بررسی و مقایسهموبایل

نقد و بررسی هواوی P60 Pro

پرچمداری کم‌نقص با دوربینی معرکه

یکی از برندهای خوب گوشی که در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های ایالات متحده و و برخوردار نبودن از سرویس‌های گوگل مورد بی‌توجهی شدید بازار قرار گرفته، برند چینی هواوی است. از زمان تحریم‌های ایالات متحده علیه این شرکت وابسته به حزب کمونیست چین در سال ۲۰۱۹ و قطع پشتیبانی گوگل از گوشی‌های هواوی، قیمت این گوشی‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافته و این شرکت مجبور شده است تا گوشی‌هایی با مشخصات منحصر به فرد و در عین حال، قیمت بسیار خوب وارد بازار کند. مشخصه اصلی این گوشی‌ها، سیستم‌های دوربین بسیار پیشرفته است. شرکت هواوی در ۲۳ مارس ۲۰۲۳ از گوشی جدیدی به نام P60 پرو رونمایی کرده است. که یکی از بهترین سیستم‌های عکاسی و فیلم‌برداری را در بین بهترین گوشی‌های دنیا دارد. در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل به بررسی هواوی P60 Pro بپردازیم. با مجله فروشگاه اینترنتی فرنا همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید... نمایش

بررسی سریع گوشی هواوی P60 Pro

شرکت چینی هواوی از بسیاری جهات، یکی از جالب‌ترین شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در دنیا است و بنابراین، پرچمدارهای این برند، ارزش توجه ویژه را دارند. شرکت هواوی در ماه مارس ۲۰۲۳ از گوشی‌های سری P60 رونمایی کرد. این سری گوشی شامل هواوی P60، هواوی P60 Pro و هواوی P60 Art است اما خبری از هواوی P60 Ultra یا هواوی P60 Plus نیست. شایعاتی مبنی بر معرفی گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر هواوی P60 Lite یا هواوی P60E در ادامه سال وجود دارد، ولی هنوز چنین گوشی‌هایی معرفی نشده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی هواوی P60 Pro، عضو میانی خانواده P60 بپردازیم.

این گوشی در دو نسخه زیر در بازار موبایل موجود است:

• گوشی هواوی P60 Pro با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگ و رم ۸ گیگابایت
• گوشی هواوی P60 Pro با حافظه داخلی ۵۱۲ گیگ و رم ۱۲ گیگابایت

گوشی هواوی P60 Pro یکی از گوشی‌های پرچمدار برند هواوی با طراحی مخصوص عکاسی است و می‌توان آن را ادامه‌دهنده راه گوشي‌هایی مثل P50 Pro و Mate 50 Pro دانست. در واقع، گوشی هواوی P60 Pro، نسل جدیدتر گوشی هواوی Mate 50 Pro با بهبودهای قابل توجهی در نمایشگر، حسگرهای دوربین و قابلیت‌های اتصالی و ارتباطی است.

این گوشی دارای طراحی شیشه‌ای با لبه‌های خمیده و نمایشگر بزرگ LTPO OLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ است. در سطح جلویی می‌توانید بریدگی دوربین سلفی را با طراحی O-infinity ببینید که بهبود قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با بریدگی عریض دوربین سلفی در هواوی Mate 50 Pro دانست. این پرچمدار هواوی قابلیت تشخیص چهره ندارد اما حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر کار خودش را به خوبی انجام می‌دهد و روشی مطمئن و راحت برای باز کردن قفل گوشی است.

شرکت هواوی تغییری در تراشه به کار رفته در P60 Pro ایجاد نکرده و این گوشی مجهز به همان تراشه اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ به کار رفته در Mate 50 Pro است که اگرچه جدیدترین تراشه اسنپدراگون نیست ولی چیز زیادی کمتر از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ ندارد.

بدون شک، سیستم دوربین هیجان‌انگیز‌ترین بخش هواوی P50 Pro است. در سطح پشتی سه دوربین شامل دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با لنزهای پایدارسازی شده و دیافراگم قابل تغییر، دوربین تلفوتو با زوم اپتیکی ۳.۵ برابری و گزینه تله‌ماکرو و دوربین اولتراواید ۱۳ مگاپیکسلی با فوکوس خودکار وجود دارد. دوربین سلفی نیز مشابه دوربین‌های سلفی پرچمداران اخیر هواوی دارای سنسور ‍۳ مگاپیکسلی و لنز دارای فاصله کانونی معامل ۱۸ میلی متر است.

این گوشی با باتری ۴۸۱۵ میلی آمپر ساعت، به صورت سیمی با سرعت ۸۸ وات و به صورت بی‌سیم با سرعت ۵۰ وات شارژ می‌شود و از قابلیت شارژ معکوس نیز پشتیبانی می‌کند.

این گوشی با سیستم عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری EMUI 13.1 به فروش می‌رسد و مطابق انتظار، تحت پشتیبانی سرویس‌های گوگل قرار ندارد اما نگران نباشید! هواوی راه حلی برای این مشکل دارد.

برای مشاهده لیست قیمت گوشی کلیک کنید.

آنباکس کردن هواوی P60 Pro

پیش از شروع بررسی هواوی P60 Pro بد نیست که نگاهی به آیتم‌های درون جعبه داشته باشیم. این گوشی با جعبه‌ای سفید به فروش می‌رسد و شامل تمامی اکسسوری‌های مورد نیاز برای استفاده از آن شامل شارژر ۸۸ واتی، کابل USB-A به USB-C با امتیاز 6A و قاب محافظ شفاف است.

روی نمایشگر یک لایه محافظ برای جلوگیری از خش خوردگی وجود دارد که می‌توانید آن را به راحتی با انگشت بردارید. این لایه، گرد و غبار و کثیفی‌ها را خیلی سریع جذب می‌کند و بهتر است که آن را بردارید و به جای آن، یک گلس محافظ روی نمایشگر نصب کنید.

شارژ ۸۸ واتی دارای دو خروجی، یک پورت USB-A و یک پورت USB-C است و بنابراین، می‌توانید از آن برای شارژ کردن لپ تاپ‌ها، تبلت‌ها و دیگر گوشی‌ها استفاده کنید. دقت داشته باشید که امکان استفاده همزمان از این دو پورت وجود ندارد.

بررسی هواوی P60 Pro از نظر طراحی و ساخت

گوشی هواوی P60 Pro همانند دیگر پرچمداران این برند چینی در سال‌های اخیر، طراحی شگفت‌انگیز و منحصر به فردی دارد. با اینکه طراحی این گوشی تفاوت زیادی با نسل‌های قبلی ندارد و مثل آن‌ها، ساندویچ شیشه است اما طراح سازنده کاملا می‌دانسته است که چطور باید یک گوشی منحصر به فرد و جذاب خلق کند.

این گوشی دارای قابی آلومینیومی در ساندویچی از شیشه است که با امتیاز مقاومت محیطی IP68 تا حد زیادی در مقابل نفوذ آب و گرد و غبار مقاومت دارد. گذشته از این، سطح جلویی از جنس شیشه Kunlun است که نسبت به شیشه معمولی، مقاومت بالاتری در مقابل ضربه دارد.

دو شیشه پشتی و جلویی گوشی هواوی P60 Pro در ضلع طولی خود دارای انحنایی به سمت لبه گوشی هستند که مشخصه ظاهری همه گوشی‌های شیائومی است. این گوشی در رنگ‌های مرمر مرواریدی، مشکی، بنفش و سبز موجود است.

بافت سطح پشتی به رنگ گوشی بستگی دارد؛ رنگ مرمر مرواریدی، بافتی به شدت صاف، لغزنده و براق ولی ۱۰۰ درصد ضد اثر انگشت و آلودگی‌های محیطی دارد. رنگ‌های مشکی و بنفش سطحی مات دارند که آن‌ها نیز کمی لغزنده هستند و به سادگی اثر انگشت و کثیفی‌ها را جذب نمی‌کنند. در مقابل، رنگ سبز، کاملا براق است و اثر انگشت خیلی راحت روی آن باقی می‌ماند اما بر خلاف سه رنگ دیگر، به راحتی از دست شما لیز نمی‌خورد. قاب آلومینیومی نیز مثل شیشه‌های عقب و جلو، کمی خمیده است. این قاب در اضلاع طولی گوشی نازک‌تر و در لبه بالایی و پایینی، عریض‌تر است.

یکی از جنبه‌های طراحی P60 Pro که هواوی خیلی روی آن تأکید دارد، طراحی کلاسیک دوربین پشتی است. سیستم دوربین درون جزیره‌ای مستطیلی شکل در گوشه بالا و سمت چپ قرار دارد. در وسط این جزیره، لنز بزرگ دوربین اصلی را می‌بینید که کمی از دو سمت مستطیل جزیره دوربین پشتی بیرون زده است و در بالا و پایین آن دو لنز دیگر دوربین قرار دارند که خیلی کوچک‌تر هستند.

جزیره مستطیلی شکل که سیستم دوربین را در خودش جای داده از جنس شیشه است و قابی فلزی دارد. این جزیره، برجستگی بلندی در سطح پشتی گوشی ایجاد کرده و باعث می‌شود که در هنگام کار کردن با گوشی روی سطح میز، گوشی خیلی لق بخورد و کار کردن با آن سخت شود. در گوشه بالا و سمت راست این جزیره، فلش LED و در گوشه پایین و سمت راست آن، عبارت XMAGE قرار دارد.

گوشی هواوی P60 Pro دارای نمایشگری ۶.۶۷ اینچی از نوع LTPO OLED است که لبه‌های نازکی آن را احاطه کرده‌اند. بریدگی دوربین سلفی که طراحی O-infinity دارد خیلی توی ذوق نمی‌زند و جایگاه لنز دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی است.

در بالای نمایشگر، خروجی قطعه گوشی اسپیکر قرار دارد. این گوشی همانند اکثر گوشی‌های امروزی دارای استریو اسپیکر است که اسپیکر اصلی دارای دو خروجی (قطعه گوشی و خروجی فوقانی است).

همانطور که پیشتر در این بررسی هواوی P60 Pro گفتیم، این گوشی مثل Mate 50 Pro فاقد سیستم تشخیص چهره است اما با وجود سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر که سرعت و دقت بسیار بالایی دارد، این فقدان اصلا احساس نمی‌شود. در واقع، این حسگر یکی از بهترین حسگرهای اثر انگشت در بین گوشی‌های موبایل امروزی محسوب می‌شود.

لبه بالایی گوشی میزبان خروجی یکی از اسپیکرها، فرستنده IR و سوراخ یکی از میکروفون‌ها است. در لبه پایینی گوشی نیز می‌توانید خروجی اسپیکر اصلی، سوراخ میکروفون اصلی، پورت USB-C و شکاف خشاب سیمکارت را ببینید. درون این خشاب یا دو سیمکارت یا یک سیمکارت و یک نانو مموری کارت قرار می‌گیرد. در لبه سمت چپ گوشی هیچ چیزی وجود ندارد و در لبه سمت راست، مطابق انتظار می‌توانید دکمه پاور و در بالای آن، دکمه کم و زیاد کردن صدا را ببینید.

گوشی هواوی P60 Pro دارای ۱۶۱ میلی متر طول، ۷۴.۵ میلی متر عرض، ۸.۳ میلی متر ضخامت و ۲۰۰ گرم وزن است. با اینکه ضخامت گوشی اصلا کم نیست ولی به دلیل خمیده بودن لبه‌های آن، خیلی نازک به نظر می‌رسد.

این گوشی طراحی بسیار زیبا منحصر به فردی دارد و نه تنها با سلیقه اکثر افراد سازگار است بلکه ساخت خوب و مستحکمی نیز دارد. این گوشی حس خیلی خوب و راحتی در دست شما دارد و به غیر از رنگ مرمر مرواریدی، سایر رنگ‌ها خیلی لغزنده به نظر نمی‌رسند. رنگ مرمر مرواریدی خیلی لغزنده است و توصیه می‌کنیم که حتما برای آن قاب محافظ تهیه کنید. اگر خیلی نگران سر خوردن گوشی از دست خود هستید، رنگ سبز را به شما پیشنهاد می‌کنیم که اصلا لغزنده نیست.

طراحی گوشی هواوی P60 پرو

حالا که بررسی سریع هواوی P60 Pro را به پایان رساندیم، نوبت آن است که در رابطه با نمایشگر، باتری، اسپیکر، سرعت شارژ و عملکرد این گوشی به تفصیل صحبت کنیم. همچنان با فرنا موبایل همراه باشید.

بررسی صفحه نمایش گوشی P60 Pro هواوی

هواوی P60 Pro مجهز به نمایشگری ۶.۶۷ اینچی از نوع LTPO OLED است که با شیشه Kunlun با لبه‌های خمیده محافظت می‌شود. این نمایشگر دارای رزولوشن ۲۷۰۰ در ۱۲۲۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۴۴ پیکسل بر اینچ است.

این نمایشگر، تمامی ویژگی‌های لازم برای قرار گرفتن در رده نمایشگرهای پرچمدار را دارد؛ با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز به صورت داینامیک، نوسازی می‌شود، دارای عمق رنگی ۱۰ بیتی و امکان نمایش یک میلیارد رنگ و قابلیت پشتیبانی از +HDR10 است.

بررسی هواوی P60 Pro از نظر نمایشگر

صفحه نمایش P60 Pro دارای قایلیت‌های عالی از نظر روشنایی است. حداکثر روشنایی در حالت خودکار به ۱۱۳۵ نیت و در حالت دستی به ۵۸۲ نیت می‌رسد که واقعا حرف ندارد. حداقل روشنایی نیز ۱.۹ است که عالی محسوب می‌شود و در تاریک‌ترین شرایط نیز چشم کاربر را اذیت نمی‌کند. از آن‌جایی که این نمایشگر از 144 Hz PWM dimming برای عملکرد بهتر در شرایط نوری ضعیف پشتیبانی می‌کند، به هیچ وجه سبب خستگی چشم کاربر در تاریکی نمی‌شود.

دقت رنگ نمایشگر گوشی هواوی P60 Pro

صفحه نمایش P60 Pro از دو فضای رنگی DCI-P3 و sRGB پشتیبانی می‌کند و بنابراین، در تنظیمات صفحه نمایش می‌توانید یکی از دو حالت طبیعی (Normal) یا واضح (Vivid) را انتخاب کنید.

با قرار دادن گوشی روی حالت طبیعی، نمایشگر از فضای رنگی sRGB استفاده می‌کند که رنگ‌ها را در طبیعی‌ترین حالت ممکن نشان می‌دهد و به غیر از خطای کوچکی در نمایش رنگ‌های سفید و خاکستری، بازتولید رنگ بسیار خوبی دارد. اگر گرمای رنگ را در این حالت کمی افزایش دهید، همان خطای کوچک نیز حذف می‌شود و دقت رنگ به حد معرکه‌ای می‌رسد. حالت واضح از فضای رنگی DCI-P3 استفاده می‌کند. در این حالت، رنگ‌ها خیلی اشباع‌تر هستند و کمی به آبی می‌زنند.

بررسی هواوی P60 Pro از نظر رزولوشن و نرخ نوسازی

حالا نوبت به بررسی هواوی P60 Pro از نظر رزولوشن و نرخ نوسازی نمایشگر می‌رسد. صفحه نمایش این گوشی دارای رزولوشن بین 1080p و 1440p یا ۲۷۰۰ در ۱۲۲۰ پیکسل است و تراکم پیکسلی ۴۴۴ پیکسل بر اینچ دارد. شما می‌توانید در تنظیمات نمایشگر، یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

• رزولوشن هوشمند (Smart resolution): تنظیم خودکار رزولوشن بر اساس نوع محتوای در حال نمایش
• رزولوشن بالا (High resolution): رزولوشن 1220p
• رزولوشن پایین (Low resolution): رزولوشن 854p

اگر می‌خواهید در مصرف باتری صرفه‌جویی کنید ولی در عین حال، محتواها را با حداکثر رزولوشن ببینید، گزینه رزولوشن هوشمند را انتخاب کنید. اگر مصرف باتری برای شما مهم نیست، می‌توانید گوشی را روی حالت رزولوشن بالا قرار دهید و اگر به رزولوشن اهمیت نمی‌دهید و صرفه‌جویی در مصرف باتری برای شما مهم‌تر است، می‌توانید گزینه رزولوشن پایین را انتخاب کنید.

تنظیمات نمایشگر هواوی P60 Pro برای کاهش مصرف باتری به همینجا ختم نمی‌شود و نرخ نوسازی صفحه نمایش این گوشی نیز همانند رزولوشن کاملا قابل تنظیم است. شما می‌توانید یکی از سه گزینه زیر را برای تنظیم نرخ نوسازی انتخاب کنید:

استاندارد (Standard): در این حالت، نرخ نوسازی روی حداقل خودش یعنی ۶۰ هرتز قرار می‌گیرد.
بالا (High): در این حالت، نرخ نوسازی روی حداکثر خودش یعنی ۱۲۰ هرتز قرار می‌گیرد.
داینامیک (Dynamic): در این حالت، نرخ نوسازی به صورت خودکار، بر اساس محتوایی که در حال پخش است، بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز تغییر می‌کند.

همانطور که می‌دانید، نرخ نوسازی بالا به نرمی و روانی حرکت تصاویر روی صفحه نمایش کمک می‌کند و تجربه لمسی بهتری دارد اما شارژ بیشتری مصرف می‌کند. توصیه می‌شود که برای صرفه‌جویی در مصرف باتری و در عین حال، استفاده از حداکثر نرخ نوسازی در هنگام نیاز (مثلا در هنگام بازی کردن) نرخ نوسازی نمایشگر را روی حالت داینامیک قرار دهید.

قابلیت‌های HDR و پخش ویدئوی اینترنتی نمایشگر گوشی هواوی P60 Pro

گوشی هواوی P60 Pro از +HDR10 و L1 DRM پشتیبانی می‌کند و بنابراین، امکان پخش اینترنتی با با رزولوشن بالا و با ویژگی HDR را دارد. اکثر اپلیکیشن‌های پخش اینترنتی مثل یوتیوب و نتفلیکس در این گوشی از پخش با کیفیت Full HD پشتیبانی می‌کنند اما امکان پخش HDR ندارند. البته، اگر از ماشین مجازی GBox هواوی برای اجرای این اپلیکیشن‌ها استفاده کنید، امکان پخش ویدئو HDR10 را دارند.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین گوشی های سال ۲۰۲۲ جهان را بهتر بشناسید

بررسی هواوی P60 Pro از نظر عمر باتری و سرعت شارژ

در این بخش به بررسی هواوی P60 Pro از نظر عمر باتری و سرعت شارژ می‌پردازیم. همانطور که پیش از این گفتیم، هواوی P60 Pro با باتری ۴۸۱۵ میلی آمپری تغذیه می‌شود. نرخ تحمل باتری این گوشی در تست‌های GSMARENA از ۹۶ فراتر نمی‌رود که خیلی برای یک گوشی پرچمدار بد نیست. مصرف شارژ این گوشی در هنگام مکالمه، وب‌گردی و پخش ویدئو خوب است ولی در حالت استندبای مصرف متوسطی دارد.

این گوشی پرچمدار از قابلیت شارژ سریع ۸۸ واتی سیمی و شارژ سریع ۵۰ واتی بیسیم پشتیبانی می‌کند. خوشبختانه شارژ ۸۸ واتی درون جعبه وجود دارد و برخلاف گوشی‌های آیفون و سامسونگ، نیازی به خرید شارژر به صورت جداگانه ندارید.

در قسمت آنباکس کردن هواوی P60 Pro نیز گفتیم که شارژر ۸۸ واتی دارای دو پورت USB-C و USB-A است و بنابراین، می‌توانید از این شارژر برای شارژ کردن دستگاه‌های دیگر مثل لپ تاپ‌ها و تبلت ها نیز استفاده کنید.

گوشی P60 Pro نیز همانند دیگر دستگاه‌های هواوی، تنها زمانی با حداکثر سرعت ۸۸ وات شارژ می‌شود که حالت Turbo آن فعال باشد. البته در تنظیمات گوشی نمی‌توانید این حالت را فعال کنید و برای فعال کردن آن باید پس از متصل کردن گوشی به شارژر، مطابق شکل زیر، انگشت خود را روی حباب شارژ که روی نمایشگر نشان داده می‌شود، نگه دارید:

حباب شارژ هواوی P60 Pro

تست‌ها نشان می‌دهد که اگر گوشی را به مدت پنج دقیقه با سیم به شارژر ۸۸ واتی وصل کنید، صرف نظر از اینکه حالت Turbo فعال باشد یا نباشد، شارژ گوشی از صفر به ۲۳ درصد می‌رسد. اگر حالت Turbo رو فعال کنید، پس از ۱۵ دقیقه گوشی تا ۵۸ درصد شارژ می‌شود و در مدت زمان مشابه بدون حالت Turbo گوشی از صفر تا ۵۱ درصد شارژ می‌شود. همچنین، در مدت ۳۰ دقیقه، با حالت Turbo گوشی تا ۹۵ درصد و بدون حالت Turbo گوشی تا ۸۶ درصد شارژ می‌شود.

در تصویر زیر می‌توانید سرعت شارژ هواوی P60 Pro را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

سرعت شارژ هواوی P60 Pro

این گوشی در حالت Turbo به ۳۵ دقیقه زمان و بدون حالت Turbo به ۳۹ دقیقه زمان برای شارژ شدن کامل نیاز دارد. در شکل زیر می‌توانید مدت زمان لازم برای شارژ شدن گوشی هواوی P60 Pro را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

سرعت شارژ گوشی هواوی P60 Pro

این گوشی همانند بسیاری از گوشی‌های پرچمدار دیگر دارای قابلیت شارژ هوشمند (Smart Charge) است که با رسیدن میزان شارژ به ۸۰ درصد، سرعت شارژ شدن را کاهش می‌دهد. همچنین، کاربر می‌تواند در تنظیمات گوشی، آستانه ۸۰ درصد را تغییر دهد.

همانطور که در بخش دیگری از این بررسی هواوی P60 Pro گفتیم، این گوشی از شارژ وایرلسی و شارژ معکوس نیز پشتیبانی می‌کند. برای فعال کردن شارژ وایرلسی باید آن را در تنظیمات باتری فعال کنید.

بررسی بلندی و کیفیت صدای اسپیکرهای گوشی هواوی P60 Pro

در این بخش به بررسی هواوی P60 Pro از نظر کیفیت و بلندی صدای اسپیکرها می‌پردازیم. این گوشی مجهز به استریو اسپیکر از نوع هیبریدی است؛ به این صورت که اسپیکر بالایی دارای دو خروجی، یکی در لبه بالایی و یکی در قطعه گوشی بالای نمایشگر دارد و اسپیکر اصلی در پایین گوشی است و صدای بلندتری تولید می‌کند.

تعادل صدای استریو اسپیکر واقعا عالی است و نمی‌توان هیچ ایرادی از آن گرفت. این گوشی از نظر بلندی صدای اسپیکر، امتیاز خوبی می‌گیرد و از این نظر با هواوی P50 Oro برابر است. البته نقطه قوت اسپیکر P60 Pro کیفیت صدای آن است که در سرتاسر محدوده فرکانسی بسیار غنی است و باس، وکال و فرکانس‌های بالا را دارد و خارج از محیط استودیو نیز معرکه است.

در شکل زیر می‌توانید پاسخ فرکانسی هواوی P60 Pro در مقایسه با چندین گوشی رقیب را ببینید:

بررسی هواوی P60 Pro از نظر اسپیکر

سیستم عامل و رابط کاربری گوشی هواوی P60 Pro

در این بخش به بررسی هواوی P60 Pro از نظر سیستم عامل و رابط کاربری می‌پردازیم. نسخه جهانی این گوشی با رابط کاربری EMUI 13 و نسخه مخصوص بازار چین با رابط کاربری Harmony OS 3.1 کار می‌کند که البته این دو رابط کاربری، تفاوت قابل ملاحظه‌ای با همدیگر نشان نمی‌دهند.

سیستم عامل هواوی P60 Pro

رابط کاربری EMUI 13.1 بهبودهای جالبی در مقایسه با EMUI 13 نشان می‌دهد. اول از همه اینکه این رابط کاربری دارای تم‌های پیوسته‌ای است که شما مي‌توانید آن‌ها را از منوی Home & Wallpaper انتخاب کنید. این تم‌ها مثل سوپر والپیپرهای شیائومی اما پیچیده تر هستند. تم با یک AOD خاص شروع می‌شود و سپس با یک انیمیشن جالب به والپیپر lockscreen یا homescreen گسترش پیدا می‌کند که مثل شکفتن یک گل در هنگام تغییر از شب به روز است.

EMUI 13.1 علاوه بر قابلیت‌های شخصی‌سازی بیشتر در مقایسه با EMUI 13.1 دارای قابلیت‌های جدیدی در اپلیکیشن دوربین شامل میانبرهایی سریع است. در کنار دکمه شاتر یک فلش کوچک دیده می‌شود که اگر انگشت خود را روی آن بکشید، به تنظیمات عمومی دوربین هدایت می‌شوید و برای دسترسی به این تنظیمات، نیازی به استفاده از دست دیگر خود برای رسیدن به سمت دیگر نمایاب ندارید.

EMUI 13.1 شامل اندروید ۱۲ است و تحت پشتیبانی سرویس‌های گوگل قرار ندارد بلکه به قابلیت‌های Petal Search و Petal Maps متکی است که سرویس‌های خود هواوی و بخشی از هسته HMS و اپلیکیشن AppGallery هواوی هستند.

EMUI 13.1 مجهز به میانبرهایی کاربردی برای دسترسی به اپلیکیشن‌ها، ویجت‌های روی هم، فولدرهای هوشمند با قابلیت تغییر اندازه، فضای ذخیره‌سازی هوشمند، گزینه‌های اشتراک‌گذاری بهتر در مقایسه با نسل‌های قبلی EMUI و امنیت و حریم خصوصی بهتر است.

رابط کاربری P60 Pro دارای قابلیت نمایشگر همیشه روشن (Always-on) است و گزینه‌های بسیار متنوعی برای نحوه نمایش ساعت دارد. اگر هیچ کدام از این حالت‌ها را دوست ندارید، می‌توانید تم‌های AOD بیشتری نیز دانلود کنید. همچنین، می‌توانید انتخاب کنید که حالت همیشه روشن نمایشگر، همیشه یا فقط در بخش‌های خاصی از روز فعال باشد. پیشنهاد ما این است که از حالت دوم استفاده کنید زیرا اگر نمایشگر همیشه روشن باشد، سریعا باتری گوشی شما را خالی می‌کند.

در گوشی P60 Pro همانند دیگر گوشی‌های دارای رابط کاربری EMUI می‌توانید حالت magazine lockscreen را که تصویر پس زمینه را به صورت خودکار با هر بار روشن شدن نمایشگر تغییر می‌دهد، انتخاب کنید.

این گوشی هواوی مجهز به یکی از سریع‌ترین و دقیق‌ترین حسگرهای اثر انگشت در زیر نمایشگر خودش است ولی قفل هوشمند (Smart Unlock) ندارد.

در homescreen تمامی اپلیکیشن‌های نصب شده و اپلیکیشن‌های سیستمی را پیدا می‌کنید اما یک دکمه در منوی تنظیمات قرار دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا بین چینش استاندارد یا homescreen دارای یک کشوی اپلیکیشن یکی را انتخاب کنید. بعضی از اپلیکیشن‌ها در homescreen دارای یک خط در زیر آیکون خود هستند؛ شما می‌توانید انگشت خود را روی آیکون آن اپلیکیشن‌ها بکشید تا یک ویجت کوچک باز شود تا از آن استفاده یا آن را به homescreen پین کنید.

رابط کاربری EMUI 13.1 از فولدرهای بزرگ پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید ۹ میانبر اپلیکیشن را در یک فضای ۲ در ص قرار دهید. برای باز کردن اپلیکیشن‌ها درون این فولدر بزرگ، نیازی به باز کردن آن ندارید و فقط کافی است که روی آیکون کوچک شده اپلیکیشن ضربه بزنید. گذشته از این می‌توانید اندازه فولدر را نیز تغییر دهید.

رابط کاربری گوشی P60 Pro امکان ترکیب کردن ویجت‌ها را دارد و شما می‌توانید سه ویجت را با همدیگر ترکیب کنید. همچنین، امکان روی هم قرار دادن دو یا تعداد بیشتری ویجت در این رابط کاربری وجود دارد.

چپی‌ترین homescreen اگر فعال باشد، مربوط به Assistant Today است که اطلاعاتی مثل گزارش‌های آب و هوایی، پیشنهاداتی برای اپلیکیشن‌ها، اطلاعات مرتبط با سلامت، اطلاعات باتری، پیشنهادات AppGallery و … را به صورت هدفمند به کاربر نمایش می‌دهد و امکان شخصی‌سازی آن وجود دارد. در ابتدا به نظر می‌رسد که این صفحه پس از تبلیغات است اما می‌توانید آن را مطابق با میل خود، شخصی‌سازی کنید.

مرکز نوتیفیکیشن (Notification Center) و مرکز کنترل (Control Center) شباهت زیادی به سیستم عامل iOS دارند. برای دسترسی به این دو می‌توانید صفحه نمایش را از بالا به پایین بکشید. نوار بالایی گوشی نامرئی است اما به سه قسمت تقسیم می‌شود: کشیدن دو قسمت بالایی شما را به مرکز نوتیفیکیشن و کشیدن قسمت پایینی شما را به مرکز کنترل هدایت می‌کند. اگر نوار بالایی را ببندید و روی homescreen به سمت پایین بکشید، به صفحه جستجو در سیستم هدایت می‌شوید.

گوشی هواوی P60 Pro از دستیار Celia هواوی و فرامین صوتی پشتیبانی می‌کند. دیگر قابلیت‌های دستیار هواوی شامل AI Lens، AI Touch، Tips، Search و Today نیز در این گوشی دیده می‌شوند. قابلیت AI Touch به شما امکان جستجوی عکس یا متن را با نگه داشتن دو انگشت روی آن می‌دهد. از AI Lens نیز برای جستجو کردن در وب درباره چیزی که با دوربین از آن عکس می‌گیرید، استفاده می‌شود و می‌توان آن را مشابه قابلیت BIXBY Vision در سامسونگ دانست. همچنین، AI Lens قابلیت ترجمه کردن متن‌ها را نیز دارد.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های سیستم عامل EMUI 13.1، توانایی بالای آن در انجام همزمان چندین کار (مالتی تسکینگ) است. قابلیت Task Switcher به شما این امکان را می‌دهد تا صفحه نمایش را تقسیم یا از حالت پاپ-آپ استفاده کنید. اکثر اپلیکیشن‌های پیشفرض از قابلیت پاپ-آپ پشتیبانی می‌کنند. قابلیت Multi-window (یا تقسیم صفحه نمایش) نیز در دسترس است ولی فقط از طریق Multi-Window Dock (هر جایی از رابط کاربری به سمت راست یا چپ بکشید) کار می‌کند. سپس، فقط کافی است که یک آیکون اپلیکیشن را بکشید و روی اپلیکیشنی که اکنون باز است، رها کنید. با این کار، نمایشگر بین دو اپلیکیشن تقسیم می‌شود و می‌توانید به طور همزمان از آن‌ها استفاده کنید.

ناوبری در رابط کاربری گوشی P60 Pro همانند گوشی‌های آیفون انجام می‌شود؛ برای رفتن به صفحه اصلی به بالا بکشید، برای Task Switcher به بالا بکشید و در میانه صفحه رعا کنید یا از لبه سمت چپ یا راست صفحه به وسط بکشید تا به عقب بازگردید. البته، در تنظیمات ناوبری می‌توانید دکمه‌های کلاسیک پایین صفحه را نیز فعال کنید.

بررسی هواوی P60 Pro از نظر رابط کاربری و سیستم عامل نشان می‌دهد که هواوی تعداد زیادی اپلیکیشن پیشفرض روی این گوشی نصب کرده است که از میان ‌آن‌ها می‌توان به گالری، موزیک، ویدئو و سلامت (Health) اشاره کرد. همچنین، این گوشی دارای فایل منیجر و Smart Remote است که با استفاده از آن می‌توانید گوشی خود را به یک ریموت کنترل تلویزیون با فرستنده IR تبدیل کنید. از دیگر اپلیکیشن‌های پیشفرض این گوشی می‌توان به Petal Maps، Petal Search و مرورگر هواوی اشاره کرد.

رابط کاربری EMUI 13.1 دارای قابلیت جدیدی به نام Super Storage است. با ضربه زدن روی آیکون پاک کردن (Clean) در تنظیمات ذخیره‌سازی (Storage) دو گزینه نمایش داده می‌شود:

• فایل‌های قابل فشرده‌سازی (Compressible files): با حذف کردن فایل‌های تکراری و فشرده‌سازی اطلاعات غیرضروری فضا را باز می‌کند.
• اپلیکیشن‌های قابل فشرده‌سازی (Compressible apps): ردپای اپلیکیشن‌های پرکاربرد را پاک مي‌کند تا بدون نیاز به حذف کردن آن‌ها، فضا باز کند.

قابلیت Music Share یکی از قابلیت‌های جالب EMUI 13.1 است؛ وقتی به موزیک گوش می‌دهید، هدفون یا اسپیکر شما می‌تواند موزیک را با ایربادهای وایرلسی فرد دیگری به اشتراک بگذارد. این قابلیت با ویجت موزیک در مرکز کنترل انجام می‌شود.

قابلیت Multi-cam که بخشی از اپلیکیشن دوربین است، چندین دستگاه هواوی دارای دوربین را از طریق قابلیت Super Device به همدیگر متصل می‌کند تا بتوانید یک رویداد را از چندین زاویه به تصویر بکشید و سپس آن‌ فیلم‌ها را با همدیگر ترکیب کنید.

اما قابلیت Super Device چیست؟ این قابلیت امکان یکپارچه شدن گوشی شما با دیگر دستگاه‌های هواوی را تسهیل می‌کند. با استفاده از Super Device می‌توانید دستگاه‌های هواوی مجاور مثل تبلت‌های مدیاپد، لپ تاپ‌های مدیابوک، تلویزیون‌های ویژن و فری‌باها را ببینید و آن‌ها را به همدیگر متصل کنید. برای مثال، اگر فری‌بادهای هواوی را در گوش خود داشته باشید و آن‌ها به گوشی هواوی شما متصل باشند، در کنترل پنل اپلیکیشن Super Device می‌توانید با ضربه زدن روی یک دکمه کاری کنید که صدای تلویزیون هواوی شما از فری‌بادها بخش شود.

کار دیگری که با Super Device می‌توانید انجام دهید، نمایش تصویر گوشی یا تبلت خود در یک نمایشگر دیگر مثل نمایشگر تبلت، لپ تاپ یا تلویزیون هواوی است. همچنین، با این قابلیت می‌توانید فایل‌ها، پیام‌ها و حتی تماس‌ها را با کشیدن و رها کردن، به سادگی از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل کنید.

دیگر قابلیت رابط کاربری EMUI 13.1 که بد نیست در این بررسی هواوی P60 Pro به آن بپردازیم، قابلیت Sound Booster است که گوشی شما را به یک دستگاه شنود تبدیل و صدای محیط را به هدفون یا اسپیکر بلوتوثی شما منتقل می‌کند و معمولا برای شنود مناسب است زیرا در هنگام اجرای این قابلیت، صفحه گوشی خاموش است.

برای نصب اپلیکیشن روی گوشی‌های هواوی، باید از AppGallery خود هواوی استفاده کنید زیرا همانطور که می‌دانید، گوشی‌های هواوی تحت پشتیبانی گوگل قرار ندارند و بنابراین، خبری از پلی استور نیست. متأسفانه هر بار که AppGallery هواوی را باز می‌کنید، تبلیغاتی سه ثانیه‌ای نمایش داده می‌شوند.

AppGallery دارای قابلیتی به نام Petal search است که نتایج وبسایت‌های توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و دیگر منابع مثل APKPure و APK Monk را نمایش می‌دهد. Petal search می‌تواند اپلیکیشن‌ها را از این منابع دانلود و نصب کنید و و برای این کار، نیازی به نصب اپلیکیشن این استورها ندارید. با این حال می‌توانید اپلیکیشن‌های استورهای دیگر مثل APKPure، Aptoide یا Amazon’s Appstore را روی هواوی P60 Pro خود نصب کنید تا بتوانید به اپلیکیشن‌هایی مثل فیسبوک، گوگل کروم و هزاران اپلیکیشن و بازی موجود در پلی استور، دسترسی داشته باشید. در واقع‌، شما می‌توانید هرگونه APK را روی گوشی هواوی خود نصب کنید اما در نظر داشته باشید که بسیاری از اپلیکیشن‌ها وابسته به سرویس‌های گوگل هستند و حتی روی هواوی شما باز هم نمی‌شوند.

بهترین راهکار برای استفاده از اپلیکیشن‌های وابسته به گوگل روی گوشی هواوی، قابلیت GBox است که می‌توان آن را نوعی ماشین مجازی بر اساس آخرین نسخه اندروید دانست و شامل تمامی سرویس‌های گوگل است. در فضای GBox لیستی از اپلیکیشن‌ها دارید که می‌توانید آن‌ها را بلافاصله نصب کنید اما امکان نصب اپلیکیشن‌های دیگر از پلی استور نیز وجود دارد. جالب است که اپلیکیشن پلی استور در GBox همه آپدیت‌های پلی استور را به سرعت دریافت می‌کند.

پیشنهاد ما به شما:  مقایسه برند لپ تاپ ایسوس با اچ پی

جی باکس هواوی P60 Pro

شورتکات‌هایی از اپلیکیشن‌هایی که در GBox نصب می‌کنید، روی صفحه اصلی گوشی هواوی P60 Pro ایجاد می‌کنند و حتی نوتیفیکیشن‌های آن‌ها نیز در فضای EMUI 13.1 نمایش داده می‌شوند. با این قابلیت به راحتی می‌توانید از سرویس‌های گوگل شامل گوگل مپس، گوگل درایو، کروم و یوتیوب با کیفیت HDR 4K استفاده کنید.

گوگل هواوی P60 Pro

بنابراین، همانطور که می‌بینید، هواوی تقریبا توانسته است تا با معرفی GBox تحریم‌های ایالات متحده را دور بزند اما به سختی می‌توان به چینی‌ها اطمینان کرد و همواره باید نگران امنیت گوشی هواوی خود و داده‌های حساسی که در آن نگه می‌دارید، باشید. به یاد داشته باشید که گوگل مطمئن‌ترین منبع برای کاربران گوشی‌های اندرویدی است زیرا سیستم عامل اندروید توسط گوگل توسعه پیدا کرده است. گذشته از این، دور زدن تحریم‌های ایالات متحده و گوگل توسط این شرکت چینی، مباحثی اخلاقی از نظر مالکیت معنوی را مطرح می‌کند که بدون شک برای بسیاری از کاربران گوشی‌های اندرویدی اهمیت زیادی دارد.

بررسی هواوی P60 Pro از نظر تراشه و عملکرد پردازشی

گوشی هواوی P60 Pro مجهز به تراشه کوالکام اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ است. این پردازنده در ساخت هواوی Mate 50 Pro نیز به کار رفته است و اگرچه جدیدترین تراشه اسنپدراگون محسوب نمی‌شود اما یکی از بهترین تراشه‌های حال حاضر در دنیا است. از آن‌جایی که شرکت هواوی، مجاز به استفاده از تراشه‌های مجهز به مودم 5G نیست، بنابراین، تراشه اسنپدراگون به کار رفته در این گوشی‌ها، به صورت سفارشی برای شرکت هواوی ساخته شده و دارای مودم 4G است.

این تراشه دارای پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای با پیکربندی ۱+۳+۴ و شامل یک هسته اصلی مبتنی بر Cortex-X2 با نرخ ساعت ۳.۱۹ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A710 با نرخ ساعت ۲.۷۵ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با نرخ ساعت ۲.۰ گیگاهرتز است و پردازنده گرافیکی از نوع Adreno 730 دارد که یکی از بهترین پردازنده‌های گرافیکی موجود در بازار موبایل محسوب می‌شود.

همانطور که در ابتدای این بررسی هواوی P60 Pro گفتیم، این گوشی دارای ۸ یا ۱۲ گیگابایت رم LPDDR 5 و ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS3.1 است.

گوشی هواوی P60 Pro دارای حالتی تحت عنوان حالت عملکرد (Performance mode) است که اگر آن را فعال کنید، آستانه دمایی CPU را بالا می‌برد ولی روی GPU یا دیگر سخت‌افزارها اثر نمی‌گذارد و با اینکه سبب تقویت عملکرد CPU می‌شود اما تفاوت خاصی در کاربرد گوشی ایجاد نمی‌کند.

در شکل زیر می‌توانید نتیجه تست GeekBench 6 (multi-core) را برای گوشی هواوی P60 Pro در مقایسه با بعضی دیگر از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست GeekBench 6 (multi-core)

در شکل زیر می‌توانید نتیجه تست GeekBench 6 (single-core) را برای گوشی هواوی P60 Pro در مقایسه با بعضی دیگر از گوشی‌های رقیب ببینید:

GeekBench 6 (single-core)

نتایج بالا نشان می‌دهند که اگرچه این گوشی پرچمدار، سریع‌ترین تراشه موجود در بازار را ندارد، اما مجهز به دومین تراشه سریع در بین جدیدترین گوشی‌های موبایل است.

در شکل زیر می‌توانید نتیجه تست GFX Aztek Vulkan High (onscreen) را برای گوشی هواوی P60 Pro در مقایسه با بعضی دیگر از گوشی‌های رقیب ببینید:

GFX Aztek Vulkan High (onscreen)

در شکل زیر می‌توانید نتیجه تست GFX Aztek Vulkan High (offscreen) را برای گوشی هواوی P60 Pro در مقایسه با بعضی دیگر از گوشی‌های رقیب ببینید:

GFX Aztek Vulkan High (offscreen)

نتایج این تست نیز نشان می‌دهد که اگرچه GPU به کار رفته در هواوی P60 Pro سریع‌ترین پردازنده گرافیکی در بین جدیدترین گوشی‌های موبایل نیست اما در رتبه دوم سریع‌ترین GPU قرار می‌گیرد.

در شکل زیر می‌توانید نتیجه تست AnTuTu 9 را برای گوشی هواوی P60 Pro در مقایسه با بعضی دیگر از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست AnTuTu 9 برای هواوی P60 Pro

نتایج این تست نشان می‌دهد که این گوشی از نظر توان پردازشی و عملکرد در بین بهترین گوشی‌های کنونی جهان قرار می‌گیرد.

هواوی P60 Pro گوشی قدرتمندی است و می‌تواند از عهده هر کاری بر بیاید. این گوشی قابلیت گیمینگ با نرخ فریم بالا را دارد و می‌تواند بدون داغ کردن، مدت‌های طولانی تحت فشار کار کند. نتایج تست‌های تنش GSMARENA نشان می‌دهد که پایداری CPU گوشی هواوی P60 Pro متوسط و حدود ۵۳ درصد است. با این حال، نتایج تست 3DMark GPU خیلی امیدوارکننده نیست و حاکی از پایداری تنها ۳۶ درصدی است.

در مجموع، بررسی هواوی P60 Pro نشان می‌دهد که این گوشی نه تنها از اکثر تست‌های عملکردی سربلند بیرون می‌آید بلکه در شرایط کاربرد واقعی نیز هیچ مشکلی ندارد و تمامی انتظاراتی که از گوشی‌های پرچمدار داریم را برآورده می‌سازد. هواوی P60 Pro یکی از بهترین گوشی‌های موجود در بازار برای گیمینگ و برای مالتی تسکینگ است و کارهای روزمره را با سرعت بالا و بدون کوچک‌ترین مشکلی انجام می‌دهد.

بررسی دوربین گوشی هواوی P60 Pro

در این بخش می‌خواهیم به بررسی هواوی P60 Pro از نظر قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری بپردازیم. گل سرسبد این گوشی، سیستم دوربین بسیار پیشرفته با اپلیکیشن دوربین دارای قابلیت‌های گسترده است. سیستم دوربین هواوی P60 Pro شباهت بسیار زیادی به سیستم پیشرفته به کار رفته در هواوی Mate 50 Pro دارد. دوربین اصلی دارای رزولوشن ۴۸ مگاپیکسل و قابلیت تنظیم دیافراگم است؛ قابلیتی که معمولا در گوشی‌ها دیده نمی‌شود. دوربین تلفوتو نیز رزولوشن ۴۸ مگاپیکسلی دارد و می‌تواند تصاویر را به صورت اپتیکی تا ۳.۵ برابر بزرگ‌نمایی کند. دوربین اولتراواید ۱۳ مگاپیکسلی مجموعه دوربین پشتی را کامل می‌کند. در جزیره دوربین پشتی لوگوی Leica را نمی‌بینید و فقط لوگوی دوربین XMAGE هواوی دیده می‌شود.

دوربین اصلی که دوربین Ultra Lighting نیز نامیده می‌شود، مجهز به سنسور ۴۸ مگاپیکسلی با پیکسل‌های بسیار درشت ۱.۱۷ میکرومتری، فیلتر رنگی Quad-Bayer RYYB، لنز دارای فاصله کانونی معادل ۲۴.۵ میلی متری با قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر و دیافراگم قابل تغییر از f/1.4 تا f/4.0 است. اپلیکیشن دوربین، گشودگی دیافراگم را به صورت خودکار تنظیم می‌کند اما در حالت عکاسی حرفه‌ای (Pro) امکان تنظیم دستی آن نیز وجود دارد.

دوربین اولتراواید مجهز به سنسور ۱۳ مگاپیکسلی و لنز ۱۳ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.2 است. این دوربین قابلیت فوکوس خودکار دارد و می‌تواند عکس‌های کلوز-آپ نیز بگیرد.

دوربین تلفوتو که دوربین Ultra Lighting Camera نیز نامیده می‌شود، مجهز به سنسور ۴۸ مگاپیکسلی، فیلتر رنگی Quad-Bayer RYYB و لنز پریسکوپی ۹۰ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.1 و قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر در سه محور است. گشودگی دیافراگم f/2.1 سبب می‌شود که دوربین تلفوتو نسبت به دوربین مشابه در گوشی‌های رقیب، عملکرد بسیار بهتری در نور ضعیف داشته باشد. به ادعای هواوی این لنز می‌تواند بیشترین نور را در بین لنزهای ۹۰ میلی متری گوشی‌های هوشمند، به سنسور برساند. گذشته از این‌ها، دوربین تلفوتو دارای قابلیت پایدارسازی جا به جایی سنسور است که در بین گوشی‌های هوشمند کم نظیر محسوب می‌شود. یکی دیگر از قابلیت‌های این دوربین، قابلیت تله‌ماکرو است که امکان فوکوس کردن در فاصله ۱۵ سانتی متری را نیز فراهم می‌آورد و می‌توان با آن کلوز-آپ گرفت.

در پشت لنز، حسگر دمای رنگی وجود دارد که به دقت رنگ و سیستم فوکوس لیزری کمک می‌کند. این سیستم فوکوس لیزری برای فوکوس خودکار در فاصله‌های کوتاه عملکرد بسیار خوبی دارد.

با اینکه هواوی دوربین جلویی را تحت عنوان دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی معرفی کرده است اما بررسی‌های نرم‌افزاری نشان می‌دهد که رزولوشن این سنسور ۱۴.۴ مگاپیکسل است و پیکسل‌هایی ۱.۲۲ میکرومتری دارد. در جلوی این سنسور، لنزی ۱۸ میلی متری با گشودگی دیافراگم f.2.4 قرار گرفته است که متأسفانه فوکوس ثابت دارد.

در هنگام استفاده از دوربین سلفی می‌توانید یکی از سه حالت زاویه-باز (فاصله کانونی ۱۸ میلی متر)، ۰.۸ برابر (فاصله کانونی معادل ۲۱ میلی متر) و یک برابر (فاصله کانونی معادل ۲۷ میلی متر) را انتخاب کنید.

بررسی هواوی P60 Pro از نظر اپلیکیشن دوربین و قابلیت‌های آن

سیستم دوربین، مثل گوشی‌های قبلی هواوی، تحت پشتیبانی فناوری هوش مصنوعی هواوی (Huawei’s AI) قرار دارد. این فناوری می‌تواند تنظیمات مناسب برای شرایط بسیار متنوعی را شناسایی کند. دکمه‌ای در نمایاب اپلیکیشن دوربین برای خاموش یا روشن کردن AI وجود دارد.

همانطور که انتظار می‌رود، هواوی P60 Pro دارای حالت عکاسی حرفه‌ای (Pro Mode) است و شما می‌توانید در این حالت به صورت دستی میزان گشودگی دیافراگم، ایزو، سرعت شاتر، جبران نوردهی و تعادل سفید را تنظیم کنید. از دیگر تنظیماتی که در حالت Pro پیدا می‌کنید می‌تواند به امکان تنظیم حالت سنجش نور (metering) از بین سه گزینه matrix، center-weighted و spot) و حالت فوکوس (تکی، پیوسته و دستی) اشاره کرد. در صورتی که هوش مصنوعی P60 Pro متوجه اشتباه شما در تنظیمات نوردهی شود، هشدار لازم را به شما می‌دهد.

حالت پرو نه فقط برای دوربین اصلی، بلکه برای دوربین‌های تلفوتو و اولتراواید نیز فعال است. همچنین، حالت RAW نیز برای تمامی دوربین‌های گوشی P60 Pro هواوی وجود دارد. جالب است بدانید که این گوشی، حالت فیلم‌برداری حرفه‌ای با حداکثر ایزو ۶۴۰۰ (۳۲۰۰ برای دوربین‌های اولتراواید و تلفوتو) نیز دارد و می‌توانید در این حالت، سرعت بسته شدن شاتر دوربین را نیز به دلخواه تنظیم کنید.

هم دوربین اصلی و هم دوربین سلفی دارای قابلیت تنظیم زوم هستند. دوربین اصلی، چهار حالت زوم زاویه-باز (W)، زوم یک برابری (1x)، زوم ۳.۵ برابری (3.5x) و زوم ۱۰ برابری (10x) دارد و دوربین جلو دارای حالت‌های زوم زاویه-باز (W)، زوم ۰.۸ برابری (0.8x) و زوم یک برابری (1x) است.

بررسی کیفیت عکس‌های گوشی هواوی P60 Pro در نور روز

گوشی هواوی P60 Pro دومین دوربین دارای قابلیت تنظیم گشودگی دیافراگم است. امکان تنظیم دیافراگم از f/1.4 تا f/4.0 در این گوشی وجود دارد ولی برخلاف شیائومی، سونی و سامسونگ که دارای فقط دو حالت برای تنظیم گشودگی دیافراگم هستند، ۱۰ حالت مختلف برای گشودگی دیافراگم بین f/1.4 تا f/4.0 دارد که دست شما را برای عکاسی حرفه‌ای بسیار باز می‌کند.

امکان تغییر گشودگی دیافراگم به شما این امکان را می‌دهد تا هم عمق میدان دید و هم میزان نور ورودی به سنسور را تنظیم کنید. برای مثال، عکسبرداری با حداکثر گشودگی دیافراگم f/1.4 عمق میدان دید (DoF) را به حداقل می‌رساند و بوکه بسیار خوبی ایجاد می‌کند. گذشته از این، می‌توانید از گشودگی زیاد دیافراگم برای عکاسی در شب استفاده کنید زیرا هرچه دیافراگم بازتر باشد، نور بیشتری به سنسور می‌رسد.

در زیر می‌توانید بعضی از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی هواوی P60 Pro در نور روز در گشودگی‌های مختلف دیافراگم را ببینید:

گشودگی دیافراگم f/1.4:

نمونه عکس هواوی P60 Pro با دیافراگم باز

گشودگی دیافراگم f/4.0:

نمونه عکس هواوی P60 Pro با دیافراگم بسته

تمامی عکس‌های بالا جزئيات بسیار زیادی دارند. این عکس‌ها از شفافیت بسیار بالا روی سوژه برخوردار هستند . هیچ نویزی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. بازتولید رنگ نیز واقعا لذت‌بخش است و رنگ‌ها کاملا طبیعی به نظر می‌رسند. همچنین، کنتراست و محدوده داینامیک نیز در تمامی این عکس‌ها عالی است.

گوشی‌های هواوی به پردازش تصویر بسیار خوب معروف هستند و هواوی P60 Pro نیز از این نظر تفاوتی با دیگر گوشي‌های این برند چینی ندارد. انسان‌ها، شاخ و برگ درختان و گل‌ها، همگی بسیار طبیعی به نظر می‌رسند و برخلاف بسیاری از گوشی‌های رقیب، پردازش بیش از حد روی عکس‌ها انجام نمی‌شود.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای دیگر از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی در نور روز را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P60 Proدوربین اصلی می‌تواند حتی در حالت پرتره، عکس‌های بسیار با کیفیتی با زوم دو برابری خلق کند. با اینکه این عکس‌ها جزئیات کمتری در مقایسه با عکس‌های معمولی دارند اما تفاوت آن‌ها خیلی زیاد نیست. دیگر مشخصات عکس‌های دارای زوم دو برابری، به خوبی عکس‌های بدون زوم است. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از این عکس‌ها را ببینید که در یک روز ابری گرفته شده‌ است:

نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P60 Pro باز زوم ۲ برابریاز آن‌جایی که دوربین اصلی و دوربین تلفوتو دارای فیلتر رنگی Quad-Bayer هستند، هر چهار پیکسل به یک پیکسل تبدیل می‌شوند تا حجم عکس‌ها خیلی بالا نباشد و در نتیجه، عکس‌ها در حالت پیشفرض رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی دارند.

با این حال، در اپلیکیشن دوربین می‌توانید دو حالت با رزولوشن بالا ببینید که یکی حالت ۴۸ مگاپیکسل و دیگری حالت ۴۸ مگاپیکسل AI نام دارد. حالت ۴۸ مگاپیکسل پیشفرض عکس‌ها را به صورت پردازش نشده و با رزولوشن ۴۸ مگاپیکسل واقعی ذخیره می کند که در مقابل عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی، نویز بیشتر و کنتراست پایین‌تری دارند. حالت ۴۸ مگاپیکسلی AI، تعدادی عکس دارای رزولوشن بالا را روی هم می‌اندازد تا عکس‌هایی با شفافیت بالا ایجاد کند. این دو حالت ۴۸ مگاپیکسلی هیچ تفاوت قابل ملاحظه‌ای از نظر میزان جزئيات و کاهش نویز با همدیگر ندارند ولی کیفیت عکس‌های AI بسیار بالاتر به نظر می‌رسد. متأسفانه هیچ کدام از این دو حالت، آنقدر که باید خوب نیستند و تفاوت زیادی به عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی ندارند. بنابراین، بهتر است که از آن‌ها استفاده نکنید.

دوربین تلفوتو گوشی هواوی P60 Pro مجهز به لنز ۹۰ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.1 است که بیشترین گشودگی دیافراگم در بین دوربین های تلفوتو گوشی‌های امروزی محسوب می‌شود. این دوربین می‌تواند عکس‌هایی با زوم اپتیکی طبیعی ۳.۵ برابری و زوم ترکیبی (اپتیکی و دیجیتالی) ۱۰ برابری بگیرد.

عکس‌های دارای زوم اپتیکی ۳.۵ برابری خارق‌العاده هستند. این عکس‌ها جزئیاتی باورنکردنی دارند، سوژه‌ها را بسیار شفاف نمایش می‌دهند و هیچ نویزی ندارند. گذشته از این‌ها، دقت رنگ این دوربین بسیار بالا است، کنتراست معرکه‌ای دارد و محدوده داینامیک آن حرف ندارد.

در شکل زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین تلفوتو گوشی هواوی P60 Pro در نور روز را ببینید:

نمونه عکس تلفوتو هواوی P60 Proهمچنین، با این دوربین می‌توانید عکس‌های کلوز-آپ با بوکه نرم و زیبا بگیرید. امکان فوکوس کردن روی سوژه‌ها در فاصله ۱۰ الی ۱۵ سانتی متری وجود دارد که دوربین تلفوتو P60 Pro را برای عکاسی ماکرو نیز مناسب می‌سازد. در شکل زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های تله‌ماکرو گرفته شده با این گوشی در نور روز را ببینید:

نمونه عکس تله ماکرو هواوی P60 Proعکس‌های دارای زوم ۱۰ برابری نیز خیلی خوب به نظر می‌رسند. عجیب است که این عکس‌ها نسبت به عکس‌های مشابه گرفته شده با دوربین تلفوتو هواوی Mate 50 Pro که مجهز به سنسوری ۶۴ مگاپیکسلی است، جزئیات بیشتری دارند.

همانطور که انتظار می‌رود، این عکس‌ها حاصل کراپ کردن عکس‌های بزرگ گرفته شده با سنسور ۴۸ مگاپیکسلی هستند اما هواوی کراپ کردن را به صورت کاملا حرفه‌ای انجام داده است تا کیفیت عکس‌ها خیلی افت نکند.

با اینکه عکس‌های دارای زوم ۱۰ برابری جزئیات متوسطی دارند اما فاقد هر گونه نویزی هستند، رنگ‌هایی کاملا دقیق و طبیعی دارند و محدوده داینامیک آن‌ها واقعا حرف ندارد. در شکل زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با زوم ۱۰ برابری دوربین تلفوتو گوشی هواوی P60 Pro را ببینید:

نمونه عکس هواوی P60 Pro با زوم ۱۰ برابریدوربین اولتراواید ۱۳ مگاپیکسلی دارای قابلیت فوکوس خودکار است و می‌تواند عکس‌های بسیار خوبی بگیرد. این عکس‌ها در دنیای عکس‌های اولتراواید گرفته شده با گوشی‌های امروزی، جزء بهترین‌ها هستند زیرا نه تنها میدان دید بسیار گسترده‌ای دارند، بلکه از کیفیت خارق‌العاده‌ای نیز برخوردارند.

بررسی هواوی P60 Pro از نظر عکاسی زاویه-باز در نور روز نشان می‌دهد که عکس‌هایی که با دوربین اولتراواید این گوشی می‌گیرید، جزئیات و شفافیت بسیار بالایی دارند و فاقد هر گونه نویزی هستند. گوشه‌های این عکس‌ها به طور کاملا حرفه‌ای تصحیح شده است تا اعوجاج آن‌ها حذف شود ولی همچنان بسیار شفاف هستند.

پیشنهاد ما به شما:  نقد و بررسی گوشی ردمی نوت ۱۳ نسخه 4G

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های زاویه-باز گرفته شده با دوربین اولتراواید گوشی هواوی P60 Pro در نور روز را ببینید:

نمونه عکس زاویه باز هواوی P60 Proگذشته از این‌ها، دوربین اولتراواید این گوشی از حالت ماکرو نیز پشتیبانی می‌کند اما عکس‌های ماکروی این دوربین به خوبی عکس‌های تله‌ماکرو دوربین تلفوتو نیستند.

حالت پرتره در گوشی هواوی P60 Pro از سه حالت زوم یک برابری، زوم دو برابری و زوم ۳.۵ برابری پشتیبانی می‌کند. حالت پیشفرض 1x، پرتره‌های بسیار خوبی می‌گیرد. این عکس‌ها رنگ‌هایی بسیار طبیعی و با دقت بالا دارند و سرشار از جزئیات هستند. محدوده داینامیک نیز حرف ندارد و بوکه نیز خیلی نرم و زیبا است و اگرچه به صورت مصنوعی خلق می‌شود اما کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. پرتره‌های دارای زوم 2x و 3.5x نیز از همه نظر به خوبی پرتره‌های دارای زوم 1x هستند.

در زیر، از بالا به پایین می‌توانید به ترتیب سه عکس پرتره دارای زوم 1x، زوم 2x و زوم 3.5x گرفته شده با گوشی هواوی P60 Pro در نور روز را ببینید:

نمونه عکس پرتره هواوی P60 Pro

نمونه عکس پرتره هواوی P60 Pro با زوم دو برابری

نمونه عکس پرتره هواوی P60 Pro با زوم سه برابری

پیش از این گفتیم که دوربین سلفی دارای سه حالت زوم W یا 0.6x، حالت 0.8x و حالت 1x است. با اینکه سنسور رزولوشن ۱۴ مگاپیکسلی دارد اما عکس‌ها با رزولوشن ۱۳ مگاپیکسلی ذخیره می‌شوند. احتمالا به همین دلیل، همه حالت‌های زوم دوربین سلفی، جزئیات و شفافیت یکسانی دارند.

بنابراین، فرقی ندارد که در کدامیک از حالت‌های زوم، عکس سلفی بگیرید؛ در هر صورت عکسی که می‌گیرید کیفیت خیره‌کننده، جزئیات بسیار زیاد، شفافیت متعادل و دقت رنگ بسیار بالایی دارد. در این عکس‌ها نوردهی سوژه همیشه عالی است و در صورت نیز از HDR استفاده می‌شود. در شکل زیر می‌توانید یکی از عکس‌های گرفته شده با دوربین سلفی گوشی هواوی P60 Pro در نور روز را ببینید:

نمونه عکس سلفی هواوی P60 Proبررسی عکس‌های گوشی هواوی پی 60 پرو در نور ضعیف

دوربین اصلی در نور ضعیف، از گشودگی دیافراگم f/1.4 برای خلق عکس‌ها استفاده می‌کند و در صورت نیاز، سرعت شاتر را تا یک-پانزدهم ثانیه کاهش می‌دهد و با توجه به قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر، کاهش سرعت شاتر تأثیری روی شفافیت عکس‌ها نمی‌گذارد.

عکس‌هایی که با دوربین اصلی این گوشی در نور ضعیف گرفته می‌شوند، جزئیات بسیار زیادی دارند و فاقد نویز هستند. این عکس‌ها نوردهی بسیار خوبی دارند و اگرچه روشن‌ترین عکس‌هایی نیستند که می‌توان با یک گوشی در شب گرفت اما به اندازه کافی روشن هستند. محدوده داینامیک این عکس‌ها بسیار گسترده‌ است و کنتراست مناسبی نیز دارند. گذشته از این‌ها، دقت رنگ نیز در این عکس‌ها بسیار بالا است.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های خلق شده با دوربین اصلی گوشی هواوی P60 Pro در نور ضعیف را ببینید:

نمونه عکس شب هواوی P60 Pro دوربین اصلیاگر از حالت شب (Night mode) برای عکاسی استفاده کنید، خلق تصویر دو الی سه ثانیه طول می‌کشد. عکس‌هایی که با استفاده از حالت شب می‌گیرید، به طور غیر طبیعی روشن هستند اما آسمان و سایه‌ها در این عکس‌ها بهتر به تصویر کشیده می‌شوند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های خلق شده با دوربین اصلی گوشی هواوی P60 Pro در نور ضعیف و با استفاده از حالت شب را ببینید:

نمونه عکس شب هواوی P60 Pro حالت شب عکس‌هایی که با زوم اپتیکی ۳.۵ برابری در طول شب گرفته می‌شوند، هیچ ایرادی ندارد، بسیار شفاف هستند، از نوردهی خوبی برخوردارند و نویز بسیار کمی دارند. محدوده داینامیک در این عکس‌ها بسیار گسترده و دقت رنگ بسیار بالا است. با این حال، گاهی اوقات میزان جزئیات آنقدر که انتظار می‌رود، بالا نیست که شاید به دلیل فرایند کاهش نویز باشد.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های خلق شده با دوربین تلفوتو گوشی هواوی P60 Pro در نور شب، با زوم ۳.۵ برابری را ببینید:

نمونه عکس شب هواوی P60 Pro دوربین تلفوتوتوصیه می‌شود که در صورت استفاده از دوربین تلفوتو برای عکاسی در نور ضعیف، حتما از حالت شب استفاده کنید زیرا نتایج شگفت‌انگیزی خواهد داشت. با این کار، عکس‌های دارای زوم ۳.۵ برابری جزئیات بسیار خوبی خواهند داشت و سایه‌ها و آسمان را بسیار بهتر به تصویر می‌کشند. این عکس‌ها محدوده داینامیک گسترده‌تری دارند و بهتر به نظر می‌رسند. با این حالت، دقت رنگ اندکی کاهش پیدا می‌کند و در بعضی از وضعیت‌ها، تصاویر کمی بیش از حد اشباع‌شده به نظر می‌رسند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های خلق شده با دوربین تلفوتو گوشی هواوی P60 Pro در نور شب، با زوم ۳.۵ برابری و با استفاده از حالت شب را ببینید:

نمونه عکس شب هواوی P60 Pro دوربین تلفوتو حالت شبعکس‌های دارای زوم ۱۰ برابری دوربین تلفوتو در شب، بد نیستند و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این عکس‌ها از نظر دقت رنگ، کاهش نویز و محدوده داینامیک به اندازه عکس‌های دارای زوم ۳.۵ برابری خوب به نظر می‌رسند اما جزئیات کمتری در مقایسه با آن عکس‌ها دارند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های خلق شده با دوربین تلفوتو گوشی هواوی P60 Pro در نور شب، با زوم ۱۰ برابری را ببینید:

نمونه عکس شب هواوی P60 Pro زوم ۱۰ برابریشاید با استفاده از حالت شب، میزان جزئیات تصاویر دارای زوم ۱۰ برابری افزایش پیدا کند اما چیزی که قطعا بیشتر می‌شود، نوردهی تصاویر است.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های خلق شده با دوربین تلفوتو گوشی هواوی P60 Pro در نور شب، با زوم ۱۰ برابری و با استفاده از حالت شب را ببینید:

نمونه عکس شب هواوی P60 Pro زوم ۱۰ برابری حالت شبتصاویر ۱۳ مگاپیکسلی دوربین اولتراواید در نور ضعیف عالی هستند و نوردهی بسیار خوب، جزئیات بالا و رنگ‌ عالی دارند. همچنین، نویز در این عکس‌های زاویه-باز، بسیار کم است.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های خلق شده با دوربین اولتراواید گوشی هواوی P60 Pro در نور ضعیف را ببینید:

نمونه عکس شب هواوی P60 Pro زاویه بازاگر برای خلق عکس‌های زاویه-باز از حالت شب استفاده کنید، چهار ثانیه طول می‌کشد تا تصویر خلق شود و شاید باعث بهبود جزئیات شود. در مورد آسمان و سایه‌ها نیز همینطور است و حالت شب تنها در بعضی از موقعیت‌ها، جزئیات را بیشتر می‌کند. با این حال، استفاده از حالت شب سبب اشباع شدن بیش از حد رنگ‌ها می‌شود و کاری می‌کند که آن‌ها به قرمزی بزنند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های خلق شده با دوربین اولتراواید گوشی هواوی P60 Pro در نور ضعیف و با استفاده از حالت شب را ببینید:

بررسی هواوی P60 Proکیفیت و قابلیت‌های فیلمبرداری با دوربین هواوی P60 پرو

در این بخش به بررسی هواوی P60 Pro از نظر کیفیت و قابلیت‌های فیلمبرداری می‌پردازیم. تمامی دوربین‌های این گوشی می‌توانند با کیفیت 4K در سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنند. یکی از قابلیت‌های سیستم دوربین هواوی P60 Pro که به پایدارسازی ویدئوها کمک زیادی می‌کند، قابلیت AIS یا AI-aided EIS است که از هوش مصنوعی برای پایدارسازی الکترونیکی تصویر کمک می‌گیرد.

پایدارسازی الکترونیکی که همیشه در حالت روشن قرار دارد و نمی‌توانید آن را خاموش کنید و برای همه دوربین‌ها فعال است. به همین دلیل، در حالت ویدئو، تصویر هر دوربین کمی کراپ شده و بزرگنمایی شده به نظر می‌رسد و به همین دلیل، اگر با زوم ۳.۵ برابری فیلمبرداری کنید، ویدئوی حاصل، زوم چهار برابری خواهد داشت.

فیلمبرداری با دوربین اصلی Huawei P60 Pro

ویدئوهای ضبط شده با دوربین اصلی در نور روز خیلی خوب هستند. این ویدئوها نویز ندارند، دقت رنگ بالایی دارند، از کنتراست خوبی برخوردار هستند و محدوده داینامیک بالایی دارند. با این حال، جزئیات در این ویدئوها آنقدر که از دوربین هواوی انتظار می‌رود، زیاد نیست.

ویدئوهایی که نور ضعیف با دوربین اصلی ضبط می‌شوند، از همه نظر عالی هستند. این ویدئوها دقت رنگ بالا، کنتراست بسیار خوب، محدوده داینامیک کافی، نویر پایین و جزئیاتی مشابه با فیلم‌های ضبط شده با گوشی‌های پرچمدار دارای حسگر یک اینچی در نور ضعیف دارند.

فیلمبرداری با دوربین تلفوتو Huawei P60 Pro

دوربین تلفوتو در حالت فیلمبرداری دو حالت زوم چهار برابری و زوم ۱۰ برابری دارد. ویدئوها در حالت پیشفرض با زوم چهار برابری ضبط می‌شود که نویز پایین و دقت رنگ بالایی دارد. محدوده داینامیک این ویدئوها نیز بسیار گسترده است. مثال دوربین اصلی، پایدارسازی تصویر خیلی خوب کار می‌کند. ویدئوهای دارای زوم ۱۰ برابری با اینکه قابل استفاده هستند اما جزئیات کمی دارند.

ویدئوهای تله‌ماکرو 4x معرکه هستند. این ویدئوها سرشار از جزئیات هستند، رنگ‌ها را بسیار زیبا به تصویر می‌کشند و کنتراست و محدوده داینامیک خیلی خوبی دارند. گذشته از این‌ها، هیچ نویزی در این ویدئوها دیده نمی‌شود و بوکه دلنوازی دارند.

ویدئوهای دارای زوم چهاربرابری دوربین تلفوتو در نور ضعیف، بد نیستند. این ویدئوها جزئیات خوبی دارند، نوردهی در آن‌ها مناسب است، نویز بالایی ندارند و رنگ‌های اجسام را با دقت بالایی نمایش می‌دهند. البته، محدوده داینامیک این ویدئوها خیلی گسترده نیست. ویدئوهایی که با زوم ۱۰ برابری در نور ضعیف ضبط می‌شوند، کیفیت بسیار پایینی دارند و عملا قابل استفاده نیستند.

فیلمبرداری با دوربین اولتراواید Huawei P60 Pro

ویدئوهای زاویه-باز که با دوربین اولتراواید ضبط می‌شوند، حتی در گوشه‌ها، کیفیت بسیار بالایی دارند و از دقت رنگ بالا و محدوده داینامیک بسیار گسترده‌ای برخوردار هستند. این ویدئوها هیچ نویزی ندارند. پایدارسازی تصویر در ویدئوهای زاویه-باز نیز عملکرد خیلی خوبی از خودش نشان می‌دهد. ویدئوهای زاویه-باز ضبط شده با گوشی هواوی P60 Pro در نور ضعیف، جزئیات کافی، نویز پایین و دقت رنگ بالایی دارند.

فیلمبرداری با دوربین سلفی گوشی Huawei P60 Pro

ویدئوهای دوربین سلفی خیلی خوب هستند. این ویدئوها محدوده داینامیک گسترده، نوردهی مناسب، دقت رنگ بالا و نویز پایینی دارند اما جزئیات آن‌ها خیلی زیاد نیست.

برای خرید گوشی آنر کلیک کنید.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت گوشی هواوی P60 Pro چند است؟

قیمت گوشی هواوی P60 پرو در زمان عرضه حدود ۹۴۰ دلار بوده است.

۲- مهم‌ترین مشخصات هواوی P60 Pro چیست؟

از مهم‌ترین مشخصات گوشی هواوی P60 Pro می‌توان به نمایشگر ۶.۶۷ اینچی با نرخ نوسازی حداکثری ۱۲۰ هرتز و کیفیت Full HD، تراشه کوالکام اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی، ۸ یا ۱۲ گیگابایت رم، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با قابلیت تنظیم گشودگی دیافراگم از f/1.4 تا f/4.4، دوربین تلفوتو ۴۸ مگاپیکسلی با زوم اپتیکی ۳.۵ برابری، دوربین اولتراواید ۱۳ مگاپیکسلی، دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی، قابلیت فیلمبرداری 4K@60fps با تمامی دوربین‌ها، پایدارسازی و اپتیکی تصویر، شارژ سیمی با سرعت ۸۸ وات، شارژ بی‌سیم با سرعت ۵۰ وات و شارژ معکوس اشاره کرد.

۳- مزایا گوشی هواوی P60 پرو چیست؟

  • از مهم‌ترین مزایا گوشی هواوی P60 Pro می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • طراحی زیبا، مستحکم و دارای مقاومت محیطی IP68
  • نمایشگر بسیار خوب با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و کیفیت Full HD
  • سرعت بالای شارژ، قابلیت شارژ بی‌سیم و قابلیت شارژ معکوس
  • فروش گوشی با شارژر ۸۸ واتی
  • کیفیت بسیار بالای صدای استریو اسپیکر
  • کیفیت بسیار بالای عکس‌ها و فیلم‌ها به ویژه در نور ضعیف
  • داشتن دیافراگم قابل تنظیم در دوربین اصلی
  • امکان گرفتن عکس‌ها و فیلم‌های تله‌ماکرو با کیفیت عالی
  • تراشه قدرتمند و رم و حافظه داخلی بالا

۴- معایب گوشی هواوی P60 Pro کدامند؟

از مهم‌ترین معایب گوشی هواوی پی ۶۰ پرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی نکردن گوگل از این گوشی
  • نداشتن قابلیت اتصال به اینترنت 5G
  • جزئیات نسبتا پایین ویدئوهای ضبط شده در روز
  • مشکلات رابط کاربری
  • قیمت بالا

جمع‌بندی

هواوی به ساخت گوشی‌هایی با دوربین‌های بسیار خوب و با قابلیت‌هایی شبیه به دوربین‌های DSLR شهرت دارد اما این شرکت چینی که به نوعی متعلق به حزب کمونیست چین است، از سال ۲۰۲۰ با تحریم شدن از سوی ایالات متحده از سرویس‌های گوگل محروم شده است. بنابراین، گوشی پرچمدار هواوی P60 Pro نیز مثل گوشی‌های چند سال اخیر این شرکت، تحت پشتیبانی گوگل قرار ندارد و اولین سوالی که پیش از خرید هواوی P60 Pro باید از خود بپرسید این است که تا چه اندازه به سرویس‌های گوگل وابستگی دارید و آیا راهکارهای هواوی برای دور زدن تحریم‌های گوگل مثل فضای GBox در رابط کاربری EMUI نیازهای شما را برآورده می‌کند یا خیر.
گذشته از این محدودیت‌ها، این گوشی پرچمداری با تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ است که اگرچه جدیدترین تراشه اسنپدراگون محسوب نمی‌شود اما از نظر توان پردازشی پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی، در جایگاه دوم تراشه‌های موجود در بازار موبایل قرار می‌گیرد. دقت داشته باشید که این تراشه مودم 5G ندارد و اگر اینترنت 4G برای شما کافی است، به خرید P60 PRO هواوی فکر کنید.
هواوی P60 پرو در دو نسخه دارای حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت و دارای حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت در بازار موجود است و از کارت حافظه نانو تا ۲۵۶ گیگابایت نیز پشتیبانی می‌کند.
نمایشگر این گوشی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و نرخ نوسازی حداکثری ۱۲۰ هرتز دارد که به ویژه آن را برای گیمینگ مناسب می‌کند. گذشته از این، هواوی P60 Pro دارای قابلیت تنظیم خودکار نرخ نوسازی از ۱ تا ۱۲۰ هرتز است. این نمایشگر OLED، تصاویر را با کیفیت Full HD پخش می‌کند و امکان پخش تصاویر +HDR10 را نیز دارد.
این گوشی، گذشته از سخت‌افزارهای قدرتمند، طراحی بسیار شیک و محکمی دارد و نه تنها در مقابل ضربه از استحکام بالایی برخوردار است بلکه با داشتن امتیاز مقاومت محیطی IP68 ضد آب و گرد و غبار است.
هواوی P60 Pro باتری خیلی بزرگی ندارد و می‌توان آن را از نظر ظرفیت نگهداری شارژ، یک گوشی متوسط دانست اما قابلیت شارژ سریع ۸۸ واتی با سیم و ۵۰ واتی بدون سیم آن را از بسیاری گوشي‌های پرچمدار دیگر متمایز می‌کند. این گوشی قابلیت شارژ معکوس نیز داد.
در بخش آخر این مقاله به بررسی هواوی P60 Pro از نظر قابلیت‌های عکاسی و فیلمبرداری پرداختیم و مثل همه گوشی‌های هواوی، سیستم دوربین گل، مهم‌ترین مزیت این گوشی محسوب می‌شود. هواوی P60 Pro با اینکه لنز لیسا ندارد اما از قابلیت‌های متنوعی مثل امکان تنظیم دیافراگم از f/1.4 تا f/4.4 برخوردار است، دوربین تلفوتو با قابلیت زوم اپتیکی ۳.۵ برابری و امکان عکاسی و فیلمبرداری تله‌ماکرو دارد و دوربین اولتراواید آن می‌تواند عکس‌های زاویه-باز بسیار با کیفیت و خوبی بگیرد. دوربین سلفی نیز انتظارات را کاملا برآورده می‌کند. نقطه قوت اصلی سیستم دوربین هواوی P60 Pro، کیفیت بسیار بالای عکس‌ها و فیلم‌ها در نور ضعیف است.
در مجموع می‌توان گفت که بررسی هواوی P60 Pro نشان می‌دهد که این گوشی پرچمدار بدنه و نمایشگر خیلی خوب و با کیفیتی دارد، مجهز به سخت‌افزارهای قدرتمندی است که آن را برای گیمینگ، مالتی تسکینگ و هر کار سنگین دیگری مناسب می‌سازند و سیستم دوربین بسیار پیشرفته‌ای دارد که اگرچه بدون نقطه ضعف نیست اما می‌توان آن را از بهترین دوربین‌ها در بین گوشی‌های پرچمدار امروزی دانست. با همه این‌ها، قیمت گوشی هواوی P60 Pro خیلی بالا به نظر می‌رسد و بی‌بهره بودن از سرویس‌های گوگل می‌تواند مشکلات زیادی برای کاربران به همراه داشته باشد.

منبع:
gsmarena.com

3.3/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا