آموزشسخت افزارفناوری و تکنولوژی

تست سلامت پاوربانک

اگر پاوربانک دارید یا میخواهید آن را خریداری کنید این مقاله را از دست ندهید

تست سلامت پاوربانک که حالا همه از آن استفاده می کنند، بسیار ضروری شده است. اگر شما هم همیشه این طرف و آن طرف می روید و نیاز به شارژر گوشی سیار دارید احتمالا باید از پاوربانک استفاده کنید. اما چطور می توان از سلامت پاوربانک به عنوان یک گجت مطمئن شد؟ چه روش هایی برای تست سلامت پاوربانک وجود دارد تا از کارآیی اش مطمئن شوید؟ برای دانستن این موارد با مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

برای بررسی انواع تست سلامت پاوربانک بد نیست که ابتدا توضیح دهیم پاوربانک چیست و نشانه های عملکرد درستش چگونه است. در این مقاله شما را با روش تست سلامت پاوربانک در انواع مختلفش آشنا می کنیم. با ما همراه باشید تا بتوانید با انتخاب یک پاوربانک سالم و با کیفیت مدت زمانی بیشتری از آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که مطالبی که مطرح می شود برای همه انواع پاوربانک ها قابل استفاده است و تفاوت های جزئی وجود دارد.

چه عواملی بر مدت زمان کارآیی پاوربانک تاثیر می گذارد؟

سلامت پاوربانک را باید بر اساس عواملی تعریف کرد که می توانند بر عملکرد آن تاثیر بگذارند. به طور کلی پاوربانک به عنوان دستگاهی برای شارژ گوشی، تبلت یا انواع ابزارهای الکترونیکی استفاده می شود. ویژگی مهم این دستگاه قابلیت حمل آن است. برای کسانی که مدتی ممکن است در جایی باشند که دسترسی مستقیم به برق ندارند این دستگاه بسیار کاربردی بوده و دقیقا آنها را مصرف کننده هدف خود قرار داده است.

عواملی وجود دارند که بر سلامت پاوربانک تاثیر می گذارند. عواملی مانند میزان استفاده از پاوربانک، ظرفیت باتری و دفعاتی که باتری خالی و دوباره شارژ می شود. وقتی ظرفیت باتری پاوربانک بیشتر باشد پس ماندگاری بیشتری هم خواهد داشت و چرخه شارژ آن در فاصله بیشتری انجام می شود. از طرفی اینکه شما چقدر از پاوربانک خود استفاده کنید، طول آن را مشخص می کند. مسلما استفاده بیشتر، طول عمر کمتری را به دنبال خواهد داشت. پس سعی کنید در انتخاب پاوربانک نمونه ای را بخرید که ظرفیت شارژ بیشتری دارد. در ادامه به صورت مفصل درباره بعضی از متداول ترین دلایل خرابی پاور بانک صحبت می کنیم.

پیشنهاد ما به شما:  علت سیاه شدن صفحه گوشی

تست سلامت پاوربانک

شارژر نامناسب

دلیلی که شاید خیلی برایتان پیش پا افتاده باشد اما بسیار رایج است. وقتی میزان ولتاژی کهوارد پاوربانک می شود برای باتری مناسب نباشد، پاور بانک شارژ کافی را دریافت نخواهد کرد و در نتیجه به دستگاه بعدی نیز شارژ کافی را نمی رساند. هم باتری پاوربانک تان و هم دستگاهی که به آن متصل می شود در اثر استفاده از شارژر نامناسب خراب خواهد شد.

باتری باد کرده

به دلایل مختلف ممکن است باتری پاور بانک باد کند که نتیجه اش خالی شدن زود هنگام شارژ باتری است. دلایلی مانند ضربه خوردن، اتصال جریان شدید به آن یا داغ شدن، پس دقت کنید باتری سالم باشد. اگر باتری پاور بانک باد کرده باشد و شما از آن استفاده کنید به باتری گوشی متصل شده نیز آسیب خواهد زد و مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

سوکت خراب

سلامت سوکت USB و IC پاوربانک اهمیت زیادی دارد و اگر خراب شود، شارژ آن را هدر می دهد. یکی از تست های سلامت پاوربانک بررسی همین سوکت است اما چگونه می توان این کار را انجام داد؟ وقتی سوکت شارژ پاوربانک خراب می شود، بیش ازحد داغ شده و وقتی به شارژر آن را وصل می کنید، شل است. در این مواقع حتما باید برای تعمیر سوکت خراب شده پاور بانک اقدام نمایید.

اهمیت تست سلامت پاوربانک

اهمیت تست سلامت پاوربانک

اما واقعا چرا انجام تست سلامت پاوربانک لازم است؟ دلیل اول مسائل ایمنی کار با آن است. در بعضی موارد دیده شده که ایراد در قطعات می تواند باعث منفجر شدن باتری شود. دلیل بعدی امکان شناسایی مشکل احتمالی در قطعات قبل از بروز آسیب های مهم است. بدین گونه می توانید قبل از خراب شدن پاوربانک قطعه دچار نقص را تعمیر یا تعویض کرد و عمر پاوربانک خود را بیشتر کنید.

گاهی اتصال دستگاه به یک پاوربانک خراب باعث می شود آن دستگاه نیز آسیب ببیند. پس مجددا اهمیت تست سلامت پاوربانک دو چندان می شود. حالا که به اهمیت این کار پی بردیم لازم است روش انجام آن را نیز یاد بگیریم. در زیر بعضی از روش های متداول و معمولا بدون هزینه تست سلامت پاوربانک را برایتان شرح می دهیم. با استفاده از این روش ها می توانید طول عمر پاوربانک خود را افزایش دهید و از آسیب های احتمالی به دستگاه های خود جلوگیری نمایید.

تست پاور بانک با مولتی متر

روش اول استفاده از یک مولتی متر برای سنجش میزان ولتاژ و جریان پاوربانک است. بدین منظور کافیست پروب های منفی و مثبت مولتی متر خود را به قسمت های مرتبط در پاوربانک وصل نمایید. مولتی متر میزان ولتاژ پاوربانک را نشان می دهد و می توانید از سلامت آن مطمئن شوید. البته قرار دادن مولتی متر میان دستگاه مورد نظر و پاوربانک نیز جریان موجود را نشان می دهد. در این روش نیاز نیست هزینه ای بپردازید و این کار تقریبا فنی است.

پیشنهاد ما به شما:  دلایل روشن نشدن گوشی سامسونگ + 8 راه حل

تست پاوربانک با تسترهای مخصوص

برای تست سلامت پاوربانک در بازار تسترهایی وجود دارد که مخصوص بررسی وضعیت شارژ و پاور بانک هستند. این تسترها بین پاور بانک و به طور خاص گوشی هوشمند قرار می گیرند و دقیقا به شما میزان ولتاژ، جریان و توان را نشان می دهند. فناوری اینجا نیز به کمک کاربر آمده تا خیلی راحت از سلامت تجهیزات خود مطمئن شود. برای اطلاع از جریان استاندارد یا برق دهی مناسب می توانید از راهنمای شارژر یا پاور بانک خود استفاده کنید.

وب سایت های تست سلامت پاور بانک

شاید با خود فکر کنید پاور بانک به عنوان سخت افزار چگونه قرار است از طریق یه صفحه وب سایت ارزیابی شود. وب سایت هایی وجود دارند که به صورت تخصصی از الگوریتم هایی استفاده می کنند تا تمام داده ها و اطلاعات پاور بانک را تجزیه و تحلیل کنند. نتایج این ارزیابی وضعیت سلامت پاوربانک را مشخص می کند. روند فعالیت این الگوریتم ها براساس چرخه ها و توالی های شارژ کردن دستگاه است.

اپلیکیشن تست سلامت پاوربانک

علاوه بر وب سایت ها، اپلکیشن هایی نیز وجود دارند که می توانند سلامت باتری پاوربانک را بررسی کنند. مثلا پاوربانک سامسونگ اپلیکیشن مخصوص خودش را دارد که می توانید وضعیت باتری، سلامت پاوربانک یا ولتاژ جریان آن را مشخص نماید. به سادگی می توانید با اجرای این برنامه ها از سلامت پاور بانک خود مطمئن شوید. اهمیت چنین برنامه هایی دسترسی سریع و آسان به یک روش ارزیابی و تجزیه و تحلیل است. دقت آنها نیز قابل قبول بوده و می توان به صحت نتیجه ای که نشان می دهند اعتماد کرد.

اپلیکیشن تست سلامت پاوربانک

چند نکته کلیدی برای اجتناب از خراب شدن پاور بانک

حالا که عوامل تاثیر گذار در خرابی و روش های تست سلامت پاوربانک را یاد گرفتید، بد نیست چند راه کلیدی را نیز برای جلوگیری از آسیب به پاور بانک بشناسید. اول از همه حتما باید از کابل ها و شارژرهایی با کیفیت خوب و با توجه به نوع پاوربانک تان استفاده کنید. همانطور که اشاره شد اگر شارژر مناسب پاور بانک نباشد، باعث آسیب به باتری آن می شود.

پیشنهاد ما به شما:  هوش مصنوعی گوگل چیست و چه کاربردی دارد؟

راه دومی که احتمال خرابی پاور بانک را تا حد زیادی کاهش می دهد، دقت به میزان شارژ شدن آن است. پاوربانک نباید بیش از حد شارژ شود وگرنه آسیب می بینید. حتما به این موضوع توجه کنید و پاوربانک خود را ساعت ها در شارژ رها نکنید. نکته بعدی این است که شارژ پاوربانک نباید کاملا خالی شود. حداقل چند درصدی از شارژ را باقی بگذارید و برای شارژ کردن مجدد اقدام نمایید. در صورت عدم رعایت این نکته طول عمر پاوربانک کاهش یافته و ظرفیت باتری آسیب می بیند.

پاوربانک هم مانند هر دستگاه الکترونیکی زیاد با آب و رطوبت سازگار نیست. باید تا جای ممکن آن را از آب و رطوبت دور نگه دارید. اگر آب به پاوربانک برسد باعث باد شدن باتری و آسیب زدن به عملکرد کلی پاوربانک می شود. شارژرهای مختلفی در بازار وجود دارد، از جمله شارژرهای خورشیدی و فندکی. این مدل ها زیاد مناسب شارژ کردن پاوربانک نیستند و بهتر است از آنها استفاده نکنید.

یکی از اشتباهاتی که کاربران معمولا مرتکب می شوند این است که همزمان با شارژ شدن پاوربانک دستگاهی را به آن برای شارژ شدن وارد می کنند. این کار طول عمر پاوربانک را کاهش می دهد و خیلی زود شارژش خالی می شود. پس صبور باشید تا پاوربانک به اندازه کافی شارژ شود و سپس از آن برای شارژ یک دستگاه دیگر استفاده نمایید. و نکته آخر قرار ندادن پاوربانک در معرض حرارت و گرمای زیاد است. حرارت نیز مانند رطوبت برای پاوربانک ضرر دارد و باید از آن اجتناب کرد.

نتیجه گیری

تست سلامت پاوربانک اهمیت زیادی برای طول عمر بیشتر آن دارد. از طرفی از آسیب های بزرگ جلوگیری می کند و از سوی دیگر مانع از آسیب دیدن تمامی دستگاه هایی می شود که قرار است از طریق آن شارژ شوند.  برای تست سلامت پاوربانک روش های مختلفی وجود دارد که در این مقاله آنها را معرفی کردیم. از استفاده از مولتی متر گرفته تا وارد کردن اطلاعات پاوربانک در وب سایت ها و اپلیکیشین های مخصوص که تجزیه و تحلیل دقیقی را از وضعیت سلامت پاوربانک انجام می دهند. جدیدا نیز دستگاه هایی مخصوص این کار ساخته و عرضه شده اند. انجام تست سلامت پاوربانک در کنار دقت به نکات نگهداری صحیح از آن باعث افزایش طول عمرش می شود. امیدواریم مطالب مطرح شده برای شما مفید بوده باشد.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا