بررسی و مقایسهموبایل

بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا؛ پیشرفته‌ترین پرچمدار شیائومی در ۲۰۲۳

با دوربین عکاسی مجهز به گوشی هوشمند Xiaomi 13 Ultra آشنا شوید!

اگر به دنبال یک گوشی معرکه برای عکاسی هستید و قیمت آن برای شما خیلی اهمیت ندارد، احتمالا باید در برند شیائومی به دنبال گوشی مطلوب خود بگردید. یکی از جدیدترین محصولات شیائومی که ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ وارد بازار موبایل شده، گوشی شیائومی ۱۳ اولترا است که سیستم دوربین بی‌نظیری دارد اما این گوشی فقط یک دوربین عکاسی نیست، بلکه از توان پردازشی بسیار بالایی برخوردار است و تقریبا هر کاری را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. در این مقاله به بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید... نمایش

بررسی سریع گوشی Xiaomi 13 Ultra

گوشی شیائومی ۱۳ اولترا در دو نسخه برای بازار چین و برای بازار بین‌المللی وارد بازار شده است. در این مقاله به بررسی گوشی شیائومی ۱۳ مخصوص بازار چین می‌پردازیم اما نسخه بازار جهانی نیز نباید تفاوت زیادی داشته باشد. در واقع، تفاوت اصلی بین نسخه چینی و نسخه بین‌المللی، از سطح نرم‌افزاری فراتر نمی‌رود.

بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا نسخه چینی

بارزترین مشخصه Xiaomi 13 Ultra، سیستم دوربین بسیار جذاب آن است که از یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با حسگر یک اینچی و دوربین‌های تله‌فوتو و اولتراواید تشکیل می‌شود که آن‌ها نیز حسگرهای ۵۰ مگاپیکسلی مخصوص به خودشان را دارند. در بخشی از این مقاله به طور کامل به نقد و بررسی این سیستم دوربین هیجان انگیز می‌پردازیم.

اگرچه می‌توانیم این گوشی را نوعی دوربین عکاسی پیشرفته توصیف کنیم که یک گوشی هوشمند نیز به آن متصل شده است، اما خود آن گوشی هوشمند نیز یکی از بهترین‌های بازار موبایل دنیا محسوب می‌شود. شیائومی ۱۳ اولترا با مجهز بودن به جدیدترین تراشه اسنپدراگون، نمایشگر OLED با رزولوشن و نرخ نوسازی بسیار بالا، مقاومت محیطی عالی و سرعت شارژ بسیار خوب، بدون شک یکی از بهترین پرچمداران معرفی شده در سال ۲۰۲۳ است.

مشخصات شیائومی ۱۳ اولترا

پیش از بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا بد نیست که به بررسی مشخصات گوشی Xiaomi 13 Ultra بپردازیم:

طراحی و ساخت
  • ابعاد ۱۶۳.۲ در ۷۴.۶ در ۹.۱ میلی متر
  • وزن ۲۲۷ گرم
  • پوشش گوریلا گلس ویکتوس در سطح جلو
  • پوشش چرم سازگار با محیط زیست در سطح پشتی
  • قاب آلومینیومی
  • مقاومت محیطی IP68
صفحه نمایش
  • نمایشگر ۶.۷۳ اینچی از نوع LTPO AMOLED
  • امکان نمایش یک میلیارد رنگ
  • حداکثر نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
  • رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل
  • تراکم پیکسلی ۵۵۲ پیکسل بر اینچ
  • حداکثر نرخ روشنایی ۵۰۰ نیت در حالت دستی
  • حداکثر نرخ روشنایی ۱۲۰۰ نیت در حالت خودکار
  • نسبت تصویر ۲۰:۹
  • قابلیت +HDR10
  • قابلیت دالبی ویژن
تراشه
  • اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با ساخت ۴ نانومتری
  • پردازنده مرکزی ۸ هسته‌ای شامل یک هسته Cortex-X3 با نرخ ساعت ۳.۲ گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A715 با نرخ ساعت ۲.۸ گیگاهرتز، ۲ هسته Cortex-A710 با نرخ ساعت ۲.۸ گیگاهرتز و سه Cortex-A510 با نرخ ساعت ۲.۰ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی Adreno 740
حافظه
  • حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت با ۱۲ گیگابایت رم
  • حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت با ۱۶ گیگابایت رم
  • حافظه داخلی یک ترابایت با ۱۶ گیگابایت رم
سیستم عامل و رابط کاربری سیستم عامل اندروید ۱۳ با رابط کاربری MIUI 14
سیستم دوربین پشتی
  • دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با دیافراگم قابل تنظیم از f/1.9 تا f/4.0، فاصله کانونی ۲۳ میلی متر، اندازه سنسور ۱.۰ اینچ، اندازه پیکسل ۱.۶ میکرومتر، قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز چند جهته، قابلیت فوکوس خودکار لیزری، قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر
  • دوربین اولتراواید ۵۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی ۱۲ میلی متر، زاویه دید ۱۲۲ درجه، قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual-Pixel
  • دوربین تله‌فوتو ۵۰ مگاپیکسلی، دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی ۷۵ میلی متر، قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual-Pixel، قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر، قابلیت زوم اپتیکی ۳.۲ برابری
  • دوربین تله‌فوتو ۵۰ مگاپیکسلی، دیافراگم f/3.0، فاصله کانونی ۷۵ میلی متر، قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual-Pixel، قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر، قابلیت زوم اپتیکی ۵ برابری
  • قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 8K@24fps، فیلمبرداری با کیفیت 4K@24/30/60fps، فیلمبرداری با کیفیت 1080p@30/60/240/480/960/1920fps، قابلیت پایدارسازی الکترونیکی تصویر، قابلیت دالبی ویژن HDR 10-bit rec
دوربین جلو
  • ۳۲ مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.0، فاصله کانونی ۲۲ میلی متر، اندازه پیکسل ۰.۷ میکرومتر
  • قابلیت فیلمبرداری 4K@60fps و 1080p@30/60fps
باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری، شارژ سیمی ۹۰ واتی، شارژ بی‌سیم ۵۰ واتی، شارژ معکوس ۱۰ واتی
شبکه 5G

آنباکس کردن گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

این گوشی با جعبه‌ای مشکی رنگ به فروش می‌رسد. درون جعبه، به غیر از خود گوشی، شارژر ۹۰ واتی، کابل USB از نوع A به C و یک قاب محافظ مشکی یافت می‌شود که اگرچه خیلی زیبا نیست اما می‌تواند از گوشی شما در مقابل ضربه محافظت کند.

آنباکس کردن گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر طراحی و ساخت

یکی از مشکلات مجهز کردن گوشی‌های هوشمند به دوربین‌های عکاسی بسیار خوب، فضای زیادی است که سخت‌افزارهای دوربین به خودشان اختصاص می‌دهند و معمولا، اثر زیادی روی طراحی گوشی می‌گذارند. در واقع، به دلیل قوانین فیزیک و محدودیت‌های اپتیکی، حداقل با فناوری‌های شناخته‌شده امروزی، نمی‌توان دوربین‌هایی با کیفیت بسیار بالا ولی با اندازه خیلی کوچک طراحی کرد. با این حال، شرکت شیائومی در سال‌های اخیر توانسته است تا گوشي‌هایی با دوربین‌های بسیار خوب و ظاهر جذاب تولید کند. البته در تمای این گوشی‌ها، مجموعه دوربین در پشت گوشي، کاملا مشخص است اما می‌توان گفت که از جذابیت ظاهری گوشی چیزی کم نکرده است.

شیائومی ۱۳ اولترا نیز اگرچه دارای برجستگی بزرگی در سطح پشتی برای جای دادن سخت‌افزارهای دوربین‌های معرکه خودش است اما این برجستگی دایره‌ای شکل، اگر چیزی به جذابیت ظاهری گوشی اضافه نکرده باشد، چیزی از آن کم نکرده است.

اگر از لبه به این گوشی نگاه کنید، متوجه طراحی منحصر به فرد برجستگی دوربین خواهید شد. همانطور که در شکل زیر می‌بینید، کل نیمه بالایی سطح پشتی گوشی، با شیبی ملایم نسبت به نیمه پایینی، برجسته می‌شود و برآمدگی دایره‌ای شکل دوربین پشتی، روی این برجستگی قرار می‌گیرد. دور واقع می‌توان گفت که برجستگی دوربین گوشی شیائومی ۱۳ اولترا، یک برجستگی دایره‌ای شکل روی خودش دارد که محل قرارگیری لنزهای دوربین پشتی است.

برجستگی دوربین گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

نیمه پایینی گوشی (بخش نازک) به گفته خود شیائومی ۹.۱ میلی متر ضخامت دارد که ضخامت زیادی برای یک گوشی پرچمدار محسوب می‌شود. با احتساب برجستگی دوربین پشتی، ضخامت گوشی به ۱۵.۲ میلی متر می‌رسد که نه تنها اثر بدی از نظر زیبایی‌شناسی دارد، بلکه کار کردن با گوشی را سخت و در جیب جای دادن آن را تقریبا غیر ممکن می‌کند. البته سطح شیب‌داری که برجستگی دوربین را به سطح پشتی وصل می‌کند، تا حدی این مشکلات را خفیف کرده است.

ضخامت

چهار دوربین پشتی زیر شیشه‌ای دایره‌ای شکل به قطر ۵۵ میلی متر در کنار همدیگر قرار گرفته‌اند. این دایره، نسبت به دایره شیشه‌ای مجموعه دوربین شیائومی ۱۲ اس اولترا کمی بزرگ‌تر است. تفاوت دیگر مجموعه دوربین پشتی شیائومی ۱۳ اولترا با نسل قبلی خودش این است که یک دوربین دیگر به سه دوربین قبلی اضافه شده و لوگوی LEICA در مرکز دایره قرار گرفته است تا جای دوربین اولتراواید در ۱۲ اس اولترا را بگیرد و دوربین اولتراواید به سمت راست راست و بالای دایره منتقل شده است. متأسفانه، در هنگام عکاسی لنداسکیپ، خیلی پیش می‌آید که انگشت شما جلوی دوربین اولتراواید قرار بگیرد و در هنگام عکاسی باید به این موضوع دقت داشته باشید.

سطح پشتی گوشی از جنس چرم مصنوعی است و کیفیت بسیار بالایی دارد. لمس کردن این چرم نرم واقعا لذت بخش است و اصطحکاک کافی برای چسبیدن به دست شما را دارد. شیائومی ۱۳ اولترا در سه رنگ سفید، مشکی و سبز زیتونی در بازار وجود دارد و همه آن‌ها دارای حلقه‌ای به رنگ برنج، دور دایره شیشه‌ای دوربین پشتی دارند.

پوشش چرمی سطح پشتی به لبه‌های گوشی نمی‌رسد و قاب آلومینیومی، بخشی از سطح پشتی را می‌پوشاند. با اینکه این طراحی از نظر زیبایی‌شناسی خیلی مطلوب نیست اما به معنی به کار رفتن آلومینیوم بیشتر در ساختار گوشی و افزایش استحکام آن است. رنگ این قاب آلومینیومی با رنگ پشت گوشی یکی است. در چهار قسمت از این قاب می‌توانید نوارهای باریکی به صورت عرضی مشاهده کنید که نقش آنتن را برای تقویت سیگنال ایفا می‌کنند.

در لبه بالایی گوشی می‌توانید خروجی اسپیکر را به صورت چهار حفره کنار همدیگر ببینید. دو حفره دیگر در لبه بالایی، ورودی‌های میکروفون را می‌سازند و نوعی فرستنده IR نیز در لبه بالایی یافت می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید از Xiaomi 13 Ultra به عنوان ریموت کنترل برای کنترل کردن تلویزیون، اسپلیت و دیگر لوازم خارجی دارای گیرنده IR استفاده کنید.

در سطح پایینی نیز چهار حفره کنار همدیگر، خروجی دوم اسپیکر را می‌سازند و در کنار آن‌ها مي‌توانید ورودی میکروفون و محل قرارگیری خشاب سیم کارت را ببینید. این گوشی از دو سیمکارت به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند اما نمی‌توانید حافظه خارجی SD کارت به آن اضافه کنید. البته هر سه نسخه گوشی از حافظه داخلی بالایی برخوردار هستند و اگر نسخه یک ترابایتی را بخرید، بعید است که به سادگی بتوانید حافظه داخلی آن را پر کنید. همانطور که در ابتدای این بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا گفتیم، این گوشی دارای امتیاز مقاومت محیطی IP68 است.

لبه های جانبی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که گرفتن گوشی با یک دست را خیلی راحت می‌کنند و سبب می‌شوند تا گوشی خیلی محکم و پایدار در دست شما باقی بماند. البته برجستگی پشت گوشی نیز به گرفتن گوشی با یک دست کمک ویژه‌ای می‌کند زیرا می‌توانید یک انگشت خود را زیر آن قرار دهید تا وزن بالای Xiaomi Ultra 13 دست شما را خسته نکند.

در لبه سمت راست گوشی می‌توانید دکمه‌های پاور و کم و زیاد کردن صدا را ببینید. دکمه پاور نسبت به گوشی‌های دیگر کمی پایین‌تر و تقریبا در وسط لبه گوشی است. دکمه کم و زیاد کردن گوشی نیز با فاصله اندکی در بالای آن قرار داد. کار کردن با این دکمه‌ها به دلیل کلیک کردن عالی آن‌ها واقعا لذت بخش است. در لبه سمت چپ گوشی هیچ چیز خاصی قرار ندارد.

حسگر اثر انگشت، زیر نمایشگر و در یک سوم پایینی گوشی قرار گرفته است. این حسگر از نوع نوری است و سرعت و دقت بسیار بالایی دارد. نمایشگر حدود ۸۹.۵ درصد از سطح جلویی را می‌پوشاند و با گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شود.

رنگ های گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

نمایشگر گوشی Xiaomi 13 Ultra

حالا نوبت به بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر نمایشگر می‌رسد. این گوشی مجهز به صفحه نمایشی ۶.۷۳ اینچی از نوع AMOLED با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل و نرخ نوسازی حداکثر ۱۲۰ هرتز است که از قابلیت دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

روشنایی این نمایشگر در حالت تطبیقی تا حداکثر ۱۲۰۰ نیت می‌رسد که اگرچه از روشنایی نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی S23 Ultra خیلی پایین‌تر است اما چندان بد نیست و کار کردن در روشن‌ترین شرایط محیطی را امکان‌پذیر می‌سازد. در حالت دستی، حداکثر روشنایی نمایشگر از ۵۰۰ نیت فراتر نمی‌رود که برای یک گوشی پرچمدار کاملا معمولی به نظر می‌رسد.

دقت رنگ نمایشگر گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

منوی تنظیمات نمایش رنگ این گوشی تقریبا تفاوتی با دیگر گوشي‌های پرچمدار شیائومی که در سال‌های اخیر وارد بازار شده‌اند، ندارد اما گزینه‌ای جدید به آن اضافه شده است. در این قسمت از رابط کاربری می‌توانید چهار گزینه زیر را ببینید:

  • حالت Original color PRO: حالت پیشفرض است و در این حالت، رنگ‌ها با استاندارد CIE 2015 نمایش داده می‌شوند و تقریبا کل فضای رنگی sRGB پوشش داده می‌شود. حالت Original color Pro که در گوشي‌های قبلی شیائومی یافت نمی‌شود، رنگ‌ها را به دقیق‌ترین شکل ممکن نمایش مي‌دهد اما رنگ‌های سفید و خاکستری کمی به آبی می‌زنند. برای برطرف کردن این مشکل مي‌توانید گرمای تصویر را کمی افزایش دهید. البته ممکن است که این حالت فقط در نسخه چینی وجود داشته باشد.
  • حالت واضح یا Vivid: این حالت از فضای رنگی DCI-P3 استفاده می‌کند و رنگ‌ها را به صورت اشباع‌شده نشان می‌دهد. افزایش گرمای تصویر، دقت رنگ را به طور قابل توجهی افزایش نمی‌دهد اما دقت رنگ در این حالت اصلا پایین نیست. در این حالت، رنگ‌ها بر اساس نور محیطی، تغییر می‌کنند.
  • حالت اشباع یا Saturated: در حالت اشباع، رنگ‌ها صرف نظر از نور محیطی، به اشباع‌ترین حالت ممکن نمایش داده می‌شوند.
  • تنظیمات پیشرفته یا Advanced Settings: گزینه آخر در بخش تنظیمات رنگ نمایشگر، تنظیمات پیشرفته است که در این حالت می‌توانید حالت رنگ‌های تطبیقی (Adaptive colors) را روشن کنید یا گرمای تصویر، گاموت رنگ، میزان اشباع رنگ، کنتراست و مقدار (Value) رنگ تصویر را تغییر دهید.

تنظیمات رنگ نمایشگر گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر نرخ نوسازی و رزولوشن نمایشگر

در این گوشی نیز همانند دیگر گوشي‌های جدید شیائومی که دارای رزولوشن 1440p هستند، می‌توانید رزولوشن پایین‌تر یعنی 1080p را نیز انتخاب کنید. مزیت حالت دارای رزولوشن پایین‌تر این است که باتری کمتری مصرف می‌کند و چیزهایی مثل بازی‌های سنگین را که پردازنده گرافیکی را مشغول می‌کنند، راحت‌تر نمایش می‌دهد. حتی اگر گوشی را در حالت حداکثر رزولوشن قرار دهید، دکمه‌ای وجود دارد که می‌توانید با قرار دادن آن در حالت روشن، شیائومی ۱۳ اولترا در صورت نیاز رزولوشن را به صورت خودکار کاهش مي‌دهد.

این گوشی مي‌تواند نمایشگر را با نرخ ۱۲۰ هرتز نوسازی کند و دارای دو حالت ۶۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز است که در تنظیمات نمایشگر مي‌توانید یکی از آن‌ها را تحت گزینه سفارشی (Custom) انتخاب کنید. گزینه بعدی در بخش تنظیمات نرخ نوسازی، گزینه پیشفرض (Default) است که نرخ نوسازی را به صورت خودکار تغییر می‌دهد.

در حالت پیشفرض، نرخ نوسازی تا ۱ هرتز برای نمایش تصاویر ساکن نیز کاهش پیدا می‌کند. در این حالت، ویدئوهای دارای سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه با نرخ نوسازی ۲۴ هرتز، ویدئوهای دارای سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه با نرخ نوسازی ۳۰ هرتز و ویدئوها و اپلکیشن‌های HFR با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز نمایش داده می‌شوند.

حالت نمایشگر همیشه روشن (Always-on display) با نرخ نوسازی ۳۰ هرتز و تصاویر ساکن در بعضی موارد با نرخ نوسازی ۱۰ هرتز نمایش داده می‌شوند.

حداقل نرخ نوسازی به روشنایی صفحه نمایش بستگی دارد. اگر روشنایی نمایشگر زیر ۱۰۰ نیت باشد، نرخ نوسازی روی مقدار حداکثر (۶۰ یا ۱۲۰ هرتز) باقی می‌ماند و فقط در هنگام نمایش ویدئوهای دارای سرعت ۲۴ یا ۳۰ فریم بر ثانیه، از مقدار حداکثر کمتر می‌شود. این نمایشگر از تاریک‌سازی PWM فرکانس بالا با فرکانس ۱۹۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

قابلیت‌های HDR و پخش اینترنتی گوشی Xiaomi 13 Ultra

گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از Widevine L1 DRM پشتیبانی می‌کند و امکان پخش زنده اینترنتی با کیفیت Full HD و استانداردهای HDR10، +HDR10 و دالبی ویژن را نیز پر پلتفرم‌های محبوب مثل یوتیوب دارد.

بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر باتری و سرعت شارژ

این گوشی پرچمدار شیائومی مجهز به باتری لیتیوم-یون با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است و بنابراین، باتری بزرگ‌تری در مقایسه با نسل قبلی خودش یعنی ۱۲ اس اولترا دارد اما از باتری گوشی شیائومی ۱۱ اولترا ضعیف‌تر است.

این گوشی نسبت به نسل‌های قبلی خودش و با در نظر گرفتن تراشه قدرتمندی که دارد، خیلی خوب باتری نگه مي‌دارد. در شکل زیر می‌توانید نتایج تست تحمل باتری (battery endurance) انجام شده توسط GSMARENA را برای شیائومی ۱۳ اولترا ببینید:

باتری گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

در شکل زیر نیز می‌توانید امتیاز تحمل باتری این گوشی را با بعضی از گوشی‌های رقیب مقایسه کنید:

مقایسه باتری

حالا نوبت به بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر سرعت شارژ می‌رسد. این گوشی از USB Power Delivery 3.0 و Qualcomm Quick Charge 4.0 پشتیبانی می‌کند و به ادعای خود شیائومی و همانطور که روی شارژر همراه گوشی نوشته شده است، حداکثر سرعت شارژ ۹۰ وات دارد. البته تست‌های GSMARENA نشان می‌دهد که سرعت شارژ شیائومی ۱۳ اولترا از ۷۷ وات فراتر نمي‌رود که البته همین هم سرعت خوبی محسوب می‌شود.

پیشنهاد ما به شما:  بررسی گوشی S20 FE 5G؛ ارزندگی را تجربه کنید!

با اینکه شیائومی مدت زمان لازم برای شارژ شدن کامل این محصول خودش از شارژ صفر درصد را ۳۵ دقیقه اعلام کرده است اما اندازه‌گیری‌ها نشان مي‌دهد که شارژ شدن کامل این گوشی در حالت روشن، ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از گذشت نیم ساعت از اتصال گوشی به شارژر، میزان شارژ باتری به ۹۱ درصد می‌رسد.

سرعت شارژ شیائومی 13 Ultra در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب و هم قیمت خودش، کاملا متوسط محسوب می‌شود. البته، سرعت شارژ برندهای اصلی بازار، یعنی سامسونگ و آیفون، بسیار کمتر است. در شکل زیر می‌توانید درصد شارژ این گوشی ظرف مدت ۱۵ و ۳۰ دقیقه را در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

سرعت شارژ گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

در شکل زیر نیز زمان لازم برای شارژ شدن کامل این گوشی از صفر درصد، در مقایسه با گوشي‌های رقیب نشان داده است:

زمان فول شارژ گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

این گوشی از شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس نیز پشتیبانی می‌کند. به ادعای شیائومی سرعت شارژ بی‌سیم، ۵۰ وات است و ظرف مدت ۴۹ دقیقه از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود. همچنین، این گوشی می‌تواند با سرعت ۱۰ وات، دستگاه‌های دیگر را که از شارژ بی‌سیم Qi پشتیبانی می‌کنند، شارژ کند.

بررسی اسپیکر گوشی Xiaomi 13 Ultra

گوشی شیائومی ۱۳ اولترا دارای یک جفت استریو اسپیکر است که یکی از آن‌ها در قسمت تحتانی گوشی و یکی دیگر از آن‌ها در قسمت فوقانی قرار دارد. اسپیکر فوقانی دارای یک خروجی در لبه بالایی گوشی و یک خروجی در قطعه گوشی (earpiece) است. این سیستم استریو اسپیکر از قابلیت دالبی اتمز پشتیبانی می‌کند.

اگر گوشی در وضعیت عمودی قرار داشته باشد، اسپیکر فوقانی نقش کانال سمت چپ را بر عهده می‌گیرد و اگر گوشی را در حالت افقی قرار دهیم، کانال‌ها مطابق با وضعیت، تغییر می‌کنند.

این گوشی از نظر بلندی صدا، حتی در مقایسه با بهترین گوشی‌های پرچمدار موجود در بازار موبایل، امتیاز خوبی می گیرد. کیفیت و تعادل صدا نیز واقعا حرف ندارد و به جرأت می‌توان گفت که یکی از Xiaomi 13 Ultra یکی از بهترین اسپیکرها را در بین گوشي‌های امروزی دارد. در حالت پیشفرض، قابلیت دالبی اتمز فعال است و خاموش کردن آن باعث کاهش صدای فرکانس‌های پایین می‌شود.

در زیر می‌توانید نتایج بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر بلندی صدا را ببینید و آن را با بعضی از گوشي‌های رقیب مقایسه کنید:

بلندی صدای گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

در شکل زیر نیز پاسخ فرکانسی را در مقایسه با چند گوشی رقیب می‌بینید:

کیفیت صدای گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر سیستم عامل و رابط کاربری

پیش از اینکه در رابطه با تراشه و توان پردازشی صحبت کنیم، بد نیست که به بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر سیستم عامل و رابط کاربری بپردازیم.

این گوشی با اندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI 14 از جعبه خارج می‌شود. از آن‌جایی که نسخه مورد بررسی ما، نسخه مخصوص بازار چیست است، احتمالا رابط کاربری آن تفاوت‌هایی با رابط کاربری نسخه گلوبال دارد. بنابراین، در این قسمت، رابط کاربری گوشی شیائومی ۱۳ پرو را که در بازارهای جهانی موجود است، بررسی می‌کنیم و بعید است که نسخه‌های اولترا و پرو خانواده شیائومی ۱۳، تفاوت‌های نرم‌افزاری قابل توجهی با همدیگر داشته باشند.

یکی از ویژگی‌های مهم این رابط کاربری، بهینه‌سازی خوب و عملکرد بهتر در مقایسه با رابط کاربری گوشي‌های پرچمدار قدیمی‌تر شیائومی است. در واقع، تیم توسعه‌دهنده MIUI 14 در گوشی شیائومی ۱۳ پرو، معماری سیستم را در سطح هسته اندروید، ارتقاء داده‌اند. ظاهرا بهبودهای انجام شده روی این رابط کاربری سبب بهبود ۶۰ درصدی عملکرد در مقایسه با MIUI 13 گوشی شیائومی ۱۲ اس اولترا شده است.

معمولا، رابط کاربری MIUI دارای اپلیکیشن‌های پیشفرض متعددی است که امکان حذف آن‌ها برای کاربر وجود ندارد. نسخه به کار رفته در شیائومی ۱۳ پرو تنها ۸ اپلیکیشن از این نوع دارد و کاهش قابل توجهی نسبت به گوشی Xiaomi 12S و دیگر گوشی‌های اخیر شیائومی نشان می‌دهد. از دیگر بهینه‌سازی‌ها می‌توان به قابلیت فشرده‌سازی خودکار برای اپلیکیشن‌هایی که خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و دکمه ای برای خاموش کردن اعلان‌های دائمی اشاره کرد. البته به نظر می‌رسد که این بهینه‌سازی‌ها مربوط به خود سیستم عامل اندروید ۱۳ باشند. گذشته از این‌ها، با رمزنگاری انتها-به-انتها و پردازش داده‌های کاربر روی خود دستگاه، حریم خصوصی نیز بهتر شده است.

بسیاری از قابلیت‌های جدیدی که به رابط کاربری MIUI 14 اضافه شده‌اند، در گوشی شیائومی ۱۳ پرو یافت نمی‌شوند و احتمالا شاهد حضور آن‌ها در نسخه گلوبال شیائومی ۱۳ اولترا خواهیم بود. از این جمله می‌توان به قابلیت‌هایی مثل ویجت‌های کاراکتری انیمیشنی (animated character widgets)، ادغام‌کننده فایل تکراری (duplicate file merger) یا امکان ایجاد حساب‌های کاربری خانوادگی اشاره کرد اما قابلیت بهبود یافته شناسایی و استخراج متن از تصاویر در گالری در این رابط کاربری وجود دارد.

در کل می‌توان گفت که رابط کاربری MIUI 14 تفاوت زیادی با نسخه‌های قبلی MIUI ندارد و کسانی که قبلا با این رابط کاربری کار کرده‌اند، هیچ مشکلی در کار کردن با گوشی شیائومی ۱۳ پرو و احتمالا شیائومی ۱۳ اولترا گلوبال نخواهند داشت.

در این رابط کاربری، فاصله بین سایه اعلان‌ها و مرکز کنترل (Control Center) به صورت پیش فرض، فعال است و اصلا کار کردن با گوشی را سخت نمی‌کند. البته اگر شما علاقه‌ای به این ویژگی ندارید، می‌توانید به سادگی آن را غیر فعال کنید تا سایه اعلان‌ها به صورت استاندارد و مثل دیگر گوشي‌های اندرویدی نمایش داده شود.

مطابق معمول، در صفحه اصلی یا هوم اسکرین (home screen)، اپلیکیشن‌های اخیر و منوی تنظیمات عمومی قرار دارند. همچنین، منوی برنامه‌ها (app drawer) به صورت پیش فرض فعال است و شیائومی، کادر جستجوی آن را در پایین صفحه قرار داده است تا دسترسی به آن آسان‌تر باشد. در این منو، اپلیکیشن‌ها به صورت سفارشی توسط کاربر یا به صورت پیشفرض دسته‌بندی می‌شوند تا پیدا کردن اپلیکیشن مورد نظر راحت‌تر باشد.

وقتی می‌خواهید از اپلیکیشنی به اپلیکیشن دیگر بروید، اپلیکیشن‌ها به صورت عمودی ردیف می‌شوند و چندین میانبر مفید نیز وجود دارد که مي‌توانید از آن‌ها برای رفتن از یک اپلیکیشن به اپلیکیشن دیگر استفاده کنید. در اینجا مي‌توانید اپلیکیشن‌ها را به صورت پنجره‌های شناور باز کنید. البته، تنها امکان باز کردن یک پنجره شناور در هر زمان وجود دارد. در صورتی که میانبر سریع‌تری برای دسترسی به اپلیکیشن‌ها مي‌خواهید، مي‌توانید نوار کناری (Sidebar) را فعال کنید.

نوار کناری در وضعیت‌های مختلف، شرایط متفاوتی دارد. زمانی که در حال اجرای بازی هستید و نوار کناری را باز می‌کنید، چندین قابلیت مرتبط با بازی در نوار کناری نمایش داده می‌شود اما اگر در هنگام تماشای ویدئو باشید، نوار کناری مثل یک جعبه ابزار ویدئو عمل می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا اپلیکیشن‌های مرتبط با ویدئو را به صورت پنجره‌های پاپ-آپ، باز کنید، اسکرین شات بگیرید، ویدئو را روی نمایشگر دیگر مثل یک تلویزیون ببینید و حتی ویدئو را با صفحه نمایش خاموش پخش کنید. البته از قبل باید اپلیکیشن‌هایی را که مي‌خواهید نوار کناری در هنگام اجرای آن‌ها فعال باشد را انتخاب کنید.

رابط کاربری MIUI همیشه از قابلیت‌های سفارشی‌سازی خوبی برخوردار است. رابط کاربری شیائومی ۱۳ اولترا به شما این امکان را مي‌دهد که تم صفحه نمایش همیشه روشن یا تم رابط کاربری خود را انتخاب کنید. به غیر از تم‌هایی که به صورت پیشفرض روی گوشی نصب هستند، امکان دانلود تم‌های جدید و بسیار متنوع از فروشگاه تم شیائومی وجود دارد. این تم‌ها نه تنها ظاهر کلی رابط کاربری بلکه آیکون‌های سیستمی را نیز تغییر می‌دهند.

رابط کاربری MIUI دارای اپلیکیشنی امنیتی است که به صورت پیشفرض روی گوشی قرار دارد. این اپلیکیشن، گذشته از لایه ضد بدافزاری که فراهم می‌آورد، بسیاری از تنظیمات و قابلیت‌های امنیتی اپلیکیشن‌ها را به صورت یکجا در خودش جای می‌دهد. از این اپلیکیشن می‌توانید برای مدیریت لیست سیاه، مدیریت یا محدود کردن مصرف دیتا، تنظیم رفتار باتری و حتی خالی کردن رم استفاده کند. این اپلیکیشن می‌تواند برای مدیریت کردن مجوزهای اپلیکیشن‌های نصب شده، تعیین رفتار باتری اپلیکیشن‌های مورد نظر و اعمال محدودیت‌هایی برای بعضی از اپلیکیشن‌های دلخواه نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

رابط کاربری MIUI 14 دارای قابلیت گسترش حافظه (Memory Extension) است که به صورت پیشفرض در حالت فعال قرار دارد. با استفاده از این حالت می‌توانید به دلخواه، چندین گیگابایت از حافظه داخلی را به رم اختصاص دهید.

حسگر اثر انگشت با سرعت و دقت بسیار بالایی کار می‌کند و حتی در یک روز بسیار روشن نیز می‌توانید بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کنید. حسگر اثر انگشت دارای قابلیتی است که به شما این امکان را می‌دهد تا بلافاصله پس از باز کردن گوشی، یک اپلیکیشن را اجرا کنید. در واقع، تنها کافی است که انگشت خود را روی حسگر اثر انگشت بگذارید تا اپلیکیشن مورد نظر برای شما باز شود. گذشته از این، مي‌توانید از حسگر اثر انگشت برای خواندن ضربان قلب خود استفاده کنید که البته هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد.

رابط کاربری MIUI دارای اپلیکیشن چندرسانه‌ای مخصوص به خودش است که گالری، موزیک و Mi Video دارد. هم اپلیکیشن موزیک و هم اپلیکیشن ویدئو می‌توانند فایل‌های روی گوشی شما را پخش کنند و دارای قابلیت پخش اینترنتی هم هستند. این رابط کاربری فایل منیجر مخصوص به خودش را نیز دارد و مجهز به اپلیکیشنی به نام Mi Remote است که با استفاده از آن می‌توانید گوشی را به ریموت کنترل تبدیل کنید.

بررسی شیائومی 13 Ultra از نظر تراشه و توان پردازشی

در این بخش به طور کامل به بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر توان پردازشی می‌پردازیم و امتیازهای این گوشی در تست‌های بنچ‌مارک مختلف را با بعضی از گوشي‌های رقیب مقایسه می‌کنیم.

گوشی شیائومی ۱۳ پرو مجهز به تراشه کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۲، یعنی دقیقا همان تراشه به کار رفته در گوشی شیائومی ۱۳ است. این تراشه، جدیدترین و پیشرفته‌ترین تراشه اسنپدراگون در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود. این در حالی است که گوشي‌های خانواده شیائومی ۱۲ با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کار می‌کردند.

تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ مجهز به پردازنده مرکزی ۸ هسته‌ای شامل یک هسته اصلی، ۴ هسته عملکردی با معماری ۲+۲ و سه هسته دیگر برای افزایش کارایی است (پیکربندی ۱+۲+۲+۳). هسته اصلی از نوع Cortex-X3 با نرخ ساعت ۳.۲ گیگاهرتز است، هسته‌های عملکردی از دو هسته Cortex-A715 با نرخ ساعت ۲.۸ گیگاهرتز و دو هسته Cortex-A710 با نرخ ساعت ۲.۲ گیگاهرتز تشکیل می‌شوند و هسته‌های افزایش کارایی از نوع Cortex-A510 با نرخ ساعت ۲.۰ گیگاهرتز هستند.

این تراشه پرچمدار مجهز به پردازنده گرافیکی Adreno 740 با قابلیت Ray Tracing است. البته معلوم نیست که این قابلیت در بازی‌های موبایل که در آینده ساخته می‌شوند، اثرگذار باشد یا خیر.

پردازنده مرکزی تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲، عملکردی ۳۵ درصد قوی‌تر از پردازنده مرکزی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ دارد و ۴۰ درصد بهینه‌تر کار می‌کند. کارایی و بهینگی پردازنده گرافیکی نسل ۲ نیز به ترتیب ۲۵ و ۴۵ درصد بهتر از نسل ۱ است. گذشته از این‌ها، تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲، از فناوری‌های حافظه جدیدتر و سریع‌تری در مقایسه با نسل ۱ برخوردار است (LDDRP5X و UFS 4.0).

گوشی Xiaomi 13 Ultra در مدل زیر موجود است:

  • گوشی شیائومی ۱۳ اولترا با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و ۱۲ گیگابایت رم
  • گوشی شیائومی ۱۳ اولترا با حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت و ۱۶ گیگابایت رم
  • گوشی شیائومی ۱۳ اولترا با حافظه داخلی یک ترابایت و ‍۱۶ گیگابایت رم

در ادامه این بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا به نتایج تست‌های بنچ‌مارک انجام شده روی مدل دارای ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۶ گیگابایت رم می‌پردازیم. همچنان با مجله فروشگاه اینترنتی فرنا همراه باشید.

در شکل زیر مي‌توانید نتایج تست GeekBench 6 (single-core) را برای شیائومی 13 Ultra در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

تست GeekBench 6 (single-core)

شکل زیر نیز نتایج تست GeekBench 6 (multi-core) را برای شیائومی 13 Ultra در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب نشان می‌دهد:

GeekBench 6 (multi-core) را برای شیائومی 13 Ultra

با اینکه نتایج بالا نشان می‌دهند که این گوشی از نظر عملکرد پردازنده مرکزی، تفاوت قابل ملاحظه‌ای با بعض از گوشي‌های رقیب شامل موتورولا اج ۴۰ پرو و شیائومی ۱۳ پرو نشان نمی‌دهد، اما از همه گوشي‌های رقیب، حتی از گلکسی اس ۲۳ اولترا نیز قوی‌تر است.

این گوشی حتی در تست AnTuTu 9 نیز عملکرد بهتری در مقایسه با گلکسی اس ۲۳ اولترا نشان می‌دهد اما از گوشي‌هایی مثل اوپو فایند ایکس ۶ پرو، شیائومی ۱۳ پرو و موتورولا اج ۴۰ پرو ضعیف‌تر است. البته، تفاوت‌ها در این تست بسیار خفیف هستند. در شکل زیر می‌توانید نتایج تست AnTuTu 9 برای گوشی شیائومی ۱۳ اولترا در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب را ببینید:

تست AnTuTu 9 برای گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

تست‌های مخصوص پردازنده گرافیکی نیز نتایج مشابهی نشان می‌دهند و حاکی از برتری این گوشی در مقایسه با خیلی از گوشي‌های رقیب، حتی گلکسی S23 Ultra هستند. در شکل زیر می‌توانید نتایج تست GFX Aztek ES 3.1 High (offscreen 1440p) را ببینید:

تست GFX Aztek High (offscreen 1440p)

نتایج تست GFX Aztek Vulkan High (offscreen 1440p) نیز حاکی از برتری خفیف این گوشی در مقایسه با خیلی از گوشی‌های رقیب و امتیاز برابر با گوشی گلکسی اس ۲۳ اولترا است:

تست ولکان برای شیائومی ۱۳ اولترا

تست‌های GFX Car Chase ES3.1 (offscreen 1080p) و GFX Manhattan ES 3.1 (offscreen 1080p) نیز نتایج کاملا مشابهی را نشان می‌دهند. نتایج تست‌های بالا در حالت onscreen کمی متفاوت هستند و گوشی‌هایی مثل سامسونگ گلکسی S23 Ultra و موتورولا Edge 40 Pro در این تست‌ها عملکرد بهتری از خودشان بر جای می‌گذارند.

شاید اینطور فکر کنید که نتایج بالا اگرچه حاکی از سرعت پردازش بالای شیائومی ۱۳ اولترا هستند اما این گوشی نمي‌تواند برای مدت زمان زیادی با حداکثر توان کار کند اما اصلا اینطور نیست و این پرچمدار شیائومی پایداری بسیار بالایی در تست یک ساعته CPU throttling و تست ۲۰ دقیقه‌ای Wild Life stress در 3DMark از خودش برجای می‌گذارد.

شیائومی در ساخت این گوشی از فناوری جدیدی به نام Loop LiquidCool که dubbed Mi iceloop نیز نامیده می‌شود، استفاده کرده است که اولین سیستم خنک‌کننده حلقوی دارای درجه کیفی هوا-فضا به کار رفته در گوشي‌های موبایل محسوب می‌شود. این سیستم دارای شکافی در وسط است که کانال هوای داغ خارج شونده از تراشه را از کانال بازگشت پرشده با گاز/مایع مبرد جدا می‌کند و بدین ترتیب، دفع گرما به بهینه‌ترین حالت ممکن انجام می‌شود. داده‌ها نشان می‌دهد که این فناوری خنک‌کننده تا سه برابر مؤثرتر از فناوری اتاقک‌های خنک‌کننده است.

سیستم خنک کننده شیائومی ۱۳ اولترا

بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا نشان می‌دهد که اگرچه دفع حرارت به شکل بسیار بهینه‌ای انجام می‌شود و پایداری عملکردی را تا حد معرکه‌ای بالا می‌برد اما گوشی آنقدر داغ نمی‌شود که نتوانید آن را در دستتان بگیرید.

بررسی سیستم دوربین شیائومی ۱۳ اولترا

نوبتی هم که باشد، نوبت به بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر سیستم دوربین و قابلیت‌ها و کیفیت عکاسی و فیلمبرداری می‌رسد. این گوشی که دارای چهار دوربین پشتی است، یکی از کامل‌ترین سیستم‌های دوربین در گوشي‌های موبایل ساخته شده تا به امروز را دارد.

دوربین پشتی شیائومی ۱۳ اولترا

سال ۲۰۲۳ را می‌توان سال دوربین‌های دارای سنسورهای یک اینچی در دنیای موبایل دانست و شیائومی ۱۳ اولترا نیز مثل خیلی دیگر از پرچمدارهای وارد شده با بازار در سال ۲۰۲۳، مجهز به تراشه‌ای یک اینچی است اما چیزی که سیستم دوربین این گوشی را از سیستم‌های دوربین گوشي‌های رقیب متمایز می‌سازد، امکان تغییر گشودگی دیافراگم است که برای تغییر عمق میدان دید کاربرد دارد. جالب اینجا است که به غیر از دوربین اصلی، سه دوربین دیگر نیز از سنسور مشابهی برخوردار هستند. در واقع، شاید گوشی‌های دیگری در بازار موجود باشند که دوربین اصلی آن‌ها سنسور بزرگ‌تری در مقایسه با سنسور دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا داشته باشد اما بعید است که بتوانید گوشی دیگری با دوربین‌های اولتراواید و تله‌فوتو به خوبی دوربین‌های اولتراواید و تلفوتو Xiaomi 13 Ultra پیدا کنید.

سنسور سونی IMX 989 به کار رفته در دوربین اصلی خیلی چیز خاصی نیست و می‌توانید مشابه آن را در گوشي‌های دیگر مثل شیائومی ۱۳ پرو نیز پیدا کنید. این سنسور دارای طراحی Quad Bayer است و بنابراین، هر چهار پیکسل را با همدیگر ادغام می‌کند تا به جای عکس‌هایی با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل، عکس‌هایی با رزولوشن ۱۲.۵ مگاپیکسل که حجم پایین‌تر ولی کیفیت بالاتری دارند، خلق کند. اندازه هر پیکسل در این سنسور، ۱.۶ میکرومتر است ولی پس از ادغام، تصاویری با پیکسل‌های ۳.۶ میکرومتری حاصل می‌شود.

چیزی که دوربین اصلی این گوشی را از دوربین اصلی دیگر گوشي‌های پرچمدار متمایز می‌کند، سخت‌افزارهایی است که در جلوی لنز قرار دارند. دوربین اصلی مجهز به دیافراگم متغیر است و بنابراین می‌توانید گشودگی دیافراگم را روی f/1.9 یا f/4.0 قرار دهید. در حالت پیشفرض، گشودگی دیافراگم f/1.9 است. با این قابلیت، می‌توانید عمق میدان دید را در کنترل داشته باشید و بنابراین، می‌توانید عکس‌هایی با شفافیت بسیار بالا از سوژه‌های نزدیک به دوربین بگیرید. در واقع، هر چه دیافراگم بازتر باشد، عمق میدان دید کمتر خواهد بود و اجسام نزدیک‌تر در فوکوس قرار می‌گیرند.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین گوشی‌های شیائومی تا ۵ میلیون کدامند؟

لنز دوربین اصلی از ۸ عنصر اپتیکی تشکیل شده است و به صورت اپتیکی، پایدارسازی می‌شود و برخلاف بعضی از گوشي‌ها، سازوکار دیافراگم، مانع پایدارسازی اپتیکی نشده است.

سه دوربین پشتی دیگر، شامل دوربین اولتراواید و دو دوربین تله‌فوتو با فاصله کانونی متفاوت، از سنسور سونی IMX 858 استفاده می‌کنند. این سنسور 1/2.51 اینچی، پیکسل‌های ۰.۷ میکرومتری دارد و مثل سنسور دوربین اصلی، مجهز به سازوکار Quad Bayer است و به جای عکس‌های ۵۰ مگاپیکسلی، عکس‌هایی با رزولوشن ۱۲.۵مگاپیکسل و کیفیت بسیار بالا خلق می‌کند.

گستره میدان دید دوربین اصلی ۱۲۲ درجه است که خیلی باز محسوب می‌شود و با فاصله کانونی ۱۲ میلیمتری این دوربین انطباق دارد. دوربین‌های شیائومی ۱۲ اس اولترا و شیائومی ۱۱ اولترا نیز دوربین‌های اولتراواید دارای زاویه دید بسیار بازی دارند.

این گوشی دو دوربین تله‌فوتو با توان زوم متفاوت دارد. دوربین دارای زوم کمتر، با فاصله کانونی ۷۵ میلی متر، دارای قابلیت زوم اپتیکی ۳.۲ برابری و دیافراگم f/1.8 است. دوربین دوم با که دوربین پریسکوپی محسوب می‌شود، فاصله کانونی ۱۲۰ میلی متری دارد و می‌تواند به صورت اپتیکی تا ۵ برابر زوم کند. این دوربین دیافراگم f/3.0 دارد. هر دوی این دوربین‌های تله‌فوتو مجهز به قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر هستند.

دوربین جلو خیلی خاص نیست. مشابه این دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی را می‌توان در بسیاری از گوشی‌های پرچمدار و حتی میان-رده موجود در بازار موبایل دید. این دوربین از فناوری Quad Bayer بی‌بهره است و بنابراین، نمی‌تواند عکس‌های ۸ مگاپیکسلی بگیرد، بلکه فقط عکس‌هایی با رزولوشن بسیار بالای ۳۲ مگاپیکسل می‌گیرد که حجم بسیار بالایی دارند. همچنین، بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر دوربین جلو نشان می‌دهد که این دوربین سلفی، قابلیت فوکوس خودکار ندارد و حتی نمی‌تواند با کیفیت 4K فیلمبرداری کند. چنین دوربینی اصلا برازنده یک گوشی پرچمدار نیست.

بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر اپلیکیشن دوربین

با اینکه در بخش جداگانه‌ای به بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر رابط کاربری پرداختیم اما در رابطه با اپلیکیشن دوربین صحبت نکردیم و ترجیح دادیم که اپلیکیشن دوربین و قابلیت‌های آن را در بخش نقد و بررسی دوربین، زیر ذره‌بین ببریم. فراموش نکنید که در این مقاله به نقد و بررسی نسخه بازار چین گوشی شیائومی 13 Ultra می‌پردازیم و ممکن است که اپلیکیشن دوربین در نسخه جهانی، تفاوت‌هایی با این نسخه داشته باشد.

بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن این دوربین با گوشی‌های قبلی شیائومی و حتی با شیائومی ۱۳ پرو تفاوت‌هایی دارد که البته خیلی زیاد نیست و عملکردهای پایه مثل تغییر حالت عکاسی و فیلمبرداری، تغییر میزان زوم و … مثل دیگر گوشی‌های شیائومی هستند.

نمایاب دارای دو دکمه است که یکی از آن‌ها به حالت لیسا (Vibrant یا Authentic) و دیگری به حالت فلش مربوط می‌شود. همچنین می‌‌توانید نوعی نوار حالت در نمایاب پیدا کنید و وقتی آن‌ها را روشن می‌کنید، آیکون‌های تنظیمات دیگر نمایش داده می‌شود و ضربه زدن روی هر آیکون، آن قابلیت را غیر فعال می‌کند و خود آیکون نیز حذف می‌شود. اگر بخواهید بار دیگر آن قابلیت را فعال کنید، یا باید از هر جایی روی نمایاب، انگشت خود را به پایین بکشید یا روی آیکون فلش کوچکی که در نمایاب می‌بینید، ضرب بزنید. با این کار، نوعی منوی تنظیمات برای شما باز می‌شود که بسته به اینکه در کدام حالت عکاسی یا فیلم‌برداری بوده‌اید، محتویات متفاوتی دارد؛ برای مثال، اگر در حالت عکس (Photo) بوده‌اید، این منو شامل چیزهایی مثل نسبت تصویر، عکاسی متوالی زمان‌بندی شده (Timed burst) یا همان اینتروالومتر (که قابلیت بسیار خاصی برای یک گوشی محسوب می‌شود)، حالت ماکرو (خودکار، خاموش و روشن) و تنظیمات دیافراگم (خودکار، f/4.0 یا f/1.9) است.

حالت عکاسی حرفه‌ای یا حالت پرو (Pro Mode) قابلیت‌های بسیار متعددی دارد. با ورود به این حالت می‌توانید چیزهایی مثل تعادل سفید، ایزو، سرعت شاتر، دیافراگم و جبران نوردهی را به به صورت دستی کنترل کنید. همچنین، امکان فوکوس دستی نیز در این حالت وجود دارد. از دیگر قابلیت‌های حالت عکاسی حالت پرو مي‌توان به هیستوگرام زنده، انتخاب نقطه فوکوس و قابلیت Zebras اشاره کرد.

قابلیت Zebras نیز چیزی نیست که بتوانید در دوربین‌های گوشی‌های هوشمند دیگر پیدا کنید و معمولا، فقط در دوربین‌های عکاسی دیده می‌شود. با فعال کردن این قابلیت، نوارهای روی روی بخش‌هایی از تصویر که نوردهی بیش‌ از حدی دارند، نمایش داده می‌شوند. این قابلیت، نوردهی را کنترل نمي‌کند اما به عکاس هشدار می‌دهد که کدام بخش از تصویر، نوردهی بیش از حد دارد.

اگر دیافراگم را روی f/4.0 قرار دهید و عمق میدان دید افزایش پیدا کند، حالتی به نام Fastshot یا عکاسی سریع فعال می‌شود که بر اساس اصول عکسبرداری فاصله هایپرفوکال (hyperfocal) کار می‌کند. در این حالت، سوژه در چندین فاصله مختلف، کاملا شفاف به نظر می‌رسد. شما می‌تواند فوکوس را روی سه فاصله از پیش تعیین شده نیم متری، ۱.۲ متری و ۵ متری قرار دهید و سپس، هر زمانی که می‌خواستید عکاسی کنید، فقط کافی است که دو بار روی دکمه کاهش صدا ضربه بزنید تا اپلیکیشن دوربین باز شود.

بررسی کیفیت عکس Xiaomi 13 اولترا در نور روز

معمولا، گوشی‌های شیائومی به گرفتن عکس‌هایی با رنگ‌های زنده مشهور هستند و اگر می‌خواهید با شیائومی ۱۳ اولترا نیز چنین عکس‌هایی بگیرید، باید آن را در حالت Leica Vibrant قرار دهید. نمی‌توان عکس‌هایی که در این حالت گرفته می‌شوند را اشباع دانست بلکه این عکس‌ها بازتولید رنگ بسیار خوبی دارند. حتی اگر تعادل سفید را در حالت خودکار قرار دهید، عکس‌هایی که با حالت Leica Vibrant می‌گیرید، هیچ مشکلی نخواهند داشت. همانطور که انتظار می‌رود، محدوده داینامیک عالی است. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا در نور روز و در حالت Leica Vibrant را ببینید:

نمونه عکس شیائومی ۱۳ اولترا دوربین اصلی نور روز

همانطور که در عکس‌های بالا می‌بینید، جزئیات به شکل بسیار خوبی بازتولید شده‌اند و تصاویر از کیفیت طبیعی بسیار خوبی برخوردار هستند. همچنین، هیچ نویزی در عکس‌های فضای باز در نور روز دیده نمی‌شود و حتی عکس‌هایی که در فضای بسته با نور نسبتا ضعیف گرفته می‌شوند نیز بسیار شفاف و بدون هر گونه نویزی هستند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا در نور روز و در حالت Leica Vibrant را که در فضای مسقف گرفته شده است، ببینید:

نمونه عکس گوشی شیائومی ۱۳ اولترا نور روز دوربین اصلی فضای مسقف

حالت Leica Authentic عکس‌هایی کمی خاص‌تر می‌گیرد که شاید با سلیقه هر کسی همخوانی نداشته باشند و اینطور به نظر می‌رسد که این عکس‌ها، واقعیت را با پردازش زیاد و با کاهش تن رنگ، به تصویر کشیده‌اند. در این عکس‌ها، رنگ‌ها خیلی زنده نیستند و جزئیات بسیار طبیعی به نظر می‌رسند. عکس‌هایی که در حالت Leica Authentic گرفته می‌شوند، افکت ویگنتینگ (vignetting) دارند و بنابراین، حاشیه‌های آن‌ها تاریک‌تر است و رنگ‌هایی با اشباع کمتر دارد.

در این حالت، نوعی سبک خاص در عکاسی به کار می‌رود و جهان پیرامون را با پردازش بسیار زیادی به تصویر می‌کشد. شاید نمای غمگین و سایه‌های تیره زمانی که محدودیت‌هایی در فناوری وجود داشت، محبوب بود اما امروزه این سبک عکاسی خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا در نور روز و در حالت Leica Authentic را ببینید:

نمونه عکس شیائومی ۱۳ اولترا دوربین اصلی نور روز حالت authentic

دوربین اصلی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا دارای قابلیت تغییر گشودگی دیافراگم است که مابقی دوربین‌های اصلی دارای لنز یک اینچی از آن بی‌بهره هستند. امکان انتخاب بین f/1.9 و f/4.0 کنترل عمق میدان دید و فوکوس را به طور کامل در اختیار شما می‌گذارد.

معمولا، کاهش عمق میدان دید و بوکه شدن پس‌زمینه سوژه، حالت بسیار زیبایی ایجاد می‌کند که به آن پرتره می‌گویند و محبوبیت بسیار زیادی به ویژه برای عکاسی از چهره دارد. با این حال، کم عمق بودن میدان دید مشکلاتی را به ویژه در هنگام عکاسی از سوژه‌های نزدیک که فاصله کمی با اجسام پس‌زمینه دارند، ایجاد می‌کند. تغییر گشودگی دیافراگم از f/1.9 به f/4.0 با افزایش عمق میدان دید، سبب در فوکوس قرار گرفتن سوژه‌های پشتی نیز می‌شود و کل میدان دید را به طور شفاف به تصویر می‌کشد. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دیافراگم f/1.9 و در زیر آن، نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دیافراگم f/4.0 را ببینید:

نمونه عکس شیائومی ۱۳ اولترا دیافراگم باز

نمونه عکس شیائومی ۱۳ اولترا دیافراگم بسته

جنبه دیگر امکان تغییر دیافراگم این است که مي‌توانید حتی با لنز بسته نیز عکس‌های بسیار شفافی بگیرید. در واقع، همانطور که در عکس‌های بالا می‌بینید، هیچ تفاوتی بین شفافیت سوژه در عکس گرفته شده با f/1.9 با عکس گرفته شده با f/4.0 دیده نمی‌شود. البته عمق میدان دید در حالت اول کمتر است و پس‌زمینه، بوکه می‌شود.

با اینکه دوربین اصلی در حالت پیش فرض تصاویری با رزولوشن ۱۲.۵ مگاپیکسل خلق می‌کند، امکان خلق تصاویر ۵۰ مگاپیکسلی نیز دارد. در این حالت، جزئیات زیادی به ویژه در الگوهای مصنوعی مثل سطح پارچه، به تصویر کشیده می‌شوند. مثل همیشه، عکس‌ها در حالت رزولوشن کامل، حجم بسیار بالایی دارند و واقعا نیازی به استفاده از رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی دیده نمی‌شود؛ مگر اینکه بخواهید عکس را بدون کاهش کیفیت، کراپ کنید.

اگر دوربین را روی زوم ۲ برابری قرار دهید، دقیقا مثل این است که با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی عکس گرفته‌اید و سپس آن را کراپ کرده‌اید. در واقع، زوم ۲ برابری با دوربین اصلی به صورت کاملا دیجیتالی انجام می‌شود. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از این عکس‌ها را بببنید:

نمونه عکس شیائومی ۱۳ اولترا زوم ۲ برابری

حالا وقت این است که در رابطه با جذاب‌ترین بخش این بررسی شیائومی ۱۳ اولترا، یعنی دوربین‌های تله‌فوتو و پریسکوپی صحبت کنیم.

دوربین تله‌فوتو دارای زوم اپتیکی ۳.۲ برابری می‌تواند عکس‌هایی با کیفیت و شفافیت بسیار بالا بگیرد و جزئیات بسیار زیادی را به تصویر بکشد. البته، کمی نویز در بخش‌های یکدست تصویر مثل آسمان دیده می‌شود که خیلی ناجور نیست اما این عکس‌ها به تمیزی عکس‌های دوربین اصلی نیستند. کنتراست عالی و رنگ‌های زنده از دیگر مشخصات عکس‌های دارای زوم اپتیکی ۳.۲ برابری است.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم اپتیکی ۳.۲ برابری گرفته شده در نور روز با گوشی شیائومی ۱۳ اولترا را ببینید:

شیائومی ۱۳ اولترا زوم ۳ برابری

دوربین پریسکوپی دارای اپتیکی ۵ برابری نیز عکس‌هایی به خوبی دوربین دارای زوم ۳.۲ برابری می‌گیرد. این عکس‌ها از شفافیت بسیار بالایی برخوردار هستند و کنتراست بسیار بالایی دارند که سبب می‌شود تا جزئیات زیادی را نمایش دهند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم اپتیکی ۵ برابری گرفته شده در نور روز با گوشی شیائومی ۱۳ اولترا را ببینید:

زوم پنج برابری شیائومی ۱۳ اولترا

دوربین اولتراواید نیز می‌تواند مثل سه دوربین دیگر، عکس‌های بسیار خوب و با کیفیتی در نور روز بگیرد. بازتولید رنگ این دوربین، به خوبی دیگر دوربین‌های پشتی Xiaomi 13 Ultra است، تمام تصویر از شفافیت بسیار بالایی برخوردار است و جزئیات بسیار زیادی در عکس‌ها دیده می‌شود.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گرفته شده در نور روز با گوشی شیائومی ۱۳ اولترا را ببینید:

عکس اولتراواید شیائومی ۱۳ اولترا

بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر کیفیت عکس‌های پرتره

حالت پرتره گزینه‌های متعددی دارد. در حالت پیشفرض (Default) از دوربین تله‌فوتو دارای زوم ۳.۲ برابری برای گرفتن عکس‌های پرتره استفاده می‌شود. این دوربین، نه تنها می‌تواند پرتره‌هایی با کیفیت بسیار بالا بگیرد، بلکه با نزدیک کردن سوژه، عکاسی پرتره از چهره را بسیار راحت می‌کند. در شکل زیر می‌توانید نمونه‌ای از این عکس‌ها را ببینید:

عکس پرتره پیشفرض شیائومی ۱۳ اولترا

حالت بعدی، حالت مستند (Documentary) است که از دوربین اصلی برای عکاسی استفاده می‌کند اما با کراپ کردن عکس، آن را معادل با زوم با لنز ۳۵ میلی متری، بزرگ‌‌نمایی می‌کند. از آیکون این حالت بر می‌آید که پرتره‌های سیاه و سفید می‌گیرد اما اینطور نیست و این پرتره‌ها رنگی هستند. کیفیت عکس‌های دوربین اصلی به قدری بالا است که ارزش کراپ کردن دارند و هیچ تعجبی ندارد که این عکس‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند. در شکل زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره گرفته شده با حالت Documentary را ببینید:

عکس پرتره documentary شیائومی ۱۳ اولترا

حالت بعدی، حالت بوکه چرخشی (Swirly Bokeh) است که مثل حالت Documentary با دوربین اصلی گرفته می‌شود اما دارای کراپ معادل با زوم لنز ۵۰ میلی متری است. کیفیت عکس در این حالت نیز معرکه است (مگر اینکه در نور ضعیف عکاسی کنید) و حالت ویگنتینگ، توجه را به سمت سوژه در مرکز تصویر جلب می‌کند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از این عکس‌ها را ببینید:

عکس پرتره swirly شیائومی ۱۳ اولترا

حالت بعدی، پرتره (Portrait) است (حالت پرتره در حالت عکاسی پرتره!) که مثل حالت پیشفرض از دوربین تله‌فوتو دارای زوم ۳.۲ برابری برای عکاسی استفاده می‌کند ولی افکت بوکه روی پس‌زمینه بسیار قوی‌تر از حالت پیشفرض است و حالت ویگنتینگ نیز دارد. در زیر مي‌توانید نمونه‌ای از این عکس‌ها را ببینید:

عکس پرتره پرتره شیائومی ۱۳ اولترا

حالت آخر در حالت عکاسی پرتره گوشی Xiaomi 13 Ultra، حالت فوکوس نرم (Soft Focus) است که مجددا از دوربین دارای زوم اپتیکی ۳.۲ برابری استفاده می‌کند اما زوم آن معادل زوم لنز دارای فاصله کانونی ۹۰ میلی متری است و نوعی افکت خاص دارد که چهره سوژه را نیز کمی مات می‌کند و ممکن است هر کسی آن را دوست نداشته باشد. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره Soft Focus را ببینید:

عکس پرتره standing شیائومی ۱۳ اولترا

جالب است بدانید که این گوشی دارای نوعی حالت پرتره دیگر است که در حالت عکاسی پرتره نمی‌توانید به آن دسترسی داشته باشید و برای استفاده از آن باید به منوی تنظیمات بروید. این حالت تمام بدن (Full Body) نام دارد، از دوربین اصلی با فاصله کانونی استاندارد ۲۳ میلی متری استفاده می‌کند و برای گرفتن عکس‌هایی است که می‌خواهید سوژه را در محیط اطرافش نشان دهید ولی محیط اطراف اهمیت زیادی ندارد و بهتر است که خارج از فوکوس باشد. در شکل زیر می‌توانید نمونه‌ای از این عکس‌ها را ببینید:

 

بررسی کیفیت عکس‌های دوربین سلفی Xiaomi 13 Ultra

حالا که بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر کیفیت عکس دوربین‌های پشتی در نور مناسب را تمام کردیم، وقت آن است که در رابطه با عکس‌های دوربین سلفی صحبت کنیم. دوربین جلوی این پرچمدار شیائومی دارای دو زوم ۰.۸ برابری و زوم ۱.۰ برابری است. عکس‌های دارای زوم ۰.۸ برابری از میدان دید طبیعی دوربین استفاده مي‌کنند اما عکس‌های دارای زوم ۱.۰ برابری کمی کراپ شده هستند.

عکس‌های سلفی رزولوشن ۳۲ مگاپیکسلی دارند و نمی‌توان حالت پیکسل باینینگ ۴ به یک را برای آن‌ها فعال کرد. این در حالی است که سنسور به کار رفته در این دوربین، فیلتر Quad Bayer دارد! این عکس‌ها اگرچه حجم زیادی دارند اما جزئیات خیلی زیادی را با در نظر گرفتن رزولوشن ۳۲ مگاپیکسلی نشان نمي‌دهند و عملا حجم بالای آن‌ها هیچ مزیتی به کیفیت اضافه نمی‌کند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از این عکس‌ها را ببینید:

عکس سلفی شیائومی ۱۳ اولترا

اگر این عکس‌ها رزولوشن ۸ مگاپیکسلی داشتند، عکس‌های سلفی معرکه‌ای محسوب می‌شدند زیرا بازتولید رنگ در آن‌ها عالی است و محدوده داینامیک گسترده‌ای دارند. البته اگر نور از پشت بتابد، شاهد نوردهی بیش از حد در این عکس‌ها خواهیم بود. در زیر می‌توانید چندین نمونه از عکس‌های سلفی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا را که رزولوشن آن‌ها به صورت دستی تا ۸ مگاپیکسل کاهش یافته است را ببینید:

کیفیت سلفی شیائومی ۱۳ اولترا

اگر از حالت پرتره برای عکاسی سلفی استفاده کنید، عکس‌ها با زوم یک برابری گرفته می‌شوند و هیچ راهی برای تغییر آن وجود ندارد. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره گرفته شده با دوربین سلفی گوشی Xiaomi 13 Ultra را ببینید:

سلفی پرتره شیائومی ۱۳ اولترا

بررسی کیفیت عکس‌های شیائومی ۱۳ اولترا در نور ضعیف

در این بخش به بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر عکاسی در شب و نور ضعیف می‌پردازیم. وقتی شرایط نوری بد باشد، این گوشی به صورت خودکار، حالت شب (Night mode) را فعال می‌کند و کمی پردازش روی عکس‌ها انجام می‌دهد. البته شما می‌توانید حالت شب را به صورت دستی غیر فعال کنید که برای این کار باید به تنظیمات دوربین بروید.

عکاسی در شب با دوربین اصلی

عکس‌های دوربین اصلی در نور ضعیف در حالت Photo و در حالی که حالت شب (Night mode) روشن باشد، شگفت‌انگیز هستند. تعادل نوردهی در این عکس‌ها واقعا حرف ندارد و سبب می‌شود که هم سایه‌ها و هم بخش‌های روشن تصویر، نمای کاملا طبیعی داشته باشند و به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شوند.

رنگ‌ها در این عکس‌ها دقیق و اشباع هستند و تعادل سفید نیز کوچک‌ترین مشکلی ندارد. بازتولید جزئیات به صورت کاملا طبیعی انجام می‌شود ولی بعضی جاهای تصویر، بیش از حد شفاف‌سازی مي‌شود که البته در بعضی از گوشی‌های رقیب نیز می‌توان این مشکل را دید.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین نرم افزار برای حذف FRP چیست؟ آموزش رایگان حذف FRP برای گوشی‌های اندرویدی

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا در نور ضعیف با حالت شب خودکار را ببینید:

عکس دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا در شب

این گوشی، حالت شب اختصاصی نیز دارد که بهبودهای خفیفی در عکس‌های دوربین اصلی ایجاد می‌کند. این عکس‌ها در بعضی موارد، سایه‌ها را بهتر نشان مي‌دهند و نقاط روشن را بهتر حفظ می‌کنند. البته، اگر نور مصنوعی زیادی در محیط وجود داشته باشد، فعال کردن حالت شب اختصاصی می‌تواند سبب نوردهی بیش‌ از حد عکس‌ها شود. در مجموع می‌‌توان گفت که حالت شب خودکار، نقطه ضعف قابل توجهی ندارد که بخواهید آن را با فعال کردن حالت شب اختصاصی، جبران کنید.

در شکل زیر می‌توانید نمونه‌ای عکس‌های گرفته شده با Xiaomi 13 Ultra در نور ضعیف را ببینید که با دوربین اصلی و در حالتی گرفته شده‌اند که حالت شب اختصاصی، فعال است:

حالت شب دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا

اگر هم حالت شب خودکار و هم حالت شب اختصاصی را خاموش و در نور ضعیف با دوربین اصلی عکاسی کنیم، محدوده داینامیک، ضعیف‌تر می‌شود و در صحنه‌هایی که کنتراست زیادی داشته باشند، هایلایت‌ها خیلی روشن و سایه‌ها خیلی تاریک خواهند بود.

در شکل زیر می‌توانید نمونه‌ای عکس‌های گرفته شده با Xiaomi 13 Ultra در نور ضعیف را ببینید که با دوربین اصلی و در حالتی گرفته شده‌اند که حالت شب اختصاصی و خودکار، غیر فعال است:

عکس دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا در حالت شب خاموش

اگر با دوربین اصلی تا دو برابر زوم کنید، امکان فعال کردن حالت شب اختصاصی وجود ندارد اما حالت شب خودکار، فعال باقی می‌ماند و هایلایت‌ها و سایه‌ها را بهتر از حالتی نشان می‌دهد که هم حالت شب خودکار و هم حالت شب اختصاصی، غیر فعال باشند. این عکس‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا در نور ضعیف و با زوم ۲ برابری را ببینید:

عکس دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا در شب با زوم ۲ برابری

اگر حالت شب خودکار را غیر فعال کنید، عکس‌های دارای زوم ۲ برابری که با دوربین اصلی در شب می‌گیرید، به صورت زیر خواهند بود:

دوربین اصلی شیائومی ۱۳ اولترا در شب با زوم ۲ برابری بدون حالت شب

عکاسی در شب با دوربین تله‌فوتو دارای زوم اپتیکی ۳.۲ برابری

حالا به بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر عکاسی در شب با دوربین‌های دارای زوم اپتیکی می‌پردازیم. ابتدا با دوربین دارای فاصله کانونی ۷۵ میلی متر شروع می‌کنیم که قادر به زوم اپتیکی ۳.۲ میلی متری است.

عکس‌هایی که با این دوربین در نور ضعیف گرفته می‌شوند، شباهت بسیار زیادی به عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی دارند؛ اگر حالت شب روشن نباشد، این عکس‌ها هایلایت‌ها را خیلی روشن و سایه‌ها را خیلی تاریک نشان می‌دهند اما در حالت شب، از کیفیت بسیار بالا و محدوده داینامیک خیلی خوبی برخوردار هستند. اضافه کردن حالت شب اختصاصی به حالت شب خودکار، سبب بهبود خفیفی در این عکس‌ها می‌شود. عکس‌های دارای زوم ۳.۲ برابری در نور ضعیف و در حالت شب، جزئیات بسیار زیادی دارند و کنترل نویز در آن‌ها خیلی خوب است.

عکس‌های دارای زوم ۳.۲ برابری که در شب گرفته می‌شوند، کمی رنگ و رو رفته و سردتر از چیزی که باید باشند، به نظر می‌رسند. البته این مشکل در دوربین اصلی نیز کمی دیده می‌شود و با زوم ۲ برابری بیشتر خودش را نشان می‌دهد اما تا زمانی که از زوم ۳.۲ برابری استفاده نکنیم، خیلی واضح نیست.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین تله‌فوتو ۷۵ میلیمتری گوشی شیائومی ۱۳ اولترا در نور ضعیف و با حالت شب خودکار را ببینید:

زوم ۳ برابری شیائومی ۱۳ اولترا در شب

اگر حالت شب اختصاصی را فعال کنید، عکس‌ها به شکل زیر خواهند بود:

زوم ۳ برابری شیائومی ۱۳ اولترا در حالت شب

حالا اگر هم حالت شب خودکار و هم حالت شب اختصاصی را غیر فعال کنید، عکس‌های دوربین تله‌فوتو دارای زوم ۳.۲ برابری در شب، به شکل زیر خواهند بود:

زوم ۳ برابری شیائومی ۱۳ اولترا بدون حالت شب

بررسی کیفیت عکس‌های دوربین پریسکوپی ۱۲۰ میلی متری در نور شب

اگر از دوربین پریسکوپی دارای زوم اپتیکی ۵ برابری استفاده کنید، مشکل رنگ‌پریده بودن و سردتر بودن عکس‌ها در Xiaomi 13 Ultra خودش را بیشتر از قبل نشان می‌دهد. البته این مشکل فقط در بعضی از صحنه‌ها پیش می‌آید و بیشتر صحنه‌ها، عکس‌هایی با دقت بالا و اشباع کافی ایجاد می‌شوند.

مشکل دیگر دوربین پریسکوپی شیائومی ۱۳ اولترا برای عکاسی در نور ضعیف، پخش شدن نور منابع نوری است که نمی‌توان آن را اصلاح کرد. این دوربین تله‌فوتو می‌تواند در شب، عکس‌هایی با جزئیات بسیار زیاد بگیرد ولی این عکس‌ها، کمی نرم‌تر از حالت ایده‌آل هستند.

در شکل زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین ۱۲۰ میلیمتری گوشی شیائومی در شب را ببینید که در حالت شب خودکار گرفته شده‌ است:

زوم ۵ برابری شیائومی ۱۳ اولترا در شب

در شکل زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین ۱۲۰ میلیمتری گوشی شیائومی در شب را ببینید که در حالت شب اختصاصی گرفته شده‌ است:

زوم ۵ برابری شیائومی ۱۳ اولترا در حالت شب

در شکل زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین ۱۲۰ میلیمتری گوشی شیائومی در شب را ببینید که بدون حالت شب گرفته شده‌ است:

زوم پنج برابری شیائومی ۱۳ اولترا بدون حالت شب

بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر کیفیت عکس‌های اولتراواید در شب

دوربین اولتراواید می‌توانید عکس‌های خیلی خوبی در نور ضعیف بگیرد که در مقایسه با بسیاری از عکس‌های زاویه‌باز گرفته شده توسط گوشی‌های رقیب، بسیار بهتر هستند و تقریبا هیچ نقطه ضعف مهمی ندارند. این عکس‌ها از محدوده داینامیک گسترده‌ای برخوردار هستند و میدان دید گسترده‌ای دارند و تمامی انواع سایه‌ها و هایلایت‌ها در یک قاب جای می‌گیرند. جالب است که تعادل سفید عکس‌های زاویه‌باز این گوشی در مقایسه با عکس‌های دوربین‌های تله‌فوتو بهتر است و این عکس‌ها، دقت رنگ بالاتری از خودشان نشان می‌دهند.

همچنین، باید اشاره کنیم که اگرچه سنسور مورد استفاده در ساخت دوربین اولتراواید گوشی شیائومی ۱۳ اولترا کوچک‌تر از سنسورهای مورد استفاده در دوربین‌های اولتراواید دو نسل قبلی یعنی شیائومی 12S Ultra و شیائومی ۱۱ اولترا است اما کیفیت عکس‌های اولتراواید اصلا کاهش نشان نمی‌دهد و این عکس‌ها مثل گذشته جزئیات بسیار زیادی دارند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید گوشی Xiaomi 13 Ultra در نور شب را ببینید که با حالت شب خودکار گرفته شده است:

عکس اولترا واید شیائومی ۱۳ اولترا در شب

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید گوشی Xiaomi 13 Ultra در نور شب را ببینید که با حالت شب اختصاصی گرفته شده است:

عکس اولتراواید شیائومی ۱۳ اولترا در حالت شب

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید گوشی Xiaomi 13 Ultra در نور شب را ببینید که با بدون حالت شب گرفته شده است:

عکس اولتراواید شیائومی ۱۳ اولترا بدون حالت شب

بررسی کیفیت ویدئو گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

حالا که بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از نظر کیفیت عکس در شب و روز را به اتمام رساندیم، وقت آن است که در رابطه با کیفیت ویدئوهای این گوشی صحبت کنیم.

تمامی چهار دوربین پشتی این گوشی می‌توانند ویدئوهایی با حداکثر کیفیت 8K و حداکثر نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه در این کیفیت ضبط کنند و همه آن‌ها امکان فیلمبرداری با کیفیت 4K در نرخ‌های ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه را دارند. همچنین، این کیفیت و نرخ فریم فیلمبرداری در زوم دیجیتالی ۲ برابری با دوربین اصلی نیز امکان‌پذیر است. دوربین سلفی، همانطور که عملکرد خیلی خوبی برای عکاسی نداشت، در فیلمبرداری نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند و حداکثر کیفیت فیلمبرداری آن 4K با نرخ‌های ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه است. تمامی دوربین‌ها در تمامی حالت‌ها، حتی دوربین اصلی در کیفیت 4K، دارای قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر هستند. در تمامی ویدئوها، صدا با سرعت ۳۲۰ کیلوبایت بر ثانیه ضبط می‌شود.

کیفیت فیلم‌های دارای نرخ فریم ۲۴ یا ۳۰ فریم بر ثانیه، تفاوتی با همدیگر ندارند اما اگر از نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه استفاده کنید، ویدئو کمی نرم‌تر می‌شود.
ویدئوی 4K دوربین اصلی از نظر کیفیت عالی هستند. نوردهی این ویدئوها کاملا به جا است و محدوده داینامیک گسترده‌ای دارند. سایه‌ها و هایلایت‌ها در این ویدئوها به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده می‌شوند. کیفیت رنگ‌ها نیز به اندازه کیفیت رنگ‌های عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی، خوب است. این ویدئوها از جزئیات بسیار خوبی برخوردارند و هیچ نویزی در آن‌ها دیده نمی‌شود. کیفیت ویدئوی 8K آنچنان تعریفی ندارد و در مقایسه با گوشی‌های رقیب، در حد متوسط قرار می‌گیرد.

ویدئوهای دارای زوم ۲ برابری، همان ویدئوی بدون زوم هستند که کراپ شده‌اند و کیفیت هر پیکسل آن‌ها نیز خیلی بالا نیست. البته، ویدئوهای 8K با زوم ۲ برابری، ظاهر بهتری در مقایسه با ویدئوی 4K با زوم ۲ برابری دارند. رنگ‌ها در این ویدئوها، کمی اشباع‌تر به نظر می‌رسند.

اگر از دوربین تله‌فوتو دارای زوم اپتیکی برای فیلمبرداری در نور ضعیف استفاده کنیم، کیفیت ویدئوها تقریبا به خوبی ویدئوهای بدون زوم با دوربین اصلی خواهد بود. در واقع، نوردهی و بازتولید رنگ در این دوربین، تفاوتی با دوربین اصلی ندارد. فیلمبرداری با دوربین پریسکوپی دارای زوم اپتیکی ۵ برابری نیز تفاوتی ندارد و کیفیت ویدئوها به همان خوبی است.

در مورد دوربین اولتراواید نیز باید بگوییم که این دوربین می‌تواند ویدئوهای بسیار خوبی، حتی به خوبی ویدئوهای دوربین‌‌های اصلی و تله‌فوتو ضبط کند. البته، میدان دید بسیار باز و هوای ابری مي‌تواند مشکلاتی در نوردهی ایجاد کند و در تلاش برای حفظ نقاط روشن تصویر، سایه‌ها را تیره‌تر از چیزی که هستند، به تصویر بکشد. این ویدئو از جزئیات بسیار خوبی برخوردار هستند اما شفافیت خیلی زیادی در مقایسه با ویدئوهای اولتراواید گوشی‌های رقیب ندارند.

کیفیت ویدئوهای دوربین اصلی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا در نور شب نیز خوب است اما این ویدئوها با وجود شفافیت بالا و جزئیات بسیار زیاد، کمی تاریک به نظر می‌رسند و نوردهی کافی ندارند. این وضعیت به ویژه در دوربین اولتراواید که زاویه دید بازتری دارد، شدیدتر است و در مجموع می‌توان گفت که کیفیت ویدئوهای اولتراواید در نور ضعیف، خیلی رضایت‌بخش نیست.

فریم بسته‌تر به کاربر کمک می‌کند تا بتواند فیلم‌های بهتری در نور کم بگیرد زیرا کاربر می‌تواند فقط از بخش‌های دارای نوردهی مناسب صحنه، فیلم‌برداری کند. هر دو دوربین تله‌فوتو Xiaomi 13 Ultra در بازتولید رنگ و نوردهی، عملکرد خیلی خوبی دارند اما از نظر شفافیت، متوسط هستند.

تقریبا نمی‌توانیم هیچ ایرادی از پایدارسازی تصویر بگیریم و هر چهار دوربین این گوشی، ویدئوها را به شکل معرکه‌ای پایدارسازی می‌کنند تا لرزش‌ها در هنگام راه رفتن در فیلم به تصویر کشیده نشود.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت گوشی شیائومی ۱۳ اولترا چقدر است؟

قیمت گوشی شیائومی ۱۳ اولترا در اواخر خرداد ۱۴۰۲ چیزی حدود ۶۰ تا ۹۵ میلیون تومان است. طبیعی است که گوشی شیائومی ۱۳ اولترا با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت، ارزان‌ترین و گوشی شیائومی ۱۳ اولترا با حافظه یک ترابایت، گران‌ترین نسخه این گوشی سامسونگ است.

۲- مهم‌ترین مشخصات گوشی موبایل شیائومی ۱۳ اولترا چیست؟

از مهم‌ترین مشخصات گوشی موبایل شیائومی ۱۳ اولترا می‌توان به پوشش گوریلا گلس ویکتوس در جلو و پوشش چرم سازگار با محیط زیست در پشت، مقاومت محیطی IP68، نمایشگر دارای رزولوشن قابل تغییر با حداکثر کیفیت ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل، قابلیت تغییر خودکار نرخ نوسازی، تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با پردازنده گرافیکی Adreno 740، حداکثر رم ۱۶ گیگابایت و حداکثر حافظه داخلی یک ترابایت، چهار دوربین پشتی ۵۰ مگاپیکسلی با سنسورهای بزرگ و قابلیت‌هایی مثل دیافراگم متغیر در دوربین اصلی، زوم اپتیکی ۳.۲ برابری، زوم اپتیکی ۵ برابری، امکان فیلمبرداری با کیفیت 4K در هر چهار دوربین و 8K در دوربین اصلی و قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر در همه دوربین‌ها، مجهز بودن همه همه دوربین‌ها به لنزهای لیسا، سنسورهای متعدد و قابلیت اتصال به اینترنت 5G، باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت با سرعت شارژ سیمی ۹۰ وات، سرعت شارژ بی‌سیم ۵۰ وات و قابلیت شارژ معکوس و مجهز بودن به DisplayPort اشاره کرد.

۳- مهم‌ترین نقطه ضعف گوشی شیائومی ۱۳ اولترا چیست؟

بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا نشان می‌دهد که مهم‌ترین نقطه ضعف این گوشی، دوربین سلفی است که اصلا نمی‌توان آن را برازنده یک گوشی پرچمدار دانست. این دوربین عکس‌هایی با خروجی ۳۲ مگاپیکسلی تولید می‌کند و قادر به کاهش حجم عکس‌ها تا ۸ مگاپیکسل نیست. گذشته از این می‌توان به نداشتن قابلیت فوکوس خودکار و نداشتن امکان فیلم‌برداری با کیفیت 4K اشاره کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله با بررسی Xiaomi 13 Ultra در خدمت شما شما مخاطبان گرامی مجله تکنولوژی فرنا بودیم. این گوشی پرچمدار، بهترین گوشی ساخت شرکت شیائومی در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود که ما در این مقاله به بررسی نسخه چینی آن پرداختیم. البته، نسخه چینی تنها تفاوت‌های اندکی، آن‌هم در سطح نرم‌افزاری، با نسخه جهانی دارد.
شیائومی ۱۳ اولترا با مجهز بودن پوشش گوریلا گلس ویکتوس در جلو، پوشش چرم مصنوعی سازگار با محیط زیست در پشت و قابی آلومینیومی که این دو را به همدیگر متصل می‌کند، می‌توانست طراحی بسیار زیباتری داشته باشد اما سخت‌افزارهای سیستم دوربین پشتی شگفت‌انگیز آن، فضای زیادی نیاز دارند و بنابراین، شیائومی مجبور بوده است تا تغییراتی در ساختار گوشی ایجاد کند که ضخامت گوشی را به طور قابل توجهی افزایش داده‌اند و اثر بدی روی زیبایی‌شناسی آن گذاشته‌اند اما نمی‌توان طراحی این گوشی را ضعیف دانست. گذشته از این، باید به امتیاز مقاومت محیطی IP68 نیز اشاره کنیم.
این گوشی مجهز به نمایشگری بسیار با کیفیت از نوع AMOLED است که امکان کاهش رزولوشن آن از ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل به کیفیت‌های پایین‌تر نیز وجود دارد و با این کار می‌توان در مصرف باتری صرفه‌جویی کرد. نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز نمایشگر چیزی نیست که شیائومی به آن افتخار کند اما این گوشی دارای قابلیت تنظیم خودکار نرخ نوسازی است که عملکرد خیلی خوبی دارد و می‌تواند در هنگام نمایش تصاویر ساکن، نرخ نوسازی را تا یک هرتز نیز کاهش دهد که نتیجه آن، مصرف بسیار بهینه باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری است. البته اگر باتری زودتر از حد انتظار شما خالی شود، قابلیت شارژ ۹۰ وات سیمی یا ۵۰ وات بی‌سیم، به سرعت آن را شارژ خواهد کرد. گذشته از این می‌توانید از این گوشی برای شارژ کردن گجت‌های دارای قابلیت شارژ وایرلسی Qi نیز استفاده کنید.
شیائومی ۱۳ اولترا مجهز به استریو اسپیکر بسیار خوبی است که بلندی و کیفیت صدای آن حتی در بین گوشي‌های پرچمدار نیز کم‌نظیر است. با وجود این سیستم صوتی و نمایشگر عالی با قابلیت‌های فراوان، گوش دادن به موزیک و تماشای ویدئو و دیگر محتواهای صوتی و تصویری در این گوشی برای شما بسیار لذت‌بخش خواهد بود.
این گوشی با سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI 14 با قابلیت‌های خاص وارد بازار شده است. البته ما فقط به نسخه چینی دسترسی داشتیم و بنابراین، رابط کاربری گوشی شیائومی ۱۳ پرو را که احتمال می‌دهیم تا حد بسیار زیادی شبیه به رابط کاربری مدل اولترا باشد، بررسی کردیم.
گوشی Xiaomi 13 Ultra مجهز به پیشرفته‌ترین تراشه موجود در بازار موبایل دنیا یعنی کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۲ است که با پردازنده گرافیکی Adreno 740 کار می‌کند و بدون شک، هم از نظر توان پردازشی CPU و هم از نظر قدرت پردازش گرافیکی، یکی از برترین گوشي‌های پرچمدار حال حاضر دنیا محسوب می‌شود و حتی با امثال سامسونگ گلکسی ۲۳ اولترا نیز رقابت می‌کند. این گوشی با مجهز بودن به نوعی سیستم خنک‌کننده خاص که برای اولین بار در گوشي‌های موبایل به کار رفته است، حرارت تراشه را به خوبی دفع می‌کند و از پایداری عملکردی خارق‌العاده‌ای برخوردار است.
اما مهم‌ترین ویژگی شیائومی ۱۳ اولترا که دلیل قیمت بسیار بالای آن است، چیزی نیست جز سیستم دوربین پشتی بی‌نظیر. چهار دوربین ۵۰ مگاپیکسلی با سنسورهای بزرگ شامل دوربین اصلی دارای سنسور یک اینچی، دوربین تله‌فوتو دارای زوم اپتیکی ۳.۲ برابری، دوربین تلفوتو دارای زوم اپتیکی ۵ برابری و دوربین اولتراواید دارای زاویه دید ۱۲۲ درجه، مجموعه دوربین پشتی را می‌سازند. با این وجود، بزرگ‌ترین و شاید تنها نقطه ضعف گوشی، دوربین جلو است که معایب زیادی دارد و عکس‌هایی ۳۲ مگاپیکسلی به شما تحویل می‌دهد که کیفیتی در حد عکس‌های ۸ مگاپیکسلی دوربین‌های رقیب و حتی کمتر از آن دارند.
چیزی که دوربین اصلی را خاص می‌کند، امکان داشتن کنترل روی عمق میدان دید با تغییر گشودگی دیافراگم بین دو حالت f/1.9 و f/4.0 است. همه این دوربین‌ها دارای قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 4K هستند و دوربین اصلی می‌تواند با کیفیت 8K نیز فیلمبرداری کند. همچنین، همه دوربین‌ها مجهز به قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر هستند که عملکرد خیره‌کننده‌ای در رفع لرزش‌های دوربین در هنگام فیلمبرداری دارد. در کل می‌توان گفت که کیفیت عکاسی و فیلمبرداری در شب و روز واقعا معرکه است و قابلیت‌های متعددی که اپلیکیشن دوربین در اختیار شما قرار می‌دهد، تقریبا در دنیای موبایل، نظیر ندارد.
در مجموع، بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا نشان می‌دهد که این پرچمدار گران قیمت شیائومی، به غیر از دوربین سلفی، نقطه ضعف مهمی ندارد و اگر به دنبال یک گوشی پرچمدار قدرتمند با با دوربینی قابل رقابت با دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای هستید، می‌توانیم خرید گوشی Xiaomi 13 Ultra را به شما پیشنهاد کنیم.

منبع:
gsmarena.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا