بررسی و مقایسهگجت ها

ویژن پرو چیست؟ آینده را پیش روی خود ببینید!

با هدست واقعیت ترکیبی اپل آشنا شوید

شرکت اپل در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان ۲۰۲۳ که از ۵ ژوئن تا ۹ ژوئن در اپل پارک برگزار شد، از ویژن پرو، هدست واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) خودش که برای مدت‌ها شایعه توسعه آن توسط اپل به گوش می‌رسید، رونمایی کرد. ویژن پرو یکی از بلندپروازانه‌ترین محصولات اپل تا به امروز محسوب می‌شود که توسعه آن یک سال طول کشیده و پر از فناوری‌های جدید، مثل سیستم عامل جدید visionOS است که می‌تواند دلیل قیمت بالای آن باشد. این محصول در ۲ فوریه ۲۰۲۴ در فروشگاه‌های اپل با قیمت پایه ۳۴۹۹ دلار موجود شد. در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل برای شما مخاطبان گرامی مجله فناوری فرنا توضیح دهیم که اپل ویژن پرو چیست و چه قابلیت‌هایی دارد. با ما تا انتهای این مقاله جذاب همراه باشید.

واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت ترکیبی (MR) چیست و چه تفاوت‌هایی دارند؟

پیش از اینکه به معرفی هدست ویژن پرو ساخت اپل بپردازیم، بد نیست که نگاهی کلی به مفاهیم واقعیت افزوده (Augmented Reality)، واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) بیاندازیم.

فناوری واقعیت افزوده یا AR با ترکیب کردن صحنه‌ها، تصاویر و صداهای کامپیوتری و واقعی، جهان فیزیکی را با جهان مجازی ترکیب می‌کند. به عبارت دیگر، این فناوری، لایه‌هایی مثل لایه‌های بصری و صوتی را به تجربه شما از جهان واقعی اضافه می‌کند. پیاده‌سازی فناوری واقعیت افزوده یا AR نیازمند هدست‌هایی است که بتوانید با آن‌ها جهان واقعی پیرامون خود را همراه با تصاویر، متن‌ها، افکت‌ها و صداهای مجازی ببینید و بشنوید. به عنوان یک مثال ساده، می‌توانید با استفاده از هدست‌های AR، در حالی که در خیابان‌ها قدم می‌زنید، ترجمه متون روی تابلوهای شهر را در کنار آن‌ها ببینید و در حالی که با مردم در خیابان صحبت می‌کنید، ترجمه همزمان صبحت‌های آن‌ها را بشنوید.

واقعیت افزوده ویژن پرو

واقعیت افزوده با واقعیت مجازی (Virtual Reality) کاملا متفاوت است؛ در فناوری واقعیت مجازی یا VR، به کمک هدست‌های مخصوصی می‌توانید محیطی جدید را به صورت سه بعدی ببینید و صداهای آن را بشنوید. به عنوان مثال، فناوری VR به شما این امکان را می‌دهد تا در حالی که در اتاق خواب خود هستید، تنها با گذاشتن یک هدست روی چشم و گوش خود، این احساس را داشته باشید که در حال قدم زدن در جنگل‌های آمازون هستید و صدای پرندگان و حیوانات وحشی را می‌شنوید.

هدست‌هایی که دارای هر دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده باشند، هدست‌های واقعیت ترکیبی یا MR نامیده می‌شوند. در واقع، اپل ویژن پرو نوعی هدست واقعیت ترکیبی است.

اپل ویژن پرو چیست؟

اپل ویژن پرو نوعی هدست است که می‌توانید از آن هم برای تجربه واقعیت افزوده و هم برای تجربه واقعیت مجازی استفاده کنید. شرکت اپل این محصول را کامپیوتر فضایی (spatial computer) می‌نامد که دنیای واقعی و مجازی را با برای کاربردهای متنوعی مثل کاربردهای شغلی، تماشای فیلم و سریال، بازی کردن و … با همدیگر ترکیب می‌کند.

در زیر عکس ویژن پرو را آورده‌ایم و همانطور که می‌بینید، در نگاه اول بسیار شبیه به عینک اسکی است و بندی کشی دارد اما گزینه خرید آن همراه با بند دوم (که روی سر قرار می‌گیرد) نیز پیش روی خریداران قرار گرفته است. بند اصلی دارای بالشتکی است که درست پشت سر کاربر قرار می‌گیرد اما هر چه زمان می‌گذرد، کاربر را خسته و خسته‌تر می‌کند زیرا بیش از ۶۰۰ گرم وزن دارد. با این حال، اگر از بند دوم استفاده کنید، به دلیل توزیع بهتر وزن، دیرتر شما را خسته می‌کند.

عکس ویژن پرو

یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف طراحی اپل ویژن پرو، باتری اکسترنال آن است که شبیه یک پاوربانک USB معمولی به نظر می‌رسد و با یک کابل یک و نیم متری به هدست متصل می‌شود. طبیعی است که وقتی پشت میز نشسته‌اید این باتری و کابل همراه آن خیلی شما را اذیت نمی‌کند اما اگر بخواهید از آن در هنگام قدم زدن در خیابان استفاده کنید، باید باتری را در جیب یا کوله‌پشتی خود حمل کنید که اصلا راحت به نظر نمی‌رسد و عادت کردن به کابلی که همیشه در دست و پای شما است، مدت زیادی طول می‌کشد.

این هدست واقعیت ترکیبی اپل مجهز به سخت‌افزارهای متعدد و پیشرفته‌ای است که در واقع، دلیل اپل برای جای ندادن باتری درون هدست هستند. ویژن پرو با تراشه M2 کار می‌کند که CPU هشت هسته‌ای و GPU ۱۰ هسته‌ای دارد. همچنین، این تراشه مجهز به موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای برای پردازش AI است. این ۱۶ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی دارد و مجهز به تراشه R1 اپل برای پردازش تمامی دوربین‌ها و سنسورهای مورد نیاز برای بازتولید دنیای واقعی است.

اپل پرو ویژن دنیای پیرامون را با استفاده از دوربین‌هایی که دارد به کاربر نمایش می‌دهد. این در حالی است که هدست‌های AR واقعی مثل HoloLens و Magic Leap، لایه‌های مجازی را روی لنزهایی شفاف نمایش می‌دهند. در واقع می‌توان ویژن پرو را تلاشی برای شبیه‌سازی واقعیت افزوده دانست. با این حال، این هدست‌های AR هرگز نمی‌توانند تجربه غوطه‌وری در دنیای مجازی ایجاد شده توسط ویژن پرو را ایجاد کنند زیرا وقتی ویژن پرو یا هدست‌های VR را روی چشم خود می‌گذارید، تمامی میدان دید شما را در بر می‌گیرد. گذشته از این، امکان اضافه کردن لایه‌های مجازی به تصویری که کاربر می‌بیند، در ویژن پرو بسیار راحت‌تر از هدست‌های AR واقعی است، زیرا نیازی به نمایشگر شفاف مثل نمایشگرهای هدست‌های HoloLens و Magic Leap ندارد.

این هدست مجهز به اسکنر LiDAR، دوربین سه بعدی TrueDepth، شش دوربین World Tracking، دو دوربین رزولوشن بالا، حسگر نور محیطی و چهار واحد اندازه‌گیری اینرسی (لختی) برای تعیین موقعیت سر و بدن در فضای سه بعدی است.

با اینکه تراشه‌ها، سنسورها و دوربین‌های ویژن پرو بسیار کامل به نظر می‌رسند اما تنها ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی برای دستگاهی با قیمت ۳۴۹۹ دلار که اپل آن را به عنوان کامپیوتری کامل تبلیغ می‌کند، اصلا جالب نیست زیرا کاربر یک کامپیوتر واقعی، نیاز دارد که تعداد زیادی اپلیکیشن و بازی روی آن نصب کند. گذشته از این، فضای کافی برای ذخیره فایل‌های ویدئویی باقی نمی‌ماند. البته، نسخه‌های دارای حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت با قیمت ۳۶۹۹ دلار و یک ترابایت با قیمت ۳۸۹۹ دلار نیز موجود هستند که انتخاب‌هایی بسیار منطقی‌تر به نظر می‌رسند.
اینطور به نظر می‌رسد که اپل با به کارگیری باتری اکسترنال و حافظه کوچک، تلاش کرده است تا جا را برای نمایشگری فوق‌العاده باز کند که یکی از بهترین نمایشگرها در بین هدست‌های AR/VR/MR به نظر می‌رسد. این نمایشگر ساخته شده با فناوری جدید میکرو-OLED، ۲۳ میلیون پیکسل دارد که سه برابر رزولوشن یک نمایشگر 4K محسوب می‌شود.

این نمایشگر، تصاویر را با کیفیت بسیار بالایی نمایش می‌دهد و بنابراین، خواندن متون را برخلاف بسیاری از هدست‌های AR/VR/MR بسیار ساده می‌کند و می‌توانید فیلم‌های 4K را پخش کند. نرخ نوسازی ۱۰۰ هرتز است که برای اسکرول کردن وبسایت‌ها بسیار مناسب است.

اسپیکرها صدایی با کیفیت و قابل قبول تولید می‌کنند که از عمق کافی برخوردار است اما اگر بخواهید از باس موزیک و فیلم لذت ببرید، بهتر است که از هدفونی مجزا استفاده کنید. گذشته از این، اسپیکرها کاملا باز هستند و اطرافیان می‌توانند صدای هدست شما را بشنوند. ویژن پرو از ایرپادهای اپل و هدفون‌های بلوتوثی دیگر پشتیبانی می‌کند. این هدست واقعیت ترکیبی اپل مجهز به شش میکروفون مجزا است که صدای شما را به وضوح دریافت می‌کنند.

پیشنهاد ما به شما:  گلکسی A54 بخریم یا گلکسی A53؟

طراحی و کیفیت ساخت

یکی از دلایل قیمت بالای ویژن پرو در بازار هدست‌های AR/VR/MR، کیفیت بالای ساخت آن است. در این هدست از منیزیم، فیبر کربن و آلومینیوم استفاده شده و طراحی مدرن آن یادآور دیگر محصولات اپل مثل آیفون، اپل واچ، ایرپاد و مک بوک است همچنین، برخلاف هدست‌های قدیمی‌تر، چندان حجیم نیست .

این هدست با ذهنیتی ساده‌گرایانه و کاربرپسند و با در نظر گرفتن راحتی کاربر طراحی شده است. ساختار آن شامل شیشه‌ای سه بعدی و چندلایه است که دوربین‌ها و حسگرها درون آن جای گرفته‌اند. قاب ساخته شده از آلیاژ آلومینیوم به راحتی روی صورت کاربر چفت می‌شود و اصلا حس آزاردهنده‌ای ندارد.

اپل ویژن پرو با نوعی وسیله جانبی به نام عایق نوری (Light Seal) عرضه می‌شود که با نیروی مغناطیسی روی هدست قرار می‌گیرد و تداخل نور محیط با دید کاربر را به حداقل می‌رساند. این عایق نوری در ابعاد و رنگ‌های مختلف موجود است و دو بالشتک فومی دارد که بین صورت و قاب آلومینیومی قرار می‌گیرند تا حس کاملا راحتی به کاربر بدهند. همچنین، می‌توانید با اضافه کردن لنزهای ZEISS به ویژن پرو، اعوجاج نوری را با حداقل برسانید و دید بهتری از محیط داشته باشید.

در گوشه بالا و سمت راست هدست، دکمه‌ای به نام digital crown قرار دارد که با فشار دادن آن، در هر بخشی از رابط کاربری که قرار داشته باشید، به صفحه اصلی باز می‌گردید. با چرخاندن این دکمه، شدت تجربه غوطه‌وری در محیط مجازی ویژن پرو قابل تنظیم است و می‌توانید از آن برای کم و زیاد کردن صدا نیز استفاده کنید. دکمه دیگری در گوشه بالا و سمت چپ هدست قرار دارد که می‌توانید از آن برای گرفتن عکس یا ویدئو از نمایی که در حال تماشای آن هستید، استفاده کنید. در لبه بالایی هدست و بین دو دکمه چپ و راست، دو دریچه بزرگ برای گردش هوا وجود دارد. در لبه پایینی، هیچ دکمه‌ای دیده نمی‌شود اما محل قرارگیری شبکه خروجی اسپیکر، چندین حفره میکروفون ریز و دو دوربین است که لنز آن‌ها به سمت پایین قرار دارد.

طراحی ویژن پرو

در محل اتصال بند نگه‌دارنده و در سمت داخل هدست، دو باند کوتاه نارنجی رنگ قرار دارد که با کشیدن آن‌ها می‌توانید بند را جدا و بند دیگری به قاب ویژن پرو متصل کنید.

یکی از معایب طراحی و ساخت ویژن پرو این است که کیس ندارد و اگر برای حمل آن، کیس نیاز داشته باشید باید ۱۹۹ دلار ناقابل دیگر روی قیمت خرید آن بگذارید.

باتری ویژن پرو

گفتیم که اپل ویژن پرو، باتری اکسترنال دارد که با سیمی بلند به آن متصل می‌شود و باید باتری را همراه خود حمل کنید. محل اتصال سیم باتری به هدست مجهز به رابطی فلزی و بسیار محکم است که قابلیت چرخش ۹۰ درجه دارد. خود باتری، بسته‌ای آلومینیومی و سنگین است و از نظر اندازه کمی از یک آیفون کوچک‌تر است اما وزن بیشتری دارد. سطح باتری مثل دیگر محصولات اپل، صیقلی، صاف و ساده است و فقط دارای کابل، پورت شارژ USB-C و چراغ LED نشان‌دهنده وضعیت شارژ است.

باتری ویژن پرو

از آن‌جایی که هیچ دکمه و کنترلی روی باتری قرار ندارد، می‌توانید در هنگام استفاده از ویژن پرو، آن را درون جیب شلوار یا کوله‌پشتی خود قرار دهید. همچنین، می‌توانید یک نگهدارنده باتری بخرید و به کمربند خود وصل کنید تا باتری را در آن قرار دهید.

عمر باتری، بزرگ‌ترین نقطه ضعف هدست‌های AR/VR/MR در تمامی برندها محسوب می‌شود و اپل ویژن پرو نیز از این نظر، استثناء نیست. بر اساس تخمین‌های اپل، این باتری تا ۲ ساعت از استفاده معمولی (شامل بازپخش ویدئو، مرور وب، فیلمبرداری و FaceTime) و تا ۲.۵ ساعت از بازپخش پیوسته ویدئو پشتیبانی می‌کند.

گذشته از این‌ها، در هنگام شارژ کردن باتری می‌توانید از هدست استفاده کنید و اگر تعداد بیشتری باتری نیاز داشته باشید، می‌توانید با به ازای هر باتری اضافه، ۱۹۹ دلار پرداخت کنید. با این حال، در هنگام روشن بودن ویژن پرو نمی‌توانید آن را از یک باتری جدا و به باتری دیگری وصل کنید و برای این کار، باید ویژن پرو خاموش شود.

باتری ویژن پرو اپل

رابط کاربری ویژن پرو چطور کنترل می‌شود؟

کنترل رابط کاربری ویژن پرو در بین هدست‌های AR/VR/MR دیگر نظیر ندارد. این هدست تنها دو دکمه کنترل فیزیکی دارد و مابقی کنترل‌ها به صورت مجازی و به واسطه دستان و چشمان شما انجام می‌شوند. این ویژگی آنقدر خوب است که می‌تواند الگویی برای دیگر هدست‌هایی باشد که در آینده وارد بازار خواهند شد.

رهگیری دست و چشم، کلید کنترل سیستم عامل visionOS هستند. در هنگام راه‌اندازی هدست، یک کالیبراسیون فوری را انجام می‌دهید که شامل نگه داشتن دستان در مقابل دوربین برای اسکن شدن و رهگیری نقاطی روی نمایشگر برای کالیبره کردن حرکات چشمان شما و نحوه فوکوس آن‌ها روی نقاط مختلف در میدان دید شما است. سپس، برای انتخاب هر عنصری در رابط کاربری (دکمه، آیکون، نوار اسکرول، کادر نوشتاری یا هر چیز دیگری)، تنها کافی است که به آن نگاه کنید. سپس، آن عنصر شروع به درخشش می‌کند و برای تأیید کافی است که انگشت اشاره و شست دست خود را به همدیگر بزنید.

این سیستم کنترل بسیار ساده و در عین حال، بسیار عملکردی است. در واقع، تنها می‌توانید با نگاه کردن و تماس انگشت شست و اشاره خود، هر کاری که با ماوس فیزیکی یا نمایشگر لمسی امکان‌پذیر است، انجام داد. همچنین، با مالیدن دو انگشت خود به همدیگر می‌توانید کارهایی مثل کشیدن رابط کاربری به جهات مختلف یا کشیدن و رها کردن عناصر مختلف رابط کاربری را انجام دهید. همچنین، با مالیدن دستان خود به همدیگر یا تنها با حرکات دستان خود می‌توانید از صفحه‌ای به صفحه دیگر بروید یا اسکرول کنید.

پس از کالیبراسیون دستان و چشمان شما، تمامی این کنترل‌ها با دقت بسیار بالا و بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند. قابلیت انتخاب با چشم تقریبا برای هر عنصری از رابط کاربری که در مرکز میدان دید باشد، کاملا بدون نقط کار می‌کند اما هر چه عنصر به سمت لبه‌های نمایشگر نزدیک‌تر باشد، دقت این قابلیت کاهش پیدا می‌کند.

قابلیت رهگیری دست نیز خیلی بهتر از چیزی که تصویر می‌شد، کار می‌کند. میدان دید دوربین‌های اپل ویژن پرو به اندازه کافی باز است تا دستان شما را به خوبی رهگیری کند و حرکات آن‌ها را تشخیص دهد. این قابلیت می‌توان برخورد انگشتان و مالیده شدن آن‌ها به همدیگر را تقریبا در هر موقعیتی در مقابل هدست، تشخیص دهد. یکی از خوبی‌های قابلیت رهگیری دست ویژن پرو این است که به هیچ عنوان، حرکات تصادفی دست را عامدانه تشخیص نمی‌دهد و برداشت اشتباهی نمی‌کند.

سیستم عامل visionOS

قابلیت‌های کنترلی جذاب ویژن پرو، بدون سیستم عامل و رابط کاربری با ویژگی‌های تعاملی پیشرفته، امکان‌پذیر نیست. سیستم عامل این هدست واقعیت ترکیبی اپل که visionOS نام دارد، ترکیبی از سیستم عامل‌های iOS، iPadOS و macOS است و هر کسی که پیش از این آیفون، آیپد یا مک بوک داشته است، به راحتی مي‌تواند با آن کار کند و خیلی سریع به آن عادت می‌کند.

پیش از این گفتیم که با فشار دادن دکمه digital crown در گوشه بالا و سمت راست هدست، در هر بخشی از رابط کاربری و در هر اپلیکیشنی که باشید، به صفحه اصلی باز می‌گردید که مثل صفحه اصلی آیپد، شامل مجموعه‌ای از آیکون‌های اپلیکیشن‌ها است و می‌توانید تمامی اپلیکیشن‌ها را در یک نمای واحد ببینید. با این حال، اگر تعداد اپلیکیشن‌هایی که نصب می‌کنید، خیلی زیاد شود، در چندین صفحه تقسیم می‌شوند و با ورق زدن می‌توانید به همه اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشید. گذشته از این، می‌توانید چندین اپلیکیشن را در یک پوشه جای دهید و جالب اینجاست که اپلیکیشن‌های iOS و iPadOS شما که با همدیگر سازگار باشند، به صورت خودکار در یک پوشه قرار می‌گیرند تا امکان تشخیص آن‌ها از اپلیکیشن‌های بومی سیستم عامل visionOS وجود داشته باشد.

پیشنهاد ما به شما:  بررسی و مقایسه سریع گوشی‌های خانواده S24 سامسونگ

وقتی اپلیکیشنی را باز می‌کنید، به صورت پنجره‌ای جداگانه با نواری سفید و یک دایره سفید زیر آن باز می‌شود. با استفاده از دایره سفید می‌توانید پنجره را ببندید و نوار سفید نیز مثل دسته‌ای عمل می‌کند که می‌توانید از آن برای جا به جا کردن پنجره در میدان دید خود استفاده کنید؛ برای این کار تنها کافی است که به نوار سفید نگاه کنید و سپس، با مالیدن انگشتان یکی از دستان خود به همدیگر، آن را به سمتی که می‌خواهید، جا به جا کنید. در صورتی که می‌خواهید پنجره را کوچک‌تر یا بزرگ‌تر کنید، تنها کافی است که به یکی از گوشه‌های پایین خیره شوید تا زمانی که یک نوار خمیده نمایش داده می‌شود. سپس، با انگشتان یک دست خود را به هم تماس دهید و به سمتی که می‌خواهید بکشید تا پنجره بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شود (درست مثل اینکه گوشه پنجره را با یک دست بگیرید و بکشید).

سیستم عامل ویژن پرو

در صورتی که کمی به سمت بالا نگاه کنید، دکمه‌ای شناور در میدان دید شما ظاهر می‌شود با ضربه زدن روی آن دکمه، نوعی منوی کشویی مثل منوی کشویی گوشی برای شما باز می‌شود که در آن می‌توانید نوتیفیکیشن‌ها را ببینید و چندین دکمه خاموش و روشن کردن حالت‌های مختلف (مثل حالت هواپیما، حالت do not disturb، حالت سفر و …) در آن دیده می‌شود. گذشته از این‌ها، با استفاده از این منوی کشویی، می‌توانید نمای دید خود را در یک دستگاه AirPlay دیگر پخش کنید، به یک مک بوک در مجاورت خود متصل شوید تا آن را با ویژن پرو کنترل کنید و چندین کار جالب دیگر انجام دهید.

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های visionOS این است که می‌تواند به صورت همزمان، چندین اپلیکیشن را اجرا کند و از قابلیت multi-tasking شگفت‌انگیزی برخوردار است. شما می‌توانید پنجره‌های اپلیکیشن‌های مختلف را هر جایی در میدان دید خود قرار دهید و مالتی تسکینگ با این هدست بسیار راحت‌تر از گوشی یا تبلت است. حتی بازی‌ها و دیگر تجربه‌های مجازی که در هنگام اجرا شدن، کل میدان دید شما را به خودشان اختصاص می‌دهند، تنها با فشار دادن دکمه digital crown در گوشه بالا و سمت راست هدست، به پنجره‌های قابل بستن تبدیل می‌شوند و می‌توانید مثل هر اپلیکیشن دیگری با پنجره‌های آن‌ها کار کنید.

البته، مالتی تسکینگ اپل ویژن پرو بی‌نقص نیست؛ با اینکه می‌توانید پنجره‌های چندین اپلیکیشن را به صورت همزمان و به شکلی شناور در میدان دید خود داشته باشید، بالا آوردن فهرستی از اپلیکیشن‌های باز و رفتن به سراغ پنجره‌ای که به دنبال آن هستید، گاهی اوقات چندان ساده نیست. همچنین، خبری از تسک منیجر نیست و نمی‌توانید به سادگی، میدان دید خود را از پنجره‌ها پاک کنید و زمانی که مثلا می‌خواهید چند دقیقه استراحت کنید و سپس، دوباره به کار کردن مشغول شوید، احتمالا باید پنجره‌های باز در جای جای میدان دید خود را تحمل کنید زیرا بستن آن‌ها به صورت یک به یک، کاری زمان‌بر است.

اپلیکیشن‌های ویژن پرو

اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اپل ویژن پرو بهتر از چیزی است که در هدست‌های AR/VR/MR دیگر می‌توانید پیدا کنید. چندین اپلیکیشن همیشگی اپل مثل Apple TV، Freeform، Keynote، Mail، Messages، Music، Notes و Safari به صورت پیش‌فرض روی ویژن پرو نصب هستند. همچنین، اپلیکیشن‌های بومی مثل Crunchyroll، +Disney، Max و Pluto TV نیز در ویژن پرو دیده می‌شوند.

مایکروسافت نیز نسخه‌هایی از نرم‌افزارهای آفیس را برای ویژن پرو منتشر کرده است و امکان نصب WebEx و Zoom نیز قابل نصب روی این هدست معرکه اپل هستند. نسخه‌‌ای از پلتفرم Apple Arcade نیز همراه با تعداد زیادی بازی بومی شامل Game Room، Lego Builder’s Journey، Synth Riders و Super Fruit Ninja برای ویژن پرو توسعه یافته‌ و منتشر شده‌اند.

همچنین، صدها اپلیکیشن iOS بدون هیچ مشکلی روی ویژن پرو و به صورت پنجره‌هایی شناور، می‌شوند. همانطور که قبلا گفتیم، اپلیکیشن‌های آیفون یا آیپد سازگار در فولدرهایی خاصی قرار می‌گیرند اما امکان خروج آن‌ها از فولدها وجود ندارد.

گذشته از این‌ها، اپلیکیشن‌های Prime Video، Mastodon، Pinterest، Reddit و ایکس (توییتر سابق) برای ویژن پرو موجود هستند.

از جمله اپلیکیشن‌های Apple که هنوز، نسخه‌ ویژن پرو آن‌ها منتشر نشده است می‌توان به Books، Home، Maps، News، Pages، Podcasts و Voice Memos اشاره کرد. همچنین، هنوز خبری از اپلیکیشن‌های گوگل برای ویژن پرو نیست و با اینکه مرورگرهای فایرفاکس، مایکروسافت اج و اپرا روی ویژن پرو اجرا می‌شوند، اما گوگل کروم را در اپ استور ویژن پرو پیدا نمی‌کنید که خیلی عجیب است. گذشته از این‌، خبری از نتفلیکس، Twitch و یوتیوب هم نیست. با این حال، می‌توانید با Safari به نسخه تحت وب همه این اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشد.

هر اپلیکیشنی را که باز می‌کنید (به غیر از اپلیکیشن‌هایی مثل بازی‌ها که کل نمای دید شما را می‌گیرند) به صورت پنجره‌ای روی پس‌زمینه میدان دید شما اجرا می‌شود. پس‌زمینه می‌تواند میدان دید طبیعی شما که دوربین‌های ویژن پرو در حال فیلمبرداری زنده از آن هستند یا هر چیز دیگری به انتخاب خود شما باشد. همچنین، خود ویژن پرو به صورت پیش‌فرض دارای چندین منظره زنده بسیار زیبا است که می‌توانید به عنوان پس‌زمینه میدان دید خود استفاده کنید. در صورتی که یکی از این پس‌زمینه‌ها را انتخاب کنید، تنها با چرخاندن digital crown می‌توانید میدان دید طبیعی خود را برگردانید تا دنیای پیرامون خود را در پس‌زمینه ببینید. گذشته از این، چندین فیلتر نوری مختلف نیز وجود دارند که با انتخاب آن‌ها می‌توانید دنیای پیرامون را از پس این فیلترها ببینید.

اپلیکیشن ها در ویژن پرو

شما می‌توانید هر چیزی را که در میدان دید خود می‌بینید، با دستگاه‌هایی مثل Apple TV 4K یا Roku media streamer که از که از Apple AirPlay 2 پشتیبانی می‌کنند، به اشتراک بگذارید. همچنین، می‌توانید تصویر در حال نمایش در مک بوک خود را در ویژن پرو ببینید و و به آی‌مک، مک بوک یا مک مینی خود دسترسی کامل داشته باشید و هر کاری که می‌خواهید، در آن‌ها انجام دهد اما برای کنترل این دستگاه‌ها با ویژن پرو باید از کیبورد، تاچ پد یا ماوس متصل به آن‌ها استفاده کنید. در حال حاضر، امکان تماشای تصاویر در حال نمایش در آیفون یا آیپد در ویژن پرو وجود ندارد و این قابلیت تنها برای مک بوک‌های دارای سیستم عامل macOS 14 Sonoma یا جدیدتر امکان‌پذیر است.

بررسی عملکردی و توان پردازشی ویژن پرو

اپلیکیشن‌های بنچ‌مارک (اپلیکیشن‌های مورد استفاده برای اندازه‌گیری توان پردازشی دستگاه‌های کامپیوتری) قابلیت نصب و اجرا روی ویژن پرو را دارند و بنابراین، امکان اندازه‌گیری توان پردازشی این هدست و مقایسه آن با آیپد پرو مجهز به تراشه M2 برای ما وجود داشت.

ویژن پرو با داشتن سخت‌افزارهایی مشابه با آیپد پرو M2، از نظر توان پردازشی شباهت بسیار زیادی به آن دارد که واقعا بسیار خوب است. این هدست واقعیت ترکیبی در تست Geekbench 6، امتیاز ۲۴۴۴ برای هر هسته و امتیاز مجموع ۷۸۵۴ را برای کل CPU بر جای می‌گذارد. این امتیازها نزدیک به امتیازهای ثبت شده توسط آیپد پرو هستند که در تست تک هسته Geekbench 6، امتیاز ۲۵۴۵ و در تست چند هسته این بنچ‌مارک، امتیاز ۹۵۰۵ را از خودش برجای می‌گذارد. امتیاز این هدست در تست Antutu، برابر با ۲۰۲۱۹۴۰ است و آیپد پرو M2 در همین تست، امتیاز ۲۱۹۷۶۷۷ را از خودش برجای می‌گذارد.

پیشنهاد ما به شما:  مقایسه گوشی سامسونگ A54 و A34

این هدست واقعیت ترکیبی اپل در تست پردازش گرافیکی 3Dmark، امتیاز ۶۰۵۸ می‌گیرد که نزدیک به نتیجه تست مشابه برای MacBook Air 2023 با امتیاز ۶۸۵۶ است.

اگر فکر می‌کنید که این اعداد چندان فوق‌العاده نیستند زیرا از اعداد به دست آمده در تست‌های مشابه روی آیپد پرو و مک بوک ایر پایین‌تر هستند، دلیلش این است که به جزئیات فرایند تست‌های بنچ‌مارک بی‌توجه هستید. اپلیکیشن‌های پنج مارک مورد استفاده در تست‌های ما، مخصوص آیپد و سازگار با ویژن پرو هستند و در ویژن پرو به صورت پنجره‌های شناور باز می‌شوند. هر کدام از این اپلیکیشن‌ها در حالی در ویژن پرو اجرا می‌شوند که می‌توانید پنجره‌های آن‌ها را روی میدان دید خود جا به جا و کوچک و بزرگ کنید.

اعداد به دست آمده در تست‌های بنچ مارک در حالی که هدست مشغول بازتولید فضایی تصاویر، فیلمبرداری از محیط و نمایش آن در میدان دید سه بعدی بوده، بی‌نظیر است و توان پردازشی بسیار بالای ویژن پرو اپل را نشان می‌دهد که حاصل پردازش ترکیبی تو تراشه M2 (برای عملیات CPU و GPU معمولی) و R1 (برای پردازش ویدئوی دریافتی از محیط پیرامون) است.

استراحت ممنوع؛ چندکارگی در سطحی ترسناک!

اپل ویژن پرو دستگاهی شگفت‌انگیز است که خلاقانه‌ترین، کاربردی‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تجربه واقعیت ترکیبی که تاکنون خلق شده است را عرضه می‌کند. این هدست AR/VR به شما امکان می‌دهد تا در حالی که در آشپزخانه منزل خود در حال آشپزی هستید، همزمان با حرکات ساده چشمان و انگشتان، اپلیکیشن‌های مختلف را در میدان دید خود باز و با آن‌ها کار کنید! وقتی اپل ویژن پرو را روی چشمان خود می‌گذارید، دیدی سه بعدی و کامل از محیط پیرامون خود دارید و آیکون‌های اپلیکیشن‌ها و پنجره‌های آن‌ها را در محیط پیرامون خود می‌بینید، آن‌ها را باز می‌کنید، در محیط آن‌ها اسکرول می‌کنید، پنجره‌ها را می‌بندید، از صفحه‌ای به صفحه دیگر ورق می‌زنید، پنجره‌ها را بزرگ و کوچک می‌کنید، آیکون یک اپلیکیشن را از یک گوشه میدان دید خود به گوشه دیگری می‌برید و هزاران کار شگفت انگیز دیگر انجام می‌دهید؛ نوعی تجربه غوطه‌وری در دنیای مجازی و چیزی شبیه به فیلم‌های علمی-تخیلی که سعی دارند آینده را برای ما ترسیم کنند اما باورش برای ما سخت است!

ویژن پرو وسیله‌ای برای سرگرمی و یک هدست واقعیت مجازی برای بازی کردن نیست! ویژن پرو وسیله‌ای کاربردی است که چندکارگی یا مالتی تسکینگ انسان مدرن را به سطحی فراتر از تصور نسل‌ کنونی می‌رساند! بی‌دلیل نیست که اپل آن را کامپیوتر فضایی (spatial computer) می‌نامد زیرا درست می‌توانید مثل یک کامپیوتر دسکتاپ از آن برای انجام کارهای روزمره یا شغلی خود استفاده کنید و در عین حال به دیگر فعالیت‌های روزمره خود که نیازمند حضور در یک محیط فیزیکی دور از دسترس کامپیوتر خود (مثلا درون سرویس بهداشتی یا زیر دست آرایشگر!) هستند، برسید.

انسان مدرن همین حالا هم گرفتار چندکارگی است. با نگاهی به گذشته‌ای نه چندان دور می‌بینید که نیاکان ما فقط ساعات محدودی از شبانه‌روز خود را به کار کردن اختصاص می‌دادند و وقتی مشغول کاری بودند، تمام تمرکزشان روی انجام آن کار قرار داشت اما انسان مدرن به نوعی اسیر چندکارگی شده که نه تنها کیفیت زندگی را کاهش داده است بلکه اثر کاهش تمرکز را در کاهش نبوغ نسل‌های جدید، به وضوح می‌بینیم؛ بدون شک برای شما هم پیش آمده است که کیفیت آثار هنری گذشتگان را بسیار فراتر از نسل مدرن بدانید یا از سطح پایین فوتبالیست‌های امروزی که غرق در شبکه‌های اجتماعی، کارهای تبلیغاتی و دیگر جنبه‌های غیر ورزشی زندگی مدرن هستند، گله کنید!
آیا اپل ویژن پرو، انسان امروزی را به سوی بردگی مدرنی می‌برد که هیچ جایی برای استراحت ذهنی و فیزیکی و هیچ زمانی برای خلوت کردن انسان با افکار خودش باقی نمی‌گذارد؟ باید منتظر بمانیم و ببینیم که راهی که فناوری ما را به سوی آن هدایت می‌کند چه سرانجامی خواهد داشت.

سفری گران‌قیمت به آینده!

فناوری‌های جدید زمانی که به تازگی وارد بازار می‌شوند، همیشه قیمت‌هایی نجومی دارند و اپل ویژن پرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. قیمت پایه این هدست واقعیت ترکیبی اپل ۳۴۹۹ دلار است و در بهمن ماه ۱۴۰۲ در بازار ایران با قیمت ۲۵۵ تا ۲۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ قیمتی که برای اکثر مردم ساکن ایران چیزی دست نیافتنی است زیرا بدون آن هم می‌توان زندگی کرد.

محصولات مدرن و نوآورانه همیشه به دو دلیل قیمت بالایی دارند:

  • نبود رقابت برای به چالش کشیدن قیمت آن‌ها
  • گران تمام شدن تولید این محصولات به دلایلی مثل کمبود نیروی متخصص، گران بودن مواد اولیه و خاص مورد استفاده در ساخت آن‌ها و گران بودن فناوری‌هایی که در ابتدای راه هستند و هنوز در مقیاس وسیع یافت نمی‌شوند

بنابراین، انتظار می‌رود که فناوری جدید اپل ویژن پرو با ورود محصولات رقیب به بازار و جهانی شدن فناوری‌های و مواد مورد استفاده در ساخت آن، در آینده‌ای نه چندان دور، کاهش قیمت قابل توجهی را تجربه کند و در دسترس عده بیشتری از مردم قرار بگیرد. البته، مثل همیشه این وضعیت برای مردم ایران کمی متفاوت است و باید دید که آیا واردات آن مثل واردات آیفون ممنوع خواهد شد؟ آیا تحریم‌ها اجازه استفاده از قابلیت‌های متنوع ویژن پرو به کاربران ایرانی را خواهند داد؟ و آیا مشکلات اقتصادی جایی برای خرید چنین فناوری‌هایی برای شهروندان ایرانی باقی خواهند گذاشت؟ تنها باید منتظر باشیم و ببینیم که آینده چه خواهد شد؛ هر چند که این با یک برون‌یابی ساده می‌توانیم آینده تلخ این مسیر را پیش‌بینی کنیم.

سوالات پرتکرار

۱- قیمت اپل ویژن پرو چند است؟

نسخه پایه هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت با قیمت ۳۴۹۹ دلار در فروشگاه‌های اپل موجود شده است. شما می‌توانید اپل ویژن پرو را با قیمت بین ۲۵۵ میلیون تومان تا ۲۸۰ میلیون تومان در بازار موبایل و لوازم جانبی ایران بخرید.

۲- آیا امکان خرید ویژن پرو در ایران وجود دارد؟

بله. در حال حاضر ویژن پرو در ایران با قیمت ۲۵۵ میلیون تومان تا ۲۸۰ میلیون تومان در چندین فروشگاه آنلاین به فروش می‌رسد.

۳- هدست ویژن پرو اپل چیست؟

هدست ویژن پرو اپل نوعی هدست واقعیت ترکیبی است که از محیط پیرامون فیلمبرداری و تصویر را با لایه‌های مجازی ترکیب می‌کند تا تجربه‌ای مابین واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) ایجاد کند.

جمع‌بندی

اپل بار دیگر همه را شگفت زده کرد؛ این بار نوبت به محصولی به نام ویژن پرو رسید تا با ترکیبی از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، دنیای واقعی و دنیای مجازی را با همدیگر ترکیب کند و با ایجاد تجربه‌ای شگفت‌انگیز از غوطه‌وری در این دنیای ترکیبی، مالتی تسکینگ یا چندکارگی را به سطحی جدید برساند که مثل شمشیری دو لبه، هم می‌تواند بازدهی عملکردی انسان مدرن را به طور قابل توجهی ارتقاء بخشد و هم می‌تواند با گرفتن تنها فرصت‌های استراحت ذهنی و فیزیکی از او، پیام‌آور سرآغاز نوعی بردگی مدرن باشد؛ هر چند که قیمت بالای اپل ویژن پرو آن را از دسترس قشر کارگر خارج می‌سازد و خرید آن را تنها برای کسانی امکان‌پذیر می‌کند که شاید نیازی به قابلیت‌های کاربردی این هدست AR/VR نداشته باشند و صرفا از آن برای سفری تفریحی به آینده استفاده کنند!

منابع:
zdnet.com
engadget.com

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا