بررسی و مقایسهموبایل

نقد و بررسی گوشی آنر ۹۰

با میان-رده باکلاس و زیبای آنر آشنا شوید

گوشی آنر ۹۰، آخرین مدل سری‌های شماره‌دار آنر در سال ۲۰۲۳ است و به‌راستی یکی از بهترین گوشی‌ّهای میان-رده دنیا محسوب می‌شود. این گوشی از مشخصات بسیار خوب و طراحی زیبا و مدرنی برخوردار است که حتی می‌تواند با گوشی‌هایی مثل سامسونگ گلکسی A54 نیز رقابت کند. در این مقاله به نقد و بررسی گوشی آنر ۹۰ می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی سریع گوشی آنر ۹۰

با اینکه شرکت آنر گوشی‌های پرچمدار خیلی خوبی تولید می‌کند و به ویژه در تولید گوشي‌های تاشو مثل آنر مجیک Vs و آنر مجیک ۵ پرو تخصص دارد اما در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا در بازار میان-رده نیز جایی برای خودش باز کند.

نقد و بررسی گوشی آنر ۹۰

گوشی آنر ۹۰ را می‌توان طلایه‌دار گوشی‌های میان-رده کلاس بالای آنر دانست که دنباله‌روی گوشی آنر ۷۰ است و برخلاف گوشی آنر ۸۰ می‌توان آن را در بازارهای بین‌المللی پیدا کرد. این شرکت چینی، فناوری‌های پیشرفته‌ای را در این گوشی‌ها به کار برده است که از جمله آن‌ها می‌توان به نمایشگر خمیده در هر چهار ضلع (quad-curved) با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و فناوری LTPO dimming فوق سریع، پردازنده پرچمدار کوالکام اسنپدراگون ۷ نسل ۱، دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی و باتری بسیار خوب اشاره کرد و می‌توان آن را در برزخ بین کلاس میان-رده و کلاس پرچمدار قرار داد.

آنر، توجه ویژه‌ای به طراحی این گوشی داشته است. آنر ۹۰ یک گوشی نازک و براق با ساخت خوب است که وزن پایین و توزیع‌شده‌ای دارد. بدنه این گوشی از همه سمت دارای انحنا است و بنابراین، حس خیلی خوبی در دست شما دارد. از دید زیبایی‌شناسی نیز به جرات می‌توان آنر ۹۰ را یکی از جذاب‌ترین و باکلاس‌ترین گوشی‌های میان-رده موجود در بازار موبایل دانست.

این گوشی در رنگ‌های متنوعی موجود است و حتی نسخه‌های مختلفی با سطوح متفاوت دارد. نسخه آبی طاووسی به طور عجیبی زیبا و چشمگیر است. بدنه این نسخه، بافتی یکنواخت و براق دارد اما رنگ آن یکنواخت نیست و در زیر نور، تلالو دلبرانه‌ای ایجاد می‌کند. یکی دیگر از رنگ‌های جذاب آنر ۹۰، نقره‌ای الماسی است و مثل نسخه آبی طاووسی در زیر نور، تلالو دلپذیری دارد. دو رنگ دیگر، مشکی نیمه‌شب و سبز زمردی هستند که می‌توان آن‌ها را عامه‌پسندتر دانست.

با اینکه آنر ۹۰ در اصل نوعی گوشی پرچمدار است اما مشخصات بسیار پیشرفته‌ای دارد که بیشتر در گوشی‌های پرچمدار دیده می‌شوند تا گوشي‌های میان-رده.

پیش از این به نمایشگر بسیار زیبای این گوشی اشاره کردیم. این نمایشگر از +HDR10 پشتیبانی می‌کند و حداکثر روشنایی آن مطابق با ادعای خود شرکت آنر، ۱۶۰۰ نیت است. این نمایشگر رزولوشن ۱۲۰۰ در ۲۶۶۴ دارد و با وجود اندازه ۶.۷ اینچی از تراکم پیکسلی بسیار خوب ۴۳۵ پیکسل بر اینچ برخوردار است.

از نظر سیستم دوربین نیز کمتر گوشی میان-رده‌ای توان رقابت با آنر ۹۰ را دارد. در پشت گوشی یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.9 و یک دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و قابلیت فوکوس خودکار قرار دارد که می‌توان از آن برای عکاسی ماکرو نیز استفاده کرد. در جلوی گوشی نیز یک دوربین اولتراواید ۵۰ مگاپیکسلی قرار گرفته است. هر دو سیستم دوربین جلو و پشت می‌توانند با کیفیت 4K در نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنند و مجهز به قابلیت پایدارسازی الکترونیکی تصویر هستند.

یکی دیگر از مشخصات قابل توجه آنر ۹۰، باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری با قابلیت شارژ سریع ۶۶ واتی است که آن را به گوشی نسبتا کاملی تبدیل می‌کند. با این حال، مثل بسیاری از میان-رده‌های دیگر، این گوشی نیز نقطه ضعف‌هایی دارد و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ضد آب نبودن و نداشتن سیستم استریو اسپیکر اشاره کرد.

پیش از شروع نقد و بررسی گوشی آنر ۹۰ بد نیست که نگاهی به مشخصات این گوشی داشته باشیم. با مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

مشخصات گوشی Honor 90

تاریخ ورود به بازار ۷ ژوئن ۲۰۲۳
طراحی و ساخت
  • ابعاد: ۱۶۱.۹ در ۷۴.۱ در ۷.۸ میلی متر
  • وزن: ۱۸۳ گرم
نمایشگر
  • نوع صفحه نمایش: AMOLED
  • اندازه: ۶.۷ اینچ
  • رزولوشن: ۱۲۰۰ در ۲۶۶۴
  • تراکم پیکسلی: ۴۳۵ پیکسل بر اینچ
  • نرخ نمایشگر به بدنه: ۹۰.۸ درصد
  • نرخ نوسازی: ۱۲۰ هرتز
  • حداکثر روشنایی: ۱۵۰۰ نیت
سیستم عامل و رابط کاربری
  • سیستم عامل: اندروید ۱۳
  • رابط کاربری: MagicOS 7.1
تراشه
  • نوع تراشه: کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۱ Accelerated Edition با ساخت ۴ نانومتری
  • پردازنده مرکزی (CPU): هشت‌هسته‌ای شامل یک هسته Cortex-A710 با نرخ ساعت ۲.۵ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-710 با نرخ ساعت ۲.۳۶ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با نرخ ساعت Cortex-A510
  • پردازنده گرافیکی (GPU): Adreno 644
حافظه و رم
  • ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم / ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم / ۲۵۶ گیگابایت و ۱۶ گیگابایت رم / ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم / ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۶ گیگابایت رم
  • شکاف کارت حافظه: ندارد
سیستم دوربین پشتی
  • دوربین اصلی: رزولوشن ۲۰۰ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/1.9، اندازه سنسور 1/1.4 اینچ، اندازه پیکسل ۰.۵۶ میکرومتر، قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز
  • دوربین اولتراواید: رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.2، زاویه دید ۱۱۲ درجه، قابلیت فوکوس خودکار
  • حسگر عمقی: رزولوشن ۲ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.4
  • قابلیت‌ها: LED فلش، HDR، پانوراما
  • فیلمبرداری: 4K@30fps و  1080p@30/60fps، قابلیت gyro-EIS
سیستم دوربین جلو
  • دوربین اولتراواید: رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.4، زاویه دید ۱۰۰ درجه
  • قابلیت‌ها: HDR
  • فیلمبرداری: 4K@30fps و  1080p@30/60fps، قابلیت gyro-EIS
سیستم صوتی
  • اسپیکر: دارد
  • استریو اسپیکر: ندارد
  • جک ۳.۵ میلی متری: ندارد
قابلیت‌های ارتباطی
  • سیم کارت: دو سیم کارت نانو (dual-stand-by)
  • شبکه: 5G
  • بلوتوث: نسخه ۵.۲، A2DP، LE، aptX HD
  • موقعیت‌‌یابی: GPS، GALILEO، GLONASS، BDS، QZSS
  • NFC: دارد
  • رادیو: ندارد
  • USB: USB-C 2.0, OTG
حسگرها حسگر اثر انگشت (نوری، زیر صفحه نمایش)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، قطب‌نما، حسگر مجاورتی اولتراسوند
باتری و شارژ
  • باتری لیتیوم-یون ۵۰۰۰ میلی آمپر
  • سرعت شارژ سیمی: ۶۶ وات
  • سرعت شارژ معکوس: ۵ وات
رنگ‌ها مشکی نیمه‌شب، سبز زمردی، نقره‌ای الماسی، آبی طاووسی

آنباکس کردن گوشی آنر ۹۰

این گوشی در یک جعبه ساده دو-تکه به فروش می‌رسد که طراحی کاملا معمولی دارد و به اندازه کافی محکم است. همچنین، یک محافظ پلاستیکی نیز درون جعبه قرار دارد که گوشی درون آن قرار گرفته است.

آنباکس کردن آنر ۹۰

برند آنر به تحویل آیتم‌های جانبی همراه با گوشی معروف است. به غیر از خود گوشی می‌توانید درون جعبه، شارژر ۶۶ واتی و یک کابل USB-A به USB-C را پیدا کنید و بنابراین، نه نیازی به خرید شارژر و نه نیازی به خرید کابل شارژر دارید. همچنین، یک قابل با کیفیت و شفاف TPU نیز درون جعبه قرار دارد. بد نیست اشاره کنیم که در بعضی از بازارها، شارژر همراه گوشی به فروش نمی‌رسد و باید آن را به صورت جداگانه تهیه کنید.

بررسی گوشی آنر ۹۰ از نظر طراحی و ساخت

آنر ۹۰ را می‌توان گوشی بسیار خوش‌ساختی دانست. این گوشی بدنه‌ای بی‌نهایت زیبا و لوکس دارد. خود آنر می‌گوید که در طراحی این گوشی از جواهرات الهام گرفته است که به ویژه می‌توانید این موضوع را در نسخه نقره‌ای الماسی ببینید.

بدون شک، سطح پشتی، جالب‌ترین بخش طراحی آنر ۹۰ است. طراحی برگرفته از جواهرات خیلی در مورد آبی طاووسی درست نیست و به نظر می‌رسد که این نسخه، نوعی طراحی الهام‌گرفته شده از طبیعت دارد. اینطور به نظر می‌رسد که رنگ روی پنل پشتی پاشیده شده و نتیجه آن، چیزی شبیه به مایعی با تلالو نور است. با اینکه رنگ‌ها خیلی جیغ نیستند اما از جذابیت بالایی برخوردارند. سطح قسمت پشتی بده، صاف و یکنواخت است.

رنگ نقره‌ای الماسی در دو بافت مختلف موجود است. همچنین، رنگ سبز زمردی دارای یک نسخه با بافتی مشابه سطح یخ و یک نسخه با سطح کاملا صاف و براق است. همچنین، می‌توانید آنر ۹۰ را در رنگ مشکی نیز بخرید و این نسخه دارای سطحی صاف با بافت سرامیکی است و کاملا کلاسیک است.

رنگ های آنر ۹۰

بررسی گوشی آنر ۹۰ از نظر طراحی نشان می‌دهد که با نمایشگر بزرگ ۶.۷ اینچی، این گوشی بسیار نازک و خوش‌دست است و تنها ۷.۸ میلی متر ضخامت دارد. گذشته از این، آنر ۹۰ با تنها ۱۸۳ گرم وزن بسیار سبک محسوب می‌شود که با در نظر گرفتن باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت، مزیت مهمی است.

هر چهار لبه گوشی، خمیده هستند و هیچ لبه تیزی در این گوشی وجود ندارد. این موضوع سبب می‌شود تا آنر ۹۰ حس دلپذیری در دست کاربر ایجاد کند و توزیع یکنواخت و بسیار عالی وزن در ایجاد این حس، بی‌تاثیر نیست. در واقع، می‌توان گفت که گوشی آنر ۹۰ یکی از راحت‌ترین گوشی‌ها برای در دست گرفتن و استفاده کردن محسوب می‌شود.

سطح جلویی و پشتی گوشی از جنس شیشه هستند و در هر چهار لبه، خمیده می‌شوند. قاب گوشی بسیار نازک و از جنس پلاستیک است اما خیلی مستحکم به نظر می‌رسد.

آنر ۹۰، حتی با وجود مجهز نبودن به جک هدفون ۳.۵ میلی متری، هیچگونه امتیاز مقاومت محیطی ندارد و بنابراین، باید از آن حتی در مقابل پاشش آب نیز محافظت کنید. با اینکه خود شرکت آنر، هیچگونه امتیاز مقاومت محیطی برای این گوشی منتشر نکرده است اما وجود واشر لاستیکی در خشاب سیم کارت می‌تواند نشانه‌ای از مقاومت این گوشی در مقابل مواجهه محدود با آب و گرد و غبار باشد.

در لبه سمت راست گوشی می‌توانید دکمه پاور را در وسط و دکمه کم و زیاد کردن صدا را در بالای آن ببینید. هر دو دکمه در هنگام فشار دادن، کلیک دلپذیری و بازخورد لمسی خوبی دارند. در لبه سمت چپ گوشی هیچ خبری نیست. لبه بالایی این گوشی نیز تقریبا خالی است و فقط حفره‌ای کوچک برای میکروفون دوم و نویز-کنسلینگ آنر ۹۰ وجود دارد.

در لبه پایینی گوشی می‌توانید خروجی اسپیکر اصلی و محل قرارگیری خشاب سیم کارت را ببینید. همچنین، حفره ورودی میکروفون اصلی و پورت USB-C نیز در لبه پایینی قرار دارند.

این گوشی مجهز به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر از نوع اپتیکی است که خیلی سریع و دقیق عمل می‌کند. در سطح پشتی می‌توانید دو برجستگی دوربین پشتی را ببینید که به صورت دو دایره مجزا از همدیگر در گوشه بالا و سمت چپ قرار دارند و با حلقه‌هایی فلزی محافظت می‌شوند و در جذابیت ظاهری آنر ۹۰ بی‌تأثیر نیستند.

بررسی گوشی Honor 90 از نظر صفحه نمایش

در این بخش از بررسی گوشی آنر ۹۰، نمایشگر زیبا و با کیفیت این گوشی را معرفی می‌کنیم. این نمایشگر ۶.۷ اینچی از نوع AMOLED است و رزولوشن ۱۲۰۰ در ۲۶۶۴ دارد که آنر آن را کیفیت 1.5 K می‌نامد. تراکم پیکسلی این نمایشگر ۴۳۵ پیکسل بر اینچ است که بسیار بالا محسوب می‌شود و کیفیت و شفافیت تصویر به طور شگفت‌انگیزی بالا است.

نمایشگر آنر ۹۰

جالب اینجا است که این گوشی، به طور خودکار رزولوشن را تنظیم می‌کند. البته، امکان تنظیم دستی رزولوشن و انتخاب از بین چندین رزولوشن از پیش تعریف شده نیز وجود دارد ولی به ادعای شرکت آنر، این گوشی کار تنظیم خودکار رزولوشن را بر اساس کیفیت محتوای در حال پخش انجام می‌دهد. در حالت پیش‌فرض، رزولوشن روی ۲۴۴۲ در ۱۱۰۰ پیکسل قرار دارد و در این بررسی گوشی آنر ۹۰ از نظر نمایشگر، رزولوشن پیش‌فرض تغییر داده نشده است.

حداکثر روشنایی نمایشگر به ادعای خود شرکت آنر به ۱۶۰۰ نیت می‌رسد که عدد معرکه‌ای برای یک گوشی میان-رده است و حتی در بین گوشی‌های پرچمدار نیز خیلی خوب محسوب می‌شود. البته، فقط سطح کوچکی از نمایشگر به این میزان روشنایی می‌رسد و در تست‌های استاندارد GSMARENA که ۷۵ درصد از مساحت نمایشگر در نظر گرفته می‌شود، حداکثر روشنایی در حالت دستی از ۵۱۱ نیت و در حالت روشنایی تطبیقی یا خودکار از ۱۱۷۸ نیت فراتر نمی‌رود که البته همین اعداد هم برای یک گوشی میان-رده خیلی خوب محسوب می‌شود و به راحتی می‌توانید از آنر ۹۰ در فضای باز و در روشنایی روز استفاده کنید.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین گوشی شیائومی از نظر دوربین کدام است؟

در زیر می‌توانید حداکثر روشنایی نمایشگر گوشی Honor 90 در حالت دستی را در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

روشنایی دستی نمایشگر آنر ۹۰

همچنین، در زیر می‌توانید حداکثر روشنایی نمایشگر گوشی Honor 90 در حالت خودکار را در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

روشنایی خودکار نمایشگر آنر ۹۰

این گوشی دارای سخت‌افزار لازم برای پشتیبانی از نمایش محتواهای +HDR10 است و از نظر نرم‌افزاری می‌تواند محتواهای HLG، HDR10 و +HDR10 را نمایش دهد ولی قادر به نمایش محتواهای دالبی‌ویژن نیست. همچنین، آنر ۹۰ سطح بالاترین گواهینامه Widevine L1 DRM را دارد که امکان تماشای پخش ویدئوی اینترنتی با کیفیت Full HD را فراهم می‌آورد.

نمایشگر آنر ۹۰ دارای دو حالت برای نمایش رنگ است:

  • حالت واضح (Vivid): در این حالت از فضای رنگی DCI-P3 استفاده می‌شود ولی از دقت رنگ بالایی برخوردار نیست. رنگ‌ها، به ویژه قرمز و آبی، بسیار اشباع شده هستند تا تصاویر، جذاب‌تر به نظر برسند.
  • حالت طبیعی (Natural): در این حالت، بر اساس نوع محتوای در حال پخش از فضای رنگی DCI-P3 یا sRGB استفاده می‌شود. فضای رنگی sRGB در این حالت تقریبا به طور کامل پوشش داده می‌شود و دقت رنگ نیز خیلی خوب است.

بد نیست اشاره کنیم که این گوشی دارای قابلیت تقویت‌کننده ویدئو (Video enhancer) در تنظیمات نمایشگر است که می‌توانید آن را به طور فعال برای هر اپلیکیشنی که از آن پشتیبانی می‌کند (مثل یوتیوب، فیسبوک و تیک‌تاک) فعال یا غیر فعال کنید. این قابلیت با افزایش رنگ و کنتراست، ویدئوهای غیر HDR را به صورت HDR بازتولید می‌کند اما نتایج خیلی جالب نیستند.

قابلیت تقویت نرخ فریم (Frame Rate Booster) که در مدل‌های قبل از آنر ۹۰ وجود داشت، در این گوشی غایب است.

بررسی گوشی آنر ۹۰ از نظر نرخ نوسازی

این گوشی از سه نرخ نوسازی ۶۰ هرتز، ۹۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند و در تنظیمات نمایشگر، چهار حالت برای نرخ نوسازی وجود دارد:

  • حالت استاندارد (Standard): نرخ نوسازی ۶۰ هرتز
  • حالت میانه (Medium): نرخ نوسازی ۹۰ هرتز
  • حالت بالا (High): نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز
  • حالت پویا (Dynamic): نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز با تنظیم خودکار

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز داینامیک چیست؟ اگر گوشی را روی نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز قرار دهید، تمامی محتواها در همه اپلیکیشن‌ها و رابط کاربری با حداکثر نرخ نوسازی، یعنی ۱۲۰ هرتز نمایش داده می‌شوند که اگرچه کار کردن با گوشی را لذت‌بخش و روان می‌کند اما سبب خالی شدن سریع‌تر باتری می‌شود. در مقابل، اگر گوشی را روی حالت ۱۲۰ هرتز پویا قرار دهید، بعضی از محتواها مثل تصاویر استاتیک با نرخ نوسازی پایین‌تر، یعنی ۹۰ یا ۶۰ هرتز نمایش داده می‌شوند تا کمی در مصرف باتری صرفه‌جویی شود و در عین حال، جایی که لازم است، نرمی و روانی تصاویر در بهترین حالت خودش قرار داشته باشد.

بررسی باتری و سرعت شارژ گوشی Honor 90

در این بخش به بررسی گوشی آنر ۹۰ از نظر ظرفیت و تحمل باتری و سرعت شارژ می‌پردازیم. این گوشی مجهز به باتری لیتیوم-یون با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت است. با اینکه تراشه اسنپدراگون ۷ نسل ۱، ساخت ۴ نانومتری دارد و باید شارژ گوشی را به صورت بهینه‌ای مصرف کند اما اینطور نیست و این تراشه کمک زیادی به مصرف بهینه شارژ و افزایش تحمل باتری گوشی نمی‌کند.

با این حال، گوشی آنر ۹۰ از نظر تحمل باتری خیلی ضعیف نیست و در تست‌های GSMARENA امتیاز ۹۵ ساعت می‌گیرد که چندان بد نیست اما انتظار می‌رود که گوشی مجهز به باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت، تحمل باتری بیشتری داشته باشد.

در زیر می‌توانید نتیجه تست تحمل باتری GSMARENA روی آنر ۹۰ را ببینید:

باتری آنر ۹۰

همچنین، در زیر می‌توانید تحمل باتری این گوشی را با بعضی از گوشي‌های رقیب مقایسه کنید:

مقایسه باتری آنر ۹۰

بد نیست اشاره کنیم که در تست‌های انجام شده، مرور وب با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و بازپخش ویدئو در نرخ نوسازی ۶۰ هرتز انجام شده است.

پایین بودن امتیاز تحمل باتری با سرعت بالای شارژ جبران می‌شود. گوشی Honor 90 دارای قابلیت شارژ سریع سیمی ۶۶ واتی است که اگرچه خیلی شگفت‌انگیز محسوب نمی‌شود اما برای یک گوشی میان-رده با باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت، بسیار خوب است.

در زیر می‌توانید میزان شارژ گوشی آنر ۹۰ را به ترتیب، ظرف مدت ۱۵ دقیقه (شکل بالا) و ۳۰ دقیقه (شکل پایین) در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

سرعت شارژ آنر ۹۰ در ۱۵ دقیقه

سرعت شارژ آنر ۹۰ در ۳۰ دقیقه

همچنین، در زیر، مدت زمان لازم برای شارژ شدن این گوشی Honor از صفر تا ۱۰۰ درصد در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب نشان داده شده است:

زمان لازم برای فول شارژ آنر ۹۰

بررسی گوشی آنر ۹۰ از نظر اسپیکر

گوشی آنر ۹۰ تنها یک اسپیکر دارد که می‌توانید خروجی آن را در لبه پایینی گوشی ببینید. این گوشی فاقد استریو اسپیکر است و حتی سیستم استریو اسپیکر هیبریدی نیز ندارد که برای یک گوشی میان-رده گران‌قیمت، نقطه ضعف مهمی محسوب می‌شود.

مشکل اینجا است که حتی تک اسپیکر موجود نیز صدای خیلی با کیفیتی تولید نمی‌کند. این اسپیکر، صدای خیلی بلندی ندارد و پاسخ فرکانسی آن نیز کاملا معمولی است. البته، صداهای بلند بدون اعوجاج و با کیفیت هستند.

در کل می‌توان گفت که این گوشی در بخش اسپیکر بسیار ضعیف‌تر از رقبا است. واقعا حیف است که یک گوشی با نمایشگری بسیار با کیفیت، بزرگ و زیبا، اسپیکر خوبی نداشته باشد و نتوان بدون هدفون مناسب، از تماشای ویدئوها و بازی کردن با آن لذت برد.

بررسی گوشی Honor 90 از نظر سیستم عامل و رابط کاربری

در این بخش نوبت به بررسی گوشی آنر ۹۰ از نظر نرم‌افزاری می‌رسد. این گوشی با سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری Magic OS 7.1 از جعبه خارج می‌شود. با اینکه شرکت آنر زیرمجموعه شرکت هواوی است و گوشی‌های هواوی تحت تحریم‌های ایالات متحده علیه این شرکت وابسته به حزب کمونیست چین، از سرویس‌های گوگل محروم هستند اما آنر تحت این تحریم‌ها قرار ندارد و گوشی Honor 90 مثل دیگر گوشی‌های این برند، از پشتیبانی کامل گوگل برخوردار هستند.

شرکت آنر، نام رابط کاربری اختصاصی گوشی‌های خودش را در نسخه ۷ از Magic UI به MagicOS تغییر داده است تا آن را به طور کامل از رابط کاربری EMUI هواوی جدا کند. این رابط کاربری در گذشته، اشتراکات بسیار زیادی با EMUI داشت و هنوز هم بعضی از این اشتراکات باقی مانده‌اند. بنابراین، اگر جدیدا گوشی هواوی داشته‌اید، فضای رابط کاربری آنر ۹۰ برای شما خیلی غریبه نیست.

سیستم عامل آنر ۹۰

رابط کاربری مجیک آنر از نسخه UI 6 تا نسخه OS 7 تغییراتی جزئی نشان می‌دهد اما در کل می‌توان گفت که این دو رابط کاربری بسیار مشابه هستند. طراحی آیکون‌ها تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است، «تغییر دهنده وظیفه» (task switcher) و تنظیمات سریع/نوتیفیکیشن‌ کاملا با نسخه UI 7 یکسان هستند و منوی تنظیمات نیز هیچ‌گونه تغییراتی نشان نمی‌دهد.

متأسفانه، بعضی از قابلیت‌های خوب رابط کاربری EMUI مثل «روی هم قرار گرفتن ویجت‌ها» (widget stacking) یا ویجت‌های ترکیبی (combined widget) در رابط کاربری Magic OS 7.1 آنر ۹۰ دیده نمی‌شوند.

مطابق انتظار، قابلیت‌های سفارشی‌سازی زیادی در این رابط کاربری وجود دارد و شما می‌توانید از بین تم‌های مختلف و استایل‌های متنوع صفحه نمایش همیشه روشن (Always-on-Display)، گزینه‌های مورد علاقه خود را برگزینید. گذشته از این، امکان فعال کردن کشوی اپلیکیشن (App drawer) نیز وجود دارد. گذشته از این، یک اپلیکیشن تم نیز در این رابط کاربری دیده می‌شود که می‌توانید تم‌ها، فونت‌ها، والپیپرها و آیکون‌های مختلف را از آن بگیرید.

برای بعضی از اپلیکیشن‌ها امکان تقسیم صفحه نمایش و پنجره پاپ-آپ وجود دارد ولی در هر زمان، تنها می‌توانید یک پنجره پاپ-آپ را باز کنید.

گوشی آنر ۹۰ با مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های اختصاصی مثل گالری (Gallery)، سلامت آنر (Honor health)، یادداشت‌ها (Notes)، فایل‌ها (Files)، مدیریت سیستم (System manager) و آب و هوا (Weather) از جعبه خارج می‌شود. همچنین، بعضی از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های محبوب مثل نتفلیکس، فیسبوک، تیک‌تاک، Booking.com، TrainPal، WPS office، Lords Mobile و Game of Sultans به صورت پیشفرض روی این گوشی نصب هستند که بعضی از آن‌ها اصلا کاربردی برای کاربران ساکن ایران ندارند. البته، به راحتی می‌توانید هر کدام از این اپلیکیشن‌ها را حذف کنید.

در کل می‌توان گفت که بررسی گوشی آنر ۹۰ از نظر نرم‌افزاری نشان می‌دهد که رابط کاربری جدید MagicOS به کار رفته، کاملا رضایت‌بخش است و اگرچه بعضی از از قابلیت‌های کاربری رابط کاربری EMUI هواوی را ندارد اما از پشتیبانی کامل گوگل برخوردار است که برتری زیادی در مقابل گوشی‌های هواوی ایجاد می‌کند.

بررسی گوشی آنر ۹۰ از نظر تراشه و عملکرد

گوشی آنر ۹۰ مجهز به تراشه کوالکام اسنپدراگون ۷ نسل ۱ است که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و تراشه‌ای پرچمدار با فرایند ساخت ۴ نانومتری محسوب می‌شود. البته، تراشه به کار رفته در این گوشی، نسبت به تراشه اسنپدراگون ۷ نسل ۱ استاندارد، کمی بهینه‌سازی شده و عملکرد آن بهبود یافته است و به همین دلیل، پسوند Accelerated Edition را یدک می‌کشد. هسته اصلی CPU که Cortex-A710 است، به جای نرخ ساعت ۲.۴ گیگاهرتز در نسخه استاندارد، نرخ ساعت ۲.۵ گیگاهرتز دارد. بقیه پیکربندی CPU شامل چهار هسته Cortex-A710 (Kryo Gold) با نرخ ساعت ۳.۳۶ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با نرخ ساعت ۱.۸ گیگاهرتز است.

این تراشه با پردازنده گرافیکی Adreno 644 کار می‌کند و مجهز به مودم ترکیبی X62 5G و LTE برای اتصال به اینترنت نسل پنجم و نسل چهارم است.

یکی از مزیت‌های مهم آنر ۹۰، حافظه و رم بالای این گوشی است که در نسخه‌های زیر در بازار موبایل وجود دارد:

  • گوشی آنر ۹۰ با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۸ گیگابایت رم
  • گوشی آنر ۹۰ با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم
  • گوشی آنر ۹۰ با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۶ گیگابایت رم
  • گوشی آنر ۹۰ با ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم
  • گوشی آنر ۹۰ با ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۶ گیگابایت رم

البته تمامی این نسخه‌ها در همه بازارها وجود ندارند. نسخه‌ای که در این بررسی آنر ۹۰ استفاده شده، دارای حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت و رم ۱۲ گیگابایت است. این گوشی، شکاف کارت حافظه خارجی ندارد و بنابراین، در هنگام خرید گوشی آنر ۹۰ باید نسخه‌ای را بخرید که حافظه ذخیره‌سازی مورد نیاز شما را داشته باشد.

با اینکه گوشی آنر ۹۰ در تست‌های بنچ‌مارک و CPU، در بین بهترین گوشی‌های هم‌قیمت خودش قرار نمی‌گیرد اما موقعیت بدی در بین رقبا ندارد. برتری پردازشی در مقایسه با گوشي‌های دارای تراشه اسنپدراگون ۷ نسل ۱ استاندارد، کامل در تست‌های GeekBench 5 دیده می‌شود.

در زیر می‌توانید نتایج تست GeekBench 5 تک-هسته را برای گوشی Honor 90 در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

نتایج تست GeekBench 5 تک-هسته را برای گوشی Honor 90

همچنین، نتایج تست چند-هسته نیز در زیر ارائه شده است:

نتایج تست GeekBench 5 چند-هسته را برای گوشی Honor 90

می‌توان گفت که تراشه اسنپدراگون ۷ نسل ۱ از نظر عملکردی در سطحی نزدیک به تراشه اسنپدراگون 778g و +778G قرار دارد اما کمی از آن‌ها بهتر است. همچنین، این تراشه عملکردی بهتر از اگزینوس ۱۳۸۰ به کار رفته در بهترین میان-رده سامسونگ در سال ۲۰۲۳، یعنی گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A54 دارد. از سوی دیگر، تراشه‌های دایمنسیتی ۸۰۲۰ و ۸۰۵۰ از نظر عملکرد CPU بهتر از اسنپدراگون ۷ نسل ۱ به کار رفته در آنر ۹۰ هستند. تراشه‌های دایمنسیتی ۸۲۰۰ و اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۲ به کار رفته در شیائومی پوکو اف ۵ از نظر عملکرد CPU برتری قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با اسنپدراگون ۷ نسل ۱ به کار رفته در آنر دارند.

تست AnTuTu برای اندازه‌گیری توان پردازشی تراشه، کامل‌تر از تست‌های GeekBench است و نه تنها عملکرد CPU، بلکه عملکرد GPU را نیز می‌سنجد. تست AnTuTu 9 حاکی از نتایج بسیار بهتر برای گوشی آنر ۹ است و این گوشی را بالاتر از شیائومی ۱۳ لایت مجهز به تراشه اسنپدراگون ۷ نسل ۱ استاندارد قرار می‌دهد.

در زیر می‌توانید نتایج تست AnTuTu 9 برای گوشی آنر ۹۰ را در مقایسه با بعضی از گوشي‌ّهای رقیب ببینید:

پیشنهاد ما به شما:  اپل در سال 2024 به نمایشگرهای microLED سفارشی روی می آورد

نتایج تست AnTuTu 9 برای گوشی آنر ۹۰

این گوشی از نظر عملکرد در تست AnTuTu 9، گوشی آنر ۷۰ با تراشه اسنپدراگون +778G و ریلمی ۱۱ پرو و پرو پلاس را که با تراشه دایمنسیتی ۷۰۵۰ کار می‌کنند را نیز با اختلاف اندکی پشت سر می‌گذارد گوشی A54 سامسونگ با تراشه اگزینوس ۱۳۸۰ با اختلاف زیاد از نظر عملکردی، ضعیف‌تر از آنر ۹۰ است.

از سوی دیگر، گوشی ویوو وی ۲۷ با تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۷۲۰۰ عملکرد بهتری در مقایسه با Honor 90 دارد. همچنین، گوشی موتورولا اج ۴۰ با تراشه مدیاتک دایمنسیتی ۸۰۲۰ نیز در تست AnTuTu 9، عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با آنر ۹۰ نشان می‌دهد. گوشی سامسونگ گلکسی S21 FE با تراشه قدیمی‌تر اسنپدراگون ۸۸۸ نیز با اختلاف بسیار زیاد نسبت به آنر ۹۰ رتبه بهتری در این تست به دست می‌آورد. همانطور که در نمودار بالا می‌بینید، گوشی پوکو اف ۵ با تراشه اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۲، از همه گوشی‌های گفته شده، نتیجه بهتری در تست AnTuTu 9، می‌گیرد.

پردازنده گرافیکی Adreno 644 به کار رفته در Honor 90 خیلی قوی نیست اما برای رقابت با گوشی‌های هم‌رده، کفایت می‌کند.

در زیر می‌توانید نتایج تست GFXBench (onscreen) Aztek ES 3.1 High را برای گوشی آنر ۹۰ در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

نتایج تست GFXBench (onscreen) Aztek ES 3.1 High را برای گوشی آنر ۹۰

همچنین، در زیر می‌توانید نتایج تست GFXBench (offscreen) Aztek ES 3.1 High 1440p را برای گوشی آنر ۹۰ در مقایسه با بعضی از گوشی‌های رقیب ببینید:

نتایج تست GFXBench (offscreen) Aztek ES 3.1 High 1440p را برای گوشی آنر ۹۰

با اینکه پردازنده گرافیکی Mali-G77 MC9 به کار رفته در تراشه‌های مدیاتک دایمنسیتی ۸۰۲۰ و ۸۰۵۰ و پردازنده گرافیکی Adreno 660 به کار رفته در گوشی‌های سامسونگ گلکسی S21 FE، ویوو وی ۲۳ پرو و گوگل پیکسل 7a، عملکرد بسیار بهتری از GPU گوشی موبایل آنر ۹۰ دارند اما این پردازنده گرافیکی، در تست‌های انجام شده، نتیجه بهتری در مقایسه با پردازنده گرافیکی پرکاربرد Mali-G68 MC4 می‌گیرد. پردازنده گرافیکی Adreno 725 به کار رفته در تراشه اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۲ به کار رفته در گوشی شیائومی پوکو F5 از همه GPUهای مورد اشاره، قوی‌تر است.

در کل می‌توان گفت که گوشی آنر ۹۰ از نظر عملکرد پردازشی نیز در مقایسه با گوشی‌های رقیب عملکرد خوبی دارد و بالاتر از بهترین گوشی میان-رده سامسونگ در سال ۲۰۲۳، یعنی گوشی گلکسی A54 قرار می‌گیرد و موقعیت خود را در بین گوشی‌های کلاس حدواسط میان-رده و پرچمدار مثل شیائومی ۱۳ لایت، موتورولا اج ۴۰، گلکسی S21 FE و پوکو اف ۵ حفظ می‌کند.

تراشه اسنپدراگون ۷ نسل ۱ به کار رفته در این گوشی توان پردازشی کافی برای اجرای کاملا روان رابط کاربری، انجام تسک‌های روزانه و حتی گیمینگ در حد متوسط را فراهم می‌آورد. حتی گیمینگ با نرخ نوسازی بالای ۶۰ فریم بر ثانیه نیز به راحتی با این گوشی قابل انجام است.

با این حال، بررسی گوشی آنر ۹۰ از نظر پایداری پردازشی با نتایج چندان خوبی همراه نیست. این گوشی در تست‌های Thermal-throttle انجام شده توسط GSMARENA به سرعت بخش قابل توجهی از توان پردازشی‌اش را از دست می‌دهد و بدتر اینکه این اتفاق نه به صورت تدریجی، بلکه به صورت کاملا ناگهانی رخ می‌دهد تنها نکته مثبتی که در این تست‌ها به چشم می‌خورد، داغ نشدن و حتی گرم نشدن سطح گوشی در تست‌ها پس از گذشت یک ساعت است.

بررسی گوشی Honor 90 از نظر سیستم دوربین

به یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بررسی گوشی آنر ۹۰، یعنی بخش دوربین می‌رسیم. این گوشی مجهز به یک دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی است که روی کاغذ فوق‌العاده به نظر می‌رسد. این دوربین دارای سنسور Samsung ISOCELL HP3 sensor است که آرایش تتراپیکسل دارد. این سنسور 1/1.4 اینچی دارای هر پیکسل‌های ۰.۵۶ میکرومتری است. دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی آنر ۹۰ از قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز بسیار خوب با فناوری QPD برخوردار است و لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.9 دارد. هیچ خبری از قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر یا فوکوس لیزری نیست.

دوربین آنر ۹۰

در پشت گوشی یک دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی نیز قرار دارد. شرکت آنر، اطلاعات زیادی در رابطه با سنسور به کار رفته در این دوربین منتشر نکرده است. این دوربین، میدان دید ۱۱۲ درجه و لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.2 دارد و مجهز به قابلیت فوکوس خودکار است که کاربر را قادر می‌سازد تا از این دوربین برای عکاسی ماکرو نیز استفاده کند.

به غیر از دوربین اصلی و دوربین اولتراواید، یک حسگر عمقی ۲ مگاپیکسلی در پشت یک لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.4 نیز قرار دارد که برای کمک به خلق عکس‌های پرتره به سیستم دوربین آنر ۹۰ اضافه شده است.

دوربین سلفی برخلاف بسیاری از گوشی‌های دیگر که دوربین سلفی واید دارند، از نوع اولتراواید است و سنسوری با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل دارد. این سنسور در پشت یک لنز دارای میدان دید ۱۰۰ درجه و گشودگی دیافراگم f/2.4 قرار گرفته است. نقطه ضعف بزرگ دوربین سلفی، نداشتن قابلیت فوکوس خودکار و نقطه قوت آن، امکان فیلمبرداری با کیفیت 4K است که البته بسیاری از گوشی‌های رقیب نیز چنین امکانی را با دوربین سلفی خود دارند.

اپلیکیشن دوربین آنر ۹۰

پیش از اینکه به بررسی گوشی آنر ۹۰ از نظر کیفیت عکاسی و فیلمبرداری بپردازیم، بد نیست که نگاهی به اپلیکیشن دوربین داشته باشیم.

اپلیکیشن دوربین این گوشی در مقایسه با نسل‌های قبلی و رابط کاربری Magic UI تغییرات چندانی نشان نمی‌دهد. مثل اکثر گوشی‌های اندرویدی دیگر، درست در زیر نمایاب، حالت‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری را می‌بینید و می‌توانید با کشیدن صفحه به چپ یا راست، حالت مورد نظر خود را پیدا کنید. همچنین، با انتخاب گزینه بیشتر (More) می‌توانید حالت‌های بیشتری را ببینید.

در قسمت تحتانی نمایاب نیز سه حالت زوم 0.6 (برای دوربین اولتراواید)، 1x (برای دوربین اصلی) و 2x (برای زوم دیجیتالی با دوربین اصلی) دیده می‌شود. البته، حالت پرتره، تنها دو حالت زوم 1x و 2x دارد.

در قسمت فوقانی نمایاب، دکمه AI را می‌بینید که با فعال کردن آن، قابلیت بهیه‌ساز صحنه فعال می‌شود و به شما می‌گوید که مطابق با سناریو بهتر است که از کدام دوربین استفاده کنید. برای مثال، در صورتی که خیلی به سوژه نزدیک شوید، حالت ماکرو (با دوربین اولتراواید) به صورت خودکار فعال می‌شود. همچنین، گزینه‌هایی برای حالت عکس متحرک (Moving photo)، اسکنر کد QR کنترل‌های فلش، انتخاب فیلتر و پیشنهاد خودکار فیلتر نیز در نمایاب وجود دارد.

گوشی Honor 90 مجهز به حالت عکاسی حرفه‌ای یا پرو (Pro) پیشرفته و بسیار خوبی است که هر دو دوربین پشتی از آن پشتیبانی می‌کنند. با استفاده از این حالت می‌توانید سرعت شاتر را تا ۳۰ ثانیه پایین بیاورید یا آن را تا 1/6400 ثانیه افزایش دهید. ایزو نیز از ۵۰ تا ۶۴۰۰ متغیر است و امکان جبران نوردهی در محدوده ۴- تا ۴+ وجود دارد. همچنین، می‌توانید در حالت پرو، فوکوس را به صورت دستی تغییر دهید. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های اپلیکیشن دوربین گوشی آنر ۹۰، امکان عکاسی با فرمت خام (RAW) با هر دو دوربین اصلی و اولتراواید است که علاقه‌مندان به عکاسی حرفه‌ای و ویرایش عکس می‌توانند از آن استفاده کنند.

اپلیکیشن دوربین آنر ۹۰

بررسی گوشی آنر ۹۰ از نظر کیفیت عکس در نور روز

دوربین اصلی این گوشی از فناوری pixel binning برای یکی چندین پیکسل با همدیگر و کاهش حجم عکس‌ها تا ۱۲ مگاپیکسل استفاده می‌کند. با اینکه روی کاغذ اینطور به نظر می‌رسد که این عکس‌ها باید خیلی خوب باشند اما خیلی وقت‌ها اینطور نیست.

عکس‌های دوربین اصلی در نور روز جزئیات خوبی دارند و رنگ‌های آن‌ها نیز بسیار طبیعی به نظر می‌رسد. با این حال، این عکس‌ها پر از نویز هستند که بخشی از آن به دلیل شفاف‌سازی بیش از حد توسط الگوریتم دوربین است. مشکل دیگر این عکس‌ها، اعوجاج کروماتیک در جزئیات هندسی ظریف است. گذشته از این‌ها، محدوده داینامیک نیز چندان گسترده نیست و سایه‌ها اصلا خوب به تصویر کشیده نمی‌شوند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی گرفته شده با دوربین اصلی گوشی آنر ۹۰ در نور روز را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی آنر ۹۰ در نور روز

امکان گرفتن عکس‌های ۲۰۰ مگاپیکسلی نیز وجود دارد و خلق این عکس‌ها، چندین ثانیه زمان می‌برد. عکس‌های ۲۰۰ مگاپیکسلی حجم بسیار بالایی دارد ولی در مقایسه با عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی، پردازش و شفاف‌سازی هوشمند کمتری روی آن‌ها انجام می‌شود. گذشته از این، اعوجاج کروماتیک در عکس‌های ۲۰۰ مگاپیکسلی، کمتر از عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی است. البته، میزان نویز در این عکس‌ها نیز فراتر از میزان مطلوب است و رنگ‌ها نیز در مقایسه با حالت ۱۲ مگاپیکسلی اصلا خوب نیستند.

این گوشی دوربین تله‌فوتو اختصاصی ندارد و برای زوم کردن از کراپ کردن عکس‌های دوربین اصلی استفاده می‌کند. خوشبختانه عکس‌های دارای زوم دو برابری، از نظر کیفیت تفاوت زیادی با عکس‌های دارای بزرگ‌نمایی 1x ندارند که نکته مثبتی محسوب می‌شود.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای بزرگ‌نمایی 2x گرفته شده با دوربین اصلی گوشی آنر ۹۰ در نور روز را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی آنر ۹۰ در نور روز با زوم دو برابری

این گوشی از دوربین اصلی برای گرفتن عکس‌های پرتره نیز استفاده می‌کند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره گرفته شده با آنر ۹۰ را ببینید:

نمونه عکس پرتره دوربین اصلی آنر ۹۰ در نور روز

وقتی فوکوس روی چهره سوژه به خوبی انجام شود، صورت و تن رنگی آن همراه با کمی از بافت پوست، به خوبی باز تولید می‌شود. با این حال، حتی با وجود مجهز بودن Honor 90 به حسگر عمقی، شناسایی و جداسازی سوژه از پس‌زمینه خیلی خوب نیست و به ویژه زمانی که پس‌زمینه شلوغ باشد، الگوریتم پرتره، کار خودش را به درستی انجام نمی‌دهد.

در حالت پرتره دو حالت بزرگنمایی 1x و 2x وجود دارد و پرتره‌های دارای زوم دو برابری نیز بسیار شبیه پرتره‌های دارای بزرگ‌نمایی 1x به نظر می‌رسند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره 2x گرفته شده با آنر ۹۰ را ببینید:

نمونه عکس پرتره دوربین اصلی آنر ۹۰ در نور روز با زوم ۲ برابری

یک نکته مثبت دیگر اینکه حالت پرتره در شناسایی سوژه‌های غیرانسانی نیز وب کار می‌کند و فقط باید کمی حوصله داشته باشید تا فوکوس روی سوژه به خوبی انجام شود. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از این عکس‌ها را ببینید:

نمونه عکس پرتره دوربین اصلی آنر ۹۰ در نور روز روی سوژه غیرانسانی

در کل می‌توان گفت که بررسی آنر ۹۰ از نظر کیفیت عکاسی با دوربین اصلی در نور روز، چندان رضایت‌بخش نیست و هر کدام از دو حالت ۱۲ مگاپیکسلی و ۲۰۰ مگاپیکسلی، نقطه‌ضعف‌هایی بزرگی دارند. البته، زوم دیجیتالی دو برابری خیلی خوب است و حالت پرتره نیز به غیر از مشکلی که در جداسازی سوژه از پس‌زمینه‌های پیچیده دارد، خوب است.

دوربین اولتراواید عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی خیلی خوبی می‌گیرد و میزان جزئیات عکس‌ها برای یک دوربین اولتراواید خیلی زیاد است. گذشته از این، رنگ‌ها نیز خیلی طبیعی و مشابه عکس‌های دوربین اصلی به نظر می‌رسند. خوشبختانه، میزان نویز در عکس‌های اولتراواید آنر ۹۰ اصلا قابل ملاحظه نیست و محدوده داینامیک این عکس‌ها نیز کافی به نظر می‌رسد.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های اولتراواید گرفته شده با گوشی آنر ۹۰ در نور روز را ببینید:

نمونه عکس دوربین اولتراواید آنر ۹۰ در نور روز

مهم‌ترین ویژگی دوربین اولتراواید این گوشی، قابلیت فوکوس خودکار است که در هنگام عکاسی از منظره‌ها خیلی خوب کار می‌کند. همچنین، به لطف این قابلیت، می‌توان از دوربین اولتراواید برای گرفتن عکس‌های پرتره خارق‌العاده‌ای استفاده کرد.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های کلوزآپ (ماکرو) گرفته شده با دوربین اولتراواید گوشی آنر ۹۰ در نور روز را ببینید:

نمونه عکس ماکرو دوربین اولتراواید آنر ۹۰ در نور روز

این گوشی دارای حالت سوپر ماکرو (Super macro) اختصاصی است که گزینه‌ای برای انتخاب دوربین دارد. گذشته از این، دکمه‌های برای انتخاب بزرگ‌نمایی 1x یا 2x با دوربین اصلی در این حالت وجود دارد. عکس‌های ماکرو گرفته شده با دوربین اصلی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های کلوزآپ (ماکرو) گرفته شده با دوربین اصلی گوشی آنر ۹۰ در نور روز را ببینید:

نمونه عکس ماکرو دوربین اصلی آنر ۹۰ در نور روز

در مورد دوربین سلفی، تنها ویژگی قابل توجه، رزولوشن بالای آن است؛ وگرنه، هیچ چیز خاص دیگری ندارد. این دوربین حتی فاقد قابلیت فوکوس خودکار است که اصلا برای دوربین سلفی خوب نیست. با این حال، صفحه کانونی بسیار گسترده است. دوربین سلفی نیز از فرایند pixel binning برای یکی کردن هر چهار پیکسل استفاده و عکس‌ها را با رزولوشن ۱۲.۵ مگاپیکسل ذخیره می‌کند. این عکس‌ها جزئیات و بافت پوست را به خوبی ولی نه به طور کامل نشان می‌دهند و بازتولید رنگ آن‌ها نیز خوب است.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های سلفی گرفته شده با گوشی آنر ۹۰ را ببینید:

نمونه عکس دوربین سلفی آنر ۹۰ در نور روز

دوربین سلفی دارای یک دکمه کراپ است که با استفاده از آن می‌توانید انتخاب کنید که می‌خواهید از کل میدان دید یا تنها بخشی از آن استفاده کنید.
پرتره‌های سلفی نیز خیلی خوب هستند و جداسازی سوژه از پس زمینه را به خوبی انجام می‌دهند. همچنین، این پرتره‌ها از بوکه دلپذیری برخوردار هستند. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از پرتره‌های گرفته شده با دوربین سلفی آنر ۹۰ را ببینید:

پیشنهاد ما به شما:  جزئیات کامل از گوشی جدید و محکم نوکیا Nokia XR21

نمونه عکس پرتره دوربین سلفی آنر ۹۰ در نور روز

بررسی کیفیت عکس‌های گوشی Honor 90 در نور ضعیف

حالا نوبت به بررسی گوشی آنر ۹۰ از نظر کیفیت عکاسی در نور روز می‌رسد. دوربین اصلی در نور ضعیف عملکرد خیلی خوبی دارد. عکس‌هایی که با این دوربین در شب گرفته می‌شوند از جزئیات بسیار زیادی برخوردار هستند اما مثل عکس‌های روز، شفاف‌ساطزی زیادی روی آن‌ها انجام می‌شود که اگرچه مشهود است اما خیلی مشکل‌ساز نیست. رنگ‌ها در این عکس‌ها نیز زیبا و زنده هستند.

جالب اینجا است که نویز عکس‌های شب نسبت به نویز عکس‌های روز، کمتر است. همچنین، این عکس‌ها محدوده داینامیک کافی برخوردارند. هایلایت‌ها و سایه‌ها در این عکس‌ها چندان خوب بازتولید نمی‌شوند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی آنر ۹۰ در نور ضعیف و بدون حالت شب را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی آنر ۹۰ در نور ضعیف

دوربین اصلی در حالت پیش‌فرض، مقداری پردازش حالت شب روی عکس‌ها انجام می‌دهد اما این گوشی حالت شب اختصاصی نیز دارد که اثر آن روی عکس‌ها چندان زیاد نیست. عکس‌هایی که با دوربین اصلی و با استفاده از حالت شب در نور ضعیف گرفته می‌شوند، کمی شفاف‌تر هستند و هایلایت‌ها را بهتر به تصویر می‌کشند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی آنر ۹۰ در نور ضعیف و با استفاده از حالت شب را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی آنر ۹۰ در نور ضعیف با حالت شب

زوم ۲ برابری با دوربین اصلی در شب عکس‌های بسیار خوبی خلق می‌کند. این عکس‌ها تا حد بسیار زیادی از نظر کیفیت، قابل مقایسه با عکس‌های دارای بزرگ‌نمایی 1x هستند اما کمی صاف‌تر و نویزی‌تر به نظر می‌رسند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی آنر ۹۰ در نور ضعیف بدون حالت شب و با بزرگ‌نمایی 2x را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی آنر ۹۰ در نور ضعیف با زوم دو برابری

فعال کردن حالت شب برای عکاسی با بزرگ‌نمایی دو برابری، کمی سایه‌ها و منابع نوری را بهتر می‌کند. نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی آنر ۹۰ در نور ضعیف با بزرگ‌نمایی 2x و با استفاده از حالت شب را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی آنر ۹۰ در نور ضعیف با زوم دو برابری و حالت شب

دوربین اولتراواید نیز عکس‌های خوبی در نور ضعیف می‌گیرد. این عکس‌ها کمی صاف به نظر می‌رسند و جزئیات زیادی ندارند اما رنگ‌ها را به خوبی بازتولید می‌کنند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید گوشی آنر ۹۰ در نور ضعیف و بدون حالت شب را ببینید:

نمونه عکس دوربین اولتراواید آنر ۹۰ در نور ضعیف

فعال کردن حالت شب سبب افزایش شفاف‌سازی مصنوعی می‌شود اما ضرورتا جزئیات را بیشتر نمی‌کند. در این حالت، منابع نوری بهتر به تصویر کشیده می‌شود و همه‌چیز کمی روشن‌تر است.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید گوشی آنر ۹۰ در نور ضعیف و با استفاده از حالت شب را ببینید:

نمونه عکس دوربین اولتراواید آنر ۹۰ در نور ضعیف با حالت شب

دوربین سلفی عکس‌های بسیار خوبی در نور ضعیف می‌گیرد. این عکس‌ها از جزئیات زیادی برخوردارند و بافت پوست را به زیبایی به تصور می‌کشند. همچنین، رنگ‌ها در عکس‌های سلفی آنر ۹۰ در نور ضعیف، خیلی خوب و طبیعی به نظر می‌رسند. نویز در این تصاویر بسیار کم است.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین سلفی گوشی آنر ۹۰ در نور ضعیف و بدون حالت شب را ببینید:

نمونه عکس دوربین جلو آنر ۹۰ در نور ضعیف

فعال کردن حالت شب تقریبا هیچ اثر قابل ملاحظه‌ای روی عکس‌های سلفی ندارد. در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین سلفی گوشی آنر ۹۰ در نور ضعیف و با استفاده از حالت شب را ببینید:

نمونه عکس دوربین جلو آنر ۹۰ در نور ضعیف با حالت شب

بررسی کیفیت ویدئوها در گوشی آنر ۹۰

در بخش آخر از بررسی گوشی آنر ۹۰ از نظر سیستم دوربین، در رابطه با کیفیت و قابلیت‌های فیلمبرداری این گوشی صحبت می‌کنیم. Honor 90 گزینه‌های فیلمبرداری متعددی ندارد. قابلیت تقویت AI (AI enhancement) برای فیلمبرداری موجود است که نه تنها کار شناسایی صحنه را انجام می‌دهد، بلکه در صورت تشخیص تلاش کاربر برای ضبط ویدئوی ماکرو، به صورت خودکار از دوربین اصلی به دوربین اولتراواید می‌رود. این گوشی، فیلترهایی برای زیباسازی ویدئوها در کنار فیلترهای رنگی معمولی و افکت بوکه ریل-تایم نیز دارد. از دیگر قابلیت‌های فیلمبرداری آنر ۹۰ می‌توان به قابلیت Solo cut اشاره کرد که با فعال‌سازی آن، ویدئوی دیگری به صورت همزمان با ویدئوی اصلی با فوکوس روی یکی از سوژه‌های موجود در قاب دوربین ضبط می‌شود.

هر سه دوربین اصلی، اولتراواید و سلفی می‌توانند ویدئوهایی با رزولوشن 4K ضبط کنند. این ویدئوها به صورت پیش‌فرض با کدک استاندارد H.264 (AVC) ضبط می‌شوند. در تنظیمات ویدئو امکان فعال کردن قابلیت کدک H.265 (HEVC) نیز وجود دارد.

ویدئوهای 4K دوربین اصلی از همه‌نظر عالی هستند. این ویدئوها جزئیات زیادی را به تصویر می‌کشند و هیچ نویزی در آن‌ها دیده نمی‌شوند. همچنین، بازتولید رنگ نیز اگرچه همیشه خیلی طبیعی نیست اما رنگ‌ها زنده و جذاب هستند. تنها ایرادی که می‌توان به ویدئوهای 4K دوربین اصلی وارد دانست، گسترده نبودن محدوده داینامیک است که سبب می‌شود تا سایه‌ها در این ویدئوها خیلی خوب نباشند.

این گوشی هیچ‌گونه قابلیتی برای کنترل پایدارسازی تصویر ندارد و قابلیت EIS همیشه روشن است ولی این قابلیت خیلی خوب کار می‌کند و شاید دلیلی برای خاموش کردن آن وجود نداشته باشد.

در ویدئوهای دارای بزرگ‌نمایی ۲ برابری مقداری شفاف‌سازی و پردازش به چشم می‌آید اما خیلی جلب توجه نمی‌کند. در مجموع می‌توان گفت که کیفیت این ویدئوها تفاوت زیادی با ویدئوهای دارای بزرگ‌نمایی 1x ندارد که مزیتی برای آنر ۹۰ محسوب می‌شود.

دوربین اولتراواید نیز ویدئوهای 4K خوبی می‌گیرد که البته به خوبی ویدئوهای دوربین اصلی نیستند. رنگ‌ها این ویدئوها خیلی جذاب و زنده و مشابه رنگ‌های ویدئوهای 4K دوربین اصلی هستند. میزان جزئیات در این ویدئوها برای یک دوربین اولتراواید اصلا بد نیست و فوکوس خودکار نیز خیلی خوب کار می‌کند. یکی از ایرادات ویدئوهای 4K دوربین اولتراواید، صاف بودن تصویر است.

ویدئوهای 4K دوربین سلفی نیز بد نیستند. میزان جزئیات در این ویدئوها خوب است و عملا هیچ نویزی در آن‌ها وجود ندارد. همچنین، قابلیت EIS نیز کار خودش را در پایدارسازی تصویر به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. رنگ‌ها در ویدئوهای 4K دوربین سلفی، بیش از حد، اشباع هستند و کنتراست نیز خیلی زیاد است. گذشته از این‌ها، محدوده داینامیک چندان گسترده نیست.

ویدئوهای 4K که به دوربین اصلی در نور ضعیف گرفته می‌شوند، عالی به نظر می‌رسند. این ویدئوها سرشار از جزئیات و فاقد هرگونه نویز هستند. رنگ‌ها در این ویدئوها زیبا و زنده نمایش داده می‌شوند. البته، محدوده داینامیک می‌توانست کمی بهتر باشد ولی در کل بد نیست.
ویدئوهای دارای بزرگ‌نمایی دو برابری در شب نیز از کیفیت خیلی بالایی برخوردار هستند. البته، این ویدئوها در مقایسه با ویدئوهای 1x کمی صاف‌تر و نویزی‌تر به نظر می‌رسند اما در کل خوب هستند.

دوربین اولتراواید در نور ضعیف نمی‌تواند به خوبی فیلمبرداری کند. این دوربین، ویدئوهایی خیلی تاریک و بسیار نویزی در شب می‌گیرد و منابع نوری نیز کامل پخش و بسیار بد نمایش داده می‌شوند.

گوشي‌های رقیب

در بخش آخر از بررسی گوشی آنر ۹۰ بد نیست که اشاره‌ای به گوشی‌های رقیب نیز داشته باشیم. نسخه دارای ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی با قیمت ۵۵۰ یورو و نسخه دارای ۱۲ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی با قیمت ۶۰۰ یورو در اروپا عرضه می‌شود. همچنین، این گوشی با قیمت زیر ۵۰۰ دلار در ایالات متحده به فروش می‌رسد.

یکی از اصلی‌ترین رقبای هر میان-رده‌ای در سال ۲۰۲۳، گوشی سامسونگ گلکسی A54 است. گوشی A54 دارای حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم ۸ گیگابایت با قیمت حدود ۳۵۰ یورو و گوشی A54 دارای ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی با قیمت حدود ۴۰۰ یورو در اروپا به فروش می‌رسد. دقت داشته باشید که این گوشی سامسونگ، برخلاف آنر ۹۰ دارای شکاف کارت حافظه است و می‌توان حافظه ذخیره‌سازی آن را تا یک ترابایت نیز ارتقاء داد. یکی از مهم‌ترین برتری‌های A54 در مقایسه با آنر ۹۰، امتیاز مقاومت محیطی IP67 است که آن را تقریبا ضد آب می‌کند. همچنین، نمایشگر با گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود. صفحه نمایش نیز تقریبا چیزی کم از نمایشگر آنر ندارد. در مقابل، گوشی آنر ۹۰ مجهز به تراشه‌ای قوی‌تر، سرعت شارژ بالاتر است. در کل می‌توان گفت که اختلاف قیمت این دو گوشی منطقی به نظر می‌رسد و اگر بخواهید پول کمتری خرج کنید، خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی A54 را به شما توصیه می‌کنیم.

چندین گوشی ساخت شیائومی نیز می‌توانند رقبای سرسختی برای Honor 90 باشند. شما می‌توانید با پولی کمتر از میزانی که باید برای این گوشی چینی بپردازید، یک گوشی چینی دیگر به نام شیائومی پوکو F5 مجهز به محافظ نمایشگر گوریلا گلس، تراشه بسیار قوی‌تر اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۲ و قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر در دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی بخرید که از نظر نمایشگر، باتری و سرعت شارژ چیزی کمتر از پوکو آنر ۹۰ ندارد.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت گوشی آنر ۹۰ لایت چند است؟

قیمت گوشی موبایل آنر ۹۰ لایت در زمان عرضه حدود ۳۰۰ یورو بوده است.

۲- برای خرید آنر ۹۰ به کدام فروشگاه مراجعه کنیم؟

در زمان نوشته شدن این مقاله در اواخر شهریور ۱۴۰۲، گوشی آنر ۹۰ هنوز وارد بازار نشده است اما به زودی می‌توانید آن را از فروشگاه موبایل فرنا تهیه کنید.

جمع‌بندی

گوشی آنر ۹۰ یکی از گوشی‌های میان-رده گران‌قیمت موجود در بازار است که با توجه به مشخصات معرکه‌اش می‌توان آن را در رده‌ای بین گوشي‌های میان-رده و پرچمدار و در کنار گوشی‌هایی مثل شیائومی ۱۳ لایت، پوکو F5 و موتورولا اج ۴۰ قرار داد.

شاید یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های آنر ۹۰، طراحی بسیار زیبا و دلچسب آن باشد. نمایشگر این گوشی در هر چهار لبه، خمیده شده تا حاشیه‌های دور نمایشگر به حداقل برسد. همچنین، انحنای لبه‌های گوشی در کنار وزن پایین و توزیع وزن عالی باعث می‌شود تا Honor 90 در دستان شما حس بسیار خوبی ایجاد کند و از نگه داشتن آن لذت ببرید. البته این گوشی ساخت چندان خوبی ندارد و فاقد امتیاز مقاومت محیطی و محافظ گوریلا گلس است.

نمایشگر آنر ۹۰ از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند تصاویر را با کیفیت 1.5K نمایش دهد. این نمایشگر ۶.۷ اینچی تراکم پیکسلی بسیار بالایی دارد و از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌کند. روشنایی بالای نمایشگر آنر ۹۰، کار کردن با این گوشی در نور روز و در فضای باز را بسیار ساده می‌کند.

یکی از مهم‌ترین نقطه ضعف‌های آنر ۹۰، سیستم صوتی آن است. این گوشی فقط یک تک اسپیکر نسبتا ضعیف دارد و هیچ خبری از استریو اسپیکر و جک هدفون ۳.۵ میلی متری نیست.

آنر ۹۰ با وجود مجهز بودن به باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت و تراشه دارای ساخت ۴ نانومتری، تحمل باتری چندان بالایی ندارد ولی در عوض، دارای قابلیت شارژ سریع ۶۶ واتی است.

این گوشی با سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری جدید Magic OS 7.1 از جعبه خارج می‌شود که به طور کامل تحت پشتیبانی گوگل و سرویس‌های آن قرار دارد و از این نظر جای هیچ نگرانی نیست. این گوشی با تراشه نیمه-پرچمدار کوالکام اسنپدراگون ۷ نسل ۱ کار می‌کند که کمی بهتر از تراشه‌های اسنپدراگون 778G، اسنپدراگون 778 و مدیاتک دایمنسیتی ۱۳۸۰ به کار رفته در گلکسی A54 است اما پایداری پردازشی پایینی دارد و تحت فشار پردازشی، خیلی سریع عملکرد آن افت می‌کند اما خود گوشی خیلی گرم نمی‌شود.

عملکرد سیستم دوربین مجهز به دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی دارای فوکوس خودکار و دوربین سلفی اولتراواید ۵۰ مگاپیکسلی در نور روز بد نیست ولی اصلا انتظارات را برآورده نمی‌کند. در شب، ورق کاملا بر می‌گردد و همه دوربین‌های این گوشی می‌توانند عکس‌های خارق‌العاده‌ای در نور ضعیف بگیرند. همچنین، هر سه دوربین اصلی، اولتراواید و سلفی قادر به ضبط ویدئوهای 4K با کیفیت خیلی خوب هستند اما ویدئوهای 4K دوربین اولتراواید در نور ضعیف تعریفی ندارند. در کل، عملکرد سیستم دوربین، رضایت‌بخش است و قابلیت‌های زیادی نیز دارد.

بررسی آنر ۹۰ نشان می‌دهد که این گوشی کیفیت و قابلیتی در سطح قیمتی خودش دارد و اگر می‌خواهید یک گوشی میان-رده گران‌قیمت بخرید، خرید گوشی موبایل آنر ۹۰ را به شما پیشنهاد می‌کنیم اما بهتر است که گوشي‌های سامسونگ گلکسی A54 و شیائومی پوکو اف ۵ را نیز در نظر داشته باشید.

منبع:
gsmarena.com

3/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا