بررسی و مقایسهموبایل

نقد و بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو هواوی

میان-رده‌ای زیبا با سرعت شارژ ۱۰۰ وات و دو دوربین سلفی

شرکت چینی هواوی با اینکه در چند سال اخیر به شدت از تحریم‌های ایالات متحده ضربه خورده و حتی پشتیبانی گوگل را نیز از دست داده اما توانسته است تا با تولید گوشي‌هایی با ارزندگی بالا و دوربین‌های فوق العاده، همچنان در بازار موبایل دوام بیاورد. گوشی هواوی نوا ۱۱ پرو (Huawei Nova 11 Pro) جدیدترین گوشی خانواده هواوی نوا است که در تاریخ ۲۳ آوریل ۲۰۲۳ وارد بازار شد. این گوشی طراحی زیبایی دارد و از دوربین‌های بسیار خوبی برخوردار است. در این مقاله به نقد و بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو می‌پردازیم. با مجله اینترنتی فرنا همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید... نمایش

بررسی Huawei Nova 11 Pro

به نظر شما وقتی مدل جدیدی از یک گوشی وارد بازار می‌شود باید چه برتری‌هایی نسبت به مدل قبلی داشته باشد تا بتوان آن را بهتر از مدل قبلی دانست؟ در بیشتر موارد، ارتقاء تراشه، نمایشگر و دوربین‌هایی کمی بهتر، باتری بزرگ‌تر و سرعت شارژ بالاتر برای اینکه بتوانید مدل جدیدتر را نسخه بهبودیافته‌ای از مدل قبلی بدانید، کفایت می‌کند. با این حال، گوشی نوا ۱۱ پرو، هیچ کدام از این برتری‌ها را نسبت به گوشی نوا ۱۰ پرو ندارد و سوال اینجا است که کدام ویژگی، این گوشی را نسبت به مدل قبلی متفاوت ساخته است؟

بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو

اول از همه اینکه طراحی پشت گوشی نوا ۱۱ پرو در مقایسه با نوا ۱۰ پرو متفاوت است. شرکت هواوی، طراحی قدیمی جزیره دوربین را که در نسل قبلی به کار رفته بود، تغییر داده و گوشی نوا ۱۱ پرو را در دو رنگ جدید با پنل‌های پشتی از جنس چرم مصنوعی و لوگوی برجسته nova وارد بازار کرده است.

دوم اینکه اگرچه سرعت شارژ اعلام شده توسط شرکت هواوی برای این دو گوشی یکی است اما این ضرورتا به این معنی نیست که نوا ۱۱ پرو با سرعتی برابر با نوا ۱۰ پرو شارژ می‌شود. در واقع، نتایج تست‌های انجام شده حاکی از تفاوت قابل ملاحظه بین سرعت شارژ این دو گوشی است.
با اینکه نوا ۱۱ پرو صرفا دارای بهبودهایی حداقلی با نسل قبلی خودش است اما گوشی هواوی نوا ۱۰ پرو مشخصاتی بسیار خوب دارد و شاید خیلی منصفانه نباشد که نسل جدیدتر آن گوشی را به سادگی، نادیده بگیریم. برای مثال، فقط سیستم منحصر به فرد دوربین جلو که از یک دوربین اولتراواید ۶۰ مگاپیکسلی و یک دوربین پریسکوپی با فاصله کانونی معادل ۵۰ میلی متر تشکیل می‌شود، برای اینکه ارزندگی هواوی نوا ۱۱ پرو را دارای ارزندگی بالایی بدانیم، کفایت می‌کند.

در پشت نوا ۱۰ پرو یک حسگر عمقی ۲ مگاپیکسلی قرار دارد که در هواوی ۱۱ پرو دیده نمی‌شود اما جدیدترین نسل گوشي‌های سری نوا برند هواوی برای خلق پرتره‌های زیبا هیچ نیازی به آن سنسور عمقی ندارد. یکی دیگر از تفاوت‌های سیستم دوربین نوا ۱۱ پرو با نوا ۱۰ پرو، برخوردار بودن گوشی جدیدتر هواوی از سیستم فوکوس خودکار لیزری است که به فوکوس بهتر روی سوژه در تاریکی و در کلوزآپ‌ها کمک می‌کند. حالا که صحبت از عکاسی کلوزآپ شد بد نیست اشاره کنیم که دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی نوا ۱۱ پرو به دلیل مجهز بودن به فوکوس خودکار لیزری، می‌تواند کلوزآپ‌هایی بسیار بهتر از خیلی از گوشي‌های رقیب بگیرد.

دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی به کار رفته در گوشی قدیمی‌تر نوا ۱۰ پرو، دوربین بسیار قدرتمندی محسوب می‌شود و هواوی دلیلی برای تغییر دادن آن در نوا ۱۱ پرو پیدا نکرده است.

بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو از جنبه‌های دیگر نیز حاکی از شباهت بسیار زیاد دو گوشی نوا ۱۰ پرو و نوا ۱۱ پرو است و می‌توان دلیل تقریبا همه این شباهت‌ها را این موضوع دانست که گوشی نوا ۱۰ پرو از مشخصات بسیار بالایی برخوردار است و هواوی نیازی به ارتقاء این مشخصات احساس نکرده است. در واقع، نمایشگر ۶.۷۸ اینچی خمیده دوگانه (dual-curved) از رزولوشن و نرخ نوسازی یکسانی در هر دو گوشی برخوردار است. همچنین، تراشه اسنپدراگون 778G به کار رفته در هر دو گوشی نوا ۱۰ پرو و نوا ۱۱ پرو شاید تراشه‌ای خیلی جدید و پرچمدار نباشد اما یکی از بهترین تراشه‌ها در دنیای گوشي‌های میان-رده است. گذشته از این‌ها، با وجود ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی، بدون شک هواوی تصمیم درستی در افزایش ندادن ظرفیت حافظه داخلی هواوی نوا ۱۱ پرو در مقایسه با نسل قبلی گرفته است. البته، نوا ۱۰ پرو نسخه دارای ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی را نیز داشت اما نوا ۱۱ پرو فقط دو نسخه ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی دارد.

برای مشاهده لیست گوشی های هواوی کلیک کنید.

مشخصات گوشی نوا ۱۱ پرو

پیش از شروع نقد و بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو بد نیست که نگاهی به مشخصات این گوشی داشته باشیم. در جدول زیر مي‌توانید مهم‌ترین مشخصات این گوشی جدید هواوی را ببینید:

تاریخ ورود به بازار ۲۶ آوریل ۲۰۲۳
طراحی و ساخت
  • ابعاد ۱۶۴.۳ در ۷۴.۴ در ۷.۹ میلی متر
  • وزن ۱۸۸ یا ۱۹۳ گرم
  • سطح جلو از جنس شیشه و سطح پشتی از جنس شیشه یا چرم مصنوعی سازگار با محیط زیست
صفحه نمایش
  • نمایشگر ۶.۷۸ اینچی از نوع OLED با قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ و امکان پشتیبانی از HDR10
  • نرخ نوسازی حداکثری ۱۲۰ هرتز
  • نسبت نمایشگر به بدنه حدود ۹۱.۱ درصد
  • رزولوشن ۱۲۰۰ در ۲۶۵۲ پیکسل
  • تراکم پیکسلی حدود ۴۲۹ پیکسل بر اینچ
  • محافظ نمایشگر از جنس شیشه Kunlun
سیستم عامل HarmonyOS 3.0
تراشه
  • اسنپدراگون 778G 4G با ساخت ۶ نانومتری
  • CPU هشت هسته‌ای شامل ۴ هسته Kyro 670 با نرخ ساعت ۲.۴ گیگاهرتز و ۴ هسته Kyro 670 با نرخ ساعت ۱.۸ گیگاهرتز
  • GPU مدل Adreno 642L
سیمکارت تک-سیمکارت یا دو-سیمکارت
حافظ و رم
  • شکاف کارت حافظه خارجی ندارد
  • حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم / حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت با ۸ گیگابایت رم
سیستم دوربین پشتی
  • دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.9، فوکوس خودکار تشخیص فاز و فوکوس لیزری
  • دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، زاویه دید ۱۱۲ درجه و فوکوس خودکار
  • قابلیت‌ها شامل فلش LED، پانوراما، HDR، فیلمبرداری 4K، فیلمبرداری 1080p، فیلمبرداری 720@060fps و gyro-EIS
سیستم دوربین جلو
  • دوربین پرتره ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی ۵۲ میلی متر و فوکوس خودکار
  • دوربین اولتراواید ۶۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.4، فاصله کانونی ۱۷ میلی متر و فوکوس خودکار
  • قابلیت‌های HDR، فیلمبرداری 4K@30fps، فیلمبرداری 1080p@30fps و gyro-EIS
اسپیکر استریو اسپیکر
جک هدفون ۳.۵ میلی متری ندارد
قابلیت‌های ارتباطی
  • WLAN از نوع Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/a/6, dual-band, Wi-Fi Direct
  • بلوتوث 5.2, A2DP, LE
  • موقعیت‌یابی GPS (L1+L5)، GLONASS (L1)، BDS (B1I+B1c+B2a)، GALILEO (E1+E5a)،  QZSS (L1+L5) و NavIC
NFC دارد؛ NFC-SIM, HCE
رادیو ندارد
USB USB-C 2.0, OTG
سنسورها اثرانگشت (از نوع نوری و زیر نمایشگر)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما، سنسور مجاورتی مجازی طیف رنگی
باتری لیتیوم-یون ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت
سرعت و قابلیت‌های شارژ
  • شارژ سیمی ۱۰۰ وات که به ادعای هواوی ظرف ۱۵ دقیقه، ۵۰ درصد گوشی را شارژ می‌کند
  • شارژ معکوس
رنگ‌ها مشکی، سبز، سفید، طلایی
فناوری ارتباطی 4G

آنباکس کردن گوشی موبایل هواوی Nova 11 Pro

در بخش اول از بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو، این گوشی را آنباکس می‌کنیم تا ببینیم که چه چیزهایی در جعبه آن وجود دارد. این گوشی در یک جعبه کلاسیک سفید که عبارت HUAWEI nova 11 Pro به صورت رنگین‌کمانی روی آن چاپ شده است، به فروش می‌رسد. همچنین، می‌توانید لوگوی شیشه Kunlun را در مرکز این جعبه ببینید که نشان‌دهنده استفاده شرکت هواوی از برند ساخت خودش برای محافظت از نمایشگر است.

آنباکس کردن نوا ۱۱ پرو

درون جعبه، به غیر از گوشی، یک شارژر ۱۰۰ واتی مشابه شارژر موجود در جعبه نوا ۱۰ پرو همراه با کابل USB-A-to-C دارای درجه کیفی 6A پیدا می‌کنید و بنابراین، نیازی به خرید شارژر یا کابل USB به صورت جداگانه ندارید. یک قاب محافظ سیلیکونی نرم نیز درون جعبه وجود دارد که از پشت و لبه‌های گوشی را می‌پوشاند.

نقد و بررسی گوشی موبایل نوا ۱۱ پرو از نظر طراحی و ساخت

بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو را با نگاهی بر طراحی و ساخت این گوشی شروع می‌کنیم. در نگاه اول می‌توان فهمید که تفاوت چندانی بین نوا ۱۰ پرو و نوا ۱۱ پرو از نظر طراحی و ساخت وجود ندارد اما این دو گوشی تفاوت‌هایی ظاهری دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تغییرات ایجاد شده در پشت گوشی اشاره کرد. در واقع، هم خود بدنه پشتی گوشی و هم جزیره دوربین، تفاوت‌های قابل توجهی با نوا ۱۰ پرو نشان می‌دهد.

رنگ های نوا ۱۱ پرو

این گوشی در چهار رنگ مشکی، سفید، سبز و طلایی به بازار عرضه شده است و رنگ‌های مشکی و سبز، دارای پوششی از چرم مصنوعی سازگار با محیط زیست در سطح پشتی هستند که لمس کردن آن حس بسیار خوبی به شما می‌دهد و احساس می‌کنید که با یک گوشی پرچمدار طرف هستید. روی این سطح چرمی، لوگوی نقش فرورفته (برخلاف نقش برجسته) nova با ابعاد کوچک و در تعداد زیاد کار شده است. همچنین، در قسمت پایینی پنل پشتی می‌توانید لوگوی بزرگ‌تر و براق nova را ببینید.

چرم مصنوعی نوا ۱۱ پرو

چرم مصنوعی پوشاننده سطح پشتی، همانند دیگر مواد مشابه چرم که برای پوشاندن سطح پشتی گوشي‌های برندهای دیگر استفاده می‌شود، از چسبندگی بالایی برخوردار است و اگرچه به خوبی به دست شما می‌چسبد اما اصلا اثر انگشت را به خودش جذب نمی‌کند.

تغییر دیگری که در طراحی نوا ۱۱ پرو در مقایسه با نوا ۱۰ پرو مشاهده می‌شود، به برجستگی دوربین مربوط است. در نوا ۱۱ پرو خبری از قاب ضخیم و براق دور برجستگی دوربین نیست و فقط یک حلقه طلایی دور دوربین اصلی وجود دارد. روی این حلقه، عبارت‌هایی با فونت بسیار ریز چاپ شده است که فقط از فاصله خیلی نزدیک و با دقت خیلی بالا می‌توانید آن‌ها را بخوانید.

سطح پشتی گوشی نوا ۱۱ پرو مثل نوا ۱۰ پرو دارای انحنا به سمت لبه‌ها است که سبب می‌شود تا هنگام در دست گرفتن گوشی، حس بسیار بهتری داشته باشید.

در رنگ‌های سفید و طلایی، خبری از چرم مصنوعی در پشت گوشی نیست و سطح پشتی با شیشه پوشیده شده است. البته این دو رنگ فقط مخصوص بازار چین هستند و در بازارهای جهانی تنها می‌‌توان رنگ‌های سبز و مشکی را پیدا کرد.

قاب این گوشی از جنس پلاستیک و بسیار نازک است و مثل نوا ۱۰ پرو، شباهت زیادی به یکی از گوشي‌ّهای قدیمی سامسونگ به نام Galaxy Edge دارد.

سطح جلویی گوشی بسیار جذاب و باکلاس است و شاید از خیلی از گوشي‌های پرچمدار موجود در بازار نیز جذاب‌تر باشد. نمایشگر OLED انحنانی خفیفی به سمت لبه‌ها دارد و حاشیه نمایشگر بسیار نازک است. حاشیه‌های بالایی و پایینی نیز بسیار جذاب هستند و در شیک بودن گوشی نقش دارند.

زمانی که گوشی را از جعبه خارج مي‌کنید، یک فیلم محافظ پلاستیکی روی نمایشگر قرار دارد که البته به راحتی جدا می‌شود و بهتر است که آن را جدا کنید زیرا اصلا زیبا نیست و اثر انگشت را به راحتی جذب می‌کند.

هواوی از برند شیشه محافظ خودش به نام Kunlun برای محافظت از نمایشگر استفاده کرده است و بنابراین، خبری از گوریلا گلس نیست.

در گوشه بالا و سمت چپ یک بریدگی کپسول مانند در نمایشگر می‌بینید که محل قرارگیری سیستم پیشرفته دوربین سلفی است. با اینکه در گوشي‌های امروزی دیگر خبری از بریدگی‌هایی به این بزرگی نیست اما این بریدگی آنقدرها هم بزرگ نیست که توی ذوق بزند؛ گذشته از این، بالاخره باید جایی برای قرارگیری دو دوربین سلفی نوا ۱۱ پرو وجود داشته باشد.

سطح جلویی نوا ۱۱ پرو

در زیر نمایشگر، یک حسگر اثر انگشت از نوع نوری قرار دارد که از سرعت و دقت کافی برخوردار است ما متأسفانه در جایی خیلی نزدیک به لبه پایینی گوشی قرار دارد و دسترسی به آن کمی سخت است.

در لبه سمت راست گوشی می‌توانید دکمه پاور و دکمه کم و زیاد کردن صدا را ببینید که وقتی آن‌ها را فشار می‌دهید، کلیک دلپذیری دارند. در لبه بالایی سه حفره دیده می‌شود که خروجی یکی از اسپیکرها هستند و کمی دورتر از آن‌ها حفره دیگری قرار دارد که ورودی یکی از میکروفون‌های نوا ۱۱ پرو است. در لبه زیر نیز خروجی اسپیکر اصلی به صورت ۶ حفره در کنار همدیگر، پورت USB-C، ورودی یکی از میکروفون‌ها و محل قرارگیری خشاب سیمکارت قرار دارد.

یکی از مهم‌ترین نقطه ضعف‌های ساختاری گوشی هواوی نوا ۱۱ پرو، نداشتن مقاومت محیطی در مقابل گرد و غبار است. این در حالی است که گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر مثل گلکسی A54 دارای امتیاز مقاومت محیطی IP67 و موتورولا ادج ۴۰ دارای امتیاز مقاومت محیطی IP68 هستند.
در کل می‌توان گفت که این گوشی میان-رده از طراحی و ساخت بسیار جذاب و خوبی برخوردار است اما گوریلا گلس و مقاومت محیطی به آب و گرد و غبار ندارد و بهبود قابل توجهی در مقایسه با نوا ۱۰ پرو نشان نمی‌دهد.

بررسی گوشی نوا پرو ۱۱ از نظر نمایشگر

در این بخش از نقد و بررسی گوشی موبایل نوا ۱۱ پرو، در رابطه با نوع، اندازه، رزولوشن، نرخ نوسازی، کیفیت بازتولید رنگ و دیگر ویژگی‌ها و قابلیت‌های نمایشگر این گوشی صحبت می‌کنیم.

نمایشگر ۶.۷۸ اینچی نوا ۱۱ پرو تغییرات چندانی در مقایسه با نوا ۱۰ پرو نشان نمی‌دهد. این گوشی مجهز به صفحه نمایشی از جنس OLED با رزولوشن کمی غیر معمول ۱۲۰۰ در ۲۶۵۲ پیکسل با نسبت تصویر ۱۹.۹:۹ و تراکم پیکسلی تقریبی ۴۲۹ پیکسل بر اینچ است که از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند و حداکثر نرخ نمونه‌برداری آن، ۳۰۰ هرتز است. این نمایشگر می‌تواند تا یک میلیارد رنگ را نمایش دهد و از HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند.

تست‌های روشنایی صفحه نمایش حاکی از کاهش شدت روشنایی حداکثری در مقایسه با نوا ۱۰ پرو است. در واقع، حداکثر روشنایی ثبت شده در زیر نور محیطی شدید برای نوا ۱۱ پرو و در حالت روشنایی تطبیقی برابر با ۷۰۲ نیت و برای نوا ۱۱ پرو برابر با ۷۸۴ نیت است که هر دو در مقایسه با بسیاری از گوشي‌های رقیب، پایین‌تر هستند. در حالت دستی نیز میزان حداکثر روشنایی نمایشگر nova 11 Pro، چیزی حدود ۱۰ درصد کمتر از nova 10 Pro است اما این نمایشگر برخلاف حالت روشنایی تطبیقی، در مقایسه با تعداد زیادی از گوشي‌های رقیب، روشن‌تر است.

در زیر می‌توانید میزان روشنایی تطبیقی نمایشگر گوشی هواوی نوا ۱۱ پرو در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب را ببینید:

 

روشنایی تطبیقی نوا ۱۱ پرو

 

همچنین، زیر می‌توانید میزان روشنایی دستی نمایشگر گوشی هواوی نوا ۱۱ پرو در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب را ببینید:

پیشنهاد ما به شما:  اپل در سال 2024 به نمایشگرهای microLED سفارشی روی می آورد

 

روشنایی دستی نوا ۱۱ پرو

 

نتایج بالا در حالت تنظیمات رنگی واضح (Vivid) به دست آمده‌اند. در تنظیمات رنگی طبیعی (Natural)، حداکثر روشنایی تطبیقی نمایشگر این گوشی برابر با ۷۳۷ نیت و حداکثر روشنایی دستی آن برابر با ۵۴۰ نیست است و بنابراین، اگر در فضای باز و زیر نور آفتاب از گوشی استفاده می‌کنید، بهتر است که تنظیمات فضای رنگی را روی حالت طبیعی قرار دهید.

بررسی دقت رنگ نوا ۱۱ پرو

حالا که با مشخصات اصلی نمایشگر و میزان روشنایی آن آشنا شدید وقت بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو از نظر میزان دقت رنگ و تنظیمات فضای رنگ نمایشگر است.

اگر وارد تنظیمات نمایشگر گوشی شوید، می‌توانید یکی از دو حالت رنگی واضح یا طبیعی را انتخاب کنید. در حالت پیش‌فرض، گوشی روی حالت واضح قرار دارد (حالت پیش‌فرض در نوا ۱۰ پرو، حالت طبیعی است). حالت واضح یا Vivid بخشی از فضای رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهد که شامل رنگ‌هایی اشباع و بسیار زنده است. البته در این حالت، برخلاف بسیاری از گوشي‌ّهای دیگر، بخش زیادی از فضای رنگی DCI-P3 پوشش داده نمی‌شود.

در حالت طبیعی یا Normal، نمایشگر گوشی بر اساس نوع محتوایی که در حال نمایش است، یکی از دو فضای رنگی DCI-P3 یا sRGB را برای نمایش رنگ‌ها انتخاب می‌کند. فضای رنگی sRGB با دقت بسیار بالایی نمایش داده می‌شود اما رنگ‌های سفید و خاکستری کمی به بنفش می‌زنند که البته اصلا به چشم نمی‌آید.

در حالت Vivid دقت رنگ کمی پایین‌تر و شدت رنگ بنفش در بخش‌های سفید و خاکستری تصویر، بیشتر است. حتی اگر در تنظیمات نمایشگر، دمای رنگی را بالاتر ببرید، این مشکل در مورد بخش‌های خاکستری حل نمی‌شود.

بررسی نرخ نوسازی nova 11 Pro

بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو از نظر نرخ نوسازی نشان می‌دهد که این گوشی دارای سه حالت مختلف برای نوسازی نمایشگر است:

  • حالت استاندارد (Standard): نرخ نوسازی استاندارد ۶۰ هرتز
  • حالت بالا (High): نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
  • حالت پویا (Dynamic): تنظیم خودکار نرخ نوسازی بر اساس نوع محتوای در حال پخش

در هر دو حالت نرخ نوسازی استاندارد و بالا، نرخ نوسازی در اعداد مورد اشاره، ثابت باقی می‌ماند. در واقع، اگر گوشی را در حالت نرخ نوسازی بالا قرار دهید، حتی در هنگام نمایش تصاویر ساکن نیز نمایشگر با نرخ ۱۲۰ هرتز، نوسازی می‌شود که اصلا برای باتری خوب نیست. البته، برای بعضی اپلیکیشن‌ها مثل Petal Maps (جایگزین هواوی برای Google Maps) و نمایاب دوربین که از نرخ نوسازی بالا پشتیبانی نمی‌کنند، نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند.

در حالت پویا، پس از چند ثانیه کار نکردن با نمایشگر، نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند. دقت داشته باشید که در این حالت، بازی‌ها در نرخ نوسازی ۶۰ هرتز اجرا می‌شوند و اگر می‌خواهید تجربه گیمینگ بهتری داشته باشید، بهتر است که گوشی را در حالت ۱۲۰ هرتز قرار دهید.

دقت داشته باشید که در حالت ۱۲۰ هرتز، مصرف باتری به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند ولی نرمی و روانی تصویر خیلی بهتر می‌شود و تجربه لذت‌بخش‌تری برای شما فراهم می‌آورد.

پشتیبانی نوا ۱۱ پرو از HDR و پخش اینترنتی

نوا ۱۱ پرو درست مثل نوا ۱۰ پرو از HDR10 پشتیبانی می‌کند. همچنین این گوشی دارای پشتیبانی Widevine L1 است که امکان پخش اینترنتی HDR با رزولوشن بالای را فراهم می‌آورد.

نسخه تحت وب یوتیوب در این گوشی می‌تواند ویدئوهای 4K را پخش کند اما پشتیبانی HDR ندارد. البته، اپلیکیشن یوتیوب در GBox می‌تواند ویدئوها را با کیفیت 4K و به صورت HDR پخش کند.

بررسی ظرفیت باتری گوشی هواوی نوا ۱۱ پرو

در این بخش از بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو در رابطه با ظرفیت باتری این گوشی صحبت می‌کنیم. باتری این گوشی درست مثل نوا ۱۰ پرو دارای ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت است که ظرفیت بالایی محسوب نمی‌شود اما بد هم نیست. با توجه به اینکه هیچ تغییراتی در سخت‌افزارهای نوا ۱۱ پرو در مقایسه با نوا ۱۰ پرو دیده نمی‌شود، انتظار می‌رفت که نتایج تحمل باتری در تست‌های GSMARENA برای این دو گوشی یکسان باشد و دقیقا هم همینطور بود. در واقع، هر دو گوشی دارای امتیاز تاب‌آوری باتری ۸۹ ساعت هستند اما تفاوت‌هایی جزئی در بعضی از تست‌ها نشان می‌دهند.
در زیر می‌توانید نتایج تست تاب‌آوری باتری GSMARENA برای گوشی هواوی نوا ۱۱ پرو را ببینید:

 

باتری نوا ۱۱ پرو

 

نتایج تست‌های on-screen تاب‌آوری باتری نوا ۱۱ پرو در مقایسه با گوشي‌های رقیب، زیر متوسط است. برای مثال، اکثر گوشی‌های رقیب دارای قابلیت حداقل ۲۰ ساعت پخش پیوسته ویدئو با باتری پر هستند اما این عدد برای نوا ۱۱ پرو تنها ۱۵ است. همچنین، بیشتر رقبا می‌توانند یک ساعت بیشتر از نوا ۱۱ پرو مرور پیوسته وب را انجام دهند.

در شکل زیر می‌تواند نتایج تست تاب‌آوری باتری برای گوشی Huawei nova 11 Pro در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب را ببینید:

 

مقایسه باتری نوا ۱۱ پرو

 

بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو از نظر سرعت شارژ

اگرچه ظرفیت باتری گوشی نوا ۱۱ پرو خیلی زیاد نیست اما شرکت هواوی با مجهز کردن این گوشی به شارژ سریع ۱۰۰ واتی، این نقطه ضعف را برطرف کرده است. آداپتر SuperCharger هواوی همراه با کابل دارای درجه 6A، دقیقا مشابه همان شارژر و کابلی است که در جعبه نوا ۱۰ پرو یافت می‌شود اما به طور عجیبی، سرعت شارژ nova 11 Pro بسیار بالاتر از نسل قبلی خودش است.

در آزمایش‌های انجام شده با استفاده از شارژر موجود در جعبه، حداکثر سرعت شارژ ثبت شده برای نوا ۱۱ پرو، ۸۸ وات بوده است که می‌توان آن را نزدیک به عدد تبلیغ شده توسط هواوی دانست. میزان شارژ گوشی پس از ۱۵ دقیقه و نیز زمان لازم برای رسیدن شارژ نوا ۱۱ پرو از صفر تا ۱۰۰ درصد نشان می‌دهد که این گوشی از سرعت شارژ بسیار خوبی در مقایسه با گوشي‌های رقیب برخوردار است.

در واقع، شارژ شدن کامل گوشی ظرف تنها ۲۳ دقیقه و ۷۳ درصد شارژ ظرف تنها ۱۵ دقیقه، آمار خیره‌کننده‌ای، نه تنها در بین گوشي‌های میان-رده، بلکه حتی در بین گوشي‌ّهای پرچمدار است.

در شکل زیر می‌توانید مدت زمان لازم برای شارژ شدن گوشی هواوی نوا ۱۱ پرو از صفر تا ۱۰۰ درصد را ببینید:

 

سرعت شارژ نوا ۱۱ پرو

 

در گوشی نوا ۱۰ پرو، هر زمانی که نیاز به استفاده از قابلیت توربو شارژ داشته باشید، باید با نگه داشتن انگشت خود روی انیمیشن شارژ شدن گوشی که پس از متصل کردن گوشی به شارژر نمایش داده می‌شود، آن را فعال کنید و امکان فعال‌سازی این قابلیت در تنظیمات وجود ندارد. البته، چنین تنظیماتی را در نوا ۱۱ پرو نیز نمی‌توانید پیدا کنید و شارژ توربو، مثل نوا ۱۰ پرو، نیاز به فعالسازی دارد اما با این تفاوت که تنها با یک بار فعال کردن شارژ توربو، این قابلیت برای همیشه فعال باقی می‌ماند و حتی نمی‌توانید آن را با نگه داشتن انگشت خود روی انیمیشن شارژ شدن گوشی، غیر فعال کنید.
تنظیماتی در رابط کاربری نوا ۱۱ پرو وجود دارد که در نگهداری بهتر باتری به شما کمک می کنند (هر چند که قطعا شارژ توربو اثر معکوسی دارد). یکی از این قابلیت‌ها، شارژ هوشمند (Smart Charge) است که امروزه تقریبا رایج شده است، گوشی را تا ۸۰ درصد شارژ می‌کند و ۲۰ درصد باقیمانده را درست قبل از اینکه به گوشی نیاز داشته باشید، انجام می‌دهد (برای مثال، می‌توانید گوشی را پیش از خوابیدن به شارژر متصل کنید تا گوشی به میزان ۸۰ درصد شارژ شود و ۲۰ درصد باقیمانده، چند دقیقه قبل از بیدار شدن شما انجام می‌شود). در واقع، قابلیت شارژ هوشمند، عادت‌های شارژ کردن شما را یاد می‌گیرد و بر اساس آن، چنین کاری انجام می‌دهد. البته، خود شما می‌توانید حد شارژ شدن گوشی (۷۰ درصد، ۸۰ درصد یا ۹۰ درصد) را تعیین کنید تا پس از رسیدن به آن میزان، شارژ شدن متوقف شود و باتری گوشی شما زمان بیش از اندازه‌ای شارژ نشود و آسیب ببیند.

گوشی نوا ۱۱ پرو قابلیت شارژ وایرلسی ندارد اما این قابلیت در بعضی از گوشي‌های رقیب مثل ناتینگ فون ۱ و موتورولا اج ۴۰ دیده می‌شود.

بررسی اسپیکر گوشی هواوی nova 11 Pro

گوشی نوا ۱۱ پرو دارای سیستم اسپیکر استاندارد هیبریدی است که از یک اسپیکر اصلی در زیر گوشی و یک اسپیکر دیگر در بالای گوشی به صورت قطعه گوشی (earpiece) تشکیل می‌شود. هر اسپیکر فقط کانال مخصوص خودش را پخش می‌کند و در وضعیت عمودی قرار دهید، اسپیکر بالایی نقش کانال چپ را بر عهده می‌گیرد اما در حالت افقی، هر اسپیکر بر اساس وضعیت فضایی گوشی می‌تواند نقش کانال چپ یا کانال راست را بر عهده داشته باشد.

بلندی صدای اسپیکر نوا ۱۱ پرو در مقایسه با گوشي‌های رقیب، متوسط و حتی کمتر از نسل قبلی یعنی نوا ۱۰ پرو است. همچنین نمودار پاسخ فرکانسی نیز حاکی از صدای پایین این گوشی در فرکانس‌های میانه است.

در شکل زیر می‌توانید بلندی صدای گوشی هواوی نوا ۱۱ پرو در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب را ببینید:

 

بلندی صدای نوا ۱۱ پرو

 

همچنین، در شکل زیر می‌توانید پاسخ فرکانسی اسپیکر نوا ۱۱ پرو را در مقایسه با هواوی نوا ۱۰ پرو و سامسونگ گلکسی A54 ببینید:

پاسخ فرکانسی نوا ۱۱ پرو

بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو از نظر سیستم عامل و رابط کاربری

هواوی نوا ۱۱ پرو با رابط کاربری EMUI 13 بر پایه اندروید ۱۲ از جعبه خارج می‌شود که از رابط کاربری نوا ۱۰ پرو بهتر است و تقریبا با پرچمداران هواوی برابری می‌کند؛ در واقع، هواوی ۶۰ پرو با رابط کاربری EMUI 13.1 از جعبه خارج می‌شود که کمی بهتر از رابط کاربری EMUI 13 است.

این رابط کاربری، مثل چند سال اخیر، به سرویس‌های گوگل متکی نیست، بلکه از پلتفرم‌های مخصوص هواوی شامل Petal Search، Petal Maps، سرویس‌های خود هواوی به عنوان بخشی از HMS Core و اپلیکیشن AppGallery استفاده می‌کند.

رابط کاربری EMUI 13 شباهت بسیار زیادی به نسخه‌های قبلی EMUI دارد و به همان‌اندازه دارای قابلیت سفارشی‌سازی، تم‌های متنوع، ویجت‌ها و دیگر امکانات است.

رابط کاربری Nova 11 Pro مجهز به تعداد زیادی میانبرهای کاربردی برای دسترسی راحت‌تر به اپلیکیشن‌ها، ویجت‌های روی هم، پوشه‌های هوشمند با قابلیت تغییر اندازه، فضای ذخیره‌سازی هوشمند، گزینه‌های به‌اشتراک‌گذاری بهتر و قابلیت‌های امنیتی و حریم خصوصی بهبود یافته در مقایسه با نسل‌های قبلی EMUI است.

بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو نشان می‌دهد که این گوشی از امکان نمایشگر همیشه روشن (Always-on-Display) برخوردار است و امکان انتخاب از میان شکل‌های بسیار متنوع صفحه ساعت، وجود دارد. بعضی از این تم‌ها دارای چندین تم فرعی نیز هستند و اگر تم مورد علاقه خود را در این مجموعه گسترده پیدا نمی‌کنید، امکان دانلود تم‌های دیگر برای صفحه نمایش همیشه روشن وجود دارد. همچنین، می‌توانید جای گزینه صفحه نمایش همیشه روشن، گوشی را طوری تنظیم کنید که نمایشگر فقط در ساعات خاصی از شبانه-روز روشن باشد یا اینکه تنها به یک ضربه روشن شود.

مثل دیگر دستگاه‌های دارای رابط کاربری EMUI، امکان انتخاب لاک اسکرین (lockscreen) مجله‌ای وجود دارد و با این قابلیت، هر بار که نمایشگر گوشی روشن می‌شود، تصویر متفاوتی را نشان می‌دهد. اگر انگشت خود را روی صفحه لاک اسکرین از پایین به بالا بکشید، بعضی قابلیت‌های پرکاربرد، نمایش داده می‌شوند.

گوشی نوا ۱۱ پرو هواوی مجهز به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر از نوع اپتیکی است که سرعت و دقت بسیار بالایی دارد. همچنین، مي‌توانید برای باز کردن قفل گوشی از قابلیت تشخیص چهره استفاده کنید که از امنیت پایین‌تری برخوردار است. قابلیت دیگر این گوشی برای باز کردن قفل نمایشگر، قابلیت باز کردن قفل هوشمند (Smart UnLock) است.

در صفحه اصلی (homescreen) تمامی اپلیکیشن‌های نصب‌شده و سیستمی را می‌بینید اما در منوی تنظیمات، دکمه‌ای وجود دارد که امکان انتخاب بین چینش استاندارد و چینش دو لایه (شامل صفحه اصلی و کشوی اپلیکیشن) را به شما می‌دهد. شما می‌توانید بر اساس سلیقه شخصی خود، یکی از این دو گزینه را انتخاب کنید.

پس از خرید گوشی هواوی Nova 11 Pro خواهید دید که زیر بعضی از اپلیکیشن‌ها خط کشیده شده است؛ شما می‌توانید انگشت خود را روی این اپلیکیشن‌ها بکشید تا یک ویجت کوچک باز شود و می‌توانید از این ویجت استفاده یا آن را به صفحه اصلی گوشی سنجاق (پین) کنید.

رابط کاربری EMUI 13 از پوشه‌های بزرگ پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید آیکون‌های ۹ اپلیکیشن‌ را در هر کدام از این پوشه‌های ۲ در ۲ قرار دهید. برای باز کردن هر کدام از اپلیکیشن‌ها که آیکون آن درون چنین فولدرهایی قرار دارد، نیازی به باز کردن فولدر ندارید و فقط کافی است که روی آیکون کوچک‌شده اپلیکیشن مورد نظر در آن پوشه، ضربه بزنید. امکان تغییر اندازه این فولدرها بر اساس سلیقه شما وجود دارد.

این رابط کاربری امکان ترکیب کردن ویجت‌ها را دارد و شما می‌توانید سه ویجت را با همدیگر ترکیب کنید تا یک ویجت ایجاد شود و دو یا تعداد بیشتری ویجت را روی ردیف کنید و از ویجتی به ویجت دیگر بروید. همچنین، می‌توانید ویجت‌ها را بکشید و نگه دارید تا همه ویجت‌های روی هم قرار گرفته را به صورت یکجا ببینید که قابلیتی جالب و نسبتا کاربردی است.

چپی‌ترین صفحه (اگر فعال باشد) صفحه Assistant Today است که اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این صفحه حاوی یک ستون خبری متناسب با علاقه‌مندی‌های شما، گزارش‌های آب و هوا، پیشنهادهای هوشمندانه برای اپلیکیشن‌ها، اطلاعات سلامتی، اطلاعات باتری، پیشنهادهای AppGallery و … است. امکان شخصی‌سازی این صفحه وجود دارد. در واقع، سرویس‌های اطلاعاتی متعددی توسط شرکای تجاری هواوی برای رابط کاربری EMUI فراهم آمده‌اند. همچنین، امکان اضافه کردن بازی و خیلی چیزهای دیگر به این صفحه وجود دارد. با اینکه در نگاه اول اینطور به نظر می‌رسد که این صفحه سمت چپی، پر از تبلیغات است اما شما می‌توانید با سفارشی‌سازی، آن را به قابلیتی کاربردی و لذت‌بخش برای خودتان تبدیل کنید.

مرکز اعلان (Notification Center) و مرکز کنترل (Control Center) مثل رابط کاربری iOS در گوشی‌های اپل کار می‌کنند. این قابلیت‌ها دارای صفحات جداگانه‌ای هستند و بر اساس اینکه کدام بخش از قسمت بالای رابط کاربری را به سمت پایین بکشید، یکی از این دو قابلیت برای شما باز خواهد شد؛ در واقع، اگر انگشت خود را از دو-سوم اول قسمت بالایی نمایشگر به سمت پایین بکشید، مرکز نوتیفیکیشن باز خواهد شد و اگر یک-سوم دوم را به سمت پایین بکشید، مرکز کنترل همراه با دکمه‌هایی برای تنظیمات سریع باز خواهد شد. همچنین، اگر زمانی که هر کدام از این دو صفحه باز شد، انگشت خود را به سمت چپ یا راست بکشید، می‌توانید از یک صفحه به صفحه دیگر بروید. البته، این قابلیت فقط در لبه بالایی نمایشگر کار می‌کند و استفاده از آن خیلی راحت نیست. در عین حال، اگر هر جای صفحه اصلی را به سمت پایین بکشید، به صفحه جستجوی سیستمی هدایت خواهید شد.

هواوی نوا ۱۱ پرو مجهز به اپلیکیشن Assistant Cella هواوی است و از مکالمات و فرمان‌های صوتی پشتیبانی می‌کند. این اپلیکیشن از دیگر قابلیت‌های دستیار هواوی نیز پشتیبانی می‌کند که شامل لنز AI، لمس AI، نکات کاربردی (Tips)، جستجو و روزانه (Today) هستند. در بالا، در رابطه با بعضی از این قابلیت‌ها صحبت کرده‌ایم.

قابلیت AI Touch به شما امکان جستجوی فوری غکس/متن را با ضربه زدن به وسیله دو انگشت و نگه داشتن دو انگشت روی متن یا عکس می‌دهد.

از AI Lens برای جستجوی اشیاء در موتورهای جستجو با استفاده از دوربین و قابلیت شناسایی با هوش مصنوعی استفاده می‌شود که سریع‌ترین را برای کسب اطلاعات در رابطه با چیزی است که در محیط پیرامون خود می‌خرید. برای مثال، اگر به یک فروشگاه کفش مراجعه کرده‌اید و می‌خواهید قیمت کفشی را در منابع آنلاین ببینید و آن را با قیمت عرضه در فروشگاه مقایسه کنید، این قابلیت می‌تواند خیلی کاربردی باشد (انجام دادم که می‌گم!). همچنین، امکان ترجمه یک متن نوشته شده روی یک کاغذ هر جسم خارجی دیگری با استفاده از لنز هوشمند هواوی وجود دارد.

پیشنهاد ما به شما:  مقایسه نوت ۲۰ اولترا با S۲۱ اولترا سامسونگ

یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی که به صورت پیش‌فرض روی رابط کاربری EMUI 13 قرار دارد، فروشگاه تم یا Theme Store است و با دانلود کردن تم‌های جدید از آن می‌توانید ظاهر رابط کاربری نوا ۱۱ پرو هواوی را به طور کامل تغییر دهید.

چندکارگی یا مالتی تسکینگ (multi-tasking) با این گوشی کار سختی نیست. قابلیت task switcher به شما امکان تقسیم صفحه نمایش به دو قسمت جداگانه و کار کردن همزمان با دو اپلیکیشن را می‌دهد. همچنین، اکثر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض از قابلیت نمایش پاپ-آپ (pop-up view) پشتیبانی می‌کنند. شما می‌توانید به صورت همزمان چندین پنجره پاپ-‌آپ مربوط به اپلیکیشن‌های مختلف را باز کنید و حتی امکان تقسیم نمایشگر به دو قسمت جداگانه در این شرایط وجود دارد.

بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو هواوی از نظر رابط کاربری، نشان‌دهنده وجود اپلیکیشن‌های پیش‌فرض متعدد مثل AppGallery هواوی، Music، Video و Health apps روی این گوشی است. همچنین، Nova 11 Pro یک فایل منیجر پیش‌فرض نیز دارد. از دیگر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض این گوشی می‌توان به Petal Maps که مثلا جایگزین Google Maps است و Petal Search که مرورگر پیش‌فرض محسوب می‌شود، اشاره کرد.

رابط کاربری EMUI 13 دارای قابلیت جدیدی به نام ابر ذخیره‌سازی یا Super Storage است. با ضربه زدن روی گزینه پاکسازی (Clean) در تنظیمات فضای ذخیره‌سازی، دو گزینه پیش روی شما قرار می‌گیرد:

  • فایل‌های قابل فشرده‌سازی (Compressible Files): با انتخاب این گزینه، فایل‌های تکراری و داده‌های غیرضروری از فضای ذخیره‌سازی هواوی نوا ۱۱ پرو حذف یا فشرده‌تر می‌شوند تا فضای ذخیره‌سازی بیشتری آزاد شود.
  • اپلیکیشن‌های قابل فشرده‌سازی (Compressible Apps): این گزینه، ردپای اپلیکیشن‌هایی که کاربرد کمتری دارند را از روی گوشی پاک می‌کند تا فضای ذخیره‌سازی بیشتری آزاد شود. دقت داشته باشید که با انتخاب این گزینه، هیچ اپلیکیشنی از روی گوشی شما پاک نخواهد شد.

نسل جدیدی از قابلیت ابر دستگاه (Super Device) در رابط کاربری جدید هواوی دیده می‌شود که به بهبود یکپارچگی اکوسیستم هواوی کمک می‌کند. این قابلیت، دستگاه‌های هواوی اطراف شما مثل تبلت‌های مدیاپد، لپ‌تاپ‌های مدیابوک، تلویزیون‌های Vision، فری‌بادها (Freebuds) و دیگر دستگاه‌ها را به شما نمایش می‌دهد و متصل کردن گوشی به آن‌ها را ساده‌تر می‌کند. همچنین، این قابلیت، دارای پیشخوان یا کنترل پنلی یکپارچه برای مدیریت تمامی اتصال و ارسال تصاویر و یا فایل‌های صوتی به هر دستگاه هواوی متصل به نوا ۱۱ پرو شما است.

فرض کنید که از ایرادهای فری‌باد هواوی استفاده می‌کنید که در حال حاضر به گوشی Nova 11 Pro شما متصل هستند؛ در کنترل پنل Super Device می‌توانید بلافاصله، به تلویزیون Vision متصل شوید که نیازمند هیچ اقدامی مثل جفت کردن (pairing) یا هیچ کار دیگری نیست.

از دیگر قابلیت‌های اپلیکیشن Super Device می‌توان به امکان دیدن تصاویر نمایشگر گوشی روی یک نمایشگر دیگر مثل یک تبلت، لپ تاپ یا تلویزیون هواوی اشاره کرد. همچنین، می‌توان به سادگی اطلاعاتی مثل پیام‌ها و حتی تماس‌ها را با یک عمل کشیدن و رها کردن ساده، از دستگاهی به دستگاه دیگر انتقال داد.

اپلیکیشن AppGallery هواوی جایگزین Play Store گوگل است و در حالت پیش‌فرض کار دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها روی نوا ۱۱ پرو شما را انجام می‌دهد. این اپلیکیشن با Petal Search یکپارچه است و نتایج وبسایت‌های توسعه‌دهندگان و دیگر منابع اپلیکیشن مثل APK Pure و APK Monk را به شما نمایش می‌دهد. شما می‌توانید بدون نیاز به نصب اپلیکیشن‌های این منابع، با استفاده از AppGallery، اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را از آن‌ها دانلود و نصب کنید و این قابلیت تا حدی مشکل تعداد کم اپلیکیشن‌های موجود در AppGallery را جبران می‌کند.

همچنین، امکان نصب کردن دیگر استورها مثل APKPure و Aptoide یا حتی Appstore آمازون نیز روی رابط کاربری EMUI 13 وجود دارد و بنابراین، می‌توانید اپلیکیشن‌هایی مثل فیسبوک، گوگل کروم و خیلی از اپلیکیشن‌های دیگر موجود در پلی استور گوگل را از این منابع روی گوشی هواوی خود نصب کنید. گذشته از این‌ها، امکان نصب فایل‌های APK روی این رابط کاربری وجود دارد ولی به دلایل امنیتی بهتر است که پیش از نصب، آن‌ها را در آزمایشگاه امنیت تلفن همراه سایبرنو مورد بررسی قرار دهید و از امن بودن آن‌ها مطمئن شوید.

نکته مهم: نصب کردن اپلیکیشن‌هایی مثل گوگل کروم به این معنی نیست که حتما می‌توانید از همه قابلیت‌های آن‌ها استفاده کنید زیرا بسیاری از قابلیت‌های اپلیکیشن‌های گوگل به صورت ابری کار می‌کنند و با توجه به تحریم بودن هواوی از طرف شرکت گوگل، بعید است که بتوانید از اپلیکیشن‌های توسعه یافته توسط گوگل استفاده کنید.

بهترین راهکار برای استفاده از اپلیکیشن‌های وابسته به گوگل در گوشي‌های هواوی، اپلیکیشن GBox است که نوعی ماشین مجازی کوچک بر اساس آخرین نسخه اندروید محسوب می‌شود و می‌توانید در این ماشین مجازی تمامی اپلیکیشن‌های گوگل را نصب و از تمامی سرویس‌های گوگل استفاده کنید (هر چند که استفاده از این قابلیت با توجه به رضایت نداشتن شرکت آمریکایی گوگل، غیراخلاقی به نظر می‌رسد).

جالب اینجا است که اپلیکیشن GBox، میانبرهایی از اپلیکیشن‌های گوگل و دیگر اپلیکیشن‌ها روی صفحه اصلی هواوی شما ایجاد می‌کند و برای هر بار استفاده از این اپلیکیشن‌ها، نیازی به باز کردن GBox نخواهید داشت. با استفاده از این اپلیکیشن به راحتی می‌توانید از نقشه گوگل، گوگل کروم، یوتیوب (با پخش 4K HDR) و … استفاده کنید.

بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو از نظر عملکرد

در این بخش از بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو در رابطه با تراشه و توان پردازشی صحبت می‌کنیم. هواوی Nova 11 Pro مجهز به تراشه اسنپدراگون ۷۷۸ است که اگرچه کمی قدیمی است و در نوا ۱۰ (پرو و استاندارد) و نوا ۹ (پرو و استاندارد) نیز وجود دارد اما هنوز هم تراشه‌ای قدرتمند محسوب می‌شود. تراشه به کار رفته در این گوشی از نوع بدون 5G است که به طور تخصصی برای شرکت هواوی طراحی می‌شود زیرا به دلیل تحریم‌های ایالات متحده علیه این شرکت چینی، امکان ارائه تراشه 5G به آن وجود ندارد.

با توجه به اینکه تراشه اسنپدراگون ۷۷۸ بارها در گوشی‌های دیگر تست شده است، نتایج به دست آمده در تست‌های توان پردازشی نوا ۱۱ پرو، کاملا مطابق انتظار هستند. در واقع، این گوشی در بسیاری از تست‌های توان پردازشی و آزمون‌های بنچ‌مارک، امتیاز خوبی از خودش به جای گذاشته است. و از این نظر تقریبا با گوشی سامسونگ گلکسی A54 که بهترین گوشی میان-رده سامسونگ در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود، برابری می‌کند. البته، گوشی ناتینگ فون ۱ از نظر توان پردازشی کمی بهتر است و گوشی موتورولا اج ۴۰ مقایسه به هر سه گوشی گفته شده، امتیاز بالاتری در بنچ‌مارک‌ها می‌گیرد. گوشی پیکسل 7a نیز با قیمتی مشابه هواوی نوا ۱۱ پرو، از توان پردازشی بالاتری، حتی در مقایسه با ناتینگ فون ۱ برخوردار است.

گوشی نواو ۱۱ پرو تحت تست‌های انجام شده توسط GSMARENA، پایداری پردازشی بسیار خوبی از خودش نشان داده است.
این گوشی در تست CPU Throttling، به مدت ۲۷ دقیقه، حداکثر توان پردازشی خودش را حفظ کرده و سپس، توان پردازشی آن به سرعت تا میزان ۶۰ درصد کاهش داشته و به مدت سه دقیقه در ۶۰ درصد باقی مانده تا اینکه خنک شده و به حداکثر توان پردازشی بازگشته است.

بررسی کیفیت و قابلیت‌های عکاسی و فیلمبرداری Huawei Nova 11 Pro

در این بخش به بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو از نظر سیستم دوربین می‌پردازیم که نسبت به نوا ۱۰ پرو، تغییراتی جزئی نشان می‌دهد. البته، نبود تغییرات عمده نسبت به نسل قبلی، چیز بدی نیست زیرا آن گوشی در بخش دوربین و به ویژه از نظر دوربین سلفی عملکرد بسیار خوبی دارد.

دوربین هواوی نوا ۱۱ پرو

نوا ۱۱ پرو مثل نوا ۱۰ پرو مجهز به یک دوربین اولتراواید ۶۰ مگاپیکسلی و یک دوربین پورتره دارای فاصله کانونی معادل حدود ۵۰ میلی‌متر در سمت جلو است. در سمت پشتی، حسگر عمقی ۲ مگاپیکسلی، به دلیل بلا استفاده بودن، حذف شده ولی دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی دارای قابلیت فوکوس خودکار، حفظ شده‌اند.

دوربین جلوی اصلی، سنسوری ۶۰ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۰.۶ میکرومتری دارد که در جلوی آن، لنزی با فاصله کانونی ۱۷ میلی متر و گشودگی دیافراگم f/2.4 قرار گرفته است که قابلیت فوکوس خودکار نیز دارد. دوربین جلوی دیگر، مجهز به سنسوری ۸ مگاپیکسلی با لنز دارای فاصله کانونی ۵۲ میلی متر و گشودگی دیافراگم f/2.2 است که می‌تواند زوم اپتیکی ۲ برابری و فوکوس خودکار انجام دهد.

در پست گوشی، دوربین اصلی مجهز به سنسور ۵۰ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتری است که در پشت لنزی با فاصله کانونی ۲۴ میلی متر و دیافراگم f/1.9 قرار گرفته و یکی از تفاوت‌های جزئی آن با نسل قبلی، کاهش گشودگی دیافراگم از f/1.8 به f/1.9 است. تفاوت‌های دیگر شامل مجهز شدن دوربین اصلی به فوکوس خودکار لیزری و حذف شدن پایدارسازی اپتیکی تصویر است.

دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی در نوا ۱۱ پرو مجهز به لنزی ۱۶ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.9 است. با اینکه رزولوشن ۸ مگاپیکسل برای دوربین گوشي‌های امروزی خیلی بالا به نظر نمی‌رسد اما قابلیت فوکوس خودکار سبب شده است تا در مقایسه با اولتراوایدهای موجود در خیلی از گوشی‌های دیگر موجود در بازار موبایل، کاربردی‌تر باشد.

بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو از نظر اپلیکیشن دوربین

بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو از نظر اپلیکیشن دوربین نشان می‌دهد که این اپلیکیشن، تفاوت زیادی با اپلیکیشن دوربین در نسل‌های پیشین ندارد و تقریبا، مثل هر گوشی دیگری است. در پایین نمایاب، حالت‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری دیده می‌شوند و با کشیدن انگشت خوب به چپ و راست می‌توانید از حالتی به حالت دیگر بروید. با ضربه زدن روی گزینه «بیشتر» (More) حالت‌ها و قابلیت‌های بیشتری پیش روی شما قرار می‌گیرد. این گوشی دارای حالت AI برای بهینه‌سازی صحنه است که می‌توانید آن را در اپلیکیشن دوربین، فعال کنید.

اپلیکیشن دوربین هواوی

مطابق انتظار، در قسمت «بیشتر» حالت عکاسی حرفه‌ای یا پرو (Pro) دیده می‌شود که امکان تنظیم دستی بعضی از پارامترها شامل ایزو (بین ۵۰ تا ۴۰۹۶۰۰)، سرعت شاتر (بین یک-چهار هزارم ثانیه تا ۳۰ ثانیه)، جبران نوردهی (بین -۴ تا +۴ الکترون ولت با توقف‌های یک-سوم) و تعادل سفید (پیش‌فرض و دمای نوری خاصی) را فراهم می‌آورد. همچنین، در حالت عکاسی حرفه‌ای می‌توانید حالت مترینگ (سنجش نور) را از بین گزینه‌های ماتریکس (matrix)، مرکز-محور (center-weighted) و نقطه‌ای (spot) و حالت فوکوس را از بین گزینه‌های تک (single)، پیوسته (continues) و دستی (manual) انتخاب کنید. در صورتی که نوا ۱۱ پرو فکر کند که تنظیمات دستی شما، نوردهی را خراب کرده است، یک آیکون هشدار نمایش می‌دهد. گذشته از این‌ها، حالت عکاسی حرفه‌ای برای فیلمبرداری نیز در دسترس است و در این حالت، امکان افزایش ایزو تا ۶۴۰۰ نیز وجود دارد.

بررسی کیفیت عکس Nova 11 Pro در نور روز

حالا نوبت به بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو از نظر کیفیت عکاسی و فیلمبرداری می‌رسد و با بررسی کیفیت عکس‌ها در نور روز شروع می‌کنیم.

عکس‌هایی که با دوربین اصلی این گوشی در نور روز گرفته می‌شوند، بسیار دلچسب هستند. میزان جزئیاتی که این عکس‌ها به تصویر می‌کشند، عالی است و مثل نوا ۱۰ پرو، ظاهری بسیار طبیعی دارند که سبب می‌شود تا بافت‌های سطوح اشیاء بسیار طبیعی به نظر برسند و به هیچ عنوان شاهد پردازش بیش از حد نباشیم. گذشته از این‌، هیچ نویزی در این عکس‌ها دیده نمی‌شود.

محدوده داینامیک عکس‌های دوربین اصلی در نور روز، عالی است، تن‌های رنگی آستانه خیلی خوب به تصویر کشیده می‌شود و کنتراست کلی نیز بالا است. در حالت تعادل سفید خودکار، دقت رنگ در عکس‌ها بسیار بالا است و رنگ‌ها، به اندازه مناسب اشباع هستند؛ نه کمتر که تصاویر رنگ و رو رفته به نظر برسند و نه بیشتر که تصاویر غیر طبیعی باشند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی هواوی نوا ۱۱ پرو در نور روز را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی هواوی نوا ۱۱ پرو در روز

اگر قابلیت AI را روشن کنید، رنگ‌ها کمی اشباع‌تر می‌شوند که به ویژه، سبب جذاب‌تر شدن رنگ سبز چمن و گیاهان می‌شود. با اینکه برای گرفتن عکس‌های خوب با دوربین اصلی، نیازی به AI ندارید، اما اگر آن را روشن کنید، میزان اشباع رنگ آنقدر زیاد نمی‌شود که تصاویر غیر طبیعی به نظر برسند. بنابراین، می‌توانید با خیال راحت از هر دو گزینه AI خاموش یا AI روشن استفاده کنید.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی هواوی نوا ۱۱ پرو در نور روز و با AI روشن را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی هواوی نوا ۱۱ پرو در روز با حالت ai

دوربین اصلی به غیر از حالت ۱۲.۵ مگاپیکسلی، دارای دو نوع حالت ۵۰ مگاپیکسلی است: حالت AI و حالت معمولی. حالت AI برای گرفتن هر عکس به سه ثانیه زمان نیاز دارد با ادغام چندین عکس با همدیگر (image stacking) تلاش می‌کند تا جزئیات تصویر را افزایش دهد. اگر با دقت و از فاصله نزدیک، این عکس‌ها را با عکس‌های ۱۲.۵ مگاپیکسلی مقایسه کنید، متوجه جزئیات بیشتر خواهید شد اما تفاوت آنقدر زیاد نیست که ارزش حجم بالاتر عکس‌های ۵۰ مگاپیکسلی را داشته باشد.

حالت ۵۰ مگاپیکسلی معمولی حتی از حالت AI نیز جزئیات کمتری به عکس اضافه می‌کند و می‌توان گفت که عکس‌های ۵۰ مگاپیکسلی معمولی از ارتقاء رزولوشن عکس‌های ۱۲.۵ مگاپیکسلی خلق می‌شوند.

بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو از نظر سیستم دوربین نشان می‌دهد که این گوشی می‌تواند جزئیات بیشتری را از سنسور استخراج کند که البته در حالت ۵۰ مگاپیکسلی خودش را نشان نمی‌دهد. با نگاه به تصاویر دارای زوم دو برابری و با توجه به اینکه این گوشی، دوربین تله‌فوتو ندارد و زوم به صورت دیجیتالی انجام می‌شود، شاهد نتایج بسیار خوب و تصاویری با جزئیات بسیار بالا هستیم که ظاهری حتی بهتر از عکس‌های ۵۰ مگاپیکسلی دارند. البته، به طور عجیبی، تعادل سفید در زوم ۲ برابری خاموش می‌شود و رنگ سفید کمی به سبز می‌زند که تنها ایراد وارده به زوم دو برابری Nova 11 Pro است.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی هواوی نوا ۱۱ پرو با زوم ۲ برابری و در نور روز را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی هواوی نوا ۱۱ پرو در روز با زوم دو برابری

بازتولید رنگ در دوربین اولتراواید با دوربین اصلی تفاوت‌هایی دارد که به ویژه در نمایش رنگ آسمان مشهود است و برخلاف دوربین اصلی که آبی آسمانی را تا حد زیادی نزدیک به رنگ واقعی خودش نمایش می‌دهد، دوربین اولتراواید آسمان را کمی متمایل به فیروزه‌ای به تصویر می‌کشد و صرف نظر از این مشکل و با وجود رزولوشن نسبتا پایین، عکس‌هایی خوب با جزئیات زیاد خلق می‌کند که از محدوده داینامیک گسترده‌ای نیز برخوردار هستند. مهم‌ترین ویژگی دوربین اولتراواید، مجهز بودن به قابلیت فوکوس خودکار است که امکان فوکوس کردن روی سوژه‌های نزدیک را فراهم می‌آورد.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید گوشی هواوی نوا ۱۱ پرو در نور روز را ببینید:

نمونه عکس دوربین اولتراواید هواوی نوا ۱۱ پرو در روز

در اپلیکیشن دوربین می‌توانید حالتی تحت عنوان Super macro پیدا کنید که دارای سه سطح از بزرگ‌نمایی شامل بزرگ‌نمایی عادی (native) (0.8x)، بزرگ‌نمایی مطابق با FoV دوربین یا 1x و بزرگ‌نمایی 2x است که از دوربین اولتراواید برای همه آن‌ها استفاده می‌شود. حالت دوم از نظر کیفیت عکس بر هر پیکسل و پوشش صحنه در متعادل‌ترین وضعیت قرار دارد. این عکس‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند و از نمای نزدیک نیز کاملا قابل قبول به نظر می‌رسند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از کلوزآپ‌های گرفته شده با حالت Super macro گوشی هواوی نوا ۱۱ پرو را ببینید:

نمونه عکس ماکرو هواوی نوا ۱۱ پرو

بررسی نوا ۱۱ پرو از نظر کیفیت عکس در نور کم

در این بخش به بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو از نظر کیفیت عکاسی در نور ضعیف می‌پردازیم. عکس‌هایی که این گوشی در شب می‌گیرد از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در حالت عکس (Photo) پیش‌فرض، نوعی حالت شب به صورت خودکار فعال است و سبب می‌شود تا عکس‌ها نوردهی خیلی خوبی داشته باشند، سایه‌ها به خوبی به تصویر کشیده شوند و ترمیم نقاط روشن (هایلایت‌ها) در تصاویر خیلی خوب انجام شود. رنگ‌ها در این عکس‌ها بسیار زنده هستند و در زیر بعضی انواع نورهای مصنوعی در خیابان‌ها، کمی گرم‌تر از واقعیت به نظر می‌رسند اما نمی‌توان هیچ ایراد جدی به این عکس‌ها گرفت. همچنین، جزئیات زیادی به تصویر کشیده می شوند و عملا هیچ نویزی در عکس‌ها وجود ندارد.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین گوشی های سال ۲۰۲۲ جهان را بهتر بشناسید

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی Huawei Nova 11 Pro را که در شب گرفته شده‌اند، ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی هواوی نوا ۱۱ پرو در شب

در حالی که هیچ تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین عکس‌های حالت Photo و حالت شب (Night mode) گوشی نوا ۱۰ پرو دیده نمی‌شود، عکس‌های حالت شب نوا ۱۱ پرو تفاوت اندکی با عکس‌هایی که بدون حالت شب گرفته می‌شوند، نشان می‌دهند که شامل ایجاد بهتر سایه‌ها و شفافیت بیشتر در بعضی از صحنه‌ها است و زمانی که نور خیلی کمی در محیط وجود دارد، بهتر است که حالت شب را روشن کنید.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی Huawei Nova 11 Pro را که در شب و با استفاده از حالت شب گرفته شده‌اند، ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی هواوی نوا ۱۱ پرو در شب در حالت شب

وقتی در شب با بزرگ‌نمایی ۲ برابری دوربین اصلی عکاسی می‌کنید، میزان جزئیاتی در سطح پیکسلی، خیلی عالی نیست اما اگر روی این عکس‌ها زوم بیشتری نکنید و آن‌ها را در مقیاس هم‌اندازه نمایشگر ببینید، چنین نقصی اصلا به چشم نمی‌آید و می‌توانید از این عکس‌ها که رنگ‌هایی واضح و دقت رنگ بالایی دارند، لذت ببرید.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی Huawei Nova 11 Pro را که در شب و با زوم ۲ برابری گرفته شده‌اند، ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی هواوی نوا ۱۱ پرو در شب با زوم ۲ برابری

اگر در زوم ۲ برابری، حالت شب را روشن کنید، سایه‌ها بهتر به تصویر کشیده می‌شوند و این حالت برای جاهایی که نور خیلی کم است، توصیه می‌شود.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی Huawei Nova 11 Pro را که در شب، با زوم ۲ برابری و با استفاده از حالت شب گرفته شده‌اند، ببینید:

نمونه عکس هواوی نوا ۱۱ پرو در شب با زوم ۲ برابری با حالت شب

دوربین اولتراواید، حالت شب ندارد اما عملکرد آن در نور ضعیف واقعا معرکه است که این موضوع ریشه در فرایندهای پردازش تصویر هواوی دارد. البته، عکس‌هایی که در محیط‌های خیلی تاریک گرفته می‌شود، کاملا صاف هستند و جزئیات زیادی ندارند اما در محیط‌هایی که نور کمی بهتری دارند، جزئیات زیادی در عکس‌های اولتراواید دیده می‌شود. همچنین، با توجه به سخت‌افزارهای نه چندان پیشرفته به کار رفته در دوربین اولتراواید هواوی نوا ۱۱ پرو، محدوده داینامیک کامفی به نظر می‌رسد و عکس‌ها نیز از اشباع کافی برخوردار هستند. در مجموع می‌تواند گفت که دوربین اولتراواید این گوشی، عکس‌های خوبی در شب می‌گیرد.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گرفته شده با گوشی هواوی نوا ۱۱ پرو در شب را ببینید:

نمونه عکس اولتراواید هواوی نوا ۱۱ پرو در شب

بررسی کیفیت پرتره‌های هواوی نوا ۱۱ پرو

برای گرفتن عکس‌های پرتره می‌توانید از سه بزرگ‌نمایی مختلف که شامل بزرگ‌نمایی 1x، بزرگ‌نمایی 2x و بزرگ‌نمایی 3x هستند، استفاده کنید. در کل، کیفیت این پرتره‌ها در بزرگ‌نمایی یک برابری عالی است، عکس‌های دارای بزرگ‌نمایی ۲ برابری بد نیستند و عکس‌های دارای بزرگ‌نمایی ۳ برابری را نمی‌توان خیلی خوب دانست. البته، فاصله سوژه از دوربین و وضعیت پرسپکتیو در عکس‌های دارای زوم بیشتر، بهتر است. در کل می‌توان گفت که حالت دارای زوم ۲ برابری، حالت خوبی برای عکاسی پرتره است که نه تنها فاصله سوژه و پرسپکتیو خوبی دارد، بلکه عکس‌هایی که با این میزان زوم گرفته می‌شوند، کیفیت بدی ندارند و قابل استفاده هستند.

تشخیص سوژه در عکس‌های پرتره خوب است اما مات شدن پس‌زمینه (بوکه) با شدت زیادی انجام می‌شود و این موضوع، پرتره‌ها را کمی غیر طبیعی می‌کند. متاسفانه با اینکه حالت‌های بوکه متفاوتی وجود دارد، امکان تغییر شدت مات بودن بوکه وجود ندارد.

در زیر می‌توانید نمونه‌‌ای از عکس‌های پرتره هواوی نوا ۱۱ پرو با زوم 1x را ببینید:

نمونه پرتره هواوی نوا ۱۱ پرو 1x

در زیر می‌توانید نمونه‌‌ای از عکس‌های پرتره هواوی نوا ۱۱ پرو با زوم 2x را ببینید:

نمونه پرتره هواوی نوا ۱۱ پرو 2x

در زیر می‌توانید نمونه‌‌ای از عکس‌های پرتره هواوی نوا ۱۱ پرو با زوم 3x را ببینید:

نمونه پرتره هواوی نوا ۱۱ پرو 3x

بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو از نظر کیفیت سلفی‌ها

بدون شک گوشی نوا ۱۱ پرو یکی از بهترین گوشی‌ها برای سلفی گرفتن است. این گوشی به طور عجیبی و برخلاف بسیاری از گوشي‌های امروزی، دو دوربین سلفی دارد. دوربین ۶۰ مگاپیکسلی که دوربین سلفی اصلی محسوب می‌شود، چه در بزرگ‌نمایی پیش‌فرض (با حرف W در نمایاب مشخص شده است) و چه در بزرگ‌نمایی 1x، عکس‌هایی خیره‌کننده می‌گیرد. این عکس‌ها از جزئیات بسیار بالایی برخوردارند، تن رنگ پوست واقعا دلپذیر است و محدوده داینامیک بالایی نیز دارند. همچنین، قابلیت فوکوس خودکار به این معنی است که صرف‌نظر از فاصله سوژه تا دوربین، صورت سوژه همیشه از حداکثر شفافیت برخوردار است.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های سلفی حالت W گرفته شده با نوا ۱۱ پرو را ببینید:

نمونه عکس سلفی هواوی نوا ۱۱ پرو

همچنین، در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های سلفی دارای زوم 1x گرفته شده با نوا ۱۱ پرو را ببینید:

عکس سلفی نوا ۱۱ پرو

دوربین پرتره دارای زوم 2x، سوژه را در فاصله مناسب قرار می‌دهد تا وقتی دوربین سلفی در فاصله یک دست کامل از سوژه و در حالت افقی قرار داد، سر سوژه کل تصویر را پر کند. این عکس‌ها از جزئیات بسیار خوبی برخوردار هستند و پس‌زمینه را کمی از فوکوس خارج می‌کنند تا جدایی سوژه از پس‌زمینه خیلی طبیعی به نظر برسد.

همچنین، در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های سلفی دارای زوم 2x گرفته شده با نوا ۱۱ پرو را ببینید:

نمونه سلفی هواوی نوا ۱۱ پرو با زوم ۲ برابری

چیز عجیبی که در عکاسی با دوربین سلفی دارای زوم ۲ برابری دیده می‌شود، متفاوت بودن تعادل سفید در عکس‌های افقی و عمودی است؛ در واقع، عکس‌های عمودی، کمی سردتر به نظر می‌رسند!

بررسی کیفیت ضبط ویدئو توسط Huawei Nova 11 Pro

در بخش آخر از بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو از نظر سیستم دوربین، به بررسی کیفیت ویدئوهای ضبط شده با این گوشی می‌پردازیم.

هر چهار دوربین این گوشی می‌توانند ویدئوهایی با کیفیت 4K@30fps ضبط کنند. همچنین، تمامی دوربین‌ها به غیر از دوربین اولتراواید پشتی قادر به ضبط ویدئو با کیفیت 1080p@60fps هستند. همچنین، تمامی دوربین‌ها به غیر از دوربین سلفی 2x دارای قابلیت پایدارسازی تصویر هستند و امکان غیرفعال آن وجود ندارد.

مطابق معمول، می‌توانید از کدک h.265 که بهینه‌تر است یا کدک h.264 برای فیلمبرداری استفاده کنید. با این حال، زمانی که کدک h.264 را انتخاب می‌کنید، نوا ۱۱ پرو تمایل دارد که در بعضی از موارد از نرخ بیت‌های بسیار پایین استفاده کند.

ویدئوی 4K دوربین اصلی از نظر جزئیات خیلی خوب نیست و خیلی صاف به نظر می‌رسد. با این حال، بازتولید رنگ هم از نظر تعادل سفید و هم از نظر اشباع رنگ خوب است. کنتراست این ویدئوها بسیار بالا است که این ویژگی با محدوده داینامیک هماهنگ نیست و بنابراین، تن‌های آستانه، خیلی تند به نظر می‌رسند. در مجموع می‌توان گفت که کیفیت ویدئوهای 4K دوربین اصلی آنچنان که از یک گوشی هواوی انتظار می‌رود، خوب نیست و اگر از زوم دو برابری استفاده کنید، جزئیات به طور قابل توجهی کاهش پیدا مي‌کنند و ویدئوها بسیار صاف و بی‌کیفیت می‌شوند.

ویدئوهای 4K اولتراواید نیز آنقدر که انتظار می‌رود، خوب نیست. این ویدئوها جزئیات زیادی ندارند، نویز قابل ملاحظه‌ای در این ویدئوها دیده می‌شود و سایه‌ها و هایلایت‌ها مثل ویدئوهای دوربین اصلی، کمی تند هستند.

دوربین اصلی در نور ضعیف عملکرد بسیار خوبی دارد. البته کیفیت ویدئوها نسبت به روز بهتر نمی‌شود ما بدتر نیز نمی‌شود که با توجه به شرایط نوری، خیلی خوب است و می‌تواند در این قسمت با گوشی‌های رقیب در یک سطح باشد. محدوده داینامیک ویدئوهای 4K دوربین اصلی در نور ضعیف، متوسط است و بنابراین، هایلایت‌ها کمی جدا از زمینه به نظر می‌رسند و در هاله‌های نور در اطراف منابع نوری دیده می‌شوند اما بخش‌هایی از صحنه که نور متعادل‌تری دارند، به خوبی بازتولید می‌شوند. این ویدئوها کمی رنگ و رو رفته به نظر می‌رسند اما آنقدر زیاد نیست و می‌توان گفت که اشباع رنگ کافی است.

ویدئوهای 4K دوربین اولتراواید در نور ضعیف بسیار صاف و نویزی به نظر می‌رسند و کیفیت مناسبی برای به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و دیگر کاربردها ندارند.

پایدارسازی تصویر در نوا ۱۱ پرو بد نیست اما می‌توانست بهتر باشد. اگر گوشی را در یک جهت نگه دارید، پایدارسازی تصویر عملکرد نسبتا خوبی دارد اما لرزش حاصل از راه رفتن به طور قابل ملاحظه‌ای در ویدئوها دیده می‌شود. پایدارسازی تصویر در دوربین اولتراواید نیز با همین کیفیت انجام می‌شود ولی با این تفاوت که در فوکوس روی سوژه اختلال ایجاد می‌کند.

ویدئوهای سلفی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سیستم دوربین Huawei Nova 11 Pro است؛ به این دلیل که اولا این گوشی دو دوربین سلفی دارد و دوما هر دو گوشی می‌توانند با کیفیت 4K@30fps فیلمبرداری کنند اما کیفیت ویدئوها خیلی رضایت‌بخش نیست. ویدئوهای سلفی از جزئیات پایینی برخوردار هستند و محدوده داینامیک نیز خیلی گسترده نیست اما رنگ‌ها در دوربین اولتراواید به خوبی به تصویر کشیده می‌شوند ولی دوربین 2x، همه چیز را با ته‌رنگ ارغوانی نشان مي‌دهد. گذشته از این، مهم نیست که دستان شما چقدر بلند باشند، شما هرگز نمی‌توانید در هنگام گرفتن ویدئوهای سلفی، گوشی را آنقدر از خودتان دور نگه دارید که به خوبی سر و بدن شما در فاصله کانونی معادل ۵۲ در قاب قرار بگیرد.

در کل مي‌توان گفت که بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو از نظر سیستم دوربین نشان مي‌دهد که اگرچه این گوشی می‌‌تواند عکس‌های بسیار خوبی بگیرد اما کیفیت ویدئوهای آن اصلا رضایت‌بخش نیست.

گوشی‌های رقیب Nova 11 Pro

گوشی نوا ۱۱ پرو در بازارهای بین‌المللی با قیمت پایه حدود ۵۳۲ دلار برای نسخه دارای ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم به فروش می‌رسد. اگر بخواهیم در این محدوده قیمتی گوشی جایگزینی به شما معرفی کنیم، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، سامسونگ گلکسی A54 است که نسخه دارای ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم آن با قیمت حدود ۲۹۹ دلار به فروش می‌رسد که بسیار ارزان‌تر است.

اگر حافظه بیشتر نوا ۱۱ پرو برای شما اهمیت دارد (که نباید اهمیت داشته باشد چون سامسونگ گلکسی A54 شکاف کارت حافظه دارد) اما با هم این میزان اختلاف قیمت غیر منطقی به نظر می‌رسد. البته A54 به اندازه نوا ۱۱ پرو زیبا و باکلاس نیست، دو دوربین سلفی ندارد و سرعت شارژ آن نیز با نوا ۱۱ پرو برابری نمی‌کند اما امتیاز مقاومت محیطی IP67 دارد و از اسپیکرها و نمایشگر بهتری برخوردار است. همچنین، گوشی‌های سامسونگ از نظر پشتیبانی و بروزرسانی وضعیت بهتری دارند و مهم‌تر از همه اینکه از محصولات و خدمات گوگل پشتیبانی می‌کنند.

گوشی موتورولا Edge 40 را نیز می‌توان به نوعی رقیب نوا ۱۱ پرو دانست که حدود ۴۰ دلار ارزان‌تر است اما باز هم مثل مورد گلکسی A54، حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت دارد و برخلاف آن گوشی، از کارت حافظه نیز پشتیبانی نمی‌کند. نسخه دارای ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم، قیمتی مشابه با نسخه متناظر هواوی نوا ۱۱ پرو دارد.

موتورولا اج ۴۰ از بسیاری جهات گوشی بهتری محسوب می‌شود. این گوشی از محصولات و اپلیکیشن‌های گوگل پشتیبانی می‌کند، دارای امتیاز مقاومت محیطی IP68 است و یکی از کوچک‌ترین و سبک‌ترین گوشی‌های میان-رده محسوب می‌شود. این گوشی از نمایشگر و اسپیکرهای بهتر، تراشه قوی‌تر و عمر باتری بیشتری برخوردار است اما در سلفی گرفتن و سرعت شارژ نمی‌تواند با نوا ۱۱ پرو رقابت کند.

گوشی Google Pixel 7a نیز جایگزینی منطقی برای نوا ۱۱ پرو به نظر می‌رسد اما از نظر سلفی قابل مقایسه با نوا ۱۱ پرو نیست. گذشته از این، گوگل پیکسل 7a سرعت شارژ بسیار پایینی، حتی در بین ضعیف‌ترین گوشي‌های میان-رده دارد. همچنین، اگرچه دوربین اولتراواید این گوشی ساخت گوگل از نظر رزولوشن بالاتر است اما برخلاف نوا ۱۱ پرو، فوکوس خودکار ندارد.

گذشته از این‌ها، نرخ نوسازی نمایشگر Google Pixel 7a از ۹۰ هرتز فراتر نمی‌رود و با اینکه خود گوشی خیلی کوچک نیست، نمایشگر نسبتا کوچکی دارد. همچنین، حافظه داخلی آن نیز از ۱۲۸ گیگابایت بهتر نیست. البته باید به امتیاز مقاومت محیطی IP67 و رابط کاربری بسیار بهتر و روان‌تر گوگل پیکسل اشاره کنیم. فراموش نکنید که گوشی‌های پیکسل محصول خود گوگل هستند و از تمامی قابلیت‌های ممکن برای سیستم عامل اندروید (که گوگل آن را توسعه داده است) برخوردار هستند و تحت بهترین پشتیبانی از طرف گوگل قرار دارند. این در حالی است که گوشي‌های هواوی حتی از سرویس‌ها و محصولات گوگل برخوردار نیستند.

برای مشاهده لیست قیمت گوشی کلیک کنید.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت گوشی نوا ۱۱ پرو چقدر است؟

در زمان نوشته شدن این مقاله در تاریخ ۱ شهریور ۱۴۰۲، گوشی نوا ۱۱ پرو هنوز وارد بازار ایران نشده و قیمت آن به ریال مشخص نیست. با این حال، قیمت نسخه دارای ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم در بازارهای جهانی حدود ۵۳۲ دلار است.

۲- قیمت گوشی هواوی نوا ۱۰ پرو چقدر است؟

در تاریخ ۱ شهریور ۱۴۰۲، گوشی هواوی نوا ۱۰ پرو با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و ۸ گیگابایت رم با قیمت حدود ۲۵ میلیون تومان در بازار ایران عرضه می‌شود.

۳- قیمت گوشی نوا ۱۱ اولترا چقدر است؟

گوشی هواوی Nova 11 Ultra با قیمت حدود ۶۵۰ دلار در بازارهای جهانی عرضه شده است.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو هواوی پرداختیم و همانطور که دیدید این گوشی از بسیاری جهات گوشی خوبی محسوب می‌شود و ویژگی‌های منحصر به فردی نیز دارد با این حال نمی‌توان آن را گوشی همه‌کاره‌ای دانست که بتواند نیازهای همه کاربران را برآورده کند.

هواوی Nova 11 Pro با سرعت ۱۰۰ وات شارژ می‌شود که سرعت شارژ بسیار بالایی حتی در بین گوشي‌های پرچمدار است. همچنین، سیستم دوربین سلفی دارای دو دوربین، شامل یک دوربین اولتراواید و یک دوربین 2x، ویژگی منحصر به فردی محسوب می‌شود که علاقه‌مندان به سلفی گرفتن می‌توانند حسابی از آن استفاده کنند. البته باید بگوییم که دوربین سلفی با اینکه می‌تواند عکس‌های بسیار خوبی بگیرد اما برای فیلمبرداری خیلی خوب نیست. گذشته از این، وقتی یک گوشی دوربین سلفی اولتراواید ۶۰ مگاپیکسلی دارد، انتظار می‌رود که یک دوربین تله‌فوتو نیز داشته باشد اما خبری از دوربین تله‌فوتو در این میان-رده هواوی نیست. دوربین‌های پشتی نیز خیلی بد نیستند و از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها مي‌توان به وجود قابلیت فوکوس خودکار در دوربین اولتراواید اشاره کرد.

یکی از نقطه ضعف‌های مشهود گوشی Huawei Nova 11 Pro، کیفیت کمتر از حد انتظار ویدئوها در تمامی دوربین‌ها است. با اینکه کیفیت عکس‌ها بسیار خوب است اما ویدئوها، به ویژه ویدئوهایی که در طول روز گرفته می‌شوند، ضعیف‌تر از گوشي‌های رقیب هستند.

نمایشگر این گوشی از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و اگرچه خیلی روشن نیست اما کیفیت و قابلیت‌های خوبی دارد. عمر باتری نوا ۱۱ پرو متوسط است و تراشه نیز توان پردازشی کافی را دارد. همچنین، رابط کاربری نیز قابلیت‌ها و امکانات خوبی برخوردار است و پشتیبانی نکردن از محصولات و خدمات گوگل، خیلی مشکل‌ساز نیست؛ هر چند که مهم‌ترین محدودیت گوشي‌های هواوی محسوب می‌شود. گذشته از این نباید نداشتن قابلیت اتصال به اینترنت 5G را نیز فراموش کنیم.

با توجه به قیمت بالای این گوشی، انتظار می‌رود که امتیاز مقاومت محیطی بالایی داشته باشد اما اینطور نیست و نوا ۱۱ پرو در مقابل آب، آسیب‌پذیر است.

در کل می‌توان گفت که بررسی گوشی نوا ۱۱ پرو نشان می‌دهد که اگرچه این گوشی چندین ویژگی منحصر به فرد و طراحی زیبایی دارد اما با توجه به قیمت بالا و نقطه ضعف‌های مهم مثل برخوردار نبودن از امتیاز مقاومت محیطی مناسب، پشتیبانی نکردن از محصولات و خدمات گوگل و کیفیت پایین ویدئوها، شاید بهتر باشد به سراغ گوشی‌های دیگری مثل موتورولا اج ۴۰ یا سامسونگ گلکسی A54 بروید.

منبع:
gsmarena.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا