آموزش

۱۰ روش جلوگیری از هک وای فای

چرا و چطور از هک شدن وای فای مودم یا گوشی خود جلوگیری کنیم؟

امنیت سایبری، قطعه گم شده پازل فرهنگ استفاده عموم مردم دنیا از فناوری ارتباطات است. با اینکه امروزه خیلی از مردم می‌دانند که نباید روی هر لینکی کلیک کنند، باید آنتی ویروس کامپیوتر خود را به روز نگه دارند و اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را فقط از پلی استور گوگل یا اپ استور اپل نصب می‌کنند اما تهدیدات سایبری بسیار گسترده‌تر از چیزی هستند که عموم مردم می‌اندیشند. یکی از مهم‌ترین تهدیداتی که مردم عادی زیاد از آن اطلاع ندارد، امکان هک وای فای و خطرات ناشی آن است.

همه ما می‌دانیم که باید برای شبکه وای فای خانگی یا هات اسپات گوشی خود گذرواژه تعیین کنیم تا دیگران نتوانند از اینترنت ما استفاده غیرمجاز کنند. با این حال، خطرات هک شدن وای فای بسیار بیشتر از سرقت حجم اینترنت شما است. گذشته از این، گاهی اوقات، قرار دادن گذرواژه برای شبکه وای فای به تنهایی نمی‌تواند امنیت شبکه وای فای را تضمین کند.

به دلیل اهمیت بالای امنیت سایبری و امنیت گوشی در شرایط حساس کشور، ضرورت دارد که عموم مردم با بهترین راه های جلوگیری از هک شدن وای فای، نشانه‌های هک Wi-Fi و خطرات آن آشنا باشند. برای اینکه بتوانید با خیال راحت از وای فای استفاده کنید، به شما توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با مجله فروشگاه اینترنتی فرنا همراه باشید.

خطرات هک وای فای

خطرات هک شدن وای فای

گفتیم که با هک شدن شبکه وای فای شما دیگران می‌توانند به آن متصل شوند و هزینه اینترنت شما را بالا ببرند. البته، هک شدن وای فای خطراتی بسیار بیشتر و مهم‌تر دارد که در اینجا تنها به تعدادی از مهم‌ترین‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم تا با اهمیت جلوگیری از هک وای فای آشنا شوید.

اشغال پهنای باند: وای فای شما پهنای باند محدودی دارد و اگر دیگران بتوانند به آن متصل شوند و از آن استفاده کنند، بخشی از پهنای باند اشغال می‌شود یا به عبارت ساده‌تر، سرعت اینترنت شما کاهش پیدا می‌کند، صفحات وب به کندی بالا می‌آیند، از سرعت دانلود کاسته می‌شود، سرعت ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی کم می‌شود و نمی‌توانید به راحتی از سرویس‌های پخش آنلاین استفاده کنید. شاید این موضوع، خطرناک نباشد اما کارایی شبکه وای فای شما را کاهش می‌دهد.
جاسوسی از ترافیک وای فای شما: یکی از مهم‌ترین خطرات هک وای فای، به ویژه برای کسانی که کارهای محرمانه (مثل فعالیت‌های سیاسی در شبکه‌های اجتماعی) و کارهای مالی با استفاده از شبکه وای فای خود انجام می‌دهند، امکان شنود و جاسوسی از ترافیک است. امروزه، هکرها می‌توانند با هک کردن شبکه وای فای، بر ترافیک تمامی دستگاه‌های متصل به آن شبکه مثل کامپیوترها، گوشی‌ها، دستگاه‌های خانگی و … نظارت داشته باشند.
انجام فعالیت‌های مجرمانه با وای فای شما: مجرمین سایبری می‌توانند با هک کردن وای فای دیگران، از اینترنت آن‌ها برای انجام فعالیت‌های مجرمانه استفاده کنند. این کار می‌تواند برای قربانی بسیار گران تمام شود و مشکلاتی حقوقی و قانونی برای او ایجاد کند.
• نصب بدافزار روی دستگاه‌های متصل به شبکه وای فای: هک کردن وای فای یکی از روش‌های هکرها برای انتقال بدافزارها به دستگاه‌های قربانیان است. در صورتی که شبکه وای فای شما هک شود، هکر می‌تواند بدافزارهای مورد نظر خود را روی دستگاه‌های متصل به آن شبکه نصب کند. این بدافزارها می‌توانند به شیوه‌های مختلف به قربانیان آسیب بزنند و خسارات مادی یا معنوی زیادی به همراه داشته باشند.
تغییر تنظیمات DNS: یکی از دلایل هک وای فای توسط هکرها، دسترسی به تنظیمات DNS مودم یا دستگاه‌های متصل به آن برای هدایت ترافیک به وبسایت‌های مورد نظر خودشان به منظور انجام حملات فیشینگ و دیگر اقدامات خرابکارانه است.

پیشنهاد ما به شما:  آموزش کامل پاک کردن حافظه کش گوشی سامسونگ

همانطور که می‌بینید، هک شدن وای فای می‌تواند خطراتی به مراتب بیشتر و مهم‌تر از افزایش هزینه اینترنت برای شما به همراه داشته باشد. در ادامه، راه های جلوگیری از هک وای فای را به شما آموزش می‌دهیم.

روش های جلوگیری از هک وای فای

تا اینجا به شما گفتیم که چرا باید از هک شدن وای فای خود جلوگیری کنید. در این بخش می‌خواهیم روش‌هایی را به شما آموزش دهیم که با بکارگیری آن‌ها می‌توانید از هک شدن وای فای خود جلوگیری کنید. ابتدا روش‌هایی را برای جلوگیری از هک مودم به شما معرفی می‌کنیم و سپس، پیشگیری از هک هات اسپات گوشی را به شما آموزش می‌دهیم.

۱۰ نکته برای جلوگیری از هک شدن مودم Wi-Fi

۱- تغییر دوره‌ای گذرواژه وای فای

پیش از هر چیزی، تأکید می‌کنیم که حتما در هنگام کانفیگ کردن مودم وای فای، نام کاربری و گذرواژه مطمئنی برای دسترسی به تنظیمات مودم انتخاب کنید و هیچ وقت آن را دست‌نخورده و در حالت پیش فرض رها نکنید (اشتباهی که بسیاری از مردم در کانفیگ کردن مودم انجام می‌دهند).
همچنین، شما باید یک گذرواژه قوی و مطمئن برای دسترسی به شبکه وای فای توسط دیگر دستگاه‌ها، تعیین کنید. این گذرواژه باید به صورت دوره‌ای عوض شود تا شانس لو رفتن آن کاهش پیدا کند.

۲- رمزنگاری شبکه وایرلس را روشن کنید

پروتکل رمزنگاری مودم

یکی از دیگر تنظیماتی که می‌توانید در هنگام کانفیگ کردن مودم برای جلوگیری از هک وای فای انجام دهید، قرار دادن مودم روی یکی از پروتکل‌های WPA، WPA2 یا WPA3 است. با این کار، ترافیک مودم رمزنگاری می‌شود.

۳- حتما از VPN استفاده کنید

وی پی ان مودم برای جلوگیری از هک وای فای

با اینکه کاربرد اصلی VPNها در کشور ما، دور زدن فیلترینگ است اما مردم در همه جای دنیا از VPN برای رمزنگاری ترافیک و افزایش امنیت شبکه استفاده می‌کنند. VPNها با رمزنگاری ترافیک مانع از دسترسی هکرها از به اطلاعات حساس و محرمانه کاربران از طریق حملات موسوم به Man-in-the-Middle می‌شوند و برای استفاده امن از اینترنت ضروری هستند.

با اینکه در کشور ما تبلیغات منفی علیه VPN (با عنوان جعلی و فریبنده فیلترشکن!) می‌شود و رسانه‌ها اینطور وانمود می‌کنند که استفاده از VPNها امن نیست اما متخصصین امنیت شبکه، همواره استفاده از VPNهای مطمئن و شناخته شده را برای افزایش امنیت به کاربران توصیه می‌کنند. در واقع، اتصال امن به اینترنت بدون استفاده از VPN امکان‌پذیر نیست.

با اینکه اکثر VPNها به صورت اپلیکیشن روی گوشی یا کامپیوتر شما نصب می‌شوند، اما امکان نصب VPN روی مودم وای فای نیز وجود دارد. با این کار، از شبکه وای فای شما به طور کامل محافظت می‌شود.

۴- شبکه وای فای را مخفی کنید

دیگر روش جلوگیری از هک وای فای، مخفی کردن شبکه وای فای از دستگاه‌های دیگر است. این کار تا حد زیادی از شبکه وای فای شما در مقابل هکرهای آماتور محافظت می‌کند. برای این کار می‌توانید در تنظیمات مودم خود، گزینه SSID Broadcast را در حالت غیر فعال (disabled) قرار دهید.

پیشنهاد ما به شما:  کامل‌ترین راهنمای خرید لپ تاپ ایسوس

۵- زمانی که منزل نیستید، وای فای را خاموش کنید

اگر برای چند روزی منزل نیستید یا به هر دلیلی از وای فای استفاده نمی‌کنید، حتما مودم خود را خاموش کنید.

۶- از فایروال‌ها استفاده کنید

فایروال‌ها همانند سپری در فرایند جداسازی دستگاه شما از اینترنت عمل می‌کنند و پورت‌هایی دارند که فقط به دستگاه‌های شما اجازه اتصال به اینترنت را می‌دهد. با نصب فایروال روی مودم خود می‌توانید احتمال هک وای فای را تا حد زیادی کاهش دهید.

۷- مودم را در مرکز منزل قرار دهید

بهترین مکان مودم در منزل

سیگنال مودم با افزایش فاصله از آن، ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود. بنابراین، اگر مودم را در مرکز منزل خود قرار دهید، برد آن به خارج از منزل کاهش پیدا می‌کند و به همان نسبت، احتمال دسترسی هکرها به سیگنال وای فای شما کمتر می‌شود.

۸- جلوگیری از هک وای فای با مک آدرس

یه دستگاه دارای یک آدرس مک (MAC) است و شناساگر کارت شبکه منحصر به فرد خودش را دارد. یکی از راه های جلوگیری هک وای فای فیلتر کردن آدرس مک است. شما می‌توانید مودم خود را طوری کانفیگ کنید که فقط آدرس مک دستگاه‌های خودتان را بشناسد. برای اینکار، به صفحه تنظیمات مودم بروید و گزینه MAC filtering را که احتمالا در گزینه‌های Wireless security یا Advanced Network Filters دیده می‌شود، انتخاب و تغییرات را ذخیره کنید.

۹- گزینه Remote Administration را غیر فعال کنید

برای اینکه هکرها نتوانند از راه دور و بدون اتصال به شبکه وای فای شما، تنظیمات آن را تغییر دهند و مودم را هک کنند، می‌توانید گزینه Remote Administration را در کانفیگ مودم، غیر فعال کنید. با این کار، فقط دستگاه‌هایی که مستقیما (به صورت وایرلس یا با LAN) به مودم متصل باشند می‌توانند با وارد کردن نام کاربری و گذرواژه درست به صفحه تنظیمات مودم دسترسی پیدا کنند.

۱۰- مودم خود را سالم و بروز نگه دارید

هر ایرادی که در مودم ایجاد شود، می‌تواند روی قابلیت‌های امنیتی آن اثرگذار باشد. همچنین، سفت‌افزار (hardware) مودم به مرور زمان قدیمی می‌شود و هکرها حفرات امنیتی آن را پیدا می‌کنند. بنابراین، ضرورت دارد که مودم به صورت منظم آپدیت و پچ‌های امنیتی روی آن نصب شود و اگر مودم شما خیلی قدیمی است و آپدیت جدیدی برای آن منتشر نمي‌شود، بهتر است که آن را با یک مودم جدیدتر تعویض کنید.

جلوگیری از هک وای فای گوشی

جلوگیری از هک وای فای گوشی

پس از اینکه گوشی خود را هات اسپات می‌کند، همانند یک مودم عمل می‌کند و دستگاه‌های دیگر می‌توانند به شبکه وای فای آن وصل شوند. معمولا، از این کار برای به اشتراک‌گذاری اینترنت گوشی با دستگاه‌های دیگر استفاده می‌شود. بسیاری از تنظیمات و روش‌هایی که در بالا برای پیشگیری از هک مودم به شما معرفی کردیم، در مورد هات اسپات گوشی نیز کاربرد دارند. به طور کلی با انجام چهار کار زیر می‌توانید امنیت وای فای گوشی را تقویت کنید:

۱- انتخاب و تغییر دوره‌ای گذرواژه قوی
۲- تغییر SSID (نام هات اسپات گوشی)
۳- استفاده از قوی‌ترین پروتکل‌های رمزنگاری به ویژه WPA2
۴- استفاده از VPN

برای مشاهده جدیدترین قیمت گوشی هوشمند کلیک کنید.

نشانه های هک وای فای

تا اینجا به شما گفتیم که چرا باید نگران هک وای فای باشید و چگونه می‌توانید امنیت شبکه وای فای خود را تقویت کنید. متأسفانه، حتی اگر تمامی نکات گفته شده را رعایت کنید، همواره احتمال هک شدن وای فای شما وجود دارد. اما از کجا بفهمیم وای فای هک شده است؟ از مهم‌ترین نشانه های هک وای فای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیشنهاد ما به شما:  رجیستری گوشی دست دوم خارجی

۱- وصل نشدن دستگاه شما به وای فای
۲- سرعت پایین اینترنت
۳- ریدایرکت‌های مرورگر
۴- فعالیت‌های مشکوک شبکه
۵- دانلود شدن نرم‌افزارهای ناآشنا روی دستگاه‌های شما
۶- پیام‌های باج‌افزاری
۷- هشدارهای آنتی‌ویروسی فیک
۹- افزایش تبلیغات پاپ‌آپ در دستگاه‌های شما
۱۰- هشدار از طرف شرکت سرویس اینترنت شما

همچنین شما با نصب یک برنامه جلوگیری هک وای فای روی گوشی خود می‌توانید متوجه شوید که چه دستگاه‌هایی به شبکه وای فای شما نصب شده‌اند. اپلیکیشن‌های زیادی برای این منظور در پلی استور گوگل یا اپ استور اپل موجود هستند.

سوالات پرتکرار

۱- بهترین پروتکل رمزنگاری برای وای فای کدام است؟

مودم‌ها و گوشی‌های هوشمند دارای پروتکل‌های مختلفی برای رمزنگاری وای فای هستند. بهترین پروتکل وای فای در سال ۲۰۲۲، پروتکل WPA3 است و پس از آن، به ترتیب پروتکل های WPA، WPA2 و WEP قرار می‌گیرند.

۲- چگونه از هک شدن وای فای جلوگیری کنیم؟

با قرار دادن نام کاربری و گذرواژه قوی برای مودم، تعیین گذرواژه قوی برای وای فای و تغییر دوره‌ای این گذرواژه‌ها، انتخاب بهترین پروتکل رمزنگاری موجود در دستگاه شما، نصب VPN روی مودم، نصب فایروال روی مودم، مخفی کردن شبکه وای فای، خاموش کردن مودم در زمان استفاده نکردن طولانی مدت از آن، قرار دادن مودم در مرکز منزل، فیلترینگ آدرس مک، غیر فعال کردن Remote Administration و سالم و بروز نگه داشتن مودم می‌توان احتمال هک وای فای را تا حد زیادی کاهش داد.

۳- آیا امکان هک شدن گوشی از طریق وای فای وجود دارد؟

بله. در صورتی که شبکه وای فای شما امنیت کافی را نداشته باشد، هکرها می‌توانند با اتصال به آن، به دیگر دستگاه‌های متصل به شبکه، مثل گوشی شما دسترسی پیدا و آن را هک کنند.

جمع‌بندی

در صورتی که در کانفیگ کردن مودم خود، نکات امنیتی را رعایت نکنید، همواره احتمال هک شدن شبکه وای فای شما وجود دارد. هک شدن وای فای نه تنها می‌تواند هزینه اینترنت شما را بالاتر ببرد و با اشغال پهنای باند باعث کندتر شدن آن شود بلکه می‌تواند زمینه‌ساز حملات هکری به دستگاه‌های متصل به آن شبکه وای فای و خسارت‌های مادی و معنوی فراوانی شود. بنابراین، ضرورت دارد که در هنگام کانفیگ کردن مودم، تمامی نکات امنیتی را رعایت کنید.

توصیه می‌شود که برای پیشگیری از هک شدن شبکه وای فای، پس از ورود اولیه به پورتال کانفیگ مودم، نام کاربری و گذرواژه آن را تغییر دهید. سپس، یک گذرواژه قوی برای وای فای انتخاب کنید. این گذرواژه‌ها باید به صورت دوره‌ای بروزرسانی شوند.
شما می‌توانید با انتخاب قوی‌ترین پروتکل رمزنگاری روی مودم خود (پروتکل WPA از WEP قوی‌تر است و هر چه عددی که در سمت راست WPA قرار می‌گیرد، بزرگ‌تر باشد، آن پروتکل جدیدتر و قوی‌تر است)، نصب VPN و فایر وال روی مودم، غیر فعال کردن Remote Administration، خاموش کردن مودم در زمان‌هایی که برای مدت چند روز از آن استفاده نمی‌کنید و قرار دادن مودم در مرکز منزل و دور از پنجره‌ها، شانس هک شدن آن را به طور قابل توجهی کاهش دهید.

ناتوانی دستگاه‌های شما در متصل شدن به وای فای، سرعت پایین اینترنت، مصرف بالای اینترنت، آلوده شدن دستگاه‌های شما به بدافزار، حملات هکری و فیشینگ متعدد به دستگاه‌های شما و هشدار از طرف شرکت تأمین‌کننده اینترنت شما می‌توانند از نشانه‌های هک وای فای باشند.

منابع:
۱- us.norton.com
۲- blog.loginradius.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا