بررسی و مقایسهموبایل

بررسی گوشی A73 سامسونگ: میان‌رده یا پرچمدار؟

نقد و بررسی بهترین میان‌رده سامسونگ در سال ۲۰۲۲

سامسونگ گلکسی A73 را می‌توان بهترین گوشی سامسونگ سری A نامید که در سال ۲۰۲۲ وارد بازار شد و هنوز در در اواخر مارس ۲۰۲۳ جدیدترین و بهترین گوشی میان‌رده سامسونگ محسوب می‌شود. گوشی A73 با اینکه در گروه گوشی‌های پرچمدار سامسونگ قرار نمی‌گیرد ولی با داشتن مشخصاتی مثل طراحی زیبا و مقاوم، صفحه نمایش شگفت‌انگیز با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، عملکرد پردازشی بسیار خوب، باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری و قابلیت شارژ سریع ۲۵ واتی، اختلاف چندانی با پرچمداران گران-قیمت سامسونگ ندارد ولی بسیار ارزان‌تر از آن‌ها است. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی گوشی A73 سامسونگ بپردازیم. با فروشگاه اینترنتی فرنا همراه باشید.

بررسی سریع گوشی سامسونگ گلکسی A73

سری A سامسونگ شامل گوشی‌های میان‌رده در رده‌های قیمتی متنوعی است که هر کدام از آن‌ها از بهترین گوشی‌های رده قیمتی خودشان محسوب می‌شوند. اگر به دنبال گوشی خوش‌قیمت، همه کاره و با دوامی هستید که نه تنها کارهای روزمره شما را به خوبی انجام دهد، بلکه توان پردازش کارهای متوسط تا سنگین مثل بسیاری از بازی‌های موجود در پلی استور را داشته باشد و بتوانند عکس‌های بسیار خوبی به ویژه برای به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی خلق کنند، به شما توصیه می‌کنیم که پیش از جستجو در میان محصولات هر برند دیگری، نگاهی به گوشی‌های میان-رده سری A سامسونگ بیاندازید. گل سرسبد این تلفن‌های همراه سامسونگ گلکسی در سال ۲۰۲۲ گوشی A73 بود و هنوز در انتهای مارس ۲۰۲۲ بهترین میان‌رده سامسونگ محسوب می‌شود که بعضی از منتقدین از آن تحت عنوان یک گوشی sub-flagship نام می‌برند و بر این باورند که در برزخ بین گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده قرار دارد.

از دیگر گوشی‌های میان‌رده سامسونگ که در سال ۲۰۲۲ وارد بازار شدند، می‌توان به گوشی‌های گلکسی A23، گلکسی A33 و گلکسی A53 اشاره کرد که با وجود قیمت بسیار پایین‌تر در مقایسه با A73، اختلاف چندانی از نظر مشخصات و توانمندی‌ها با آن ندارند.

بررسی گوشی A73 سامسونگ نشان مي‌دهد که این گوشی از طراحی بسیار زیبا، مدرن و در عین حال، مستحکمی برخوردار است. البته با توجه سقوط ارزش پول ملی و افزایش شدید قیمت این گوشی و رسیدن آن به بالای ۲۰ میلیون تومان در هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۱، قبل از هر چیزی به شما توصیه می‌کنیم که حتما برای آن قاب ضربه‌گیر و گلس محافظ صفحه‌نمایش تهیه کنید. دیگر لوازم جانبی سامسونگ که باید برای بهترین استفاده از A73 داشته باشید شامل شارژ ۲۵ واتی و یک هندزفری بی‌سیم است زیرا این گوشی جک ۳.۵ میلی‌متری ندارد و بدون شارژ به فروش می‌رسد. دقت داشته باشید که اکثر شارژرهای ۲۵ واتی موجود در بازار موبایل از نوع سه‌شاخه اروپایی هستند و باید برای استفاده از آن‌ها در ایران یک رابط سه‌شاخه به دوشاخه نیز تهیه کنید. خوشبختانه درون جعبه گوشی A73 یک کابل USB قرار دارد و نیازی به خرید شارژر با کابل ندارید.

چیزی که سامسونگ در آن تخصص دارد، ساخت صفحه نمایش‌های بسیار باکیفیت و با تاچ روان و لذت‌بخش است. گوشی A73 صفحه نمایشی بزرگ با رزولوشن Full HD و حداکثر نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است و رنگ‌ها را به زیباترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد تا لذت‌بخش‌ترین تجربه را از کار کردن با یک گوشی میان-رده به کاربر بدهد.

این گوشی با مجهز بودن به تراشه 778G با ساخت ۶ نانومتری شاید جزء قوی‌ترین گوشي‌های موجود در بازار نباشد و نتوان آن را گوشی گیمینگ دانست اما در انجام کارهای روزانه و حتی بعضی از کارها و بازی‌های نسبتا سنگین، هیچ مشکلی ندارد. بررسی گوشی A73 نشان می‌دهد که این تلفن همراه هرگز در انجام کارهای روزانه مثل مرور کردن وب و شبکه‌های اجتماعی، رفتن از یک اپلیکیشن به اپلیکیشن دیگر، عکاسی و دیگر کارهای مشابه، بسیار سریع است.

اگر به عکاسی با گوشی هوشمند علاقه دارید، سامسونگ گلکسی A73 بدون شک یکی از بهترین میان‌رده‌های موجود در بازار برای شما است. دوربین اصلی این گوشی با رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل می‌تواند عکس‌های بسیار با کیفیتی خلق کند که حتی برای چاپ در ابعاد بزرگ و قرار دادن روی دیوار منزل شما هم مناسب هستند. دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی نیز برای سلفی گرفتن و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی واقعا معرکه است. به همه این‌ها، رابط کاربری جدید و خلاقانه سامسونگ با گزینه‌های متعدد در اپلیکیشن دوربین، شامل عکاسی شب، فیلم‌برداری اسلوموشن، حالت پرو و … را نیز اضافه کنید.

گوشی A73 دارای باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری و قابلیت شارژ ۲۵ واتی است که شاید در بین گوشی‌های برندهای دیگر خیلی سریع محسوب نشود ولی در بین تمامی گوشي‌های سامسونگ از سریع‌ترین‌ها است. در ادامه، به بررسی گوشی A73 از نظر طراحی، صفحه نمایش، پردازنده، باتری و شارژ، اسپیکر و صدا، دوربین و رابط کاربری می‌پردازیم.

طراحی گوشی A73

رنگ گوشی a73

وقتی گوشی سامسونگ گلکسی A73 برای اولین بار به دست من رسید، با توجه به اینکه می‌دانستم جک ۳.۵ میلی‌متری ندارد، از ضخامت آن کمی متعجب شدم اما هر چه بیشتر آن را از نظر ظاهری بررسی کردم نتوانستم هیچ ایراد دیگری پیدا کنم و واقعا می‌توان گفت که گوشی A73 از نظر طراحی حرف ندارد.

این گوشی دارای ابعاد ۱۶۳.۷ در ۷۶.۱ در ۷.۶ میلی‌متر و وزن ۱۸۱.۱ گرم است و از نظر نازک بودن در رتبه ۵۰ دنیا در سال ۲۰۲۲ قرار دارد که برای یک گوشی میان-رده رتبه بسیار خوبی محسوب می‌شود ولی چرا A73 کمی ضخیم‌ به نظر می‌رسد؟ احتمالا دلیل اصلی این موضوع، انحنای کم قاب دور گوشی است. وزن گوشی نیز با توجه اندازه بزرگی که دارد، اصلا زیاد نیست.

با اینکه بعضی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند که دلیل حذف جک ۳.۵ میلی متری، کمک به ساخت نازک‌تر گوشی بوده اما دلیل اصلی این بوده است که جک ۳.۵ میلی متری سبب افزایش آسیب‌پذیری گوشی در مقابل آب می‌شود. سامسونگ با حذف این قطعه توانسته است گوشی میان-رده‌ای با امتیاز مقاومت محیطی IP67 وارد بازار کند که می‌تواند حداقل به مدت نیم ساعت در عمق یک متری آب دوام بیاورد و در مقابل گرد و غبار نیز مقاومت دارد.

سامسونگ گلکسی A73 در سه رنگ خاکستری، سفید و سبز نعنایی وارد بازار شده است که ما دو رنگ سفید و سبز نعنایی را در اختیار داریم و هر دو واقعا زیبایی منحصر به فردی دارند. رنگ قابل دور گوشی در مدل سبز نعنایی به رنگ سبز است و تفاوت زیادی با رنگ پنل پشتی ندارد اما گوشی سفید رنگ دارای قابلی به رنگ نقره‌ای است. در هر دو مورد، پنل پشتی رنگی مات دارد که اصلا اثر انگشت و کثیفی را به خودش جذب نمی‌کند و قاب دور گوشی رنگی کاملا براق دارد ولی فلزی نیست و همانند قاب پشتی از پلاستیک ساخته شده است.

طراحی پشت گوشی A73

رنگ سفید گوشی a73

طراحی سطح پشتی گوشی واقعا ساده و جذاب است. مجموعه دوربین پشتی در گوشه بالا و سمت چپ قرار دارد و برجستگی خفیفی ایجاد کرده است که با شیبی ملایم از پنل پشت گوشی جدا می‌شود. سه لنز بزرگ در یک ستون و نزدیک به لبه سمت چپ گوشی قرار دارند و یک لنز کوچک به همراه فلش LED در یک ستون و در سمت راست ستون اولی کار شده‌اند. همانطور که گفتیم، پنل پشتی از جنس پلاستیک است، ظاهر ماتی دارد و اثر انگشت و کثیفی‌های دیگر را به خودش جذب نمی‌کند.

برجستگی دوربین گوشی a73

با بررسی گوشی A73 در قسمت پایینی پنل پشتی، می‌توانید لوگوی سامسونگ را ببینید که در زیر آن، اطلاعاتی مثل مدل دقیق گوشی، محل ساخت آن و کدهای IME با فونت ریز و کمرنگ کار شده است که اگرچه خیلی به چشم نمی‌آید ولی کاملا غیر ضروری به نظر می‌رسد و می‌توان آن را بدسلیقگی سامسونگ دانست.


مطالب مرتبط: نقد و بررسی گوشی A33


طراحی قاب و لبه‌های گوشی A73

گفتیم که گوشی A73 دارای قابی از جنس پلاستیک و با ظاهری براق است که انحنای زیادی ندارد و می‌توان آن را کاملا صاف دانست و همین موضوع، ضخامت گوشی را بیش از آن چیزی که هست، نشان می‌دهد. البته گوشه‌های A73 اصلا تیز نیستند و انحنای خوبی دارند. در گوشی دارای رنگ سبز نعنایی، قاب گوشی همرنگ پنل پشتی است اما کمی تیره‌تر به نظر می‌رسد. در A73 سفید رنگ، قاب دور گوشی نقره‌ای و کاملا متمایز از پنل پشت گوشی است.

رنگ سبز گوشی a73

بررسی طراحی گوشی a73 سفید

اگر از لبه بالایی به گوشی نگاه کنید و صفحه نمایش به سمت پایین قرار داشته باشد، می‌توانید محل قرارگیری سینی سیم کارت را در سمت چپ لبه بالایی ببینید. با فرو کردن سوزنی که درون جعبه گوشی قرار دارد به درون سوراخ کنار سینی سیم کارت می‌توانید آن را خارج کنید. در اینجا سیم کارت ۱ در جایگاهی که دیرتر از گوشی خارج مي‌شود و سیم کارت ۲ در جایگاهی که زودتر از گوشی خارج مي‌شود، قرار می‌گیرند اما اگر سیم کارت دوم را درون سینی قرار دهید، نمی‌توانید SD کارت روی گوشی نصب کنید و باید با ۱۲۸ گیگابایت یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی کنار بیایید. البته این موضوع با توجه به در دسترس بودن سرویس‌های ابری و رایگان بسیار زیاد مثل Google Photos، گوگل درایو، دراپ باکس، وان درایو و … خیلی مسئله مهمی نیست اما اگر فقط بخواهید از یک سیم کارت استفاده کنید، می‌توانید با استفاده از SD کارت، حافظه گوشی A73 را تا یک ترابایت نیز ارتقاء دهید.

گوشی a73 رنگ سفید

در اگر از جلو به گوشی نگاه کنید، در لبه سمت راست گوشی می‌توانید یک دکمه کم و زیاد کردن صدا را در قسمت بالایی این لبه گوشی و دکمه پاور را کمی پایین‌تر از آن ببینید. اگر گوشی روشن باشد و دکمه پاور را نگه دارید، اپلیکیشن Bixby باز می‌شود که در بخش دیگری از این بررسی گوشی A73 در رابطه با آن صحبت می‌کنیم. اگر می‌خواهید گوشی را ری‌استارت یا خاموش کنید، کافی است قسمت پایینی دکمه کم و زیاد کردن صدا را به طور همزمان با دکمه پاور نگه دارید تا سه گزینه Power off برای خاموش کردن گوشی، Restart برای خاموش و روشن کردن گوشی یا Emergency call برای تماس اضطراری روی صفحه نمایش ظاهر شوند. در لبه سمت چپ گوشی هیچ چیزی وجود ندارد و کاملا صاف است.

اگر صفحه نمایش گوشی را به سمت پایین بگیرید و به لبه پایینی نگاه کنید، در وسط پورت USB-C را می‌بینید که در سمت چپ آن خروجی استریو اسپیکر و در سمت راست آن سوراخ میکروفون دیده می‌شود.

گوشی a73 سفید رنگ

طراحی سطح جلویی گوشی A73

در بخش آخر از بررسی گوشی A73 از نظر طراحی در رابطه با سطح جلویی گوشی صحبت می‌کنیم. بیش از ۸۷ درصد از سطح جلویی گوشی A73 را صفحه نمایش ۶.۷ اینچی آن پوشانده است. این نسبت صفحه نمایش به سطح جلویی در بین گوشي‌های میان-رده واقعا عالی است. در قسمت بالایی صفحه نمایش و نزدیک به لبه بالایی، بریدگی دوربین سلفی به صورت جزیره‌ای درون صفحه نمایش خودش را نشان می‌دهد. در لبه بالایی نیز اسپیکری قرار دارد که در هنگام مکالمه تلفنی رو به روی گوش شما قرار می‌گیرد. این اسپیکر بسیار نازک است و به سختی متوجه آن می‌شوید.

با اینکه طراحی O-infinity بریدگی دوربین سلفی و احاطه شدن آن با صفحه نمایش، بسیار بروز محسوب می‌شود و خیلی بهتر از طراحی U-شکل در گوشی‌های با قیمت پایین‌تر مثل A33 است، اما این بریدگی که مثل سوراخی در بالای صفحه نمایش به نظر می‌رسد، مي‌تواند در هنگام تماشای محتواهای ویدئویی یا بازی کردن با گوشی کمی آزاردهنده باشد و حواس شما را پرت کند. برای حل این مشکل می‌توانید وارد Settings (تنظیمات) گوشی خود شوید و سپس به بخش Display (صفحه نمایش) بروید. در این بخش به پایین اسکرول کنید و روی گزینه Camera cutout (بریدگی دوربین) ضربه بزنید. در اینجا فهرستی از اپلیکیشن‌هایی که روی گوشی نصب هستند را می‌بینید و روی هر کدام که ضربه بزنید، سه گزینه زیر پیش روی شما قرار می‌گیرند:

Show camera cutout (نمایش بریدگی دوربین): بریدگی دوربین در هنگام اجرای آن اپلیکیشن نمایش داده می‌شود.
Hide camera cutout (مخفی کردن بریدگی دوربین): بریدگی دوربین در هنگام اجرای آن اپلیکیشن مخفی می‌شود. با انتخاب این گزینه، بخش بالایی صفحه نمایش خاموش می‌شود و نسبت تصویر تغییر می‌کند تا بریدگی دوربین سلفی از درون تصویر خارج شود و مزاحمتی برای شما ایجاد نکند.
Auto (خودکار): گوشی به صورت خودکار تصمیم می‌گیرد که بریدگی دوربین را در هنگام اجرای آن اپلیکیشن نمایش دهد یا مخفی کند.

سطح جلویی گوشی سامسونگ گلکسی A73 نکته خاص دیگری ندارد و بنابراین به سراغ بررسی گوشی A73 از نظر صفحه نمایش می‌رویم.

نمایشگر گوشی A73

همانند دیگر گوشی‌های سامسونگ، چیزی که A73 را از گوشی‌های هم‌قیمت خودش متمایز می‌کند، صفحه نمایش معرکه آن است. در این بخش از بررسی گوشی A73 به طور کامل در رابطه با مشخصات و امکانات این صفحه نمایش صحبت می‌کنیم.

نمایشگر گوشی a73

سامسونگ گلکسی A73 سامسونگ مجهز به صفحه نمایشی ۶.۷ اینچی از نوع Super AMOLED Plus است که رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل دارد و بنابراین تصاویری با کیفیت Full HD پخش می‌کند. نسبت تصویر این صفحه نمایش ۲۰:۹ است و به دلیل سایز نسبتا بزرگی که دارد، تراکم پیکسلی آن از ۳۹۳ پیکسل بر اینچ فراتر نمی‌رود که البته تراکم پیکسلی خیلی خوبی است. این صفحه نمایش با پوشش گوریلا گلس ۵ در مقابل خش خوردگی و ضربه محافظت می‌شود اما به شما توصیه می‌کنیم که حتما روی آن گلس محافظ نصب کنید.

پیشنهاد ما به شما:  پوکو X6 میان‌رده خوش‌قیمت برای گیمرها

مطالب مرتبط: نقد و بررسی کامل گوشی A53


بررسی روشنایی صفحه نمایش A73

خود سامسونگ می‌گوید که حداکثر روشنایی این صفحه نمایش در حالت خودکار (Adaptive brightness) برابر با ۸۰۰ نیت است اما تست‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که روشنایی این صفحه نمایش در شرایط نوری قوی و زیر نور مستقیم آفتاب به بیش از این مقدار نیز می‌رسد. بنابراین، حتی در ظهر کویر مرکزی ایران و زیر نور مستقیم آفتاب نیز هیچ مشکلی در دیدن تصاویر این صفحه نمایش نخواهید داشت. از سوی دیگر، حداقل روشنایی این صفحه نمایش کمتر از ۲ نیت است و بنابراین در تاریکی مطلق نیز می‌توانید بدون اینکه چشم شما اذیت بشود، با گوشی A73 کار کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر می‌خواهید قبل از خواب با این گوشی کار کنید قابلیت Eye comfort shield (پوشش راحتی چشم) را در قسمت تنظیمات صفحه نمایش فعال کنید. این قابلیت با کمتر کردن نور آبی صفحه نمایش و گرم‌تر کردن تصاویر جلوی اختلال در خواب شما را می‌گیرد.

بررسی گوشی a73 از نظر روشنایی صفحه نمایش

بررسی گوشی A73 از نظر نرخ نوسازی صفحه نمایش و حساسیت لمسی آن

یکی از ویژگی‌هایی که کمتر در گوشی‌های میان-رده دیده می‌شود، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است که این سامسونگ گلکسی A73 را حتی برای گیمینگ مناسب می‌کند. متأسفانه فقط می‌توانید بین دو گزینه نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی (Standard smoothness) و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی (High smoothness) یکی را انتخاب کنید و چیزی مثل قابلیت تنظیم خودکار نرخ نوسازی پیدا نمی‌کند.

در صورتی که نرخ نوسازی را در حالت ۱۲۰ هرتز قرار دهید، مصرف باتری کمی بیشتر می‌شود و بنابراین بهتر است که آن را در حالت استاندارد قرار دهید و هر زمانی که واقعا به آن نیاز داشتید، مثل زمانی که می‌خواهید با گوشی باز کنید، نرخ نوسازی را روی ۱۲۰ هرتز قرار دهید.

حتی زمانی که گوشی روی نرخ نوسازی ۶۰ هرتز تنظیم می‌شود، تاچ بسیار روانی دارد و واقعا از کار کردن با آن لذت می‌برید؛ گویی که همه چیز زیر انگشتان شما شناور است. در کاربردهای روزانه هیچ تفاوت محسوسی بین نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و ۶۰ هرتز احساس نمی‌کنید.

صفحه نمایش گوشی A73 بسیار حساس است و به خفیف‌ترین لمس شما واکنش نشان می‌دهد. اگر گلس محافظ نمایشگر روی آن نصب کنید، ممکن است که کمی از حساسیت لمسی گوشی کم شود ولی می‌توانید در تنظیمات صفحه نمایش گوشی، قابلیت Touch sensitivity (حساسیت لمس) را در حالت فعال قرار دهید تا حساسیت صفحه نمایش به حداکثر خودش برسد. اگر گلس محافظ صفحه نمایش روی گوشی خود نصب نمی‌کنید، بهتر است که این قابلیت را در حالت غیر فعال قرار دهید تا لمس‌های تصادفی به حداقل برسد. همچنین می‌توانید قابلیت Accidental touch protection (محافظت در برابر لمس تصادفی) را نیز در حالت فعال قرار دهید تا مانع از لمس‌های تصادفی در محیط‌های تاریک مثل کیف یا جیب شما شود.

نحوه نمایش رنگ‌ها در گوشی A73 سامسونگ

از آن‌جایی که صفحه نمایش گوشی A73 از نوع AMOLED است، می‌تواند رنگ سیاه خالص را نشان دهد و نسبت کنتراست آن بی‌نهایت است. بررسی گوشی A73 نشان می‌دهد که این نمایشگر رنگ‌ها را به زیباترین حالت ممکن و البته کمی اشباع‌شده نشان می‌دهد. شما می‌توانید با ورود به تنظیمات صفحه نمایش گوشی در بخش Screen mode (حالت صفحه نمایش) نحوه نمایش رنگ‌ها را روی یکی از دو حالت زیر قرار دهید:

Vivid (واضح): گاموت رنگی DCI-P3 که نوعی فضای RGB محسوب می‌شود و رنگ‌ها را در اشباع‌ترین حالت نشان می‌دهد. این حالت برای نمایش محتواهای HDR بسیار مناسب است. دقت رنگ‌ها در این حالت بسیار خوب است اما رنگ‌ها خیلی اشباع به نظر نمی‌رسند و رنگ‌های سفید و خاکستری نیز کمی به آبی می‌زنند که البته اصلا قابل ملاحظه نیست. اگر این حالت را انتخاب کنید، امکان تغییر تعادل سفید (میزان گرمی و سردی تصویر) نیز برای شما وجود دارد و حتی می‌توانید در بخش Advanced Settings (تنظیمات پیشرفته) میزان هر کدام از سه رنگ آبی، سبز و قرمز را تغییر دهید.
Natural (طبیعی): گاموت رنگی sRGB که رنگ‌ها را اغراق نمی‌کند و آن‌ها را در حالت طبیعی خودشان نشان می‌دهد.

دیگر قابلیت‌ها و تنظیمات نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی A73

اگر به بخش تنظیمات صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی A73 بروید با تنظیمات و قابلیت‌های متعددی رو به رو می‌شوید. بسیاری از این تنظیمات و قابلیت‌ها در تمامی گوشی‌های سامسونگ دارای نسخه رابط کاربری مشابه با رابط کاربری A73 نیز وجود دارند ولی بد نیست که در این بررسی گوشی A73 توضیحاتی در رابطه با آن‌ها ارائه دهیم.

اول اینکه شما می‌توانید بین دو تم روشن و تیره یکی را برای این گوشی استفاده کنید. تم تیره در مصرف باتری گوشی شما صرفه‌جویی می‌کند اما تم روشن استاندارد است و بیشتر کاربران آن را می‌پسندند.

امکان تغییر اندازه و استایل فونت گوشی نیز در قسمت تنظیمات صفحه نمایش قرار دارد و شما می‌توانید از بین چندین فونت موجود یکی را انتخاب کنید. در زیر این گزینه مي‌توانید قابلیت زوم صفحه نمایش را نیز تغییر دهید و آن را بسته به انتخاب خود بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کنید تا تصاویر با زوم بیشتر یا کمتر نمایش داده شوند. گذشته از این‌ها، شما می‌توانید انتخاب کنید که کدام اپلیکیشن‌ها از قابلیت Full screen (تمام صفحه) استفاده کنند. در مورد نمایش یا مخفی کردن بریدگی دوربین سلفی نیز در بخش طراحی گوشی A73 صحبت کردیم.

از دیگر قابلیت‌های قابل توجهی که در بخش تنظیمات صفحه نمایش گوشی قرار دارند می‌توان به حالت آسان (Easy mode) که معمولا برای کاربران سالمند استفاده می‌شود، پنل‌های لبه‌های (Edge panels) که اپلیکیشن‌های پرکاربرد شما را به صورت نواری در لبه سمت راست گوشی نشان می‌دهد و در صورت فعال‌سازی آن می‌توانید با کشیدن قسمت بالایی لبه سمت راست گوشی به سمت داخل آن را ببینید، تنظیم نحوه ناوبری و قرار دادن آن روی «حرکات انگشت» (Swipe gestures) یا «نوار ناوبری در لبه پایینی با سه دکمه کلاسیک بازگشت، اپلیکیشن‌های باز در پس‌زمینه و خانه» (Buttons)، اشاره کرد.

می‌توانید برای گوشی A73 خود اسکرین سیور (Screen saver) نیز قرار دهید و از بین گزینه‌هایی مثل رنگی (Colors)، میز عکس (Photo table)، قاب عکس (Photo frame) یا نمایش تصادفی عکس‌های موجود در فضای ابری گوگل Photos یکی را انتخاب کنید و تنظیماتی نیز برای هر کدام از این گزینه‌ها وجود دارد.

گوشی سامسونگ گلکسی A73 از قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن (Always on Display) نیز پشتیبانی می‌کند و تنظیمات کاملی نیز برای شخص‌سازی این قابلیت مطابق با سلیقه شما وجود دارد. با انتخاب گزینه Side key نیز می‌توانید انتخاب کنید که «دو بار فشار دادن» (Double press) یا نگه داشتن (Press and hold) دکمه پاور شما چه کارهایی انجام دهد.

بررسی گوشی A73 از نظر دوربین

عکاسی گوشی A73

دوربین گوشی A73 یکی از بهترین ویژگی‌های این تلفن همراه سامسونگ گلکسی است که که تقریبا تمامی نیازهای بسیاری از کاربران علاقه‌مند به عکاسی و فیلم‌برداری با موبایل را برطرف می‌کند. گوشی سامسونگ گلکسی A73 دارای چهار دوربین پشتی شامل دوربین اصلی، دوربین اولتراواید، دوربین ماکرو و حسگر عمقی است و در سمت جلوی گوشی نیز دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی در بریدگی O-infinity قرار دارد. مشخصات دوربین‌های این گوشی به شرح زیر است:

دوربین اصلی: رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/1.8، قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) و قابلیت پایداری تصویر اپتیکی (OIS)
دوربین اولتراواید: رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.2
دوربین ماکرو: رزولوشن ۵ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.4
حسگر عمقی: رزولوشن ۵ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.4
دوربین سلفی: روزلوشن ۳۲ مگاپیکسل، گشودگی دیافراگم f/2.2 و قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر (OIS)

متأسفانه سامسونگ به دلیلی نامشخص، دوربین تلفوتوی دارای زوم اپتیکی سه برابری را حذف کرده و به جای آن دوربین ماکرو را قرار داده است که اگرچه کار خودش را در خلق کلوزآپ‌های زیبا به خوبی انجام می‌دهد اما بسیاری از کاربران به آن نیازی ندارند و دوربین تلفوتو را ترجیح می‌دهند. با توجه به اینکه سامسونگ پردازش سنگینی روی تصاویر انجام می‌دهد و پرتره‌ها را نیز با تشخیص سوژه و جداکردن آن از پس‌زمینه بوکه‌ شده به صورت دیجیتالی انجام می‌دهد، حسگر عمقی کاربرد زیادی ندارد و بود و نبودش تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند اما باید به این موضوع اشاره کنیم که داده‌های حسگر عمقی می‌توانند در جداسازی بهتر سوژه‌های دارای لبه‌های پیچیده مثل موی سر، از پس‌زمینه مفید باشند.

دوربین اصلی دارای قابلیت‌های خلق تصاویر پاناروما و HDR است و در کنار آن یک فلش LED پیدا می‌کنید که عملکرد خوبی در نوردهی سوژه دارد. دوربین سلفی نیز دارای قابلیت HDR است. در ادامه در رابطه با عکاسی و فیلم‌برداری با A73 در شرایط نوری مختلف صحبت می‌کنیم. همچنان با ما همراه باشید.

عکاسی با A73 در نور روز

بررسی گوشی A73 از نظر عکاسی در روز نشان می‌دهد که عملکرد دوربین اصلی در نور روز واقعا حرف ندارد اما رنگ‌ها کمی اشباع شده هستند تا زیباتر به نظر برسند. این تصاویر جزئيات بسیار زیادی را به تصویر می‌کشند و محدوده داینامیک بسیار گسترده‌ای دارند.

با اینکه این دوربین رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسلی دارد اما برای کاهش حجم عکس‌ها همانند دیگر گوشی‌های دارای دوربین‌های با رزولوشن بالا از فرایندی به نام پیکسل باینینگ برای تبدیل کردن هر ۹ پیکسل به یک پیکسل استفاده می‌کند و بنابراین دوربین اصلی A73 در حالت پیشفرض عکس‌هایی با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل می‌گیرد. این قابلیت باعث می‌شود تا عکس‌ها بسیار شفاف و روشن‌تر باشند و نویز زیادی در آن‌ها ایجاد نشود. البته اگر نیازمند عکس‌هایی با جزئیات بیشتر و رزولوشن بالاتر، مثلا برای چاپ کردن هستید، می‌توانید در اپلیکیشن دوربین و در حالت Photo (عکس) روی گزینه نسبت تصویر (Full یا کامل، ۱:۱، ۹:۱۶، ۳:۴ یا ۱۰۸ مگاپیکسل) ضربه بزنید و گزینه ۱۰۸ مگاپیکسلی را انتخاب کنید تا پیکسل باینینگ انجام نشود و عکس‌هایی که می‌گیرید، واقعا رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسلی (و نسبت تصویر ۳:۴) داشته باشند.

اگر می‌خواهید عکس‌های شما طبیعی‌تر به نظر برسند و رنگ سوژه‌هایی مثل برگ‌ها، گل‌ها و غذاها خیلی اشباع شده نباشد، می‌توانید در اپلیکیشن دوربین و در تنظیمات عکس (آیکون چرخدنده در گوشه بالا و سمت چپ نمایاب دوربین) اولین گزینه یعنی Scene optimizer (بهینه‌ساز صحنه) را خاموش کنید. همچنین برای اینکه بتوانید عکس‌های طبیعی‌تری بگیرید می‌توانید در پایین نمایاب دوربین روی آخرین گزینه سمت چپ یعنی More (بیشتر) ضربه بزنید تا حالت‌های دیگر عکاسی و فیلم‌برداری به شما نمایش داده شوند و سپس، گزینه عکاسی Pro را انتخاب کنید. این گزینه به شما امکان می‌دهد تا تنظیماتی مثل نوردهی، ایزو، EV، فوکوس و تعادل سفید را به صورت دستی کنترل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. البته این حالت برای کسانی مناسب است که آشنایی اولیه با عکاسی و تنظیمات گفته شده داشته باشند. حالت پرو نمی‌توانید عکس‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی بگیرید.

در پایین نمایاب می‌توانید میزان زوم را انتخاب کنید. اگر بخواهید عکس‌های لنداسکیپ بگیرید و بیشترین میدان دید ممکن را به تصویر بکشید، باید گزینه زوم 0.5x را انتخاب کنید. با اینکار گوشی A73 از دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی برای عکاسی استفاده می‌کند که عملکرد این دوربین نیز در نور روز واقعا چیزی از دوربین اصلی کم ندارد. در زیر دو عکس نمونه گرفته شده با این گوشی را می‌بینید که عکس بالایی با دوربین اصلی و عکس پایینی از همان نما با دوربین اولتراواید گرفته شده است:

بررسی گوشی a73 از نظر عکاسی لنداسکیپ

 

20230301 124242

همچنین امکان زوم دیجیتالی از یک تا ۱۰ برابر نیز وجود دارد و با توجه به رزولوشن بالای دوربین، تا زوم پنج برابری خیلی از کیفیت عکس‌ها در طول روز کاسته نمی‌شود؛ هر چند که دوربین تلفوتو با زوم اپتیکی سه برابری گوشی A72 بسیار بهتر بود.

در کل می‌توان با بررسی گوشی A73 گفت که دوربین اصلی در نور روز عکس‌هایی بسیار با کیفیت، بدون نویز، با جزئیات بالا و رنگ‌های بسیار زیبا خلق می‌کند که نه تنها برای به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها حرف ندارند بلکه اگر از حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی استفاده کنید، برای چاپ کردن هم مناسب هستند. در زیر می‌توانید چندین نمونه عکس گرفته شده با دوربین اصلی در فضای بسته و در نور روز را ببینید:

بررسی دوربین گوشی a73

بررسی عکاسی دوربین a73

نمونه عکس دوربین اصلی a73

اپلیکیشن گوشی A73 دارای حالتی بهینه‌سازی شده برای عکاسی از غذا است که رنگ‌ها را بسیار اشباع و غذا را بسیار خوشمزه‌تر نشان می‌دهد. در زیر می‌توانید دو نمونه عکس گرفته شده با حالت Food را ببینید:

حالت غذا دوربین a73

عکاسی از غذا با دوربین گوشی a73

دوربین ماکرو می‌تواند کلوزآپ‌های بسیار با کیفیت و زیبایی خلق کند ولی تنظیمات زیادی ندارد و خیلی هم کاربردی نیست. عکس‌هایی که دوربین ماکرو گوشی A73 می‌گیرد واقعا جزئیات بی‌نظیری دارند. در زیر می‌توانید چندین عکس گرفته شده با دوربین ماکرو در نور روز را ببینید:

نمونه عکس ماکرو گوشی a73

نمونه عکس دوربین ماکرو گوشی a73

عکاسی ماکرو با دوربین گوشی a73

حسگر عمقی نیز با فراهم آوردن داده‌های اضافی به ایجاد پرتره‌های بهتر کمک می‌کند. برای گرفتن عکس‌های پرتره می‌توانید پس از باز کردن اپلیکیشن دوربین، در پایین نمایاب، حالت Portrait (پرتره) را در سمت چپ حالت Photo پیدا کنید. با انتخاب این حالت می‌توانید شدت بوکه شدن پس‌زمینه (مات شدن پس زمینه‌) را تغییر دهید. تصاویر پرتره‌ای که با این گوشی در نور روز خلق می‌کنید، واقعا زیبا و شبیه عکس‌های حرفه‌ای هستند که با دوربین‌های DSLR گران‌قیمت گرفته می‌شوند. در این عکس‌ها، سوژه به خوبی از پس‌زمینه جدا می‌شود و بوکه نیز بسیار لطیف و دوست‌داشتنی است. نمونه‌ای از عکس‌های پرتره خلق شده با دوربین اصلی گوشی A73 سامسونگ را در زیر می‌بینید:

پیشنهاد ما به شما:  شارژ معکوس چیست؟ آموزش استفاده از شارژ معکوس

عکاسی پرتره گوشی A73

دوربین سلفی رزولوشن ۳۲ مگاپیکسل دارد اما همانند دوربین اصلی، پیکسل باینینگ روی عکس‌ها انجام می‌شود و رزولوشن آن‌ها به ۸ مگاپیکسل کاهش پیدا می‌کند. عکس‌های دوربین سلفی در روز از نظر کیفیت، شفافیت، جزئیات و گستردگی محدوده داینامیک چیزی از دوربین اصلی کم ندارند و همانند آن، رنگ‌ها، به ویژه رنگ گل‌ها و گیاهان، رنگ غذاها و دیگر سوژه‌های جذاب را به صورت اشباع شده نشان می‌دهد. شما می‌توانید با انتخاب گزینه ۳۲ مگاپیکسلی از بخش تنظیمات نسبت تصویر در بالای نمایاب، عکس‌هایی با رزولوشن واقعی ۳۲ مگاپیکسل بگیرید تا جزئیات بیشتری را به تصویر بکشید.

بررسی گوشی A73 از نظر دوربین سلفی نشان می‌دهد که دوربین جلوی این گوشی خیلی از قابلیت‌های دوربین پشتی آن را دارد؛ می‌تواند عکس‌های پرتره بگیرد، حالت شب دارد و از قابلیت‌های متعدد دیگری نیز برخوردار است. یکی از قابلیت‌های دوربین سلفی گوشی 73 امکان افزایش زاویه دید دوربین برای گرفتن سلفی‌های گروهی است.  حالت FUN نیز در سمت چپ گزینه پرتره، فیلترهای جذابی برای گرفتن عکس‌های سلفی بامزه دارد. در زیر نمونه‌ای از عکس‌های پرتره خلق شده با دوربین سلفی گوشی A73 سامسونگ را می‌بنید:

حالت پرتره دوربین سلفی A73

بررسی گوشی A73 از نظر عکاسی در شب

دوربین اصلی گوشی A73 گشودگی دیافراگم زیادی دارد و بنابراین، می‌تواند عکس‌های بسیار خوبی در نور ضعیف بگیرد. شما دو راه برای عکاسی با این گوشی در نور ضعیف دارید:

۱- استفاده از حالت شب (Night Mode): این حالت برای عکاسی در نور نسبتا ضعیف طراحی شده است و برای عکاسی در تاریکی مناسب نیست. اگر محیط نور خیلی ضعیفی داشته باشد، عکس‌هایی که در حالت شب می‌گیرید، کمی نویزی هستند و شفافیت خوبی ندارند. دقت داشته باشید که در هنگام گرفتن عکس در این حالت دوربین را کاملا ثابت نگه دارید تا کوچک‌ترین لرزشی نداشته باشد؛ در غیر این صورت عکس‌ها مات می‌شوند. در این حالت می‌توانید از دوربین اولتراواید نیز استفاده کنید و زوم نیز در حالت شب فعال است. در زیر می‌توانید نمونه‌ عکس حالت شب گوشی سامسونگ A73 را ببینید که در نور بسیار ضعیف گرفته شده است:

حالت شب گوشی A73

۲- استفاده از حالت حالت پرو (Pro Mode): روش دیگر برای عکاسی در شب و نور ضعیف، استفاده از حالت پرو دوربین گوشی A73 است. در این حالت می‌توانید با افزایش زمان بسته شدن شاتر (SPEED) و بالا بردن ایزو (ISO) حتی در تاریکی نسبتا کامل و با نور بسیار ضعیف نیز عکاسی کنید. البته اگر هر چه ایزو را بالاتر ببرید، نویز عکس‌ها بیشتر می‌شود. حالت بهینه این است که ایزو را بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ قرار دهید و زمان بسته شدن شاتر را افزایش دهید. در صورتی که نور در محیط خیلی خیلی کم باشد و عملا چشمان شما چیزی زیادی نبیند، زمان بسته شدن شاتر را روی حداکثر مقدار خودش یعنی ۱۰ ثانیه قرار دهید. دقت داشته باشید که هر چه زمان بسته شدن شاتر بیشتر باشد، باید لرزش دوربین کمتر باشد و کلا برای عکاسی در تاریکی باید از سه پایه استفاده کنید تا بتوانید عکس‌های شفافی بگیرید. همچنین سوژه نیز نباید لرزش یا حرکت داشته باشد. با استفاده حالت Pro گوشی سامسونگ گلکسی A73 می‌توانید عکس‌های شگفت‌انگیزی در نور بسیار کم خلق کنید. در زیر می‌توانید نمونه‌ عکس گوشی A73 در ایزو ۱۲۵ و سرعت شاتر ۴ ثانیه را ببینید:

حالت پرو شب دوربین A73

عکس‌های این گوشی هم در حالت شب و هم در حالت Pro، محدوده داینامیک بسیار خوبی دارند و سایه‌ها و منابع نوری به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده می‌شوند. با این حال اختلاف کیفیت و نویز دو تصویر بالا نشان می‌دهد که استفاده از حالت پرو برای عکاسی در شب بهتر است.

همانطور که گفتیم دوربین سلفی هم حالت شب دارد و اگر حالت شب دوربین سلفی از دوربین اصلی بهتر نباشد، ضعیف‌تر از آن نیست. این گوشی دارای فلش سلفی صفحه نمایش است که فقط در حالت خودکار و در تاریکی کار می‌کند. در زیر می‌توانید نمونه عکس حالت شب دوربین سلفی A73 را ببینید:

حالت شب دوربین سلفی A73

فیلم‌برداری با گوشی A73

در این بخش از بررسی گوشی A73 در رابطه با مشخصات و قابلیت‌های فیلم‌برداری دوربین‌های اصلی و سلفی این گوشی صحبت می‌کنیم. دوربین پشتی گوشی می‌تواند با کیفیت 4K در سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و با کیفیت Full HD در سرعت ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند و از قابلیت HDR نیز پشتیبانی می‌کند. قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر باعث می‌شود تا فیلم‌های ضبط شده با گوشی A73 از شفافیت بسیار بالایی برخوردار باشند و می‌توانید حتی در هنگام حرکت کردن و راه رفتن نیز فیلم‌های بسیار خوبی با این گوشی بگیرید. در کل می‌توان گفت که دوربین پشتی این گوشی فیلم‌های بسیار با کیفیت، شفاف و روشنی می‌گیرد اما کیفیت صدا متوسط است.

دوربین سلفی نیز تمامی قابلیت‌های دوربین اصلی را دارد اما نمی‌تواند با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. دوربین جلوی گوشی سامسونگ گلکسی A73 نیز همانند دوربین اصلی دارای قابلیت پایدارسازی اپتیکی تصویر است که به ویژه برای لایو گرفتن در هنگام راه رفتن و تکان خوردن مناسب است و سبب می‌شود تا لرزش‌های گوشی شفافیت فیلم‌ها را از بین نبرند.

از دیگر قابلیت‌های فیلم‌برداری گوشی A73 سامسونگ می‌توان به امکان ضبط ویدئوهای تایم-لپس با انتخاب گزینه Hyper-lapse اشاره کرد. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا ویدئوهایی با سرعت ۶۰ برابر زمان واقعی تهیه کنید و سرعت‌های پایین‌تر نیز امکان‌پذیر هستند. جالب است که دوربین اصلی می‌تواند تایم-لپس‌هایی با سرعت‌های ۱۵ برابر و ۴۵ برابر بهینه‌سازی شده برای نور ضعیف و در زمان شب نیز ضبط کند که البته این قابلیت در دوربین سلفی وجود ندارد.

این گوشی می‌تواند ویدئوهای اسلوموشن را با دوربین سلفی و دوربین اصلی ضبط کند و حتی قابلیتی به نانم سوپر اسلوموشن دارد که تصاویر را بسیار کند می‌کند ولی محدود به ویدئوهایی بسیار کوتاه در حد چندین ثانیه است و فقط دوربین اصلی می‌تواند این ویدئوها را ضبط کند.

در مجموع می‌توان گفت که بررسی گوشی A73 از نظر دوربین نشان می‌دهد که این گوشی یکی از بهترین بهترین گوشی‌های میان-رده دنیا برای عکاسی و فیلم‌برداری است و عملا هیچ نقطه ضعف قابل ملاحظه‌ای ندارد.

بررسی گوشی A73 از نظر عملکرد

گوشی سامسونگ گلکسی A73 با تراشه اسنپدراگون 778G با ساخت ۶ نانومتری کار می‌کند. پردازنده مرکزی این گوشی از نوع هشت هسته‌ای شامل یک هسته Cortex-A78 با توان ۲.۴ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A78 با توان ۲.۲ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A55 با توان ۱.۹ گیگاهرتز همراه با پردازنده گرافیکی بسیار خوب Adreno 642L است و بدون شک قوی‌ترین تراشه در بین میان-رده‌های سامسونگ محسوب می‌شود. شما می‌توانید یکی از نسخه‌های زیر را انتخاب کنید:

هم نسخه دارای رم ۶ و هم نسخه دارای رم ۸ گیگابایتی توان پردازشی بالاتری از تمامی میان‌-رده‌های کنونی سامسونگ دارند و از قوی‌ترین گوشی‌های میان-رده دنیا محسوب می‌شوند. ناگفته نماند که تراشه گوشی A73 از قابلیت اتصال به اینترنت 5G نیز پشتیبانی می‌کند.

بررسی عملکرد کاری گوشی A73

پیش از اینکه به بررسی گوشی A73 از نظر گیمینگ بپردازیم، نتایج تست PCMark را می‌بینیم که عملکرد گوشی در انجام کارهایی مثل مرور وب، ویرایش ویدئو، نوشتن و ویراستاری متن، ویرایش عکس و دستکاری دیتا را نشان می‌دهد. نتایج این تست برای این گوشی به صورت زیر است:

تست

Work 3.0

گلکسی Z Flip 3 گلکسی S22 اولترا گلکسی A73 نوت ۲۰ اولترا گلکسی A52
نوع پردازنده SD 888 SD 8 Gen 1 SD 778G اگزینوس ۹۹۰ SD 750G
نمره عملکرد کاری ۱۳۳۱۷ ۱۲۸۶۰ ۱۲۵۲۲ ۱۰۵۲۳ ۷۸۷۴
وب‌گردی ۱۱۶۳۷ ۱۰۴۴۲ ‍۱۱۷۳۶ ۸۸۶۵ ۷۰۲۱
ویرایش ویدئو ۷۷۶۲ ۷۴۴۴ ۷۰۸۲ ۶۲۳۲ ۵۶۹۳
نوشتن متن ۱۵۳۱۶ ۱۵۷۴۱‍ ۱۴۷۹۶‍ ۱۱۱۱۲ ۷۴۵۴
ویرایش عکس ۲۵۳۵۷ ۳۰۱۷۷ ۲۶۳۴۰ ۳۰۷۸۹ ۱۵۸۱۲
دستکاری دیتا ۱۱۹۳۸ ۹۶۹۱ ۹۵۰۲ ۶۸۲۵ ۶۴۲۴

نتایج تست بالا نشان می‌دهد که گوشی A73 از نظر عملکرد پردازشی در انجام کارهای روزمره تقریبا با گوشی پرچمدار گلکسی S22 اولترا برابری می‌کند که واقعا مزیت بسیار بالایی برای این گوشی محسوب می‌شود. از طرف دیگر، گوشی A73 در مقایسه با گوشی A52 که تنها کمی ارزان‌تر است، عملکرد بسیار سریع‌تری در انجام کارهای روزمره دارد.

بررسی گوشی A73 از نظر گیمینگ

بررسی گوشی A73 از نظر گیمینگ

عملکرد گیمینگ این گوشی با استفاده از تست 3DMark سنجیده شد و نتایج به شرح زیر هستند:

تست

3DMark

گلکسی S22 اولترا گلکسی Z Flip 3 نوت ۲۰ اولترا گلکسی A73 گلکسی نوت ۱۰ پلاس
نوع پردازنده SD 8 Gen 1 SD 888 اگزینوس ۹۹۰ SD 778G اگزینوس ۹۸۲۵
Sling Shot نامحدود 11094 9248 8026 6620 3327
Wild Life

نامحدود

9106 3952 4504 2487 3288
Wild Life
Extreme
نامحدود
2220 1174 1387 689 528

نتایج تست 3DMark برای بازی سه-بعدی قدیمی‌تر Sling Shot نشان داد که تراشه این گوشی تنها حدود ۱۸ درصد ضعیف‌تر از پردازنده اگزینوس ۹۹۰ است ما اختلافی ۴۰ درصدی با اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در گوشی گلکسی اس ۲۲ اولترا دارد. در مورد بازی‌های سنگین‌تر، گوشی‌های پرچمدار سامسونگ دو تا سه برابر سریع‌تر از A73 هستند و در به همین دلیل نمی‌توانیم A73 را گوشی گیمینگ بدانیم اما همچنان می‌توانید از انجام بازی‌های سبک روی این گوشی لذت ببرید.

بررسی عملکرد کلی گوشی سامسونگ گلکسی A73

برای بررسی گوشی A73 از نظر عملکرد کلی از تست AnTuTu استفاده کردیم و نتایج آن به شرح زیر بود:

تست

Work AnTuTu

گلکسی S22 اولترا گلکسی Z Flip 3 گلکسی A73 نوت ۲۰ اولترا گلکسی A52
نوع پردازنده SD 8 Gen 1 SD 888 SD 778G اگزینوس ۹۹۰ SD 750G
امتیاز AnTuTu 889167 696767 523209 522735 341908
CPU 203090 206228 159238 146783 105098
GPU 402617 242573 159364 215205 88068
حافظه 146002 133586 88705 88705 89376
UX 137458 114380 115902 71371 88100

بررسی گوشی A73 با تست AnTuTu نشان می‌دهد که این گوشی از توان پردازشی بسیار بالایی برخوردار است و از این نظر اختلاف بسیار کمی با گوشي‌های پرچمدار دارد اما از گوشی A52 که یکی از قوی‌ترین گوشی‌های سری A سامسونگ محسوب می‌شود، با اختلاف بسیار زیادی قوی‌تر است. این در حالی است که قیمت گوشی A73 تنها نصف گلکسی اس ۲۲ اولترا و گلکسی Z Flip 3 است اما عملکرد آن به نسبت به این گوشی‌ها به ترتیب، ۴۱ درصد و ۲۵ درصد ضعیف‌تر است.

همچنین باید اشاره کنیم که گوشی A73 سامسونگ به سختی داغ می‌شود و در تستی که دمای گوشی پرچمدار گلکسی A23 به میزان ۱۰ درجه سانتی‌گراد افزایش داشت، درجه حرارت گوشی A73 تنها ۱.۲ درصد بالا رفت.

بررسی رابط کاربری گوشی A73

در این بخش به بررسی گوشی A73 از نظر نرم‌افزاری می‌پردازیم. این گوشی با سیستم عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری One UI 4.1 وارد بازار شد اما بلافاصله پس از خرید و راه‌اندازی گوشی، سیستم عامل به اندروید ۱۳ و رابط کاربری به One UI 5.0 ارتقاء پیدا می‌کند. سامسونگ قول داده است که حداقل تا چهار سال آپدیت‌های سیستم عامل و رابط کاربری و حداقل تا پنج سال آپدیت‌های امنیتی را برای این گوشی منتشر کند. بنابراین، می‌توانید بدون هیچ نگرانی از بابت بروزرسانی‌های نرم‌افزاری و پچ‌های امنیتی تا سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ از این گوشی با دوام و توانمند سامسونگ استفاده کنید.

رابط کاربری One UI 5.0 بسیار نرم‌تر و سریع‌تر از One UI 4.0 است. گذشته از این به نظر می‌رسد که تیم توسعه‌دهنده سامسونگ تلاش زیادی کرده‌اند تا قابلیت‌های زیادی به این رابط کاربری اضافه کنند. البته اگر به کار کردن با گوشی‌های قدیمی‌تر سامسونگ عادت دارید، کار کردن با A73 نیز نباید برای شما سخت باشد و حتما خیلی سریع به رابط کاربری این گوشی عادت می‌کنید.

اندروید ۱۳

گفتیم که اگر گوشی A73 را بخرید و آن را راه‌اندازی کنید، بلافاصله از اندروید ۱۲ به اندروید ۱۳ ارتقاء پیدا می‌کند. با اینکه اکثر تولیدکنندگان گوشي‌های هوشمند، بروزرسانی‌های اندروید را در توسعه رابط کاربری محصولات خود به کار نمی‌برند اما سامسونگ کوچک‌ترین تغییرات اندروید را در طراحی One UI در نظر می‌گیرد. اندروید ۱۳ تفاوت زیادی با اندروید ۱۲ ندارد و مهم‌ترین آن بصری هستند. به غیر از این، سیستم عامل اندروید ۱۳ دسترسی ساده‌تری به کنترل‌های نوتیفیکیشن‌ها فراهم می‌آورد. همچنین امکان کنترل زبانی هر اپلیکیشن به صورت جداگانه به اندروید ۱۳ اضافه شده است.

رابط کاربری One UI 5.0 گوشی سامسونگ گلکسی A73

با اینکه رابط کاربری One UI یکی از کندترین رابط‌های کاربری در بین گوشی‌های رقیب محسوب می‌شده اما سامسونگ این مشکل را در مورد One UI 5.0 برطرف کرده است. البته سامسونگ می‌تواند روی سرعت رابط کاربری One UI بیشتر کار کند.

رابط کاربری گوشی A73 کنتراست بسیار خوبی دارد و شناسایی اپلیکیشن‌ها و خواندن متن‌ها در این رابط کاربری بسیار راحت است. چندین پالت رنگی رابط کاربری بر اساس تصویری که در والپیپر گوشی خود قرار می‌دهید، ایجاد می‌شوند و شما می‌توانید پالت مورد نظر خود را از بین آن‌ها انتخاب کنید.
ویجت‌ها به صورت ستونی روی همدیگر قرار می‌گیرند و با یک سوئیپ ساده مي‌توانید از یک ویجت به وجت دیگر بروید. در نظر داشته باشید که تمامی ویجت‌ها از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند. دیگر ویژگی رابط کاربری گوشی A73 پس‌زمینه انیمیشنی اپلیکیشن تماس تلفنی برای هر مخاطب است تا بتوانید سریع‌تر تشخیص دهید که کدام مخاطب با شما تماس می‌گیرد. همچنین می‌توانید ایموجی یا تصویر مورد نظر خودتان را پر پس‌زمینه تماس هر مخاطب قرار دهید.

بررسی گوشی A73 از نظر رابط کاربری نشان می‌دهد که این گوشی دارای قابلیت‌های بسیار زیادی است که نمی‌توانیم در این مقاله به همه آن‌ها بپردازیم ولی بعضی از مهم‌ترین‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

پیشنهاد ما به شما:  بهترین اپل واچ‌ها کدامند؟ کدام ساعت‌های هوشمند اپل را نخریم؟
Routines

سامسونگ قابلیت جدیدی به نام Routines را به رابط کاربری گوشی A73 اضافه کرده است. شما می‌توانید بر اساس کاری که دارید الان انجام می‌دهید، یکی از حالت‌های Routines را انتخاب کنید، کارهای مشخصی انجام دهید و صداهای گوشی، تنظیمات صفحه نمایش، نوتیفیکیشن‌ها و … را تغییر دهید. برای مثال می‌توانید حالت رانندگی (driving) را طوری تنظیم کنید که حالت DnD را روشن کند و به طور خودکار، اپلیکیشن موزیک Spotify را فعال سازد. همچنین می‌توانید بعضی از حالت‌های Routines را با روش‌های مورد نظر خود مثل روشن کردن هات-اسپات یا حالت هواپیما، فعال سازید.

Multi window for all apps

قابلیت Multi window for all apps روش راحت‌تری برای نمایش محیط دو اپلیکیشن به صورت همزمان روی صفحه نمایش فراهم می‌آورد که با کشیدن دو انگشت از پایین صفحه نمایش به سمت بالا فعال می‌شود. از بخش منوی اپلیکیشن‌های اخیر نیز می‌توانید همین کار را انجام دهید. این قابلیت هنوز در مرحله بتا قرار دارد و برای فعال کردن آن باید به بخش Labs رابط کاربری گوشی سامسونگ گلکسی A73 بروید و گزینه Multi window for all apps را در حالت فعال قرار دهید. همچنین می‌توانید گزینه Full screen in Split screen view را نیز فعال کنید تا در این حالت، اپلیکیشن‌ها به صورت تمام-صفحه نمایش داده شوند.

اسکن کردن متن و شناسایی تصویر

در بخش بررسی گوشی A73 از نظر دوربین به این موضوع اشاره نکردیم که رابط کاربری گوشی A73 دارای قابلیتی اسکن کردن متن و حتی استخراج متن تصویر است. کافی است اپلیکیشن دوربین را باز کنید و در حالت Photo دوربین اصلی را رو به روی صفحه‌ای حاوی هر نوشته یا متنی قرار دهید. ایکونی زرد رنگ با حرف T در گوشه پایین و سمت راست نمایاب ظاهر می‌شود که با ضربه زدن روی آن گوشی می‌تواند متن را اسکن کند و امکان استخراج متن انگلیسی را نیز به شما می‌دهد.

Edge Panel

بررسی گوشی 73 از نظر رابط کاربری نشان می‌دهد که این گوشی همانند همه گوشی‌های دیگر دارای رابط کاربری One UI 5.0 دارای قابلیتی به نام پنل لبه‌ای (Edge panel) است که می‌توانید آن را در تنظیمات گوشی فعال یا غیر فعال کنید. اگر این قابلیت فعال باشد، در صفحه اصلی گوشی با کشیدن قسمت بالای سمت راست صفحه نمایش به داخل گوشی، نواری در لبه سمت راست ظاهر می‌شود که پرکاربردترین اپلیکیشن‌های شما در آن قرار دارند و می‌توانید از این قابلیت برای دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر به اپلیکیشن‌های پرکاربرد خود استفاده کنید.

پوشه امن

اگر به دنبال قابلیت فضای دوم (Second space) در گوشی A73 می‌گردید، خودتان را خسته نکنید! بررسی گوشی A73 از نظر رابط کاربری نشان می‌دهد که متأسفانه سامسونگ به هر دلیلی این قابلیت کاربردی را حذف کرده است و حتی قابلیت Multiple accounts برای ساخت چندین حساب کاربری نیز روی A73 وجود ندارد.

البته سامسونگ خیلی هم نسبت به امنیت گوشی کاربران خودش بی‌تفاوت نیست و بررسی گوشی A73 نشان می‌دهد که قابلیتی به نام Secure Folder یا پوشه امن در رابط کاربری این گوشی سامسونگ وجود دارد که می‌توانید از آن برای نگهداری فایل‌های حساس و محرمانه خود استفاده کنید. قابلیت امنیتی Knox از امنیت این فولدر محافظت می‌کند و آن را محرمانه نگه می‌دارد. شما می‌توانید برای باز کردن قفل پوشه امن از روش‌های بیومتریک، گذرواژه، پین یا پترن استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای Secure Folder این است که می‌توانید اپلیکیشنی را در گوشی خود نصب کنید و یک نسخه از آن را به پوشه امن انتقال دهید و سپس، با حساب‌های کاربری متفاوتی وارد نسخه اپلیکیشن خارج از پوشه امن و داخل پوشه امن شوید. این ویژگی به ویژه برای کسانی که فعالیت‌های حساس و محرمانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند، بسیار مفید است.

برای مثال تصور کنید که شما مي‌خواهید در حساب کاربری توییتر خود به صورت ناشناس پست‌های حساس و محرمانه‌ای قرار دهید و هیچ کس نباید از اتصال گوشی شما به آن حساب کاربری آگاهی پیدا کند. برای این کار کافی است اپلیکیشن توییتر را نصب کنید و سپس، وارد Secure Folder یا پوشه امن شوید و با ضربه زدن روی آیکون + و انتخاب اپلیکیشن توییتر، نسخه‌ای از این اپلیکیشن را در پوشه امن می‌سازید. حالا می‌توانید با خیال راحت با حساب کاربری محرمانه خود وارد توییتر شود و این در حالی است که نسخه اپلیکیشن توییتر که در خارج از Secure Folder دارد به حساب کاربری محرمانه شما وارد نمی‌شود و حتی می‌توانید با یک حساب کاربری دیگر به این نسخه غیر محرمانه توییتر خود وارد شوید. در واقع می‌توان گفت که با وجود این قابلیت، هیچ نیازی به Multiple accounts یا Second space احساس نمی‌شود و شما می‌توانید تمامی فعالیت‌های محرمانه خود را در Secure Folder انجام دهید.

جالب است بدانید که حتی با ورود به تنظیمات Secure Folder می‌توانید نام، آیکون و حتی رنگ آن را عوض کنید تا از دید دیگران مخفی بماند. روش دیگر برای مخفی کردن Secure Folder این است که وارد تنظیمات گوشی شوید، به بخش Biometrics and security بروید، روی گزینه Secure Folder ضربه بزنید و گزینه Add Secure Folder to Apps screen را در حالت غیر فعال قرار دهید. هر زمانی که بخواهید از Secure Folder استفاده کنید، مي‌توانید از همین مسیر آن را از حالت مخفی خارج کنید.

باتری گوشی A73

در این بخش به بررسی گوشی A73 از نظر باتری و سرعت شارژ می‌پردازیم. این گوشی موبایل سامسونگ دارای باتری بزرگ و پنج هزار میلی آمپری است که قابلیت شارژ سریع ۲۵ واتی دارد. البته، همانطور که پیش از این گفتیم، گوشی A73 سامسونگ با شارژر به فروش نمی‌رسد و باید شارژر آن را به صورت جداگانه بخرید.

ظرفیت باتری این گوشی با بهترین گوشی سال ۲۰۲۲ سامسونگ یعنی اس ۲۲ اولترا برابری می‌کند. ما برای تست کردن ظرفیت باتری، قابلیت تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش را غیر فعال کردیم و روشنایی را به صورت دستی روی ۵۰ درصد قرار دادیم. این مقدار ۱۰ درصد از میانگین روشنایی صفحه نمایش در طول روز در محیط فضای بسته بیشتر است.

تست PCMark 3.0 نشان می‌دهد که ظرفیت باتری گوشی سامسونگ گلکسی A73 با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز چیزی حدود ۱۰.۷۵ ساعت و با نرخ نوسازی استاندارد ۶۰ هرتزی چیزی حدود ۱۳ ساعت است که ظرفیت بسیار خوبی محسوب می‌شود. عمر باتری این گوشی در حالت نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز با گوشی سامسونگ گلکسی S22 اولترا برابری می‌کند اما در حالت استاندارد، یک ساعت کمتر شارژ نگه مي‌دارد که با توجه به اختلاف قیمتی بسیار بالای این دو گوشی، نتیجه بسیار خوبی محسوب می‌شود. دلیل اصلی این اختلاف یک ساعته، ساخت ۴ نانومتری تراشه به کار رفته در بهترین گوشی پرچمدار سامسونگ در سال ۲۰۲۲ است.

گفتیم که این گوشی از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند اما فقط دارای قابلیت شارژ سیمی است و شارژ بی‌سیم ندارد. در جدول زیر می‌توانید سرعت شارژ این گوشی را در مقایسه با دو گوشی پرچمدار سامسونگ گلکسی S21 اولترا و S22 اولترا ببینید (در این تست از شارژر ۱۵ واتی برای تست کردن سرعت شارژ A73 استفاده شد):

سرعت شارژ S21 S22 A73
ظرفیت باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ۵۰۰۰ میلی آمپر ۵۰۰۰ میلی آمپر
خروجی شارژر ۲۵ وات ۱۵ وات ۱۵ وات
زمان شارژ شدن باتری از صفر تا ۱۰۰ درصد ۶۴ دقیقه ۶۴.۵ دقیقه ۸۵ دقیقه

بررسی گوشی A73 از نظر سرعت شارژ نشان می‌دهد که این گوشی سامسونگ در میان گوشی‌های سامسونگ از نظر سرعت شارژ به پای پرچمداران این برند نمی‌رسد اما تقریبا از همه دیگر گوشی‌های میان-رده و اقتصادی سامسونگ سریع‌تر است.

البته به طور کلی گوشی‌های سامسونگ نسبت به گوشی‌های برندهای دیگر مثل شیائومی ریلمی سرعت شارژ پایین‌تری دارند. در دورانی که گوشی‌هایی با سرعت شارژ ۴۵ واتی، ۵۰ واتی، ۶۷ واتی، ۱۲۰ واتی و حتی ۱۵۰ واتی که می‌توانند باتری‌های بزرگ خود را ظرف چند دقیقه شارژ کنند، شارژ ۲۵ واتی اصلا سریع نیست. البته بعضی از کارشناسان بر این باورند که سامسونگ برای محافظت از باتری و افزایش طول عمر مفید آن، سرعت شارژ گوشی‌هایش را خیلی افزایش نمی‌دهد.

سوالات پرتکرار

۱- معایب گوشی A73 چیست؟

از مهم‌ترین معایب گوشی ای 73 سامسونگ می‌توان به بدنه پلاستیکی، نداشتن قابلیت زوم اپتیکی، نداشتن جک ۳.۵ میلی متری، نداشتن شارژر در جعبه و عملکرد نسبتا ضعیف در گیمینگ در مقایسه با گوشی‌های پرچمدار سامسونگ اشاره کرد.

۲- مزایا گوشی A73 سامسونگ چیست؟

از مهم‌ترین مزیت‌های گوشی A73 می‌توان به طراحی زیبا و ضد آب، صفحه نمایش بسیار عالی با نرخ نوسازی حداکثری ۱۲۰ هرتز و محافظ گوریلا گلس ۵، تراشه بسیار قوی با پشتیبانی از اینترنت 5G، قابلیت‌های پیشرفته و متنوع عکاسی و فیلم‌برداری، دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی و کیفیت بالای عکس‌ها و فیلم‌های دوربین اصلی و دوربین سلفی، پشتیبانی نرم‌افزاری بلند-مدت، باتری پر ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپری با سرعت شارژ بالا و سیستم عامل و رابط کاربری بروز و با قابلیت‌های متنوع اشاره کرد.

۳- آیا زوم گوشی A73 از نوع اپتیکی است؟

خیر. بررسی گوشی A73 از نظر دوربین نشان می‌دهد که این گوشی برخلاف گوشی A72 زوم اپتیکی ندارد و فقط دارای قابلیت زوم دیجیتالی تا ۱۰ برابر است.

۴- نظرات کاربران در رابطه با گوشی A73 چیست؟

گوشی A73 از کاربران ایرانی زومیت امتیاز ۸ از ۱۰، از کاربران سایت Amazon امتیاز ۴.۱ از ۵ و از کاربران سایت gadgets360.com امتیاز ۳.۸ از ۵ را گرفته است. بعضی از کاربران با اینکه ایراد خاصی در این گوشی پیدا نکرده‌اند اما قیمت آن را بالاتر از چیزی که باید باشد، می‌دانند و بر این باورند که گوشی A73 به نسبت قیمت بالاترش در مقایسه با گوشي‌های A53، A52s و بعضی از میان-رده‌های خوب شیائومی، برتری خاصی ندارد.

۵- گوشی سامسونگ A73 نسخه هند بهتر است یا نسخه ویتنام و این دو چه تفاوتی با همدیگر دارند؟

برند سامسونگ متعلق به کره جنوبی است و این شرکت برای کاهش هزینه‌های ساخت خود کارخانه‌هایی در کشورهای مختلف دنیا از جمله هند و ویتنام دارد اما تمامی گوشی‌های سامسونگ در سرتاسر دنیا از استانداردهای یکسانی برخوردار هستند و بررسی گوشی A73 نشان می‌دهد که نسخه‌های ساخته شده در کشورهای مختلف از این گوشی هیچ فرقی با همدیگر ندارند. با این حال، به دلایلی مثل ارزان‌تر بودن کارگران در هند، نسخه هند A73 از نسخه ویتنام ارزان‌تر است و به جرأت می‌توان این اختلاف قیمت را تنها تفاوت گوشی A73 ساخت هند با گوشی A73 ساخت ویتنام دانست.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی مشخصات گوشی A73 سامسونگ پرداختیم. براستی می‌توان گفت این گوشی یکی از بهترین میان-رده‌های ساخت شده در سال ۲۰۲۲ است که البته قیمت آن کمی بالا محسوب می‌شود. بعضی از مشخصات و قابلیت‌های گوشی A73 5G تفاوتی با گوشی‌های پرچمدار ندارند اما طبیعی است که سامسونگ برای پایین نگه داشتن قیمت، بعضی چیزها را فدا کرده باشد.

با اینکه سامسونگ گلکسی A73 طراحی بسیار زیبا و مدرنی دارد و حتی ضد آب و گرد و غبار است اما بدنه‌ای پلاستیکی دارد که خیلی محکم به نظر نمی‌رسد و بهتر است برای آن قاب محافظ قرار دهید. امتیاز مقاومت محیطی IP67 یعنی سامسونگ مجبور به حذف کردن جک ۳.۵ میلی متری شده است.

بررسی سامسونگ A73 از نظر صفحه نمایش نشان می‌دهد که این گوشی می‌تواند تصاویر را با کیفیت Full HD به تصویر بکشد و حتی دارای قابلیت پخش تصاویر HDR است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این صفحه نمایش Super AMOLED Plus، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و تاچ بسیار عالی است که در کمتر گوشی میان-رده‌ای مي‌توانید مشابه آن را پیدا کنید.

با بررسی گلکسی A73 سامسونگ از نظر کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری دیدیم که این گوشی فراتر از میان-رده‌ها عمل می‌کند و هم در طول روز و هم در طول شب می‌تواند عکس‌ها و فیلم‌های بسیار با کیفیت، شفاف، با نویز پایین و با محدوده داینامیک بسیار گسترده خلق کند. قابلیت‌های متنوعی که سیستم دوربین A73 دارد در کمتر گوشی میان-رده و حتی پرچمدار دیگری پیدا می‌شود و شاید تنها اختلاف A73 با بهترین پرچمدارهای مناسب برای عکاسی، نداشتن زوم اپتیکی است. دوربین سلفی این گوشی نیز دست چه از نظر کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری در شب و روز و چه از نظر تنوع قابلیت‌ها و امکانات چیزی کم از دوربین پشتی ندارد.

بررسی تخصصی گوشی سامسونگ A73 از نظر تراشه و توان پردازشی نشان می‌دهد که این گوشی در انجام کارهای روزانه دست کمی از گوشی‌های پرچمدار مثل گلکسی S22 اولترا ندارد اما برای گیمینگ طراحی نشده است و بازی‌های سنگین را با سرعت و عملکرد بسیار خوبی اجرا نمی‌کند. البته باید بگوییم که این گوشی قوی‌ترین گوشی میان-رده سامسونگ و یکی از قوی‌ترین گوشی‌های در بین تمامی گوشی‌های میان-رده تولید شده در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود.

گوشی سامسونگ A73 شاید جدیدترین گوشی سامسونگ نباشد اما بلافاصله پس از راه‌اندازی با اندروید ۱۳ و جدیدترین رابط کاربری سامسونگ یعنی One UI 5.0 شروع به کار می‌کند و تقریبا تمامی قابلیت‌های این رابط کاربری بسیار جذاب و کاربردی را دارد.

این گوشی با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری خود از نظر ظرفیت شارژ می‌تواند با گوشی‌های پرچمدار رقابت کند اما شارژ سریع ۲۵ واتی این روز‌ها به غیر از بازار سامسونگ حتی در بین گوشی‌های میان-رده نیز چندان سریع محسوب نمی‌شود و باید شارژر آن را نیز به صورت جداگانه بخرید.

با بررسی گوشی A73 می‌توان گفت که این گوشی موبایل سامسونگ گلکسی تمامی امکانات و قابلیت‌های لازم برای نامیده شدن به عنوان بهترین میان-رده سال ۲۰۲۲ را دارد ولی به عنوان یک گوشی میان-رده کمی گران‌قیمت است و شاید بهتر باشد دسته جدیدی برای آن بین میان-رده‌ها و پرچمدارها تعریف کنیم.

4.8/5 - (37 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. مرسی از مقاله جامع و کاربردیتون. ماکارونی هم خیلی خوشمزه به نظر میرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا