بررسی و مقایسهموبایل

نقد و بررسی گوشی پرچمدار کامپکت شیائومی ۱۴

خوش دست و قدرتمند با دوربین معرکه

گوشی موبایل شیائومی ۱۴، مدل پایه خانواده گوشی‌های پرچمدار Xiaomi 14 است که با دو عضو دیگر، یعنی شیائومی ۱۴ پرو و شیائومی ۱۴ اولترا تکمیل می‌شود. خبر خوب اینکه این گوشی بهبودهای قابل توجهی نسبت به نسل پیشین خودش یعنی شیائومی ۱۳ نشان می‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی گوشی شیائومی ۱۴ بپردازیم. با ما تا انتهای این مقاله جذاب همراه باشید.

بررسی گوشی شیائومی ۱۴ در یک نگاه

شرکت شیائومی در ۲۶ اکتبر ۲۰۲۳ از این گوشی موبایل که برای عرضه به بازارهای جهانی طراحی شده است، رونمای کرد. این گوشی در یک نوامبر ۲۰۲۳ وارد بازار شد و نسخه پایه آن در فروردین ۱۴۰۳ با قیمت بیش از ۴۰ میلیون تومان در بازار موبایل ایران عرضه می‌شود.

بررسی گوشی شیائومی ۱۴

همانطور که پیش از این گفتیم، شیائومی ۱۴ دارای بهبودهای قابل توجهی در مقایسه با شیائومی ۱۳ است. نمایشگر قبلی جای خودش را به یک صفحه نمایش بسیار بهتر با فناوری LTPO (برای تنظیم خودکار نرخ نوسازی) داده است. شیائومی ۱۴ مجهز به تراشه‌ای بسیار سریع‌تر، حافظه داخلی دو برابر و سیستم دوربین کاملا متحول شده است. در واقع، دوربین معرکه به کار رفته در این گوشی پرچمدار شیائومی می‌تواند مهم‌ترین دلیل برای خرید آن باشد. در واقع، شیائومی با حفظ و حتی بهبود دوربین پشتی، اندازه آن را به طور قابل توجهی کاهش داده است تا طرفداران گوشی‌های کامپکت را نیز جذب کند.

در کل می‌توان گفت که این گوشی، سنسور بزرگ‌تری در دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی خودش دارد، از دوربین تله‌فوتو با زوم ۳.۲ اپتیکی بهتری برخوردار است و دوربین اولتراواید ۵۰ مگاپیکسلی آن نیز میدان دید بازتری دارد.

همچنین، باتری ۴۶۱۰ میلی آمپر ساعت شیائومی ۱۴ کمی از باتری شیائومی ۱۳ بزرگ‌تر است به سرعت شارژ نیز از ۶۷ وات به ۹۰ وات ارتقاء یافته است.

پیش از شروع نقد و بررسی گوشی شیائومی ۱۴، بد نیست نگاهی کلی به مشخصات این گوشی پرچمدار بیاندازیم. همچنان با مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

مشخصات Xiaomi 14

در زیر می‌توانید مهم‌ترین مشخصات این گوشی موبایل شیائومی را ببینید:

تاریخ ورود به بازار یکم نوامبر ۲۰۲۳
ابعاد ۱۵۲.۸ در ۷۱.۵ در ۸.۲ میلی متر
وزن ۱۸۱ گرم
ساخت و جنس بدنه
  • سطح جلویی: گوریلا گلس ویکتوس
  • قاب: آلومینیوم
  • سطح پشتی: شیشه یا پلیمر سیلیکون
  • امتیاز مقاومت محیطی: IP68 (نیم ساعت در عمق یک و نیم متری آب)
نمایشگر
  • نوع صفحه نمایش: LTPO OLED
  • ابعاد: ۶.۳۶ اینچ
  • رزولوشن: ۱۲۰۰ پیکسل در ۲۶۷۰ پیکسل
  • نرخ نوسازی: ۱۲۰ هرتز
  • تراکم پیکسلی: ۴۶۰ پیکسل بر اینچ
  • روشنایی (typ): ۱۰۰۰ نیت
  • روشنایی حداکثر: ۳۰۰۰ نیت
  • نسبت نمایشگر به بدنه: ۸۹.۳ درصد
  • نسبت ابعاد: ۲۰:۹
  • محافظ نمایشگر: گوریلا گلس ویکتوس
  • قابلیت‌ها: پشتیبانی از دالبی ویژن و +HDR10
سیستم عامل و رابط کاربری سیستم عامل اندروید ۱۴ و رابط کاربری HyperOS
تراشه
  • نام تراشه: اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با ساخت ۴ نانومتری
  • پردازنده مرکزی (CPU): هشت هسته‌ای شامل یک هسته Cortex-X4 با نرخ ساعت ۳.۳ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A720 با نرخ ساعت ۳.۲ گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A720 با نرخ ساعت ۳.۰ گیگاهرتز و دو هسته Cortex-A520 با نرخ ساعت ۲.۳ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی (GPU): Adreno 750
شکاف کارت حافظه ندارد
حافظه داخلی و رم ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم / ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم / ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم / ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۶ گیگابایت رم / یک ترابایت حافظه داخلی و ۱۶ گیگابایت رم
نوع حافظه UFS 4.0
سیستم دوربین پشتی
  • دوربین اصلی: سنسور 1/1.31 اینچی و ۵۰ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱.۲ میکرومتری و لنز ۲۳ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.6، فوکوس خودکار تشخیص فاز پیکسل دوگانه، فوکوس خودکار لیزری و پایدارسازی اپتیکی تصویر
  • دوربین تله‌فوتو: سنسور ۵۰ مگاپیکسلی و لنز ۷۵ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.0، زوم اپتیکی ۳.۲ برابری، پایدارسازی اپتیکی تصویر و فوکوس خودکار تشخیص فاز (۱۰ سانتی متر تا بی‌نهایت)
  • دوربین اولتراواید: سنسور ۵۰ مگاپیکسلی و لنز ۱۴ میلی متری دارای گشودگی دیافراگم f/2.2 و میدان دید ۱۱۵ درجه
  • قابلیت‌های سیستم دوربین پشتی: لنزهای لایکا، فلش LED با تن دوگانه، HDR، پانوراما
  • کیفیت: فیلمبرداری: کیفیت حداکثر 8K@24fps، کیفیت 4K@60fps (+HDR10، دالبی ویژن HDR با نرخ ۱۰ بیت، LOG با نرخ ۱۰ بیت)، پایدارسازی الکترونیکی تصویر (EIS)، کیفیت 1080p@960fps، کیفیت 720p@1920fps
دوربین جلو
  • دوربین سلفی: سنسور دارای رزولوشن ۳۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۰.۷ میکرومتری و لنز ۲۲ میلی متری دارای گشودگی دیافراگم f/2.0
  • قابلیت‌های دوربین جلو: HDR و پانوراما
  • کیفیت فیلمبرداری: حداکثر 4K@60fps با قابلیت gyro-EIS
سیستم صوتی
  • استریو اسپیکر: دارد
  • جک هدفون ۳.۵ میلی متری: ندارد
قابلیت‌های ارتباطی
  • شبکه: 5G
  • وای-فای: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e/7، باند دوگانه، وای-فای دایرکت
  • بلوتوث: نسخه ۵.۴، A2DP، LE، aptX HD،  aptX Adaptive و LHDC
  • موقعیت‌یابی: GPS، GLONASS، GALILEO، BDS، QZSS و NavIC
  • NFC: دارد
  • فرستنده فروسرخ: دارد
  • USB: USB-C 3.2, OTG
سنسورها اثر انگشت (زیر نمایشگر، نوری)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورتی، قطب‌نما، فشارسنج، طیف‌سنج نوری
باتری و شارژ
  • ظرفیت باتری: ۴۶۱۰ میلی آمپر ساعت
  • سرعت شارژ: ۹۰ وات (۱۰۰ درصد در ۳۱ دقیقه)
رنگ‌ها مشکی، سفید، سبز یشمی، صورتی

آنباکس کردن شیائومی ۱۴

این گوشی در یک جعبه استاندارد شامل دستورالعمل‌، شارژ ۹۰ واتی و کابل USB-A به USB-C به مشتری تحویل داده می‌شود. همچنین، یک قاب سیلیکونی نیز درون جعبه وجود دارد. این پکیج یکی از بهترین پکیج‌های همراه گوشی‌های موبایل در سال ۲۰۲۴ است و امروزه بسیاری از گوشی‌ها حتی بدون شارژر به فروش می‌رسند.

آنباکس کردن شیائومی ۱۴

بررسی گوشی شیائومی ۱۴ از نظر طراحی و ساخت

در بخش اول نقد و بررسی گوشی شیائومی ۱۴، طراحی، ساخت و راحتی در دست گرفتن و استفاده از گوشی را بررسی می‌کنیم. طراحی این گوشی تفاوت چندانی با نسل پیشین، یعنی شیائومی ۱۳ ندارد و از فلسفه مشابهی پیروی می‌کند. تنها تغییر قابل توجه در طراحی و ساخت به برجستگی دوربین مربوط می‌شود که کمی بزرگ‌تر است و فاصله بیشتری از سطح پشتی گوشی دارد. بزرگ‌تر بودن برجستگی دوربین پشتی با توجه به بهبودهای قابل توجه در دوربین‌ها، مثل افزایش اندازه سنسور دوربین اصلی، کامل قابل پذیرش است.

طراحی پنل پشتی خمیده و لبه‌های صاف چندان محبوب نیست. گذشته از این، به نظر می‌رسد که طراحان از ابتدا در نظر نداشته‌اند که یک گوشی موبایل باید پنل پشتی هم داشته باشد! بنابراین، با اضافه کردن پنل پشتی بعد از طراحی قاب، فاصله‌ای کاملا ملموس بین قاب و پنل پشتی ایجاد شده است که زیبایی گوشی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. البته، چنین ساختاری باعث می‌شود تا دست گرفتن گوشی راحت‌‌تر باشد زیرا هیچ یا گوشه تیزی وجود ندارد که به کف دست شما فشار وارد کند.

پیشنهاد ما به شما:  چگونه گوشی سامسونگ را به تلویزیون وصل کنیم؟

یکی دیگر از ایراداتی که به طراحی شیائومی ۱۴ وارد است، به لغزنده بودن آن مربوط می‌شود. در واقع، سطح صیقلی گوشی، نه تنها نگه داشتن آن را در دست دشوار می‌کند و احتمال سقوط گوشی را بالا می‌برد، بلکه به راحتی اثر انگشت و دیگر کثیفی‌ها روی آن باقی می‌مانند.
شیائومی موفق شده است تا با انتقال کل سخت‌افزارهای مورد نیاز اسپیکر پشت قطعه گوشی (earpiece) و نیز با جا به جا کردن فرستنده IR به پشت شیشه جزیره دوربین، لبه بالایی گوشی را کاملا خالی نگه دارد. گذشته از این، لایه‌ای از PDV قاب آلومینیومی را پوشانده و نه تنها ظاهری براق به آن بخشیده، بلکه مقاومت آن را نیز کمی بیشتر کرده است.

طراحی شیائومی ۱۴

این گوشی دارای دو نسخه دارای پنل پشتی شیشه‌ای و دارای پنل پشتی چرم گیاهی است که تنها نسخه دارای پنل پشتی چرمی به بازار اروپا عرضه شده است اما هر دو نسخه در بازار موبایل ایران یافت می‌شوند. اگر نسخه دارای پنل پشتی چرمی را می‌خواهید، باید یکی از رنگ‌های مشکی، سفید و سبز یشمی را انتخاب کنید. البته، نسخه‌ای چرمی با رنگ صورتی نیز تولید شده است.

سطح جلویی گوشی کاملا معمولی و روتین است. یکی از نقاط مثبت طراحی شیائومی ۱۴، نازک بودن حاشیه دور نمایشگر محسوب می‌شود که البته این روزها بین گوشی‌های پرچمدار رایج است. در واقع، حاشیه نمایشگر تنها ۱.۷۱ میلی متر ضخامت دارد. سطح جلویی گوشی کاملا مسطح است و با گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شود.

حسگر اثر انگشت نوری زیر نمایشگر و خیلی نزدیک به لبه پایینی قرار دارد که لمس کردن آن را کمی دشوار می‌کند و بهتر بود که این حسگر کمی بالاتر باشد.

با اینکه گوشی موبایل شیائومی ۱۴ کوچک و خوش دست است اما طراحی چندان زیبا و کاربردی ندارد. قاب آلومینیومی صیقلی، سطح پشتی لغزنده و موقعیت نامناسب حسگر اثر انگشت، امتیاز طراحی گوشی را به طور قابل توجهی کاهش می‌کند.

نمایشگری بهتر از صفحه نمایش شیائومی ۱۳

بررسی گوشی شیائومی ۱۴ از نظر طراحی خیلی امیدوارکننده نبود اما صبور باشید، تازه می‌خواهیم نیمه پر لیوان را به شما نشان دهیم. این گوشی مجهز به نمایشگری ۶.۳۶ اینچی با رزولوشن ۱۲۰۰ پیکسل در ۲۶۷۰ پیکسل با عمق رنگ ۱۲ بیت و مجهز به فناوری LTPO است که کنترل خودکار بهتری روی نرخ نوسازی فراهم می‌آورد تا مصرف شارژ را بهینه‌تر کند. گذشته از این، صفحه نمایش شیائومی ۱۴ مجهز به فناوری DC dimming است که سوسو زدن نمایشگر را برای افرادی که چشمان حساسی دارند، کاهش می‌دهد. برای فعال کردن این قابلیت، دکمه‌ای در تنظیمات صفحه نمایش تعبیه شده است.

نمایشگر شیائومی ۱۴

از دیگر ویژگی‌های با کلاس این نمایشگر می‌توان به پشتیبانی از دالبی ویژن و +HDR10 و گواهینامه Widevine L1 اشاره کرد که امکان تماشای محتواهای با کیفیت بالا در اپلیکیشن‌های پخش اینترنتی مثل یوتیوب را فراهم می‌آورد.

با وجود تبلیغات شیائومی مبنی بر ارتقاء حداکثر روشنایی نمایشگر از ۱۹۰۰ نیت در شیائومی ۱۳ به ۳۰۰۰ نیت در شیائومی ۱۴، آزمایش‌ها نشان می‌دهد که روشنایی خودکار از ۱۱۷۵ نیت بالاتر نمی‌رود که تنها کمی بیشتر از روشنایی خودکار شیائومی ۱۳ است. البته، همین میزان روشنایی نیز برای کار کردن با گوشی در روشنایی روز و در فضای باز، کاملا کفایت می‌کند.

حداکثر میزان روشنایی نمایشگر شیائومی ۱۴ به صورت دستی، ۴۹۷ نیت و حداقل میزان روشنایی صفحه نمایش، ۲.۳ نیت است که کمی بالا محسوب می‌شود و احتمالا در یک اتاق تاریک، چشم شما را کمی اذیت می‌کند.

همانطور که گفتیم، اضافه شدن فناوری LTPO به نمایشگر OLED شیائومی ۱۴ این امکان را می‌دهد تا نرخ نوسازی را بهتر مدیریت کند و مصرف انرژی را بهینه‌تر سازد. برای مثال، وقتی که کاربر تعاملی با صفحه نمایش ندارد، نرخ نوسازی به صورت خودکار تا ۱۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند و به محض لمس شدن صفحه نمایش، با سرعت بسیار بالایی به ۱۲۰ هرتز می‌رسد.

شیائومی ۱۴ دارای سه حالت برای تنظیم نرمی و روانی تصویر شامل حالت پیش‌فرض یا خودکار، حالت ۶۰ هرتز و حالت ۱۲۰ هرتز است. با اینکه حالت ۶۰ هرتز، نرخ نوسازی را روی ۶۰ هرتز ثابت نگه می‌دارد اما حالت ۱۲۰ هرتز، دقیقا مثل حالت خودکار عمل می‌کند.

توصیه ما به شما این است که گوشی را در حالت خودکار قرار دهید زیرا فناوری LTPO به اندازه کافی هوشمند است تا هر زمانی که نیاز باشد، بسته به محتوای در حال نمایش و تعامل کاربر با نمایشگر، نرخ نوسازی را افزایش یا کاهش دهد. این حالت در اکثر اپلیکیشن‌ها نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را انتخاب می‌کند اما برای بعضی دیگر مثل یوتیوب، اینطور نیست. همچنین، در حالت خودکار، نرخ نوسازی ۲۴ هرتز، ۳۰ هرتز و ۶۰ هرتز برای انطباق با نرخ فریم‌های ۲۴ فریم بر ثانیه، ۳۰ فریم بر ثانیه و ۶۰ فریم بر ثانیه در هنگام پخش ویدئو، وجود دارد.

بررسی گوشی شیائومی ۱۴ از نظر باتری و شارژ

باتری ۴۶۱۰ میلی آمپر ساعت به کار رفته در شیائومی ۱۴ در مقایسه با باتری نسل پیشین، کمی بزرگ‌تر است اما این تفاوت اندک نمی‌تواند اختلاف زیادی در تحمل باتری و نگهداری شارژ ایجاد کند. با این حال، رابط کاربری HyperOS و تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در کنار نمایشگر LTPO OLED، ترکیبی از سه فناوری برای کاهش مصرف شارژ محسوب می‌شوند که به راستی روی تحمل باتری اثرگذار است.

شیائومی ۱۴ با وجود اندازه کوچکی که دارد، برخلاف بسیاری از گوشی‌های پرچمدار کوچک و کامپکت، از تحمل باتری بسیار خوبی، به ویژه برای بازپخش ویدئو و مرور وب، برخوردار است. مطابق انتظار، تحمل باتری در هنگام مکالمه پایین‌تر از گوشی‌های دارای نمایشگرهای بزرگ یا متوسط است زیرا در هنگام مکالمه، نمایشگر خاموش می‌شود و اندازه باتری، تعیین‌کننده میزان نگهداری شارژ گوشی است. همچنین، تحمل باتری گوشی در تست گیمینگ نیز چندان جالب نیست.

در زیر می‌توانید نتیجه تست استفاده فعال باتری گوشی موبایل شیائومی ۱۴ را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

باتری شیائومی ۱۴

این گوشی در رقابت سرعت شارژ، با قابلیت شارژ ۹۰ واتی، در بالای رنکینگ گوشی‌های کامپکت رقیب و تنها زیر گوشی شیائومی ۱۳ پرو قرار می‌گیرد که دارای قابلیت شارژ ۱۲۰ واتی است.

شیائومی ۱۴ برای شارژ شدن از صفر تا ۱۰۰ درصد، فقط ۳۵ دقیقه زمان نیاز دارد و با تنها ۱۵ دقیقه شارژ شدن با باتری خالی، می‌تواند یک روز کامل برای شما کار کند.

در زیر می‌توانید سرعت شارژ کامل گوشی موبایل شیائومی ۱۴ را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

سرعت شارژ شیائومی ۱۴

این گوشی از شارژ بی‌سیم ۵۰ وات و شارژ معکوس ۱۰ وات نیز پشتیبانی می‌کند.

بررسی بلندی و کیفیت صدای اسپیکرهای Xiaomi 14

حالا که نمایشگر را بررسی کردیم، نوبت به بررسی گوشی شیائومی ۱۴ از نظر بلندی و کیفیت صدا می‌رسد. این گوشی مجهز به سیستم استریو اسپیکر هیبرید است که در آن، اسپیکر پایینی، نقش اسپیکر اصلی و قطعه گوشی نقش اسپیکر ثانویه را ایفا می‌کند. مشکل رایج این نوع استریو اسپیکر این است که معمولا، اسپیکر پایینی، صدای قوی‌تری دارد و سبب ایجاد عدم تعادل در صدای گوشی می‌شود. با این حال، در شیائومی ۱۴ هر دو اسپیکر اصلی و ثانویه به اندازه کافی قوی هستند که صدای کاملا متعادلی ایجاد کنند.

از نقطه نظر کیفیت نیز باید بگوییم که هر دو اسپیکر، صدای بسیار با کیفیت و غنی دارند که تقریبا هیچ نویز یا اعوجاجی، حتی در صداهای بالا، در آن شنیده نمی‌شود اما مثل همیشه، کیفیت صداهای پایین، بهتر است.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین اپل واچ‌ها کدامند؟ کدام ساعت‌های هوشمند اپل را نخریم؟

این گوشی دارای امتیاز بلندی صدای بسیار خوبی است و در بین گوشی‌های رقیب، تنها گلکسی اس ۲۴ صدای بلندتری از آن دارد.

رابط کاربری و سیستم عامل شیائومی ۱۴

گوشی موبایل شیائومی ۱۴ با سیستم عامل اندروید ۱۴ و رابط کاربری جدید HyperOS از جعبه خارج می‌شود. این رابط کاربری، تفاوت چندانی با MIUI ندارد اما از نظر طراحی کمی بهتر است. همچنین، سایه نوتیفیکیشن کلاسیک گوشی‌های شیائومی در HyperOS بازگشته است و مرکز کنترل (Control Center) نیز دارد. در هر صورت، این رابط کاربری بسیار سریع و کاربردی است.

رابط کاربری جدید شیائومی ۱۴

انتظار می‌رود که این گوشی تا حداقل ۴ آپدیت اصلی سیستم عامل و تا ۵ سال، پچ‌های امنیتی را دریافت کند. در واقع، این سیاست آپدیت در گوشی‌های خانواده شیائومی ۱۳ تی وجود دارد و بعید است که گوشی‌های گران‌قیمت‌تر شیائومی ۱۴، آپدیت‌های کمتری دریافت کنند.

بررسی تراشه و عملکرد پردازشی Xiaomi 14

در این بخش به بررسی گوشی شیائومی ۱۴ از نظر تراشه و توان پردازشی CPU، GPU و مجموع می‌پردازیم و نگاهی خواهیم داشت بر پایداری پردازشی این گوشی.

شیائومی ۱۴ با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ کار می‌کند که ۳۰ درصد سریع‌تر و ۲۰ درصد بهینه‌تر از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ است. این تراشه با فرایند ۴ نانومتری ساخته شده است و به وضوح، روی هوش مصنوعی، گیمینگ، صدای بهتر و دوربین قوی‌تر تمرکز دارد.

تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به کار رفته در شیائومی ۱۴ با پردازنده گرافیکی Adreno 750 کار می‌کند که امکان گیمینگ کنسولی با پشتیبانی ۲۴۰ فریم بر ثانیه در نمایشگرهای ۲۴۰ هرتز را فراهم می‌آورد. Adreno Frame Motion Engine 2.0 می‌تواند فریم‌ها را برای بازپخش روان‌تر، ایجاد کند. همچنین، این GPU از Unreal Engine 5.2 نیز پشتیبانی می‌کند و ۲۵ درصد سریع‌تر و ۲۵ درصد بهینه‌تر از Adreno 740 است. گذشته از این‌ها، ری تریسینگ پردازنده گرافیکی Adreno 750، ۴۰ درصد بهتر از ری تریسینگ Adreno 740 به کار رفته در اسنپدراگون ۸ نسل ۲ است.

هوش مصنوعی اهمیت بسیار زیادی در تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ دارد که وابسته به موتور AI (AI Engine) است. این فناوری از مدل‌های هوش مصنوعی multi-modal generative و مدل‌های زبانی محبوب برای شناسایی مکالمه پشتیبانی می‌کند. تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ تا ۲۰ توکن بر ثانیه برای پاسخ‌های فوری دستیار هوش مصنوعی کار می‌کند که عملکردی معرکه است.

تراشه کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به کار رفته در شیائومی ۱۴ مجهز به سریع‌ترین فناوری انتشار پایدار (stable diffusion) است که می‌تواند یک تصویر را در کسری از ثانیه ایجاد کند. هوش مصنوعی، قابلیت‌های دوربین را نیز بهتر می‌کند؛ برای مثال، می‌توان به Semantic Segmentation اشاره کرد که واضح بودن و جزئیات تصویر را به صورت آنی بهبود می‌بخشد. همچنین، قابلیت Night Vision می‌تواند ویدئوهایی را که در شب گرفته می‌شوند، روشن‌تر کند.

در زیر می‌توانید نتایج تست GeekBench 6 تک-هسته را برای بررسی گوشی شیائومی ۱۴ از نظر توان پردازشی CPU ببینید و آن را با گوشی‌های دیگر مقایسه کنید:

GeekBench 6 تک-هسته را برای بررسی گوشی شیائومی ۱۴

همچنین، نتایج تست GeekBench 6 چند-هسته برای گوشی شیائومی ۱۴ در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب در زیر آورده شده است:

تست GeekBench 6 چند-هسته برای گوشی شیائومی ۱۴

همانطور که می‌بینید، این گوشی شیائومی از نظر توان CPU در تست‌های چند-هسته تنها در مقابل آیفون ۱۵ پرو کم می‌آورد و حتی از گلکسی اس ۲۴ نیز قوی‌تر است. با این حال، عملکرد CPU شیائومی ۱۴ در تست‌های تک-هسته، اندکی ضعیف‌تر است که آن را در وسط جدول گوشی‌های رقیب قرار می‌دهد.

جالب اینجاست که شیائومی ۱۴ در تست AnTuTu که هم پردازش گرافیکی و هم پردازش CPU را محاسبه می‌کند، با قدرت در صدر جدول گوشی‌های رقیب قرار می‌گیرد؛ بله! درست خواندید، یعنی حتی از گلکسی اس ۲۴ و آیفون ۱۵ پرو نیز بهتر است. در زیر می‌توانید نتایج تست AnTuTu 10 برای گوشی شیائومی ۱۴ در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب را ببینید:

تست AnTuTu 10 برای گوشی شیائومی ۱۴

البته، شیائومی ۱۴ نمی‌تواند توان پردازشی بالای خودش را برای مدت زیادی نگه دارد و در تست‌های پایداری پردازشی خیلی خوب نیست. به دلیل اندازه کوچک این گوشی و امکان انتشار حرارتی بهتر، انتظار می‌رفت که پایداری پردازشی کمی بهتر باشد. در واقع، تنها ۱۵ دقیقه فعالیت سنگین CPU برای کاهش قابل توجه توان پردازشی این گوشی کفایت می‌کند.

بررسی گوشی شیائومی ۱۴ از نظر دوربین

به هیجان‌انگیزترین بخش بررسی گوشی شیائومی ۱۴ می‌رسیم و در این بخش نگاهی می‌اندازیم بر کیفیت و امکانات فیلمبرداری و عکاسی این گوشی پرچمدار و کامپکت شیائومی. بدون شک، شیائومی ۱۴ یکی از بهترین کمرافون‌های کامپکت در بازار موبایل است که سیستم دوربین آن، بهبود قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با نسل قبلی یعنی شیائومی ۱۳ نشان می‌دهد.

سنسور جدید OmniVision OVX9000 به کار رفته در دوربین اصلی، برای اولین بار در یک گوشی موبایل استفاده شده است. شیائومی این سنسور بزرگ را Light Fusion 900 می‌نامد که بر خلاف سنسور دوربین اصلی شیائومی ۱۴ پرو، مجهز به لنز دارای امکان تنظیم دیافراگم نیست. بعضی منابع بر این باورند که این سنسور، نسخه‌ای سفارشی‌سازی‌شده از OmniVision OV50H است که اخیرا در آنر مجیک ۶ پرو به کار رفته است.

شیائومی ادعا کرده است که Xiaomi Imaging Engine سبب یکنواخت شدن عکس‌ها و ویدئوها در تمامی دوربین‌ها شود زیرا تعادل سفید و نوردهی توسط دوربین اصلی انجام می‌شود که همیشه در حالت روشن قرار دارد.

کیفیت عکس در نور روز

در بخش اول بررسی گوشی شیائومی ۱۴ از نظر دوربین، کیفیت عکس‌هایی که با این گوشی در نور روز گرفته می‌شوند را بررسی می‌کنیم. دوربین اصلی در نور روز عملکردی عالی دارد و عکس‌هایی در کلاس پرچمدار می‌گیرد که هیچ نقطه ضعفی ندارند، بسیار شفاف هستند، سرشار از جزئیات ظریف هستند، محدوده داینامیک گسترده‌ای دارند، از بازتولید رنگ دقیقی برخوردارند و در فضای باز و فضای بسته، ظاهر یکسانی دارند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی شیائومی ۱۴ در نور روز را ببینید:

دوربین اصلی روز شیائومی ۱۴

همچنین، در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره گرفته شده با دوربین اصلی شیائومی ۱۴ در نور روز را ببینید:

دوربین اصلی پرتره شیائومی ۱۴

ویژگی‌های عکس‌هایی که با زوم دیجیتالی ۲ برابری و با دوربین اصلی گرفته می‌شوند، تفاوتی با عکس‌های بدون زوم دوربین اصلی در نور روز ندارند اما از آن‌جایی که این زوم، دیجیتالی است و در واقع از کراپ شدن عکس‌های بدون زوم ایجاد می‌شود، این عکس‌ها آن‌چنان با کیفیت نیستند. در واقع، انتظار ما از عکس‌های دارای زوم دیجیتالی ۲ برابری یک پرچمدار، بسیار بیشتر است. این عکس‌ها بسیار صاف هستند و در شرایط نوری نامساعد، مات می‌شوند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم دیجیتالی ۲ برابری گرفته شده با دوربین اصلی شیائومی ۱۴ در نور روز را ببینید:

دوربین اصلی زوم شیائومی ۱۴

دوربین تله‌فوتو دارای قابلیت زوم اپتیکی ۳.۲ برابری، عکس‌هایی معرکه در نور روز می‌گیرد که سرشار از جزئیات و فاقد هرگونه نویز هستند و محدوده داینامیک گسترده‌ای دارند. همچنین، پردازش این عکس‌ها کاملا منطبق بر پردازش عکس‌های دوربین اصلی است و بنابراین، عکس‌های دوربین تله‌ُفوتو و دوربین اصلی، از نظر پارامترهای مختلف، کاملا یکسان هستند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم دیجیتالی ۳.۲ برابری گرفته شده با دوربین تله‌فوتو شیائومی ۱۴ در نور روز را ببینید:

پیشنهاد ما به شما:  بهترین گوشی شیائومی از نظر کاربران (مهر 1401)

عکس روز تله فوتو شیائومی ۱۴

متأسفانه، دوربین تله‌فوتو در حالت پرتره، عکس‌های خوبی نمی‌گیرد. این عکس‌ها بسیا صاف هستند و جداسازی سوژه از پس‌زمینه را به خوبی انجام نمی‌دهند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره گرفته شده با دوربین تله‌فوتو شیائومی ۱۴ در نور روز را ببینید:

پرتره گرفته شده با دوربین تله‌فوتو شیائومی ۱۴

در مقابل، عکس‌های ماکرو که با استفاده از دوربین تله‌فوتو گرفته می‌شوند، حرف ندارند. این دوربین می‌تواند فوکوس از ۱۰ سانتی متر تا بی‌نهایت داشته باشد و کلوزآپ‌هایی بسیار با کیفیت می‌گیرد. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های ماکرو گرفته شده با دوربین تله‌فوتو شیائومی ۱۴ در نور روز را ببینید:

پرتره ماکرو شده با دوربین تله‌فوتو شیائومی ۱۴

دوربین اولتراواید شیائومی ۱۴ در بین گوشی‌های اولتراواید دیگر گوشی‌های پرچمدار می‌درخشد اما عکس‌های دوربین‌های اولتراواید گوشی‌های پرچمدار هیچ وقت انتظارات را برآورده نمی‌کنند. اولتراوایدهای شیائومی ۱۴ در نور روز کمی صاف هستند و از نظر رنگ و جزئیات نیز چندان تعریفی ندارند. گذشته از این، محدوده داینامیک نیز خیلی خوب نیست. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گرفته شده با شیائومی ۱۴ در نور روز را ببینید:

ولتراواید گرفته شده با شیائومی ۱۴ در نور روز

گوشی‌های پرچمدار شیائومی هیچ وقت دوربین‌های سلفی خوبی نداشته‌اند و شیائومی ۱۴ نیز از این قاعده مستثنی نیست. عکس‌های ۳۲ مگاپیکسلی دوربین سلفی با وجود داشتن ظاهری طبیعی، نورپردازی خوب صورت و محدوده داینامیک مناسب، کمی صاف و رنگ پریده هستند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین سلفی شیائومی ۱۴ در نور روز را ببینید:

سلفی شیائومی ۱۴ در نور روز

کیفیت عکس در نور ضعیف

گوشی موبایل شیائومی ۱۴ به محض تاریک شدن شرایط محیطی، حالت شب را فعال می‌کند ولی فعال شدن حالت شب هیچ تغییری در عکس‌ها ایجاد نمی‌کند. در هر دو حالت، عکس‌های دوربین اصلی شیائومی ۱۴ در نور ضعیف، بسیار شفاف، عاری از نویز و سرشار از جزئیات هستند. میزان جزئیات در سایه‌ها شما را شگفت‌زده می‌کند و بخش‌های روشن تصویر و منابع نوری نیز به خوبی مدیریت می‌شوند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی شیائومی ۱۴ در نور ضعیف را ببینید:

عکس شب اصلی شیائومی ۱۴

عکس‌هایی که با زوم دیجیتالی ۲ برابری در نور ضعیف گرفته می‌شوند، جزئیات خیلی کمتری دارند و از نظر شفافیت و کنتراست نیز ضعیف‌تر هستند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم دیجیتالی ۲ برابری گرفته شده با دوربین اصلی شیائومی ۱۴ در نور ضعیف را ببینید:

عکس شب زوم دیجیتالی شیائومی ۱۴

در مقابل، دوربین تله‌فوتو می‌تواند عکس‌های فوق‌العاده خوب با زوم ۳.۲ برابری در شب بگیرد که از نظر کیفیت، کاملا مشابه عکس‌های دوربین اصلی هستند. پیشنهاد می‌کنیم که دکمه تغییر خودکار دوربین (automatic camera switch) را در وضعیت غیرفعال قرار دهید زیرا در غیر این صورت، گوشی در بعضی از صحنه‌ها، از دوربین اصلی برای گرفتن عکس‌های دارای زوم ۳ برابری استفاده می‌کند که اصلا مطلوب نیست.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم اپتیکی ۳.۲ برابری گرفته شده با دوربین تله‌فوتو شیائومی ۱۴ در نور ضعیف را ببینید:

زوم اپتیکی ۳.۲ برابری گرفته شده با دوربین تله‌فوتو شیائومی ۱۴ در نور ضعیف

عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید شیائومی ۱۴ در نور ضعیف، در دنیای دوربین‌های اولتراواید گوشی‌های پرچمدار، بسیار خوب محسوب می‌شوند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گرفته شده با شیائومی ۱۴ در نور ضعیف را ببینید:

اولتراواید شب شیائومی ۱۴

کیفیت فیلمبرداری شیائومی ۱۴

در بخش آخر از بررسی گوشی شیائومی ۱۴ از نظر دوربین، در رابطه با کیفیت فیلمبرداری این گوشی صحبت می‌کنیم. دوربین اصلی دارای قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 8K@24fps و 4K@60fps است. همچنین، با مجهز بودن به EIS، حالت ویدئوی پایدار (Steady Video) نیز دارد و حالت Steady Video PRO نیز به آن اضافه شده است. البته، این دو حالت ویدئوی پایدار تنها در کیفیت 1080p@30fpsامکان‌پذیر هستند. این گوشی می‌تواند با کیفیت‌های HDR/Dolby Vision و در حالت حرفه‌ای (Pro) نیز فیلمبرداری کند و مجموعه‌ای از چهار میکروفون، صدابرداری را به بهترین شکل انجام می‌دهند. این میکروفون‌ها در جلو و عقب گوشی قرار دارند. با اینکه ضبط ویدئوی دالبی ویژن ویژگی جدیدی نیست اما شیائومی تأکید کرده است که ویرایش‌گر ویدئوی گوشی، از دالبی ویژن نیز پشتیبانی می‌کند.

یکی دیگر از حالت‌های فیلمبرداری، حالت سینمایی یا Movie Mode است که می‌تواند ویدئوهایی با پس‌زمینه بوکه شده و تغییر فوکوس خودکار بسیار دقیق بگیرد.

ویدئوهای ضبط شده با شیائومی ۱۴ معرکه هستند و تقریبا هیچ ایرادی به آن‌ها وارد نیست. دوربین اصلی حتی در شرایط نوری نامطلوب نیز ویدئوهای 4K با محدوده داینامیک گسترده، سایه‌های خیلی خوب، کنتراست خوب و بدون نویز، ضبط می‌کند. همچنین، شفافیت و جزئیات این ویدئوها نیز خیلی عالی است و رنگ‌ها بسیار طبیعی به نظر می‌رسند. این ویدئوها در نور ضعیف نیز حرف ندارند.

گوشی‌های رقیب شیائومی ۱۴

نسخه پایه گوشی موبایل شیائومی ۱۴ در اسفندماه ۱۴۰۲ در بازار موبایل ایران با قیمت حدود ۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S24 در حالی که برتری‌های چندانی ندارد، با قیمتی بالای ۵۰ میلیون تومان در بازار موبایل ایران معامله می‌شود.

بدون شک، شیائومی ۱۴ یکی از بهترین گوشی‌های پرچمدار کامپکت در دنیا است و از آن‌جایی که گوشی‌های کامپکت پرچمدار زیادی در بازار وجود ندارند، پیدا کردن رقیبی برای این گوشی شیائومی کار دشواری است.

شاید مستقیم‌ترین رقیب شیائومی ۱۴، گوشی موبایل ساموسنگ گلکسی S24 باشد که اگرچه از شیائومی ۱۴ ضعیف‌تر است، ولی همانطور که گفتیم، در اسفند ۱۴۰۲ با قیمتی حدود ۱۰ میلیون تومان گران‌تر نسبت به شیائومی ۱۴ به فروش می‌رسد. این در حالی است که قیمت جهانی شیائومی ۱۴ بالاتر است!

گوشی موبایل گوگل پیکسل ۸ نیز می‌تواند با قیمتی کمی پایین‌تر گزینه مطلوبی باشد اما دوربین تله‌فوتو ندارد و باتری آن شارژ کمتری نگه می‌دارد. بعید می‌دانم که نیازی به بیان پشتیبانی نکردن نمایشگر از دالبی ویژن یا سرعت شارژ پایین‌تر باشد تا از خرید این گوشی گوگل به جای شیائومی ۱۴ منصرف شوید.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت شیائومی ۱۴ چند است؟

در فروردین ۱۴۰۳، گوشی موبایل شیائومی ۱۴ با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت با قیمت حدود ۴۰ میلیون تومان در بازار موبایل ایران معامله می‌شود.

۲- چرا شیائومی ۱۴ بخریم؟

اگر به گوشی‌های کامپکت علاقه دارید، احتمالا شیائومی ۱۴ بهترین گوشی موجود در بازار در سال ۱۴۰۳ برای شما است. این گوشی تراشه‌ای بسیار قدرتمند، عمر باتری بسیار عالی، نمایشگری معرکه و سیستم دوربین بسیار خوبی دارد.

۳- شیائومی ۱۴ بهتر است یا سامسونگ گلکسی اس ۲۴؟

گوشی شیائومی ۱۴ نه تنها امکانات بهتری در مقایسه با اس ۲۴ سامسونگ دارد، بلکه از نظر قیمتی نیز در بازار ایران بسیار ارزان‌تر است.

جمع‌بندی

در این مقاله، یکی از بهترین کمرافون‌های کامپکت دنیا یعنی Xiaomi 14 را به شما معرفی کردیم که کوچک‌ترین و ساده‌ترین عضو خانواده شیائومی ۱۴ است. این گوشی بهبودهای بسیار زیادی در مقایسه با نسل پیشین یعنی شیائومی ۱۳ نشان می‌دهد و به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر شیائومی ۱۳ دارید، آن را بفروشید و شیائومی ۱۴ را از فروشگاه اینترنتی فرنا بخرید.

بررسی گوشی شیائومی ۱۴ نشان می‌دهد که این گوشی اگرچه طراحی خیلی خوبی ندارد، اما از نمایشگر LTPO OLED بسیار خوب، تراشه آخرین مدل اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با توان پردازشی معرکه، استریو اسپیکر عالی، عمر باتری بسیار بالا و سرعت شارژ ۹۰ وات برخوردار است و سیستم دوربین آن، بهبودهای قابل توجهی در مقایسه با شیائومی ۱۳ نشان می‌دهد و آن را به یکی از بهترین گوشی‌های دنیا در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ تبدیل می‌کند.

منبع:
gsmarena.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا