بررسی و مقایسهسخت افزار

لپ تاپ HP Omen Transcend 16 برای گیمرهای پرتحرک!

با یکی از سبک‌ترین لپ تاپ‌های گیمینگ دنیا آشنا شوید

حتی با وجود افزایش فزاینده توان پردازشی کارت گرافیک‌های مجتمع یا آنبرد (integrated) بعید به نظر می‌رسد که حداقل در آینده‌ای نزدیک توان پردازشی لازم برای گیمینگ با رزولوشن بالا را در لپ تاپ‌های دارای ابعاد اولترابوک ببینیم. تا فرارسیدن آن زمان و دستیابی به فناوری لازم برای محقق‌سازی چنین رویایی، لپ تاپ‌های گیمینگ نازک‌تر مثل HP Omen Transcend 16، با مجهز بودن به کارت گرافیک‌های مجزا مثل Nvidia GeForce RTX 4060 در این لپ تاپ اچ پی، نزدیک‌ترین چیز به آن رویا هستند که می‌توانیم در بازار لپ تاپ پیدا کنیم. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی لپ تاپ HP Omen Transcend 16 بپردازیم.

چه چیزی لپ تاپ HP Omen Transcend 16 را خاص می‌کند؟

معمولا، سازندگان چنین لپ تاپ‌هایی سعی می‌کنند تا محصولی رویایی وارد بازار کنند و همین موضوع، باعث می‌شود تا قیمت آن‌ها بسیار بالا باشد. برای مثال، لپ تاپ ریزر بلید ۱۶ مدل RTX 4060 دقیقا به همین دلیل، قیمتی حدود ۲۵۰۰ پوند دارد. در واقع، این تلاش برای رویایی بودن، بهترین صفتی از Razer Blade RTX 4060 است که می‌توان به آن اشاره کرد. در مقابل، لپ تاپ HP Omen Transcend 16 با وجود داشتن مشخصاتی مشابه با لپ تاپ‌های سنگین‌تر و حجیم‌تر، تنها حدود ۱۲۰۰ پوند یا ۱۴۳۰ دلار قیمت دارد که واقعا قیمتی عالی برای چنین لپ تاپی محسوب می‌شود. این لپ تاپ از Nvidia DLSS 3 پشتیبانی می‌کند که نوعی فناوری آینده‌نگرانه محسوب می‌شود و نگرانی از خرید لپ تاپی ساخته شده در سال ۲۰۲۳ برای استفاده در سال ۲۰۲۴ را به طور کامل از بین می‌برد.

طراحی سبک و هوشمندانه

با اینکه بدنه نازک HP Omen Transcend 16 سبب شده تا بسیاری از ویژگی‌های غیرضروری و لوکس مثل کلیدهای رنگی را نداشته باشد اما اینطور نیست که ظاهر مدرنی نداشته باشد و به طور هوشمندانه‌ای، بسیاری از پورت‌ها را به لبه پشتی، در جایی که کابل شارژ نمی‌تواند فضای حرکت موس را محدود کند، منتقل کرده است. این پورت‌ها از فناوری‌های به‌روز و پیشرفته‌ای برخوردار هستند. در واقع، این لپ تاپ اچ پی مجهز به پورت HDMI 2.1 و دو پورت USB-C از نوع تاندربولت ۴ است که کانفیگ استانداردی محسوب می‌شود؛ هر چند که شاید بهتر بود تا به جای دو پورت USB-C، حداقل یک پورت USB-A داشته باشد. از دیگر قابلیت‌های HP Omen Transcend 16 می‌توان به امکان شناسایی وبکم اشاره کرد که احراز هویت بیومتریک و راحت‌تر برای ورود به ویندوز را میسر می‌سازد؛ هر چند که این روش احراز هویت، چندان امن نیست.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین گوشی شیائومی از نظر کاربران (مهر 1401)

پورت های لپ تاپ hp Omen Transcend 16

این لپ تاپ تنها با ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم وزن، به عنوان یک نوت بوک گیمینگ ۱۶ اینچی، بسیار سبک محسوب می‌شود و حتی مدل‌های ۱۴ اینچی و ۱۵.۶ اینچی نیز دارد که وزن سبک‌تری دارند اما اگر لپ تاپی با نمایشگر بزرگ می‌خواهید، ۲.۲ کیلوگرم برای بسیاری از گیمرها، اصلا وزن بالایی محسوب نمی‌شود و به راحتی می‌توانید آن را با کوله‌پشتی جا به جا کنید. بدون شک، اندازه بزرگ‌تر لپ تاپ، مزیت‌هایی دارد که برای مثل می‌توان به راحتی کار کردن با کیبورد و تاچ‌پد پهناور اشاره کرد که کار کردن با لپ تاپ در نبود موس را بسیار راحت‌تر می‌کند.

گذشته از این ویژگی‌های منحصر به فرد در طراحی HP Omen Transcend 16، باید به خنک‌کنندگی بسیار خوب فن دوقلوی این لپ تاپ نیز اشاره کنیم که سخت‌افزارهای داخلی را به خوبی خنک می‌کند و مانع از انتقال گرمای آن‌ها به کلید‌ها می‌شود که معضل بسیاری از لپ تاپ‌های گیمینگ است و تحت گیمینگ سنگین می‌تواند نوک انگشتان کاربر را بسوزاند. طبیعی است که چنین فن قدرتمندی، سر و صدای زیادی می‌کند و با اینکه صدای اسپیکرها می‌تواند آن را تا حد زیادی پوشش دهد ولی بد نیست که برای گیمینگ با این لپ تاپ اچ پی، یک هدست خوب داشته باشید.

نمایشگری معرکه برای گیمینگ با رزولوشن معمولی

لپ تاپ HP Omen Transcend 16 دارای رزولوشن ۱۹۲۰ پیکسل در ۱۲۰۰ پیکسل است و با اینکه 4K نیست اما نمایشگری عالی محسوب می‌شود. این نمایشگر IPS LCD، رنگ‌ها را بسیار زنده و جذاب به تصویر می‌کشد و ۹۸.۴ درصد از گاموت رنگی sRGB را پوشش می‌دهد. حداکثر روشنایی نمایشگر این لپ تاپ اچ پی به 472 نیست که شاید برای یک گوشی اصلا خوب نباشد اما روشنایی معرکه‌ای برای نمایشگر لپ تاپ محسوب می‌شود. نرخ کنتراست نیز ۱۲۵۵:۱ است که از بالاترین نرخ‌های کنتراست در بین نمایشگرهای لپ تاپ‌های بروز دنیا محسوب می‌شود.

پشتیبانی از همگام‌سازی Nvidia G که امکان همگام‌سازی نرخ نوسازی با کارت گرافیک را فراهم می‌آورد و نرخ نوسازی معرکه ۱۶۵ هرتز، HP Omen Transcend 16 را به یک لپ تاپ عالی نه تنها برای گیمینگ، بلکه برای کاربردهای روزمره نیز تبدیل می‌کند. همچنین، گزارش‌ها از شبح تصویر (ghosting)، پارگی تصویر (tearing) و تاری بی‌دلیل تصویر، بسیار معدود بوده‌اند.

البته، رزولوشن ۱۹۲۰ پیکسل در ۱۲۰۰ پیکسل چندان جالب نیست و اختلاف بسیار کمی با کیفیت قدیمی و خسته‌کننده Full HD دارد و در واقع، تعداد پیسکل‌ها برای پوشش نمایشگر ۱۶ اینچی، چندان کافی به نظر نمی‌رسد. هر چند که کیفیت تصویر، از شفافیت و وضوح کافی برخوردار است و گیمینگ با این رزولوشن، کاملا در توان کارت گرافیک RTX 4060 قرار دارد.

پیشنهاد ما به شما:  شیائومی ۱۴ و شیائومی ۱۴ پرو چه فرقی دارند؟

نمایشگر لپ تاپ اچ پی Omen Transcend 16

گیمینگ فوق‌العاده

لپ تاپ HP Omen Transcend 16 می‌تواند بازی‌های را در چنان تنظیماتی به راحتی اجرا کند که اصلا در توان لپ تاپ‌های نازک و سبک‌وزن دیگر مثل لپ تاپ لنوو لژیون گو یا کنسول بازی Steam Deck نیست. این لپ تاپ به راحتی بازی استارفیلد را با تنظیمات پیشنهادی اجرا می‌کند و به کمک DLSS upscaling می‌تواند بازی Cyberpunk 207 را با ری تریسینگ معرکه‌ ۴۸ فریم بر ثانیه به طور متوسط، اجرا کند و DLSS 3 می‌تواند ری تریسینگ را تا ۷۶ فریم بر ثانیه بالا ببرد!

دیگر شاخص‌ها حاکی از این هستند که RTX 4060، کارت گرافیکی میان-رده قوی است ولی در بین GPUهای به کار رفته در لپ تاپ‌ها، در بین قوی‌ترین‌ها قرار نمی‌گیرد. این لپ تاپ می‌تواند می‌تواند با ری تریسینگ روان ۷۳ فریم بر ثانیه در بازی Total War: Three Kingdoms، ری تریسینگ ۹۲ فریم بر ثانیه در بازی Assassin’s Creed Valhalla، ری تریسینگ ۸۸ فریم بر ثانیه در بازی Forza Horizon 5 و ری تریسینگ ۹۱ فریم بر ثانیه در بازی Horizon Zero Dawn را در بالاترین تنظیماتشان به راحتی RTX 3070 لپ تاپ را در رزولوشن نیتیو پشت سر بگذارد و معمولا، هیچ نیازی به کاهش تنظیمات این بازی‌ها برای اجرای روان‌تر ندارید.

با این حال، ری تریسینگ حتی در کیفیت 1200p، با کمی upscaling، بهتر می‌شود. ری تریسینگ اولیه ۷۰ فریم بر ثانیه HP Omen Transcend 16 در بازی Watch Dogs Legion (با کیفیت اولترا)، با اضافه دن افکت‌های Ultra RT تا ۴۰ فریم بر ثانیه نیز افت می‌کند که اگرچه همچنان قابل بازی کردن است اما استفاده از DLSS (یا AMD FSR، بسته به نوع بازی) روش راحتی برای بالا نگه داشت کیفیت تصویر و در عین حال، حفظ عملکرد در هنگام اجرای بازی‌های سنگین است.

بنابراین، می‌توان گفت که لپ تاپ HP Omen Transcend 16 با در نظر گرفتن خالص‌ترین معیارهای عملکردی، قیمت بسیار مناسبی دارد اما عملکرد آن به عنوان یک ورک‌استیشن چندمنظوره، چندان خوب نیست که می‌تواند به دلیل پردازنده اینتل Core i7 13700K باشد که اگرچه برای گیمینگ، پردازنده خوبی محسوب می‌شود اما در اجرای همزمان چندین کار یا مالتی تسکینگ، مشکل دارد و در تست چند هسته Cinebench R20 امتیاز پایین ۶۰۱۲ را ثبت می‌کند که تنها نصف امتیاز لپ تاپ ایسوس ROG Strix Scar 17 مجهز به پردازنده AMD Ryzen 9 7945HX است؛ هر چند که هر دو تراشه در تست تک-هسته، امتیاز برابر ۷۱۴ را می‌گیرند. همین آمار نشان می‌دهد که این لپ تاپ اچ پی برای گیمینگ حرف ندارد اما در مالتی تسکینگ، چندان خوب نیست.

پیشنهاد ما به شما:  نقد و بررسی هواوی P60 Pro

دیگر مشخصات و ویژگی‌ها

متأسفانه، لپ تاپ HP Omen Transcend 16 عمر باتری چندان خوبی ندارد و با اینکه می‌تواند تحت استفاده سبک تا ۸ ساعت هم شارژ نگه دارد اما تحت فشار گیمینگ اصلا عمر خوبی ندارد و برای مثال، در هنگام اجرای بازی Shadow of the Tomb Raider با تنظیمات معمولی، تنها ۵۳ دقیقه شارژ نگه می‌دارد! البته، این آمار برای حالتی است که روشنایی نمایشگر در بالاترین حد خودش باشد. طبیعتا، لپ تاپ‌های نازک و سبک که با هدف قابل حمل بودن خریده می‌شوند، باید عمر باتری بسیار بهتری داشته باشند و شاید این موضوع، مهم‌ترین نقطه ضعف این لپ تاپ اچ پی باشد.

حافظه SSD به کار رفته در HP Omen Transcend 16 نیز چیز خاصی نیست و تست خوانش پیوسته SSD امتیازی بهتر از ۴۳۵۷ مگابایت بر ثانیه و تست نوشتن روی SSD نیز امتیازی بهتر از ۱۹۷۰ مگابایت بر ثانیه بر جای نمی‌گذارد که فقط کمی بهتر از لپ تاپ‌های اقتصادی مثل گیگابایت جی ۵ است و SSD نوت بوک‌های پرچمدار مثل ROG Strix Scar 17 به راحتی آن را از رقابت خارج می‌کند.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت لپ تاپ HP Omen Transcend 16 چند است؟

قیمت لپ تاپ HP Omen Transcend 16 در بهمن ماه ۱۴۰۲ در بازار لپ تاپ ایران حدود ۱۰۰ میلیون تومان است.

۲- لپ تاپ HP Omen Transcend 16 در چه تاریخی وارد بازار شده است؟

این لپ تاپ اچ پی در یکم ژوئن ۲۰۲۳ وارد بازار شد.

۳- مهم‌ترین نقطه ضعف لپ تاپ اچ پی لپ تاپ Omen Transcend 16 چیست؟

باتری ضعیف و سرعت پایین حافظه SSD مهم‌ترین معایب لپ تاپ HP Omen Transcend 16 هستند.

جمع‌بندی

اگر به دنبال خرید لپ تاپ گیمینگ سبک و نازک هستید، بعید است که گزینه‌ای بهتر از لپ تاپ HP Omen Transcend 16 پیدا کنید. این لپ تاپ ۱۶ اینچی با کارت گرافیک اختصاصی که RTX 4060 تنها ۲.۲ کیلوگرم وزن دارد و از طراحی مدرنی برخوردار است. لپ تاپ HP Omen Transcend 16 می‌تواند سنگین‌ترین بازی‌ها را با ری تریسینگ بین ۷۰ تا ۹۰ فریم بر ثانیه اجرا کند و مجهز به نمایشگری با روشنایی بالا و نرخ نوسازی معرکه ۱۶۵ هرتز است. هر چند که این لپ تاپ باتری خیلی خوبی ندارد و سرعت SSD آن نیز چندان بالا نیست اما بدون شک، از بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ نازک دنیا محسوب می‌شود.

منبع:
rockpapershotgun.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا