بررسی و مقایسهموبایل

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ S22 Plus

پرچمداری قدرتمند و بی‌نقص با دوربین‌هایی معرکه

گوشی سامسونگ گلکسی S22 Plus عضو وسطی خانواده اس ۲۲ سامسونگ است که بهار سال ۱۴۰۱ وارد بازار موبایل ایران شد. در حالی که در زمان نوشتن این مقاله، گوشی‌های خانواده اس ۲۳، جدیدترین پرچمداران سامسونگ به تازگی در ویترین فروشگاه‌ها قرار گرفته‌اند اما هنوز قیمت آن‌ها برای کاربران ایرانی خیلی بالا است و اگر به دنبال گوشی پرچمدار هستید، خرید گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این مقاله به نقد و بررسی گوشی S22 Plus سامسونگ می‌پردازیم. با فرنا موبایل تا انتهای این مقاله همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید... نمایش

بررسی سریع گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس

بررسی گوشی s22 plus سامسونگ

گلکسی S22 پلاس عضو میانی خانواده اس ۲۲ است که هم از نظر اندازه و هم از نظر قیمت، چیزی ما بین گوشی‌های گلکسی S22 اولترا و گلکسی S22 معمولی است. با اینکه عنوان جدیدترین پرچمداران سامسونگ اکنون به گوشی‌های خانواده S23 رسیده اما هنوز هم می‌توان S22 پلاس را یکی از بهترین گوشي‌های پرچمدار دنیا دانست که به راحتی می‌تواند با نسل بعدی خودش یعنی اس ۲۳ پلاس، رقابت کند. این گوشی در دو مدل زیر یافت می‌شود:

در حالی که خیلی از مشتریان گوشی‌های پرچمدار سامسونگ معمولا به سراغ نسخه استاندارد و نسخه اولترا می‌روند، شاید بتوان گلکسی S22 Plus وصله ناجور خانواده اس ۲۲ دانست. این گوشی نه مثل اولترا عنوان بهترین گوشی سامسونگ در سال ۲۰۲۲ را یدک می‌کشد و نه مثل S22 معمولی، پرچمداری خوش‌دست و خوش‌قیمت است.

اگر به دنبال بهترین گوشی سال ۲۰۲۲ سامسونگ هستید، گوشی سامسونگ S22 Ultra با داشتن طراحی بی‌نظیر، قلم S، قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری شبیه به دوربین‌های DSLR پیشرفته و توان پردازشی بسیار بالا، چیزی است که باید به دنبال آن باشید. از سوی دیگر، اگر ارزان‌ترین عضو خانواده را می‌خواهید که به راحتی در دست یا جیب شما قرار بگیرد، اس ۲۲ معمولی چیزی است که به دنبال آن هستید. در این میان گوشی سامسونگ گلکسی +S22 قرار می‌گیرد که صفحه نمایشی خیلی بزرگ‌تر از اس ۲۲ معمولی دارد ولی از نظر دیگر مشخصات تقریبا مشابه اس ۲۲ معمولی و قیمت آن خیلی از اس ۲۲ اولترا پایین‌تر نیست.

با همه این اوصاف، گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس یکی از بهترین گوشي‌های پرچمدار دنیا در سال ۲۰۲۲ است اما قیمت بالا و فقدان بهبودهای قابل توجه در مقایسه با نسل قبلی خودش یعنی اس ۲۱ پلاس آن را در مقایسه با گوشي های رقیب مثل شیائومی ۱۲ پرو، وان پلاس ۱۰ پرو، ریلمی جی تی ۲ پرو یا حتی گوشي‌های ارزان‌قیمت‌تری مثل موتو جی ۲۰۰، ریلمی جی تی و وان پلاس نورد ۲ در موقعیت بدی قرار داده است.

البته در این بررسی گوشی S22 Plus خواهید دید که این گوشی بدون نقطه قوت نیست. این گوشی می‌تواند عکس‌های پرتره بسیار خوبی خلق کند و حالت پرتره هم از نظر بوکه مصنوعی که در پس‌زمینه سوژه مي‌سازد و هم از نظر فیلترها و افکت‌هایی که می‌توانید استفاده کنید، واقعا معرکه است. اپلیکیشن دوربین حرف ندارد و با استفاده از حالت Single Take آن مي‌توانید به صورت همزمان عکاسی و فیلم‌برداری کنید.

اگر ظاهر گوشی برای شما اهمیت دارد، باید بگوییم که سامسونگ چهار رنگ مختلف شامل صورتی، سبز، آبی و بنفش را از گوشی اس ۲۲ پلاس وارد بازار کرده است تا با هر سلیقه‌ای بتوانید گوشی دوست‌داشتنی خود را بخرید.

از دیگر جنبه‌ها نیز اس ۲۲ پلاس گوشی قدرتمندی محسوب می‌شود که از تراشه‌های پیشرفته برخوردار است، باتری بزرگ و پر ظرفیتی دارد و می‌تواند مثل یک DSLR حرفه‌ای برای شما عکاسی و فیلم‌برداری کند. با اینکه این گوشی از خیلی جهات یکی از بهترین گوشي‌های پرچمدار دنیا محسوب می‌شود ولی بی‌نقص نیست و نقطه ضعف‌هایی دارد.

از آن‌جایی که لبه‌های گوشی کاملا صاف است و تقریبا هیچ انحنایی ندارد، نگه داشتن طولانی مدت اس ۲۲ پلاس، کمی دست شما را اذیت می‌کند. با بالا بودن قیمت گوشی سامسونگ گلکسی +S22، کیفیت صفحه نمایش، سرعت شارژ و کیفیت ساخت در حد متوسط است.

در ادامه به بررسی S22 Plus از نظر طراحی و ساخت، صفحه نمایش، رابط کاربری، توان پردازشی، اسپیکر، قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری، ظرفیت باتری و سرعت شارژ می‌پردازیم. البته اجازه دهید که پیش از پرداختن به این موضوعات به شما بگوییم که چه چیزهایی درون جعبه اس ۲۲ پلاس پیدا می‌شود.

آنباکس کردن گوشی +S22 سامسونگ

شاید این روزها نبود شارژر در جعبه گوشي‌ها مد شده باشد اما در زمان سامسونگ گلکسی S22 Plus این موضوع خیلی عجیب بود و حتی به خاطر دارم که سامسونگ در یکی از تبلیغات گوشي‌های S21، شرکت آیفون را به دلیل قرار ندادن شارژر درون جعبه گوشی‌های خانواده آیفون ۱۲ به تمسخر گرفته بود! یک سال بعد از آن پست پر سر و صدای سامسونگ در فیسبوک، این شرکت گوشی‌های خانواده اس ۲۲ را بدون شارژ وارد بازار و آن پست را از فیسبوکش پاک کرد! بنابراین، اگر به فکر خرید گوشی S22 Plus هستید، در جریان باشید که باید شارژر را به صورت جداگانه بخرید.

آنباکس کردن گوشی اس ۲۲ پلاس

درون جعبه یک کابل USB-C نسبتا کوتاه و کمی خشک به همراه یک سوزن برای خارج کردن خشاب سیمکارت وجود دارد و با اینکه کمی خشک و خالی به نظر مي‌رسد اما خیلی از گوشی‌های امروزی فقط با همین حداقل‌ها به شما فروخته می‌شوند. اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم می‌توانیم بگوییم که سامسونگ چیزی غیر ضروری درون جعبه قرار نداده است تا هزینه آن را به شما تحمیل نکند.

جعبه نازک و کوچک این گوشی از جنس کاغذی است که ۱۰۰ درصد آن را می‌توان بازیافت کرد و سامسونگ به دلایل زیست‌محیطی، استفاده از پلاستیک را در بسته‌بندی گوشي‌های خودش به حداقل رسانده است. جالب است بدانید که حتی جوهر مورد استفاده برای رنگ‌آمیزی مشکی و نوشتن حروف روی جعبه از مواد ارگانیک گرفته شده از دانه‌های سویا ساخته شده است.

بررسی گوشی S22 Plus از نظر طراحی و ساخت

سامسونگ طراحی جدیدی برای گوشي‌های خانواده اس ۲۲ به کار گرفته که هر دو گوشی اس ۲۲ معمولی و اس ۲۲ پلاس بر اساس آن ساخته شده‌اند اما گلکسی اس ۲۲ اولترا طراحی متفاوتی دارد که بی‌شباهت به گوشي‌های منسوخ شده نوت نیست.

اولین کلمه‌ای که در توصیف طراحی گوشي +S22 به ذهن خطور می‌کند، کلمه «تخت» است. سامسونگ در سال‌های اخیر روی به طراحی مینیمالیستی آورده ولی این گوشی نه کاملا تخت و نه کاملا مینیمالیستی است زیرا بخشی از بخش‌های آن هنوز کمی انحنا دارند که البته به اندازه انحنای به کار رفته در طراحی خانواده S21 نیست.

با اینکه لبه‌های تقریبا مسطح قاب آلومینیومی اس ۲۲ پلاس ظاهر زیبایی به آن داده‌اند اما در دست گرفتن گوشی را کمی سخت کرده‌اند. این گوشی به راحتی از دست شما سر می‌خورد و بدون داشتن لبه‌های تیز، به سختی در دست شما باقی می‌ماند. گذشته از این‌ها، قاب آلومینیومی به راحتی کثیفی‌ها و اثر انگشت را جذب می‌کند و اگر می‌خواهید ظاهر جذاب و درخشنده‌اش را داشته باشد، باید مرتب آن را تمیز کنید.

سطح پشتی این گوشی مشکلات بالا را ندارد. پوشش گوریلا گلس ویکتوس پلاس در سطح پشتی، کاملا صاف و براق است و برخلاف قاب فلزی، به راحتی کثیف نمی‌شود. طراحی سطح پشتی، بزرگ‌ترین تغییری است که می‌توانید در گوشي‌های S22 و +S22 در مقایسه با نسل قبلی آن‌ها ببینید و برخلاف گوشي‌های S21، کاملا صاف است.

با اینکه برجستگی دوربین پشتی طراحی ناآشنایی نیست ولی با ارتفاع کمی که دارد به سختی می‌توان آن را برجستگی نامید که بهبود قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با گوشي‌های خانواده اس ۲۱ محسوب می‌شود.

گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس در رنگ‌های بسیار متنوعی شامل مشکی فانتوم، سفید فانتوم، سبز و صورتی-طلایی در بازار وجود دارد که رنگ‌های اصلی هستند. قاب دور گوشی و برجستگی دوربین رنگی مشابه رنگ سطح پشی گوشی دارند؛ به غیر از سفید فانتوم که برجستگی دوربین آن به رنگ نقره‌ای است.

چهار رنگ دیگر نیز از گوشی +S22 تولید شده‌اند که در همه بازارها یافت نمی‌شوند و بسیار نادر هستند. این چهار رنگ عبارتند از: نوک مدادی، کرمی، آبی آسمانی و بنفش. گوشي‌های کرمی و آبی دارای برجستگی دوربین و قاب مشکی هستند، نوک مدادی دارای برجستگی پشتی و قاب مشکی است و گوشی بنفش نیز برجستگی دوربین و قاب طلایی دارد. تمامی رنگ‌ها ملایم هستند و اگر علاقه‌ای به این رنگ‌ها ندارید، سامسونگ گوشی‌های پرچمدار دیگری با رنگ‌های غلیظ‌‌تر برای شما دارد.

رنگ های گوشی اس ۲۲ پلاس

بررسی گوشی S22 Ultra نشان می‌دهد که سطح جلویی گوشی کاملا مسطح است و هیچ گونه برجستگی یا انحنایی ندارد. البته، صفحه نمایش گوشی با انحنای خیلی کوتاه و خفیفی به قاب آلومینیومی متصل می‌شود. این طراحی خیلی مسطح‌تر از گوشي‌های خانواده اس ۲۱ است اما این دو خانواده گوشي‌های پرچمدار سامسونگ از نظر ضخامت حاشیه دور صفحه نمایش، تفاوتی با همدیگر ندارند.

نسبت ۸۸.۳ درصدی صفحه نمایش به سطح جلویی گوشی خیلی بالا نیست ولی نمی‌توان آن را نقطه ضعفی در طراحی دانست زیرا فاصله‌ای چند میلی‌متری بین نمایشگر و قاب دور گوشی به محافظت بیشتر از گوشی در مقابل ضربات احتمالی کمک می‌کند.

مواد و کیفیت ساخت +S22

با اینکه کیفیت ساخت و مواد مورد استفاده در گوشي‌های پرچمدار سامسونگ، بهترین در صنعت گوشی‌سازی دنیا نبوده است اما واقع این گوشي‌ها کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند. به دنبال استفاده از پلاستیک به جای شیشه در ساخت سطح پشتی گوشی اس ۲۱ معمولی، انتقادات زیادی به سامسونگ مطرح شد و بنابراین، غول گوشی‌سازی کره‌ای تصمیم گرفت تا در ساخت گوشي‌های خانواده اس ۲۲ از شیشه گوریلا گلس ویکتوس پلاس در هر دو سطح پشتی و جلویی استفاده کند. این نوع شیشه مقاومت بسیار بالایی در مقابل خراش و ضربه دارد اما با توجه به قیمت بسیار بالای این گوشی برای کاربران ایرانی، توصیه می‌کنیم که محافظ صفحه نمایش نیز روی آن نصب کنید تا خیالتان راحت‌تر باشد.

این گوشی از ساخت بسیار خوبی برخوردار است، بسیار محکم به نظر می‌رسد و به لطف قاب آلومینیومی، به هیچ وج انعطاف‌پذیری ندارد. با توجه به بزرگ‌تر شدن قاب آلومینیومی در مقایسه با نسل‌های قبلی گوشي‌های پرچمدار سامسونگ، به نظر می‌رسد که این قاب، عملکرد بسیار بهتری در حفظ یکپارچگی ساختار ساندویچ شیشه گوشی داشته باشد و به همین دلیل سامسونگ آن را قاب Armor Aluminum به معنی «آلومینیوم زرهی» می‌نامد.
با اینکه گوشی گلکسی S22 پلاس در دستان شما خیلی مستحکم به نظر می‌رسد اما به راحتی از دستتان سر می‌خورد. مرکز ثقل این گوشی بدون شک در مرکز است. ظاهرا سامسونگ تلاش کرده است تا با توزیع مناسب وزن، کار کردن یک دستی با گوشی را راحت‌تر کند. این گوشی امتیاز مقاومت محیطی IP68 دارد و بنابراین، ضد آب و گرد و غبار محسوب می‌شود.

ساخت گوشی اس ۲۲ پلاس

در سال‌های اخیر سامسونگ در راستای حفاظت بیشتر از محیط زیست گام برداشته و به ویژه در ساخت گوشي‌های خانواده اس ۲۲ به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته است. برای مثال پلاستیک به کار رفته در ساخت دکمه‌های پاور و دکمه‌های کم و زیاد کردن صدای این گوشی‌ها از بازیافت تورهای رها شده در اقیانوس‌ها ساخته شده است که به نظر شخصی من، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا اثر زیست‌محیطی واقعی!

دکمه‌ها، پورت‌ها و خروجی‌های گوشی اس ۲۲ پلاس

در این بخش از بررسی گوشی S22 Plus در رابطه با دکمه‌ها، پورت‌ها و خروجی‌های صحبت می‌کنیم. این گوشی از نظر طراحی دکمه‌ها، پورت‌های ورودی و خروجی‌ها طراحی مشابه با گوشي‌های سامسونگ دیگر دارد. در لبه سمت راست گوشی می‌توانید دکمه کم و زیاد کردن صدا و در زیر آن، دکمه پاور را ببینید. این دکمه‌ها در موقعیت مکانی بسیار مناسبی قرار دارند که دسترسی به آن‌ها را ساده‌تر کرده است و خود دکمه‌ها نیز عملکرد بسیار خوبی دارند و سریعا به فرمان‌های شما پاسخ می‌دهند. در لب سمت چپ گوشی هیچ چیزی دیده نمی‌شود.

در لبه بالایی گوشی می‌توانید حفره‌ای کوچک پیدا کنید که ورودی میکروفون دوم است و در کنار یک خط آنتن قرار دارد. در حالی که لبه بالایی بسیار خلوت به نظر می‌رسد، لبه پایینی خیلی شلوغ است. در لبه پایینی گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس می‌توانید پورت USB-C را ببینید که در یک سمت آن شبکه خروجی اسپیکر و در سمت دیگر آن، خشاب سیمکارت قرار دارد که دو سیمکارت درون آن قرار می‌گیرند. هیچ کدام از گوشي‌های خانواده اس ۲۲ دارای امکان افزایش حافظه با اضافه کردن میکرو SD کارت نیستند.

خشاب سیمکارت گوشی اس ۲۲ پلاس

این گوشی دارای مجموعه استریو اسپیکر است و همانطور که گفتیم، اسپیکر اصلی در لبه پایینی گوشی قرار دارد اما اسپیکر دوم یا قطعه گوشی در حد فاصل لبه بالایی صفحه نمایش و لبه بالایی گوشی قرار دارد و خروجی آن تقریبا نامرئی است و با وجود اندازه کوچکی که دارد، صدای بسیار بلندی ایجاد می‌کند.

در زیر قطعه گوشی استریو اسپیکر می‌توانید بریدگی دوربین سلفی را ببینید که دارای طراحی O-infinity است و کاملا توسط صفحه نمایش احاطه می‌شود و اندازه بسیار کوچکی دارد. چندین سنسور شامل سنسور سنجش نور و سنسور مجاورتی در کنار بریدگی دوربین قرار دارند ولی زیر صفحه نمایش مخفی شده‌اند.

دیگر سنسوری که زیر صفحه نمایش سامسونگ گلکسی +S22 قرار دارد، سنور اثر انگشت است که تقریبا در مرکز یک-سوم پایینی صفحه نمایش جای دارد. این حسگر از نوع اولتراسونیک است و با وجود اندازه بزرگ و بهبود عملکردی قابل توجه در مقایسه با گوشي‌های پرچمدار قدیمی‌تر سامسونگ، هنوز سرعت و دقت حسگرهای اثر انگشت اپتیکی را ندارد.

بررسی گوشی S22 Plus از نظر قابلیت‌های ارتباطی و اتصالی

هر دو نسخه دارای تراشه اسنپدراگون و اگزینوس این گوشی دارای قابلیت اتصال به نسل پنجم اینترنت همراه هستند و از eSIM نیز پشتیبانی می‌کنند ولی نمی‌توانید به طور همزمان از دو سیمکارت فیزیکی و یک eSIM روی این گوشی استفاده کنید. البته یک نسخه تک سیمکارت از +S22 نیز در بعضی از بازارها یافت می‌شود ولی خیلی نادر است.

هر دو نسخه دارای تراشه اسنپدراگون و اگزینوس این گوشی دارای dual-band Wi-Fi 6 e، بلوتوث ۵.۲ با پشتیبانی از LE و NFC هستند و قابلیت‌های GPS نیز بین این دو نسخه تفاوتی نمی‌کنند و هر دو دارای dual-band (L1+L5) GPS، A-GPS، BDS و GALILEO هستند.

گلکسی اس ۲۲ پلاس همانند گلکسی اس ۲۲ اولترا دارای قابلیت پشتیبانی از UWB است اما این قابلیت در نسخه معمولی گوشي‌های خانواده اس ۲۲ وجود ندارد.

دیگر سنسورهای این گوشی شامل شتاب‌سنج، ژیرومتر، سنسور مجاورتی، فشارسنج و قطب‌نما هستند اما اس ۲۲ پلاس از ANT پشتیبانی نمی‌کند، چراغ نوتیفیکیشن LED ندارد و فاقد جک ۳.۵ میلی متری است. البته نداشتن جک هدفون ۳.۵ میلی متری به نوعی مزیت محسوب می‌شود زیرا در ضد آب بودن گوشی نقش دارد.

بررسی نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی S22 Plus

در این بخش به بررسی گوشی S22 Plus از نظر صفحه نمایش می‌پردازیم. بدون شک شرکت سامسونگ برترین شرکت تولید کننده نمایشگر گوشی در دنیا است. صفحه نمایش‌های OLED ساخت این شرکت بهترین صفحه نمایش‌ها در دنیای گوشی‌های موبایل محسوب می‌شوند و با صفحه نمایش‌های ساخت شرکت‌های رقیب اختلاف بسیار زیادی دارند. سامسونگ در ساخت نمایشگر گوشي‌های خودش همواره نوآوری به خرج می‌دهد و نمایشگر گوشی +S22 نیز نسبت به گوشی‌های نسل‌های قبلی سامسونگ نوآوری‌هایی دارد. یکی از جنبه‌های اصلی تفاوت سه گوشی خانواده S22 با همدیگر، صفحه نمایش آن‌ها است. گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس مجهز به صفحه نمایش ۶.۶ اینچی از نوع Dynamic AMOLED 2X ب کیفیت Full HD است که لایه‌ای از گوریلا گلس ویکتوس پلاس از آن محافظت می‌کند.

نمایشگر گوشی اس ۲۲ پلاس

بررسی صفحه نمایش گوشی S22 Plus را با روشنایی صفحه نمایش شروع می‌کنیم. گوشي‌های خانواده اس ۲۲ از نظر روشنایی صفحه نمایش، بهبودهای قابل ملاحظه‌ای را در مقایسه با پرچمداران قبلی سامسونگ نشان می‌دهند. البته، طبیعی است که دو گوشی +S22 و S22 Ultra صفحه نمایش‌هایی روشن‌تر از صفحه نمایش نسخه معمولی S22 داشته باشند. سامسونگ ادعا می‌کند که این دو گوشی در حالت روشنایی خودکار صفحه نمایش (Adaptive brightness) می‌توانند به روشنایی حداکثر ۱۷۵۰ نیت برسند که البته در عمل چنین چیزی ممکن نیست زیرا در این صورت، کل صفحه نمایش سفید خواهد شد.

سامسونگ گزینه‌ای که به «روشنایی اضافی» (Extra brightness) به گوشي‌های خانواده S22 اضافه کرده است که با حداکثر روشنایی در زیر نور خورشید تفاوت دارد و فقط زمانی کار می‌کند که حالت روشنایی خودکار صفحه نمایش، خاموش داشته باشد. سامسونگ مدعی است که حداکثر روشنایی صفحه نمایش +S22 و S22 Ultra در این حالت به ۱۲۰۰ نیت می‌رسد ولی اطلاعاتی در رابطه با اینکه این روشنایی در کدام بخش از صفحه نمایش ایجاد می‌شود، منتشر نکرده است.

پیشنهاد ما به شما:  شیائومی نسخه Redmi K60 Ultra را در 14 آگوست عرضه میکند

اندازه‌گیری‌ها نشان مي‌دهد که در حالت روشنایی دستی صفحه نمایش، حداکثر روشنایی نمایشگر گوشی S22 Plus از ۴۷۰ نیت بالاتر نمی‌رود و اگر قابلیت روشنایی اضافی نیز فعال شود، حداکثر روشنایی صفحه نمایش نهایتا به ۷۸۰ نیت می‌رسد که فاصله زیادی با روشنایی ادعایی سامسونگ دارد. البته روشنایی ۷۸۰ نیت نیز بسیار خوب محسوب می‌شود. همچنین، حداکثر روشنایی نمایشگر در حالتی که قابلیت روشنایی اضافی غیر فعال و قابلیت روشنایی خودکار فعال باشد، به ۱۲۱۳ نیت مي‌رسد که اگرچه اختلاف زیادی با روشنایی ادعایی سامسونگ دارد، ولی عدد بسیار قابل توجهی است که به شما این امکان را مي‌دهد تا حدی در روشن‌ترین شرایط نیز به راحتی محتواهای نمایشگر را ببینید. البته، روش‌های اندازه‌گیری سامسونگ با روش‌های اندازه‌گیری مورد استفاده در اینجا متفاوت است و شکی وجود ندارد که سامسونگ ادعایی خلاف واقع منتشر نکرده است.

همچنین، سامسونگ ادعا کرده است که گوشي‌های خانواده S22 از نظر رنگ و کنتراست نیز بهترین گوشی‌های ساخته شده تا زمان خودشان هستند و از فناوری Vision Booster در ساخت آن‌ها استفاده شده است.

در این فناوری از داده‌های حسگر نوری گوشی برای تعیین خواص نور محیطی استفاده و سپس، نقشه‌برداری تن بر هر پیکسل بر آن اساس انجام می‌شود تا بهترین تصویر ممکن شکل بگیرد و در واقع، هدف نهایی مقابله با نور محیط به بهترین شکل ممکن است.

از نظر کیفیت نمایش رنگ، انتظاری کمتر از کیفیت عالی از پرچمداران سامسونگ نداریم و بررسی گوشی S22 Plus نیز نشان می‌دهد که صفحه نمایش این گوشی، انتظارات را از این نظر برآورده می‌کند. این گوشی نیز همانند دیگر گوشي‌های این سال‌های سامسونگ دارای دو حالت نمایش رنگ زنده (Vivid) و طبیعی (Natural) است.
حالت طبیعی تصاویر را با فضای رنگی sRGB نمایش می‌دهد و در این حالت می‌توانید تصاویری با رنگ بسیار نزدیک به واقعیت دریافت کنید.

حالت زنده تصاویر را با فضای رنگی DCI-P3 نمایش می‌دهد و در این حالت، رنگ‌ها دقت بالایی دارند ولی کمی سرد هستند. البته می‌توانید با گرمای تصور را با استفاده از اسلایدری که در تنظیمات حالت رنگ وجود دارد، افزایش دهید اما با این کار، کمی انحراف از فضای رنگی DCI-P3 ایجاد می‌شود. به طور کلی رنگ‌ها در حالت زنده، کمی اغراق شده به نظر می‌رسند.

گوشی سامسونگ گلکسی S22 Plus پشتیبانی HDR بسیار خوبی دارد و پس از گوشی S22 Ultra، بهترین گوشی سال ۲۰۲۲ از نظر پشتیبانی HDR محسوب می‌شود. این گوشی می‌تواند از HDR10، +HDR و HLG پشتیبانی کند و فقط قابلیت دالبی ویژن ندارد. اس ۲۲ پلاس از بالاترین استاندارد Widevine L1 DRM برخوردار است و می‌تواند ویدئوهای منابعی مثل نتفلیکس را با صورت HDR و با حداکثر رزولوشن p۱۰۸۰ پخش کند.

بررسی گوشی S22 Plus از نظر نرخ نوسازی صفحه نمایش

تا اینجا به بررسی گوشی S22 Plus از نظر روشنایی و نحوه نمایش رنگ پرداختیم و همانطور که گفته شد، این گوشی از آن جهات، یکی از بهترین گوشي‌های سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود. یکی دیگر امکانات مهم نمایشگر این گوشی، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی است و حتی امکان تنظیم خودکار نرخ نوسازی نیز وجود دارد. البته، جزئیات تنظیم نرخ نوسازی در دو گوشی S22 معمولی و S22 Plus با گوشی S22 Ultra تفاوت‌هایی دارد.

صفحه نمایش گوشی سامسونگ اس ۲۲ پلاس

در واقع، تنها نسخه اس ۲۲ اولترا می‌تواند از سوبسترای LTPO 2.0 برای صفحه نمایش OLED خودش استفاده کند که انعطاف‌پذیری بیشتری از نظر نرخ نوسازی فراهم می‌آورد و این درحالی است که دو گوشی S22 معمولی و S22 Plus از فناوری ساده‌تری به نام LTPS برای تنظیم نرخ نوسازی استفاده می‌کنند.

برای اینکه مدیریت نرخ نوسازی را گوشی +S22 بهتر برای شما توضیح دهیم باید همین ابتدا به شما بگوییم که دو مفهوم نرخ نوسازی صفحه نمایش و بازتولید نرخ فریم (frame rate یا UI rendering) با همدیگر تفاوت دارند. صفحه نمایش این گوشی در حالت‌های مختلف با یکی از سرعت‌های ۱۰ هرتز، ۲۴ هرتز، ۳۰ هرتز، ۴۸ هرتز، ۶۰ هرتز، ۹۶ هرتز و ۱۲۰ هرتز نوسازی می‌شود ولی نرخ فریم واقعی که UI با آن نرخ بازتولید می‌شود، با نرخ‌های نوسازی گفته شده در بالا مطابقت ندارد. سامسونگ در منوی توسعه‌دهنده (Developer) دارای ابزاری به نام GPU Watch است که نرخ فریم را در هر لحظه روی صفحه نمایش نشان می‌دهد.

بررسی گوشی S22 Plus نشان می‌دهد که این گوشی، نرخ نوسازی را به شکل بسیار مؤثری مدیریت می‌کند. به این صورت که هر زمان به هر شکلی با صفحه نمایش تعامل داشته باشید، نرخ نوسازی تا ۱۲۰ هرتز افزایش پیدا می‌کند تا نمایشگر، بهترین پاسخگویی را به فرمان‌های شما داشته باشد اما اگر گوشی را به حال خودش رها کنید، نرخ نوسازی تا حد بسیار زیادی که فقط مناسب نمایش تصاویر روی نمایشگر باشد، کاهش پیدا می‌کند و حداقل نرخ نوسازی که در هنگام نمایش تصاویر ساکن به آن می‌رسد، ۲۴ هرتز است و برخلاف ادعای سامسونگ مبنی بر پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۰ هرتزی، هرگز نرخ نوسازی صفحه نمایش تا آن میزان کاهش پیدا نمی‌کند.

البته چیزی که سامسونگ در تبلیغات خودش به آن اشاره نکرده است، حداقل نرخ فریم یک هرتز است که نقش بسیار مهمی در حفظ شارژ باتری دارد. در واقع، چیزی که در هنگام نمایش تصاویر ساکن رخ می‌دهد این است که نرخ نوسازی تا ۲۴ هرتز و نرخ فریم تا یک هرتز کاهش پیدا می‌کنند. در نرخ‌های نوسازی بالاتر، انطباق بسیار بهتری بین نرخ نوسازی و نرخ فریم وجود دارد.

چیزی که شاید بهتر بود سامسونگ به این گوشی اضافه می‌کرد، امکان قفل کردن نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز برای اپلیکیشن‌های دلخواه بود. البته گاهی اوقات دلیلی وجود ندارد که نرخ نوسازی بیشتر از ۶۰ هرتز باشد و شاید بتوان گفت که سامسونگ اشتباه خاصی مرتکب نشده است.

نرخ نوسازی در هنگام بازپخش ویدئو به خوبی مدیریت می‌شود و با نرخ فریم ویدئو انطباق دارد تا ضمن فراهم آوردن لذت‌بخش‌ترین تجربه از تماشای محتواهای ویدئویی، در مصرف باتری نیز صرفه جویی کند. جالب اینجا است که گلکسی +S22 نه تنها می‌تواند این کار را برای ویدئوهای آفلاین، بلکه برای پخش‌های زنده ویدئویی مثل ویدئوهای یوتیوب نیز انجام دهد.

بررسی باتری گوشی S22 Plus

در این بخش به بررسی گوشی S22 Plus از نظر عملکرد و ظرفیت باتری می‌پردازیم. هر دو گوشی S22 و S22 Plus مجهز به باتری‌های ۴۵۰۰ میلی آمپری هستند که ظرفیتی ۳۰۰ میلی آمپر کمتر از باتری گوشي‌های نسل قبلی یعنی S21 و +S21 دارند. سامسونگ تلاش کرده است که با فرایند ساخت تراشه ۴ نانومتری و مدیریت بهتر نرخ نوسازی، این عقب‌گرد را جبران و در مصرف شارژ باتری صرفه‌جویی کند.

متأسفانه گوشی اس ۲۲ پلاس در بخش باتری عملکرد عالی ندارد و در تست‌های استاندارد GSMARENA امتیاز ۹۷ ساعت را می‌گیرد که البته خیلی بد نیست و می‌توانید با یک بار شارژ کردن، یک تا یک و نیم روز را با آن سر کنید. در شکل زیر می‌توانید عملکرد کامل این گوشی را از نظر قابلیت نگهداری شارژ ببینید:

بررسی گوشی s22 plus از نظر باتری

در هر صورت گوشی +S22 در نظر تحمل باتری، نسبت به نسخه طرفداری S21 عملکرد بهتری دارد و خیلی از +S21 عقب‌تر نیست.

بررسی گوشی S22 Plus از نظر سرعت شارژ

سامسونگ در سال‌های اخیر به سختی برای بهینه‌سازی فناوری شارژ شدن گوشی‌هایش تلاش کرده و به موفقیت‌های زیادی نیز رسیده است. هدف سامسونگ رسیدن به استانداردهای جهانی در این زمینه مثل فناوری Power Delivery 3.0 با قابلیت پشتیبانی از منبع تغذیه قابل برنامه‌ریزی (Programmable Power Supply یا PPS) بوده است.

در حالی که رسیدن به استانداردهای جهانی اهمیت زیادی دارد اما سامسونگ در سازگاری با این استانداردها مشکلاتی داشته است که از آن جمله می‌توان به میزان وات فرایند شارژ اشاره کرد. قابلیت شارژ سریع ۲۵ واتی که در بسیار در بین گوشی‌های میان-رده اصلا چشمگیر نیست و از آن‌جایی که متأسفانه استانداردهای جهانی به سمت وات‌های بالاتر پیش می‌روند، سامسونگ نیز برای اینکه از قافله جا نماند، مجبور به مجهز کردن گوشي‌های مثل گلکسی نوت ۱۰ پلاس و اس ۲۰ اولترا به شارژ سریع ۴۵ واتی شد اما در ساخت گوشي‌های خانواده اس ۲۱ به همان شارژ ۲۵ واتی روی آورد و در عین حال، به سنت قرار دادن شارژر درون جعبه گوشی خاتمه داد.

به هر دلیلی، سامسونگ در سال ۲۰۲۲ مجددا تصمیم گرفت تا سرعت شارژ گوشي‌های S22 Plus و S22 Ultra را تا ۴۵ وات افزایش دهد ولی گوشی اس ۲۲ معمولی با همان سرعت ۲۵ وات شارژ می‌شود. با این حال، استفاده از شارژ ۲۵ واتی یا شارژ ۴۵ واتی هیچ تفاوت قابل ملاحظه‌ای در سرعت شارژ ایجاد نمی‌کند و شارژ شدن گوشی از صفر تا ۱۰۰ درصد، چیزی حدود یک ساعت طول می‌کشد که کمی سریع‌تر از بعضی گوشي‌های قدیمی‌تر سامسونگ S21 FE، گلکسی Z Fold 3 و گلکسی Z Flip 3 و حتی گوشي‌های نسل S21 است اما در مقایسه با استانداردهای جهانی، خیلی سرعت بالایی محسوب نمی‌شود.

در شکل زیر می‌توانید ببینید که گوشی S22 Plus در مدت ۳۰ دقیقه از صفر تا چند درصد شارژ می‌شود و سرعت شارژ آن را در مقایسه با گوشی‌های دیگر ببینید:

شارژ سریع گوشی اس ۲۲ پلاس

در شکل زیر مدت زمان مورد نیاز برای شارژ شدن کامل گوشی S22 Plus از صفر تا ۱۰۰ درصد در مقایسه با گوشی‌های دیگر نشان داده شده است:

سرعت شارژ گوشی اس ۲۲ پلاس

با تمام این اوصاف، یک ساعت زمان برای شارژ شدن گوشی از صفر تا ۱۰۰ درصد برای اکثر کاربران زمان بسیار کوتاهی محسوب می‌شود و از سوی دیگر، آنقدر سریع نیست که عمر باتری لیتیوم-یون را کاهش دهد. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که سرعت‌های بسیار بالای شارژ باتری سبب کاهش قابل توجه عمر باتری گوشي‌ها می‌شود. در کل می‌توان گفت که باید از سامسونگ به خاطر ورود نکردن به رقابت سرعت شارژ که هم برای محیط زیست مخرب است و هم عمر باتری گوشي‌های کاربران را کوتاه می‌کند، قدردانی شود. از سوی دیگر، شاید بهتر بود که سامسونگ، قابلیت تبلیغاتی شارژ ۴۵ واتی را به گوشي‌های‌های اس ۲۲ اولترا و پلاس اضافه نمی‌کرد، زیر این قابلیت عملا تفاوت قابل ملاحظه‌ای با شارژ ۲۵ واتی ندارد و هیچ شکی وجود ندارد که صرفا با هدف تبلیغاتی به جدول مشخصات این گوشي‌ها اضافه شده است.

بررسی گوشی S22 Plus از نظر سرعت شارژ نشان می‌دهد که این گوشی دارای قابلیت جالب ولی مخفی است که می‌تواند پس از رسیدن گوشی به ۸۵ درصد شارژ، قابلیت شارژ سریع را خاموش کند و اجازه دهد که گوشی با سرعت طبیعی شارژ شود. البته، سامسونگ هنوز هم می‌تواند بهبودهایی از نظر قابلیت شارژ هوشمند در گوشي‌های پرچمدار خودش ایجاد کند تا برای مثال، شارژ کردن آن‌ها در طول شب (که مورد ترجیح اکثر کاربران است) به طور امن‌تری انجام شود.

گوشی‌های خانواده اس ۲۲ همراه با شارژر به فروش نمی‌رسند و باید شارژر آن‌ها را به صورت جداگانه تهیه کنید. گفتیم که سامسونگ از فناوری Power Delivery 3.0 با پشتیبانی از PPS در ساخت این گوشي‌ها استفاده کرده است و بنابراین، شما نیز باید شارژی با این فناوری بخرید. البته، با اینکه فناوری Power Delivery 3.0 با پشتیبانی از PPS نوعی استاندارد جهانی محسوب می‌شود اما تفاوت‌های ظریفی بین شارژرهای برندهای مختلف وجود دارد و توصیه می‌شود که حتما شارژر رسمی خود سامسونگ را برای شارژ کردن این گوشی‌ها بخرید.

بررسی گوشی S22 Plus از نظر اسپیکر

حالا نوبت به بررسی گوشی S22 Plus از نظر بلندی و کیفیت صدا می‌رسد. این گوشی همانند تمامی گوشي‌های پرچمدار سال‌های اخیر سامسونگ دارای یک جفت استریو اسپیکر است که یکی از آن‌ها در پایین گوشی قرار دارد و دیگری، قطعه گوشی را می‌سازد که به صورت یک کانال ثانویه کار می‌کند.

گلکسی اس ۲۲ پلاس امتیاز بسیار خوبی از نظر بلندی صدا می‌گیرد که با توجه به اندازه بزرگ آن، چیز عجیبی نیست. البته احتمالا نسل قبلی یعنی اس ۲۱ پلاس صدای کمی بلندتر دارد اما از نظر کیفیت صدا، برتری با S22 Plus است.

سامسونگ در هماهنگ‌سازی صدای دو اسپیکر این گوشی، عملکرد بسیار خوبی از خودش نشان داده است اما با توجه به اختلاف اندازه دو اسپیکر و اینکه اتاقک اکو قطعه گوشی بسیار کوچک‌تر و اختلاف زیادی نیز از نظر اندازه حفره‌های خروجی صدا وجود دارد، واقعا راهی وجود نداشته است که سامسونگ کاری کند تا صدای این دو اسپیکر کاملا هم اندازه باشند.

اسپیکر تحتانی که از همه نظر بزرگ‌تر است و بنابراین، صدای بلندتر و پاسخ فرکانسی قوی‌تری در مقایسه با قطعه گوشی دارد ولی در مجموعه، این جفت استریو اسپیکر با همدیگر عملکرد شگفت‌انگیزی دارند.

کیفیت صدای گوشی گلکسی +S22 همانطور که از یک گوشی پرچمدار انتظار می‌رود، بسیار بالا است و حتی در مقایسه با بعضی از پرچمدارهای قدیمی‌تر سامسونگ، در فرکانس‌های متوسط کیفیت صدای بالاتری دارد. گذشته از این، کیفیت صدا در فرکانس‌های پایین از S21 Plus کمی بهتر است. با همه این‌ها گوشي های آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو از نظر کیفیت صدا گوشی اس ۲۲ پلاس را شکست می‌دهند.

از دیگر قابلیت‌های صوتی این گوشی پرچمدار سامسونگ مي‌توان به دالبی اتماس (Dolby Atmos) با پروفایل‌های چندرسانه‌ای عمومی و نسخه‌ای که به طور اختصاصی برای بازی طراحی شده است، اشاره کرد که البته هر دوی این حالت‌ها از بلندی صدا کاهش می‌دهند. همچنین این گوشی دارای اکولایزر، ارتقاء دهنده UHQ و Adapt Sound است که با کمک آن‌ها مي‌توانید صدای خروجی را مطابق با سلیقه خود تنظیم کنید. داشتن یک اپلیکیشن جداگانه برای صدا، روش مؤثری است که به شما این امکان را می‌دهد تا صدای یک اپلیکیشن خاص را روی یک اسپیکر جداگانه مثل یک اسپیکر بلوتوثی یا هدست پخش کنید و گوشی نیز بدون تداخل در صدای آن اپلیکیشن، صداهای دیگر را پخش کند.

در شکل زیر می‌توانید نمودار پاسخ فرکانسی گلکسی +S22 را در مقایسه با چندین گوشی رقیب ببینید:

اسپیکر گوشی اس ۲۲ پلاس

رابط کاربری و سیستم عامل سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس

در این بخش به بررسی گوشی S22 Plus از نظر رابط کاربری و سیستم عامل می‌پردازیم. این گوشی با رابط کاربری One UI 4.1 و سیستم عامل اندروید ۱۲ از جعبه خارج می‌شود اما به محض راه‌اندازی، به آخرین رابط کاربری و و سیستم عامل اندروید بروزرسانی می‌کند. در واقع، پرچمداران ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ سامسونگ تا چهار سال بروزرسانی‌های سیستم عامل و رابط کاربری و تا پنج سال پچ‌های امنیتی را دریافت مي‌کنند. در زمان نوشته شدن این مقاله در فروردین ۱۴۰۱، سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 برای گوشی سامسونگ گلکسی S22 Plus منتشر شده‌اند.

بررسی گوشی S22 Plus از نظر عملکرد

در آخرین بخش از بررسی گوشی S22 Plus در رابطه با تراشه و عملکرد این گوشی صحبت می‌کنیم. خانواده S22 دارای تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ یا کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل یک است. در واقع، نسخه دارای تراشه اگزینوس برای بازارهای اروپایی و نسخه دارای تراشه اسنپدراگون برای دیگر بازارهای جهان طراحی شده است. نسخه‌ای که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم با تراشه اگزینوس ۲۲۰۰، هشت گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1 کار می‌کند.

تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ همانند اسنپدراگون ۸ نسل ۱ دارای فرایند ساخت ۴ نانومتری است و یکی از تراشه‌های دارای هسته Armv9 محسوب می‌شود. این تراشه هشت هسته‌ای دارای یک هسته قدرتمند Cortex-X2 با نرخ ساعت ۲.۸ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A710 با نرخ ساعت ۲.۵ گیگاهرتز و چهار هسته کوچک Cortex-A510 با نرخ ساعت ۱.۸ گیگاهرتز است و این طراحی نقش مهمی در مدیریت مصرف انرژی گوشی دارد. طراحی پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۱ نیز به همین شکل است ولی نرخ‌های ساعت هسته‌های آن با اگزینوس ۲۲۰۰ تفاوت دارد.

چیزی که در مورد تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ نظرات را به خودش جلب می‌کند، پردازنده گرافیکی (GPU) است. در این تراشه از پردازنده گرافیکی Xclipse 920 با معماری RDNA2 مشابه پردازنده‌های گرافیکی کامپیوترها استفاده شده که نتیجه همکاری سامسونگ و AMD است ولی قطعا قدرت پردازنده‌های گرافیکی به کار رفته در کامپیوترها را ندارد. البته این معماری، پردازنده Xclipse 920 در بین پردازنده‌های گرافیکی دیگر گوشي‌های هوشمند، بسیار منحصر به فرد می‌کند و قابلیت‌های پیشرفته‌ای مثل ردیابی اشعه (ray tracing) و variable rate shading را به آن می‌بخشد که برای اولین بار در گوشي‌های هوشمند مشاهده می‌شوند. البته برای اینکه این فناوري‌ها واقعا کاربردی باشند، بازی‌سازان نیز باید در طراحی بازی‌ها تغییراتی را انجام دهند.

این GPU خلاقانه و کاملا جدید همراه با CPU بهبودیافته به کمک یک NPU قدرتمند با همدیگر کار می‌کنند. این مجموعه، توان پردازشی تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ را تا دو برابری اگزینوس ۲۱۰۰ افزایش داده و عملکرد کلی هوش مصنوعی را بهتر کرده است. این تراشه می‌تواند از یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی، ضبط ویدئو با کیفیت 8K، و بازپخش ویدئو با کیفیت 4K در نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز یا با کیفیت +QHD در نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز پشتیبانی کند. در ادامه، به بررسی گوشی S22 Plus با تراشه اگزینوس ۲۲۰۰، رم ۸ و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت در تست‌های بنچمارک پرداخته‌ایم.

در شکل زیر می‌توانید نتیجه تست بنچ مارک GeekBench 5 (single-core) را برای گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس در مقایسه با چندین گوشی رقیب ببینید:

تست عملکرد تک هسته گوشی اس ۲۲ پلاس

در شکل زیر می‌توانید نتیجه تست بنچ مارک GeekBench 5 (multiple-core) را برای گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس در مقایسه با چندین گوشی رقیب ببینید:

بنچمارک گوشی اس ۲۲ پلاس

در شکل زیر می‌توانید نتیجه تست بنچ مارک AnTuTu 9 را برای گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس در مقایسه با چندین گوشی رقیب ببینید:

عملکرد گوشی اس ۲۲ پلاس

نتایج بالا نشان می‌دهد که قطعا تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ و پردازنده گرافیکی Xclipse 920 پتانسیل بالایی دارند. البته قطعا این تراشه مشکلاتی دارد که باید برطرف شود اما حتی در این حالت نیز یکی از قوی‌ترین تراشه‌های موجود در بازار گوشي‌های هوشمند محسوب می‌شود. گذشته از این، قابلیت‌های ray tracing و variable ray shading می‌توانند این تراشه از از سطح عالی به سطح شگفت‌انگیز برسانند. احتمالا تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و اگرچه فاقد قابلیت‌های لوکس ray tracing و variable ray shading است اما پایداری بالاتری دارد.

پیشنهاد ما به شما:  نقد و برسی گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس

بررسی گوشی S22 Plus از نظر داغ کردن و تأثیر آن بر عملکرد

گوشی سامسونگ گلکسی S22 Plus در پایان تست‌های thermal throttling انجام شده توسط GSMARENA با هدف بررسی داغ کردن گوشی و اثر آن روی حرارت که تست‌های بسیار سنگینی محسوب می‌شوند، ۶۳ تا ۶۵ درصد عملکردش را از دست داده است که درصد بالایی محسوب می‌شود اما دقت داشته باشید که این تست‌ها تفاوت بسیار زیادی با شرایط واقعی دارند و به شما قول می‌دهیم که هرگز در حالت استفاده عادی و حتی گیمینگ طولانی مدت، چنین فشاری به گوشی شما وارد نمی‌شود.

گذشته از این‌ها، از دست رفتن عملکرد S22 Plus به صورت تدریجی بود و به صورت ناگهانی رخ نداد که مسئله بسیار مهمی است زیرا کاهش ناگهانی عملکرد سبب ریپ زدن (stutter) می‌شود که اصلا برازنده گوشی‌های پرچمدار نیست و تجربه کاربر را به ویژه در هنگام بازی کردن، نابود می‌کند. در واقع، شیب از دست رفتن عملکرد در اثر داغ شدن تراشه را می‌توان مهم‌ترین جنبه حرارتی گوشی‌ها دانست.

از نظر انتشار گرما به سطح نیز باید بگوییم که +S22 گاهی اوقات تحت استفاده بلند-مدت کمی گرم می‌شود اما هرگز آنقدر داغ نمی‌شود که دست شما را اذیت کند.

در کل می‌توان گفت که از عملکرد گوشی اس ۲۲ پلاس دارای تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ شگفت‌زده خواهید شد زیرا این گوشی، اگرچه پردازنده اسنپدراگون ندارد، اما عملکرد فوق‌العاده‌ای در تمامی تست‌های عملکردی از خودش به جای می‌گذارد و پایداری بسیار خوبی نیز از خودش نشان می‌دهد.

بررسی دوربین گوشی S22 Plus

در آخرین بخش این مقاله به بررسی گوشی S22 Plus از نظر قابلیت‌ها و کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری در روز و شب می‌پردازیم. مجموعه دوربین این گوشی تفاوت قابل ملاحظه‌ای با خانواده‌های قبلی سری اس نشان می‌دهد. جالب است بدانید که مجموعه دوربین سامسونگ گلکسی +S22 گوشي‌های S22 معمولی و S22 Ultra که شبیه همدیگر هستند، متفاوت است. مقایسه‌ای سریع با گوشی سامسونگ S21 Plus نشان می‌دهد که دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی معادل ۱۳ میلی متر، زاویه دید ۱۲۰ درجه، حسگری با ابعاد 1/2.55 اینچ و پیکسل‌هایی با ابعاد ۱.۴ نانومتری و دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی معادل ۲۶ میلی متر، حسگری با ابعاد 1/3.24 اینچ، پیکسل‌هایی به اندازه ۱.۲۲ میکرومتر و دارای قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز پیکسل دوگانه، از گوشی +S21 به ارث رفته‌اند.

S22 Plus

اما مهم‌ترین ارتقاء سیستم دوربین گوشی S22 Plus مربوط به دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی است که جایگزین دوربین ۱۲ مگاپیکسلی به کار رفته در تعداد زیادی از پرچمداران قبلی سامسونگ شده است و هم روی کاغذ و هم در عمل، تفاوت قابل ملاحظه‌ای به آن دوربین قدیمی نشان می‌دهد. این دوربین قدرتمند دارای سنسور سامسونگ ISOCELL GN5 (S5KGN5) sensor است که بزرگ‌ترین سنسور مورد استفاده در گوشي‌های سامسونگ تا پایان سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود. این سنسور 1/1.56 اینچی یا ۱۰.۱۹ نانومتری بسیار بزرگ‌تر از سنسور به کار رفته در دوربین اصلی +S21 است.
این سنسور از نوع ISOCELL 2.0 است که نسخه ارتقاء یافته سنسور ISOCELL Plus به کار رفته در +S21 محسوب می‌شود و نویدبخش حساسیت بیشتر به نوری پیکسل‌های کوچک‌تری است که با اصلاح بیشتر شبکه بین فیلترهای رنگی در سنسور به دست آمده است. این شبکه در سنسور ISOCELL کاملا از جنس فلز بود و کمی از نور را جذب می‌کرد. در ISOCELL Plus این مشکل تا حدی برطرف شد و در ISOCELL 2.0، بخش پایینی سدهای فیلتر رنگی با مواد دارای خاصیت انکساری بیشتر جایگزین شده است تا از دست رفتن نور به حداقل برسد.

با این حال، سنسور ۵۰ مگاپیکسلی GN5 به کار رفته در S22 پلاس نوعی سنسور تتراسل (Tetracell) است و بنابراین، هر چهار پیکسل را با همدیگر ترکیب می‌کند و به صورت پیشفرض عکس‌هایی با رزولوشن ۱۲.۵ مگاپیکسل به شما تحول می‌دهد اما این گوشی برای سادگی بیشتر، با پردازشی که روی عکس‌ها انجام می‌دهد، رزولوشن آن‌ها را تا ۱۲.۵ مگاپیکسل پایین می‌آرود.

دوربین اصلی این گوشی با داشتن فاصله کانونی معادل ۲۴ مگاپیکسل، زاویه دید کاملا بازی دارد. این دوربین مجهز به قابلیت‌هایی مثل فوکوس خودکار تشخیص فاز پیکسل دوگانه و پایدارسازی اپتیکی تصویر است که کمک زیادی به خلق تصاویر با کیفیت‌تر در هنگام عکاسی و فیلم‌برداری می‌کنند. در مقابل حسگر دوربین اصلی، لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار دارد که از این نظر مشابه لنز دوربین اصلی S21 Plus است ولی شیشه جدیدی به نام «شیشه فوق شفاف» (Super Clear Glass) در ساخت آن به کار رفته است. سامسونگ ادعا می‌کند که این شیشه فلر (flare) حاصل از منابع نوری در هنگام عکاسی در نور ضعیف را با ۹۸ درصد کاهش می‌دهد. البته این موضوع، هیچ وقت مشکل بزرگی در دوربین‌های گوشي‌های پرچمدار نبوده است.

بررسی گوشی S22 Plus از نظر دوربین نشان می‌دهد که سامسونگ در ساخت دوربین‌های آن، توجه زیادی به عکاسی در نور ضعیف داشته است. بهبودهایی که سامسونگ برای بهتر کردن عکس‌های گرفته شده در نور کم انجام داده است شامل استفاده از شیشه فوق شفاف در ساخت لنز، بهبود پرتره‌ها در شرایط نوری ضعیف و خودکارسازی نرخ فریم برای فیلم‌برداری با دریافت حداکثر نور ممکن هستند که در مجموع Nightography نامیده می‌شوند.

دیگر دوربین جدید در گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس، دوربین تلفوتو ۱۰ مگاپیکسلی است که از سنسور S5K3K1 بهره می‌برد. این سنسور 1/3.94 اینچی دارای پیکسل‌هایی به اندازه یک میکرومتر و لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.4 است.

فاصله کانونی معادل این دوربین پریسکوپی ۷۰ میلی‌متر است و بنابراین می‌تواند زوم اپتیکی سه برابری انجام دهد و در مقایسه با سیستم به کار رفته در گوشي‌های سری S21 کاملا متفاوت است که دارای زوم اپتیکی ۱.۱ برابری بودند و زوم سه برابری که سامسونگ آن را تبلیغ می‌کرد، چیزی جز کراپ کردن عکس‌های دارای رزولوشن ۶۴ پیکسلی نبود. دوربین تلفوتو گوشی S22 Plus همانند دوربین متناظر خود در گوشي‌های خانواده S21 دارای قابلیت‌هایی مثل پایدارسازی اپتیکی تصویر و فوکوس خودکار تشخیص فاز است.

پیش از اینکه در رابطه با کیفیت عکس‌ها و فیلم‌های ضبط شده با این گوشی صحبت کنیم، بد نیست که نگاهی به اپلیکیشن دوربین هم داشته باشیم که البته با بروزرسانی سیستم عامل و رابط کاربری One UI، تغییراتی داشته است اما بعضی از قابلیت‌ها تغییری نکرده‌اند.

نمایاب ظاهری همانند دیگر گوشي‌های سامسونگ دارد و در پایین آن می‌توانید حالت‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری را ببینید. اگر نوار حالت را به سمت چپ بکشید، می‌توانید به گزینه بیشتر (More) بروید و در آنجا حالت‌های بیشتری مثل حالت عکاسی حرفه‌ای (Pro)، اسلوموشن، هایپرلپس و … را پیدا کنید و البته امکان شخصی‌سازی محل قرارگیری حالت‌ها نیز وجود دارد و می‌توانید حالت‌هایی را که بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنید، از قسمت more خارج کنید و به نوار حالت در زیر نمایاب انتقال دهید.

در پایین نمایاب و بالای نوار حالت آیکونی قرار دارد که زوم تصویر را نشان می‌دهد و با ضربه زدن روی آن می‌توانید زوم تصویر را تغییر دهید. در بالای نمایاب نیز گزینه‌هایی برای تغییر نسبت تصویر یا حتی انتخاب گزینه ۵۰ مگاپیکسلی، تایمر، خاموش و روشن کردن فلش و تنظیمات دوربین وجود دارند.
در تنظیمات (آیکون چرخدنده در گوشه بالا و سمت چپ نمایاب) گزینه‌های بسیار متنوع، جالب و کاربردی قرار دارند. برای مثال می‌توانید نرخ فریم ویدئو را به صورت دستی تغییر دهید، قابلیت انکود کردن HEIF یا HEVC را فعال کنید، پشتیبانی از حالت خام یا RAW را فعال کنید و چندین گزینه آزمایشی مثل HDR را ببینید.

تمامی دوربین‌های گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس از حالت شب پشتیبانی و حالت پرو پشتیبانی می‌کنند. این در حالی است که دوربین تلفوتوی گوشي‌های S21 حالت عکاسی حرفه‌ای نداشت.

با ورود به حالت Pro می‌توانید ایزو را بین ۵۰ تا ۳۲۰۰، سرعت شاتر را بین ۰.۰۰۰۰۸۳ ثانیه تا ۳۰ ثانیه، جبران نوردهی را بین منفی دو تا مثبت ۲ و تعادل سفید را از ۲۳۰۰ کلوین تا ۱۰ هزار کلوین تغییر دهید و به تنظیمات دیگری مثل کنتراست، هایلیت‌ها، سایه‌ها، میزان اشباع بودن رنگ‌ها و … دسترسی دارید.

بررسی گوشی S22 Plus از نظر کیفیت عکس در نور روز

بررسی کیفیت عکس‌های این گوشی در نور روز را با مروری بر عکس‌های دوربین اصلی شروع می‌کنیم. همانطور که پیش از این گفتیم، دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی دارای حسگر تتراسل یا همان Quad-Bayer است که عکس‌هایی با خروجی ۱۲.۵ مگاپیکسل تولید می‌کند و این عکس‌ها با کمی پردازش توسط گوشی به ۱۲ مگاپیکسل کاهش حجم داده می‌شوند.

عکس‌های دوربین اصلی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و با نگاه اول می‌توان فهمید که یک گوشی پرچمدار آن‌ها را خلق کرده است. این عکس‌ها جزئیات را عالی نشان مي‌دهند و رنگ بسیار خوبی دارند. در واقع، عکس‌های دوربین اصلی نه رنگ و رو رفته هستند و نه بیش از حد اشباع شده. محدوده داینامیک نیز حرف ندارد. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی S22 Plus در نور روز را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی گوشی اس ۲۲ پلاس در نور روز

با اینکه نگاه کلی ما نسبت به این عکس‌ها کاملا مثبت است اما طبیعی است که مشکلات و نقاط ضعفی نیز داشته باشند که بزرگ‌ترین آن‌ها، نرمی (softness) زیاد از حد است. بعضی سطوح، به ويژه در سایه‌ها، کاملا صاف و فاقد جزئیات هستند و نشانه‌هایی از نویز دارد که در عکس‌های سامسونگ عجیب است. اگرچه این میزان نویز خیلی نامطلوب نیست و کیفیت عکس را به طور قابل توجهی کاهش نمی‌دهد اما نمی‌توان به سادگی از کنار نرمی زیاد گذشت. گوشی اس ۲۲ پلاس برای مقابله با این مشکل، بسیاری از جزئیات ریز در سرتاسر قاب را شفاف‌سازی بیش از حد کرده است که اگرچه خیلی بد نیست ولی بهتر بود که اصلاح می‌شد.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با گوشی +S21 را برای مقایسه ببینید و اگرچه انتخاب از بین دوربین اصلی این دو گوشی خیلی دشوار است ولی می‌توان گفت که دوربین اصلی گوشی قدیمی‌تر S21 پلاس در نور روز، عکس‌هایی کمی بهتر می‌گیرد:

نمونه عکس روز گوشی اس ۲۱ پلاس

یکی از قابلیت‌های دوربین اصلی S22 Plus این است که می‌تواند خروجی‌های ۵۰ مگاپیکسلی داشته باشد. ایجاد تصاویر در این حالت کمی زمان می‌برد اما کیفیت آن‌ها مثل عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی واقعا معرکه است. عکس‌های ۵۰ مگاپیکسلی از هر نظر، شامل رنگ‌ها و محدوده داینامیک کاملا شبیه به عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی هستند ولی جزئیات بیشتری دارند.

انتخاب حالت ۵۰ مگاپیکسلی، گذشته از حجم بسیار بالاتر عکس‌ها می‌تواند معایب دیگری داشته باشد که یکی از آن‌ها اثر مویر (Moiré) در طرح‌های دارای جزئیات زیاد است. با این حال، گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس همانند دیگر گوشي‌های خانواده S22 دارای قابلیتی به نام «تقویت‌کننده جزئیات» (Detail Enhancer) است که این قابلیت با ترکیب چندین عکس با همدیگر، بیشترین جزئیات ممکن را به تصویر می‌کشد و اثر مویر را تا حد زیادی خنثی می‌کند و باید اذعان کنیم که عکس‌های ۵۰ مگاپیکسلی با این حالت، واقعا از نظر جزئیات، شگفت‌انگیز هستند. حالت تقویت‌کننده جزئیات تفاوتی در دیگر جنبه‌های کیفی عکس‌ها ایجاد نمی‌کند.

در شکل‌ زیر می‌توانید عکس گرفته شده با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی از سطح یک پارچه را ببیند و در عکس زیر آن، همان تصویر در حالت فعال تقویت‌کننده جزئیات خلق شده است:

نمونه عکس ۵۰ مگاپیکسلی گوشی اس ۲۲ پلاس

نمونه عکس ۵۰ مگاپیکسلی گوشی اس ۲۲ پلاس در حالت تقویت‌کننده جزئیات

البته قابلیت تقویت‌کننده جزئیات چندین ثانیه زمان برای خلق عکس‌ها دارد که کوتاه‌تر از زمان مورد نیاز برای گرفتن عکس در حالت شب (Night Mode) است. گزینه فعال‌سازی Detail Enhancer نیز خیلی دم دست نیست. در هر صورت برای ثبت حداکثر جزئیات در حالت ۵۰ مگاپیکسلی باید این قابلیت را فعال کنید.

حالا نوب به بررسی دوربین پریسکوپی گوشی +S22 می‌رسد که می‌تواند عکس‌هایی با رزولوشن ۱۰ مگاپیکسل و زوم اپتیکی سه برابری بگیرد. البته خروجی عکس‌ها با پردازش به ۱۲ مگاپیکسل افزایش پیدا می‌کند که خیلی ایده‌آل نیست.

این دوربین تلفوتو در زوم سه برابری می‌تواند عکس‌هایی بسیار شفاف با جزئیات عالی خلق کند که واقعا معرکه هستند. میزان شفاف‌سازی نرم‌افزاری روی این عکس‌ها کمتر از عکس‌های دوربین اصلی است، نویز در حداقل میزان خودش قرار دارد و رنگ‌ها مثل رنگ‌های دوربین اصلی، عالی و طبیعی هستند.

در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم اپتیکی سه برابری گرفته شده با گوشی سامسونگ Galaxy S22 Plus در نور روز را ببینید:

زوم اپتیکیی سه برابری گوشی اس ۲۲پلاس در روز

برای مقایسه، در تصویر زیر، عکسی با زوم سه برابری در نور روز از گوشی +S21 آورده شده است:

زوم سه برابری گوشی اس ۲۱ پلاس در نور روز

همانطور که پیش از این گفتیم، زوم اپتیکی +S21 حداکثر ۱.۱ برابر بود و مابقی زوم به صورت دیجیتالی انجام می‌شد و همانطور که در تصاویر بالا می‌بینید، اختلاف واضحی بین کیفیت عکس‌های گرفته شده با زوم سه برابری دوربین‌های +S21 و +S22 وجود دارد که نیازی به توضیح بیشتر ندارد.
البته گوشی +S22 دارای زوم دیجیتالی ۳۰ برابری نیز است که کیفیت بسیار خوبی دارند و کاملا قابل استفاده هستند. مشکل اصلی این عکس‌ها، نرمی بیشتر است که با توجه به زوم دیجیتالی ۳۰ برابری، کاملا قابل قبول محسوب می‌شود. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم دیجیتالی ۳۰ برابری را ببیند و آن را با زوم دیجیتالی ۳۰ برابری +S21 در پایین مقایسه کنید:

زوم ۳۰ برابری +S22:

زوم ۳۰ براری گوشی اس ۲۲ پلاس در روز

زوم ۳۰ برابری +S21:

زوم ۳۰ برابری گوشی اس ۲۱ پلاس در روز

پیش از اینکه در رابطه با دیگر دوربین‌ها صحبت کنیم، باید بگوییم که هر دو دوربین اصلی و پریسکوپی این گوشی می‌توانند عکس‌های پرتره بگیرند و در عکس‌های پرتره خلق شده توسط هر دوی این دوربین‌ها، جداسازی سوژه و کیفیت بوکه پس‌زمینه واقعا حرف ندارد. البته سوژه‌ها در پرتره‌های تلفوتو نرمی خیلی بیشتری در مقایسه با پرتره‌های دوربین اصلی دارند و فقط اگر می‌خواهید از سوژه‌ای در فاصله‌ای دور عکس پرتره بگیرید، از دوربین تلفوتو استفاده کنید.

در زیر می‌توانید یک نمونه عکس پرتره گرفته شده با دوربین اصلی گوشی اس ۲۲ پلاس در نور روز را ببینید:

نمونه عکس پرتره اس ۲۲ پلاس در روز

در زیر می‌توانید یک نمونه عکس پرتره گرفته شده با دوربین تلفوتو گوشی اس ۲۲ پلاس در نور روز را ببینید:

نمونه عکس پرتره تلفوتو اس ۲۲ پلاس در روز

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، کار کردن حالت پرتره برای سوژه‌های غیر انسانی است. در این موارد نیز سوژه به خوبی شناسایی و از پس‌زمینه جدا می‌شود.

همانطور که پیش از این گفتیم، دوربین اولتراواید از نظر مشخصات کاملا مشابه با دوربین اولتراواید به کار رفته در گوشی +S22 است. +S22 تنها گوشی خانواده S22 محسوب می‌شود که دوربین اولتراواید آن قابلیت فوکوس خودکار دارد و با اینکه نوعی مزیت به ویژه برای عکاسی لنداسکیپ محسوب می‌شود اما به این معنی است که نمی‌توان از آن برای خلق عکس‌های کلوزآپ استفاده کرد.

در رابط کاربری دوربین گوشی اس ۲۲ پلاس، حالت اولتراواید به جای آیکون 0.5x با آیکون 0.6x نشان داده می‌شود زیرا دوربین اصلی نیز زاویه دید نسبتا گسترده‌ای دارد.

عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید در حد منطقی برای یک اولتراواید پرچمدار، شفاف و پر از جزئیات هستند. البته رنگ این عکس‌ها کمی اشباع شده است اما نه آنقدر که توی ذوق بزند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید گوشی اس ۲۲ پلاس در نور روز را ببینید:

نمونه عکس اولتراواید گوشی اس ۲۲ پلاس

هم نویز و هم شفاف‌سازی نرم‌افزاری بیش‌ از حد در عکس‌های اولتراواید قابل مشاهده هستند اما در دوربین اولتراواید کاملا طبیعی است. در حالت پیشفرض، قابلیت تصحیح اعوجاج (distortion correction) در حالت فعال قرار دارد و تنها بخش کوچکی از قاب را تشکیل می‌دهد. اگر می‌خواهید عکس‌هایی با افکت اعوجاج بشکه‌ای (bulging barrel) بگیرید می‌توانید تصحیح اعوجاج را در تنظیمات دوربین خاموش کنید.

کیفیت عکس‌های سلفی گوشی +S22

حالا نوبت به بررسی گوشی S22 Plus از نظر کیفیت عکس‌های دوربین سلفی می‌رسد. دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی دیگر سخت‌افزاری است که این گوشی از +S21 به ارث برده است. عکس‌های دوربین سلفی همانند دوربین‌های پشتی با شفافیت بالا و جزئیات زیادی که دارند، شما را شگفت‌زده می‌کنند. قابلیت فوکوس خودکار خیلی خوب و با ثبات کار می‌کند و محدوده داینامیک عکس‌ها نیز بسیار گسترده است.

یکی از چیزهایی که در مورد دوربین سلفی به آن علاقه‌مند می‌شوید، مدیریت رنگ‌ها است. البته شاید بهتر بود که رنگ عکس‌های دوربین سلفی انطباق بیشتری با دوربین‌های پشتی داشت. این مشکل همواره در گوشي‌های پرچمدار سامسونگ دیده می‌شود و به نظر می‌رسد که کاملا عمدی باشد.

دیگر موردی که مدت‌ها است در پرچمداران سامسونگ دیده می‌شود و هنوز نتوانسته‌ایم با آن کنار بیاییم، دو حالت FoV گسترده‌تر (wider) و باریک‌تر (narrower) در دوربین سلفی است. با اینکه داشتن امکان انتخاب بین این دو حالت مطلوب است اما شاید بهتر باشد که حالت گسترده، پیش فرض باشد. گذشته از این، سامسونگ هنوز سلفی‌های گسترده‌تر را با رزولوشن ۱۰ مگاپیکسل و سلفی‌های باریک‌تر را با رزولوشن ۶.۵ مگاپیکسل می‌گیرد.
در شکل زیر می‌توانید نمونه عکس گرفته شده با دوربین سلفی در نور روز را ببینید:

نمونه عکس سلفی گوشی اس ۲۲ پلاس در روز

حالت پرتره دوربین سلفی نیز اگرچه به خوبی دوربین اصلی نیست ولی عملکرد بسیار خوبی دارد. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره خلق شده با دوربین سلفی گوشی اس ۲۲ پلاس را ببینید:

نمونه عکس پرتره سلفی گوشی اس ۲۲ پلاس در روز

اگر با دقت به این عکس نگاه کنید، در مرز بین سوژه و پس‌زمینه، اختلالاتی می‌بینید. محدوده داینامیک در این عکس‌ها نیز بسیار عالی است.

بررسی گوشی S22 Plus از نظر عکاسی در شب

دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی S22 Plus از نظر عکاسی در شرایط نوری ضعیف واقعا معرکه است و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، عکس‌هایی که در شب می‌گیرید، بهتر از عکس‌هایی است که در روز می‌گیرد. این عکس‌ها تحت پردازشی قرار می‌گیرند که نه تنها هیچ اثر منفی ندارد، بلکه ظاهر بسیار بهتری به آن‌ها می‌دهد و دوربین نیز حداکثر جزئیات را به تصویر می‌کشد. محدوده داینامیک نیز واقعا حرف ندارد. همچنین، با اینکه عکس‌های دوربین اصلی در نور ضعیف عاری از نویز نیستند ولی نویز بسیار کم و قابل اغماضی دارند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس در طول شب را ببینید:

پیشنهاد ما به شما:  مقایسه گوشی پوکو ایکس 3 پرو با ردمی نوت 9 پرو

نمونه عکس دوربین اصلی گوشی اس ۲۲ پلاس در نور شب

همچنین، نمونه‌ای از عکس‌های دوربین اصلی گوشی +S21 در نور ضعیف را برای مقایسه آورده‌ایم:

نمونه عکس دوربین اصلی گوشی اس ۲۱ پلاس در شب

همانطور که می‌بینید، تفاوت بین دو عکس بالا خیلی زیاد نیست.

حالت ۵۰ مگاپیکسلی در نور ضعیف عملکرد خیلی خوبی ندارد و با استفاده از این حالت، جزئیات زیادی به عکس اضافه نمی‌شود. البته می‌توانید حالت تقویت‌کننده جزئیات را فعال کنید ولی این حالت فقط در بعضی شرایط سبب بهتر شدن عکس‌ها مي‌شود و در بعضی شرایط دیگر، برای کاهش نویز، بعضی سطوح را خیلی صاف می‌کند و بافت آن‌ها را از بین می‌برد. در هر صورت، فعال کردن این حالت سبب بهتر شدن نوردهی و منابع نوری در عکس‌ها می‌شود. به طور کلی توصیه می‌کنیم که در نور ضعیف اصلا به سراغ حالت ۵۰ مگاپیکسلی نروید.

این گوشی دارای قابلیتی به نام «بهینه‌ساز صحنه» (scene optimizer) است که با هوش مصنوعی کار می‌کند و در حالت پیشفرض، فعال است. این حالت با تمامی شرایط نوری سازگاری دارد و بهترین صحنه ممکن برای عکاسی را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای مثال اگر تکه‌ای آشغال درون قاب مورد نظر شما باشد، به شما پیشنهاد می‌کند تا قاب خود را کمی بچرخانید تا آن تکه آشغال از صحنه حذف شود.

حالت شب (Night Mode) نیز به صورت خودکار در نور ضعیف فعال می‌شود ولی امکان غیر فعال کردن و فعال کردن دستی آن نیز وجود دارد. این حالت، زمان نوردهی را در نور ضعیف به اندازه‌ای که باید، افزایش می‌دهد و بنابراین، ایجاد عکس در حالت شب کمی طول می‌کشد (حدود سه الی چهار ثانیه) و در این مدت باید دوربین بدون لرزش باشد تا عکسی شفاف بگیرد.

حالت شب، کیفیت عکس‌های دوربین اصلی را کمی افزایش می‌دهد. در این حالت، جزئیات بیشتری در سایه‌ها به تصویر کشیده می‌شوند، روشنایی‌ها بهتر هستند، منابع نوری ملایم به نظر می‌رسند و از ایجاد رنگ‌های غیرطبیعی منتشر شونده از منابع نوری جلوگیری می‌شود. در کل می‌توان گفت که در حالت شب، نوردهی بهتر تنظیم می‌شود و در بخش‌هایی از تصویر که نیازی به جزئیات بیشتر نیست، شفاف‌سازی بسیار زیادی انجام می‌‌گیرد.
در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی +S22 در حالت شب را ببینید:

نمونه عکس حالت شب دوربین اصلی گوشی اس ۲۲ پلاس

دوربین پریسکوپی ۱۰ مگاپیکسلی در نور ضعیف به خوبی دوربین اصلی عمل نمی‌کند. لنز این دوربین با گشودگی دیافراگم f/2.4 به طور قابل توجهی تاریک‌تر از دوربین پریسکوپی S21 است اما اندازه پیکسل‌های بزرگ‌تری دارد.

عکس‌هایی که با این دوربین در زوم اپتیکی سه برابری می‌گیرید، خیلی خوب و با کیفیت به نظر می‌رسند. این عکس‌ها از جزئیات زیاد و محدوده داینامیک گسترده‌ای برخوردار هستند، اصلا تاریک به نظر نمی‌رسند و باز تولید رنگ نیز عالی است. شاید تنها نقطه ضعف این عکس‌ها، نویز بالای آن‌ها باشد. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم اپتیکی سه برابری گرفته شده با گوشی گلکسی +S22 در نور ضعیف را ببینید:

نمونه عکس زوم سه برابری گوشی اس ۲۲ پلاس در شب

دوربین پریسکوپی ۶۴ مگاپیکسلی گوشی +S21 عملکرد خیلی بهتری ندارد. عکس‌های زوم شده هر کدام از این دوربین‌ها، مزایا و معایب خودشان را دارند. در کل می‌توان گفت که عملکرد این دو دوربین در نور شب تفاوت زیادی با همدیگر ندارد.

با فعال کردن حالت شب، کیفیت عکس‌های دارای زوم اپتیکی به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. در این حالت، نرمی بیش‌از حد عکس‌ها از بین می‌رود و جزئیات بیشتری در سایه‌ها و روشنایی‌ها، رخ می‌نمایند. اگر روی این عکس‌ها در حد دیدن پیکسل‌ها زوم کنید، متوجه پردازش زیاد آن‌ها می‌شوید ولی این پردازش ارزشش را دارد زیرا باعث ایجاد تصاویر بسیار خوبی می‌شود.

عکاسی در زوم بیشتر از سه برابر، نتایج ثابتی ندارد اما با کمی حوصله حتی می‌توانید تا زوم ۳۰ برابری، عکس‌هایی کاملا قابل استفاده در نور ضعیف بگیرید. در زیر می‌‌توانید یکی از عکس‌های گرفته شده با زوم ۳۰ برابری در نور شب را ببینید:

نمونه عکس زوم ۳۰ برابری گوشی اس ۲۲ پلاس در شب

حالت پرتره در نور ضعیف هم کار می‌کند و همانطور که پیشتر گفتیم، هم دوربین اصلی و هم دوربین تلفوتو از این حالت پشتیبانی می‌کنند. همانند عکاسی پرتره با این گوشی در طول شب، جداسازی سوژه و کیفیت بوکه واقعا عالی است.

با اینکه عکس‌های پرتره دوربین تلفوتو خیلی خوب به نظر می‌رسند، انتقاد اصلی ما، همانند پرتره‌هایی که با این دوربین در نور روز گرفته می‌شوند، نرمی بیش از حد به ویژه در ناحیه صورت است.

جالب اینجا است که برای گرفتن عکس‌های پرتره می‌توانید حالت شب را نیز فعال کنید تا پرتره‌های بسیار بهتری بگیرید. این حالت سبب روشن‌تر شدن عکس‌ها می‌شود و بوکه و جزئیات صورت را بسیار بهتر می‌کند.

همانطور که انتظار می‌رود، دوربین اولتراواید گوشی +S22 عملکرد خیلی خوبی در نور ضعیف ندارد و هر چه فضا تاریک‌تر می‌شود، عملکرد آن نیز بدتر می‌شود. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گرفته شده با گوشی S22 Plus در نور ضعیف را ببینید:

نمونه عکس اولتراواید اس ۲۲ پلاس در شب

از آن‌جایی که گوشی +S21 نیز مجهز به دوربین اولتراواید مشابهی است، عکس‌هایی که می‌گیرید شباهت بسیار زیادی به عکس‌های اولتراواید +S22 در نور ضعیف دارند و اختلاف در تراشه‌های این دو گوشی نیز تفاوت زیادی در این عکس‌ها ایجاد نمی‌کند. این مسئله در مورد دوربین سلفی نیز صدق می‌کند.

در کل می‌توان گفت که عکس‌های اولتراواید گوشی سامسونگ S22 پلاس می‌توانستند خیلی بهتر باشند اما همچنان قابل استفاده هستند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های سلفی گرفته شده با گوشی اس ۲۲ پلاس در نور ضعیف را ببینید:

سلفی اس ۲۲ پلاس در شب

شما می‌توانید برای گرفتن سلفی‌های بهتر، حالت شب را روشن کنید و بسته به نور محیطی، بهبود عکس‌ها می‌تواند جزئی تا بسیار زیاد باشد اما روشن کردن این حالت سبب پردازش بیشتر در عکس‌ها مي‌شود که کاملا قابل احساس است.

کیفیت ویدئوهای گوشی سامسونگ گلکسی +S22

حالا که بررسی گوشی S22 Plus از نظر کیفیت و قابلیت‌های عکاسی را به سرانجام رسانیم، می‌توانیم بررسی کیفیت ویدئوهای این گوشی را شروع کنیم. تمامی دوربین‌های گوشی +S22 می‌توانند عکس‌هایی با کیفیت 4K در سرعت حداکثر ۶۰ فریم بر ثانیه بگیرند. حتی دوربین اصلی قادر است عکس‌هایی با کیفیت 8K در سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه ضبط کند.

در حالت پیشفرض ویدئوهای این گوشی به صورت AVC h.264 و با صدای استریو ۴۸ کیلوهرتزی در فرمت MP4 ضبط می‌شوند. همچنین شما می‌توانید برای کاهش حجم ویدئوها، حالت h.265 HEVC را نیز انتخاب کنید اما با این کار، بخشی از کیفیت را از دست خواهید داد. البته ویدئوهای 8K فقط در حالت h.265 HEVC ضبط می‌شوند.

بررسی کیفیت ویدئوهای ضبط شده توسط این گوشی را با ویدئوی 8K شروع می‌کنیم. گوشی +S22 برخلاف گوشي‌های خانواده اس ۲۱ که از دوربین تلفوتو برای فیلم‌برداری 8K استفاده می‌کردند، با دوربین اصلی خودش این نوع ویدئو را در سرعت حداکثر ۲۴ فریم بر ثانیه ضبط می‌کند.

شاید اینطور که نظر برسد که ویدئوهای 8K باید کیفیتی بالاتر از ویدئوهای 4K داشته باشند اما در مورد +S22 چنین نیست. در واقع، ویدئویی که در حالت 8K ضبط می‌شود، نوعی ویدئوی ۸۰ مگاپیکسلی در حالت HEVC است که از نظر جزئیات تفاوت چندانی با ویدئوی 4K در سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ندارد و فقط با رزولوشن چهار برابری ضبط می‌شود که حجم آن را دو برابر می‌کند.

در اینجا نمی‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا ویدئوی 8K برای گوشي‌های هوشمند منطقی است یا خیر زیرا باید مقاله‌ای مجزا در رابطه با آن بنویسیم ولی در مورد گوشی گلکسی S22 Plus بهتر است که اصلا از حالت 8K استفاده نکنید.

ویدئوی 4K دوربین اصلی از همه نظر عالی است. جزئیات و شفافیت در این ویدئوها موج می‌زند اما شاید در بعضی از بخش‌های تصویر، شفاف‌سازی زیادی انجام شود. معمولا، رنگ‌ها در این ویدئوها تطابق زیادی با دنیای واقعی دارند اما رنگ‌های آبی و قرمز کمی اشباع شده به نظر می‌رسند. محدوده داینامیک نیز بسیار خوب است و در کل هیچ شکایتی از این ویدئوها نداریم. تقریبا هر چیزی که در مورد ویدئوهای 4K دوربین اصلی گفتیم، در مورد ویدئوهای اولتراواید هم صدق می‌کند. البته طبیعی است که کیفیت این ویدئوها کمی پایین‌تر به نظر برسد اما در دنیای دوربین‌های اولتراواید واقعا حرف ندارند.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های فیلم‌برداری با گوشی +S22، کیفیت بالای ویدئوهای 4K در حالت زوم سه برابری است. این ویدئوها جزئیات خارق‌العاده‌ای دارند و کاملا شفاف هستند. گاهی اوقات به نظر می‌رسد که این ویدئوها حتی نسبت به ویدئوهای ضبط شده با دوربین اصلی نیز برتری دارند.
دوربین سلفی نیز می‌تواند ویدئوهای 4K ضبط کند. این ویدئوها شفافیت بالایی دارند و جزئیات در آن‌ها بسیار زیاد است. محدوده داینامیک و نحوه بازتولید رنگ‌ها نیز بی‌نقص است و عملا نمی‌توان هیچ انتقادی نسبت به ویدئوهای سلفی گوشی سامسونگ گلکسی S22 Plus داشت.

تمامی دوربین‌های این گوشی پرچمدار سامسونگ دارای قابلیت پایدارسازی ویدئو هستند. شما می‌توانید دکمه پایدارسازی (stabilization) را در تنظیمات دوربین فعال کنید. این پایدارسازی واقعا عالی عمل می‌کند و اگر در حالت فوق پایدار (super steady) فیلم‌برداری کنید، می‌توانید پرتحرک‌ترین صحنه‌ها، مثل صحنه‌های جذاب مسابقات لیگ برتر فوتبال انگلستان را از فاصله یک متری زمین به بهترین شکل ممکن ضبط کنید. البته این حالت فقط برای دوربین اصلی و دوربین اولتراواید در کیفیت p۱۰۸۰ کار می‌کند. البته حالت پایدارسازی پایه‌ای، برای تمامی دوربین‌ها و حتی در کیفیت 8K نیز وجود دارد.

عملکرد عالی دوربین‌های گوشی سامسونگ گلکسی S22 Plus در نور شب، در مورد ویدئوها نیز صادق است. ویدئوهای 4K که در شب ضبط می‌شوند، همانند ویدئوهای ضبط شده در روز، معرکه هستند اما حجم خیلی زیادی دارند.

ویدئوهای 4K که با دوربین اصلی در طول شب گرفته می‌شوند، کاملا حاکی از پرچمدار بودن +S22 هستند. جزئیات زیاد و محدوده داینامیک بسیار گسترده از ویژگي‌های اصلی این ویدئوها است. این گوشی برای خلق چنین ویدئوهایی از فرایندی به نام HDR stacking استفاده می‌کند که سایه‌ها و روشنایی‌ها (به ویژه منابع نوری) را بهبود می‌بخشد و نویز را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. شاید کمی دیکتاتور گونه به نظر برسد ولی هیچ انتقادی به این ویدئوها پذیرفتنی نیست!

همانطور که انتظار می‌رود، دوربین اولتراواید در طول شب کمی با مشکل مواجه می‌شود و تصاویر نرم‌تری ایجاد می‌کند. با این حال این ویدئوها در مقایسه با ویدئوهای اولتراواید ضبط شده توسط بسیاری از پرچمداران دیگر واقعا عالی هستند. جزئیات در این ویدئوها بسیار زیاد است و نویز در سطوح خیلی کم دیده می شود.

ویدئوهای 4K با زوم اپتیکی سه برابری حتی در نور بسیار کم نیز معرکه هستند. شاید تنها انتقادی که بتوان به این ویدئوها وارد کرد، اندکی تاریکی و محدوده داینامیک نه چندان گسترده باشد اما جزئیات زیادی دارند و از شفافیت بالایی برخوردار هستند.

یکی از قابلیت‌های جالب گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس برای فیلم‌برداری در حالت شب، قابلیت Auto fps است که به صورت خودکار، نرخ فریم ویدئوها را در شب تنظیم می کند تا بهترین نتیجه حاصل شود. در واقع، تمامی اعضای خانواده S22 می‌توانند در هنگام فیلم‌برداری در شرایط نوری ضعیف، به طور خودکار یکی از نرخ فریم‌های ۶۰، ۳۰، ۲۴ و حتی ۱۵ فریم بر ثانیه را انتخاب کنند.

گوشی‌های رقیب

حالا که به طور کامل به بررسی گوشی S22 Plus پرداختیم، بد نیست که با بعضی از گوشي‌های رقیب آشنا شویم. قیمت گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۲ پلاس واقعا برای بسیاری از کاربران ایرانی که خیلی از آن‌ها در طبقه‌های پایین هرم نیازهای مزلو قرار دارند، بالا محسوب می‌شود. بنابراین، بهتر است که پیش از خرید این گوشی، رقبای آن را بشناسید و بررسی کنید که کدام گوشی برای شما مناسب‌تر است.

معمولا، خریداران گوشي‌های پرچمدار به هر دلیلی، وفاداری زیادی به برند محبوب خود دارند و بنابراین، اگر به فکر خرید گوشی سامسونگ S22 Plus هستید، احتمالا دیگر گوشي‌های رقیب از برند سامسونگ نیز می‌توانند برای شما جذاب باشند و بنابراین، طبیعی است که دیگر اعضای خانواده اس ۲۲ را رقبای اصلی این گوشی بدانیم. در ابتدای مقاله نیز گفتیم که اگرچه S22 Plus از نظر قیمت بیشتر به اولترا نزدیک است تا به S22 استاندارد، ولی مشخصات و قابلیت‌های آن تفاوت زیادی با نسخه استاندارد ندارند و به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که اگر پول برای شما در اولویت است و اهمیت زیادی به جزئیات نمی‌دهید، نسخه استاندارد را بخرید. از سوی دیگر، اگر به دنبال بهترین گوشی سامسونگ ساخته شده تا پایان سال ۲۰۲۲ هستید، باید کمی بیشتر خرج کنید و گوشی S22 Ultra را بخرید.

اگر بودجه شما به اس ۲۲ پلاس نمی‌رسد و خیلی برایتان مهم نیست که آخرین مدل گوشی سامسونگ را داشته باشید، نسخه طرفداری گوشی S21 5G با اندازه‌ای کوچک‌تر، نداشتن قابلیت تغییر خودکار نرخ نوسازی، تراشه قدیمی‌تر اسنپدراگون 888 5G یا اگزینوس ۲۱۰۰ و سنسورهای دوربین قدیمی‌تر ولی قیمت بسیار پایین‌تر، گزینه مناسب به نظر می‌رسد. حتی گوشی S21+ 5G نیز با اینکه قیمتی بسیار پایین‌تر از +S22 دارد، اما از نظر مشخصات و قابلیت‌ها دست کمی از آن ندارد.

اگر خیلی تعصبی روی سامسونگ ندارید، از پرچمدارانی که می‌توانند با +S22 رقابت کنند، می‌توانیم به شیائومی ۱۲ پرو نام ببریم که از نظر مشخصات کلی بسیار به +S22 نزدیک است ولی حفاظت محیطی خوبی ندارد و در مقابل آب آسیب‌پذیر است. از گوشي‌های قدیمی‌تر شیائومی که بد نیست در نظر داشته باشید، می‌توان به شیائومی ۱۱ تی پرو اشاره کرد.

با توجه به قیمت بالای گوشي‌های آیفون ۱۳ در کشور ما خیلی به آن‌ها به چشم رقیب سامسونگ گلکسی S22 Plus نگاه نمی‌کنیم اما اگر واقعا دغدغه مالی ندارید و با آيفون راحت هستید، بد نیست که خانواده آیفون ۱۳ را نیز در نظر داشته باشید.

سوالات پرتکرار

۱- معایب گوشی S22 Plus چیست؟

در این بررسی گوشی S22 Plus اشاره کردیم که این گوشی با شارژر به فروش نمی‌رسد اما این موضوع این روزها شایع است و نمی‌توان آن را عیب مهمی حساب کرد. با این حال، قابلیت شارژ ۴۵ واتی صرفا تبلیغاتی است و تفاوت چندانی با شارژ ۲۵ واتی نشان نمی‌دهد. از دیگر معایب این گوشی می‌توان به قیمت بالای آن در مقایسه با اس ۲۲ استاندارد اشاره کرد و این در حالی است که این دو گوشی از نظر مشخصات و قابلیت‌ها، تفاوت چندانی ندارند.

۲- مزایای گوشی S22 پلاس چیست؟

این گوشی به عنوان یک پرچمدار سامسونگ مزیت‌های متعددی مثل امتیاز مقاومت محیطی IP68، توزیع عالی وزن، طراحی متقارن و زیبا، صفحه نمایش معرکه با نرخ نوسازی حداکثری ۱۲۰ هرتز و قابلیت تنظیم خودکار نرخ نوسازی، استریو اسپیکر بسیار با کیفیت و با صدای بلند و قابلیت‌های صوتی متعدد و دوربین‌های معرکه برای عکاسی و فیلم‌برداری در روز و شب با حداکثر کیفیت و کمترین نواقص دارد.

۳- تراشه گوشی S22 Plus از چه نوعی است؟

این گوشی با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل یک برای تمام بازارهای جهانی به غیر از اروپا و با تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ برای بازار اروپا ساخته شده است.

جمع‌بندی

در این مقاله به طور مفصل به نقد و بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۲ پلاس پرداختیم. همانطور که گفته شد، عضو میانی خانواده S22 اگرچه از نظر مشخصات و قابلیت‌ها، اختلاف زیادی با گوشی اس ۲۲ استاندارد ندارد اما از آن گوشی گران‌تر است و از نظر قیمت فاصله چندانی با اس ۲۲ اولتر، برترین پرچمدار ساخته شده توسط سامسونگ در سال ۲۰۲۲ ندارد. بنابراین، انتخاب این گوشی مي‌تواند تصمیم سختی باشد.

گوشی پرچمدار اس ۲۲ پلاس بدون شک یکی از برترین گوشی‌های پرچمدار موجود در بازار است که طراحی خیره‌کننده‌ای دارد. این گوشی ضد آب، بسیار مستحکم و مقاومت است و در عین حال از ظرافت گوشی‌های سامسونگ بی‌بهره نیست.

سامسونگ گلکسی +S22 مثل همه گوشي‌های پرچمدار و حتی میان-رده سامسونگ در سال‌های اخیر از نمایشگر بسیار خوبی برخوردار است. مطابق انتظار، این صفحه نمایش با حداکثر نرخ ۱۲۰ هرتز نوسازی می‌شود و دارای قابلیت تنظیم خودکار نرخ نوسازی است. با وجود این نمایشگر معرکه و استریو اسپیکرهای دارای صدای بسیار بلند و با کیفیت، تماشای محتواهای ویدئویی و بازی کردن با اس ۲۲ پلاس واقعا تجربه معرکه‌ای برای شما خواهد بود.

این گوشی با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل یک در بازار ایران به فروش می‌رسد اما ممکن است نسخه اروپایی با تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ نیز در بازار موجود باشد و باید در هنگام خرید به این موضوع توجه داشته باشید. البته این دو تراشه از نظر عملکرد، اختلاف زیادی با همدیگر ندارند و حتی اگزینوس ۲۲۰۰ دارای نوعی پردازنده گرافیکی با قابلیت‌هایی است که در هیچ گوشی هوشمند دیگری پیدا نمی‌شود و می‌تواند تجربه گیمینگ را به سطح جدیدی برساند.

گلکسی اس ۲۲ پلاس از نظر ظرفیت باتری در بین بهترین گوشی‌های جهان قرار نمی‌گیرد اما می‌تواند بین یک روز تا یک و نیم روز شارژ نگه دارد. این گوشی دارای حداکثر سرعت شارژ ۴۵ وات است که البته تفاوتی با سرعت شارژ ۲۵ واتی ندارد و بهتر است که برای شارژ کردن آن، شارژر ۲۵ واتی برند سامسونگ بخرید.

این گوشی برخلاف گوشی گلکسی اس ۲۲ اولترا دارای سه دوربین پشتی شامل دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین پریسکوپی ۱۰ مگاپیکسلی با زوم اپتیکی سه برابری و زوم دیجیتالی ۳۰ برابری است. دوربین سلفی نیز همانند دوربین اولتراواید از گوشی +S21 به ارث رفته است و دارای رزولوشن ۱۰ مگاپیکسلی است.

تمامی این دوربین‌ها می‌توانند در نور روز عکس‌های بسیار با کیفیتی بگیرند. عکاسی شب با این دوربین‌ها اگر از عکاسی روز با آن‌ها بهتر نباشد، بدتر نیست. گذشته از این، تمامی دوربین‌های این گوشی قادر با ضبط ویدئوهای 4K با کیفیت معرکه در روز و شب هستند.

در کل می‌توان گفت که بررسی گوشی S22 Plus نشان می‌دهد که این گوشی با قیمت بالایی که دارد، شاید خیلی به صرفه نباشد اما واقعا گوشی بی‌نقصی محسوب می‌شود. از مهم‌ترین رقبای +S22 می‌توان به دو عضو دیگر خانواده اس ۲۲، گوشي‌های شیائومی ۱۲ تی پرو و ۱۱ تی پرو و البته گوشي‌های خانواده آیفون ۱۳ اشاره کرد.

منبع:
gsmarena.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا