فناوری و تکنولوژی

هوش مصنوعی گوگل چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه در حوزه‌های مختلف با خبرهای جالبی درباره هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و پیشرفت و قابلیت‌های ویژه آن مواجه می‌شویم. هوش مصنوعی دسته‌بندی‌های گوناگونی دارد و در صنایع مختلف با اهداف متنوعی بکار گرفته می‌شود. عده‌ای معتقدند که بطور حتمی آینده همه ما در تمام زمینه‌ها تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت. بسیاری از شرکت‌های بزرگ، در تلاشند که از هوش مصنوعی در آینده کسب و کار و فعالیت خود بهره ببرند. کمپانی گوگل که تقریبا می‌توان گفت همه ما از امکانات آن استفاده کرده‌ایم، نیز در حال توسعه فعالیت خود با استفاده از هوش مصنوعی است. بنابراین بالا بردن اطلاعاتمان در این حوزه در جهت استفاده بهتر از قابلیت‌های جدید ارائه شده، ضروری به نظر می‌رسد. در این مطلب در مورد موضوعاتی همچون گوگل بارد ، هوش مصنوعی گوگل و رویداد گوگل I/O 2023 صحبت می‌کنیم و به مزایا و معایب هوش مصنوعی نیز خواهیم پرداخت، پس توصیه می‌کنیم تا پایان مقاله مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

هوش مصنوعی گوگل bard چیست؟

به زبان ساده، هوش مصنوعی بارد (BARD) موتور جستجوی ارائه شده توسط گوگل است، که امکان وارد نمودن یک سوال یا جمله را برای ما فراهم می‌آورد و مانند Chat GPT به سوال ما جواب خواهد داد. سرویس آزمایشی هوش مصنوعی گوگل را Language Model for Dialogue Application پشتیبانی می‌کند و گوگل بارد با استفاده از اطلاعات وب، پاسخ‌هایی با کیفیت بالا و بروز ارائه می‌دهد. در هنگام صحبت با هوش مصنوعی گوگل پاسخ‌ها براساس زبان طبیعی و همچنین نیاز و سن مخاطب ارائه خواهند شد، به این معنا که حتی موضوعات پیچیده‌ای همچون سوالاتی درباره ناسا را می‌تواند برای یک کودک 9 ساله نیز توضیح دهد. از کاربردهای جذاب Google Bard  توانایی تولید شعر، مقالات و داستان‌ است، البته این سیستم در مرحله آزمایش قرار دارد و تعداد کاربران فعلی آن محدود است.

هوش مصنوعی گوگل bard

نحوه استفاده از هوش مصنوعی گوگل

جهت استفاده از گوگل بارد باید در آن ثبت نام کنید، برای این کار وارد سایت رسمی آن یعنی https://bard.google.com شوید و برای اینکه وارد لیست انتظار شوید، روی  Join waitlist  کلیک نموده و سپس با یک حساب Google وارد سایت شوید، که در کشور ایران به علت تحریم‌های موجود توصیه می‌شود از DNS استفاده نمایید. بعد از اینکه وارد لیست انتظار شدید، از آدرسbard-noreply@google.com  یک ایمیل دریافت خواهید کرد، که عنوان آن You’ve been added to the waitlist است. سپس هنگامی که برای استفاده از گوگل بارد ،نوبت به شما برسد، یک ایمیل دیگر نیز با عنوان It’s your turn to try Bard برای شما ارسال خواهد شد. دقت داشته باشید که جهت ورود به نسخه آزمایشی گوگل بارد باید یک حساب گوگل شخصی داشته و بالای 18 سال باشید؛ بعد از ورود با حساب شخصی گوگل، مانند ChatGPT یا بینگ، از طریق پنجره چت موجود، می‌توانید از آن استفاده کنید. در این فضا امکان بیان صوتی سوال یا درخواستتان (بجای تایپ کردن) با کلیک روی دکمه میکروفون نیز وجود دارد.

پیشنهاد ما به شما:  راهنمای انتخاب موس‌ گیمینگ

گوگل بارد گزینه‌هایی همچون Reset chat برای برگشتن به حالت اولیه،Bard Activity  جهت مدیریت فعالیت‌های ذخیره شده مرتبط با حساب شما و  FAQ با امکان دسترسی به پرسش‌های متداول را پیشنهاد می‌دهد. قابلیت View other drafts نیز سایر پاسخ‌های ممکن به درخواست شما را نمایان خواهد کرد، البته گوگل هشدار می‌دهد که به علت آزمایشی بودن نسخه Bard امکان نادرست بودن اطلاعات آن در این مرحله وجود خواهد داشت.

رویداد گوگل  I/O 2023

گوگل در رویداد سالانه I/O گوگل یا Google I/O از آخرین تکنولوژی‌‌ها و محصولات تازه خود خبر داده و معمولا این کنفرانس شامل سخنرانی‌های کلیدی، جلسات فنی و رونمایی از محصولات جدید می‌شود. در این رویداد نوع و نحوه استفاده از فناوری‌های جدید کمپانی گوگل به برنامه نویسان، کاربران و توسعه دهندگان نشان داده خواهد شد. تاریخ برگزاری رویداد I/O 2023 گوگل، چهارشنبه، ۱۰ مه ۲۰۲۳ ، یا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ و در شهر مونتاژ و کالیفرنیا بود که سخنرانی اصلی آن حدود دو ساعت طول کشید. در این رویداد بیشتر امکاناتی که معرفی شد با فناوری جدید هوش مصنوعی مرتبط بود. احتمالا شما هم شنیده‌اید که بعد از معرفی سرویس چت جی پی تی، کمپانی گوگل که در دنیای جستجوی اینترنتی، یک غول بی‌رقیب محسوب می‌شد، دچار ضرر و زیان ناگهانی شد، بنابراین گوگل نیز لازم دید که برای توسعه فعالیت خود از سیستم هوش مصنوعی گوگل بهره بگیرد. بطورکلی در رویداد گوگل I/O 2023  به موارد زیر اشاره شد:

  • افزودن قابلیت هوش مصنوعی به موتور جستجوی گوگل
  • معرفی سیستم عامل اندروید ۱۳
  • شخصی‌سازی اندروید با هوش مصنوعی
  • ساعت هوشمند Wear OS 4 گوگل
  • مشارکت کاربران برای پاسخگویی به سوالات شما
  • قابلیت جادویی در Google photos
  • هوش مصنوعی Duet در سرویس ورک اسپیس
  • تلفن همراه گوگل پیکسل A6
  • معرفی گوگل PIXEL buds pro
  • عینک واقعیت افزوده Google Glass همراه با ترجمه همزمان
  • چت بات BARD
  • گوگل فولد و گوگل هوم
  • امکان ترجمه همزمان فیلم پخش زنده
  • و دستاوردهای فراوان دیگر
پیشنهاد ما به شما:  آموزش کامل و جامع رفع ریپورت اینستاگرام

هوش مصنوعی گوگل

انواع هوش مصنوعی

هوش مصنوعی را براساس قابلیت‌ها و کارکردها به دسته‌های مختلف تقسیم می‌کنند، که در ادامه به توضیح مختصری درمورد هر یک خواهیم پرداخت.

انواع AI برمبنای قابلیت‌ها

هوش مصنوعی بر اساس قابلیت‌ها به سه گروه زیر تقسیم می‌شود:

1- هوش مصنوعی محدود: هوش مصنوعی محدود یا ضعیف بر روی یک کار ویژه، متمرکز شده و فراتر از آن فعالیتی ندارد. دستیار صوتی Siri اپل و مترجم گوگل، نمونه‌هایی از هوش مصنوعی محدود هستند، که گروهی از کارکردهای از پیش ‌تعریف شده دارند.

2- هوش مصنوعی عمومی: هوش مصنوعی عمومی یا قوی، همه کارکردهای هوشمندانه انسانی را درک نموده و آن‌ها را یاد می‌گیرد. جهت دستیابی به هوشمند‌سازی کامل ماشین‌ها، نیاز به برنامه‌نویسی مجموعه کاملی از توانایی‌های شناختی وجود دارد و دستیابی به هوش مصنوعی قوی هنوز امکانپذیر نشده است.

3- ابر هوش مصنوعی: ابر هوش مصنوعی، برتر از هوش انسانی در نظر گرفته می‌شود و همه کارها را بهتر از انسان انجام می‌دهد، در واقع آینده هوش مصنوعی را در تحقق امکان برانگیختن احساسات، نیازها، عقاید و آرزوهای انسان می‌دانند، که البته در حال حاضر فقط در حد یک فرضیه ارائه شده است.

انواع AI برمبنای کارکرد:

بر اساس کاربرد، انواع هوش مصنوعی در دسته‌های زیر قرار خواهد گرفت:

1- ماشین‌های واکنشی: ماشین واکنشی، از اولین شکل‌های هوش مصنوعی است که دنیای اطراف را درک نموده و فقط از داده‌های حاضر استفاده خواهد کرد. ماشین واکنشی Deep Blue توانست گری کاسپاروف، استاد بزرگ شطرنج را شکست دهد.

2- نظریه محدود شده: سیستم‌های با حافظه محدود، دارای حافظه کوتاه مدت بوده و از داده‌های گذشته برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی حافظه محدود، در خودروهای خودران بکار گرفته شده است.

3- نظریه ذهن: این نوع از هوش مصنوعی باید بتواند با توجه به محیط پیرامون، رفتارها، عواطف و افکار را درک نماید. ربات سوفیا نمونه‌ای از نظریه ذهن است که دوربین‌هایی به کمک الگوریتم‌های کامپیوتری، در چشمان او حس بینایی بوجود آورده‌اند.

4- خود آگاهی: سیستم خودآگاه می‌تواند هوشمندتر از ذهن انسان باشد، اما در حال حاضر در حد یک فرضیه است.

مزایا و معایب هوش مصنوعی

آینده هوش مصنوعی با چالش‌های بسیاری مواجه است، عده‌ای به استفاده از فواید هوش مصنوعی امیدوارند و برخی نیز همواره در مورد معایب و خطرات هوش مصنوعی هشدار می‌دهند. بطورکلی فواید هوش مصنوعی به خستگی‌ناپذیری و احتمال کمتر خطا در مقایسه با عملکرد انسانی، غلبه بر محدودیت‌های انسانی، قابلیت تصمیم‌گیری براساس منطق مطلق و امکان انجام کارهای تکراری و پرریسک توسط آن، مربوط می‌شود. از هوش مصنوعی در اکتشاف سوخت فسیلی، کاوش در اقیانوس، در کارهای روزانه به عنوان دستیاران دیجیتال هوشمند و کاربردهای پزشکی مانند شبیه‌سازی مصنوعی استفاده‌های فراوانی می‌شود. اما با همه این‌ها، سیستم هوش مصنوعی طوری طراحی شده است، که در حال حاضر توانایی درک اخلاق و عاطفه و هیجان انسانی را ندارد. همچنین برای پیشرفت نیاز به برنامه جدید دارد و برخلاف انسان، داشتن تجربه، تاثیری در بهتر شدن آن ندارد، خلاقیت یکی از ویژگی‌های مهم انسان است، که ماشین‌ها فاقد آن هستند.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین لپ تاپ های اقتصادی و دانشجویی

اگر آینده هوش مصنوعی به سمتی برود که بتواند همه کارهای انسان را انجام دهد، افزایش بیکاری انسان، یکی از مشکلات حاصل از خودکارسازی همه فعالیت‌ها در جامعه خواهد بود. امروزه از هوش مصنوعی برای مسایل امنیتی استفاده می‌کنند، نگرانی بعدی در مورد درصد ایمن بودن خود هوش مصنوعی در مواجه با حریم شخصی خواهد بود. هک کردن سیستم‌های امنیتی و شکستن رمزگذاری‌ها نیز می‌تواند از خطرات هوش مصنوعی محسوب شود. همچنین ممکن است هوش مصنوعی در زمینه‌های مخرب، همچون سلاح‌های هوشمند بکار گرفته شود. امکان دیپ‌فیک با شبیه‌سازی تصویر و صدا، برای پخش اخبار جعلی و کلاهبرداری نیز ممکن است به جامعه انسانی، آسیب‌های جدی وارد کند.

سخن پایانی

با در نظر گرفتن تمام فواید و خطرات هوش مصنوعی باید گفت که آینده هوش مصنوعی بسیار مبهم پیش‌بینی شده است، اما با این وجود کمپانی‌های معروف برای پیشرفت و توسعه فعالیت‌های خود به استفاده از این تکنولوژی مهم روی آورده‌اند و حتی در این حوزه با یکدیگر رقابت می‌کنند، همانطور که گفتیم گوگل نیز برای جبران خسارات پیشین خود تصمیم به استفاده بیشتری از هوش مصنوعی گرفته و در رویداد گوگل  I/O 2023 نیز به موارد مختلفی در این زمینه همچون گوگل بارد پرداخته است.

سوالات متداول

گوگل بارد چیست؟

Google Bard چت بات صحبت با هوش مصنوعی گوگل و یک موتور جستجوی زبان طبیعی محسوب می‌شود.

انواع هوش مصنوعی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

AI یا همان هوش مصنوعی به دو دسته کلی بر اساس قابلیت(محدود، عمومی، ابر هوش مصنوعی) و بر اساس کارکرد(واکنشی، محدود شده، نظریه ذهن، خودآگاهی) تقسیم‌بندی می‌شود.

رویداد گوگلI/O  چیست؟

رویداد گوگلI/O یک کنفرانس سالانه است، که گوگل در آن به رونمایی از قابلیت‌های جدید خود می‌پردازد.

1/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا