بررسی و مقایسهموبایل

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S20 Ultra

پرچمداری معرکه با صفحه نمایشی غول آسا و زوم ۱۰۰ برابری!

گوشی‌های خانواده S20 از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین گوشی‌های پرچمدار سامسونگ در سال‌های اخیر بوده‌اند که حتی پس از گذشت حدود ۳ سال از معرفی آن‌ها تا نوشته شدن این مقاله در انتهای سال ۱۴۰۱، از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. این خانواده از سه گوشی گلکسی S20 استاندارد، گلکسی S20 پلاس و گلکسی S20 اولترا تشکیل می‌شود. در این مقاله به نقد و بررسی گوشی S20 Ultra سامسونگ مي‌پردازیم. با مجله فروشگاه اینترنتی فرنا همراه باشید.

بررسی سریع گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا

S20 Ultra

گوشی سامسونگ گلکسی S20 Ultra یکی از بزرگ‌ترین گوشی‌های سامسونگ است که در بهار ۲۰۲۰ وارد بازار شد و در آن زمان فروش بسیار خوبی داشت. این گوشی که در زمان معرفی، پیشرفته‌ترین گوشی دنیا محسوب می‌شد، مجهز به فناوری 5G است و سیستم دوربین بسیار خوبی دارد. قیمت گوشی سامسونگ اس ۲۰ اولترا در زمان خودش بسیار بالا بود و گران‌قیمت‌ترین گوشی غیر تا شونده دنیا محسوب می‌شد اما اکنون که مدت زیادی از معرفی خانواده S20 می‌گذرد، مي‌توانید این گوشی‌ها را با قیمت‌هایی پایین‌تری بخرید.

سه ویژگی اصلی این گوشی به شرح زیر هستند:

• صفحه نمایش بزرگ و ۶.۹ اینچی
• ۵ دوربین پشتی برای خلق عکس‌هایی با رزولوشن ۸ مگاپیکسل، دوربین سلفی ۴۰ مگاپیکسلی و قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت 8K
• قابلیت اتصال به نسل پنجم اینترنت با سرعتی ۶۶ برابر سرعت مودم‌های 4G

بررسی گوشی S20 Ultra از نظر قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری حاکی از بهبود قابل ملاحظه نسبت به نسل قبلی گوشی‌های سری S است اما مشکلاتی مثل فوکوس خودکار روی سوژه‌های نادرست و نوردهی بیش از حد سنسور، مانع از این می‌شوند تا بتوان S20 Ultra را بهترین گوشی سال ۲۰۲۰ از نظر عکاسی و فیلم‌برداری دانست. حتی گوشی‌های گلکسی S20 و گلکسی +S20 در حالت زوم نشده، عکس‌های بهتری مي‌گیرند.

یک سال پس از معرفی S20 Ultra، نسل بعدی این گوشی یعنی S21 Ultra وارد بازار شد که صفحه نمایشی کمی کوچکتر و ۶.۸ اینچی دارد اما از نظر توان پردازشی و عملکرد دوربین، بسیار بهتر از نسخه ۲۰۲۰ است. همچنین، سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا از قلم S پشتیبانی می‌کند و همه این‌ها در شرایطی است که قیمت آن در هنگام ورود به بازار، کمتر از قیمت گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا در هنگام ورود به بازار بود.

دیگر گوشي‌های خانواده اس ۲۱ شامل S21 استاندارد و +S21 نیز می‌توانند با اس ۲۰ اولترا رقابت کنند و با اینکه در بعضی جنبه‌ها ضعیف‌تر از آن هستند اما در بسیاری از جنبه‌ها نیز مشخصات بهتری از بهترین گوشی سامسونگ در سال ۲۰۲۰ دارند.

با اینکه دوربین پشتی گوشی سامسونگ گلکسی S20 اولترا مشکلاتی در فوکوس خودکار روی سوژه دارد اما برای عکاسی از سوژه‌های دور که نیازی به فوکوس ندارند، واقعا معرکه است. لنز تلفوتوی ۴۸ مگاپیکسلی این گوشی عملکرد بسیار بهتری از دوربین تلفوتوی گوشی‌های خانواده S10 با زوم اپتیکی دو برابری و زوم دیجیتالی ۱۰ برابری دارد. کافی است که این گوشی را روی سه پایه قرار دهید تا عکس‌های بسیار خوبی با زوم ۳۰ برابری (ترکیبی از زوم اپتیکی و دیجیتالی) بگیرید که حتی برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها نیز کیفیت بالایی دارند. البته S20 اولترا می‌تواند تا ۱۰۰ برابر نیز زوم کند (زوم اپتیکی ۱۰ برابری و زوم دیجیتالی ۱۰ برابری) ولی عکس‌های حاصل از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیستند.

با استفاده از قابلیت single-take می‌توانید به صورت همزمان عکاسی و فیلم‌برداری کنید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا در دوره‌ای ۱۰ ثانیه‌ای، عکس معمولی، عکس اولتراواید، عکس پرتره، ویدئوی هایپرلپس، ویدئوی معمولی و دیگر انواع عکس و ویدئو را به صورت همزمان بگیرید. همچنین، می‌توانید عکس‌هایی با رزولوشن ۳۳ مگاپیکسل و کیفیت بسیار خوب از ویدئو استخراج کنید که می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

سامسونگ گلکسی S20 اولترا مشخصات بسیار خوبی دارد. این گوشی مجهز به ۱۲ یا ۱۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی است و باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری نیز به خوبی تراشه دارای مودم 5G را تغذیه می‌کند.

این گوشی همانند پرچمدارهای سامسونگ در سال ۲۰۱۹ دارای حسگر اثر انگشت درون صفحه است اما برخلاف آن‌ها جک هدفون ۳.۵ میلی متری ندارد. البته نبود جک ۳.۵ میلی متری الزما نقطه ضعف محسوب نمی‌شود و سامسونگ برای ضد آب کردن گلکسی S20 Ultra جک هدفون را حذف کرده است.

آنباکس کردن گوشی S20 Ultra سامسونگ

پیش از شروع بررسی گوشی S20 Ultra اجازه دهید به شما بگوییم که چه چیزهایی درون جعبه این گوشی وجود دارد. اول از همه پس از خرید گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا جعبه‌ای مشکی رنگ به شما تحویل داده می‌شود که روی آن خیلی بزرگ عبارت S20 نوشته شده است.

آنباکس کردن گوشی سامسونگ گلکسی s20 ultra

درون جعبه چیز غیر منتظره‌ای وجود ندارد. با اینکه این گوشی از قابلیت شارژ سریع ۴۵ واتی پشتیبانی می‌کند اما شارژ درون جعبه از نوع ۲۵ واتی است و یک کابل USB-C نیز همراه آن وجود دارد. یک هندزفری سیمی USB-C با برند AKG نیز درون جعبه وجود دارد. آخرین آیتم درون جعبه که شاید کمی غیر منتظره باشد، قاب محافظ سیلیکونی است.

بررسی گوشی S20 Ultra از نظر طراحی و ساخت

وقتی نگاهی کلی به گوشی سامسونگ گلکسی S20 اولترا می‌اندازید، اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند، برجستگی بزرگ دوربین پشتی است که در گوشه بالا و سمت چپ قرار دارد. این برجستگی به هر دلیلی که در پشت گوشی قرار گرفته باشد، قطعا به دلیل زیبایی‌شناختی طراحی نشده است زیرا بسیار بزرگ است و از جذابیت ظاهری گوشی کم می‌کند.

قاب گوشی سامسونگ گلکسی s20 ultra

خوشبختانه این برجستگی بزرگ بی‌دلیل نیست و سخت‌افزارهای بزرگ و قدرتمندی درون آن قرار گرفته‌اند تا اس ۲۰ اولترا بتواند کار یک دوربین عکاسی حرفه‌ای را برای شما انجام دهد. دوربین تلفوتوی ۴۸ مگاپیکسلی دلیل اصلی ارتفاع زیاد این برجستگی است زیرا سنسور نیم اینچی آن به صورت عمود به صفحه گوشی قرار گرفته است. سنسور دوربین اصلی نیز اندازه‌ای ۱/۱.۳۳ اینچی دارد اما موازی با صفحه گوشی قرار گرفته است و دلیل اصلی مساحت زیاد برجستگی دوربین پشتی است. این دوربین با گشودگی دیافراگم f/1.8 حجم زیادی از این برجستگی را به خوش اختصاص می‌دهد.

البته طراحی این گوشی نقطه ضعف‌های دیگری نیز دارد که یکی از آن‌ها محدود بودن رنگ‌های موجود است. تنوع رنگی در خانواده S20 خیلی زیاد نیست و نسخه اولترا نیز تنها در دو نسخه مشکی Cosmic و خاکستری Cosmic در بازار وجود دارد که هیچ کدام از آن‌ها خیلی جذاب نیستند. البته اگر به دنبال یک گوشی پرچمدار باشید، بعید است که رنگ برای شما خیلی مهم باشد اما بد نبود که سامسونگ به تنوع سلیقه مشتریان خود نیز بیشتر توجه می‌کرد و رنگ‌های دیگری از این گوشی را نیز می‌ساخت.

بررسی تخصصی گوشی S20 Ultra از نظر کیفیت ساخت نشان مي‌دهد که این گوشی از ساخت بسیار خوب و نسبتا بی‌نقصی برخوردار است. هر دو سطح جلویی و پشتی گوشی با گوریلا گلس ۶ محافظت می‌شوند و قابلی فلزی همه قطعات گوشی را سر جایشان نگه می‌دارد. سامسونگ در رابطه با جنس این قاب صحبتی نکرده و در مورد اینکه آیا این قاب از آلومینیوم ساخته شده است یا استیل بدون رنگ، اختلاف نظرهایی وجود دارد. البته سامسونگ همیشه در گوشي‌های پرچمدار خودش از قاب آلومینیومی استفاده کرده است اما شایعاتی وجود دارد که در این مورد، همانند آیفون‌ از استیل بدون رنگ استفاده شده است.

با اینکه در پرچمدارهای قدیمی‌تر سامسونگ، صفحه نمایش در حاشیه‌های گوشی خم می‌شد و در سطح لبه‌ای گوشی ادامه پیدا می‌کرد، در گوشی S20 اولترا سطح این بخش خمیده صفحه نمایش کاهش پیدا کرده است تا راحت‌تر بتوان گوشی را در دست نگه داشت و لمس‌های تصادفی کاهش پیدا کند و این موضوع سبب نشده است تا از زیبایی ظاهری گوشی چیزی کم شود و گلکسی S20 اولترا با نسبت صفحه نمایش به بدنه ۸۹ درصدی، هنوز هم یکی از گوشي‌هایی است که کمترین حاشیه را در اطراف صفحه نمایش خودش دارد. البته حاشیه پایینی صفحه نمایش کمی نسبت به گوشی‌های S10 ضخیم‌تر است اما اصلا متوجه آن نمی‌شوید.

یکی از بهبودهای قابل توجهی که در طراحی گلکسی S20 Ultra نسبت به گوشی‌های خانواده S10 دیده می‌شود، جا به جایی بریدگی دوربین سلفی از گوشه به مرکز است که با تقارن بخشیدن به سطح جلویی گوشی، آن را زیباتر کرده است.

بریدگی دوربین سلفی از نوع O-infinity است و بنابراین به صورت جزیره‌ای در نزدیکی لبه بالایی صفحه نمایش قرار دارد. این بریدگی خیلی بزرگ نیست و سامسونگ این امکان را به شما می‌دهد تا در هنگام اجرای اپلیکیشن‌های مورد انتخاب خود (در تنظیمات صفحه نمایش گوشی) بخش بالایی صفحه نمایش را سیاه کنید تا بریدگی دوربین سلفی از صفحه نمایش خارج شود و تمرکز شما را به ویژه در هنگام بازی کردن یا تماشای محتواهای ویدئویی از دست ندهید.

به غیر بریدگی دوربین سلفی، حسگر اثر انگشت نیز به درون صفحه نمایش و در تقریبا در مرکز یک-سوم پایینی صفحه نمایش قرار گرفته است تا راحت‌تر بتوانید قفل گوشی را با یک دست باز کنید. این حسگر اثر انگشت از همان نوع اولتراسونیک است که سامسونگ از آن در گوشي‌های پرچمدار خودش استفاده می‌کند اما در گوشي‌های ارزان قیمت‌تر از حسگرهای نوری استفاده می‌شود.

البته این حسگر اولتراسونیک آنقدرها که انتظار می‌رود، سریع و دقیق نیست و بسیاری از گوشي‌های پرچمدار برندهای دیگر، عملکردی بسیار بهتر از آن دارند. در کل توصیه می‌شود که به خصوص در شرایط امنیتی و حساس کنونی کشور و برای بالا بردن ضریب امنیت گوشی خود به جای قفل اثر انگشت از قفل گذرواژه برای گوشی خود استفاده کنید.

گوشی‌های پرچمدار سامسونگ از مدل S9 به این سو دارای استریو اسپیکر بوده‌اند و خانواده S20 نیز از این قاعده مستثنی نیست. بررسی گوشی S20 Ultra از نظر اسپیکر نشان مي‌دهد که این گوشی همانند Note 10 دارای قطعه‌ای گوشی است که صدای آن از درون شکافی نازک ولی عریض در حد فاصل لبه بالایی صفحه نمایش و قابل فلزی، پخش می‌شود و دریچه‌ای برای خروج هوا روی آن وجود دارد که پاسخ فرکانسی را در فرکانس‌های پایین، بهبود می‌بخشد.

رنگ گوشی سامسونگ گلکسی s20 ultra

اسپیکر اصلی مطابق انتظار در لبه پایینی و در کنار پورت USB-C و میکروفون اصلی قرار دارد. در هیچ کدام از لبه‌های گوشی نمی‌توانید جک ۳.۵ میلی متری را پیدا کنید زیرا سامسونگ برای مقاومت بیشتر اس ۲۰ اولترا در مقابل آب، آن را حذف کرده است.

خشاب سیمکارت در لبه بالایی گوشی قرار دارد و دارای دو جایگاه قرارگیری سیمکارت و یک جایگاه قرارگیری حافظه خارجی از نوع میکرو SD کارت است اما اگر از بخواهید هر دو سیمکارت را درون گوشی قرار دهید، امکان قرار دادن SD کارت در آن وجود ندارد. بنابراین، باید انتخاب کنید که مي‌خواهید دو سیمکارت به صورت همزمان روی گوشی داشته باشید یا اینکه یک سیمکارت به همراه حافظه خارجی برای شما مناسب‌تر است.

یکی از بهبودهای گوشی سامسونگ گلکسی S20 اولترا در مقایسه با نسل‌های قبلی سامسونگ، قرار گرفتن دکمه پاور و دکمه کم و زیاد کردن صدا در لبه سمت راست است که با سلیقه بسیاری از کاربران انطباق دارد. این در حالی است که دکمه‌های پاور و کم و زیاد کردن صدا در گوشی‌های نوت ۱۰ در سمت چپ قرار داشتند و با اینکه مسئله خیلی مهم نبود اما اکثر کاربران ترجیح می‌دهند تا این دکمه‌ها را در سمت راست ببینند تا بتوانند در حالی که گوشی را با یک دست نگه داشته‌اند، با انگشت شست دست راست (۹۰ درصد مردم دنیا راست دست هستند) با این دکمه‌ها کار کنند. سامسونگ از خانواده اس ۲۰ به این سو، دکمه‌های پاور و کم و زیاد کردن صدا را به سمت راست منتقل کرده است.

پیشنهاد ما به شما:  نقد و بررسی هواوی P60 Pro

دکمه‌ای که آن را دکمه پاور می‌نامیم در گوشی S20 اولترا دقیقا دکمه پاور نیست و دکمه جانبی (Side Key) نامیده می‌شود و در حالت پیشفرض گوشی را خاموش نمی‌کند بلکه می‌توانید از آن برای ورود به تنظیمات Bixby استفاده کنید. البته در بخش تنظیمات گوشی می‌توانید همه این‌ها را تغییر دهید و آن را صرفا به دکمه پاور تبدیل کنید.

این گوشی دارای ابعاد ۱۶۶.۹ در ۷۶.۸ در ۸ میلی متر است و ۲۲۰ گرم وزن دارد و نسخه 5G دو گرم سنگین‌تر است. این گوشی وزن بسیار بالایی دارد اما اگر آیفون ۱۱ پرو مکس سنگین‌تر است و ۲۲۶ گرم وزن دارد. یکی از مزیت‌های عجیب برجستگی بزرگ دوربین این است که مي‌توانید در هنگام نگه داشتن گوشی با یک دست، انگشت اشاره خود را زیر این برجستگی قرار دهید تا بتوانید وزن سنگین گوشی را تحمل کنید.

بررسی صفحه نمایش گوشی S20 Ultra سامسونگ

در این بخش به بررسی گوشی S20 Ultra از نظر نمایشگر می‌پردازیم. این گوشی بزرگ‌ترین صفحه نمایش را در بین گوشي‌های سری S سامسونگ تولید شده تاکنون دارد. این نمایشگر ۶.۹ اینچی با رزولوشن طبیعی ۳۲۰۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و نسبت تصویر ۲۰:۹، دارای تراکم پیکسلی ۵۱۱ پیکسل بر اینچ است که برای صفحه نمایشی با این ابعاد واقعا عالی به نظر می‌رسد.

صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی s20 ultra

صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی S20 اولترا دارای نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است که اگرچه امروزه قابلیتی عادی حتی در بین گوشی‌های میان-رده محسوب می‌شود اما در سال ۲۰۲۰، قابلیت خاصی حتی برای یک پرچمدار گران‌قیمت بود. البته نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز برای این تلفن همراه سامسونگ فقط با رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل امکان‌پذیر است و اگر بخواهید با حداکثر رزولوشن صفحه نمایش از محتواهای بصری لذت ببرید، نرخ نوسازی اس ۲۰ اولترا بیشتر از ۶۰ هرتز نخواهد شد. یکی دیگر از قابلیت‌های نمایشگر این گوشی، قابلیت حس لمس با فرکانس ۲۴۰ هرتز است که در زمان معرفی خانواده اس ۲۰ فقط در بعضی از گوشی‌های گیمینگ مثل خانواده بلک شارک ۲ دیده می‌شد.

در هر صورت شما باید بین حداکثر رزولوشن و حداکثر نرخ نوسازی یکی را انتخاب کنید. اکثر مردم تفاوت بین رزولوشن ۳۲۰۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و رزولوشن ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل را احساس نمی‌کنند اما تغییر نرخ نوسازی از ۶۰ هرتز به ۱۲۰ هرتز تفاوت بسیار زیادی در نرمی حرکت (Motion smoothness) ایجاد می‌کند و به ویژه در هنگام گیمینگ خودش را نشان می‌دهد. البته بعضی از کاربرانی که از گوشی برای گیمینگ استفاده نمی‌کنند و خیلی به نرمی حرکت در هنگام کار کردن با گوشی حساس نیستند، تفاوت قابل توجهی بین نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و ۶۰ هرتز احساس نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد که هدف سامسونگ از غیر ممکن ساختن استفاده همزمان از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و رزولوشن حداکثری، صرفه‌جویی در مصرف باتری بوده باشد. صرف نظر از این موضوع، بهتر بود که سامسونگ این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد.

بررسی گوشی S20 Ultra از نظر روشنایی صفحه نمایش نشان می‌دهد که این گوشی یکی از روشن‌ترین صفحه نمایش‌های ساخته شده تا سال ۲۰۲۰ را دارد. نمایشگر این گوشی در حالت روشنایی تطبیقی (Adaptive brightness) تا حداکثر ۸۹۴ نیت روشن می‌شود که ۱۰۰ نیت بیشتر از گوشی نوت ۱۰ پلاس و ۷۰ نیت بیشتر از آیفون ۱۱ پرو مکس است. در صورتی که قابلیت روشنایی تطبیقی را در تنظیمات صفحه نمایش خاموش کنید، حداکثر روشنایی دستی نمایشگر به ۴۰۰ نیت می‌رسد. البته حتی در حالت حداکثر روشنایی دستی نیز می‌توان در شرایط نوری بسیار قوی، به راحتی محتواهای صفحه نمایش سامسونگ گلکسی S20 Ultra را دید.

مقادیری که در بالا گفته شد، در صورتی که تنظیمات نمایش رنگ صفحه نمایش را در حالت زنده (Vivid) قرار دهید اما اگر این تنظیمات روی حالت طبیعی (Natural) قرار داشته باشند، حداکثر روشنایی نمایشگر در حالت تطبیقی به ۹۰۰ نیت می‌رسد. تغییر نرخ نوسازی یا رزولوشن اثری روی روشنایی صفحه نمایش ندارد.

این گوشی همانند دیگر گوشي‌های سامسونگ مجهز به رابط کاربری One UI دارای دو حالت نمایش رنگ Vivid و Natural است. در حالت Vivid رنگ‌ها به صورت اشباع شده و بسیار زنده نمایش داده می‌شوند. این حالت به ویژه برای نمایش تصاویر زیبا از گیاهان، گل‌ها و غذاهای رنگارنگ، خروجی خیلی خوبی دارد. در مقابل، حالت Natural رنگ‌ها را تقریبا آن‌گونه که هستند به تصویر می‌کشد که شاید برای برخی از کاربران خیلی جذاب نباشد.

بررسی گوشی S20 Ultra از نظر عمر باتری

گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا مجهز به باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری است که مشابه آن در گوشي‌های میان-رده و حتی اقتصادی نیز دیده می‌شود. هیچ کدام از گوشي‌های سری اس سامسونگ تا سال ۲۰۲۰، باتری به این بزرگی نداشتند.

دو دلیل اصلی مجهز کردن گوشی اس ۲۰ به این باتری بزرگ، پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و قابلیت اتصال به اینترنت 5g است که هر دوی آن‌ها مصرف باتری بالایی دارند. گذشته از این‌ها، نمایشگر این گوشی، بزرگ‌ترین نمایشگر در بین همه گوشي‌های سامسونگ محسوب می‌شود و تغذیه چنین نمایشگر بزرگی، نیازمند انرژی زیادی است و حتی باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری نیز برای آن خیلی کافی به نظر نمی‌رسد.

در صورتی که تنظیمات صفحه نمایش را روی نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز قرار دهید، نتیجه تاب‌آوری باتری خوب است ولی عالی نیست. در این شرایط تنها می‌توانید ۱۰ ساعت و نیم با گوشی متصل به وای-فای وب‌گردی کنید که خیلی خوب به نظر نمی‌رسد و ۱۳ ساعت بازپخش پیوسته ویدئو نیز بد نیست ولی خیلی با ایده‌آل ما فاصله دارد.

در صورتی که گوشی را روی نرخ نوسازی ۶۰ هرتز قرار دهید، نتایج تاب‌آوری باتری کمی بهتر می‌شود. فرض ما بر این بود که اگر نرخ نوسازی را کاهش دهید، احتمالا می‌خواهید از رزولوشن حداکثری لذت ببرید و بنابراین، تست‌هایی با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز و رزولوشن ۳۲۰۰ در ۱۴۴۰ پیکسل انجام دادیم. در این حالت شما می‌توانید ۱۲ ساعت به طور پیوسته با اس ۲۰ اولترا وب‌گردی کنید و ‍۱۶ ساعت از بازپخش پیوسته ویدئو در حالت آفلاین لذت ببرید. این در حالی است که باتری گوشی آیفون ۱۱ پرو مکس در نرخ نوسازی ۶۰ هرتز، ۳ ساعت بیشتر دوام می‌آورد.

بررسی سرعت شارژ گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا

پس از بررسی ظرفیت باتری نوبت به بررسی گوشی S20 Ultra از نظر سرعت شارژ می‌رسد. همانطور که پیش‌تر گفتیم، این گوشی از شارژ سریع ۴۵ واتی پشتیبانی می‌کند اما درون جعبه، شارژر ۲۵ واتی وجود دارد و اگر شارژر ۴۵ واتی می‌خواهید، باید آن را به صورت جداگانه بخرید. در صورتی که از شارژر ۲۵ واتی استفاده کنید، پس از نیم ساعت، باتری از صفر تا ۶۴ درصد شاژ می‌شود و شارژ کامل گوشی نیز ۵۸ دقیقه طول می‌کشد.

گوشی S20 اولترا از قابلیت شارژ وایرلسی با سرعت ۱۵ وات پشتیبانی می‌کند و با داشتن قابلیت شارژ معکوس می‌توانید از آن برای شارژ کردن گوشی‌های دیگر و حتی گلکسی بادها با سرعت حداکثر ۹ وات استفاده کنید.

بررسی گوشی S20 Ultra از نظر اسپیکر

در بخش بررسی گوشی S20 Ultra از نظر طراحی و ساخت کمی در رابطه با استریو اسپیکرهای این گوشی صحبت کردیم و در اینجا مي‌خواهیم به بررسی پاسخ فرکانسی آن‌ها بپردازیم. گفتیم که گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا دارای یک جفت استریو اسپیکر است که اسپیکر اصلی در لبه پایینی گوشی قرار دارد و اسپیکر دوم، قطعه گوشی را می‌سازد.

اسپیکر گوشی سامسونگ گلکسی s20 ultra

اسپیکر این گوشی صدای بسیار بلندی ایجاد می‌کند که حتی از آیفون ۱۱ پرو مکس نیز بالاتر است. با اینکه در همان سال ۲۰۲۰ نیز گوشی‌هایی با استریو اسپیکرهای قوی‌تر در بازار موجود بودند، اما عملکرد استریو اسپیکر سامسونگ گلکسی اس ۲۰ در بین بهترین‌ها قرار می‌گیرد. با اینکه گوشی آیفون ۱۱ پرو مکس در فرکانس‌هایی پایین صدای بلندتری دارد اما صدای اس ۲۰ اولترا در فرکانس‌های بالاتر بسیار بلندتر است.

بررسی رابط کاربری گوشی S20 Ultra

در این بخش به بررسی گوشی S20 Ultra از نظر رابط کاربری می‌پردازیم. گوشی گلکسی S20 Ultra سامسونگ با رابط کاربری One UI 2.1 و سیستم عامل اندروید ۱۰ از جعبه خارج می‌شود ولی در هنگام راه‌اندازی به اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 ارتقاء پیدا می‌کند.

سیستم عامل گوشی سامسونگ گلکسی s20 ultra

گوشي‌های خانواده S20، S21 و S22 سامسونگ، همگی آپدیت One UI 5.1 را دریافت کرده‌اند. سامسونگ تضمین کرده است که تا سه سال بروزرسانی‌های سیستم عامل و رابط کاربری را برای خانواده S20 منتشر کند و انتظار می‌رفت که بروزرسانی به One UI 5.0 آخرین بروزرسانی این گوشی‌های پرچمدار نسبتا قدیمی سامسونگ باشد. با این حال، با انتشار آپدیت One UI 5.1 کاربران خانواده S20 سورپرایز شدند.

رابط کاربری One UI 5.1 بهبودها و قابلیت‌های جدیدی به ویژه در اپلیکیشن‌های دوربین و گالری، قابلیت‌های مالتی تسکینگ، مرورگر سامسونگ اینترنت و … به گوشی S20 Ultra اضافه می‌کند.

در رابط کاربری One UI 5.1 نحوه تغییر تن رنگ عکس‌های سلفی در اپلیکیشن دوربین بهبود پیدا کرده است. همچنین این رابط کاربری امکان ذخیره فرمت خام (RAW) عکس‌ها را در اپلیکیشن دوربین به شما می‌دهد. با این آپدیت رابط کاربری گوشی‌های سامسونگ می‌توانید اطلاعات EXIF عکس‌ها و ویدئوها را در اپلیکیشن گالری ببینید و برای این کار کافی است که عکس یا ویدئو را به سمت بالا بکشید. همچنین، امکان ادیت کردن اطلاعات EXIF نیز وجود دارد. دیگر بهبودی که در اپلیکیشن گالری مشاهده مي‌شود، امکان جستجوی بیش از یک فرد یا سوژه است. قابلیت بازسازی تصویر (image remastering) نیز بهبودهایی را نشان می‌دهد. در رابط کاربری One UI 5.1 می‌توانید آلبومی خانوادگی ایجاد کنید تا عکس‌ها و ویدئوها را در آن با دیگر اعضای خانواده که از گوشی یا تبلت گلکسی استفاده می‌کنند، به اشتراک بگذارید.

در هنگام مالتی تسکینگ یا کار کردن همزمان با چندین اپلیکیشن می‌توانید پنجره هر اپلیکیشن را با کشیدن یکی از گوشه‌های بالا، بزرگنمایی (maximize) یا کوچک‌نمایی (minimize) کنید. همچنین امکان تقسیم صفحه نمایش به دو بخش برای نمایش همزمان چندین اپلیکیشن نیز وجود دارد. برای این کار کافی است که در صفحه اصلی گوشی، با حرکت انگشت از پایین صفحه به سمت بالا، اپلیکیشن‌های اخیر (recent apps) را ببینید. در این بخش اگر انگشت خود را روی پنجره یکی از اپلیکیشن‌ها نگه دارید، صفحه نمایش به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود و در هر بخش می‌توانید پنجره یک اپلیکیشن را ببینید. در صورتی که بیش از دو اپلیکیشن باز باشد، رابط کاربری از شما می‌خواهد تا اپلیکیشن دوم را که می‌خواهید آن را به صورت همزمان با اپلیکیشن اول روی صفحه نمایش ببینید، انتخاب کنید.

قابلیت حالت‌ها و برنامه‌های روزانه (Modes and Routines) امکان تغییر تصویر زمینه (wallpaper) بر اساس حالت‌های مختلف را به شما می‌دهد. با آپدیت One UI 5.1، قابلیت‌ها و وضعیت‌های جدیدی شامل نوع فونت (font style)، زنگ تماس (ringtone) و حساسیت لمس (touch sensitivity) اضافه شده است. اپلیکیشن آب و هوا نیز تمامی اطلاعات مرتبط را در نگاه اول به شما ارائه می‌دهد و شامل نموداری از تغییرات آب و هوایی در بازه‌های یک ساعته است. همچنین، ویجت متحرکی نیز به این اپلیکیشن اضافه شده است.

یکی از قابلیت‌های جدید و جالب اضافه شده به رابط کاربری گوشی سامسونگ گلکسی S20 Ultra، امکان مشاهده زبانه‌ها (tabs) مرورگر سامسونگ اینترنت در کامپیوتر با استفاده از اپلیکیشن Window Phone Link است. قابلیت جستجوی نسخه جدید سامسونگ اینترنت، نتایج صفحات ثبت شده (bookmarks) و تاریخچه مرورگر را نشان می‌دهد.

یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی رابط کاربری One UI 5.1، قابلیت Bixby Text Call است که امکان تبدیل صدا به متن را دارد و پاسخ‌هایی را روی صفحه نمایش نشان می‌دهد که می‌توانید روی آن‌ها ضربه بزنید و آن پاسخ‌ها به صدا تبدیل و از طرف شما ارسال می‌شوند. البته این قابلیت فعلا برای زبان فارسی فعال نیست.

بررسی گوشی S20 Ultra از نظر رابط کاربری نشان می‌دهد که این گوشی دارای قابلیت‌های بسیار بیشتری است که در اینجا فقط می‌توانیم به بعضی از آن‌ها اشاره مختصری داشته باشیم. برای مثال، ویجت جدیدی برای باتری است که میزان شارژ باتری را نشان می‌دهد. همچنین، اپلیکیشن تنظیمات (Settings) پیشنهاداتی برای جستجو در میان تنظیمات گوشی به شما ارائه می‌دهد. گذشته از این می‌توان به امکان انتخاب پوشه محل ذخیره‌سازی اسکرین‌شات‌ها اشاره کرد.

بررسی گوشی S20 Ultra از نظر عملکرد

در این بخش به بررسی تخصصی گوشی S20 Ultra از نظر عملکرد و توان پردازشی می‌پردازیم. هر دو نسخه 5g و 4g این گوشی مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸۵۶ یا اگزینوس ۹۹۰ هستند و در این بخش به بررسی اس ۲۰ اولترا دارای تراشه اگزینوس ۹۹۰ می‌پردازیم.

پیشنهاد ما به شما:  بررسی گوشی S20 FE 5G؛ ارزندگی را تجربه کنید!

هر دو این تراشه‌ها دارای فرایند ساخت ۷ نانومتری هستند، هر دو مودم خارجی دارند. به نظر نمی‌رسد که 4g یا 5g بودن مودم روی عملکرد تراشه تأثیر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

در زیر می‌توانید نتیجه به دست آمده برای عملکرد گوشی S20 Ultra در تست GeekBench 5.1 (multi-core) را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست عملکرد گوشی سامسونگ گلکسی s20 ultra

در زیر می‌توانید نتیجه به دست آمده برای عملکرد گوشی S20 Ultra در تست GeekBench 5.1 (single-core) را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست عملکرد تک هسته گوشی سامسونگ گلکسی s20 ultra

در زیر می‌توانید نتیجه به دست آمده برای عملکرد گوشی S20 Ultra در تست AnTuTu 8 را در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

تست AnTuTu گوشی سامسونگ گلکسی s20 ultra

بررسی اس ۲۰ اولترا دارای تراشه اگزینوس ۹۹۰ از نظر توان پردازشی نشان می‌دهد که این گوشی در تست GeekBench تک-هسته عملکردی ۱۰ درصد بهتر از نوت ۱۰ پلاس دارای تراشه اگزینوس دارد. تست چند هسته نیز حاکی از برتری عملکردی ۱۷ درصدی اس ۲۰ اولتر است. نتایج مشابهی در تست AnTuTu 8 تکرار می‌شود.

یکی از نقطه ضعف‌های عملکردی گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ Ultra مجهز به پردازنده اگزینوس ۹۹۰، داغ شدن بیش از حد در هنگام اجرای کارهای سنگین است.

بررسی دوربین گوشی S20 اولترا

سیستم دوربین گوشی s20 ultra

در اینجا مي‌خواهیم به بررسی گوشی S20 Ultra از نظر مشخصات و قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری بپردازیم. سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا مجهز به سیستم دوربین منحصر به فردی است که مشابه آن را در هیچ کدام از گوشی‌های دیگر سامسونگ پیدا نمی‌کنید.

این بخش از بررسی گوشی S20 Ultra را با دوربین اصلی شروع می‌کنیم. دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی دارای سنسور Isocell Bright HM1 است که خود سامسونگ آن را می‌سازد و در این مورد نام Nonacell را برای آن انتخاب کرده است. عبارت Nona در زبان لاتین به معنی عدد ۹ است و به فیلتر رنگی Bayer در مقابل گروه‌های پیکسلی ۹ تایی اشاره دارد که با همدیگر یکی می‌شوند تا یکی از سه رنگ اصلی را ایجاد کنند. در زیر می‌توانید شماتیکی از معماری این سنسور را ببینید:

طراحی سنسور دوربین گوشی s20 ultra

این معماری، نوع پیشرفته‌تری از معماری Quad Bayer است که مزیت‌هایی از نظر کاهش نویز و خروجی HDR دارد. این سنسور همانند دیگر سنسورهای Quad Bayer دارای پیکسل‌هایی ۰.۸ میکرومتری است که وقتی به صورت مربع‌های سه در سه در کنار هم قرار می‌گیرند، پیکسل‌هایی ۲.۴ میکرومتری می‌سازند که هم اندازه پیکسل‌های سنسور یک اینچی با رزولوشن ۲۰ مگاپیکسلی هستند که مي‌توانید مشابه آن را در دوربین‌ کامپکت RX100 VII سونی پیدا کنید.

اندازه سنسور بسیار بزرگ است که امکان گردآوری بهتر نور را فراهم می‌آورد. مزیت دیگر اندازه بزرگ حسگر، کمتر بودن عمق میدان (depth of field) است که امکان جداسازی بهتر سوژه از پس‌زمینه را فراهم می‌آورد. گذشته از این، لنز دارای گشودگی f/1.8 امکان ایجاد بوکه بسیار نرم و طبیعی را به دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی S20 Ultra می‌دهد.

البته کم بودن عمق میدان معایبی نیز دارد. برای مثال، ممکن است در شرایطی مثل عکاسی لنداسکیپ یا عکس‌های کلوزآپ که می‌خواهید کل سوژه در فوکوس قرار داشته باشد، نیاز به میدان دید عمیق‌تری داشته باشید.

در دوربین‌های عکاسی برای افزایش عمق میدان دید می‌توانید دیافراگم را کمی ببندید و در حالی که بعضی از پرچمدارهای قدیمی سامسونگ، از قابلیت مشابهی برخوردار بودند اما این قابلیت در گوشی‌های خانواده S20 وجود ندارد. خلاصه اینکه با این گوشی، بخش‌های خارج از فوکوس تصویر، نسبت به دوربین‌های گوشی‌های دیگر، از فوکوس خارج‌تر هستند!

دوربین بعدی که در این بررسی گوشی S20 Ultra به آن می‌پردازیم، دوربین تلفوتو است که لنزهای پریسکوپی دارد. گوشی‌های قدیمی‌تر از اس ۲۰ اولترا مثل هواوی ۳۰ پرو نیز لنزهای پریسکوپی دارند ولی این اولین بار بود که سامسونگ امکان زوم اپتیکی را در یکی از گوشی‌های خودش فراهم می‌آورد.

دوربین پریسکوپی در گوشی‌های هوشمند به این صورت ساخته می‌شود که سنسور نسبت به صفحه گوشی در حالت عمود قرار می‌گیرد و یک منشور، نور ورودی را ۹۰ درجه منحرف می‌کند تا به صورت مستقیم به سنسور بتابد. بدین ترتیب، فضای بیشتری برای تعبیه لنزهای بزرگ‌تر ایجاد می‌شود تا سازنده مجبور نشود برجستگی حداقل دو سانتی متری در پشت گوشی ایجاد کند.

وجه تمایز دوربین پریسکوپی S20 اولترا در مقایسه با دوربین‌های پریسکوپی دیگر گوشی‌ها، اندازه بسیار بزرگ سنسور است. این دوربین، سنسوری ۰.۵ اینچی با معماری Quad Bayer و رزولوشن ۴۸ مگاپیکسل دارد که مشابه سنسور به کار رفته در دوربین اصلی بسیاری از گوشی‌های میان-رده است. لنزی که جلوی این سنسور قرار می‌گیرد، امکان زوم اپتیکی چهار برابری را فراهم می‌آورد. با اینکه لنز دارای گشودگی دیافراگم f/3.5 خیلی روشن نیست ولی در ترکیب با سنسور بزرگ به کار رفته، مجموعه بسیار خوبی می‌سازد.

دوربین اولتراواید در مقایسه با دو دوربین اصلی و پریسکوپی بسیار ساده‌تر است. مهم‌ترین نقطه ضعف این دوربین، نداشتن امکان فوکوس خودکار است. این دوربین سنسوری با اندازه پیکسل ۱.۴ میکرومتر دارد که برای اولین بار در دوربین‌های اولتراواید گوشي‌های هوشمند به کار رفته است و لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.2 و فاصله کانونی ۱۳ میلی متر، بسیار روشن و سریع به نظر می‌رسد.

این گوشی دارای یک جفت سنسور ToF است که اگر وجود آن‌ها امتیاز محسوب می‌شود اما چیز زیادی به توانایی‌های عکاسی و فیلم‌برداری اضافه نمی‌کنند.

در جلوی گوشی می‌توانید دیگر دوربین منحصر به فرد اس ۲۰ اولترا را ببینید که با سنسوری ۴۰ مگاپیکسلی و معماری Quad Bayer عکس‌هایی با خروجی ۱۰ مگاپیکسل می‌گیرد. با اینکه پیکسل‌ها اندازه‌ای کوچک و ۰.۷ میکرومتری دارند اما با معماری Quad Bayer هر چهارتای آن ها با همدیگر یکی می‌شوند و پیکسل‌های بزرگ‌تری را می‌سازند. لنز معادل ۲۶ میلی متری و گشودگی دیافراگم f/2.2 نیز به اندازه کافی روشن به نظر می‌رسد و مهم‌تر از همه اینکه دوربین سلفی دارای قابلیت فوکوس خودکار است.

کیفیت عکس در نور روز

در این بخش به بررسی دوربین S20 Ultra از نظر کیفیت عکس می‌پردازیم. کیفیت عکس دوربین اصلی در نور روز خوب است. معماری سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی امکان ثبت جزئیات به اندازه‌ای که از رزولوشن سه رقمی انتظار می‌رود را نمی‌دهد و عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی این دوربین، جزئیاتی فراتر از عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی دوربین نوت ۱۰ پلاس که دارای سنسور ۱۲ مگاپیکسلی است، ندارند. جزئیات دارای فرکانس بالا (مثل سطح چمن یا آسفالت) به شکل مطلوبی بازتولید نمی‌شوند و طرح‌ها و الگوهای پیچیده، با همدیگر ترکیب می‌شوند.

این ویژگی‌های نامطلوب، نتیجه پردازش تصویر سامسونگ هستند و لبه‌های اشیاء و خط‌های صاف، مثل عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی نوت یا آیفون، تیز نیستند. اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، می‌توانیم به نبود هیچگونه نویزی در بخش‌های یکنواخت عکس‌ها مثل آسمان اشاره کنیم.

حالا که صحبت از آسمان است، بد نیست بگوییم که عکس‌های دوربین اصلی، رنگ آبی آسمان را بسیار اشباع شده و جذاب به تصویر می‌کشند که در کمتر گوشی ساخت سامسونگ می‌توانید مشابه آن را ببینید.

محدوده داینامیک در عکس‌های دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا خوب است و هایلایت‌ها به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده می‌شوند اما انتظار داشتیم که سایه‌ها بهتر باشند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی این گوشی در نور روز را ببینید:

نمونه عکس روز دوربین اصلی گوشی s20 ultra

با توجه به مجهز بودن دوربین اصلی به سنسور بسیار بزرگ، عکس‌های کلوزآپ واقعا معرکه هستند. با اینکه دوربین اصلی روی فاصله کمتر از ۱۰ سانتی متر فوکوس نمی‌کند، می‌تواند عکس‌های بسیار خوبی از سوژه‌های کوچک بگیرد و پس‌زمینه را کاملا از فوکوس خارج کند.

شما می‌توانید با دوربین اصلی برای گرفتن عکس‌هایی با خروجی ۱۰۸ مگاپیکسل نیز استفاده کنید ولی واقعیت این است که این قابلیت فقط در بعضی از موارد که به جزئیات بیشتری نیاز دارید، به کار شما می‌آید و تضمینی نیست که به غیر از مواردی خاص، عکس‌های خروجی جزئیات بیشتری داشته باشند. بنابراین، بهتر است که رزولوشن را به حالت ۱۲ مگاپیکسل برگردانید.

عکس‌های دوربین اولتراواید نیز خیلی تعریفی ندارد و فقط می‌توان گفت که بد نیست. این عکس‌ها رنگ‌ها را به خوبی نشان می‌دهند و محدوده داینامیک خوبی نیز دارند اما میزان جزئیات کاملا معمولی است. مهم‌ترین مشکل این دوربین، نداشتن قابلیت فوکوس خودکار است و اگر بخواهید روی پرسپکتیو تأکید و توجه مخاطب را به یک سوژه نزدیک معطوف کنید، در واقع توجه مخاطب را به خارج از فوکوس بودن و مات بدون آن سوژه جلب می‌کنید. البته اگر بخواهیم منصفانه بگوییم، هیچ دوربین اولتراواید واقعی در گوشي‌های هوشمند ساخته شده تا سال ۲۰۲۰، قابلیت فوکوس خودکار خوبی ندارد. برای مثال، با اینکه دوربین اولتراواید گوشی هواوی میت ۳۰ پرو دارای قابلیت فوکوس خودکار است اما با داشتن فاصله کانونی ۱۸ میلی متر نمی‌توان آن را یک اولتراواید واقعی دانست.

یکی از ویژگی‌های خوب عکس‌های دوربین اولتراواید این است که ویژگی‌های اپتیکی به خوبی تصحیح می‌شوند و هر اعوجاجی که باقی بماند، در تنظیمات دوربین تصحیح می‌شود و این تصحیحات سبب از دست رفتن قابل توجه جزئیات در گوشه‌های عکس‌ها نمی‌شوند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید گوشی s20 ultra در نور روز را ببینید:

نمونه عکس روز اولتراواید گوشی s20 ultra

کیفیت زوم

حالا وقت آن است که به بررسی گوشی S20 Ultra از نظر کیفیت عکس‌های زوم شده بپردازیم. این گوشی دارای قابلیت زوم فضایی ۱۰۰ برابری است که البته با ترکیب زوم اپتیکی و زوم دیجیتالی ایجاد می‌شود.

دوربین پریسکوپی این گوشی دارای فاصله کانونی معادل ۱۰۳ میلی متر یا حدود چهار برابر فاصله کانونی معادل دوربین اصلی است و بنابراین، می‌تواند عکس‌هایی با زوم اپتیکی چهار برابری بگیرد. اجازه دهید که ابتدا نگاهی به این عکس‌ها بیاندازیم.

نمونه عکس با زوم چهار برابری:

نمونه عکس زوم چهار برابری گوشی s20 ultra

نمونه عکس با زوم ۱۰ برابری:

زوم ۱۰ برابری گوشی s20 ultra

عکس‌هایی که با زوم اپتیکی ۴ برابری گرفته می‌شوند، واقعا حرف ندارند. میزان نمایش جزئیات در این عکس‌ها بسیار خوب است و عملا هیچ نویزی در آن‌ها دیده نمی‌شود. همچنین، رنگ‌ها به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده می‌شوند، محدوده داینامیک بسیار گسترده است و این عکس‌ها دارای کنتراست بالایی دارند. در کل می‌توان گفت که عکس‌های دارای زوم اپتیکی خالص، هیچ ایرادی ندارند. گذشته از این‌ها، ترکیب سنسور بزرگ و فاصله کانونی بلند، پرسپکتیو بسیار خوبی در عکس‌ها می‌سازد و پس‌زمینه را کاملا از فوکوس خارج می‌کند.

در زوم پنچ برابری، عکس‌ها تقریبا به همان اندازه‌ای که در بالا گفتیم، خوب هستند. در زوم ۱۰ برابری، عکس‌ها هنوز دارای جزئیاتی پیکسلی هستند و کیفیت بالایی دارند و اگر آن‌ها رو روی صفحه نمایش کامپیوتر به صورت تمام صفحه ببینید، از میزان شفافیت و جزئیات آن‌ها راضی خواهید بود.

یکی از مزایای استفاده از زوم دیجیتالی به جای کراپ کردن عکس‌ها این است که با زوم دیجیتالی، نوردهی بهتری برای سوژه خواهید داشت ولی اگر روی سوژه زوم نکنید و بعدا با کراپ کردن سعی کنید سوژه را بزرگ‌تر کنید، دوربین نورسنجی را برای تصویر بزرگ‌تر انجام می‌دهد که برای سوژه شما مناسب نیست.

از زوم ۳۰ برابری به بعد، کیفیت عکس‌ها به طور قابل توجهی افت می‌کند و با اینکه در گوشی شما خوب به نظر می‌رسند، اما روی صفحه نمایش کامپیوتر و در حالت تمام صفحه اصلا خوب نیستند.

بررسی گوشی S20 Ultra از نظر کیفیت عکاسی در نور ضعیف

از آن‌جایی که گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا دارای یکی از بزرگ‌ترین سنسورهای دوربین به کار رفته در گوشي‌های هوشمند است، انتظار می‌رود که عکس‌های بسیار خوبی در نور ضعیف بگیرد و واقعا نیز همینطور است.

اگر دوربین اصلی را در حالت عکس معمولی (Photo mode) قرار دهید، مي‌تواند عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی عالی با جزئیات زیاد و نویز بسیار پایین در طول شب بگیرد. یکی از نقاط قوت این عکس‌ها، بازتولید رنگ است و این گوشی در سناریوهایی که خیلی از گوشی‌های رقیب عکس‌هایی رنگ و رو رفته می‌گیرند، می‌تواند عکس‌هایی با اشباع رنگ بسیار خوب خلق کند. محدوده داینامیک نیز در این عکس‌ها خیلی خوب است ولی همانند عکس‌هایی که در طول روز می‌گیرد، انتظار سایه‌های بهتری داشتیم که البته حالت شب (Night mode) به خلق آن‌ها کمک می‌کند.

نمونه عکس دوربین اصلی در نور شب و در حالت معمولی:

نمونه عکس شب معمولی گوشی s20 ultra

نمونه عکس شب دوربین اصلی در حالت شب:

حالت شب گوشی s20 ultra

اگر دوربین اصلی را در حالت شب قرار دهید، سایه‌ها را به زیباترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد و در نمایش هایلایت‌ها نیز حرف ندارد و پراش نور در اطراف منابع نوری را به زیبایی نشان می‌دهد. با استفاده از حالت شب، رنگ‌ها اشباع‌تر می‌شوند دیگر خبری از همان نویز کم هم که در عکس‌های معمولی دیده می‌شود، نیست. شاید جزئیات در حد بسیار کمی در طول پردازش تصویر از دست برود ولی قرار نیست که عکس‌ها را از آن فاصله نزدیک نگاه کنید که متوجه چنین موضوع ظریفی شوید.

پیشنهاد ما به شما:  نقد و برسی گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس

با تمام چیز‌های خوبی که در وصف حالت شب دوربین اصلی گوشی گلکسی S20 Ultra سامسونگ گفتیم، این حالت چندین مشکل دارد که مهم‌ترین آن‌ها، زمان نسبتا طولانی برای گرفتن هر عکس است که در بعضی شرایط می‌تواند به ۸ ثانیه هم برسد و برای اینکه عکس شفاف باشد، باید گوشی را در این مدت زمان طولانی، کاملا ثابت و بدون لرزش نگه دارید که نیازمند سه-پایه است.

دوربین اولتراواید گلکسی اس ۲۰ اولترا در مقایسه با دوربین اولتراواید دوربین اولتراواید گوشی‌های قبلی سامسونگ، عملکرد بسیار بهتری در نور ضعیف دارد. با اینکه عملکرد این دوربین در گردآوری نور مثل دوربین اصلی نیست و به دلیل گستره دید بسیار باز، عکس‌های با بخش‌های تاریک بزرگ در نور ضعیف می‌گیرد اما جزئیات و روشنایی این عکس‌ها بسیار خوب است و محدوده داینامیک گسترده‌ای دارند.

مجددا اگر دوربین اولتراواید را روی حالت شب قرار دهید، سایه‌ها، باز تولید هایلایت‌ها و اشباع رنگ‌ها خیلی بهتر و نویز عکس‌ها خیلی کمتر می‌شود.
عکس‌هایی که با دوربین پریسکوپی و زوم اپتیکی چهار برابری در طول شب گرفته می‌شود، کیفیت مناسبی دارند و جزئیات بسیار زیادی را به تصویر می‌کشند. بازتولید رنگ و محدوده داینامیک نیز بسیار خوب هستند. استفاده از حالت شب، این عکس‌ها را بهتر هم می‌کند. در این حالت منابع نوری، سایه‌ها و رنگ‌ها بهتر خلق می‌شوند اما شفافیت کمی افت می‌کند.

عکس‌هایی که با زوم پنج برابری گرفته می‌شوند، اگرچه به خوبی عکس‌های دارای زوم چهار برابری نیستند ولی همچنان می‌توان آن‌ها را قابل قبول دانست. عکس‌های دارای زوم بیشتر در نور ضعیف از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیستند و بهتر است که بی‌خیال آن‌ها شویم.

کیفیت عکس‌های پرتره

در این بخش به بررسی گوشی S20 Ultra از نظر کیفیت عکس‌های پرتره می‌پردازیم. این پرتره‌ها موضوع پیچیده‌ای هستند. وقتی گوشی را در حالت پرتره قرار می‌دهید، از دوربین اصلی استفاده می‌کند اما داده‌های عمقی را از حسگر ToF می‌گیرد. در این حالت می‌توانید تا دو برابر روی سوژه زوم کنید که کار عکاسی را سخت‌تر می‌کند و سبب ایجاد اعوجاجاتی در صورت سوژه می‌شود. همچنین، این عکس‌ها از شفافیت پایین‌تری برخوردار هستند ولی عجیب است که با زوم دو برابری در حالت پرتره، محدوده داینامیک عکس‌ها بهتر می‌شود. حالت پرتره برای سوژه‌های غیر انسانی نیز کاربرد دارد و با مشکلات مشابهی همراه است.

نمونه عکس پرتره گوشی s20 ultra

روش دیگری که می‌توانید از آن برای گرفتن عکس‌های پرتره با گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا استفاده کنید، کمک گرفتن از زوم اپتیکی چهار برابری است. با این روش، اگر در فاصله مناسبی از سوژه قرار بگیرید، می‌توانید عکس‌های پرتره شگفت‌انگیزی با پس‌زمینه بوکه شده و جداسازی عالی سوژه از پس‌زمینه خلق کنید. این پرتره‌ها کاملا اپتیکی هستند و برای خلق آن‌ها هیچ پردازشی روی تصویر انجام نمي‌شود؛ مشکل اینجا است که برای استفاده از این روش، قرار دادن درست سوژه در قاب، حتی با پایه سلفی کار دشواری است.

کیفیت عکس‌های سلفی گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا

نوبتی هم که باشد، نوبت به بررسی گوشی S20 Ultra از نظر کیفیت عکس‌های سلفی می‌رسد. عکس‌های ۱۰ مگاپیکسلی دوربین سلفی پر از جزئیات هستند، رنگ‌ها را به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشند و محدوده داینامیک بسیار خوبی دارند.

نمونه عکس سلفی گوشی s20 ultra

حالت پرتره دوربین سلفی بدون اشکال نیست و گاهی اوقات، بعضی از بخش‌های پس زمینه را همراه با لبه‌های سوژه مات نمی‌کند. با این حال، عکس‌های پرتره دوربین سلفی گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ Ultra از بهترین پرتره‌هایی هستند که مي‌توانید با دوربین سلفی گوشي‌های ساخته شده تا سال ۲۰۲۰ بگیرید.

دوربین سلفی می‌تواند عکس‌هایی ۴۰ مگاپیکسلی نیز به شما تحویل دهد و با اینکه این عکس‌ها در شرایط نوری خوب، جزئیات بیشتری در مقایسه با عکس‌های ۱۰ مگاپیکسلی دارند ولی به شما توصیه می‌کنیم که از همان حالت ۱۰ مگاپیکسلی استفاده کنید.

فیلم‌برداری در نور روز

حالا که به بررسی گوشی S20 Ultra سامسونگ از نظر کیفیت عکس و قابلیت‌های عکاسی پرداختیم، وقت آن است که بررسی قابلیت‌های فیلم‌برداری و کیفیت فیلم‌های ضبط شده با این گوشی را شروع کنیم. این گوشی تنوع زیادی از نظر گزینه‌های فیلم‌برداری دارد که گل سرسبد آن‌ها، امکان فیلم‌برداری با کیفیت 8K ولی در سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه است. همچنین، دوربین اصلی این گوشی می‌تواند در سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌هایی با کیفیت 4K ضبط کند و تمامی دوربین‌های این گوشی دارای امکان ضبط ویدئوهای 4K در سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه هستند.

فیلم‌های 4K یا Full HD در سرعت ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه قابل ضبط با زوم دو برابری هستند که برای این کار باید از دوربین اصلی استفاده کنید. برای زوم چهار برابری و بیشتر از دوربین پریسکوپی استفاده می‌شود که مي‌تواند در این حالت، فیلم‌هایی با کیفیت 4K یا Full HD در حداکثر سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کند. اگر ابتدا زوم را روی چهار برابر قرار دهید و سپس رزولوشن و نرخ فریم را تنظیم کنید، امکان ضبط ویدئوهایی با این شرایط ولی در سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه نیز وجود دارد که البته کیفیت خوبی ندارد و سامسونگ تلاش کرده است تا با طراحی خاص UI مانع از ضبط چنین ویدئوهایی شود.

دوربین اولتراواید زاویه دید آنچنان گسترده‌ای دارد که نمی‌توانید آن را با هیچ دوربین اولتراواید دیگری که تا سال ۲۰۲۰ در گوشي‌های هوشمند به کار رفته است، مقایسه کنید ولی این دوربین نمي‌تواند با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند.

در تمامی حالت فیلم‌برداری، امکان پایدارسازی تصویر وجود دارد و می‌توانید آن را به دلخواه خود خاموش یا روشن کنید. حالت فوق پایدار (Super steady) برای دوربین اولتراواید و دوربین اصلی در دسترس است. دوربین سلفی نیز قابلیت پایدارسازی دارد که فقط برای سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه امکان‌پذیر است.

با استفاده از این گوشی می‌توانید ویدئوهای +HDR10 ضبط کنید. همچنین امکان استفاده از کدک h.265 نیز که سبب کاهش حجم ویدئوهای ضبط شده می‌شود، وجود دارد.

با اینکه این گوشی دارای امکان فیلم‌برداری 8K است اما به دلیل حجم بالای ویدئوهای خروجی (۶۰۰ مگابایت به ازای هر دقیقه) عملا کاربرد زیادی ندارد. گذشته از این، جزئیاتی که در ویدئوی 8K ثبت می‌شوند، تفاوت زیادی با جزئیات ویدئوهای 4K ندارند.

کیفیت ویدئوی 4K در سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه بسیار خوب است و جزئیات بسیار زیاد، رنگ‌های زنده و محدوده داینامیک بسیار خوبی را به تصویر می‌کشد. ویدئوی 4K در سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه شفاف‌سازی بیشتری انجام می‌دهد و اگر از نزدیک به فیلم نگاه کنید، کمی آزار دهنده است اما در حالت عادی مشکل قابل توجهی نیست و می‌توان این ویدئوها را از نظر کیفیت با ویدئوهای 4K ضبط شده در سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه برابر دانست. ویدئوهای Full HD در هر دو سرعت ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه از کیفیت بسیار عالی برخوردار هستند. ویدئوهای 4K و Full HD ضبط شده با دوربین اولتراواید نیز از کیفیت بالایی برخوردارند.

اگر زوم را تا دو برابر افزایش دهید، می‌توانید فیلم‌های بسیار خوبی با رزولوشن 4K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط کنید اما در سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه، پردازش بیش از حدی روی تصویر انجام می‌شود تا شفافیت آن ار حفظ کند. ویدئوهای Full HD در هر دو سرعت ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه و زوم دو برابری از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

در زوم چهار برابری دوربین تلفوتو فیلم‌های 4K و Full HD بسیار خوبی با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ضبط می‌کند ولی پایدار نگه داشتن آن‌ها کار ساده‌ای نیست و برای این کار باید از سه-پایه استفاده کنید. در زوم ۱۰ برابری، فیلم‌های Full HD از کیفیت خیلی خوبی برخوردار هستند اما کیفیت ویدئوهای 4K تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

قابلیت پایدارسازی اولتراسونیک این گوشی در صورتی که در یک نقطه باقی بمانید و روی یک سوژه متمرکز شوید، عملکرد بسیار خوبی دارد اما در صورتی که بخواهید راه بروید و فیلم‌برداری کنید، کمی لرزش را به فیلم منتقل می‌کند.

فیلم‌های دوربین اولتراواید، مشکل بالا را ندارند و به دلیل طول کانونی بلندتر، می‌توانید حتی در هنگام راه رفتن نیز ویدئوهایی بدون لرزش ضبط کنید.

بررسی گوشی S20 Ultra از نظر قابلیت‌های فیلم‌برداری دوربین سلفی نشان می‌دهد که دوربین جلوی این گوشی می‌تواند فیلم‌های بسیار خوبی با جزئیات بالا و تن رنگی مناسب پوست بگیرد و به خوبی نور پشت سر سوژه را مدیریت کند. قابلیت پایدارسازی در سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه تا حد زیادی لرزش‌های دوربین را خنثی می‌کند ولی ویدئوهای دارای سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه لرزش‌های زیادی دارند.

فیلم‌برداری در نور ضعیف

در این بخش از بررسی گوشی S20 Ultra در رابطه با کیفیت فیلم‌برداری این گوشی در نور ضعیف صحبت می‌کنیم. با اینکه انتظار داشتیم تا این گوشی با توجه به داشتن یکی از بزرگ‌ترین سنسورهای دوربین، عملکرد بهتری در مقایسه با گوشي‌های رقیب از نظر فیلم‌برداری در نور ضعیف داشته باشد اما نمی‌توان گفت که گلکسی اس ۲۰ اولترا ویدئوهای خیلی خوبی در نور ضعیف ضبط نمی‌کند.

تمامی دوربین‌های این گوشی می‌توانند فیلم‌هایی شفاف، با جزئیات بالا، با محدوده داینامیک گسترده و رنگ‌های خوب در شرایط نوری ضعیف ضبط کنند. گذشته از این، گلکسی اس ۲۰ اولترا دارای قابلیت Night hyperlapse است که امکان ضبط ویدئوهایی با نوردهی طولانی برای ایجاد ردهای نوری (light trails) مثل رد ستاره‌ها در آسمان یا رد حرکت خودروها در بزرگراه را فراهم می‌آورد.

سوالات پر تکرار

۱- معایب گوشی S20 Ultra کدامند؟

بررسی گوشی S20 Ultra نشان می‌دهد که مهم‌ترین نقاط ضعف این گوشی عبارتند از: عمر پایین باتری در نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، مشکلاتی در فوکوس دوربین روی سوژه، غیر قابل استفاده بودن عکس‌های دارای زوم بیش از ۳۰ برابر و کند بودن و دقت پایین حسگر اثر انگشت.

۲- مهم‌ترین مزایا گوشی S20 Ultra کدامند؟

صفحه نمایش بسیار بزرگ و با کیفیت و با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز از نوع AMOLED، دوربین پریسکوپی تلفوتو با زوم اپتیکی ۴ برابری، تراشه قدرتمند، صدای بلند و با کیفیت استریو اسپیکرها و سرعت بسیار بالای شارژ از مهم‌ترین مزیت‌های گلکسی اس ۲۰ اولترا هستند.

۳- آخرین سیستم عامل و رابط کاربری گوشی S20 Ultra چیست؟

اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 برای گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا منتشر شده است اما به نظر می‌رسد که این آخرین آپدیت مهم گوشی S20 Ultra باشد.

جمع‌بندی

با اینکه مدت زیادی از ورود گوشی گلکسی S20 Ultra به بازار موبایل ایران می‌گذرد اما این گوشی پرچمدار هنوز هم یکی از بهترین گوشي‌هایی است که می‌توانید بخرید. سامسونگ گلکسی اس ۲۰ نسبت به گوشی‌های نسل قبلی سری اس یعنی خانواده اس ۱۰ بهبودهای قابل توجهی نشان می‌دهد.

این گوشی مجهز به بزرگ‌ترین صفحه نمایش در بین گوشی‌های سامسونگ ساخته شده تا سال ۲۰۲۳ است. این صفحه نمایش بسیار با کیفیت و روشن است و با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز می‌توانید برای بازی کردن حساب ویژه‌ای روی آن باز کنید. این صفحه نمایش در ترکیب با استریو اسپیکرهای معرکه، تجربه‌ای لذت بخش از تماشای محتواهای ویدئویی برای شما می‌سازد. البته، اندازه بزرگ صفحه نمایش و نرخ نوسازی بالا در عمر کوتاه باتری نقش پررنگی دارد.

با اینکه طراحی سطح جلویی گوشی بسیار مدرن و جذاب به نظر می‌رسد اما در سطح پشتی گوشی برجستگی بسیار بزرگی وجود دارد که اگرچه به طور قابل توجهی از زیبایی گوشی کاسته است اما محل قرارگیری سخت‌افزارها و سنسورهای بزرگ سیستم دوربین بسیار پیشرفته‌ای است که زوم اپتیکی چهار برابری دارد و حتی می‌تواند تا زوم ۳۰ برابری (ترکیب زوم اپتیکی و دیجیتالی) عکس‌های خوب و قابل استفاده‌ای بگیرد.

این گوشی همانند دیگر پرچمداران سامسونگ از توان پردازشی بسیار بالایی برخوردار است و می‌توان آن را برای گیمینگ مناسب دانست. هر دو نسخه اگزینوس و اسنپدراگون اس ۲۰ اولترا گوشی‌های بسیار قدرتمندی هستند و هر دوی آن‌ها در دو نسخه 4G و 5G وارد بازار شده‌اند.

بررسی گوشی S20 Ultra نشان می‌دهد که با وجود گذشت چندین سال از معرفی این گوشی و احتمال منتشر نشدن آپدیت‌های بعدی سیستم عامل و رابط کاربری از سال ۲۰۲۳ به بعد، همچنان می‌توان روی اس ۲۰ اولترا به عنوان پرچمداری قدرتمند و همه‌کاره حساب باز کرد.

منبع:
gsmarena.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا