بررسی و مقایسهموبایل

بررسی گوشی S20 FE 5G؛ ارزندگی را تجربه کنید!

با نسخه طرفداری گوشی‌های S20 آشنا شوید

گوشی‌های سری S پرچمداران سامسونگ هستند که معمولا قیمت‌های خیلی بالایی دارند. از آن‌جایی که خیلی‌ها توان خرید این گوشی‌ها را ندارند، سامسونگ نسخه‌های ارزان‌تری از مدل‌های مختلف سری S با پسوند FE (خلاصه شده عبارت Fan Edition به معنی نسخه طرفداری) نیز وارد بازار می‌کند که از پسوند لایت (Lite) نیز برای اشاره به آن‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی گوشی S20 FE 5G بپردازیم. با فرنا موبایل تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بررسی سریع گوشی سامسونگ گلکسی S20 FE 5G

گوشی S20 FE 5G که آخرین گوشی سامسونگ سری S معرفی شده در سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود، نسخه‌ای طرفداری از گوشی‌های خانواده S است و با اینکه قیمت پایین‌تری در مقایسه با آن گوشی‌های پرچمدار دارد ولی بدون شک نمی‌توان آن را لایت دانست زیرا از مشخصات بسیار خوبی برخوردار است.

یکی از این مشخصات گوشی S20 FE 5G تراشه پرچمدار آن است که نه تنها از توان پردازشی بسیار بالایی برخوردار است، بلکه می‌تواند به اینترنت 5G نیز متصل شود. در حالی که نسخه 4G در بعضی مناطق با تراشه اگزینوس ۹۹۰ و در مناطق دیگر با تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ وارد بازار شده است، نسخه 5G در تمام مناطق دنیا با تراشه اسنپدراگون کار می‌کند. ما در این مقاله می‌خواهیم صرفا به بررسی تخصصی گوشی S20 FE 5G بپردازیم و با گوشی نسخه بدون مودم 5G کاری نداریم.

سامسونگ گلکسی S20 FE 5G صفحه نمایشی ۶.۵ اینچی از نوع Super AMOLED دارد که از نظر اندازه چیزی بین گلکسی S20 و گلکسی +S20 است. نمایشگر این گوشی برخلاف نمایشگرهای سری S20 از قابلیت +HDR پشتیبانی نمی‌کند و به جای روزلوشن QHD، کیفیت Full HD دارد اما سامسونگ نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز در نسخه طرفداری گوشی‌های سری S20 را حفظ کرده است.

گلکسی S20 FE 5G همانند همه گوشی‌های نسخه FE دارای سه دوربین پشتی است. دوربین اصلی حسگری بزرگ با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل دارد، دوربین اولتراواید نیز عکس‌هایی با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل خلق می‌کند و دوربین تلفوتو که دارای قابلیت زوم اپتیکی ۳ برابری است، حسگری با رزولوشن ۸ مگاپیکسل دارد. متأسفانه دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی S20 FE 5G خیلی بهتر از دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی به کار رفته در گوشی‌های S20 و +S20 به نظر نمی‌رسد.

البته طبیعی است که شرکت سامسونگ برای کاهش قیمت این گوشی در مقایسه با گوشی‌های گران‌قیمت سری S20 بعضی از مشخصات را تضعیف کرده باشد. برای مثال، در حالی که گوشی‌های خانواده S20 سامسونگ دارای پوشش گوریلا گلس ۶ در سطح پشتی و جلویی هستند، نسخه طرفداری دارای نوعی شیشه محافظه ناشناس روی صفحه نمایش است و در سطح پشتی بدنه‌ای از جنس پلاستیک دارد. گذشته از این، ظرفیت رم گوشی سامسونگ گلکسی S20 FE 5G شش یا هشت گیگابایت است اما گوشی‌های پرچمدار سری S20 رم ۸ یا ۱۲ گیگابایت دارند.

دیگر تفاوت قابل ذکر این گوشی با خانواده S20، حسگر اثر انگشت نوری است که با حسگر اثر انگشت اولتراسونیک مرسوم مورد استفاده در سری S و سری نوت تفاوت دارد ولی نمی‌توان آن را برتری یا ضعف دانست.

در ادامه این مقاله به بررسی گوشی S20 FE 5G از نظر طراحی، صفحه نمایش، رابط کاربری، عملکرد، دوربین، باتری و سرعت شارژ می‌پردازیم. پیش از شروع این نقد و بررسی مفصل اجازه دهید به شما بگوییم که درون جعبه این گوشی چه چیزهایی پیدا می‌کنید.

آنباکس کردن سامسونگ گلکسی S20 FE 5G

جعبه گوشی با جعبه مشکی گوشی‌های پرچمدار سری S20 فرق دارد و با اینکه همانند آن جعبه‌ها از کارتون ضخیم ساخته شده اما رنگ آن سفید است. روی این جعبه همانند گوشی‌های خانواده S20 عبارت S20 بدون پسوند FE چاپ شده است.

گوشی S20 FE 5G

به غیر از خود گوشی، درون جعبه، آداپتر شارژر و کابل USB هم وجود دارد که البته زیاد جالب نیستند. آداپتر شارژر از نوع قدیمی Qualcomm QuickCharge 2.0 است که توان شارژ آن از ۱۵ وات فراتر نمی‌رود. کابل USB نیز از نوع USB-A است که حتی در زمان معرفی گلکسی S20 FE 5G نیز از مد افتاده محسوب می‌شد. این در حالی است که در جعبه گوشی‌های پرچمدار سری S20 می‌توانید آداپتر شارژر ۲۵ واتی و ایرفون هم پیدا کنید. به نظر می‌رسد که سامسونگ برای کاهش قیمت نسخه طرفداری این آیتم‌ها را حذف کرده است.

بررسی گوشی S20 FE 5G از نظر طراحی و ساخت

گلکسی S20 FE 5G با بردیگی دوربین سلفی در مرکز لبه بالایی صفحه نمایش و مجموعه دوربین پشتی در گوشه بالا و سمت چپ ظاهری همانند دیگر گوشی‌های سامسونگ دارد. طراحی این تلفن همراه مثل پرچمدارهای سری S نیست و بیشتر یادآور گوشی‌های میان-رده سری A است. برای مثال، نسخه طرفداری دارای حاشیه‌های ضخیم‌تری در همه طرف صفحه نمایش است که پرچچمدار نبودن آن را فریاد می‌زند.

طراحی گوشی s20 fe 5g

یکی دیگر از نشانه‌های پرچمدار بودن در دنیای سامسونگ، خمیده بودن صفحه نمایش در لبه‌های گوشی بود و با اینکه سامسونگ در طراحی پرچمداران جدید خود این عنصر را حذف کرده اما نمایشگر گوشی‌های خانواده S20 همانند پرچمداران قدیمی‌تر سامسونگ به اندازه یک میلی‌متر در لبه‌ها خمیده است. گوشی S20 FE 5G برخلاف خانواده S20 نمایشگری کاملا صاف دارد.

بریدگی دوربین سلفی در نسخه طرفداری بسیار کوچک و حتی کوچک‌تر از بریدگی دوربین سلفی خانواده S20 است. این بریدگی کاملا با صفحه نمایش احاطه می‌شود؛ چیزی که طراحی O-infinity نامیده می‌شود.

بررسی گوشی S20 FE 5G از نظر طراحی و ساخت نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین تفاوت گوشی‌های سری S20 با نسخه طرفداری در جنس بدنه پشتی است در حالی که گوشی‌های S20 و +S20 دارای سطحی از جنس گوریلا گلس ۶ در سطح پشتی خود هستند، سطح پشتی گلکسی S20 FE 5G از پلاستیک ساخته شده است. پنل پشتی گوشی سطح براقی دارد و همانطور که انتظار می‌رود، خیلی راحت از دست شما سر می‌خورد و برخلاف سطح پشتی شیشه‌ای خانواده S20، اثر انگشت و کثیفی‌ها به راحتی روی آن باقی می‌مانند.

با وجود ضعیف‌تر بودن مواد مورد استفاده در ساخت گوشی S20 FE 5G، امتیاز مقاومت محیطی IP 68 فرقی با گوشی‌های پرچمدار خانواده S20 سامسونگ ندارد و بنابراین، ضد آب و گرد و غبار است.

گلکسی S20 FE 5G سامسونگ در ۶ رنگ سرمه‌ای، یاسی، سبز نعنایی، قرمز، نارجی و سفید به بازار عرضه شده است و همه این رنگ‌ها پسوند ابری دارند.

همه رنگ های گوشی s20 fe 5g

در سطح جلویی، نمایشگر با جنس شیشه‌ای ناشناسی محافظت می‌شود که مثل گوریلا گلس ۶ مورد استفاده در ساخت گوشي‌های پرچمدار خانواده S20 یا گوریلا گلس ویکتوس مورد استفاده در نوت ۲۰ اولترا نیست.

یکی از تشابه‌های گوشی‌های خانواده S20 سامسونگ با نسخه طرفداری آن‌ها، قاب فلزی دور گوشی است که جنسی آلومینیومی دارد. وضعیت دکمه‌ها و دیگر عناصر نیز در لبه‌های گوشی S20 FE 5G با خانواده S20 تفاوتی ندارد. دکمه پاور و دکمه کم و زیاد کردن صدا در قسمت بالایی لبه سمت راست که کمی از دیگر بخش‌های قاب آلومینیومی عریض‌تر است، قرار دارند و در لبه سمت چپ هیچ چیزی پیدا نمی‌کنید. در لبه پایینی پورت USB-C قرار دارد که در یک سمت آن اسپیکر و در سمت دیگر آن میکروفون دیده می‌شوند. در لبه بالایی نیز می‌توانید میکروفون دوم و محل قرارگیری سینی سیمکارت را ببینید. شما می‌توانید درون این سینی به طور همزمان یک سیمکارت و یک میکرو SD کارت یا دو سیمکارت قرار دهید اما اگر بخواهید از حافظه خارجی استفاده کنید، امکان قراردادن همزمان ۲ سیمکارت در سامسونگ گلکسی S20 FE 5G وجود ندارد.

پیشنهاد ما به شما:  بررسی گوشی سامسونگ A54 5G

این گوشی دارای ابعاد ۱۵۹.۸ در ۷۴.۵ در ۸.۴ میلی متر و ۲ میلی متر کوتاه‌تر از گوشی +S20 ولی ۰.۸ میلی متر عریض‌تر و ۰.۶ میلی متر ضخیم‌تر است. با اینکه اختلاف طول این دو گوشی خیلی قابل توجه نیست اما ضخامت و عرض بیشتر و نیز صفحه نمایش کاملا صاف سبب شده‌اند تا این گوشی در دست مربعی‌تر به نظر برسد و این در حالی است که +S20 صفحه نمایش بزرگ‌تری دارد.

بررسی صفحه نمایش گوشی S20 FE 5G

در این بخش از بررسی گوشی S20 FE 5G در رابطه با صفحه نمایش صحبت می‌کنیم. سامسونگ گلکسی S20 FE 5G مجهز به صفحه نمایشی ۶.۵ اینپچی از نوع Super AMOLED است که همانند گوشی‌های پرچمدار خانواده S20 و گوشی پرچمدار Note20 اولترا، صفت داینامیک را یدک نمی‌کشد. این صفحه نمایش به نمایشگر گوشی وانیلا نوت ۲۰ شباهت دارد ولی به لطف نرخ نوسازی حداکثری ۱۲۰ هرتزی، از آن نمایشگر بهتر است.

بررسی گوشی s20 fe 5g از نظر صفحه نمایش

نمایشگر این گوشی دارای رزولوشن Full HD یا ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، نسبت تصویر ۲۰:۹ و تراکم پیکسلی ۳۹۳ پیکسل بر اینچ است. با اینکه گوشی‌های خانواده S20 دارای نمایشگرهایی با کیفیت 1440p هستند اما اگر نرخ نوسازی آن‌ها روی روی حالت ۱۲۰ هرتز قرار دهید، کیفیت صفحه نمایش به 1080p افت می‌کند و می‌توان گفت که در عمل گلکسی S20 FE 5G سامسونگ از نظر کیفیت صفحه نمایش تفاوتی با پرچمدارهای خانواده S20 ندارد.

این گوشی از نظر حداکثر روشنایی نمایشگر نیز زیادی با S20 و +S20 ندارد. در حالت دستی می‌توانید روشنایی این صفحه نمایش را تا ۴۰۴ نیت افزایش دهید اما اگر صفحه نمایش را در حالت روشنایی تطبیقی (Adaptive brightness) قرار دهید، در محیط‌هایی که نور محیط خیلی زیاد باشد، میزان روشنایی صفحه نمایش تا ۸۲۳ نیت هم افزایش پیدا می‌کند. با اینکه روشنایی حداکثری از Note 20 اولترا با حداکثر روشنایی ۱۰۲۴ نیت، کمتر است اما صفحه نمایش این گوشی در حالت روشنایی تطبیقی می‌‌تواند کمی بیشتر از +S20 باشد.

بازتولید رنگ (color reproduction) به شیوه مخصوص سامسونگ انجام می‌شود. نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی S20 FE 5G رنگ‌ها را به یکی از دو حالت زیر نمایش می‌دهد:

طبیعی (Natural): برای محتوای sRGB مناسب است و رنگ‌ها را با صحت بالایی نمایش می‌دهد اما گوشی‌های پرچمدار صحت رنگ بالاتری دارند.
حالت زنده (Vivid): رنگ‌ها را به صورت بسیار اشباع شده و جذاب‌تر از حالت طبیعی نشان می‌دهد و گاموت رنگی گسترده‌تری را پوشش می‌دهد.

تنظیمات رنگ صفحه نمایش گوشی s20 fe 5g

شما می‌توانید با مراجعه به تنظیمات نمایشگر گوشی S20 FE 5G یکی از دو حالت بالا را انتخاب کنید. با انتخاب حالت دوم می‌توانید گرمای رنگ صفحه نمایش را نیز تغییر دهید.

این گوشی دارای دو حالت نرخ نوسازی تصویر است که به شرح زیر هستند:

• استاندارد (Standard): در این حالت صفحه نمایش با نرخ ۶۰ هرتز نوسازی می‌شود و مصرف باتری در حداقل خودش است.
• بالا (High): در این حالت صفحه نمایش با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز نوسازی می‌شود و مصرف باتری افزایش پیدا مي‌کند.

برای انتخاب یکی از دو حالت بالا در تنظیمات صفحه نمایش گزینه صافی و نرمی حرکت (Motion smoothness) را انتخاب کنید. متأسفانه این گوشی فاقد گزینه تغییر خودکار و تطبیقی (Adaptive) نرخ نوسازی است و اگر گزینه نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را انتخاب کنید، صفحه نمایش صرف نظر از محتوایی که در حال نمایش است، با نرخ ۱۲۰ هرتز نوسازی می‌شود. در این حالت، رابط کاربری، اپلیکیشن‌های شبکه های اجتماعی، مرورگرها و ویدئوها همگی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز نمایش داده می‌شوند ولی بازی‌ها از این نظر مستثنی هستند؛ در صورتی که بازی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی نکند، حتی اگر گوشی را روی حالت ۱۲۰ هرتز نیز قرار دهید، در هنگام اجرای بازی نری نوسازی به ۶۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند.

بررسی گوشی S20 FE 5G از نظر ظرفیت باتری

گوشی گلکسی S20 FE 5G سامسونگ مجهز به باتری دارای ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر است و از این نظر با گوشی‌های پرچمدار خانواده S20 برابری می‌کند.

باتری گوشی s20 fe 5g

باتری این گوشی در حالت نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز از ۱۳ ساعت و ۴۰ دقیقه مرور وب با وای-فای پشتیبانی کرد که نتیجه‌ای عالی محسوب می‌شود. این در حالی است که گوشی‌هایی مثل می ۱۰ پرو و وان پلاس ۹ برای رسیدن به این نتیجه باید در حالت نرخ نوسازی ۹۰ هرتز قرار داشته باشند. گوشی‌های وان پلاس ۸ پرو و گلکسی +S20 در نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز فقط ۱۱ ساعت در این تست دوام می‌آورند ولی دقت داشته باشید که گوشی +S20 با پردازنده اگزینوس کار می‌کند و نمی‌توان نایج این دو را با همدیگر قابل مقایسه دانست.

بررسی گوشی S20 FE 5G از نظر ظرفیت باتری در هنگام پخش ویدئو نشان می‌دهد که این گوشی مي‌تواند در نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز به مدت ۱۵ ساعت و ۳۱ دقیقه به صورت پیوسته ویدئو پخش کند که دو ساعت بیشتر از گوشی +S20 است.

همچنین این گوشی نسخه طرفداری، از نظر نگهداری شارژ در حالت استندبای و تماس صوتی نیز یکی از بهترین نتایج را در بین دیگر گوشی‌های دارای تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ نشان می‌دهد.

نتایج تست‌های انجام شده نشان می‌دهد که امتیاز تحمل (endurance rate) گوشی سامسونگ گلکسی S20 FE 5G در نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز برابر با ۱۱۰ ساعت است که امتیاز قابل توجهی محسوب می‌شود.

با کاهش نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز، یک ساعت به نتیجه تست وب‌گردی، سه ساعت به نتیجه تست پخش ویدئو و ۸ ساعت به امتیاز تحمل این گوشی اضافه می‌شود.

سرعت شارژ گوشی سامسونگ گلکسی S20 FE 5G

در این بخش به بررسی گوشی S20 FE 5G از نظر سرعت شارژ می‌پردازیم. این گوشی از قابلیت شارژ سریع ۲۵ واتی با کابل USB و آداپتر PPS برخوردار است. البته همانطور که پیش از این و در بخش آنباکس کردن گوشی گفتیم، درون جعبه S20 FE 5G شارژر ۱۵ واتی وجود دارد و اگر می‌خواهید از حداکثر سرعت شارژ گوشی استفاده کنید باید شارژر ۲۵ واتی را به صورت جداگانه بخرید.

شارژر گوشی s20 fe 5g

سامسونگ گلکسی S20 FE 5G با شارژر ۱۵ واتی درون جعبه ظرف مدت یک ساعت و ۳۵ دقیقه از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود و شارژ آن با گذشت نیم ساعت تنها به ۳۷ درصد می‌رسد. اگر از شارژر ۲۵ واتی استفاده کنید، این گوشی ظرف مدت یک ساعت و ده دقیقه از صفر تا صد درصد شارژ می‌شود با گذشت نیم ‌ساعت به شارژ ۵۷ درصد می‌رسد.

جالب است بدانید که این گوشی از شارژ وایرلسی هم پشتیبانی می‌کند و با شارژر مناسب به صورت وایرلسی با سرعت ۱۵ وات شارژ می‌شود. همچنین قابلیت Wireless PowerShare به شما امکان شارژ کردن دیگر گوشی‌های دارای قابلیت شارژ وایرلسی را نیز می‌دهد.

بررسی اسپیکر گوشی S20 FE 5G

در این بخش از مقاله بررسی گوشی S20 FE 5G در رابطه با اسپیکر و کمیت و کیفیت صدای آن صحبت می‌کنیم. این گوشی دارای استریو اسپیکر معمولی سامسونگ است که شامل اسپیکر اصلی در لبه پایینی و قطعه گوشی است که به صورت کانالی مجزا کار می‌کند.

اسپیکر این گوشی در مقایسه با گوشی‌های رقیب مثل گلکسی نوت ۲۰ اولترا 5g، وان پلاس ۸ و ایسوس زنفون ۷ پرو، صدای نسبتا بلندی دارد.

در شکل‌های زیر می‌توانید نتایج تست‌های انجام شده روی اسپیکر این گوشی و مقایسه نتایج با گوشی‌های رقیب را بببنید:

بررسی عملکرد اسپیکر گوشی s20 fe 5g

بررسی گوشی S20 FE 5G از نظر سیستم عامل و رابط کاربری

این گوشی در هنگام خروج از جعبه دارای سیستم عامل اندروید ۱۰ و رابط کاربری One UI 2.5 است اما با شروع راه‌اندازی به سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 ارتقاء پیدا می‌کند ولی امکان ارتقاء بیشتر S20 FE 5G سامسونگ وجود ندارد.

سیستم عامل اندروید ۱۳ تفاوت‌های زیادی با اندرویدهای قبلی نشان نمی‌دهد و فقط از نظر کنترل نوتیفیکیشن‌ها و بعضی جنبه‌های بصری با اندروید‌های قبلی فرق دارد. رابط کاربری One UI 5.1 از قابلیت‌های سفارشی‌سازی بسیار متعددی برخوردار است و قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه شده است.

پیشنهاد ما به شما:  نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S20 Ultra

بررسی عملکرد گوشی S20 FE 5G

همانطور که پیش از این گفتیم، گوشی S20 FE مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ است و از نظر رم و حافظه در سه نسخه در بازار وجود دارد:

• گوشی S20 FE 5G با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۶
• گوشی S20 FE 5G با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸
• گوشی S20 FE 5G با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت و رم ۸

این در حالی است که گوشی +S20 5G نسخه رم ۱۲ گیگابایتی برای هر سه حافظه ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت دارد، گوشی S20 5G دارای دو نسخه رم ۸ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت است که هر دوی آن‌ها حافظه ۱۲۸ گیگابایت دارند و نسخه‌های 4G گوشی‌های خانواده S20 فقط در نسخه حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت وارد بازار شده‌اند.

مطابق انتظار، نتایج تست‌های بنچ‌مارک برای بررسی گوشی S20 FE 5G از نظر توان پردازشی بسیار خوب هستند. نتیجه تست GeekBench تک-هسته این گوشی با دیگر دستگاه‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ و گوشی‌های دارای تراشه اگزینوس ۹۹۰ برابری می‌کند ولی گوشی‌های دارای دارای تراشه اگزینوس ۹۹۰ در تست GeekBench چند-هسته، به طور قابل ملاحظه‌ای ظعیف‌تر هستند. در زیر می‌توانید نتایج این تست‌ها را ببینید:

بررسی گوشی s20 fe 5g از نظر عملکرد

در تست AnTuTu 8، گوشی تاشونده گلکسی Z فولد ۲ (با پردازنده اسنپدراگون +۸۶۵) عملکرد بهتری در مقایسه با سامسونگ گلکسی S20 FE 5G با تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ معمولی دارد اما نسخه طرفداری در تست AnTuTu 8 عملکرد بهتری در مقایسه با گوشی‌های سری S20 دارای تراشه اگزینوس نشان می‌دهد. در زیر می‌توانید نتایج تست AnTuTu 8 برای گوشی S20 FE 5G و بعضی از گوشي‌های مشابه ببینید:

تست عملکرد گوشی s20 fe 5g

این گوشی با توجه به تراشه پرچمدارش از توان پردازشی بالایی برخوردار است و در تست‌های بنچ‌مارکی نتایج با ثباتی دارد؛ به طوری که تکرار چندین باره یک تست سبب تضعیف نتایج به دست آمده نمی‌شود. با اینکه S20 FE 5G در طول تست‌ها کمی گرم می‌شود اما اصلا داغ نمی‌کند و می‌توان گفت که در مجموع، عملکرد پردازشی بسیار خوبی دارد.

بررسی گوشی S20 FE 5G از نظر قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری

دوربین گوشی s20 fe 5g

در این بخش به بررسی دوربین گوشی S20 FE 5G سامسونگ می‌پردازیم. سیستم دوربین این گوشی با گوشی‌های خانواده S20 تفاوت دارد. البته دوربین اصلی در تمامی این گوشی‌ها یکسان است. سیستم دوربین گوشی سامسونگ گلکسی S20 FE 5G شامل یک دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های بزرگ ۱.۸ میکرومتری و لنزهای دارای گشودگی دیافراگم f/1.8، قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر و فوکوس خودکار پیکسل دوگانه می‌شود که یک دوربین اولتراواید با زاویه دید ۱۲۳ درجه و یک دوربین تلفوتو با زوم اپتیکی سه برابری آن را همراهی می‌کنند.

دوربین اولتراواید دارای رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.2 و فاقد قابلیت فوکوس خودکار است و تمامی این موارد با گوشي‌های خانواده S20 یکسان هستند. تفاوت اصلی دوربین اولتراواید نسخه طرفداری با گوشی‌های خانواده S20 این است که پیکسل‌ها و سنسور کوچکتری دارد.

دوربین تلفوتوی گوشی سامسونگ گلکسی S20 FE 5G دارای رزولوشن ۸ مگاپیکسل و طول کانونی معادل ۷۶ میلی متر است که امکان زوم اپتیکی ۳ برابری را فراهم می‌کند. این دوربین دارای گشودگی دیافراگم f/2.4 و پیکسل‌هایی یک میکرومتری است و عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با دوربین تلفوتوی ۶۴ مگاپیکسلی دارای زوم دیجیتالی گوشی‌های S20 و +S20 دارد.

دیگر برتری سیستم دوربین گوشی S20 FE 5G نسبت به پرچمدارهای خانواده S20 به دوربین سلفی مربوط می‌شود. نسخه طرفداری خانواده S20 دارای دوربینی ۳۲ مگاپیکسلی با سنسور Quad Bayer است و انتظار می‌رود که با ادغام هر چهار پیکسل به یک پیکسل، عکس‌هایی با رزولوشن ۸ مگاپیکسل خلق کند که بسیار بهتر از عکس‌های ۱۰ مگاپیکسلی گوشي‌های S20 و +S20 باشند اما اینطور نیست. این دوربین سلفی دارای گشودگی دیافراگم f/2.2 و طول کانونی معادل ۲۵ میلی‌متر است. بزرگ‌ترین نقطه ضعف دوربین سلفی گوشی سامسونگ گلکسی S20 FE 5G نداشتن قابلیت فوکوس خودکار محسوب می‌شود.

اپلیکیشن دوربین این گوشی تفاوتی با دیگر گوشي‌های سامسونگ ندارد و کار کردن با آن بسیار راحت است. در پایین نمایاب می‌توانید حالت‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری را ببینید و با کشیدن صفحه نمایش به سمت چپ یا راست، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. همچنین، امکان سفارشی‌سازی و جا به جایی این حالت‌ها در اپلیکیشن دوربین S20 FE 5G نیز وجود دارد.

در پایین نمایاب و بالای حالت‌های دوربین می‌توانید میزان زوم را تعیین کنید. آیکون 0.5 برای دوربین اولتراواید، آیکون 1x برای دوربین اصلی و آیکون 2x برای دوربین تلفوتو است که اگر روی آن ضربه بزنید، می‌توانید میزان زوم را از بین گزینه‌های ۲ برابر، ۴ برابر، ‍۱۰ برابر، ۲۰ برابر و ۳۰ برابر انتخاب کنید.

در گوشه بالا و سمت چپ نمایاب، آیکون چرخ‌دنده دیده می‌شود که با ضربه زدن روی آن وارد تنظیماتی مثل رزولوشن ویدئو، خاموش یا روشن کردن بهینه‌ساز صحنه (scene optimizer)، نمایش دادن یا مخفی کردن خطوط یک-سوم (grid lines)، داده‌های مکانی و … می‌شوید.

بررسی گوشی S20 FE 5G از نظر اپلیکیشن دوربین نشان می‌دهد که این گوشی دارای حالت پرو (Pro) برای عکاسی دستی است و شما می‌توانید پارامترهای مختلفی مثل نوردهی، جبران نوردهی، فوکوس، ایزو، تعادل سفید و … را در اینجا به صورت دستی تغییر دهید. البته این قابلیت فقط برای دوربین اصلی وجود دارد.

کیفیت عکس‌های گوشی S20 FE 5G در نور روز

عکس‌های خلق شده با دوربین اصلی این گوشی در نور روز شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با عکس‌های گرفته شده با +S20 دارند. دقت داشته باشید که در اینجا، گوشی S20 FE 5G دارای پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ با گوشی +S20 دارای پرازنده اگزینوس مقایسه شده است و با نوع پردازنده می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای روی پردازش عکس‌ها داشته باشد.

عکس‌های گرفته شده با دوربین گوشی نسخه طرفداری محدوده داینامیک گسترده‌ای ندارند و بدون شک ضعیف‌تر از عکس‌های گرفته شده با +S20 هستند. همچنین، رنگ‌ها نیز خیلی زنده نیستند و حالت طبیعی‌تری دارند. اگر طرفدار عکس‌های جذاب و زنده سامسونگ هستید که رنگ‌های بسیار اشباعی دارند، گوشی S20 FE 5G این نوع عکس‌ها را برای شما خلق نمی‌کند.

هیچکدام از گفته‌های بالا به این معنی نیست که این گوشی عکس‌های بدی می‌گیرد؛ خیر! این عکس‌ها شفافیت و جزئیات بسیار زیادی دارند و همانند عکس‌های خلق شده با دیگر گوشي‌های خوب سامسونگ در نور روز، هیچ نویزی در آن‌ها دیده نمی‌شود. همچنین، صحت رنگ در عکس‌های S20 FE 5G بسیار بیشتر از عکس‌های +S20 است. در زیر می‌توانید بعضی از نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی S20 FE 5G در نور روز را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی گوشی s20 fe 5g

نمونه عکس دوربین اصلی گوشی s20 fe 5g سامسونگ

دوربین اولتراواید نیز مي‌تواند عکس‌های بسیار شفافی بگیرد و محدوده داینامیک آن با محدوده داینامیک دوربین اولتراواید گوشی +S20 تفاوت زیادی ندارد.

مثل همیشه، در حالت پیشفرض قابلیت تصحیح اعوجاج (distortion correction) فعال است. به شما توصیه می‌کنیم که این قابلیت را در حالت فعال قرار دهید؛ مگر اینکه به دلایل هنری کمی اعوجاج در کناره‌های عکس نیاز داشته باشید.

دوربین تلفوتو عکس‌هایی با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل می‌گیرد و دارای قابلیت زوم اپتیکی است. از نظر شافیت، عکس‌هایی که با دوربین تلفوتوی گوشی S20 FE 5G خلق می‌شوند، تفاوت زیادی با عکس‌های دوربین تلفوتوی +S20 ندارند. پردازش نویز در نسخه طرفداری بسیار بهتر انجام مي‌شود ولی دوربین تلفوتوی گوشی +S20 می‌تواند عکس‌هایی با محدوده داینامیک گسترده‌تر بگیرد.

دوربین تلفوتوی گلکسی S20 FE 5G سامسونگ برای خلق عکس‌های کلوزآپ بسیار مناسب است اما نمی‌توان آن را دوربین ماکرو دانست. این دوربین می‌تواند فاصله فوکس را تا ۲۰ سانتی متر کاهش دهد و در مقایسه با دوربین اصلی در این فوکوس، عکس‌هایی با جزئیات بیشتر و بدون اعوجاج خلق کند.

بررسی گوشی S20 FE 5G از نظر کیفیت عکس در نور ضعیف

در این بخش به بررسی گوشی S20 FE 5G از نظر عکاسی شب و عکاسی در شرایط نوری ضعیف می‌پردازیم. عکس‌هایی که با این گوشی در نور ضعیف می‌گیرید، نسبت به عکس‌هایی که در روز گرفته می‌شوند، شباهت بیشتری به عکس‌های گرفته شده در شرایط مشابه با گوشی +S20 دارند. اگر بخواهیم خیلی دقیق شویم، گوشی +S20 در شرایطی که هایلایت‌های اطراف منابع نوری قرار دارند، عکس‌هایی کمی بهتر می‌گیرد و با اینکه جزئیات در تصاویر خلق شده با گوشی S20 FE 5G بیشتر است اما این عکس‌ها نویز بیشتری هم دارند. در زیر نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی این گوشی در شب را می‌بینید (گوشی روی حالت شب قرار نداشته است):

پیشنهاد ما به شما:  سامسونگ گلکسی اس 24 همانند ایفون 15 پرومکس با قاب تیتانیومی خواهد آمد؟

نمونه عکس دوربین اصلی گوشی s20 fe 5g در شب

اگر هر دو گوشی را در حالت شب (Night mode) قرار دهید، تمیز دادن عکس‌هایی که این دو گوشی می‌گیرند، کار بسیار دشواری خواهد بود. هر دو گوشی در حالت شب عکس‌هایی کاملا بدون نویز و با جزئیات یکسان خلق می‌کنند. حفظ هایلایت‌ها نیز در هر دو مورد، مشابه و در تن‌های میانی رو به پایین، بیشتر دیده می‌شود. در زیر نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی S20 FE 5G در حالت شب را می‌بینید:

نمونه عکس دوربین اصلی گوشی s20 fe 5g در حالت شب

پس از غروب آفتاب، دوربین اولتراواید نسخه طرفداری نسبت به دوربین اولتراواید گوشی اس ۲۰ پلاس، عکس‌هایی کمی بهتر در بعضی از جنبه‌ها خلق می‌کند و برخلاف این گوشی پرچمدار سامسونگ که عکس‌هایی نسبتا رنگ و رو رفته می‌گیرد، عکس‌هایی با اشباع رنگ مناسب به شما تحویل مي‌دهد.

در نور ضعیف، به دلیل شدت بالای فرایند کاهش نویز در عکس‌های دوربین اولتراواید گوشی S20 FE 5G این عکس‌ها جزئیات کمتری در مقایسه با عکس‌های گرفته شده توسط دوربین اولتراواید سامسونگ گلکسی +S20 دارند. حالا اگر این دو دوربین را در حالت شب قرار دهید، عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید نسخه طرفداری، بسیار بهتر، شفاف‌تر و دارای محدوده داینامیک گسترده‌تر از عکس‌های مشابه +S20 خواهند بود.

دوربین تلفوتوی گوشی S20 FE 5G نیز در مقایسه با دوربین تلفوتوی اس ۲۰ پلاس، عکس‌هایی کمی بهتر در نور ضعیف و زوم ۳ برابری می‌گیرد که جزئیات بهتر، نویز پایین‌تر و محدوده داینامیک گسترده‌تری دارند. اگر هر دو گوشی را در حالت شب قرار دهید، اختلاف کیفیت عکس‌های شبانه دوربین‌های تلفوتوی آن‌ها نیز کمتر می‌شود و هر دو گوشی می‌توانند عکس‌های بسیار خوبی خلق کنند.

حالت پرتره گوشی سامسونگ گلکسی S20 FE 5G

بررسی گوشی S20 FE 5G از نظر کیفیت عکس‌های پرتره نشان می‌دهد که این گوشی پرتره‌هایی معمولی خلق می‌کند. الگوریتم بوکه کردن پس زمینه در بعضی موارد گیج می‌زند و پرتره‌های خوبی ایجاد نمی‌شوند اما در اکثر موارد، جداسازی سوژه از پس‌زمینه به خوبی انجام می‌شود و بوکه نیز ظاهری طبیعی دارد.

نمونه عکس دوربین اصلی گوشی s20 fe 5g در حالت پرتره

جالب اینجا است که حالت پرتره گوشی گلکسی S20 FE 5G عکس‌های بهتری از سوژه‌های غیر انسانی می‌گیرد که به دلیل لبه‌های پیچیده‌تر سوژه‌های انسانی (مثل موها و دیگر جزئیات) در مقایسه با اشیاء است.

بررسی گوشی S20 FE 5G از نظر عکس‌های سلفی

نمونه عکس سلفی دوربین اصلی گوشی s20 fe 5g

سلفی‌های گوشی S20 FE 5G سامسوننگ کمی عجیب به نظر می‌رسند. در حالی که انتظار دارید تا حسگر ۳۲ مگاپیکسلی Quad Bayer هر چهار پیکسل را با همدیگر ادغام کند و عکس‌های خروجی آن دارای رزولوشن ۸ مگاپیکسل باشد اما عجیب است که این عکس‌ها رزولوشن ۱۰ مگاپیکسلی دارند و به نظر می‌رسد که هدف سامسونگ فقط این بوده است که رزولوشن عکس‌های سلفی نسخه طرفداری با رزولوشن عکس‌های سلفی گوشی‌های خانواده S20 یکی باشد.

با اینکه کیفیت تصاویر در نور خوب، خیلی عالی است اما به محض غروب آفتاب و با افزایش ISO، کیفیت عکس‌ها به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. عکس‌های سلفی در نور روز دارای جزئیات زیاد هستند و رنگ پوست را به زیبایی به تصویر می‌کشند. همچنین، محدوده داینامیک این عکس‌ها بسیار خوب است.

اگر نیاز به عکس‌هایی با رزولوشن بالاتر نیز داشته باشید می‌توانید سلفی‌هایی با رزولوشن ۳۲ مگاپیکسل نیز بگیرید. این سلفی‌ها در نور خوب جزئیات بسیار زیادی را به تصویر می‌کشند اما در شرایط نوری ضعیف، عکس‌های ۳۲ مگاپیکسلی تفاوت زیادی با عکس‌های ۱۰ مگاپیکسلی ندارند.

بررسی گوشی S20 FE 5G از نظر کیفیت عکس‌های پرتره با دوربین سلفی نشان می‌دهد که جداسازی سوژه از پس‌زمینه اصلا خوب انجام نمی‌شود و عکس‌های پرتره با دوربین سلفی اصلا قابل قبول نیستند.

ضبط ویدئو با گوشی سامسونگ گلکسی S20 FE 5G

بررسی گوشی S20 FE 5G از نظر قابلیت‌های فیلم‌برداری نشان می‌دهد که دوربین اصلی این گوشی می‌تواند فیلم‌هایی با کیفیت 4K در سرعت ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. دوربین اولتراواید نیز می‌تواند فیلم‌های 4K و Full HD را در سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه بگیرد. دوربین تلفوتو نیز می‌تواند ویدئوهایی با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کند اما برای این کار ابتدا باید گوشی را روی دوربین تلفوتو قرار دهید و نرخ فریم را در تنظیمات روی ۶۰ فریم بر ثانیه بگذارید.

کیفیت ویدئوهای ضبط شده با دوربین اصلی بد نیست. در حالی که کیفیت فیلم‌های Full HD قابل مقایسه با گوشي‌های خانواده اس ۲۰ هستند اما کیفیت 4K در نسخه طرفداری به طور قابل توجهی از نظر شفافیت و جزئیات، کمتر است. البته نمی‌توان گفت که این ویدئوها کیفیت پایینی دارند اما می‌توانستند بهتر باشند. گذشته از موارد گفته شده، ویدئوهای دوربین اصلی رنگ‌ها را به خوبی به تصویر می‌کشند و محدوده داینامیک گسترده‌ای نیز دارند.

تقریبا تمامی موارد گفته شده برای ویدئوهای دوربین اصلی در مورد ویدئوهای ضبط شده با دوربین اولتراواید نیز صدق می‌کند.

بررسی گوشی S20 FE 5G از نظر کیفیت فیلم‌های ضبط شده با دوربین تلفوتو نشان می‌دهد که این گوشی می‌تواند فیلم‌هایی زوم شده با رزولوشن 4K بگیرد که از نظر کیفیت قابل مقایسه با فیلم‌های مشابه گوشی اس ۲۰ پلاس هستند. این فیلم‌ها رنگ‌ها را به درستی نشان می‌دهند، محدوده داینامیک بسیار خوبی دارند و از نظر جزئیاتی که به تصویر می‌‌کشند نیز واقعا حرف ندارند.

تمامی دوربین‌های گوشی S20 FE 5G سامسونگ دارای قابلیت پایدارسازی الکترونیکی تصویر هستند که کار خودش را در هنگام راه رفتن و فیلم‌برداری با دوربین اصلی به خوبی انجام می‌دهد. این قابلیت در مورد دوربین اولتراواید به این خوبی کار نمی‌کند و پایدارسازی تصاویر در دوربین تلفوتو نیز چیزی مابین دوربین اصلی و دوربین اولتراواید است.

سوالات پر تکرار

۱- مزایای گوشی S20 FE 5G چیست؟

از مهم‌ترین مزایای گوشی S20 FE 5G می‌توان به امتیاز مقاومت محیطی IP68 و ضد آب و گرد و خاک بودن، تنوع در رنگ‌های موجود در بازار، صفحه نمایش AMOLED بسیار با کیفیت و با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، باتری دارای عمر بسیار زیاد، پشتیبانی از نسل پنجم اینترنت همراه و عملکرد برابر دوربین‌های اولتراواید و تلفوتو در مقایسه با گوشی‌های خانواده اس ۲۰ سامسونگ اشاره کرد.

۲- معایب گوشی S20 FE 5G چیست؟

بررسی گوشی S20 FE 5G نشان می‌دهد که از مهم‌ترین معایب این گوشی می‌توان به وجود شارژر ۱۵ واتی به جای ۲۵ واتی در جعبه، بدنه پشتی پلاستیکی، نداشتن قابلیت فوکوس خودکار در دوربین سلفی، حالت پرتره نسبتا ضعیف در دوربین سلفی و کیفیت معمولی ضبط ویدئوی 4K اشاره کرد.

۳- گوشی‌های رقیب S20 FE 5G کدامند؟

از گوشی‌های رقیب S20 FE 5G که در محدوده قیمتی مشابهی قرار دارند می‌توان به وان پلاس ۸، می ۱۰ تی پرو 5G و گوگل پیکسل ۵ اشاره کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی تخصصی گوشی S20 FE 5G سامسونگ پرداختیم. با اینکه این گوشی نسخه طرفداری گوشي‌های پرچمدار خانواده S20 محسوب می‌شود اما از نظر مشخصات دست کمی از آن‌ها ندارد. با این حال، سامسونگ مجبور بوده است که از بعضی چیزها بزند تا بتواند قیمت S20 FE 5G را آنقدر که بتوان آن را نسخه طرفداری نامید، پایین بیاورد. برای مثال، به جای شارژ ۲۵ واتی، شارژری ۱۵ واتی همراه این گوشی به فروش می‌رسد. گذشته از این، بدنه پشتی از جنس پلاستیک است و شیشه به کار رفته برای محافظت از نمایشگر از نوع گوریلاگلس نیست. دوربین سلفی نیز عملکرد و قابلیت‌های بسیار ضعیف‌تری در مقایسه با دوربین سلفی گوشی‌های S20 و +S20 دارد.

بررسی گوشی S20 FE 5G نشان می‌دهد که این گوشی مجهز به صفحه نمایشی عالی با نرخ نوسازی ‍۱۲۰ هرتز است، پشتیبانی نرم‌افزاری خوبی دارد و تا اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 ارتقاء پیدا می‌کند، مجهز به تراشه بسیار خوبی در حد گوشی‌های پرچمدار است و سیستم دوربین پشتی بسیار خوبی نیز دارد. در مجموع اگر به گوشی‌های پرچمدار خانواده اس ۲۰ علاقه دارید اما قیمت این گوشی‌ها برای شما سنگین است، نسخه طرفداری مي‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

منبع:
gsmarena.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا