بررسی و مقایسه

آشنایی با سامسونگ گلکسی S23 FE

نیمه‌پرچمدار ولی خوش‌قیمت!

در سالی که مدل‌های جدید اکثر گوشی‌ها با قیمت‌هایی بالاتر در مقایسه با مدل‌های سال گذشته وارد بازار شدند، معرفی سامسونگ گلکسی S23 FE با قیمت تنها ۵۹۹ دلار، خبر بسیار خوبی است. این گوشی در حالی با چنین قیمتی وارد بازار شده است که نسل قبلی آن یعنی S21 FE، دو سال پیش با قیمت ۶۹۹ دلار به بازار عرضه شد. اما آیا نسخه طرفداری گلکسی اس ۲۳ سامسونگ، ارزش خرید دارد؟ این گوشی کدام ویژگی‌ها را از S21 FE به ارث برده است و چه شباهت‌هایی با گوشی پرچمدار S23 سامسونگ دارد؟ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی S23 FE بپردازیم.

مقایسه S23 FE با S21 FE

یکی از مشکلات نسخه طرفداری سامسونگ گلکسی S21 که با نام S21 FE شناخته می‌شود، قیمت بالایش بود. آن گوشی قرار بود پرچمداری با قیمت پایین برای کاربرانی باشد که به گوشی سامسونگ گلکسی S21 علاقه دارند اما از عهده خرید آن بر نمی‌آیند. با این حال، ۶۹۹ دلار چندان اختلافی با قیمت گوشی S21 نداشت. خوشبختانه شرکت سامسونگ در سال ۲۰۲۳ این مشکل را برطرف کرده و گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE را با قیمت معقول ۵۹۹ دلار وارد بازار کرده است.

مقایسه s23 fe با s21 fe

این گوشی در مقایسه با نسل قبلی خودش یعنی S21 FE، بهبودهایی در طراحی، عملکرد و کیفیت دوربین نشان می‌دهد و بهبود اصلی به طراحی مربوط می‌شود؛ به ویژه نسخه بنفش S23 FE که یکی از زیباترین گوشی‌های تولید شده در سال‌های اخیر است.

سامسونگ گلکسی S32 FE دارای امتیاز مقاومت محیطی IP68 است و ظاهری بسیار شبیه گوشی‌های خانواده S23 دارد اما با این تفاوت که قاب آن، مات است. نمایشگر به کار رفته در S21 FE در نسخه طرفداری S23 نیز به کار رفته است.

نسخه بین‌المللی این گوشی جدید سامسونگ مجهز به تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ است که در گوشی‌های پرچمدار واقعی خانواده S22 به کار رفته بود. این در حالی است که گلکسی S21 FE، با تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ کار می‌کند که یک نسل قدیمی‌تر است. نسخه مخصوص ایالات متحده S23 FE مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و نسخه مخصوص ایالات متحده S21 FE مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ است.

نسخه پایه ۱۲۸ مثل نسل قبلی، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی دارد اما رم آن از ۶ گیگابایت به ۸ گیگابایت ارتقاء پیدا کرده است. برخلاف S21 FE که خشاب کارت حافظه داشت، S23 FE از این قابلیت محروم است و اگر حافظه داخلی بیشتری نیاز دارید، باید مدل‌های دارای حافظه داخلی بالاتر را بخرید که البته قیمت بالاتری دارند.

سیستم دوربین پشتی شبیه سیستم به کار رفته در نسل قبلی است اما با این تفاوت که دوربین اصلی، رزولوشن بالاتری دارد. این دوربین مجهز به لنزی ۵۰ مگاپیکسلی و قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر است که یک دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی دارای قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر و امکان زوم اپتیکی ۳ برابری و یک دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی، آن را همراه می‌کنند. در جلوی گوشی نیز دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی جای گرفته است.

تقریبا دیگر مشخصات نسخه طرفداری سامسونگ گلکسی S23 کاملا مثل نسخه طرفداری سامسونگ گلکسی S21 هستند؛ هر دو گوشی یک جفت استریو اسپیکر دارند، مجهز به باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت با قابلیت شارژ سریع ۲۵ وات و شارژ وایرلسی هستند و حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش دارند. گوشی S23 FE با سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 از جعبه خارج می‌شود.

گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE به راستی نوعی پرچمدار با قیمت مناسب، نمایشگر عالی، سخت‌افزار قدرتمند و سیستم دوربین پیشرفته است اما به سادگی می‌توان تشخیص داد که شرکت سامسونگ از کدام مشخصات صرف نظر کرده است تا قیمت را پایین بیاورد؛ در این گوشی از تراشه به کار رفته در گوشی‌های گلکسی S23 سال گذشته استفاده شده و محافظت نمایشگر به جای گوریلا گلکس ویکتوس، گوریلا گلس ۵ است. با این حال، مشخصات گلچین شده از سامسونگ گلکسی S23، گوشی S23 FE را حداقل روی کاغذ به یک گوشی همه‌کاره بسیار خوب تبدیل کرده‌اند.

البته، بهبودها در مقایسه با S21 FE چندان زیاد نیست و تنها می‌توان به تراشه جدیدتر و رزولوشن بالاتر دوربین اصلی اشاره کرد و بعید است که دارندگان S21 FE علاقه‌ای به خرید گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE از خود نشان دهند.

آنباکس کردن سامسونگ گلکسی S23 FE

این گوشی در جعبه‌ای بسیار نازک و سازگار با محیط زیست که سامسونگ در چند سال اخیر برای گوشی‌های خودش در نظر گرفته است، به فروش می‌رسد. درون این جعبه، به غیر از خود گوشی، تنها یک کابل USB-C به USB-C مشکی و یک پین مخصوص خارج کردن خشاب سیم کارت وجود دارد.

آنباکس کردن s23 fe

بررسی S23 FE از نظر طراحی و ساخت

مطابق انتظار، طراحی نسخه طرفداری سامسونگ گلکسی S23 کاملا شبیه به گوشی‌های پرچمدار واقعی S23 است و طراحی و ساخت بسیار خوبی در مقایسه با گوشی‌های هم-رده خودش دارد. S23 FE با داشتن نمایشگری ۶.۴ اینچی، اندازه‌ای بین S23 و S23+ دارد و در صورتی که S23 برای شما خیلی کوچک و S23+ برای شما خیلی بزرگ است، می‌توانید به خرید گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE نیز فکر کنید.

طراحی s23 fe

با اینکه S23 FE دارای ۱۵۸ میلی متر طول، ۷۶.۵ میلی متر عرض و ۸.۲ میلی متر ضخامت است و از نظر اندازه و ضخامت تفاوتی با S21 FE ندارد اما با ۲۰۹ گرم وزن، ۳۲ گرم سنگین‌تر از نسل قبلی نسخه طرفداری پرچمداران سامسونگ است. جالب اینجا است که این گوشی اندازه‌ای بزرگ‌تر و وزنی سنگین‌تر از S22+ با سخت‌افزارهای مشابه و نمایشگر ۶.۶ اینچی دارد.

این گوشی نیمه-پرچمدار و خوش‌قیمت سامسونگ دارای طراحی ساندویچ شیشه متشکل از دو صفحه گوریلا گلس ۵ است و قابی آلومینیومی دارد که برخلاف قاب پرچمداران واقعی خانواده S23، مات است. جا دارد اشاره کنیم که S23 FE با امتیاز مقاومت محیطی IP68 در مقابل آب و گرد و غبار، مقاومت دارد.

در مقابل، پنل پشتی S21 FE از پلاستیک ساخته شده است و همین می‌توانید یکی از دلایل سنگین‌تر بودن S23 FE باشد. دیگر تفاوت این دو گوشی از نظر ساخت به نسخه گوریلا گلس محافظ نمایشگر محسوب می‌شود؛ در حالی که صفحه نمایش S23 FE زیر صفحه‌ای از گوریلا گلس ۵ قرار دارد، نمایشگر S21 FE مجهز به گوریلا گلس جدیدتر و مسحکم‌تر ویکتوس است.

طراحی گلکسی S23 FE سامسونگ

در سطح جلویی گوشی، نمایشگر ۶.۴ اینچی قرار دارد که اگرچه ۸۳.۲ درصد از سطح جلویی را می‌پوشاند اما از نظر نازک بودن حاشیه‌ها، قطعا به گرد پای گوشی‌های پرچمدار واقعی نمی‌رسد و حتی خیلی از گوشی‌های میان-رده نیز حاشیه‌های نازک‌تری دارند. در مقابل، بریدگی دوربین سلفی که طراحی O-infinity دارد، بسیار کوچک است.

بدنه s23 fe

قطعه گوشی (earpiece) که نقش اسپیکر دوم را نیز بازی می‌کند، دقیقا به لبه بالایی نمایشگر چسبیده است و بعید است که بتوانید آن را با چشم غیر مسلح ببینید. در زیر نمایشگر و تقریبا چسبیده به لبه پایینی، حسگر اثر انگشت قرار گرفته که اگرچه سریع و دقیق است اما مکان چندان هوشمندانه‌ای ندارد و لمس کردن آن با انگشت شصت، در حالی که این گوشی سنگین را با یک دست گرفته باشید، کار نسبتا سختی است.

این گوشی جدید سامسونگ در رنگ‌های بسیار متنوع و جذابی شامل بنفش، نعنایی، کرمی، گرافیتی و نیلی وارد بازار موبایل شده است که آن را در مقایسه با بسیاری از گوشی‌های هم-رده، متمایز می‌سازند. قاب آلومینیومی و مات گوشی، مثل حلقه‌های فلزی و نقره‌ای رنگ دور دوربین‌های پشتی، هم رنگ پنل پشتی نیست و از این نظر، می‌توان S23 FE را نسبت به خانواده S23، جذاب‌تر دانست.

رنگ پنل پشتی، به ویژه نسخه بنفش، بسیار خیره‌کننده و جذاب است و حلقه‌های دور سه دوربین پشتی که به صورت یک ستون عمودی در گوشه بالا و سمت چپ دیده می‌شوند، آن را جذاب‌تر هم کرده‌اند.

لمس کردن قاب گوشی حس خوبی به شما می‌دهد اما چسبندگی زیادی به دست شما ندارد. این قاب، صاف نیست و کمی انحنا دارد که به راحتی بیشتر آن در دست کاربر کمک می‌کند.

در لبه سمت چپ گوشی چیزی به غیر آنتن نمی‌بینیم. دکمه‌های پاور و کم و زیاد کردن صدا در لبه سمت راست قرار دارند. در لبه بالایی می‌توانید خشاب سیمکارت و ورودی یکی از میکروفون‌ها را ببینید و در لبه پایینی پورت USB-C، ورودی دو میکروفون و خروجی اسپیکر اصلی گوشی را ببینید.

در کل می‌توان گفت که بررسی S23 FE از نظر طراحی و ساخت نشان می‌دهد که این گوشی، ساخت خیلی خوب و طراحی جذابی دارد اما حاشیه‌های نسبتا ضخیم دور نمایشگر و وزن بالای ۲۰۹ گرم، آن را به گوشی‌های میان-رده شبیه‌تر ساخته‌ است.

صفحه نمایش ۶.۴ اینچی Dynamic AMOLED

سامسونگ گلکسی S23 FE مجهز به همان نمایشگر ۶.۴ اینچی به کار رفته در S21 FE است. این نمایشگر Dynamic AMOLED، رزولوشن 1080p و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز دارد و از +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند.

صفحه نمایش s23 fe

رزولوشن واقعی این نمایشگر، ۲۳۴۰ پیکسل در ۱۰۸۰ پیکسل است و بنابراین، تراکم پیکسلی ۴۰۳ پیکسل بر اینچ دارد که سبب شفافیت بسیار بالای تصویر می‌شود. سامسونگ ادعا می‌کند که حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی، ۱۴۵۰ نیت است اما تست‌های GSMARENA چیز دیگری می‌گوید.

در تست‌های انجام شده مشخص شده است که حداکثر روشنایی این نمایشگر در حالت دستی، ۴۵۱ نیت و در حالت خودکار، ۹۸۵ نیست. البته، می‌توان تأیید کرد که این نمایشگر می‌تواند تا روشنایی ۱۳۰۰ نیت هم برسد و بنابراین، بعید نیست که ۱۴۵۰ نیت، امکان‌پذیر باشد. حداقل روشنایی صفحه نمایش S23 FE حدود ۱.۶ نیست که به خوبی از چشمان کاربر در تاریکی محافظت می‌کند.

در زیر می‌توانید نتیجه تست حداکثر روشنایی نمایشگر سامسونگ گلکسی S23 FE را در حالت دستی و در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

روشنایی دستی s23 fe

همچنین، در زیر می‌توانید نتیجه تست حداکثر روشنایی نمایشگر سامسونگ گلکسی S23 FE را در حالت خودکار و در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

روشنایی خودکار s23 fe

بررسی گلکسی S23 FE از نظر دقت رنگ نمایشگر

این گوشی دارای دو حالت رنگی در تنظیمات رنگ نمایشگر است که شامل حالت واضح (Vivid) با فضای رنگی DCI-P3 و حالت استاندارد (Standard) با فضای رنگی sRGB است که حالت دوم رنگ‌ها را طبیعی‌تر و حالت اول، رنگ‌ها را جذاب‌تر و با اشباع بیشتر نشان می‌دهد. هر دو حالت از دقت رنگ بسیار بالایی برخوردار هستند. حالت واضح، دمای رنگی کمی پایین‌تر در مقایسه با حالت استاندارد دارد اما امکان تنظیم دمای رنگ در هر کدام از این حالت‌ها، فراهم شده است. همچنین، امکان تنظیم اشباع RGB نیز وجود دارد.

پیشنهاد ما به شما:  موتورولا اج ۵۰ پرو؛ تجربه‌ای لذت‌بخش و تازه

نرخ نوسازی نمایشگر S23 FE

حالا نوبت به بررسی S23 FE از نظر نرخ نوسازی نمایشگر می‌رسد. اگر وارد تنظیمات صفحه نمایش این گوشی شوید، دو حالت برای نرمی و روانی تصویر پیدا می‌کنید:

  • حالت تطبیقی (Adaptive): در این حالت، نرخ نوسازی نمایشگر به صورت خودکار بین دو عدد ۶۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز، جا به جا می‌شود.
  • حالت استاندارد (Standard): در این حالت، نرخ نوسازی روی عدد ۶۰ هرتز ثابت باقی می‌ماند.

در حالت تطبیقی، از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز برای نمایش بخش‌های مختلف رابط کاربری و اجرای بسیاری از بازی‌ها (به غیر از آن‌هایی که نرخ نوسازی محدود به ۶۰ هرتز دارند) استفاده می‌شود. همچنین، وقتی که تصویر ثابت باشد، نرخ نوسازی به سرعت به ۶۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند. صفحه نمایش همیشه روشن (Always-on-Display) نیز با نرخ ۶۰ هرتز نمایش داده می‌شود.

اگر می‌خواهید از کار کردن با نمایشگر نهایت لذت را ببرید یا می‌خواهید با گوشی بازی کنید، باید گوشی را روی حالت تطبیقی قرار دهید اما اگر می‌خواهید در مصرف باتری صرفه‌جویی شود، باید نرخ نوسازی را در حالت استاندارد قرار دهید.

پخش اینترنتی و HDR در گلکسی S23 FE

گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE از پخش محتواهای +HDR10 پشتیبانی می‌کند و این قابلیت، در تمامی اپلیکیشن‌های محبوب پخش ویدئوی اینترنتی مثل یوتیوب، وجود دارد. نمایشگر این گوشی با داشتن گواهینامه Widevine L1 قادر به نمایش تمامی محتواهای HDR10 با رزولوشن بالا هستند.

عمر باتری و سرعت شارژ نسخه طرفداری گلکسی S23

این گوشی مجهز به باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت است که با ظرفیت باتری گلکسی S21 FE و گلکسی S22+ برابری می‌کند. تراشه دارای ساخت ۴ نانومتری به کار رفته در نسخه طرفداری گوشی S23 سامسونگ، سبب بهبود عمر باتری در مقایسه با نسل‌های پیشین شده است.

سامسونگ گلکسی S23 FE در تست‌های انجام شده توسط GSMARENA، امتیاز استفاده فعال ۹ ساعت و ۴۵ دقیقه را به دست آورده است. عمر باتری برای فعالیت‌های جداگانه مثل تماس و پخش اینترنتی خیلی خوب اما برای مرور وب و گیمینگ، متوسط هستند.

در زیر می‌توانید امتیازهای به دست آماده توسط سامسونگ گلکسی S23 FE در تست‌های GSMARENA را ببینید:

باتری s23 fe

همچنین، در زیر می‌توانید امتیاز استفاده فعال این گوشی را با بعضی از گوشی‌های رقیب مقایسه کنید:

مقایسه باتری s23 fe

این گوشی از شارژ سریع ۲۵ وات سیمی و شارژ بی‌سیم ۱۵ وات پشتیبانی می‌کند و خبری از شارژ معکوس نیست. همانطور که در قسمت آنباکس کردن گفته شد، درون جعبه خبری از شارژر نیست و باید شارژ PD+PPS با توان ۲۵ وات را به صورت جداگانه خریداری کنید تا بتوانید از حداکثر سرعت شارژ گلکسی S23 FE بهره ببرید.

در تست‌های انجام شده توسط GSMARENA با شارژر ۲۵ واتی PD/PPS، این گوشی ظرف مدت ۱۵ دقیقه از صفر تا ۳۰ درصد شارژ شد و برای رسیدن به ۵۸ درصد شارژ به ۱۵ دقیقه دیگر زمان نیاز داشت.

در زیر می‌توانید مدت زمان لازم برای شارژ این گوشی از صفر تا ۱۰۰ درصد را در مقایسه با بعضی از گوشي‌های هم-رده ببینید:

سرعت شارژ s23 fe

از قابلیت‌های باتری و شارژ می‌توان به مواردی مثل حالت پاور سیوینگ (Power Saving)، حالت باتری تطبیقی (Adaptive Battery) که بعضی از اپلیکیشن‌ها را به صورت خوکار غیر فعال می‌کند، امکان فعال کردن و غیر فعال کردن شارژ سریع سیمی و شارژ وایرلسی اشاره کرد. همچنین، این گوشی قابلیت حفاظت باتری (Battery Protection) دارد که با رسیدن شارژ باتری به ۸۵ درصد، جلوی شارژ شدن بیشتر باتری را می‌گیرد تا طول عمر باتری افزایش پیدا کند.

اسپیکرها و بلندی و کیفیت صدای گلکسی S23 FE

پس از بررسی S23 FE از نظر طراحی، نمایشگر و باتری، نوبت به صحبت کردن در رابطه با اسپیکرها و بلندی و کیفیت صدای این گوشی نیمه-پرچمدار سامسونگ می‌رسد. سامسونگ گلکسی S23 FE دارای یک جفت استریو اسپیکر هیبردی است که اسپیکر اصلی در پایین گوشی قرار دارد و اسپیکر دوم همان قطعه گوشی (earpiece) است. مطابق انتظار، اسپیکر اصلی صدای بلندتر و باس بیشتری تولید می‌کند اما تعادل صدای این دو اسپیکر بسیار خوب است و نمی‌توان از این نظر، ایرانی به S23 FE گرفت.

این اسپیکرها در تست‌های GSMARENA، امتیاز بسیار خوبی از نظر بلندی صدا دریافت کرده‌اند و صدای آن‌ها از اسپیکرهای S21 FE نیز بلندار است. همچنین، این اسپیکرها صدایی غنی‌تر و عمیق‌تر همراه با باس بیشتر و آواهای بسیار بهتر در مقایسه با اسپیکرهای نسل قبلی دارند و از نفوذ فرکانس بالای خیلی خوبی هم برخوردار هستند.

بررسی S23 FE از نظر نرم‌افزار و سیستم عامل

این گوشی با سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 از جعبه خارج می‌شود و در زمان نوشته شدن این مقاله در آبان ۱۴۰۲، سیستم عامل اندروید ۱۴ و رابط کاربری One UI 6 نیز منتشر شده‌اند. مطابق انتظار، سامسونگ وعده داده است که این گوشی نیز مثل دیگر گوشی‌های سامسونگ ساخته شده در سال‌های اخیر، تا ۴ سال آپدیت‌های اصلی سیستم عامل و تا ۵ سال، پچ‌های امنیتی را دریافت کند. در رابطه با سیستم عامل One UI 5.1 پیشتر صحبت کرده‌ایم و چیز جدیدی برای اضافه کردن نداریم. بنابراین، بهتر است به سراغ بررسی S23 FE از نظر تراشه و عملکرد برویم. همچنان با مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

تراشه و عملکرد سامسونگ گلکسی S23 FE

معمولا، گوشی‌های پرچمدار سامسونگ، تحت تکه تکه شدن یا فرگمنتاسیون (fragmentation) تراشه قرار می‌گرفتند اما خانواده اس ۲۳ از این نظر استثناء بودند. با این حال، نسخه طرفداری این خانواده یعنی S23 FE نیز مثل پرچمداران قبلی سامسونگ دارای فرگمنتاسیون تراشه است. نسخه ایالات متحده با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و نسخه بین‌المللی با تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ کار می‌کند.

تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ پیش از این در گوشی‌های پرچمدار خانواده اس ۲۲ به کار رفته است. این تراشه چهار نانومتری دارای CPU هشت هسته، شامل یک هسته قدرتمند Cortex-X2 با نرخ ساعت ۲.۸ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A710 با نرخ ساعت ۲.۵ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با نرخ ساعت ۱.۸ گیگاهرتز است و همان پیکربندی مورد استفاده در اسنپدراگون ۸ نسل ۱ را دارد ولی در تراشه اسنپدراگون، هسته قدرتمند Cortex-X2 دارای نرخ ساعت ۳.۰ گیگاهرتز است.

تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ مجهز به پردازنده گرافیکی Xclipse 920 است که سامسونگ و AMD برای ساخت آن با همدیگر همکاری کرده‌اند. این تراشه بر اساس معماری عالی RDNA 2 ساخته شده است که در GPUهای کامپیوترها مورد استفاده قرار می‌گیرد و تراشه اسنپدراگون ۸ نسل یک دارای GPU مدل Adreno 730 است.

گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE دارای ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی است.

تراشه اسنپدراگون ۸ نسل یک هنوز هم می‌تواند با بهترین تراشه‌های دنیا رقابت کند و می‌توان آن را معادل با تراشه‌های جدید دایمنسیتی ۸۲۰۰ اولترا، دایمنسیتی ۹۰۰۰ و اگزینوس ۲۲۰۰ دانست اما کمی از اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۲ ضعیف‌تر است. در حال حاضر، در آبان ۱۴۰۲، اسنپدراگون ۸ نسل ۲، قوی‌ترین تراشه‌ای است که در گوشی‌های موبایل دیده می‌شود.

در زیر می‌توانید نتایج تست GeekBench 5 چند-هسته را برای گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست GeekBench 5 چند-هسته را برای گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE

همچنین، در زیر می‌توانید نتایج تست GeekBench 5 تک-هسته را برای گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست GeekBench 5 تک-هسته را برای گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE

نتایج بالا نشان می‌دهد که گوشی‌های زیادی از نظر توان پردازشی CPU، بهتر از S23 FE هستند اما تست‌های پردازش گرافیکی چیز دیگری می‌گویند و با نگاهی به نتایج زیر می‌توانید ببینید که پردازنده گرافیکی این گوشی هنوز هم در رتبه دوم بهترین پردازنده‌های گرافیکی در بین گوشی‌های موبایل قرار دارد و تنها پردازنده گرافیکی به کار رفته در تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ می‌توان آن را از پیش رو بردارد و از نظر پردازش گرافیکی با جدیدترین پردازنده مدیاتک دایمنسیتی و اسنپدراگون ۸، برابری می‌کند.

در زیر می‌توانید نتایج تست GFXBench (offscreen) Aztek ES 3.1 High 1440p را برای گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست GFXBench (offscreen) Aztek ES 3.1 High 1440p را برای گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE

همچنین، در زیر می‌توانید نتایج تست GFXBench (onscreen) Aztek Vulkan High را برای گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

GFXBench (onscreen) Aztek Vulkan High را برای گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE

در زیر می‌توانید نتایج تست 3DMark (offscreen 1440p) Wild Life Vulkan 1.1 را برای گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست 3DMark (offscreen 1440p) Wild Life Vulkan 1.1 را برای گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE

همانطور که می‌بینید، گلکسی S23 FE با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل یک، از قدرتمندترین گوشی‌های دنیا از نظر پردازش گرافیکی محسوب می‌شود.

در زیر می‌توانید نتایج تست AnTuTu را برای گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست antutu برای s23 fe

همانطور که در نتایج تست‌های نشان داده شده در بالا دیدید، این گوشی با اینکه قیمت آن از زیر ۶۰۰ دلار شروع می‌شود، از سخت‌افزارهای بسیار قدرتمندی برخوردار است و تقریبا می‌تواند هر کاری که گوشی‌های پرچمدار واقعی در سال ۲۰۲۳ از عهده آن بر می‌آیند را انجام دهد اما این همه ماجرا نیست!

پردازنده مرکزی یا CPU تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ به کار رفته در S23 FE در تست‌ throttle یک ساعته انجام شده توسط GSMARENA، امتیاز ۶۶ درصد پایداری پردازشی را گرفته است که با گوشی‌های پرچمدار واقعی مطابقت دارد. البته، پایداری پردازنده گرافیکی یا GPU چندان عالی نیست و پس از یک ساعت فشار سنگین به این پردازنده، توان پردازشی به ۴۶ درصد توان پردازشی حداکثری افت می‌کند. این پردازنده تا ۵ دقیقه می‌تواند با حداکثر توان کار کند و سپس افت توان پردازشی شروع می‌شود و با اینکه این تست‌ها بسیار سنگین‌‌تر از گیمینگ در دنیای واقعی هستند اما می‌توان انتظار داشت که در هنگام بازی کردن طولانی مدت سنگین‌ترین بازی، هر از چندگاهی کندی عملکرد را احساس کنید. این گوشی تحت فشار گرم می‌شود اما هرگز داغ نمی‌شود.

در کل می‌توان گفت بررسی S23 FE از نظر تراشه و توان پردازشی نشان می‌دهد که هر دو نسخه مخصوص بازار آمریکا و مخصوص بازار بین‌المللی، برای گیمینگ خوب هستند اما به دلیل نداشتن سیستم خنک‌کننده مناسب، نباید انتظار عملکردی مشابه بهترین گوشی‌های گیمینگ دنیا از آن‌ها داشته باشید.

سیستم دوربین S23 FE سامسونگ

این گوشی مجهز به سیستم دوربین پشتی مشابه گلکسی S21 FE است ولی دوربین اصلی آن رزولوشن بالاتری دارد. سامسونگ گلکسی S23 FE دارای دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر، دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی با قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر و زوم اپتیکی ۳ برابری است. دوربین سلفی نیز سنسوری ۱۰ مگاپیکسلی دارد و دقیقا همان دوربین سلفی گوشی‌های خانواده اس ۲۲ است.

دوربین اصلی حسگری 1/1.57 اینچی از نوع سامسونگ S5KGN3 با پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتری و فیلتر تتراسل دارد. در جلوی این حسگر، لنزی با فاصله کانونی ۲۳ میلی متر و گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. همانطور که پیش از این گفتیم، دوربین اصلی دارای قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر (OIS) است و فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز دارد. این دوربین با داشتن فیلتر رنگی تتراسل، پیکسل باینینگ (pixel binning) انجام می‌دهد اما به جای ذخیره کردن عکس‌ها با رزولوشن ۱۲.۵ مگاپیکسل، آن‌ها را با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل ذخیره می‌کند. یکی از ویژگی‌های دوربین اصلی، میدان دید نسبتا گسترده است. مشابه دوربین اصلی گوشی گلکسی S23 FE در گوشی‌های خانواده اس ۲۲ و اس ۲۳ نیز دیده می‌شود.

پیشنهاد ما به شما:  مقایسه پوکو f3 با گلکسی a52

دوربین s23 fe

دوربین تله‌فوتو مجهز به حسگر Hynix Hi847 است که مشابه آن در S21 FE و حتی S20 FE نیز دیده می‌شود. این حسگر ۸ مگاپیکسلی دارای پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتری است و در پشت لنزی ۷۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.4 و زوم اپتیکی ۳ برابری قرار دارد و مثل دوربین اصلی، مجهز به قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر است. این دوربین، همانند نسل‌های قبلی FE، عکس‌ها را با رزولوشن ارتقاء یافته ۱۲ مگاپیکسل ذخیره می‌کند.

دوربین اولتراواید با سنسور 1/3.0 اینچی و ۱۳ مگاپیکسلی Samsung S5K3L6 با پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری و لنز ۱۳ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.2 کار می‌کند و فوکوس آن در بی‌نهایت است. به گفته سامسونگ، این دوربین، ۱۲ مگاپیکسلی است و بنابراین، به نظر می‌رسد که بخشی از تصویر دریافتی در سنسور کراپ می‌شود.

دوربین سلفی با سنسور ۱۰ مگاپیکسلی Samsung S5K3J1کار می‌کند که مشابه آن در خانواده اس ۲۰ نیز دیده می‌شود. این حسگر 1/3 اینچی دارای پیکسل‌های ۱.۲۲ میکرومتری است و در پشت لنزی با فاصله کانونی معادل ۲۵ میلی متر و دیافراگم f/2.4 قرار گرفته است. متأسفانه، خبری از فوکوس خودکار نیست و فوکوس در بی‌نهایت قرار می‌گیرد.

بررسی S23 FE از نظر اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین مشابه تمامی گوشی‌های سامسونگ امروزی است. با کشیدن انگشت به چپ یا راست می‌توانید بین حالت‌های عکاسی و فیلمبرداری موجود، جا به جا شوید و گزینه‌ای برای جا به جایی محل قرارگیری حالت‌های مختلف در اپلیکیشن دوربین و حذف و اضافه آن‌ها وجود دارد. با کشیدن انگشت خود در جهت عمودی به بالا یا پایین، بین دوربین جلو و دوربین سلفی جا به جا می‌شوید.

این گوشی دارای سه میانبر زوم در حالت پیشفرض، شامل 0.6X، 1X و 3X است. با ضربه زدن روی هر کدام از این آیکون‌ها، دیگر گزینه‌های زوم شامل 2X، 10X، 20X و 30X نیز نمایش داده می‌شوند.

برای عکاسی با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی باید روی گزینه نسبت تصویر در بالای نمایاب ضربه بزنید تا آیکون عکاسی با رزولوشن کامل (Full resolution) را ببینید.

مثل همیشه، آیکون تنظیمات (چرخ‌دنده) در گوشه بالا و سمت چپ نمایاب قرار دارد و با استفاده از آن می‌توانید تنظیمات دلخواه را روی دوربین انجام دهید. دقت داشته باشید که تنظیمات جداگانه‌ای برای عکس و ویدئو وجود ندارد. در قسمت تنظیمات می‌توانید خطوط یک-سوم، داده‌های مکانی و … را فعال یا غیر فعال کنید. همچنین، در این بخش از اپلیکیشن دوربین، امکان فعال کردن یا غیر فعال کردن بهینه‌ساز صحنه (Scene optimizer) وجود دارد.

نمایاب سلفی دارای دو حالت زوم گسترده (wide) و استاندارد (standard) است که حالت دوم، کراپ می‌شود. دیگر گوشی‌های گلکسی نیز این ویژگی را دارند.

تمامی دوربین‌های گلکسی S23 FE دارای حالت شب هستند و حالت شب خودکار نیز دارند که مثل آیفون‌ها و گوشی‌های شیائومی، با تشخیص کم بودن نور محیطی به صورت خودکار فعال می‌شود و می‌توانید آیکون فعال شدن آن (حلال ماه) را روی نمایاب ببینید.

اپلیکیشن دوربین این گوشی مطابق انتظار حالت عکاسی حرفه‌ای یا پرو (Pro) نیز دارد در این حالت می‌توانید کنترل دقیق‌تر و دستی روی نوردهی، فوکوس و زمان بسته شدن شاتر تمامی دوربین‌ها داشته باشید. همچنین، حالت فیلمبرداری حرفه‌ای نیز موجود است که فقط در پرچمدارهای سامسونگ دیده می‌شود و نمی‌توانید آن را در میان-رد‌ه‌های این برند ببینید. دقت داشته باشید که گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE، حالت عکاسی RAW حرفه‌ای ندارد.

کیفیت عکس‌ها در نور روز

گفتیم که دوربین اصلی به صورت پیشفرض عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی ذخیره می‌کند. این عکس‌ها کیفیتی عالی دارند و به موضوع، پردازش مخصوص سامسونگ را نشان می‌دهند. عکس‌های دوربین اصلی در نور روز از جزئیات بسیار زیادی برخوردار هستند اما در بعضی از صحنه‌ها، جزئیات سوژه‌های پیچیده مثل چمن یا شاخ و برگ درختان به خوبی نمایش داده نمی‌شود. این عکس‌ها هیچ نویزی ندارند و از کنتراست و محدوده داینامیک خوبی برخوردار هستند. رنگ‌ها در عکس‌هایی که با دوربین اصلی در نور روز گرفته می‌شوند، اشباع بالایی دارند و اگرچه کمی غیر طبیعی به نظر می‌رسند اما از جذابیت بالایی برای بسیاری از کاربران برخوردار هستند. البته، در بعضی موارد، این عکس‌ها نوردهی بیش از حد نشان می‌دهند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE در نور روز را ببینید:

نمونه عکس روز دوربین اصلی s23 fe

با اینکه در نمایاب گزینه زوم 2X وجود ندارد اما وقتی روی یکی از سه آیکون زوم ضربه بزنید، گزینه 2X به شما نمایش داده می‌شود. سامسونگ گلکسی S23 FE از زوم دیجیتالی دوربین اصلی برای گرفتن عکس‌های دارای زوم دو برابری استفاده می‌کند. این عکس‌ها در نور روز از کیفیت بالایی برخوردار هستند و به نظر می‌رسد که گوشی برای خلق آن‌ها، عکس‌های ۵۰ مگاپیکسلی را کراپ می‌کند. با اینکه میزان جزئیات این عکس‌ها با عکس‌های دارای زوم 1X دوربین اصلی برابر نیست و بعضی از سوژه‌ها کمی مصنوعی به نظر می‌رسند اما بهتر از زوم دیجیتالی ساده در بسیاری از گوشی‌های میان-رده امروزی است.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم دو برابری گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE در نور روز را ببینید:

نمونه عکس روز دوربین اصلی s23 fe با زوم ۲ برابری

عکس‌های دارای رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند. این عکس‌ها جزئیات فراوان و شفافیت بالایی دارند و نویز در آن‌ها بسیار کم است. عکس‌های ۵۰ مگاپیکسلی که با S23 FE در نور روز گرفته می‌شوند، رنگ‌های طبیعی‌تری در مقایسه با عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی دارند و از محدوده داینامیک بسیار گسترده‌ای برخوردار هستند.

عکس‌های دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی در حالت پیشفرض با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل ذخیره می‌شوند. در صورتی که این عکس‌ها را از نزدیک با دقت مشاهده کنید، خواهید دید که ظاهری صاف‌تر از حالت معمول و جزئیات پیکسلی کمتری دارند که حاکی از ارتقاء رزولوشن از ۸ به ۱۲ مگاپیکسل است.

در کل می‌توان گفت که عکس‌های دوربین تله‌فوتو که زوم اپتیکی ۳ برابری دارند، از کیفیت بالایی در نور روز برخوردار هستند. این عکس‌ها هیچ نویزی ندارند، از محدوده داینامیک گسترده و کنتراست عالی برخوردار هستند و اشباع رنگ بالایی دارند. میزان جزئیات این عکس‌ها نیز کاملا کافی به نظر می‌رسد.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم اپتیکی سه برابری گرفته شده با دوربین تله‌فوتو گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE در نور روز را ببینید:

نمونه عکس روز دوربین تله فوتو s23 fe

گفتیم که دوربین اولتراواید دارای سنسوری ۱۳ مگاپیکسلی است اما عکس‌ها را با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل ذخیره می‌کند. عکس‌های این دوربین در نور روز معرکه هستند. این عکس‌ها جزئیات بالایی دارند، از نویز بسیار کمی برخوردار هستند و میدان دید آن‌ها بسیار گسترده است. گذشته از این‌ها، نرمی گوشه‌های این عکس‌ها به دلیل تصحیح اعوجاج، بسیار خفیف است و محدوده داینامیک و کنتراست نیز خیلی خوب هستند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE در نور روز را ببینید:

نمونه عکس روز دوربین اولتراواید s23 fe

بد نیست اشاره کنیم که اگر هوا ابری باشد، هر سه دوربین اصلی، تله‌فوتو و اولتراواید گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE، عکس‌هایی با رنگ‌های بسیار طبیعی می‌گیرند. در زیر می‌توانید نمونه‌هایی از این عکس‌ها را ببینید:

نمونه‌ای از عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی دوربین اصلی با زوم 1X در هوای ابری:

نمونه عکس روز دوربین اصلی s23 fe در هوای ابری

نمونه‌ای از عکس‌های دوربین تله‌فوتو با زوم 3X در هوای ابری:

نمونه عکس روز دوربین تله فوتو s23 fe در هوای ابری

نمونه‌ای از عکس‌های دوربین اولتراواید در هوای ابری:

نمونه عکس روز دوربین اولتراواید s23 fe در هوای ابری

این گوشی می‌تواند پرتره‌های بسیار خوبی در زوم‌های 1X، 2X و 3X بگیرد. جداسازی سوژه از پس‌زمینه در این عکس‌ها به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود، نوردهی سوژه عالی است، بوکه حرف ندارد و محدوده داینامیک نیز گسترده است. البته، اگر شرایط نوری مساعد نباشد، عکس‌های پرتره کمی صاف می‌شوند اما همچنان نویز پایینی خواهند داشت.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره 1X گرفته شده با گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE در نور روز را ببینید:

نمونه عکس پرتره s23 fe یک برابری

از آن‌جایی که عکس‌های 2X، بزرگ‌نمایی شده عکس‌های 1X هستند، صافی بیشتری در آن‌ها دیده می‌شود. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره 2X گرفته شده با گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE در نور روز را ببینید:

نمونه عکس پرتره s23 fe دو برابری

همچنین، در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره 3X گرفته شده با دوربین تله‌فوتو گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE در نور روز را ببینید:

نمونه عکس پرتره s23 fe سه برابری

عملکرد دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی در نور روز معرکه است. عکس‌های این دوربین در شرایط نوری مساعد از جزئیات زیادی برخوردار هستند، هیچ نوزی ندارند، محدوده داینامیک گسترده‌ای دارند، از کنتراست بالایی برخوردار هستند و بازتولید رنگ در آن‌ها بسیار طبیعی انجام می‌شود.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های سلفی گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE در نور روز را ببینید:

نمونه عکس سلفی s23 fe

کیفیت عکس‌ها در نور ضعیف

بررسی S23 FE از نظر اپلیکیشن دوربین نشان می‌دهد که این گوشی از حالت شب خودکار (Auto Night Mode) پشتیبانی می‌کند. همانطور که پیش از این گفتیم، اگر نور محیط کم باشد، سنسور تشخیص نور محیطی گوشی این موضوع را تشخیص می‌دهد و حالت شب به صورت خودکار فعال می‌شود. با فعال شدن این حالت می‌توانید آیکون حالا ماه را که به رنگ زرد نمایش داده می‌شود، در نمایاب ببینید و اگر روی آن ضربه بزنید، غیر فعال می‌شود. سرعت بسته شدن شاتر در حالت شب خودکار، یک ثانیه کوتاه‌تر از حالت شب دستی است ولی اینطور به نظر می‌رسد که خروجی حالت شب دستی و خروجی حالت شب خودکار در تمامی دوربین‌ها، یکسان است.

عکس‌هایی که با دوربین اصلی با رزولوشن پیشفرض ۱۲ مگاپیکسل و با حالت شب خودکار در نور ضعیف گرفته می‌شوند، عالی هستند. این عکس‌ها از جزئیات بالا، نوردهی عالی، بازتولید رنگ عالی، کنتراست بالا و محدوده داینامیک گسترده‌ای برخوردار هستند و هیچ نویزی ندارند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی دارای زوم 1x گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE در شب و با استفاده از حالت شب خودکار را ببینید:

نمونه عکس شب دوربین اصلی s23 fe با حالت شب

عکس‌هایی که بدون استفاده از حالت شب گرفته می‌شوند، از نظر رنگ و نوردهی، بسیار طبیعی‌تر هستند اما کمی انفجار نور در نقاط روشن و منابع نوری در این عکس‌ها دیده می‌شود که البته موضوع مهمی نیست.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی دارای زوم 1x گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE در شب و بدون استفاده از حالت شب را ببینید:

نمونه عکس شب دوربین اصلی s23 fe بدون حالت شب

در نور ضعیف، وقتی گوشی را در حالت زوم ۳ برابری قرار می‌دهید، به ندرت از دوربین تله‌فوتو برای عکس گرفتن استفاده می‌کند. عکس‌هایی که با دوربین تله‌فوتو در نور ضعیف گرفته می‌شوند، نوردهی مناسب، رنگ‌های عالی و محدوده داینامیک گسترده‌ای دارند. میزان جزئیات در این عکس‌ها متوسط است و نویز نسبتا زیادی در آن‌ها دیده می‌شود.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی دارای زوم 3x گرفته شده با دوربین تله‌فوتو گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE در شب و با استفاده از حالت شب خودکار را ببینید:

نمونه عکس شب تله فوتو s23 fe

در بیشتر موارد، در نور ضعیف، وقتی S23 FE را در حالت زوم 3X قرار می‌دهید، از زوم دیجیتالی دوربین اصلی استفاده می‌کندو عکس‌های حاصل، کیفیت پایینی دارند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی دارای زوم 3x گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE در شب و با استفاده از حالت شب خودکار را ببینید:

نمونه عکس شب دوربین اصلی s23 fe با زوم ۳ برابری

عکس‌های اولتراواید در نور ضعیف از کیفیتی مشابه با عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی دوربین اصلی برخوردار هستند. در حالت شب خودکار، این عکس‌ها از نوردهی عالی، اشباع رنگ معرکه و جزئیات کافی برخوردار هستند و محدوده داینامیک گسترده‌ای دارند.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین گوشی شیائومی از نظر کاربران (مهر 1401)

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE در شب و با استفاده از حالت شب خودکار را ببینید:

نمونه عکس شب اولتراواید s23 fe با حالت شب

اگر حالت شب را خاموش کنید، عکس‌های اولتراواید حالت بسیار طبیعی‌تری به خودشان می‌گیرند و کمی تاریک‌تر می‌شوند. البته بدون حالت شب، نویز در این عکس‌ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند اما اشباع رنگ و محدوده داینامیک دچار تغییر نمی‌شود.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE در شب و بدون استفاده از حالت شب را ببینید:

نمونه عکس شب اولتراواید s23 fe بدون حالت شب

بررسی S23 FE از نظر کیفیت فیلمبرداری

تمامی دوربین‌های سامسونگ گلکسی S23 FE می‌توانند با کیفیت 4K و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنند. همچنین، دوربین اصلی و دوربین سلفی قادر به فیلمبرداری با همین کیفیت ولی با نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه هستند. گذشته از این، دوربین اصلی می‌تواند با کیفیت 8K و نرخ فریم ۲۴ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند.

همچنین، همه دوربین‌ها، در تمامی کیفیت‌ها و نرخ فریم‌ها قادر به پایدارسازی اپتیکی تصویر هستند و گزینه فوق پایدار (Super Stable) برای کیفیت 1080p و نرخ فریم ۶۰ هرتز وجود دارد.

این گوشی از فیلمبرداری با کیفیت +HDR10 پشتیبانی می‌کند و دارای قابلیت فیلمبرداری با نرخ فریم بالا در حالت فیلمبرداری حرفه‌ای یا پرو است.

ضبط صدا به صورت استریو با نرخ بیت 256 Kbps و نرخ نمونه‌برداری 48 Khz انجام می‌شود و تمامی ویدئوهایی که هر چهار دوربین گلکسی S23 FE ضبط می‌شوند، صدای بسیار خوبی دارند.

ویدئوهای 8K دوربین اصلی از کیفیت خوبی برخوردار هستند. این ویدئوها رنگ‌هایی طبیعی و تعادل سفید دقیقی دارند، از محدوده داینامیک گسترده‌ای برخوردار هستند، کنتراست بالایی دارند و هیچ نویزی در آن‌ها دیده نمی‌شود. با این حال، میزان جزئیات در این ویدئوها آنطور که انتظار می‌رود، بالا نیست. البته این ویدئوها در تلویزیون‌های دارای رزولوشن 4K یا مانیتورهای 1440p خیلی خوب به نظر می‌رسند و نسبت به ویدئوهای 4K، جزئیات بیشتر و شفافیت بالاتری دارند. بنابراین، فیلمبرداری با این رزولوشن، کاربردهایی دارد.

ویدئوهای 4K دوربین اصلی خیلی خوب هستند. این ویدئوها، جزئیات زیادی را به تصویر می‌کشند، شفافیت عالی دارند، از رنگ‌هایی طبیعی برخوردار هستند و محدوده داینامیک آن‌ها بسیار گسترده است. گذشته از این باید به نبود نویز در این ویدئوها نیز اشاره کنیم.

ویدئوهای 8K در نور ضعیف نویز زیادی دارند اما از نوردهی مناسب، محدوده داینامیک گسترده و اشباع رنگ خوبی برخوردارند. ویدئوهای 4K در نور ضعیف عالی هستند. نوردهی این ویدئوها حرف ندارد، میزان نویز آن‌ها پایین است، جزئیات زیادی در این ویدئوها به تصویر کشیده می‌شود و اشباع رنگ خیلی خوبی دارند.

عملکرد پایدارسازی الکترونیکی تصویر در دوربین اصلی حرف ندارد.

ویدئوهای 4K دوربین تله‌فوتو عالی هستند. این ویدئوها بازتولید رنگ خوب و متعادلی دارند، از رنگ‌های طبیعی برخوردار هستند، شفافیت خوبی دارند و محدوده داینامیک گسترده‌ای در آن‌ها دیده می‌شود. میزان جزئیات در این ویدئوها کافی و فراتر از متوسط است اما عالی نیست.

متأسفانه، هر چقدر که دوربین تله‌فوتو در ضبط ویدئوهای 4K در نور روز خوب کار می‌کند، عملکرد آن در نور ضعیف، اصلا خوب نیست. ویدئوهای 4K دارای زوم اپتیکی سه برابری در شب بسیار مات هستند و اصلا نمی‌توان آن‌ها را قابل استفاده دانست.

پایدارسازی الکترونیکی تصویر در دوربین تله‌فوتو نیز عملکرد خوبی دارد. البته، این ویدئو برای فیلمبرداری در حرکت طراحی نشده است اما در هر صورت نمی‌توان از عملکرد عالی قابلیت پایدارسازی الکترونیکی در این دوربین صرف نظر کرد.

دوربین اولتراواید نیز می‌تواند در نور روز، کلیپ‌های بسیار خوبی ضبط کند. این ویدئوها از میدان دید گسترده، جزئیات کافی، نویز پایین و رنگ‌های دقیق و زنده‌ای برخوردار هستند. همچنین، باید به محدوده داینامیک گسترده و کنتراست خوب این ویدئوها نیز اشاره کنیم.

ویدئوهای 4K دوربین اولتراواید در شب بد نیست اما نویز بالایی دارند. این ویدئوها از جزئیات قابل قبولی برخوردارند، نوردهی خوبی دارند و رنگ‌ها را به صورت بسیار طبیعی نمایش می‌دهند.

مطابق انتظار، قابلیت پایدارسازی الکترونیکی تصویر در این دوربین نیز عملکرد قابل احترامی از خودش برجای می‌گذارد.

ویدئوهای 4K دوربین سلفی عالی هستند. پایدارسازی الکترونیکی تصویر در این ویدئوها نیز حرف ندارد، میزان جزئیات بسیار بالا است، رنگ‌ها کاملا طبیعی به نظر می‌رسند، محدوده داینامیک گسترده است و تقریبا خبری از نویز در این ویدئوها دیده نمي‌شود.

گوشی‌های رقیب سامسونگ گلکسی S23 FE

این گوشی در زمان نوشته شدن این مقاله در آبان ۱۴۰۲ با قیمت پایه حدود ۲۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان در بازار موبایل ایران یافت می‌شود. این گوشی را نمی‌توان دقیقا مشابه با یک گلکسی S23+ ارزان‌قیمت دانست، بلکه بیشتر شبیه به یک گلکسی S22+ با قیمت مناسب است.

این گوشی در برزخ بین گوشی‌های پرچمدار و گوشی‌های میان-رده قرار دارد و می‌توان گفت که سامسونگ توانسته است تا با حذف کردن بعضی از ویژگی‌های بسیار لوکس و غیر ضروری گوشی‌های پرچمدار خودش، امکان تجربه استفاده از یک گوشی بسیار شبیه به یک پرچمدار واقعی، با توان پردازشی معرکه، طراحی و ساخت خیلی خوب و سیستم دوربین بسیار پیشرفته را برای کاربرانی که توان خرید گوشی سامسونگ پرچمدار را ندارند، فراهم بیاورد و از آن‌جایی که گلکسی S23 FE نسبت به یک پرچمدار واقعی، اندازه‌ای کمی کوچک‌تر دارد، ممکن است حتی بعضی از علاقه‌مندان به گوشی‌های پرچمدار را نیز به خودش جذب کند. در مجموع می‌توان گفت که سامسونگ گلکسی S23 FE رقیبی جدی برای گوشي‌های پرچمدار، به ویژه در بازاری مثل ایران است که خیلی از کاربران، امکان خرید گوشی‌های پرچمدار را ندارند.

با توجه به قیمت بالای ۲۲ میلیون و اندازه گلکسی S23 FE، اولین رقیبی که برای آن به ذهن می‌رسد، خود گلکسی S23 است. قیمت گوشی پرچمدار گلکسی S23 در بازار ایران از حدود ۴۰ میلیون تومان شروع می‌شود و نمایشگری با روشنایی بالاتر، گوریلا گلس مقاوم‌تر ویکتوس ۲، تراشه‌ای قوی‌تر و دوربین‌های تله‌فوتو و سلفی بهتری دارد. حالا باید از خودتان سوال بپرسید که آیا خرید گوشی سامسونگ گلکسی S23 با قیمتی حدود ۲ برابر گلکسی S23 FE، واقعا ارزشش را دارد؟ اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، ممکن است که هیچ تفاوتی بین این دو گوشی احساس نکنید!

قیمت گوشی جدید ناتینگ فون (۲) در بازار ایران از ۳۰ میلیون تومان شروع می‌شود. رابط کاربری و طراحی این گوشی بسیار خاص است و شاید برای هر کسی جذاب نباشد اما بعضی از ویژگی‌های آن مثل نمایشگر بزرگ OLED، تراشه‌ای هم-رده با تراشه به کار رفته در سامسونگ گلکسی S23 FE با پایداری پردازشی بهتر و سرعت شارژ بسیار بیشتر، احتمالا ارزشش را دارد که کمی بیشتر هزینه کنید. البته، سیستم دوربین پشتی ناتینگ فون (۲) فقط شامل دوربین اصلی با زوم دیجیتالی بسیار خوب و دوربین اولتراواید با رزولوشن بالا و توانایی بالا در عکاسی ماکرو است و خبری از دوربین تله‌فوتو با زوم اپتیکی نیست. همچنین، دوربین سلفی S23 FE خیلی بهتر است. در صورتی که به دنبال یک گوشی خاص با نمایشگری بزرگ و رابط کاربری تمیز، ساده و عالی هستید، خرید گوشی موبایل ناتینگ فون (۲) را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

گوشی وان پلاس نورد ۳ نیز می‌تواند رقیبی برای گلکسی S23 FE باشد. این گوشی شباهت بسیار زیادی به وان پلاس ۲۰ تی دارد و با قیمتی پایین‌تر از گلکسی S23 FE به فروش می‌رسد. البته این گوشی امتیاز مقاومت محیطی خیلی پایین‌تر IP 54 دارد اما دارای نمایشگری از نوع Fluid AMOLED با رزولوشن بالاتر 1240p و تراشه سریع‌تر و پایدارتر مدیاتک دایمنسیتی ۹۰۰۰ است. گوشی OnePlus Nord 3 سیستم دوربین به مراتب ساده‌تری در مقایسه با S23 FE دارد و با اینکه نمی‌تواند عملا از نظر کیفیت و عملکرد با این گوشی سامسونگ مقابله کند اما قیمت خیلی پایین‌تری دارد و شاید بتوان آن را جایگزین گوشی‌های سری A7X سامسونگ دانست که از ساخت آن‌ها در سال ۲۰۲۲ و با گوشی سامسونگ گلکسی A73 به پایان رسید.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت گوشی S23 FE در بازار موبایل ایران چند است؟

قیمت گوشی S23 FE در آبان ۱۴۰۲ در بازار موبایل ایران از حدود ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

۲- گوشی S23 FE را از کدام فروشگاه بخریم؟

گوشی S23 FE در بسیار از فروشگاه‌ها در ایران به فروش می‌رسد اما شما می‌توانید آن را با قیمتی کمتر از بازار از فروشگاه اینترنتی فرنا بخرید.

۳- مدل تراشه به کار رفته در گلکسی S23 FE چیست؟

این گوشی با تراشه کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۱ و با تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ در بازار ایران یافت می‌شود.

جمع‌بندی

همه ما دوست داریم گوشی پرچمدار داشته باشیم اما قیمت گوشی‌های پرچمدار به ویژه برای بسیاری از شهروندان ایرانی، خیلی بالا است. خوشبختانه شرکت سامسونگ این دسته از کاربران را که می‌توانند کمی بیشتر از یک گوشی میان-رده هزینه کنند اما توان یا تمایل به خرید گوشی پرچمدار ندارند را فراموش نکرده است. این شرکت در سال ۲۰۲۳، گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE را به عنوان نسخه‌ای ارزان‌قیمت از گوشی‌های پرچمدار S23 با قیمتی بسیار مناسب وارد بازار کرده است که البته، بیش از اینکه به گوشی‌های اس ۲۳ شبیه باشد، به گوشی‌های خانواده S22 شباهت دارد.

سامسونگ گلکسی S23 FE بعضی از ویژگی‌های لوکس و غیر ضروری S23 را ندارد اما با قیمت بسیار ارزان‌تر (چیزی حدود نصف در بازار ایران) به رقیبی بسیار جدی برای خیلی از گوشي‌های پرچمدار موجود در بازار تبدیل شده است.

این گوشی طراحی ساندویچ شیشه با قابی آلومینیومی دارد و مجهز به گوریلا گلاس ۵ است. S23 FE شباهت بسیار زیادی به گوشی‌های پرچمدار واقعی خانواده اس ۲۳ نشان می‌دهد و با رنگ‌های متنوع و زیبا، شاید حتی از آن‌ها نیز جذاب‌تر باشد.

این گوشی نمایشگری عالی از نوع Dynamic AMOLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و روشنایی حداکثری ۱۴۵۰ نیت دارد و با داشتن یک جفت اسپیکر عالی برای لذت بردن از محتواهای چندرسانه‌ای، خیلی خوب است و می‌تواند با هر گوشی پرچمداری رقابت کند.

سامسونگ گلکسی S23 FE از نظر باتری و سرعت شارژ عملکرد قابل تحسینی دارد و مجهز به تراشه‌ای پرچمدار از نوع کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۱ (مخصوص بازار آمریکای شمالی) یا اگزینوس ۲۲۰۰ (مخصوص بازارهای بین‌المللی) است که می‌توانید هر دو نسخه را در بازار موبایل ایران پیدا کنید. این گوشی ۸ گیگابایت رم دارد و در دو نسخه دارای حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت یا ۲۵۶ گیگابایت به فروش می‌رسد.

گوشی گلکسی S23 FE از سیستم دوربین پیشرفته‌ای برخوردار است که شامل دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی با زوم ۳ برابری، دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی است که تمامی آن‌ها می‌توانند عکس‌های خیلی خوبی در نور روز بگیرند و عملکرد همگی این دوربین‌ها، به غیر از دوربین تله‌فوتو، در شب معرکه است. همه این دوربین‌ها می‌توانند با رزولوشن 4K فیلمبرداری کنند و دارای قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر هستند. همچنین، دوربین اصلی قادر به فیلمبرداری با کیفیت 8K است و قابلیت پایدارسازی الکترونیکی تصویر در هر چهار دوربین عملکردی قابل تحسین دارد.

در کل می‌توان گفت که بررسی S23 FE نشان می‌دهد که این گوشی می‌تواند رقیب بسیار قدرتمندی برای گوشی‌های پرچمدار باشد و در صورتی که می‌توانید کمی بیشتر از یک گوشی میان-رده هزینه کنید، خرید گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

منبع:
gsmarena.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا