آموزشسخت افزار

کامل‌ترین راهنمای خرید لپ تاپ تا ۱۵ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲

با کمتر از ۱۵ میلیون چه لپ تاپی بخریم؟

با کاهش شدید ارزش پول ملی در چند سال اخیر و افزایش ناچیز درآمد اکثر مردم، خرید وسایل معمولی و ضروری مثل گوشی و لپ تاپ به چالشی برای قشر گسترده‌ای از جامعه تبدیل شده است. در چنین شرایطی، لپ تاپ‌های اقتصادی که به دلیل نداشتن بعضی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های غیرضروری، قیمت پایین‌تری در مقایسه با دیگر لپ تاپ‌ها دارند، تا حدی نیاز بازار را تأمین کرده‌اند. در سال ۱۴۰۲ اگه می‌خواهید لپ تاپی برای کارهای روزمره بخرید که نیازهای ابتدایی شما را برطرف کند، حداقل باید ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان کنار بگذارید. در این مقاله با راهنمای خرید لپ تاپ تا ۱۵ میلیون در خدمت شما مخاطبان گرامی مجله فناوری فرنا هستم. با ما همراه باشید.

راهنمای خرید لپ تاپ تا ۱۵ میلیون تومان

همانطور که گفتیم، اگر قصد خرید لپ تاپ اقتصادی دارید، حداقل باید بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون پول کنار بگذارید و با کمتر از این پول، نمی‌توانید لپ تاپ نو بخرید. اما در هنگام خرید لپ تاپ اقتصادی باید به چه ویژگی‌هایی توجه داشته باشید و از چه ویژگی‌هایی صرف نظر کنید؟

رزولوشن و اندازه نمایشگر خیلی مهم نیست

یکی از مواردی که می‌تواند تأثیر زیادی روی قیمت لپ تاپ داشته باشد، رزولوشن نمایشگر است که به جز برای کسانی که نیازمند لپ تاپی برای کار گرافیکی هستند، اهمیت زیادی ندارد. بنابراین، با پول کمتر از ۱۵ میلیون، حتی به نمایشگری ۱۲ تا ۱۴ اینچی با رزولوشن HD نیز قانع باید. البته بعضی از لپ تاپ‌ها در همین بازه قیمتی، نمایشگرهای Full HD با ابعاد بزرگ‌تر دارند اما خرید آن لپ تاپ‌ها را به کسانی توصیه می‌کنیم که می‌خواهند از لپ تاپ برای کارهای گرافیکی سبک یا تماشای فیلم و سریال استفاده کنند که در آن صورت، اسپیکر خوب و داشتن جک هدفون نیز اهمیت پیدا می‌کند.

رزولوشن لپ تاپ راهنمای خرید لپ تاپ تا ۱۵ میلیون

تراشه اینتل Core-i3 در کنار ۴ تا ۸ گیگابایت رم برای شما کافی است

لپ تاپ‌های زیر ۱۵ میلیون تومان نباید برای کاربردی به غیر از کاربردهای معمولی روزمره مثل مرور وب، کار کردن با نرم‌افزارهای سبک مثل مایکروسافت آفیس، پخش فایل‌های چند رسانه‌ای مثل موزیک و ویدئو، چک کردن ایمیل و … خریداری شوند و برای چنین کارهایی تراشه اینتل Core-i3 در کنار ۴ تا ۸ گیگابایت رم کار شما را راه می‌اندازد اما خرید لپ تاپ‌های دارای سخت‌افزارهای ضعیف‌تر را اصلا توصیه نمی‌کنیم.

پیشنهاد ما به شما:  اولترابوک چیست و چه تفاوتی با نوت بوک دارد؟

به دنبال کارت گرافیک اختصاصی نباشید

در بخش‌ بعدی این راهنمای خرید لپ تاپ تا ۱۵ میلیون خواهید دید که هیچ کدام از لپ تاپ‌های خوبی که در این بازه قیمتی به شما معرفی می‌کنیم، کارت گرافیک اخصاصی ندارند و بنابراین، به شما توصیه می‌کنیم که وقت خود را برای پیدا کردن لپ تاپی با کارت گرافیک اختصاصی و قیمت زیر ۱۵ میلیون، هدر ندهید زیرا حتی اگر چنین لپ تاپی پیدا کنید، باید نقطه ضعف‌های بزرگی داشته باشد.

اجازه دهید خیال شما را راحت کنیم؛ با قیمت زیر ۱۵ میلیون نمی‌توانید لپ تاپی برای کارهای گرافیکی یا گیمینگ بخرید و بنابراین، دلیلی هم ندارد که روی گرافیک خیلی حساس باشید. در این محدوده قمیتی، کارت گرافیک یکپارچه Intel UHD Graphics خیلی کارت گرافیک خوبی محسوب می‌شود و نیازهای گرافیکی شما را برطرف می‌کند.

۱۲۸ تا ۲۵۶ گیگابایت هارد SSD منطقی به نظر می‌رسد

هارد SSD گران‌تر از هارد HDD است اما از سرعت و طول عمر بسیار بالاتری برخوردار است. در بازه زیر ۱۵ میلیون، ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD خیلی خوب محسوب می‌شود و حتی ۱۲۸ گیگابایت حافظه SSD نیز بد نیست. اگر حافظه بیشتری نیاز دارید، می‌توانید در این بازه قیمتی لپ تاپ‌هایی با ۵۱۲ گیگابایت هارد HDD پیدا کنید.

بهترین لپ تاپ تا ۱۵ میلیون

در این بخش از راهنمای خرید لپ تاپ تا ۱۵ میلیون می‌خواهیم بهترین لپ تاپ‌هایی را که می‌توانید تا قیمت حدود ۱۵ میلیون در بازار لپ تاپ ایران پیدا کنید، به شما معرفی کنیم. همچنان با مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

۱- لپ تاپ HP اولترا لایت ۱۴ اینچی Intel Quad-Core N4120

برند اچ پی به ساخت لپ تاپ‌های بسیار بادوام برای انجام کارهای اداری و روزمره معروف است که تا سال‌ها می‌توانند برای شما خدمت کنند. بهترین لپ تاپ اچ پی که می‌توانید با قیمت حدود ۱۵ میلیون تومان بخرید، لپ تاپ اچ پی اولترا لایت ۱۴ اینچی دارای پردازنده چهارهسته‌ای سلرون N4120 است.

لپ تاپ اچ پی اولترا لایت ۱۴ اینچی

نمایشگر ۱۴ اینچی این لپ تاپ، رزولوشن HD دارد که اگرچه خیلی پایین است اما جوابگوی کاربردهای روزانه و اداری است. همانطور که در مقاله «۵ اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ» گفتیم، خرید لپ تاپی با رزولوشن نمایشگر بالا برای کاربردهای روزمره و برای کسانی که نمی‌خواهند از لپ تاپ برای کارهای گرافیکی استفاده کنند، هزینه کردن بیش از حد است. گذشته از این، نمایشگر ۱۴ اینچی کوچک‌تر از آن است که رزولوشن HD تصاویر خیلی بی‌کیفیتی به شما بدهد و بعید است کسی چنین لپ تاپی را برای کارهای گرافیکی یا تماشای محتواهای ویدئویی با کیفیت بخرد. این نمایشگر، حاشیه‌های بسیار نازکی دارد که در زیبایی لپ تاپ تأثیر زیادی دارد.

پردازنده سلرون N4120 ۴ هسته و ۴ رشته دارد و بنابراین، مشکلی در اجرای کارهای روزمره مثل مرور وب یا نرم‌افزارهای آفیس ندارد. این تراشه مجهز به کارت گرافیک Intel UHD Graphics 600 است که گرافیک مطلوب و کافی برای این لپ تاپ اچ پی فراهم می‌آورد.

پیشنهاد ما به شما:  دانلود استوری اینستاگرام | آموزش 0 تا 100

شما می‌توانید این لپ تاپ را با ۴ یا ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت هارد SSD با قیمت زیر ۱۵ میلیون تومان در بازار پیدا کنید. همچنین، لپ تاپ HP Ultra Light Intel Quad-Core N4120 دارای شکاف کارت حافظه SD کارت است و از ۱۲۸ گیگابایت حافظه خارجی نیز پشتیبانی می‌کند.

این لپ تاپ از نظر پورت چیزی کم ندارد و دارای پورت‌های USB-C 3.1، USB-A 3.1، HDMI و دیگر پورت‌های ضروری است و تنها یک کیلو و ۴۵۰ گرم وزن دارد که خیلی سبک محسوب می‌شود.

۲- لپ تاپ لنوو آیدیاپد 3i نسخه ۲۰۲۳

برند لپ تاپ لنوو همواره لپ تاپ‌های اقتصادی خوبی وارد بازار می‌کند و آیدیاپدها، از ساده‌ترین و ارزان‌قیمت‌ترین لپ تاپ‌های این برند هستند. این شرکت در سال ۲۰۲۳، لپ تاپ IdeaPad 3i را پردازنده اینتل Core-i3-1115G4 معرفی کرده است که نه تنها به خوبی از عهده انجام کارهای روزانه بر می‌آید، بلکه با داشتن کارت گرافیک Intel UHD Graphics عملکرد گرافیکی خوبی هم دارد که اگرچه برای ویرایش عکس و ویدئو یا گیمینگ مناسب نیست اما نیازهای گرافیکی پایه‌ای شما را برطرف می‌کند.

لپ تاپ لنوو آیدیاپد 3i نسخه ۲۰۲۳

این لپ تاپ دارای نمایشگر فول اچ دی ۱۴ اینچی است و به ویژه برای کاربرانی که به دنبال لپ تاپی ارزان‌قیمت هستند که بتوانند با آن فیلم و سریال نیز ببینند، گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. این نمایشگر، حاشیه‌های نازکی دارد که اثر مثبتی روی تجربه بصری شما می‌گذارند.

وزن این لپ تاپ چیزی حدود ۲ کیلوگرم است که اگرچه خیلی سبک نیست، اما آنقدرها هم سنگین به نظر نمی‌رسد. بخشی از وزن Lenovo IdeaPad i3 (2023) به دلیل باتری بزرگی است که می‌تواند بیش از ۷ ساعت شارژ نگه دارد و بنابراین، برای کسانی که می‌خواهند از این لپ تاپ در مکان‌هایی که به پریز برق دسترسی ندارند، استفاده کنند، مناسب‌ به نظر می‌رسد.

۳- لپ تاپ ایسوس کروم بوک بیزینس

کروم بوک‌ها، لپ تاپ‌های اقتصادی ایسوس هستند و اگر کروم بوکی می‌خواهید که زیر ۱۵ میلیون تومان قیمت داشته باشد، ChromeBook Business با پردازنده سلرون N4500 برای شما مناسب به نظر می‌رسد. این لپ تاپ می‌تواند کارهای روزمره را به خوبی انجام دهد و دارای کارت گرافیک یکپارچه Intel UHD Graphics است که پردازش گرافیکی مناسبی را برای نمایشگر غول‌پیکر ۱۷.۳ اینچی دارای رزولوشن فول اچ دی، فراهم می‌آورد و این لپ تاپ را برای کسانی که می‌خواهند با آن فیلم و سریال ببینند یا کارهای گرافیکی سبکی انجام دهند، مناسب می‌سازد. نمایشگر این لپ تاپ ایسوس، حاشیه‌های بسیار نازکی دارد که در زیبایی‌شناسی و تجربه بصری، تأثیر زیادی دارند.

لپ تاپ ایسوس کروم بوک بیزینس

ایسوس کروم بوک بیزنس که بهترین لپ تاپ تا ۱۵ میلیون ایسوس است، حتی با داشتن نمایشگر بسیار بزرگ، چندان هم سنگین نیست و تنها حدود ۲.۵ کیلوگرم وزن دارد که بخشی از آن به دلیل باتری بسیار بزرگی است که می‌تواند تا رقم شگفت‌انگیز ۱۷ ساعت، شارژ نگه دارد.

پیشنهاد ما به شما:  حل مشکل ریختن آب روی کیبورد لپ تاپ در ۱۰ مرحله

۴- لپ تاپ سامسونگ کروم بوک پلاس V2 دو-در-یک

برند سامسونگ نیز لپ تاپ‌های کروم بوک تولید می‌کند و اگر به دنبال لپ تاپی از این برند کره‌ای با قیمت زیر ۱۵ میلیون هستید، باید از بین کروم بوک‌ها انتخاب کنید. لپ تاپ سامسونگ ChromeBook Plus V2 2-in-1 با پردازنده سلرون دارای نرخ ساعت ۱.۵ گیگاهرتز برای انجام اکثر کارهای روزمره مناسب است و با داشتن دارای کارت گرافیک یکپارچه Intel UHD Graphics 615 توان پردازشی گرافیکی کافی نیز دارد.

لپ تاپ سامسونگ کروم بوک پلاس V2 دو-در-یک

این لپ تاپ کوچک و سبک دارای نمایشگر لمسی ۱۲.۲ اینچی با رزولوشن ۱۶۰۰ در ۶۰۰ پیکسل است که قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارد و می‌توان از آن به صورت تبلت استفاده کرد. گذشته از این، سامسونگ کروم بوک پلاس وی ۲ دو-در-یک با قلم الکترونیکی به فروش می‌رسد که می‌توانید از آن برای نوشتن و طراحی کردن استفاده کنید.

اگر به دنبال لپ تاپ ۲-در-۱ برای کاربردهای روزانه با قیمت زیر ۱۵ میلیون تومان هستید، همین لپ تاپ کروم بوک سامسونگ بهترین گزینه‌ای است که می‌توانیم در این راهنمای خرید لپ تاپ تا ۱۵ میلیون به شما معرفی کنیم.

سوالات پر تکرار

۱- بهترین لپ تاپ تا ۱۵ میلیون برای گیم کدام است؟

لپ تاپ ایسوس کروم بوک بیزینس با پردازنده سلرون N4500 می‌توان بهترین لپ تاپ تا ۱۵ میلیون برای گیم دانست.

۲- بهترین لپ تا ۲۰ میلیون کدام است؟

بهترین لپ تاپ تاپ ۲۰ میلیون در سال ۱۴۰۲، لپ تاپ لنوو V15 با پردازنده اینتل Core-i3، هارد SSD دارای ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت، ۴ گیگابایت رم و کارت گرافیک Nvidia است.

۳- بهترین لپ تاپ تا ۱۶ میلیون کدام است؟

لپ تاپ HP Ultra Light Intel Quad-Core N4120 با ۸ گیگابایت رم را می‌توان بهترین لپ تاپ تا ۱۶ میلیون دانست.

جمع‌بندی

در سال ۱۴۰۲، کمترین پولی که برای خرید لپ تاپ نو می‌توانید خرج کنید، بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است. در این بازه قیمتی به دنبال لپ تاپ‌هایی با نمایشگرهای 4K، پردازنده‌های قوی‌تر از اینتل Core-i3، کارت گرافیک اختصاصی یا هارد SSD با ظرفیت بیش ۲۵۶ گیگابایت نباشد، بلکه به وزن لپ تاپ، عمر باتری، ماندگاری لپ تاپ و موارد مشابه توجه داشته باشید تا بتوانید لپ تاپی بخرید که چند سالی به راحتی از آن برای کارهای روزمره استفاده کنید.

در این راهنمای خرید لپ تاپ تا ۱۵ میلیون، چهار لپ تاپ HP Ultra Light Intel Quad-Core N4120، لنوو آیدیاپد 3i نسخه ۲۰۲۳، ایسوس ChromeBook Business با پردازنده سلرون N4500 و سامسونگ ChromeBook Plus V2 2-in-1 با پردازنده سلرون را به عنوان بهترین لپ تاپ‌هایی که می‌توانید با کمتر از ۱۵ میلیون تومان بخرید، به شما معرفی کردیم اما قطعا اگر بیشتر جستجو کنید، می‌توانید گزینه‌های بیشتری بیابید و شاید در بین آن‌ها، لپ تاپی متناسب‌تر با نیازمندی‌های شما یافت شود.

منبع:
pcguide.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا