بررسی و مقایسهموبایل

نقد و بررسی گوشی پوکو C65

ارزان‌قیمت با ارزش خرید خوب

گوشی‌های شیائومی به قیمت مناسب معروف هستند و در بین این برند چینی، زیربرند‌های پوکو و ردمی، اقتصادی‌ترین گوشی‌ها را تولید می‌کنند. در صورتی که می‌خواهید کمترین پول ممکن را صرف خرید گوشی کنید، سری C گوشی‌های پوکو را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این مقاله به بررسی گوشی پوکو C65 می‌پردازیم که در نوامبر ۲۰۲۳ وارد بازار شد. با ما همراه باشید.

بررسی گوشی پوکو C65 به طور خلاصه

بررسی گوشی پوکو c65

شیائومی در نوامبر ۲۰۲۳ گوشی اقتصادی Poco C65 را وارد بازار کرد که شباهت بسیار زیادی به ردمی ۱۳ سی دارد و می‌توان گفت که این دو گوشی عملا از نظر سخت‌افزاری یکی هستند. شیائومی در یکی دو سال اخیر، تعداد زیادی گوشی‌های سری C پوکو وارد بازار کرده است و اینطور به نظر می‌رسد که عدد اول پس از حرف C، نشان‌دهنده نسل دستگاه و عدد دوم به موقعیت گوشی درون خانواده‌اش بستگی دارد و حتی می‌تواند نشان‌دهنده اندازه نمایشگر نیز باشد.

در صورتی که حس ما در رابطه با نحوه نامگذاری‌های گوشی‌های سری C پوکو درست باشد، گوشی پوکو C65، اولین عضو نسل جدیدی از گوشی‌های پوکو است که با هدف جایگزینی پوکو C55 وارد بازار شده است. البته، باید اشاره کنیم که نسل جدیدی از این گوشی‌ها در فوریه ۲۰۲۴ وارد بازار شد.

شباهت‌های زیادی بین دو گوشی سی ۵۵ و سی ۶۵ وجود دارد. برای مثال، می‌تواند به اندازه برابر دو گوشی و برخورداری هر دو از تراشه مدیاتک هلیو جی ۸۵، باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت و دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسل اشاره کرد.

با این حال، بهبودهایی در C65 در مقایسه با نسل قبلی‌اش مشاهده می‌شود. از مهم‌ترین این بهبودها می‌توان به نمایشگر اشاره کرد که اندکی بزرگ‌تر شده و قطر آن به ۶.۷۴ اینچ ارتقاء یافته است. مهم‌تر اینکه Poco C65 اولین گوشی پوکو سری سی با نمایشگر دارای نرخ نوسازی ۹۰ هرتز محسوب می‌شود. گذشته از این‌ها، سی ۶۵ دارای قابلیت شارژ سریع ۱۸ واتی از نوع PD است که اگرچه سرعت بالایی محسوب نمی‌شود اما بسیار سریع‌تر از شارژ ۱۰ وات سی ۵۵ است.

یکی دیگر از بهبودهای این گوشی پوکو در مقایسه با نسل قبلی‌اش، اضافه شدن دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی به جای سنسور عمقی است. همچنین، شاهد ارتقاء دوربین سلفی به ۸ مگاپیکسل هستیم. با قیمت زیر ۶ میلیون تومان برای نسخه دارای حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت در اسفند ماه ۱۴۰۲، باید این گوشی را یکی از اقتصادی‌ترین و ارزان‌ترین گوشی‌های موجود در بازار بدانیم. در ادامه به بررسی مشخصات و نقد و بررسی این گوشی می‌پردازیم. همچنان با مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

مشخصات Poco C65

پیش از شروع نقد و بررسی گوشی پوکو C65 بد نیست نگاهی کلی به مشخصات این گوشی داشته باشیم:

تاریخ ورود به بازار ۶ نوامبر ۲۰۲۳
ابعاد ۱۶۸ در ۷۸ در ۸.۱ میلی متر
وزن ۱۹۲ گرم
جنس بدنه
  • جلو: گوریلا گلس
  • قاب: پلاستیک
  • پشت: پلاستیک
نمایشگر
  • نوع صفحه نمایش: IPS LCD
  • رزولوشن: ۷۲۰ در ۱۶۰۰ پیکسل
  • نرخ نوسازی: ۹۰ هرتز
  • حداکثر روشنایی (HBM): ۶۰۰ نیت
  • حداکثر روشنایی (typ): ۴۵۰ نیت
  • نسبت نمایشگر به بدنه: ۸۳.۷ درصد
  • تراکم پیکسلی: ۲۶۰ پیکسل بر اینچ
  • محافظ نمایشگر: گوریلا گلس
سیستم عامل و رابط کاربری سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI 14 for POCO
تراشه
  • نام تراشه: مدیاتک هلیو جی ۸۵ (ساخت ۱۲ نانومتری)
  • پردازنده مرکزی (CPU): هشت هسته‌ای شامل دو هسته Cortex-A75 با نرخ ساعت ۲.۰ گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با نرخ ساعت ۱.۸ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی (GPU): Mali-G52 MC2
شکاف کارت حافظه میکرو SD کارت (شکاف اختصاصی)
حافظه و رم
  • ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ گیگابایت رم / ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم / ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم
  • نوع حافظه: eMMC 5.1
سیستم دوربین پشتی
  • دوربین اصلی: سنسور ۵۰ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۰.۶۴ میکرومتری، لنز ۲۸ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 و فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • دوربین ماکرو: سنسور ۲ مگاپیکسلی
  • دوربین کمکی: سنسور ۰.۰۸ مگاپیکسل
  • قابلیت‌های دوربین پشتی: فلش LED، عکاسی با قابلیت HDR و فیلمبرداری با حداکثر کیفیت 1080p
دوربین جلو
  • دوربین سلفی: سنسور ۸ مگاپیکسلی و لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.0
  • قابلیت‌های دوربین سلفی: HDR و فیلمبرداری با حداکثر کیفیت 1080p
سیستم صوتی
  • تک-اسپیکر
  • جک ۳.۵ میلی متری
قابلیت‌های ارتباطی
  • شبکه: 4G
  • وای-فای: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، dual-band
  • بلوتوث: نسخه ۵.۳، A2DP، LE
  • موقعیت‌یابی: GPS، GLONASS، GALILEO و BDS
  • NFC: دارد (وابسته به بازار)
  • رادیو: رادیو FM دارد
  • USB: USB-C 2.0
سنسورها اثر انگشت (جانبی)، شتاب‌سنج، قطب‌نما، حسگر مجاورتی
باتری و شارژ
  • ظرفیت باتری: ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
  • سرعت شارژ: ۱۸ وات سیمی
رنگ‌ها مشکی، ارغوانی، آبی

آنباکس کردن Poco C65

این گوشی در جعبه‌ای دو تکه، مستحکم و با کیفیت با رنگ‌های زرد و سیاه همیشگی پوکو به شما تحویل داده می‌شود و با اینکه شیائومی ادعایی در رابطه با سازگاری محیطی زیستی جعبه ندارد، اما به نظر می‌رسد که جعبه به طور کامل از مقوا ساخته شده باشد. حتی درون جعبه نیز گهواره پلاستیکی قرار ندارد اما گوشی کاملا در جای خوش مستحکم است.

باکس گوشی پوکو c65

با در نظر گرفت قیمت گوشی موبایل پوکو C65، آیتم‌های سخاوتمندانه‌ای درون جعبه آن یافت می‌شود. به غیر از خود گوشی، یک کابلی USB-A به USB-C همراه با شارژری دیواری درون جعبه است. البته، شارژ از نوع ۱۰ وات (5A@2A) است و اگر بخواهید گوشی را با سرعت حداکثر یعنی ۱۸ وات شارژ کنید، باید یک شارژر ۱۸ وات پاور دلیوری به صورت جداگانه بخرید.

طراحی و ساخت پوکو سی ۶۵

در این بخش، به بررسی گوشی پوکو C65 از نظر طراحی و ساخت می‌پردازیم. این گوشی دارای طراحی بسیار سنتی است و هیچ نوآوری خاصی در آن دیده نمی‌شود و طراحی پوکو در آن موج می‌زند. البته، تیم طراحی تلاش کرده است تا با یک برجستگی خفیف و چند خط عمود بر هم، چندین ویژگی متمایز کننده اطراف سیستم دوربین پشتی ایجاد کند که کاملا با دیگر جنبه‌های طراحی گوشی همخوانی دارد و ظاهری با کلاس به این گوشی اقتصادی بخشیده است. سطح پشتی گوشی زیبا به نظر می‌رسد و تنها چیزی که ممکن است دوست نداشته باشید، علائم تجاری پشت گوشی است که از پایین به بالا در گوشه پایین سمت راست چاپ شده است.

این گوشی در سه رنگ آبی، مشکی و ارغوانی موجود است که رنگ مشکی از همه خسته‌کننده‌تر به نظر می‌رسد ولی رنگ‌های آبی و ارغوانی، جذابیت خاصی دارند. سطح پشتی گوشی کاملا مسطح است و مرز بین آن و قاب اصلا قابل تشخیص نیست. هم قاب و هم پنل پشتی از جنس پلاستیک هستند. لبه‌های گوشی نیز کاملا مسطح هستند و قابل گوشی، گوشه‌هایی گرد دارد که دست گرفتن آن را راحت‌تر می‌کند.

رنگ های گوشی پوکو c65

شیشه جلویی گوشی به نوعی روی بخشی از قاب قرار گرفته ولی به خوبی به آن متصل شده است. با این حال، برخلاف سطح پشتی، مرز بین شیشه جلویی و قاب گوشی کاملا قابل تشخیص است. حاشیه‌های دور نمایشگر از ضخامت زیادی برخوردار هستند که با توجه به قیمت پوکو C65 کاملا قابل انتظار است. حاشیه پایینی، از حاشیه‌های بغلی و حاشیه فوقانی ضخیم‌تر است. شبکه خروجی قطعه گوشی (earpiece) کاملا بین شیشه جلویی و حاشیه بالایی جای دارد اما اصلا به چشم نمی‌آید. در بالای نمایشگر، دوربین سلفی در بریدگی U-شکل قرار دارد اما این بریدگی چندان بزرگ نیست.

گوشی موبایل Poco C65 دستگاه نسبتا سنگینی است و با ابعاد ۱۶۸ در ۷۸ در ۸.۱ میلی متر، ۱۹۲ گرم وزن دارد که البته برای یک گوشی با نمایشگر ۶.۷۴ اینچی و باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت، وزن خیلی زیادی محسوب نمی‌شود.

بررسی پوکو C65 از نظر کیفیت ساخت

از نظر مواد مورد استفاده در ساخت، تعجبی ندارد که C65 عمدتا از پلاستیک تشکیل شده باشد. همانطور که گفتیم، پنل پشتی و قاب گوشی از جنس پلاستیک هستند اما از دور همانند فلز صیقل خورده به نظر می‌رسند. خوشبختانه، سطح جلویی گوشی از جنس گوریلا گلس است اما معلوم نیست که کدام از گوریلا گلس در ساخت Poco C65 به کار رفته است.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین گوشی های سال ۲۰۲۲ جهان را بهتر بشناسید

گذشته از این‌ها، اگرچه شرکت شیائومی امتیاز مقاومت محیطی این دستگاه موبایل پوکو را اعلام نکرده است اما با توجه به واشری که اطراف خشاب سیمکارت قرار دارد، به نظر می‌رسد که این گوشی تا اندازه‌ای در مقابل گرد و غبار و آب و مقاومت دارد اما به شما توصیه می‌کنیم که از آن در مقابل عوامل محیطی محافظت کنید.

دکمه‌ها، ورودی‌ها و خروجی‌های Poco C65

بررسی گوشی پوکو C65 در یک نگاه نشان می‌دهد که این گوشی از نظر دکمه‌ها، خروجی‌ها و ورودی‌ها کاملا استاندارد است ولی برخلاف بسیاری از گوشی‌های امروزی، جک هدفون ۳.۵ میلی متری دارد که به تنهایی در لبه بالایی گوشی قرار گرفته است.

گوشی پوکو c65 از بالا

لبه سمت چپ گوشی نیز کاملا خلوت است و فقط خشاب سیم کارت در این لبه قرار دارد. درون این خشاب، دو سیم کارت و یک حافظه میکرو SD کارت به صورت همزمان قرار می‌گیرند. در لبه سمت راست، محل قرار گرفتن دکمه کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور است. روی دکمه پاور، حسگر اثر انگشت جانبی نیز قرار گرفته است که از دقت و سرعت بالایی برخوردار است. هر دو دکمه از ارتفاع و موقعیت مناسب برخوردار هستند ولی کمی شل و ول به نظر می‌سند و بازخورد لمسی خوبی ندارند. البته، با در نظر قیمت گوشی پوکو سی ۶۵ نمی‌توان ایراد زیادی به این موضوع گرفت.

لبه پایینی کمی شلوغ‌تر است. میکروفون اصلی در لبه پایینی قرار دارد و خروجی آن دارای سه حفره است. در مرکز لبه پایینی، پورت USB-C 2.0 دیده می‌شود و در سمت دیگر آن، یک حفره وجود دارد که محل قرار گرفتن ورودی میکروفون است. این گوشی، حتی استریو اسپیکر هیبریدی هم ندارد که البته با در نظر گرفتن محدوده قیمتی، کاملا قابل درک است.

قابلیت‌های ارتباطی پوکو C65

این گوشی از نظر قابلیت‌های ارتباطی، کمی فراتر از انتظار است. همین اول کار باید برای شما روشن کنیم که با زیر ۶ میلیون تومان در اسفند ۱۴۰۲ نباید انتظار گوشی 5G داشته باشید ولی هر دو محل قرارگیری سیم کارت از 4G پشتیبانی می‌کنند.

این گوشی دارای قابلیت وای-فای باند دوگانه و بلوتوث 5.3 است که با در نظر گرفتن محدوده قیمتی، خیلی خوب است. همچنین، از LE نیز پشتیبانی می‌کند. پوکو سی ۶۵ در بعضی از بازارها دارای NFC است و از GPS، GLONASS، GALILEO و BDS برای موقعیت‌یابی مکانی پشتیبانی می‌کند. همچنین، یک گیرنده رادیو FM با قابلیت‌های ضبط برنامه‌های رادیویی نیز دارد.

پورت USB-C که در زیر گوشی قرار دارد، از قابلیت Power Delivery با توان ۱۸ وات و از قابلیت USB HOST/OTG پشتیبانی می‌کند اما از قابلیت‌های لوکسی مثل خروجی ویدئویی برخوردار نیست. از آن‌جایی که این پورت USB از اتصال USB 2.0 پشتیبانی می‌کند، می‌تواند داده‌ها را با سرعت نظری ۴۸۰ مگابایت بر ثانیه منتقل کند.

این گوشی شتاب‌سنج bma253 دارد اما فاقد ژیروسکوپ است. این دو سنسور معمولا با همدیگر به کار می‌روند. سنسور محیطی از نوع ltr311 است اما با سنسور مجاورتی جفت نشده است بلکه این گوشی دارای سنسور مجاورتی مجازی است که عملکرد بسیار خوبی در خاموش کردن نمایشگر دارد اما اصلا قابل مقایسه با سنسور مجاورتی واقعی نیست. ترکیب قطب نما و مغناطیس‌سنج mmc5603 نیز در این گوشی یافت می‌شود اما مطابق انتظار، خبری از فشارسنج نیست.

بررسی گوشی پوکو C65 از نظر نمایشگر

پوکو سی ۶۵ مجهز به نمایشگر بسیار بزرگی از نوع LCD است. این نمایشگر ۶.۷۴ اینچی دارای نرخ نوسازی ۹۰ هرتز است که بالاترین نرخ نوسازی در گوشی‌های سری سی پوکو محسوب می‌شود. با اینکه ان نرخ نوسازی خیلی بالا نیست اما نرخ نوسازی ۹۰ هرتز، نسبت به نرخ نوسازی ۶۰ هرتز تفاوت زیادی دارد و کاملا ملموس است.

نمایشگر گوشی پوکو c65

صفحه نمایش به کار رفته در این گوشی در مقایسه با دیگر نمایشگرهای LCD روشنایی بسیار بالایی دارد. روشنایی حداکثر این صفحه نمایش در حالت دستی به ۴۸۰ نیت و در حالت خودکار به ۶.۷ نیت می‌رسد. با این حال، استفاده از این گوشی در محیط بسیار روشن و فضای باز، اصلا آسان نیست.

در زیر می‌توانید روشنایی دستی گوشی موبایل پوکو C65 را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

روشنایی دستی گوشی پوکو c65

همچنین، در زیر می‌توانید روشنایی خودکار گوشی موبایل پوکو C65 را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

روشنایی خودکار نمایشگر گوشی پوکو c65

بد نیست اشاره کنیم که این نمایشگر رزولوشن HD (۷۲۰ پیکسل در ۱۶۰۰ پیکسل) دارد که با توجه به اندازه بسیار بزرگ، از تراکم پیکسلی خوبی برخوردار نیست و تصاویر را کمی مات نشان می‌دهد. البته، این مشکل خیلی توی ذوق نمی‌زند اما انتظار تصاویر خیلی شفافی نداشته باشید.

گوشی Poco C65 در تنظیمات نمایشگر خود دارای سه حالت نمایش رنگ و یک گردونه اصلاح دمای رنگ است. سه حالت رنگ شامل واضح (Vivid)، اشباع (Saturated) و استاندارد (Standard) هستند و گوشی در حالت پیش‌فرض روی وضعیت واضح قرار دارد.

هر سه حالت، فضای رنگی sRGB را به خوبی به تصویر می‌کشند. در حالت‌های واضح و اشباع‌شده، رنگ آبی کمی غلیظ‌تر است و بنابراین، دمای پایین‌تری دارند. البته، دمای رنگ حالت استاندارد نیز کم است اما دقت رنگ بالایی دارد و مقادیر daltaE 2000 آن به اندازه کافی پایین است تا بتوان آن را دقیق دانست.

صفحه نمایش این گوشی از قابلیت سخت‌افزاری HDR برخوردار نیست اما از دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند. با این حال، HDR، +HDR10 و HLG ندارد. خوشبختانه، پوکو سی ۶۵ از بالاترین گواهینامه Widevine L1 DRM پشتیبانی می‌کند و بنابراین، می‌توانید ویدئوهای یوتیوب را به صورت FullHD ببینید.

یکی از بهبودهای مهم نمایشگر Poco C65 در مقایسه با Poco C55، افزایش نرخ نوسازی به ۹۰ هرتز است که برای یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های موجود در بازار موبایل، ویژگی خیلی خوبی محسوب می‌شود. با اینکه نرخ نوسازی ۹۰ هرتز این روزها در بین گوشی‌ها قابلیت چندان جذابی محسوب نمی‌شود اما تفاوت زیادی با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز دارد و نرمی و روانی نمایشگر را بسیار افزایش می‌دهد تا کار کردن با گوشی‌، لذت‌بخش‌تر باشد.

این گوشی دارای قابلیت نرخ نوسازی تطبیقی (Adaptive) است که به صورت خودکار، نرخ نوسازی را بین دو حالت ۶۰ هرتز و ۹۰ هرتز تنظیم می‌کند و ویژگی بسیار خوبی در یک گوشی اقتصادی بسیار ارزان‌قیمت محسوب می‌شود. در کل، پوکو سی ۶۵ دارای سه حالت نرخ نوسازی پیش‌فرض (Default)، ۶۰ هرتز و ۹۰ هرتز است و حالت پیش‌فرض به صورت تطبیقی کار می‌کند. البته، در حالی که حالت ۶۰ هرتز، نرخ نوسازی را روی ۶۰ هرتز قفل می‌کند، حالت ۹۰ هرتز ثابت نیست و گاهی اوقات به تشخیص خودش، نرخ نوسازی را تا ۶۰ هرتز کاهش می‌دهد.

در صورتی که گوشی را در حالت ۹۰ هرتز قرار دهید، تا زمانی که در حال تعامل با گوشی باشید و در بیشتر بخش‌های رابط کاربری، نمایشگر با نرخ ۹۰ هرتز نوسازی می‌شود اما زمانی که حرکتی در تصاویر نباشد، نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود. بعضی از اپلیکیشن‌ها مثل اپلیکیشن‌های گوگل و برخی اپلیکیشن‌های جانبی مثل فیسبوک، در همه شرایط با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز نمایش داده می‌شوند. همچنین، بیشتر اپلیکیشن‌های چندرسانه‌ای مثل گالری با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز نمایش داده می‌شوند اما در هنگام بازپخش ویدئو، Poco C65 از هوش کافی برای تشخیص وضعیت و کاهش نرخ نوسازی تا ۶۰ هرتز برخوردار است.

در کل می‌توان گفت که حالت پیش‌فرض یا تطبیقی هم رفتار مشابهی دارد. بنابراین، می‌توان گفت که در عمل، این گوشی دارای دو حالت نرخ نوسازی است. به نظر می‌رسد که خبری از گیمینگ با نرخ نوسازی بالا نباشد و همه بازی‌ها، صرف نظر از حالت نرخ نوسازی، با نرخ ۶۰ هرتز اجرا می‌شوند و حالت مرکز بازی (Game Center)، امکان تنظیم نرخ نوسازی ندارد.

به طور کلی می‌توان گفت که بررسی گوشی پوکو C65 از نظر تنظیمات نرخ نوسازی حاکی از این است که این گوشی توانایی بالایی در تنظیم هوشمند نرخ نوسازی دارد و به خوبی در مصرف باتری صرفه‌جویی می‌کند. با اینکه سی ۶۵ امکان گیمینگ با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز را ندارد اما با بعید است کسی این گوشی ارزان‌قیمت و ضعیف را برای گیمینگ بخرد. در مجموع می‌توان گفت که با در نظر گرفتن قیمت گوشی پوکو سی ۶۵، نمی‌توان انتظار بیشتری داشت.

بررسی باتری و سرعت شارژ Poco C65

این گوشی مجهز به باتری نسبتا بزرگ ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است اما تراشه مدیاتک هلیو جی ۸۵ در مصرف باتری خیلی به صرفه عمل نمی کند. با این حال، پوکو سی ۶۵ در تست استفاده فعال GSMARENA عملکرد نسبتا خوبی از خودش برجای گذاشته است که اگرچه چیز قابل توجهی نیست اما نمی‌توان آن را ضعیف دانست. این گوشی از تحمل باتری خوبی برای تماس‌های تلفنی برخوردار است و در مرور وب، بازپخش ویدئو و گیمینگ نیز بد نیست. در زیر می‌توانید نتیجه تست استفاده فعال باتری گوشی پوکو C65 را ببینید:

پیشنهاد ما به شما:  معرفی کامل بهترین گوشی های میان رده سامسونگ

باتری گوشی پوکو c65

این گوشی از قابلیت شارژ Power Delivery با سرعت ۱۸ وات پشتیبانی می‌کند اما درون جعبه، شارژر ۱۸ واتی وجود ندارد و فقط یک شارژر ۱۰ واتی همراه گوشی به شما تحویل داده می‌شود. در صورتی که از شارژر ۱۸ واتی پاور دلیوری برای شارژ کردن Poco C65 استفاده کنید، این گوشی در مدت ۱۵ دقیقه به میزان ۱۴ درصد شارژ می‌شود، پس از ۳۰ دقیقه، میزان شارژ گوشی به ۲۸ درصد می‌رسد و شارژ کامل گوشی حدود ۲ ساعت و ۹ دقیقه طول می‌کشد که با توجه به قیمت گوشی، چندان بد نیست. در مقابل، اگر از شارژ ۱۰ واتی همراه خود گوشی استفاده کنید، پس از ۱۵ دقیقه تنها ۱۱ درصد شارژ و پس از نیم ساعت تنها ۲۲ درصد شارژ خواهید داشت و شارژ کامل گوشی با این شارژر حدود ۲ ساعت و ۳۵ دقیقه طول می‌کشد.

در زیر می‌توانید زمان مورد نیاز برای شارژ کامل Poco C65 را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

سرعت شارژ گوشی پوکو c65

بررسی گوشی پوکو C65 از نظر سیستم صوتی

این گوشی تنها دارای یک اسپیکر در لبه تحتانی است و استریو اسپیکر ندارد. متأسفانه، اسپیکر اصلی نیز چندان خوب نیست و از نظر بلندی صدا باید آن را زیر متوسط بدانیم. با اینکه پاسخ فرکانسی بد نیست اما خیلی هم تعریفی ندارد. به ویژه، صداهای فرکانس پایین و متوسط از پاسخ فرکانسی خوبی برخوردار هستند. فراموش نکنید که این گوشی چقدر قیمت پایینی دارد.

از نقطه نظر قابلیت‌های صوتی دیگر، بد نیست به Sound assistant یا دستیار صوتی اشاره کنیم که امکان تنظیم صدا برای هر اپلیکیشن به صورت مجزا را فراهم می‌آورد و به شما این امکان را می‌دهد تا همزمان از چندین اپلیکیشن خروجی صوتی بگیرید. گذشته از این، سی ۶۵ دارای منویی تحت عنوان افکت‌های صوتی است که تنها یک قابلیت بهینه‌سازی خودکار دارد اما مجهز به اکوالایزر بسیار مجهزی است که امکان تنظیم پارامترهای صدا را فراهم می‌آورد.

رابط کاربری و سیستم عامل پوکو سی ۶۵

بررسی گوشی پوکو C65 نشان می‌دهد که این گوشی با سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI 14 از جعبه خارج می‌شود. البته این رابط کاربری مخصوص پوکو است اما تفاوت زیادی با MIUI استاندارد ندارد. در واقع، تنها تفاوت قابل توجه بین رابط کاربری MIUI مخصوص پوکو و MIUI استاندارد شیائومی، حالت آیکون پیش‌فرض است که بسیار شبیه به آیکون‌های دایره‌ای اندروید خام به نظر می‌رسد. گذشته از این، MIUI پوکو امکان قفل کردن نمایشگر با دوبار ضربه زدن روی یک فضای خالی در صفحه اصلی (هوم اسکرین) را نیز فراهم می‌آورد. همچنین، در MIUI پوکو، برخلاف MIUI استاندارد، خبری از قابلیت آیکون‌های بزرگ نیست.

بررسی گوشی Poco C65 از نظر تراشه و عملکرد

گوشی موبایل پوکو سی ۶۵ مثل نسل پیشین خودش یعنی پوکو سی ۵۵ دارای تراشه مدیاتک هلیو جی ۸۵ است که تراشه‌ای ۱۲ نانومتری و قدیمی محسوب می‌شود حتی زمانی که تازه وارد بازار شده بود، توان پردازشی آن تعریفی نداشت. در مجموع می‌توان گفت که عملکرد این تراشه، بسیار ناامید کننده است اما به هر حال باید در مورد آن صحبت کنیم.

پردازنده مرکزی یا CPU از دو هسته بزرگ Cortex-A75 با نرخ ساعت حداکثر ۲ گیگاهرتز و شش هسته کوچک Cortex-A55 با نرخ ساعت حداکثر ۱.۸ گیگاهرتز تشکیل می‌شود. همچنین، پردازنده گرافیکی یا GPU این تراشه از نوع Mali-G52 MC2 است و تنها دو هسته دارد. این تراشه همراه با رم LPDDR4X توان پردازشی پایین سی ۶۵ را تأمین می‌کند.

این گوشی دارای حافظه داخلی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت و رم ۴، ۸ یا ۶ گیگابایت است. در تست‌های توان پردازشی از نسخه دارای ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم استفاده شده است. این میزان حافظه داخلی و رم در مقایسه با سی ۵۵ که نسخه پایه آن دارای تنها ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ گیگابایت رم است، بروزرسانی خوبی محسوب می‌شود. البته، در جریان باشید که حافظه این گوشی از نوع eMMC است که سرعت بالایی ندارد.

حالا وقت آن است که به بررسی گوشی پوکو C65 از نظر عملکرد پردازشی در تست‌های بنچ‌مارک بپردازیم. در ابتدا، توان پردازشی CPU را بررسی می‌کنیم. در زیر می‌توانید نتایج تست Geekbench 5 تک-هسته را برای گوشی موبایل پوکو C65 در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست Geekbench 5 تک-هسته را برای گوشی موبایل پوکو C65

همچنین، در زیر می‌توانید نتایج تست Geekbench 5 چند-هسته را برای گوشی موبایل پوکو C65 در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست Geekbench 5 چند-هسته را برای گوشی موبایل پوکو C65

حتی تراشه اسنپدراگون ۶۸۵ به کار رفته در شیائومی ردمی نوت ۱۲نسخه 4G نیز عملکردی کمی بهتر از هلیو جی ۸۵ در پوکو سی ۶۵ دارد. جالب اینجا است که گوشی قدیمی‌تر ردمی نوت ۸ که در سال ۲۰۲۱ وارد بازار شده بود، با همین تراشه G85، عملکرد بهتری از نظر CPU دارد.
تست AnTuTu تا حدودی به نفع Poco C65 است و در این تست، عملکرد بهتری از ردمی نوت ۸ برجای می‌گذارد اما حتی نتایج AnTuTu نیز اصلا جالب نیستند. در زیر می‌توانید نتایج تست AnTuTu 9 را برای گوشی پوکو سی ۶۵ در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست AnTuTu 9 را برای گوشی پوکو سی ۶۵

تست‌های پردازش گرافیکی نیز حاکی از توان پایین پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2 هستند. در زیر می‌توانید نتایج تست 3DMark (offscreen 1440p) Wild Life Vulkan 1.1 را برای گوشی پوکو سی ۶۵ در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

نتایج تست 3DMark (offscreen 1440p) Wild Life Vulkan 1.1 را برای گوشی پوکو سی ۶۵

متأسفانه، Poco C65 در تست‌های بنچ‌مارک عملکرد بسیاری بدی از خودش بر جای می‌گذارد و حتی از نقطه نظر عملی نیز بسیار کند است. وقتی به بخش‌های مختلف رابط کاربری می‌روید، کندی خاصی در بعضی بخش‌ها مشاهده می‌کنید و حتی گاهی اوقات، اسکرول کردن نیز دشوار است. عملکرد کند و ضعیف را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌های این گوشی پوکو دانست.

اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، این گوشی از پایداری پردازشی بسیار خوبی برخوردار است و تحت پردازش شدید نیز اصلا داغ نمی‌شود.

بررسی سیستم دوربین Poco C65

حالا نوبت به بررسی گوشی پوکو C65 از نظر توان سیستم دوربین و قابلیت‌های عکاسی و فیلمبرداری می‌رسد. این گوشی درست مثل مدل C55، دارای دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی است که می‌تواند مجهز به سنسور 1/2.88 اینچی OmniVision ov50d40 با پیکسل‌های ۰.۶۱۲ میکرومتری یا سنسور 1/2.76 اینچی Samsung s5 kjns با پیکسل‌های ۰.۴ میکرومتری باشد. در هر صورت، در جلوی سنسور، لنزی ۲۸ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 و قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز وجود دارد.

دوربین

در حالی که سی ۵۵ فقط دارای دوربین اصلی بود، سی ۶۵ به دوربین ماکروی دو مگاپیکسلی نیز مجهز شده است که سنسور 1/5 اینچی SmartSens sc202cs با پیکسل‌های ۱.۷۵ میلی متری دارد که در پشت لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.4 قرار گرفته است.

اینطور به نظر می‌رسد که گوشی موبایل پوکو سی ۶۵ دارای دوربین سومی است که دوربین کمکی نام دارد و به نظر می‌رسد که نوعی حسگر عمقی باشد. با این حال، پوشاندن این دوربین، هیچ تأثیری روی پرتره‌ها نمی‌گذارد.

در جلوی گوشی نیز دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی قرار گرفته است که سنسور 1/4 اینچی OmniVision ov8856 با پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری دارد و مجهز به لنزی با فوکوس ثابت و گشودگی دیافراگم f/2.0 است.

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین کاملا استاندارد است و هیچ ویژگی پیشرفته‌ای ندارد. حالت‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری در پایین نمایاب با کشیدن به چپ یا راست قابل انتخاب هستند و عجیب اینجا است که روی پس‌زمینه‌ای مشکی قرار گرفته‌اند. همچنین، می‌توانید با ضربه زدن روی هر حالتی که قابل دیدن است، آن را انتخاب کنید.

کشیدن انگشت به سمت بالا یا پایین روی نمایاب، سبب تغییر وضعیت از دوربین اصلی به دوربین سلفی یا بالعکس نمی‌شود و برای این کار باید روی دکمه مخصوص آن ضربه بزنید که در گوشه پایین و سمت راست قرار دارد. اپلیکیشن دوربین پوکو سی ۶۵ دارای حالت‌های بیشتر (More) نیست و تمامی حالت‌های عکاسی و فیلمبرداری در منوی اصلی قرار دارند.

البته، درست در بالای نمایاب، دکمه‌ای به شکل فلش رو به پایین قرار دارد که با ضربه زدن روی آن می‌توانید گزینه‌های بیشتری مثل حالت ماکرو را ببینید. در گوشه بالا و سمت چپ، آیکون روشن و خاموش کردن فلش دیده می‌شود و گزینه HDR نیز درست کنار آن قرار دارد. در گوشه بالا و سمت راست نیز آیکون گوگل لنز را می‌بینید. برخلاف دیگر مدل‌های گوشی موبایل شیائومی خبری از دکمه Ai نیست. همچنین، لطفا انتظار حالت عکاسی حرفه‌ای یا پرو (Pro) نداشته باشید!

کیفیت عکاسی در روز

بررسی گوشی پوکو C65 از نظر کیفیت عکاسی را با مروری بر عکس‌های گرفته شده در نور روز شروع می‌کنیم. دوربین اصلی به صورت پیش‌فرض عکس‌هایی با رزولوشن ۱۲.۵ مگاپیکسل می‌گیرد که بد نیستند. عکس‌هایی که با این دوربین در نور روز گرفته می‌شوند، جزئیات زیادی دارند و از رنگ‌هایی طبیعی و نزدیک به واقعیت برخوردار هستند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی موبایل پوکو سی ۶۵ در نور روز را ببینید:

پیشنهاد ما به شما:  رنگ‌های جذاب سامسونگ گلکسی S24 اولترا پیش از رونمایی

عکس دوربین اصلی روز گوشی پوکو سی ۶۵

شفاف‌سازی بیش از حد در این عکس‌ها مشخص است و نویز قابل توجهی نیز به ویژه در سطوح صاف مثل آسمان دیده می‌شود. گذشته از این، کنتراست و محدوده داینامیک نیز تعریفی ندارند. با همه این‌ها، باز هم تأکید می‌کنیم که قیمت بسیار پایین Poco C65 را در نظر داشته باشید.

این گوشی امکان عکاسی با رزولوشن کامل ۵۰ مگاپیکسل را نیز دارد اما این عکس‌ها تفاوت چندانی با عکس‌های ۱۲.۵ مگاپیکسلی نشان نمی‌دهند؛ میزان جزئیات تقریبا همان است و رنگ‌ها، کنتراست و محدوده داینامیک نیز تفاوت چندانی نشان نمی‌دهند. با این حال، به نظر می‌رسد که عکس‌های ۵۰ مگاپیکسلی، شفاف‌سازی مصنوعی کمتری دارند و بنابراین، از ظاهر طبیعی‌تری برخوردار هستند.

دوربین اصلی می‌تواند عکس‌های پرتره خوبی نیز بگیرد. شناسایی سوژه و جداسازی آن از پس‌زمینه کاملا دقیق عمل می‌کند و کیفیت بوکه نیز بسیار خوب است. همچنین، رنگ پوست نیز طبیعی به نظر می‌رسد. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره گوشی Poco C65 را ببینید:

عکس پرتره گوشی پوکو سی ۶۵

متأسفانه بافت پوست، حتی بدون استفاده از هیچ فیلتری، به خوبی در پرتره‌ها به تصویر کشیده نمی‌شود. با این حال، شکایتی نیست. جالب اینجا است که سوژه‌های غیر انسانی نیز به خوبی پرتره می‌شوند و سی ۶۵ مشکل چندانی در شناسایی و جداسازی این سوژه‌ها از پس‌زمینه ندارد؛ قابلیتی که گاهی اوقات، گوشی‌های گران‌قیمت‌تر از آن بی‌بهره هستند.

این گوشی، دوربین اولتراواید اختصاصی یا دوربین تله‌فوتو ندارد. با این حال، دوربین اصلی از رزولوشن کافی برای گرفتن عکس‌های خوبی با زوم دیجیتالی ۲ برابری برخوردار است. در اپلیکیشن دوربین، گزینه زوم 2x وجود دارد و عکس‌هایی که در این حالت گرفته می‌شوند، به راستی از کیفیت خوبی برخوردارند و شباهت زیادی به عکس‌های بدون زوم دارند. جزئیات این عکس‌ها کافی است و از رنگ‌های خوبی نیز برخوردار هستند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با زوم ۲ برابری توسط گوشی موبایل پوکو C65 در نور روز را ببینید:

زوم روز گوشی پوکو سی ۶۵

عکس‌های بالا دارای شفاف‌سازی عمدی هستند و کنتراست و محدوده داینامیک خیلی بدی دارند. با این حال، با در نظر گرفتن قیمت گوشی پوکو C65 کاملا قابل قبول هستند.

عکس‌های ماکرو به طور تعجب‌آوری خوب هستند. حتی با وجود رزولوشن پایین سنسور، جزئیات زیادی در این تصاویر دیده می‌شود و رنگ‌هایی به خوبی عکس‌های دوربین اصلی دارند، از کنتراست خوبی برخوردار هستند و صفحه کانونی بسیار گسترده‌ای دارند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های ماکرو گرفته شده با پوکو C65 را ببینید:

عکس ماکرو گوشی پوکو سی ۶۵

دوربین سلفی این گوشی می‌تواند عکس‌های ۸ مگاپیکسلی بسیار خوبی بگیرد. این عکس‌ها جزئیات خیلی زیادی دارند، بافت پوست را به خوبی به تصویر می‌کشند، رنگ پوست را عالی نشان می‌دهند و در مجموع، بسیار طبیعی و خوب هستند. حتی محدوده داینامیک و کنتراست بسیار خوبی نیز دارند. تنها شکایت ما از این عکس‌ها، شفاف‌سازی بیش از حد است که البته موضوع مهمی محسوب نمی‌شود. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های سلفی Poco C65 در نور روز را ببینید:

سلفی گوشی پوکو سی ۶۵

پرتره‌هایی که با دوربین سلفی گرفته می‌شوند، بسیار خوب هستند و شناسایی و جداسازی سوژه در آن‌ها عالی است و بوکه بسیار طبیعی دارند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از سلفی‌های پرتره گرفته شده با گوشی C65 در نور روز را ببینید:

سلفی پرتره

کیفیت عکاسی در شب

دوربین اصلی گوشی موبایل Poco C65 در نور ضعیف کاملا به مشکل می‌خورد و عکس‌هایی کاملا صاف و نویزی می‌گیرد. منابع نوری در این عکس‌ها اصلا خوب به تصویر کشیده نمی‌شوند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سی ۶۵ در نور ضعیف و بدون حالت شب را ببینید:

عکس شب گوشی پوکو سی ۶۵

خوشبختانه، دوربین اصلی دارای حالت شب اختصاصی است که اگرچه فعال کردن آن سبب می‌شود تا گرفتن عکس‌ها چند ثانیه‌ای طول بکشد اما بهبود قابل توجهی در عکس‌ها ایجاد می‌کند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سی ۶۵ در نور ضعیف و با استفاده از حالت شب اختصاصی را ببینید:

عکس حالت شب گوشی پوکو سی ۶۵

استفاده از حالت شب سبب کاهش قابل توجه نویز می‌شود و شفافیت و جزئیات عکس‌ها را بهبود می‌بخشد. همچنین، سایه‌ها و بخش‌های تاریک‌تر تصویر، بهتر نمایش داده می‌شوند. با همه این‌ها، بزرگ‌ترین بهبودی که حالت شب ایجاد می‌کند، به تصویر کشیده شدن بسیار طبیعی و بهتر منابع نوری است.

عکس‌های دارای زوم ۲ برابری در شب، مطابق انتظار، بسیار نویزی‌تر و صاف‌تر از عکس‌های بدون زوم هستند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از

زوم شب گوشی پوکو سی ۶۵

عکس‌های 2x گرفته شده با دوربین اصلی گوشی پوکو سی ۶۵ در شب و با استفاده از بدون شب اختصاصی را ببینید:

زوم حالت شب گوشی پوکو سی ۶۵

فعال کردن حالت شب، سبب بهبود قابل توجهی در عکس‌های 2x می‌شود. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های 2x گرفته شده با دوربین اصلی گوشی پوکو سی ۶۵ در شب و با استفاده از حالت شب اختصاصی را ببینید:

 

عکس‌های سلفی که در نور شب ضعیف گرفته می‌شود، زیاد جالب نیست، بسیار صاف هستند و نویز زیادی دارند. همچنین، جزئیات چهره در این عکس‌ها اصلا مشخص نیست اما رنگ پوست کاملا طبیعی به تصویر کشیده می‌شود. متأسفانه، دوربین سلفی از حالت شب پشتیبانی نمی‌کند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از این سلفی‌ها را ببینید:

سلفی شب

بررسی گوشی پوکو C65 از نظر کیفیت فیلمبرداری

همانطور که پیش از این گفتیم، پردازنده گرافیکی Mali-G52 از هر نظر پردازنده گرافیکی ضعیفی محسوب می‌شود و اثر خودش را در ویدئوهای ضبط شده با پوکو سی ۶۵ نیز نشان می‌دهد. حداکثر کیفیت فیلمبرداری با دوربین اصلی و دوربین سلفی، 1080p است که با توجه به قیمت گوشی، اصلا بد نیست.

این گوشی در حالت پیش‌فرض، ویدئوها را در حالت استاندارد AVC (h.264) در حدود ۲۰ مگاپیکسل با صدای AAC و فرمت MP4 ضبط می‌کند. متأسفانه، پوکو سی ۶۵ صدای ویدئوها را فقط به صورت مونو ضبط می‌کند. اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، این گوشی حتی با قیمت بسیار پایینی که دارد، می‌تواند در حالت HEVC (h.265) نیز فیلمبرداری کند. همچنین، گزینه‌ای در تنظیمات وجود دارد که نرخ فریم ویدئوها را در نور کم و محیط‌های دارای نور گرم، به صورت خودکار کاهش می‌دهد که قابلیت بسیار نادری در بین گوشی‌های موبایل محسوب می‌شود.

دوربین اصلی می‌تواند فیلم‌های خوبی بگیرد اما این فیلم‌ها تعریف چندانی ندارند. میزان جزئیات فیلم‌های 1080p دوربین اصلی متوسط است، رنگ‌های خوبی دارند و طبیعی به نظر می‌رسند. با این حال، محدوده داینامیک چندان خوب نیست و کنتراست کمی زیاد است. باز هم تأکید می‌کنیم که با در نظر گرفتن قیمت این گوشی، نمی‌توان چندان ناراضی بود. این گوشی دارای امکان فیلمبرداری 2x با دوربین اصلی است و این فیلم‌ها شباهت زیادی به فیلم‌های بدون زوم دارند که مزیت مهمی است. به نظر نمی‌رسد که Poco C65 قابلیت پایدارسازی الکترونیکی تصویر (EIS) داشته باشد. ویدئوهایی که در نور ضعیف گرفته می‌شوند، اصلا خوب نیستند اما قابل استفاده هستند.

فیلم‌های 1080p دوربین سلفی نیز شباهت بسیار زیادی به فیلم‌های دوربین اصلی دارند. این فیلم‌ها از جزئیات و رنگ‌های خوبی برخوردار هستند. مثل فیلم‌های دوربین اصلی، کنتراست و محدوده داینامیک تعریفی ندارند.

برای خرید گوشی موبایل شیائومی کلیک کنید.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت گوشی پوکو C65 چند است؟

در اسفند ۱۴۰۲ می‌توانید گوشی Poco C65 را با قیمت کمی کمتر از ۶ میلیون تومان در بازار موبایل ایران پیدا کنید.

۲- گوشی پوکو C55 بخریم یا پوکو C65؟

بررسی گوشی پوکو C65 نشان می‌دهد که این گوشی دارای بهبودهای قابل توجهی نسبت به C55 است و ارزش خرید بالاتری دارد.

جمع‌بندی

گوشی پوکو سی ۶۵ یک گوشی اقتصادی بسیار ارزان‌قیمت ساخت برند گوشی موبایل شیائومی است که بهبودهای قابل توجهی در مقایسه با نسل پیشین خودش یعنی پوکو سی ۵۵ نشان می‌دهد ولی همچنان گوشی ضعیفی محسوب می‌شود.
با در نظر گرفتن قیمت بسیار پایین این گوشی، می‌توان گفت که بررسی گوشی پوکو P65 حاکی از ارزش خرید خوبی است. این گوشی نمایشگری بسیار بزرگ و ۶.۷ اینچی با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز و دارد، از باتری بزرگی و ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت برخوردار است که تحمل باتری خوبی دارد، با سرعت ۱۸ وات شارژ می‌شود و دوربین اصلی و سلفی خوبی دارد اما از توان پردازشی پایینی برخوردار است. با همه این‌ها، می‌توان پوکو سی ۶۵ را بهترین گوشی شیائومی تا ۶ میلیون تومان در اسفند ماه ۱۴۰۲ دانست.

منبع:
gsmarena.com

4.2/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا