بررسی و مقایسهموبایل

نقد و بررسی گوشی A52s: میان‌رده‌ای قدرتمند با نمایشگری دلپذیر

هر چیزی که باید در مورد سامسونگ گلکسی A52s بدانید

گلکسی A۵۲s ۵G از آن دسته گوشی‌هایی نیست که با مشخصات بی‌نظیر و قیمت بسیار پایین شما را متحیر کند اما حتی در شروع سال ۲۰۲۳ یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده موجود در بازار محسوب می شود و از محبوبیت بالایی برخوردار است. در این مقاله به بررسی گوشی A52s می‌پردازیم. با فرنا موبایل تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بررسی سریع گوشی A۵۲s ۵G

شرکت سامسونگ گوشی گلکسی A۵۲s را در ابتدای سال ۲۰۲۱ وارد بازار کرد. با بررسی گوشی A52s به راحتی می‌توان فهمید که هدف سامسونگ از معرفی این گوشی به بازار، ارائه محصولی با مشخصات خوب ولی با قیمتی منطقی به بازار گوشی‌های میان‌رده بوده است. با اینکه قیمت A۵۲s در بین میان‌رده‌ها خیلی پایین نیست اما قطعا اختلاف قیمتی بسیار زیادی با پرچمداران گران‌قیمت سامسونگ یا حتی شیائومی دارد.

این گوشی تمامی مشخصه‌های میان‌رده‌ای عالی و خوش‌قیمت را دارد و تنها نقطه ضعف آن در مقایسه با خیلی از گوشی‌های میان‌رده گران قیمت و حتی بعضی از پرچمداران ارزان‌قیمت، مجهز نبودن به بهترین پردازنده‌ موجود در بازار گوشی‌های موبایل و برخوردار نبودن از قابلیت شارژ سریع است اما ساخت بسیار خوبی دارد، مجهز به صفحه‌نمایشی معرکه است، با باتری بزرگ و پرظرفیتی تغذیه می‌شود و سامسونگ تضمین کرده‌ است که حداقل تا چهار سال از آن پشتیبانی نرم‌افزاری می‌کند.

گوشی سامسونگ گلکسی A۵۲s نسبت به نسل قبلی خودش یعنی A۵۲ کمی بهتر است و به دلیل مجهز بودن به پردازنده اسنپدراگون حتی می‌توان آن را به نسل بعدی خودش یعنی A۵۳ نیز ترجیح داد.

در این نقد و بررسی گوشی A52s در رابطه با طراحی و ساخت، عملکرد پردازشی، قابلیت عکاسی و فیلمبرداری، کیفیت اسپیکرها، صفحه نمایش، باتری و دیگر ویژگی‌های این گوشی صحبت می‌کنیم، مزایا و معایب آن را نام می‌بریم و به شما می‌گوییم که این گوشی چه تفاوت‌هایی با گوشی‌های A۵۲ و A۵۳ دارد.

طراحی Galaxy A۵۲s

طراحی گوشی a52s

در ابتدا به بررسی گوشی A52s از نظر طراحی و ساخت می‌پردازیم. شرکت‌های سازنده گوشی برای پایین نگه داشتن قیمت گوشی‌های میان-رده، بعضی از ویژگی‌ها را فدای مشخصات بالا و دهان پرکن می‌کنند. در مورد گوشی سامسونگ گلکسی A۵۲s نیز کیفیت ساخت فدای مشخصاتی مثل قابلیت اتصال به اینترنت ۵G، صفحه نمایش بسیار با کیفیت با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و پردازنده اسنپدراگون قدرتمند شده است.

گذشته از کیفیت ساخت پایین گوشی و مقاومت پایین آن در مقابل ضربه و دیگر عوامل محیطی باید به ضخامت زیاد حاشیه‌های صفحه نمایش و نسبت پایین صفحه نمایش به سطح جلویی گوشی اشاره کنیم. البته، وزن A۵۲s خیلی بالا نیست که می‌توان آن را نوعی مزیت دانست.

این گوشی در چهار رنگ مشکی، ارغوانی، سفید و سبز نعنایی در بازار وجود دارد. جنس قاب پشتی گوشی گلکسی A۵۲s از پلاستیک است و اثر انگشت به راحتی روی آن باقی می‌ماند. البته، با توجه به کیفیت ساخت پایین، به شما توصیه می‌کنیم که حتما برای آن قاب محافظ بگیرید.

برای خاموش کردن گوشی باید هر دو دکمه کاهش صدا و Bixby را با همدیگر فشار دهید. شاید بهتر بود که به جای دکمه Bixby یک دکمه پاور قرار می‌گرفت زیرا دستیار صوتی Bixby محبوبیت Google Assistant یا Siri را ندارد.

A۵۲s دارای پورت USB-C است که می‌توانید گوشی را با آن شارژ کنید و یک جک ۳.۵ میلی‌متری نیز برای اتصال هدفون‌های سیمی دارد. با اینکه این گوشی دو سیم‌کارته محسوب می‌شود اما اگر بخواهید حافظه خارجی میکرو SD کارت درون سینی سیم کارت قرار دهید، فضای سیم کارت دوم اشغال می‌شود و نمی‌توانید همزمان از دو سیم‌کارت و کارت حافظه میکرو SD روی این گوشی استفاده کنید.

پیشنهاد ما به شما:  بررسی آیفون ۱۵ پرو مکس

امتیاز مقاومت محیطی IP۵۷ در این بازه قیمتی واقعا خوب است زیرا گوشی‌های میان‌رده زیادی را نمی‌بینید که ضد آب باشند.


مطالب مرتبط: مقایسه گلکسی a52 با گلکسی A52s


بررسی گوشی A52s از نظر صفحه نمایش

نمایشگر گوشی سامسونگ a52s

با اینکه طراحی گوشی A۵۲s چندان تعریفی ندارد اما صفحه نمایش آن واقعا بی‌نظیر است. می‌توانید مشخصات نمایشگر A۵۲s ۵G را در جدول زیر ببینید:

اندازه ۶.۵ اینچ
حداکثر نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
حداکثر روشنایی ۸۰۰ نیت
کیفیت Full HD
نوع صفحه نمایش ‍Super AMOLED
محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس ۵
نسبت صفحه نمایش به بدنه ۸۴.۹ درصد

اگر بخواهیم این مشخصات را به زبان عامیانه شرح دهیم باید بگوییم که این گوشی مجهز به صفحه نمایشی بسیار روشن، با کیفیت و روان است که حتی می‌توانید زیر نور مستقیم آفتاب به راحتی با آن کار کنید. در بالای صفحه نمایش، دوربین سلفی با طراحی O-infinity قرار دارد که خیلی توی ذوق نمی‌زند.

برای کاهش مصرف باتری می‌توانید نرخ نوسازی را به جای ۱۲۰ هرتز روی ۶۰ هرتر قرار دهید. البته، حتی اگر از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز نیز استفاده کنید، باتری بزرگ و ۵ هزار میلی‌آمپری این گوشی به راحتی برای یک روز کامل گوشی شما را تغذیه می‌کند.

حسگر اثر انگشت گوشی A۵۲s زیر صفحه نمایش قرار دارد که البته عملکردش خیلی خوب نیست و شاید مجبور شوید که از الگو، گذرواژه یا پین برای باز کردن قفل صفحه نمایش استفاده کنید. بررسی گوشی A52s نشان می‌دهد که قابلیت تشخیص چهره نیز تعریف چندانی ندارد و بعضی وقت‌ها جواب نمی‌دهد.

نکته مهم: با توجه به شرایط حساس این روزهای کشور، اهمیت امنیت گوشی بیش از پیش است و توصیه می‌شود که به جای اثر انگشت، تشخیص چهره یا الگو از گذرواژه یا پین بسیار قوی برای باز کردن قفل گوشی خود استفاده کنید.

عملکرد گوشی A۵۲s

عملکرد گوشی a52s

در این بخش از بررسی گلکسی A۵۲s سامسونگ در رابطه با توان پردازشی این گوشی صحبت می‌کنیم. شاید بتوان گفت که تفاوت اصلی A۵۲s با A۵۲ در تراشه آن‌ها است. در حالی که گوشی A۵۲s با پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۷۷۸G با قابلیت اتصال به اینترنت نسل پنجم کار می‌کند، نسل قبلی آن یعنی گوشی A۵۲ با پردازنده ۷۵۰G کار می‌کند.

چهار نسخه مختلف از این گوشی وجود دارند که به شرح زیر هستند:

گوشی A۵۲s ۲۵۶ گیگ رم ۶
گوشی A۵۲s ۱۲۸ گیگ رم ۶
گوشی A۵۲s ۲۵۶ گیگ رم ۸
گوشی A۵۲s ۱۲۸ گیگ رم ۸

به دلیل برخورداری این گوشی از پردازنده‌ای قدرتمند، هم نسخه دارای رم ۶ و هم نسخه دارای رم ۸ گیگابایتی از توان پردازشی بالایی برخوردار هستند اما اگر خیلی از گوشی خود برای مالی تسکینگ یا گیمینگ استفاده می‌کنید، بهتر است رم ۸ را بخرید. در مورد حافظه داخلی نیازی به نگرانی نیست و شما می‌توانید با میکرو SD کارت حافظه گوشی A۵۲s را تا یک ترابایت نیز افزایش دهید.

بررسی گوشی A52s از نظر مشخصات نشان می‌دهد که این گوشی برای مالتی تسکینگ بسیار مناسب است و به راحتی و بدون لگ می‌توانید از آن برای انجام چندین کار استفاده کنید. همچنین، گوشی سامسونگ گلکسی A۵۲s خیلی از بازی‌ها را نیز بدون هنگ کردن و داغ کردن اجرا می‌کند اما طبیعی است که نباید از آن انتظار داشته باشید تا در اجرای بازی‌های سنگین مثل Genshin Impact عملکردی مشابه با گوشی‌های پرچمدار و گوشی‌های گیمینگ داشته باشد. دقت داشته باشید که برای بهتر شدن تجربه گیمینگ باید نرخ نوسازی صفحه نمایش گوشی را روی ۱۲۰ هرتز قرار دهید.

پیشنهاد ما به شما:  آیا آیفون ۱۵ پرو مکس از دوربین جدید سونی با رزولوشن ۴۸ مگاپیکسل استفاده خواهد کرد؟

دوربین گوشی A۵۲s

دوربین گوشی a52s

در این بخش از بررسی گوشی A52s در رابطه با قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری این گوشی سامسونگ گلکسی صحبت می‌کنیم. در سمت پشتی چهار لنز دوربین قرار دارد که دوربین اصلی دارای رزولوشن ۶۴ مگاپیکسل، دوربین اولتراواید دارای رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل، دوربین ماکرو دارای رزولوشن ۵ مگاپیکسل و حسگر عمقی نیز دارای رزولوشن ۵ مگاپیکسل است. البته دوربین ماکرو و حسگر عمقی واقعا کاربرد خاصی ندارند و احتمالا فقط با هدف تبلیغاتی نصب شده‌اند.

دوربین اصلی تصاویر شگفت‌انگیزی خلق می‌کند که روشنایی و کنتراست بالایی دارند اما خیلی از واقعیت دور نیستند و برخلاف عکس‌هایی که بعضی از گوشی‌های رقیب می‌گیرند و رنگ‌ها را جذاب‌تر نشان می‌دهند، کاملا طبیعی به نظر می‌رسند. وجود سیستم پایدارسازی اپتیکی تصویر یا OIS جلوی مات شدن عکس‌ها به دلیل لرزش گوشی را می‌گیرد و بنابراین، تصاویر حالت شب که با سرعت پایین‌تر بسته شدن شاتر گرفته می‌شوند، شفافیت بیشتری دارند.

وجود حسگر عمقی تنها یک مزیت دارد که امکان کنترل کردن میزان افکت بوکه در پس‌زمینه عکس‌های پرتره است. حتی پس از گرفتن عکس پرتره اگر از شدت افکت بوکه رضایت نداشته باشید می‌توانید آن را تغییر دهید. بوکه عکس‌های پرتره گرفته شده گوشی A۵۲s به قدری زیبا است که مي‌توان آن را با پرتره‌هایی که عکاس‌های حرفه‌ای با DSLRهای گران‌قیمت خود می‌گیرند، مقایسه کرد.

عکس‌هایی که با دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی گرفته می‌شوند جزئیات خیلی زیادی ندارند و کمی رنگ و رو رفته به نظر می‌رسند. دوربین ماکروی ۵ مگاپیکسلی نیز هیچ کاربردی ندارد و حتی در فوکوس کردن روی سوژه‌های بسیار نزدیک برای گرفتن عکس‌های کلوزآپ که تنها کار این دوربین است، ضعیف عمل می‌کند.

دوربین سلفی دارای رزولوشن ۳۲ مگاپیکسل است و بررسی گوشی A52s نشان می‌دهد که این دوربین عکس‌های بسیار خوبی در روشنایی روز می‌گیرد. این دوربین نیز دارای قابلیت خلق تصاویر پرتره با بوکه بسیار زیبا است و نرم‌افزار دوربین گوشی A۵۲s امکان تغییر شدت بوکه تصاویر سلفی را پس از گرفتن عکس نیز می‌دهد. جالب است بدانید که دوربین سلفی حالت واید نیز دارد که دارای زاویه دید گسترده‌تری است و می‌توان از آن برای گرفتن عکس‌های گروهی استفاده کرد.


مطالب مرتبط: مقایسه پوکو f3 با گلکسی a52


باتری گوشی A۵۲ اس

باتری گوشی a52s

پس از بررسی گوشی A52s از نظر طراحی، عملکرد و دوربین می‌خواهیم در مورد عملکرد باتری این گوشی صحبت کنیم. سامسونگ گلکسی A۵۲s با باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری تغذیه می‌شود که در استفاده معمولی می‌تواند گوشی شما را بیش از یک روز شارژ نگه دارد اما پردازنده بهتر این گوشی عمر باتری را نسبت به نسل قبلی یعنی A۵۲ بهبود نبخشیده است و ظرفیت باتری A۵۲s پایین‌تر از A۵۲ است.

متأسفانه این گوشی با سرعت پایینی شارژ می‌شود و ظرف مدت ۳۰ دقیقه شارژ آن از صفر درصد به ۳۴ درصد می‌رسد. سامسونگ گلکسی A۵۲s با شارژر ۱۵ واتی به فروش می‌رسد که از شارژ سریع ۲۵ واتی نیز پشتیبانی می‌کند که برای استفاده از این قابلیت باید شارژر را به صورت جداگانه بخرید.
با اینکه از گوشی‌های میان‌رده انتظار شارژ سریع نمی‌رود اما سامسونگ از این نظر قافیه را کاملا به برندهای رقیب مثل ریلمی و وان‌پلاس واگذار کرده است. خوبی A۵۲s این است که حداقل شارژر همراه خودش دارد اما برای شارژ کردن گوشی‌های پرچمدار سامسونگ و حتی گوشی میان‌رده A۷۳ باید شارژ را به صورت جداگانه بخرید.

رابط کاربری A۵۲s ۵G

بررسی گوشی a52s از نظر رابط کاربری

این گوشی با اندروید ۱۱ و رابط کاربری One UI ۳.۱ وارد بازار شد اما سامسونگ تضمین داده است که تا حداقل چهار سال آن را آپدیت کند. بنابراین، در سال ۲۰۲۳ می‌توانید با اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI ۵.۰ از آن استفاده کنید. به شما توصیه می‌کنیم که حتما پس از خرید گوشی موبایل A۵۲s بروزرسانی آن را به طور کامل انجام دهید. به صورت پیش‌فرض تعداد زیادی اپلیکیشن روی گوشی نصب هستند که ممکن است خیلی از آن‌ها برای شما کارایی نداشته باشند و خوشبختانه مي‌توانید خیلی از آن‌ها را حذف کنید.

پیشنهاد ما به شما:  شبیه ساز اندروید چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مطالب مرتبط: مقایسه گوشی A52 با A32


مزایا و معایب گوشی A۵۲s

در آخرین بخش از بررسی تخصصی گوشی A۵۲s مزایا و معایب این گوشی را توضیح می‌دهیم. از مهم‌ترین امکانات گوشی A۵۲s می‌توان صفحه نمایش بسیار با کیفیت آن اشاره کرد که نرخ نوسازی حداکثری ۱۲۰ هرتز دارد و از بهترین صفحه نمایش‌ها در بین گوشي‌های میان-رده محسوب می‌شود. پردازنده A۵۲s ۵G از نوع اسنپدراگون ۷۷۸G است و از نظر عملکردی می‌توان آن را یک سر و گردن بالاتر از خیلی از گوشی‌های هم قیمت خودش دانست. از دیگر ویژگی‌های مثبت این گوشی میان‌رده سامسونگ می‌توان به دوربین اصلی و دوربین سلفی بسیار خوب اشاره کرد که پرتره‌های معرکه‌ای می‌گیرند.

همانطور که در ابتدای این بررسی گوشی سامسونگ A۵۲s گفتیم، کیفیت ساخت خیلی بالا نیست که البته با توجه به قیمت پایین نمی‌توان از این نظر به سامسونگ ایرادی گرفت. این گوشی سرعت شارژ پایینی دارد و اگر بخواهید آن را با سرعت ۲۵ وات شارژ کنید، باید شارژر ۲۵ واتی را به صورت جداگانه بخرید. از دیگر نقطه ضعف‌های A۵۲s می‌توان به عمر پایین‌تر باتری با وجود ارتقاء پردازنده در مقایسه با A۵۲ اشاره کرد.

برای مشاهده قیمت و خرید انواع گوشی سامسونگ کلیک کنید.

سوالات پرتکرار

۱- اسپیکر A۵۲s ۵G سامسونگ چطور است؟

این گوشی مجهز به دو استریو اسپیکر است که صدای بسیار بلندی تولید می‌کند اما این صدا پردازش زیادی نمی‌شود و کیفیت بسیار بالایی ندارد.

۲- تفاوت اصلی A۵۲s با A۵۲ چیست؟

بررسی گوشی A52s نشان می‌دهد که تفاوت اصلی آن با نسل قبلی خودش یعنی A۵۲ بهبود پردازنده است؛ در حالی که A۵۲ با پردازنده اسنپدراگون ۷۵۰G کار می‌کرد و نمی‌توانست به اینترنت ۵G متصل شود، A۵۲s مجهز به پردازنده اسنپدراگون ۷۷۸G و قابلیت اتصال به نسل پنجم اینترنت همراه است.

۳- گوشی A۵۲s بهتر است یا گوشی A۵۳؟

گوشی سامسونگ گلکسی A۵۳ یک نسل بالاتر از A۵۲s است و در بعضی از ویژگی‌ها نسبت به آن ارتقاء یافته است اما جایگزینی پردازنده اسنپدراگون با پردازنده اگزینوس ۱۲۰۰ سبب شده است تا خیلی از کارشناسان، خرید گوشی A۵۲s به جای A۵۳ پیشنهاد کنند.

جمع‌بندی

در این نقد و بررسی مشخصات گوشی A۵۲s ۵G گفتیم که این میان-رده سامسونگ چندان ارزان‌قیمت نیست اما ویژگی‌های بسیار خوبی مثل تراشه‌ای قدرتمند با قابلیت اتصال به اینترنت ۵G، دوربین اصلی بسیار با کیفیت با قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر، دوربین سلفی خوب با توانایی خلق پرتره‌های زیبا، مقاومت محیطی IP۵۷ و مهم‌تر از همه صفحه نمایشی بسیار با کیفیت با نرخ نوسازی حداکثری ۱۲۰ هرتز دارد. البته، بررسی گوشی گلکسی A۵۲s سامسونگ نشان می‌دهد که این شرکت برای پایین نگه داشتن قیمت گوشی کیفیت ساخت را پایین نگه داشته است.

در بررسی گوشی A52s از نظر باتری گفتیم که این گوشی با باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری تغذیه می‌شود و با شارژر ۱۵ واتی به فروش می‌رسد که سرعت شارژ بسیار پایینی حتی در مقایسه با بسیاری از گوشی‌های هم‌قمیت خود از برندهای دیگر دارد. البته، این گوشی از شارژ ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند اما باید شارژر ۲۵ واتی را به صورت جداگانه بخرید. در کل خرید گوشی سامسونگ گلکسی A۵۲s را به کسانی که به دنبال میان-رده‌ای خوب با قیمت مناسب هستند، پیشنهاد می‌کنیم و شاید ارزش خرید بیشتری در مقایسه با A۵۳ داشته باشد. البته، اگر می‌توانید کمی بیشتر هزینه کنید، بهتر است گوشی A۷۳ را بخرید که تقریبا از همه‌نظر نسبت به این دو گوشی برتری دارد.

منبع:
techadvisor.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا