آموزشفناوری و تکنولوژیموبایل

داغ شدن گوشی اندروید + 9 روش جلوگیری از داغ شدن

آیا گوشی‌های موبایل شما بیش از حد گرم می‌شود؟ در این مقاله از مجله فرنا ، دلیل داغ شدن گوشی اندرویدی، نحوه خنک کردن آن و راه‌های جلوگیری از داغ شدن گوشی را بررسی می‌کنیم. آیا داغ‌شدن گوشی موبایل به خودی خود اتفاق می‌افتد یا یک برنامه خاص باعث آن می‌شود؟ آیا ویدئویی با حجم بالا درحال پخش است یا هوا خیلی گرم است؟

داغ شدن گوشی نشانه چیست؟ تعیین دقیق علت داغ شدن گوشی‌ موبایل شما دشوار است.وقتی تلفن خیلی داغ می‌شود سرعت آن کاهش می‌یابد. در برخی موارد، داغ شدن گوشی اندروید حتی در جدیدترین گوشی سامسونگ هم باعث خاموش شدن آن می‌شود.

 علت داغ شدن گوشی اندروید چیست؟

چرا گوشی من بیش از حد داغ می‌شود

قبل از ادامه، ارزش آن را دارد که وقت بگذارید و بررسی کنید که چه چیزی داغ است و چه چیزی نیست. زیرا گوشی شما تحت استفاده معمولی نباید داغ باشد.بااین‌حال، شاید شما اخیراً  جدیدترین گوشی شیائومی  را خریداری کرده باشید و هنگام بازی با آن، متوجه داغ شدن گوشی شیائومی خود شوید. داغ شدن گوشی هنگام بازی به مدت 15 دقیقه طبیعی است.

اما اگر تلفن شما هشدار گرمای بیش از حد را نشان می‌دهد، یا متوجه شدید که دستگاه به طور غیرطبیعی داغ است، باید دلایل داغ شدن گوشی را بررسی کنید.داغ شدن بیش از حد گوشی‌های هوشمند یک مشکل رایج است که از زمان عرضه اولین مدل‌های آن به بازار وجود داشته و امروزه حتی کاربران جدیدترین گوشی‌ها هم به دنبال علت داغ شدن گوشی سامسونگ خود هستند.

آیا داغ شدن گوشی ضرر دارد؟

اما آیا داغ شدن گوشی ضرر دارد؟ گرمای بیش از حد می‌تواند مشکل برای هر دستگاهی باشد که به پردازش پرقدرت نیاز دارد، از تلویزیون‌های هوشمند گرفته تا گوشی‌های موبایل. برخلاف گوشی‌های موبایل قدیمی، گوشی‌های هوشمند مدرن مجهز به CPU و GPU سیستم، روی تراشه‌های پیشرفته هستند که قادر به پردازش قدرت هستند و در هر نسل جدید افزایش می‌یابند.

سخت کارکردن پردازنده یک گوشی هوشمند، گرمای بیشتری تولید می‌کند و همین عامل می‌تواند علت داغ شدن گوشی و خاموش شدنش باشد.با بالارفتن رزولوشن صفحه‌نمایش گوشی‌های موبایل، پتانسیل گرم‌شدن افزایش می‌یابد – پیکسل‌های بیشتر، به پردازش بیشتری نیاز دارند، به‌خصوص زمانی که گوشی برنامه‌های گرافیکی فشرده را اجرا می‌کند.

به همین ترتیب، چندوظیفگی بیش از حد باعث داغ شدن گوشی می‌شود، زیرا پردازنده‌ها به حداکثر ظرفیت پردازشی می‌رسند.هنگامی که گوشی اندرویدی شما شروع به گرم‌شدن بیش از حد معمول می‌کند، تعدادی از اقدامات پیشگیرانه را آغاز می‌کند، از جمله نشان‌دادن یک هشدار، محدودکردن عملکرد پردازنده، غیرفعال‌کردن برخی از برنامه‌ها، یا حتی خاموش شدن کامل دستگاه (از طریق Google). اگرچه برخی از تلفن‌های اندرویدی مجهز به راه‌حل‌های خنک‌کننده داخلی و خارجی هستند.

راه حل های مشکل داغ شدن گوشی چیست ؟

اما این بدان معنا نیست که آنها مستعد داغ‌شدن غیرمعمول نیستند؛ حال سؤال این است که راه‌حل‌های مشکل داغ‌شدن گوشی چیست؟ احتمالاً دستگاه خود را برای عیب‌یابی، بارها راه‌اندازی مجدد کرده‌اید. شاید حتی چند پیام خطا را در گوگل جستجو کرده باشید و تقریباً هر بار، با مجموعه‌ای از دلایل قدیمی برای داغ‌شدن گوشی خود مواجه شده‌اید، از جمله:
• روشنایی صفحه‌نمایش شما خیلی زیاد است.
• Wi-Fi شما برای مدت طولانی وصل بوده است.
• شما به مدت طولانی با گوشی خود بازی کرده‌اید.

پیشنهاد ما به شما:  افشای تصاویر واقعی هواوی میت 60

اما این دلایل به گوشی‌های قدیمی محدود می‌شود. هیچ گوشی هوشمندی در بازار امروز به این دلایل نباید بیش از حد داغ شود. اگر جدیدترین گوشی سامسونگ شما بیش‌ازحد داغ شده است، احتمالاً به دلایل دیگری مربوط است. ما در ادامه راه‌کارهایی را برای حل مشکل داغ‌شدن گوشی آورده‌ایم.

1- جلوگیری از داغ شدن گوشی: حافظه گوشی را آزاد کنید

حافظه گوشی را آزاد کنید

فضای ذخیره‌سازی گوشی اندروید شما تنها چیزی نیست که نیاز به پاکسازی دارد، حافظه موقت یا رم آن نیز نیاز به پاکسازی مکرر دارد. رم یک منبع محدود است و اجرای چندین برنامه می‌تواند بیشتر آن را مصرف کند و باعث داغ شدن بیش از حد گوشی اندرویدی شما شود. اندروید می‌تواند چندین نمونه از یک برنامه را روی صفحه‌نمایش اخیر نگه دارد.

همین عامل می‌تواند باعث شود که انجام کارهای گرافیکی فشرده، مانند ضبط ویدئوهای 4k یا بازی‌کردن، برای گوشی شما سخت‌تر شود، بنابراین خوب است که از قبل، فضای رم را آزاد کنید تا گوشی داغ نشود. خوشبختانه انجام این کار بسیار آسان است.

1. با ضربه‌زدن بر روی دکمه Home گوشی، به صفحه برنامه‌های اخیر خود بروید، در برخی از گوشی‌ها، به‌جای این‌کار، کافی است انگشت خود را روی صفحه اصلی به سمت بالا بکشید.
2. از منوی Recents، بسته به نسخه کاربری Android خود، پنجره‌ها را به سمت بالا یا به سمت چپ بکشید تا به‌صورت جداگانه حذف شوند.
3. روی دکمه Clear all در این صفحه بزنید تا همه فعالیت‌های پس‌زمینه به طور هم‌زمان حذف شوند.
4. پس از اتمام، گوشی شما باید فضای رم بیشتری داشته باشد.

2- مراقب فعالیت‌ برنامه‌های پنهان باشید

ممکن است مواقعی پیش بیاید که گوشی اندرویدی شما بیش از حد داغ گردد درحالی‌ که هیچ‌ چیز خاصی اجرا نمی‌ شود و شما ندانید که چه چیزی باعث آن شده است. سرویس‌ های اندروید می‌توانند به طور مستقل و دائمی در پس‌زمینه (از طریق اندروید) کار کنند و شاید اجرا شدن یک برنامه مشکل‌ ساز تخلیه منابع مقصر داغ‌ شدن گوشی باشد.

گوشی شما فقط آخرین برنامه‌های استفاده شده شما را در تنظیمات نشان می‌ دهد. برای اینکه ببینید چه برنامه‌ ای در فرایند های پس‌ زمینه شما پنهان شده، لازم است که حالت برنامه‌نویسی را فعال کنید تا به سرویس‌ های در حال اجرا دسترسی داشته باشید. توجه داشته باشید که هر برنامه در سیستم اندروید مرتبط با Google Play باید دست‌ نخورده باقی بماند زیرا تغییر آنها منجر به نتایج نامطلوب می‌شود.

برای فعال‌ کردن گزینه‌های Developer:
1. به تنظیمات بروید.
2. روی درباره گوشی ضربه بزنید.
3. چندین بار روی Build Number بزنید تا پیام «You are now a developer» ظاهر شود.

برای ورود به بخش Running Services:
1. به صفحه تنظیمات اصلی برگردید.
2. روی System بزنید.
3. روی Developer Options کلیک کنید.
4. Running Services را انتخاب کنید.
5. از اینجا، به دنبال برنامه‌ها یا منابع ناآشنا بگردید و ببینید چقدر از حافظه را استفاده می‌کنند.
6. اگر موردی پیدا کردید، برنامه را انتخاب کنید سپس روی Stop بزنید.
7. همچنین می‌توانید با تپ کردن روی آیکون سمت راست بالا و سپس Show Cached Processe، به دنبال فعالیت مشکوک در فرایندهای حافظه پنهان بگردید.
8. اگر حافظه‌های شخص ثالث مشکوکی وجود دارد، آنها را انتخاب کرده و روی Stop ضربه بزنید.

مراقب فعالیت‌های برنامه‌های پنهان باشید.

3- پیشگیری از داغ شدن گوشی: بهینه کردن عملکرد باتری

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید، میزان باتری مصرف شده در هر برنامه است. اندروید به شما امکان می‌دهد درصدی از عمر باتری خود را که توسط یک برنامه استفاده شده است، از زمان آخرین شارژ کامل، مشاهده کنید. اگر برنامه‌ای پیدا کردید که مقدار غیرمعمولی از باتری شما را استفاده می‌کند، ممکن است زمان محدودکردن آن برنامه فرارسیده باشد.

پیشنهاد ما به شما:  بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا؛ پیشرفته‌ترین پرچمدار شیائومی در ۲۰۲۳

1. تنظیمات را باز کنید.
2. روی باتری ضربه بزنید.
3. اگر یک اخطار در وسط صفحه ظاهر شد، روی آن بزنید، سپس گزینه Restrict را انتخاب کنید.
4. اگر هیچ هشداری ظاهر نشد، می‌توانید هر برنامه را جداگانه بررسی کنید.
5. روی برنامه‌ای بزنید که در لیست مصرف باتری شما قرار دارد.
6. روی باتری ضربه تپ کنید.
7. Background Restriction و سپس Restrict را بزنید.
8. همچنین می‌توانید Battery Optimization را در صورت موجود بودن انتخاب کنید.
اگر پس از محدودکردن چند برنامه، گوشی موبایل شما همچنان داغ می‌شود، از منوی اصلی باتری در تنظیمات، حالت کلی بهینه‌سازی باتری خود را روشن کنید.

عملکرد باتری اندروید خود را بهینه کنید

 

اگر برنامه‌های پرقدرت را از فرایند بالا مشخص کردید و محدودکردن آن‌ها بی‌فایده بود، می‌توانید برنامه را به‌اجبار متوقف یا کاملاً حذف کنید.
1. تنظیمات را باز کنید.
2. روی Apps & Notifications بزنید.
3. برنامه‌ای را که می‌خواهید متوقف کنید، انتخاب نمایید.
4. یا روی Force Stop بزنید تا برنامه به طور موقت متوقف شود یا روی Uninstall ضربه بزنید تا به طور کامل از شر برنامه خلاص شوید.

4- داغ شدن گوشی: استفاده زیاد از دوربین باعث داغ شدن می شود

استفاده زیاد از دوربین باعث داغ شدن میشود.

استفاده از دوربین فیلم‌برداری گوشی یا استفاده طولانی‌مدت می‌تواند منجر به داغ‌شدن بیش از حد دستگاه شود.
این قضیه همیشه اتفاق نمی‌افتد و معمولاً به عوامل دیگری نیز بستگی دارد:

  • وضوح و نرخ فریم انتخاب شده
  • روشنایی صفحه‌ نمایش
  • استفاده طولانی‌مدت از دوربین

5- داغ شدن گوشی اندرویدی: عوامل محیطی

عوامل محیطی

عوامل محیطی هم می‌توانند باعث داغ شدن بیش از حد گوشی شما شوند.قراردادن گوشی در زیر نور مستقیم خورشید یک مشکل رایج است. مثلاً اگر در یک روز آفتابی روی داشبورد ماشین گذاشته شود، مطمئناً تلفن شما خیلی داغ می‌شود. در چنین سناریویی، از سیستم تهویه مطبوع وسیله نقلیه خود برای خنک‌کردن گوشی استفاده کنید.

در سایر حالات، گوشی را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. اگر واقعاً نیاز به استفاده از آن دارید، سعی کنید تلفن را در سایه نگه دارید. وقتی کارتان تمام شد، با نگهداری آن در مکانی خنک، از داغ شدن بیش از حد گوشی خود جلوگیری کنید.

6- کندی و گرم‌شدن بیش از حد: بدافزار را بررسی کنید

بدافزار موجود در دستگاه Android شما می‌تواند یکی از دلایل داغ‌شدن گوشی شما باشد. توسعه‌دهندگان بدافزار به سلامت دستگاه شما علاقه‌ای ندارند، آنها فقط داده‌های گوشی شما را می‌خواهند.بدافزارها می‌توانند از طریق تبلیغات مخرب یا برنامه‌های جعلی از فروشگاه رسمی Google Play به دستگاه‌های Android حمله کنند.

سخت است که بدانیم بدافزارها چه زمانی و کجا می‌توانند حمله کنند. در نتیجه باید یاد بگیرید که چگونه برنامه‌های خطرناک را شناسایی و آنها را حذف کنید.

7- داغ شدن گوشی: آیا کاور یا کیس، گوشی شما را گرم می‌کند؟

آیا کاور یا کیس، گوشی شما را گرم می‌کند

بسیاری از کیس‌ها از پلاستیک ساخته شده‌اند یا حاوی مقدار زیادی پلاستیک هستند. حتی آنهایی که با چرم ساخته شده‌اند نیز همین مشکل را دارند: گوشی موبایل عایق است و گرما را در داخل و خارج از آن نگه می‌دارد. زمانی که گوشی داغ می‌شود (خصوصاً در حین انجام کارهای سنگین)، سیستم امنیتی تعبیه شده در گوشی موبایل باید گرما را از خود دور کند و وجود قابی که از مواد عایق ساخته شده از این امر جلوگیری می‌کند (مثل ورزش‌کردن با کت دوبل).

برای جلوگیری از داغ‌شدن گوشی اندرویدی از این طریق چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ برداشتن قاب از روی گوشی می‌تواند در این امر بسیار تأثیرگذار باشد.

8- آیا هنگام شارژ، گوشی بیش از حد داغ می‌شود؟

 هنگام شارژ، گوشی بیش از حد داغ می‌شود
یکی دیگر از موارد، داغ‌شدن گوشی با فست‌شارژ یا داغ‌ شدن گوشی هنگام شارژ است. اگر به دنبال علت داغ‌شدن گوشی هنگام شارژ هستید یا گوشی قدیمی دارید که بیش از حد شارژ شده است (هرگز نباید گوشی را تا 100 درصد شارژ کنید؛ برای سالم نگه‌داشتن باتری، به طور مرتب 80 تا 90 درصد باتری را شارژ کنید)

پیشنهاد ما به شما:  تست سلامت پاوربانک

برای حل این مشکلات مراحل زیر را دنبال کنید:

1. کابل و آداپتور شارژر را عوض کنید و از مدل اورجینال آن استفاده کنید.
2. باتری را تعویض کنید.
3. پورت شارژ را تعمیر کنید.

9- آیا وای‌ فای و بلوتوث، گوشی را داغ می‌کنند؟

گوشی شما گاهی به دلیل استفاده بیش از حد از خدمات آنلاین Wi-Fi و اینترنت تلفن همراه و برخی گوشی‌های قدیمی‌تر به دلیل استفاده بیش از حد از بلوتوث، داغ می‌شوند.کاربران اندروید، مستعد برنامه‌هایی هستند که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند و از منابعی مانند CPU،Wi-Fi یا اینترنت موبایل استفاده می‌کنند که همین موضوع می‌تواند علت داغ‌شدن گوشی هنگام اتصال به اینترنت باشد.

تنظیمات باتری اندروید به شما امکان می‌دهد برنامه‌هایی که از منابع استفاده می‌کنند را شناسایی کنید (Settings > Battery > Battery Manager). این ابزار تشخیص می‌دهد که کدام برنامه‌ها باتری را خالی می‌کنند و شما می‌توانید آنها را محدود کنید.

همچنین می‌توانید داده‌هایی را که از برنامه‌های خاص استفاده می‌کنند، نظارت کنید:

1. تنظیمات > برنامه‌ها و اعلان‌ها > همه برنامه‌ها
2. برنامه موردنظر خود را انتخاب کنید.
3. روی Mobile data and Wi-Fi بزنید تا فعالیت آن را ببینید.
4. برای غیرفعال‌کردن دسترسی به اینترنت، داده‌های پس‌زمینه را تغییر دهید.
5. استفاده از داده نامحدود را تغییر داده تا هنگام استفاده از ویژگی ذخیره داده، داده‌ها را مجاز به استفاده یا مسدود کنید، زیرا می‌تواند روی باتری تأثیر بگذارد.

وای‌فای و بلوتوث، گوشی را داغ می‌کنند

استفاده از برنامه‌های خنک‌کننده اندروید:

دمای معمولی عملکرد یک گوشی بین 68 تا 86 درجه فارنهایت (20 تا 30 درجه سانتیگراد) متغیر است که بین اندروید و آیفون یکسان است.
بهتر است گوشی خود را، بین 68 تا 73 فارنهایت (20 تا 25 درجه سانتیگراد) روشن نگه دارید و هشدارها را برای دو درجه بالاتر از دمای شارژ معمولی دستگاه تنظیم کنید.

همچنین باید از شارژکردن گوشی خود در طول شب خودداری کنید تا زمانی که قادر به نظارت بر دستگاه خود نیستید، مشکلی ایجاد نشود.این برنامه‌ها به شما امکان می‌دهند تنظیمات دمای گوشی خود را تغییر دهید:

1. Cooling Master-Phone Cooler-CPU Heat Minimizer

Cooling Master-Phone Cooler-CPU Heat Minimizer

Cooling Master یک نرم‌افزار جلوگیری از داغ‌شدن گوشی است که دمای گوشی را در هر لحظه به شما اطلاع می‌دهد و می‌توانید دمای هشدار را خودتان تنظیم کنید و هشدارها را به صدا و انیمیشن مجهز کنید که نادیده‌گرفتن آنها دشوارتر شود. همچنین برنامه‌های را اسکن کرده و ظرفیت CPU را نظارت می‌کند و نکاتی را برای جلوگیری از آسیب گرما ارائه می‌دهد تا از کند شدن گوشی جلوگیری کند.

2. Battery Temperature

Battery Temperature

این برنامه ساده به شما کمک می‌کند تا با اضافه‌کردن دما به بخش اعلانات، در کنار ساعت، از دمای گوشی خود همیشه آگاه باشید.

3. Cooling Master-Phone Cooler, CPU Better

Cooling Master-Phone Cooler, CPU Better

این برنامه ترکیب خوبی از خنک‌کردن و نظارت را ارائه می‌دهد. به شما امکان خواندن دمای داخلی، ظرفیت پردازنده و میزان مصرف رم گوشی شما را داده و می‌توانید ببینید که دمای فعلی چگونه بر آنها تأثیر می‌گذارد.همچنین هشدارهایی را برای آستانه‌ خاصی از دما می‌توانید تنظیم کنید و برنامه‌های ناخواسته‌ای که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند را خاموش می‌کند.

مزایای استفاده از برنامه هشدار دما

با افزایش آگاهی از دمای گوشی اندرویدی خود و دریافت هشدار قبل از شروع آسیب گرمایی، می‌توانید عمر باتری خود را بهبود ببخشید، داده‌های خود را حفظ کنید و عادات بهتری برای محافظت از سخت‌افزار خود بیاموزید. همچنین خیلی خوب است که علت داغ شدن گوشی اندرویدی (Android phone overheating) و همچنین راه‌حل‌های مربوط به آن را بدانید. به‌ هر حال، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است!

 

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا