بررسی و مقایسه

مقایسه گوشی سامسونگ A13 با M13

گوشی A13 بهتر است یا گوشی M13؟

گوشی سامسونگ گلکسی A13 یکی از ارزان‌قیمت‌ترین گوشی‌های میان-رده سامسونگ ساخته شده در مارس ۲۰۲۲ است. شرکت سامسونگ، نوعی گوشی اقتصادی به نام M13 در می همان سال وارد بازار کرد که شباهت زیادی به A13 دارد ولی قیمت آن، پایین‌تر است. در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه گوشی سامسونگ A13 با M13 بپردازیم. با ما همراه باشید.

مقایسه سریع دو گوشی سامسونگ گلکسی A13 و M13

تفاوت دو گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A13 و سامسونگ گلکسی M13 چیست و چرا A13 از M13 گران‌تر است؟ کدامیک از این دو گوشی موبایل، بهتر از دیگری است و شما باید کدامیک را انتخاب کنید؟

مقایسه گوشی سامسونگ a13 با m13 از نظر مشخصات

در نگاهی کلی به مشخصات این دو گوشی سامسونگ گلکسی می‌توان گفت که مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها به دوربین‌ها و تراشه مربوط می‌شود. گوشی M13 مجهز به تراشه جدیدتر اگزینوس ۸۵۰ است و با اینکه قیمت پایین‌تری دارد، اطلاعات را با سرعت بالاتری پردازش می‌کند و کارها را سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌دهد.

البته گوشی A13، دوربین‌های بهتری دارد و مجموعه دوربین پشتی آن شامل دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۵ مگاپیکسلی، دوربین ماکرو دو مگاپیکسلی و حسگر عمقی دو مگاپیکسلی است.

در مقابل، گوشی سامسونگ گلکسی A13 با تراشه قدیمی‌تر اگزینوس ۸۵۰ یا مدیاتک هلیو جی ۸۰ کار می‌کند. نسخه اگزینوس A13 گوشی از نظر پردازشی، نسبت به M13 ضعیف‌تر است ولی یک لنز ماکرو ۲ مگاپیکسلی، بیشتر از آن گوشی دارد و عکس‌های بهتری نیز می‌گیرد.

هر دو گوشی با باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت تغذیه و با سرعت ۱۵ وات شارژ می‌شوند. گوشی سامسونگ گلکسی M13 نمایشگری از نوع PLS LCD با کیفیت ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ و نرخ نوسازی ۹۰ هرتز دارد و از حافظه خارجی میکرو SD کارت نیز پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که نمایشگر ۶.۶ اینچی گلکسی A13 از نوع PLS TFT است و از کارت حافظه خارجی نیز پشتیبانی می‌کند؛ البته این گوشی از حافظه داخلی بالاتری برخوردار است و حداکثر حافظه داخلی آن به ۱۲۸ گیگابایت می‌رسد و رم آن نیز حداکثر ۶ گیگابایت است.

در کل می‌توان گفت که گوشی سامسونگ گلکسی A13 قدرت پردازش کمتری دارد ولی از نظر ساخت بهتر است و دوربین‌های بهتر و بیشتری دارد. این دو گوشی شباهت بسیار زیادی به همدیگر دارند اما M13 هم جدیدتر، هم قوی‌تر و هم ارزان‌تر است ولی A13 طراحی، ساخت و دوربین‌های بهتری دارد.

در صورتی که به دنبال خرید یک گوشی ارزان قیمت با توان پردازشی قابل قبول برای کارهای معمولی خود هستید و عکاسی خیلی برای شما اهمیت ندارد، گوشی M13 به توجه به قیمت پایین‌تری که دارد، مناسب‌تر به نظر می‌رسد اما اگر به دنبال گوشی ارزان قیمتی برای عکاسی هستید، شاید سامسونگ گلکسی A13، انتخاب بهتری باشد.

در ادامه، به طور دقیق‌تری به مقایسه گوشی سامسونگ A13 با M13 می‌پردازیم و این دو دو گوشی را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم. همچنان با مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

مقایسه گوشی سامسونگ A13 با M13 از نظر مشخصات

در جدول زیر می‌توانید مشخصات دو گوشی سامسونگ گلکسی A13 و M13 را در مقایسه با همدیگر ببینید:

  سامسونگ گلکسی M13 سامسونگ گلکسی A13
تاریخ ورود به بازار ۲۲ می ۲۰۲۲ ۰۴ مارس ۲۰۲۲
ابعاد ۱۶۵.۴ در ۹۴ در ۸.۴ میلی متر ۱۶۵.۱ در ۷۶.۴ در ۸.۸ میلی متر
وزن ۱۹۲ گرم ۱۹۵ گرم
جنس بدنه سطح جلویی از جنس شیشه

قاب پلاستیکی

سطح پشتی از جنس پلاستیک

سطح جلویی از جنس شیشه با محافظ گوریلا گلس ۵

قاب پلاستیکی

سطح پشتی از جنس پلاستیک

رنگ‌ها سبز تیره، نارنجی مسی، آبی روشن مشکلی، سفید، هلویی، آبی
باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
نوع PLS LCD PLS TFT
اندازه نمایشگر ۶.۶ اینچ ۶.۶ اینچ
نسبت نمایشگر به بدنه ۸۲.۵ درصد ۸۳.۲ درصد
رزولوشن نمایشگر ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل ۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل
تراکم پیکسلی ۴۰۰ پیکسل بر اینچ ۴۰۰ پیکسل بر اینچ
نرخ نوسازی نرخ نوسازی حداکثر ۹۰ هرتز نرخ نوسازی حداکثر ۹۰ هرتز
سیستم دوربین پشتی دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و فوکوس خودکار تشخیص فاز

دوربین اولتراواید ۵ مگاپیکسلی با  گشودگی دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۲۳ درجه

حسگر عمقی ۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4

دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و فوکوس خودکار تشخیص فاز

دوربین اولتراواید ۵ مگاپیکسلی با  گشودگی دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۲۳ درجه

حسگر عمقی ۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4

دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4

قابلیت‌های دوربین پشتی عکاسی پانوراما و HDR عکاسی پانوراما و HDR
فیلمبرداری دوربین پشتی 1080@30fps 1080@30fps
دوربین جلو ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
قابلیت‌های دوربین جلو HDR
فیلمبرداری دوربین جلو 1080@30fps 1080@30fps
سیستم عامل و رابط کاربری اندروید ۱۲ با رابط کاربری One UI 4.1 اندروید ۱۲ با رابط کاربری One UI 4.1
تراشه اگزینوس ۸۵۰ با ساخت ۸ نانومتری اگزینوس ۸۵۰ با ساخت ۸ نانومتری یا مدیاتک هلیو جی ۸۰ با ساخت ۱۲ نانومتری
پردازنده مرکزی ۸ هسته‌ای با ۴ هسته Cortex-A55 با نرخ ساعت ۲.۰ گیگاهرتز و ۴ هسته Cortex-A55 با نرخ ساعت ۲.۰ گیگاهرتز نسخه اگزینوس: ۸ هسته‌ای با ۴ هسته Cortex-A55 با نرخ ساعت ۲.۰ گیگاهرتز و ۴ هسته Cortex-A55 با نرخ ساعت ۲.۰ گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی Mali-G52 Mali-G52 یا Mali-G52 MC2
حافظه خارجی میکرو SD کارت میکرو SD کارت
حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ گیگابایت رم / ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ گیگابایت رم ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۳ گیگابایت رم، ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ گیگابایت رم / ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ گیگابایت رم / ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ گیگابایت رم / ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم
نتیجه تست GeekBench 5 (single-core) ۱۷۹ ۱۵۳
نتیجه تست GeekBench 5 (multi-core) ۱۰۳۵ ۵۸۶
سیم کارت دو سیم کارت (نانو-سیم) به صورت همزمان دو سیم کارت (نانو-سیم) به صورت همزمان یا تک سیم کارت (نانو-سیم)
شبکه 4G 4G
وای-فای Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, hotspot Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot
GPS GPS, GLONASS, GALILEO, BDS GPS, GLONASS, GALILEO, BDS
NFC دارد دارد
USB USB-C  نوع ۲.۰ USB-C نوع ۲.۰
رادیو دارد ندارد
جک ۳.۵ میلی متری دارد دارد
سنسورها حسگر اثر انگشت جانبی، شتاب سنج، حسگر مجاورتی، قطب‌نما حسگر اثر انگشت جانبی، شتاب سنج، حسگر مجاورتی، قطب‌نما
پیشنهاد ما به شما:  کامل‌ترین راهنمای خرید گوشی موبایل در ۷ مرحله

مقایسه دو گوشی گلکسی A13 و گلکسی M13 سامسونگ از نظر طراحی و ساخت

در این بخش از مقایسه گوشی سامسونگ A13 با M13، در رابطه با طراحی و ساخت این دو گوشی صحبت می‌کنیم. رده‌های مختلف گوشی‌های سامسونگ در سال‌های اخیر، تفاوت‌های زیادی با همدیگر نشان نمی‌دهند. طراحی گوشی A13، به ویژه طراحی مجموعه دوربین پشتی که شامل جزیره نمی‌شود، به گوشی سامسونگ گلکسی A32 باز می‌گردد و این طراحی، حتی در پرچمداران خانواده S22 نیز دیده می شود. این در حالی است که گوشی سامسونگ گلکسی M13، جزیره دوربین را دارد و سه دوربین پشتی، با آرایش ستونی، در جزیره‌ای مستطیلی شکل در گوشه بالا و سمت چپ سطح پشتی گوشی قرار گرفته‌اند. این جزیره، همانند اکثر گوشی‌های ۲۰۲۲ سامسونگ، با شیبی ملایم از سطح پشتی گوشی جدا می‌شود و ارتفاع زیادی ندارد.

این گوشی، طراحی ساده‌ای دارد و به جای داشتن طراحی سه قسمتی شامل سطح جلویی، قاب و پنل پشتی که در اکثر گوشی‌های سامسونگ دیده می‌شود، دارای بدنه‌ای دو قسمتی، شامل سطح جلویی و پنل پشتی است که قاب گوشی را هم شامل می‌شود. در واقع، سطح پشتی و قاب گوشی، یکپارچه هستند. مشابه همین طراحی در گوشی گلکسی M13 نیز به کار رفته است. پلاستیک به کار رفته در ساخت هر دو گوشی A13 و M13 به گونه‌ای است که به سادگی نمی‌شکند یا مثل قاب‌های فلزی، دچار فرورفتگی و قر شدگی نمی‌شود. البته، نمی‌توان گفت که جنس بدنه، خیلی خوب است.

یکی از تفاوت‌های مهم در طراحی و ساخت این دو گوشی سامسونگ، وجود محافظ گوریلا گلس ۵ روی نمایشگر گوشی گران قیمت‌تر A13 است، در حالی که نمایشگر گوشی M13 گوریلا گلس ندارد. همچنین، حاشیه دور نمایشگر گوشی A13، با اختلاف اندکی، کوچک‌تر از حاشیه دور نمایشگر گلکسی M13 است. البته، A13 به میزان ۴ میلی متر ضخیم‌تر از M13 است.

در مجموع می‌توان گفت که مهم‌ترین تفاوت این دو گوشی از نظر طراحی و ساخت، وجود گوریلا گلس ۵ در سطح جلویی A13 است که برتری قابل توجهی از نظر طراحی و ساخت به این گوشی می‌دهد. بنابراین، اگر طراحی، زیبایی ظاهری و استحکام گوشی برای شما اهمیت دارد، A13 گزینه بهتری به نظر می‌رسد.

از مقایسه گوشی سامسونگ A13 با M13 از نظر صفحه نمایش

مشخصات نمایشگر دو گوشی A13 و M13 از بسیاری جهات به همدیگر شباهت دارد؛ هر دو صفحه نمایش دارای ابعاد ۶.۶ اینچی هستند و رزولوشن ‍۱۰۸۰ در ۲۴۰۸ پیکسل دارند. مهم‌ترین تفاوت بین این دو نمایشگر، نوع آن‌ها است؛ در حالی که گوشی A13 با نمایشگر PLS TFT کار می‌کند، گوشی M13 مجهز به نمایشگر PLS LCD است. اما این دو چه تفاوتی با همدیگر دارند؟

نمایشگر A13:

نمایشگر a13

نمایشگر M13:

نمایشگر M13

فناوری PLS TFT، نوعی LCD محسوب می‌شود که دقت رنگ بالاتر و رنگ سفید بهتری در مقایسه با PLS LCD دارد. در واقع، در حالی که رنگ سفید در نمایشگر PLS LCD کمی به زردی می‌زند، PLS TFT، سفید خالص‌تری نمایش می‌دهد. البته، فراموش نکنید که حداکثر نرخ نوسازی صفحه نمایش گوشی M13 برابر با ۹۰ هرتز و این مقدار برای گوشی A13 برابر با ۶۰ هرتز است.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین اپل واچ‌ها کدامند؟ کدام ساعت‌های هوشمند اپل را نخریم؟

یکی دیگر از تفاوت‌های نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی A13 در مقایسه با صفحه نمایش M13، روشنایی بیشتر است. تست‌های روشنایی نمایشگر نشان می‌دهد که صفحه نمایش A13 تا ۳۲ درصد روشن‌تر از نمایشگر M13 است.

در کل، از نظر نمایشگر می‌توان این دو گوشی را برابر دانست. البته، هیچ کدام از این دو نمایشگر در مقایسه با خیلی از گوشي‌های دیگر سامسونگ، نمایشگرهای خوبی محسوب نمی‌شوند.

مقایسه دو A13 و M13 از نظر باتری و سرعت شارژ

مقایسه گوشی سامسونگ A13 با M13 نشان می‌دهد که هر دو گوشی دارای باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت و سرعت شارژ ۱۵ وات هستند. به دلیل تراشه‌های نسبتا ضعیف به کار رفته در این گوشی‌ها و نمایشگرهای پایین‌تر از متوسط با نرخ نوسازی و رزولوشن پایین، هر دو خیلی خوب شارژ نگه مي‌دارند.

البته، فرایند ساخت تراشه‌ها خیلی بهینه نیست و تراشه مدیاتک هلیو گوشی A13 با ساخت ۱۲ نانومتری، عملکرد ضعیف‌تری از نظر حفظ شارژ در مقایسه با نسخه دارای تراشه ۸ نانومتری اگزینوس دارد. البته، گوشی M13 دارای قابلیت نوسازی صفحه نمایش با نرخ ۹۰ هرتز است و در این صورت، زودتر از A13 شارژ خالی می‌کند.

تست‌های انجام شده روی سرعت شارژ این دو گوشی نشان می‌دهد که M13 برای شارژ شدن کامل، به حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارد اما زمان فول شارژ شدن A13 حدود ۲ ساعت و ۱۸ دقیقه است. بد نیست اشاره کنیم که اگرچه هر دو گوشی از شارژ ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کنند، اما فقط گوشی A13 با شارژر ۱۵ واتی به فروش می‌رسد و درون جعبه گوشی M13 شارژ ۱۰ واتی وجود دارد. بنابراین، اگر می‌خواهید گوشی M13 خود را با سرعت ۱۵ وات شارژ کنید، باید شارژر ۱۵ واتی را به صورت جداگانه بخرید. با این حال، واقعیت این است که شارژ ۱۵ واتی، تفاوت زیادی نسبت به شارژ ۱۰ واتی ندارد.

باتری A13

مقایسه گوشی سامسونگ A13 با M13 از نظر اسپیکر

مقایسه گوشی سامسونگ A13 با M13 نشان می‌دهد که هر دو این گوشي‌ها تک اسپیکر هستند و استریو اسپیکر ندارند. تست‌های انجام شده روی بلندی صدای این گوشی‌ها نشان می‌دهد که گلکسی A13 صدایی به بلندی ۸۳.۳ دسی بل و گلکسی M13 صدایی به لندی ۸۱.۴ دسی بل دارد و بنابراین، گوشی گران‌قیمت‌تر A13، از این نظر نیز نسبت به M13 برتری دارد. البته، برتری ۲ درصدی از نظر بلندی صدا، اهمیت چندانی ندارد.
هر دو گوشی دارای جک هدفون ۳.۵ میلی متری هستند و از قابلیت دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند. همچنین، بد نیست اشاره کنیم که M13 دارای FM رادیو است اما A13 مثل بسیاری از گوشی‌های مدرن، رادیو ندارد.

رابط کاربری و سیستم عامل A13 در مقایسه با M13

مقایسه گوشی سامسونگ A13 با M13 نشان می‌دهد که هر دو این گوشي‌های سامسونگ گلکسی با سیستم عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری One UI 4.1 وارد بازار موبایل شده‌اند و مثل همه گوشي‌های چند سال اخیر سامسونگ، حداقل تا ۴ سال آپدیت‌های اصلی سیستم عامل و حداقل تا ۵ سال، پچ‌های امنیتی را دریافت مي‌کنند.

مقایسه گوشی سامسونگ A13 با M13 از نظر سخت‌افزار و توان پردازشی

گفتیم که گوشی A13 در دو نسخه موجود است که یکی از آن‌ها با تراشه تراشه اگزینوس ۸۵۰ و دیگری با تراشه مدیاتک هلیو G80 کار می‌کند. این در حالی است که گوشی M13 فقط با تراشه اگزینوس ۸۵۰ در بازار موجود است. بنابراین، در این بخش، نسخه اگزینوس گوشی A13 را با گوشی گلکسی A13 مقایسه می‌کنیم.

هر دو تراشه دارای ۸ هسته با معماری ۴+۴ هستند و نرخ ساعت آن‌ها از ۲ گیگاهرتز فراتر نمی‌رود. همچنین، هر دو تراشه با ساخت ۸ نانومتری دارند و مجهز به پردازنده گرافیکی Mali-G52 MP1 هستند و نرخ ساعت GPU آن‌ها ۸۲۰ مگاهرتز است.

با اینکه این دو گوشی از تراشه کاملا یکسانی برخوردار هستند، اما به هر دلیلی که برای ما مشخص نیست، گوشی ارزان‌قیمت‌تر سامسونگ گلکسی M13، توان پردازشی بالاتری نسبت به A13 نشان می‌دهد. نتایج تست GeekBench 5 تک-هسته برای M13، بیش از ۱۷ درصد بهتر از A13 و نتایج تست چند-هسته، بیش از ۷۷ درصد به نفع M13 است که اختلاف قابل توجهی محسوب می‌شود. گذشته از این، تست AnTuTu 9 حاکی از برتری ۶ درصدی گوشی سامسونگ گلکسی M13 است.

مقایسه گوشی سامسونگ A13 با M13 از نظر پردازنده گرافیکی نیز حاکی از برتری هر چند جزئی M13 است. در واقع، امتیاز این گوشی در تست 3DMark Wild Life، برتری یک درصدی M13 در مقایسه با گلکسی A13 را نشان می‌دهد.

در کل می‌توان گفت که گوشی سامسونگ گلکسی M13 از نظر امتیاز گرافیکی، امتیاز مرور وب، امتیاز ویرایش ویدئو، امتیاز ویرایش عکس و امتیاز دستکاری دیتا در تست‌های پردازشی انجام شده، عملکردی بهتر از A13 دارد.

جالب است بدانید که M13 نسبت به A13 بیشتر داغ می‌شود که به احتمال زیاد، نه به دلیل پایداری بالاتر تراشه، بلکه به دلیل انتشار بهتر گرما به سطح گوشی و دفع بهینه‌تر گرما در M13 است که می‌تواند دلیل برتری این گوشی از نظر توان پردازشی باشد.

پیشنهاد ما به شما:  بررسی آیفون ۱۵ پرو مکس

البته دقت داشته باشید که حداکثر رم در گوشی A13، رم ۶ گیگابایتی ولی در گوشی M13 رم ۴ گیگابایتی است که می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای روی توان پردازشی داشته باشد. در واقع، همانطور که در جدل مشخصات واضح است، گوشی A13 تنوع بیشتری از نظر رم و حافظه داخلی دارد. هر دو گوشی مجهز به رم LPDDR 4X هستند.

مقایسه سیستم دوربین A13 با سیستم دوربین M13

برای مقایسه سیستم دوربین این دو گوشی، ابتدا نگاهی به مشخصات دوربین‌های آن‌ها می‌اندازیم. گوشی سامسونگ گلکسی A13 مجهز به ۴ دوربین پشتی، شامل دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۵ مگاپیکسلی، دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی و حسگر عمقی ۲ مگاپیکسلی است.

این گوشی از پایدارسازی اپتیکی تصویر برخوردار نیست و تصاویر را به صورت دیجیتالی پایدارسازی نمی‌کند. حداکثر کیفیت و نرخ فریم فیلمبرداری دوربین پشتی A13، کیفیت Full HD با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است. از دیگر قابلیت‌های دوربین پشتی این گوشی می‌توان به امکان فوکوس خودکار تشخیص فاز اشاره کرد.

دوربین اولتراواید سنسور CMOS یک-پنجم اینچی دارد که هر اندازه هر پیکسل آن، ۱.۱۲ میکرومتر و گشودگی دیافراگم آن f/1.2 است. این گوشی لنز ماکرو با رزولوشن ۲ مگاپیکسل و دیافراگم f/2.4 و حسگر تشخیص عمق با مشخصات مشابه دارد.

سامسونگ گلکسی A13 دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و سنسور CMOS دارد. حداکثر کیفیت و نرخ فریم فیلمبرداری دوربین سلفی A13، کیفیت Full HD با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است.

دوربین A13

گوشی M13 از نظر مشخصات دوربین عقب و جلو، تقریبا هیچ تفاوتی با A13 ندارد و تنها تفاوت سیستم دوربین این دو گوشی، به حضور دوربین ماکرو در A13 مربوط می‌شود. البته، کیفیت عکاسی و فیلمبرداری A13 تا حدودی نسبت به M13 بهتر است و می‌توان گفت که در مجموع، A13 سیستم دوربین بهتری دارد.

دوربین M13

سوالات پرتکرار

۱- گوشی A13 گران‌تر است یا گوشی M13؟

گوشی سامسونگ گلکسی A13 در مقایسه با گوشی M13 قیمت بالاتری دارد.

۲- گوشی سامسونگ A13 قوی‌تر است یا گوشی سامسونگ M13؟

مقایسه دو گوشی از نظر توان پردازشی نشان می‌دهد که گوشی M13 توان پردازشی بالاتری در مقایسه با گوشی A13 دارای رم مشابه دارد. با این حال، گوشی A13 دارای نسخه‌ای با رم ۶ گیگابایتی است اما حداکثر رم M13 از ۴ گیگابایت فراتر نمی‌رود.

۳- دوربین A13 بهتر است یا دوربین M13؟

مقایسه گوشی سامسونگ A13 با M13 نشان مي‌دهد که گوشی A13 سیستم دوربین بهتری دارد. این گوشی، نه تنها مجهز به دوربین ماکرو است که در M13 حضور ندارد، بلکه عکس‌ها و فیلم‌هایی با کیفیت بالاتری می‌گیرد.

۴- گوشی A13 بخرم یا گوشی M13؟

در صورتی که عکاسی برای شما مهم‌تر است و به طراحی و ساخت بیشتر اهمیت می‌دهید، گوشی A13 انتخاب بهتری به نظر می‌رسد. با این حال، اگر توان پردازشی گوشی برای شما اهمیت دارد و نمی‌خواهید پول زیادی بپردازید، گوشی M13 انتخاب بهتری به نظر می‌رسد.

جمع‌بندی

در این مقاله دو گوشی ارزان قیمت سامسونگ یعنی A13 و M13 را با همدیگر مقایسه کردیم. همانطور که گفته شد، هر دو این گوشی‌ها دارای بدنه دو تکه پلاستیکی در پشت و شیشه‌ای در جلو هستند. البته جنس شیشه جلوی A13 گوریلا گلس ۵ است اما M13 گوریلا گلس ندارد. نمایشگرهای این دو گوشی تفاوت زیادی با همدیگر ندارند ولی نمایشگر A13 کمی با کیفیت‌تر و روشن‌تر است. گذشته از این، نسبت نمایشگر به بدنه A13 اندکی بالاتر است.

در حالی که هر دو گوشی باتری یکسانی دارند، اما گوشی M13 کمی سریع‌تر شارژ می‌شود. البته، دقت داشته باشید که M13 برخلاف A13 با شارژ ۱۵ واتی به فروش نمی‌رسد و اگر شارژر ۱۰ واتی برای شما کافی نیست، باید شارژر ۱۵ واتی را به صورت جداگانه بخرید.
هر دو گوشی M13 و A13 استریو اسپیکر ندارند و تنها مجهز به یک اسپیکر با صدای نسبتا بلندی هستند. البته، صدای اسپیکر A13 حدود ۲ درصد بلندتر از اسپیکر M13 است.

هر دو گوشی M13 و A13 با سیستم عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری One UI 4.1 وارد بازار شده‌اند و از این نظر تفاوتی با همدیگر ندارند.

هم A13 و هم M13 دارای تراشه اگزینوس ۸۵۰ با ساخت ۸ نانومتری هستند اما A13 نسخه دیگری با تراشه مدیاتک هلیو G80 با ساخت ۱۲ نانومتری دارد. مقایسه دو گوشی از نظر توان پردازشی و عملکرد پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی، حاکی از برتری محسوس M13 با وجود قیمت پایین‌تر این گوشی است.

مقایسه گوشی سامسونگ A13 با M13 از نظر دوربین حاکی از برتری جزئی A13 است زیرا این گوشی برخلاف M13، دوربین ماکرو دارد و البته، عکس‌ها و فیلم‌‌های با کیفیت‌تری می‌گیرد. شما می‌توانید این دو گوشی سامسونگ را از فروشگاه اینترنتی فرنا تهیه کنید.

منابع:
۱- nanoreview.net
۲- phonesdata.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا