بررسی و مقایسهموبایل

همه چیز در مورد گوشی ارزان‌قیمت سامسونگ A05s

سامسونگ گلکسی A05s را بهتر بشناسید

سری A سامسونگ تحت عنوان سری میان-رده گوشی‌های این برند کره‌ای شناخته می‌شود اما همواره در این سری نیز گوشی‌هایی با قیمت‌های اقتصادی وارد بازار شده‌اند که جدیدترین آن‌ها یعنی گلکسی A05s حتی از نسل‌های پیشین نیز ارزان‌تر است. اگر به گوشی‌های سری A سامسونگ علاقه دارید اما نمی‌خواهید هزینه زیادی برای خرید گوشی کنید، A05s می‌تواند گزینه جذابی برای شما باشد. در این مقاله به نقد و بررسی گوشی A05s سامسونگ می‌پردازیم.

بررسی سریع گوشی سامسونگ گلکسی A05s

سامسونگ گلکسی A05s که اول در مالزی وارد بازار موبایل شد و سپس راه خودش را به بازار هند باز کرد، نوعی گوشی کاملا اقتصادی است شرکت سامسونگ، برای پایین‌تر آوردن قیمت، حتی نسخه‌ای از A05s با تنها ۴ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی را همراه با نسخه دارای ۶ گیگابایت رم وارد بازار کرده است.

بررسی گوشی a05s

این گوشی در مقایسه با نسل قبلی خودش یعنی گلکسی A04s بهبودهای قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. اول از همه می‌توانیم به نمایشگر اشاره کنیم که تا ۶.۷ اینچ بزرگ شده است و اکنون رزولوشن Full HD با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز دارد. این در حالی است که A05s مجهز به نمایشگری با رزولوشن +HD بود. با اینکه تراشه اسنپدراگون ۶۸۰ به کار رفته در A05s تراشه‌ای قدیمی محسوب می‌شود اما نسبت به تراشه به کار رفته در نسل پیشین، بهتر است. البته این تراشه قابلیت اتصال به 5G و ساخت ۶ نانومتری ندارد اما عملکرد آن بهینه‌تر است.

دوربین سلفی نیز بهبود قابل ملاحظه‌ای نشان می‌دهد و دارای رزولوشن بالاتر ۱۳ مگاپیکسل است و برخلاف نسل پیشین می‌تواند با کیفیت 1080p نیز فیلمبرداری کند. گذشته از این، سرعت شارژ نیز تا ۲۵ وات افزایش یافته است تا به سرعت باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت را شارژ کند.

بررسی گوشی A05s در نگاه اول نشان می‌دهد که این گوشی در مجموع، دستگاه بهتری در مقایسه با نسل قبلی خودش است اما مطابق انتظار، ایراداتی هم دارد و بخشی از مشکلاتی که در A04s وجود داشتند، مثل حافظه داخلی کند eMMC 5.1 هنوز برطرف نشده‌اند.
در ادامه، این گوشی را به طور کامل مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم و معایب و مزایای آن را از همه نظر تشریح خواهیم کرد. با مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

مشخصات گلکسی A05s سامسونگ

پیش از شروع نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A05s بد نیست که نگاهی به مشخصات آن داشته باشیم:

تاریخ ورود به بازار ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳
ابعاد ۱۶۸ در ۷۷.۸ در ۸.۸ میلی متر
وزن ۱۹۴ گرم
جنس بدنه
  • سطح جلو: شیشه
  • قاب: پلاستیک
  • سطح پشت: پلاستیک
نمایشگر
  • نوع صفحه نمایش: PLS LCD
  • ابعاد: ۶.۷ اینچ
  • رزولوشن: ۱۰۸۰ پیکسل در ۲۴۰۰ پیکسل
  • نرخ نوسازی: ۹۰ هرتز
  • نسبت نمایشگر به سطح جلویی: ۸۲.۹ درصد
  • تراکم پیکسلی: ۳۹۳ پیکسل بر اینچ
سیستم عامل و رابط کاربری سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1
تراشه
  • مدل تراشه: اسنپدراگون ۶۸۰ با ساخت ۶ نانومتری
  • پردازنده مرکزی (CPU): هشت هسته‌ای شامل چهار هسته  Kryo 265 Gold با نرخ ساعت ۲.۴ گیگاهرتز و چهار هسته Kryo 265 Silver با نرخ ساعت ۱.۹ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی (GPU): Adreno 610
شکاف کارت حافظه میکرو SDXC با شکاف اختصاصی
حافظه و رم
  • ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ گیگابایت رم
  • ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۴ گیگابایت رم
  • ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم
دوربین پشتی
  • دوربین اصلی: سنسور ۵۰ مگاپیکسلی و لنز دارای گشودگی دیافراگم f/1.8 با قابلیت فوکوس خودکار
  • دوربین ماکرو: سنسور ۲ مگاپیکسلی و لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.4
  • حسگر عمقی: سنسور ۲ مگاپیکسلی و لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.4
  • قابلیت‌ها و امکانات سیستم دوربین پشتی: فلش LED و قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 1080p@30/60fps
دوربین سلفی حسگر ۱۳ مگاپیکسلی، لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.0 و امکان فیلمبرداری 1080p@30fps
سیستم صوتی
  • استریو اسپیکر: ندارد (تک اسپیکر)
  • جک هدفون ۳.۵ میلی متری: دارد
قابلیت‌های ارتباطی
  • فناوری ارتباطی: 4G
  • سیم کارت: تک سیم کارت یا دو سیم کارت
  • وای-فای: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، باند-دوگانه، وای-فای دایرکت
  • بلوتوث: نسخه ۵.۱، A2DP، LE
  • حسگرهای موقعیتی: GPS، GLONASS، GALILEO، BDS و QZSS
  • NFC: ندارد
  • رادیو: مشخص نیست
  • USB-C 2.0
حسگرها
  • حسگر اثر انگشت جانبی
  • شتاب‌سنج
  • مجاورتی
باتری و شارژ
  • ظرفیت باتری: ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
  • سرعت شارژ: ۲۵ وات
رنگ‌ها مشکی، نقره‌ای، سبز روشن، بنفش

آنباکس کردن سامسونگ A05s

این گوشی بسته‌بندی و اکسسوری‌های خیلی خاصی ندارد. خود جعبه هیچ ویژگی منحصر به فردی ندارد ولی از آن‌جایی که مقوایی است، با محیط زیست سازگاری دارد. گهواره مقوایی که درون جعبه گوشی را ثابت نگه می‌دارد، کارش را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد که اهمیت زیادی دارد. درون جعبه به غیر از خود گوشی یک کابل USB-C به USB-C و سوزن خارج‌کننده خشاب سیم کارت قرار دارد و مطابق انتظار، خبری از شارژر نیست.

آنباکس a05s

بررسی گوشی A05s از نظر طراحی و ساخت

تقریبا از سال ۲۰۲۲ بود که شرکت سامسونگ تصمیم گرفت تا طراحی یکسانی را برای تقریبا تمامی گوشی‌های خودش، از پرچمدار گرفته تا اقتصادی، استفاده کند و شباهت گلکسی‌ها به حدی شده است که امکان تشخیص گوشی‌های پرچمدار از گوشي‌های اقتصادی، در نگاه اول وجود ندارد. سامسونگ گلکسی A05s نیز مثل دیگر گوشی‌های اخیر سامسونگ دارای سه دوربین پشتی است که لنزهای آن‌ها به طور مستقیم از پنل پشتی بیرون زده و هیچ خبری از جزیره دوربین پشتی نیست. این گوشی در چهار رنگ بنفش، سبز، نقره‌ای و مشکی به بازار عرضه شده است.

رنگ های گوشی a05s

این گوشی طراحی سه تکه شامل سطح جلویی از جنس شیشه، قاب پلاستیکی و پنل پشتی پلاستیکی دارد. پنل پشتی سطحی مات و با بافتی شبیه به مخمل دارد و اثر انگشت به سادگی روی آن باقی نمی‌ماند. فاصله نسبتا زیادی به نمایشگر و قاب قرار دارد که با توجه به محدوده قیمتی A05s اصلا چیز عجیبی نیست. دوربین سلفی در بریدگی U-شکل در بالای نمایشگر دیده می‌شود. با اینکه قاب از جنس پلاستیک است اما سطحی براق و بسیار شبیه به فلز دارد.

در لبه پایینی گوشی جک هدفون ۳.۵ میلی متری، پورت USB-C، حفره میکروفون و خروجی اسپیکر اصلی گوشی وجود دارد و خبری از استریو اسپیکر نیست و حتی در هنگام پخش موزیک، از اسپیکر قطعه گوشی (earpiece) برای استریو هیبریدی کمک نمی‌گیرد. در لبه بالایی گوشی فقط حفره میکروفون دوم دیده می‌شود. در لبه سمت چپ نیز فقط شکاف سیم کارت و کارت حافظه خارجی قرار دارد و می‌توانید به طور همزمان از میکرو SD کارت و دو سیم کارت استفاده کنید. مطابق انتظار، لبه سمت راست محل قرارگیری دکمه کم و زیاد کردن صدا و دکمه پاور است که نقش حسگر اثر انگشت جانبی را نیز بر عهده دارد. این حسگر از دقت و سرعت بالایی برخوردار است.

این گوشی از کیفیت ساخت نسبتا خوبی برخوردار است و اگرچه چندان مستحکم نیست اما ساخت ضعیفی هم ندارد. با توجه به اینکه وزن این گوشی ۶.۷ اینچی تنها ۱۹۴ گرم است، شکلی باقی نمی‌ماند که عمده‌ قطعات و بدنه گوشی از جنس پلاستیک هستند. البته، پلاستیک به کار رفته در ساخت پنل پشتی و قاب از استحکام بالایی برخوردار است. متأسفانه شرکت سامسونگ اعلام نکرده که از چه نوع شیشه‌‌ای برای محافظت از نمایشگر استفاده کرده است. این گوشی هیچ‌گونه امتیاز مقاومت محیطی ندارد و باید از آن در مقابل آب و گرد و غبار محافظت کنید. البته، با توجه به وجود واشری لاستیکی در اطراف خشاب سیم کارت، احتمالا تا حدی در مقابل آب و گرد و غبار مقاومت دارد.

پیشنهاد ما به شما:  لپ تاپ HP Omen Transcend 16 برای گیمرهای پرتحرک!

بررسی نمایشگر سامسونگ گلکسی A05s

نمایشگر بزرگ ۶.۷ اینچی یکی از مهم‌ترین بهبودهای A05s در مقایسه با A04s است. همچنین، کیفیت این نمایشگر به ۱۰۸۰ پیکسل در ۲۴۰۰ پیکسل یا Full HD ارتقاء یافته که سبب بهبود تراکم پیکسلی از ۲۷۰ تا ۳۹۳ پیکسل بر اینچ شده است که تفاوتی کاملا ملموس محسوب می‌شود.

این نمایشگر روشنایی ضعیفی دارد و چه در حالت دستی و چه در حالت خودکار، از ۴۸۶ نیت فراتر نمی‌رود که اگرچه از نمایشگر سامسونگ گلکسی A04s روشن‌تر است اما همچنان نمایشگری تاریک حتی در بین گوشی‌های اقتصادی محسوب می‌شود و استفاده از گوشی در فضای باز حتی در روزهای ابری، سخت می‌کند.

نمایشگر گوشی a05s

بررسی گوشی A05s از نظر نمایشگر نشان می‌دهد که دقت رنگ نیز چندان بالا نیست و تقریبا هیچ تنظیماتی برای رنگ نمایشگر ندارد؛ امکانی برای تغییر حالت رنگ در نظر گرفته نشده است و امکان تغییر دمای رنگ نیز وجود ندارد. مطابق انتظار، این نمایشگر امکان پخش ویدئو با کیفیت HDR را نیز ندارد با این حال از بالاترین استاندارد Widevine L1 DRM برخوردار است و امکان پخش اینترنتی از اپلیکیشن‌هایی مثل یوتیوب با کیفیت Full HD را دارد.

با اینکه نرخ نوسازی به ۹۰ هرتز می‌رسد که برای محدوده قیمتی A05s بالا محسوب می‌شود اما به دلیل پایین بودن زمان پاسخ پیکسلی واقعی، مزیت چندانی برای نرمی و روانی تصویر فراهم نمی‌آورد. در نتیجه، وقتی تصاویر در نمایشگر جا به جا می‌شوند، سایه‌ها و رد پاهایی از آن‌ها دیده می‌شود که اصلا مطلوب نیست. همچنین، این گوشی تنظیمات نرخ نوسازی ندارد و نمی‌توانید نرخ نوسازی را تا ۶۰ هرتز کاهش دهید تا حداقل در مصرف باتری صرفه‌جویی شود. البته، نرخ نوسازی به صورت خودکار و در سناریوهای معدودی مثل بازپخش بعضی از ویدئوها، تا ۶۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند. البته، بعضی از بازی‌ها نیز به جای اینکه با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز اجرا شوند، با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز اجرا می‌شوند که مطلوب نیست.

بررسی گوشی A05s از نظر باتری و شارژ

این گوشی مجهز به باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است و در تست‌های استفاده فعال GSMARENA، امتیاز خوب ۱۱ ساعت و ۳۲ دقیقه را می‌گیرد که شامل حدود ۳۸ ساعت مکالمه پیوسته، حدود ۱۰ ساعت مرور پیوسته وب، حدود ۷ ساعت و ۱۹ دقیقه گیمینگ پیوسته و حدود ۱۲ ساعت و ۱۷ دقیقه بازپخش پیوسته ویدئو است. در زیر می‌توانید امتیاز استفاده فعال باتری A05s سامسونگ را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

باتری گوشی a05s

سامسونگ گلکسی A05s دارای قابلیت شارژ سریع ۲۵ وات است که نسبت به شارژ ۱۵ وات گلکسی A04s و بعضی دیگر از گوشی‌های اقتصادی سری A مثل A14 5G، بهبود خوبی محسوب می‌شود. همانطور که گفتیم، شارژری درون جعبه وجود ندارد و برای استفاده از قابلیت شارژ ۲۵ واتی باید یک شارژر PD+PPS دارای توان ۲۵ وات را به صورت جداگانه بخرید. در زیر می‌توانید مدت زمان لازم برای شارژ شدن A05s را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

سرعت شارژ گوشی a05s

بررسی بلندی و کیفیت صدای سامسونگ گلکسی A05s

بررسی گوشی A05s از نظر اسپیکر نشان می‌دهد که این گوشی تنها دارای یک اسپیکر اصلی است که توان جفت شدن با قطعه گوشی را ندارد و بنابراین، فاقد قابلیت استریو است. بلندی این اسپیکر در حد متوسط و پاسخ فرکانسی نسبتا خوبی دارد. این گوشی قابلیت‌های «دالبی اتمز» و «دالبی اتمز مخصوص گیمینگ» نیز دارد اما هر دو قابلیت فقط با هدفون کار می‌کنند.

ذشته از این‌ها، بد نیست اضافه کنیم که A05s سامسونگ مجهز به جک هدفون ۳.۵ میلی متری است. از دیگر قابلیت‌های صوتی می‌توان به «صدای اپلیکیشن جداگانه» (Separate app sound) نیز اشاره کرد که به شما این امکان را می‌دهد تا اپلیکیشنی را انتخاب کنید و خروجی صوتی را از یک دستگاه دیگر، مثل یک اسپیکر بلوتوثی ارجاع دهید و از گوشی خود برای پخش صدای اپلیکیشن دیگری استفاده کنید که می‌تواند قابلیتی بسیار کاربردی باشد.

بررسی سیستم عامل و رابط کاربری گوشی سامسونگ گلکسی A05s

گلکسی A05s با سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 از جعبه می‌شود و با توجه به محدوده قیمتی آن نباید انتظار اندروید ۱۴ به عنوان رابط کاربری پیشفرض داشت ولی این گوشی نیز مثل تمامی دیگر گوشی‌های سامسونگ در سال‌های اخیر حداقل تا ۴ ساعت آپدیت‌های اصلی سیستم عامل و حداقل تا ۵ سال پچ‌های امنیتی را دریافت می‌کند.

این گوشی تنها هسته One UI را دارد و بنابراین، بعضی از قابلیت‌های سیستم عامل One UI در آن یافت نمی‌شود. با توجه به قیمت گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A05s این موضوع نیز چندان عجیب نیست. بعضی از این قابلیت‌ها شامل حالت آسان (Easy Mode)، پنل‌های لبه‌ای (Edge Panels)، اتصال به ویندوز (Link to Windows)، امنیت ناکس سامسونگ (Samsung Knox Security) و پوشه امن (Secure Folder) هستند که به ویژه فقدان این قابلیت آخر یعنی پوشه امن، از اهمیت زیادی برخوردار است.

سیستم عامل گوشی a05s

با اینکه روش اصلی باز کردن قفل گوشی، حسگر اثر انگشت جانبی است اما می‌توانید از تشخص چهره نیز همراه با آن استفاده کنید. با اینکه قابلیت تشخیص چهره کمی آسان‌تر از حسگر اثر انگشت است اما از آن‌جایی که از دوربین سلفی استفاده می‌کند، امنیت پایین‌تری دارد. همچنین، می‌توانید قابلیت «همیشه روشن» (Always-on) حسگر اثر انگشت را خاموش کنید تا به صورت تصادفی و زمانی که صرفا گوشی را در دست گرفته‌اید، قفل گوشی باز نشو‌د.

تمامی ویژگی‌های رابط کاربری مثل کشوی اپلیکیشن، سایه اعلان، اپلیکیشن‌های اخیر، لاک اسکرین، صفحه اصلی و … مثل دیگر گوشی‌های سامسونگ هستند و هیچ تفاوتی را نشان نمی‌دهند. بنابراین، بیش از این به بررسی گوشی A05s از نظر سیستم عامل و رابط کاربری نمی‌پردازیم.

بررسی گوشی A05s از نظر تراشه و عملکرد

گوشی سامسونگ گلکسی A05s مجهز به تراشه اسنپدراگون 680 4G با ساخت ۶ نانومتری است که ساخت آن به سال ۲۰۲۱ بر می‌گردد و بنابراین، تراشه‌ای قدیمی با عملکردی در حد گوشي‌های اقتصادی محسوب می‌شود. البته، این تراشه، هم از نظر عملکرد و هم از نظر بهینگی عملکردی و فرایند ساخت، بهبود قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با اگزینوس ۸۵۰ به کحار رفته در نسل قبلی، یعنی A04s محسوب می‌شود.

امکان خرید گوشی سامسونگ گلکسی A05s در نسخه‌های زیر وجود دارد:

متأسفانه حافظه داخلی از نوع eMMC 5.1 است که عملکرد بسیار کندتری در مقایسه با حافظه‌های امروزی UFS دارد. اگر حافظه داخلی نیاز شما را برآورده نمی‌کند، می‌توانید بدون نیاز به کنار گذاشتن یکی از دو سیم کارت خود، از کارت حافظه میکرو SD کارت استفاده کنید.

تراشه به کار رفته در A05s از نظر توان پردازشی حتی با در نظر گرفتن محدوده قیمت این گوشی سامسونگ، چندان قوی نیست و به ویژه، عملکرد تک-هسته ضعیفی دارد و حتی تراشه‌های مدیاتک جی ۸۸ و مدیاتک جی ۸۵ نیز از این نظر، اسنپدراگون ۶۸۰ را شکست می‌دهند.

در زیر می‌توانید نتایج تست GeekBench 6 تک-هسته را برای گوشی سامسونگ گلکسی A05s در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست GeekBench 6 تک-هسته را برای گوشی سامسونگ گلکسی A05s

همچنین، در زیر می‌توانید نتایج تست GeekBench 6 چند-هسته را برای گوشی سامسونگ گلکسی A05s در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

GeekBench 6 چند-هسته را برای گوشی سامسونگ گلکسی A05s

البته، عملکرد این گوشی در تست کلی‌ترAnTuTu کمی بهتر است. مقایسه با ریلمی ۹ که گوشی قدیمی‌تری محسوب می‌شود ولی از همین تراشه اسنپدراگون ۶۸۰ استفاده می‌کند، مقایسه جالبی است. ریلمی ۹ رم بیشتری دارد که می‌تواند دلیل امتیاز بالاتر آن باشد ولی نباید کند بودن حافظه داخلی A05s را نیز فراموش کنیم.

پیشنهاد ما به شما:  راهنمای انتخاب موس‌ گیمینگ

در زیر می‌توانید نتایج تست AnTuTu 10 را برای گوشی سامسونگ گلکسی A05s در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

AnTuTu 10 را برای گوشی سامسونگ گلکسی A05s

پردازنده گرافیکی Adreno 610 نیز چندان قوی نیست و شاید بتوان استدلال کرد که نمایشگر Full HD دلیل عملکرد ضعیف سامسونگ گلکسی A05s از نظر پردازش گرافیکی باشد و این موضوع با مقایسه تست‌های عملکرد GPU به صورت offscreen و onscreen تا حدی تأیید می‌شود و می‌بینیم که توان پردازش گرافیکی این گوشی در تست‌های offscreen از گلکسی A04s بالاتر است. در کل، پردازش گرافیکی تراشه اسنپدراگون ۶۸۰ به کار رفته در این گوشی قابل مقایسه با تراشه مدیاتک هیلو جی ۸۸ است.

در زیر می‌توانید نتایج تست GFXBench (onscreen) Car Chase ES 3.1 را برای گوشی سامسونگ گلکسی A05s در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست GFXBench (onscreen) Car Chase ES 3.1

همچنین، در زیر می‌توانید نتایج تست GFXBench (offscreen 1080p) Car Chase ES 3.1 را برای گوشی سامسونگ گلکسی A05s در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

GFXBench (offscreen 1080p) Car Chase ES 3.1

با این حال، در تست‌های 3DMark که معمولا برای مقایسه توان پردازش گرافیکی تراشه‌ها بهتر هستند، مدیاتک هیلو جی ۸۸ امتیاز بهتری از اسنپدراگون ۶۸۰ می‌گیرد.

در زیر می‌توانید نتایج تست 3DMark (offscreen 1440p) Wildlife Vulkan 1.1 را برای گوشی سامسونگ گلکسی A05s در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

3dmark گوشی a05s

با وجود این نقطه ضعف‌ها، تراشه اسنپدراگون به کار رفته در گوشی A05s سامسونگ خیلی خنک کرا می‌کند و اصلا داغ نمی‌شود و با اینکه در تست‌های استرس طولانی مدت عملکرد پردازشی خودش را تا حد خوبی حفظ می‌کند اما پس از گذشت ۴۰ دقیقه از این تست‌ها، عملکرد آن در بعضی لحظات دچار کاهش شدیدی می‌شود که اصلا برای گیمینگ خوب نیست؛ البته کسی که این گوشی را می‌خرد، طبیعتا به گیمینگ فکر نمی‌کند.

در کل می‌توان گفت که این گوشی عملکرد چندان خوبی ندارد و با اینکه در طول استفاده روزمره دچار مشکلی نمی‌شود و به روانی کار می‌کند اما انیمیشن‌ها و ترنزیشن‌ها خیلی کند هستند. با اینکه از یک گوشی اقتصادی ارزان قیمت انتظار بیشتری هم نمی‌رود ولی گوشی‌های قوی‌تری با قیمت مشابه A05s در بازار موبایل یافت می‌شوند.

سیستم دوربین گلکسی A05s سامسونگ

تغییرات قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با گلکسی A04s در بخش دوربین دیده نمی‌شود. مجموعه دوربین پشتی شامل دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی است که تنها دوربین کاربردی در پشت A05s محسوب می‌شود. یک دوربین ماکروی ۲ مگاپیکسلی و یک حسگر عمقی ۲ مگاپیکسلی نیز مجموعه دوربین پشتی را تکمیل می‌کنند و در جلوی گوشی نیز دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی قرار دارد که تنها بهبود در سیستم دوربین A05s در مقایسه با نسل قبلی‌اش محسوب می‌شود.

بررسی گوشی A05s نشان می‌دهد که در دوربین اصلی، به جای سنسور سامسونگ از سنسور جدید و 1/2.8 اینچی Hynix hi5022 با پیکسل‌های ۰.۶۴ میکرومتری استفاده می‌شود که در پشت لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار دارد که مجهز به سیستم فوکوس خودکار است.

دوربین سلفی مجهز به سنسوری ۱۳ مگاپیکسلی و لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.0 است که نه تنها رزولوشنی بیشتر از دوربین سلفی A04s دارد، بلکه از قابلیت فیلمبرداری Full HD نیز برخوردار است.

دوربین گوشی a05s

اپلیکیشن دوربین مشابه اپلیکیشن دوربین تمامی دیگر گوشی‌های امروزی سامسونگ است. در پایین نمایاب، حالت‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری دیده می‌شوند که با کشیدن آن‌ها به چپ و راست می‌توانید حالت مطلوب خود را پیدا کنید. همچنین، امکان جا به جا کردن یا حذف کردن حالت‌ها نیز وجود دارد. با کشیدن انگشت به صورت عمودی روی نمایاب، از دوربین سلفی به دوربین پشتی و از دوربین پشتی به دوربین سلفی تغییر وضعیت می‌دهید. تنها دوربین اصلی از حالت شب پشتیبانی می‌کند و حالت عکاسی حرفه‌ای یا پرو (Pro) نیز کنترل دستی روی نوردهی و فوکوس را امکان‌پذیر می‌سازد و حتی می‌توان سرعت بسته شدن شاتر را روی ۳۰ ثانیه گذاشت. در گزینه‌های نسبت عکس، می‌توانید حالت رزولوشن کامل را انتخاب کنید تا عکس‌های دوربین اصلی با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل ذخیره شوند.

کیفیت عکس‌ها در نور روز

در اینجا به بررسی گوشی A05s از نظر کیفیت عکس در نور روز می‌پردازیم. دوربین اصلی به صورت پیشفرض عکس‌ها را با رزولوشن ۱۲.۵ مگاپیکسل ذخیره می‌کند. این عکس‌ها اگر در نور روز گرفته شوند، از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند که فراتر از انتظار شما است. جزئیات زیادی در عکس‌ها دیده می‌شود و شفاف‌سازی متعادلی در آن‌ها وجود دارد. البته، چمن و شاخ و برگ درختان کمی صاف به نظر می‌رسند و مقداری نویز نیز در عکس‌ها وجود دارد ولی رنگ‌ها طبیعی هستند. البته، محدوده داینامیک می‌توانست بهتر باشد و جزئیات در سایه‌ها خیلی خوب نیستند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده در نور روز با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی A05s را ببینید:

نمونه عکس گوشی a05s دوربین اصلی نور روز

حالت ۵۰ مگاپیکسلی اصلا عکس‌های خوبی نمی‌گیرد و عکاسی با آن هیچ توجیهی ندارد. با دوربین اصلی می‌توانید عکس‌هایی با زوم ۲ برابری بگیرید که از کیفیت بالایی برخوردار هستند و شباهت زیادی به عکس‌های معمولی دارند. میزان جزئیات تقریبا به اندازه عکس‌های 1x است و رنگ‌ها نیز کاملا مشابه هستند. همچنین، مقداری نویز در این عکس‌ها دیده می‌شود و محدوده داینامیک نیز مثال عکس‌های 1x چندان خوب نیست. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم ۲ برابری گرفته شده در نور روز با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی A05s را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی گوشی a05s در نور روز با زوم ۲ برابری

عکس‌های پرتره‌ای که با دوربین اصلی گرفته می‌شوند از کیفیت بالایی برخوردار هستند و به ویژه کیفیت بوکه بسیار بالاست. همچنین، جداسازی سوژه از پس‌زمینه و تشخیص سوژه نیز خوب انجام می‌شود ولی عالی نیست و اینطور به نظر می‌رسد که حسگر عمقی واقعا بی‌خاصیت است. نمونه‌ای از عکس‌های پرتره گرفته شده در نور روز با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی A05s را ببینید:

نمونه عکس پرتره گوشی a05s

این گوشی دوربین اولتراواید ندارد که ضربه بزرگی به کارایی آن برای عکاسی وارد می‌کند اما حداقل، مجهز به دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی است که عملکرد آن نسبت به مشخصات ابتدایی که دارد، بسیار خوب و غافلگیر کننده است. البته نمی‌توانید از این دوربین انتظار معجزه داشته باشید اما بازتولید جزئیات و رنگ‌ها خوب است. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های ماکرو گرفته شده با سامسونگ گلکسی A05s را ببینید:

نمونه عکس ماکرو گوشی a05s

عملکرد دوربین سلفی نیز با در نظر گرفتن قیمت گوشی موبایل سامسونگ A05s خوب است اما عکس‌های سلفی اصلا در حد و اندازه‌ای نیستند که بتوانیم آن‌ها را بدون نقص بدانیم. این عکس‌ها پردازش بیش از حدی را نشان می‌دهند و تحت شفاف‌سازی زیادی قرار می‌گیرند که البته چیز بدی نیست. با این حال، محدوده داینامیک می‌توانست بهتر باشد. در کل می‌توان گفت که سلفی‌ها کاملا قابل استفاده هستند و نمی‌توان انتظار بیشتری از یک گوشی اقتصادی داشت. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های سلفی گرفته شده با سامسونگ گلکسی A05s را ببینید:

نمونه عکس سلفی گوشی a05s

عکس‌های پرتره دوربین سلفی نیز در حد و اندازه یک گوشی ارزان‌قیمت، خوب محسوب می‌شوند و حتی به خوبی عکس‌های پرتره دوربین اصلی هستند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره گرفته شده با دوربین سلفی سامسونگ گلکسی A05s را ببینید:

نمونه عکس سلفی پرتره گوشی a05s

بررسی گوشی A05s از نظر کیفیت عکاسی در نور ضعیف

مطابق انتظار، این گوشی سامسونگ در نور ضعیف به مشکل می‌خورد اما مجددا تأکید می‌کنیم که با در نظر گرفتن محدوده قمیتی، نمی‌توان انتظار بیشتری داشت. جزئیات عکس‌هایی که با دوربین اصلی در شب گرفت می‌شوند، بد نیست و رنگ‌های خوبی هم دارند. جالب اینجا است که حتی منابع نوری نیز به خوبی مدیریت می‌شوند. مشکل اصلی این عکس‌ها، نویز بالای آن‌ها به ویژه در سطوح ناهموار است. همچنین، محدوده داینامیک نیز چندان خوب نیست و جزئیات زیادی در بخش‌های تاریک تصویر دیده نمی‌شوند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی A05s در نور ضعیف و بدون استفاده از حالت شب را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی a05s بدون حالت شب در شب

در دوربین اصلی می‌توانید از حالت شب استفاده کنید. با اینکه استفاده از حالت شب نویز را تا حد زیادی پاک می‌کند، سبب روشن شدن عکس‌ها می‌شود و جزئیات بخش‌های تاریک آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد اما بعضی از جزئیات در طول پردازش تصویر از بین می‌روند و منابع نوری نیز به خوبی به تصویر کشیده نمی‌شوند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی A05s در نور ضعیف و با استفاده از حالت شب را ببینید:

پیشنهاد ما به شما:  سامسونگ DeX چیست؟

نمونه عکس دوربین اصلی گوشی a05 با حالت شب

عکس‌هایی که با زوم ۲ برابری در شب گرفته می‌شوند، مطابق انتظار نویز بیشتر و جزئیات کمتری در مقایسه با عکس‌های دارای زوم یک برابری دارند و اصلا خوب نیستند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی A05s در نور ضعیف و با زوم ۲ برابری را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی a05s در شب با زوم ۲ برابری

عکس‌های سلفی در نور ضعیف نیز چندان خوب نیستند و در بهترین حالت می‌توانیم آن‌ها را معمولی بدانیم. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از این عکس‌ها را در نور ضعیف ببینید:

نمونه عکس سلفی a05s بدون حالت شب

همانطور که در زیر می‌بینید، فعال کردن حالت شب کمک زیادی به بهتر شدن عکس‌های سلفی گوشی سامسونگ گلکسی A05s که در نور ضعیف گرفته می‌شوند، نمی‌کند:

نمونه عکس دوربین سلفی با حالت شب a05s

کیفیت فیلمبرداری

در بخش آخر بررسی گوشی A05s سامسونگ از نظر دوربین، به بررسی کیفیت فیلمبرداری این گوشی می‌پردازیم. سامسونگ گلکسی A05s می‌تواند با دوربین اصلی با حداکثر کیفیت 1080p@60fps و با دوربین سلفی با حداکثر کیفیت 1080p@30fps فیلمبرداری کند.

با اینکه نمی‌توانیم ویدئوهای 1080p دوربین اصلی را خیلی تحسین کنیم اما این ویدئوها چندان بد نیستند. این ویدئوها از جزئیات کافی برخوردارند و رنگ‌ها را خیلی طبیعی و خوب به تصویر می‌کشند. محدوده داینامیک آن‌ها نیز به طور تعجب‌آوری خوب است. همچنین، هیچ نویزی در این ویدئوها دیده نمی‌شود اما کنتراست کمی بالاتر از حالت ایده‌آل است.

مطابق انتظار، ویدئوهای دارای زوم ۲ برابری دوربین اصلی نویز بیشتر و جزئیات کمتری دارند اما همچنان قابل استفاده هستند. البته، نباید از یک گوشی ارزان قیمت انتظار بیشتری نیز داشته باشید.

متأسفانه این گوشی قابلیت پایدارسازی تصویر ندارد و بنابراین، اگر در هنگام حرکت یا قدم زدن فیلمبرداری کنید، لرزش زیادی در ویدئوها دیده می‌شود.

دوربین سلفی گلکسی A05s نیز می‌تواند ویدئوهای 1080p خیلی خوبی بگیرد. این ویدئوها نیز مثل ویدئوهای دوربین اصلی از جزئیات و رنگ‌های خوبی برخوردار هستند اما کنتراست و محدوده داینامیک خیلی خوبی ندارند. نقطه ضعف اصلی این ویدئوها، نوردهی ناپایدار و مدام در حال تغییر آن‌ها است.

مقایسه گلکسی A05s با گوشی‌های رقیب

سامسونگ گلکسی A05s نوعی گوشی کاملا اقتصادی محسوب می‌شود. در دی ماه ۱۴۰۲، نسخه دارای ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی این گوشی با قیمت حدود ۶ میلیون تومان در بازار موبایل ایران به فروش می‌رسد. با این حال، نسخه دارای ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی نیز موجود هستند که در دی ماه ۱۴۰۲ قیمتی کمتر از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دارد.

گوشی سامسونگ A24 4G با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و ۶ گیگابایت رم در زمان نوشته شدن این مقاله در دی ۱۴۰۲ با قیمت حدود ۷ میلیون ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین، قیمت گوشی سامسونگ گلکسی A14 5G با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت نیز حدود ۷ میلیون ۱۰۰ هزار تومان است. هر دو گوشی از نظر مشخصات تا حدی قوی‌تر از A05s هستند و گذشته از این، A14 5G دارای قابلیت اتصال 5G است که مسئله مهمی محسوب می‌شود.

در این محدوده قیمتی، شیائومی نیز گوشی‌های خوبی دارد که از آن‌ها می‌توان به ردمی ۱۲ اشاره کرد که درست مثل گلکسی A05s دارای نمایشگری بزرگ از نوع LCD با رزولوشن Full HD+ است. این گوشی، امتیاز مقاومت محیطی IP53 و دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی دارد. همچنین، مثل خیلی دیگر از گوشی‌های شیائومی دارای فرستنده IR است و با تراشه‌ کمی بهتر مدیاتک هلیو جی ۸۸ کار می‌کند. قیمت گوشی ردمی ۱۲ با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم در بازار موبایل ایران در دی ماه ۱۴۰۲ چیزی حدود ۶ میلیون ۳۰۰ هزار تومان است.

گوشی بسیار محبوب ردمی نوت ۱۲ نیز نمایشگری با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و سرعت شارژ ۳۳ وات دارد و مجهز به تراشه بسیار بهتر اسنپدراگون ۴ نسل ۱ است و برخلاف A05s، دوربین اولتراواید هم دارد. این گوشی با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و ۶ گیگابایت رم با قیمت حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و نسخه دارای حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و ۸ گیگابایت رم با قیمت حدود ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و بنابراین، از بسیاری جهات انتخاب بسیار منطقی‌تری در مقایسه با گلکسی A05s محسوب می‌شود.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت گوشی سامسونگ A05s چند است؟

گوشی سامسونگ گلکسی A05s با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۶ گیگابایت با قیمت حدود ۶ میلیون تومان و نسخه دارای حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت با قیمت زیر ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

۲- گوشی A05s سامسونگ چه نقطه ضعف‌ها و نقاط قوتی دارد؟

بررسی گوشی A05s نشان می‌دهد که این گوشی از طراحی خوب و مستحکم، عمر باتری بالا، عملکرد خوب دوربین اصلی در نور روز، پشتیبانی از کارت حافظه خارجی میکرو SD کارت و جک هدفون ۳.۵ میلی متری برخوردار است اما نمایشگر LCD چندان خوبی ندارد، فاقد استریو اسپیکر است و تک اسپیکر آن نیز صدای چندان بلندی تولید نمی‌کند، تراشه اسنپدراگون 680 4G آن از نظر عملکردی ضعیف است، دوربین آن نمی‌تواند در نور ضعیف خیلی خوب کار کند و قابلیت پایدارسازی تصویر ندارد.

۳- قیمت گوشی A04s چند است؟

گوشی A04s با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت در دی ماه ۱۴۰۲ با قیمت حدود ۵ میلیون تومان، گوشی سامسونگ A04s دارای حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت و رم ۳ گیگابایت با قیمت حدود ۴ میلیون تومان و نسخه دارای حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت با قیمت حدود ۵ میلیون ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

جمع‌بندی

گوشی سامسونگ گلکسی A05s یکی از ارزان‌قیمت‌ترین گوشی‌های سامسونگ سری A است که به تازگی و در اکتبر سال ۲۰۲۳ وارد بازار شد. این گوشی بهبودهایی را نسبت به مدل A04s نشان می‌دهد که شایسد مهم‌ترین آن‌ها نمایشگر ۶.۷ اینچی باشد که رزولوشن و تراکم پیکسلی آن نیز افزایش یافته است اما همچنان نمی‌توان آن را نمایشگر خوبی دانست.

این گوشی با وجود قیمت پایین از طراحی و ساخت خوبی برخوردار است اما هیچ گونه امتیاز مقاومت محیطی ندارد. A05s سامسونگ مجهز به باتری بسیار خوب ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است و با وجود داشتن تراشه دارای ساخت ۶ نانومتری، مصرف شارژ پایینی دارد و می‌تواند با سرعت شارژ خوب ۲۵ وات نیز شارژ شود اما باید شارژر مناسب را به صورت جداگانه بخرید که خودش حدود ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

این گوشی از نظر عملکردی چندان خوب نیست ولی پایداری پردازشی خوبی دارد و اصلا داغ نمی‌کند. بهترین کانفیگ این گوشی گلکسی دارای ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم است و از میکرو SD کارت نیز پشتیبانی می‌کند.

عملکرد دوربین اصلی در نور روز خوب است اما در شب چندان تعریفی ندارد. دوربین سلفی نیز در نور روز عکس‌های خوبی می‌گیرد ولی در شب چندان توانمند نیست. این گوشی دوربین اولتراواید ندارد اما دوربین ماکرو آن می‌تواند عکس‌های قابل قبولی بگیرد. ویدئوهای دارای کیفیت 1080p دوربین اصلی و دوربین سلفی از کیفیت خوب و قابل قبولی برخوردار هستند.

در کل، بررسی گوشی A05s نشان می‌دهد که این گوشی اگرچه قیمت پایینی دارد اما حتی نسبت به محدوده قیمتی خودش نیز ارزش خرید چندان بالایی ندارد. تنها با کمی هزینه بیشتر می‌توانید گوشی‌های سامسونگ A24 4G یا A14 5G را بخرید و اگر مشکلی با برند شیائومی نداشته باشید، گوشي‌های شیائومی ۱۲ و شیائومی ردمی نوت ۱۲ نیز گزینه‌های بسیار معقول‌تری به نظر می‌رسند.

منبع:
gsmarena.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا