آموزشترفندها

پیدا کردن گوشی گم شده یا سرقتی

در حال حاضر گوشی هوشمند یکی از ابزارهای ضروری برای هر فرد است که شبانه‌روز برای انجام کارهای روزمره از آن استفاده می‌کند. دزدیده‌شدن گوشی این روزها به یک امر عادی تبدیل شده است که توسط برخی افراد سارق گوشی‌ مردم به سرقت می‌رود.

گوشی‌های هوشمند در کنار ارزش مادی، ممکن است حاوی اطلاعاتی باشند که در صورت پخش‌شدن آن اطلاعات، زندگی شخصی افراد در معرض خطر قرار بگیرد. از طرفی ممکن است گاهی حواستان نباشد و گوشی خود را در هنگام انجام کارهای روزمره در محل کار، مترو یا خیابان گم کنید.

چنین اتفاقاتی امکان دارد برای هر یک از ما بیافتد و در این مطلب سعی داریم روش‌هایی برای پیدا کردن گوشی گم شده یا سرقتی را به شما آموزش دهیم. در ادامه با مجله فرنا همراه باشید، چرا که با انجام هر یک از روش‌هایی که معرفی می‌کنیم، احتمال پیدا شدن گوشی دزدیده شده بالا می‌رود.

پیدا کردن گوشی از طریق شماره

اولین راهکاری برای پیداکردن گوشی گم شده یا سرقتی، اقدام از طریق شماره‌تلفن است. اپراتورهای همراه کدهای مخصوصی برای ردیابی گوشی گم شده از طریق شماره‌تلفن ایجاد کرده‌اند تا کاربر در سریع‌ترین زمان برای پیداکردن گوشی اقدام کند.پیداکردن گوشی گم شده یا سرقتی -02

کاربرهایی که در گوشی خود سیم‌کارت همراه اول دارند، در صورت گم‌شدن گوشی، ابتدا برای مسدودکردن سیم‌کارت اقدام نمایند. برای مسدودکردن سیم‌کارت می‌توانید به مراکز خدماتی همراه اول مراجعه کنید یا به‌صورت غیرحضوری با شماره‌گیری سامانه ۹۹۹۰، سیم‌کارت موردنظر مسدود خواهد شد.

پیشنهاد ما به شما:  بدافزار چیست و چطور می‌توانیم از گوشی خود در مقابل آن محافظت کنیم؟

پس از مسدودکردن سیم‌کارت، شماره IMEI که روی جعبه گوشی درج شده است را از طریق خطوط همراه اول به یکی از روش‌های زیر ارسال کنید تا سرویس ردیابی گوشی همراه برای شما فعال شود.

  • ارسال عدد ۲۱۴۱ به سامانه پیامکی خدمات همراه به شماره ۱۱۱
  • ارسال شماره IMEI روی جعبه گوشی از طریق کد دستوری # شماره سریال*۲۱۴۱*۱۱۱*

پس از انجام مراحل فوق، سامانه ردیابی همراه اول برایتان فعال می‌شود و تا ۱۰ روز پس از اقدام، به جستجوی گوشی گم شده یا به سرقت رفته می‌پردازد و پس از آن به شما اطلاع می‌‌دهند.

از طرفی شرکت ایرانسل برای پیدا کردن گوشی‌ گم شده از طریق شماره‌تلفن، سامانه #۶۱۰۱* را راه‌اندازی کرده است که مشترکان به‌صورت ۲۴ ساعت می‌توانند از آن استفاده کنند.پیداکردن گوشی گم شده یا سرقتی -03

ابتدا برای مسدودکردن سیم‌کارت ایرانسل خود از طریق مراجعه به مراکز خدماتی یا ارسال شماره سریال دور بوکه سیم‌کارت با خط ایرانسل به شماره ۷۰۰ اقدام نمایید.

پس از گذشت ۵ روز از مسدودکردن سیم‌کارت، با شماره‌گیری کد #۶۱۰۱* ردیابی سامانه گوشی گم شده برایتان فعال می‌شود. نتیجه ردیابی گوشی گم شده تا ۴۸ ساعت برای شما ارسال می‌شود.

ردیابی گوشی روشن با سیم‌کارت

گاهی اوقات پیش می‌آید که گوشی خود را در حالت روشن در منزل یا محل کار گم می‌کنید و ساعت‌ها به دنبال آن هستید. برای ردیابی گوشی روشن با سیم‌کارت روش‌های مختلفی در گوشی‌های اندرویدی و iOS وجود دارد که به شرح زیر هستند.

پیدا کردن گوشی‌  گم شده در اندرویدی

گوگل خدمات فراوانی را در اختیار کاربرها قرار می‌دهد که یکی از آن‌ها، پیداکردن گوشی گمشده از طریق جیمیل است. در هنگام خرید گوشی، لازم است قابلیت Find My Device را در گوشی اندرویدی خود فعال کنید.پیداکردن گوشی‌ گم شده در اندرویدی

پیشنهاد ما به شما:  آموزش نحوه وصل کردن اپل واچ به آیفون

این برنامه به‌صورت پیش‌فرض در گوشی‌های اندرویدی نصب است و هنگام راه‌اندازی گوشی، اگر حساب جیمیل خود را به گوشی متصل کنید، این قابلیت به‌صورت خودکار فعال می‌شود. قابلیت Find My Device یکی از امکانات کاربردی است که برای پیداکردن گوشی از طریق گوگل به کمک شما می‌آید.

در صورت گم‌شدن گوشی، ابتدا به وب‌سایت Android Device Manager مراجعه کنید، آدرس ایمیل و رمز ورود فعال در گوشی را در کادر موردنظر وارد کنید. درصورتی‌که اینترنت گوشی روشن باشد، می‌توانید موقعیت مکانی دستگاه خود را روی نقشه مشاهده کنید.

در صفحه باز شده با استفاده از گزینه Play Sound می‌توانید گوشی را به صدا در آورید تا اگر در نزدیکی شما باشد، بتوانید به‌راحتی آن را پیدا کنید. از طرفی در صورت به سرقت رفتن گوشی، با استفاده از دو گزینه Lock و Erase می‌توان گوشی را قفل یا تمامی اطلاعات آن را پاک کرد.

پیدا کردن گوشی گم شده در iOS

اگر از کاربرهای اپل هستید، برای پیداکردن گوشی آیفون خود ابتدا باید به وب‌سایت icloud مراجعه کنید و با استفاده از اپل آیدی فعال در گوشی وارد حساب کاربری خود شوید. سپس در بخش Find My iPhone می‌توانید برای پیداکردن گوشی گم شده یا سرقتی اقدام کنید. البته برای استفاده از این سرویس، باید دستگاه به اینترنت متصل باشد و گزینه Location Services از قبل در گوشی فعال باشد.پیداکردن گوشی گم شده در iOS

پس از ورود به‌حساب کاربری خود در وب‌سایت icloud، در بخش All Devices، نام دستگاه خود را انتخاب کنید تا ردیابی گوشی شما شروع شود. پس از پیداکردن گوشی، با استفاده از گزینه‌های Play Sound و Erase می‌توان گوشی را به صدا در آورد یا آن اطلاعات آن را پاک کرد.

پیشنهاد ما به شما:  ۱۰ روش حل مشکل عدم نمایش نوتیفیکیشن در اپل واچ

ردیابی گوشی گمشده با سامانه همیاب

در حال حاضر تمامی گوشی‌های فعال در سطح کشور، مراحل رجیستری را انجام داده‌اند. سامانه همیاب ۲۴ در جهت ردیابی گوشی‌های گمشده راه‌اندازی شده است که در صورت تماس با آن، این سامانه به اصناف سراسر کشور اطلاع می‌دهد تا گوشی شما ارزش خریدوفروش خود را از دست دهد. پیدا کردن گوشی گم شده

از دیگر ویژگی‌های سامانه همیاب ۲۴، می‌توان به اطلاع‌رسانی کشوری به کلانتری‌ها و بازرسی‌های مرزی اشاره کرد که در صورت مثبت‌بودن نتیجه ردیابی، می‌توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید.

برای بهره‌مندی از خدمات همیاب ۲۴، ابتدا باید گوشی خود را در سامانه همیاب ۲۴ ثبت کنید تا در صورت وقوع هرگونه اتفاق، بتوانید گوشی گم شده یا سرقتی خود را پیدا کنید.

جمع‌بندی

گم‌شدن گوشی یا به سرقت رفتن آن، یکی از اتفاقاتی است که امکان دارد برای همه ما پیش بیاید. در این مطلب سعی بر آن بود که بهترین و سریع‌ترین روش‌ها برای پیداکردن گوشی گم شده یا سرقتی را به شما معرفی کنیم که به کمک شما می‌آیند.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا