بررسی و مقایسهموبایل

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5

گوشی تاشوی ضد آب سامسونگ با لولایی جدید و طراحی بدون فاصله

شرکت سامسونگ در ۲۶ جولای ۲۰۲۳ از جدیدترین خانواده گوشی‌های تاشوی خودش یعنی Galaxy Z Fold 5 و Galaxy Z Flip 5 رونمایی کرد. این گوشي‌ها با برطرف کردن بعضی از مهم‌ترین نقطه ضعف‌های نسل‌های قبلی گوشي‌های تاشوی سامسونگ توجهات بسیار زیادی را به خودشان جلب کرده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 بپردازیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید... نمایش

بررسی سریع گوشی Samsung Galaxy Z Fold 5

طراحی بدون فاصله، تراشه کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و مجهز بودن به گوریلا گلس ویکتوس ۲ سه ویژگی‌ اصلی گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ هستند اما آیا این قدم رو به جلوی کوچک برای گوشی‌های خانواده Fold می‌تواند به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در صنعت گوشی‌های تاشونده تبدیل شود؟

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی z fold 5

سامسونگ با معرفی گوشی Z Fold 5 یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که تاشونده‌های این برنده کره‌ای تا به امروز با آن مواجه بوده‌اند، یعنی فاصله V-شکل بین دو نیمه گوشی در حالت تاشده را حل کرده است؛ زمانی گلکسی زد فولد ۵ یا گلکسی فولد زد فلیپ ۵ را تا می‌کنید، هیچ فاصله‌ای بین دو نیمه گوشی باقی نمی‌ماند و دو نیمه کاملا روی همدیگر می‌خوابند تا سامسونگ بتواند از این نظر خودش را به رقبا برساند.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا شرکت سامسونگ که بدون شک اگر بزرگ‌ترین و قوی‌ترین سازنده گوشی‌های موبایل نباشد، یکی از دو تای برتر است، در طراحی گوشي‌های تاشوی دارای طراحی بدون فاصله از رقبا جا مانده بود؟

واقعیت این است که پیش از معرفی نسل پنجم فولد و فلیپ، تقریبا هیچ‌کدام از گوشی‌های تاشوی موجود در بازار موبایل که طراحی بدون فاصله داشتند، ضد آب نبودند ولی سامسونگ با معرفی لولای جدیدی توانسته این این مشکل را حل کند و گوشی‌هایی با امتیاز مقاومت محیطی IPX8 وارد بازار کند که نه تنها می‌توانند به مدت نیم ساعت در عمق یک و نیم متری آب دوام بیاورند، بلکه طراحی بدون فاصله نیز دارند. تنها گوشی که می‌تواند تا به امروز (یکم شهریور ۱۴۰۲) از این نظر با گوشي‌های تاشوی جدید سامسونگ برابری کند، هواوی میت ایکس ۳ است.

گذشته از این، سامسونگ گلکسی Z Fold 5 دارای قابی از جنس آلومینیوم زرهی و پوششی از جنس گوریلا گلس ویکتوس ۲ است که آن را به یکی از مستحکم‌ترین گوشي‌های موجود در بازار تبدیل می‌کنند. وقتی پول خیلی زیادی بابت یک گوشی می‌پردازید، انتظار منطقی این است که به راحتی آسیب نبیند.
تراشه این گوشی به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ ارتقاء یافته است که نرخ CPU و GPU بالاتری در مقایسه با تراشه به کار رفته در نسل قبلی دارد. همچنین، حافظه ذخیره‌سازی نیز به UFS 4.0 ارتقاء پیدا کرده است.

مابقی مشخصات Galaxy Z Fold 5 کاملا مشابه گوشی Z Fold 4 است. صفحه نمایش AMOLED تاشونده همان نمایشگر ۷.۶ اینچی Dynamic AMOLED 2X با تراکم پیکسلی ۳۷۳ پیکسل بر اینچ، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و پشتیبانی از +HDR10 است، دوربین سلفی ۴ مگاپیکسلی زیر نمایشگر قرار دارد تا مزاحم دید کاربر نباشد و از قلم S نیز پشتیبانی می‌کند. در واقع، کیس نازک‌تر قلم S با اینکه بخشی از خود گوشی محسوب نمی‌شود اما بعد از سه مورد اصلی که در ابتدای این بررسی گوشی سامسونگ Z Fold 5 به آن‌ها اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین بهبودها نسبت به نسل قبلی محسوب می‌شود.

در سمت بیرونی گوشی می‌توانید همان نمایشگر ۶.۲ اینچی Dynamic AMOLED دارای نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و +HDR10 پیدا کنید که در Galaxy Z Fold 4 به کار رفته بود. این نمایشگر، سوراخ دوربین سلفی را دارد و از قلم S پشتیبانی نمی‌کند.

سیستم دوربین دیگر بخشی است که به طور کامل از گلکسی زد فولد ۴ به ارث رفته است. دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با پایدارسازی اپتیکی تصویر، دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی، و دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با زوم اپتیکی ۳ برابری و قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر دقیقا همان سیستم دوربین به کار رفته در نسل قبلی است اما انتظار می‌رود که با ارتقاء تراشه به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و افزایش توان رایانشی، کیفیت عکس‌ها و ویدئوها افزایش پیدا کرده باشد. در بخش بررسی گوشی سامسونگ Z Fold 5 از نظر سیستم دوربین به تفصیل در رابطه با کیفیت عکس‌ها و ویدئوها صحبت می‌کنیم.

یکی دیگر از بخش‌ها که انتظار می‌رود تا تراشه بهتر و بهینه‌تر آن را بهبود بخشیده باشد، عمر باتری است. با اینکه فولد ۵ از همان باتری ۴۴۰۰ میلی آمپری به کار رفته در فولد ۴ تغذیه می‌شود و دارای قابلیت شارژ سیمی ۲۵ واتی و شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی است اما احتمالا تحمل باتری بالاتری در مقایسه با نسل قبلی دارد.

مشخصات گوشی Samsung Galaxy Fold 5

در جدول زیر می‌توانید مهم‌ترین مشخصات گوشی تاشوی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ را ببینید:

تاریخ معرفی ۲۶ جولای ۲۰۲۳
تاریخ ورود به بازار ۱۱ آگوست ۲۰۲۳
قیمت در زمان عرضه ۱۶۹۰ دلار/۱۷۹۹ یورو
طراحی و ساخت
  • ابعاد در حالت باز: ۱۵۴.۹ در ۱۲۹.۹ در ۶.۱ میلی متر
  • ابعاد در حالت تاشده: ۱۵۴.۹ در ۶۷.۱ در ۱۳.۴ میلی متر
  • وزن: ۲۵۳ گرم
  • بدنه: سطح جلویی در حالت تاشده از جنس گوریلا گلس ویکتوس ۲، سطح جلویی در حالت باز از جنس پلاستیک، سطح پشتی از جنس گوریلا گلس ویکتوس ۲ و قاب از جنس آلومینیوم زرهی با مقاومت در مقابل ضربه و خش
  • مقاومت محیطی: IPX8 (تا نیم ساعت در عمق ۱.۵ متری آب)
نمایشگر
  • صفحه نمایش اصلی و تاشونده: Dynamic AMOLED 2X با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، اندازه ۷.۶ اینچی، نسبت نمایشگر به بدنه ۹۱.۱ درصدی، رزولوشن ۱۸۱۲ در ۲۱۷۶ پیکسل، تراکم پیکسلی حدود ۳۷۳ پیکسل بر اینچ و پشتیبانی از قلم S
  • صفحه نمایش پشتی: نمایشگر ۶.۲ اینچی از نوع Dynamic AMOLED 2X با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، رزولوشن ۹۰۴ در ۲۳۱۶ پیکسل، پوشش گوریلا گلس ویکتوس ۲ و نسبت تصویر ۲۳.۱ :۹
سیستم عامل و رابط کاربری سیستم عامل اندروید ۱۳ با رابط کاربری One UI 5.1.1
تراشه
  • کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با فرایند ساخت چهار نانومتری
  • پردازنده مرکزی: هشت هسته‌ای شامل یک هسته Cortex-X3 با نرخ ساعت ۳.۳۶ گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A715 با نرخ ساعت ۲.۸ گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A710 با نرخ ساعت ۲.۸ گیگاهرتز و سه هسته Cortex-A510 با نرخ ساعت ۲.۰ گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: Adreno 740
حافظه داخلی و رم
  • ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۲ گیگابایت رم / حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت و ۱۲ گیگابایت رم / حافظه داخلی یک ترابایت و ۱۲ گیگابایت رم
  • نوع حافظه ذخیره‌سازی: UFS 4.0
  • شکاف کارت حافظه: ندارد
سیستم دوربین پشتی
  • دوربین اصلی: رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی ۲۳ میلی متر (واید)، اندازه پیکسل ۱.۰ میکرومتر، فوکوس خودکار تشخیص فاز از نوع پیکسل دوگانه و پایدارسازی اپتیکی تصویر
  • دوربین تله‌فوتو: رزولوشن ۱۰ مگاپیکسل، زوم اپتیکی ۳ برابری، گشودگی دیافراگم f/2.4، فوکوس خودکار تشخیص فاز و پایدارسازی اپتیکی تصویر
  • دوربین اولتراواید: رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.2، اندازه پیکسل ۱.۱۲ میکرومتر و زاویه دید ۱۲۳ درجه
  • قابلیت‌های سیستم دوربین پشتی: فلش LED، پانوراما، HDR
  • کیفیت‌های فیلمبرداری دوربین پشتی: 8K@30fps، 4K@60fps، 1080p@60/240fps (gyro-EIS)، 720p@960fps (gyro-EIS)، +HDR10
سیستم دوربین سلفی
  • دوربین سلفی جلویی: رزولوشن ۴ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی ۲۶ میلی متر (واید)، اندازه پیکسل ۲.۰ میکرومتر، زیر نمایشگر
  • دوربین سلفی پشتی: رزولوشن ۱۰ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی ۲۴ میلی متر (واید)، اندازه سنسور یک-سوم اینچ، اندازه پیکسل ۱.۲۲ میکرومتر
  • قابلیت‌ها: HDR
  • کیفیت‌های فیلمبرداری: 4K@30/60fps، 1080p@30/60fps (gyro-EIS)
سیستم صوتی
  • اسپیکر: از نوع استریو اسپیکر
  • جک ۳.۵ میلی متری: ندارد
  • کیفیت صدا: ۲۳ بیت / ۳۸۴ کیلوهرتز
  • AKG
قابلیت‌های ارتباطی
  • تعداد سیم کارت: نانو سیمکارت و eSIM یا ۲ سیمکارت (۲ نانو سیمکارت و eSIM از نوع dual stand-by)
  • نوع شبکه: 5G
  • WLAN: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e، سه-بانده، وای-فای دایرکت
  • بلوتوث: 5.3، A2DP، LE، aptX HD
  • موقعیت مکانی: GPS، GLONASS، GALILEO و BDS
  • NFC: دارد
  • USB: USB-C 3.2 OTG
دیگر قابلیت‌ها و امکانات
  • حسگرها: حسگر اثر انگشت جانبی، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورتی، قطب‌نما، فشارسنج

  • Bixby natural language commands and dictation، Samsung DeX (پشتیبانی از تجربه دسکتاپ)، Samsung Pay  (برای پرداخت با ویزا و مستر کارت)، پشتیبانی از UWB
رنگ‌ها آبی یخی، مشکی فانتوم، کرمی، خاکستری، آبی

همانطور که مشخصات نشان می‌دهند، این گوشی از مقاومت محیطی و استحکام بسیار بالایی برخوردار است و فاصله بد ریخت بین دو نیمه گوشی را که سبب افزایش ضخامت آن نیز می‌شد را ندارد اما بیشتر از اینکه مدل جدیدی از گلکسی زد فولد باشد، نوعی تغییر چهره محسوب می‌شود.

آنباکس کردن گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵

پیش از شروع بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 بد نیست بگوییم که به غیر از خود گوشی، فقط یک کابل USB داخل جعبه سازگار با محیط زیست آن قرار دارد و باید شارژر، قاب، هدفون و دیگر اکسسوری‌ها را به صورت جداگانه خریداری کنید.

در ادامه به نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 می‌پردازیم. همچنان با مجله تکنولوژی فرنا همراه باشید.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر طراحی و ساخت

لولای جدیدی که امکان بسته شدن گوشی گلکسی زد فولد ۵ را بدون باقی ماندن هیچ فاصله‌ای بین دو نیمه گوشی فراهم می‌آورد، مهم‌ترین عنصر طراحی این گوشی است که شاید تغییر قابل ملاحظه‌ای به نظر نرسد اما یکی از مهم‌ترین مشکلات گوشی‌های تاشوی سامسونگ را که انتقادات زیادی به آن می‌شد، برطرف کرده است.

فاصله‌ای که بین دو نیمه گوشی در حالت تاشده در نسل‌های قبلی باقی می‌ماند، سبب می‌شد که در مقایسه با دیگر گوشی‌های تاشوی موجود در بازار، بسیار قدیمی و از مدت افتاده به نظر برسد. البته مشکل فقط ظاهر زشت این فاصله نبود بلکه گرد و غبار و دیگر کثیفی‌ها در این فاصله تجمع می‌کردند. گذشته از این‌ها، گوشی در حالت تاشده، ضخامت بیشتری داشت. این فاصله نامطلوب حتی می‌توانست سبب خش خوردن نمایشگر نیز شود.

طراحی بدون فاصله فولد ۵ چیست

سامسونگ گلکسی زد فولد ۵، به غیر از این لولای جدید، طراحی بسیار آشنایی دارد و یکی از معدود تغییرات آن نسبت به گلکسی زد فولد ۴، مجهز شدن آن به گوریلا گلس ویکتوس ۲ در سطوح بیرونی گوشی (سطح پشتی و نمایشگر پشتی) است. این در حالی است که نسل قبلی مجهز به گوریلا گلس پلاس بود. این در حالی است که قاب ساخته شده از آلومینیوم زرهی و پوشش پلاستیکی نمایشگر داخلی، هیچ تفاوتی با گوشی فولد ۴ نشان نمی‌دهند.

این گوشی دارای امتیاز مقاومت محیطی IPX8 است و بنابراین، می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق یک و نیم متری آب دوام بیاورد اما هنوز نمی‌توان این لولای جدید را ضد گرد و غبار دانست.

صاف بسته شدن سامسونگ گلکسی Z Fold 5 سبب می‌شود تا این گوشی در حالت تاشده، حدود ۲ میلی متر نازک‌تر از فولد ۴ باشد و به کارگیری این لولای جدید سبب شده است تا نسل جدید گوشي‌های تاشوی سامسونگ، ۱۰ گرم سبک‌تر از نسل قبلی شود ولی هنوز ۲۵۳ گرم وزن دارد و گوشی سنگینی محسوب می‌شود. این در حالی است که گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس اپل، ۲۴۰ گرم وزن دارد.

یکی دیگر از تفاوت‌ها در طراحی گوشی‌های فولد ۵ و فولد ۴، محل قرارگیری فلش LED است؛ در حالی که در نسل قبلی، فلش درون جزیره دوربین پشتی و زیر پایین‌ترین دوربین قرار داشت، در نسل جدید، LED فلش به خارج از مجموعه دوربین پشتی منتقل شده و در سمت راست و بالای آن قرار گرفته است.

این گوشی در حالت بسته شده، بسیار جمع و جور به نظر می‌رسد و نمایشگر پشتی یا نمایشگر کاور (cover display) خیلی باریک و دراز به نظر می‌رسد. این نمایشگر، همان صفحه نمایش ۶.۲ اینچی Dynamic AMOLED 2X به کار رفته در نسل قبلی است که نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، نسبت تصویر عجیب و غریب ۲۳.۱:۹ و یک سوراخ دوربین سلفی دارد که دوربینی ۱۰ مگاپیکسلی در پشت آن قرار گرفته است. این نمایشگر با گوریلا گلکس ویکتوس ۲ محافظت می‌شود.

سطح پشتی نیز تحت پوشش گوریلا گلکس ویکتوس ۲ قرار دارد و سه دوربین به صورت عمودی در یک جزیره فلزی در گوشه بالا و سمت چپ دیده می‌شوند. هر کدام از لنزها نیز درون حلقه‌‌ای فلزی قرار گرفته‌اند که کمی از سطح برجستگی دوربین، بالاتر است تا محافظت بیشتری از دوربین‌ها شود. اگر بخواهید زمانی که گوشی روی سطح صافی مثل سطح یک میز قرار دارد، از نمایشگر کاور استفاده کنید، گوشی به دلیل برجستگی دوربین، لق می‌زند.

در حالت تاشده، لبه سمت چپ این گوشی کاملا صاف و صیقلی است و فقط لوگوی سامسونگ روی آن دیده می‌شود. این لبه، سطح پشتی لولا است و وقتی که گوشی را از حالت تاشده باز کنید، این لبه به طور کلی ناپدید می‌شود. در لبه پایینی، خروجی یکی از اسپیکرها در یک نیمه، سوراخ میکروفون قطعه دهانی (mouthpiece) و پورت USB-C در نیمه دیگر قرار گرفته‌اند. در لبه بالایی، دو سوراخ میکروفون در یک نیمه و یک سوراخ میکروفون به همراه خروجی اسپیکر دیگر در نیمه دیگر قرار گرفته‌اند. در بالای نمایشگر کاور نیز یک خروجی بسیار کوچک و تقریبا نامرئی برای اسپیکر قطعه گوشی (earpiece) قرار دارد. در لبه سمت چپ، دکمه‌های پاور و کم و زیاد کردن گوشی در یک نیمه و خشاب سیمکارت در نیمه دیگر قرار گرفته است. حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور قرار دارد و بسیار سریع و دقیق کار می‌کند.

حالا وقت این است که به بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر طراحی در حالت بازشده بپردازیم.

وقتی گوشی را باز می‌کنید، نمایشگر ۷.۶ اینچی از نوع Dynamic AMOLED 2X پیش روی شما ظاهر می‌شود که برای تماشای ویدئو و عکس، بازی کردن و مهم‌تر از همه، انجام همزمان چندین کار (مالتی تسکینگ) حرف ندارد. این نمایشگر، شفاف و روشن است و تصاویر آن زیر انگشتان شما می‌رقصند!

گلکسی زد فولد ۵ در حالت بازشده نیز دوربین سلفی دارد که زیر نمایشگر قرار گرفته است و بنابراین، هیچ سوراخی ندارد که بخواهد یکپارچی تصویر را از بین ببرد. این دوربین ۴ مگاپیکسلی در گوشه بالا و سمت چپ قرار گرفته است و اگر به دقت به آن بخش از نمایشگر نگاه کنید، آن را به سختی می‌بینید.

این نمایشگر با یک لایه نازک پلاستیکی محافظت می‌شود و نباید آن را جدا کنید. البته، اگر این صفحه خش بیفتد یا هر مشکل دیگری برای آن پیش بیاید، می‌توانید آن را به تعمیرگاه ببرید تا با یک لایه پلاستیکی جدید تعویض شود.

یک قاب پلاستیکی نسبتا برجسته بین نمایشگر و قاب آلومینیومی قرار گرفته است که اگرچه اختلالی در کار کردن با گوشی ایجاد نمی‌کند تا سبب ضخیم‌تر شدن حاشیه‌های نمایشگر می‌شود و کمی از زیبایی گوشی کاسته است.

در اینجا بد نیست که در رابطه با چین‌خوردگی وسط صفحه نمایش در محل لولا صحبت کنیم. این گوشی، با اختلاف زیاد نسبت به هر گوشی تاشوی دیگری، محسوس‌ترین و ملموس‌ترین چین‌خوردگی است و به محض باز کردن گوشی، به چشم شما می‌آید. با اینکه این چین‌خوردگی قابل لمس است اما با توجه به اندازه بزرگ نمایشگر، این موضوع مشکلی در اسکرول کردن ایجاد نمی‌کند. همچنین، هر کسی که با این گوشی کار کرده باشد، تایید می‌کند که به سرعت به آن عادت می‌کنید و پس از یک یا دو هفته دیگر متوجه حضور آن نخواهید شد.

این گوشی در رنگ‌های جدیدی وارد بازار شده است اما همچنان گزینه مشکی فانتوم را دارد. رنگ‌های جدید شامل آبی یخی و کرمی به جای سبز-خاکستری و بژ در نسل قبلی هستند.

همچنین، دو رنگ دیگر از این گوشی نیز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به طور مستقیم از www.samsung.com بخرید. این دو رنگ، خاکستری و آبی تیره و مات هستند. این در حالی است که رنگ‌های اصلی، ظاهر براق دارند.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر راحتی کار کردن نشان می‌دهد که هم در حالت تاشده و هم در حالت بازشده می‌توانید به راحتی از کار کردن با این گوشی لذت ببرید. گذشته از این، ظاهر گوشی بسیار لوکس و منحصر به فرد به نظر می‌رسد. البته باید به ضخامت زیاد و وزن بالای آن اشاره کنیم اما اگر گوشی بزرگی با نمایشگر به اندازه یک تبلت می‌خواهید، باید این بها را بپردازید و نباید از تولیدکنندگان انتظار معجزه داشته باشید؛ هر چند خود این گوشی نیز نوعی معجزه محسوب می‌شود!

پیشنهاد ما به شما:  بررسی و مقایسه سریع گوشی‌های خانواده S24 سامسونگ

امسال سامسونگ یک کیس نازک و ظریف برای قلم S طراحی کرده است ک Slim S-Pen Case نام دارد. این کیس محافظتی به خوبی در هر دو سمت گوشی جای می‌گیرد و سطح پشتی آن نیز دارای یک غلاف کاربردی است که با سر دادن می‌توان قلم را از درون آن خارج کرد. این کیس، بسیار جمع و جورتر از کیس نسل‌های قبلی است.

یکی از محدودیت‌های همراه این قلم S این است که فقط نمایشگر اصلی گوشی از آن پشتیبانی می‌کند و تحت پشتیبانی نمایشگر کاور قرار ندارد. همچنین نمی‌توان از قلم‌های S معمولی که برای گوشی‌های دارای پوشش شیشه‌ای نمایشگر طراحی شده‌اند، برای نمایشگر اصلی این گوشی استفاده کرد زیرا پوشش نمایشگر از جنس پلاستیک است و احتمال خش خوردن آن وجود دارد.

بررسی نمایشگرهای اصلی و کاور Samsung Galaxy Z Fold 5

در این بخش به بررسی گوشی سامسونگ Z Fold 5 میپردازیم. روی کاغذ، نمایشگرهای اصلی و کاور گوشی فولد ۵ همان نمایشگرهای به کار رفته در گوشی فولد ۴ هستند. نمایشگر داخلی، صفحه نمایشی ۷.۶ اینچی و تاشونده از نوع Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن ۱۸۱۲ در ۲.۱۷۶ است که تراکم پیکسلی ۳۷۳ پیکسل بر اینچ و نسبت تصویر ۶:۵ دارد. این نمایشگر از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز با تنظیم خودکار و پخش +HDR10 پشتیبانی می‌کند و با لایه‌ای از فیلم پلاستیکی محافظت می‌شود.

نمایشگر کاور که در قسمت خارجی گوشی قرار دارد، صفحه نمایشی ۶.۲ اینچی از نوع Dynamic AMOLED 2X با رزولوشن ۹۰۴ در ۲۳۱۶ با تراکم پیکسلی ۴۰۱ پیکسل بر اینچ و نسبت تصویر عجیب و نادر ۲۳.۱:۹ است. این نمایشگر نیز نرخ نوسازی حداکثری ۱۲۰ هرتز دارد که به صورت خودکار تنظیم می‌شود و می‌تواند محتواهای +HDR10 را پخش کند. صفحه‌ای از جنس گوریلا گلس ویکتوس ۲ از این نمایشگر محافظت می‌کند.

در حالت دستی و بدون استفاده از قابلیت Extra Brightness Boost، روشنایی این نمایشگر به ۴۸۱ نیت و در حالت دستی و با فعال بودن قابلیت Extra Brightness Boost، نرخ نوسازی به ۷۸۹ نیت می‌رسد.

در حالت خودکار، نرخ نوسازی می‌تواند به ۱۱۰۱ نیت نیز برسد و حداقل روشنایی ۱ نیت است که برای سلامت چشم، خیلی خوب محسوب می‌شود و می‌توانید به راحتی از آن در اتاق‌های بسیار تاریک استفاده کنید.

نمایشگر خارجی از نظر روشنایی تا حد زیادی به نمایشگر داخلی شباهت دارد و باید سامسونگ را تحسین کنیم که توانسته است تا دو نمایشگر مجزا را به گونه‌ای طراحی کند تا از نظر روشنایی در حالت دستی و حتی از نظر دقت رنگ، تا حد زیادی با همدیگر همخوانی داشته باشند.

در حالت دستی و بدون استفاده از قابلیت Extra Brightness Boost، روشنایی صفحه نمایش کاور به ۴۵۰ نیت و در حالت دستی و با فعال بودن قابلیت Extra Brightness Boost، نرخ نوسازی به ۷۳۵ نیت می‌رسد.

در حالت خودکار، نرخ نوسازی می‌تواند به ۱۱۴۳ نیت نیز برسد و حداقل روشنایی ۰.۹ نیت است که برای سلامت چشم، خیلی خوب محسوب می‌شود و می‌توانید به راحتی از آن در اتاق‌های بسیار تاریک استفاده کنید.

در زیر می‌توانید روشنایی نمایشگر داخلی و خارجی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ را در حالت دستی با بعضی از گوشي‌های رقیب مقایسه کنید:

 

در زیر می‌توانید روشنایی نمایشگر داخلی و خارجی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ را در حالت خودکار با بعضی از گوشي‌های رقیب مقایسه کنید:

روشنایی نمایشگر فولد ۵ دستی

روشنایی نمایشگر فولد ۵ خودکار

همانطور که می‌بینید، روشنایی نمایشگرهای داخلی و کاور گوشی Z Fold 5 در مقایسه با نمایشگرهای متناظر در گوشی Z Fold 4 به طور قابل توجهی کمتر است.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر دقت رنگ

نمایشگر گوشی موبایل سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ دارای دو حالت نمایش رنگ است: حالت واضح (Vivid) (فضای رنگی گسترده DI-P3) و حالت طبیعی (Natural) (فضای رنگی استاندارد sRGB). هر دو نمایشگر، هر دو فضای رنگی را با دقت و پیوستگی بسیار خوبی نمایش می‌دهند. فضای رنگی DCI-P3 با دقت deltaE برابر با ۳.۸ و فضای رنگی sRGB با دقت deltaE برابر با ۲.۳ نمایش داده می‌شود.

رنگ‌ها در حالت واضح نسبت به حالت طبیعی کمی سردتر هستند اما با ورود به تنظیمات حالت واضح می‌توانید دمای رنگی را افزایش دهید و به دمای رنگی مشابه با حالت طبیعی برسید. همچنین، امکان تنظیم میزان اشباع رنگ‌های RGB نیز وجود دارد.

بررسی نرخ نوسازی گوشی تاشوی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵

حالا نوبت به بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر نرخ نوسازی می‌رسد. این گوشی دارای دو حالت برای نرمی و روانی حرکت (Motion Smoothness) است: حالت تطبیقی (Adaptive) و حالت استاندارد (Standard).

در حالت تطبیقی، نرخ نوسازی به صورت خودکار و بر اساس نوع محتوایی که در حال نمایش است، تغییر می‌کند. حداکثر نرخ نوسازی در حالت خودکار، ۱۲۰ هرتز است. در حالت استاندارد، نرخ نوسازی روی میزان استاندارد ۶۰ هرتز تنظیم می‌شود.

در حالت تطبیقی، نرخ نوسازی به صورت خودکار بین مقادیر ۱۰ هرتز، ۲۴ هرتز، ۳۰ هرتز، ۴۸ هرتز، ۶۰ هرتز، ۹۶ هرتز و ۱۲۰ هرتز تغییر می‌کند که مشابه جدیدترین گوشی‌های پرچمدار سامسونگ است. در این حالت، نرخ نوسازی برای نمایش رابط کاربری، تمامی اپلیکیشن‌های سازگار و بسیاری از بازی‌ها (به غیر از بازی‌هایی که محدود به نرخ نوسازی ۶۰ یا ۹۰ هرتز هستند) روی ۱۲۰ هرتز قرار می‌گیرد. وقتی تصویر ساکن باشد، معمولا نرخ نوسازی تا ۲۴ هرتز کاهش پیدا می‌کند.

نرخ نوسازی در هنگام پخش اینترنتی و بازپخش ویدئو نیز به صورت تطبیقی تنظیم می‌شود و به نرخ فریم ویدئو بستگی دارد. برای مثال، ویدئوهای ۲۴ فریم بر ثانیه با نرخ نوسازی ۲۴ هرتز، ویدئوهای ۳۰ فریم بر ثانیه با نرخ نوسازی ۳۰ هرتز، ویدئوهای ۴۸ فریم بر ثانیه با نرخ نوسازی ۴۸ هرتز در نمایشگر اصلی و ۶۰ هرتز در نمایشگر کاور، ویدئوهای ۶۰ فریم بر ثانیه با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز و ویدئوهای ۱۲۰ فریم بر ثانیه با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز نمایش داده می‌شوند.

نمایشگر همیشه روشن (Always-on-Display) با نرخ نوسازی ۲۴ هرتز کار می‌کند که پایین‌ترین نرخ نوسازی در فولد ۵ محسوب می‌شود.

در حالت استاندارد، نرخ نوسازی تا سقف ۶۰ هرتز به صورت خودکار تنظیم می‌شود. برای مثال ویدئوهای ۲۴ فریم بر ثانیه با نرخ نوسازی ۲۴ هرتز و ویدئوی ۶۰ فریم بر ثانیه و بالاتر با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز پخش می‌شوند.

از آن‌جایی که در هر دو حالت، نرخ نوسازی به صورت خودکار تنظیم می‌شود، تنها زمانی باید گوشی را در حالت نرخ نوسازی استاندارد قرار دهید که نگران مصرف باتری باشید. در غیر این صورت، از نرخ نوسازی تطبیقی لذت ببرید.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر پخش اینترنتی و HDR

نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ از +HDR10 پشتیبانی می‌کند و می‌تواند در تمامی اپلیکیشن‌های محبوب پخش اینترنتی مثل یوتیوب، ویدئوهایی با این کیفیت را پخش کند. همچنین این گوشی از Widevine L1 نیز پشتیبانی می‌کند.

بررسی عمر باتری گلکسی زد فولد ۵

در این بخش به بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر عمر باتری می‌پردازیم. این گوشی مثل فولد ۴ مجهز به باتری ۴۴۰۰ میلی آمپر ساعت است. تست‌های عمر باتری که هم با نمایشگر اصلی و هم با نمایشگر کاور انجام شده‌اند، نتایج چندان متفاوتی با تست‌های انجام شده روی گلکسی زد فولد ۴ نداشته‌اند. این در حالی است که نسل جدید گوشی‌های تاشوی سری فولد سامسونگ مجهز به جدیدترین تراشه اسنپدراگون است و انتظار داشتیم تا تفاوت قابل توجهی در عمر باتری ببینیم.

گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold 5 در حالت بازشده و با نمایشگر اصلی، امتیاز تحمل باتری ۹۵ ساعت را در تست‌های GSMARENA گرفته است. نتایج به دست آمده با نمایشگر روشن خیلی خوب بوده‌اند و این گوشی توانسته است با یک بار شارژ شدن از حدود ۱۴ ساعت مرور پیوسته وب و ۱۶ ساعت بازپخش پیوسته ویدئو پشتیبانی کند.

عمر باتری گوشی فولد ۵ در تماس‌های صوتی بسیار خوب است اما این گوشی از نظر عمر باتری در حالت استندبای عملکرد متوسطی (حدود ۲۴۰ ساعت) دارد که امتیاز کلی را تا حدی پایین آورده است. البته، بعید است کسی این گوشی را بخرد و آن را بدون استفاده در یک گوشه رها کند و بنابراین، عمر متوسط باتری در حالت استندبای مشکل بزرگی نیست اما انتظار می‌رود که سامسونگ این مشکل را حل کند.

در زیر می‌توانید نتایج تحمل باتری گوشی تاشوی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ در حالت بازشده و در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب را ببینید:

 

عمر باتری فولد ۵

جالب است که عمر باتری در حالت تاشده و در استفاده از نمایشگر بیرونی، تقریبا هیچ تفاوتی با عمر باتری در حالت بازشده و در استفاده از نمایشگر داخلی ندارد. در این حالت نیز می‌توانید با یک بار شارژ کردن Samsung Galaxy Z Fold 5 به مدت بیش از ۱۴ ساعت به مرور پیوسته وب بپردازید یا به مدت ۱۶ ساعت از بازپخش پیوسته ویدئو لذت ببرید.

در زیر می‌توانید نتایج تحمل باتری گوشی تاشوی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ در حالت تاشده را ببینید:

عمر باتری فولد ۵ در حالت تاشده

 

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر سرعت شارژ

گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ از شارژ سیمی ۲۵ واتی و شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کند. همچنین، این گوشی دارای قابلیت شارژ وایرلسی معکوس با توان ۴.۵ وات است.

همانطور که در بخش آنباکس کردن گوشی گفتیم، شارژری درون جعبه وجود ندارد. شما می‌توانید از هر نوع شارژر PD/PPS برای شارژ کردن این گوشی استفاده کنید و به احتمال زیاد هر نوع شارژر PD/PPS از حداکثر سرعت شارژ این گوشی که نسبتا پایین محسوب می‌شود، پشتیبانی می‌کند.

تست‌های GSMARENA روی سرعت شارژ سامسونگ گلکسی Z Fold 5 با شارژر PD/PPS سامسونگ ۲۵ واتی انجام شده است.

اگر شارژ گوشی به طور کامل خالی شود، ۱۵ دقیقه طول می‌کشد که شارژ ۳۰ درصدی برسد و برای رسیدن به شارژ ۵۰ درصدی، ۱۵ دقیقه دیگر زمان لازم است. همچنین، شارژ کامل ۸۴ دقیقه طول می‌کشد. این اعداد تفاوت زیادی با گلکسی زد فولد ۴ نشان نمی‌دهند اما تقریبا از همه گوشي‌های تاشونده دیگر موجود در بازار موبایل، ضعیف‌تر هستند.

در شکل زیر می‌توانید مدت زمان لازم برای شارژ شدن کامل گوشی Samsung Galaxy Z Fold 5 را از صفر تا ۱۰۰ درصد در مقایسه با بعضی از گوشي‌های رقیب ببینید:

 

سرعت شارژ فولد ۵

از قابلیت‌های شارژ این گوشی تاشوی پیشرفته می‌توان به حالت پاور سیوینگ (Power Saving)، حالت باتری تطبیقی (Adaptive Battery) که بعضی از اپلیکیشن‌ها را به صورت خودکار به حالت غیرفعال در می‌آورد و امکان فعال کردن یا غیر فعال کردن شارژ سریع سیمی و بی‌سیم اشاره کرد. همچنین، گلکسی زد فولد ۵ دارای قابلیت محافظت از باتری (Protect Battery) است که اجازه نمی‌دهد تا گوشی بیش از ۸۵ درصد شارژ شود. این قابلیت، طول عمر باتری را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

بررسی اسپیکرهای گوشی زد فولد ۵

در این بخش به بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر بلندی و کیفیت صدا می‌پردازیم. این تاشوی جدید سامسونگ مجهز به دو استریو اسپیکر است که آرایش متقارن دارند و خروجی‌های آن‌ها در لبه‌های بالایی و پایینی گوشی و در دو نیمه متفاوت قرار گرفته‌اند تا حتی در صورت بازکردن گوشی نیز تقارن آن‌ها حفظ شود. همچنین، یک خروجی بسیار نازک درست در بالای نمایشگر کاور وجود دارد که خروجی قطعه گوشی (earpiece) در حالت بسته محسوب می‌شود.

این گوشی در هر دو حالت تاشده و بازشده، صدای بسیار بلند و با کیفیتی دارد که شامل مقداری باس است و صدای انسان و فرکانس‌های بالا را به خوبی تولید می‌کند.

بررسی سیستم عامل و رابط کاربری گوشی سامسونگ Z Fold 5

در این بخش از بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 در رابطه با سیستم عامل و رابط کاربری گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ می‌پردازیم. این گوشی با سیستم عامل اندروید ۱۳ و رابط کاربری One UI 5.1.1 که نسخه رابط کاربری One UI 5.1 برای گوشی‌های تاشوی سامسونگ است، از جعبه خارج می‌شود.

این نسخه از رابط کاربری One UI دارای بهبودهایی از نظر مالتی-تسکینگ، به اشتراک‌گذاری فایل و کنترل‌های دوربین است. همچنین، تعداد زیادی ترفند ریز به آن اضافه شده است تا تجربه کاربری بهتر شود. تمامی قابلیت‌های اندروید ۱۳ که در پرچمداران قبلی سامسونگ وجود داشته‌اند در گلکسی زد فولد ۵ نیز دیده می‌شوند و این گوشی برخلاف فلیپ ۵ دارای حالت DeX است.

برای باز کردن قفل گوشی می‌توانید از حسگر اثر انگشت جانبی که روی دکمه پاور قرار دارد، از قابلیت تشخیص چهره یا از روش‌های امن‌تر مثل پین یا گذرواژه استفاده کنید.

سیستم عامل فولد ۵

بررسی نرم‌افزاری فولد ۵ سامسونگ را با نمایشگر همیشه روشن شروع می‌کنیم زیرا اولین چیزی است که معمولا پس از باز کردن قفل گوشی می‌بینید.

قابلیت نمایشگر همیشه روشن در هر دو نمایشگر داخلی و خارجی گوشی به صورت یکسانی کار می‌کند که البته این موضوع به باز بودن یا تا بودن گوشی بستگی دارد. اکثر تنظیمات نمایشگر مثل نرخ نوسازی، روشنایی و دقت رنگ نیز بین نمایشگر اصلی و نمایشگر کاور، مشترک هستند. اگر پشتیبانی از قلم S را در نظر نگیریم، سامسونگ توانسته است به خوبی رابط کاربری دو نمایشگر را با همدیگر تقریبا یکی کند.

لاک اسکرین نیز تقریبا از همه نظر شامل ظاهر ساعت، انتخاب ویجت و منطق نوتیفیکیشن، بین دو نمایشگر خارجی و داخلی، یکسان است و تنها چیزی که در لاک اسکرین بین نمایشگر اصلی و کاور فرق دارد، انتخاب والپیپر است که می‌توان آن را به صورت جداگانه یا با همدیگر برای دو نمایشگر انجام داد.

با این حال، صفحه اصلی و کشوی اپلیکیشن (app drawer)، مثال‌هایی عالی از جداسازی قابلیت‌های سفارشی‌سازی برای دو نمایشگر است. با اینکه گزینه‌های مرتبط با سفارشی‌سازی صفحه اصلی و کشوی اپلیکیشن، شبیه همدیگر به نظر می‌رسند اما باید آن‌ها را به صورت جداگانه (یکبار برای نمایشگر خارجی و یکبار برای نمایشگر داخلی) انجام دهید. این سفارشی‌سازی‌ها شامل همه‌چیز، مثل نحوه قرارگیری اپلیکیشن‌ها، انتخاب ویجت و والپیپرها است. همچنین می‌توانید میانبرها یا شورتکات‌های متفاوتی برای هر نمایشگر تعریف کنید.

با این حال، شما می‌توانید سفارشی‌سازی‌هایی را که برای یک نمایشگر انجام داده‌اید، عینا در نمایشگر دیگر داشته باشید، می‌توانید از قابلیت Screen mirroring استفاده کنید. این قابلیت، تغییرات سفارشی‌سازی‌های دو نمایشگر را با همدیگر همگام‌سازی می‌کند و از آن‌جایی که نمایشگر داخلی را می‌توان دو نمایشگر خارجی در کنار همدیگر تصور کرد، با باز کردن گوشی می‌توانید هر دو صفحه اصلی نمایشگر خارجی را به صورت یکجا در کنار هم ببینید.

نوار وظیفه (Taskbar) یکی از مهم‌ترین مشخصات گوشی‌های تاشوی اندرویدی محسوب می‌شود و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 نشان می‌دهد که در One UI 5.1.1 بهبودهای قابل توجهی داشته است. این بخش از رابط کاربری شامل نمایی کوچک‌شده (مینیمایز‌شده) از داک آیکون‌ها اسکت که اگر شما در بخش دیگری از رابط کاربری به غیر از صفحه اصلی بودید، به این اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشید. همچنین، شما می‌توانید اپلیکیشن‌های اخیرا استفاده شده را در نوار وظیفه قرار دهید (تا چهار اپلیکیشن) و امکان کشیدن اپلیکیشن‌ها از نوار وظیفه به نمایشگر برای اجرای آن‌ها به صورت چند پنجره‌ای (مجددا تا چهار اپلیکیشن) وجود دارد. همچنین، میانبری برای دسترسی به کشوی اپلیکیشن در گوشه سمت چپ موجود است.

یکی از نقاط قوت فولد ۵، توانایی آن برای نمایش همزمان چندین اپلیکیشن در پیکربندی‌های مختلف است که دیگر گوشی‌های تاشونده امکان انجام آن را ندارند. برای مثال، امکان تقسیم نمایشگر به دو قسمت، هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی وجود دارد.

با کشیدن نوار جداکننده می‌توانید تعیین کنید که نمایشگر به صورت افقی یا به صورت عمودی تقسیم شود. همچنین، با کشیدن می‌توانید خیلی سریع و آسان، محتواها را از یک پنجره به پنجره دیگر انتقال دهید. لیست محتواهای تحت پشتیبانی این قابلیت در حال افزایش است. به احتمال زیاد، کشیدن متن و تصویر، رایج‌ترین کاربرد این قابلیت است.

در گوشی فولد ۵ و رابط کاربری آن امکان نمایش همزمان ۴ نرم‌افزار در حالت مالتی-تسکینگ وجود دارد. شما می‌توانید نمایشگر را به سه قسمت تقسیم کنید و همیشه امکان تغییر پیکربندی وجود دارد. اپلیکیشن چهارم نیز به صورت یک پنجره پاپ-آپ (Pop-up) نمایش داده می‌شود که سامسونگ آن را Pop-up View می‌نامند. البته بعضی از اپلیکیشن‌ها در این حالت به خوبی اجرا نمی‌شوند و بعضی دیگر کلا قبول نمی‌کنند که وارد این حالت شوند. البته، رابط کاربری One UI برای حل این مشکل، دارای قابلیت Lab است که می‌توانید آن را در منوی قابلیت‌های پیشرفته (Advanced features) پیدا کنید. این قابلیت دارای کلیدی است که می‌تواند هر اپلیکیشنی را در حالت چندپنجره‌ای یا به صورت Pop-up View نمایش دهد.

گزینه جدیدی به رابط کاربری One UI تاشونده‌های سامسونگ اضافه شده است که امکان مخفی کردن پنجره پا-آپ را می‌دهد و برای این کار کافی است که فقط پنجره پاپ-آپ را به سمت انتهای نمایشگر بکشید تا مخفی شود و برای برگرداندن آن کافی است که روی لبه نیمه-شفاف آن ضربه بزنید.
شما می‌توانید محتواها را در هر نوع آرایش مالتی-تسکینگ با کشیدن و رها کردن جا به جا کنید و خیلی ساده از یک اپلیکیشن به اپلیکیشن دیگر بروید. باید بدانید که بعضی از اپلیکیشن‌ها به درستی در این حالت کار نمی‌کنند و از محدودیت‌های اصلی این است که فقط می‌توانید یک پخش زنده اینترنتی در این حالت داشته باشید. همچنین، بعضی از اپلیکیشن‌ها که دارای بروزرسانی‌های لحظه‌ای هستند، در این حالت بروزرسانی‌ها را کند انجام می‌دهند یا اینکه بروزرسانی‌ها را متوقف می‌کنند.

پیشنهاد ما به شما:  چگونه مشکل آنتن‌دهی گوشی های سامسونگ را برطرف کنیم؟

با این حال شما می‌توانید با باز کردن پنجره‌های پاپ-آپ دیگر، بیشتر از چهار اپلیکیشن را در حالت مالتی-تسکینگ باز کنید. شما می‌توانید پس از تقسیم نمایشگر به سه قسمت، پنج پنجره پاپ-آپ نیز روی آن باز کنید تا ۸ اپلیکیشن را به صورت همزمان در حال اجرا داشته باشید. با اینکه شاید چنین کاری هیچ کاربردی نداشته باشد، اما جالب است که یک گوشی می‌تواند چنین کاری انجام دهد. حالت کاربردی‌تر این است که می‌توانید دو قسمت از یک اپلیکیشن را با همدیگر اجرا کنید؛ برای مثال، می‌توانید دو سربرگ مرورگر را در کنار هم ببینید.

نمایشگر کاور را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد تا دو اپلیکیشن جداگانه را در حال اجرا دید و نیز، امکان اجرای پنج اپلیکیشن دیگر به صورت پاپ-آپ روی آن‌ها وجود دارد.

شما می‌توانید آزادانه این پنجره‌های شناور را به این سو و آن سو بکشید و اندازه آن‌ها را تغییر دهید. حتی امکان تغییر شفافیت این پنجره‌ها نیز وجود دارد. همچنین، می‌توانید پنجره‌ها را روی هم بریزید و اگر تعداد اپلیکیشن‌ها زیاد شود، به شکل یک پوشه در کنار هم قرار می‌گیرند.

اگر احساس می‌کنید که آزادی بیشتری نیاز دارید و خواهان تجربه‌ای بیشتر شبیه به دسکتاپ هستید، این گوشی از قابلیت Samsung DeX، هم به صورت بی‌سیم و هم به صورت سیمی، پشتیبانی می‌کند. با این قابلیت می‌توانید رابط کاربری گوشی را روی یک تلویزیون یا یک مانیتور ببینید.

یکی دیگر از قابلیت‌های رابط کاربری One UI 5.1.1 در گوشی گلکسی زد فولد ۵، Flex mode یا Flex view نام دارد. این حالت برای اولین بار در فولد ۲ معرفی شد و اینطور که می‌کند که وقتی لولای گوشی در زاویه‌ای بین ۷۵ تا ۱۱۵ درجه ثابت می‌شود، رابط کاربری از این موضوع اطلاع پیدا می‌کند و آن را به اطلاع سیستم عامل اندروید و اپلیکیشن‌ها می‌رساند تا نحوه نمایش آن‌ها با این وضعیت گوشی سازگار شود. در واقع، Flex mode یا Flex view نامی تبلیغاتی برای حالتی که است که قبلا در سیستم عامل اندروید برای گوشی‌های تاشو وجود داشته است.

هم ویدئو پلیر و هم اپلیکیشن گالری با Flex mode سازگار هستند. در این حالت، کنترل‌های اپلیکیشن در نیمه پایینی قرار می‌گیرند تا بتوانید گوشی را مثل یک لپ تاپ روی میز قرار دهید و در حالی که از تماشای محتواها در اپلیکیشن لذت می‌برید، بتوانید از نیمه پایینی مثل یک کیبورد استفاده کنید. برای مثال، اپلیکیشن گالری در Flex mode به این صورت اجرا می‌شود که در نیمه پایینی گوشی، چیزی شبیه به یک پد لمسی نشان می‌دهد که می‌توانید از آن برای دیدن عکس‌های قبلی یا بعدی استفاده کنید. در کل می‌توان گفت که این قابلیت خیلی کاربردی نیست.

یکی از اپلیکیشن‌هایی که بیشترین استفاده را از Flex mode می‌برد، اپلیکیشن دوربین است. اگر این اپلیکیشن را در Flex mode اجرا کنید، کنترل‌های دوربین در نیمه پایینی و نمایاب در نیمه بالایی قرار می‌گیرند. این قابلیت به ویژه زمانی کاربرد دارد که بخواهید از دوربین پشتی که کیفیت و امکانات بسیار بیشتری در مقایسه با دوربین‌های سلفی دارد، برای سلفی گرفتن استفاده کنید. برای این کار می‌توانید گوشی را روی یک سطح صاف قرار دهید، با تنظیم زاویه لولا، زاویه دوربین را به راحتی تنظیم کنید، ترکیب‌بندی را انجام دهید، تایمر را تنظیم کنید، و سپس، بدون داشتن عکاس، عکس خوبی از خودتان بگیرید.

همچنین، بعضی از اپلیکیشن‌های جانبی مثل یوتیوب نیز از این حالت پشتیبانی می کنند و اینطور نیست که Flex mode فقط برای عکاسی کاربرد داشته باشد.

بسیاری از قابلیت‌های رابط کاربری، مخصوص فولد ۵ نیستند و به خود رابط کاربری One UI مربوط می‌شوند که همواره در حالت بهتر شدن است و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 نشان می‌دهد که بسیاری از ‌مؤلفه‌های رابط کاربری، مؤلفه‌هایی استاندارد در One UI سامسونگ هستند و نیازی به توضیحات زیادی در اینجا ندارند.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر تراشه و توان پردازشی

این گوشی مجهز به تراشه کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۲ است که به طور اختصاصی برای سامسونگ طراحی شده و دارای CPU و GPU قوی‌تری در مقایسه با تراشه مشابه به کار رفته در گوشی‌های دیگر است.

این تراشه از یک هسته Cortex-X3 با نرخ ساعت ۳.۳۶ گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A715 با نرخ ساعت ۲.۸ گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A710 با نرخ ساعت ۲.۸ گیگاهرتز و سه هسته Cortex-A510 با نرخ ساعت ۲.۰ گیگاهرتز است.

یکی از تفاوت‌های پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به کار رفته در گلکسی زد فولد ۵ با نسخه به کار رفته در گوشی‌های دیگر برندها به هسته اصلی Cortex-X3 مربوط می‌شود؛ در حالی که تراشه ساخته شده برای سامسونگ دارای نرخ ساعت ۳.۳۶ گیگاهرتز است، تراشه استاندارد، نرخ ساعت ۳.۲ گیگاهرتز دارد. گذشته از این، در حالی که پردازنده گرافیکی Adreno 740 به کار رفته در تراشه‌های ساخته شده برای سامسونگ دارای نرخ ساعت ۷۱۹ مگاهرتز است، همین پردازنده گرافیکی در تراشه استاندارد، نرخ ساعت ۶۸۰ مگاهرتز دارد.

این گوشی از نظر حافظه و رم در سه نسخه موجود است که همگی آن‌ها مجهز به رم ۱۲ گیگابایتی از نوع LPDDR5X و حافظه UFS 4.0 هستند و فقط از نظر حافظه داخلی با همدیگر تفاوت دارند که ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت است.

گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ دارای قوی‌ترین تراشه در بازار موبایل تا تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ (زمان نوشته شدن این مقاله) است و مطابق انتظار، یکی از قوی‌ترین گوشي‌های پرچمداری است که می‌توانید در سال ۲۰۲۳ پیدا کنید.

پردازنده گرافیکی به کار رفته در این گوشی نیز قوی‌ترین پردازنده گرافیکی در بازار موبایل محسوب می‌شود و مطابق انتظار، بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر پردازش گرافیکی حاکی از برتری مطلق این گوشی در مقایسه با بسیاری از گوشي‌های رقیب است.

نتایج تست ترکیبی AnTuTu نیز نشان می‌دهند که زد فولد ۵ بدون شک یکی از قدرتمندترین گوشی‌های وارد بازار شده در سال ۲۰۲۳ است.

حالا که توان پردازشی را بررسی کردیم، نوبت آن است تا به بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر پایداری پردازشی بپردازیم. نتایج تست‌های توان پردازشی انجام شده در حالت باز شده و در هنگام استفاده از نمایشگر داخلی کاملا قابل انتظار هستند. در این تست‌ها CPU توانسته است تا بیش از ۷۳ درصد از توان پردازشی خودش را در یک تست تنش یک ساعته حفظ کند و این مقدار برای GPU برابر با ۵۰ درصد بوده است. مشابه این نتایج در مورد نسل قبلی، یعنی فولد ۴ نیز مشاهده شده‌اند. با اینکه فولد ۵ کمی خنک‌تر از فولد ۴ به نظر می‌رسد، اما آنقدر گرم می‌شود که آن را حس کنید.

نتایج تست‌های انجام شده روی گوشی در حالت تاشده و در هنگام استفاده از نمایشگر خارجی، با اختلاف، ضعیف‌تر بوده‌اند که می‌توان این موضوع را ناشی از کاهش کارایی انتشار گرما به دلیل تا شدن گوشی دانست. در این تست‌ها و پس از یک ساعت، توان پردازشی CPU تا ۵۴ درصد و توان پردازشی GPU تا ۴۲ درصد کاهش داشته است.

در کل می‌توان گفت که گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ تا اوایل شهریور ۱۴۰۲ دارای بهترین امکانات سخت‌افزاری در بازار موبایل است و با توجه اندازه بزرگی که دارد، به راحتی خنک می‌شود. عملکرد پردازشی در هنگام استفاده از نمایشگر داخلی واقعا معرکه است و تقریبا نمی‌توانید هیچ بازی را در پلی استور گوگل پیدا کنید که سبب حتی داغ شدن گوشی شود.

بررسی سیستم دوربین گوشی فولد ۵ سامسونگ

در این بخش به طور کامل به بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر قابلیت‌های عکاسی و فیلمبرداری می‌پردازیم. این گوشی مجهز به همان دوربین‌هایی است که در گلکسی زد فولد ۴ به کار رفته‌اند.

سیستم دوربین پشتی از سه دوربین شامل دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر، دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با قابلیت زوم اپتیکی ۳ برابری و پایدارسازی اپتیکی تصویر و دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی است.

دوربین پشتی فولد ۵

در قسمت بالایی نمایشگر خارجی، یک سوراخ دوربین سلفی قرار دارد که در پشت آن یک دوربین ۱۰ مگاپیکسلی قرار گرفته است. همچنین، اگر گوشی را باز کنید، در گوشه سمت راست و بالای نمایشگر داخلی، یک دوربین سلفی ۴ مگاپیکسلی قرار دارد که کاملا زیر نمایشگر قرار گرفته و تقریبا نامرئی است.

دوربین سلفی اصلی فولد ۵

 

دوربین اصلی که در پشت گوشی قرار دارد، مجهز به حسگر ۵۰ مگاپیکسلی Samsung GN3 به اندازه 1/1.56 اینچ با پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتری و آرایه فیلتر تتراپیکسل (همان فیلتر رنگی QuadBayer در اصطلاح شرکت سونی) است. در جلوی این حسگر، لنزی با فاصله کانونی ۲۳ میلی متر، قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر و قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز پیکسل دوگانه (Dual Pixel PDAF) قرار گرفته است.

دوربین اولتراواید از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی Sony IMX258 که اندازه‌ای 1/3.06 اینچی با پیکسل‌های ۱.۱۲ میکرومتری دارد و کمی قدیمی محسوب می‌شود. با اینکه رزولوشن واقعی این حسگر، ۱۳ مگاپیکسل است، اما سامسونگ این دوربین را تحت عنوان یک دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی تبلیغ می‌کند زیرا تصاویر خروجی، رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی دارند. در جلوی این سنسور، لنز دارای فاصله کانونی ۱۳ میلی متری با گشودگی دیافراگم f/2.2 قرار داد. با اینکه این لنز قابلیت فوکوس خودکار را دارد اما گلکسی زد فولد ۵ از آن پشتیبانی نمی‌کند.

دوربین تله‌فوتو مجهز به سنسور 1/3.94 اینچی را رزولوشن ۱۰ مگاپیکسلی و اندازه پیکسل ۱.۰ میکرومتری از نوع Samsung S5K3K1 است که در جلوی آن یک لنز دارای فاصله کانونی ۶۶ میلی متر، گشودگی دیافراگم f/2.4 و قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر قرار گرفته است.

دوربین سلفی خارجی دارای حسگر 1/3 اینچی Sony IMX 374 با رزولوشن ۱۰ مگاپیکسل و اندازه پیکسل ۱.۲۲ میکرومتر است که از زمان فولد ۲ در گوشی‌های سری فولد سامسونگ دیده می‌شود. در جلوی این سنسور، لنز دارای فاصله کانونی ۲۵ میلی متر و گشودگی دیافراگم f/2.2 قرار دارد.

دوربین سلفی داخلی زیر نمایشگر، حسگری 1/3 اینچی Sony IMX 471 با رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل و اندازه پیکسل ۱.۰ میکرومتر دارد که خروجی آن، عکس‌هایی ۴ مگاپیکسلی و ویدئوهایی با حداکثر کیفیت 1080p است. در مقابل این حسگر، لنزی با فاصله کانونی معادل ۲۵ میلی متر و گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است.

دوربین سلفی داخلی فولد ۵

بررسی اپلیکیشن دوربین سامسونگ Fold 5

پیش از اینکه بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر کیفیت عکس‌ها و ویدئوها را شروع کنیم، بد نیست که نگاهی به اپلیکیشن دوربین و قابلیت و ویژگی‌های آن داشته باشیم.

اپلیکیشن دوربین گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold 5 در حال تاشده، تقریبا به طور کامل، مشابه اپلیکیشن دوربین دیگر گوشي‌های سامسونگ است و فقط نسبت تصویر غیر معمول ۲۳.۱:۹ سبب شده است تا محیط این اپلیکیشن کمی غیر معمول به نظر برسد.

مثل همیشه، در زیر نمایاب، نواری از حالت‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری وجود دارد که می‌توانید با کشیدن آن به سمت راست و چپ، حالت مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین، امکان جا به جایی و حتی حذف بعضی از حالت‌ها از این نوار وجود دارد. اگر انگشت خود را به صورت عمودی روی نمایاب در جهت بالا یا جهت پایین بکشید، می‌توانید بین دوربین پشتی و دوربین سلفی خارجی، تغییر وضعیت دهید. طبیعی است که در حالت تاشده، دوربین سلفی داخلی غیر فعال باشد.

در گوشه بالا و سمت چپ اپلیکیشن دوربین می‌توانید گزینه تنظیمات با آیکون چرخ‌دنده را ببینید. با ورود به این بخش، گزینه‌های یکسانی برای عکس و ویدئو دارید زیرا گزینه‌ها خیلی زیاد نیستند. این گزینه‌ها شامل خطوط یک-سوم، داده‌های مکانی، بهینه‌ساز نمایشگر و دیگر تنظیمات معمولی هستند که در هر گوشی اندرویدی دیگری یافت می‌شوند.

در بالای نمایاب می‌توانید نسبت تصویر را تغییر دهید و در این بخش، امکان انتخاب حالت رزولوشن کامل نیز وجود دارد که اگرچه خیلی خلاقانه نیست اما سامسونگ همیشه این گزینه را در کنار نسبت‌های تصویر قرار می‌دهد.

اگر نوار حالت زیر نمایاب را به طور کامل به سمت چپ بکشید، آخرین گزینه سمت راست یعنی گزینه «بیشتر» (More) را می‌بینید که با ضربه زدن روی آن به حالت‌های بیشتری دسترسی خواهید داشت. در اینجا، حالت عکاسی حرفه‌ای یا همان حالت پرو (Pro) نیز دیده می‌شود.

حالت پرو امکان تنظیم دستی ایزو، سرعت شاتر، جبران نوردهی و فوکوس را فراهم می‌آورد و هیستوگرام زنده هم دارد. تمامی دوربین‌ها، به غیر از دوربین سلفی داخلی از این حالت پشتیبانی می‌کنند.

تنها چیزی که اپلیکیشن دوربین را از اپلیکیشن دوربین گوشي‌های غیر تاشوی سامسونگ مجزا می‌سازد، آیکون سلفی است که در گوشه بالا و سمت چپ و بالای آیکون تنظیمات قرار دارد. با ضربه زدن روی این آیکون، حالت سلفی دوربین پشتی فعال می‌شود. وقتی روی این آیکون ضربه می‌زنید، از شما مي‌خواهد تا گوشی را باز کنید و رابط کاربری و نمایاب را به نمایشگر خارجی انتقال می‌دهد تا کار کردن با آن راحت‌تر شود و نمایشگر داخلی را تقریبا به طور کامل غیر فعال می‌کند. در این حالت و مشابه شکل زیر شما می‌توانید از دوربین پشتی برای سلفی گرفتن از خودتان استفاده کنید:

سلفی با دوربین اصلی فولد ۵

با اینکه نگه داشتن گوشی در این حالت با یک دست و ضربه زدن روی دکمه شاتر در نمایشگر پشتی به صورت همزمان، اصلا کار راحتی نیست اما همانطور که در بالا دیده می‌شود، می‌توانید از انگشت اشاره یا انگشت شست خود برای ضربه زدن روی دکمه شاتر استفاده کنید. البته، برای کارهای پیچیده‌تر، به هر دو دست خود نیاز خواهید داشت. گذشته از این، شاتر کف دست (Palm shutter) که با نمایش کف دست کار می‌کند نیز موجود است و اگر واقعا این قابلیت برای شما خیلی کاربرد داشته باشد می‌توانید یک شاتر بلوتوثی بخرید و آن را به گوشی متصل کنید.

عکاسی با گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ در حالت باز شده و با استفاده از نمایشگر اصلی، مشابه عکاسی با تبلت است ولی مزیتی دارد که در هیچ تبلت دیگری یافت نمی‌شود؛ در این حالت، سوژه‌ها مي‌توانند تصویر خودشان را روی نمایشگر خارجی در نمایاب دوربین ببینند و ژست خودشان را اصلاح کنند تا آنطور که مي‌خواهند، به تصویر کشیده شوند. نگران برخورد انگشتتان به نمایشگر خارجی در این حالت نباشید زیرا نمایشگر خارجی فقط تصویر نمایاب را نشان می‌دهد و در این حالت تقریبا به طور غیر فعال است و فقط یک دکمه آن کار می کند که همان آیکون فعال‌سازی حالت سلفی با دوربین پشتی است.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر کیفیت عکس در نور روز

عکس‌های دوربین اصلی در نور روز مشخصات عکس‌های دیگر گوشي‌های سامسونگ را دارند و رنگ‌ها، به ویژه‌ رنگ‌های گیاهان را به زیبایی به تصویر می‌کشند. این عکس‌ها جزئیات بسیار زیادی دارند، پردازش خوبی روی آن‌ها انجام می‌شود و نویز پایینی در آن‌ها می‌بینید. شاید بهترین ویژگی عکس‌های دوربین اصلی در نور روز، ظاهر طبیعی گیاهان و نبود شفاف‌سازی بیش از حدی باشد که در بعضی از گوشی‌های سامسونگ انجام می‌شود.
رنگ‌ها کمی غلیظ و اشباع شده هستند اما نه آنقدر که عکس‌ها غیر طبیعی به نظر برسند. محدوده داینامیک نیز گستردگی خوبی نشان می‌دهد و کنتراست زیادی در تصاویر دیده می‌شود. در کل می‌توان گفت که عکس‌های دوربین اصلی در نور روز به خوبی پردازش می‌شوند و ظاهری کمی جذاب‌تر از واقعیت دارند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی تاشوی سامسونگ Galaxy Z Fold 5 در نور روز را ببینید:

نمونه عکس دوربین اصلی فولد ۵ در روز

اگر از حالت ۵۰ مگاپیکسلی برای عکاسی استفاده کنید، اشباع رنگ اضافه به طور کامل حذف می‌شود و عکس‌هایی با رنگ کاملا طبیعی خواهید داشت. با این حال، در این عکس‌ها نیز کمی نویز دیده می‌شود و جزئیات به طور معرکه‌ای بازتولید می‌شوند. رنگ‌ها کاملا طبیعی و محدوده داینامیک بسیار گسترده است.

دوربین تله‌فوتو می‌تواند عکس‌هایی با بزرگ‌نمایی اپتیکی ۳ برابری بگیرد و با اینکه سنسوری ۱۰ مگاپیکسلی دارد اما خروجی آن، عکس‌هایی ۱۲ مگاپیکسلی است. بنابراین، زد فولد ۵ رزولوشن عکس‌ها را بالا می‌برد تا رزولوشن آن‌ها با رزولوشن عکس‌های خروجی دوربین اصلی تطابق داشته باشد. این موضوع در سال‌های اخیر به دلیلی که توضیح آن در اینجا نمی‌گنجد، در بین تولیدکنندگان گوشي‌های دارای دوربین تله‌فوتو رایج شده است.

در هر صورت، عکس‌های دارای زوم ۳ برابری بسیار خوب هستند. این عکس‌ها جزئیات بسیار زیادی دارند، تقریبا هیچ نویزی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود و رنگ‌ها را با دقت بالایی به تصویر می‌کشند. در اکثر صحنه‌ها، جزئیات ظریف به خوبی بازتولید می‌شوند و از دیدن عکس‌ها اصلا نمی‌توان متوجه شد که از رزولوشن پایین‌تر، ارتقاء پیدا کرده‌اند.

محدوده داینامیک در عکس‌های دارای زوم ۳ برابری گسترده است که اثر بدی روی کنتراست مي‌گذارد. این عکس‌ها کنتراست خیلی بالایی ندارند و در تن‌های آستانه خیلی خوب نیستند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های دارای زوم ۳ برابری گرفته شده با دوربین تله‌فوتو گوشی تاشوی سامسونگ Galaxy Z Fold 5 در نور روز را ببینید:

نمونه عکس دوربین پریسکوپی فولد ۵ در روز

عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی دوربین اولتراواید بد نیستند. این عکس‌ها به اندازه عکس‌های دوربین اصلی اشباع شده به نظر می‌رسند و محدوده داینامیک مناسبی دارند.

میزان جزئیاتی که در عکس‌های اولتراواید به تصویر کشیده می‌شود، پایین‌تر از میزان جزئیات عکس‌های دوربین اصلی و دوربین تله‌فوتو است که و این موضوع می‌تواند سبب مشکلاتی در Auto HDR و پردازش مالتی-استکینگ (multi-stacking) شود. با این حال، می‌توان گفت که جزئیات این عکس‌ها کافی است.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید گوشی تاشوی سامسونگ Galaxy Z Fold 5 در نور روز را ببینید:

نمونه عکس دوربین اولتراواید فولد ۵ در روز

عکس‌های سلفی که با دوربین پشتی گرفته می‌شوند از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این عکس‌ها، جزئیات بالایی دارند، رنگ‌ها را به خوبی به تصویر می‌کشند و به خوبی پردازش می‌شوند. البته در این حالت، گاهی اوقات دوربین اصلی به سختی روی صورت سوژه فوکوس می‌کند و بعضا پیش می‌آید که فوکوس روی پس‌زمینه باشد.

پیشنهاد ما به شما:  با بهترین گوشی سامسونگ سری S بیشتر آشنا شوید

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های سلفی گرفته شده با دوربین اصلی گوشی تاشوی سامسونگ Galaxy Z Fold 5 در نور روز را ببینید:

نمونه عکس سلفی دوربین اصلی فولد ۵ در روز

عکس‌های ۱۰ مگاپیکسلی دوربین سلفی خارجی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و بلوغ پردازشی بالایی نشان می‌دهند. این عکس‌ها، جزئیات بسیار بالایی دارند، از کنتراست خوبی برخوردارند، محدوده داینامیک خوبی دارند و بازتولید رنگ‌ها را به طور عالی انجام می‌دهند. در نور خوب، سوژه به خوبی نورپردازی می‌‌شود و نویز تصویر بسیار پایین است.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین سلفی خارجی گوشی تاشوی سامسونگ Galaxy Z Fold 5 در نور روز را ببینید:

نمونه عکس دوربین سلفی خارجی فولد ۵ در روز

دوربین سلفی داخلی که زیر نمایشگر تاشونده قرار دارد، با هدف گرفتن عکس‌های سلفی به فولد ۵ اضافه نشده است، بلکه هدف از مجهز کردن این گوشی به چنین دوربینی، استفاده از آن برای تماس‌های تصویری است. البته می‌توانید از آن برای سلفی گرفتن نیز استفاده کنید اما این عکس‌ها رزولوشن پایین و کیفیت ضعیفی دارند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین سلفی داخلی گوشی تاشوی سامسونگ Galaxy Z Fold 5 در نور روز را ببینید:

 

نمونه عکس دوربین سلفی داخلی فولد ۵ در روز

بررسی کیفیت عکس‌های پرتره فولد ۵

حالا نوبت به بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر کیفیت عکس‌های پرتره می‌رسد. این گوشی می‌تواند در بزرگ‌نمایی‌های 1x، 2x و 3x عکس‌های پرتره بگیرد. عکس‌های 1x و 2x با دوربین اصلی و عکس‌های 3x، مطابق انتظار با دوربین تله‌فوتو گرفته می‌شوند.

عکس‌های پرتره در هر سه بزرگ‌نمایی، به معنی واقعی کلمه عالی هستند؛ این عکس‌ها جزئیات بسیار زیادی دارند، رنگ‌ها را به زیبایی و به بهترین شکل ممکن بازتولید می‌کنند و بوکه نازی دارند که بسیار طبیعی به نظر می‌رسد. جداسازی سوژه از پس‌زمینه نیز به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود؛ مگر اینکه مدل موی بسیار پیچیده یا به هم ریخته‌ای داشته باشید!

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره 1x گوشی تاشوی سامسونگ Galaxy Z Fold 5 در نور روز را ببینید:

نمونه عکس پرتره فولد ۵

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره 2x گوشی تاشوی سامسونگ Galaxy Z Fold 5 در نور روز را ببینید:

نمونه عکس پرتره دو برابری فولد ۵

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های پرتره 3x گوشی تاشوی سامسونگ Galaxy Z Fold 5 در نور روز را ببینید:

نمونه عکس پرتره سه برابری فولد ۵

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر کیفیت عکس در نور ضعیف

حالا نوبت به بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر کیفیت عکس در نور ضعیف می‌رسد. این گوشی به طور پیش‌فرض دارای حالت شب خودکار یا Auto Night Shot است و در اکثر صحنه‌ها در شب از آن استفاده می‌کند و زمانی که فعال است، می‌توانید آیکونی به شکل هلال ماه در نمایاب ببینید. شما می‌توانید در بعضی صحنه‌ها این حالت را غیر فعال کنید. گذشته از این، گلکسی Z Fold 5 دارای حالت شب (Night Mode) اختصاصی است که می‌توانید از آن برای عکاسی در شب استفاده کنید.

نکته: تمامی عکس‌های زیر در شبی بادی گرفته شده‌اند و بنابراین، ممکن است شاخ و برگ درختان خیلی شفاف نباشند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ را ببینید که در شب و با حالت شب خودکار گرفته شده‌اند:

نمونه عکس دوربین اصلی فولد ۵ در نور ضعیف و با حالت شب

همچنین، در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ را ببینید که در شب و با بدون حالت گرفته شده‌اند:

نمونه عکس دوربین اصلی فولد ۵ در نور ضعیف و بدون حالت شب

همانطور که در بالا می‌بینید، عکس‌های گرفته شده بدون حالت شب بسیار واقعی به نظر می‌رسند، رنگ‌ها و نوردهی دقیق دارند، از جزئیات بسیار زیادی برخوردارند و کنتراست و محدوده داینامیک خیلی خوبی دارند. همچنین، نویز در سطح پایینی نگه داشته شده است و میزان نویز مشخص در تصویر نیز واقعا هیچ اهمیتی ندارد.

حالت شب اختصاصی در دوربین تله فوتو نیز عملکرد خارق‌العاده‌ای دارد. این عکس‌ها روشن هستند، رنگ‌ها را بسیار زنده و طبیعی بازتولید می‌کنند، کنتراست خوبی دارند، از محدوده داینامیک گسترده‌ای برخوردار هستند و نویز پایینی دارند. البته، اگر از فاصله خیلی نزدیک به آن‌ها نگاه کنید، میزان جزئیات در حد متوسط است اما هنوز هم خیلی خوب محسوب می‌شود.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین تله‌فوتو گوشی سامسونگ گلکسی Z فولد ۵ را در نور ضعیف و به کمک حالت شب، ببینید:

 

نمونه عکس دوربین تله فوتو فولد ۵ در نور ضعیف و با حالت شب

عکس‌های تله‌فوتو بدون حالت شب، نویز بالایی دارند و کمی تاریک به نظر می‌رسند اما همچنان، قابل استفاده هستند. در هنگام عکاسی با دوربین تله‌فوتو در نور ضعیف، تنها زمانی باید حالت شب را خاموش کنید که اشیاء متحرک در تصویر باشند و در غیر این صورت، توصیه ما این است که حتما از حالت شب استفاده کنید.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین تله‌فوتو گوشی سامسونگ گلکسی Z فولد ۵ را در نور ضعیف و بدون حالت شب، ببینید:

 

نمونه عکس دوربین تله فوتو فولد ۵ در نور ضعیف و بدون حالت شب

دوربین اولتراواید در حالت شب عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرد، رنگ‌ها را به صورت اشباع شده به تصویر می‌کشد، محدوده داینامیک گسترده‌ای دارد و از نوردهی بسیار خوبی برخوردار است. با این حال، فرایند کاهش نویز، بخش زیادی از جزئیات را از بین می‌برد و عکس‌های اولتراواید که با گوشی فولد ۵ در شب گرفته می‌شوند، جزئیات کمی دارند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید گوشی سامسونگ گلکسی Z فولد ۵ را در نور ضعیف و به کمک حالت شب، ببینید:

نمونه عکس دوربین اولترا واید فولد ۵ در نور ضعیف و با حالت شب

در مقابل، عکس‌های اولتراواید که بدون حالت شب گرفته می‌شوند، کیفیت پایینی دارند. این عکس‌ها بسیار صاف، تاریک و پر از نویز هستند.

در زیر می‌توانید نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین اولتراواید گوشی سامسونگ گلکسی Z فولد ۵ را در نور ضعیف و بدون حالت شب، ببینید:

نمونه عکس دوربین اولترا فولد ۵ در نور ضعیف و بدون حالت شب

بررسی کیفیت ویدئوهای ضبط شده با گوشی Samsung Galaxy Z Fold 5

در این بخش به بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر قابلیت‌ها و کیفیت فیلمبرداری می‌پردازیم. دوربین اصلی این گوشی می‌توانید فیلم‌هایی با کیفیت 8K و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه بگیرد. این در حالی است که حداکثر نرخ فریم ویدئوهای مشابه در نسل قبلی، ۲۴ فریم بر ثانیه بود. گذشته از این، هر دو دوربین اصلی و تله‌فوتو می‌توانند ویدئوهای 4K با نرخ فریم‌های ۳۰ فریم بر ثانیه و ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کنند.

دوربین سلفی داخلی از فیلمبرداری با کیفیت 1080p در هر دو سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. با این حال، دلیلی ندارد که از این دوربین برای فیلمبرداری استفاده کنید. دوربین سلفی خارجی از کیفیت 4K در هر دو نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه و ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند.

قابلیت پایدارسازی تصویر در تمامی دوربین‌ها و تمامی حالات فیلمبرداری وجود دارد و حتی می‌توانید آن را غیرفعال کنید. با اینکه ویدئوهای پیش‌فرض با کدک h.264 ضبط می‌شوند اما امکان ضبط ویدئوها با کدک h.265 نیز وجود دارد. البته، ضبط ویدئوهای 8K فقط با کدک h.265 انجام می‌شود. گذشته از این، صداها همیشه به صورت استریو و در نرخ بیت ۲۵۶ کیلو بیت بر ثانیه ضبط می‌شوند.

فیلم‌های 8K که در نور روز ضبط می‌شوند از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ نرخ فریم ثابت و کیفیت صدا عالی است، بازتولید رنگ‌ها با دقت بالا و بسیار زنده انجام می‌شود، محدوده داینامیک گسترده است و کنتراست نیز حرف ندارد. گذشته از این‌ها، هیچ نویزی در ویدئوهای 8K دیده نمي‌شود.

تنها نقطه ضعف این ویدئوها، متوسط بودن جزئیات در سطح پیکسل است اما با این حال، بعضی از جزئیات ظریف که به تصویر کشیدن آن‌ها با رزولوشن 8K غیر ممکن است، به خوبی به تصویر کشیده می‌شوند.

در نور ضعیف ورق به طور کامل برمی‌گردد و ویدئوهای 8K بسیار ضعیف می‌شوند. این ویدئوها جزئیات بسیار پایینی دارند و همه چیز را صاف نشان می‌دهند. ویدئوهای 8K گرفته شده با دوربین اصلی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 که در نور ضعیف ضبط می‌شوند، حتی از ویدئوهای ارتقاء یافته از رزولوشن 4K نیز بدتر هستند. در واقع می‌توان گفت که حالت 8K در نور ضعیف غیر قابل استفاده است.

ویدئوهای 4K دوربین اصلی در نور روز فوق‌العاده خوب هستند. این ویدئوها جزئیات زیادی دارند، بازتولید رنگ را عالی انجام می‌دهند و از کنتراست و محدوده داینامیک بالایی برخوردارند. فرایند پردازش این ویدئوها به صورت متعادلی انجام می‌شود و هیچ خبری از شفاف‌سازی بیش از حد نیست. در واقع، سامسونگ سعی کرده است که با ملایم‌تر کردن فرایند کاهش نویز، جزئیات این ویدئوها را حفظ کند و نتیجه، عالی از کار درآمده است.

ویدئوهای 4K دوربین اصلی در نور ضعیف نیز خوب هستند. این ویدئوها از جزئیات کافی برخوردارند، نویز قابل تحملی دارند، اشباع رنگ‌ها در آن‌ها عالی است و از محدوده داینامیک بسیار گسترده‌ای برخوردار هستند.

دوربین تله‌فوتوی گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ نیز می‌تواند ویدئوهای 4K بسیار خوبی ضبط کند. این ویدئوها سرشار از جزئیات هستند، رنگ‌های دقیقی دارند و از محدوده داینامیک و کنتراست خوبی برخوردارند. در واقع، هیچ ایرادی به ویدئوهای تله‌فوتوی ضبط شده با این گوشی در نور روز وارد نیست.

ویدئوهای تله‌فوتوی ضبط شده در نور ضعیف کاملا معمولی هستند. این ویدئوها صاف به نظر می‌رسند و جزئیات ضعیفی دارند اما نورپردازی در آن‌ها خوب است و رنگ‌ها را خیلی زنده و طبیعی نشان می‌دهند.

دوربین اولتراواید نیز می‌تواند ویدئوهای 4K خوبی در نور روز ضبط کند. بازتولید رنگ، کنتراست، محدوده داینامیک و میزان نویز در این ویدئوها کاملا خوب است اما جزئیات سطح متوسطی دارند.

ویدئوهای اولتراواید گوشی فولد ۵ در نور ضعیف بسیار تاریک و ضعیف هستند. این دوربین‌ها جزئیات پایینی دارند، پر از نویز هستند و محدوده داینامیک آن‌ها خیلی گسترده نیست. تنها ویژگی مثبت ویدئوهای اولتراواید ضبط شده با این گوشی در نور ضعیف، دقت اشباع رنگ مناسب است.

ویدئوهای 4K پایدارشده دوربین سلفی بیرونی گلکسی Z Fold 5 از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. سوژه در این ویدئوها به خوبی نورپردازی می‌شود، محدوده داینامیک گسترده است، رنگ‌ها بسیار زنده و طبیعی به تصویر کشیده می‌شوند و پایدارسازی تصویر نیز حرف ندارد. هر چند که میزان جزئیات با دوربین‌های سلفی بعضی از گوشي‌های رقیب برابری نمی‌کند اما در مجموع می‌توان گفت که این دوربین، ویدئوهای 4K بسیار خوب و شفافی ضبط می‌کند.

ویدئوهای 1080p دوربین سلفی داخلی که زیر نمایشگر تاشونده قرار دارد، کمی بهتر از وضعیت قابل استفاده هستند. این ویدئوها مثل عکس‌های گرفته شده با این دوربین کمی مات به نظر می‌رسند و کنتراست خیلی خوبی ندارند اما بازتولید رنگ‌ها در آن‌ها به خوبی انجام می‌شود و محدوده داینامیک خیلی خوبی دارند. می‌توان گفت که این دوربین قطعا برای تماس‌های تصویری، عالی است.

در پایان بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 از نظر فیلمبرداری باید بگوییم که قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر در تمامی دوربین‌ها معرکه است.

گوشی‌های رقیب گلکسی فولد ۵

گوشی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ با قیمت ۱۹۰۰ یورو به بازار عرضه شده و ۱۰۰ یورو گران‌تر از فولد ۴ در زمان عرضه است که می‌توان این اختلاف قیمت را به پردازنده پیشرفته‌تر و لولای جدید با طراحی بدون فاصله نسبت داد. با این حال، فولد ۵ یکی از گران‌ترین گوشی‌های موبایل دنیا محسوب می‌شود.

اکنون که قیمت فولد ۴ در بازارهای جهانی تا ۱۲۰۰ الی ۱۳۰۰ یورو کاهش داشته است، خرید آن به جای فولد ۵ بسیار منطقی‌تر به نظر می‌رسد زیرا با وجود بهبودهایی مثل طراحی بدون فاصله، تراشه جدیدتر و مجهز شدن به گوریلا گلس ویکتوس ۲، نمی‌توان هیچ بهبود قابل ملاحظه دیگری در فولد ۵ پیدا کرد. همچنین، اگر اکنون گوشی فولد ۴ را دارید، خرید گوشی فولد ۵ اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد.

با نگاهی به گوشي‌های رقیب می‌توانیم دید بهتری نسبت به ارزندگی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 داشته باشیم. برای مثال، گوشی گوگل پیکسل فولد با قیمت ۱۹۰۰ یورو وارد بازار شده است، امتیاز مقاومت محیطی IPX8 دارد، مجهز به نمایشگر خارجی ۵.۸ اینچی با نسبت تصویر عقلانی‌تر ۱۸:۹ است و نمایشگر داخلی شباهت بسیار زیادی به نمایشگر داخلی فولد ۵ دارد. این گوشی با تراشه Tensor G2 کار می‌کند که خیلی ضعیف‌تر از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به کار رفته در فولد ۵ است ولی دوربین تله‌فوتو با زوم اپتیکی بی‌نظیر ۵ برابری دارد و در مجموع، از همه‌نظر می‌تواند عکس‌های بهتری بگیرد. گذشته از این، اندروید خام به کار رفته در گوگل پیکسل فولد، ارزش توجه را دارد ولی از نظر مالتی-تسکینگ، فولد ۵ بهتر است.

احتمالا گوشی آنر مجیک V2 حدود یک ماه پس از معرفی گوشی Fold 5 به بازار، در دسترس قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد که گوشی تاشوی بسیار خوبی باشد. این گوشی دو نمایشگر خیلی خوب دارد؛ نمایشگر تاشونده ۸ اینچی از نوع LTPO OLED با قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، پشتیبانی از +HDR10، پشتیبانی از IMAX و پشتیبانی از قلم. نمایشگر بیرونی، صفحه نمایشی ۶.۴۳ اینچی از نوع LTPO OLED با نر نوسازی ۱۲۰ هرتز است که آن نیز از قلم الکترونیکی پشتیبانی می‌کند. گذشته از این، مجیک V2 مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ است، سیستم دوربین مشابهی دارد و با دارای قابلیت شارژ بسیار سریع‌تر ۶۶ واتی است. احتمالا این گوشی با قیمتی ۳۰۰ یورو ارزان‌تر از فولد ۵ وارد بازار می‌شود اما توجه داشته باشید که برخلاف فولد ۵، ضد آب نیست.

اگر به دنبال گوشی تاشوی جمع و جورتر و ارزان‌تری هستید، اوپو Find N2 برای شما مناسب به نظر می‌رسد. این گوشی همه‌کاره تجربه‌ای مشابه با فولد ۵ دارد اما تراشه اسنپدراگون آن قدیمی‌تر است و امتیاز مقاومت محیطی نیز ندارد. گذشته از این، Oppo Find N2 به صورت رسمی فقط در بازار چین یافت می‌شود ولی می‌توانید آن را در بازار موبایل ایران نیز پیدا کنید.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت گوشی Z Fold 5 چند است؟

گوشی Z Fold 5 با قیمت ۱۹۰۰ یورو به بازارهای جهانی عرضه شده ولی تا اول شهریور ۱۴۰۲ وارد ایران نشده است.

۲- قیمت گوشی Z Fold 4 چند است؟

آخرین قیمت گوشی Z Fold 4 با حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت در بازار ایران تا تاریخ یک شهریور ۱۴۰۲، حدود ۷۲ میلیون تومان است.

۳- گوشی Z Flip 5 بهتر است یا گوشی Z Fold 5؟

گوشی Z Flip 5 در مقایسه با Z Fold 5 ارزان‌تر و کوچک‌تر است. این گوشی برای علاقه‌مندان به گوشي‌های تاشونده که به دنبال یک گوشی خوب با قیمت منطقی هستند، مناسب به نظر می‌رسد اما اگر بهترین تاشونده سامسونگ را می‌خواهید، باید فولد ۵ را بخرید.

۴- مهم‌ترین مزایای گوشی زد فولد ۵ کدام هستند؟

از مهم‌ترین مزیت‌های گوشی فولد ۵ سامسونگ می‌توان به طراحی بدون فاصله، مجهز بودن به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲، امتیاز مقاومت محیطی IPX8، نمایشگرهای داخلی و خارجی عالی، عمر بالای باتری در مقایسه با دیگر تاشونده‌ها، رابط کاربری معرکه، پشتیبانی نمایشگر داخلی از قلم S و دوربین‌های خیلی خوب اشاره کرد.

۵- مهم‌ترین معایب گوشی زد فولد ۵ کدام هستند؟

از مهم‌ترین نقطه ضعف‌های گوشی Z Fold 5 می‌توان به قیمت بسیار بالا و نداشتن بهبودهای زیاد در مقایسه با فولد ۴، سرعت شارژ پایین و عملکرد نسبتا ضعیف دوربین اولتراواید اشاره کرد.

جمع‌بندی

گوشی‌های تاشوی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ و سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۵ را می‌توان نقطه عطفی در طراحی گوش‌های تاشونده دانست. مهم‌ترین انتقادی که به تاشوهای سامسونگ در سال‌های پیش وارد بود، باقی ماندن فاصله‌ای مثلثی شکل بین دو نیمه گوشی در حالت تاشده در محل لولا بود. با این حال، سامسونگ در نسل جدید گوشي‌های تاشوی خودش، با معرفی لولای جدیدی، توانسته است نه تنها این فاصله را حذف کند، بلکه امتیاز مقاومت محیط IPX8 را نیز داشته باشد.

گوشی موبایل سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ را به جرات می‌توان یکی از بهترین گوشی‌های جهان، نه تنها در بین تاشونده‌ها دانست که البته قیمت بسیار بالایی نیز دارد. این گوشی به غیر طراحی بدون فاصله، مجهز شدن به جدیدترین تراشه اسنپدراگون در سال ۲۰۲۳ و محافظت با گوریلا گلس ویکتوس ۲، تفاوت قابل ملاحظه‌ای با فولد ۴ نشان نمی‌دهد.

عمر کم باتری همواره یکی از مشکلات گوشي‌های تاشو بوده است اما گلکسی فولد ۴ و فولد ۵ با داشتن باتری ۴۴۰۰ میلی آمپری و مدیریت بهینه انرژی به لطف تراشه‌های پیشرفته، از بهترین گوشی‌ها در رده خودشان هستند اما سرعت شارژ سیمی ۲۵ وات برای یک گوشی پرچمدار در سال ۲۰۲۳ کمی پایین به نظر می‌رسد.

رابط کاربری عالی One UI 5.1.1 را می‌توان یکی از مزیت‌های گلکسی زد فولد ۵ دانست که قابلیت‌های بسیار زیادی دارد و امکان مالتی-تسکینگ را فراتر از حد نیاز برای کاربر فراهم می‌آورد.

این گوشی از قابلیت‌های پیشرفته‌ای برای عکاسی و فیلمبرداری مثل امکان عکاسی سلفی با دوربین پشتی و امکان زوم اپتیکی ۳ برابری برخوردار است و عکس‌ها و ویدئوهایی با کیفیت عالی می‌گیرد. البته، کیفیت ویدئوها در نور ضعیف خیلی خوب نیست اما عکس‌ها هم در روز و هم در شب از کیفیت بالایی برخوردارند.

در کل می‌توان گفت که بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Z Fold 5 نشان می‌دهد که اگرچه این گوشی زیبا و قدرتمند یکی از بهترین پرچمداران در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود اما گزینه‌های ارزان‌تر و بهینه‌تری نیز در بازار موجود هستند که از جمله آن‌ها مي‌توان به گلکسی زد فولد ۴ با تفاوت‌هایی اندک نسبت به فولد ۵ اشاره کرد. همچنین، گوشی آنر مجیک V2 نیز می‌تواند جایگزین خوبی باشد که البته برخلاف فولد ۵، ضد آب نیست.

منبع:
gsmarena.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا