بررسی و مقایسهموبایل

نقد و بررسی گوشی A12: میان‌رده‌ای اقتصادی!

با یکی از کندترین و ارزان‌ترین گوشی‌های سری A سامسونگ آشنا شوید

گوشی‌های سری A سامسونگ تنوع زیادی دارند و با اینکه از مشخصات و قابلیت‌های خیلی خاصی ندارد اما گوشي‌هایی همه‌کاره محسوب می‌شوند که ایراد گرفتن از آن‌ها واقعا کار سختی است. گلکسی A12 در نوامبر ۲۰۲۰ معرفی شد ولی به دلیل قیمت خوبی که دارد، هنوز هم از گوشی‌های محبوب سامسونگ محسوب می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی گوشی A12 سامسونگ بپردازیم. با فرنا موبایل تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بررسی سریع گوشی سامسونگ گلکسی A12

بررسی گوشی A12 سامسونگ

گلکسی A12 یک گوشی موبایل ارزان قیمت است که نمی‌توانید آن را در دسته گوشی‌های اقتصادی قرار دهید زیرا مشخصات بسیار خوبی مثل صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت، باتری پنج هزار میلی آمپری و دوربین ۴۸ مگاپیکسلی دارد و گوشی نسبتا خوش‌ساختی نیز محسوب می‌شود. با اینکه هیچ‌کدام از مشخصات و قابلیت‌های A12 حتی در مقایسه با گوشي‌های هم‌قیمت خودش اصلا خاص نیست اما عملکرد کلی این گوشی بهتر از گوشی‌های اقتصادی است.

سامسونگ گلکسی A12 در بازار گوشی تقریبا قدیمی محسوب می‌شود اما سامسونگ همچنان آپدیت‌های سیستم عامل و آپدیت‌های امنیتی را برای این گوشی منتشر می‌کند و A12 می‌تواند همانند گوشي‌های امروزی سامسونگ به سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.0 ارتقاء پیدا کند. در واقع، یکی از برتری‌های گوشی‌های سامسونگ در مقایسه با دیگر برندهای تولیدکننده تلفن‌های همراه، قابلیت‌های نرم‌افزاری متعدد رابط کاربری One UI است که حتی گوشي‌های ارزان‌قیمتی مثل A12 را به گجت‌های هوشمند پرکاربردی تبدیل می‌کند.

بررسی گوشی A12 نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین مشکل این گوشی توان پردازشی پایین آن است. در حالی که بسیاری از گوشي‌های میان-رده سامسونگ مجهز به پردازنده‌های قدرتمند اگزینوس و اسنپدراگون هستند، اما A12 با پردازنده مدیاتک کار می‌کند و نه تنها اصلا برای گیمینگ مناسب نیست بلکه حتی در اجرای کارهای روزمره نسبتا سنگین و انجام همزمان چندین کار نیز کمی کند به نظر می‌رسد.

برای مشاهده لیست قیمت گوشی در بازار موبایل ایران کلیک کنید.

در جدول زیر مي‌توانید مشخصات گوشی A12 سامسونگ را ببینید:

تاریخ ورود به بازار ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰
بدنه ·        ابعاد ۱۶۴ در ۷۵.۸ در ۸.۹ میلی متر

·        وزن ۲۰۵ گرم

·        قاب و پنل پشتی از جنس پلاستیک و صفحه جلویی از جنس شیشه

تعداد سیم کارت قابل پشتیبانی تک سیم کارت یا دو سیم کارت
صفحه نمایش ·        PLS LCD

·        اندازه ۶.۵ اینچ

·        نسبت صفحه نمایش به سطح جلویی ۸۲.۱ درصد

·        رزولوشن ۷۲۰ در ۱۶۰۰ پیکسل

·        تراکم پیکسلی ۲۷۰ پیکسل بر اینچ

تراشه و سیستم عامل ·        تراشه Mediatek MT6765 Helio P35 با ساخت ۱۲ نانومتری

·        پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای (چهار هسته Cortex A53 با توان پردازشی ۲.۳۵ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex A53 با توان پردازشی ۱.۸ گیگاهرتز)

·        پردازنده گرافیکی PowerVR GE8320

·        سیستم عامل اندروید ۱۰ و رابط کاربری One UI 3.1

حافظه ·        دارای شکاف میکرو SD کارت

·        حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت با ۲ گیگابایت رم/حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت با ۳ گیگابایت رم/حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت با ۴ گیگابایت رم/حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت با ۳ گیگابایت رم/حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت با ۴ گیگابایت رم/حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت با ۶ گیگابایت رم

دوربین اصلی ·        دوربین واید ۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0، فاصله کانونی ۲۶ میلی متر و قابلیت فوکوس خودکار

·        دوربین اولتراواید ۵ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۲۳ درجه

·        دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4

·        حسگر عمقی۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4

·        مجهز به فلش LED، قابلیت عکسبرداری پانورما و قابلیت HDR

·        قابلیت فیلم‌برداری با حداکثر کیفیت Full HD و حداکثر سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه

 

دوربین سلفی دوربین ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 و قابلیت فیلم‌برداری با حداکثر کیفیت Full HD و حداکثر سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه

 

صوت یک اسپیکر دارای صدای بلند و مجهز به جک ۳.۵ میلی متری
قابلیت‌های ارتباطی ·        WLAN با Wi-Fi 802.11 b/g/n و وای-فای دایرکت

·        بلوتوث ۵.۰ از نوع A2DP، LE

·        موقعیت‌یابی مکانی با GPS، GLONASS، GALILEO و BDS

·        NFC دارد

·        FM رادیو، RDS و قابلیت ضبط صدا دارد

·        USB-C تایپ ۲.۰

 

سنسورها حسگر اثر انگشت جانبی شتاب‌سنج و حسگر مجاورتی
باتری لیتیوم-یون ۵۰۰۰ میلی آمپری غیر قابل تعویض با قابلیت شارژ سریع ۱۵ واتی
رنگ‌ها مشکی، سفید، آبی و قرمز
پیشنهاد ما به شما:  بررسی گوشی سامسونگ A54 5G

طراحی گوشی A12 سامسونگ

بررسی گوشی A12 را با طراحی و ساخت این گوشی شروع می‌کنیم. گلکسی A12 کمی قدیمی محسوب می‌شود و نباید انتظار طراحی مدرنی داشته باشید. همچنین با توجه به قیمت پایین، طبیعی است که بدنه از جنس پلاستیک و ضخامت قابل نسبتا زیاد باشد. همچنین، نباید انتظار قابلیت‌هایی مثل ضد آب و گرد و غبار بودن را داشته باشید اما ضد آب نبودن این خوبی را دارد که جک ۳.۵ میلی متری را دارید و می‌توانید از هندزفری‌های سیمی برای گوش دادن به موزیک استفاده کنید. این در حالی است که جدیدترین گوشی‌های سریع A سامسونگ دارای درجه مقاومت محیطی 1P67 هستند و سامسونگ برای اینکه آن‌ها را ضد آب بسازد، مجبور به حذف جک ۳.۵ میلی متری شده است.

طراحی گوشی A12

در اولین بررسی گوشی سامسونگ A12 متوجه ضخامت زیاد گوشی، اندازه بزرگ و وزن بالای آن با وجود بدنه پلاستیکی می‌شوید. هم سطح پشتی و هم قاب گوشی از جنس پلاستیک هستند و با اینکه کاملا مشخص است که با یک گوشی ارزان‌قیمت طرف هستید اما وقتی گلکسی A12 را در دستتان می‌گیرید، احساس راحتی می‌کنید. قاب پشتی این گوشی صاف و براق نیست و بنابراین، نه تنها اثر انگشت را به خودش جذب نمی‌کند بلکه از دست از دست شما به این راحتی‌ها سر نمی‌خورد.

طراحی یکپارچه بدنه باعث شده است تا خیلی مستحکم به نظر برسد اما دکمه‌های پاور و کم و زیاد کردن گوشی که در لبه سمت راست قرار دارند، در مقایسه با گوشی‌های گران‌قیمت‌تر کمی شل و غیر مستحکم به نظر می‌رسند.

گوشی A12

نسبت صفحه نمایش به سطح جلویی گوشی تنها ۸۲.۱ درصد است و با اینکه در مقایسه با گوشی‌های گران‌قیمت‌تر سری A سامسونگ کمتر است اما خیلی بد نیست. با نگاهی به سطح جلویی گوشی خیلی سریع متوجه می‌شوید که با گوشی خیلی جدیدی مواجه نیستید زیرا بریدگی دوربین سلفی از نوع U-شکل است ولی خیلی از گوشی‌های مدرن سامسونگ دارای طراحی O-infinity هستند و بریدگی دوربین سلفی به صورت جزیر‌ه‌ای درون صفحه نمایش و نزدیک به لبه بالایی قرار دارد.

در پشت گوشی می‌توانید مجموعه‌ای از چهار لنز دوربین را ببینید که به صورت مربع در گوشه بالایی و سمت چپ سطح پشتی A12 دیده می‌شود. این برجستگی مربع شکل، ارتفاع زیادی ندارد و در زیر آن می‌توانید فلش LED را ببینید.

دو سوم بالایی پنل پشتی گوشی A12 صاف نیست و طرحی برجسته دارد اما یک سوم تحتانی سطحی صاف دارد که لوگوی سامسونگ را روی آن می‌بینید.

در لبه پایینی گوشی نیز می‌توانید پورت USB-C تایپ ۲.۰ را در مرکز ببینید که اسپیکر در کنار آن دیده می‌شود.


مطالب مرتبط: نقد و بررسی گوشی A52s


بررسی گوشی A12 از نظر صفحه نمایش

نمایشگر گوشی A12

سامسونگ گلکسی A12 مجهز به صفحه نمایشی ۶.۵ اینچی با کیفیت +HD، رزولوشن ۷۲۰ در ۱۶۰۰ و نسبت تصویر ۲۰:۹ است. برخلاف بسیاری از گوشي‌های جدید سامسونگ که صفحه نمایش‌های AMOLED دارند، A12 با صفحه نمایش LCD PLS کار می‌کند. این در حالی است که حتی گوشی‌های رقیب و هم قیمت مثل شیائومی ردمی نوت ۱۰ و ریلمی ۹ پاور نیز مجهز به صفحه نمایش AMOLED با کیفیت Full HD هستند. البته صفحه نمایش A12 خیلی هم بد نیست و کیفیت و روشنایی خوبی دارد و با داشتن استاندارد WIDEVINE L1 می‌تواند محتواهای HD را به خوبی نمایش دهد. گذشته از این‌ها، دید جانبی این صفحه نمایش نیز به اندازه کافی باز است.

نرخ نوسازی صفحه نمایش روی ۶۰ هرتز ثابت است. با اینکه کسی انتظار نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز یا قابلیت تغییر خودکار نرخ نوسازی را از یک میان-رده ارزان قیمت ندارد اما امروزه خیلی از گوشی‌های اقتصادی نیز دارای صفحه نمایش‌هایی با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز هستند. البته بررسی گوشی A12 از نظر توان پردازشی نشان می‌دهد که این گوشی اصلا برای گیمینگ مناسب نیست و حتی اگر نرخ نوسازی صفحه نمایش آن بالاتر هم بود، خیلی کاربردی نداشت.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین مقایسه a72 با s20 fe: کدام یک برنده این مقایسه خواهند بود؟

عملکرد، نرم‌افزار و باتری گوشی A12

عملکرد گوشی A12

در این بخش به بررسی گوشی A12 از نظر عملکرد، نرم‌افزار و باتری می‌پردازیم. با اینکه بسیاری از گوشی‌های میان-رده سامسونگ و دیگر برندها از پردازنده‌های اسنپدراگون یا اگزینوس استفاده می‌کنند، شرکت سامسونگ برای پایین نگه داشتن قیمت گوشی A12 پردازنده مدیاتک هلیو P35 را در آن به کار برده است.

بررسی فنی گوشی A12 نشان می‌دهد که این گوشی حتی در اجرای کارهای روزمره و به ویژه انجام همزمان چندین کار با همدیگر بسیار کند است. کارهایی مثل باز کردن اپلیکیشن‌ها، رفتن به صفحه اصلی گوشی، سرچ کردن، تایپ کردن و دیگر کارهای روزمره‌ای که با گوشی خود انجام می‌دهید، همگی به کندی انجام می‌شوند. متأسفانه گوشی A12 حتی نمی‌تواند دو اپلیکیشن با نیازهای پردازشی متوسط را به صورت همزمان باز کند؛ کافی است اپلیکیشن یوتیوب در حال اجرا باشد و خواهید دید که اپلیکیشن اسپاتیفای حتی باز هم نمی‌شود!

با اینکه گوشی A12 می‌تواند به اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.0 ارتقاء پیدا کند، اما بدین معنی نیست که این گوشی می‌تواند تمامی قابلیت‌های جدیدترین رابط کاربری سامسونگ را اجرا کند. برای مثال، اگر بخواهید به جای دکمه‌های سنتی «بازگشت، خانه و اپلیکیشن‌های اخیر» که در پایین صفحه نمایش نشان داده می‌شوند، از ژست‌های دست برای کار کردن با گوشی استفاده کنید، امکان این تغییر را در تنظیمات گوشی دارید اما ژست‌های دست در این گوشی به قدری کند و اشتباه کار می‌کنند که مجبور به استفاده از همان دکمه‌های همیشگی می‌شوید.

سامسونگ گلکسی A12 با اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI 3.1 از جعبه خارج می‌شود اما بلافاصله به اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.0 ارتقاء پیدا می‌کند.

توان پردازشی پایین و صفحه نمایش خیلی معمولی باعث شده است تا گوشی A12 بتواند به لطف داشتن باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی آمپری، با یک بار شارژ کردن چیزی حدود ۲ روز کامل شارژ نگه دارد. این گوشی از شارژ سریع ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کند و برخلاف بسیاری از گوشي‌های جدید سامسونگ، شارژ درون جعبه قرار دارد و نیازی به خرید جداگانه شارژر ندارید. البته شارژ ۱۵ واتی خیلی هم سریع محسوب نمی‌شود و این روزها حتی گوشی‌های اقتصادی نیز با سرعت‌های بسیار بالاتری شارژ می‌شوند.


مطالب مرتبط: مقایسه گوشی a72 با s20 fe


بررسی گوشی A12 از نظر عکاسی و فیلم‌برداری

دوربین گوشی A12

در این بخش به بررسی تخصصی گوشی A12 از نظر دوربین می‌پردازیم. مجموعه دوربین پشتی شامل دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی، دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی و حسگر عمقی ۲ مگاپیکسلی است.

دوربین اصلی رزولوشن ۴۸ مگاپیکسل دارد اما با فناوری پیکسل باینینگ، هر ۴ پیکسل را یکی می‌کند و عکس‌هایی با رزولوشن واقعی ۱۲ مگاپیکسل به شما تحویل می‌دهد و همین باعث می‌شود که عکس‌ها از روشنایی کافی برخوردار باشند اما به دلیل به کار رفتن حسگر و لنزهای معمولی در A12 و نبود قابلیت‌های پیشرفته‌های مثل فوکوس خودکار تشخیص فاز و پایدارسازی اپتیکی تصویر، این گوشی در شرایط نوری خوب عکس‌هایی می‌گیرد که فقط می‌توان گفت قابل قبول هستند و وجود حالت‌های مختلف عکس‌برداری و تنظیمات زیاد که به لطف رابط کاربری One UI در این گوشی حاضر هستند نیز کمکی به گرفتن عکس‌های خوب نمی‌کند.

حتی در روزهای ابری یا در فضای بسته در طول روز که نور اندکی وارد اتاق می‌شود، عکس‌های دوربین اصلی A12 پر از نویز هستند. با این گوشی حتی نمی‌توانید عکس‌های خوبی از غذای خود در رستوران بگیرید و همه عکس‌ها رنگ و رو رفته به نظر می‌رسند و واقعا اشتهای مخاطب را کور می‌کنند.
به محض غروب آفتاب باید قید عکاسی با گوشی A12 را بزنید زیرا این گوشی اصلا نمی‌تواند عکس‌های قابل قبولی در طول شب بگیرد. در واقع، عکس‌هایی که با گوشی گلکسی A12 در شب گرفته می‌شوند، فوکوس مناسبی روی سوژه ندارند و پر از نویز هستند.

دوربین اولتراواید نیز اصلا تعریفی ندارد و اگر می‌خواهید زاویه دید بیشتری در عکس خود داشته باشید، بهتر است که به جای استفاده از دوربین اولتراواید، تنها چند گام عقب‌تر بروید. عکس‌های اولتراواید گوشی A12 رزولوشن بسیار پایینی دارند و در نور ضعیف نیز کاملا بی‌کیفیت و غیر قابل استفاده هستند.

پیشنهاد ما به شما:  نقد و بررسی گوشی ناتینگ فون ۲

این گوشی دوربین ماکرو هم دارد که عکس‌های زیاد خوبی حتی در نور خوب نمی‌گیرید ولی با توجه به اینکه دوربین ماکرو کاربرد زیادی برای کاربران گوشی‌های موبایل ندارد، این موضوع چندان مهم نیست.

شما می‌توانید با دوربین اصلی عکس‌های پرتره هم بگیرید و حسگر عمقی ۲ مگاپیکسلی، داده‌های اضافی برای جداسازی بهتر سوژه از پس‌زمینه بوکه شده فراهم می‌آورد اما عکس‌های پرتره نیز همانند دیگر عکس‌های A12 فقط در شرایط نوری خوب قابل قبول هستند.

عملکرد دوربین سلفی که عکس‌هایی با رزولوشن ۸ مگاپیکسل می‌گیرد×، در نور روز چندان بد نیست و شاید نتواند عکس‌هایی برای چاپ کردن و قاب کردن بگیرد اما عکس‌های این دوربین برای به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی چندان بد نیستند.

هم دوربین پشتی و هم دوربین جلو می‌توانند فیلم‌هایی با کیفیت ۱۰۸۰p و سرعت حداکثر ۳۰ فریم بر ثانیه بگیرند اما به دلیل نبود قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر، اگر می‌خواهید ویدئویی با کیفیت قابل قبول ضبط کنید، باید دوربین را کاملا ثابت نگه دارید.

نسخه‌های گوشی A12

گوشی A12 دارای نسخه 5G نیست و دارای چندین نسخه مختلف از نظر رم و حافظه داخلی به شرح زیر است:

نسخه ارزان قیمت‌تری از گوشی A12 به نام A12 Nacho نیز در سال ۲۰۲۱ تولید شده است که از بعضی جهات نسبت به A12 بهبودهایی نشان می‌دهد. در مقاله دیگری به بررسی گوشی A12 Nacho پرداخته‌ایم.

برای مشاهده لیست گوشی های سامسونگ کلیک کنید.

سوالات پرتکرار

۱- مزایا گوشی گلکسی A12 سامسونگ چیست؟

سامسونگ گلکسی A12 به عنوان یک گوشی میان-رده قیمت پایینی دارد و مجهز به باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری است که مي‌تواند تا دو روز شارژ نگه دارد. دوربین سلفی و دوربین اصلی نیز در نور روز عکس‌های قابل قبولی می‌گیرند و صفحه نمایش آن نیز چندان بد نیست.

۲- معایب گوشی گلکسی A12 سامسونگ چیست؟

بررسی گوشی A12 حاکی از توان پردازشی بسیار پایین و عملکرد بسیار بد تمامی دوربین‌ها در نور ضعیف است. A12 طراحی قدیمی و ضعیفی دارد و ضد آب و گرد و غبار نیست. صفحه نمایش این گوشی از نوع LCD است و گوریلا گلس هم ندارد. سرعت شارژ پایین یکی دیگر از معایب این گوشی میان-رده ارزان‌قیمت سامسونگ محسوب می‌شود.

۳- بهترین گوشی سامسونگ سری A کدام گوشی است؟

گوشی سامسونگ گلکسی A73 بهترین گوشی سامسونگ سری A در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

 در این مقاله به معرفی گوشی A12 سامسونگ پرداختیم. سری A سامسونگ از گوشی‌های میان-رده در قیمت‌های متنوع محسوب می‌شود. این گوشی‌ها ابزارهایی کاربردی هستند که نقطه ضعف‌های زیادی ندارند و به همین دلیل، حتی گوشي‌های قدیمی‌تر سری A مثل سامسونگ گلکسی A12 هنوز هم در بازار موبایل طرفداران خاص خودشان را دارند. البته گوشی A12 چندان هم بی‌ایراد نیست.

A12 طراحی متوسطی دارد که با توجه به قیمت پایین نباید خیلی به آن ایراد گرفت. این گوشی دارای صفحه نمایشی از نوع LCD است که البته کیفیت و دید جانبی خوبی دارد اما با گوریلا گلس محافظت نمی‌شود و رزولوشن آن نیز خیلی بالا نیست.

بررسی گلکسی A12 سامسونگ از نظر قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری رضایت‌بخش نیست و فقط دوربین اصلی و دوربین سلفی تنها در نور روز می‌توانند عکس‌های قابل قبولی بگیرند.

بررسی گوشی A12 نشان می‌دهد که این گوشی از نظر توان پردازشی بسیار ضعیف است و حتی ساده‌ترین کارهای روزمره را نیز به کندی و با مشکل انجام می‌دهد. با این حال، باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری گلکسی A12 می‌تواند تا دو روز برای شما شارژ نگه دارد که با توجه به قیمت پایین آن واقعا خوب است.

منابع:
۱- androidpolice.com
۲- gadgetbridge.com

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا