بررسی و مقایسهموبایل

نقد و بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو

با میان-رده خوش‌قیمت ریلمی در سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شرکت ریلمی در اواسط خرداد ۱۴۰۲ از گوشی ریلمی ۱۱ پرو رونمایی کرد. قیمت این گوشی میان-رده در زمان معرفی، ۲۷۰ یورو بوده است و بنابراین، در گروه میان-رده‌های با قیمت متوسط رو به پایین جای می‌گیرد. مشخصه ریلمی ۱۱ پرو را می‌توان دوربین غیر معمول ۱۰۰ مگابایتی و برخورداری از ۸ یا ۱۲ گیگابایت رم عنوان کرد که برای یک گوشی میان-رده با قیمت پایین، رم بسیار بالایی محسوب می‌شود. در این مقاله به بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید... نمایش

بررسی سریع گوشی Realme 11 Pro

سری‌های شماره‌دار ریلمی (سری‌هایی از گوشی ریلمی که نام آن‌ها به صورت ریلمی + یک عدد) است از محبوب‌ترین گوشی‌های میان-رده محسوب می‌شوند. اکنون، شرکت ریلمی با استخدام یکی از طراحان معروف برند گوچی (Gucci) به نام متیو منوتو (Matteo Menotto) به منظور خلق طراحی‌های جذاب برای سطح پشتی گوشی‌هایش، گام مهمی برای افزایش بیشتر محبوبیت این سری از گوشی‌های موبایل خود در بازار میان-رده برداشته است.
سری گوشی ریلمی ۱۱ پرو برخلاف سری محدود ریلمی ۱۰ برای ارائه به بازارهای بین‌المللی ساخته شده است ولی در زمان نوشتن این مقاله در اوایل تیرماه ۱۴۰۲، فقط در بازار چین و هند یافت می‌شود. با این حال، انتظار داریم که این گوشی به زودی در بازار موبایل ایران نیز عرضه شود.

بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو برند ریلمی

ریلمی ۱۱ پرو، همانند دیگر گوشی هم‌خانواده خودش، یعنی ریلمی ۱۱ پرو پلاس، دارای طراحی منحصر به فردی است. سطح پشتی این گوشی از چرم مصنوعی سازگار با محیط زیست پوشیده شده است که یادآور چرم Lychee Grain است که یک نوار زیپ مانند از بالا تا پایین و دور دایره مجموعه دوربین پشتی، کشیده شده و و پنل پشتی را به دو نیمه چپ و راست تقسیم کرده است. در واقع، طراحی ریلمی ۱۱ پرو به گونه‌ای است که تقریبا هیچ کس نمی‌تواند باور کند که این گوشی قیمتی زیر ۳۵۰ دلار دارد و جزء گوشي‌های میان-رده ارزان‌قیمت محسوب می‌شود.

در سطح جویی، نمایشگری ۶.۷ اینچی از نوع AMOLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و دارای قابلیت پشتیبانی از +HDR10 قرار دارد که شاید یکی از بهترین نمایشگرهایی باشد که در این رده قیمتی یافت می‌شود. این نمایشگر، بهبود قابل توجهی در مقایسه با LCD به کار رفته در ریلمی ۱۰ پرو محسوب می‌شود.

طراحی منحصر به فرد و خلاقانه، تنها یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ریلمی ۱۱ پرو محسوب می‌شود. این گوشی مجهز به دوربین اصلی ۱۰۰ مگاپیکسلی با سنسور OmniVision است و گذشته از کیفیت بالای عکاسی و فیلمبرداری، این گوشی توانایی زوم اپتیکی ۲ برابری نیز دارد. در جلوی گوشی نیز دوربینی ۱۶ مگاپیسکلی تعبیه شده است.

از دیگر ویژگی‌های جالبی که در این بررسی گوشی موبایل Realme 11 Pro به آن‌ها می‌پردازیم، می‌توان به ۸ یا ۱۲ گیگابایت رم، استریو اسپیکر خیلی خوب، پشتیبانی از دالبی اتم، و باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری با سرعت شارژ ۶۷ واتی اشاره کرد. این گوشی با سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری Realme 4.0 UI کار می‌کند.

مشخصات ریلمی ۱۱ پرو

پیش از شروع بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو بد نیست که نگاهی به مشخصات آن داشته باشیم:

تاریخ ورود به بازار ۱۵ می ۲۰۲۳
ابعاد ۱۶۱.۷ در ۷۳.۹ در ۸.۲ یا ۸.۸ میلی متر
وزن ۱۸۳ یا ۱۸۹ گرم
سیم کارت دو نانو سیم کارت فعال به صورت همزمان
جنس بدنه
  • جلو از جنس شیشه
  • پشت از جنس چرم مصنوعی یا پلاستیک
  • قابل پلاستیکی
نمایشگر
  • صفحه نمایش از نوع AMOLED
  • امکان نمایش یک میلیارد رنگ
  • حداکثر نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
  • حداکثر روشنایی ۹۵۰ نیت
  • رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۱۲ پیکسل
  • نسبت تصویر ۲۰:۹
  • تراکم پیکسلی حدود ۳۹۴ پیکسل پر اینچ
  • نسبت نمایشگر به بدنه ۹۰.۴ درصد
سیستم عامل و رابط کاربری سیستم عامل اندروید ۱۳ با رابط کاربری Realme UI 4.0
تراشه
  • مدیاتک دایمنسیتی ۷۰۵۰ با ساخت ۶ نانومتری
  • پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای (دو هسته ۲.۶ گیگاهرتزی Cortex-A78 و ۶ هسته ۲.۰ گیگاهرتزی Cortex-A55)
  • پردازنده گرافیکی Mali-G68
پشتیبانی از کارت حافظه خارجی ندارد
حافظه داخلی و رم ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم / ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم / ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم / ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم
سیستم دوربین پشتی
  • دوربین اصلی ۱۰۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی ۲۶ میلیمتر، فوکوس خودکار تشخیص فاز و پایدارسازی اپتیکی تصویر،
  • حسگر عمقی ۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
  • امکان عکاسی پانوراما و قابلیت HDR
  • فیلمبرداری با کیفیت‌های 4K@30fps، 1080p@30/60/120/480fps و 720p@960fps، قابلیت gyro-EIS
دوربین سلفی
  • دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.5 و فاصله کانونی ۲۵ میلی متر با قابلیت عکاسی پانوراما
  • فیلمبرداری با کیفیت 1080p@30fps
اسپیکر استریو اسپیکر
جک ۳.۵ میلی متری ندارد
وای-فای Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6, dual-band
بلوتوث 5.2, A2DP, LE, aptX HD
مکان‌یابی GPS, GALILEO, GLONASS, BDS, QZSS
NFC بعضی از نسخه‌ها دارند
رادیو ندارد
USB USB-C 2.0
حسگرها اثر انگشت (نوری، زیر نمایشگر)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورتی، قطب‌نما
باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر
سرعت شارژ ۶۷ وات سیمی
رنگ‌ها مشکی، بژ و سبز

آنباکس کردن گوشی Realme 11 Pro

بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو را با آنباکس کردن این گوشی شروع می‌کنیم. Realme 11 Pro در یک جعبه زرد رنگ به فروش می‌رسد. درون جعبه، به غیر از خود گوشی می‌توانید شارژر ۶۷ واتی Super VOOC و یک قاب سیلیکونی شفاف را پیدا کنید. روی گوشی یک لایه فیلم محافظتی نازک قرار دارد که از نمایشگر خمیده آن محافظت می‌کند. البته، این لایه به راحتی کثیف می‌شود و بهتر است که آن را جدا کنید.

بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو از نظر طراحی و ساخت

وقتی گوشی را از جعبه خارج می‌کنید، اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، چرم گیاهی به کار رفته در سطح پشتی با طراحی زیبای آن است. این چرم شباهت زیادی به چرم Lychee Grain دارد. به جرأت می‌توان گفت که Realme 11 Pro طراحی منحصر به فردی دارد و یکی از معدود گوشي‌های موجود در بازار موبایل است که با نگاه اول مي‌توانید آن را بشناسید. همانطور که پیش از این گفتیم، طراح معروف سابق برند گوچی، یعنی متیو منوتو، سطح پشتی این گوشی و گوشی ریلمی ۱۱ پرو پلاس را طراحی کرده است.

طراحی ریلمی ۱۱ پرو

یکی از ویژگی‌های خاص این گوشی که در بعضی از گوشي‌های خاص دیگر مثل سری اج موتورولا دیده می‌شود. در واقع، صفحه نمایش در دو لبه طولی، به سمت لبه خم می‌شود تا نسبت نمایشگر به بدنه تا حد امکان، افزایش پیدا کند. این طراحی نقش بسیار زیادی در ظاهر پرچمدار این گوشی میان-رده ارزان‌قیمت دارد.

در سطح جلویی از شیشه فشرده استفاده شده است و خبری از گوریلا گلس نیست. سطح پشتی و لبه گوشی نیز از پلاستیک ساخته شده‌اند اما همانطور که گفتیم، سطح پشتی با چرم گیاهی سازگار با محیط زیست پوشیده شده است. در پشت گوشی یک شکاف زیپ مانند از لبه بالایی تا لبه پایینی کشیده شده است. البته این شکاف در قسمت بالایی، توسط مجموعه دایره‌ای شکل دوربین پشتی، قطع می‌شود.

با اینکه سیستم دوربین پشتی فقط از یک دوربین اصلی و یک حسگر عمقی تشکیل می‌شود، اما در یک جزیره دایره‌ای شکل بزرگ قرار دارد که از سه دایره متحدالمرکز تشکیل می‌شود. دایره‌های بیرونی و وسطی مشکی رنگ هستند و دایره وسطی، براق و به رنگ سطح پشتی گوشی است که نقش مهمی در جذابیت گوشی دارد.

لنز دوربین اصلی در مرکز دایره قرار دارد، فلش LED در قسمت بالایی بیرونی‌ترین دایره دیده می‌شود و لنز حسگر عمقی در کنار دایره قرار دارد. بد نیست همینجا اشاره کنیم که این گوشی دوربین اولتراواید و ماکرو ندارد ولی مدل ریلمی ۱۱ پرو پلاس مجهز به دوربین ماکرو و اولتراواید است. این Realme 11 Pro در سه رنگ سبز، مشکی و بژ به بازار عرضه شده است و رنگ مشکی آن فاقد چرم مصنوعی در سطح پشتی است.

یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف طراحی و ساخت ریلمی ۱۱ پرو، برخوردار نبودن از محافظت محیطی است. امروزه، حتی بسیاری از گوشی‌های میان-رده ارزان‌قیمت نیز دارای حداقل امتیاز مقاومت محیطی IP53 برای حفاظت از گوشی در مقابل پاشش آب و گرد و غبار هستند.

اگر از جلو به گوشی نگاه کنید، اولین چیزی که نظر شما را جلب می‌کند، لبه‌های بسیار نازک در اطراف صفحه نمایش است. در واقع، شاید در نگاه اول اصلا متوجه لبه‌ها نشوید و فقط نمایشگر زیبای ۶.۷ اینچی را ببینید که در بالای آن، بریدگی کوچک دوربین سلفی با طراحی O-infinity قرار دارد.

قطعه گوشی اسپیکر، دقیقا چسبیده به بالای نمایشگر قرار دارد. در حالی که اکثر گوشي‌های میان-رده با قیمت‌های مشابه قیمت گوشی Realme 11 Pro دارای حسگر اثر انگشت جانبی هستند، این گوشی حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر از نوع نوری دارد که از قابلیت Quick Lunch نیز پشتیبانی می‌کند که می‌توانید تا پنج قابلیت/میانبر را برای آن تعریف کنید تا پس از باز کردن نمایشگر، یکی از آن‌ها به صورت خودکار اجرا شود. این قابلیت بسیار کاربردی است.

قاب پلاستیکی در دو لبه سمت چپ و سمت راست، بسیار نازک و براق است اما در لبه‌های بالایی و پایینی کمی ضخیم‌تر و مات می‌شود. در لبه بالایی می‌توانید خروجی اسپیکر به صورت سه حفره کنار همدیگر و یک حفره جدا افتاده میکروفون را ببینید.

در لبه پایینی، چهار حفره بیضی-شکل کنار همدیگر، خروجی اسپیکر اصلی گوشی را مي‌سازند. همچنین، خشاب سیمکارت در اینجا قرار دارد و در بین این دو نیز می‌توانید پورت USB-C را ببینید. همچنین، حفره میکروفون اصلی گوشی در کنار خشاب سیمکارت قرار گرفته است.

اگر از جلو به گوشی نگاه کنید، در لبه سمت چپ هیچ خبری نیست و در لبه سمت راست می‌توانید دکمه‌های پاور و کم زیاد کردن صدای گوشی را ببینید.

طراحی خمیده و قاب نازک و براق خیلی به نگه داشتن گوشی در دست کمک نمی‌کنند اما سطح پشتی چرمی در رنگ‌های سبز و بژ نقش زیادی در چسبیدن گوشی به دست شما دارد و باعث می‌شود که حس خوبی به دست شما منتقل شود. این گوشی با توجه به اندازه نسبتا بزرگی که دارد، سبک و نازک است و حسی شبیه دست گرفتن گوشی‌های پرچمدار به شما می‌دهد.

در مجموع می‌توان گفت که بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو از نظر طراحی و ساخت نشان می‌دهد که اگرچه طراحی زیبا و لوکس این گوشی را می‌توان با گوشی‌های پرچمدار مقایسه کرد، اما ساخت آن خیلی جالب نیست زیرا گوریلا گلس ندارد و حتی فاقد امتیاز مقاومت محیطی در برابر پاشش آب و گرد و غبار است.

بررسی گوشی موبایل Realme 11 Pro از نظر نمایشگر

در این بخش به بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو از نظر کیفیت و قابلیت‌های صفحه نمایش می‌پردازیم. این گوشی مجهز به نمایشگری ۶.۷ اینچی از نوع OLED با کیفیت 1080p و تراکم پیکسلی ۳۹۴ پیکسل بر اینچ است. این نمایشگر با حداکثر نرخ ۱۲۰ هرتز نوسازی می‌شود، دارای نرخ پاسخ به لمس ۳۶۰ هرتز است و از +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر ریلمی ۱۱ پرو

نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز این امکان را به رابط کاربری و اپلیکیشن‌های سازگار می‌دهد تا تصاویر را با نرخ ۹۰ فریم بر ثانیه یا ۱۲۰ فریم بر ثانیه بازتولید کنند و بنابراین، خیلی روان و لذت‌بخش اجرا شوند. نرخ پاسخ به لمس ۳۶۰ هرتز به این معنی است که نمایشگر با سرعت بسیار بالایی به تمامی فرمان‌های لمسی شما پاسخ مي‌دهد و به ویژه کمک زیادی برای بازی کردن با گوشی محسوب می‌شود.

همچنین، قابلیت PWM dimming با نرخ ۲۱۶۰ هرتز سبب کاهش قابل توجه فشار به چشم‌های شما در هنگام تماشای نمایشگر گوشی با روشنایی زیر ۱۰۰ نیت می‌شود.

بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو از نظر روشنایی صفحه نمایش

تست‌های انجام شده توسط GSMARENA روی نمایشگر Realme 11 Pro نشان می‌دهد که حداکثر نرخ روشنایی صفحه نمایش در حالت خودکار به ۷۹۰ نیت و در حالت دستی به ۴۷۴ نیت می‌رسد. البته شرکت ریلمی این گوشی را با نرخ روشنایی حداکثری ۹۵۰ هرتز تبلیغ می‌کند و این نمایشگر می‌تواند در شرایط آزمایشگاهی خیلی روشن به این مقدار نیز برسد.

روشنایی نمایشگر در مقایسه با گوشي‌های رقیب خیلی خوب است. در زیر می‌توانید نتایج تست روشنایی صفحه نمایش ریلمی ۱۱ پرو در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب را ببینید:

 

روشنایی صفحه نمایش ریلمی ۱۱ پرو

 

بررسی دقت رنگ نمایشگر گوشی Realme 11 Pro

حالا نوبت به بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو از نظر دقت رنگ می‌رسد. در تنظیمات نمایشگر می‌توانید چهار حالت زیر را پیدا کنید:

حالت واضح (Vivid): دقت رنگ نمایشگر در حالت پیشفرض، Vivid است. در این حالت، از فضای رنگی DCI-P3 استفاده می‌شود. در این فضا، رنگ‌ها بسیار اشباع و جذاب‌تر از واقعیت هستند.

  • حالت طبیعی (Natural): اگر حالت Vivid را دوست ندارید، می‌توانید نمایشگر ریلمی ۱۱ پرو خود را در حالت طبیعی قرار دهید. در این حالت، از فضای رنگی sRGB استفاده می‌شود و رنگ‌ها بیشترین انطباق را با واقعیت دارند.
  • حالت Pro Cinematic: در این حالت نیز از فضای رنگی DCI-P3 استفاده می‌شود اما کمی با حالت Vivid تفاوت دارد.
  • حالت Pro Brilliant: این حالت نیز مشابه دو حالت Vivid و Pro Cinematic از فضای رنگی DCI-P3 استفاده می‌کند.
پیشنهاد ما به شما:  بررسی و مقایسه گوشی‌های سری ردمی نوت ۱۱ شیائومی

حالت Vivid و حالت Pro Cinematic دقت بالایی در فضای P3 نشان می‌دهند ولی حالت در Vivid رنگ‌های سفید و خاکستری کمی به آبی می‌زنند. تمامی این حالت‌های رنگی دارای تنظیمات دمای رنگ هستند. با کمی افزایش دمای رنگ‌ها می‌توانید مشکل ته رنگ آبی رنگ‌های سفید و خاکستری را حل کنید.

بررسی گوشی موبایل Realme 11 Pro از نظر نرخ نوسازی نمایشگر

گوشی ریلمی ۱۱ پرو دارای سه حالت مختلف برای نرخ نوسازی است:

  • حالت خودکار (Auto Select)
  • حالت نرخ نوسازی بالا (High)
  • حالت استاندارد (Standard)

حالت‌های Auto Select و High مثل همدیگر کار می‌کنند. در این حالت‌ها، از نرخ نوسازی حداکثری ۱۲۰ هرتز در رابط کاربری و اپلیکیشن‌های تحت پشتیبانی استفاده می‌شود و تصاویر ساکن، بازپخش‌های ویدئویی و اپلیکیشن‌هایی مثل گوگل مپ و اپلیکیشن دوربین که تحت پشتیبانی نرخ نوسازی بالا قرار ندارند، با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز نمایش داده می‌شوند.

حالت Auto Select در مقایسه با حالت High سبب صرفه‌جویی مختصری در مصرف شارژ باتری می‌شود. این حالت، اپلیکیشن فعال را تحلیل می‌کند و تصمیم می‌گیرد که آیا آن را با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پخش کند یا خیر. در این حالت بعضی از اپلیکیشن‌های ویدئویی مثل نتفلیکس، اپلیکیشن‌های آفیس و … با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز نمایش داده می‌شوند.

تنها جایی که نرخ نوسازی ۹۰ هرتز مورد استفاده قرار می‌گیرد، در لاک اسکرین (Lockscreen) است.

در حالت استاندارد، تمامی تصاویر با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز پخش می‌شوند و بنابراین، نیازی نیست که نگران شارژ باتری باشید اما صافی و روانی نمایشگر، در حداقل میزان خودش قرار می‌گیرد که برای مثال، برای بازی کردن با گوشی مناسب نیست.

HDR، پخش اینترنتی و دیگر قابلیت‌های نمایشگر ریلمی ۱۱ پرو

گوشی Realme 11 Pro دارای گواهینامه +HDR10 و قابلیت پشتیبانی از Widevine L1 DRM است و می‌تواند یوتیوب را در حالت HDR10 پخش کند.

اگر وارد تنظیمات نمایشگر شوید، می‌توانید دو قابلیت تقویت بصری (visual enhancement) را پیدا کنید که شامل Video Color Boost (تقویت رنگ ویدئو) و Bright HDR Video Mode (حالت ویدئو HDR روشن) هستند. حالت اول تلاش می‌کند تا گاموت رنگی را در هنگام نمایش محتوای SDR گسترش دهد که البته سبب مصرف بیشتر باتری می‌شود و فقط برای بعضی از اپلیکیشن‌ها در دسترس است. حالت دوم روشنایی را در هنگام پخش ویدئوهای HDR افزایش می‌دهد و سبب بهبود تجربه HDR می‌شود. این حالت نیز مصرف شارژ باتری گوشی ریلمی ۱۱ پرو را افزایش می‌دهد.

بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو از نظر ظرفیت باتری و سرعت شارژ

در این بخش به بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو از نظر ظرفیت باتری و سرعت شارژ آن می‌پردازیم. گوشی ریلمی ۱۱ پرو مثل نسل‌های قبلی خودش یعنی ریلمی ۱۰ پرو و ریلمی ۹ پرو مجهز به باتری لیتیوم-یون با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است.

بر اساس آماری که خود شرکت ریلمی منتشر کرده است، این گوشی باید در حالت فول شارژ، قادر به انجام ۲۹ ساعت مکالمه تلفنی، ۱۸ ساعت بازپخش ویدئو و ۸ ساعت گیمینگ باشد و در حالت استندبای تا ۴۰۰ ساعت شارژ نگه دارد.

این گوشی در تست‌های GSMARENA امتیاز تحمل (endurance rating) بسیار خوب ۱۱۲ ساعت را کسب کرده است. عملکرد Realme 11 Pro در همه این تست‌ها بسیار خوب بوده و شامل ۳۳ ساعت مکالمه، ۱۸ ساعت مرور وب و ۱۷ ساعت بازپخش ویدئو بوده است که شباهت زیادی به آمار منتشر شده توسط خود ریلمی دارد. البته، در نظر داشته باشید که تست بازپخش ویدئو GSMARENA با کاهش شارژ باتری تا ۱۰ درصد، خاتمه می‌یابد و بنابراین، می‌توان ۱۸ ساعت بازپخش پیوسته ویدئو با یکبار شارژ کامل که ریلمی مدعی آن است را کاملا منطبق بر واقعیت در نظر گرفت.

در شکل زیر می‌توانید نتایج تست تحمل باتری ریلمی ۱۱ پرو منتشر شده توسط GSMARENA را ببینید:

 

باتری گوشی ریلمی ۱۱ پرو

 

همچنین، در شکل زیر می‌توانید تحمل باتری این گوشی را با بعضی از گوشی‌های رقیب مقایسه کنید:

 

ظرفیت باتری گوشی ریلمی ۱۱ پرو

 

حالا نوبت به بررسی گوشی موبایل Realme 11 Pro می‌رسد. این گوشی از شارژ سریع سیمی ۶۷ واتی Super VOOC پشتیبانی می‌کند. همانطور که در بخش آنباکس کردن گفتیم، یک شارژ ۶۷ واتی به همراه یک کابل USB با امتیاز 10A درون جعبه قرار دارند و بنابراین، نیازی به خرید شارژر به صورت جداگانه ندارید.

تنها ۴۸ دقیقه طول می‌کشد تا این گوشی از صفر تا ‍۱۰۰ درصد شارژ شود و برای شارژ ۵۰ درصدی تنها کافی است که ۱۸ دقیقه صبر کنید. تست‌های انجام شده در آزمایشگاه GSMARENA نیز همین آمار منتشر شده توسط ریلمی را تأیید می‌کند.

در شکل زیر مي‌توانید سرعت شارژ گوشی ریلمی ۱۱ پرو در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب را ببینید:

 

سرعت شارژ گوشی ریلمی ۱۱ پرو

 

این گوشی مجهز به قابلیتی است که خود ریلمی آن را Wise Charging می‌نامد و در حالت پیشفرض، فعال است. این قابلیت می‌تواند روتین شارژ کردن گوشی توسط شما را بیاموزد و اگر شب، قبل از خواب، گوشی را به شارژر متصل کنید، وقتی شارژ گوشی به ۸۰ درصد برسد، خود به خود شارژ کردن را متوقف می‌کند و درست پیش از زمانی که قرار است تا شما بیدار شوید، ۲۰ درصد باقیمانده را شارژ می‌کند.

بررسی گوشی موبایل Realme 11 Pro از نظر اسپیکر

در این بخش به بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو از نظر بلندی و کیفیت صدا می‌پردازیم. این گوشی مجهز به استریو اسپیکر است. با اینکه ریلمی ۱۰ پرو نیز استریو اسپیکر داشت، ولی نسل قبل‌تر، یعنی ریلمی ۹ پرو فاقد استریو اسپیکر بود و فقط یک اسپیکر داشت.

استریو اسپیکر این گوشی از نوع هیبریدی است و بنابراین، اسپیکر بالایی، هم صدای خروجی قطعه گوشی (earpiece) که بالای نمایشگر قرار دارد و هم صدای خروجی اسپیکر بالایی که در لبه فوقانی گوشی قرار دارد را تأمین می‌کند. این در حالی است که صدای اسپیکر پایینی فقط از خروجی واقع در لبه پایینی گوشی خارج می‌شود.

اینطور به نظر می‌رسد که اسپیکر پایینی، صدای بلندتری ایجاد می‌کند. با این حال، صدای اسپیکرهای بالایی و پایینی، کاملا متعادل و هماهنگ است. در واقع، به دلیل نحوه آرایش اسپیکرها و قرارگیری خروجی‌های آن‌ها در چندین موقعیت، هنگام گوش دادن به موسیقی، تماشای ویدئو یا بازی کردن، صدایی کاملا یکنواخت و هماهنگ را می‌شنوید.

گوشی ریلمی ۱۱ پرو امتیاز خوبی از نظر بلندی صدا در مقایسه با گوشی‌های رقیب می‌گیرد. در شکل زیر می‌توانید رتبه این گوشی از نظر بلندی صدای اسپیکر را در مقایسه با دیگر گوشي‌های رقیب ببینید:

 

بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو از نظر بلندی صدا

 

کیفیت صدا نیز بسیار خوب است و حتی مقداری باس هم دارد. در شکل زیر می‌توانید نمودار پاسخ فرکانسی اسپیکر Realme 11 Pro در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب را ببینید:

 

بررسی کیفیت صدای ریلمی ۱۱ پرو

 

نقد و بررسی سیستم عامل و رابط کاربری ریلمی ۱۱ پرو

پیش‌تر در این مقاله بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو گفتیم که این گوشی مجهز به سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری Realme UI 4.0 است. از آن‌جایی که رابط کاربری ریلمی سفارشی‌سازی‌های بسیار زیادی در مقایسه با اندروید خام دارد، بنابراین، نباید انتظار داشته باشید که همه ویژگی‌ها و قابلیت‌های اندروید ۱۳ را در Realme 11 Pro ببینید. با این حال، ویژگی‌هایی مثل بهینه‌سازی باتری، کنترل‌های چندرسانه‌ای، شخصی‌سازی‌های رنگی و بروزرسانی‌های حریم خصوصی در این نسخه از رابط کاربری Realme UI دیده می‌شوند.

ریلمی قول داده است که حداقل تا دو آپدیت اصلی سیستم عامل را برای این گوشی منتشر کند و شما می‌توانید انتظار حداقل ۳ پچ امنیتی را برای گوشی‌های ریلمی ۱۱ پرو و ریلمی ۱۱ پرو پلاس داشته باشید.

جالب توجه‌ترین قابلیت بصری رابط کاربری Realme UI 4.0، تم Aquamorphic است که به گفته ریلمی، می‌توان آن را الهام گرفته از ویژگی‌های طبیعت مثل رنگ و روان‌بودن دانست. این تم، چشمان شما را خسته نمي‌کند و صفحه اصلی یا هوم اسکرین (homescreen) بسیار خوبی با طراحی مینیمالیستی دارد. این تم در گوشی‌های اوپو و وان پلاس نیز دیده می‌شود.

رابط کاربری ریلمی UI 4.0 دارای کنترل‌های چندرسانه‌ای (Media Controls)، انیمیشن‌های روان‌تر، ویجت‌های پویا و نوتیفیکیشن‌ها و مراکز کنترل بهبود یافته است.

همانطور که در بخش بررسی گوشی موبایل Realme 11 Pro از نظر طراحی و ساخت گفتیم، این گوشی مجهز به حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش است که سرعت و دقت بسیار بالایی دارد. با این حال، شما می‌توانید از قابلیت شناسایی چهره برای باز کردن قفل گوشی نیز استفاده کنید که سرعت بالاتر ولی امنیت پایین‌تری دارد.

رابط کاربری ریلمی

از دیگر قابلیت‌های رابط کاربری گوشی ریلمی ۱۱ پرو که کمتر در گوشي‌های میان-رده ارزان‌قیمت دیده می‌شود می‌توان به قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن (Always-on Display) اشاره کرد که می‌تواند ساعت، تاریخ، آیکون‌های نوتیفیکیشن‌ها و میزان شارژ باتری را نشان دهد و شما می‌توانید در تنظیمات گوشی، بعضی از این اطلاعات را حذف کنید. انواع تم‌ها، ساعت‌ها و الگوهای دارای قابلیت سفارشی‌سازی برای صفحه نمایش همیشه روشن رابط کاربری این گوشی وجود دارد و اکنون از کنترل‌های چندرسانه‌ای اسپاتیفای نیز پشتیبانی می‌کند.

رابط کاربری Realme 11 Pro از قابلیت شخصی‌سازی بسیار بالایی برخوردار است. یک صفحه کامل برای Style و Wallpaper در تنظیمات گوشی وجود دارد و شما می‌توان انواع والپیپرهای متحرک و ساکن و آیکون پک‌های مختلف را انتخاب کنید، شکل آیکون‌ها را تغییر دهید، شکل فونت‌ها را عوض کنید و حتی رنگ‌های کاملا متفاوتی را برگزینید که کل ظاهر رابط کاربری ریلمی را تغییر می‌دهند. همچنین، چندین انیمیشن برای حسگر اثر انگشت وجود دارند که مي‌توانید مطابق با سلیقه خود از بین آن‌ها انتخاب کنید. حتی امکان روشن یا خاموش کردن قابلیت Edge Lighting (نورپردازی لبه‌ای) نیز وجود دارد که قابلیتی مستقل از نمایشگر همیشه روشن است.

لانچر (Launcher) طراحی ساده‌گرایانه‌ و تمیزی دارد که شامل Task Switcher بسیار ساده‌ای است. منوی اپلیکیشن‌ها نیز بسیار ساده و خلوت است و اگر بخواهید، می‌توانید آن را به طور کامل حذف کنید.

لانچر جدید رابط کاربری Realme UI از پوشه‌های بزرگ نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توان هر پوشه را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کرد. با اینکه این رابط کاربری باید ویجت‌های پویا داشته باشد، اما در این بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو، چنین قابلیتی پیدا نکردیم.

این رابط کاربری دارای حالت تاریک (Dark Mode) است که البته برخلاف گذشته، شامل سه استایل متفاوت نیست بلکه ترکیبی از سه رنگ خاکستری است که در نسخه‌های قبلی Realme UI وجود داشتند.

اگر وارد منوی تنظیمات شوید، ابزارهای بسیار قدرتمندی را پیدا خواهید کرد که کنترل کاملی روی سیستم عامل اندروید به شما خواهند داد. همچنین، شما می‌توانید هیچ چیزی را تغییر ندهید و اجازه دهید تا الگوریتم‌های هوش مصنوعی ریلمی همه کارها را به صورت خودکار و بر اساس یادگیری ماشین برای شما انجام دهند.

همچنین، امکان کوچک کردن پنجره‌های اپلیکیشن‌ها به صورت پنجره‌های شناور وجود دارد که این قابلیت پنجره انعطاف‌پذیر (flexible window) نامیده می‌شود زیرا تغییر اندازه آن بسیار ساده است. همچنین، با کشیدن و رها کردن (drag and drop) می‌توانید فایل‌ها را بین پنجره‌های اپلیکیشن‌های تمام-صفحه یا اپلیکیشن‌های انعطاف‌پذیر، جا به جا کنید.

قابلیت پنجره‌های انعطاف‌پذیر در Task Switcher یا نوار جانبی (Sidebar) در دسترس هستند. اگر اپلیکیشنی با این قابلیت سازگاری داشته باشد، می‌توانید اندازه پنجره آن را تغییر دهید یا از قابلیت رایج‌تر و آشناتر اسپلیت اسکرین (Split Screen) برای مشاهده و کار کردن همزمان با دو اپلیکیشن استفاده کنید.

نوار جانبی بسیار آشنا است و به صورت یک نوار در لبه نمایشگر ظاهر می‌شود و هر زمانی که انگشت خود را روی آن بکشید، منویی از اپلیکیشن‌های پرکاربرد باز می‌شود. شما می‌توانید نحوه باز شدن این منو و میانبرهای اپلیکیشن‌هایی که در این منو باز می‌شوند را تغییر دهید و شخصی‌سازی کنید.
در رابط کاربری ریلمی ۱۱ پرو، نوار جانبی هوشمند (Smart Sidebar) دارای قابلیت پخش پس‌زمینه (background stream) است؛ یعنی برای مثال می‌توانید یوتیوب یا هر اپلیکیشن پخش اینترنتی دیگر را در پس‌زمینه قرار دهید تا هر زمانی که از آن اپلیکیشن خارج شدید، پخش صدا ادامه داشته باشید. برای مثال، تصور کنید که می‌خواهید ویدئویی آموزشی در یوتیوب ببینید و نیاز دارید که به صورت همزمان، با اپلیکیشن‌های دیگر کار کنید یا در رابط کاربری گوشی خود از جایی به جای دیگر بروید و تنظیماتی را انجام دهید؛ در این صورت، با خارج شدن از یوتیوب، پخش صدا متوقف نمی‌شود و می‌توانید همزمان که دارید در رابط کاربری گوشی خود می‌چرخید یا با اپلیکیشن دیگری کار می‌کنید، به صدای ویدئوی آموزش در حال پخش در پس‌زمینه گوش دهید. این قابلیت، حتی زمانی که نمایشگر قفل باشد نیز کار می‌کند!

گوشی ریلمی ۱۱ پرو دارای قابلیتی به نام گسترش رم (RAM Expansion) که معمولا در گوشی‌های پرچمدار یافت می‌شود. همانطور که از نامش بر می‌آید، قابلیت گسترش رم به شما این امکان را می‌دهد تا حافظه بیشتری، البته به صورت مجازی، در اختیار رم گوشی قرار دهید تا بتواند کارهای سنگین‌تر را بهتر انجام دهد. در این قابلیت، از حافظه داخلی گوشی استفاده می‌شود و می‌توانید ۸ تا ۴ گیگابایت رم مجازی به رم اصلی گوشی اضافه کنید. این قابلیت در حالت پیشفرض فعال است و روی حالت ۴ گیگابایت قرار دارد اما شما می‌توانید حالت ۸ گیگابایت را نیز برای آن انتخاب کنید.

در بخش Realme Lab می‌توانید قابلیت‌هایی مثل Dual-mode Audio، Sleep Capsule و اندازه‌گیری ضربان قلب (Heat Rate Measurement) را ببینید. قابلیت Dual-mode Audio به شما اجازه می‌دهد تا دو هدفون سیمی و بی‌سیم را به صورت همزمان به گوشی متصل کنید و از پخش صدای گوشی در هر دو لذت ببرید. قابلیت کپسول خواب یا Sleep Capsule نوعی حالت شب (Night Mode) است که بعضی اپلیکیشن‌ها را محدود می‌کند تا مزاحم خواب شما نشوند. قابلیت سنجش ضربان قلب نیز از طریق حسگر نوری اثر انگشت کار می‌کند ولی ممکن است که دقت لازم را نداشته باشد.
چندین اپلیکیشن چندرسانه‌ای مثل Photos، Music و Videos در رابط کاربری گوشی ریلمی ۱۱ پرو یافت می‌شوند که توسط خود ریلمی توسعه داده شده‌اند. از دیگر اپلیکیشن‌ها می‌توان به فایل منیجر بهبود یافته و حتی اپلیکیشن مدیریت گوشی (Phone Manager) اشاره کرد.
یکی از قابلیت‌های جالب رابط کاربری Realme UI 4.0، قابلیت پیکسلی‌سازی خودکار (auto-pixelate) است که اگر بخواهید اسکرین شاتی از پیام‌رسان‌های خود بگیرید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید، اطلاعات حساس درون اسکرین شات را پیکسلی (شطرنجی) می‌کند.
در مجموع مي‌توان گفت که بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو از نظر رابط کاربری، حاکی از قابلیت‌های سفارشی‌سازی بسیار زیاد، طراحی تمیز و ساده‌گرایانه و راحتی در استفاده است. این رابط کاربری ابزارها و قابلیت‌های بسیار زیاد و کاربردی دارد که در کمتر گوشی میان-رده ارزان‌قیمتی مشاهده می‌شوند.

پیشنهاد ما به شما:  نقد و بررسی گوشی A12: میان‌رده‌ای اقتصادی!

بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو از نظر تراشه و توان پردازشی

در این بخش به بررسی گوشی موبایل Realme 11 Pro از نظر تراشه و عملکرد پردازشی می‌پردازیم. همچنان با مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

ریلمی ۱۱ پرو مجهز به تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۷۰۵۰ با مودم 5G است که می‌توان آن را نسخه‌ای مشابه از دایمنسیتی ۱۰۸۰ به کار رفته در ریلمی ۱۰ پرو پلاس و نسخه‌ای کمی بهبود یافته در مقایسه با دایمنسیتی ۹۲۰ به کار رفته در ریلمی ۹ پرو پلاس دانست. بنابراین، اگر فکر می‌کنید که با خرید گوشی ریلمی ۱۱ پرو پلاس، از توان پردازشی بالاتر و عملکرد بهتری در مقایسه با آن گوشي‌های قدیمی‌تر ریلمی برخوردار خواهید شد، متأسفانه باید به شما بگوییم که در اشتباه هستید و تراشه به کار رفته در Realme 11 Pro تفاوت زیادی با تراشه به کار رفته در گوشي‌های ریلمی ۱۰ پرو پلاس و ریلمی ۹ پرو پلاس ندارد.

این تراشه هشت هسته‌ای و دارای ساخت ۶ نانومتری، دارای دو هسته Cortex-A78 با نرخ ساعت ۲.۶ گیگاهرتز و شش تراشه Cortex-A55 با نرخ ساعت ۲.۰ گیگاهرتز است و با پردازنده گرافیکی Mali-G68 MC4 کار می‌کند.

نسخه گلوبال گوشی ریلمی ۱۱ پرو پلاس از نظر حافظه داخلی و رم در چهار مدل زیر به بازار عرضه شده است:

  • گوشی ریلمی ۱۱ پرو با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و ۸ گیگابایت رم
  • گوشی ریلمی ۱۱ پرو با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و ۸ گیگابایت رم
  • گوشی ریلمی ۱۱ پرو با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و ۱۲ گیگابایت رم
  • گوشی ریلمی ۱۱ پرو با حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت و ۱۲ گیگابایت رم

رم به کار رفته در این گوشی از نوع LPDDR4X و حافظه آن از نوع UFS است. همانطور که پیش از این گفتیم، این گوشی دارای قابلیت گسترش رم به میزان ۴ تا ۸ گیگابایت است که برای این کار از ظرفیت حافظه داخلی استفاده می‌کند. در ادامه این بخش، تست‌های عملکرد GSMARENA که روی مدل دارای ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم انجام شده‌اند را برای شما مخاطبان گرامی مجله اینترنتی فرنا آورده‌ایم.

تراشه دایمنسیتی ۷۰۵۰ تراشه قدرتمندی محسوب می‌شود که هم تست‌های تک-هسته و هم تست‌های چند-هسته را با نتایج خوبی به پایان می‌رساند. با این حال، تراشه‌های اسنپدراگون ۷۷۸ به کار رفته در پوکو ایکس ۵ پرو و اگزینوس ۱۳۸۰ به کار رفته در A54 کمی سریع‌تر هستند.

در شکل زیر می‌توانید نتایج تست Geekbench 5 (single-core) را برای گوشی ریلمی ۱۱ پرو در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

 

تست Geekbench 5 (single-core) برای ریلمی ۱۱ پرو

 

همانطور که تصاویر بالا نشان می‌دهند، Realme 11 Pro در تست تک-هسته عملکرد بسیار خوبی دارد و با اینکه کمی ضعیف‌تر از ریلمی ۱۰ پرو پلاس است اما در مقایسه با گوشی‌هایی مثل گلکسی A34، پوکو ایکس ۵ پرو، گلکسی A54 و ردمی نوت ۱۲ پرو، عملکرد بهتری از خودش بر جای مي‌گذارد.
همچنین، در شکل زیر می‌توانید نتایج تست Geekbench 5 (multi-core) را برای گوشی ریلمی ۱۱ پرو در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

 

تست Geekbench 5 (multi-core) برای ریلمی ۱۱ پرو

 

در تست چند-هسته، ورق به نفع گوشي‌های گران‌قیمت‌تری مثل پوکو ایکس ۵ پرو و گلکسی A54 بر می‌گردد و حتی گوشي‌هایی مثل ریلمی ۱۰ پرو پلاس و ریلمی ۹ پرو پلاس نیز عملکرد بهتری در مقایسه با ریلمی ۱۱ پرو از خودشان به جای مي‌گذارند اما این گوشی در تست چند-هسته، همچنان از A34 و ردمی نوت ۱۲ پرو بهتر است.

عملکرد پردازنده گرافیکی نیز تفاوت زیادی با عملکرد پردازنده مرکزی ندارد. در شکل زیر می‌توانید نتایج تست Aztek Vulkan High (onscreen) را برای ریلمی ۱۱ پرو در مقایسه با چندین گوشی رقیب ببینید:

 

تست گرافیکی on screen ریلمی ۱۱ پرو

 

همانطور که می‌بینید، این گوشی از نظر توان پردازش گرافیکی onscreen از گوشي‌های سامسونگ گلکسی A34 و A54 و گوشي‌های ریلمی ۹ پرو پلاس و ریلمی ۱۱ پرو پلاس ضعیف‌تر است اما عملکرد بهتری در مقایسه با ردمی نوت ۱۲ پرو، ریلمی ۱۰ پرو پلاس، ریلمی ۱۰ پرو و ریلمی ۹ پرو دارد.

همچنین، در شکل زیر می‌توانید نتایج تست Aztek Vulkan High (offscreen) را برای ریلمی ۱۱ پرو در مقایسه با چندین گوشی رقیب ببینید:

 

تست گرافیکی ریلمی ۱۱ پرو

 

نتایج تست offscreen در مقایسه با تست onscreen ضعیف‌تر است و همانطور که می‌بینید، در این تست، ریلمی ۱۱ پرو عملکرد ضعیف‌تری در مقایسه با A54، ریلمی ۱۰ پرو پلاس، ریلمی ۹ پرو پلاس، ردمی نوت ۱۲ پرو، گلکسی A34 و ریلمی ۱۱ پرو پلاس از خودش بر جای می‌گذارد.

با همه این‌ها، تست AnTuTu 9 نشان می‌دهد که گوشی ریلمی ۱۱ پرو، در مقایسه با بسیاری از گوشي‌های رقیب، حتی گلکسی A54 و پوکو ایکس ۵ پرو، عملکرد پردازشی قوی‌تری دارد:

 

تست AnTuTu 9 ریلمی ۱۱ پرو

 

در کل می‌توان گفت که بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو از نظر توان پردازشی نشان می‌دهد که این گوشی یکی از قدرتمندترین گوشي‌ها در کلاس خودش محسوب می‌شود و گوشي‌های قوی‌تر، قیمت بالاتری دارند یا قدیمی‌تر هستند. رابط کاربری این گوشی بسیار نرم و روان اجرا می‌شود و بیشتر بازی‌های محبوب را نیز به راحتی اجرا می‌کند.

گذشته از توان پردازشی بالای Realme 11 Pro باید به عملکرد معرکه این گوشی ارزان‌قیمت در تست‌های پایداری عملکردی اشاره کنیم. این گوشی در تست CPU Throttle توانسته است پایداری ۸۱ درصدی در یک ساعت ثبت کند که امتیازی عالی محسوب می‌شود. امتیاز پایداری پردازنده گرافیکی نیز ۹۸.۵ درصد است که خارق‌العاده محسوب می‌شود و هیچ جای صحبتی باقی نمي‌گذارد.

ریلمی ۱۱ پرو میان-رده‌ای ارزان‌قیمت است که می‌تواند هر کاری را به خوبی و با سرعت بالا انجام دهد و اکثر بازی‌های مدرن را نیز به خوبی اجرا کند. با اینکه نمی‌توان این گوشی را جزء سریع‌ترین گوشی‌ها در کلاس خودش دانست اما بدون شکل جزء بهترین‌ها محسوب می‌شود و با توجه به قیمت پایینی که دارد، بعید است که از خرید آن پشیمان شوید.

بررسی دوربین گوشی ریلمی ۱۱ پرو

مجموعه دوربین گوشی ریلمی ۱۱ پرو کمی غیر معمول به نظر می‌رسد و شبیه گوشی ریلمی ۱۰ پرو است. در واقع، تنها یک دوربین قابل استفاده در پشت این گوشی وجود دارد زیرا دوربین دوم فقط کار تشخیص عمق را انجام می‌دهد. با این حال، همان تک دوربین مجهز به سنسور ۱۰۰ مگاپیکسلی (نه ۱۰۸ مگاپیکسلی!) با قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر و امکان فیلمبرداری با کیفیت 4K است. همانطور که می‌بینید، خبری از دوربین ماکرو و دوربین اولترا واید نیست؛ هر چند که بسیاری از کاربران عملا لنز ماکرو را بی استفاده می‌دانند و لنز اولتراواید نیز آنچنان کاربرد زیادی ندارد.

دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی پشتی گوشی دارای سنسور 1/1.8 مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۰.۶۱۲ میکرومتری است که در پشت لنزی با دیافراگم f/1.8 قرار می‌گیرد و از قابلیت‌هایی مثل فوکوس خودکار تشخیص فاز و SuperOIS برخوردار است.

سنسور OmniVision جدید به کار رفته در دوربین اصلی ریلمی ۱۱ پرو، امکان زوم ۲ برابری بدون افت کیفیت را فراهم می‌آورد و دارای قابلیت زوم خودکار است؛ دوربین به صورت خودکار روی سوژه زوم می‌کند، سوژه را از مابقی تصویر کراپ می‌کند و آن را در وسط تصویر نگه می‌دارد و در نتیجه، نیازی نیست که در هنگام گرفتن عکس، مدام دوربین را تکان دهید تا سوژه را در مرکز نگه دارید. البته، هر کسی که کمی با عکاسی آشنا باشد می‌داند که فقط در بعضی موارد خاص، مثل عکس‌های پرتره، بهتر است که سوژه در وسط باشد و در مابقی موارد، نباید سوژه را در مرکز قرار داد. قابلیت پایدارسازی بهبود یافته نیز امکان استفاده دستی از حالت اسمان پرستاره (Starry Sky) را فراهم مي‌آورد. این حالت عکاسی، نوعی حالت فوکوس است که امکان فوکوس روی ستارگان را فراهم مي‌آورد.

در پشت گوشی، به غیر از دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی، یک حسگر عمقی دو مگاپیکسلی نیز قرار دارد که برای کمک به خلق پرتره‌ها تعبیه شده است.
دوربین سلفی مشابه دوربین‌های جلوی بعضی از گوشي‌های سال‌های اخیر ریلمی است. این دوربین، سنسور سونی IMX 471 با اندازه 1/3 اینچی با رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل و مجهز به فیلتر Quad-Bayer دارد که اندازه هر پیکسل آن ۱.۰ نانومتر است و لنزی با فاصله کانونی ۲۴ میلیمتر و گشودگی دیافراگم f/2.45 دارد. متأسفانه فوکوس این دوربین ثابت است.

در ادامه این بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو به بررسی کیفیت عکس‌ها و فیلم‌های گرفته شده با دوربین‌های جلو و عقب می‌پردازیم اما پیش از صحبت کردن در رابطه با کیفیت تصاویر، اجازه دهید کمی در مورد اپلیکیشن دوربین صحبت کنیم.

بررسی اپلیکیشن دوربین گوشی ریلمی ۱۱ پرو

اپلیکیشن دوربین برای کاربرانی که قبلا گوشي ریلمی یا اوپو داشته‌اند، آشنا است. البته این اپلیکیشن، منوهای کمتری در مقایسه با نسل‌های قبلی دارد که کار کردن با آن را ساده‌تر می‌کند.

نمایاب در حالت پیشفرض دارای قابلیت بهینه‌سازی صحنه با هوش مصنوعی (AI Scene Enhancement) است که Chroma Boost یا Dazzle Color نیز نامیده می‌شود که می‌توان آن را نوعی حالت HDR پیشرفته دانست که چندین عکس را روی هم ادغام می‌کند تا بهبودهای بیشتری در محدوده داینامیک عکس‌ها ایجاد شود. با این حال، مهم‌ترین برتری این قابلیت در مقایسه با قابلیت HDR، اشباع‌تر شدن رنگ‌ها است. ریلمی ۱۱ پرو قابلیت HDR خودکار نیز دارد. در اپلیکیشن دوربین دو میانبر برای زوم ۲ برابری و زوم ۱ برابری وجود دارد.

اپلیکیشن دوربین ریلمی ۱۱ پرو

دوربین پشتی حالت Pro دارد که مي‌توانید در آن حالت، نوردهی (ایزو ۱۰۰ تا ۸۰۰۰ و سرعت بسته شدن شاتر از یک-هشت‌هزارم ثانیه تا ۳۰ ثانیه)، تعادل سفید (بدون حالت پیشفرض و فقط با امکان تغییر دمای رنگ)، فوکوس دستی (با دو حالت 0 برای فوکوس نزدیک و 1 برای فوکوس در بی‌نهایت) و جبران نوردهی (از -2EV تا +2EV با فاصله‌های 1/6EV) قابل تنظیم هستند. جالب است بدانید که می‌توانید در حالت Pro عکس‌هایی با خروجی خام (RAW) بگیرید تا بدون از دست دادن هر گونه داده‌ای، بعدا بتوانید آن‌ها را با نرم‌افزارهای ویرایش عکس، پردازش کنید.

یکی از حالت‌هایی که می‌توانید زیر نمایاب پیدا کنید، حالت عکاسی خیابانی (Street Mode) است که می‌توانید در آن بعضی کارها مثل زوم و استفاده از فیلترهای مختلف را خودکارسازی کنید تا سرعت عکاسی شما افزایش پیدا کند.

بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو از نظر کیفیت عکاسی در نور روز

حالا نوبت به بررسی گوشی موبایل Realme 11 Pro از نظر کیفیت عکس می‌رسد و ابتدا با عکاسی در نور روز شروع می‌کنیم.

دوربین پشتی در حالت پیشفرض، عکس‌هایی با خروجی ۱۲ مگاپیکسل به شما می‌دهد. سنسور این دوربین دارای فیلتر Quad-Bayer است و هر چهار پیکسل را یکی می‌کند. بنابراین، انتظار می‌رود که عکس‌هایی با رزولوشن ۲۵ مگاپیکسلی به شما بدهد اما با پردازش‌های بعدی که روی عکس‌ها انجام می‌شود، رزولوشن آن‌ها تا ۱۲ مگاپیکسل کاهش پیدا می‌کند تا حجم معقولی داشته باشند.

عکس‌هایی که در نور روز با دوربین اصلی گرفته می‌شوند، بسیار خوب و با کیفیت هستند. این عکس‌ها جزئیات خیلی زیادی دارند، اگر نویزی داشته باشند، بسیار کم است و کنتراست عالی و محدوده داینامیک خوبی دارند. رنگ‌ها کمی بیش از حد اشباع هستند و آنقدر شفاف‌سازی شده‌اند که کاملا مصنوعی به نظر می‌رسند و پردازش بیش از حد در آن‌ها هویدا است. البته اکثر کاربران ایرانی، چنین چیزی را به عکس‌هایی با رنگ‌های طبیعی ترجیح می‌دهند؛ شاید به این خاطر که مردم دروغ جذاب را به واقعیت خسته‌کننده و تکراری ترجیح می‌دهند!

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی گرفته شده با دوربین پشتی گوشی ریلمی ۱۱ پرو در نور روز را ببینید:

 

نمونه عکس ریلمی ۱۱ پرو با دوربین اصلی در نور روز

 

با اینکه این گوشی دارای قابلیت زوم اپتیکی نیست اما عکس‌های داری زوم ۲ برابری در نور روز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و حتی جزئیاتی را به شما نشان می‌دهند که در عکس‌های دارای زوم ۱ برابری مشخص نیستند. در واقع، این نوع زوم را باید نوعی زوم بدون کاهش کیفیت دانست. عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی دارای زوم ۲ برابری دارای جزئیات زیاد، نویز بسیار کم، رنگ‌های اشباع، کنتراست خوب و محدوده داینامیک گسترده هستند. در این عکس‌ها، شفاف‌سازی بیش از حد، حتی بیشتر از عکس‌های دارای زوم ۱ برابری دیده می‌شود. این عکس‌ها به قدری مصنوعی به نظر می‌رسند که بعید است حتی کاربران ایرانی نیز این حد از مصنوعی بودن را پسند کنند. البته، در کل می‌توان کیفیت عکس‌های دارای زوم ۲ برابری را نیز خیلی خوب دانست.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی دارای زوم ۲ برابری گرفته شده با دوربین پشتی گوشی ریلمی ۱۱ پرو در نور روز را ببینید:

 

نمونه عکس ریلمی ۱۱ پرو با دوربین اصلی در نور روز با زوم ۲ برابر

 

اینطور به نظر می‌رسد که عکس‌های دارای رزولوشن ۱۰۰ مگاپیکسلی از افزایش مقیاس عکس‌های ۲۵ مگاپیکسلی ایجاد می‌شوند اما نمی‌توان آن‌ها را بلااستفاده دانست. در واقع، این عکس‌ها پردازش نشده هستند و طبیعی‌تر از عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی به نظر می‌رسند؛ یعنی رنگ‌هایی طبیعی‌تر دارند، شفاف‌سازی بیش از حد نشده‌اند و اگر اندازه آن‌ها را تا ۲۵ یا ۱۲ مگاپیکسل کاهش دهید، کیفیت آن‌ها با کیفیت عکس‌های گوشي‌های پرچمدار با قیمت بالای ۱۰۰۰ دلار برابری می‌کند. این عکس‌ها، جزئیات بسیار بیشتر و ظاهر طبیعی‌تری در مقایسه با عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی طبیعی دارند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های ۱۰۰ مگاپیکسلی گرفته شده با دوربین پشتی گوشی ریلمی ۱۱ پرو در نور روز را که رزولوشن آن‌ها به صورت دستی تا ۱۲ مگاپیکسل کاهش پیدا کرده است را ببینید:

 

نمونه عکس ریلمی ۱۱ پرو با دوربین اصلی در نور روز تبدیل ۱۰۰ مگاپیکسلی به ۱۲ مگاپیکسلی

 

گوشی Realme 11 Pro مجهز به دوربین دیگری در سطح پشتی است که در واقع، فقط کار یک حسگر عمقی ۲ مگاپیکسلی را انجام می‌دهد و به کیفیت بالاتر عکس‌های پرتره کمک می‌کند. عکس‌های پرتره جداسازی سوژه از پس‌زمینه را به خوبی انجام می‌دهند، بوکه دلپذیری دارند و از جزئیات بالایی برخوردار هستند. این عکس‌ها فاقد نویز هستند و محدوده داینامیک گسترده‌ای نیز دارند. در کل می‌توان پرتره‌های این گوشی را در کلاس خودش، متوسط دانست. در شکل زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره گرفته شده با گوشی ریلمی ۱۱ پرو در نور روز را ببینید:

پیشنهاد ما به شما:  همه چیز در مورد گوشی ارزان‌قیمت سامسونگ A05s

 

نمونه عکس ریلمی ۱۱ پرو با دوربین اصلی در نور روز پرتره

 

عکس‌هایی که با دوربین سلفی می‌گیرید، با رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل ذخیره می‌شوند. این در حالی است که دوربین سلفی فیلتر رنگی Quad-Bayer دارد که رزولوشن عکس‌ها را تا ۴ مگاپیکسل کاهش می‌دهد. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که ریلمی ۱۱ پرو با پردازش این عکس‌ها، رزولوشن را تا ۱۶ مگاپیکسل ارتقاء می‌دهد.

عکس‌های سلفی که در نور روز می‌گیرید، کیفیت بدی ندارند اما کمی نرم به نظر می‌رسند. جزئیات این عکس‌ها بد نیست، سوژه به خوبی نوردهی می‌شود، محدوده داینامیک گسترده‌ای دارند و نویز آن‌ها خیلی کم است. همچنین، رنگ‌ها قوی و اشباع هستند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های سلفی گرفته شده با Realme 11 Pro در نور روز را ببینید:

 

نمونه عکس ریلمی ۱۱ پرو با دوربین سلفی در نور روز

 

اگر حالت Auto HDR را روشن کنید، بهبود قابل ملاحظه‌ای در محدوده داینامیک عکس‌های سلفی ایجاد می‌شود اما جزئیات خیلی کم می‌شود و عکس‌هایی بسیار نرم ولی قابل استفاده خواهید داشت. در شکل زیر می‌توانید نمونه‌ای از این عکس‌های سلفی را ببینید:

 

نمونه عکس ریلمی ۱۱ پرو با دوربین سلفی hdr در نور روز

 

بررسی گوشی موبایل Realme 11 Pro از نظر کیفیت عکس در نور ضعیف

حالا نوبت به بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو از نظر کیفیت عکاسی در شب می‌رسد. این گوشی دارای قابلیت Auto Nightscape است که می‌توان آن را همان حالت شب (Night Mode) خودکار دانست و مثل حالت شب بقیه گوشي‌های اندرویدی کار می‌کند؛ وقتی نور در محیط کم باشد، این حالت فعال می‌شود و شما می‌توانید آیکون هلال ماه را در نمایاب ببینید و اگر مایل باشید، آن را غیرفعال کنید. البته این حالت فقط برای دوربین پشتی و در زوم ۱ برابری فعال می‌شود.

عکس‌های دوربین اصلی در نور ضعیف و با حالت Auto Nightscape، قابل قبول هستند اما نمی‌توان آن‌ها را خیلی خوب دانست. این عکس‌ها، روشن هستند و نوردهی خوب، محدوده داینامیک گسترده و اشباع رنگ دلپذیری دارند. جزئیات این عکس‌ها متوسط است و نویز در آن‌ها کم نیست. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین پشتی گوشی ریلمی ۱۱ پرو در حالت Auto Nightscape و در نور ضعیف را ببینید:

 

نمونه عکس ریلمی ۱۱ پرو با دوربین اصلی در نور شب با حالت شب خودکار

 

اگر حالت Nightscape را به صورت دستی روشن کنید، عکس‌هایی روشن‌تر خواهید داشت زیرا زمان نوردهی افزایش می‌یابد. جزئیات این عکس‌ها اندکی نسبت به عکس‌های گرفته شده در حالت Auto Nightscape بیشتر و نویز آن‌ها کمتر است. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین پشتی گوشی ریلمی ۱۱ پرو در حالت Nightscape و در نور ضعیف را ببینید:

 

نمونه عکس ریلمی ۱۱ پرو با دوربین اصلی در نور شب با حالت شب

 

اگر حالت Nightscape را خاموش کنید، عکس‌هایی بسیار شفاف‌تر و با جزئیات بیشتر ایجاد می‌شود اما این عکس‌ها محدوده داینامیک کوچک‌تری دارند و نور منابع نوری در آن‌ها پخش می‌شود. البته، این عکس‌ها طبیعی‌تر به نظر می‌رسند و بیشتر کاربران، آن‌ها را به عکس‌های دارای پردازش سنگین در حالت‌های Nightscape خودکار و دستی ترجیح می‌دهند. همچنین، این حالت تنها روش عکاسی از سوژه‌های متحرک در شب با Realme 11 Pro است.
در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین پشتی گوشی ریلمی ۱۱ پرو بدون حالت Nightscape و در نور ضعیف را ببینید:

 

نمونه عکس ریلمی ۱۱ پرو با دوربین اصلی در نور شب بدون حالت شب

 

همانطور که در بالا گفتیم، در زوم دو برابری حالت Auto Nightscape وجود ندارد. این عکس‌ها جزئیات پایین و نویز بالایی دارند اما نوردهی و اشباع رنگ آن‌ها خوب است. به نظر می‌رسد که این عکس‌ها از کراپ شدن عکس‌های دارای زوم ۱ برابری به دست می‌آیند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم ۲ برابری گرفته شده با گوشی ریلمی ۱۱ پرو در شب را ببینید:

 

نمونه عکس ریلمی ۱۱ پرو با دوربین اصلی در نور شب با زوم ۲ برابر

 

امکان استفاده از حالت Nightscape دستی در زوم ۲ برابری وجود دارند اما عکس‌های حاصل، بسیار مصنوعی به نظر می‌رسند و کیفیت پایینی دارند. این عکس‌ها روشن‌تر هستند و محدوده داینامیک گسترده‌تری دارند اما جزئیات آن‌ها خیلی کم است. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از این عکس‌ها را ببینید:

 

نمونه عکس ریلمی ۱۱ پرو با دوربین اصلی در نور شب با زوم ۲ برابر و حالت شب

 

بررسی کیفیت ویدئوها در گوشی ریلمی ۱۱ پرو

در این بخش به بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو از نظر کیفیت و قابلیت‌های فیلمبرداری می‌پردازیم. دوربین پشتی می‌تواند با کیفیت 4K در سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. همچنین، حالت‌های فیلمبرداری با رزولوشن 1080p با سرعت‌های ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه نیز امکان‌پذیر است. دوربین سلفی فقط می‌تواند با کیفیت 1080p@30fsp فیلمبرداری کند.

گوشی Realme 11 Pro دارای قابلیت فوق پایدار (Ultra Stable) است که فقط دوربین اصلی در کیفیت 1080p@60fsp می‌تواند از آن استفاده کند و فیلم‌های حاصل نیز خیلی کراپ می‌شوند اما بسیار پایدار هستند و هیچ‌گونه لرزشی نشان نمی‌دهند. شما می‌توانید یکی از کدک‌های h.264 یا h.265 را انتخاب کنید.

قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر نیز برای دوربین اصلی همیشه روشن است اما در دوربین سلفی می‌توانید آن را خاموش کنید. البته این قابلیت برای فیلمبرداری با کیفیت 4K کار نمی‌کند.

فیلم‌های 4K دوربین اصلی عالی هستند؛ این فیلم‌ها جزئیات بسیار زیادی دارند، رنگ‌ها را بسیار خوب به تصویر می‌کشند و از محدوده داینامیک گسترده‌ای برخوردار هستند. همچنین، هیچ نویزی در این فیلم‌ها قابل رویت نیست. گذشته از این‌ها، شفاف‌سازی بیش از حد روی ویدئوها انجام نمی‌شود و این فیلم‌ها کاملا طبیعی به نظر می‌رسند.

ویدئوهای دارای زوم ۲ برابری بلااستفاده نیستند اما این ویدئوها صرفا کراپ شده ویدئوهای دارای زوم ۱ برابری هستند و بنابراین، جزئیات آن‌ها نصف جزئیات فیلم‌های دارای زوم ۱ برابری است.

قابلیت پایدارسازی تصویر برای فیلم‌های دارای کیفیت 4K کار نمی‌کند و بنابراین، اینطور به نظر می‌رسد که اگر می‌خواهید در حین راه رفتن یا زمانی که سوار خودروی متحرک هستید، فیلم‌برداری کنید، بهتر است که دوربین را روی کیفیت 1080p قرار دهید اما در عمل، قابلیت پایدارسازی تصویر حتی در کیفیت 1080p نیز خوب عمل نمي‌کند و ویدئوها لرزش بسیار زیادی دارند.

ویدئوهایی که در نور ضعیف با دوربین اصلی ضبط می‌شوند، از کیفیت بالایی برخوردار هستند. این ویدئوها نورپردازی خوبی دارند، از جزئیات کافی برخوردار هستند و رنگ‌ها را خیلی زیبا نمایش می‌دهند. البته، نویز در این ویدئوها کم نیست و محدوده داینامیک گسترده‌ای ندارند.

مقایسه Realme 11 Pro با گوشي‌های رقیب

در بخش آخر بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو به مقایسه این گوشی با بعضی از گوشي‌های رقیب می‌پردازیم و در رابطه با ارزش خرید Realme 11 Pro صحبت می‌کنیم. همانطور که دیدید تقریبا تنها نقطه ضعف‌های این گوشی، نداشتن محافظت محیطی، برخوردار نبودن از گوریلا گلس برای محافظت از نمایشگر و سیستم دوربین نسبتا ضعیف با قابلیت‌های کم است. دیگر ویژگي‌های ریلمی ۱۱ پرو بی‌شباهت به گوشي‌های پرچمدار نیستند. بنابراین، اگر به دنبال خرید گوشی میان-رده با قیمت مناسب هستید، این گوشی را مي‌‌توان انتخاب بسیار خوبی دانست.

ریلمی ۱۱ پرو از طراحی بسیار خاص و زیبایی برخوردار است و اگر آن را نشناسید، تصویر مي‌کنید که یک گوشی پرچمدار است. این گوشی نمایشگری خمیده از نوع OLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و قابلیت پشتیبانی از +HDR10 دارد، مجهز به تراشه‌ای با توان پردازشی بسیار خوب است، استریو اسپیکرهای دالبی اتمز دارد و با سرعت ۶۷ وات بر ساعت شارژ می‌شود. بنابراین، پیدا کردن رقیبی برای این گوشی در بین میان-رده‌‌های ارزان‌قیمت از برندهای دیگر موجود در بازار موبایل، اگر غیر ممکن نباشد، بسیار دشوار است. در واقع، حداقل قیمت برای مدل دارای ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی، حدود ۳۴۲ دلار است که قیمت بسیار جذابی محسوب می‌شود.

البته، ریلمی ۱۱ پرو پلاس نیز قیمت چندان بالایی ندارد و با امکانات خیلی بهتر، می‌توانید آن را تنها با قیمت حدود ۳۹۴ دلار در بازارهای جهانی خریداری کنید. این در حالی است که ریلمی ۱۱ پلاس مجهز به دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی بسیار بهتر برای عکاسی و فیلمبرداری، دوربین ماکرو، دوربین اولتراواید، سلفی‌های بهتر، سرعت شارژ ۱۰۰ واتی و حداقل حافظه ۲۵۶ گیگابایت است. بنابراین، دلیلی ندارد که تنها به خاطر چیزی حدود ۵۰ دلار کمتر، ریلمی ۱۱ پرو را بخرید. البته با توجه اینکه ۵۰ دلار تقریبا برابر نصف حقوق یک ماه مصوب وزارت کار در ایران است، خرید ریلمی ۱۱ پرو به جای مدل پرو پلاس، خیلی هم غیر منطقی به نظر نمی‌رسد.

گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو هم قیمت گوشی ریلمی ۱۱ پرو است و با اینکه طراحی ضعیف‌تری دارد اما مجهز به نمایشگر دالبی ویژن بهتر، مقاومت به پاشش آب، دوربین‌های متنوع‌تر و دارای کیفیت بهتر عکس و ویدئو است و شاید برای بعضی از کاربران، بهتر از ریلمی ۱۱ پرو باشد.

از سوی دیگر، گوشی پوکو ایکس ۵ نیز با قیمتی مشابه، دارای نمایشگر دالبی ویژن بهتر، توان پردازشی بالاتر و ساخت مقاوم به پاشش آب است. البته این گوشی طراحی زیبایی ندارد در مجموع، شاید گزینه بهتری نسبت به ریلمی ۱۱ پرو باشد.

گوشی سامسونگ گلکسی A34 نیز اگرچه ۲۰ درصد گران‌تر است، اما نمایشگری ۶.۶ اینچی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز از نوع AMOLED دارد، مجهز به تراشه مشابه است، دوربین سلفی بسیار بهتری دارد که می‌تواند ویدئوهای 4K نیز ضبط کند و مجهز به دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی است. البته باید اشاره کنیم که کیفیت عکس این گوشی، به خوبی ریلمی ۱۱ پرو نیست.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو چند است؟

گوشی ریلمی ۱۱ پرو در زمان عرضه با قیمت حدود ۳۴۲ دلار وارد بازار شده است اما هنوز در اوایل تیرماه ۱۴۰۲ در بازار موبایل ایران یافت نمی‌شود. البته، به نظر می‌رسد که این گوشی به زودی با قیمت نزدیک به ۱۵ میلیون تومان در بازار موبایل ایران عرضه خواهد شد.

۲- برای خرید موبایل ریلمی ۱۱ پرو به کدام فروشگاه مراجعه کنیم؟

در زمان نوشته شدن این مقاله در تاریخ ۱۰ تیر ۱۴۰۲، گوشی Realme 11 Pro هنوز وارد بازار ایران نشده است اما بلافاصله پس از ورود این گوشی به بازار ایران می‌توانید آن را از فروشگاه اینترنتی فرنا خریداری کنید.

۳- مزیت‌های گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو چیست؟

از مهم‌ترین مزیت‌های گوشی ریلمی ۱۱ پرو می‌توان به طراحی جذاب با ظاهر پرچمدار، نمایشگر با کیفیت بالا و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، استریو اسپیکر با صدای بلند و با کیفیت، رابط کاربری جذاب و تمیز با قابلیت‌های فراوان، توان پردازشی و پایداری پردازشی بسیار خوب، قابلیت اتصال به اینترنت 5G، سرعت بالای شارژ باتری، ظرفیت بالای نگهداری شارژ، حافظه و رم بالا و کیفیت بالای عکاسی و فیلم‌برداری در نور روز با دوربین اصلی اشاره کرد.

۴- مهم‌ترین معایب گوشی ریلمی ۱۱ پرو چیست؟

بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو نشان می‌دهد که این گوشی فاقد حافظت محیطی در مقابل آب و گرد و غبار است، گوریلا گلس ندارد، فاقد دوربین‌های ماکرو، اولتراواید و پریسکوپی است، کیفیت عکس‌ها در نور روز خیلی جالب نیست، عکس‌ها و ویدئوها در شب چندان تعریفی ندارند و قابلیت پایدارسازی تصویر نیز خیلی خوب کار نمی‌کند.

جمع‌بندی

با پیشرفت فناوری، گوشي‌های میان-رده‌ای وارد بازار شده‌اند که قیمت بسیار پایین اما مشخصاتی دارند که تا همین چند سال پیش تنها در گوشي‌های پرچمدار یافت می‌شد. برند ریلمی نیز در کنار برندهای ردمی و پوکو، گوشي‌هایی با مشخصات عالی و قیمت حتی بهتر وارد بازار می‌کند. این برند در سال ۲۰۲۳ از گوشی ریلمی ۱۱ پرو رونمایی کرده است که ظاهری شبیه به گوشي‌های پرچمدار دارد.

گوشی زیبای Realme 11 پرو با طراحی زیبا در هر دو سطح جلویی و عقبی می‌تواند دل هر مخاطبی را ببرد. البته این گوشی از ساخت مقاومی برخوردار نیست، در مقابل آب و گرد و غبار محافظتی ندارد و حتی فاقد گوریلا گلس برای محافظت از نمایشگر است.

ریلمی ۱۱ پرو از نمایشگری با کیفیت بالا و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز برخوردار است و تنظیمات زیادی برای مطابقت نمایش تصویر با نیازمندی‌های کاربر دارد. از دیگر مزیت‌های نمایشگر می‌توان به روشنایی بالا اشاره کرد. داشتن استریو اسپیکر بلند و با کیفیت در کنار این نمایشگر خوب، تجربه‌ای عالی از تماشای فیلم و کلیپ یا بازی کردن با این گوشی برای کاربران ایجاد خواهد کرد.

ریلمی ۱۱ پرو رابط کاربری تمیز با قابلیت‌های فراوان و امکانات شخصی‌سازی متعدد دارد. این گوشی با تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۷۰۵۰ مجهز به مودم 5G کار می‌کند که یکی از قوی‌ترین تراشه‌های موجود در کلاس میان-رده محسوب می‌شود. حداقل ۸ و حداکثر ۱۲ گیگابایت رم از این تراشه پشتیبانی می‌کنند و جالب است بدانید که Realme 11 Pro دارای قابلیت گسترش رم تا ۸ گیگابایت است که در این حالت، از حافظه داخلی گوشی استفاده می‌کند. ریلمی ۱۱ پرو همه کارهای ضروری روزمره را با بالاترین سرعت ممکن اجرا می‌کند و حتی می‌تواند بیشتر بازی‌های مدرن را نیز به خوبی اجرا نماید.

این گوشی مجهز به باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت و قابلیت شارژ ۶۷ واتی است و برای شارژ کردن آن با این سرعت، نیازی به خرید شارژر جداگانه ندارید زیرا شارژر ۶۷ واتی درون جعبه قرار دارد.

شاید یکی از دلایل اصلی قیمت پایین ریلمی ۱۱ پرو، سیستم دوربین ساده و اقتصادی آن باشد. این گوشی دوربین اولتراواید، ماکرو یا تله‌فوتو ندارد و تنها دارای یک دوربین پشتی ۱۰۰ مگاپیکسلی است که یک حسگر عمقی ۲ مگاپیکسلی آن را همراهی می‌کند. دوربین پشتی بد نیست و می‌تواند عکس‌ها و ویدئوهای خوبی در نور روز بگیرد اما دوربین جلو تقریبا هیچ تعریفی ندارد.

در کل بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو نشان می‌دهد که این گوشی، میان-رده‌ای ارزان‌قیمت با مشخصات پرچمدار است که به غیر گوشی ریلمی ۱۱ پرو پلاس، به سختی مي‌توانید گوشی دیگری با ارزندگی بیشتر از آن در کلاس میان-رده پیدا کنید. اگر خیلی عکاسی برای شما مهم نیست و می‌توانید به خوبی از گوشی خود در مقابل عوامل محیطی مقاومت کنید، خرید موبایل Realme 11 Pro را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

منبع:
gsmarena.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا