بررسی و مقایسهموبایل

بررسی گوشی A34 سامسونگ

میان-رده‌ای نه چندان خاص ولی کم نقص!

سامسونگ در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۲۳ از گوشی A34 رونمایی کرد و این گوشی از ۲۴ مارس وارد بازار موبایل شد. این گوشی بی‌شباهت به A33 5G نیست ولی تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای بین این دو میان-رده سامسونگ وجود دارد. در این مقاله مي‌خواهیم به نقد و بررسی گوشی A34 سامسونگ بپردازیم. با مجله اینترنتی فرنا همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید... نمایش

بررسی سریع گوشی گلکسی A34 سامسونگ

نقد و بررسی گوشی a34

گوشی A33 یکی از بهترین میان-رده‌هایی بود که سامسونگ در سال‌های اخیر وارد بازار کرده است. این گوشی در دو نسخه 5G و غیر 5G وارد بازار شد ولی شرکت سامسونگ در سال ۲۰۲۳، نسل دیگری از آن میان-رده تحت عنوان A34 وارد بازار کرده است که فقط نسخه 5G دارد. همانطور که گفتیم، این گوشی شباهت‌هایی به نسل قبلی خودش دارد و بهبودهای قابل توجهی نیز نشان می‌دهد.

شاید چشمگیرترین اختلاف A34 و A33 5G، بزرگ‌تر بودن اندازه صفحه نمایش باشد. این گوشی جدید سامسونگ صفحه نمایشی ۶.۶ اینچی دارد که رشدی ۰.۲ اینچی نسبت به نسل قبلی خودش نشان می دهد و طبیعی است که سنگین‌تر هم باشد. جالب است بدانید که گوشی A54 نیز که یک کلاس بالاتر از A34 قرار دارد و همزمان با آن وارد بازار شده است، هم اندازه A33 5G و است و صفحه نمایشی کوچک‌تر از A34 دارد.

البته تنها تفاوت صفحه نمایش A34 نسبت به A33، اندازه آن نیست بلکه صفحه نمایش A34 نرخ نوسازی بالاتری دارد و با حداکثر نرخ ۱۲۰ هرتز، نوسازی می‌شود. نسبت ابعاد این نمایشگر ۱۹.۵:۹ است و بنابراین، کمی از نمایشگر A33 5G کوتاه‌تر و عریض‌تر به نظر می‌رسد. یکی از بهبودهایی که در طراحی A34 مشاهده می‌شود، نازک‌تر بودن حاشیه‌های صفحه نمایش است و این نمایشگر ۸۴.۹ درصد از سطح جلویی گوشی را به خودش اختصاص می‌دهد که برای یک میان-رده متوسط، درصد خوبی محسوب می‌شود.

دیگر تغییر قابل توجهی که می‌توان به آن اشاره کرد ولی نمی‌توان آن را الزاما نوعی بهبود دانست، استفاده از تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۱۰۸۰ است. البته گوشی A54 هنوز با تراشه اگزینوس استفاده می‌کند که البته نسبت تراشه اگزینوس به کار رفته در A53 بهبودهایی را نشان می‌دهد.

با وجود این تغییرات، بعضی از مشخصات A34 تفاوتی با A33 نشان نمی‌دهد. برای مثال می‌توان به امتیاز مقاومت محیطی IP67 و استریو اسپیکر مشابه اشاره کرد. همچنین، باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری و سرعت شارژ سریع ۲۵ واتی نیز تفاوتی با نسل قبلی ندارند. گذشته از این‌ها، سیستم دوربین A34 از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی، دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی تشکیل می‌شود و بنابراین، تغییر قابل توجهی نسبت به A33 5G نیافته است. خوشبختانه سامسونگ حسگر عمقی را که تقریبا هیچ کار خاصی انجام نمی‌داد، حذف کرده است تا پرتره‌ها فقط به صورت الگوریتمی ایجاد شوند.

در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی مشخصات گوشی A34 سامسونگ می‌پردازیم ولی اجازه دهید که ابتدا به شما بگوییم که درون جعبه این گوشی چه چیزهایی پیدا خواهید کرد.

برای آشنایی با بهترین گوشی سامسونگ سری A کلیک کنید.

آنباکس کردن گوشی سامسونگ مدل A34

پیش از شروع بررسی گوشی A34 سامسونگ بد نیست بدانید که با خرید این گوشی، چه بسته‌ای دریافت خواهید کرد و کدام لوازم جانبی را باید خودتان به صورت جداگانه تهیه کنید. این گوشی همانند نسل قبلی خودش در جعبه‌ای دو تکه و سفید رنگ به شکل زیر به فروش می‌رسد:

آنباکس کردن گوشی a34

درون این جعبه شارژر قرار ندارد و اگر شارژر سامسونگ متناسب با این گوشی ندارید، باید شارژر را به صورت جداگانه خریداری کنید. دقت داشته باشید که گلکسی A34 سامسونگ از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند و اگر می‌خواهید از این قابلیت بهره‌مند شوید، باید شارژر ۲۵ واتی بخرید. به شما توصیه می‌کنیم که شارژر اصل سامسونگ بخرید و از خرید شارژرهای برندهای دیگر خودداری کنید تا باتری گوشی شما عمر بیشتری داشته باشد و سریع‌تر شارژ شود.

درون این جعبه کابل USB-C وجود دارد و بنابراین، نیازی به خرید کابل USB-C برای شارژ کردن گوشی یا اتصال آن به دستگاه دیگر ندارید. این کابل از قابلیت شارژ ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند. با اینکه گوشی A34 جک ۳.۵ میلی‌متری ندارد، اما هیچ هدفونی درون جعبه نیست و اگر هدفون بی‌سیم ندارید، باید یک جفت تهیه کنید.

طراحی گوشی A34 سامسونگ

طراحی گوشی a34

بررسی گوشی A34 سامسونگ را با طراحی و ساخت آن شروع می‌کنیم. تمامی گوشي‌های سری S و سری A سامسونگ در سال ۲۰۲۳ دارای طراحی مشابهی هستند. با نگاهی به پشت گوشی، سه لنز دوربین اصلی، اولتراواید و ماکرو را در آرایشی ستونی می‌بینید که بر خلاف سیستم دوربین پشتی بسیاری از گوشي‌های برندهای مختلف در سال‌های اخیر، درون جزیره‌ای برجسته قرار ندارند و مستقیما روی سطح پشتی گوشی قرار گرفته‌اند. البته هر کدام از این لنزها با برآمدگی نسبتا بزرگی از سطح گوشی جدا می‌شود و حلقه‌ای که دور آن‌ها قرار دارد، همرنگ پشت گوشی است. در کنار این ستون از دوربین‌ها نیز فلش LED دیده می‌شود. برآمدگی دوربین‌ها باعث می‌شود که گوشی روی سطح صاف، لق بخورد و اگر برای مثال، گوشی شما روی میز کار باشد، کار کردن با آن به دلیل همین لق خوردن، کمی سخت است.

شاید در نگاه اول به نظر برسد که سطح پشتی گوشی از جنس شیشه است اما اشتباه نکنید، بدنه پشتی پلاستیکی است ولی ظاهری شبیه به شیشه دارد. این قسمت از بدنه A34 خیلی براق است و اثر انگشت و سایر کثیفی‌ها به راحتی روی آن باقی می‌مانند. سامسونگ ۴ رنگ مختلف از این گوشی شامل سبز کمرنگ، مشکی، بنفش کمرنگ و نقره‌ای را وارد بازار کرده است که همه آن‌ها زیبایی چشمگیری دارند.

در قسمت پایینی سطح پشتی گوشی می‌‌توانید لوگوی سامسونگ را ببینید که به صورت برجسته کار شده و ظریف‌کاری‌های زیادی دارد که به زیبایی آن افزوده است. نکته‌ای که جلب توجه می‌کند، نبود اطلاعات اضافی مثل کدهای IMEI و محل ساخت گوشی در پایین لوگوی سامسونگ است که در گوشي‌های میان‌-رده سامسونگ سال ۲۰۲۲ دیده می‌شد.

قاب متصل کننده سطح جلویی و پشتی گوشی نیز از جنس پلاستیک است اما شباهت زیادی به فلز دارد و ممکن است سبب شود تا A34 را با گوشي‌های پرچمدار سامسونگ اشتباه بگیرید. این قاب انحنای خفیفی دارد که در دست گرفتن آن را بسیار راحت می‌کند و ظاهر مات آن سبب می‌شود تا برخلاف سطح پشتی، اثر انگشت و دیگر کثیفی‌ها خیلی به چشم نیایند.

همانطور که پیش از این گفتیم، حاشیه‌های صفحه نمایش، به ویژه حاشیه پایینی، نسبت به نسل قبلی نازک‌تر شده‌اند. البته نسبت حدود ۸۴ درصدی صفحه نمایش به سطح جلویی چیزی نیست که بتوان به آن بالید ولی برای گوشی‌های رده A3X سامسونگ خیلی خوب به نظر می‌رسد. عریض‌تر بودن صفحه نمایش نسبت به A33 به راحتی کار کردن با گوشی و تماشای محتواهای صفحه نمایش کمک کرده است.

در بخش بررسی سریع گوشی سامسونگ گلکسی A34 گفتیم که این گوشی به طور قابل توجهی بزرگ‌تر از نسل قبلی و حتی A54 است. گوشی A34 سامسونگ ‍۱۶۱.۳ میلی متر طول دارد، عرض آن ۷۸.۱ میلی متر است و ضخامت آن به ۸.۲ میلی متر می‌رسد و بنابراین می‌توان گفت که گوشی نازکی محسوب نمی‌شود. این گوشی با وزن ۱۹۹ گرم برای یک گوشی دارای بدنه پلاستیکی، کمی سنگین محسوب می‌شود اما توزیع وزن خیلی خوب است و بنابراین دست شما را خسته نمي‌کند و سبک‌تر از چیزی که واقعا هست، به نظر می‌رسد. افزایش اندازه با با بزرگ‌تر شدن صفحه نمایش به ۶.۶ اینچ همراه بوده است که اندازه‌ای کاملا منطقی محسوب می‌شود.

بررسی گوشی A34 از نظر کیفیت ساخت

مواد به کار رفته در ساخت این گوشی، اختلاف بسیار زیادی با مواد به کار رفته در ساخت گوشي‌های پرچمدار سامسونگ دارند. بدنه A34 عمدتا از پلاستیک ساخته شده است ولی خیلی محکم به نظر می‌رسد. البته اگر روی سطح پشتی ضربه بزنید، صدایی ایجاد می‌شود که حس تو خالی بودن می‌دهد ولی مسئله‌ای نیست که اهمیت زیادی داشته باشد.

این گوشی همانند A33 دارای امتیاز مقاومت محیطی IP67 است و بنابراین می‌توانیم آن را ضد آب و گرد و غبار بنامیم. حتی خشاب سیمکارت و SD کارت نیز عایقی لاستیکی دارد که مانع از نفوذ آب به درون گوشی می‌شود. همچنین، صفحه نمایش گوشی با گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود که نه تنها به خوبی از صفحه نمایش در مقابل ضربه و خش خوردگی مراقبت می‌کند بلکه هیچ اثر منفی روی کیفیت تاچ گوشی ندارد.

دکمه‌ها، پورت‌ها و خروجی‌های گوشی A34 Samsung

دکمه های گوشی a34

بررسی گوشی A34 از نظر دکمه‌ها، پورت‌ها و خروجی‌ها حاکی از طراحی مینیمالیستی و معمولی سامسونگ است. در لبه سمت چپ گوشی هیچ چیزی وجود ندارد و بنابراین، آن سطح قابل کاملا صاف و دست نخورده است. در لبه سمت راست می‌توانید دکمه پاور و دکمه کم و زیاد کردن صدا را ببینید که در جای همیشگی قرار دارند. این دکمه‌ها خیلی خوب کار می‌کنند و حس خوبی به شما مي‌دهند و البته، موقعیت آن‌ها نیز خیلی خوب است و به راحتی در دسترس قرار دارند.

در لبه تحتانی گوشی می‌توانید خروجی اسپیکر اصلی، پورت USB-C و سوراخ ورودی میکروفون را ببینید. اگر می‌خواهید سیمکارت خود را درون گوشی قرار دهید، باید سوزنی را که درون جعبه گوشی یافت می‌شود (یا هر سوزن مشابهی) را وارد سوراخی کنید که در لبه بالایی گوشی و کمی متمایل به سمت راست دیده می‌شود. شما می‌توانید دو سیمکارت را به صورت همزمان درون خشاب سیمکارت قرار دهید اما اگر بخواهید از حافظه خارجی استفاده کنید، باید آن را به جای سیمکارت دوم قرار دهید و بنابراین، امکان استفاده همزمان از دو سیمکارت و یک حافظه میکرو SD کارت در گوشی سامسونگ گلکسی A34 وجود ندارد. یک سوراخ نیز در لبه بالایی گوشی می‌بینید که ورودی میکروفون ثانویه یا میکروفون کنسل‌کننده نویز است.

حسگر اثر انگشت در یک-سوم پایینی سطح جلویی گوشی و زیر صفحه نمایش قرار دارد. این حسگر نوری با سرعت و دقت بالایی کار می‌کند ولی اگر بخواهیم ایرادی به آن بگیریم می‌توانیم بگوییم که کمی پایین‌تر از جایی است که باید باشد.

قابلیت‌های ارتباطی و اتصالی گوشی A34

در بخش بعدی از بررسی گوشی A34 در رابطه با قابلیت‌های ارتباطی و اتصالی این گوشی مثل پورت USB، شبکه ارتباطی، قابلیت‌های اتصال بی‌سیم و دیگر قابلیت‌های مرتبط صحبت می‌کنیم.

این گوشی مجهز به پورت USB-C نوع ۲.۰ است که کاملا معمولی محسوب می‌شود و حداکثر سرعت انتقال داده آن به ۴۸۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد. این گوشی فاقد قابلیت خروجی ویدئویی است و این قابلیت هنوز فقط در گوشي‌های دارای کلاس بالاتر سامسونگ دیده می‌شود.

گوشی A34 سامسونگ مي‌تواند به نسل پنجم اینترنت همراه متصل شود و نسخه غیر 5G از آن وجود ندارد. به نظر می‌رسد که سامسونگ قصد دارد در تمامی گوشي‌های جدیدی که می‌سازد، قابلیت اتصال به اینترنت همراه با سرعت 5G را قرار دهد.

از دیگر قابلیت‌های ارتباطی این گوشی می‌توان به GPS، GLONASS، GALILEO و BDS اشاره کرد که همه آن‌ها قابلیت‌هایی معمولی و رایج محسوب می‌شوند. گوشی A34 در بعضی از بازارها دارای قابلیت NFC است و اگر این قابلیت برای شما اهمیت دارد، در هنگام خرید به آن توجه داشته باشید. از قابلیت‌های اتصالی گوشی A34 می‌توان به وای-فای باند دوگانه، بلوتوث ۵.۳ و پشتیبانی از LE اشاره کرد.

پیشنهاد ما به شما:  نقد و بررسی گوشی موبایل ریلمی ۱۱ پرو

این گوشی مجموعه کاملی اس سنسورها شامل شتاب‌سنج LSM6DSOTR ، ژیروسکوپ، سنسور نوری TCS3701 و قطب‌نمای مغناطیسی MXG4300S است اما فشارسنج ندارد و حسگر مجاورتی نیز از نوع مجازی است که البته عملکردی دقیق دارد.

بررسی نمایشگر گوشی A34 سامسونگ

نمایشگر گوشی a34

در این بخش به بررسی گوشی A34 از نظر نمایشگر می‌پردازیم. این گوشی مجهز به صفحه نمایشی بزرگ و ۶.۶ اینچی از نوع AMOLED است ولی گوشی A33 مثل گوشی A54، صفحه نمایش ۶.۴ اینچی دارد. این نمایشگر تصاویر را با کیفیت +Full HD و رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ نشان می‌دهد که کمی کمتر از نمایشگر A33 است ولی همانطور که گفتیم، نسبت تصویر به ۱۹.۵:۹ تغییر یافته است تا عریض‌تر به نظر برسد.

این نمایشگر از نظر حداکثر روشنایی، عملکرد نسبتا ضعیفی دارد و حداکثر روشنایی آن در حالت دستی به ۴۷۶ نیت می‌رسد ولی اگر آن را در حالت خودکار قرار دهید، می‌تواند تا بیش از ۱۰۰۰ نیت نیز روشن شود و به راحتی می‌توانید از این گوشی در فضای باز و روشنایی روز استفاده کنید.

نمایشگر گلکسی A34 سامسونگ دقت رنگ بسیار بالایی دارد و همانند دیگر گوشي‌های سامسونگ که در سال‌های اخیر وارد بازار شده‌اند، می‌تواند رنگ‌ها را به دو حالت مختلف نمایش دهد:

  • حالت Vivid (واضح): از فضای رنگی DCI-P3 برای نمایش رنگ‌ها استفاده می‌کند و این فضای رنگی را به خوبی پوشش می‌دهد. رنگ‌ها در این حالت، بسیار سرزنده و غلیظ‌تر از حالت واقعی هستند. این حالت در گوشی A34 کمی به آبی می‌زند. البته اگر وارد تنظیمات صفحه نمایش و حالت رنگ گوشی شوید، با انتخاب این حالت، یک اسلایدر به شما نمایش داده می‌شود که اگر آن را به سمت راست بکشید، گرمی تصویر بیشتر و مشکل آبی بودن رنگ‌ها برطرف می‌شود.
  • حالت Natural (طبیعی): اگر رنگ‌های اغراق‌آمیز حالت Vivid را دوست ندارید و ترجیح می‌دهید که رنگ‌ها در حالت طبیعی نمایش داده شوند، می‌توانید در تنظیمات حالت رنگ صفحه نمایش، گزینه Natural را انتخاب کنید که از فضای رنگی sRGB استفاده می‌کند و دقت رنگ بسیار بالایی دارد.

بررسی گوشی A34 نشان می‌دهد که نمایشگر این گوشی نمی‌تواند تصاویر را در حالت HDR نشان دهد ولی از بالاترین استاندارد Widevine L1 DRM برخوردار است و بنابراین، می‌تواند ویدئوهای آنلاین مثل نتفلیکس را با کیفیت Full HD پخش و از حداکثر رزولوشن گوشی برای نمایش آن‌ها استفاده کند.

نرخ نوسازی نمایشگر گلکسی A34 سامسونگ

یکی از بهبودهای قابل توجه در نمایشگر گوشی A34 نسبت به نسل قبلی این گوشی، پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است. البته این گوشی قابلیت تنظیم خودکار نرخ نوسازی ندارد که البته درگوشي‌های میان-رده رایج نیست. در تنظیمات صفحه نمایش می‌توانید Motion smoothness (نرمی و روانی حرکت) را روی یکی از دو حالت زیر قرار دهید:

  • High (بالا): در این حالت، صفحه نمایش با نرخ ۱۲۰ هرتز نوسازی می‌شود که برای نمایش تصاویر متحرک و بازی کردن مناسب است اما مصرف شارژ باتری را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.
  • استاندارد (Standard): در این حالت، نرخ نوسازی روی ۶۰ هرتز قرار می‌گیرد که برای بازی کردن خیلی مناسب نیست ولی در مصرف شارژ باتری صرفه جویی می‌شود. پیشنهاد مي‌شود که این حالت را انتخاب کنید و تنها زمانی که نیاز داشتید، نرخ نوسازی را روی ۱۲۰ هرتز قرار دهید. البته رابط کاربری و بعضی از اپلیکیشن‌ها مثل Google maps همیشه با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز اجرا می‌شوند.

نرخ نوسازی گوشی a34

بررسی گوشی A34 از نظر باتری

در بخش بعدی از بررسی گوشی A34 به بررسی ظرفیت باتری این گوشی و مصرف انرژی آن می‌پردازیم. این گوشی همانند نسل قبلی خودش دارای باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری است که ظاهرا به استاندارد گوشي‌های سامسونگ تبدیل شده است. تراشه دایمنسیتی ۱۰۸۰ توان پردازشی خیلی بالایی ندارد و صفحه نمایش گوشی نیز اگرچه بزرگ‌تر شده اما خیلی بزرگ محسوب نمی‌شود. بنابراین، باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری A34 سامسونگ در تست‌های GSMARENA دارای نرخ تاب آوری ۱۳۳ ساعت است که عدد بسیار خوبی محسوب می‌شود. در زیر می‌توانید نتایج کامل تست تاب آوری باتری را برای این گوشی ببینید:

باتری گوشی a34

بررسی سرعت شارژ گوشی A34 5G

گوشی A34 از نظر سرعت شارژ عملکرد درخشانی ندارد و با اینکه مجهز به شارژ سریع ۲۵ واتی است اما نمی‌توان سرعت شارژ را خیلی بالا دانست. تست‌های انجام شده با شارژر استاندارد ۲۵ واتی PD+PPS سامسونگ نتایجی مطابق انتظار و مشابه با نسل قبلی نشان می‌دهد.

این گوشی ظرف مدت ۲۵ دقیقه از صفر درصد شارژ به تنها ۲۷ درصد شارژ می‌رسد و در مدت ۳۰ دقیقه تا ۴۹ درصد شارژ مي‌شود. شارژ شدن کامل این گوشی از صفر درصد تا ۱۰۰ درصد، حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد. در زیر می‌توانید میزان شارژ شدن گوشی از صفر درصد در مدت ۳۰ دقیقه را ببینید و آن را با تعدادی از گوشی‌های رقیب مقایسه کنید:

سرعت شارژ گوشی a34

در زیر می‌توانید مدت زمان لازم برای شارژ شدن کامل گوشی از صفر درصد را ببینید و آن را با تعدادی از گوشی‌های رقیب مقایسه کنید:

زمان شارژ کامل گوشی a34

بررسی اسپیکر گوشی A34 سامسونگ

حالا نوبت به بررسی گوشی A34 از نظر اسپیکر و قابلیت‌های صوتی می‌رسد. این گوشی مطابق انتظار یک جفت استریو اسپیکر دارد که اسپیکر اصلی در لبه پایینی گوشی جای گرفته است و اسپیکر ثانویه، قطعه گوشی را مي‌سازد. این معماری سبب می‌شود که تعادل مناسبی بین دو اسپیکر برقرار نباشد زیرا اسپیکر اصلی، خیلی بزرگ‌تر است و طبیعی است که صدای بلندتر و شفاف‌تری ایجاد کند. با این حال، این دو اسپیکر با همدیگر عملکرد قابل قبولی دارند و صدای لذت‌بخشی ایجاد می‌کنند.

می‌توان گفت که بلندی صدای استریو اسپیکر گلکسی A34 خوب و کیفیت صدا عالی است. هیچ اعوجاج قابل توجهی در صدای تولیدی، حتی در صداهای بالا نیز دیده نمی‌شود ولی صداهای دارای بلندی متوسط، کمی بهتر هستند. این استریو اسپیکر کمی باس هم ایجاد می‌کند. در زیر می‌توانید نمودار پاسخ فرکانسی را ببینید و آن را با چندین گوشی رقیب مقایسه کنید:

پاسخ فرکانسی اسپیکر گوشی a34

بررسی گوشی A34 از نظر رابط کاربری و سیستم عامل

گوشی سامسونگ گلکسی A34 با سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1 وارد بازار شده است. آپدیت‌های سیستم عامل و رابط کاربری تا حداقل چهار سال و پچ‌های امنیتی تا حداقل پنج سال برای این گوشی منتشر می‌شوند.

رایط کاربری گوشی a34

تجربه کاربری تقریبا هیچ تفاوتی با گوشي‌های پرچمدار سری S سامسونگ ندارد که برای یک گوشی میان-رده با قیمت متوسط، واقعا عالی است. خبر خوب برای کاربران گوشي‌های اقتصادی و میان-رده سامسونگ این است که فهرست اپلیکیشن‌های مختص به گوشي‌های پرچمدار، سال به سال در حالت کوچک‌تر شدن است و تنها بعضی از اپلیکیشن‌ها مثل سامسونگ DeX در گوشی‌های غیر پرچمدار وجود ندارند.

این گوشی از قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن (Always-on Display یا AoD) پشتیبانی می‌کند و مي‌توانید بین چند حالت نمایش ساعت برای این حالت، یکی را انتخاب کنید. همچنین، حالت صفحه نمایش همیشه روشن از نمایش اطلاعات موزیک در حال پخش نیز پشتیبانی مي‌کند. همچنین، می‌توانید AoD را در حالت خاموش قرار دهید یا برای فعال شدن آن، برنامه زمانی تعیین کنید. همچنین، امکان فعال شدن AoD در هنگام دریافت نوتیفیکیشن‌ها نیز وجود دارد و می‌توانید آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که پس از ۱۰ ثانیه خاموش شود.

با اینکه اکثر کاربران استفاده از حسگر اثر انگشت را برای باز کردن صفحه نمایش ترجیح می‌دهند اما A34 می‌تواند با تشخیص چهره نیز گوشی شما را باز کند. می‌توانید AoD را طوری تنظیم کنید که آیکون اثر انگشت روی آن نمایش داده شود یا داده نشود. همچنین در تنظیمات قفل گوشی می‌توانید آیکون اثر انگشت را در حالت همیشه روشن قرار دهید یا آن را طوری تنظیم کنید که فقط پس از روشن شدن نمایشگر، نمایش داده شود.

نکته امنیتی: در صورتی که اطلاعات محرمانه‌ای در گوشی خود دارید یا از گوشی خود برای فعالیت‌های حساس و محرمانه در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند، بهتر است که به جای استفاده از اثر انگشت یا تشخیص چهره برای باز کردن قفل گوشی، از پین یا گذرواژه‌ای قوی استفاده کنید تا امکان باز کردن قفل گوشی شما برای مهاجمین احتمالی امکان‌پذیر نباشد.

رابط کاربری گوشی A34 تفاوت زیادی با گوشی‌های چند سال اخیر سامسونگ ندارد و اگر قبلا گوشی سامسونگ داشته‌اید، برای شما بسیار آشنا و کار کردن با آن ساده است. قابلیت‌هایی مثل سایه نوتیفیکیشن، اپلیکیشن‌های اخیر، لاک اسکرین، صفحه اصلی و … همگی مثل قبل هستند.

در نسخه‌های جدید رابط کاربری One UI قابلیت جدیدی به نام پالت رنگی وجود دارد که بر اساس والپیپر انتخابی شما، به صورت خودکار چندین تم رنگی برای شما ایجاد می‌کند که مي‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

در One UI 5.1 می‌توانید با یک حرکت ساده انگشت روی نمایشگر، ویجت‌ها را به صورت ستونی روی همدیگر ببینید. البته همه ویجت‌ها از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند.

دیگر قابلیت جدید رابط کاربری سامسونگ، اپلیکیشن Modes and routines (حالت‌ها و برنامه‌های روزانه) است که می‌توان آن را مشابه قابلیت Focus در گوشی‌های آیفون دانست. در این اپلیکیشن می‌توانید یکی از حالت‌ها مثل رانندگی، خواب، تمرین، استراحت و … را بر اساس کاری که دارید انجام می‌دهید، انتخاب کنید. هر حالت تنظیمات قابل سفارشی‌سازی خودش مثل نوتیفیکیشن‌ها، حالت صفحه نمایش و … را دارد. برای مثال در حالت خواب می‌توانید گوشی را در حالتی قرار دهید که به غیر از مخاطبانی که انتخاب می‌کنید، مخاطب دیگری مزاحم شما نشود، در ساعت خاصی بیدار شوید، میزان روشنایی صفحه نمایش را تنظیم کنید. همچنین شما می‌توانید حالت‌های شخصی خود را بسازید، تنظیمات آن‌ها را انجام دهید و برای فعال کردن هر حالت خاص، روش جدیدی (مثل روشن کردن حالت هواپیما یا هات اسپات یا هر چیز دیگری) تعریف کنید.

روتین های گوشی a34

از ویژگی‌های آشنای رابط کاربری گوشی A34 می‌توان به Edge panels (پنل‌های کناری) اشاره کرد. با فعال کردن این حالت (که البته به صورت پیش فرض فعال است) در تنظیمات صفحه نمایش، با کشیدن انگشت از لبه گوشی به سمت مرکز نمایشگر، ستونی از پر استفاده‌ترین اپلیکیشن‌ها به شما نمایش داده می‌شود تا دسترسی به آن‌ها ساده‌تر شود.

قابلیتی به نام Game launcher (تقویت‌کننده بازی) در رابط کاربری One UI 5.1 وجود دارد که با هدف به حداقل رساندن حواس پرتی‌ها و به حداکثر رساندن عملکرد شما در هنگام بازی کردن، طراحی شده است. هر زمانی که یک بازی را روی گوشی خود اجرا کنید، نوتیفیکیشن Game launcher در نوار نوتیفیکیشن ظاهر می‌شود و با ضربه زدن روی آن وارد این اپلیکیشن مي‌شوید.

یکی دیگر از قابلیت‌های این رابط کاربری، امکان تقسیم کردن صفحه نمایش به دو قسمت برای کار کردن همزمان با دو اپلیکیشن است که به مالتی تسکینگ کمک می‌کند.

رابط کاربری گوشی A34 دارای اپلیکیشن‌های کاربردی دیگری مثل گالری و مدیریت فایل است و البته، مرورگر «سامسونگ اینترنت» نیز مثل همیشه حضور دارد.

قابلیت پوشه امن در رابط کاربری گوشی A34

پیش از اتمام این بخش از بررسی گوشی A34 بد نیست به یکی دیگر از قابلیت‌های رابط کاربری One UI اشاره کنیم. در گذشته گوشی‌های سامسونگ دارای قابلیتی به نام فضای دوم (second space) بودند که به نام Alt ZLife نیز شناخته مي‌شد. با استفاده از این قابلیت می‌توانستید فضایی خصوصی روی گوشی خود ایجاد کنید که کاملا از فضای اصلی گوشی شما جدا باشد و حتی پس از باز کردن قفل اصلی گوشی، برای ورود به آن قفل دیگری تعریف کنید. از کاربردهای فضای دوم گوشی سامسونگ مي‌توان به امکان استفاده دو نفر از گوشی با حفظ کامل حریم خصوصی نفر دوم اشاره کرد. همچنین، والدین می‌توانستند روی گوشی خودشان برای فرزندشان فضای دوم بسازند تا نظارت بیشتری به فعالیت‌های او داشته باشند.

در نسخه‌های جدید رابط کاربری One UI قابلیت فضای دوم حذف شده و به جای آن، قابلیتی به نام پوشه امن (Secure folder) اضافه شده است که کاملا مشابه فضای دوم کار می‌کند. در واقع، هر فضای دوم سامسونگ و هم پوشه امن، چیزی همانند قابلیت Multiple accounts (حساب‌های چندگانه) در اندروید خام هستند که امکان ساخت چندین حساب کاربری روی یک گوشی اندرویدی را فراهم می‌آورد.

پوشه امن قابلیت‌های بسیار بیشتری در مقایسه با فضای دوم سامسونگ دارد و با قابلیت امنیتی Samsung Knox محافظت می‌شود. شما مي‌توانید پوشه امن را در تنظیمات امنیتی گوشی فعال کنید تا آیکون آن در صفحه اپلیکیشن‌های گوشی شما ظاهر شود. برای امنیت بیشتر، امکان تغییر رنگ، نام و آیکون پوشه امن وجود دارد. با تعریف کردن گذرواژه، اثر انگشت و … می‌توانید پوشه امن را قفل کنید.

پیشنهاد ما به شما:  با بهترین گوشی سامسونگ سری S بیشتر آشنا شوید

پس از باز کردن پوشه امن، به صورت پیشفرض چندین اپلیکیشن، آیکون + و آیکون سه نقطه را می‌بینید. با ضربه زدن روی آیکون + می‌توانید اپلیکیشن‌های دیگری (از اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی) به پوشه امن اضافه کنید. با ضربه زدن روی گزینه سه نقطه، چندین گزینه شامل قفل و خروج، افزودن فایل (از بین فایل‌های موجود در فضای اصلی گوشی شما)، سفارشی‌سازی (رنگ، اسم و آیکون پوشه امن)، تنظیمات و تماس با ما را می‌بینید.

اما کاربرد اصلی پوشه امن چیست؟ هر اپلیکیشنی که در پوشه امن اضافه می‌کنید، به اطلاعات فضای اصلی گوشی شما (حتی حساب‌های کاربری همان اپلیکیشن) دسترسی ندارد. بنابراین، شما می‌توانید در پوشه امن، با حساب‌های کاربری جداگانه‌ای وارد اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، فیسبوک، توییتر و … شوید و دسترسی به این حساب‌های کاربری از فضای اصلی گوشی (بدون ورود به پوشه امن) امکان‌پذیر نخواهد بود. همچنین شما از درون پوشه امن به حساب‌های کاربری اپلیکیشن‌های خارج از پوشه امن دسترسی نخواهید داشت.

برای مثال، فرض کنید که شما اپلیکیشن اینستاگرام را روی فضای اصلی گوشی خود دارید و با آن فعالیت‌های شخصی مثل به اشتراک‌گذاری تصاویر روزمره و فعالیت‌های اجتماعی معمولی انجام مي‌دهید. اما اگر بخواهید فعالیت‌های حساسی با اینستاگرام خود انجام دهید، بهتر است که ابتدا وارد پوشه امن شوید، اپلیکیشن اینستاگرام را به آن اضافه کنید، حساب کاربری جداگانه‌ای در آن بسازید و فعالیت‌های حساس خود را در حساب اینستاگرام موجود در پوشه امن خود انجام دهید.

گذشته از این اگر فایل‌ها و اطلاعات حساس و محرمانه‌ای روی گوشی خود نگه مي‌دارید، می‌توانید این فایل‌ها را به پوشه امن منتقل کنید تا حتی در صورتی که سارقین یا مهاجمین توانستند قفل گوشی شما را باز کنند و به فضای اصلی گوشی دسترسی پیدا کنند، نتوانند آن فایل‌ها را ببینند و برای اینکار مجبور به پیدا کردن و باز کردن پوشه امن شوند که کار بسیار سختی به نظر می‌رسد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با امنیت گوشی کلیک کنید.

بررسی گوشی A34 از نظر عملکرد و تست‌های بنچمارک

تراشه گوشی a34

گوشی سامسونگ گلکسی A34 مجهز به تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۱۰۸۰ است که تراشه‌ای میان-رده با فرایند ساخت ۶ نانومتری محسوب می‌شود. این تراشه دارای CPU هشت هسته‌ای با دو هسته بزرگ Cortex-A78 با نرخ ساعت ۲.۶ گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با نرخ ساعت ۲.۰ گیگاهرتز است. این تراشه کارت گرافیک Mali-G68 MC4 دارد و با مدن 5G NR Sub-6 می‌تواند به نسل پنجم اینترنت همراه متصل شود. نسخه‌های گوشی A34 بر اساس رم و حافظه داخلی عبارتند از:

در این مقاله به بررسی گوشی A34 دارای حافظه داخلی ۱۲۸ و رم ۶ پرداخته‌ایم. عملکرد تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۱۰۸۰ در تست‌های GeekBench بسیار خوب است. در زیر می‌توانید نتایج تست GeekBench 5 (multi-core) را برای گوشی A34 در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

تست عملکرد چند هسته گوشی a34

در زیر می‌توانید نتایج تست GeekBench 5 (single-core) را برای گوشی A34 در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

تست عملکرد تک هسته گوشی a34

نکته جالبی که می‌توان به آن اشاره کرد، اختلاف بسیار کم تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۱۰۸۰ به کار رفته در A34 با تراشه اگزینوس ۱۳۸۰ به کار رفته در گوشی گران‌قیمت‌تر و مدل بالاتر A54 است. جالب‌تر اینکه در تست تک-هسته، تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۱۰۸۰ به دلیل نرخ ساعت بالاتر هسته Cortex-A78، عملکرد بهتری در مقایسه با تراشه اگزینوس ۱۳۸۰ دارد ولی از آن‌جایی که تراشه اگزینوس ۱۳۸۰ مجهز به چهار هسته Cortex-A78 است، عملکرد بهتری در تست چند-هسته نشان می‌دهد.

دو گوشی A34 و A54 در تست AnTuTu 9 نیز عملکرد نزدیکی از خودشان به جای می‌گذارند و طبیعی است که A54 کمی قوی‌تر باشد. در زیر می‌توانید نتایج تست AnTuTu 9 را برای گوشی A34 در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

تست antutu 9 گوشی a34

دو گوشی گلکسی A34 و گلکسی A54 از نظر پردازش گرافیکی تقریبا شبیه به هم هستند ولی گلکسی A54 با اختلاف خیلی کمی، برتری دارد. هر دو گوشی مجهز به پردازنده گرافیکی Mali-G68 هستند و تفاوت اصلی این دو گوشی از نظر پردازنده گرافیکی این است تراشه گوشی A54 دارای پنج هسته و تراشه گوشی A34 دارای چهار هسته است. در زیر می‌توانید نتایج تست GFX Aztek ES 3.1 High (onscreen) را برای گوشی A34 در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

تست عملکرد کارت گرافیک گوشی a34

گوشی A34 از نظر داغ شدن و توزیع گرما عملکرد بسیار خوبی از خودش نشان می‌دهد. این گوشی در هنگام فعالیت‌های سنگین، نه از داخل و نه از خارج، اصلا داغ نمی‌شود. حتی تحت شدیدترین فعالیت‌ها، نه تنها حرارت بسیار کمی به سطح بدنه گوشی می‌رسد بلکه تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۱۰۸۰ به کار رفته در گوشی سامسونگ گلکسی A34 اصلا داغ نمی‌شود.

در مجموع به نظر می‌رسد که تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۱۰۸۰ انتخاب بسیار خوبی برای گوشی A34 بوده است. این تراشه عملکرد بسیار خوبی دارد و اختلاف چندانی با تراشه میان-رده اگزینوس ۱۳۸۰ به کار رفته در A54 نشان نمي‌دهد. در عمل، گوشی A34، به ویژه در نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، عملکرد بسیار نرمی دارد و به خوبی به فرمان‌های کاربر پاسخ مي‌دهد. این گوشی هیچ مشکلی در انجام کارهای روزمره ندارد و حتی می‌تواند بازی‌های نسبتا سنگین را به نرمی اجرا کند و گذشته از همه این‌ها، اصلا داغ نمی‌شود که مزیت مهمی محسوب می‌شود.

بررسی دوربین گوشی سامسونگ A34

در این بخش به بررسی گوشی A34 سامسونگ از نظر مشخصات و قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری می‌پردازیم و چندین نمونه عکس این گوشی را نیز به شما ارائه مي‌دهیم. سیستم دوربین A34 تفاوت زیادی با نسل قبلی خودش یعنی A33 نشان نمی‌دهد و بیشتر سخت‌افزارهای دوربین خودش را از آن گوشی به ارث برده است. دوربین اصلی رزولوشن ۴۸ مگاپیکسلی دارد و دارای قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر است. یک دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی و یک دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی نیز دوربین اصلی را در پشت گوشی همراهی می‌کنند. همانطور که می‌بینید، خبری از حسگر عمقی نیست و سامسونگ ترجیح داده است تا پرتره‌ها را به طور کامل با الگوریتم‌های خودش ایجاد کند. در جلوی گوشی نیز می‌توانید یک دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی ببینید.

دوربین گوشی a34

دوربین اصلی مجهز به سنسور ۴۸ مگاپیکسلی Sony IMX 582 با اندازه ½ اینچ و پیکسل‌های ۰.۸ میکرومتری است. در جلوی این سنسور، لنز دارای فاصله کانونی معادل ۲۶ میلی متر و گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار دارد که می‌تواند تصویر را به صورت اپتیکی پایدارسازی کند. قرار دادن قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر در گوشي‌های میان-رده کار ساده‌ای نیست که سامسونگ در مورد گلکسی A34 انجام داده است.

دوربین A34 دارای فیلتر رنگی Quad Bayer است و بنابراین، با فرایند پیکسل‌سوزی چهار در یک، عکس‌هایی با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل خلق می‌کند ولی امکان عکاسی با رزولوشن واقعی ۴۸ مگاپیکسل نیز وجود دارد. از دیگر قابلیت‌های دوربین اصلی می‌توان به فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) نیز اشاره کرد.

دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی سنسوری متفاوت از دوربین متناظر خود در A33 دارد. این دوربین مجهز به سنسور Samsung S5K4HAX یا Siliconfile SR846D است که هر کدام از آن‌ها دارای اندازه ¼ اینچ و پیکسل‌های 1.12 میکرومتری است و در پشت یک لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۲۳ درجه قرار دارد. مطابق انتظار، دوربین اولتراواید نمی‌تواند فوکوس خودکار انجام دهد.

دوربین ماکرو نیز مجهز به سنسور پنج مگاپیکسلی GalaxyCore GC5035 و لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.4 است. فوکوس دوربین ماکرو به صورت ثابت روی چهار سانتی متر قرار دارد.

دوربین سلفی مجهز به سنسور 1/3.06 اینچی Sony IMX 258با پیکسل‌هایی ۱.۱۲ میکرومتری است که در جلوی آن، لنزی با فاصله کانونی معادل ۲۶ میلی متر و گشودگی دیافراگم f/2.2 قرار دارد و متأسفانه فوکوس دوربین سلفی نیز مثل دوربین ماکرو، ثابت است.

اپلیکیشن دوربین فرق زیادی با دیگر گوشي‌های امروزی سامسونگ ندارد. وقتی اپلیکیشن دوربین را باز می‌کنید، در زیر نمایاب حالت‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری مثل عکس (Photo)، حالت پرتره (Portrait)، حالت بامزه (Fun)، ویدئو (Video) و بیشتر (More) را می‌بینید و با حرکت دست به چپ یا راست می‌توانید یکی از این حالات را انتخاب کنید. همچنین، اگر روی آیکون + ضربه بزنید، می‌توانید یکی از حالت‌هایی را که در قسمت More پیدا می‌کنید، به نوار حالت‌ها اضافه کنید.

در حالت پیشفرض، گزینه‌های حرفه‌ای (Pro)، فیلم‌برداری حرفه‌ای ()، یک بار ضبط ()، شب (Night)، غذا (Food)، پانوراما (Panorama)، ماکرو (Macro)، حرکت بسیار آهسته (Super slow motion)، حرکت آهسته (slow motion) و هایپرلپس (Hyperlapse) را ببینید. همچنین، در بالای این بخش، گزینه‌های BIXBY VISION و AR ZONE دیده می‌شوند.

حالت حرفه‌ای فقط برای دوربین اصلی در دسترس است و به شما امکان تنظیم ایزو، سرعت بسته شدن شاتر، جبران نوردهی، تعادل سفید و فوکوس را مي‌دهد.

اگر می‌خواهید از دوربین اولتراواید استفاده کنید، در قسمت پایین نمایاب و بالای نوار حالت از سه آیکون 0.5، 1x و 2 آیکون 0.5 را انتخاب کنید. با ضربه زدن روی آیکون 2، زوم دو برابری فعال می‌شود و سایر ضرایب زوم را نیز خواهید دید.

نسبت تصویر را می‌توانید در بالای نمایاب و درون آیکونی به شکل مربع ببینید. با ضربه زدن روی این آیکون می‌توانید نسبت تصویر را تغییر دهید و نیز، حالت حداکثر رزولوشن یعنی ۴۸ مگاپیکسلی را انتخاب کنید. در کنار آیکون نسبت تصویر، گزینه‌های دیگری مثل تایمر، فلش، عکس متحرک، فلش و فیلترها را می‌بینید. برای تنظیمات دوربین باید روی آیکون چرخ دنده در گوشه بالا و سمت چپ نمایاب کلیک کنید. برای فعال کردن و غیر فعال کردن قابلیت‌های مثل خطوط شطرنجی (Grid-lines) بهینه‌ساز صحنه (Scene optimizer)، برچسب‌های مکان (Geotaging) و … می‌توانید از این قسمت اقدام کنید.

کیفیت عکس‌های گوشی سامسونگ A34 در نور روز

در این بخش به بررسی گوشی A34 از نظر کیفیت عکس‌ها در نور روز می‌پردازیم. همانطور که گفتیم، دوربین اصلی و ۴۸ مگاپیکسلی این گوشی از فیلتر رنگی Quad Bayer استفاده می‌کند و بنابراین، در حالت پیشفرض عکس‌هایی با خروجی ۱۲ مگاپیکسل به شما تحویل مي‌‌دهد. برای بررسی کیفیت عکس‌های دوربین اصلی در نور روز، هر دو قابلیت بهینه‌ساز صحنه و HDR خودکار را در فعال نگه داشته شده‌اند. قابلیت بهینه‌ساز صحنه کمتر تفاوتی ایجاد می‌کند ولی قابلیت HDR در بعضی شرایط می‌تواند خیلی مفید باشد.

کیفیت عکس‌های دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در نور روز برای یک گوشی میان-رده واقعا خوب است. شاید این عکس‌ها در نمای خیلی نزدیک، آنچنان شفاف نباشند اما کنتراست خوب و محدوده داینامیک نسبتا گسترده‌ای دارند.

گوشی A34 پردازش نسبتا زیادی روی عکس‌ها انجام می‌دهد. یکی از نتایج این پردازش، اشباع شدن رنگ‌ها است. اگر علاقه‌ای به عکس‌های دارای رنگ‌های خیلی اشباع ندارید، می‌توانید قابلیت‌های بهینه‌ساز صحنه و HDR خودکار را خاموش کنید تا رنگ‌‌ها کمی طبیعی‌تر شوند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی A34 در نور روز را ببینید:

نمونه عکس روز دوربین اصلی گوشی a34

همانطور که گفتیم، امکان انتخاب حالت ۴۸ مگاپیکسلی در قسمت نسبت ابعاد عکس در اپلیکیشن دوربین وجود دارد. استفاده از این حالت به معنی پردازش کمتر و ظاهر طبیعی‌تر عکس‌ها است ولی این عکس‌ها دارای حجم بالایی هستند.

عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی جزئیات بسیار زیادی دارند ولی زمان گرفته شدن عکس‌ها نسبت به حالت معمولی، کمی بالاتر است. استفاده از این حالت، به ويژه وقتی که سوژه از نور کافی برخوردار است، می‌تواند عکس‌هایی بهتر از حالت معمولی ایجاد کند که به ويژه برای چاپ کردن یا نمایش روی نمایشگرهای بزرگ مناسب هستند.

با اینکه گوشی گلکسی A34 حسگر عمقی ندارد اما پرتره‌های بسیار خوبی می‌گیرد. شناسایی سوژه و جداسازی آن از زمینه به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود، این عکس‌ها کیفیت بسیار بالایی دارند و پس‌زمینه بوکه شده نیز نرم و عالی است. البته حالت پرتره برای سوژه‌های غیر انسانی کمی مشکل دارد ولی اگر کمی صبور باشید، می‌توانید پرتره‌های خوبی از این سوژه‌ها نیز بگیرید. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره گرفته شده با دوربین پشتی گوشی A34 در نور روز را ببینید:

نمونه پرتره گوشی a34

با در نظر گرفتن قیمت گوشی A34 طبیعی است که نباید انتظار دوربین تلفوتو داشته باشید اما این گوشی می‌تواند زوم دیجیتالی داشته باشد. اگر از زوم دو برابری استفاده کنید، کیفیت تصاویر اصلا افت نمی‌کند. به نظر می‌رسد که اپلیکیشن دوربین برای خلق عکس‌های زوم شده، از حالت ۴۸ مگاپیکسلی استفاده و سپس، عکس را کراپ می‌کند تا زوم‌شده به نظر برسد.

پیشنهاد ما به شما:  شبیه ساز اندروید چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی نیز عکس‌های بسیار رضایت‌بخشی می‌گیرد. این عکس‌ها جزئیات زیادی دارند و تقریبا هیچ نویزی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. جالب است که لبه‌های عکس‌های اولتراواید نرمی بیش از حدی نشان نمی‌دهند و تصحیح اعوجاج نیز به خوبی انجام می‌شود. رنگ‌های این عکس‌ها نیز همانند عکس‌های دوربین اصلی، کمی اشباع شده هستند و کنتراست نیز کمی تقویت شده به نظر می‌رسد.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید گوشی سامسونگ گلکسی A34 در نور روز را ببینید:

نمونه عکس اولتراواید گوشی a34 در روز

دوربین ماکرو پنج مگاپیکسلی دارای فوکوس ثابت در فاصله چهار سانتی متری است و عادت کردن به آن برای گرفتن عکس‌های دارای فوکوس مناسب سوژه، کمی زمان می‌برد. با استفاده از این دوربین می‌توانید کلوزآپ‌های بسیار خوب با جزئیات زیاد و رنگ‌های اشباع بگیرید. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین ماکرو گوشی سامسونگ گلکسی A34 در نور روز را ببینید:

نمونه عکس ماکرو گوشی a34

دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی دارای قابلیتی برای تنظیم گستردگی میدان دید است و در حالت پیشفرض روی زاویه بسته‌تر قرار دارد اما مي‌توانید برای قاب بزرگ‌تر در سلفی خود از حالت دوم استفاده کنید تا زاویه دید، بازتر شود.

عکس‌های سلفی ۱۳ مگاپیکسلی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این عکس‌ها جزئیات بسیار زیادی دارند، بافت و رنگ پوست را به زیبایی به تصویر می‌کشند و کنتراست بالایی دارند ولی محدوده داینامیک آن‌ها خیلی گسترده نیست. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های سلفی گرفته شده با گوشی A34 در روز را ببینید:

نمونه سلفی گوشی a34 در روز

بررسی گوشی A34 از نظر کیفیت فیلمبرداری

دوربین اصلی گوشی گلکسی A34 سامسونگ مي‌تواند فیلم‌هایی با رزولوشن 4K در سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه بگیرید. اولتراواید قادر است در همان نرخ فریم، با کیفیت p1080 فیلمبرداری کند. صدابرداری به صورت استریو با نرخ بیت 256Kbps انجام می‌شود و کیفیت خیلی خوبی دارد. ویدئوها در حالت استاندارد h.264 AVC با صدای 48 kHz ACC و با فرمت استاندارد MP4 ضبط می‌شوند.

ویدئوهای 4K که با دوربین اصلی ضبط می‌شوند، کیفیتی عالی دارند، جزئیات فراوانی را به تصویر می‌کشند و از محدوده داینامیک بسیار خوبی برخوردار هستند. بازتولید رنگ‌ها نیز در این ویدئوها حرف ندارد. البته کنتراست آن‌ها کمی زیاد است و رنگ‌ها کمی بیش‌ از حد اشباع شده به نظر می‌رسند که نتیجه پردازش سامسونگ است. از دیگر نقطه ضعف‌های ویدئوهای 4K ضبط شده با دوربین اصلی گوشی A34 مي‌توان به درخششی قابل توجه در اطراف جزئیات ریز اشاره کرد اما مسئله مهمی نیست.

وقتی باز زوم دو برابری فیلم‌برداری می‌کنید، کیفیت ویدئوهای دوربین اصلی به صورت خودکار به p1080 کاهش پیدا می‌کند. این مسئله نه در گوشی A33 5G و نه در گوشی A54 مشاهده نمی‌شود و شاید مربوط به محدودیت‌های تراشه مدیاتک به کار رفته در A34 باشد.

همانطور که پیش از این گفتیم، حداکثر کیفیت فیلمبرداری دوربین اولتراواید، p1080 با نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه است. این ویدئوها کاملا معمولی هستند و با اینکه جزئیات خوبی دارند ولی نمي‌توان گفت که از این نظر معرکه هستند. گذشته از این، محدوده داینامیک کمی کوچک است و این ویدئوها هم از نظر کنتراست و هم از نظر اشباع بودن رنگ‌ها کمی افراطی به نظر می‌رسند.

دوربین سلفی نیز می‌تواند مثل دوربین اصلی با کیفیت 4K در نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. این ویدئوها جزئیات زیادی دارند و رنگ‌ها را به خوبی نمایش می‌دهند. از دیگر نقاط قوت ویدئوهای 4K سلفی می‌توان به بازتولید بسیار خوب رنگ و بافت پوست و محدوده داینامیک نسبتا گسترده اشاره کرد. البته، مثل همیشه رنگ‌ها اشباع شده به نظر می‌رسند.

گوشی سامسونگ گلکسی A34 دارای دو سطح پایدارسازی است. در تنظیمات گوشی می‌توانید قابلیت EIS را برای دوربین اصلی، دوربین اولتراواید و دوربین سلفی فعال کنید ولی از ویدئوهای 4K پشتیبانی نمی‌کند. به غیر از قابلیت پایدارسازی EIS، گزینه دیگری به نام فوق پایدار (Super steady) نیز در تنظیمات 34 وجود دارد که فقط برای دوربین اولتراواید در دسترس است. گذشته از این دو قابلیت، دوربین اصلی از پایدارسازی اپتیکی تصویر نیز بهره می‌برد.

بررسی کیفیت عکس‌ها و ویدئوهای گوشی سامسونگ گلکسی A34 در نور ضعیف

دوربین اصلی در گوشی A34 عملکرد خوبی در شرایط نوری ضعیف دارد. عکس‌هایی که با این دوربین در شب گرفته می‌شوند، جزئیات زیاد و رنگ‌‌های خوبی دارند. گذشته از این، محدوده داینامیک نیز بسیار گسترده است و بعضی از جزئیات در سایه‌ها به تصویر کشیده می‌شوند و منابع نوری نیز نمای خوبی دارند. از دیگر نقاط قوت عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی A34 در نور ضعیف می‌توان به نویز پایین اشاره کرد. در شکل زیر می‌توانید یکی از نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی A34 در نور کم را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی گوشی a34 در شب

واضح است که گوشی A34 از قابلیت HDR stacking برای خلق این عکس‌ها استفاده می‌کند. برای بهتر شدن عکس‌ها در نور کم می‌توانید از حالت شب (Night mode) استفاده کنید. جالب است که حالت شب بر خلاف بسیاری از گوشي‌های دیگر سامسونگ، زمان زیادی برای خلق تصاویر نیاز ندارد و تنها کافی است یک الی دو ثانیه گوشی را ثابت و بدون لرزش نگه دارید تا عکس خوبی ایجاد شود. البته حالت شب تأثیر خیلی زیادی روی عکس‌های دوربین اصلی ایجاد نمی‌کند و بیشترین اثر آن، کاهش نویز است. در شکل زیر می‌توانید یکی از نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی A34 در نور کم و با استفاده از حالت شب را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی گوشی a34 در حالت شب

همانطور که در عکس بالا می‌بینید، با فعال شدن حالت شب، میزان جزئیات در سایه‌ها کاهش پیدا می‌کند که کمی عجیب است زیرا انتظار از حالت شب، بهتر کردن عکس‌ها در نور ضعیف و نه کاهش جزئیات آن‌ها است!

اگر از زوم دو برابری استفاده کنید، عکس‌ها به طور قابل توجهی دچار افت کیفیت می‌شوند. عکس‌های دارای زوم دو برابری در نور ضعیف، نرم‌تر و نویزی‌تر هستند و نمایش هایلایت‌ها نیز خیلی ضعیف است. در شکل زیر می‌توانید یکی از نمونه عکس‌های گرفته شده با زوم دو برابری دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی A34 در نور کم را ببینید:

زوم دو برابری گوشی a34 در شب

با فعال کردن حالت شب، کیفیت عکس‌های دارای زوم دو برابری به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند، بخش زیادی از نویز از بین می‌رود و منابع نوری نیز ظاهر بسیار بهتری پیدا می‌کنند. در شکل زیر می‌توانید یکی از نمونه عکس‌های گرفته شده با زوم دو برابری دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی A34 در نور کم و با استفاده از حالت شب را ببینید:

زوم دو برابری گوشی a34 در حالت شب

دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی گوشی A34 کمی در نور ضعیف مشکل دارد و عکس‌هایی نویزی و بسیار نرم می‌گیرد. البته، قطعا دوربین‌های اولتراواید گوشي‌های هم قیمت نیز نقاط ضعف زیادی در نور ضعیف نشان می‌دهند و نمی‌توان خیلی روی این موضوع تأکید کرد. البته این عکس‌ها جزئیات بدی، به ويژه در سایه‌ها ندارند و منابع نوری نیز خیلی بد نیست ولی در مجموع نمی‌توان از عکس‌های اولتراواید گوشی A34 در نور کم تعریف کرد. در شکل زیر می‌توانید یکی از نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید گوشی سامسونگ گلکسی A34 در نور کم را ببینید:

نمونه عکس اولتراواید گوشی a34 در شب

با فعال کردن حالت شب، بهبود قابل ملاحظه‌ای در عکس‌های اولتراواید مشاهده نمی‌شود. در شکل زیر می‌توانید یکی از نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید گوشی سامسونگ گلکسی A34 در نور کم و با استفاده از حالت شب را ببینید:

نمونه عکس اولتراواید گوشی a34 در حالت شب

عملکرد دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی در نور ضعیف خیلی خوب است. عکس‌های سلفی که در شب با A34 می‌گیرید، جزئیات زیادی دارند، و رنگ‌ها به ویژه رنگ پوست را به زیبایی نشان می‌دهند. حتی بخشی از بافت پوست نیز در تصاویر حفظ می‌شد که برای دوربین سلفی یک گوشی میان-رده در نور ضعیف، خیلی خوب است. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های سلفی گرفته شده با گوشی A34 در نور ضعیف را ببینید:

نمونه سلفی گوشی a34 در شب

بررسی گوشی A34 از نظر کیفیت فیلمبرداری در نور ضعیف نشان می‌دهد که ویدئوهای 4K در شب بد نیستند. میزان جزئیات این ویدئوها خوب است اما رنگ‌ها کمی با هم ترکیب می‌شوند. گذشته از این، نویز زیادی در این ویدئوها وجود دارد و نمایش سایه‌ها نیز افتضاح است.

معرفی گوشی‌های رقیب گوشی A34 5G سامسونگ

در این مقاله به بررسی گوشی A34 پرداختیم و همانطور که گفته شد، این گوشی میان‌-رده چیزی فراتر از سطح قیمتی خودش ارائه نمی‌دهد و می‌توان گوشي‌های جایگزینی برای آن در نظر گرفت.

طبیعی است که اولین جایگزین مورد نظر، یک گوشی سامسونگ باشد. به نظر می‌رسد که گوشی سامسونگ گلکسی A52s 5G با مجهز بودن به پردازنده اسنپدراگون و قیمتی کمی بالاتر، رقیبی جدی برای A34 محسوب می‌شود اما در نظر داشته باشید که A52s در اواخر سال ۲۰۲۱ وارد بازار شده است و کمی قدیمی محسوب می‌شود. اگر این موضوع شما را اذیت می‌کند، می‌توانیم A53 ساخته شده در سال ۲۰۲۲ را به شما معرفی کنیم که مجهز به تراشه اگزینوس ۱۲۰۰ است اما از نظر دیگر مشخصات، تفاوت چندانی با A34 ندارد.

از برندهای دیگر می‌توان به شیائومی ردمی نوت ۱۲ به عنوان یکی از رقبای اصلی A34 اشاره کرد. همچنین، وانیلا ردمی نوت ۱۲ نیز گزینه خیلی خوبی محسوب می‌شود و قیمت خیلی پایین‌تری هم دارد. ردمی نوت ۱۲ توربو نیز با وجود قیمت بسیار پایین، می‌تواند جایگزین مناسبی برای A34 سامسونگ باشد. پیشنهاد ما در بین این گوشي ها، ردمی نوت ۱۲ پرو است که با قیمت حدود ۱۵ میلیون تومان در اواخر فروردین ۱۴۰۲، مشخصات خیلی خوبی مثل امتیاز مقاومت محیطی IP 53، گوریلا گلس ۵ روی صفحه نمایش، یک جفت استریو اسپیکر خوب، باتری پنج هزار میلی آمپری با شارژ سریع ۶۷ واتی، نمایشگر ۶.۶۷ اینچی از نوع OLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، قابلیت دالبی ویزن و +HDR10 و سیستم دوربین بسیار خوب با دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و قابلیت زوم اپتیکی دارد.

برای مشاهده لیست قیمت گوشی کلیک کنید.

سوالات پرتکرار

۱- نقاط ضعف گوشی A34 سامسونگ چیست؟

از مهم ترین نقاط ضعف گوشی A34 می‌توان به نداشتن قابلیت تنظیم خودکار نرخ نوسازی، عکس‌های اولتراواید و ویدئوهای نسبتا ضعف در نور کم، زوم دیجیتالی ضعیف و نداشتن قابلیت پایدارسازی تصویر برای ویدئوهای 4K اشاره کرد.

۲- مهم‌ترین مزایا گوشی A34 سامسونگ کدامند؟

از مهم‌ترین مزیت‌های گوشی A34 سامسونگ می‌توان به امتیاز مقاومت محیطی IP67، نمایشگر بزرگ و روشن AMOLED با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، باتری فوق‌العاده، استریو اسپیکر خیلی خوب، رابط کاربری عالی، عملکرد پردازشی خیلی خوب و داغ نشدن پردازنده و گوشی تحت تسک‌های سنگین، عکس‌های خیلی خوب در نور روز، پشتیبانی از شبکه 5G و پشتیبانی از NFC اشاره کرد.

۳- تراشه گوشی سامسونگ A34 5g چیست؟

این گوشی با تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۱۰۸۰ کار می‌کند.

۴- ارزش خرید A34 سامسونگ چطور است؟

این گوشی اگر ویژگی خیلی خاصی ندارد که آن را از میان-رده‌های دیگر متمایز کند اما با توجه به محدوده قیمتی خودش، نقطه ضعف خاصی نیز نشان نمی‌دهد و بنابراین، ارزش خرید متوسطی دارد.

جمع‌بندی

گوشی A34 یکی از میان-رده‌های جدید سامسونگ است که تغییرات قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با نسل قبلی خودش یعنی A33 5G نشان مي‌دهد. از آن‌جایی که فقط نسخه 5G از این گوشی تولید شده است، بنابراین، باید نسل قبلی آن را A33 5G بدانیم که صفحه نمایشی کوچک‌تر با نرخ نوسازی کمتر و پردازنده‌ای ضعیف‌تر از A34 دارد.

برای مشاهده لیست گوشی های سامسونگ کلیک کنید.

گوشی سامسونگ گلکسی A34 سامسونگ درست روی مرز میان-رده‌های ارزان‌قیمت و گران‌قیمت سامسونگ قرار دارد و طبیعی است که با وجود مشخصات خوبی مثل صفحه نمایش AMOLED با کیفیت +Full HD و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، باتری دارای ظرفیت بسیار بالا، استریو اسپیکر دارای پاسخ فرکانسی عالی، طراحی محکم و ضد آب و گرد و غبار، تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۱۰۸۰ دارای توان پردازشی بالا و کیفیت بالای عکاسی و فیلم‌برداری در نور روز، نقطه ضعف‌هایی نیز مثل نداشتن قابلیت تنظیم خودکار نرخ نوسازی، عکس‌های اولتراواید و ویدئوهای نسبتا ضعف در نور کم، زوم دیجیتالی ضعیف و نداشتن قابلیت پایدارسازی تصویر برای ویدئوهای 4K نشان دهد.

بررسی گوشی A34 سامسونگ نشان می‌دهد که این گوشی اگر ویژگی خیلی خاصی ندارد که آن را از میان-رده‌های دیگر متمایز کند اما با توجه به محدوده قیمتی خودش، نقطه ضعف خاصی نیز نشان نمی‌دهد و می‌توان روی آن به عنوان گوشی مطمئن و همه‌کاره حساب باز کرد.

منبع:
gsmarena.com

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا