آموزشسخت افزار

۵ اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ کدامند؟

اشتباهاتی که در هنگام خرید لپ تاپ نباید مرتکب شوید

با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی کشور، خرید یک لپ تاپ اقتصادی نیز برای بخش عمده جامعه ما به کاری دشوار تبدیل شده که نیازمند چندین ماه پس‌انداز کردن است. با توجه به اینکه بیشتر ما نمی‌توانیم از پس هزینه بهترین لپ تاپ‌ها بر بیاییم، باید قید بعضی از مشخصات را بزنیم و به سراغ لپ تاپ‌هایی برویم که از دقیقا برای کاربرد مد نظر ما ساخته شده‌اند. هر اشتباهی در هنگام انتخاب لپ تاپ یا ما را مجبور به تعویض آن می‌کند که هزینه‌ای سنگین روی دستمان می‌گذارد یا اگر نتوانیم آن را تعویض کنیم، باید چندین سال با آن بسازیم. بنابراین، خیلی اهمیت دارد که تحقیق کافی داشته باشیم. در این مقاله می‌خواهیم ۵ اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ را به شما توضیح دهیم تا از آن‌ها اجتناب کنید. با مجله فناوری فرنا همراه باشید.

۵ اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ

رایج‌ترین اشتباهات در هنگام خرید لپ تاپ به شرح زیر هستند:

۱- اهمیت دادن بیش از حد به رزولوشن نمایشگر

کمتر کسی پیدا می‌شود که با هدف تماشای محتواهای ویدئویی لپ تاپ بخرد. معمولا، اکثر ما برای انجام کارهای روزانه و نیازمندی‌های نرم‌افزاری به فکر خرید لپ تاپ می‌افتیم و بنابراین، نمایشگری با رزولوشن بالا، یکی از آخرین چیزهایی است که به آن نیاز داریم. گذشته از این، اگر می‌خواهید در کنار کار کردن، از لپ تاپ خود برای تماشای استریم‌های اینترنتی، تماشای فیلم و سریال، بازی کردن و غیره استفاده کنید، می‌توانید لپ تاپ را به نمایشگری با کیفیت بالاتر، مثل تلویزیون خود وصل کنید.

رزولوشن لپ تاپ

اگر لپ تاپی با نمایشگر لمسی 4K چشم شما را گرفته است، پیش از اینکه روی دکمه خرید کلیک کنید، یکبار دیگر از خودتان بپرسید که آیا واقعا به نمایشگری با این رزولوشن بالا نیاز دارید؟ آیا واقعا اهمیتی دارد که نمایشگر لپ تاپ شما لمسی باشد؟

اگر طراح گرافیک یا تدوین‌گر ویدئو هستید و به طور پیوسته کار ویرایش عکس و ویدئو را انجام می‌دهید، اگر عکاس هستید و می‌خواهید کیفیت عکس‌ها را در لپ تاپ خود ببینید و کار پردازش آن‌ها را انجام دهید یا به هر دلیل دیگری با محتواهای بصری سروکار دارید، دلیل شما برای اهمیت دادن به کیفیت صفحه نمایش، منطقی به نظر می‌رسد اما اگر می‌خواهید از لپ تاپ برای کارهای نرم‌افزاری غیر گرافیکی و انجام امروز روزمره استفاده کنید، پول دادن برای لپ تاپی با نمایشگر 4K، واقعا دور ریختن پول است.

صفحه نمایش‌های دارای رزولوشن بالا نه تنها تأثیر زیادی روی بالا رفتن قیمت لپ تاپ‌ها دارند، بلکه روی عمر لپ تاپ نیز تأثیر منفی می‌گذارند. اول اینکه این نمایشگرها انرژي بیشتری مصرف می‌کنند و بنابراین، عمر باتری و قطعات الکترونیکی لپ تاپ را کاهش می‌دهند. دوم اینکه چنین نمایشگرهایی، فشار بیشتری به کارت گرافیک وارد می‌کنند و روی عمر آن نیز اثر منفی دارند.

نمایشگری با کیفیت 1080p برای یک لپ تاپ خیلی عالی است و نه تنها از تماشای محتواهای بصری در آن لذت می‌برید، بلکه قیمت پایین‌تر و طول عمر بالاتری نیز دارد. حتی اگر از لپ تاپ صرفا می‌خواهید برای کارهای روزمره، مثل کار کردن با نرم‌افزارهای آفیس، ایمیل دادن، مرور وب و … استفاده کنید، نمایشگری با کیفیت 720p نیز کار شما را راه می‌اندازد.

۲- اهمیت دادن بیش از حد به کیبورد

یکی دیگر از ۵ اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ این است که اگر نیازی به تایپ کردن طولانی مدت ندارید، لپ تاپی با کیبورد خیلی مجهز بگیرید. بعضی از لپ تاپ‌ها دارای کیبوردهایی تخصصی برای تایپ کردن طولانی مدت هستند. این کیبوردها طوری طراحی شده‌اند تا راحت‌ترین وضعیت را برای تایپ کردن داشته باشند و دستان شما را در بلند-مدت خسته نکنند. یکی از ویژگی‌های چنین کیبوردهایی، داشتن قسمتی برای ساپورت کردن مچ شما در هنگام تایپ کردن است که مانع از خسته شدن مچ می‌شود. همچنین، بعضی از لپ تاپ‌ها، کیبوردهای بزرگی دارند که دارای کیبورد عددی جداگانه هستند و دکمه‌های بیشتری در مقایسه با کیبوردهای معمولی هستند. همه این ویژگی‌ها سبب بالا رفتن قیمت لپ تاپ می‌شوند و تنها در صورتی باید به آن‌ها اهمیت بدهید که تایپ کردن، بخش قابل توجهی از روز شما را تشکیل می‌دهد.

پیشنهاد ما به شما:  روش ردیابی گوشی های گم‌شده

کیبورد rgb

گذشته از این‌ها، بعضی از لپ تاپ‌ها دارای کیبوردهایی با نور پس‌زمینه برای زیبایی بیشتر هستند. معمولا، لپ تاپ‌های گیمینگ چنین کیبوردهایی دارند. اگر نمی‌خواهید پول زیادی بابت لپ تاپ خرج کنید، زیبایی لپ تاپ و نور پس‌زمینه، اولین‌ چیزی است که باید بی‌خیال آن شوید. البته نور پس زمینه به تایپ کردن در تاریکی نیز کمک می‌کند اما واقع بین باشیم؛ قرار نیست شما در فیلمی هکری در زیر زمین تاریک ساختمانی مخروبه از لپ تاپ خود استفاده کنید!

اگر تایپیست هستید، اگر برنامه‌نویس هستید، اگر نویسنده یا تولید کننده محتوای متنی هستید، اگر مترجم هستید یا به هر دلیل دیگری، ساعت زیادی در طول روز از لپ تاپ خود برای تایپ کردن استفاده می‌کنید، کیبورد یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که باید به آن توجه داشته باشید و حتی از کوچک‌ترین جزئیات مثل صدای کیبورد، حسی که لمس کردن کلیدها به شما می‌دهد، تعداد کلیدها و … از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند اما اگر بیشتر کار شما با ماوس است و خیلی تایپ نمی‌کنید، خرید لپ تاپی با کیبورد ارگونومیک و خیلی مجهز، اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد. گذشته از این، خرید لپ تاپ با کیبورد دارای نور پس زمینه نیز صرفا به کسانی توصیه می‌شود که پول اضافی برای دور ریختن دارند یا می‌خواهند از لپ تاپ در تاریکی استفاده کنند.

۳- در نظر نگرفتن وزن و اندازه مانیتور لپ تاپ

مورد سوم از ۵ اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ، توجه نکردن به اندازه مانیتور و وزن لپ تاپ است. همه ما لپ تاپی سبک می‌خواهیم زیرا کاربرد لپ تاپ، بر خلاف کامپیوترهای دسکتاپ این است که قابل جا به جایی است و وقتی صحبت از جا به جایی در میان باشد، وزن اهمیت پیدا می‌کند. از سوی دیگر، مانیتور بزرگ‌تر نیز کار کردن با لپ تاپ را راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند و حواس پرتی به دلیل رویدادهای محیطی را به حداقل می‌رساند. با این حال، هر چه اندازه مانیتور لپ تاپ بزرگ‌تر باشد، وزن و ابعاد لپ تاپ نیز بزرگ‌تر می‌شود.

در این مورد نیز کاربرد لپ تاپ برای شما تعیین می‌کند که مانیتور بزرگ برای شما اهمیت دارد یا وزن کمتر. در صورتی که باید لپ تاپ خود را خیلی جا به جا و به صورت ایستاده از آن استفاده کنید، هر چه سبک‌تر باشد، بهتر است. برای مثال، اگر اکولوژیست، زمین‌شناس، باستان‌شناس، مهندس معدن یا عکاس طبیعت هستید و هنگام کار میدانی به لپ تاپ خود نیاز دارید، باید لپ تاپی را انتخاب کنید که تا جای ممکن، سبک و کوچک باشد.

۵ اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ

در مقابل، اگر حداکثر جا به جایی لپ تاپ برای شما این است که آن را با خودروی شخصی از منزل به دفتر کار خود ببرید، نیازی نیست که لپ تاپ شما خیلی سبک باشد و در صورتی که کار گرافیکی، مثل ویرایش عکس و ویدئو را پشت میز کار خود انجام می‌دهید، لپ تاپی با مانیتور بزرگ برای شما بهتر است.

اگر تماشای محتواهای بصری در لپ تاپ برای شما اهمیت دارد و از سوی دیگر باید هر روز لپ تاپ را از منزل تا محل کار خود با وسایل نقلیه عمومی مثل مترو جا به جا کنید، لپ تاپی با وزن متوسط و اندازه مانیتور متوسط می‌تواند برای شما بهتر باشد.

دقت داشته باشید که شاید اولین باری که یک لپ تاپ بزرگ را در دستتان می‌گیرید، خیلی سنگین به نظر نرسد و به راحتی آن را جا به جا کنید، اما دقت داشته باشید که شما می‌خواهید سال‌ها از لپ تاپ استفاده کنید، هر روز آن را حمل کنید و شاید نیاز داشته باشید که در شرایطی به غیر از پشت میز کار راحت خود از آن استفاده کنید. بنابراین، حتی ۲۰۰ گرم سبک‌تر بودن لپ تاپ می‌تواند تفاوت قابل ملاحظه‌ای برای شما ایجاد کند.

گذشته از مواردی که گفته شد، اندازه جثه، توانایی جسمانی و جنسیت خود را نیز باید در نظر بگیرید. اگر مردی قوی‌جثه با استقامت بدنی بالا هستید، بعید است که سنگین‌ترین لپ تاپ‌ها نیز شما را اذیت کنند اما اگر خانمی با جثه کوچک و نحیف هستید، حتما وزن لپ تاپ را پیش از خرید آن، در نظر بگیرید.

۴- در نظر نگرفتن پورت‌ها و اتصالات لپ تاپ

یکی دیگر از ۵ اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ، بی‌توجهی به تعداد و نوع پورت‌ها و قابلیت‌های ارتباطی لپ تاپ است. معمولا، کسانی که می‌خواهند برای اولین بار لپ تاپ بخرند یا از لپ تاپ‌های قبلی خود، استفاده زیاد و حرفه‌ای نکرده‌اند، بیش از هر چیزی به مشخصاتی مثل پردازنده، فضای ذخیره‌سازی، رم و کارت گرافیک توجه دارند و تعداد و نوع پورت‌ها و قابلیت‌های ارتباطی را به کل فراموش می‌کنند اما باید به شما بگوییم که این موضوع، یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما:  آموزش کامل پاک کردن کش گوشی اندروید

پورت های لپ تاپ

به طور ایده آل، شما حداقل چهار پورت USB نیاز دارید و با توجه به اینکه امروزه اکثر کابل‌های USB مورد استفاده برای شارژ کردن گوشي‌ها که برای انتقال فایل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، از نوع USB-C هستند، بهتر است لپ تاپی که انتخاب می‌کنید، پورت USB-C داشته باشد. در غیر این صورت، به احتمال زیاد باید یک کابل USB-C به USB-A را بخرید و به غیر از کابل دو سر USB-C مورد استفاده برای شارژ کردن گوشی خود، باید کابل USB-C به USB-A را نیز همه جا دنبال خودتان بکشید.

مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، سرعت انتقال اطلاعات پورت‌های USB است. در جدول زیر می‌توانید سرعت جا به جایی اطلاعات را در نسخه‌های مختلف پورت‌های USB ببینید:

نسخه USB حداکثر سرعت انتقال اطلاعات
USB 2.0 (تایپ A و تایپ B) ۴۸۰ مگابایت بر ثانیه
USB 3.0 (تایپ A و تایپ B) ۵ گیگابایت بر ثانیه
USB 3.1 نسل ۱ (تایپ A و تایپ C) ۵ گیگابایت بر ثانیه
USB 3.1 نسل ۲ (تایپ A و تایپ C) ۱۰ گیگابایت بر ثانیه
USB 3.2 نسل ۱ (تایپ A، تایپ B، تایپ C و میکرو) ۵ گیگابایت بر ثانیه
USB 3.2 نسل ۱×۲ (تایپ A و تایپ C) ۱۰ گیگابایت بر ثانیه
USB 3.2 نسل ۲×۲ (تایپ C) ۲۰ گیگابایت بر ثانیه

همچنین، داشتن پورت HDMI نیز ضروری است. تعداد زیادی از لپ تاپ‌ها، به ویژه لپ تاپ‌های اقتصادی در بازار هستند که این پورت را ندارند و بنابراین، حتما باید پیش از خرید، این موضوع را بررسی کنید. پورت HDMI برای اتصال لپ تاپ به تلویزیون یا نمایشگرهای دیگر، ضروری است و اگر بخواهید از لپ تاپ خود برای تماشای محتواهای بصری در نمایشگری بزرگ‌تر مثل تلویزیون استفاده کنید، به آن نیاز دارید. در غیر این صورت، باید یک رابط USB به HDMI بخرید و هیچ تضمینی وجود ندارد که چنین رابطی کار کند.

بعضی از لپ تاپ‌های امروزی، تاندربولت (Thunderbolt) هم دارند که می‌تواند خیلی کاربردی باشد و نه تنها برای انتقال اطلاعات، بلکه برای شارژ کردن لپ تاپ نیز کاربرد دارد. تاندربولت، سریع‌ترین اتصال سیمی در لپ تاپ‌ها را فراهم می‌آورد و اگر زیاد پش می‌آید که حجم‌های بالایی از دیتا را به لپ تاپ خود منتقل کنید، بهتر است که لپ تاپی با پورت تاندربولت بخرید. تاندربولت ۳ و تاندربولت ۴ می‌توانند دیتا را با سرعت بی‌نظیر ۴۰ گیگابایت بر ثانیه منتقل کنند.

یکی از پورت‌های ضروری دیگر برای هر لپ تاپی، پورت اتصال LAN یا اترنت است. با اینکه امروزه اکثر ما از وای-فای برای متصل کردن لپ تاپ خود به اینترنت استفاده می‌کنیم اما داشتن پورت LAN از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اتصال کابل، سرعت بالاتری در مقایسه با اتصال وای-فایل دارد. از سوی دیگر، ممکن است میز کار شما در منزل یا در محل کار، در نقطه کور وای-فای قرار داشته باشد و برای متصل شدن به اینترنت، حتما نیاز به LAN داشته باشید. گذشته از این، اتصال LAN نسبت به اتصال وای-فای از امنیت بالاتری برخوردار است.

جک هدفون ۳.۵ میلی متری نیز یکی دیگر از چیزهایی است که لپ تاپ شما به آن نیاز دارد. لپ تاپ خود را با هر هدف و کاربردی که بخرید، قطعا گاهی اوقات، مثلا برای جلسات آنلاین و ویدئو کنفرانس، نیاز دارید که هدفون به آن متصل کنید. گذشته از این، اسپیکرهای لپ تاپ‌ها آنقدر قوی نیستند و ممکن است نیاز داشته باشید که گاهی اوقات، اسپیکر به لپ تاپ متصل کنید. بنابراین، ضرورت دارد که لپ تاپ شما جک ۳.۵ میلی متری داشته باشد و داشتن این پورت، تأثیر چندانی روی قیمت لپ تاپ ندارد.

داشتن شکاف SD کارت نیز شاید خیلی ضروری نباشد اما اگر عکاس هستید، لپ تاپ شما حتما باید شکاف SD کارت داشته باشد تا هر وقت که نیاز بود، به راحتی عکس‌ها و فیلم‌ها را از دوربین عکاسی خود به لپ تاپ انتقال دهید.

ارتباطات بی‌سیم نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. لپ تاپ‌های کمی در بازار هستند که دارای آنتن وای-فای نیستند اما این لپ تاپ‌ها وجود دارند و در هنگام خرید باید حتما به این موضوع توجه داشته باشید که لپ تاپ شما دارای فناوری وای-فای باشد و نسخه آن نیز اهمیت دارد. هر چه فناوری وای-فای به کار رفته در لپ تاپ جدیدتر باشد، سرعت انتقال اطلاعات و پایداری آن بالاتر خواهد بود.

بلوتوث نیز چیزی است که شاید این روزها کاربرد زیادی نداشته باشد اما در بعضی موارد می‌تواند خیلی به شما کمک کند. بنابراین، بهتر است لپ تاپی بخرید که از جدیدترین فناوری بلوتوث برخوردار باشد.

۵- در نظر نگرفتن نیازمندی‌های آتی

شاید باورش سخت باشد اما حدود ۲۰ سال پیش، لپ تاپ‌هایی با چندین مگابایت رم و کمتر از یک گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، جزء بهترین لپ تاپ‌ها محسوب می‌شدند و قیمت بسیار بالایی داشتند. حتی همین چند سال پیش نیز نیازمندی‌های لپ تاپ‌ها نیست به امروز بسیار محدود‌تر بود.

پیشنهاد ما به شما:  پیدا کردن گوشی گم شده یا سرقتی

با پیشرفت سریع فناوری، مشخصات مورد انتظار ما از لپ تاپ‌ها نیز بیشتر می‌شود. گذشته از این، نسخه‌های جدید بسیاری از سیستم عامل‌ها و نرم‌افزارها نیز نیازمند توان پردازشی بالاتر و حافظه بیشتری هستند. بنابراین، اگر می‌خواهید لپ تاپی بخرید که تا چندین سال بدون مشکل برای شما کار کند، باید نگاهی فراتر از نیازمندی‌های امروزی خود داشته باشید.

شاید ۴ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی با یک تراشه اینتل Core-i5 جوابگوی نیازهای امروز شما باشد اما این مشخصات، چند سال دیگر می‌توانند نیازمندی‌های شما را برطرف کنند؟

مورد آخر از ۵ اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ این است که فقط نیازهای امروز خود را در نظر بگیرد و یک یا دو سال دیگر مجبور شوید لپ تاپ قوی‌تری بخرید یا با لپ تاپ کند و ضعیف خود، بسازید.

تست لپ تاپ هنگام خرید

بهترین روش برای خرید لپ تاپ، خرید آنلاین است زیرا با این روش به راحتی می‌توانید لپ تاپ‌های مختلف را در مدت زمان کوتاهی با همدیگر مقایسه کنید. گذشته از این، معمولا فروشگاه‌های آنلاین مثل فروشگاه فرنا، خدمات پس از فروش بهتری به مشتریان ارائه می‌دهند و نسبت به فروشگاه‌های حضوری، مطمئن‌تر هستند. با این حال، گاهی وقت‌ها بودجه کافی برای خرید لپ تاپ نو نداریم و مجبوریم لپ تاپ دست دوم بخریم. در چنین شرایطی، خرید حضوری نسبت به خرید آنلاین توصیه می شود و تست لپ تاپ هنگام خرید، ضروری است.

پیش از خرید لپ تاپ دست دوم باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • بدنه لپ تاپ سالم باشد و نشانه‌ای از ضربه و آسیب در آن پیدا نکنید.
  • لپ تاپ را روشن و وضعیت نمایشگر را با باز کردن صفحاتی با رنگ‌های مختلف (به ویژه سفید) بررسی کنید تا پیکسل معیوب، تغییر رنگ یا مشکلات دیگری نداشته باشد.
  • برای بررسی سلامت باتری به power management بروید و بررسی کنید که باتری تا چند ساعت می‌تواند شارژ نگه دارد. همچنین، سرعت شارژ شدن باتری را نیز برسی کنید.
  • بررسی کیبورد لپ تاپ دست دوم خیلی مهم است زیرا کیبورد از آن دسته قطعاتی است که اگر خراب شود، جایگزین کردن آن، به ویژه در لپ تاپ‌های قدیمی‌تر کار بسیار سختی است و شاید اصلا کیبورد آن لپ تاپ پیدا نشود. پس حتما یک صفحه ورد باز کنید و تمامی دکمه‌های کیبورد را بسنجید. همچنین، کارکرد تاچ پد را نیز بررسی کنید.
  • تمامی پورت‌ها و قابلیت‌های اتصالی لپ تاپ را تست کنید تا از سلامت آن‌ها مطمئن شوید.
  • تست کردن اسپیکرها و وبکم لپ تاپ نیز فراموش نشود.

سوالات پرتکرار

۱- زمان مناسب برای خرید لپ تاپ جدید چه وقتی است؟

  • در موارد زیر، احتمالا باید به فکر خرید یک لپ تاپ جدید باشید:
  • لپ تاپ شما از سیستم عامل‌های جدید پشتیبانی نمی‌کند و قابلیت ارتقاء نیز ندارد.
  • فن کامپیوتر شما به صدا کردن افتاده است.
  • تعمیر کردن لپ تاپ هزینه زیادی دارد و بهتر است که لپ تاپ جدیدی بخرید.
  • سیستم عامل و نرم‌افزارها به کندی اجرا می‌شوند.
  • سرعت استارت‌آپ یا خاموش شدن لپ تاپ خیلی پایین است.
  • معمولا عمر مفید یک لپ تاپ خوب و با دوام، ۳ تا ۵ سال است و پس از این مدت حتما باید به فکر خرید لپ تاپ جدیدی باشید.

۲- از کجا بفهمیم لپ تاپ کاستوم شده است؟

  • کارتون لپ تاپ کاستوم نشده، دارای پلمپ یا برچسب است که نباید باز شده باشد.
  • لپ تاپ را روشن کنید و مشخصات آن را با مشخصات اعلام شده برای آن مدل در وبسایت سازنده، تطبیق دهید. در صورت عدم تطابق، لپ تاپ به طور قطع، کاستوم شده است.

جمع‌بندی

با توجه به اینکه ارزان‌ترین لپ تاپ‌ها در کشور ما تقریبا برابر با حقوق سه ماه وزارت کار هستند، بنابراین، ضرورت دارد که پیش از خرید لپ تاپ، تحقیق کافی داشته باشیم تا لپ تاپی مناسب با نیازمندی خود بخریم و پس از مدت کوتاهی مجبور به تعویض آن نشویم.

در این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید لپ تاپ در مجله تکنولوژی فرنا، ۵ اشتباه رایج هنگام خرید لپ تاپ را برای شما توضیح دادیم. اهمیت دادن بیش از حد و بیش از حد نیاز به نمایشگر و کیبورد، در نظر نگرفتن وزن و اندازه مانیتور لپ تاپ، توجه نکردن به پورت‌ها و قابلیت‌های ارتباطی سیمی و بی‌سیم لپ تاپ مثل تعداد، نوع و نسخه پورت‌ها و وجود و نسخه وای-فای و بلوتوث و در نهایت، در نظر نگرفتن نیازمندی‌های چند سال آینده، از رایج‌ترین اشتباهاتی هستند در هنگام خریدن لپ تاپ رخ می‌دهند.

منابع:
۱- wbscodingschool.com
۲- windowscentral.com

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا