آموزشفناوری و تکنولوژیموبایل

رجیستری گوشی دست دوم خارجی

نحوه رجیستری گوشی دست دوم

طرح رجیستری گوشی که در شروع امر، تنها به گوشی‌های اپل مربوط می‌شد، بطور جدی از سال ۹۶ با هدف مبارزه با قاچاق گوشی‌های هوشمند اجرا شد. با گذشت زمان سایر برندهای گوشی موبایل، ساعت‌های هوشمند دارای سیم‌کارت، بارکد اسکنر و تبلت‌ها نیز مشمول این طرح شدند. بر اساس این طرح شما فقط می‌توانید گوشی‌هایی که از طریق گمرک ایران وارد می‌شوند را فعال نمایید و برای فعال‌سازی این گوشی‌ها نیز به شناسه ‌15 رقمی IMEI و سامانه همتا نیاز دارید. در صورت عدم رجیستری دستگاه، بعد از اولین اتصال به اینترنت یا برقراری اولین تماس، با پیامک قطع ارتباط و پشتیبانی مواجه می‌شوید. بسیاری از ما به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به خرید گوشی کارکرده یا دست دوم اقدام می‌کنیم، در این صورت نیز باید مراحل مربوط به رجیستری را طی نماییم، این مقاله از مجله تکنولوژی فرنا به نحوه رجیستری گوشی دست دوم می‌پردازد، تا بدانیم که در صورت خرید گوشی کارکرده چگونه به راحتی و با خیالی آسوده از آن استفاده کنیم.

مراحل رجیستر گوشی کارکرده خارجی

نحوه رجیستری گوشی دست دوم خارجی شامل مراحلی می‌شود که باید آن‌ها را در هنگام خرید، قدم به قدم طی نماییم، این مراحل به شرح زیر خواهند بود:

بازگرداندن دستگاه به تنظیمات کارخانه

ریست فکتوری، عملیات بازگرداندن دستگاه شما به تنظیمات کارخانه است و این اولین گام برای رجیستری گوشی محسوب می‌شود. هدف از این کار این است که اگر شناسه IMEI جعلی یا کپی شده برای دستگاه استفاده شده باشد، با ریست فکتوری به شناسهIMEI اصلی و حقیقی خود بازگردد. پس از بازگرداندن به تنظیمات کارخانه، باید دستگاه خود را روشن کنید و کد #06#* را شماره‌گیری نموده تا شناسهIMEI  نمایش داده شود، این شناسه را با شناسهIMEI  درج‌ شده روی جعبه مطابقت دهید. با انجام این مرحله شما موفق شده‌اید که اصالت دستگاه خود را پیش از خرید دستگاه تائید نمایید. در حقیقت اگر دو شناسه IMEI روی جعبه و نمایش داده شده پس از وارد کردن کد یکی نبودند، به هیچ عنوان نباید آن دستگاه را خرید.

استعلام اصالت دستگاه و انتقال مالکیت

انجام استعلام اصالت برای شناسه IMEI روی جعبه، قدم بعدی است که طی آن باید قانونی بودن و تطابق مشخصات ذکر شده در پاسخ استعلام (مانند مدل و برند، نوع واردات و آکبند یا دست ‌دوم بودن) با مشخصات دستگاه کنترل شود. اگر گوشی دست دوم را از ایران بخرید، معمولا مالک قبلی از این موبایل در ایران استفاده کرده است، بنابراین دستگاه رجیستری شده و فقط باید انتقال مالکیت انجام شود، اما جهت اطمینان بیشتر، توصیه می‌شود، در سامانه همتا، به استعلام شناسه گوشی اقدام نموده و اگر پیامی با عنوان غیرقانونی بودن دستگاه دریافت شد، برای رجیستری گوشی دست دوم خارجی خود در سامانه همتا اقدام کنید. نحوه انتقال مالکیت گوشی دست دوم نیز به این شکل انجام می‌شود که نخستین شخصی که سیم کارتش را وارد گوشی موبایل کرده و فعال‌سازی را انجام می‌دهد، مالک دستگاه به شمار می‌رود و باید فرآیند انتقال مالکیت را از طریق #7777* یا سایت رسمی همتا، به خط خریدار بعدی انجام دهد. پس از اتمام این مرحله نیز یک پیامک از HAMTA به سیم‌کارت خریدار ارسال می‌شود.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین گوشی‌های شیائومی تا ۸ میلیون در آبان ۱۴۰۲

فعالسازی و فاکتور معتبر

همواره به خاطر داشته باشید که در همان حین خرید و در حضور فروشنده، اقدام به فعال‌سازی دستگاه نموده و منتظر بمانید تا پیامک فعالسازی موفق، برای سیمکارتتان را از همتا دریافت نمایید. کنترل تطابق شناسه IMEI ذکر شده در پیامک، با شناسهIMEI  نمایش داده شده بعد از شماره‌گیری #06#* و یا شناسه درج ‌شده روی جعبه، نیز یک مرحله مهم برای پایان این پروسه محسوب خواهد شد. اگر گوشی کارکرده را از یک فروشگاه می‌خرید، پس از فعال‌سازی موفق آن، حتما از فروشگاه، فاکتوری بگیرید که شناسهIMEI  دستگاه و مهر فروشگاه در آن ثبت شده باشد است؛ با چنین فاکتوری، در صورت بروز مشکلات احتمالی در این زمینه، می‌توانید مساله را از مراجع قضایی پیگیری نمایید.

هزینه رجیستری گوشی دست دوم مسافری

بطورکلی جهت اطلاع از هزینه دقیق رجیستری باید اطلاعات گوشی خود را در سامانه همتا وارد کنید. اما معمولا هزینه رجیستری گوشی را حدود 17 تا 22 درصد قیمت اصلی خود گوشی بیان می‌کنند که شامل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه گمرک، حق بازرگانی و درصد عوارض هلال احمر می‌شود. در مورد هزینه رجیستری گوشی دست دوم ،اگر گوشی موبایل دست دوم خود را از ایران بخرید و دستگاه قبلا مراحل ریجستری را طی کرده باشد، دیگر لازم نیست هزینه‌ای بابت این موضوع بپردازید.

اما برای ریجستری گوشی کارکرده‌ای که از کشوری خارجی خریداری شده، باید کل مبلغ فعالسازی را بپردازید. این یعنی هزینه رجیستری گوشی دست دوم مسافری که از کشور خارجی تهیه شده است، مطابق همان تعرفه گوشی‌های نو محاسبه خواهد شد و در هزینه گمرک نیز تفاوتی وجود ندارد. البته اگر اقامت اتباع خارجی در ایران کمتر از یک ماه طول بکشد، نیازی به رجیستری کردن گوشی ندارند؛ این مدت زمان هنگامی که بعد از ورود به ایران، اولین سیم‌کارت را درون گوشی قرار دهید، محاسبه خواهد شد. در حال حاضر هر مسافر تنها امکان ورود یک دستگاه گوشی با یک کدملی و پاسپورت را خواهد داشت. استعلام رجیستر گوشی کارکرده مسافری تنها حضوری و در گیت ورود به کشور انجام می‌گیرد.

چگونه گوشی هدیه از خارج را رجیستری کنیم ؟

گوشی‌هایی که به عنوان هدیه از خارج کشور برای ما ارسال می‌شوند نیز باید توسط دفاتر گمرکی که در فرودگاه‌های بین‌المللی وجود دارند و یا از طریق سایت گمرکAC  دریافت نموده و سپس به ما تحویل داده شوند. در این روش، دستگاه باید با اطلاعات مسافر، ثبت و فعال‌سازی شده و پس از آن عملیات مربوط به انتقال مالکیت انجام گیرد. جهت ثبت‌نام در طرح رجیستری گوشی ‌هدیه، وارد سایت یا اپلیکیشن همتا شوید و ثبت‌نام نموده و سپس به انجام استعلام اصالت، فعال‌سازی گوشی، انتقال مالکیت و… اقدام نمایید. این نکته مهم نیز، وجود دارد که در صورتی‌که برند گوشی شما در کشور نامتعارف تشخیص داده شود، باید از میز خدمت گمرک درخواست افزودن دستگاه مورد نظرتان را داده تا پس از تایید گمرک، ثبت آن امکان‌پذیر گردد.

پیشنهاد ما به شما:  افشای تصاویر واقعی هواوی میت 60

رجیستری گوشی بدون کارتن

پیشنهاد ما این است که تا حد امکان گوشی بدون کارتن را خریداری نفرمایید، اما اگر به هر دلیلی گوشی کارکرده بدون جعبه خریدید یا حتی آن را از آشنایی تهیه کردید که کارتنش را گم کرده است یا دسترسی به جعبه گوشی امکان‌پذیر نیست، در این حالت باید مراحل انتقال مالکیت را به شکل زیر به انجام برسانید:

شما به منظور انجام فرآیند انتقال مالکیت، به شناسه IMEI نیاز خواهید داشت. این شناسه روی برچسبی بر کارتن دستگاه وجود دارد، اما چون گوشی شما فاقد کارتن است، باید به قسمت تنظیمات یا setting گوشی رفته و وارد قسمت About phone شده، به دنبال گزینه Status بگردید؛ در این قسمت شناسه IMEI را پیدا نمایید. پس از آن IMEI information را انتخاب نموده، تا با این روش  شناسه IMEI دستگاه به شما ارائه داده شود، در برخی از گوشی‌های هوشمند این مسیر به این صورت خواهد بود:

Setting > System> About Phone

برای بدست آوردن شناسه IMEI گوشی می‌توانید از روش شماره‌گیری کد #06#* به عنوان یک روش ساده و متداول نیز استفاده کنید. همچنین در موبایل‌هایی که دارای امکان تعویض باتری هستند، با باز کردن قاب پشت گوشی، می‌توان شماره IMEI گوشی و شماره سریال آن را در زیر باتری مشاهده نمود. بعد از اتمام این مراحل، به سامانه همتا وارد شده و مراحل انتقال مالکیت گوشی را به اتمام برسانید.

آشنایی با سامانه همتا

سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی را به اختصار، همتا نامیده‌اند، که در آن هر دستگاه، با سیم‌کارت مالک آن رجیستری شده است. آدرس وب سایت همتا hamta.ntsw.ir است و شماره پیامکی ۷۷۷۷، کد دستوری #۷۷۷۷* و اپلیکیشن همتا برای اندروید و IOS، درگاه‌های ارتباط با سامانه همتا به شمار می‌روند. انتقال مالکیت گوشی کارکرده و استعلام رجیستری گوشی دست دوم از سایت، اپلیکیشن و کد دستوری USSD یا همان ۷۷۷۷#* قابل انجام خواهد بود.

رجیستری گوشی دست دوم

ریجستری توسط سایت سامانه همتا

وارد سایت hamta.ntsw.ir شوید و روی گزینه فعال‌سازی کلیک کنید. در صفحه باز شده، فیلدهای لازم را پر نمایید. دقت داشته باشید که باید شماره خطی که قصد استفاده از آن را دارید وارد نمایید. کد فعال‌سازی گوشی را که از فروشنده گرفته‌اید را نیز وارد نمایید.

پیشنهاد ما به شما:  بررسی آنر X7a با باتری ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعت

ریجستری توسط کد USSD همتا

کد *7777# را شماره گیری نموده و عدد گزینه فعال‌سازی را وارد کنید؛ پس از ارسال عدد، باید شناسه 15 رقمی IMEI گوشی، وارد شود، و بعد از آن نوبت به درج شماره سیم کارت مورد نظرتان می‌رسد. سپس باید کد فعال‌سازی که از فروشنده گرفته‌اید، وارد شود. در انتها عددی که جهت تایید در نظر گرفته شده را ارسال نمایید.

انتقال مالکیت گوشی از طریق سامانه همتا

برای افزودن دستگاه، باید وارد سایت www.hamta.ntsw.ir شده و شماره سیم کارت خود را وارد نموده یا از کدملی خود، برای ثبت‌نام در سایت استفاده نمایید. یک رمز عبور برای شما ارسال خواهد شد، تا با وارد کردن آن بتوانید به سامانه همتا وارد شوید. به قسمت مدیریت دستگاه‌ها رفته و روی گزینه افزودن دستگاه کلیک نمایید. در این مرحله به وارد نمودن شناسه  IMEIگوشی نیاز است. در بخش مدیریت دستگاه‌ها، بخش مربوط به شناسه IMEI را تیک دار نموده و روی انتقال مالکیت/فروش کلیک نمایید. پس از آن در صفحه باز شده باید شماره سیم کارت یا شماره ملی خریدار را وارد نموده و گزینه تایید را بزنید. کد فعال‌سازی رجیستری به شماره خریدار پیامک خواهد شد.

برای انتقال مالکیت گوشی از طریق کد دستوری USSDنیز *7777# شماره‌گیری کنید و بعد از آن، باید عدد گزینه انتقال مالکیت را وارد نمایید. سپس عدد مربوط به شناسه دستگاه مورد نظرتان ارسال کنید، یا شناسه IMEI دستگاه را به صورت دستی وارد نمایید. از شما خواسته می‌شود که شماره سیم کارت خریدار را وارد نمایید و پس از تأیید توسط شما، کد فعال‌سازی برای خریدار ارسال خواهد شد. برای استفاده از اپلیکیشن همتا نیز ابتدا باید آن را دانلود و نصب نموده و بعد از ورود شماره خود و دسترسی به پنل‌ها، وارد پنل انتقال مالکیت شوید. با انتخاب دستگاه مورد نظر، روی گزینه انتقال کلیک نمایید.

سوالات متداول

انتقال مالکیت گوشی کارکرده دو سیم کارته چگونه است؟

زمانی که انتقال مالکیت برای یک اسلات فعال گردد، به صورت خودکار برای اسلات سیم کارت دوم نیز انجام خواهد گرفت.

آیا ریجستری گوشی دست دوم بدون کارتن نیز قابل انجام است؟

در حالت کلی خرید گوشی بدون کارتن توصیه نمی‌شود، اما روش‌هایی برای رجیستری گوشی بدون کارتن وجود دارد.

راه‌های انتقال مالکیت گوشی کارکرده کدامند؟

انتقال مالکیت گوشی کارکرده از طریق کد USSD، سایت سامانه همتا و اپلیکیشن همتا صورت خواهد گرفت.

سخن پایانی

پس از به اجرا در آمدن طرح رجیستری گوشی، خرید گوشی دست دوم خارجی نیز با شرایط خاصی روبرو شد. بنابراین آشنایی از نحوه رجیستری گوشی دست دوم خارجی و یا نحوه انتقال مالکیت گوشی دست دوم برای فروشنده و خریدار الزامی است. ما در این مقاله از سری مقالات مجله فروشگاه اینترنتی فرنا لازم دیدیم به نکات مهم این موضوع بپردازیم، زیرا بی‌توجهی به این موارد باعث ایجاد مشکل و دردسرهای مختلفی برای مالک جدید و همچنین صاحب قبلی گوشی خواهد شد.

3.5/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا