آموزش

حل مشکل ریختن آب روی کیبورد لپ تاپ در ۱۰ مرحله

پس از ریختن آب روی لپ تاپ چکار کنیم؟

اگر تا به حال برای شما پیش نیامده است که آب یا هر مایع دیگری روی لپ تاپ شما بریزد، واقعا خوش‌شانس بوده‌اید یا حسابی از لپ تاپ خود مراقبت کرده‌اید. با این حال، همیشه این احتمال دارد که چنین اتفاقی برای شما هم بیفتد. البته اگر الان در حال خواندن این مقاله هستید احتمالا این اتفاق همین چند لحظه پیش برای شما افتاده است! اما نگران نباشید زیرا در این مقاله به شما می‌گوییم که در صورت ریختن آب روی کیبورد لپ تاپ چه اتفاقی می‌افتد و باید برای حفاظت از لپ تاپ خود چه کارهایی انجام دهید. با مجله فرنا تا انتهای این مقاله همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید... نمایش

آیا ریختن آب روی کیبورد لپ تاپ باعث خراب شدن آن می‌شود؟

لپ تاپ وسیله‌ای الکترونیکی است و همه ما می‌دانیم که وقتی آب به قطعات الکترونیکی درون لپ تاپ برسد، باعث آسیب دیدن آن می‌شود. آب به دلیل داشتن یون‌هایی که نقش الکترولیت را ایفا می‌کنند، مایعی رسانا است و می‌تواند جریان الکتریکی را منتقل کند. در واقع این خود آب نیست که سبب خرابی دستگاه‌های الکترونیکی می‌شود بلکه ناخالصی‌ها و مواد معدنی موجود در آن هستند که آسیب را وارد می‌کنند.

زمانی که دستگاه روشن است و الکتریسیته درون بردهای آن جریان دارد، اگر آب به درون دستگاه نفوذ کند و به بردها برسد، سبب انتقال الکتریسیته در مسیرهایی می‌شود که نباید الکتریسیته در آن مسیرها جریان داشته باشد و همین موضوع که اصطلاحا «اتصالی» نامیده می‌شود، دستگاه الکترونیکی را خراب می‌کند. بنابراین، اگر آب به بردهای الکترونیکی دستگاه نرسد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

در مورد لپ تاپ نیز اگر پس از ریختن آب روی کیبورد، آب به قطعات و بردهای الکترونیکی نرسد، هیچ مشکلی برای لپ تاپ شما پیش نمی‌آید. البته، اگر این دستگاه شما در همان لحظه آسیب نبیند، همواره احتمال این وجود دارد که در آینده دچار مشکل شود زیرا آب می‌تواند باعث خوردگی و زنگ‌زدگی قطعات شود و املاح درون آن نیز پس از خشک شدن آب درون دستگاه باقی می‌مانند و می‌توانند مشکلاتی را ایجاد کنند. بنابراین، ضرورت دارد که از تماس آب یا دیگر مایعات الکترولیت با لپ تاپ خود شدیدا اجتناب کنید. البته، هر چقدر هم که مراقب لپ تاپ خود باشید، نهایتا روزی روی آن آب یا مایع دیگری می‌ریزد. در ادامه شما را برای آن روز مبادا آماده می‌کنیم. همچنان با ما همراه باشید.

پیشنهاد ما به شما:  دلایل روشن نشدن گوشی سامسونگ + 8 راه حل

ریختن آب روی لپ تاپ روشن

ریختن آب روی کیبورد لپ تاپ روشن بدترین اتفاقی است که مي‌تواند برای لپ تاپ شما رخ دهد. در این صورت به ترتیب زیر عمل کنید:

۱- فورا لپ تاپ را خاموش و آن را از برق جدا بکشید و باتری را خارج کنید

اولین کار پس از ریختن آب روی کیبورد لپ تاپ روشن

به محض اینکه متوجه ریختن آب روی صفحه کلید لپ تاپ شدید، دکمه پاور لپ تاپ را فشار دهید و چند دقیقه آن را نگه دارید تا شارژ باقیمانده موجود در قطعات الکترونیکی تخلیه شود. اگر لپ تاپ شما روشن باشد و آب به قطعات الکترونیکی آن برسد باید فاتحه آن بخوانید! بنابراین در خاموش کردن لپ تاپ خیلی سریع و کماندویی عمل کنید. پس از خاموش شدن لپ تاپ بلافاصله باتری آن را خارج کنید و اگر به برق وصل است، آن را جدا سازید.

۲- آب روی لپ تاپ را خشک کنید

تمیز کردن لپ تاپ

در مرحله بعدی باید هر چقدر آب که روی کیبورد لپ تاپ باقی مانده است را با یک پارچه یا دستمالی که آب را جذب کند، خشک کنید. با این کار، احتمال نفوذ بیشتر آب به درون لپ تاپ را کاهش می‌دهید.


مطالب مرتبط: حل مشکل صفحه آبی تمامی نسخه‌های ویندوز


۳- سخت‌افزارهای خارجی را از دستگاه جدا کنید

جدا کردن فلش از لپ تاپ

در مرحله بعدی باید تمامی سخت‌افزارهای خارجی را از لپ تاپ جدا کنید. منظور از سخت‌افزارهای خارجی شامل موارد زیر است:

• دستگاه‌های USB مثل فلش مموری، کابل USB، ماوس و …
• کارت حافظه
• کابل LAN
• هندزفری
• و …

۴- لپ تاپ را روی حوله خشک قرار دهید

قرار دادن لپ تاپ روی حوله

در مرحله بعدی از نجات لپ تاپ پس از ریختن آب روی کیبورد لپ تاپ باید یک حوله خشک روی یک سطح صاف در یک مکان خشک و گرم پهن کنید. دقت داشته باشید که قرار است لپ تاپ شما چند روزی اینجا بماند. سپس، لپ تاپ را تا جای ممکن باز کنید و آن را به صورت برعکس (به سمت صفحه نمایش) روی حوله بخوابانید. برای سرعت بخشیدن به تبخیر آب درون لپ تاپ، می‌توانید یک پنکه را به سمت آن روشن کنید ولی دقت داشته باشید که پنکه خیلی نزدیک نباشد که هوا با فشار وارد لپ تاپ شود و قطرات آب را جا به جا کند.

۵- پیش از باز کردن لپ تاپ الکتریسیته ساکن بدن خود را تخلیه کنید

خالی کردن الکتریسیته ساکن بدن

در صورتی که بدن و لباس‌های شما دارای الکتریسیته ساکن باشد و بخواهید لپ تاپ را باز کنید، احتمال ایجاد مدارهای کوتاه و جرقه زدن دست یا لباس شما و قطعات الکترونیکی درون لپ تاپ وجود دارد که مي‌تواند هم به شما و هم به لپ تاپ آسیب بزند. بنابراین، باید پیش از این کار، الکتریسیته ساکن بدن خود را تخلیه کنید. برای این کار به ترتیب پیش بروید:

۱- با پای برهنه روی زمین سخت (کاشی، موزاییک، سنگ، خاک، چوب) بایستید (کفپوش، فرش یا موکت فایده ندارد!)
۲- ترجیحا تمامی لباس‌های خود را در بیاورید. اگر این کار برای شما مقدور نیست، لباس‌های مثل لباس‌های پشمی و پلاستیکی را که الکتریسیته ساکن را نگه می‌دارند، خارج کنید و لباس‌های پارچه‌ای بپوشید.

نکته: پیش از تخلیه بار الکتریکی بدن خود باید لپ تاپ را روی میزی که الکتریسیته ساکن ایجاد نمی‌کند، مثل یک میز چوبی یا MDF قرار دهید. پیش از اینکه لپ تاپ را باز کنید، بهتر است که هوا را مرطوب کنید (با استفاده از یک دستگاه رطوبت‌ساز یا قرار دادن یک ظرف آب روی اجاق گاز). این کار از ایجاد اتصالات کوتاه در اثر تخلیه ناگهانی بار الکتریکی جلوگیری می‌کند.

پیشنهاد ما به شما:  آموزش جامع و گام به گام رفع مشکل صفحه آبی ویندوز

۶- لپ تاپ را باز کنید و سخت‌افزارهای قابل جدا شدن را بردارید

باز کردن لپ تاپ

در مرحله بعدی برای نجات لپ تاپ پس از ریختن آب روی کیبورد لپ تاپ روشن باید لپ تاپ را باز کنید و قطعات قابل جداسازی مثل رم، هارد، کارت گرافیک و غیره را جدا کنید. توصیه می‌شود که برای این کار به یک متخصص تعمیرات سخت‌افزار مراجعه کنید اما اگر خودتان اصرار به انجام کار دارید، به ترتیب زیر پیش بروید:

۱- لپ تاپ را تا کنید و ببندید
۲- لپ تاپ را برعکس روی میز قرار دهید
۳- پیچ‌های پیشت لپ تاپ را با پیچ‌گوشتی مناسب باز کنید
۴- قطعات قابل جداسازی را از لپ تاپ جدا کنید (نحوه از کردن مدل لپ تاپ خود را در گوگل جستجو کنید)


مطالب مرتبط: بهترین اپلیکیشن‌های ادیت ویدئو برای آیفون و اندروید


۷- قطعات داخلی را خشک کنید

تمیز کردن هارد لپ تاپ

حالا باید قطعات داخلی را که هنوز خیس یا نم‌دار هستند، با یک پارچه مناسب خشک کنید. این کار را با ملایمت هر چه تمام‌تر انجام دهید.

۸- قطعات داخلی را تمیز کنید

هر گونه لکه‌ای که روی قطعات داخلی لپ تاپ به جا مانده است (مثل لکه‌های املاح آب) با یک پارچه به ملایمت خشک کنید. همچنین می‌توانید با هوای فشرده گرد و غبار داخل لپ تاپ را تمیز کنید.

۹- اجازه دهید لپ تاپ و قطعات داخلی آن خشک شود

حالا که ل تاپ را باز کرده‌ و آن را خشک و تمیز کرده‌اید، بهتر است اجازه دهید لپ تاپ و قطعات جدا شده آن به مدت حداقل یک روز دیگر در فضایی گرم و خشک، کاملا خشک شود.

نکته مهم: در هر مرحله پس از ریختن آب روی کیبورد لپ تاپ از سشوار برای خشک کردن آن استفاده نکنید زیرا حرارت سشوار آنقدر زیاد است که به قطعات داخلی لپ تاپ شما و به ویژه قطعات پلاستیکی آسیب می‌زند.

۱۰- لپ تاپ را ببندید و آن را روشن کنید

سر هم کردن لپ تاپ

حالا که لپ تاپ شما کاملا خشک و تمیز شده است، قطعات داخلی آن را سر جای خودشان قرار دهید، لپ تاپ را جمع کنید، پیچ‌ّهای آن را ببندید و آن را روشن کنید. در صورتی که لپ تاپ بوت نشد یا هر اعوجاجی در صفحه نمایش دیدید، سریعا آن را خاموش کنید و هر وقت که توانستید آن را به تعمیرگاه ببرید.

ریختن آب روی لپ تاپ خاموش

اگر خوش‌شانس باشید و در هنگام ریختن آب روی کیبورد لپ تاپ خاموش باشد، دقیقا مطابق با گام‌های بالا (از گام دوم به بعد) پیش بروید.

خراب شدن کیبورد لپ تاپ پس از ریختن آب روی آن

گاهی اوقات پس از آب ریختن روی کیبورد لپ تاپ حتی در حالت روشن می‌توان با انجام ۱۰ مرحله‌ای که در بالا برای شما توضیح دادیم، لپ تاپ را نجات داد و لپ تاپ بدون هیچ ایرادی روشن می‌شود. با این حال، گاهی اوقات آب می‌تواند باعث آسیب دیدن خود کیبورد شود.

تعمیر کردن کیبورد لپ تاپ که با آب آسیب دیده باشد، خیلی دشوارتر از تعمیر کیبورد جانبی کامپیوتر رومیزی است و معمولا به دلیل رسوب کردن ناخالصی‌های آب روی قطعات داخلی کیبورد ایجاد می‌شود. بنابراین می‌توانید پس از خشک کردن کامل لپ تاپ مطابق با چیزی که به شما آموزش دادیم، پیش از سر هم کردن مجدد آن، قطعات داخلی کیبورد را با ملایمت و به دقت با یک پارچه تمیز کنید.

دقت داشته باشید که یک کیبورد معیوب می‌تواند مشکلات دیگری برای لپ تاپ شما ایجاد کند و به جای تلاش برای تعمیر کیبورد، بهتر است که آن را تعویض کنید.

پیشنهاد ما به شما:  کد نقش و نحوه دریافت آن

سوالات پرتکرار

۱- در صورت ریختن الکل روی لپ تاپ چکار کنیم؟

کارهایی که در هنگام ریختن الکل روی لپ تاپ باید انجام دهید، تفاوتی با اقدامات ضروری پس از ریختن آب روی کیبورد لپ تاپ ندارد؛ ابتدا سریعا لپ تاپ را خاموش و از برق و باتری جدا کنید، سپس اجازه دهید به مدت چند روز خشک شود، در مرحله بعد لپ تاپ را باز و قطعات داخلی آن را خشک کنید (به مدت یک روز) و در نهایت، لپ تاپ را ببندید و آن را روشن کنید. بد نیست بدانید که الکل مایعی فرار است و بسیار سریع‌تر از آب تبخیر می‌شود.

۲- در صورت ریختن دوغ روی لپ تاپ چکار کنیم؟

در صورتی که دوغ روی لپ تاپ شما بریزد، تمامی اقداماتی را که باید پس از ریختن آب روی کیبورد لپ تاپ انجام دهید، تکرار کنید با این تفاوت که تمیز کردن قطعات داخلی لپ تاپ را با دقت بیشتری انجام دهید و نباید هیچ لکه‌ای داخل لپ تاپ و روی قطعات آن باقی بگذارید.

۳- در صورت ریختن چای روی لپ تاپ چکار کنیم؟

در صورتی که روی لپ تاپ خود چای ریختید، سریعا آن را خاموش و از برق جدا کنید، لپ تاپ را باز کنید و به مدت چند روز به صورت برعکس روی یک حوله در محیطی گرم و خشک قرار دهید، سپس پیچ‌های لپ تاپ را باز کنید و قطعات داخلی آن را خشک کنید و اجازه دهید در حالت باز شده به مدت یک روز دیگر خشک شود و نهایتا قطعات داخلی را سر جایشان قرار دهید، لپ تاپ را ببندید و آن را روشن کنید.

۴- آیا قرار دادن لپ تاپ در برج پس از ریختن آب روی آن جواب می‌دهد؟

خیر. پس از ریختن آب روی کیبورد لپ تاپ آن را درون کیسه برنج قرار ندهید زیرا این کار جواب نمی‌دهد و فقط زمان ارزشمند شما برای خشک کردن لپ تاپ را می‌گیرد.

۵- علائم آب خوردگی لپ تاپ لنوو چیست؟

علائم آب خوردگی لپ تاپ لنوو شامل موارد زیر است:

• خوردگی قطعات فلزی مثل پورت‌ شارژ، پورت هدست و پورت‌های USB
• وجود آب یا قطره‌های آب زیر صفحه نمایش
• فعال شدن شاخص شناسایی مایع (LDI) یا شاخص تماس با مایع (LCI) با تغییر رنگ از سفید به قرمز در بعضی از مدل‌ها

جمع‌بندی

آب ریختن روی کیبورد لپ تاپ اتفاقی است که اصلا دوست ندارید آن را تجربه کنید و می‌تواند به قیمت یک لپ تاپ در وضعیت اقتصادی افتضاح کنونی کشور برای شما تبدیل شود. البته اگر بدانید که پس از این اتفاق باید چکار کنید می‌توانید شانس خراب شدن لپ تاپ خود را به طور قابل توجهی کاهش دهید.

پس از ریختن آب روی کیبورد لپ تاپ بلافاصله آن را خاموش و از برق و باطری جدا کنید. سپس، لپ تاپ را در حالت باز شده به مدت چند روز به صورت برعکس روی یک حوله در محیطی گرم و خشک قرار دهید. در مرحله بعدی باید پیچ‌های لپ تاپ را باز و قطعات داخلی آن را جدا و خشک کنید و اجازه دهید در حالت باز شده به مدت یک روز دیگر خشک شود و نهایتا قطعات داخلی را سر جایشان قرار دهید، لپ تاپ را سر هم کنید، پیچ‌های آن را ببندید و آن را روشن کنید. در مورد مایعات دیگر مثل الکل، چای یا دوغ نیز باید همین مراحل را انجام دهید.

منبع: wikihow.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا