارت شیائومی ۱۴ اولترا

کیت عکاسی آپشنال

شیائومی ۱۴ اولترا مثل مدل سال ۲۰۲۳ با یک کیت عکاسی اختیاری به فروش می‌رسد که شامل مجموعه‌ای از اکسسوری‌ها برای بهتر کردن تجربه عکاسی با این کمرافون بی‌نظیر است. این کیت عکاسی در بازارهای جهانی با قیمت ۲۰۰ دلار به فروش می‌رسد. قیمت این کیت عکاسی در بازار موبایل ایران حدود ۱۰ میلیون تومان است و با اینکه خیلی گران به نظر می‌رسد اما تنها ۱۳ درصد به قیمت نسخه دارای حافظه داخلی یک ترابایت و رم ۱۶ گیگابایت اضافه می‌کند که چندان زیاد نیست و اگر به عکاسی با گوشی علاقه دارید، به شما توصیه می‌کنیم که حتما آن را بخرید.

این کیت شامل یک کیس مشکی یا سفید دسته‌دار است که شیائومی ۱۴ اولترا را بسیار شبیه به یک دوربین عکاسی می‌سازد. همچنین، سه حلقه دوربین شامل دو حلقه دکوراتیو به دو رنگ متفاوت و یک حلقه اتصال فیلتر لنز ۶۷ میلی متری نیز در این کیت وجود دارد. این حلقه‌ها، بر خلاف نسل پیشین، سر جای خودشان قفل می‌شوند و دکمه‌ای برای رهاسازی آن‌ها وجود دارد. همچنین، یک بند نیز شبیه بند دوربین‌های عکاسی نیز در این کیت دیده می‌شود که می‌توانید در هنگام عکاسی از آن استفاده کنید تا خیال شما از نیفتادن گوشی راحت شود.

امکان جدا کردن دسته از کیس وجود دارد و در صورتی که دسته را جدا کنید، لوگو Xiaomi در پشت گوشی از طریق شکافی در کیس دیده می‌شود. البته وجود این شکاف فقط برای زیبایی نیست و در واقع، محل چفت شدن دسته به کیس است.

کیت عکاسی شیائومی ۱۴ اولترا

دسته کیس عکاسی شیائومی ۱۴ اولترا دارای باتری توکار ۱۵۰۰ میلی آمپر ساعت و پورت USB-C است و بنابراین، به شما این امکان را می‌دهد تا مدت زمان بیشتری از گوشی استفاده کنید. پورت USB-C این امکان را به شما می‌دهد تا بدون جدا کردن دسته، گوشی را شارژ کنید.

این دسته نسبت به دسته همراه با کیس کیت عکاسی شیائومی ۱۳ اولترا بهبودهایی نشان می‌دهد. در واقع، علاوه بر دکمه شاتر دو مرحله‌ای و راکر زوم دور آن، یک دکمه گر و یک دکمه گردان (dial) دیگر به دسته کیس اضافه شده است. دکمه گردان در حالت پیش‌فرض، جبران نوردهی را تنظیم می‌کند اما می‌توان از آن برای تنظیم دیافراگم دوربین اصلی و کارهای دیگر نیز استفاده کرد. همچنین، از دکمه قرمز نیز در حالت پیش‌فرض برای شروع فیلمبرداری استفاده می‌شود.

قبول داریم که خرید کیت عکاسی همراه با شیائومی ۱۴ اولترا هزینه‌ای سنگین به شما تحمیل می‌کند اما این کیت قابلیت‌های متعددی به سیستم دوربین اضافه می‌کند و این کمرافون را به یک دوربین عکاسی مبدل می‌سازد. همچنین، فراموش نکنید که با خرید این کیت، یک پاور بانک ۱۵۰۰ میلی آمپر ساعت (درون دسته کیس) نیز دریافت خواهید کرد. انتخاب خریدن یا نخریدن این کیت به خود شما بستگی دارد اما فراموش نکنید که فقط یک کیس ساده برند Fine Woven برای آیفون (که برخلاف کیس کیت شیائومی ۱۴ اولترا حتی از جنس چرم نیست!) به تنهایی ۷۰ یورو قیمت دارد.

صفحه نمایش Xiaomi 14 Ultra

در این بخش به بررسی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا از نظر نمایشگر می‌پردازیم که تفاوت چندانی به نمایشگر به کار رفته در شیائومی ۱۳ اولترا نشان نمی‌دهد و به همان‌اندازه خوب است. این نمایشگر ۶.۷۳ اینچی از نوع LTPO AMOLED است و نرخ نوسازی یک تا ۱۲۰ هرتز دارد. این صفحه نمایش ۱۲ بیتی می‌تواند ۶۸ میلیارد رنگ را نمایش دهد و دارای پشتیبانی از +HDR10 و دالبی ویژن است. همچنین، صفحه نمایش به کار رفته در هر دو گوشی شیائومی ۱۴ اولترا و شیائومی ۱۳ اولترا دارای قابلیت تاریک‌سازی 1920Hz PWM و تاریک‌سازی DC است و بنابراین، بسته به شرایط نور محیطی، از هر دو روش برای کاهش روشنایی استفاده می‌کند تا بتوان در تاریک‌ترین محیط‌ها نیز بدون اذیت شدن چشم، با گوشی کار کرد.

صفحه نمایش شیائومی ۱۴ اولترا

شیائومی ادعا کرده که روشنایی حداکثری صفحه نمایش از ۲۶۰۰ نیت در Xiaomi 13 Ultra به ۳۰۰۰ نیت در Xiaomi 14 Ultra ارتقاء یافته است و این تنها بهبودی است که در مشخصات نمایشگر دیده می‌شود. در تست‌های GSMARENA، افزایشی جزئی در روشنایی حداکثری صفحه نمایش در مقایسه با مدل پیشین مشاهده شده است. با اینکه عدد ۱۲۸۱ نیت اندازه‌گیری شده برای روشنایی حداکثری شیائومی ۱۴ اولترا در بین گوشی‌های موبایل، بهترین نیست اما کم هم نیست و کاملا به شما اجازه می‌دهد تا حتی زیر تابش مستقیم نور آفتاب، به راحتی با گوشی کار کنید.

گذشته از این‌ها، می‌توانید با انتخاب گزینه‌ای در تنظیمات صفحه نمایش شیائومی ۱۴ اولترا، روشنایی حداکثر دستی را تا ۲۰۰ نیت ارتقاء دهید و با فعال کردن حالت «نور آفتاب» (Sunlight) به روشنایی دستی ۷۱۰ نیت برسید. این در حالی است که بدون حالت Sunlight، روشنایی نمایشگر در حالت دستی از ۴۹۳ نیت فراتر نمی‌رود.

در زیر می‌توانید حداکثر روشنایی صفحه نمایش به کار رفته در گوشی موبایل شیائومی ۱۴ اولترا در حالت دستی و در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب را ببینید:

روشنایی دستی نمایشگر شیائومی ۱۴ اولترا

همچنین، در زیر می‌توانید حداکثر روشنایی صفحه نمایش به کار رفته در گوشی موبایل شیائومی ۱۴ اولترا در حالت خودکار و در مقایسه با بعضی از گوشی‌های را رقیب ببینید:

روشنایی خودکار نمایشگر شیائومی ۱۴ اولترا

نرخ نوسازی

مدیریت نرخ نوسازی در شیائومی ۱۴ اولترا از الگویی بسیار ساده پیروی می‌کند. یک حالت تطبیقی معمولی برای تنظیم نرخ نوسازی وجود دارد که به صورت خودکار نرخ نوسازی را تا ۱۰ هرتز و حتی در بعضی موارد تا یک هرتز کاهش می‌دهد (مثل زمانی که با گوشی تعاملی ندارید و نمایشگر در حال نمایش محتوایی ساکن است). نمایش ویدئو در نرخ فریم‌های مختلف با نرخ‌های نوسازی اختصاصی نمایشگر برای هر نرخ فریم همراه است. بازی‌ها با نرخ نوسازی بالا اجرا می‌شوند و نرخ نوسازی در هنگام گیمینگ روی ۱۲۰ هرتز ثابت باقی می‌ماند تا بهترین تجربه گیمینگ را داشته باشید.

سه حالت ۶۰ هرتز، ۱۲۰ هرتز و پیش‌فرض (Default) برای تنظیم نرخ نوسازی شیائومی ۱۴ اولترا وجود دارد که در هر سه حالت، شاهد رفتار تطبیقی نمایشگر هستیم اما در حالت ۱۲۰ هرتز، نمایشگر تمایل بیشتری دارد تا نرخ نوسازی را روی ۱۲۰ هرتز نگه دارد.

پخش اینترنتی و HDR

گوشی موبایل شیائومی ۱۴ اولترا از استانداردهای +HDR10 و دالبی ویژن پیروی می‌کند و امکان تماشای محتواهای HDR در اپلیکیشن‌های پخش اینترنتی مثل یوتیوب را به کاربر می‌دهد. استاندارد Widevine L1 به این معنی است که امکان پخش محتواهای محافظت شده با DRM با حداکثر رزولوشن (معمولا 1080p) وجود دارد.

شیائومی ۱۴ اولترا و رابط کاربری HyperOS از استاندارد Ultra HDR گوگل برای دریافت و نمایش تصاویر ۱۰ بیت از دستگاه‌های سازگاه‌های سازگار در اپلیکیشن‌های مختلف بگیرد و پخش کند. گذشته از این، در اپلیکیشن Google Photos، عکس‌های شما با هایلایت‌های تقویت‌شده‌ای نمایش داده می‌شوند و حتی گوگل کروم نیز قادر به نمایش تصاویر ۱۰ بیت است.

بررسی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا از نظر باتری و شارژ

نسخه جهانی Xiaomi 14 Ultra مجهز به باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است و از این نظر، تفاوتی با نسل پیشین ندارد. با این حال، نسخه چینی، باتری ۵۳۰۰ میلی آمپر دارد و ۳۰۰ میلی آمپر بیشتر شارژ نگه می‌دارد. ما در اینجا به بررسی نسخه جهانی شیائومی ۱۴ اولترا از نظر باتری و شارژ می‌پردازیم.

گوشی شیائومی ۱۴ اولترا نیز درست مثل شیائومی ۱۳ اولترا از نظر تحمل باتری چندان خوب نیست اما در کل نمی‌توان آن را خیلی بد دانست. مهم‌ترین بهبودی که در تحمل باتری در مقایسه با نسل پیشین مشاهده می‌شود، مربوط به نگهداری شارژ در هنگام گیمینگ است. در حالی که Xiomi 13 Ultra در تست‌های تحمل باتری استفاده فعال GSMARENA تنها از ۵ ساعت گیمینگ پیوسته پشتیبانی می‌کند، تحمل باتری Xiaomi 14 Ultra از این نظر، ۳۳ درصد بیشتر است.

۱۱ ساعت تحمل باتری در هنگام مرور پیوسته وب چندان بد نیست و ۲۸ ساعت و ۲۵ دقیقه تحمل باتری در هنگام مکالمه پیوسته نیز امتیاز خوبی محسوب می‌شود. با این حال، امتیاز تحمل باتری ۱۳ ساعت برای بازپخش پیوسته ویدئو زیر متوسط است. در زیر می‌توانید نتایج تحمل باتری گوشی موبایل شیائومی ۱۴ اولترا در تست استفاده فعال GSMARENA را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

باتری شیائومی ۱۴ اولترا

حالا نوبت به بررسی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا از نظر سرعت شارژ می‌رسد. این گوشی با شارژر ۹۰ واتی HyperCharge به فروش می‌رسد که همان شارژر همراه شیائومی ۱۳ اولترا است. به ادعای شیائومی این شارژر می‌تواند گوشی موبایل Xiaomi 14 Ultra ظرف تنها ۳۳ دقیقه از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ کند و تست‌های انجام شده نیز کمابیش چنین ادعایی را تأیید می‌کنند. در واقع، آزمایش‌های انجام شده توسط GSMARENA نشان می‌دهد که سرعت شارژ عملی، از ۷۷ وات فراتر نمی‌رود و به طور متوسط، ۷۵ وات است. با این حال، برای دریافت حداکثر سرعت شارژ، باید دکمه «تقویت سرعت شارژ» (Boost charging speed) را در تنظیمات باتری در حالت فعال قرار دهید زیرا در حال پیش‌فرض، غیر فعال است.

این گوشی در مقایسه با نسل پیشین خود، زمان بیشتری برای رسیدن به ۱۵ درصد شارژ نیاز دارد اما با گذشت نیم ساعت، بیشتر از شیائومی ۱۳ اولترا شارژ می‌شود و زودتر نیز به شارژ ۱۰۰ درصد می‌رسد. این در حالی است که گوشی رده پایین‌تر شیائومی ۱۳ پرو سال گذشته، دارای قابلیت شارژ ۱۲۰ وات بود و اکثر گوشی‌های پرچمدار سال ۲۰۲۴ نیز با سرعت بیشتری در مقایسه با شیائومی ۱۴ اولترا شارژ می‌شوند.

در زیر می‌توانید سرعت شارژ گوشی موبایل Xiaomi 14 Ultra را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

سرعت شارژ شیائومی ۱۴ اولترا

همچنین، این گوشی با یک شارژ ۶۵ وات پاور دلیوری نیز تست شد و با استفاده از این شارژر، ۸۰ دقیقه برای شارژ شدن از صفر تا ۱۰۰ درصد نیاز داشت که زمان زیادی محسوب می‌شود.

شیائومی ۱۴ اولترا از شارژ وایرلسی نیز پشتیبانی می‌کند و سرعت شارژ وایرلسی آن به ۸۰ وات می‌رسد. تست‌های GSMARENA نشان می‌دهد که شارژ بی‌سیم این گوشی از صفر تا ۱۰۰ درصد و در صورت استفاده از شارژر مناسب، ۴۶ دقیقه زمان لازم دارد.

دقت داشته باشید که شارژر وایرلسی همراه با شیائومی ۱۴ اولترا به فروش نمی‌رسد و باید آن را به صورت جداگانه بخرید. برای دریافت حداکثر سرعت شارژ وایرلسی نیاز به یک شارژ ۱۲۰ وات خواهید داشت. با این حال، حتی اگر شارژر ۹۰ واتی را به استند شارژ وایرلسی متصل کنید، سرعت شاژر وایرلسی این گوشی خوب است.

نگاهی بر سیستم صوتی Xiaomi 14 Ultra

در این بخش به بررسی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا از نظر بلندی و کیفیت صدای اسپیکرها می‌پردازیم. سیستم اسپیکر این گوشی دقیقا همان سیستم به کار رفته در شیائومی ۱۳ اولترا است که از یک اسپیکر در قسمت تحتانی و یک اسپیکر در قسمت فوقانی که دارای دو خروجی، یکی در لبه بالایی و یکی در جای قطعه گوشی (earpiece) در جلوی گوشی است، تشکیل می‌شود.

اگر گوشی را به حالت عمودی در دست خود داشته باشید، اسپیکر بالایی نقش کانال چپ و اسپیکر پایینی نقش کانال راست را ایفا می‌کنند اما در صورت چرخش گوشی به حالت افقی، هر کدام از اسپیکرها، متناسب با جهت نگهداری گوشی، می‌تواند نقش کانال راست یا چپ را داشته باشد.

گوشی موبایل Xiaomi 14 Ultra از نظر بلندی صدا بسیار خوب است و حتی صدایی اندکی بلندتر از Xiaomi 13 Ultra تولید می‌کند. تقریبا، همه گوشی‌های رقیب از نظر بلندی صدا در میزان مشابهی قرار دارند اما گلکسی اس ۲۴ اولترا صدایی بلندتر از بقیه دارد.

از نظر کیفیت صدا نیز شیائومی ۱۴ اولترا برتری جزئی نسبت به شیائومی ۱۳ اولترا نشان می‌دهد و در فرکانس‌های میانه عملکرد بهتری دارد. هیچ کدام از گوشی‌های اوپو و ویوو نمی‌توانند از نظر کیفیت صدا با شیائومی ۱۴ اولترا رقابت کنند اما گلکسی اس ۲۴ صدایی کمی بهتر دارد.

بررسی شیائومی ۱۴ اولترا از نظر نرم‌افزاری

گوشی Xiaomi 14 Ultra یکی از اولین گوشی‌هایی است که با با جدیدترین رابط کاربری شیائومی یعنی HyperOS عرضه می‌شود. شیائومی این رابط کاربری را «نوعی سیستم عامل انسان-محور طراحی شده برای اکوسیستم هوشمند انسان، خودرو، خانه» نامیده است.

سیستم عامل شیائومی ۱۴ اولترا

این گوشی تا چهار سال آپدیت‌های اصلی سیستم عامل و تا پنج سال، پچ‌های امنیتی را دریافت می‌کند و با اینکه قابل مقایسه با آپدیت هفت ساله سامسونگ و آیفون نیست اما پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نسبت به نسل‌های پیشین شیائومی محسوب می‌شود.

پیشنهاد ما به شما:  کامل‌ترین راهنمای خرید گوشی موبایل در ۷ مرحله

این سیستم عامل جدید، بسیار شبیه MIUI است و مثل آن عمل می‌کند اما بدون شک، بهبودهای مهمی نیز دارد. با این حال، کاربرانی که قبلا گوشی شیائومی داشته‌اند در این رابط کاربری جدید احساس غربت نمی‌کنند. از جمله بهبودهایی که فورا متوجه آن‌ها می‌شوید، می‌توان به طراحی کمی بهتر و لبه‌های گردتر عناصر رابط کاربری اشاره کرد. همچنین، بعضی چیزها مثل قابلیت باز کردن همزمان چندین پنجره، خلاقانه‌تر شده‌اند.

بررسی Xiaomi 14 Ultra از نظر تراشه و عملکرد

حالا نوبت به بررسی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا از نظر تراشه و عملکرد پردازشی می‌رسد. این گوشی مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ است که در گلکسی اس ۲۴ اولترا، اوپو فایند ایکس ۷، مجیک ۶ پرو و بسیاری دیگر از گوشی‌های پرچمدار ۲۰۲۴ یافت می‌شود. این تراشه به نوعی امتحان خودش را پس داده و اثبات کرده است که برتری قابل ملاحظه‌ای با تراشه‌ سال پیش کوالکام دارد.

تراشه اسنپدراگون ۸ نسل با فرایند ساخت ۴ نانومتری مجهز به CPU هشت هسته‌ای شامل هسته اصلی Cortex-X4 با نرخ ساعت ۳.۳ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A720 با نرخ ساعت ۳.۲ گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A720 با نرخ ساعت ۳.۰ گیگاهرتز و دو هسته Cortex-A520 با نرخ ساعت ۲.۳ گیگاهرتز است و پردازنده گرافیکی Adreno 750 دارد.

نسخه بین‌المللی گوشی موبایل Xiaomi 14 Ultra تنها در یک کانفیگ ۱۶ گیگابایت رم LPDDR5X و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی UFS 4.0 وارد بازار شده است اما نسخه چینی دارای کانفیگ‌های ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۶ گیگابایت رم و یک ترابایت حافظه داخلی نیز است.

این گوشی در تست‌های بنچ‌مارک در بین بهترین گوشی‌های سال ۲۰۲۴ قرار می‌گیرد. البته، امتیازهای بالای بنچ مارک‌های پردازشی بیشتر به بخش CPU مربوط می‌شود و عملکرد GPU آنقدرها هم عالی نیست. گذشته از این‌ها، بد نیست اشاره کنیم که حالت Performance در تنظیمات باتری، تغییر معنی‌داری در توان پردازشی شیائومی ۱۴ اولترا ایجاد نمی‌کند.

در زیر می‌توانید نتایج تست GeekBench 6 تک-هسته را برای گوشی موبایل Xiaomi 14 Ultra در مقایسه با دیگر پرچمداران سال ۲۰۲۴ ببینید:

تست GeekBench 6 تک-هسته را برای گوشی موبایل Xiaomi 14 Ultra

همچنین، در زیر می‌توانید نتایج تست GeekBench 6 چند-هسته را برای گوشی موبایل Xiaomi 14 Ultra در مقایسه با دیگر پرچمداران سال ۲۰۲۴ ببینید:

تست GeekBench 6 چند-هسته را برای گوشی موبایل Xiaomi 14 Ultra

نتایج تست AnTuTu 10 که بنچ‌مارک ترکیبی عملکرد CPU و GPU محسوب می‌شود، برای گوشی شیائومی ۱۴ اولترا در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب، در زیر آورده شده است:

تست AnTuTu 10 برای شیائومی ۱۴ اولترا

نتایج تست 3DMark (offscreen) Wild Life (1440p) برای گوشی Xiaomi 14 Ultra در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب در زیر دیده می‌شود:

تست 3DMark (offscreen) Wild Life (1440p) برای گوشی Xiaomi 14 Ultra

عملکرد خوب در تست‌های بنچ مارک همه داستان نیست و گوشی موبایل شیائومی ۱۴ اولترا می‌تواند در تست استرس 3DMark Wild Life، میزان ۶۸ درصد از توان پردازشی خودش را حفظ کند که برای یک گوشی پرچمدار، عملکرد خوبی محسوب می‌شود.

همچنین در تست گازدهی پردازنده مرکزی (CPU Throttling) نیز این گوشی عملکرد فوق‌العاده خوبی از خودش بر جای می‌گذارد و توان پردازشی آن هرگز به زیر ۸۰ درصد نمی‌رسد که پایداری پردازشی بسیار خوبی در کلاس پرچم‌دار به حساب می‌آید.

بررسی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا از نظر دوربین

به هیجان‌انگیزترین بخش نقد و بررسی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا، یعنی بخش بررسی قابلیت‌ها و کیفیت عکاسی و فیلمبرداری سیستم دوربین می‌رسیم. در نگاه اول اینطور به نظر می‌رسد که شرکت شیائومی، تغییرات قابل ملاحظه‌ای در سیستم دوربین ایجاد نکرده است و دوربین‌های این گوشی، کمابیش همان دوربین‌های به کار رفته در شیائومی ۱۳ اولترا هستند. آن گوشی که در سال ۲۰۲۳ وارد بازار شد، دوربین بسیار مجهز و کاملی داشت و قابل درک است که شیائومی نخواهد تغییراتی انقلابی در آن ایجاد کند. با این حال، تفاوت‌هایی بین سیستم دوربین دو گوشی وجود دارد.

شاید یکی از مهم‌ترین تغییرات دوربین Xiaomi 14 Ultra در مقایسه با Xiaomi 13 Ultra، اضافه شدن قابلیت فوکوس روی سوژه‌های نزدیک به یکی از دو دوربین زوم باشد. البته، تغییری در سنسورهای هیچ کدام از این دو دوربین ایجاد نشده است. در مدل ۲۰۲۴، دوربین دارای قابلیت زوم اپتیکی ۳.۲ برابری یا همان دوربین تله‌فوتو، می‌تواند روی سوژه‌های در فاصله حداقل ۱۰ سانتی متر فوکوس کند که امکان استفاده از این دوربین معرکه برای خلق کلوزآپ‌های بسیار حرفه‌ای را فرآهم می‌آورد. در مقابل، حداقل فاصله فوکوس دوربین پریسکوپی (زوم اپتیکی ۵ برابری) همان ۳۰ سانتی متر باقی مانده است. البته این دوربین نیز بهبودهایی داشته است و اکنون، دیافراگمی روشن‌تر دارد که گشودگی آن از f/2.5 به f/3.0 ارتقاء یافته است.

یکی از دو تغییر اصلی در دوربین اصلی به لنز مربوط می‌شود که تشخیص آن بسیار راحت‌تر از انتخاب سنسور LYT-900 به جای سنسور IMX 989 است. گشودگی لنز این دوربین از f/1.9 به f/1.63 ارتقاء یافته و تنظیم‌پذیری دیافراگم بسیار بهتر شده است. در واقع، در حالی که دیافراگم دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا تنها دارای دو حالت f/1.9 و f/4.0 بود، دیافراگم شیائومی ۱۴ اولترا دارای حالت‌های تقریبا بی‌نهایت گشودگی دیافراگم است که از f/1.63 تا f/4.0 متغیر هستند. این دیافراگم ۶ تیغه دارد اما به گونه‌ای قرار گرفته‌اند که دیافراگمی دوازده ضلعی را می‌سازند.

در حالت عکس (Photo) تنها می‌توانید یکی از چهار حالت f/1.63، f/2.0، f/2.8 و f/4.0 را انتخاب کنید اما وقتی وارد حالت عکاسی حرفه‌ای یا پرو (Pro Mode) می‌شوید، امکان تغییر فازی گشودگی دیافراگم وجود دارد.

دیافراگم دوربین شیائومی ۱۴ اولترا

مشخصات دوربین اولتراواید نسبت به شیائومی ۱۳ اولترا تغییری نکرده است. این دوربین هنوز دارای سنسور IMX 858 است که در یکی از دو دوربین زوم نیز وجود دارد. در جلوی این سنسور، لنزی با قابلیت فوکوس خودکار قرار گرفته است. همچنین، دوربین سلفی نیز تفاوتی با سال گذشته ندارد و همان دوربین ۳۲ مگاپیکسلی دارای سنسور OmniVision با فوکوس ثابت است که علی‌رغم انتقادات فراوان، شیائومی همچنان از آن استفاده می‌کند. اینطور به نظر می‌رسد که شیائومی تنها روی دوربین پشتی گوشی تمرکز دارد و اصلا علاقه‌ای ندارد که از گوشی‌هایش برای سلفی گرفتن و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی استفاده شود.

کیفیت عکس دوربین اصلی Xiaomi 14 Ultra در نور روز

بررسی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا از نظر کیفیت عکاسی را با نگاهی بر عکس‌های گرفته شده با این گوشی در نور روز شروع می‌کنیم. دوربین اصلی می‌تواند در شرایط نوری مساعد، عکس‌هایی بسیار خوب بگیرد. میزان جزئیات در این عکس‌ها عالی است و جزئیات خیلی طبیعی بازتولید می‌شوند؛ تنها سطوح بسیار پیچیده کمی مصنوعی به نظر می‌رسند.

تعادل سفید خودکار از دقت بسیار بالایی برخوردار است و هیچ خطایی ندارد. اشباع رنگ خیلی خوبی در عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی دوربین اصلی دیده می‌شود و محدوده داینامیک نیز عالی است. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی شیائومی ۱۴ اولترا در نور روز را ببینید:

کیفیت عکس دوربین اصلی شیائومی ۱۴ اولترا در نور روز

این گوشی از حالت عکاسی Leica Authentic برخوردار است که با استفاده از آن می‌توانید افکت ویگنتینگ (vignetting) را به عکس‌ها اضافه کنید. با استفاده از این افکت، حاشیه‌های عکس کمی تیره‌تر از مرکز آن می‌شوند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی شیائومی ۱۴ اولترا با استفاده از حالت Leica Authentic را ببینید:

حالت leica authentic شیائومی ۱۴ اولترا

حالا بد نیست که کمی در مورد حالت‌های مختلف دیافراگم و تغییراتی که تنظیم گشودگی دیافراگم در عمق میدان دید ایجاد می‌کند، صحبت کنیم. معمولا، در شرایط نوری خوب، گوشی از f/2.0 استفاده می‌کند و تصویر حاصل کمی شفاف‌تر از عکس گرفته شده با f/1.63 است. اگر دیافراگم را تنگ‌تر کنید، به ویژه در مورد سوژه‌های نزدیک‌تر به فاصله کانونی بی‌نهایت، تغییری در شفافیت ایجاد نمی‌شود.

تأثیر تغییر دیافراگم روی عمق میدان دید و شفافیت، در مورد سوژه‌های نزدیک به دوربین، بسیار واضح‌تر است. برای عکاسی از این سوژه‌ها معمولا باید چند قدمی عقب بروید تا سوژه در فوکوس قرار بگیرد. در زیر می‌توانید به ترتیب، از بالا به پایین، عکس‌های گرفته شده با دیافراگم‌های f/1.63، f/2.0، f/2.8 و f/4.0 را ببینید:

کیفیت عکس دوربین اصلی شیائومی ۱۴ اولترا در نور روز دیافراگم f/1.63

کیفیت عکس دوربین اصلی شیائومی ۱۴ اولترا در نور روز دیافراگم f/2

کیفیت عکس دوربین اصلی شیائومی ۱۴ اولترا در نور روز دیافراگم f/2.8

کیفیت عکس دوربین اصلی شیائومی ۱۴ اولترا در نور روز دیافراگم f/4

در زیر نمونه‌ای از عکس‌های پرتره گرفته شده با دوربین اصلی گوشی Xiaomi 14 Ultra در نور روز دیده می‌شود:

پرتره شیائومی ۱۴ اولترا

عکس‌هایی که با رزولوشن کامل ۵۰ مگاپیکسل گرفته می‌شوند، جزئیاتی کمی بیشتر از عکس‌های پیش‌فرض ۱۲ مگاپیکسلی دارند اما دقت رنگ آن‌ها پایین‌تر است و توصیه نمی‌شود که از این حالت استفاده کنید. رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل کاربرد خودش را در عکس‌های دارای زوم دیجیتالی ۲ برابری نشان می‌دهد. عکس‌هایی که با دوربین اصلی این گوشی و با زوم ۲ برابری گرفته می‌شوند، کیفیت خارق‌العاده‌ای دارند و از جزئیات بسیار خوبی برخوردار هستند. در زیر می‌‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم ۲ برابری گرفته شده با دوربین اصلی شیائومی ۱۴ اولترا در نور روز را ببینید:

زوم دو برابر شیائومی ۱۴ اولترا

عکس‌های دارای زوم ۲ برابری در حالت پرتره نیز از کیفیت خیلی خوبی برخوردار هستند اما در این عکس‌ها، سوژه کمی صاف‌تر است. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از این عکس‌ها را ببینید:

زوم دو برابر شیائومی ۱۴ اولترا پرتره

کیفیت عکس دوربین‌های زوم Xiaomi 14 Ultra در نور روز

در این بخش به بررسی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا از نظر کیفیت عکس‌های دوربین‌های تله‌فوتو (زوم اپتیکی ۳.۲ برابری) و پریسکوپی (زوم اپتیکی ۵ برابری) در نور روز می‌پردازیم.

شفافیت عکس‌هایی که با دوربین تله‌فوتو و زوم اپتیکی ۳.۲ در نور روز گرفته می‌شوند، در مقایسه با عکس‌های متناظر گرفته شده با گوشی شیائومی ۱۳ اولترا، به طور قابل توجهی، بیشتر است. در واقع، شاید در کل بازار موبایل، عکس‌های دارای زوم ۳ برابری با چنین شفافیت ندیده باشید. این عکس‌ها از محدوده داینامیک گسترده، تعادل سفید دقیق و رنگ‌هایی زنده و جذاب برخوردار هستند.

زوم سه برابر زوم دو برابر شیائومی ۱۴ اولترا در روز

از دوربین زوم ۳.۲ برابری می‌توان برای گرفتن عکس‌های پرتره نیز استفاده کرد. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره گرفته شده با دوربین زوم ۳.۲ برابری شیائومی ۱۴ اولترا در شرایط نوری مساعد را ببینید:

زوم سه برابر پرتره شیائومی ۱۴ اولترا

همانطور که پیش از این گفتیم دوربین تله‌فوتو دارای زوم ۳.۲ برابری این گوشی می‌تواند روی عکس‌هایی در فاصله تنها ۱۰ سانتی متر نیز فوکوس کند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از این کلوزآپ‌های فوق‌الهاده را ببینید:

کلوز آپ شیائومی ۱۴ اولترا

بد نیست اشاره کنیم که عکس‌های ۵۰ مگاپیکسلی که با دوربین زوم ۳.۲ برابری گرفته می‌شوند، بسیار خوب هستند اما به دلیل وجود دوربین دارای زوم ۵ برابری، واقعا دلیلی ندارد که در این حالت عکاسی کنید.

عکس‌های دارای زوم ۵ برابری که با دوربین پریسکوپی گرفته می‌شوند، به اندازه عکس‌های دارای زوم ۳.۲ برابری خوب هستند. با این حال، دوربین پریسکوپی برخلاف دوربین تله‌فوتو قادر به عکاسی کلوزآپ نیست و نمی‌تواند روی سوژه‌های نزدیک‌تر از ۳۰ سانتی متر فوکوس کند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین دارای زوم اپتیکی ۵ برابری گوشی Xiaomi 14 Ultra در شرایط نوری مساعد را ببینید:

زوم ۵ برابر شیائومی ۱۴ اولترا در روز

بد نیست بدانید که امکان عکاسی پرتره با دوربین پریسکوپی وجود ندارد.

بررسی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا از نظر کیفیت عکس‌های اولتراواید در نور روز

دوربین اولتراواید گوشی Xiaomi 14 Ultra نیز می‌تواند عکس‌های خیلی خوبی در شرایط نوری مساعد بگیرد. این عکس‌ها به غیر از کمی نویز در سطوح یکنواخت مثل آسمان، هیچ مشکل دیگری ندارند. عکس‌های اولتراوایدی که با این گوشی در نور روز می‌گیرید از جزئیات خیلی خوب و رنگ‌ها و محدوده داینامیک عالی برخوردار هستند. این دوربین اولتراواید می‌تواند روی سوژه‌های نزدیک نیز فوکوس کند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گرفته شده با گوشی شیائومی ۱۴ اولترا در نور روز را ببینید:

اولتراواید روز شیائومی ۱۴ اولترا

با اینکه امکان عکاسی با رزولوشن کامل ۵۰ مگاپیکسل در حالت اولتراواید وجود دارد اما این عکس‌ها از نظر جزئیات هیچ برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به عکس‌های دارای رزولوشن پیش‌فرض ۱۲ مگاپیکسلی ندارند.

بررسی کیفیت سلفی‌های Xiaomi 14 Ultra

نقطه ضعف بزرگ تمامی گوشی‌های شیائومی در بخش دوربین، ضعیف بودن دوربین سلفی و نداشتن قابلیت فوکوس خودکار است. عکس‌هایی که با دوربین جلو شیائومی ۱۴ اولترا گرفته می‌شوند، رنگ پوست را به خوبی نشان می‌دهند و محدوده داینامیک خوبی دارند اما اصرار شیائومی به عکس‌های سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با فوکوس ثابت واقعا نمی‌تواند هیچ معنی دیگری داشته باشد به غیر از اینکه حتی گوشی‌های پرچمدار شیائومی نیز برای سلفی گرفتن ساخته نشده‌اند.

سلفی شیائومی ۱۴ اولترا

کیفیت عکس‌های دوربین اصلی شیائومی ۱۴ اولترا در شب

حالا نوبت به بررسی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا از نظر کیفیت عکاسی در شرایط نوری نامساعد می‌رسد و بحث را با دوربین اصلی شروع می‌کنیم. عکس‌هایی که با دوربین اصلی این گوشی در نور ضعیف و با تنظیمات پیش‌فرض گرفته می‌شوند، کیفیتی عالی دارند. در حالی که سایه‌ها در این عکس‌ها خیلی خوب بازتولید می‌شوند اما در مقایسه با عکس‌های شب گوشی‌های رقیب، روشن‌تر هستند که همین موضوع سبب زیبایی بیشتر عکس‌ها می‌شود. حتی در صورت وجود نورهای متنوع در میدان دید، تعادل سفید بسیار دقیق و بازتولید رنگ خیلی خوب است.

پیشنهاد ما به شما:  سامسونگ DeX چیست؟

عکس‌های شب دوربین اصلی دارای جزئیات بسیار زیادی هستند و تعادل خوبی بین حفظ اطلاعات واقعی و کاهش نویز برقرار است. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی شیائومی ۱۴ اولترا در نور ضعیف را ببینید:

دوربین اصلی شب شیائومی ۱۴ اولترا

کیفیت عکس‌های دارای زوم دیجیتالی دو برابری که با دوربین اصلی گرفته می‌شوند، به شرایط نوری بستگی دارد؛ هر چه نور محیط کمتر باشد، کیفیت این عکس‌ها کمتر می‌شود اما حتی در شرایط خیلی تاریک نیز قابل استفاده هستند و اگر تنها کمی نور در محیط باشد، عکس‌های خوبی از آب در می‌آیند. این عکس‌ها از نظر نوردهی و محدوده داینامیک عالی هستند اما اگر محیط تاریک باشد، کمی صاف می‌شوند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم ۲ برابری گرفته شده با دوربین اصلی شیائومی ۱۴ اولترا در نور ضعیف را ببینید:

دوربین اصلی شب شیائومی ۱۴ اولترا زوم ۲ برابر

بررسی کیفیت عکس‌های دوربین‌های زوم Xiaomi 14 Ultra در شب

دوربین تله‌فوتو دارای قابلیت زوم اپتیکی ۳.۲ برابری این گوشی حتی در شب نیز عملکردی فوق‌العاده دارد. عکس‌هایی که با این گوشی در شرایط نوری نامساعد گرفته می‌شوند، محدوده داینامیک خیلی خوبی دارند و سرشار از جزئیات هستند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین زوم ۳.۲ برابری شیائومی ۱۴ اولترا در نور ضعیف را ببینید:

زوم ۳ برابر شب شیائومی ۱۴ اولترا

دوربین پریسکوپی با زوم اپتیکی ۵ برابری در نور ضعیف به خوبی دوربین تله‌فوتو نیست. عکس‌هایی که با این دوربین در شب می‌گیرید، محدوده داینامیک چندان گسترده‌ای ندارند و گوشی تمایل دارد تا هایلایت‌ها را نسبت به سایه‌ها بهتر به تصویر بکشد؛ در نتیجه، اکثر عکس‌ها کمی تاریک‌تر از چیزی هستند که باید باشند. همچنین، بازتولید رنگ‌های گرم چندان دقیق نیست و این رنگ‌ها به نارنجی می‌زنند. با این حال، اگر نور محیط تنها کمی بیشتر از تاریکی مطلق باشد، می‌تواند جزئیات زیادی را به تصویر بکشد. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین زوم ۵ برابری شیائومی ۱۴ اولترا در نور ضعیف را ببینید:

زوم ۵ برابر شب شیائومی ۱۴ اولترا

عکس‌هایی که با دوربین اولتراواید در نور ضعیف گرفته می‌شوند، بد نیستند. این عکس‌ها کمی رنگ‌پریده به نظر می‌رسند و بازتولید جزئیات چندان خوب نیست. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید برابری شیائومی ۱۴ اولترا در نور ضعیف را ببینید:

اولتراواید شب شیائومی ۱۴ اولترا

بررسی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا از نظر کیفیت فیلمبرداری

در بخش آخر از بررسی گوشی شیائومی ۱۴ از نظر دوربین، به بررسی کیفیت فیلمبرداری این گوشی پرچمدار شیائومی می‌پردازیم. تمامی دوربین‌های Xiaomi 14 Ultra می‌توانند با کیفیت 4K@60fps فیلمبرداری کنند. همچنین، دوربین‌های پشتی قادر به فیلمبرداری 4K و 8K در نرخ فریم‌های ۲۴ و ۳۰ فریم بر ثانیه هستند. البته، دوربین اصلی می‌تواند ویدئوهای 4K با نرخ فریم ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیز بگیرد.

کدک پیش‌فرض فیلمبرداری با کیفیت 8K کدک h.264 است اما گزینه h.265 نیز وجود دارد و می‌توانید از این گزینه برای تمامی ویدئوها استفاده کنید تا ویدئوهای حاصل، فضای کمتری اشغال کنند. همچنین، امکان فیلمبرداری دالبی ویژن نیز وجود دارد اما فقط دوربین اصلی و تنها در کیفیت 4K با نرخ فریم‌های ۲۴ یا ۳۰ فریم بر ثانیه می‌توان دالبی ویژن گرفت.

قابلیت پایدارسازی ویدئو برای تمامی حالت‌های فیلمبرداری و تمامی نرخ فریم‌ها (به غیر از ۱۲۰ فریم بر ثانیه 4K) وجود دارد و در حالت ویدئوی معمولی، نمی‌توان آن را غیر فعال کرد. با این حال، در حالت فیلمبرداری کارگردان (Director) امکان غیر فعال‌سازی پایدارسازی ویدئو وجود دارد.
احتمالا، کیفیت فیلمبرداری شیائومی ۱۴ اولترا در بین تمامی گوشی‌هایی که تا ابتدای سال ۲۰۲۴ وارد بازار شده‌اند، نظیر ندارد و تنها شاید آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس که در ادامه سال وارد بازار خواهند شد، بتوانند ویدئوهای بهتری ضبط کنند؛ تنها شاید!

ویدئوهایی که با هر چهار دوربین پشتی ضبط می‌شوند، فوق‌العاده با کیفیت هستند، محدوده داینامیک عالی دارند و از بازتولید رنگ خیلی خوبی بهره می‌برند. کلیپ‌های 4K24 و 4K30 هر کدام از دوربین‌ها، تفاوت چندانی نشان نمی‌دهند و جزئیات را به طور معرکه‌ای به تصویر می‌کشند. همچنین، ویدئوهای دوربین اولتراواید نیز بسیار خوب هستند. البته، بد نیست اشاره کنیم که ویدئوهای دارای نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه کمی صاف‌تر هستند اما بعید است بتوان آن‌ها را ویدئوهایی صاف نامید. ویدئوهای 4K120 گرفته شده با دوربین اصلی، شفاف‌ترین ویدئوهایی هستند که می‌توانید با Xiaomi 14 Ultra بگیرید.

پایدارسازی تصویر نیز در این گوشی حرف ندارند. دوربین اصلی از نظر میزان جزئیات فیلم‌ها با گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S24 اولترا برابری می‌کند اما محدوده داینامیک گسترده‌تری دارند. با این حال، ممکن است ویدئوهای دوربین اصلی گوشی موبایل اوپو فایند ایکس ۷ اولترا کمی بهتر باشند.

ویدئوهایی که با دوربین اولتراواید گرفته می‌شوند، شاید اشباع رنگ خیلی خوبی نداشته باشند و کمی نویزی باشند اما در کل، ویدئوهای خیلی خوبی هستند. دوربین تله‌فوتو دارای زوم ۳.۲ برابری ویدئوهایی کمی بهتر از دوربین متناظر در گلکسی اس ۲۴ اولترا می‌گیرد اما این ویدئوها کمی از کلیپ‌های ضبط شده توسط Find X7 Ultra ضعیف‌تر هستند. از سوی دیگر، دوربین پریسکوپی دارای زوم اپتیکی ۵ برابری نسبت به دوربین‌های متناظر در گوشی‌های رقیب، ویدئوهای بهتری ضبط می‌کند.

گوشی‌های رقیب Xiaomi 14 Ultra

در بخش آخر از این نقد و بررسی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا نگاهی خواهیم داشت بر گوشی‌هایی که می‌توانند با این گوشی پرچمدار شیائومی رقابت کنند. شاید قیمت ۷۷ میلیون تومانی نسخه پایه (مخصوص بازار چین) با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت، دلیل اصلی عرضه پایین و فروش پایین‌تر شیائومی ۱۴ اولترا باشد اما در مقایسه با گوشی‌های رقیب چندان بد نیست. همچنین، حلقه بزرگ پشت گوشی برای خیلی از کاربران چندان جذابیتی ندارد و در نهایت می‌تواند نظر آن‌ها را به گوشی‌های دیگری مثل سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا یا اوپو فایند ایکس ۷ اولترا بچرخاند.

مهم‌ترین رقیب مستقیم شیائومی ۱۴ اولترا، گوشی موبایل سامسونگ Galaxy S24 Ultra است که البته از نظر دوربین، نه تنها نسبت به شیائومی ۱۴ اولترا، بلکه حتی نسبت به بعضی دیگر از گوشی‌های رقیب نیز بازاریابی محدود‌تری دارد و چندان به دوربین خودش نمی‌نازد. شاید بتوان گفت که سیستم دوربین این دو گوشی در یک سطح است اما شیائومی ۱۴ اولترا ویدئوهایی کمی بهتر ضبط می‌کند. هر کدام از این گوشی‌ها، اکسسوری مخصوص خودش را دارد که در مورد شیائومی ۱۴ اولترا، کیت عکاسی و در مورد اس ۲۴، قلم S است. در واقع، شاید همین تفاوت تعیین کند که کدام گوشی برای شما مناسب‌تر است؛ اگر عکاسی برای شما در اولویت است، Xiaomi 14 Ultra می‌تواند انتخاب بهتری باشد و اگر یک گوشی همه‌کاره می‌خواهید، بهتر است که گلکسی اس ۲۴ اولترا را انتخاب کنید.

گوشی دیگری که می‌توانیم از آن به عنوان رقیب شیائومی ۱۴ اولترا نام ببریم، ویوو ایکس ۱۰۰ پرو است که اگرچه در سطح بین‌المللی عرضه می‌شود اما عرضه آن قابل مقایسه با سامسونگ گلکسی S24 Ultra نیست. این گوشی در فروردین ۱۴۰۳ با قیمتی بسیار ارزان‌تر از شیائومی ۱۴ اولترا در بازار موبایل ایران به فروش می‌رسد و نسخه دارای حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت آن قیمتی حدود ۴۶ میلیون تومان دارد.

در اینکه Vivo X100 Pro از نظر دوربین قابل مقایسه با شیائومی ۱۴ اولترا نیست، شکی وجود ندارد اما این گوشی حالت زوم ۲ برابری فوق‌العاده‌ای دارد و دارای دوربین تله‌فوتوی بسیار خوبی است که با دوربین متناظر در Xiaomi 14 Ultra و سامسونگ گلکسی S24 Ultra برابری می‌کند.

گوشی موبایل آنر مجیک ۶ پرو نیز دارای دوربین زوم اپتیکی غیر متعارفی با زوم ۲.۵ برابری و سنسور ۱۸۰ مگاپیکسلی (یا ۲۰۰ مگاپیکسلی، بسته به نوع نگاه شما!) است که می‌تواند زوم ۵ برابری خیلی خوبی نز داشته باشد اما نمی‌توان آن را با زوم شیائومی ۱۴ اولترا مقایسه کرد. گذشته از این، گوشی شیائومی بدون شک از نظر ویدئو بسیار بهتر است.

گوشی اوپو فایند ایکس ۷ اولترا مخصوص بازار چین است اما می‌توانید آن را در بازار موبایل ایران نیز پیدا کنید. در صورتی که با ویژگی‌های نرم‌افزاری خاص Find X7 Ultra مشکلی نداشته باشید، شاید این گوشی را بتوان رقیب خوبی برای شیائومی ۱۴ اولترا در نظر گرفت.

در بازارهای جهانی گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس نیز به عنوان رقیبی برای شیائومی ۱۴ اولترا در نظر گرفته می‌شود اما با توجه به ممنوعیت واردات آیفون به ایران توسط جمهوری اسلامی، مقایسه این دو گوشی بیهوده است.

سوالات پرتکرار

۱- نسخه چین شیائومی ۱۴ اولترا چه تفاوتی با نسخه جهانی دارد؟

نسخه جهانی شیائومی ۱۴ اولترا فقط در کانفیگ حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت و رم ۱۶ گیگابایت موجود است اما نسخه چین، مدل‌های ۲۶۵/۱۲ و یک ترابایت/۱۶ نیز دارد. همچنین، ظرفیت باتری نسخه چین، ۳۰۰ میلی آمپر ساعت بیشتر است و مدلی با قاب تیتانیومی دارد اما نسخه جهانی شیائومی ۱۴ اولترا فقط با قاب آلومینیومی موجود است.

۲- قیمت گوشی شیائومی ۱۴ اولترا در بازار موبایل ایران چند است؟

در فروردین ۱۴۰۳، مدل پایه شیائومی ۱۴ اولترا با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت با قیمت حدود ۷۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

۳- شیائومی ۱۴ اولترا بهتر است یا سامسونگ گلکسی S24 اولترا؟

دو گوشی شیائومی ۱۴ اولترا و سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا تقریبا از همه‌نظر مشابه هستند اما اگر عکاسی و فیلمبرداری برای شما خیلی اهمیت دارد، شیائومی ۱۴ اولترا می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

جمع‌بندی

گوشی موبایل شیائومی ۱۴ اولترا بدون شک، بهترین گوشی شیائومی ساخته شده تا سال ۲۰۲۴ است که البته تنها تفاوت‌هایی جزئی با شیائومی ۱۳ اولترا دارد. این گوشی در واقع نوعی کمرافون است که در کاربردهای روزمره و گیمینگ نیز می‌تواند با بهترین گوشی‌های دنیا مثل آیفون ۱۵ پرو مکس و سامسونگ گلکسی S24 اولترا رقابت کند.

گوشی Xiaomi 14 Ultra طراحی مستحکمی دارد و دارای امتیاز مقاومت محیطی IP68 است اما از نظر زیبایی‌شناختی، آن‌چنان جذاب نیست. در حالی که سامسونگ و اپل به سوی ساخت پرچمداران تیتانیومی گام برداشته‌اند، تنها یکی از مدل‌های نسخه مخصوص بازار چین شیائومی ۱۴ اولترا قاب تیتانیومی دارد و مابقی دارای قاب آلومینیومی و پنل پشتی از جنس چرم مصنوعی هستند.

این گوشی از نمایشگری معرکه با روشنایی خوب، رزولوشن بالا و توانایی نمایش ۶۵ میلیارد رنگ برخوردار است که با نمایشگر گوشی‌های پرچمدار سامسونگ برابری می‌کند. یک جفت اسپیکر قوی با صدایی غنی، سیستم استریو اسپیکر Xiaomi 14 Ultra را تشکیل می‌دهند و تجربه چندرسانه‌ای را به سطح بسیار خوبی می‌رسانند.

این گوشی از نظر تحمل باتری، عملکرد آنچنان خوبی ندارد و با اینکه نسخه جهانی دارای باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری است، ولی در تست‌های استفاده فعال GSMARENA در مقایسه با دیگر پرچمداران ۲۰۲۴، عملکردی متوسط و رو به ضعیف از خودش برجای می‌گذارد اما با قابلیت شارژ سیمی ۹۰ وات با شارژری که درون جعبه یافت می‌شود، از سرعت شارژ قابل قبولی برخوردار است.

شیائومی ۱۴ اولترا با سیستم عامل اندروید ۱۴ و رابط کاربری Hyper OS از جعبه خارج می‌شود و مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ است که مطابق انتظار، توان پردازشی بسیار بالایی دارد و این گوشی را به یکی از قوی‌ترین‌های بازار تبدیل می‌کند که البته از پایداری پردازشی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. نسخه جهانی تنها در مدل دارای حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت و رم ۱۶ گیگابایت در دسترس قرار دارد ولی نسخه مخصوص بازار چین که در بازار موبایل ایران به راحتی یافت می‌شود، مدل‌های دارای حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و ۱۲ گیگابایت رم و یک ترابایت و ۱۶ گیگابایت رم نیز دارد.

از نظر سیستم دوربین می‌توان این گوشی را هم تراز سامسونگ Galaxy S24 Ultra دانست اما شیائومی ۱۴ اولترا از نظر فیلمبرداری قوی‌تر است و شاید بهترین گوشی ساخته شده در دنیا برای ضبط ویدئو تا سال ۲۰۲۴ باشد. از جمله ویژگی‌های خاص دوربین باید به دیافراگم قابل تنظیم و امکان کنترل عمق میدان دید در عکس‌ها و دوربین‌های زوم اپتیکی ۳.۲ برابری و ۵ برابری معرکه اشاره کرد. با این حال، دوربین سلفی مثل دیگر گوشی‌های شیائومی، با فوکوس ثابت و رزولوشن عددی ۳۲ مگاپیکسل، چنگی به دل نمی‌زند.

در کل می‌توان گفت که بررسی گوشی شیائومی ۱۴ اولترا حاکی از تفاوت‌های جزئی در مقایسه با نسل پیشین است که آن را کامل‌تر می‌سازند. از مهم‌ترین رقبای این گوشی می‌توان به گلکسی S24 اولترا سامسونگ، اوپو فایند ایکس ۷ و ویوو ایکس ۱۰۰ پرو اشاره کرد اما اگر به دنبال یکی از بهترین کمرافون‌های سال ۲۰۲۴ هستید، شیائومی ۱۴ اولترا برای شما ساخته شده است.

منبع:
gsmarena.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا