بررسی و مقایسهموبایل

بررسی گوشی موتورولا Edge 40

میان-رده‌ای سبک‌وزن و توجیبی با ظاهری جذاب و مشخصات پرچمدار

گوشي‌های سری Edge، دسته‌ای از میان-رده‌های نسبتا گران-قیمت برند تلفن همراه موتورولا هستند. این سری جدید در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و شامل گوشی‌هایی است که می‌توان آن‌ها را در برزخ بین گوشی‌های میان-رده و پرچمدار قرار داد. خانواده Edge 40 که از دو گوشی موتورولا Edge 40 معمولی و موتورولا Edge 40 Pro تشکیل می‌شود، جدیدترین خانواده از سری Edge موتورولا است که بهبود قابل توجهی نسبت به خانواده Edge 30 نشان می‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی گوشی موتورولا Edge 40 بپردازیم. با مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید... نمایش

بررسی سریع گوشی موتورولا اج ۴۰

برند موتورولا در سال‌های اخیر، بازگشت قدرتمندی به بازار موبایل داشته و گوشی‌های بسیار خوبی تولید کرده است. نقطه قوت این برند چند ملیتی که آن را به عنوان اولین برند تلفن همراه می‌شناسیم و امروزه زیر مجموعه شرکت لنوو محسوب می‌شود، تنوع در گوشی‌ها است. این برند، انواع گوشی‌های اقتصادی، میان-رده و پرچمدار تولید می‌کند ولی همه این گوشی‌ها یک ویژگی مشترک دارند: ارزندگی بالا.

بررسی گوشی Motorola Edge 40

گوشی‌های Edge 40 نیز این قاعده مستثنی نیست. این گوشی‌ها با وجود مشخصاتی نزدیک به گوشی‌های پرچمدار، از نظر قیمت در رده گوشي‌های میان-رده جای می‌گیرند. قیمت موتورولا اج ۴۰ در زمان عرضه در تاریخ ۴ آوریل ۲۰۲۳، چیزی حدود ۹۰۰ یورو بوده است اما در ادامه خواهید دید که مشخصات این گوشی، به غیر از پردازنده‌ای که در آن به کار رفته است، بیشتر به گوشی‌های پرچمدار با قیمت بالای ۱۰۰۰ دلار شباهت دارد تا گوشی‌های میان-رده.

این گوشی جدید موتورولا مجهز به تراشه دایمنسیتی ۸۰۲۰ است که در مقایسه با اسنپدراگون +778G به کار رفته در موتورولا Edge 30 تفاوت زیادی ندارد اما به نظر می‌رسد که تراشه ساخت مدیاتک به کار رفته در Edge 40 از نظر پردازنده گرافیکی کمی قوی‌تر باشد. در هر صورت، معمولا، هر دو این تراشه‌ها در گوشی‌های میان-رده با قیمت بالا به کار می‌روند.

در نگاه اول، دوربین اصلی با حسگر 1/1.55 ایپچی با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی و پایداری اپتیکی تصویر، تفاوتی با دوربین اصلی گوشی Edge 30 ندارد. با این حال، بازتر شدن دیافراگم از f/1.8 در Edge 30 به f/1.4 در Edge 40، حداقل روی کاغذ، به معنی تابش نور بیشتر روی سنسور و بهتر شدن عکاسی در شب است. این در حالی است که گوشی Edge 40 Pro هنوز از همان دیافراگم تاریک‌تر f/1.8 استفاده می‌کند.

دوربین اولتراواید ۱۳ مگاپیکسلی نسبت به دوربین اولتراواید ۵۰ مگاپیکسلی در Edge 30 و Edge 40 Pro، ضعیف‌تر به نظر می‌رسد ولی حداقل، دارای فوکوس خودکار است که حتی در دوربین‌های اولتراواید بعضی از گوشي‌های میان-رده نیز دیده نمی‌شود و می‌توان گفت که این دوربین اولتراواید خیلی هم بد نیست.

یکی از بهبودهای قابل توجه در گوشی Edge Pro به طراحی و ساخت این گوشی مربوط می‌شود؛ در حالی که گوشی Edge 30 فقط در برابر پاشش آب مقاوم بود، گوشی جدیدتر Edge 40 با داشتن امتیاز مقاومت محیطی IP68 کاملا ضد آب است و می‌تواند تا حداقل نیم ساعت در عمق یک و نیم متری آب دوام بیاورد. از دیگر بهبودها می‌توان به افزایش ظرفیت باتری و سرعت شارژ با وجود پایین نگه داشتن اندازه و وزن گوشی اشاره کرد.

در ادامه به بررسی Motorola Edge 40 از نظر طراحی و ساخت، نمایشگر، اسپیکر، سیستم عامل و رابط کاربری، تراشه و عملکرد پردازشی، دوربین، باتری و سرعت شارژ می‌پردازیم ولی اجازه دهید که پیش از هر چیزی این گوشی را آنباکس کنیم.

آنباکس کردن گوشی موتورولا Edge 40

گوشی Motorola Edge 40 همانند دیگر گوشی‌های Edge در یک جعبه دو تکه ساخته شده از مواد بازیابی ولی بدون رنگ مشکی به کار رفته در جعبه Edge 40 Pro به شما تحویل داده می‌شود. البته بد نیست اشاره کنیم که رنگ مشکی جعبه Edge 40 Pro هیچ تفاوتی در بازیافت‌پذیری آن ایجاد نمی‌کند. گذشته از این، در جعبه هیچ کدام از این گوشي‌ها، پلاستیک به کار نرفته است و بنابراین می‌توان آن‌ها را سازگار با محیط زیست نامید.

درون جعبه یک شارژر ۶۸ واتی همراه با یک کابل USB-C انتظار شما را می‌کشد. این در حالی است که بیشتر گوشی‌های امروزی، مثل گوشي‌های سامسونگ، با شارژر به فروش نمی‌رسند و باید شارژر گوشی را به صورت جداگانه بخرید.

به غیر از شارژر و کابل، یک قاب محافظ پلاستیکی شفاف نیز درون جعبه وجود دارد که می‌توانید آن را استفاده کنید یا یک قاب محافظ دیگر برای گوشی گران-قیمت خود بخرید تا در مقابل ضربه به سادگی آسیب نبیند.

آنباکس کردن اج ۴۰

حالا که می‌دانید که درون جعبه چه چیزهایی یافت می‌شود، می‌توانیم بررسی گوشی Motorola Edge 40 را شروع کنیم. با ما همراه باشید.

بررسی گوشی موتورولا Edge 40 از نظر طراحی و ساخت

یکی از ویژگی‌های نسل‌های اولیه گوشی‌های Edge موتورولا این بود که برخلاف دیگر گوشي‌های موتورولا، لبه‌هایی صاف داشتند و در واقع، نام Edge (به معنی لبه) نیز برگرفته از همین ویژگی بود. اما از زمان معرفی گوشی موتورولا Edge 30 Ultra به این سو، شاهد خمیده شدن لبه‌های این سری هستیم و موتورولا اج ۴۰ نیز لبه‌هایی خمیده دارد.

نمایشگر OLED که در دو طرف، با ملایمت به سمت لبه‌ها خم شده است با شیشه‌ای ساخته شده توسط برند ژاپنی NEG محافظت می‌شود و خبری از گوریلا گلس نیست. خمیدگی نمایشگر سبب می‌شود تا حاشیه‌های مشکی دور آن، خیلی به چشم نیایند و لبه‌های بالایی و پایینی نیز مثل لبه‌های کناری، بسیار نازک هستند. گذشته از این، بریدگی دوربین سلفی با طراحی O-infinity نیز بسیار کوچک است. در مجموع می‌توان گفت موتورولا Edge 40 دارای طراحی بسیار شیکی در سطح جلویی است.

در یک سوم پایینی نمایشگر، حسگر اثر انگشت قرار دارد که به نظر بسیاری از کاربران، خیلی پایین‌تر از جای ایده‌آل و دسترسی به آن کمی دشوار است. البته اندازه کوچک و وزن پایین Edge 40 باعث شده است تا این مشکل خیلی اذیت کننده نباشد.

بررسی گوشی Motorola Edge 40 از نظر طراحی، یکی از بزرگ‌ترین دلایل فروش بالای آن را آشکار می‌سازد؛ اندازه کوچک و وزن پایین با وجود قاب فلزی. بعضی از رنگ‌های این گوشی دارای پنل پشتی از جنس پلاستیک با وزن ۱۶۷ گرم و بعضی دیگر دارای پنل پشتی از جنس چرم مصنوعی کمی سنگین‌تر هستند و ۱۷۱ گرم وزن دارند. در هر صورت، این وزن برای یک گوشی دارای قاب فلزی، وزن بسیار پایینی محسوب می‌شود و ۱۰ تا ۱۴ گرم سبک‌تر از گلکسی A73، حدود ۳۰ گرم سبک‌تر از گلکسی A54، هم‌وزن شیائومی ۱۳ لایت و البته ۸ تا ۱۲ گرم سنگین‌تر از اکسپریا ۱۰ وی است.

این گوشی در رنگ‌های نوک مدادی، سبز سحابی کم‌رنگ، سرخابی و آبی مهتابی موجود است. از این چهار رنگ، فقط رنگ آبی مهتابی، پنل پشتی پلاستیکی دارد و پنل پشتی رنگ‌های دیگر با چرم مصنوعی پوشیده شده است. چرم مصنوعی به راحتی کثیف می‌شود و پاک کردن آن سخت است. این مشکل به ویژه در رنگ مشکی خودش را بیشتر نشان می‌دهد. با این حال، چرم مصنوعی سطحی نرم ایجاد می‌کند که لمس کردن آن لذت بخش است و کاملا به دست شما می‌چسبد. بنابراین، به شما حق می‌دهیم که نخواهید از قابل محافظ استفاده کنید.

بررسی گوشی موتورولا Edge 40 از نظر طراحی

در گوشه بالا و سمت چپ پنل پشتی، جزیره دوربین پشتی قرار دارد که مثل یک فلات جغرافیایی با شیبی ملایم از پشت گوشی جدا می‌شود و ارتفاع آن خیلی کم است. لنز دوربین‌های اصلی و اولتراواید از این فلات بیرون زده‌اند و برجستگی بزرگی در سطح پشتی گوشی ایجاد کرده‌اند که باعث می‌شود تا گوشی روی سطح میز به شدت لق بزند. لنز دوربین اصلی که در بالا قرار دارد، کمی بزرگ‌تر از لنز دوربین اولتراواید در پایین است.

برجستگی دوربین موتورولا اج ۴۰

همانطور که پیش‌تر در این بررسی گوشی موتورولا Edge 40 گفتیم، قاب این گوشی از جنس آلومینیوم است و نه تنها به آن ظاهری شبیه به گوشي‌های پرچمدار واقعی داده است بلکه در مقاومت فیزیکی آن در مقابل ضربه و زمین خوردن نیز نقش مهمی دارد.

در لبه سمت راست این قاب فلزی، دکمه‌های پاور و کم و زیاد کردن، کمی پایین‌تر از جای مورد انتظار قرار دارند. کلیک زیبا و لذت بخش این دکمه‌ها یکی از نقاط قوت دیگر طراحی Motorola Edge 40 محسوب می‌شود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی و ساخت این گوشی، امتیاز مقاومت محیطی IP68 است که در مدل پرو نیز دیده می‌شود. منظور از IP68 این است که گوشی می‌تواند تا نیم ساعت در عمق ۱.۵ متری آب دوام بیاورد.

خشاب سیمکارت در لبه پایینی گوشی قرار می‌گیرد و فقط می‌توانید یک نانو سیمکارت در آن قرار دهید. البته این گوشی از سیمکارت الکترونیکی (eSIM) نیز پشتیبانی می‌کند اما هنوز هیچ اپراتوری در ایران این نوع سیمکارت را به فروش نمی‌رساند.

طراحی اج ۴۰

خروجی اسپیکر، ورودی میکروفون و پورت USB-C نیز در لبه پایینی قرار دارند و در لبه بالایی گوشی فقط می‌توانید ورودی میکروفون دوم را ببینید. لبه سمت چپ گوشی کاملا صاف است و هیچ چیزی در آن سمت Edge 40 قرار ندارد.

در مجموع می‌توان گفت که بررسی گوشی Motorola Edge 40 نشان می‌دهد که این گوشی طراحی نسبتا خوب و ساختی عالی دارد که بهترین مشخصه‌های آن، قاب آلومینیومی، وزن پایین و روکش چرم مصنوعی روی پنل پشتی است. اندازه کوچک این گوشی نیز مزیتی است که نباید آن را فراموش کرد.

بررسی گوشی Motorola Edge 40 از نظر نمایشگر

در این بخش به بررسی گوشی موتورولا Edge 40 از نظر قابلیت‌ها و ویژگی‌های صفحه نمایش می‌پردازیم. این گوشی مجهز به نمایشگر ۶.۵۵ اینچی از نوع OLED با نرخ نوسازی عالی ۱۴۴ هرتز است. بد نیست اشاره کنیم که Edge 40 Pro نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتز دارد اما در عمل اختلاف زیادی بین نرمی و روانی تاچ این دو گوشی مشاهده نمی‌شود. این در حالی است که بسیاری از گوشی‌های رقیب و خیلی از گوشی‌های پرچمدار در سال ۲۰۲۳ دارای حداکثر نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز هستند.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین گوشی سامسونگ تا ۷ میلیون کدام است؟

نمایشگر گوشی موتورولا اج ۴۰

دیگر تفاوت نمایشگر Edge 40 با مدل پرو این است که نمایشگر Edge 40 اندکی کوچک‌تر از نمایشگر ۶.۶۷ اینچی Edge 40 Pro است. البته، هر دو نمایشگر دارای رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و نسبت تصویر ۲۰:۹ هستند.

گوشی موتورولا Edge 40 نمایشگر بسیار روشنی دارد. اگر صفحه نمایش را در حالت Adaptive brightness یا روشنایی تطبیقی قرار دهید، در محیط‌های روشن، روشنایی آن به ۱۰۰۰ نیت هم می‌رسد که با حداکثر روشنایی تطبیقی موتورولا Edge Pro تفاوتی ندارد. اگر روشنایی در حالت تنظیم دستی قرار داشته باشد، حداکثر روشنایی نمایشگر هر دو مدل خانواده Edge 40 به حداکثر ۵۱۶ نیت می‌رسد. در شکل زیر می‌توانید روشنایی نمایشگر Edge 40 موتورولا را در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

روشنایی نمایشگر موتورولا اج ۴۰

بررسی گوشی موتورولا Edge 40 از نظر دقت رنگ نمایشگر

بازتولید رنگ در نمایشگر موتورولا اج ۴۰ به شیوه‌ای ساه انجام می‌شود و این گوشی دارای دو حالت رنگی اشباع (Saturated) و طبیعی (Natural) و هفت حالت گرمای رنگی مختلف است. در حالت پیشفرض، رنگ‌ها به صورت اشباع نمایش داده می‌شوند.

حالت اشباع، گاموت رنگی بسیار گسترده‌ای دارد و رنگ‌ها را خیلی واضح نمایش می‌دهد ولی دقت رنگ پایینی در فضای رنگی DCI-P3 دارد. در این حالت، رنگ‌های سفید و خاکستری کمی به آبی می‌زنند و اگر اسلایدر تغییر گرمای رنگ را به سمت راست بکشید تا گرمای تصویر بیشتر شود، این رنگ آبی به سبز تبدیل می‌شود و دقت رنگ افزایش پیدا نمی‌کند. هر چه اسلایدر را بیشتر به سمت راست بکشید، دقت رنگ بد و بدتر می‌شود.

حالت طبیعی از فضای رنگی sRGB استفاده می‌کند و دقت رنگ خوبی دارد. البته در این حالت نیز مقداری سبزی در بخش‌های سفید و خاکستری تصویر دیده می‌شود.

بررسی گوشی Motorola Edge 40 از نظر HDR و پخش اینترنتی

نمایشگر گوشی موتورولا Edge 40 Pro دارای گواهینامه دالبی ویژن است اما گوشی Edge 40 فقط از +HDR10 پشتیبانی می‌کند که برای پخش اینترنتی خوب است و گواهینامه Widevine L1 این گوشی، امکان پخش اینترنتی با کیفیت Full HD را فراهم می‌آورد.

بررسی نرخ نوسازی صفحه نمایش گوشی موتورولا Edge 40

حالا نوبت به بررسی گوشی موتورولا Edge 40 از نظر نرخ نوسازی نمایشگر می‌رسد و می‌توانیم حسابی در مورد آن صحبت کنیم. گوشی‌های موتورولا، گذشته از نرخ نوسازی بالاتر از اکثر گوشی‌های رقیب خود دارای یک ویژگی نرم‌افزاری خاص هستند که به نرمی و روانی بهتر تصویر کمک می‌کند و گوشی Edge 40 نیز این ویژگی را دارد. این گوشی دارای سه حالت نوسازی ۶۰ هرتز، ۱۲۰ هرتز و ۱۴۴ هرتز است و اگر گوشی را در هر یک از این حالت‌ها قرار دهید، صرف‌نظر از محتوای در حال پخش (ویدئو، بازی یا تصویر ساکن)، نرخ نوسازی تغییری نمی‌کند و روی همان نرخ نوسازی تعیین شده باقی می‌ماند.

البته می‌توانید گوشی را روی حالت نرخ نوسازی خودکار نیز قرار دهید. در این حالت، نرخ نوسازی رابط کاربری تا زمانی که نمایشگر را لمس کنید، ۱۲۰ هرتز باقی می‌ماند و زمانی که لمس کردن نمایشگر را متوقف کنید تا ۶۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند. در این حالت از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز نیز استفاده می‌شود اما نرخ نوسازی هرگز تا ۱۴۴ هرتز افزایش پیدا نمی‌کند. در واقع، در هنگام اسکرول کردن مرورگرها، نمایشگر با نرخ ۹۰ هرتز نوسازی می‌شود و در هنگام تماشای ویدئوها در حالت تمام صفحه، نرخ نوسازی ۶۰ هرتز است. عجیب است که در حالت خودکار، بازی‌ها با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز اجرا می‌شوند و اگر می‌خواهید تجربه گیمینگ بهتری داشته باشد، یکی از حالت‌های ۱۲۰ هرتز یا ۱۴۴ هرتز را انتخاب کنید.

با اینکه گوشی موتورولا Edge 40 سه حالت مختلف نرخ نوسازی، به علاوه حالت خودکار تغییر نرخ نوسازی دارد اما حالت خودکار آن خیلی جالب نیست و نرخ نوسازی را از ۶۰ هرتز کمتر نمی‌کند. گذشته از این، در حالت خودکار، بازی‌ها با پایین‌ترین نرخ نوسازی یعنی ۶۰ هرتز اجرا می‌شوند که واقعا عجیب است. بنابراین، بهتر است که نرخ نوسازی را به صورت دستی تنظیم کنید.

بررسی گوشی موتورولا Edge 40 از نظر ظرفیت باتری و سرعت شارژ

در این بخش به بررسی گوشی Motorola Edge 40 در بخش باتری و شارژ شدن می‌پردازیم. با اینکه یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این گوشی، سرعت شارژ بسیار بالای آن است اما این گوشی باتری خیلی بزرگی ندارد که البته دلیل وزن پایین و اندازه کوچک آن محسوب می‌شود. البته، با اینکه مدیریت نرخ نوسازی نمایشگر در این گوشی خیلی به نفع مصرف بهینه باتری به نظر نمی‌رسد اما به ظرفیت نگهداری شارژ خیلی هم بد نیست و می‌توان آن را با بعضی از گوشي‌های پرچمدار سامسونگ مقایسه کرد. البته دقت داشته باشید که MotorolaEdge 40 تراشه پرچمدار ندارد و با تراشه مدیاتک دایمنسیتی کار می‌کند.

این گوشی مجهز به یک باتری نسبتا کوچک ۴۴۰۰ میلی آمپری است که البته در مقایسه با باتری گوشی Edge 30 بهبود اندکی نشان می‌دهد. این باتری می‌تواند ۳۰ ساعت مکالمه پیوسته با موتورولا Edge 40 را پشتیبانی کند. همچنین، ۱۴.۲۳ ساعت مرور وب با استفاده از اتصال وای-فای و در نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز خیلی هم بد نیست. اگر نرخ نوسازی را روی ۶۰ هرتز قرار دهید، می‌توانید با یک بار شارژ کردن کامل این گوشی از ۲۰ ساعت تماشای پیوسته ویدئو لذت ببرید که با توجه به اندازه باتری واقعا معرکه است. در شکل زیر می‌توانید نتایج تست تحمل باتری GSMARENA برای گوشی موتورولا اج ۴۰ را در مقایسه با بعضی از گوشي‌‌های رقیب ببینید:

بررسی گوشی موتورولا Edge 40 از نظر باتری

دقت داشته باشید که در تست‌های انجام شده روی این گوشی، نرخ نوسازی برای پخش ویدئو روی ۶۰ هرتز و در هنگام مرور وب و حداکثر نرخ نوسازی (۱۴۴ هرتز برای موتورولا اج ۴۰) قرار داشته است.

همانطور که در بخش آنباکس کردن این مقاله بررسی گوشی Motorola Edge 40 گفتیم، این گوشی با یک شارژر ۶۸ واتی با استاندارد Power Delivery به شما فروخته می‌شود. موتورولا در تبلیغات خودش برای این گوشی ادعا می‌کند که در شارژ شدن از صفر تا ۱۰۰ درصد در ۳۹ دقیقه انجام می‌شود ولی تست‌های GSMARENA نشان می‌دهد که مدت زمان شارژ شدن کامل Edge 40 از صفر درصد، ۴۰ دقیقه است. البته یک دقیقه اختلاف مسئله مهمی نیست که بتواند اعتبار اولین برند گوشی در تاریخ را خدشه‌دار کند. اگر این گوشی را با شارژر ۶۸ واتی به مدت ۳۰ دقیقه شارژ کنید، باتری تا ۹۲ درصد پر می‌شود.

اگر سرعت شارژ بالاتری نیاز دارید، خرید گوشی موتورولا Edge 40 Pro را به شما پیشنهاد می‌کنیم که دارای قابلیت شارژ سریع ۱۲۵ واتی است. در زیر می‌توانید سرعت شارژ شدن گوشی موتورولا Edge 40 را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

میزان شارژ شدن موتورولا Edge 40 در ۱۵ و ۳۰ دقیقه از صفر درصد:

سرعت شارژ اج ۴۰ موتورولا

مدت زمان لازم برای شارژ شدن ۱۰۰ درصد گوشی موتورولا Edge 40 از صفر درصد:

زمان فول شارژ شدن موتورولا اج ۴۰

این گوشی از شارژ وایرلسی با حداکثر سرعت ۱۵ وات نیز پشتیبانی می‌کند.

در جدیدترین گوشي‌های موتورولا قابلیتی برای حفاظت در مقابل شارژ بیش از حد وجود دارد. همانطور که در بالا گفتیم، شارژ شدن کامل موتورولا از صفر تا ۱۰۰ درصد، ۴۰ دقیقه زمان می‌برد تا تنها ۳۰ دقیقه کافی است که گوشی ۹۲ درصد شارژ شود. در واقع، در حالت پیشفرض، وقتی گوشی بیش از ۸۰ درصد شارژ می‌شود، سرعت شارژ شدن به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. گذشته از این، اگر گوشی، سه روز متوالی از شارژر جدا نشود، فرایند شارژ شدن قطع می‌شود و شارژ گوشی در ۸۰ درصد باقی می‌ماند. Motorola Edge 40 برخلاف مدل پرو، قابلیت تقویت شارژ (Charge boost) و قابلیت پاور شیر (Power share) برای شارژ کردن دستگاه‌های دیگر ندارد.

بررسی موتورولا اج ۴۰ از نظر اسپیکر

در این بخش به بررسی گوشی موتورولا Edge 40 از نظر بلندی و کیفیت صدای اسپیکر می‌پردازیم. این گوشی مجهز به استریو اسپیکر است که قطعه گوشی آن مثل یک کانال اضافه عمل می‌کند. قطعه گوشی زمانی که Edge 40 را مثلا برای باز کردن یا تماشای ویدئو به صورت افقی نگه می‌دارید، به عنوان کانال سمت چپ کار می‌کند. هر اسپیکر فقط کانال خودش را می‌گیرد و هیچ فرکانسی از قطعه گوشی به اسپیکر پایینی ارسال نمی‌شود. برخلاف مدل پرو، اسپیکر بالایی Edge 40 فقط صدا را به سمت جلو پخش می‌کند.

موتورولا Edge 40 صدای بلندی دارد که در مقایسه با گوشي‌های هم‌قیمت و رقیب، برابر یا بیشتر است اما به صدای بسیار بلند Edge 40 Pro نمی‌رسد اما کیفیت صدای مدل Edge 40 بالاتر به نظر می‌رسد. در واقع، صدای این گوشی نسبت به مدل پرو، تعادل بسیار بالاتری دارد و هیچ نقطه ضعفی در آن شنیده نمی‌شود. در بین گوشي‌های رقیب، فقط گوشی گلکسی A54 است که برتری خفیفی، به ویژه در فرکانس‌های پایین، نسبت به موتورولا اج ۴۰ دارد. در شکل زیر می‌توانید نمودار پاسخ فرکانسی گوشی Motorola Edge 40 را در مقایسه با گوشی‌های رقیب ببینید:

پاسخ فرکانسی موتورولا اج ۴۰

بررسی گوشی موتورولا Edge 40 از نظر رابط کاربری و سیستم عامل

این گوشی با نسخه‌ای AOSP از سیستم عامل اندروید ۱۳ کار می‌کند و تعداد زیادی مشخصات مخصوص به گوشي‌های موتورولا دارد اما متأسفانه تنها تا دو سال آپدیت‌های سیستم عامل را دریافت می‌کند. البته، آپدیت‌های امنیتی تا حدود پنج سال برای موتورولا Edge 40 منتشر می‌شوند.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های رابط کاربری گوشي‌های موتورولا که از مهم‌ترین دلایل محبوبیت آن‌ها نیز محسوب می‌شود، نزدیک بودن رابط کاربری به اندروید خام و نبود اپلیکیشن‌های غیرضروری روی دستگاه است. البته، قابلیت‌های اختصاصی نیز امکانات متعددی در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

یکی از ویژگی‌های گوشي‌های دارای نسخه AOSP اندروید، تنظیمات سریع (Quick settings) و سایه نوتیفیکیشن (notification shade) است. رابط کاربری موتورولا تنظیمات سریع و سایه نوتیفیکیشن مخصوص به خودش را ندارد و به طراحی رابط کاربری اندروید خام بسنده کرده تا کار کردن با گوشی راحت‌تر باشد.

موتورولا تغییری در طراحی ویجت‌های اندروید نیز نداده است و ویجت‌ها در Edge 40 مثل اندروید خام هستند. قابلیت Widget picker، پیش‌نمایش‌هایی با پاسخ‌گویی خیلی خوب برای ویجت‌ها در اندازه‌های مختلف دارد و API نیز از رنگ‌آمیزی داینامیک پشتیبانی می‌کند و سبب می‌شود تا ویجت‌ها با والپیپر تطبیق پیدا کنند.

رابط کاربری گوشی Motorola Edge 40 قابلیت خودکارسازی تم Material You نیز دارد اما پشت رابط کاربری تم مخصوص موتورولا، پنهان شده است. با این حال، هنوز هم می‌توانید رنگ‌های سازگار با والپیپر را برای آیکون‌های اپلیکیشن‌ها و منوی تنظیمات انتخاب کنید.

اپلیکیشن Moto در گوشی Edge 40

اپلیکیشن Moto موتورولا

این گوشی نیز مثل دیگر گوشي‌های موتورولا دارای قابلیت‌های اضافه بر سیستم عامل اندروید است که بعضی از آن‌ها خیلی کاربردی هستند. این قابلیت‌ها در اپلیکیشن تنظیمات Moto و به صورت دسته‌بندی‌های مختلف قرار دارند. خود اپلیکیشن Moto نیز در گوشی‌های ساخت ۲۰۲۳ ظاهری متفاوت از نسل‌های قبلی دارد.

دسته اول در اپلیکیشن Moto، شخصی‌سازی (Personalization) است که با استفاده از آن می‌توانید تم گوشی را تغییر دهید. به غیر از تم‌های پیشفرض سیستم عامل اندروید، در این بخش تم‌های مخصوص موتورولا نیز وجود دارند. همچنین شما می‌توانید از هوش مصنوعی برای ایجاد تم مخصوص خود بر اساس عکس‌هایی که در گالری دارید، استفاده کنید.

دسته بعدی، ژست‌ها (Gestures) است. در این بخش می‌توانید تعیین کنید که هر حرکت دست شما چه کاری انجام دهد. یکی از ژست‌های جالب و مخصوص گوشي‌های موتورولا، Moto’s Karate chop است که در این حرکت، با گرفتن گوشی در دست و حرکت دادن دست مشابه ضربه تیغه دست کاراته‌ای می‌توانید چراغ‌قوه گوشی را خاموش یا روشن کنید. همچنین، با حرکت پیچشی دست می‌توانید اپلیکیشن دوربین را باز کنید. هر دو این ژست‌ها، حتی زمانی که گوشی قفل باشد، کار می‌کنند. ژست بعدی، باز شدن گوشی با بلند کردن آن است و این ژست به ویژه اگر قابلیت تشخیص چهره فعال باشد، خیلی خوب کار می‌کند و به محض اینکه گوشی را بردارید، قفل گوشی باز می‌شود. با کشیدن انگشت از چپ به راست نمایشگر می‌توانید صفحه نمایش را به دو قسمت تقسیم کنید تا همزمان بتوانید با دو اپلیکیشن کار کنید.

پیشنهاد ما به شما:  کامل‌ترین راهنمای خرید گوشی موبایل در ۷ مرحله

دو قابلیت اختصاصی موتورولا برای نمایشگر، Peek Display و Attentive Display هستند. قابلیت Attentive Display جایگزین مناسبی برای قابلیت نمایشگر همیشه روشن (Always-on Display) است که در Edge 40 وجود ندارد. اگر این قابلیت روشن باشد، با تشخیص حرکت در اطراف گوشی‌ یا با برداشتن گوشی، نمایشگر روشن می‌شود. در صورتی که صفحه نمایش قفل باشد، زمانی که نوتیفیکیشنی برای شما ارسال شود، می‌توانید روی آن ضربه بزنید، پیام را ببینید و حتی به آن جواب دهید. قابلیت Attentive Display مانع از خاموش شدن نمایشگر تا زمانی که چهره‌ای مقابل گوشی قرار داشته باشد، می‌شود.

قابلیت بعدی که مي‌توان آن را جایگزینی برای LED نوتیفیکیشن دانست، قابلیت Edge Lights است. با این قابلیت، اگر گوشی را طوری روی میز یا سطح دیگری قرار داده باشید که نمایشگر به سمت پایین باشد و نوتیفیکیشن، تماس یا آلارم دریافت کنید، چراغ LED پشت گوشی روشن می‌شود.
در بخش Play در اپلیکیشن Moto، قابلیتی به نام Gametime وجود دارد که با بلاک کردن تماس‌ها و نوتفیکیشن‌ها، مانع از حواس پرتی شما در هنگام بازی می‌شود و تصاویر نمایشگر را ضبط می‌کند.

گذشته از این، میانبرهایی برای بازپخش ویدئو و موزیک در هنگام قفل بودن نمایشگر با استفاده از کلیدهای کم و زیاد کردن صدا و قابلیت افزایش صدای دالبی اتمز نیز در اپلیکیشن Moto گوشی Edge 40 وجود دارد.

بررسی گوشی Motorola Edge 40 از نظر ویژگی‌های امنیتی

یکی از مواردی که به ویژه این روزها با توجه به افزایش شدید تهدیدات سایبری و فضای امنیتی کشور باید مورد توجه هموطنان باشد، امنیت گوشی است. بنابراین، در این بخش از بررسی گوشی موتورولا Edge 40 به بررسی ویژگی‌های امنیتی این گوشی می‌پردازیم.

گوگل در نسخه‌های اخیر سیستم عامل اندروید، توجه ویژه‌ای به امنیت و حریم خصوصی داشته و قابلیت‌هایی مثل داشبورد حریم خصوصی را به اندروید اضافه کرده است که با استفاده از آن می‌توانید ببینید که کدام اپلیکیشن، چه مجوزهایی دارد و چه زمانی می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

همچنین، در گوشه بالا و سمت راست نمایشگر می‌توانید نشانگرهای وضعیت دوربین و میکروفون را ببینید تا بدانید که چه زمانی میکروفون و دوربین روشن هستند. این قابلیت برای آگاهی دادن به شما در رابطه با شنود و جاسوسی‌های احتمالی است. شما می‌توانید با یک دکمه، دوربین و میکروفون را غیر فعال کنید. همچنین، Edge 40 دارای قابلیتی است که به شما می‌گوید که کدام اپلیکیشن‌ها به مختصات دقیق یا موقعیت تقریبی شما دسترسی دارند.

یکی از بهترین ویژگی‌های امنیتی گوشی Motorola Edge 40 که می‌تواند تا حد زیادی به امنیت اطلاعات و فعالیت‌های حساس و محرمانه شما کمک کند، قابلیت پوشه امن (Secure Folder) است. پوشه امن، فضایی در گوشی است که می‌توانید آن را به روش‌های مختلف مثل گذرواژه، الگو و … قفل کنید و اپلیکیشن‌ها و فایل‌های حساس و محرمانه خود را در آن نگه دارید. همچنین، شما می‌توانید فعالیت‌های حساس و محرمانه مثل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و کارهای مالی خود را در این فضا انجام دهید.

به شما توصیه می‌کنیم که برای افزایش امنیت گوشی خود، حتما برای باز کردن قفل گوشی، فقط از گذرواژه یا پین استفاده کنید و فعالیت‌ها و فایل‌های حساس خود را به پوشه امن انتقال دهید. همچنین، برای پوشه امن نیز گذرواژه یا پین تعریف کنید تا با دو لایه امنیتی از اطلاعات محرمانه خود محافظت کنید.

دسترسی فیزیکی به گوشی ساده‌ترین نوع تهدیدات امنیتی است که کاربران گوشی‌های همراه را تهدید می‌کند. در واقع، مهم‌ترین، پیچیده‌ترین و خطرناک‌ترین تهدیدات امنیتی برای کاربران گوشی‌های هوشمند، تهدیدات شبکه هستند. بنابراین، چندین قابلیت امنیت شبکه نیز در موتورولا Edge 40 وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قابلیت بلاک کردن بعضی از اپلیکیشن‌ها از دسترسی به شبکه در هنگام متصل بودن به یک شبکه وای-فای ناامن اشاره کرد. البته در کل توصیه می‌کنیم که هرگز به شبکه‌های وای-فای ناامن و عمومی، مثل شبکه وای-فای فرودگاه یا کافی‌شاپ‌ها وصل نشوید. دسترسی به تمامی این قابلیت‌های امنیتی در اپلیکیشن Moto Secure امکان‌پذیر است.

پلتفرم Ready For در موتورولا Edge 40

پلتفرم Ready For موتورولا در گوشي‌های گران‌قیمت این برند مثل Edge 40 وجود دارد. با استفاده از این پلتفرم می‌توانید گوشی را به یک مانیتور یا تلویزیون متصل و در محیطی شبیه ویندوز با گوشی کار یا بازی کنید. این اتصال می‌تواند با یک کابل مثل یک کابل Ready For یا یک کابل USB-C به USB-C با یک مانیتور سازگار برقرار شود. همچنین، امکان اتصال بی‌سیم گوشی به مانیتور نیز وجود دارد. گذشته از این، پلتفرم Ready For می‌تواند نمایشگر گوشی Edge 40 شما را به کیبورد یا ماوس برای استفاده از یک کامپیوتر تبدیل کند.

بررسی گوشی Motorola Edge 40 از نظر تراشه و عملکرد

حالا نوبت به بررسی گوشی موتورولا Edge 40 از نظر توان پردازشی و حافظه و رم می‌رسد. این گوشی مجهز به تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۸۰۲۰ است که تراشه‌ای میان-رده محسوب می‌شود. این تراشه که ساخت ۶ نانومتری دارد، مجهز به پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای با پیکربندی ۲ در ۴ شامل چهار هسته کورتکس-A78 با نرخ ساعت ۲.۶ گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس-A55 با نرخ ساعت ۲.۰ گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Mali-G77 MC9 است.

این گوشی از نظر حافظه و رم در دو نسخه زیر یافت می‌شود:

  • گوشی موتورولا Edge 40 با حافظه داخلی ۱۲۸ و ۸ گیگابایت رم
  • گوشی موتورولا Edge 40 با حافظه داخلی ۲۵۶ و ۸ گیگابایت رم

این گوشی امتیاز بسیار خوبی در تست GeekBench می‌گیرد. در شکل زیر می‌توانید نتایج تست GeekBench 5 (single-core) را برای Edge 40 در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

تست GeekBench 5 (single-core) را برای Edge 40

در شکل زیر می‌توانید نتایج تست GeekBench 5 (multi-core) را برای Edge 40 در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

تست geekbench چند هسته برای اج ۴۰

در شکل زیر می‌توانید نتایج تست AnTuTu 9 را برای Edge 40 در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

تست AnTuTu 9 را برای Edge 40

تست‌های گرافیکی نیز حاکی از عملکرد بسیار خوب پردازنده گرافیکی گوشی Motorola Edge 40 هستند.

در شکل زیر می‌توانید نتایج تست GFX Aztek ES 3.1 High (onscreen) را برای Edge 40 در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

نتایج تست GFX Aztek ES 3.1 High (onscreen) را برای Edge 40

در شکل زیر می‌توانید نتایج تست GFX Aztek ES 3.1 High (offscreen 1440p) را برای Edge 40 در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

GFX Aztek ES 3.1 High (offscreen 1440p) را برای Edge 40

در شکل زیر می‌توانید نتایج تست GFX Aztek Vulkan High (onscreen) را برای Edge 40 در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

GFX Aztek Vulkan High (onscreen) را برای Edge 40

در شکل زیر می‌توانید نتایج تست GFX Aztek Vulkan High (offscreen 1440p) را برای Edge 40 در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

GFX Aztek Vulkan High (onscreen) را برای Edge 40

در شکل زیر می‌توانید نتایج تست 3DMark Wild Life Vulkan 1.1 (offscreen 1440p) را برای Edge 40 در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

3DMark Wild Life Vulkan 1.1 (offscreen 1440p)

بررسی گوشی موتورولا Edge 40 از نظر سیستم دوربین

در این بخش به بررسی گوشی Motorola Edge 40 از نظر قابلیت‌ها و کیفیت عکاسی و فیلمبرداری با دوربین‌های پشت و جلوی این گوشی می‌پردازیم. موتورولا اج ۴۰ دارای دو دوربین پشتی شامل دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و دوربین اولتراواید ۱۳ مگاپیکسلی است. این گوشی دوربین تلفوتو، دوربین ماکرو و حسگر عمقی ندارد. در جلوی گوشی نیز دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی قرار دارد.

دوربین اصلی مثل دوربین اصلی گوشی Edge 30 و گوشی Edge 40 Pro مجهز به سنسور 1/1.55 اینچی OmniVision OV50A است که حسگر بزرگی برای یک دوربین میان-رده محسوب می شود. اندازه هر پیکسل این سنسور یک میکرومتر است و با توجه به اینکه این سنسور معماری چهار سلولی دارد، در حالت پیشفرض با ترکیب کردن هر چهار پیکسل با همدیگر، عکس‌هایی با رزولوشن واقعی ۱۲.۵ مگاپیکسل و پیکسل‌های دو میکرومتری خلق می‌کند.

در جلوی سنسور دوربین اصلی، یک لنز 2×2 on-chip قرار دارد و مجهز به قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز تمام-پیکسل است.

ویژگی متمایز کننده دوربین گوشی موتورولا Edge 40 در مقایسه با دوربین اصلی گوشي‌های مشابه، لنز آن است که دیافراگم f/1.4 دارد. این در حالی است که حداکثر گشودگی دیافراگم در دوربین‌های بسیاری از گوشي‌های هم‌قیمت، f/.18 است. بنابراین، نور بیشتری به سنسور دوربین اصلی موتورولا Edge 40 می‌تابد و این موضوع نه تنها عمق میدان دید را کمتر می‌کند و برای خلق تصاویر پرتره امتیاز مهمی محسوب می‌شود، بلکه مهم‌تر از آن، به عکاسی در نور ضعیف کمک بسیار زیادی می‌کند. گذشته از این، لنز دوربین اصلی Edge 40 دارای قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر است.

دوربین اولتراواید، همان دوربین به کار رفته در گوشی Edge 30 Fusion است و بنابراین، به خوبی دوربین اولتراواید Edge 40 Pro یا Edge 30 نیست اما نمی‌توان آن را خیلی بد دانست. این دوربین مجهز به حسگر ۱۳ مگاپیکسلی و 1/3 اینچی SK Hynix HI1336 و پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری است که در مقابل آن، لنزی با دیافراگم f/2.2 و قابلیت فوکوس خودکار قرار دارد و بنابراین، می‌توان از آن، علاوه بر خلق عکس‌های زاویه-باز، برای گرفتن عکس‌های کلوزآپ نیز استفاده کرد.

دوربین سلفی مجهز به سنسور 1/3 اینچی OmniVision OV32B با رزولوشن ۳۲ مگاپیکسل و پیکسل‌های ۰.۷ میکرومتری است که مثل لنز دوربین اصلی، معماری چهار سلولی دارد ولی متاسفانه فاقد قابلیت فوکوس خودکار است.

اپلیکیشن دوربین در گوشی Motorola Edge 40، کاملا ساخت خود شرکت موتورولا است. قابلیت‌های پایه در این اپلیکیشن فرقی با اپلیکیشن دوربین دیگر گوشي‌های اندرویدی ندارد؛ حالت‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری در پایین نمایاب به صورت یک نوار متحرک قرار دارند و در انتهای سمت راست، گزینه «بیشتر» (More) قرار دارد که با ضربه زدن روی آن می‌توانید حالات بیشتری را ببینید که کاربرد کمتری دارد.

اپلیکیشن دوربین اج ۴۰

در حالت عکاسی حرفه‌ای یا پرو (Pro mode) کنترل کاملی روی تنظیمات دوربین مثل تعادل سفید، ایزو، فوکوس، سرعت بسته شدن شاتر و جبران نوردهی دارید. خبر خوب اینکه هر سه دوربین این گوشی از حالت عکاسی حرفه‌ای پشتیبانی می‌کنند. البته، دوربین سلفی قابلیت فوکوس دستی ندارد.

برای تنظیمات بیشتر در هر حالت عکاسی یا فیلمبرداری می‌توانید انگشت خود را روی نمایاب اپلیکیشن دوربین به سمت بالا بکشید (به سمت پایین سوییپ کنید). برای تنظیمات بیشتر می‌توانید به قسمت تنظیمات عمومی (Settings) بروید. برای این کار باید روی آیکون چرخدنده در گوشه بالا و سمت راست اپلیکیشن دوربین ضربه بزنید.

بررسی دوربین موتورولا اج ۴۰ از نظر کیفیت عکس در نور روز

در این قسمت از بررسی گوشی موتورولا Edge 40 از نظر دوربین، در رابطه با کیفیت عکس‌های این گوشی در نور خوب و در طول روز در فضای باز می‌پردازیم. عکس‌هایی که با این گوشی در فضای باز و نور روز می‌گیرید، کیفیت خوبی دارند اما بدون ایراد نیستند. این عکس‌ها که در حالت پیشفرض با رزولوشن ۱۲.۵ مگاپیکسلی ایجاد می‌شوند، هیچ‌گونه نویزی ندارد و جزئیات بسیار زیادی را به تصویر می‌کشند اما سطح بعضی از اجسام در این عکس‌ها مصنوعی به نظر می‌رسد. یکی از نقاط قوت عکس‌های دوربین اصلی در فضای باز و نور روز، محدوده داینامیک بسیار گسترده بود که در عکس زیر که در هوای ابری گرفته شده است، به خوبی نشان داده می‌شود:

پیشنهاد ما به شما:  تصویر واقعی از Realme GT5 فاش شد

نمونه عکس دوربین اصلی گوشی موتورولا اج ۴۰ در نور روز

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، با اینکه اکثر رنگ‌ها کاملا طبیعی به نظر می‌رسند و هیچ‌گونه اغراقی نشان نمی‌دهند، اما رنگ سبز در بعضی از صحنه‌ها کمی اغراق‌آمیز و اشباع شده است.

دیافراگم کاملا باز و روشن گوشی موتورولا Edge 40 به گرفتن عکس‌های کلوزآپ کمک زیادی می‌کند و شاید به همین دلیل است که موتورولا، نیازی به قرار دادن دوربین ماکرو در این گوشی احساس نکرده است.

با اینکه عکس‌های دوربین اصلی در حالت پیشفرض دارای رزولوشن ۱۲.۵ مگاپیکسلی هستند اما شما می‌توانید با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی نیز عکاسی کنید اما عکس‌های ۵۰ مگاپیکسلی هیچ برتری خاصی نسبت به عکس‌های ۱۲.۵ مگاپیکسلی نشان نمي‌دهند و فقط حجیم‌تر هستند. شاید به همین دلیل است که عکس‌های دارای زوم دو برابری با دوربین اصلی، کیفیت بالایی ندارند.

عکس‌های زاویه-باز این گوشی نیز خیلی فوق‌العاده نیستند اما نمی‌توان ایرادات زیادی به آن‌ها گرفت. دوربین اولتراواید نیز مثل دوربین اصلی می‌تواند عکس‌هایی با محدوده داینامیک گسترده تحت شرایط نامطلوب نوری مثل هوای ابری بگیرد. البته این عکس‌ها کمی رنگ و رو رفته به نظر می‌رسند و جذابیت عکس‌های دوربین اصلی را ندارند اما از جزئیات بسیار خوبی برخوردار هستند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گوشی Motorola Edge 40 در یک روز ابری را ببینید:

نمونه عکس دوربین اولتراواید گوشی موتورولا اج ۴۰ در نور روز

با اینکه گوشی موتورولا Edge 40 دوربین ماکرو ندارد اما می‌توانید از طریق دکمه‌‌ای در حالت عکس (Photo) به حالت ماکرو (Macro) دسترسی داشته باشد. در این حالت، از دوربین اولتراواید برای عکاسی استفاده می‌شود و نتایج، کلوزآپ‌های خیلی خوبی، حتی در مقایسه با گوشي‌های دارای دوربین ماکرو هستند. این عکس‌ها جزئیات بسیار زیاد و رنگ‌های خیلی خوبی دارند.

حالت پرتره دارای سه فاصله کانونی ۵۰ میلی متر (Standard)، ۳۵ میلی متر (Wide) و ۲۴ میلی متر (Full View) است و همه آن‌ها با دوربین اصلی گرفته می‌شوند.

پرتره‌هایی که در حالت ۵۰ میلی متری گرفته می‌شوند، جزئیات بسیار کمی دارند و اصلا خوب نیستد. حالت ۳۵ میلی متری از نظر جزئیات خیلی خوب است و حالت ۲۴ میلی متری جزئیات بسیار زیادی دارد.

میزان مات شدن پس زمینه یا همان شدت بوکه نیز در سه حالت بالا با همدیگر تفاوت دارد. این دوربین در شناسایی سوژه خیلی خوب کار می‌کند و سوژه را با دقت از پس‌زمینه جدا می‌سازد.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره گوشی Motorola Edge 40 را ببینید:

نمونه عکس پورتره گوشی موتورولا اج ۴۰ در نور روز

دیافراگم بسیار باز Edge 40 به این معنی است که برای خارج کردن پس‌زمینه از فوکوس، نیازی به حالت پرتره ندارید. با اینکه بدون استفاده از حالت پرتره، پس‌زمینه‌های خیلی نزدیک، به خوبی مات نمی‌شوند اما میزان مات شدن پس‌زمینه‌های دورتر، حتی بدون استفاده از حالت پرتره، حرف ندارد. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از این عکس‌ها را ببینید:

نمونه عکس کلوزآپ گوشی موتورولا اج ۴۰ در نور روز

دوربین سلفی گوشی Edge 40 در حالت پیشفرض عکس‌هایی با رزولوشن ۸ مگاپیکسل می‌گیرد اما گزینه ۳۲ مگاپیکسلی نیز دارد که البته دلیلی برای استفاده از آن نمی‌بینیم. عکس‌های پیشفرض عالی هستند. این عکس‌ها جزئیات بسیار زیادی دارند، رنگ پوست را بسیار طبیعی نشان می‌دهند و از محدوده داینامیک بسیار بالایی برخوردار هستند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از این عکس‌ها را ببینید:

نمونه عکس دوربین سلفی گوشی موتورولا اج ۴۰ در نور روز

بررسی گوشی موتورولا Edge 40 از نظر کیفیت عکس در نور ضعیف

دکمه Auto Night Vision در نمایاب گوشی Edge 40 در حالت پیشفرض، فعال است و بنابراین، اگر بخواهید در نور ضعیف عکاسی کنید، گوشی به صورت خودکار، حالت شب خودکار (Auto Night Vision) را فعال می‌کند. این حالت هم برای دوربین اصلی و هم برای دوربین اولتراواید در دسترس است.

عکس‌هایی که با دوربین اصلی این گوشی در نور ضعیف می‌گیرید، محدوده داینامیک بسیار خوبی دارند این عکس‌ها، سایه‌ها را خیلی خوب به تصویر می‌کشند و نقاط روشن تصویر در آن‌ها کاملا حفظ می‌شوند. گذشته از این، رنگ‌ها در این عکس‌ها از اشباع مناسبی برخوردارند و جزئیات بسیار زیادی در این تصاویر دیده می‌شود. عکس‌های دوربین اصلی در شب نویز بسیار کمی دارند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی Motorola Edge 40 در نور ضعیف را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی گوشی موتورولا اج ۴۰ در شب

همچنین، در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی Motorola Edge 40 در نور ضعیف و با استفاده از حالت شب (Night Vision) را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی گوشی موتورولا اج ۴۰ در حالت شب

همانطور که در عکس‌های بالا دیده می‌شود، حالت شب با اینکه تغییر چشمگیری ایجاد نمی‌کند اما سبب بهبود جزئی در بازتولید جزئیات در نواحی خیلی روشن صحنه می‌شود و این عکس‌ها، زیباتر و طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی Motorola Edge 40 در نور ضعیف و با زوم دو برابری را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی گوشی موتورولا اج ۴۰ در شب زوم دو برابری

همچنین، در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی Motorola Edge 40 در نور ضعیف، با زوم دو برابری و با استفاده از حالت شب (Night Vision) را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی گوشی موتورولا اج ۴۰ در حالت شب زوم دو برابری

عکس‌های دوربین اولتراواید در حالت شب خودکار (Auto Night Vision) یا حالت شب دستی (Night Vision) تفاوت زیادی با همدیگر ندارند. مهم‌ترین مشکل عکس‌های زاویه-باز Edge 40 موتورولا در شب این است که سایه‌ها خیلی روشن به نظر می‌رسند و بنابراین، نواحی خیلی تاریک به سرمه‌ای می‌زنند. به غیر از ایند مشکل نمي‌توانید ایراد دیگری در تعادل سفید پیدا کنید اشباع رنگ‌ها کاملا درست به نظر می‌رسد. جزئیات این عکس‌ها نیز بسیار بهتر از جزئیات عکس‌های زاویه باز بسیاری از گوشی‌های رقیب است. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید Motorola Edge 40 در نور ضعیف را ببینید:

نمونه عکس دوربین اولتراواید گوشی موتورولا اج ۴۰ در شب

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید Motorola Edge 40 در نور ضعیف و حالت شب (Night Vision) را ببینید:

نمونه عکس دوربین اولتراواید گوشی موتورولا اج ۴۰ در حالت شب

بررسی گوشی Motorola Edge 40 از نظر کیفیت ویدئو

حالا که به طور کامل، کیفیت عکس‌های هر سه دوربین اصلی، اولتراواید و سلفی را بررسی کردیم وقت آن است که به بررسی گوشی موتورولا Edge 40 از نظر قابلیت‌ها و کیفیت فیلمبرداری بپردازیم.

هر سه دوربین این گوشی قادر به فیلمبرداری 4K@3fps هستند ولی فقط دوربین اصلی است که می‌تواند با در سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه ولی با کیفیت Full HD فیلمبرداری کند. دو دوربین دیگر نیز قادر به فیلمبرداری در سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه نیستند.

دوربین اصلی این گوشی ویدئوهای 4K بسیار خوبی ضبط می‌کند. این ویدئوها بسیار شفاف هستند، جزئیات بسیار زیادی دارند، از محدوده داینامیک بسیار گسترده‌ای برخوردارند و رنگ‌ها را به خوبی به تصویر می‌کشند.

ویدئوهای 4K دوربین اولتراواید رنگ بسیار طبیعی‌تری دارند. این ویدئوها از محدوده داینامیک گسترده‌ای برخوردارند و میزان جزئیات آن‌ها نیز بد نیست ولی خیلی شفاف نیستند.

فیلمبرداری با دوربین اصلی گوشی Motorola Edge 40 در نور ضعیف در مقایسه با گوشي‌های رقیب خیلی خوب است. ویدئوهای ضبط شده در شب سرشار از جزئیات هستند، شفافیت بالایی دارند، محدوده داینامیک آن‌ها بد نیست و نور زیادی ندارند.

ویدئوهای دوربین اولتراواید در نور ضعیف اصلا به خوبی ویدئوهای دوربین اصلی نیستند. این ویدئوها محدوده داینامیک گسترده‌ای ندارند، سایه‌ها را به خوبی به تصویر نمی‌کشند و نویز زیادی در آن‌ها دیده می‌شود.

مشخصات موتورولا اج ۴۰

حالا که بررسی گوشی Motorola Edge 40 به پایان رسید، بد نیست که نگاهی کلی به مشخصات این گوشی داشته باشیم. در جدول زیر می‌توانید مشخصات موتورولا اج ۴۰ را ببینید:

شبکه GSM/HSPA/LTE/5G
ابعاد ۱۵۸.۴ در ۷۲.۶ در ۷.۶ میلی متر
وزن ۱۶۷ یا ۱۷۱ گرم
ساخت جلو شیشه‌ای، قاب آلومینیومی، پشت پلاستیکی یا چرم مصنوعی
سیمکارت تک سیمکارت یا دو سیمکارت
مقاومت محیطی IP68
نمایشگر ۶.۵۵ اینچی از نوع OLED با نرخ نوسازی حداکثر ۱۴۴ هرتز، حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت، کیفیت ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰، تراکم پیکسلی ۴۰۲ پیکسل بر اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه ۹۰.۸ درصد
سیستم عامل اندروید ۱۳
تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۸۰۲۰ با ساخت ۶ نانومتری
پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای (۴ هسته Cortex-A78 با نرخ ساعت ۲.۶ گیگاهرتز و ۴ هسته کورتکس A-55 با نرخ ساعت ۲.۰ گیگاهرتز)
پردازنده گرافیکی Mali-G77 MC9
حافظه خارجی پشتیبانی نمی‌کند
حافظه داخلی ‍۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت
رم ۸ گیگابایت
دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، سنسور 1/55 اینچی با پیکسل‌های یک نانومتری، دیافراگم f/1.4، پایدارسازی اپتیکی تصویر، فوکوس خودکار تشخیص فاز چند جهته، قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 4K@30fps، 1080p@30/60/120 fps و 720p@960 fps، HDR10
دوربین اولتراواید ۱۳ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری، زاویه دید ۱۲۰ درجه، دیافراگم f/2.2 و فوکوس خودکار
دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۰.۷ میکرومتری، دیافراگم f/2.4، قابلیت فیلمبرداری 4K@30fps، 1080p@30/60/120fps
اسپیکر استریو اسپیکر
جک ۳.۵ میلی متری ندارد
WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e, tri-band, Wi-Fi Direct
بلوتوث 5.2, A2DP, LE
موقعیت‌یابی GPS, GLONASS, GALILEO, BDS
NFC ندارد
رادیو ندارد
USB USB-C Type 2
سنسورها اثر انگشت نوری در زیر نمایشگر، شتابسنج، ژیروسکوپ، مجاورتی، قطب‌نما
باتری ۴۴۰۰ میلی آمپر لیتیوم-یون
سرعت شارژ ۶۸ وات سیمی، ۱۵ وات بی‌سیم

سوالات پرتکرار

۱- باتری موتورولا اج ۴۰ چند میلی آمپر ساعت است؟

گوشی موتورولا اج ۴۰ مجهز به باتری ۴۴۰۰ میلی آمپری است.

۲- مهم‌ترین مزایا و معایب موتورولا اج ۴۰ کدامند؟

  • از مهم‌ترین مزایا گوشی Motorola edge 40 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • کوچک و سبک‌وزن بودن، امتیاز مقاومت محیطی IP68، استفاده از چرم مصنوعی به عنوان پوشش پنل پشتی
  • حداکثر نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز
  • سرعت شارژ بالا
  • اسپیکر دارای صدای بلند و با کیفیت
  • اندروید تمیز، قابلیت‌های اپلیکیشن Moto، قابلیت Ready For
  • پردازنده گرافیکی قوی
  • دیافراگم f/1.4 و عملکرد خوب دوربین در نور ضعیف

از مهم‌ترین معایب گوشی موتورولا اج ۴۰ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کثیف شدن چرم مصنوعی پنل پشتی و دشوار بودن تمیز کردن آن
  • نداشتن دوربین تلفوتو برای زوم کردن
  • ضعیف بودن پایدارسازی تصویر در هنگام فیلمبرداری
  • قیمت خیلی بالا در مقایسه با گوشي‌های رقیب
  • کوتاه بدون دوره دریافت آپدیت‌ها

۳- قیمت موتورولا اج ۴۰ چقدر است؟

موتورولا اج ۴۰ در زمان عرضه با قیمت حدود ۹۰۰ دلار وارد بازار شده است.

جمع‌بندی

گوشی موتورولا Edge 40 یکی از جدیدترین محصولات موتورولا است که می‌توان آن را در دسته‌ای بین گوشي‌های میان-رده و پرچمدار جای داد. اگرچه این گوشی تراشه پرچمداری ندارد اما مجهز به قاب آلومینیومی، امتیاز مقاومت محیطی IP68، حداکثر نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز نمایشگر، دوربین اصلی با دیافراگم f/1.4، سرعت شارژ ۶۸ وات و قابلیت شارژ وایرلسی است که این مشخصات معمولا در گوشی‌های پرچمدار یافت می‌شوند.

در این بررسی گوشی موتورولا Edge 40 دیدید که این گوشی، کوچک و سبک‌ وزن است، طراحی بسیار زیبا، شیک و محکمی دارد، از رابط کاربری تمیز با قابلیت‌های کاربردی زیادی برخوردار است، اسپیکرهایی خوب با صدای بلند و با کیفیت بالا دارد، مجهز به پردازنده گرافیکی خیلی خوبی است، با سرعت بسیار زیادی شارژ می‌شود و به ویژه در شب می‌تواند عکس‌های خیلی خوبی بگیرد. این گوشی هنوز در اوایل خرداد ۱۴۰۲ در بازار ایران موجود نشده است اما به پس از موجود شدن می‌توانید آن از فروشگاه اینترنتی فرنا خریداری کنید.

منبع:
gsmarena.com

3.3/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا