فناوری و تکنولوژی

 NFC چیست و چه کاربردی دارد؟

همه گوشی‌های هوشمند امروزی به فناوری NFC مجهز هستند. چه متوجه شوید یا نه احتمالاً تلفن شما در حال حاضر از NFC استفاده می‌کند. اما نگران نباشید – NFC از حداقل باتری و توان پردازشی استفاده می‌کند و درعین‌حال مزایای زیادی را ارائه می‌دهد که عملکرد دستگاه شما را بهبود می‌بخشد.

اگرچه NFC به طور گسترده در برنامه‌های پرداخت همتا به همتا و انتقال داده استفاده می‌شود، اما برنامه‌های کاربردی بسیار بیشتری دارد که می‌تواند زندگی شما را آسان‌تر کند. در این بخش از مجله توسعه تجارت هوشمند فاخر  مطالبی را در ادامه برای شما ارائه  در مورد  NFC چیست میدهد .

NFC در گوشی چیست؟

(Near Field Communication) NFC ، مجموعه‌ای از فناوری‌های بی‌سیم با برد کوتاه است که معمولاً برای شروع یک اتصال، به فاصله ۴ سانتی‌متر یا کمتر نیاز دارند. NFC به شما این امکان را می‌دهد که حجم‌های کوچکی از داده‌ها را بین یک برچسب NFC و یک دستگاه مجهز به Android یا بین دو دستگاه مجهز به Android به اشتراک بگذارید.

NFC مخفف عبارت «ارتباط میدان نزدیک» است و به گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها ، لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا داده‌ها را به‌راحتی با سایر دستگاه‌های مجهز به NFC به اشتراک بگذارند. از فناوری شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) تکامل‌یافته است. برای درک بهتر از فناوری شناسایی فرکانس رادیویی بهتر است چند مثال ساده بزنیم.

در پشت کارت‌های اسکن امنیتی است که شما را هر روز وارد دفتر می‌کنند یا در رفت‌وآمدهایی که از باجه‌های عوارضی دارید، از این فناوری استفاده شده است.

NFC بسیار شبیه RFID است، اما همان‌طور که گفته شد، تکنولوژی NFC به ارتباط در حدود ۴ اینچ محدود می‌شود، به همین دلیل است که اگر از Apple Pay یا Samsung Pay استفاده می‌کنید، باید گوشی خود را خیلی نزدیک به دستگاه خواننده، بدون تماس بگیرید.

اکثر مردم شعاع کوچک NFC را یک مزیت امنیتی بزرگ می‌دانند و این یکی از دلایلی است که تکنولوژی NFC به‌عنوان جایگزین ایمن، برای کارت‌های اعتباری مطرح شده است. بااین‌حال، این فناوری را می‌توان برای چیزی بیشتر از خرید قهوه در استارباکس استفاده کرد. NFC همچنین می‌تواند داده‌هایی مانند ویدئوها، اطلاعات تماس و عکس‌ها را بین دو دستگاه دارای NFC منتقل کند.

NFC چگونه کار می‌کند؟

برخلاف بلوتوث، NFC برای انتقال داده‌ها نیازی به جفت شدن دستی یا پیداکردن دستگاه ندارد. هنگامی که دستگاه NFC دیگری وارد محدوده ۴ اینچی مشخص شده، شود، اتصال NFC به طور خودکار شروع می‌شود. هنگامی که دو دستگاه در محدوده قرار می‌گیرند، فوراً با هم ارتباط برقرار می‌کنند و پیام‌هایی را برای کاربر ارسال می‌کنند. در ادامه برخی از روش‌های اصلی استفاده از NFC بین دستگاه‌ها ذکر شده است.

حال شاید برایتان سؤال پیش بیاید که نرم‌افزار NFC چیست؟

در ادامه شما به جواب این سؤال خواهید رسید. اما این را بدانید که شما برای استفاده از این  تکنولوژی  نیاز به چیزی تحت عنوان نرم‌افزار  NFC ندارید. اما اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که از طریق آن‌ها شما می‌توانید از امکانات مربوط به  NFC استفاده کنید.

کاربردها و آینده در فناوری NFC

این تکنولوژی، برای انتقال اطلاعات بین دستگاه‌های نزدیک با استفاده از سیگنال‌های‌ RFاست و طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها، دسترسی بدون کلید تا تگ‌های هوشمند را برای کاربردهای پزشکی ارائه می‌دهد.

گزینه‌ای برای پیاده‌سازی و تعبیه در کارت‌های اعتباری، تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های پوشیدنی، فناوری NFC را به یکی از راحت‌ترین‌ها تبدیل کرده است. بیایید نگاهی به نمای کلی فناوری NFC بیندازیم و برنامه‌های کاربردی و آینده ارتباطات میدان نزدیک را بررسی کنیم.

پیشنهاد ما به شما:  آموزش تغییر عکس جیمیل با شرح ساده و روان

پرداخت‌های موبایلی

با انتقال تدریجی به دنیای بدون پول نقد، پرداخت‌های موبایلی به یک روش تراکنش محبوب، تبدیل شده است. با همکاری بانک‌ها و فناوری بیومتریک تعبیه شده در اکثر گوشی‌های موبایل مدرن، پرداخت موبایلی امن و راحت است. با قراردادن تلفن هوشمند خود در فاصله ۴ اینچی از خواننده بدون تماس در فروشگاه، کیف پول دیجیتال یا دفترچه حساب شما ظاهر می‌شود و از شما می‌خواهد که پرداخت را تأیید کنید.

با Apple Pay، به این صورت است که انگشت خود را روی دکمه Home قرار می‌دهید که عملکرد Touch ID را در خود جای‌داده است، یا با دو بار فشار دادن دکمه پاور برای اسکن چهره خود با Face ID. همچنین با Google Pay و Samsung Pay نیز کار می‌کند. nfc در ایران نیز با استفاده از اپلیکیشن‌های مربوط به همراه ‌‌بانک‌ها قابل‌استفاده است.

پرداخت موبایلی

 

مهم نیست که این ویژگی چقدر متداول بوده و چه مدت وجود داشته است، پرداخت با تلفن شما همچنان باعث می‌شود احساس کنیم در آینده زندگی می‌کنیم. این ویژگی به‌شدت به ارتباطات NFC متکی است و احتمالاً از زمان حذف Android Beam، بیشتر مردم از آن استفاده کرده‌اند.

همان‌طور که گفته شد، چندین راه‌حل پرداخت موبایلی وجود دارد که محبوب‌ترین آنها Google Pay و Samsung Pay هستند. Apple Pay نیز وجود دارد، اما این سرویس با دستگاه‌های اندرویدی کار نمی‌کند. LG Pay گزینه دیگری بود، اما در سال ۲۰۲۱ متوقف شد.

Android Beam

برای پرداخت با تلفن خود، ابتدا باید در یکی از روش‌های پرداخت موجود ثبت‌نام کنید. Samsung Pay فقط با دستگاه‌های سامسونگ سازگار است، درحالی‌که Google Pay روی گوشی‌های دارای Android 5.0 Lollipop و بالاتر کار می‌کند. وقتی برنامه را راه‌اندازی می‌کنید و جزئیات پرداخت خود را وارد می‌کنید، می‌توانید پرداخت‌ها را در خرده‌فروش‌های پشتیبانی شده شروع کنید.


بیشتر بدانید: اینترنت اشیا چیست؟


پزشکی و بهداشت و درمان

سیستم یکپارچه NFC را می‌توان در فعالیت‌های پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی استفاده کرد. NFC دقت و راحتی بیشتری را در تجویز دارو، بررسی آسان‌تر، پرداخت‌ها، بررسی وضعیت بیماران ردیابی، سوابق با تعبیه برچسب‌های NFC در نمودارهای بیمار را ارائه می‌دهد.

درمان پزشکی

دستگاه‌های یکپارچه NFC را می‌توان به‌راحتی جفت و پیکربندی کرد. متخصصان پزشکی می‌توانند به‌راحتی برنامه‌ها را بررسی کنند و به دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی دسترسی داشته باشند.

آینده NFC، در زمینه مراقبت‌های بهداشتی بسیار امیدوارکننده است و بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر سرمایه‌گذاری خود را آغاز کرده‌اند. برچسب‌های تشخیصی برای نظارت بر شرایط پزشکی مانند تغییرات دما، نوسانات سطح گلوکز خون و غیره در دست توسعه هستند.

اشتراک‌گذاری بین دستگاه‌های اندرویدی

اشتراک گذاری بین دستگاهها

Android Beam، یک فناوری که اکنون منسوخ شده است که در Android 4.0 (Ice Cream Sandwich) ، معرفی شد و به دستگاه‌های Android در نزدیک یکدیگر، امکان اشتراک‌گذاری محتوا را می‌داد. هنگامی که دو دستگاه NFC فعال در محدوده قرار می‌گرفتند، پیامی ظاهر می‌شد که از شما می‌پرسید آیا می‌خواهید محتوایی مانند ویدئوها، اطلاعات تماس یا عکس‌های روی صفحه را به دستگاه Android دیگر «beam» کنید؟ مشکل این بود که این ویژگی به‌خوبی شناخته نشده بود و به‌خوبی کار نمی‌کرد،

بنابراین گوگل آن را با اندروید ۱۰ در سال ۲۰۱۹، متوقف کرد. گوگل در سال ۲۰۲۰، Beam را با Nearby Share، یک رقیب Apple AirDrop، جایگزین کرد. Nearby Share با Android و Chrome OS کار می‌کند و امکان انتقال داده از طریق بلوتوث و Wi-Fi را فراهم می‌کند. Nearby Share به شما امکان می‌دهد از بین بلوتوث، بلوتوث کم‌انرژی، WebRTC و peer-to-peer WiFi، کدام پروتکل را انتخاب کنید و چه کسی می‌تواند گوشی شما را در لیست‌های خود ببیند.

NFC چه‌کارهای دیگری می‌تواند انجام دهد؟

تا این قسمت بسیاری از کاربردهای nfc را نام بردیم. اما این تکنولوژی بسیار مفید کاربردهای دیگری هم دارد در این قسمت از مجله توسعه هوشمند فاخر به ادامه کاربردهای این تکنولوژی می‌پردازیم.

پیشنهاد ما به شما:  مایکروسافت در حال افزودن ویژگی جدید هوش مصنوعی تصویری به ویندوز 11 کوپایلوت است

NFC قادر به انجام بسیاری از عملکردهای ضربه و حرکت است – کیف پول‌های دیجیتالی مانند Apple Pay، Google Pay و Samsung Pay تنها بخش کوچکی از قابلیت‌های آن را پوشش می‌دهند. علاقه‌مندان به موسیقی می‌توانند دستگاه خود را به‌سرعت از طریق NFC به بلندگوها متصل کنند و همچنین می‌توانید با ضربه‌زدن روی تلفن خود وارد رایانه کاری خود شوید، قفل درب ماشین خود را باز کنید یا آمار سلامت و تناسب‌اندام خود را پیگیری کنید.

این فناوری در حال بهبودبخشی اساسی در حمل‌ونقل عمومی است – می‌توانید یک تلفن هوشمند مجهز به NFC را در برخی اتوبوس‌ها اسکن کنید یا از آن‌ها به‌عنوان کارت مترو در برخی مکان‌ها استفاده کنید.

می‌توانید مستقیماً از طریق یک برنامه به کارت اتوبوس یا مترو پول اضافه کنید و آن را شارژ نمایید و همیشه مطمئن باشید که وجه در کارت خود دارید. این فناوری قابلیت پشتیبانی از سلف‌سرویس دانشگاه و شناسه دانشجویی را نیز دارد. در نهایت، امکان کاشت تراشه NFC در بدن شما نیز وجود دارد. همچنین در برخی از اتومبیل‌ها و درب‌های هوشمند از چیپ nfc استفاده می‌شود.


بیشتر بدانید: با بهترین برنامه های پیداکننده آهنگ بیشتر آشنا شوید


چیپ NFC

چیپ‌های غیرفعال نیازی به برق ندارند و می‌توان آن‌ها را با برنامه‌هایی مانند Tasker برنامه‌ریزی کرد تا هنگام اسکن، وظایف خاصی را انجام دهند. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید یکی را روی میز خود قرار دهید و با اسکن سریع روی چیپ آن، می‌توانید گوشی خود را روی لرزش، غیرفعال‌کردن GPS یا فعال‌کردن فقط اعلان‌های مربوط به کار، تنظیم کنید.

برچسب‌های غیرفعال به سایر دستگاه‌های غیرفعال متصل نمی‌شوند و داده‌ها را از منابع خارجی پردازش نمی‌کنند. دستگاه‌های NFC فعال، مانند گوشی‌های موبایل، می‌توانند داده‌ها را ارسال و دریافت کنند و با دستگاه‌های فعال و غیرفعال ارتباط برقرار کنند.

کدام دستگاه‌ها NFC دارند؟

تا این قسمت متوجه شدیم که NFC چیست و چه کاربردی دارد در ادامه مقاله نیز خواهیم دید که از کجا بفهمیم گوشی nfc دارد؟

برای پاسخ به این سؤال، لازم است بدانید که لیست دستگاه‌های مجهز به تکنولوژی NFC، هر روز در حال افزایش است. برای پیگیری دستگاه‌هایی که از فناوری NFC بهره می‌برند، NFC World فهرستی عمدتاً به‌روز از تلفن‌های دارای NFC را نگه می‌دارد. بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی دارای NFC هستند و هر گوشی آیفون از زمان آیفون ۶ نیز دارای این ویژگی است.

از آیفون ۶ تا به امروز

برای مدت طولانی، اپل دستگاه‌های مجهز به NFC را برای خرید محدود می‌کرد. بااین‌حال، آخرین مدل‌های آیفون، از جمله آیفون ۱۲، ۱۲ پرو، ۱۲ پرو مکس و ۱۲ مینی، از تگ‌های NFC نیز از طریق برنامه Launch Center Pro پشتیبانی می‌کنند.

نسخه ۳ این برنامه شامل تریگرهای NFC برای iPhone XR، XS و XS Max برای اقدامات از طریق چیپ‌های NFC سفارشی است. آیفون ۷ و گوشی‌های جدیدتر می‌توانند از اسکن NFC درون‌برنامه‌ای استفاده کنند.

Launch Center Pro برای iPad ازکارافتاده است و نسخه iOS اکنون از iPhone و iPad پشتیبانی می‌کند. برای اطلاعات کامل همه دستگاه‌های اپل که از NFC پشتیبانی می‌کنند و محدودیت‌های آن‌ها از نظر Apple Pay، این صفحه پشتیبانی اپل را بررسی کنید.

چگونه متوجه شویم که گوشی اندرویدی شما NFC دارد یا خیر:

هر دستگاهی که دارای Android نسخه 4.0 و بالاتر است

اگر گوشی شما دارای Android نسخه 4.4 یا بالاتر است، می‌توانید از Google Pay استفاده کنید. اگر گوشی سامسونگ دارید، می‌توانید از Samsung Pay نیز استفاده کنید.

چه گوشی هایی از اندروید nfc دارند؟

گوشی‌های اندرویدی که روی اندروید 4.4 تا اندروید 9.0 کار می‌کنند نیز می‌توانند از Android Beam برای ارسال پیام یا تبادل فایل استفاده کنند. می‌توانید اطلاعات زیادی مانند ویدئوهای YouTube، اطلاعات تماس، صفحات وب خاص و موارد دیگر را به دیگران منتقل کنید.

  • در دستگاه Android خود، تنظیمات را باز کنید.
  • دستگاه‌های متصل را انتخاب کنید.
  • روی تنظیمات اتصال ضربه بزنید.
  • باید گزینه‌های NFC را ببینید.
  • اگر گزینه وجود دارد، گوشی دارای این ویژگی است.
پیشنهاد ما به شما:  سامسونگ DeX چیست؟

چگونه nfc گوشی را فعال کنیم؟

اگر دستگاه شما NFC دارد، ممکن است لازم باشد ابتدا چیپ nfc را فعال کنید. گاهی اوقات به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال می‌شود، بنابراین برای اطمینان ابتدا به تنظیمات نگاه کنید.

در گوشی آیفون نحوه اتصال NFC چیست؟

بسته به مدل آیفون، روش‌های مختلفی برای استفاده از عملکرد NFC وجود دارد. با شروع  iOS 14، عملکرد  “NFC tag Reader”  به طور پیش‌فرض برای همه کاربرانی که حداقل آیفون ۷ دارند در دسترس است؛

بنابراین اگر آیفون ۷ یا جدیدتر دارید، دیگر نیازی به برنامه شخص ثالث برای خواندن برچسب‌های NFC ندارید. می‌توانید با ضربه‌زدن روی دکمه NFC در مرکز کنترل، این ویژگی را روشن کنید و آیفون خود را نزدیک برچسب NFC نگه دارید تا یک عمل فعال شود.

نصب nfc در گوشی های آیفون

اگر دکمه روی صفحه‌نمایش شما قابل‌مشاهده نیست، ممکن است لازم باشد آن را به مرکز کنترل اضافه کنید. به‌صورت زیر عمل کنید:

  • ابتدا اپلیکیشن Settings را در آیفون خود باز کنید.
  • سپس گزینه “Control Center” را انتخاب کنید.
  • به پایین بروید و روی دکمه سبز در سمت چپ «NFC Tag Reader» ضربه بزنید.

نصب nfc در گوشی های آیفون-02

از سوی دیگر، مدل‌های iPhone XS (Max)، iPhone XR، iPhone 11 و همچنین iPhone 11 Pro (Max) و iPhone SE (نسل دوم) از عملکرد به‌اصطلاح «خواندن برچسب‌های پس‌زمینه» بهره می‌برند؛ بنابراین، تگ‌های NFC به‌محض روشن شدن صفحه آیفون بدون نیاز به راه‌اندازی تگ‌خوان، NFC به طور خودکار خوانده می‌شوند.

سپس آیفون به دنبال سیگنال‌های مربوطه در پس‌زمینه می‌گردد. هنگامی که یک برچسب شناسایی می‌شود، یک اعلان روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود که از کاربر می‌خواهد مورد را در برنامه NFC مربوطه باز کند.


بیشتر بدانید: چگونه عکس جیمیل خود را تغییر دهیم؟


 نحوه فعال‌کردن NFC در اندروید

  • در دستگاه Android خود، برنامه تنظیمات را باز کنید.
  • دستگاه‌های متصل را انتخاب کنید.
  • روی تنظیمات اتصال ضربه بزنید.
  • باید گزینه NFC را ببینید. روی آن کلیک کنید.
  • گزینه Use NFC را روشن کنید.

اتصال nfc در اندروید

Android Beam مرده است!

 

Android Beam

ما در مورد اشتراک‌گذاری عکس‌ها، ویدئوها، مخاطبین و سایر فایل‌ها با استفاده از NFC صحبت نکرده‌ایم و دلیل آن این است که اندروید دیگر از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کند. این ویژگی Android Beam نام داشت و از چندین ابزار ارتباطی برای انتقال فایل‌ها استفاده می‌کرد.

Android Beam با انتشار اندروید 10 از بین رفت و از آن زمان با Nearby Share جایگزین شد. این ابزار بیشتر شبیه AirDrop اپل است. این می‌تواند فایل‌ها را به دستگاه‌های نزدیک و کاملاً بی‌سیم منتقل کند.

Nearby Share اتصال را با استفاده از موقعیت مکانی و بلوتوث شما شروع می‌کند. بسته به آنچه که به اشتراک می‌گذارید، بین بلوتوث، بلوتوث LE، WebRTC یا Wi-Fi برای اشتراک‌گذاری فایل انتخاب می‌شود.

همان‌طور که می‌بینید، NFC دیگر بخشی از معادله نیست، بنابراین نمی‌توانید به طور رسمی از آن برای به‌ اشتراک‌گذاری فایل‌ها، عکس‌ها، محتوا، برنامه‌ها و فایل‌های دیگر استفاده کنید. این غم‌انگیز است، زیرا این یکی از جالب‌ترین راه‌ها برای استفاده از NFC بود. به‌جای آن می‌توانید از Nearby Share استفاده کنید.

نحوه فعال‌کردن Nearby Share

در دستگاه Android خود، برنامه تنظیمات را باز کنید.

  • دستگاه‌های متصل را انتخاب کنید.
  • روی تنظیمات اتصال ضربه بزنید.
  • اشتراک‌گذاری نزدیک را انتخاب کنید.
  • استفاده از اشتراک‌گذاری نزدیک را روشن کنید.

نحوه فعال‌کردن Nearby Share


بیشتر بدانید: با مرورگر Mi بیشتر آشنا شوید


نحوه استفاده از Nearby Share

  • فایل، عکس یا محتوایی را که می‌خواهید به اشتراک بگذارید، پیدا کنید.
  • روی دکمه اشتراک‌گذاری ضربه بزنید.
  • در قسمت Share to Apps، گزینه More را انتخاب کنید.
  • Nearby را انتخاب کنید.
  • دستگاه شما شروع به جستجوی دستگاه‌هایی می‌کند که اشتراک‌گذاری در اطراف آن فعال است. دستگاهی را که می‌خواهید فایل را به آن ارسال کنید انتخاب کنید.
  • گیرنده یک اعلان دریافت می‌کند. او باید روی Accept ضربه بزند.
  • فایل منتقل خواهد شد.

نحوه استفاده از Nearby Share

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا