بررسی و مقایسهموبایل

مقایسه آیفون ۱۵ پرو با آیفون ۱۴ پرو

آیفون ۱۵ پرو بخریم یا آیفون ۱۴ پرو؟

روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور از ساعت ۲۱:۰۰ به وقت تهران، مراسم معرفی آیفون ۱۵ شروع شد و شرکت اپل در این مراسم، پس از معرفی خانواده اپل واچ ۹ و مد جدیدی از ایرپاد پرو، از گوشی‌های خانواده آیفون ۱۹ رونمایی کرد. این خانواده درست مثل خانواده‌های آیفون ۱۴، آیفون ۱۳ و آیفون SE نسل سوم، شامل آیفون ۱۵ معمولی، آیفون ۱۵ پلاس، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس است. در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه آیفون ۱۵ پرو با آیفون ۱۴ پرو بپردازیم. با مجله اینترنتی فرنا همراه باشید.

مقایسه آیفون ۱۵ پرو با آیفون ۱۴ پرو از نظر مشخصات

  آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۴ پرو
ابعاد ۱۴۶.۶ در ۷۰.۶ در ۸.۲۵ میلی متر ۱۴۷.۴۶ در ۷۱.۴۵ در ۷.۸۵ میلی متر
نمایشگر صفحه نمایش ۶.۱ اینچی از نوع OLED دارای نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و فناوری ProMotion. حاشیه‌های دارای ضخامت ۱.۵ میلی متری صفحه نمایش ۶.۱ اینچی از نوع OLED دارای نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و فناوری ProMotion. حاشیه‌های دارای ضخامت ۲.۱۷ میلی متری
تراشه بیونیک A17 با ساخت ۳ نانومتری بیونیک A16 با ساخت ۴ نانومتری
حافظه داخلی و رم ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم / ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم / ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم / یک ترابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم / ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم / ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم / یک ترابایت حافظه داخلی و ۶ گیگابایت رم
نوع رم LPDDR5 LPDDR5
سیستم دوربین
  • دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی
  • دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی
  • دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با زوم اپتیکی ۳ برابری
  • دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی
  • دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی
  • دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی
  • دوربین تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با زوم اپتیکی ۳ برابری
  • دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی
باتری و شارژ
  • باتری لیتیوم-یون ۳۲۷۴ آمپر ساعت
  • پورت شارژ USB-C
  • شارژ سیمی ۲۳ وات
  • شارژ بی‌سیم مگاسیف ۱۵ وات
  • باتری لیتیوم-یون ۳۲۰۰ آمپر ساعت
  • پورت شارژ لایتنینگ
  • شارژ سیمی ۲۳ وات
  • شارژ بی‌سیم مگاسیف ۱۵ وات

تفاوت آیفون ۱۴ با ۱۵ از نظر طراحی و ساخت

دو گوشی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۴ پرو تفاوت‌هایی جزئی از نظر ابعاد دارند اما آیفون ۱۵ پرو با بدنه‌ای از جنس تیتانیوم، بسیار سبک‌تر و محکم‌تر است. گذشته از این، آیفون ۱۵ دارای دکمه Action Button و پورت USB-C است.

گوشی جدید آیفون ۱۵ پرو مثل گوشی آیفون ۱۴ دارای نمایشگری ۶.۱ اینچی است اما این دو از نظر ابعاد، تفاوت‌هایی جزئی دارند. در جدول زیر می‌توانید مقایسه آیفون ۱۵ پرو با آیفون ۱۴ پرو را از نظر ابعاد ببینید:

  آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۴ پرو
ضخامت ۸.۲۵ میلی متر ۷.۸۵ میلی متر
ارتفاع ۱۴۶.۶ میلی متر ۱۴۷.۵ میلی متر
عرض ۷۰.۶ میلی متر ۷۱.۵ میلی متر
وزن ۱۸۸ گرم ۲۰۶ گرم

همانطور که در جدول بالا می‌بینید، وزن پایین‌تر، مهم‌ترین تفاوت آیفون ۱۵ پرو با آیفون ۱۴ پرو از نظر ساخت محسوب می‌شود. دلیل وزن بسیار کمتر آیفون ۱۵ پرو، بدون شک، جنس تیتانیومی بدنه آن است. این در حالی است که گوشی‌ آیفون ۱۴ پرو، بدنه‌ای از جنس فولاد ضد زنگ دارد.

بدنه تیتانیومی، نه تنها در مقابل خراش، مقاومت بیشتری از خودش نشان می‌دهد، بلکه محافظ بهتری در برابری آسیب به گوشی محسوب می‌شود. اپل، پیش از این از فلز تیتانیوم در ساخت اپل واچ اولترا استفاده کرده و به نتیجه بسیار خوبی گرفته بود.

این بدنه تیتانیومی بافتی مات دارد ولی بدنه فولادی آیفون ۱۴ پرو دارای سطحی کاملا صیقلی است. این تفاوت باعث می‌شود برخلاف گوشی آیفون ۱۴ پرو که اثر انگشت به راحتی روی آن باقی می‌ماند، چنین مشکلی اصلا در مورد آیفون ۱۵ پرو موضوعیت نداشته باشد.

گوشی آیفون ۱۵ پرو در چهار رنگ تیتانیومی طبیعی (خاکستری روشن)، تیتانیومی آبی، تیتانیومی سفید و تیتانیومی مشکی تولید شده است اما گوشی آیفون ۱۴ پرو در رنگ‌های مشکلی فضایی، ارغوانی پررنگ، نقره‌ای و طلایی در بازار وجود دارد.

مقایسه آیفون ۱۵ پرو با آیفون ۱۴ پرو از نظر طراحی

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم در طراحی این دو گوشی ساخت اپل، اضافه شدن دکمه‌ای جدید به آیفون ۱۵ پرو تحت عنوان Action Button است. این دکمه، جایگزین «کلید بی‌صدا» (mute switch) شده است و کاربردهای زیادی دارد. Action Button در آیفون ۱۵ پرو به صورت پیش‌فرض همان کار mute switch را انجام می‌دهد اما شما می‌توانید آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که کارهای دیگری مثل باز کردن دوربین یا هر اپلیکیشن دیگری را انجام دهد.

پیشنهاد ما به شما:  راهنمای انتخاب موس‌ گیمینگ

قابلیت‌های Action Button فراتر از یک میانبر فیزیکی برای اپلیکیشن‌ها است و شما می‌توانید آن را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که کارهایی پیچیده‌تر مثل ضبط یادداشت صوتی، روشن کردن چراغ قوه گوشی، پخش کردن پلی لیست موزیک، خاموش کردن لامپ‌های هوشمند در منزل، باز کردن درب هوشمند پارکینگ و … استفاده کنید.

این دکمه از نظر ابعاد تفاوتی با mute switch ندارد و همچنان می‌توان از آن برای سایلنت کردن گوشی استفاده کرد. فرمان‌هایی که با استفاده از Action Button به گوشی می‌دهید، دارای بازخورد بصری در نوار داینامیک آیلند (Dynamic Island) هستند.

یکی دیگر از تفاوت های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۴ پرو که اهمیت بالایی دارد، خداحافظی آیفون با پورت لایتنینگ و جایگزینی آن با پورت USB-C است. این پورت، از سرعت انتقال بالاتر USB 3 پشتیبانی می‌کند و در حالی که حداکثر سرعت انتقال اطلاعات با پورت لایتنینگ در آیفون ۱۴ پرو، ۴۸۰ مگابایت بر ثانیه است، پورت USB-C آیفون ۱۵ پرو از انتقال اطلاعات تا سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند که تقریبا ۲۰ برابر آیفون ۱۴ پرو است! البته، کابلی که در جعبه همراه با آیفون ۱۵ به شما تحویل داده می‌شود از چنین سرعت‌هایی پشتیبانی نمی‌کند و برای استفاده از این قابلیت، باید کابل مناسب را خریداری کنید. شرکت اپل، چنین کابلی را با قیمت تقریبا ۸۰ دلار به فروش می‌رساند که قیمت بالایی محسوب می‌شود و خرید آن را تنها به کسانی توصیه می‌کنیم که فایل‌های حجیم را با گوشی خود انتقال می‌دهند.

از نظر امتیاز مقاومت محیطی، هر دو گوشی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۴ پرو دارای امتیاز IP68 هستند و بنابراین، به مدت نیم ساعت در عمق ۱.۵ متری آب دوام می‌آورند.

گوشی آیفون ۱۵ پرو در جعبه‌ای نازک‌تر از آیفون ۱۴ پرو به فروش می‌رسد و یک کابل شارژ USB-C نیز در این جعبه قرار دارد اما مثل گذشته، خبری از شارژر نیست.

مقایسه آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۴ پرو از نظر نمایشگر

همانطور که پیش از این گفتیم، هر دو گوشی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۴ پرو مجهز به نمایشگری ۶.۱ اینچی هستند که از نوع OLED است.

نمایشگرهای هر دو گوشی را شرکت سامسونگ با استفاده از جدیدترین صفحات OLED ساخت این شرکت می‌سازد و تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین آن‌ها وجود ندارد. نمایشگر آیفون ۱۴ پرو دارای حداکثر روشنایی ۲۰۰۰ نیت است که کار کردن با آن را در روشنایی روز و حتی زیر نور مستقیم آفتاب، بسیار راحت می‌کند و نمایشگر آیفون ۱۵ پرو نیز می‌تواند به همین میزان روشنایی برسد. همچنین، هر دو گوشی دارای قابلیت نمایشگر همیشه روشن (Always-on-Display) هستند و گستردگی رنگ بسیار زیادی دارند. گذشته از این‌ها، هر دو گوشی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۵ پرو از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز با فناوری ProMotion که می‌تواند نرخ نوسازی را برای تصاویر ساکن تا ۱ هرتز نیز کاهش دهد تا ضمن حفظ بهترین تجربه از نرمی و روانی تصویر، در مصرف باتری نیز صرفه‌جویی شود.

تنها بهبودی که در نمایشگر آیفون ۱۵ پرو دیده می‌شود، ظاهر نمایشگر است. لبه‌های دور نمایشگر آیفون ۱۵ پرو، حدود یک-سوم از لبه‌های دور نمایشگر آیفون ۱۴ پرو، نازک‌تر است؛ در حالی که ضخامت حاشیه دور نمایشگر آیفون ۱۵ پرو ۱.۵۵ میلی متر بیشتر نیست، گوشی آیفون ۱۴ حاشیه‌ای ۲.۱۷ میلی متری دارد که نازک‌ترین حاشیه صفحه نمایش در بین تمامی آیفون‌های ساخته شده تا سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود. جالب اینجا است که این بهبود نیز به لطف استحکام بیشتر بدنه تیتانیومی آیفون ۱۵ پرو امکان پذیر شده است.

مقایسه آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۵ پرو از نظر عملکرد و نرم‌افزار

در این بخش از مقایسه آیفون ۱۵ پرو با آیفون ۱۴ پرو به مقایسه این دو گوشی از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌پردازیم.

گوشی آیفون ۱۵ پرو مجهز به تراشه جدید بیونیک A17 است که اولین تراشه دارای ساخت ۳ نانومتری آیفون محسوب می‌شود. در این مقیاس بسیار کوچک، فضای بسیار زیادی برای قرار دادن ترانزیستورهای متعدد وجود دارد. در واقع، در حالی که تراشه بیونیک A16 مجهز به ۱۶ میلیون ترانزیستور است، تراشه بیونیک A17 تعداد ۱۹ میلیون ترانزیستور دارد. این تفاوت سبب ارتقاء قابل توجه عملکرد و مصرف بهینه انرژی در تراشه‌های ۴ نانومتری ساخته شده توسط اپل در سال‌های اخیر شده است.

تراشه بیونیک a17

همچنین، به لطف پردازنده گرافیکی (GPU) جدید به کار رفته در آیفون ۱۵ پرو که هسته‌های بیشتر و توان پردازشی بالاتری در مقایسه با GPU به کار رفته در تراشه بیونیک A16 آیفون ۱۴ پرو دارد، عملکرد گیمینگ به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

گذشته از این، آیفون ۱۵ پرو با رم ۸ گیگابایتی کار می‌کند اما آیفون ۱۴ پرو تنها ۶ گیگابایت رم دارد و این موضوع نیز به ویژه در مالتی تسکینگ یا همان «انجام همزمان چندین کار» تأثیر بسزایی می‌گذارد. البته، در هر دو گوشی از فناوری رم LPDDR5 استفاده شده است اما انتظار می‌رود که در آیفون ۱۶ پرو که در سال ۲۰۲۴ وارد بازار می‌شود، فناوری جدیدتر LPDDR5X بکار رود.

هر دو گوشی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۴ پرو با سیستم عامل iOS 17 کار می‌کنند. از قابلیت‌های جدید در این نسخه جدید iOS می‌توان به بروزرسانی در اپلیکیشن‌های تماس، پیامک و فیس‌تایم و نیز تغییرات گسترده در قابلیت «تصحیح خودکار» (autocorrect) اشاره کرد که آن را به طور قابل توجهی بهتر کرده‌اند.

پیشنهاد ما به شما:  دلایل روشن نشدن گوشی سامسونگ + 8 راه حل

NameDrop یکی دیگر از قابلیت‌های مخصوص آیفون است که با استفاده از آن می‌توانید تنها با قرار دادن آیفون خود در کنار یک آیفون دیگر، مخاطبان را بین دو گوشی مبادله کنید. مهم‌ترین قابلیت جدید در اپلیکیشن پیامک، اضافه شدن استیکرهای جدید و استیکرهای زنده است که می‌توانید آن‌ها را از عکس‌های خود ایجاد کنید.

گذشته از این‌ها، iOS 17 دارای نوعی حالت استندبای جدید است که آیفون شما را به نوعی مینی هوم هاب (mini home hub) تبدیل می‌کند و در هنگام شارژ شدن اطلاعات ارزشمندی را نمایش می‌دهد. از دیگر قابلیت‌های جدید این سیستم عامل آیفون می‌توان به ویجت‌های تعاملی، رهگیری خلق خو (mood tracking) در اپلیکیشن Health و اپلیکیشن خاطره‌نویسی (Journaling app) جدید اشاره کرد.

مقایسه آیفون ۱۵ پرو با آیفون ۱۴ پرو از نظر نرم‌افزاری نشان می‌دهد که هر دو گوشی، حداقل پنج یا شش سال بروزرسانی‌های سیستم عامل را دریافت می‌کنند. البته باید اشاره کنیم که آیفون ۱۵ پرو، یکسال جوان‌تر است و بنابراین، یک سال بیشتر از تاریخ آخرین بروزرسانی آن باقی مانده است.
اپل اشاره‌ای نکرده که از چه نوع مودمی در آیفون ۱۵ پرو استفاده کرده اما به احتمال زیاد، مودم به کار رفته در این گوشی، کوالکام X70 است و اگر حدس ما درست باشد، در مقایسه به کوالکام X65 5G به کار رفته در آیفون ۱۴ پرو، نوعی بهبود از نظر محدوده تحت پوشش، تأخیر و بهینگی مصرف انرژي محسوب می‌شود.

هر دو گوشی از قابلیت Emergency SOS ماهواره‌ای (درخواست کمک اورژانسی از طریق ماهواره) پشتیبانی می‌کنند. این قابلیت می‌تواند در مواردی که زندگی شما در معرض تهدید قرار دارد و تحت پوشش شبکه موبایل نیستید، جان شما را نجات دهد.

مقایسه دوربین آیفون ۱۵ پرو با آیفون ۱۴ پرو

حالا نوبت به مقایسه آیفون ۱۵ پرو با آیفون ۱۴ پرو از نظر کیفیت و قابلیت‌های عکاسی و فیلمبرداری می‌رسد. شما به راحتی می‌توانید گوشی آیفون را بر اساس جزیره دوربین پشتی آن که شبیه سطح یک اجاق گاز است، شناسایی کنید و طراحی این جزیره در آیفون ۱۵ پرو نیز هیچ تغییری نکرده است.
در این گوشی مثل نسل قبلی، یعنی آیفون ۱۴ پرو، سه دوربین در پشت گوشی قرار دارند که شامل دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید و دوربین تله‌فوتو دارای زوم اپتیکی ۳ برابری هستند.

دوربین آیفون ۱۵ پرو

باید اشاره کنیم که گوشی آیفون ۱۵ پرو، قابلیت زوم اپتیکی ۵ برابری ندارد و این قابلیت، منحصر به مدل پرو مکس است. البته، شایعات می‌گویند که اپل در سال آینده، آیفون مدل پرو را مجددا طراحی می‌کند و با تغییر ابعاد آن، جا برای قرار دادن دوربین پریسکوپی با زوم اپتیکی ۵ برابری باز می‌شود.

یکی از تفاوت‌های دوربین اصلی گوشی آیفون ۱۵ پرو و دوربین اصلی گوشی آیفون ۱۴ پرو، اضافه شدن چندین قابلیت جدید است. به عنوان نمونه، در آیفون ۱۵ پرو، می‌توانید سنسور را به اندازه ۱.۲ و ۱.۵ برابر برش دهید و فاصله کانونی جدید را به عنوان فاصله کانونی پیش‌فرض، تنظیم کنید. از نقطه نظر عکاسی، این قابلیت یعنی می‌توانید به جای فاصله کانونی ۲۴ میلی متر (واید)، فاصله کانونی بلندتر ۲۸ میلی متر یا ۳۵ میلی متر را داشته باشید که فاصله کانونی دوم برای عکاسی خیابانی و روزمره، مطلوب محسوب می‌شود.

همچنین، یک پوشش ضدانعکاسی نیز به لنز اضافه شده است تا مانع از فلر (flare) نور در لنز شود که یکی از مهم‌ترین مشکلات گوشی‌های آیفون در سال‌های گذشته بوده است.

گذشته از این، در مدل جدید آیفون پرو می‌توانید عکس‌هایی با رزولوشن ۲۴ مگاپیکسلی نیز بگیرید که جزئیات بسیار بیشتری در مقایسه با عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی دارند و حجم این عکس‌ها نیز مثل عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی، آنقدرها زیاد نیست که حافظه گوشی شما را خیلی سریع پر کند تا اشتراک‌گذاری آن دشوار و زمان‌بر باشد.

همچنین، دوربین اولتراواید نیز بهبودهایی شامل پوشش ضد انعکاسی لنز و حالت شب، HDR و حالت ماکرو بهتر پیدا کرده است اما چیزی در مورد دوربین تله‌فوتو دارای زوم ۳ برابری نگفته و باید منتظر باشیم تا آیفون ۱۵ پرو وارد بازار شود و بهبودها را به چشم خودمان ببینیم. همچنین، مشتاقانه منتظریم که ببینیم آیا شرکت اپل، مشکل شفاف‌سازی بیش از حد عکس‌ها را که یکی از انتقادات وارد شده با آیفون ۱۴ پرو بود، در آیفون ۱۵ پرو حل کرده است یا خیر.

چیزی که می‌توان گفت، این است که با توجه به استفاده اپل از تراشه بهتر بیونیک A17 در آیفون پرو جدید خود و وابستگی شدید سیستم عکاسی و فیلمبرداری گوشی‌های اپل به پردازش‌های نرم‌افزاری، انتظار می‌رود که گوشی آیفون ۱۵ پرو، عکس‌ها و ویدئوهای بهتری در مقایسه با آیفون ۱۴ پرو بگیرد.

مقایسه آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۵ پرو از نظر کیفیت صدا و فیدبک‌های لرزشی

مقایسه آیفون ۱۵ پرو با آیفون ۱۴ پرو از نظر اسپیکر نشان می‌دهد که این دو گوشی تفاوت‌های زیادی با همدیگر ندارند و در واقع، سیستم اسپیکر به کار رفته در آیفون ۱۵ پرو، تقریبا همان سیستم صوتی به کار رفته در آیفون ۱۴ پرو، شامل اسپیکر اصلی در زیر گوشی و اسپیکر دوم در قطعه گوشی (earpiece) است. بنابراین، انتظار نمی‌رود که تغییر قابل ملاحظه‌ای در کیفیت صدای آیفون ۱۵ پرو در مقایسه با آیفون ۱۴ پرو ایجاد شده باشد ولی باید منتظر بمانیم تا این گوشی وارد بازار شود و به گوش خودمان صدای آن را بشنویم.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین تبلت برای دانش آموزان کدام است؟

همچنین، از نظر فیدبک‌های لرزشی نیز شرکت اپل از همان موتور Taptic به کار رفته در چندین نسل اخیر در آیفون ۱۵ پرو نیز استفاده کرده است و از این نظر نیز تفاوتی با آیفون ۱۴ پرو نمی‌بینیم.

مقایسه آیفون ۱۵ پرو با آیفون ۱۴ پرو از نظر باتری و شارژ

گوشی آیفون ۱۵ پرو مجهز به باتری ۳۲۷۴ میلی آمپر ساعت و ۲.۳ درصد بزرگ‌تر از باتری ۳۲۰۰ میلی آمپر ساعت آیفون ۱۴ پرو است که می‌توان به راحتی از آن صرف نظر کرد. در واقع، اعدادی که اپل برای عمر باتری آیفون ۱۵ پرو منتشر کرده است، کاملا مشابه عمر باتری آیفون ۱۴ پرو هستند.

در جدول زیر می‌توانید عمر باتری دو گوشی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۴ پرو را در سناریوهای مختلف ببینید:

  آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۴ پرو
بازپخش ویدئو ۲۳ ساعت ۲۳ ساعت
پخش اینترنتی ویدئو ۲۰ ساعت ۲۰ ساعت
بازپخش موزیک ۷۵ ساعت ۷۵ ساعت

این در حالی است که شایعات، حاکی از افزایش قابل توجه اندازه باتری در گوشی‌های خانواده آیفون ۱۵ بودند اما دوباره اپل در این بخش، همه را ناامید کرد. گوشی آیفون ۱۵ پرو نیز مثل گوشی آیفون ۱۴ پرو تنها یک روز شارژ نگه می‌دارد و باید هر روز آن را شارژ کنید.

احتمالا، انتظار دارید که با مجهز شدن آیفون ۱۵ پرو به پورت USB-C، سرعت شارژ بالا رفته باشد ولی اینطور نیست. گوشی آیفون ۱۴ پرو از شارژ ۲۳ واتی پشتیبانی می‌کند که بد نیست اما حتی خیلی ضعیف‌تر از بسیاری از گوشی‌های اندرویدی میان-رده محسوب می‌شود و یک ساعت و ۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا باتری کوچک و کم ظرفیت آیفون ۱۴ پرو از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ شود. این در حالی است که زمان لازم برای شارژ شدن بسیاری از گوشی‌های اندرویدی با باتری‌های بزرگ بالای ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت، به کمتر از ۳۰ دقیقه رسیده است! اما در مورد آیفون ۱۵ پرو چطور؟

گوشی آیفون ۱۵ پرو از نظر سرعت شارژ نیز تفاوتی با آیفون ۱۴ پرو نشان نمی‌دهد. همچنین، هر دو گوشی از قابلیت شارژ وایرلسی MegaSafe پشتیبانی می‌کنند و سرعت شارژ هر دوی آن‌ها نیز ۱۵ وات است.

در کل می‌توان گفت که ترکیب تراشه دارای فرایند ساخت ۳ نانومتری و باتری اندکی بزرگ‌تر نیز کمکی به عمر باتری آیفون پرو نکرده و پورت USB-C نیز سرعت شارژ را افزایش نداده است که واقعا ناامید کننده محسوب می‌شود و واقعا جا دارد که اپل فکری به حال این مشکلات کند.

پورت usb آیفون ۱۵

سوالات پرتکرار

۱- قیمت آیفون ۱۵ پرو چند است؟

قیمت آیفون ۱۵ پرو با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت، ۹۹۹ دلار است و آیفون ۱۵ پرو با حافظه داخلی یک ترابایت با قیمت ‍۱۴۹۹ دلار به فروش می‌رسد.

۲- تفاوت آیفون ۱۵ پرو مکس با آیفون ۱۴ پرو مکس چیست؟

از مهم‌ترین تفاوت‌های آیفون ۱۵ پرو مک با آیفون ۱۴ پرو مکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آیفون ۱۵ پرو مکس بدنه تیتانیومی دارد ولی آیفون ۱۴ پرو مکس از جنس فولاد است.
  • دکمه Action Button در آیفون ۱۵ پرو مکس جایگزین دکمه Mute Switch در آیفون ۱۴ پرو مکس شده است.
  • آیفون ۱۵ پرو مکس مجهز به تراشه جدید بیونیک A17 با ساعت ۳ نانومتری است ولی آیفون ۱۴ پرو مکس تراشه بیونیک A16 با ساخت ۴ نانومتری دارد.
  • در آیفون ۱۵ پرو مکس، برخلاف آیفون ۱۴ پرو مکس خبری از نسخه دارای حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت نیست.
  • در آیفون ۱۵ پرو مکس از الگوریتم‌های دوربین بهتری نسبت به آیفون ۱۴ پرو مکس استفاده شده است.
  • آیفون ۱۵ پرو مکس، برخلاف آیفون ۱۴ پرو مکس، مجهز به دوربین پریسکوپی دارای زوم اپتیکی ۵ برابری است.
  • پورت USB-C در آیفون ۱۵ پرو مکس جایگزین پورت لایتنینگ در آیفون ۱۴ پرو مکس شده است.

جمع‌بندی

در این مقاله مجله تکنولوژی فرنا به مقایسه آیفون ۱۵ پرو با آیفون ۱۴ پرو پرداختیم. به طور کلی، می‌توان گفت که گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس در مقایسه با دیگر گوشی‌های خانواده آیفون ۱۵، بیشترین بهبودها را در مقایسه با نسل قبلی خودش، یعنی آیفون ۱۴ پرو مکس نشان می‌دهد. از جمله این بهبودها می‌توان به بدنه تیتانیومی، تراشه جدید بیونیک A17 با ساخت ۳ نانومتری، حاشیه‌های نازک‌تر نمایشگر، جایگزین شدن پورت لایتنینگ با پورت USB-C و تغییراتی جزئی در قابلیت‌های دوربین اشاره کرد. جالب اینجا است که با وجود همه این پیشرفت‌ها، قیمت عرضه آیفون ۱۵ پرو مکس تفاوتی با قیمت عرضه آیفون ۱۴ پرو مکس ندارد و قیمت عرضه هر دو گوشی، ۹۹۹ دلار است.

منبع:
phonearena.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا