بررسی و مقایسهموبایل

معرفی ۱۰ گوشی برتر برای عکاسی به مناسبت روز جهانی عکاسی

بهترین کمرا فون‌های ۲۰۲۳ کدامند؟

امروز ۱۹ آگوست، روز جهانی عکاسی است و به مناسبت این روز می‌خواهیم ۱۰ گوشی برتر برای عکاسی را به شما مخاطبان گرامی مجله فناوری فرنا معرفی کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به شما بگوییم که چرا ۱۹ آگوست را روز جهانی عکاسی نام‌گذاری کرده‌اند و بهترین گوشی‌ها برای عکاسی در سال ۲۰۲۳ کدام گوشی‌ها هستند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید... نمایش

چرا ۱۹ آگوست را روز جهانی عکاسی می‌نامند؟

روز ۱۹ آگوست در تقویم میلادی به هنر، علم و تاریخچه عکاسی اختصاص یافته است. در این روز، علاقه‌مندان به عکاسی در سرتاسر دنیا به پیشگامان عکاسی که الهام بخش آن‌ها بوده‌اند، ادای احترام می‌کنند. هدف از معرفی ۱۹ آگوست به عنوان روز جهانی عکاسی، ایجاد آگاهی نسبت به این حرفه، به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و تشویق مردم به عکاسی است.

اما چرا ۱۹ آگوست را روز جهانی عکاسی می‌نامند؟ در سال ۱۸۳۷ دو مرد فرانسوی به نام‌های لوئی داگر ( Louis Daguerre) و ژوزف نیسه‌فور نیپس (Joseph Nicephore Niepce) اولین فرایند عکاسی را انجام دادند و نام داگرئوتایپ (Daguerreotype) را روی آن گذاشتند.

اولین عکس تاریخ

داگرئوتایپ موفقیتی فوری محسوب می‌شد زیرا روشی نسبتا ارزان‌قیمت و دقیق برای به تصویر کشیدن مناظر و چهره‌ها بود که پیش از این تنها باید نقاشی می‌شدند. با ظهور این روش، استودیوهای عکاسی در سراسر دنیا شروع به ظهور کردند.

در تاریخ ۱۹ آگوست ۱۸۳۹، دولت فرانسه، حق ثبت اختراع داگرئوتایپ را از داگر و نیسه‌فور نیپس خرید تا آن را به طور رایگان به جهانیان عرضه کند و به همین دلیل، این روز را روز جهانی عکاسی می‌نامیم.

چرا گوشی‌های دارای دوربین‌های عکاسی قوی قیمت بالایی دارند؟

اگر با بازار موبایل آشنایی داشته باشید، حتما متوجه شده‌اید که یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار روی قیمت گوشی‌های موبایل، دوربین آن‌ها است. در واقع، هرچه دوربین گوشی پیشرفته‌تر باشد، آن گوشی گران‌قیمت‌تر است. دلیل این موضوع، دشوار بودن مجهز کردن گوشی‌های امروزی به دوربین‌های عکاسی و فناوری پیچیده مورد نیاز برای ساخت دوربین‌هایی با اندازه مناسب برای قرار دادن در گوشي‌های نازک و ظریف مدرن است.

به دلیل قوانین فیزیک اپتیک (شاخه‌ای از فیزیک که به مطالعه رفتار نور می‌پردازد) ساخت دوربین‌های عکاسی که اندازه‌ای کوچک (مناسب قرار دادن در گوشی‌های هوشمند) داشته باشند و در عین حال بتوانند عکس‌های خوب و با کیفیت بالایی بگیرند، با محدودیت‌هایی مواجه است.

ساختار دوربین گوشی

به عنوان مثال، برای اینکه یک دوربین بتواند زوم اپتیکی (زوم فیزیکی واقعی و بدون افت کیفیت تصویر) داشته باشد، باید فاصله کانونی بلندی داشته باشد که این موضوع نیازمند لنزی بزرگ است. امروزه، گوشی‌های هوشمند دارای زوم اپتیکی چند برابری در بازار وجود دارند ولی این گوشی‌ها به دلیل محدودیت‌های فیزیک اپتیک، دارای برجستگی‌های بزرگی برای جای دادن لنزهای دارای فاصله کانونی بلند هستند.

همچنین، برای اینکه تصویر بهتر، با کیفیت‌تر و با جزئیات بیشتری ایجاد شود، باید نور بیشتری به سنسور برسد و بنابراین، هر چه سنسور بزرگ‌تر باشد، کیفیت عکس نیز بالاتر خواهد بود. قرار دادن سنسورهای بزرگ در گوشی‌های هوشمند نیز منجر به افزایش اندازه و وزن آن‌ها می‌شود.

در واقع، مشکل اصلی اینجا است که تقاضای مصرف‌کنندگان از سازندگان گوشی‌ها، دستگاه‌هایی کوچک، سبک و خوش‌دست است که به راحتی حمل شود و به راحتی در دست شما جای بگیرد زیرا گوشي‌های هوشمند امروزی، مثل جعبه‌ابزار کاملی هستند که همیشه همراه ما هستند و اگر دوربین سنگین و بزرگی به آن‌ها ببندیم، به ابزارهای سنگین، جاگیر و خسته‌کننده تبدیل می‌شوند که نمی‌توانیم آن‌ها را هر جایی ببریم و کار کردن بلند-مدت با آن‌ها خسته‌کننده و غیرقابل تحمل می‌شود.

در نتیجه، سازندگان گوشی‌های موبایل، برای اینکه بتوانند گوشی‌های ظریف و سبک خود را به دوربین‌هایی توانمند مجهز کنند، چاره‌ای جز توسعه و به کارگیری جدیدترین فناوری‌ها ندارند و همانطور که می‌دانید، فناوری همیشه گران است.

یکی از راهکارهای تولیدکنندگان دستگاه‌های موبایل برای ساخت گوشی‌هایی با توانایی بالا در عکاسی و فیلمبرداری، استفاده از فناوری‌های پردازش تصویر است. پیشرفت کردن در بازار رقابتی موبایل در این زمینه نیازمند استخدام بهترین برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در کنار بهترین مهندسین است که همه این‌ها نیازمند منابع مالی زیادی است و همین یک دلیل به تنهایی برای توجیه قیمت بالای گوشی‌های موبایل دارای دوربین‌های خوب، کفایت می‌کند و نباید انتظار داشته باشید که گوشی‌های موبایل دارای توانای بالا در عکاسی و فیلمبرداری را با قیمت پایین پیدا کنید؛ مگر اینکه گوشی در بخش‌های دیگر مثل نمایشگر، ساخت و بدنه، تراشه، حافظه یا دیگر مشخصات، کمبودهایی را داشته باشد.

حالا سوال اینجا است که با وجود دوربین‌های عکاسی که با لنزهای بزرگ، حسگرهای وسیع و دیگر قابلیت‌ها، بسیار توانمندتر از دوربین‌های گوشی‌های موبایل هستند، چرا به گوشی با دوربین خوب نیاز داریم؟

هفت دلیل برای عکاسی با موبایل

در اینجا می‌خواهیم به شما بگوییم که چرا با وجود دوربین‌های عکاسی پیشرفته، DSLRها، دوربین‌های عکاسی کامپکت و … به یک گوشی موبایل با دوربین خوب نیاز دارید.

دوربین عکاسی یا گوشی

۱- خرید یک گوشی خوب و یک دوربین خوب از نظر اقتصادی به صرفه نیست

اولین و ساده‌ترین دلیل این است که اگر بخواهید هم یک گوشی خوب بخرید که از طراحی و ساخت، نمایشگر، تراشه و دیگر مشخصات خوب برخوردار باشد و هم یک دوربین عکاسی خوب بخرید که بتوانید از آن برای عکاسی و فیلم‌برداری استفاده کنید، باید پول بیشتری بپردازید!

در حالی که گوشی‌های پرچمدار با بهترین مشخصات و دوربین‌های خوب (دوربین‌هایی عالی در مقایسه با گوشي‌های میان-رده و اقتصادی) که حتی بسیاری از نیازمندی‌های عکاسان حرفه‌ای را پوشش می‌دهند، قیمتی کمی بیشتر از ۱۰۰۰ دلار دارند، یک دوربین حرفه‌ای می‌تواند چندین هزار دلار قیمت داشته باشد.

حتی اگر بخواهید یک گوشی معمولی و یک دوربین معمولی بخرید، هزینه تمام شده آن برای شما به اندازه هزینه یک گوشی پرچمدار خواهد بود!

بنابراین، خرید یک گوشی خوب و یک دوربین خوب برای عموم مردم که کاربردهای عکاسی خیلی حرفه‌ای ندارند، منطقی نیست و بهتر است که یک گوشی با دوربین خوب بخرید تا نیازهای عکاسی و فیلمبرداری شما را برطرف کند.

۲- گوشی موبایل همیشه همراه شما است

دلیل بعدی برای خرید گوشی موبایل با دوربین خوب این است که شما همیشه گوشی موبایل خود را همراه خود دارید؛ در واقع، با توجه به اینکه امروزه خیلی از کارها، از ارتباطات و سرگرمی‌ها گرفته تا کارهای رسمی و اداری و بانکی و … با گوشي‌های موبایل انجام می‌شوند، گوشی ما، بخش جدایی‌ناپذیر از وجود ما است که همیشه آن را همراه خود داریم. چنین چیزی در مورد دوربین عکاسی صادق نیست و نیازی نیست که شما همیشه دوربین عکاسی را همراه خود داشته باشید.

به عبارت دیگر، این ایده که یک گوشی با دوربین ضعیف و یک دوربین عکاسی داشته باشید زیاد جالب نیست زیرا نمی‌توانید همیشه دوربین را همراه خودتان داشته باشید. این در حالی است که گوشی همیشه همراه شما است و هر وقت که نیاز داشته باشید، از دوربین آن استفاده می‌کنید.

۳- اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو از روی گوشی ساده‌تر است

تمامی اپلیکیشن‌ها و ابزارهای ارتباطی شما روی گوشی موبایل قرار دارند؛ شما روی گوشی موبایل خود تلگرام و واتساپ و اینستاگرام دارید ولی روی دوربین عکاسی هیچ خبری از این برنامه‌ها نیست. در واقع، پس از عکاسی با گوشی می‌توانید بلافاصله آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید یا برای دیگران ارسال کنید اما اگر با دوربین عکاسی عکس بگیرید، باید ابتدا آن را به گوشی انتقال دهید و سپس به اشتراک بگذارید. بنابراین، به اشتراک‌گذاری عکس‌ها و ویدئوها با گوشی راحت‌تر است.

پیشنهاد ما به شما:  شیائومی ۱۴ اولترا؛ دوربین گرفتار در کالبد گوشی!

۴- عکاسی با گوشی راحت‌تر است و دانش فنی کمتری لازم دارد

گوشی‌های هوشمند رابط کاربری بسیار ساده‌تری دارند زیرا این دستگاه‌ها برای استفاده عموم طراحی می‌شوند و هر کسی می‌تواند به راحتی از آن‌ها استفاده کند. این در حالی است که دوربین‌های عکاسی معمولا برای عکاسان طراحی می‌شوند و کار کردن با آن‌ها کمی دشوارتر است.

در واقع، اپلیکیشن دوربین گوشی‌های موبایل بسیار ساده‌تر از رابط کاربری دوربین‌های عکاسی است و در حالی که هر کسی بدون کوچک‌ترین آموزشی می‌تواند از گوشی موبایل برای عکاسی استفاده کند، کار کردن با حتی ساده‌ترین دوربین‌های عکاسی برای عموم جامعه، کمی دشوارتر است و نیاز به یادگیری دارد.

۵- گوشی‌های موبایل نمایشگرهای بزرگ‌تر و با کیفیت‌تری دارند

اندازه و کیفیت نمایشگر، نه تنها در عکاسی به شما کمک می‌کند، بلکه در تماشا کردن و لذت بردن از عکس‌ها نیز اهمیت دارد. دقت داشته باشید که شما بسیاری از عکس‌ها را با گوشی خود می‌گیرید که بعدا آن‌ها را در همان گوشی تماشا کنید و لذت ببرید اما دوربین‌های عکاسی نمایشگرهایی ندارند که بتوانید روی آن‌ها عکس و فیلم ببینید و لذت ببرید.

۶- ویرایش کردن عکس‌ها با گوشی‌های هوشمند راحت‌تر است

هزاران اپلیکیشن در پلی استور گوگل و اپ استور اپل برای ویرایش عکس و ویدئو وجود دارد و حتی خود گوشی‌های امروزی نیز دارای اپلیکیشن‌هایی پیش‌فرض برای ویرایش عکس و ویدئو هستند. این در حالی است که معمولا، دوربین‌های عکاسی چنین ابزارهایی ندارند، امکان نصب اپلیکیشن‌های ویرایش عکس و ویدئو روی آن‌ها وجود ندارد و برای ویرایش کردن عکس‌ها و ویدئوهایی که با دوربین‌های عکاسی می‌گیرید، باید آن‌ها را به گوشی یا کامپیوتر انتقال دهید.

۷- گوشی‌های هوشمند قابلیت‌هایی دارند که در دوربین‌های عکاسی یافت نمی‌شوند

گوشی‌های هوشمند، حتی در بخش دوربین نیز قابلیت‌هایی دارند که در اکثر دوربین‌های عکاسی یافت نمی‌شوند. فیلترهای متنوع، امکان اسکن کردن QR کدها، لنز AI و امکان شناسایی متن در تصویر و تبدیل آن به فایل متنی، تنها بعضی از کارهایی هستند که دوربین‌های گوشی‌های هوشمند می‌توانند انجام دهند اما دوربین‌های عکاسی قادر به انجام آن‌ها نیستند.

۱۰ گوشی برتر سال ۲۰۲۳ برای عکاسی

معمولا، بهترین گوشی‌ها برای عکاسی، بهترین و گران‌قیمت‌ترین گوشی‌های موجود در بازار، شامل آخرین مدل‌های آیفون و آخرین مدل‌های سری S سامسونگ هستند. با اینکه گوگل پیکسل در رقابت برای عکاسی رایانشی کم آورده، اما هنوز هم نماینده‌ای در بین بهترین کمرا فون‌های ۲۰۲۳ دارد. برندهای شیائومی و اوپو نیز گوشی‌های با دوربین‌های بسیار خوب تولید می‌کنند و معمولا، کمرا فون‌های این گوشی دارای سخت‌افزاری قدرتمند و غیرمعمولی در بین گوشي‌های موبایل هستند و عکس‌ها و ویدئوهایی با کیفیت شگفت‌انگیز خلق می‌کنند. البته، اگر به دنبال گوشی مناسبی برای عکاسی هستید، نیازی نیست که همیشه به سراغ پرچمدارها بروید و می‌توانید در بین گوشي‌های میان-رده نیز دوربین‌های بسیار خوبی پیدا کنید.
در زیر، ۱۰ گوشی برتر سال ۲۰۲۳ از نظر عکاسی را به شما معرفی می‌کنیم. همچنان با مجله اینترنتی فرنا همراه باشید.

۱- سامسونگ گلکسی S23 Ultra

گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۳ اولترا که بهترین گوشی سامسونگ در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود، همه قابلیت‌هایی را که برای عکاسی و فیلمبرداری لازم است، یکجا دارد و حتی مجهز به نه یکی، بلکه دو دوربین تله‌فوتو است! این گوشی می‌تواند سلفی‌های خیره‌کننده‌ای نیز بگیرد.

سامسونگ گلکسی S23 Ultra

سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی Tetra 2 Pixel دوربین اصلی، هر ۱۶ پیکسل را به یک پیکسل تبدیل می‌کند و از محدوده داینامیک بسیار گسترده‌ای در تمامی شرایط نوری برخوردار است. این دوربین می‌توانید ویدئوهایی با کیفیت 8K نیز بگیرد که حتی در بین گوشی‌های پرچمدار ۲۰۲۳ نیز کم‌نظیر است.

زوم اپتیکی سه برابری به لطف دو دوربین تله‌فوتو قدرتمند به کار رفته در گلکسی اس ۲۳ اولترا نتایج بسیار خوبی دارد. هر دو دوربین تلفوتو در فاصله کانونی مخصوص خودشان معرکه عمل می‌کنند و در دیگر سطوح بزرگ‌نمایی نیز خیلی خوب هستند. جالب اینجا است که حتی عکس‌های دارای زوم ۱۰ برابری نیز کاملا با کیفیت و قابل استفاده هستند.

دوربین‌های اولتراواید گوشی‌های سری S Ultra بهترین دوربین‌های اولتراواید در بین گوشی‌های سامسونگ هستند و دوربین اولتراواید S23 Ultra حتی از دوربین‌های اولتراواید مدل‌های متناظر ساخته شده در سال‌های پیشین بهتر است و عکس‌های بهتری می‌گیرد. این دوربین بسیار شفاف و با کیفیت است و فوکوس خودکار نیز دارد که کاربرد آن را بیشتر می‌کند.

با اینکه دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی که در دیگر اعضای خانواده S23 نیز یافت می‌شود، نسبت به دیگر مدل‌ها از نظر عددی برتری داشته باشد اما در مقایسه با دوربین سلفی ۴۰ مگاپیکسلی گوشی گلکسی S22 Ultra ضعیف‌تر است اما در عمل، عکس‌هایی کم و بیش مشابه با آن می‌گیرد.

شاید نتوانیم سامسونگ گلکسی S23 Ultra را بهترین کمرا فون ۲۰۲۳ بنامیم اما این گوشی یکی از بهترین پرچمداران وارد شده به بازار در سال ۲۰۲۳ است که به راحتی می‌توانیم آن را به علاقه‌مندان به عکاسی با موبایل پیشنهاد کنیم.

از مهم‌ترین مزایای گوشی Samsung Galaxy S23 Ultra می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم دوربین چند منظوره بی‌نظیر با دو دوربین تله‌فوتو برای زوم اپتیکی و بدون افت کیفیت در چندین سطح
  • دوربین اولتراواید با قابلیت فوکوس خودکار
  • کیفیت عکس خیره‌کننده
  • سلفی‌های عالی
  • قابلیت فیلم‌برداری عالی با تمامی دوربین‌ها و پایدارسازی اپتیکی تصویر با کیفیت بسیار بالا
  • مجهز بودن به یکی از بهترین نمایشگرهای OLED در بین گوشی‌های پرچمدار،
  • مجهز بودن به بهترین تراشه و بهترین اسپیکرهای موجود در بازار گوشی‌های اندرویدی
  • مجهز بودن به قلم S

از مهم‌ترین معایب سامسونگ گلکسی S23 Ultra می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شارژ سریع خیلی خوب نیست و با عدد تبلیغاتی سامسونگ همخوانی ندارد
  • تراشه دارای فرگمنتاسیون است

۲- شیائومی ۱۳ پرو

یکی دیگر از بهترین گوشی ها برای عکاسی در سال ۲۰۲۳، گوشی Xiaomi 13 Pro است. این گوشی یکی از محبوب‌ترین گوشي‌های پرچمدار در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود که طراحی سرامیکی بسیار جذابی دارد و از مقاومت محیطی بالایی برخوردار است. نمایشگر OLED دارای کیفیت 1440p با عمق رنگ 10-bit، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز داینامیک و پشتیبانی از دالبی ویژن تنها بعضی از مشخصات این گوشی هستند که نمایشگر آن را در بین بهترین‌ها در سال ۲۰۲۳ قرار می‌دهند. تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ نیز یکی از بهترین تراشه‌هایی است که می‌توانید در بین گوشي‌های پرچمدار اندرویدی پیدا کنید.

شیائومی ۱۳ پرو از بهترین گوشی ها برای عکاسی

گوشی شیائومی ۱۳ پرو مجهز به یکی از بهترین دوربین‌ها در بین دستگاه‌های موبایل وارد شده به بازار در سال ۲۰۲۳ است. دوربین اصلی کیفیت عکس و ویدئوی بسیار بالایی دارد و دارای قابلیت زوم ۲ برابری بدون افت کیفیت است. یک دوربین تله‌فوتو و یک دوربین تله‌ماکرو قدرتمند نیز که از همه‌نظر عالی هستند، دوربین اصلی را همراهی می‌کنند. کلوزآپ‌ها و پرتره‌هایی که با این گوشی می‌گیرید، خارق‌العاده هستند و عملکرد دوربین اولتراواید نیز قابل تمجید است.

واقعا نمی‌توان هیچ ایرادی به دوربین پشتی گرفت، فقط می‌توان از آن تعریف کرد و به جرات می‌توان گفت که یکی از بهترین دوربین‌ها در بین گوشي‌های پرچمدار ۲۰۲۳ محسوب می‌شود. با این حال، دوربین سلفی، ضعیف‌تر از چیزی است که برای یک پرچمدار انتظار می‌رود و اصلا برای یک گوشی مناسب برای عکاسی، خوب نیست. واقعا آرزو می‌کنیم که آخرین باری باشد که این دوربین سلفی دارای فیلتر رنگی QuadBayer را می‌بینیم اما بعید است که اینطور باشد.

با این حال و با وجود اینکه شیائومی ۱۳ پرو در دست شما اصلا چسبندگی ندارد و حتما باید برای آن یک قاب گران‌قیمت بخرید، این گوشی یکی از ساده‌ترین پیشنهادها برای علاقه‌مندان به عکاسی با گوشي‌های هوشمند است. این گوشی، تقریبا از هر نظر بسیار عالی است و یکی از قدرتمند‌ترین و زیباترین گوشي‌های پرچمدار ۲۰۲۳ محسوب می‌شود. شیائومی ۱۳ پرو نه تنها یک گوشی همه‌کاره، بله کمرا فونی بی‌نظیر است که ارزش خرید بسیار بالایی دارد.

از مهم‌ترین مزایای گوشی Xiaomi 13 Pro می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • طراحی سرامیکی منحصر به فرد و زیبا همراه با امتیاز مقاومت محیطی IP68
  • نمایشگر OLED معرکه با کیفیت QHD و پشتیبانی از دالبی ویژن
  • باتری دارای ظرفیت بسیار بالا و سرعت شارژ خیره‌کننده
  • عملکرد بسیار خوب و در حد بهترین گوشي‌های جهان، پایداری عملکردی خیره‌کننده
  • کیفیت بسیار بالای عکس و ویدئو و پرتره‌های شگفت‌انگیز
  • زوم دو برابری بدون افت کیفیت با دوربین اصلی
  • دوربین ماکرو و تله‌فوتو معرکه
  • حالت عکاسی Leica Authentic با رنگ‌های بسیار دقیق
پیشنهاد ما به شما:  لپ تاپ HP Omen Transcend 16 برای گیمرهای پرتحرک!

مهم‌ترین معایب شیائومی ۱۳ پرو به شرح زیر هستند:

  • بدنه لغزنده که سبب سر خوردن گوشی از دست شما می‌شود
  • دوربین سلفی معمولی با کیفیت متوسط

۳- گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

این گوشی هنوز به طور رسمی در بازارهای خارج از چین موجود نشده است ولی یکی بدون شک یکی از بهترین پرچمداران ۲۰۲۳ و یکی از بهترین گوشی‌هایی محسوب می‌شود که علاقه‌مندان به عکاسی شاید بتوانند در ماه‌های آتی با ورود این گوشی به بازارهای جهانی تهیه کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های Xiaomi 13 Ultra می‌توان به صفحه نمایش عالی، عمر بسیار بالای باتری، سرعت شارژ شگفت‌انگیز، تراشه قدرتمند و اسپیکرهای عالی در بدنه‌ای ضد آب اشاره کرد.

شیائومی ۱۳ اولترا

ویژگی اصلی این گوشی چینی، سیستم دوربین است که نه تنها مشخصاتی معرکه دارد، بلکه این مشخصات را می‌توانید در عکس‌ها و ویدئوهایی که خلق می‌کند، با تمام وجود احساس کنید و می‌توان آن را در بین کمرا فون‌ها بی‌رقیب دانست. شاید سیستم دوربین این گوشی چندین نقطه ضعف، مثل سلفی‌های ضعیف‌تر یا ویدئوهای تاریک‌تر در شب، در مقایسه با بهترین گوشي‌ های مخصوص عکاسی در سال ۲۰۲۳ داشته باشد، اما در مجموع، برازنده لقب دارنده بهترین دوربین در بین گوشي‌های ساخته شده در سال ۲۰۲۳ است.

یکی از ویژگی‌هایی که سیستم دوربین شیائومی ۱۳ اولترا را منحصر به فرد می‌کند، پردازش بسیار خوب عکس‌ها و ویدئوها است که منجر به ایجاد تصاویری بسیار طبیعی در شب و روز و برای تمامی دوربین‌ها می‌شود. اکنون، فقط باید منتظر بود و دید که چه زمانی نسخه جهانی وارد بازار خواهد شد.

مهم‌ترین مزایای گوشی Xiaomi 13 Ultra عبارتند از:

  • طراحی منحصر به فرد با امتیاز مقاومت محیطی IP68
  • نمایشگر OLED عالی با کیفیت QHD، نرخ نوسازی داینامیک ۱۲۰ هرتز و پشتیبانی از یک میلیارد رنگ
  • پشتیبانی از دالبی ویژن و دالبی اتمز
  • عمر بسیار بالای باتری
  • استریو اسپیکرهای دارای قدرت و کیفیت بسیار بالا
  • عملکرد و مدیریت حرارتی درجه یک، پایداری عملکردی خیره‌کننده
  • همه‌کاره‌ترین گوشی موبایل سال ۲۰۲۳ (بدون در نظر گرفتن سلفی‌های ضعیف)

مهم‌ترین معایب شیائومی ۱۳ اولترا به شرح زیر هستند:

  • دوربین سلفی کیفیت متوسطی دارد و فاقد فوکوس خودکار و امکان ضبط ویدئو با کیفیت 4K است
  • ویدئوها در نور ضعیف کمی تاریک هستند

۴- آیفون ۱۴ پرو مکس

همانطور که انتظار می‌رود، آیفون ‍۱۴ پرو مکس در بین بهترین گوشی های مناسب برای عکاسی در سال ۲۰۲۳ قرار می‌گیرد. این گوشی که بهترین آیفون ساخته شده تا زمان انتشار این مقاله در ۱۹ آگوست ۲۰۲۳ است، پیشرفت‌های قابل توجهی در مقایسه با نسل قبلی خودش یعنی آیفون ۱۳ پرو مکس نشان می‌دهد و شاید بعضی از این پیشرفت‌ها خیلی کاربردی به نظر نرسند اما نمی‌توانیم وجود آن‌ها را نادیده بگیریم.

دوربین آیفون ۱۴ پرو مکس

روشن‌ترین نمایشگر در بین گوشي‌های موبایل ساخته شده تاکنون با قابلیت نمایشگر همیشه روشن (AoD)، سیستم دوربین با بهبودهای همه‌جانبه در مقایسه با آیفون ۱۳ پرو مکس و قادر به خلق عکس‌هایی با کیفیت بسیار بالا و قابلیت‌های اورژانسی سخت‌افزاری/نرم‌افزاری از مهم‌ترین مشخصات آیفون ۱۴ پرو مکس هستند.

از دیگر ویژگی‌های این گوشی بی‌نظیر اپل می‌توان به عمر باتری عالی برخلاف گوشي‌های آیفون قدیمی‌تر، اسپیکرهای معرکه و کیفیت ساخت بسیار بالا و بادوام اشاره کرد. آیفون ۱۲ پرو مکس مجهز به قوی‌ترین تراشه ۲۰۲۳ در صنعت موبایل است که حداقل تا پنج سال پشتیبانی نرم‌افزاری کاملی از طرف تیم توسعه‌دهنده اپل دریافت می‌کند.

با اینکه هر چهار دوربین این گوشی عکس‌هایی با کیفیت عالی می‌گیرند ولی پردازش بیش از حد در این عکس‌ها مشهود است و از نظر طبیعی بودن با عکس‌های گوشی‌های سونی یا هواوی برابری نمی‌کنند. با این حال، این گوشی بهترین کیفیت ویدئو را در صنعت موبایل دارد و مجهز به نوعی فناوری پایدارسازی اپتیکی تصویر است که هیچ گوشی دیگری نمی‌تواند با آن رقابت کند. گذشته از این، کیفیت صدای ویدئوها نیز بی‌نظیر است. در کل می‌توان گفت که آیفون ۱۴ پرو مکس برای کسانی که نیازمند فیلمبرداری حرفه‌ای با گوشی هستند، توصیه می‌شود.

از مهم‌ترین مزایای گوشی آیفون 14 Pro Max می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی بسیار عالی، ضد آب بودن و دوام بالا
  • نمایشگر معرکه با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، قابلیت AoD، پشتیبانی از دالبی ویژن و روشنایی حداکثر ۲۰۰۰ نیت
  • بهترین عملکرد پردازشی در بین تمامی گوشي‌های موجود در بازار، پایداری عملکردی بسیار خوب، اسپیکرهای عالی
  • عمر بسیار بالای باتری
  • کیفیت عالی عکس و ویدئو در تمامی دوربین‌ها
  • پایدارسازی عالی ویدئو و حالت اکشن با کیفیت بالا

از معایب آیفون ۱۴ پرو مکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پردازش بیش‌ از حد عکس‌ها
  • محبوب نبودن Dynamic Island بین بعضی از کاربران
  • سنیگن‌تر بودن و بزرگ‌تر بودن نسبت به اکثر پرچمداران ۲۰۲۳
  • محدودیت‌های سیستم عامل iOS که می‌تواند تجربه کاربران جدید اکوسیستم اپل را خراب کند

۵- سونی Xperia 1V

سونی اکسپریا 1V یک گوشی عالی و دقیقا چیزی است که از شرکت سونی انتظار می‌رود. این گوشی علاوه بر دوربین اصلی جدید و تراشه ارتقاء‌یافته، دارای بهبودهای قابل توجهی در قابلیت‌های دیگر مثل حالت شب (Night View) برای همه دوربین‌ها است. همچنین، بهبودهای با ملاحظه‌ای در طراحی، سیستم اسپیکر و عمر باتری دیده می‌شود. گوشی Sony Xperia 1V با داشتن یکی از بهترین و زیباترین طراحی‌ها در بین گوشي‌های موبایل، بلافاصله پس از خروج از جعبه شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. این گوشی از استحکام ساختاری، مقاومت محیطی، وزن پایین و چسبندگی بسیار بالایی برخوردار است.

سونی Xperia 1V

تماشا کردن نمایشگر OLED دارای رزولوشن 4K که از HDR10 پشتیبانی می‌کند، واقعا چشمان شما را نوازش می‌دهد. این نمایشگر از دقت رنگ بسیار بالایی برخوردار است، نرخ پاسخ لمسی ۲۴۰ هرتز دارد و با نرخ ۱۲۰ هرتز، نوسازی می‌شود که البته از نوع داینامیک نیست.

تمامی دوربین‌های این گوشی، عکس‌ها و ویدئوهایی با کیفیت بالا خلق می‌کنند و باید سونی اکسپریا 1V را از نظر پردازش تصویر، جزء بهترین گوشی‌های قرار دهیم. همچنین، اپلیکیشن دوربین از تنظیمات بسیار پیشرفته‌ای برخوردار است که در کمتر گوشی دیگری یافت می‌شود به عکاسان کمک می‌کند تا بتوانند عکس‌هایی کاملا حرفه‌ای بگیرند. زوم اپتیکی ۳.۵ برابری خیلی خوب است اما زوم اپتیکی ۵.۵ برابری تفاوت زیادی با آن ندارد.

البته سیستم دوربین این گوشی خیلی هم کامل و بدون نقص نیست. برای مثال، می‌توان به فقدان دوربین ماکرو و عملکرد ضعیف حالت شب اشاره کرد. گذشته از این‌ها، ویدئوها نیز می‌توانند جزئیات بیشتری داشته باشند. با همه این‌ها، Sony Xperia 1V یکی از بهترین گوشی ها برای عکاسی در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود که کاملا منحصر به فرد و خاص و تنها گوشی موجود در بازار با قابلیت‌های عکاسی کاملا حرفه‌ای برای عکاسی خلاقانه است.

از مهم‌ترین نقاط قوت سونی اکسپریا 1V می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی کلاسیک، وزن پایین، حفاظت محیطی عالی، استحکام بالا
  • چسبندگی خیلی خوب به دست
  • نمایشگر OLED بسیار خوب با کیفیت 4K، روشنایی بالا و دقت رنگ عالی
  • عمر بالای باتری
  • اسپیکرهای دارای صدای بسیار بلند، متعادل و غنی
  • مجهز بودن به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲
  • کیفیت بالای عکس در تمامی دوربین‌ها در شب و روز
  • کیفیت بالای ویدئو، کیفیت بالای ضبط صدا، پایدارسازی تصویر معرکه
  • قابلیت‌های عکاسی بسیار حرفه‌ای در اپلیکیشن دوربین
  • مجهز بودن به جک ۳.۵ میلی متری، پشتیبانی از حافظه خارجی میکرو SD کارت، کلید شاتر فیزیکی دوربین

از نقاط ضعف این گوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نداشتن شارژر و کابل شارژر درون جعبه
  • نداشتن قابلیت تنظیم خودکار و داینامیک نرخ نوسازی
  • نداشتن دوربین ماکرو
  • ضعیف بودن حالت شب
  • پایداری پردازشی پایین
  • پردازش ضعیف ویدئوها به ویژه در شب

۶- گوگل پیکسل ۷ پرو

معمولا، گوشی‌های گوگل پیکسل از فروش بالایی برخوردار نیستند و یکی از دلایل اصلی این موضوع، توزیع جهانی محدود است. امسال، لیست کشورهایی که گوگل پیکسل به طور رسمی در آن‌ها به فروش می‌رسد به ۱۶ کشور افزایش پیدا کرده که شاید آمار فروش را بالاتر ببرد.

گوگل پیکسل

سیستم دوربین، مهم‌ترین مزیت گوشی گوگل پیکسل ۷ پرو است و بهبودهایی در مقایسه با نسل‌های پیشین نشان می‌دهد. این گوشی بدون شک یکی از ضعیف‌ترین پرچمداران سال ۲۰۲۳ است و باتری آن ظرفیت پایین‌تری حتی در مقایسه با آیفون دارد. همچنین، دو ساعت طول می‌کشد که این باتری کوچک شارژ شود!

با این حال، تا جایی که کیفیت عکس و ویدئو مربوط می‌شود، Google Pixel 7 Pro یکی از بهترین گوشی ها برای عکاسی در سال ۲۰۲۳ است.
مهم‌ترین مزیت‌های این گوشی عبارتند از:

  • وزن پایین، امتیاز مقاومت محیطی IP68
  • نمایشگر معرکه با شفافیت، روشنایی، دقت رنگ و نرخ نوسازی بالا
  • اندروید خام با قابلیت‌هایی که در هیچ گوشی اندرویدی دیگری یافت نمی‌شود
  • کیفیت بالای عکاسی و فیلمبرداری در تمامی دوربین‌ها
  • قیمت پایین‌تر در مقایسه با رقبا
  • تراشه Google Tensor
  • آپدیت‌های سفت‌افزاری سریع
پیشنهاد ما به شما:  مرورگر Mi چیست؟

مهم‌ترین معایب گوگل پیکسل ۷ پرو عبارتند از:

  • کیفیت باتری زیر متوسط
  • سرعت شارژ بسیار کند که اصلا در حد استانداردهای امروزی نیست
  • عملکرد ضعیف دوربین اولتراواید در نور کم
  • شفافیت پایین عکس‌های سلفی

۷- Vivo X90 Pro

گوشی Vivo X90 Pro پرچمداری عالی و بدون شک یکی از بهترین گوشی ها برای عکاسی در سال ۲۰۲۳ است که البته، مثل هر گوشی دیگری، نقطه‌ضعف‌هایی دارد. طراحی دلچسب است و چسبندگی بالای به دست دارد. همچنین، با برخورداری از امتیاز مقاومت محیطی IP68، ضد آب محسوب می‌شود. این گوشی نمایشگری عالی از نوع AMOLED با دقت رنگ عالی و روشنایی بالا دارد. تمامی اپلیکیشن‌های محبوب مثل یوتیوب نیز از +HDR10 پشتیبانی می‌کنند. عملکرد، سرعت شارژ و کیفیت اسپیکر نیز حرف ندارند.

Vivo X90 Pro

با همه این‌ها، چیزی که Vivo X90 Pro را خاص می‌کند، کیفیت عکس و ویدئوی دوربین پشتی است. همکاری برند Vivo با Zeiss سبب شده است تا تمامی دوربین‌ها، کیفیت عکس و ویدئوی بسیار خوبی داشته باشند و تنها همین کافی است تا این گوشی را در بین بهترین کمرا فون‌های جهان در سال ۲۰۲۳ قرار دهیم.

از آن‌جایی که دوربین سلفی از فیلتر QuadBayer استفاده می‌کند، به خوبی دوربین سلفی بسیاری از گوشي‌های پرچمدار دیگر نیست و حتی از فیلمبرداری با کیفیت 4K نیز پشتیبانی نمی‌کند. این دوربین دارای قابلیت زوم اپتیکی دو برابری است که خیلی قوی محسوب نمی‌شود. سیستم دوربین به این خوبی باید زوم بهتری داشته باشد.

در مجموع می‌توان گفت که این گوشی، پرچمداری عالی است که تقریبا در همه بخش‌ها عملکرد خوبی دارد و هر چیزی را که تبلیغ کرده، به خوبی عملی کرده است. گذشته از همه این‌ها، قیمت بسیار خوبی هم دارد.

مهم‌ترین برتری‌های Vivo X90 Pro به شرح زیر هستند:

  • طراحی عالی با چسبندگی بالا و امتیاز مقاومت محیطی IP68
  • نمایشگر AMOLED عالی
  • چهار دوربین پشتی بسیار خوب، شامل دو دوربین تله‌فوتو
  • کیفیت عکس و ویدئوی معرکه و پرتره‌های عالی
  • مجهز بودن به دومین تراشه قدرتمند موجود در بازار موبایل

مهم‌ترین معایب Vivo X90 Pro به شرح زیر هستند:

  • زوم اپتیکی محدود
  • دوربین سلفی ضعیف
  • داغ شدن در هنگام پردازش گرافیکی سنگین

۸- آنر مجیک ۵ پرو

گوشی Honor Magic5 Pro یکی از قدرتمندترین گوشی‌های سال ۲۰۲۳ و مجهز به نمایشگر، اسپیکرها، تراشه، دوربین‌ها و قابلیت شارژ بسیار عالی است. این گوشی طراحی بسیار خوب با امتیاز مقاومت محیطی IP68 نیز دارد. آنر مجیک ۵ پرو یکی از بهترین گوشی‌های پرچمدار ۲۰۲۳ از نظر نمایشگر، باتری و سرعت شارژ محسوب می‌شود. اسپیکرها نیز شایسته رده پرچمدار هستند.

Vivo X90 Pro

سیستم دوربین یکی از بهترین سیستم‌هایی است که می‌توانید در بین گوشی‌های پرچمدار امروزی پیدا کنید. تمامی دوربین‌های این گوشی، عکس‌ها و ویدئوهایی با کیفیت بالا خلق می‌کند اما کیفیت ویدئوهای زوم شده خیلی خوب نیست.

البته سیستم دوربین آنر مجیک ۵ پرو خیلی هم بدون نقص نیست. در زوم دو برابری، برخلاف ادعای سازنده، اندکی از کیفیت عکس کم می‌شود و همانطور که گفتیم، ویدئوهای زوم شده نیز خیلی خوب نیست و خبری از ویدئوی 8K هم نیست. عجیب اینجا است که ویدئوهای 4K نیز نمی‌توانند بیشتر از ‍۱۵ دقیقه طول داشته باشند که اصلا برای کسانی که می‌خواهند از این گوشی برای فیلمبرداری استفاده کنند، کافی نیست.

با تمامی این نقطه‌ضعف‌ها، این گوشی یکی از پرچمدارها و کمرا فون‌های خوب ۲۰۲۳ محسوب می‌شود که علی‌رغم قیمت پایین از مشخصات و کیفیت بالایی برخوردار است اما اگر می‌خواهید از گوشی خود برای فیلمبرداری استفاده کنید، بهتر است که به سراغ گوشی دیگری بروید.

از مهم‌ترین مزایای گوشی Honor Magic5 Pro می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طراحی ساندویچ شیشه خمیده با ظاهر زیبا و امتیاز مقاومت محیطی IP68

  • نمایشگر OLED عالی با رزولوشن بالا، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز داینامیک و پشتیبانی از +HDR10
  • عملکرد درجه یک
  • کیفیت عالی عکس در تمامی دوربین‌ها و حتی دوربین سلفی
  • کیفیت بالای ویدئو در تمامی دوربین‌ها به جز دوربین تله‌فوتو

از مهم‌ترین معایب گوشی Honor Magic5 Pro می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لغزنده بودن
  • پایداری پایین پردازش گرافیکی
  • کیفیت پایین ویدئوهای زوم شده و محدودیت ویدئوهای 4K به ۱۵ دقیقه

۹- هواوی P60 Pro

گوشی هواوی P60 Pro، بدون در نظر گرفتن محدودیت داشتن از نظر دسترسی به سرویس‌های گوگل و اینترنت 5G، پرچمداری عالی و بدون شک، یکی از بهترین گوشی ها برای عکاسی در سال ۲۰۲۳ است. همه دوربین‌های این گوشی می‌توانند عکس‌ها و ویدئوهایی با کیفیت بالا بگیرند و قابلیت‌هایی مثل دیافراگم قابل تنظیم و تله‌ماکرو که دست عکاس را بسیار باز می‌گذارند، در کمتر گوشی دیگری یافت می‌شوند. این ویژگی‌ها واقعا برای یک گوشی موبایل منحصر به فرد و عالی هستند.

۱۰ گوشی برتر برای عکاسی

این گوشی نمایشگری از نوع LTPO OLED، تراشه اسنپدراگون قدرتمند، باتری بزرگ، عمر باتری بالا و سرعت شارژ بالایی دارد و مجهز به شارژری با دو پورت متفاوت است.

درست است که برخوردار نبودن از سرویس‌های گوگل و دسترسی نداشتن به اینترنت 5G به دلیل تحریم‌های ایالات متحده، نقطه ضعف فاجعه‌باری محسوب می‌شود اما با بعضی امکانات هواوی مثل AppGallery و GBox می‌توان از این گوشی استفاده لازم را برد و اینترنت 5G آنچنان ضروری نیست.

گوشي‌های هواوی همیشه دوربین‌هایی عالی داشته‌اند و حتی گوشي‌های میان-رده این برند نیز در بخش دوربین از بعضی پرچمداران بهتر بوده‌اند. این گوشی نیز استثنا نیست و بدون شک یکی از بهترین گوشی ها برای عکاسی در ۲۰۲۳ محسوب می‌شود.

مهم‌ترین مزیت‌های هواوی P60 Pro عبارتند از:

  • طراحی عالی و زیبا، مقاومت محیطی IP68
  • نمایشگر LTPO OLED معرکه با روشنایی بالا و پشتیبانی از +HDR10
  • عمر باتری کافی و سرعت شارژ بسیار بالا
  • کیفیت عکس و ویدئوی درجه یک در تمامی دوربین‌ها، شامل دوربین سلفی
  • دیافراگم قابل تنظیم واقعی روی دوربین اصلی
  • عکس‌ها و ویدئوهای معرکه تله‌ماکرو
  • تراشه قدرتمند
  • همگام‌سازی عالی با دیگر دستگاه‌ها در اکوسیستم هواوی

مهم‌ترین معایب هواوی P60 Pro عبارتند از:

  • نداشتن اینترنت 5G
  • برخوردار نبودن از سرویس‌های گوگل
  • جزئیات نسبتا پایین ویدئوها در مقایسه با دیگر پرچمداران هواوی
  • پایداری پردازشی پایین

۱۰- شیائومی ۱۲ لایت

آخرین گوشی که در این مقاله و به مناسبت روز جهانی عکاسی به شما مخاطبان گرامی مجله فناوری فرنا معرفی می‌کنیم، شیائومی ۱۲ لایت است. این گوشی قیمت بسیار پایینی دارد ولی با مشخصات خیره‌کننده‌ای در بازار موبایل یافت می شود و یکی از بهترین گوشی ها برای عکاسی در سال ۲۰۲۳ است.

شیائومی ۱۲ لایت

گوشی Xiaomi 12 Lite مجهز به شارژر سریع ۶۷ واتی، نمایشگر OLED پرچمدار، دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی و طراحی زیبا است.

عملکرد دوربین این گوشی در محدوده قیمتی خودش شاید از هر گوشی دیگری بهتر باشد. دوربین اصلی، دوربین اولتراواید و دوربین سلفی، همگی عکس‌ها و ویدئوهایی با کیفیت خیره‌کننده خلق می‌کنند. این گوشی را به علاقه‌مندان به عکاسی که به دنبال یک کمرا فون با قیمت پایین هستند، پیشنهاد می‌کنیم.

مهم‌ترین نقاط قوت شیائومی ۱۲ لایت به شرح زیر هستند:

  • عملکرد عالی تمامی دوربین‌ها، شامل دوربین سلفی
  • طراحی زیبا و سبک
  • نمایشگر رده پرچمدار با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و عمق رنگ ۱۲ بیت
  • سرعت شارژ بالا

مهم‌ترین نقاط ضعف شیائومی ۱۲ لایت به شرح زیر هستند:

  • عمر باتری خیلی بالا نیست
  • امتیاز مقاومت محیطی ندارد

سوالات پر تکرار

۱- بهترین گوشی برای عکاسی تا ۱۰ میلیون کدام است؟

از بهترین گوشی ها برای عکاسی تا ۱۰ میلیون می‌توان به شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو و پوکو ایکس ۴ پرو 5G اشاره کرد.

۲- بهترین دوربین گوشی ۲۰۲۳ کدام است؟

بهترین دوربین را در بین گوشي‌های سال ۲۰۲۳، گوشی هواوی P60 پرو دارد که رتبه اول دوربین گوشی جهان را به خودش اختصاص می‌دهد.

۳- آدرس سایت مقایسه کیفیت دوربین گوشی ها چیست؟

بهترین منبع برای مقایسه گوشی‌های موبایل از نظر دوربین، www.dxomark.com است.

۴- بهترین گوشی با دوربین عالی و قیمت مناسب کدام است؟

شیائومی ۱۲ لایت را می‌‌توان بهترین گوشی با دوربین عالی و قیمت مناسب دانست.

جمع‌بندی

در این مقاله به مناسبت روز جهانی عکاسی (۱۹ آگوست) بهترین گوشي ها برای عکاسی در سال ۲۰۲۳ را به شما معرفی کردیم. همچنین، گفتیم که به دلیل محدودیت‌های فیزیک اپتیک، مجهز کردن گوشی‌های نازک و سبک امروزی به دوربین‌هایی با قدرت دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای امکان‌پذیر نیست ولی بهترین برندهای گوشی مثل آیفون، سامسونگ، هواوی، شیائومی، اکسپریا، Vivo و گوگل پیکسل با جدیدترین فناوری‌ها توانسته‌اند گوشی‌های پرچمدار خود را به دوربین‌های بسیار خوب با قابلیت‌های عکاسی حرفه‌ای و با امکان خلق تصاویر با کیفیت معرکه، مجهز کنند.

منبع: gsmarena.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا