آموزشموبایل

شارژ معکوس چیست؟ آموزش استفاده از شارژ معکوس

قابلیت شارژ معکوس در گوشی چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟

این روزها، تقریبا همه گوشی‌های پرچمدار دارای فناوری شارژ معکوس هستند. اما شارژ معکوس (reverse charging) چیست و چطور می‌توانید با استفاده از این فناوری‌ گوشی دیگران را شارژ کنید؟ در این مقاله به طور کامل فناوری شارژ معکوس را توضیح می‌دهیم و به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید از آن استفاده کنید. با ما همراه باشید.

شارژ معکوس چیست؟

شارژ معکوس چیست

شارژ معکوس وایرلسی (wireless reverse charging) نوعی فناوری است که امکان استفاده از گوشی موبایل به عنوان صفحه شارژ وایرلسی برای شارژ کردن گوشی‌ها و دیگر دستگاه‌های دارای قابلیت شارژ بی‌سیم را فراهم می‌آورد.

برای مثال، با استفاده از این فناوری می‌توانید اسمارت واچ خود را روی سطح پشتی گوشی مجهز به قابلیت شارژ معکوس قرار دهید تا به صورت بی‌سیم، کمی از شارژ خود را به اسمارت واچ منتقل کند. مطابق انتظار، در این فرایند، شارژ گوشی کمتر و شارژ اسمارت واچ، بیشتر می‌شود. همچنین، می‌توانید در حالی که گوشی شما به شارژر وصل است، از این قابلیت استفاده کنید.

شارژ معکوس سیمی (wire reverse charging) نیز درست مثل فناوری شارژ معکوس وایرلسی، برای شارژ کردن دستگاهی دیگر با استفاده از گوشی ولی به صورت سیمی و با استفاده از کابل OTG انجام می‌شود.

سرعت شارژ معکوس چقدر است؟

شارژ معکوس وایرلسی به اندازه شارژ سیمی سرعت ندارد و راهکاری با توان پایین برای موقعیت‌های اضطراری است. مثلا، زمانی که دوست شما شارژرش را همراه ندارد و باتری گوشی‌اش در حالی خالی شدن است، شما می‌توانید کمی از شارژ گوشی خود را به او ببخشید. همچنین، از این قابلیت برای شارژ کردن هدفون‌های وایرلسی استفاده می‌شود.

در مقابل، شارژ معکوس سیمی با کابل OTG می‌تواند بسیار سریع باشد و حتمی امکان شارژ معکوس سیمی با سرعت ۴۵ وات در گوشی‌های پرچمدار سامسونگ یا با سرعت‌های ۶۸ وات، ۱۲۰ وات و بالاتر در بعضی از گوشی‌های چینی وجود دارد. این در حالی است که سرعت شارژ معکوس بی‌سیم در اکثر دستگاه‌های امروزی حدود ۴.۵ وات است.

البته فناوری شارژ بی‌سیم به سرعت در حال رشد است و برای مثال، گوشی گوگل پیکسل ۷ می‌تواند با استفاده از پیکسل شارژر، با سرعت ۲۳ وات شارژ شود و حتی برند گوشی موبایل آنر، فناوری شارژ بی‌سیم ۱۰۰ وات را نیز معرفی کرده است. هر دو این شارژرها دارای فناوری‌های خنک‌کننده داخلی هستند.

با این حال، فناوری شارژ معکوس وایرلسی به گوشی موبایل وابسته است و در حال حاضر نمی‌توان هیچ سیستم خنک کننده‌ای برای آن طراحی کرد و در نتیجه، سرعت شارژ معکوس وایرلسی فعلا در محدوده ۴.۵ وات باقی خواهد ماند.

پیشنهاد ما به شما:  فضای ابری شیائومی چیست؟ | از ورود تا خروج از فضای ابری

با قابلیت شارژ معکوس چه دستگاه‌هایی را می‌توان شارژ کرد؟

شارژ ایرباد با شارژ معکوس

هر دستگاهی که از استاندارد Qi برای شارژ وایرلسی استفاده کند، قابل شارژ شدن با قابلیت شارژ معکوس است. تقریبا تمامی گوشی‌های پرچمدار مثل نسل‌های جدید گوشی آیفون، گوشی‌های سری S سامسونگ گلکسی، ایرپادهای اپل، گلکسی بادهای سامسونگ و دیگر دستگاه‌ها مثل گوشی‌های گوگل پیکسل و هدفون‌های پیکسل باد را می‌توان با قابلیت شارژ معکوس، شارژ کرد. از جمله انواع دستگاه‌هایی که می‌توان با استفاده از قابلیت شارژ معکوس وایرلسی شارژ کرد می‌توان از موارد زیر نام برد:

  • ایربادهای وایرلسی: کیس بسیاری از ایربادهای وایرلسی مثل گلسی بادهای سامسونگ و ایرپادهای اپل استاندارد Qi هستند و با شارژ وایرلسی شارژ می‌شوند. از آن‌جایی که این دستگاه‌ها باتری کوچکی دارند، سرعت پایین شارژ معکوس وایرلسی، مشکل چندانی ایجاد نمي‌کند و حتی می‌توانید اصلا برای ایربادهای خود شارژر نداشته باشید و آن‌ها را صرفا با گوشی خود شارژ کنید که از نظر زیست محیطی بسیار ارزشمند است.
  • اسمارت واچ‌ها: بسیاری از اسمارت واچ‌های پرچمدار مثل گلکسی واچ‌ها، اپل واچ‌ها و … دارای استاندارد Qi هستند و مثل ایربادها، باتری‌های کوچکی دارند که به راحتی با شارژ معکوس پر می‌شود.
  • گوشی‌های دیگر: هر گوشی دارای استاندارد Qi را می‌توان با قابلیت شارژ معکوس وایرلسی شارژ کرد اما از آن‌جایی که باتری گوشی‌ها بزرگ و مصرف شارژ آن‌ها بسیار بیشتر از ایربادها و اسمارت واچ‌ها است، این راهکار فقط برای مواقع ضروری و انتقال اندکی شارژ به یک گوشی در حال خاموش شدن جواب می‌دهد.

چطور از شارژ معکوس استفاده کنیم؟

فرایند شارژ معکوس تقریبا در تمامی گوشی‌های موبایلی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، به یک صورت است اما شاید تفاوت‌هایی جزئی در بعضی از برندها داشته باشد. به طور کلی برای استفاده از شارژ معکوس باید به صورت زیر پیش بروید:

۱- سازگاری دستگاه‌ها را بررسی کنید: اول مطمئن شوید که گوشی موبایل شما دارای قابلیت شارژ معکوس وایرلسی است و سپس، بررسی کنید که دستگاهی که می‌خواهید شارژ کنید، استاندارد Qi داشته باشد.
۲- میزان شارژ گوشی را بررسی کنید: شارژ گوشی که قرار است به عنوان منبع تغذیه استفاده شود، باید حداقل ۲۰ درصد باشد.
۳- قابلیت شارژ معکوس را فعال کنید: با ورود به تنظیمات باتری و شارژ گوشی، قابلیت شارژ معکوس را فعال کنید. همانطور که گفتیم این قابلیت در گوشی‌های مختلف به نام‌های مختلفی مثل Wireless PowerShare و Battery Share شناخته می‌شود.
۴- آماده‌سازی دستگاه: دستگاهی را که می‌خواهید به صورت معکوس شارژ کنید، روشن کنید.
۵- قرار دادن دو دستگاه در مجاورت هم: گوشی را روی نمایشگر بخوابانید به طوری که سطح پشتی گوشی به سمت بالا قرار بگیرد. سپس، دستگاهی را که می‌خواهید شارژ کنید، در مرکز سطح پشتی گوشی قرار دهید. دقت داشته باشید که هیچ جسم فلزی نباید بین دو دستگاه باشد.
۶- شروع شارژ: در صورتی که پس از گذشت پنج ثانیه شارژ شدن دستگاه شروع نشد، موقعیت آن را تغییر دهید و مجددا تلاش کنید.
۷- پایان شارژ: در صورتی که دستگاه در حال شارژ را به مدتی بیش از ۲ دقیقه از گوشی جدا کنید، فرایند شارژ معکوس به صورت خودکار، متوقف خواهد شد. با این حال، بهتر است که بلافاصله پس از پایان شارژ، این قابلیت را به صورت دستی و با مراجعه به تنظیمات باتری، خاموش کنید.

پیشنهاد ما به شما:  کدهای مخفی گوشی

آموزش فعال سازی شارژ معکوس سامسونگ

۱- پنل نوتیفیکیشن را در گوشی سامسونگ خود، پایین بکشید و قابلیت Wireless PowerShare را فعال کنید. همچنین با مراجعه به بخش تنظیمات باتری در گوشی سامسونگ می‌توانید این قابلیت را فعال کنید. دقت داشته باشید که فقط گوشی‌های پرچمدار سامسونگ دارای قابلیت شارژ معکوس هستند.
۲- دستگاهی را که می‌خواهید شارژ کنید، در مرکز سطح پشتی دستگاه گلکسی خود قرار دهید.
۳- در پیامی که روی نمایشگر ظاهر می‌شود، روی گزینه OK کلیک کنید تا نمایشگر گوشی سامسونگ شما قفل شود.

شارژ معکوس سامسونگ

آموزش شارژ معکوس آیفون

نحوه استفاده از شارژ معکوس آیفون بسیار ساده است و برای این کار تنها کافی است که یک سر یک کابل USB را به گوشی آیفون و سر دیگر آن را به دستگاهی که می‌خواهید شارژ شود، وصل کنید. به همین سادگی!

آموزش شارژ معکوس شیائومی

برای استفاده از قابلیت شارژ معکوس در گوشی شیائومی به ترتیب زیر پیش بروید:

۱- به تنظیمات گوشی بروید و سپس روی گزینه باتری ضربه بزنید تا وارد تنظیمات باتری شوید.
۲- سپس، مجددا روی گزینه باتری ضربه بزنید و گزینه شارژ معکوس (Reverse charging) یا گزینه شارژ معکوس وایرلسی (Wireless reverse charging) را فعال کنید.
۳- دستگاهی را که می‌خواهید شارژ کنید، در مرکز سطح پشتی گوشی شیائومی خود قرار دهید.

آموزش شارژ معکوس هواوی

برای استفاده از قابلیت از شارژ معکوس در گوشی هواوی به ترتیب زیر پیش بروید:

۱- وارد تنظیمات گوشی شوید، روی گزینه باتری (Battery) ضربه بزنید و سپس، Wireless Reverse Charging را در حالت فعال قرار دهید.
۲- دستگاهی که می‌خواهید آن را شارژ کنید، روی مرکز سطح پشتی گوشی هواوی قرار دهید.

کدام گوشی‌ها دارای قابلیت شارژ معکوس هستند؟

بسیاری از گوشی‌های پرچمدار، قابلیت شارژ معکوس دارند اما معمولا نام آن در رابط کاربری گوشی‌ها متفاوت است. در بسیاری از گوشی‌ها قابلیت شارژ معکوس در تنظیمات شارژ گوشی با نام به اشتراک‌گذاری باتری (Battery Share) شناخته می‌شود و در دستگاه‌های سامسونگ، با اشتراک‌گذاری شارژ وایرلسی (Wireless PowerShare) نام دارد اما در تمامی این گوشی‌ها به یک صورت کار می‌کند و از آن‌جایی که بر اساس استاندارد Qi است، می‌توانید با استفاده از یک دستگاه موبایل دارای قابلیت شارژ معکوس، هر دستگاهی را از هر برندی که استاندارد Qi داشته باشد، شارژ کنید.

مزیت‌های استفاده از شارژ معکوس چیست؟

حالا که گفتیم شارژ معکوس چیست و چطور کار می‌کند، بد نیست که مزیت‌های استفاده از این تکنولوژی را برای شما توضیح دهیم. از مهم‌ترین مزیت‌های شارژ معکوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شارژ کردن دستگاه با دستگاه بدون نیاز به شارژر: با استفاده از این قابلیت، می‌توانید بدون نیاز به شارژر، دستگاه دیگری را با گوشی خود شارژ کنید که به ویژه برای شارژ کردن هدفون‌ها، اسمارت واچ‌ها و دیگر لوازم جانبی دارای باتری کوچک و استاندارد Qi کاربرد دارد.
    منبع شارژ اضطراری: گوشی موبایلی که دارای قابلیت شارژ معکوس باشد، مثل یک پاوربانک همیشه همراه شما است و هر زمان که نیاز باشد، می‌توانید یک دستگاه دارای استاندارد Qi را با آن شارژ کنید.
  • سازگاری با دستگاه‌های مختلف: همانطور که گفتیم، هر دستگاه دارای استاندارد Qi را می‌توان با شارژ معکوس وایرلسی شارژ کرد. بنابراین، اگر برای مثال گوشی S24 سامسونگ داشته باشید، می‌توانید ایرپادهای اپل دوست خود را شارژ کنید.
  • سازگاری با محیط زیست: قابلیت شارژ معکوس، نیاز به داشتن چندین شارژر برای دستگاه‌های مختلف را کمتر می‌کند و بنابراین، با کاهش تقاضا، سبب کاهش تولید شارژرهای اضافی خواهد شد که از نظر زیست محیطی اهمیت دارد.
پیشنهاد ما به شما:  بررسی گوشی A34 سامسونگ

سوالات پر تکرار

۱- شارژ معکوس شیائومی چیست؟

شارژ معکوس شیائومی قابلیتی است که بعضی از گوشی‌های پرچمدار شیائومی را قادر می‌سازد تا به صورت وایرلسی، دستگاه‌های دارای استاندارد Qi را شارژ کند.

۲- چگونه شارژ معکوس شیائومی را فعال کنیم؟

برای فعال کردن شارژ معکوس شیائومی وارد تنظیمات گوشی شوید، به قسمت باتری (Battery) بروید، مجددا روی گزینه باتری (Battery) ضربه بزنید. در گزینه‌هایی که نمایش داده می‌شود، گزینه شارژ معکوس (Reverse charging) یا گزینه شارژ معکوس وایرلسی (Wireless reverse charging) را فعال کنید.

۳- چه گوشی‌هایی شارژ معکوس دارند؟

گوشی‌های پرچمدار جدید مثل نسل‌های جدیدی آیفون، گوشی‌های سری S و سری Z سامسونگ، بعضی از گوشی‌های پرچمدار شیائومی، گوشی‌های پرچمدار هواوی، نسل‌های جدید گوشی‌های گوگل پیکسل، نسل‌های جدید گوشی‌های پرچمدار موتورولا مثل موتورولا اج ۴۰ پرو و Razr Plus 2023، ناتینگ فون ۲، ایسوس زنفون ۱۰، اکسپریا 1V، ردمی نوت ۹، ویوو U20 و … دارای قابلیت شارژ معکوس هستند.

جمع‌بندی

یکی از قابلیت‌هایی که در نسل‌های جدید گوشی‌های پرچمدار برندهای مختلف مثل آیفون، سامسونگ گلکسی، هواوی، شیائومی، موتورولا، ناتینگ فون، زنفون، اکسپریا و … ترند شده، قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم یا سیمی است.

قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم این امکان را به شما می‌دهد تا از گوشی خود برای شارژ کردن هر دستگاه دارای استاندارد ، Qi به صورت بی‌سیم استفاده کنید. البته، سرعت شارژ معکوس بی‌سیم این روزها از ۴.۵ وات فراتر نمی‌رود اما بعضی گوشی‌ها مثل آیفون دارای قابلیت شارژ معکوس سیمی هستند که با سرعت بالایی انجام می‌شود. با شارژ معکوس می‌توانید دستگاه‌هایی مثل گوشی‌های موبایل دیگر، اسمارت واچ‌ها و هدفون‌ها را در صورت داشتن سازگاری لازم، شارژ کنید.

در این مقاله به طور کامل به شما مخاطبان گرامی مجله تکنولوژی فرنا توضیح دادیم که شارژ معکوس چیست و چطور می‌توانید از گوشی خود برای شارژ کردن دستگاهی دیگر استفاده کنید. همچنین، نحوه استفاده از قابلیت شارژ معکوس گوشی‌های آیفون، سامسونگ، هواوی و شیائومی را برای شما توضیح دادیم و گفتیم که استفاده از شارژ معکوس چه مزیت‌هایی دارد.

منابع:
hihonor.com
gadgetmates.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا