سبک زندگی

بهترین فیلم های معمایی تاریخ سینمای جهان کدامند؟

معرفی برجسته‌ترین آثار سینمایی در ژانر معمایی و مرموز

فیلم های معمایی شاید خیلی همه‌پسند نباشد و اکثر طرفداران آن‌ها را فیلم‌بازهای واقعی تشکیل دهند اما خیلی از این فیلم‌ها با استفاده از عنصر غافلگیری و ترکیب با ژانرهای وحشت، دلهره‌آور و جنایی می‌توانند فیلم‌های جذابی از آب دربیایند. از آن‌جایی که هیچ مخاطبی دوست ندارد چندین ساعت به یک پازل پیچیده فکر کند، اکثر فیلم‌های معمایی و مرموز، مدت زمان پایینی دارند و پیش از خسته شدن مخاطب، همه رازها برملا می‌شود یا حتی ممکن است فیلم با یک معمای حل نشده به پایان برسد. در این مقاله با معرفی بهترین فیلم های معمایی در خدمت شما مخاطبان گرامی مجله فرنا هستیم. با ما همراه باشید.

لیست بهترین فیلم های معمایی جهان

۱- Interstellar

بهترین فیلم های معمایی

فیلم میان‌ستاره‌ای محصول ۲۰۱۴ یکی از بهترین فیلم های معمایی دنیا است که می‌توان آن را در ژانر علمی-تخیلی نیز قرار داد. کریستوفر نولان، کارگردان، تهیه‌کننده و یکی از فیلم‌نامه‌نویسان این اثر هنری بی‌نظیر است. از بازیگران فیلم میان‌ستاره‌ای می‌توان به متیو مک‌کانهی، آن هتوی، جسیکا چستین، بیل آیروین، الن بروستین، مت دیمون و مایکل کاین اشاره کرد. موزیک بی‌نظیر Interstellar را هانس زیمر معروف کار کرده است.

این فیلم آینده‌ای ویران شده از تمدن را نشان می‌دهد که انسان در آن برای بقا تلاش می‌کند و درباره گروهی از فضانوردان است که در جستجوی سکونتگاه جدیدی برای بشر از درون یک کرم‌چاله به نزدیکی زحل سفر می‌کنند. فیلم Interstellar به زبان انگلیسی و به مدت ۱۶۹ دقیقه است.

۲- Fight Club

فیلم فایت کلاب

فیلم فایت کلاب یا باشگاه مبارزه، محصول ۱۹۹۹ به کارگردانی دیوید فینچر و هنرنمایی بازیگران برجسته‌ای مانند برد پیت، ادوارد نورتون و هلنا بونهام کارتر برگرفته از رمانی به همین نام است.

ادوارد نورتون در این فیلم نقش راوی ناشناسی را ایفا می‌کند که از کار اداری و دفتری خودش رضایت ندارد. بنابراین، به همراه یکی از همکاران خودش به نام دوردن (با بازی برد پیت) یک باشگاه مبارزه راه می‌اندازد و با زنی مرموز به نام مارلا ( با بازی بونهام کارتر) وارد رابطه می‌شود.

فیلم Fight Club یکی از جالب‌ترین و هیجان‌انگیز‌ترین فیلم‌های معمایی است که می‌توانید ببینید و برخلاف خیلی از فیلم‌های معمایی دیگر، اصلا خسته‌کننده نیست. این فیلم ۱۳۹ دقیقه‌‌ای به زبان انگلیسی ساخته شده است.

۳- Inception

فیلم اینسپشن

فیلم اینسپشن یا سرآغاز محصول ۲۰۱۰ به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی کریستوفر نولان، بدون شک یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین و بهترین فیلم های معمایی تاریخ سینما است که نولان آن را با همکاری همسر خودش یعنی اما توماس و نقش‌آفرینی بازیگرانی مثل لئوناردو دی کاپریو، جوزف گوردون لویت، الیوت پیج، تام هاردی، کن واتانابه، دلیپ رائو و سیلیان مورفی ساخته است.

دی‌کاپریو در فیلم Inception نقش سارقی حرفه‌ای را ایفا می‌کند که با نفوذ به ناخودآگاه اهداف خودش، اطلاعات حساس و محرمانه آن‌ها را به سرقت می‌برد. به او پیشنهاد می‌شود که برای پاک شدن سابقه‌ جنایی‌اش به ناخودآگاه یک هدف مهم نفوذ و ایده‌های شخص دیگری را پیاده‌سازی کند. این فیلم تخیلی و معمایی ۱۴۸ دقیقه طول می‌کشد و زبان آن، انگلیسی است.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین فیلم های ترسناک برتر تاریخ سینما

۴- Tent

فیلم تنت

فیلم علمی-تخیلی تنت محصول ۲۰۲۰ یکی از بهترین فیلم‌های معمایی هیجان‌انگیز دنیا به کارگردانی باز هم کریستوفر نولان است که بازیگرانی مثل جان دیوید واشینگتون، رابرت پاتینسون، الیزابت دبیکی، دیمپل کاپادیا و مایکل کاین در آن ایفای نقش کرده‌اند. خود کریستوفر نولان فیلم‌نامه تنت را نوشته و آن را همراه با همسر خودش اما توماس تهیه کرده است.

Tent داستان یک مأمور CIA است که می‌خواهد مفهوم «پیکان زمان» را یاد بگیرد تا جلوی حمله‌ای را که قرار است در آینده جهان را نابود کند، بگیرد. این فیلم محصول مشترک آمریکا و انگلستان، ۱۵۰ دقیقه طول می‌کشد.

۵- Shutter Island

شاتر آیلند

فیلم شاتر آیلند محصول ۲۰۱۰ به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و هنرنمایی لئوناردو دی کاپریو، یکی از بهترین فیلم های معمایی رازآلود و هیجان‌انگیز و برگرفته از رمانی به همین نام است. از دیگر بازیگران فیلم Shutter Island می‌توان به مارک رافلو، بن کینگزلی، مایکل ویلیامز، امیلی مورتیمر، پاتریشیا کلارکسون و مکس فن سیدوف اشاره کرد.

داستان فیلم به سال ۱۹۵۴ مربوط می‌شود که در آن لئوناردو دی‌کاپریو نقش مارشال ایالتی به نام ادوارد تدی دنیلز را بازی می‌کند که پس از گم شدن یکی ای والدینش در حال بررسی یک بیمارستان روانی در جزیره‌ای به نام شاتر آیلند است. این فیلم جنایی و معمایی ۱۳۹ دقیقه به طول می‌انجامد.

۶- Matrix

ماتریکس

فیلم ماتریکس محصول ۱۹۹۹ به کارگردانی لانا واکوفسکی و لیلی واکوفسکی و نقش‌آفرینی کیانو ریورز، لورنس فیشبرن، کاری-آن ماس و هوگو ویوینگ یکی از بهترین فیلم های معمایی است که حتما باید حداقل یک بار در طول زندگی خود ببینید.

The Matrix فضایی آخرالزمانی را به تصویر می‌کشد که در آن، نوع انسان درون فضایی شبیه‌سازی شده با هوش مصنوعی به دام افتاده است. هدف از ساخت این ماتریکس، پرت کردن حواس انسان‌ها در هنگام استفاده از بدن آن‌ها به عنوان منبع انرژي است. این فیلم محصول مشترک ایالات متحده و استرالیا است و ۱۳۶ دقیقه طول می‌کشد.

۷- Black Swan

فیلم بلک سوان

فیلم قوی سفید محصول ۲۰۱۰ به کارگردانی دارن آرونوفسکی و بازی هنرمندانه ناتالی پورتمن، وینسنت کسل، میا کونیس، باربارا هارشی و ویونا رایدر یکی از بهترین فیلم های معمایی ترسناک ساخته شده تاکنون است.

موضوع این فیلم تولید یک نمایش دریاچه قو (نوعی رقص باله) توسط شرکت رقص باله نیویورک است. این نمایش شامل یک قوی سفید آسیب پذیر و یک قوی سیاه جذاب و خوش‌اندام است که هر دوی آن‌ها را باید یک نفر بازی کند. نینا (با بازی ناتالی پورتمن) در نمایش تمرینی، نقش قوی سفید را به خوبی بازی می‌کند اما نمي‌تواند به خوبی از اندامش برای ایفای نقش قوی سیاه استفاده کند. رقیب نینا، بازیگری با اندام بسیار زیبا به نام لیلی (با بازی کونیس) است که نینا را با اکستازی و رابطه جنسی فریب می‌دهد تا از نمایش تمرینی باز بماند و خودش به تنهایی به مراسم تمرینی برود. این موضوع نینا را به جنون می‌کشد و ماجراهای ترسناک و مرموزی در ادامه رخ می‌دهد. فیلم قوی سیاه یکی از بهترین فیلم های رازآلود و ترسناک دنیا است که ۱۰۸ دقیقه طول می‌کشد.

۸- Mulholland Drive

مالهالند درایو

فیلم مالهالند درایو یکی از بهترین فیلم های معمایی جهان محصول ۲۰۰۱ به کارگردانی دیوید لینچ و نقش‌آفرینی نایومی واتس، جاستین تروکس، لورا النا هارینگ، آن میلر و رابرت فارستر است.

در جاده‌ای به نام Mulholland Drive در هالیوود هیلز یک تصادف مرگ‌بار رخ می‌دهد و تنها یک زن زنده می‌ماند و زخمی و گیج خودش از تپه پایین می‌رود و پس از رسیدن به لس آنجلس وارد آپارتمانی می‌شود. صبح روز بعد یک زن بازیگر تازه‌کار و بلند-پرواز به نام بتی وارد آپارتمان عمه‌اش می‌شود و زن آسیب دیده را که خودش را ریتا می‌نامد، پیدا می‌کند اما ریتا هویتش را فراموش کرده و بتی سعی می‌کند در پیدا کردن هویتش به او کمک کند و بنابراین، کیف ریتا را باز می‌کند و مقدار زیادی پول و کلیدی آبی‌رنگ در آن پیدا می‌کند تا ماجراهای این فیلم معمایی و مرموز از آنجا شروع شود.
فیلم Mulholland Drive محصول مشترک ایالات متحده و فرانسه است و ۱۴۶ دقیقه طول می‌کشد. اگر به فیلم‌های معمایی علاقه دارید، مالهالند درایو را شدیدا به شما توصیه می‌کنیم.

پیشنهاد ما به شما:  بررسی 6 تا از بهترین اپلیکیشن‌های تناسب اندام برای موبایل‌های اندروید

۹- Eternal Sunshine of the Spotless Mind

درخشش ابدی یک ذهن پاک

فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک محصول ۲۰۰۴ به کارگردانی مایکل گاندری و نقش‌آفرینی جیم کری، کیت وینسلت، کریستین دونست، مارک رافلو، الایژا وود و تام ویکینسون یکی از بهترین فیلم های معمایی رمانتیک است که در فضایی علمی-تخیلی و براساس شعری از آلکساندر پوپ ساخته شده است.

پس از اینکه رابطه یک زوج جوان خراب می‌شود، آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا همدیگر را از حافظه خود برای همیشه پاک کنند و برای این کار به سراغ شرکتی به نام لاکونا در نیویورک می‌روند تا این کار را برای آن‌ها انجام دهد اما حافظه ژول رفته رفته باز می‌گردد و او کلمنتین را به یاد می‌آورد و متوجه می‌شود که هنوز عاشق او است و دیگر نمی‌خواهد فراموشش کند. اگر طرفدار فیلم‌های احساسی هستید، فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک را از دست ندهید. Eternal Sunshine of the Spotless Mind خیلی طولانی نیست و تنها ۱۰۸ دقیقه طول می‌کشد.

۱۰- Gone Girl

فیلم دختر گمشده

فیلم دختر گمشده محصول ۲۰۱۴ به کارگردانی دیوید فینچر و بازی آرون میلکان، جاشوا دونن، ریز وایتراسپون و کائن چافین یکی دیگر از بهترین فیلم های معمایی با فروش بسیار بالا و پردرآمدترین فیلم دیوید فینچر است.

داستان فیلم از آن‌جایی شروع می‌شود که فردی به نام نیک دان که یک معلم نویسندگی است، در پنجمین سالگرد ازدواجش به خانه باز می‌گردد ولی همسرش ایمی را پیدا نمی‌کند و با پیدا شدن شواهدی از درگیری در منزل، رسانه‌ها به نیک مشکوک می‌شوند. فیلم Gone Girl یکی از بهترین فیلم های معمایی جنایی جهان است که ۱۴۹ دقیقه طول می‌کشد.

۱۱- Predestination

فیلم تقدیر

فیلم استرالیایی تقدیر محصول ۲۰۱۴ به کارگردانی برادران اسپیریگ و بازی اتان هاوک، سارا اسنوک، نوح تیلور و مدلین وست، برگرفته از رمان All you zombies اثر رابرت هینلین در سال ۱۹۵۹ است.

در سال ۱۹۷۵ یک مأمور امنیتی در زمان سفر می‌کند تا جلوی بمب‌گذاری در ساختمانی در شهر نیویورک را بگیرد اما درگیری مسلحانه رخ می دهد و بمب منفجر می‌شود و او را دچار سوختگی شدید می‌کند. شخصی به او کمک می‌کند تا به دستگاه ماشین زمان خودش برسد و به سال ۱۹۹۲ بازگردد و متوجه می‌شود که مأموریت او شکست خورده است زیرا بمب‌گذاری در روز دیگری انجام می‌شود و ده‌ها هزار نفر را به کام مرگ می‌فرستد. بنابراین، او تصمیم می‌گیرد به دهه به سال ۱۹۷۰ باز گردد تا جلوی بمب‌گذاری را بگیرد. فیلم Predestination تنها ۹۷ دقیقه طول می‌کشد و اگر برای آخر هفته به دنبال یک فیلم سرگرم‌کننده و معمایی هستید، دیدن تقدیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۱۲- Enemy (محصول ۲۰۱۳)

فیلم enemy 2013

فیلم دشمن محصول ۲۰۱۳ به کارگردانی دنی وینلوو و بازی سارا گادون، جیک گیلنهال، مالنی لورنت و ایزابلا روسلینی یکی از بهترین فیلم های معمایی روانشناسی و درام است.

این فیلم داستان دو شخصیت متفاوت را در دو بدن کاملا مشابه با بازی جیک گیلنهال را به تصویر می‌کشد؛ یکی از آن‌ها بازیگری به نام آنتونی و دیگری استاد تاریخ به نام آدام در دانشگاه است که همزاد خودش را در فیلمی می‌بیند و پس از دیدن چندین فیلم دیگر از او به این نتیجه می‌رسد که آن بازیگر، برادر دوقلوی او است. بنابراین، در آلبوم‌های قدیمی‌ خانه‌‌اش جستجو می‌کند و عکس از شخصی مشابه خودش پیدا می‌کند که دست زنی بر گردن او است اما تصویر آن زن در عکس مشخص نیست. سپس، آدام به دنبال آنتونی می‌رود واقعیت را پیدا کند. این فیلم محصول کشور کانادا است و تنها ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین فیلم‌های درام

۱۳- Zodiac Film

فیلم زودیاک

فیلم سینمایی زودیاک محصول ۲۰۰۷ به کارگردانی دیوید فینچر بر اساس رمان‌های زودیاک (۱۹۸۶) و زودیاک بدون نقاب (۲۰۰۲) با نقش‌آفرینی جیک گلینهال، مارک رافلو، روبرت دنی جونیور، آنتونی ادواردز، برایان کاکس، الیاس کوتئاس، دونال لوگ، جان کارول لینچ، کلو سوینگنی، فیلیپ بیکرهال و درمات مولرونی است.

فیلم زودیاک روایتگر داستانی از به شکار تبهکاری به نام زودیاک قاتل است که در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ با قتل‌های زنجیره‌ای وحشت به جان اهالی سانفرانسیسکو انداخته بود. این فیلم که یکی از بهترین فیلم های معمایی بر اساس واقعیت محسوب می‌شود، ۱۵۷ دقیقه طول می‌کشد.

۱۴- The Invisible guest

فیلم مهمان نامرئی

فیلم مهمان نامرئی به کارگردانی اوریول پائولو و نقش‌آفرینی ماریو کاساس، آنا واگنر، خوزه کورونادو و باربارا لنی فیلمی معمایی و دلهره‌آور است.
داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که یک کارآفرین موفق و جوان در یک هتل از خواب بیدار می‌شود و پس از اینکه جسد معشوقه‌اش را در کنار خودش مي‌بیند، متوجه می‌شود که درب اتاق قفل است. به او اتهام قتل وارد می‌شود و او یک وکیل استخدام می‌کند تا از خودش دفاع کند. این فیلم محصول کشور اسپانیا و به زبان اسپانیایی است و ۱۰۶ دقیقه طول می‌کشد.

برای آشنایی با بهترین فیلم های جنایی کلیک کنید.

۱۵- Cube

فیلم مکعب

بدون شک فیلم مکعب محصول ۱۹۹۷ به کارگردانی وینچنزو ناتالی و نقش‌آفرینی نیکول دی‌بوئر، نیکی گواداگنی، دیود هویلت، اندرو میلر، ژولین ریچینگز، وین رابسون و موریس دین وینت اگر بهترین فیلم معمایی تاریخ نباشد قطعا در میان بهترین‌ها جای دارد. فیلم مکعب ماجرای چندین نفر را شرح می‌دهد که درون مجموعه‌ای از اتاق‌های مکعبی شکل گیر افتاده‌اند و در تلاش برای پیدا کردن راه خروج هستند. این فیلم محصول کشور کانادا است و تماشای آن تنها ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

سوالات پرتکرار

۱- بهترین فیلم های معمایی جدید کدامند؟

از بهترین فیلم های معمایی که در سال ۲۰۲۲ منتشر شده‌اند می‌توان به Glass Onion، Decision to Leave، Emily the Criminal، The Innocents، The Eternal Daughter، Enola Holmes، Kimi و Bull اشاره کرد.

۲- بهترین فیلم های معمایی کره ای کدامند؟

از بهترین فیلم های معمایی ساخت کره جنوبی می‌توان به Memories of Murder، Montage، Mother، Oldboy، I Saw the Devil، The Chaser و The Man from Nowhere اشاره کرد.

۳- بهترین فیلم های معمایی ایرانی کدامند؟

از بهترین فیلم های معمایی ساخت ایران می‌توان به فیلم چهارشنبه سوری به کارگردانی اصغر فرهادی و هنرنمایی حمید فرخ‌نژاد، هدیه تهرانی و پانته‌آ بهرام و فیلم سگ‌کشی به کارگردانی بهرام بیضایی اشاره کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله، بهترین فیلم های معمایی دنیا را به شما معرفی کردیم و همانطور که دیدید، اکثر این فیلم‌ها ترکیبی از ژانر معمایی با ژانر دلهره‌آور و جنایی هستند و مدت زمان پخش آن‌ها نیز در مقایسه با دیگر ژانرهای سینمایی، کوتاه‌تر است.
فیلم‌هایی مثل میان ستاره‌ای، اینسپشن، شاتر آیلند، ماتریکس، مالهالند درایو، درخشش ابدی یک ذهن پاک و مکعب نه تنها از بهترین فیلم های معمایی بلکه از جذاب‌ترین فیلم‌هایی هستند که باید حتما آن‌ها را حداقل یک بار در زندگی خود تماشا کنید.

منبع:

imdb.com

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا